Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik me net zoals veel programmeurs mij beter uitdruk als ik er even over nadenk, is het een uitdaging om een functie te bemachtigen die mij daadwerkelijk behulpzaam is om deze doelstelling te realiseren door een tussenstap.
Gezien het antwoord op deze vraag niet te google is...

Benoem eens de ... functies die ik over het hoofd zie (afgezien van externe helpdesk en soortgelijke functies), waardoor ik relevante competenties zoals ; SQL, ...., ......., ............., .............., ................., ..................... eigen maak?
m.a.w.

ik wil weten welke baan/functies mijn carrière verder brengen

welke functies zijn top als je een starter bent en gelijkertijd je gespreksvaardigheid goed is als je bedenktijd krijgt. Hierdoor valt zo'n startfunctie als externe helpdesk af.

Ben dus doelgericht opzoek naar functies met; minimaal extern klantcontact, verder wil ik relevante werkervaring opdoen zoals SQL, ..., ...., ....., ..,. ...., ......, ......, ..... acht de kans aanwezig dat ik functies over het hoofd zie. Aan welke functies denk ik dan?

- .functie...
- .functie...
- .functie...
- .functie...

enz.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2019 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:21

Osxy

Holy crap on a cracker

Je vraag is niet echt duidelijk.

Wil je weten welke baan-functies je carrière verder brengen?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 14:20
ga een (al dan niet online) opleiding volgen, of ga zelf in je eigen tijd wat maken, een website, appje, game, iets.

Overigens,
Omdat ik me net zoals veel programmeurs mij beter uitdruk als ik er even over nadenk, is het een uitdaging om een functie te bemachtigen die mij daadwerkelijk behulpzaam is om deze doelstelling te realiseren door een tussenstap.
even nadenken voordat je op post klikt is misschien ook wel handig.
die mij daadwerkelijk behulpzaam is om deze doelstelling te realiseren'
Welke doelstelling? Ben je al programmeur? Of voel je je programmeur en wil je dat nu ook gaan bereiken? Je post is erg onduidelijk..

[ Voor 98% gewijzigd door !GN!T!ON op 29-03-2019 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Osxy schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:31:
Je vraag is niet echt duidelijk.

Wil je weten welke baan-functies je carrière verder brengen?
correct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
!GN!T!ON schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:33:
ga een (al dan niet online) opleiding volgen, of ga zelf in je eigen tijd wat maken, een website, appje, game, iets.

Overigens,

[...]

even nadenken voordat je op post klikt is misschien ook wel handig.
[...]

Welke doelstelling? Ben je al programmeur? Of voel je je programmeur en wil je dat nu ook gaan bereiken? Je post is erg onduidelijk..
Ik wil een programmeerfunctie bemachtigen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:38:
[...]

Ik wil een programmeerfunctie bemachtigen,
Wat is je achtergrond en wat heb je aan ontwikkel ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gelukkig hebben we hier al heel veel topics over, met verschillende startpunten en einddoelen, maar allemaal op hetzelfde traject. Ik zal ze er even bij pakken.

Omscholen naar programmeur
Dezelfde vragen komen de laatste jaren naar voren, en eigenlijk is het antwoord altijd hetzelfde:

- Is je werk- en denkniveau daar waar het zijn moet voor je beoogde functie
- Hoeveel tijd kan je in je ontwikkeling steken
- Wat is je achtergrond

[ Voor 85% gewijzigd door johnkeates op 29-03-2019 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:40:
Gelukkig hebben we hier al heel veel topics over, met verschillende startpunten en einddoelen, maar allemaal op hetzelfde traject. Ik zal ze er even bij pakken.

Omscholen naar programmeur

[...]
Ja ik heb ervaring met programmeren in php, javascript..

welke functies zijn top als je een starter bent en gelijkertijd je gespreksvaardigheid goed is als je bedenktijd krijgt. Hierdoor valt zo'n startfunctie als externe helpdesk af.

Ben dus doelgericht opzoek naar functies met; minimaal extern klantcontact, verder wil ik relevante werkervaring opdoen zoals SQL, ..., ...., ....., ..,. ...., ......, ......, ..... acht de kans aanwezig dat ik functies over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RPA ontwikkelaar/bouwer — krijg je ook voldoende aanraking met databases, SQL, regex en de technische kant.
Makkelijk te leren en door te stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 18:07:
RPA ontwikkelaar/bouwer — krijg je ook voldoende aanraking met databases, SQL, regex en de technische kant.
Makkelijk te leren en door te stromen.
Interessant.
RPA ontwikkelaar/bouwer ? wat bedoel je met RPA ?
Wat zijn soortgelijke functies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RPA is een nieuwe manier van automatiseren, het staat voor Robotic Process Automation.
Zoek maar op youtube, er is veel informatie beschikbaar.

