Ik zie dat dezelfde vragen regelmatig langskomen. Ik had een vergelijkbare vraag voor mijn jonge dochters en ga ook simpel beginnen en koop er bij waar behoefte aan is. Misschien dat de evolutie van mijn inzichten nuttig is voor anderen.
Ik ben nu begonnen met het kijken naar spellen die "nodig" zijn, zowel voor mijn dochters als voor papa.

Overigens, ik zie de switch nu nog als een soort Wii, meer console dan handheld. Dat heeft invloed op de spellen natuurlijk. Ik denk dat m'n dochters snel genoeg me kunnen vertellen wat ik aan inzicht mis.
Dit is de volgorde zoals ik het nu bedenk voor de games en de controllers e.d. koop ik bij als duidelijk is dat het nodig is. (we zijn met drie, dus sowieso een extra (set?) joycons of een goedkope adapter voor de xbox controllers die we al hebben, met "echte" nintendo pro controllers later als dat erg gewaardeerd wordt.
De snelheid van aanschaf zal denk ik meer met enthousiasme te maken hebben dan budget per se, hoewel dat natuurlijk een belangrijke rol speelt. Het loopt snel in de papieren...
-Animal Crossing: New Horizons. Ik ga de New Horizons versie kopen denk ik, want de kleuren en het plaatje zijn populair bij m'n dames.
-Clubhouse Games: eindelijk bordspellen in mooie kwaliteit die te spelen zijn, zelfs met echte Mahjong. Ik hoop dat tegen de computer te spelen is dan heb ik bijna al m'n casual gaming in 1 keer... Android TV komt een hoop te kort!
-Minecraft: deze kan ook online spelen, tegen alleen online play op de telefoon/tablet.
-Among us: ik ben al lang blij dat Roblox er nog niet voor de switch is.

-Mario + Rabbids Kingdom Battle: Rabbids zijn hier populair. M'n oudste dochter is meteen haar zakgeld opzij gaan leggen voor dit spel terwijl er nog geen switch is!
Tot hier koop ik waarschijnlijk direct met de switch samen of ruwweg tegelijkertijd ergens anders. En ik heb vanwege de tip hierboven ook Just Dance toegevoegd!
-Mario Kart 8 Deluxe: ik haat Mario, maar daar moet ik maar doorheen kijken. Als race spel ziet het er cool uit. Een soort uitgebreide Beach Buggy Racing. (goh, is dat een ripoff van.....???)

-Splatoon: het beste soort shoot'm'up, met gevoel voor humor en zonder gore
-Ring Fit Adventure: ziet er vermakelijk uit en ik heb extra hulp nodig actief te blijven met al die lockdowns.
-Pokemon Sword and Shield: al gespeeld bij een vriendinnetje en meteen op de "moeten we hebben" lijst gekomen.
Als laatste twee die waarschijnlijk ook als laatste komen, lang nadat blijft of de switch interessant blijft voor de dames
-Legend of Zelda: Breath of the Wild
-Super Smash Bros. Ultimate
O ja, ik probeer zo veel mogelijk om cartridges te kopen, voor een deel vanwege de mogelijkheid tot verkopen, maar ook om te kunnen gebruiken bij vriendjes op de switch die de vriendjes hebben en ook op mogelijke switch-lite(s?) later. Kost misschien een paar euro meer per spel, en levert misschien een verloren spel op, maar het geeft een hoop extra flexibiliteit en de mogelijkheid later nog geld terug te krijgen op de 2dehandsmarkt.