Na m'n 'game-bezinningen' van vorig weekend ben ik deze week toch overstag gegaan en heb mezelf een gele Nintendo switch Lite aangeschaft. Er was een promo gaande (switch Lite voor 160 euro), met Mario 3D land (49 euro nieuw). Voor dat bedrag kon ik 'm niet laten liggen. En ik kan me geen betere 'introductie' bedenken dan Mario 3D world, meteen een schot in de roos op zoek naar die 'first party Nintendo' kwaliteit waar ik het vorig weekend nog over had.
Voorlopig bevalt het goed! Heb nog niet zo veel tijd gehad, maar voelde toch vaak zin om de Lite er even bij te nemen en kort even te gamen. Iets waar dit systeem zich met z'n sleep/wake functie zeer goed tot leent!
Laatste nintendo console hier was een SNES (en tweetal jaar geleden zo'n SNES classic gehaald, maar heb nu al meer op de switch gegamed dan op die SNES classic, welke toch meer was gekocht om te 'hebben'...)
Het voelt zeker wel apart om een (voor mij dan) nieuw console platform te verkennen. Nieuwe interfaces, andere manier van dingen aanpakken, nieuwe store... Best cool! (na ps1 -> ps2 -> ps3 -> ps4)
Ik heb sowieso nog een grote library van ongespeelde Nintendo first party te gaan. Als nieuwe nintendo gamer heb ik helemaal geen probleem met de 'remake' kritiek waarover ik de laaste weken zo vaak lees. Laat ze maar alle games vanop de Wii of Wii U (beide nooit gehad) overbrengen...
Mario 3D world is exact wat ik nodig had, geweldig goed speelbare charmante game. Brengt net genoeg nostalgie en 'feel' terug uit de klassieke 2D mario, maar met genoeg vernieuwing om niet de zoveelste nostalgische side-scroller te zijn. Het blijft een lineaire 'left to right' level structuur, maar als het ware 'extruded' met veel leuke creatieve momentjes zoals enkel Mario dat kan. En dan moet ik nog beginnen aan Bowser's Fury
Ik kan begrijpen dat je wat 'afgestompt' kan zijn als je dezelfde game +6 jaar geleden al speelde. Maar beeld je in dat je helemaal fris aan deze game begint! Het getuigt ook van hoe tijdloos deze meer dan 6 jaar oude game wel niet is, als 'ie in 2021 nauwelijks verouderd aanvoelt, en gemakkelijk vorig jaar gemaakt had kunnen zijn. Niet iedere game kan dat voorleggen.
Ga ook even rustig aandoen met het kopen van andere games. Ik probeer echt een beetje dat 'old school' game gevoel terug te halen. 1 game kopen, goed uitspelen, goed nadenken en dan pas andere game kopen...
Wat betreft de Lite zelf, deze is gebouwd als een baksteen. Geen torsie in te krijgen, ook helemaal niet zwaar. Duidelijk een stevige, goed ontworpen behuizing. Daar kan de Switch (modulair) niet aan tippen. Ik heb dus zeker de goede keuze gemaakt, want ik heb grondige een hekel aan 'flimsy' hardware. Wat de normale switch naar mijn mening zeker is, in vergelijking met de Lite.
Er zijn ook leukere kleurtjes te krijgen. Wanneer kon je voor het laatst nog eens leuk gekleurde gadgets kopen? Die gele is echt wel netjes

.
Het blijft eeuwig jammer dat de Lite de hardware voor video-out niet meekreeg. Die dock kan me gestolen worden, en de Lite met een kabeltje aan de tv te hangen (eventueel apart aan te schaffen als accessorie) zou het helemaal afmaken. Het is helaas niet anders, dus het zal wel wennen.
Ik zal wel eens rondkijken op zoek naar een switch met kapot scherm of zo. En dan een permanente tv console van maken met 3rd party controller