Zeker alle financiële bedrijven zijn hier nu sterk mee bezig, en een groot personeelstekort. En leuk om te doen omdat je echt daadwerkelijk resultaat realiseert. Welke regio woon je?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
via Indeed i.c.m. RPA ontwikkelaar/bouwer en Eindhoven 3 hits...

Welke andere functies zie ik over het hoofd?

In Limburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:52

drooger

Falen is ook een kunst.

Functies die je mogelijk over het hoofd ziet: https://www.nationaleberoepengids.nl/Sector_ICT

Wat zoek je in een functie?
Wil je code kloppen, sleur&pleur, omgevingen ontwerpen, simpel doen wat je teamlead/manager roept, automatiseren, teamgenoten en/of andere teams ondersteunen etc.

Als je enkel heel generieke vragen stelt, ga je ook heel generieke antwoorden krijgen. ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
Ik zou vooral als hobby gaan programmeren, en eventueel bijdragen aan open source software. Dan kan je helemaal op je eigen tempo nieuwe skills opdoen, en dan gaat de rest - denk ik - 'vanzelf'.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:16
Dus je hebt al enige ervaring met PHP en JavaScript. Hoeveel en wat voor ervaring is dat?
Gaat het om 1 hobby website die je in 3 avonden gemaakt hebt, of gebruik je beide talen al een paar jaar voor verschillende projecten?
Indien het laatste: ga gewoon een solliciteren. Limburg ken ik niet, maar in Noord Brabant zou je met die ervaring zeker ergens aan de bak komen. En mocht je niets vinden, dan kom je er in ieder geval achter waar het specifiek aan schort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:04
Vreemde bewoording van je vraag in de OP. Is dit een huiswerkvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Freeaqingme schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 18:47:
Ik zou vooral als hobby gaan programmeren, en eventueel bijdragen aan open source software. Dan kan je helemaal op je eigen tempo nieuwe skills opdoen, en dan gaat de rest - denk ik - 'vanzelf'.
Daar zat ik laatst ook aan te denken. Bijzaak dat je dezelfde opbouwende kritiek krijgt. Toevallig open-source project aanraders?
msteggink schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:30:
Vreemde bewoording van je vraag in de OP. Is dit een huiswerkvraag?
Hell no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
drooger schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 18:43:
Functies die je mogelijk over het hoofd ziet: https://www.nationaleberoepengids.nl/Sector_ICT

Wat zoek je in een functie?
Wil je code kloppen, sleur&pleur, omgevingen ontwerpen, simpel doen wat je teamlead/manager roept, automatiseren, teamgenoten en/of andere teams ondersteunen etc.

Als je enkel heel generieke vragen stelt, ga je ook heel generieke antwoorden krijgen. ;)
code kloppen, sleur&pleur, omgevingen ontwerpen, simpel doen wat je teamlead/manager opdraagt dan ben ik meer een robot...

Het creatieve; het puzzelen met collega's van business, frontend, backend samen ervoor zorgen dat er op basis van de juiste requirements in C#/Java, sql, UX design er een fullstack app ontwikkelen dat spreekt me aan.

Heb de voorkeur voor de werkgever waarbij modulaire code i.p.v. dezelfde code die xxx meter is.... kwaliteit.
Teamgenoten ondersteunen enkel als ... @ja-en deze pc werkt niet bij ..." geeft me geen energie. Recursief ICT-probleem oplossen... Wil een baan bemachtingen met een concrete arbeidsmarkt behoefte, waarin ik doorgroeien dankzij soortgelijke opbouwende kritiek als hier, en via zelfstudie en gecrediteerde studies waardoor ik mijn kennis verdiepen, in mijn vrije tijd naar bijeenkomsten gaan.
(Daarom valt testen en copy-paste programmeren via low-level programming wat mij betreft al af.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

Communicatieve vaardigheden heb je zo te zien gelukkig niet, dus dat is al een pré >:)

kom, probeer je nu gewoon eens een beetje duidelijk uit te drukken en typ niet wat er op dat moment in je op komt, maar iets waar wij iets mee kunnen. Niet steeds van die halve opmerkingen en losse flodders. Ik zeg het niet om te zeiken, maar als je in je werk het ook zo wil gaan aanpakken wordt het niets. Vroeger kwam je er misschien wel mee weg. Tegenwoordig is dat anders en worden ook aan developers toch echt wat eisen op dit vlak gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:31:
[...]

