Om even een toevoeging te doen aan het Zelda topic
BOTW is voor mij een briljante game. Ondanks dat het spel verre van perfect is, vind ik dit een game van het kaliber Ocarina of Time: genre-definiërend en zeker alle lof en hoge reviewscores waard. Waarom? Omdat alle designkeuzes in BOTW elkaar aanvullen om tot een finaal product te komen waarbij de optelsom veel meer waard is dan de individuele mechanismes van het spel. Omdat ik jaren na release nog steeds nieuwe dingen kan leren over BOTW. Omdat het geheel een zeldzaam gevalletje is geworden dat me terug hetzelfde 'wauw' gevoel gaf dat ik zeer uitzonderlijk van games krijg.
Het hoofdpersonage van BOTW is Hyrule zelf en haar exploratie: het design van de wereld nudged je om altijd iets nieuws te ontdekken. De keuze om alles beklimbaar te maken, de introductie van de paraglider, de 'chemical engine' en alle gevolgen vandien, weapon durability, shrines, de magistrale minimalistische OST en het dynamische sound design... alles staat in functie van het bieden van een unieke ervaring voor elke speler. BOTW is een game die trouwens zeer goed speelt met een publiek dat commentaar of suggesties geeft, en omdat het spel 'Ontdekken' uitademt, leent het zich ook tot het uitwisselen van deze ervaringen. Dat ik 2,5 jaar na release nog steeds met mensen over BOTW kan napraten, bewijst voor mij dat BOTW een van 'de groten' is in het genre.
Ja, klimmen in regen is soms vervelend. Ja, weapon decay valt niet bij iedereen in de smaak. Ja, ik had ook graag moeilijkere bosses en een paar diepere dungeons gezien. Desondanks is het een 10/10 wat mij betreft: BOTW is een master class in game design.
Ik hoop dat Nintendo erin slaagt om zowel de BOTW fans als de fans van het klassiekere OoT design kan tevreden stellen, ik speel tenslotte allebei zeer graag
Link's Awakening lijkt trouwens een goede launch te hebben:
in Spanje verkocht het 47.500 fysieke exemplaren tijdens de launch week. Ook Switch had een topweek daar danzij de launch van de Switch Lite. In Japan - dat meestal niet echt Zelda minded is - opende Link's Awakening ook goed met meer dan 140.000 fysieke sales. De Switch Lite verkocht in zijn openingsweek
volgens Famitsu daar 177.000 consoles in de eerste drie dagen. Er zijn nog geen cijfers uit de USA, maar daar lijkt de launch redelijk soft. Het lijkt er op dat Nintendo reeds een hoop Lites heeft verscheept voor de start van het 'holiday season'.