Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:42:
[...]
Bedankt. Juist daarom focus ik mij op development. Bij software bedrijven heb je vaak startfuncties wat handig is om intern door te stromen wat voor mij dus geen optie is. Aangenomen worden als programmeur of soortgelijke functie is het doel.
Had de indruk dat er wellicht ook andere functies zijn zoals development waarbij ik de voornaamste vaardigheden van programmeren mij eigen maak. Naast font en backend, RPA ontwikkelaar/bouwer, ? , applicatiebeheerder...
De hele dag testscripts schrijven indruk dat ik de uitdaging dan mis en vaak functies die je bij grote bedrijven vindt...
Vraag aan de programmeurs hier:
- Welk problemen moet jij 123 oplossen?
- Waar word jij enthousiast van/krijg je energie van tijdens het programmeren
Zelf ben ik nu een tijdje een programmeur in een bedrijf dat zich richt op zeer privacy gevoellige data. Daarnaast ken ik vrij veel andere developers bij verschillende bedrijven.
Problemen die 123 opgelost moeten worden zijn vaak bugs of dingen die vanwegen wijziging in regelgeving (of een rechtspraak dingetje) niet (meer) werken zoals het zou moeten. Hiervoor is vaak minder dan 1 werkdag (anders overwerk) doorlooptijd. De rest van de dingen gaan bij ons door een vast proces:
- functionaliteitsbehoefte word gechecked bij klanten
- functionaliteitsbehoefte word juridisch en technisch getoetst
- userstory word geschreven
- design word uitgewerkt
- design word getoets (klant en/of juridisch)
- refinement
- backlog
- sprint backlog
- ontwikkelen
- intern testen (po check)
- extern testen
- gefasseerd uitrollen
- onderhouds/uitbreidingsfase
Waar ik energie van krijg is niet altijd het ontwikkelen maar vooral de interactie met collega’s en klanten. Als er een probleem is (die 123 opgelost moet worden) is het zaak om rekening te houden met alle bovenstaande punten:
- wat betekend het voor de beveiliging?
- zijn wij juridisch aansprakelijk?
- hoeveel impact heeft het voor klanten?
- wat doet het met het design?
- wat gebeurt er met de uptime?
- moeten we nu hotfixen? Kan het wanneer de meeste gebruikers offline zijn?
- moeten we alles uitschakelen omdat er data verloren gaat?
Kortom, veel communicatie tussen verschillende afdelingen en/of klanten. Natuurlijk is het ook altijd mooi als je een complexe functionaliteit succesvol oplevert.
Als je op dezelfde manier op je werk communiceert als hier zou ik je, ongeacht hoe goed je bent, binnen een week ontslagen hebben. Dat is niet lullig bedoelt maar bij de meeste bedrijven waar ik mensen ken het geval. De tijd dat ontwikkelaars als een stel “autisten” op een eilandje zitten en zo kortaf mogelijk communiceren is zo goed als verleden tijd. Systemen worden steeds complexer en bedrijfskritischer waardoor de input van de ontwikkelafdeling steeds waardevoller is. Een functie zonder klantcontact of enig contact met andere afdelingen ga je niet zo snel vinden. Tenzij je misschien naar een 13 in een dozijn Wordpress/webwinkelfabriek gaat waar je leidinggevende zegt: installeer deze module in deze webshop en het moet er zo uitzien. Zelf zou ik daar totaal niet blij van worden en jij gaf ook al aan dat je iets uitdagenders zoekt. Mijn tip zou zijn:
- probeer minder kortaf te zijn
- denk na voordat je iets typt
- lees nog een keer wat je getypt hebt voordat je op “post” klikt
- zorg dat je je zoveel mogelijk aan de Nederlandse taalregels houd
Dezelfde regels gelden bij het schrijven van code:
- kortaf is niet altijd goed als de begrijpbaarheid van code eronder leid
- denk eerst na (al dan niet in teamverband) voor je iets schrijft
- dubbel check wat je gemaakt hebt (lees het nog een keer door, test het zelf en loop met de debugger er stap voor stap doorheen)
- hou je aan de code guideliness
Succes!
Edit
Om aan te tonen hoe belangrijk communicatie is: ik heb binnen 2 jaar tijd, bovenop normale salaris verhogingen, nu 3x promotie gemaakt puur door mijn manier van communicatie met klanten en andere bedrijfsonderdelen. Probeer bij de communicatie vooral in gedachten te houden dat niet iedereen bekend is met de context en materie. Daarnaast vinden mensen het fijn als je ze niet het gevoel geeft dat ze er niets van snappen maar dat ze iets leren. Probeer de context en de materie dus op een leerzame manier te brengen.
[
Voor 6% gewijzigd door
xh3adshotx op 30-03-2019 08:43
]