Daar zat ik laatst ook aan te denken. Bijzaak dat je dezelfde opbouwende kritiek krijgt. Toevallig open-source project aanraders?
That's not how it works :)

Begin gewoon met een leuk (eigen) project. Ongetwijfeld kom je daarmee in aanraking met allerlei open source projecten, en als je een keer iets mist of iets ziet wat beter kan, kan je los.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yucon schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:40:
Communicatieve vaardigheden heb je zo te zien gelukkig niet, dus dat is al een pré >:)

kom, probeer je nu gewoon eens een beetje duidelijk uit te drukken en typ niet wat er op dat moment in je op komt, maar iets waar wij iets mee kunnen. Niet steeds van die halve opmerkingen en losse flodders. Ik zeg het niet om te zeiken, maar als je in je werk het ook zo wil gaan aanpakken wordt het niets. Vroeger kwam je er misschien wel mee weg. Tegenwoordig is dat anders en worden ook aan developers toch echt wat eisen op dit vlak gesteld.
Bedankt. Juist daarom focus ik mij op development. Bij software bedrijven heb je vaak startfuncties wat handig is om intern door te stromen wat voor mij dus geen optie is. Aangenomen worden als programmeur of soortgelijke functie is het doel.
Had de indruk dat er wellicht ook andere functies zijn zoals development waarbij ik de voornaamste vaardigheden van programmeren mij eigen maak. Naast font en backend, RPA ontwikkelaar/bouwer, ? , applicatiebeheerder...

De hele dag testscripts schrijven indruk dat ik de uitdaging dan mis en vaak functies die je bij grote bedrijven vindt...

Vraag aan de programmeurs hier:
- Welk problemen moet jij 123 oplossen?
- Waar word jij enthousiast van/krijg je energie van tijdens het programmeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Ga eens kijken bij 1 van de grote detacheerders voor een traineeship.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Osxy schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:53:
Ga eens kijken bij 1 van de grote detacheerders voor een traineeship.
Goe idee.
Het lastige is dat ik geen HBO diploma bezit wat vaak een harde eis is. Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:56:
[...]

Goe idee.
Het lastige is dat ik geen HBO diploma bezit wat vaak een harde eis is. Hoe los ik dit op?
Goede motivatiebrief schrijven en de toelatingstest zeer goed maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Laatst online: 12-09 16:01
Ga gewoon eens solliciteren en rondbellen naar junior functies. Je komt makkelijk zat aan de bak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:42:
Juist daarom focus ik mij op development.
Ga eerst voor jezelf definieren wat je bedoelt met development.
SQL en Javascript zijn geen talen waarin systemen ontwikkeld worden, maar tools.
Kijk naar Java, C#, of C++. Dat zijn talen waarin je systemen ontwikkelt. Is dat wat je wilt?
Heel flauw, en niet wat je wilt horen, maar wel eerlijk:
* Het werkt niet. Hoe komt dat? Wanneer is het gefixed?
* De interface van deze service is gewijzigd, alles moet morgen weer werken. Oh, documentatie? Hoe bedoel je?
* We willen <random info> op het scherm kunnen tonen. Maak dat mogelijk. Nee, we weten nog niet wat <random info> is.
* Er zijn 2000 berichten niet afgeleverd bij jouw service. We willen toch dat je ze verwerkt.
Dagen dat ik tot mijn ellebogen in back-end code zit, dat het voelt als een open-hartoperatie waarbij ik nog niet zeker weet waar de organen zitten, en waarvan ik van tevoren niet weet of ik het ueberhaupt kan fixen. Dagen dat ik doorga op zelfvertrouwen, en na een lange dag een probleem gefixed heb waarvan niemand zich realiseert hoe belangrijk het was.
De schoonheid van een goed stuk architectuur, de realisatie dat een idee van een jaar oud inderdaad werkt en je werk makkelijker maakt.
Begrijpen wat er achter de schermen gebeurt zonder te vertrouwen op de magie van kaboutertjes in framework-code.
De business kunnen uitleggen waarom sommige high-value items simpel te implementeren zijn, terwijl een nice-to-have soms kapitalen kost.
Je realiseren dat programeren, net als schilderen en tuinieren, meer creativiteit vergt dan mensen van een code-nerd verwachten.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
intersante reactie :). Wie volgt?
Dido schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:19:
[...]

Ga eerst voor jezelf definieren wat je bedoelt met development.
SQL en Javascript zijn geen talen waarin systemen ontwikkeld worden, maar tools.
Kijk naar Java, C#, of C++. Dat zijn talen waarin je systemen ontwikkelt. Is dat wat je wilt?

[...]

Heel flauw, en niet wat je wilt horen, maar wel eerlijk:
* Het werkt niet. Hoe komt dat? Wanneer is het gefixed?
* De interface van deze service is gewijzigd, alles moet morgen weer werken. Oh, documentatie? Hoe bedoel je?
* We willen <random info> op het scherm kunnen tonen. Maak dat mogelijk. Nee, we weten nog niet wat <random info> is.
* Er zijn 2000 berichten niet afgeleverd bij jouw service. We willen toch dat je ze verwerkt.

[...]

Dagen dat ik tot mijn ellebogen in back-end code zit, dat het voelt als een open-hartoperatie waarbij ik nog niet zeker weet waar de organen zitten, en waarvan ik van tevoren niet weet of ik het ueberhaupt kan fixen. Dagen dat ik doorga op zelfvertrouwen, en na een lange dag een probleem gefixed heb waarvan niemand zich realiseert hoe belangrijk het was.
De schoonheid van een goed stuk architectuur, de realisatie dat een idee van een jaar oud inderdaad werkt en je werk makkelijker maakt.
Begrijpen wat er achter de schermen gebeurt zonder te vertrouwen op de magie van kaboutertjes in framework-code.
De business kunnen uitleggen waarom sommige high-value items simpel te implementeren zijn, terwijl een nice-to-have soms kapitalen kost.
Je realiseren dat programeren, net als schilderen en tuinieren, meer creativiteit vergt dan mensne van een code-nerd verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
[...]

Goe idee.
Door naar school te gaan. Bij zo'n HBO ICT diploma zit ook een of meerdere jaren Nederlands en Communicatie in het pakket wat je toch echt nodig hebt. De manier waarop je je uitdrukt op dit forum sluit bijvoorbeeld niet aan bij wat je bij elk bedrijf waar dan ook nodig gaat hebben. Klantcontact is niet het enige contact.

Misschien dat het moeilijk is of je nog wat in moet halen, maar zonder communicatie kan je de rest van IT eigenlijk al wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 23:00:
[...]

Door naar school te gaan. Bij zo'n HBO ICT diploma zit ook een of meerdere jaren Nederlands en Communicatie in het pakket wat je toch echt nodig hebt. De manier waarop je je uitdrukt op dit forum sluit bijvoorbeeld niet aan bij wat je bij elk bedrijf waar dan ook nodig gaat hebben. Klantcontact is niet het enige contact.

Misschien dat het moeilijk is of je nog wat in moet halen, maar zonder communicatie kan je de rest van IT eigenlijk al wel vergeten.
Wat is dan anders aan mijn manier waarop ik mij uitdruk? Voorbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:33
[...]

Goe idee.
Geen HBO diploma nodig, maar ze kijken vooral naar HBO denkniveau.
Ik heb zelf "maar" MBO en heb een HBO functie, via een grote detacheerder bemachtigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 23:10:
[...]

Wat is dan anders aan mijn manier waarop ik mij uitdruk? Voorbeelden?
Zinsopbouw, weglaten van woorden, gebruik van woorden in ongebruikelijke vorm, volgorde of context om maar wat te noemen.

Als voorbeeld zou je de eerste 6 posts in dit topic kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 23:12:
[...]

Zinsopbouw, weglaten van woorden, gebruik van woorden in ongebruikelijke vorm, volgorde of context om maar wat te noemen.

Als voorbeeld zou je de eerste 6 posts in dit topic kunnen nemen.
dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CuBras schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 23:10:
[...]

Geen HBO diploma nodig, maar ze kijken vooral naar HBO denkniveau.
Ik heb zelf "maar" MBO en heb een HBO functie, via een grote detacheerder bemachtigd.
Hoe heb je dat geflikt? Was je in bezit van een aansluitende MBO diploma of ... Hoe heb je het traineeship bemachtigd? Young... traineeship of .. ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2019 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Laatst online: 18-09 23:33
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 23:17:
[...]

Hoe heb je dat geflikt? Was je in bezit van een aansluitende MBO diploma of ... Hoe heb je het traineeship bemachtigd? Young... traineeship of .. ?
Voornamelijk aansluitend diploma in de ICT. Vervolgens terecht gekomen in een servicedesk functie. Na 1,5 jaar wilde ik meer en heb ik gesolliciteerd. Dit ging redelijk vlot; binnen 4 maanden had ik wat leuks gestrikt en nu zijn we 2 jaar verder.
Zolang je kan laten zien dat je wilt en kan aantonen dat je het niveau aan kan, dan kan het snel gaan met opdrachten.
Dit is overigens wel in regio Amsterdam.

[ Voor 3% gewijzigd door CuBras op 29-03-2019 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Tip: in plaats van twee keer te posten waardoor je topic twee keer naar boven springt is niet de bedoeling. Je kan de edit knop gebruiken om iets aan een bestaande post toe te voegen.

Je kan ook prima zonder diploma of traineeship aan de slag. Je moet jezelf goed kunnen presenteren en kunnen aantonen dat je weet waar je mee bezig bent. Er zijn meer dan genoeg bedrijven die zitten te springen om IT personeel op alle niveaus. Vraag je wel eerst af op welk niveau je zit. De vraag is al een paar keer gesteld, maar ik heb niet het idee dat het hier nu duidelijk is wat je kan en hoe je werkt of in een team zou werken.

Op dit punt zou je een 14-jarige kunnen zijn die wel eens wat aan wordpress gesleuteld heeft op een shared hosting platform met een web-based control panel, maar je zou ook een 30-jarige kunnen zijn met een atypische communicatie in de vorm van een van de PDD-NOS indicaties. Stel dat je bij een detacheerder zou willen werken of ergens anders waar er een HR-afdeling is waar je gescreend wordt, dan lijkt het met prettig voor je als ze daar niet hoeven te gissen zoals dat hier nu wel een beetje moet.

De HBO ICT opleiding, maar ook gewoon een MBO-3 of MBO-4 opleiding kan veel voor je doen, soms niet eens op IT-vlak maar op alle andere gebieden.

Edit: nog een ander dingetje, je naam, 'ja-en', als je dat leest als het antwoord dat je van iemand op de werkvloer krijgt als je een opmerking maakt, dan klinkt dat niet al te best :P

Bijv.
Collega: hey, ik zag dat je in commit 123fba op regel 213 een pass-by-value in plaats van pass-by-reference doet, dat is niet handig voor de andere engineers in deze context
Jij: Ja, en?

Stel dat dat niet is wat je bedoelt met 'ja-en', dan heb ik niks opgemerkt ;)

[ Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 29-03-2019 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 23:23:
Tip: in plaats van twee keer te posten waardoor je topic twee keer naar boven springt is niet de bedoeling. Je kan de edit knop gebruiken om iets aan een bestaande post toe te voegen.
Goede tip.

Je kan ook prima zonder diploma of traineeship aan de slag. Je moet jezelf goed kunnen presenteren en kunnen aantonen dat je weet waar je mee bezig bent.
Dat besef ik. Tot nog toe enkel het type werkgever ontmoet waarbij een relevant diploma een harde eis is, zelfs gesprekken gehad waarbij de recruiter geen oog had voor applicaties.

Er zijn meer dan genoeg bedrijven die zitten te springen om IT personeel op alle niveaus. Vraag je wel eerst af op welk niveau je zit"
indruk op junior-medior niveau.

De vraag is al een paar keer gesteld, maar ik heb niet het idee dat het hier nu duidelijk is wat je kan en hoe je werkt of in een team zou werken.

Op dit punt zou je een 14-jarige kunnen zijn die wel eens wat aan wordpress gesleuteld heeft op een shared hosting platform met een web-based control panel, maar je zou ook een 30-jarige kunnen zijn met een atypische communicatie in de vorm van een van de PDD-NOS indicaties.
Atypische communicatie.. ? Dat hoor ik voor het eerst. Waardoor kom je tot deze indruk?

Stel dat je bij een detacheerder zou willen werken of ergens anders waar er een HR-afdeling is waar je gescreend wordt, dan lijkt het met prettig voor je als ze daar niet hoeven te gissen zoals dat hier nu wel een beetje moet.

De HBO ICT opleiding, maar ook gewoon een MBO-3 of MBO-4 opleiding kan veel voor je doen, soms niet eens op IT-vlak maar op alle andere gebieden.
Dan zitten we op dezelfde golflengte alhoewel ik effectiever leer vanuit ee

Edit: nog een ander dingetje, je naam, 'ja-en', als je dat leest als het antwoord dat je van iemand op de werkvloer krijgt als je een opmerking maakt, dan klinkt dat niet al te best :P
Scherpe opmerking. :) Nee, meer ironisch bedoelde nickname.

Bijv.
Collega: hey, ik zag dat je in commit 123fba op regel 213 een pass-by-value in plaats van pass-by-reference doet, dat is niet handig voor de andere engineers in deze context

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Je reactie is wat lastig te lezen. Als je onderdelen van een post wil beantwoorden kan je beter de quote tag afsluiten, je antwoord schrijven, en dan een nieuwe quote openingstag schrijven, dan zorgt het forum er voor dat je antwoord/reactie duidelijk scheiden is van de tekst die je aanhaalt.

Kijk bijvoorbeeld naar: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58425974

Wat ik in elk geval kan aanreiken is het verschil tussen de manier waarop jij een post schrijft en hoe de posts van mensen met vergelijkbare vragen er uit zien.

Je startpost met aantekeningen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y0sJj3o.png

1. Je gebruikt heel veel extra woorden om iets op te vullen wat in de titel al 100% duidelijk was, maar nu niet meer door de extra onnodige woorden.
Daar door is het eigenlijk niet meer te lezen wat je nou precies vraagt. Wat je bedoelt is: welke functies zou ik kunnen uitvoeren tussen waar ik nu sta en waar ik terecht wil komen (software development).

2. Waar zijn de puntjes voor? Is dat een placeholder? Moet daar iets staan wat voor iedereen duidelijk had moeten zijn?

3. Een opsomming van competenties maar dan met alleen SQL en heel veel puntjes, dat is totaal onduidelijk. Misschien wil je DBA worden? Of Sales gaan doen? Customer support? Uit zo'n lege lijst kan je eigenlijk niks opmaken en iedereen gaat dat gewoon van uit z'n eigen perspectief opvullen wat zomaar totaal de andere kant op kan gaan in plaats van een richting die je in gedachten had.

4. Weer een opsomming van 'iets', terwijl het toch redelijk belangrijk is wat je in gedachten hebt voor dat je ergens naartoe gaat werken.

5. Opeens dikgedrukte tekst? Moet het benadrukt worden? Of is het een belangrijk stuk? (maar dan had er geen m.a.w. gestaan want dat is letterlijk een herhaling); we lijken ook van een vraag voor een pad van A (waar je nu bent) naar B (development) opeens een naar een vraag van de mogelijke paden van een mogelijke carrière te gaan. Da's weer een ander verhaal. Aan het einde de vraag 'Aan welke functies denk ik dan?' laat het op een spelletje lijken waarbij mensen die reageren moeten raden. Wat je waarschijnlijk wil weten is het soort functies die andere mensen kennen om je te helpen een pad te vormen voor je ontwikkeling.

6. Totaal geen idee wat we hier mee moeten. Vijf keer hetzelfde?

7. Ook geen idee wat dit is.

Posts zoals diverse andere mensen schrijven wat makkelijker te lezen en interpreteren is:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53569519
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42064737
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/51058249
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/50420025
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44043815
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44834958
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44339095
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44286146
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43780374
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43164346
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43092343
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42511861
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/40222888

Ze hebben allemaal verschil in niveau en verschil in de exacte vraagstelling, maar ze hebben allemaal een case, een opening, een middenstuk met omschrijving, en een sluitend stuk met een of meerdere vragen. Er zitten geen weggelaten worden in, lege opsommingen of ongerelateerde alinea. Dat zorgt er voor dat mensen het kunnen lezen, en behalve de platte betekenis van de woorden ook de context, en een deel van de intentie over komt.

Die extra informatie heb je nodig om een goed beeld te krijgen en om een goede reactie te kunnen geven. Als iemand er extra moeite voor moet doen is dat vaak een reden om er dan maar helemaal niet aan te beginnen. Dat is juist met een hulpvraag of bijvoorbeeld in een toekomstige sollicitatie of samenwerking funest.

[ Voor 101% gewijzigd door johnkeates op 30-03-2019 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 23:23:

Je kan ook prima zonder diploma of traineeship aan de slag. Je moet jezelf goed kunnen presenteren en kunnen aantonen dat je weet waar je mee bezig bent. Er zijn meer dan genoeg bedrijven die zitten te springen om IT personeel op alle niveaus. Vraag je wel eerst af op welk niveau je zit. De vraag is al een paar keer gesteld, maar ik heb niet het idee dat het hier nu duidelijk is wat je kan en hoe je werkt of in een team zou werken.

Op dit punt zou je een 14-jarige kunnen zijn die wel eens wat aan wordpress gesleuteld heeft op een shared hosting platform met een web-based control panel, maar je zou ook een 30-jarige kunnen zijn met een atypische communicatie in de vorm van een van de PDD-NOS indicaties. Stel dat je bij een detacheerder zou willen werken of ergens anders waar er een HR-afdeling is waar je gescreend wordt, dan lijkt het met prettig voor je als ze daar niet hoeven te gissen zoals dat hier nu wel een beetje moet.

Bijv.

Goede tip.

ik ben mij bewust dat ik zonder .. diploma aan de slag zou kunnen. Tot nog toe enkel het type werkgever ontmoet waarbij een relevant diploma een harde eis is, zelfs gesprekken gehad waarbij de recruiter geen oog had voor applicaties...

Heb de indruk dat ik op 'junior of medior-werkniveau zit.

Atypische communicatie.. ? Dat hoor ik voor het eerst. Hoezo en waardoor kom je tot deze indruk?

Dan zitten we qua studie op dezelfde golflengte alhoewel ik effectiever leer via leren en werken.

Scherpe opmerking. :) Nee, de nickname 'ja-en' meer ironisch bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Je kan de edit knop gebruiken om je vorige post te bewerken zodat het geen zee van niet-aansluitende posts wordt

Laten we ook even een paar dingen op een rijtje zetten:

1. Waar in je leven zit je? Ben je bezig met een middelbare school, of misschien een opleiding?
2. Heb je opleidingen en/of werkervaring, en zo ja, wat voor en hoe lang?
3. Wat voor werk doe je nu?
4. Hoe zijn sollicitaties in het verleden verlopen?

Als je ze per nummer kan beantwoorden in een zin kunnen we waarschijnlijk wel wat informatie verwachten in dit topic.

[ Voor 71% gewijzigd door johnkeates op 30-03-2019 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:52

drooger

Falen is ook een kunst.

Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:31:
[...]

code kloppen, sleur&pleur, omgevingen ontwerpen, simpel doen wat je teamlead/manager opdraagt dan ben ik meer een robot...
Omgevingen ontwerpen is juist verre van een robot, tenzij je vindt dat senior engineers en architecten het makkelijk hebben... :+

Zolang je niet weet wat voor soort development je wilt doen, heb je wellicht wel een beeld van hoe dat development eruit ziet. Ik noem het hier oneerbiedig code kloppen en sleur&pleur, maar dat zijn twee uitersten die je kan hebben. Bijv. Java en Python is allemaal regels code waar je in zit, terwijl je met integratie of proces development al meer naar "blokjes en lijntjes" gaat en dit aanvult met zaken zoals xsd's en sporadisch een brok coderegels.
Het creatieve; het puzzelen met collega's van business, frontend, backend samen ervoor zorgen dat er op basis van de juiste requirements in C#/Java, sql, UX design er een fullstack app ontwikkelen dat spreekt me aan.
En wat doe je zelf dan in het team, met welk onderdeel houd jij je mee bezig? Of wil je een duizendpoot zijn die van alles iets weet en doet, maar een soort vliegende keep is?
Heb de voorkeur voor de werkgever waarbij modulaire code i.p.v. dezelfde code die xxx meter is.... kwaliteit.
Dat ligt i.m.o. vooral aan de tijdsgeest waarin we leven, je moet je aanpassen aan de architectuurstijlen e.d. die momenteel hip zijn. Alles wordt nu veelal (om)gebouwt in/naar microservices.
Teamgenoten ondersteunen enkel als ... @ja-en deze pc werkt niet bij ..." geeft me geen energie.
Wat dacht je van een team developers die omslachtige processen volgen om hun code naar productie te krijgen? Je zou hen kunnen helpen door onderdelen te automatiseren, andere tools te introduceren, gedachtegang proberen om te zetten etc.
Of een (klassieke) beheerder die elke week een server moet herstarten, maar wat jij wellicht kan oplossen door het achterliggende probleem op te lossen of met een work-around te komen.

Wat ik vooral proef nu is dat je een heel klassiek beeld hebt van banen in de IT en hoe die ingevuld worden.
Tegenwoordig moet je als developer ook mee kunnen praten in de wereld van operations en vice versa.
Je zit niet meer op een eiland.
Ook zijn er veel meer support-mensen dan enkel die systeembeheerder en helpdeskmedewerker.
Recursief ICT-probleem oplossen... Wil een baan bemachtingen met een concrete arbeidsmarkt behoefte, waarin ik doorgroeien dankzij soortgelijke opbouwende kritiek als hier, en via zelfstudie en gecrediteerde studies waardoor ik mijn kennis verdiepen, in mijn vrije tijd naar bijeenkomsten gaan.
Persoonlijk vind ik dit vooral loze woorden in IT development, omdat dit voor nagenoeg alle banen in development zal kunnen gelden. (Alleen bijeenkomsten voor bijv. Cobol programmeurs zijn wel wat schaars)

Ik zou overigens gelijk beginnen dan met de zelfstudie, en dat komt ook goed over bij je sollicitaties.
(Daarom valt testen en copy-paste programmeren via low-level programming wat mij betreft al af.
Testen is een heel ander vlak, daar is ook volop werk in, zeker als je kijkt naar test automation.
En wie weet leer je wel de do's en don'ts als je eerst begint met dat "low-level programming".

Overigens kan je ook zoeken bij een willekeurige zoekmachine naar: it traineeship zonder diploma.
Kijk of dat je aanspreekt en of je zou kwalificeren. Zo niet, waar ligt dat aan en kan je dat zelf oplossen?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb ooit - heel lang geleden in 2003 - de stap gemaakt door simpelweg op junior developer functies te solliciteren.

Daarnaast had ik wat voorbeeldprojecten die ik had gemaakt (destijds in VB, C++ en PHP) laten zien.

Na een aantal maanden solliciteren vond ik een baan als junior .Net developer.

Tsja, sindsdien ben ik fulltime programmeur :)

Wel had ik al 2 jaar HTS Informatica er op zitten. Propedeuse behaald en certificaten voor C en C++.

Dus dat hielp ook wel. Solliciteerde toen nog met de mededeling dat ik er nog mee verder wou, maar ik heb de opleiding uiteindelijk nooit afgemaakt (studeren naast fulltime baan is zwaar).

Alleen na X jaar werkervaring kun je daarmee ook weer verder, dus veel problemen heeft het me niet opgeleverd.

Ik kom alleen moeilijker aan de bak bij grote instellingen (verzekeraars, banken, overheid). Maar in het MKB is werk zat voor mij.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Laatst online: 28-02-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:42:
[...]

Bedankt. Juist daarom focus ik mij op development. Bij software bedrijven heb je vaak startfuncties wat handig is om intern door te stromen wat voor mij dus geen optie is. Aangenomen worden als programmeur of soortgelijke functie is het doel.
Had de indruk dat er wellicht ook andere functies zijn zoals development waarbij ik de voornaamste vaardigheden van programmeren mij eigen maak. Naast font en backend, RPA ontwikkelaar/bouwer, ? , applicatiebeheerder...

De hele dag testscripts schrijven indruk dat ik de uitdaging dan mis en vaak functies die je bij grote bedrijven vindt...

Zelf ben ik nu een tijdje een programmeur in een bedrijf dat zich richt op zeer privacy gevoellige data. Daarnaast ken ik vrij veel andere developers bij verschillende bedrijven.

Problemen die 123 opgelost moeten worden zijn vaak bugs of dingen die vanwegen wijziging in regelgeving (of een rechtspraak dingetje) niet (meer) werken zoals het zou moeten. Hiervoor is vaak minder dan 1 werkdag (anders overwerk) doorlooptijd. De rest van de dingen gaan bij ons door een vast proces:
- functionaliteitsbehoefte word gechecked bij klanten
- functionaliteitsbehoefte word juridisch en technisch getoetst
- userstory word geschreven
- design word uitgewerkt
- design word getoets (klant en/of juridisch)
- refinement
- backlog
- sprint backlog
- ontwikkelen
- intern testen (po check)
- extern testen
- gefasseerd uitrollen
- onderhouds/uitbreidingsfase

Waar ik energie van krijg is niet altijd het ontwikkelen maar vooral de interactie met collega’s en klanten. Als er een probleem is (die 123 opgelost moet worden) is het zaak om rekening te houden met alle bovenstaande punten:
- wat betekend het voor de beveiliging?
- zijn wij juridisch aansprakelijk?
- hoeveel impact heeft het voor klanten?
- wat doet het met het design?
- wat gebeurt er met de uptime?
- moeten we nu hotfixen? Kan het wanneer de meeste gebruikers offline zijn?
- moeten we alles uitschakelen omdat er data verloren gaat?

Kortom, veel communicatie tussen verschillende afdelingen en/of klanten. Natuurlijk is het ook altijd mooi als je een complexe functionaliteit succesvol oplevert.

Als je op dezelfde manier op je werk communiceert als hier zou ik je, ongeacht hoe goed je bent, binnen een week ontslagen hebben. Dat is niet lullig bedoelt maar bij de meeste bedrijven waar ik mensen ken het geval. De tijd dat ontwikkelaars als een stel “autisten” op een eilandje zitten en zo kortaf mogelijk communiceren is zo goed als verleden tijd. Systemen worden steeds complexer en bedrijfskritischer waardoor de input van de ontwikkelafdeling steeds waardevoller is. Een functie zonder klantcontact of enig contact met andere afdelingen ga je niet zo snel vinden. Tenzij je misschien naar een 13 in een dozijn Wordpress/webwinkelfabriek gaat waar je leidinggevende zegt: installeer deze module in deze webshop en het moet er zo uitzien. Zelf zou ik daar totaal niet blij van worden en jij gaf ook al aan dat je iets uitdagenders zoekt. Mijn tip zou zijn:
- probeer minder kortaf te zijn
- denk na voordat je iets typt
- lees nog een keer wat je getypt hebt voordat je op “post” klikt
- zorg dat je je zoveel mogelijk aan de Nederlandse taalregels houd

Dezelfde regels gelden bij het schrijven van code:
- kortaf is niet altijd goed als de begrijpbaarheid van code eronder leid
- denk eerst na (al dan niet in teamverband) voor je iets schrijft
- dubbel check wat je gemaakt hebt (lees het nog een keer door, test het zelf en loop met de debugger er stap voor stap doorheen)
- hou je aan de code guideliness

Succes!

Edit
Om aan te tonen hoe belangrijk communicatie is: ik heb binnen 2 jaar tijd, bovenop normale salaris verhogingen, nu 3x promotie gemaakt puur door mijn manier van communicatie met klanten en andere bedrijfsonderdelen. Probeer bij de communicatie vooral in gedachten te houden dat niet iedereen bekend is met de context en materie. Daarnaast vinden mensen het fijn als je ze niet het gevoel geeft dat ze er niets van snappen maar dat ze iets leren. Probeer de context en de materie dus op een leerzame manier te brengen.

[ Voor 6% gewijzigd door xh3adshotx op 30-03-2019 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:38
Dit topic is een rommeltje doordat topicstarter niet instaat is zich helder uit te drukken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.