Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Solar Masters schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 00:07:
[...]
Niet!

De Manifold Van een Heatpipe collector in niet gemaakt voor leegloop systemen. Tenzij je met 45 graden scheef op je dat zou willen zetten......

Maar van waar in vredesnaam deze vraag? Leeg loop systemen zijn van 20 jaar geleden? Waarom het risico willen lopen op vorstschade en vervuiling in je systeem?
Hier heb je mij niet goed begrepen, ik wil geen leegloop systeem (én ook geen glycol).

De oplossing tegen vorst kan zijn om bij lage temperaturen door de collector wat (niet al te) warm water te pompen (of zonder pomp: thermosiphon), zodat de collector vorstvrij blijft. Vergelijkbaar met een SteamBack systeem.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
Bij mijn weten zijn glycol verbindingen biologisch afbreekbaar. Het is een beetje afhankelijk van het goedje zelf maar Ethyleen Glycol en Propyleen Glycol zijn "readily biodegradable" oftewel volledig biologisch afbreekbaar.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:25

bjp

ik ben op zoek naar goeie informatie rondom leegloop vs. druk zonneboilers.

Ik was begonnen aan een lijst voor en nadelen. Ik meen leegloop met antivries, niet het systeem van 20 jaar terug met enkel water.

voordelen leegloop:
- geen vloeistof als het vriest
- geen vloeistof bij stagnatie/veel te warm, waardoor de glycol minder snel degradeert, dus langer meegaat
- geen drukvat nodig

nadelen leegloop:
- buizen moeten enkel naar beneden lopen, bijvoorbeeld minstens een hoek van 4 graden
- klein leegloop vat nodig
- iets complexere sturing
- iets meer kracht nodig in de pomp bij opstart (eens opgestart is het vrijwel gelijk)
- geen snelle detectie van een lek

Lijkt dit correct, wat zouden jullie willen aanvullen?

Zijn er verschillen in rendement?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Hogere kans op corrosie (zuurstof).

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Baapje327 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:20:
[...]
De bron spreekt over een boiler. Dat heb ik niet.
Is het risico dan nog steeds aanwezig?
Welk buffervat van 123 heb je precies (typeplaatje)?

FK 1000 / EHK 1000 / FKK 1000 / anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:53
cj1 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:32:
[...]

Welk buffervat van 123 heb je precies (typeplaatje)?

FK 1000 / EHK 1000 / FKK 1000 / anders?
zo, dat is een inhoudelijke vraag.
ik moest echt even de offerte erbij pakken wat daar nou precies opstaat:
Hygiene-Kombispeicher FKSS 1000L mit 2 Wärmetauschern mit Isolierung

dus geen van 3 :P

weet je toevallig wat deze lettercode exact betekend? of van die andere? want mij zegt het niks.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Solar Masters schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 00:07:
[...]

Beide systemen zijn gevuld met een water/alcoholmengsel met levensduur wat afhankelijk is van de productie kwaliteit en de vulling. De goedkopere heatipes (zeg de 12mm van 123karminofen) ligt bij ca, 12 jaar uit mijn hoofd. De betere met een 25mm kop en Europese kwaliteit controle (Rivusol, Akotec, Viessmann liggen zo bij de 20 jaar.
interessante info,

wat gebeurt er als de levensduur van het water/alcoholmengsel is overschreden? hoe merk je dat?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Baapje327 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:20:
[...]
weet je toevallig wat deze lettercode exact betekend? of van die andere? want mij zegt het niks.
Ik denk dat FKSS betekent: Frischwasser – Hygiene - Kombispeicher met extra Spiraal 1 en Spiraal 2. De Frischwasser Hygiene Kombispeicher beginnen namelijk allemaal met FK, die hebben dus 1 smalle maar volledige hoogte spiraal voor sanitair warm water. Daarnaast is er een model met 1 extra spiraal FKS en jouw model met 2 extra spiralen: FKSS.
Zie STS FKSS gegevensblad.

Volgens mij levert 123 (= buffervat.com) de buffervaten van STS / Schönberg Technikhandel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ik zit ondertussen te broeden op een plek voor een eventuele boiler. Beneden heb ik geen plek, dus het zou op de eerste verdieping komen. Daar heb ik mooi plek.

Het enige waar ik me dan zorgen om maak is dat ik een 300 liter vat op het oog heb, dat wordt dan 400 kilo op 0.3m2. Het is een betonnen vloer maar ik denk niet dat deze zoveel draagkracht heeft. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
cj1 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:48:
[...]

Ik denk dat FKSS betekent: Frischwasser – Hygiene - Kombispeicher met extra Spiraal 1 en Spiraal 2. De Frischwasser Hygiene Kombispeicher beginnen namelijk allemaal met FK, die hebben dus 1 smalle maar volledige hoogte spiraal voor sanitair warm water. Daarnaast is er een model met 1 extra spiraal FKS en jouw model met 2 extra spiralen: FKSS.
Zie STS FKSS gegevensblad.

Volgens mij levert 123 (= buffervat.com) de buffervaten van STS / Schönberg Technikhandel.
ahja, dat verklaart wel wat ja.

alles wat jij noemde is dan dus:
FK 1000 --> enkel een SWW spiraal
EHK 1000 --> enkel een warmtewisselaar voor ZB of nadere warmtebron
FKK 1000 --> SWW spiraal en 1 warmtewisselaar.

ik wilde deze omdat ik sww (voor)verwarming wilde en geen legionella risico's, en naast de collectoren ook nog 1 spiraal extra voor een hottub, die er sinds deze zomer eindelijk staat.
dat werkt overigens erg goed. zelfs als de verwarming aanstaat, dan verwarm ik het vat met de WP, en dat gaat goed. 10m 32mm pvc heen en weer met pompje ertussen. zeker als het vat in de zomer erg warm is, is de hottub echt binnen no time warm. veel sneller dan met hout stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:01:
Ik zit ondertussen te broeden op een plek voor een eventuele boiler. Beneden heb ik geen plek, dus het zou op de eerste verdieping komen. Daar heb ik mooi plek.

Het enige waar ik me dan zorgen om maak is dat ik een 300 liter vat op het oog heb, dat wordt dan 400 kilo op 0.3m2. Het is een betonnen vloer maar ik denk niet dat deze zoveel draagkracht heeft. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Wil je 'm in het midden van een grote overspan zetten dan, tussen drie waterbedden? ;)

Ik ken jouw vloer niet, maar ik verwacht nou niet meteen een probleem. Je zou voor de aardigheid 'ns kunnen kijken of hij direct naast de dragende muur staat. (Vaak toevallig nl. wel.) En wat vindt je installateur ervan, maakt die zich ook zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Gwaihir schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:17:
[...]

Wil je 'm in het midden van een grote overspan zetten dan, tussen drie waterbedden? ;)

Ik ken jouw vloer niet, maar ik verwacht nou niet meteen een probleem. Je zou voor de aardigheid 'ns kunnen kijken of hij direct naast de dragende muur staat. (Vaak toevallig nl. wel.) En wat vindt je installateur ervan, maakt die zich ook zorgen?
Installateur komt donderdag op de koffie. :)

Ik heb geen waterbed :P , en de plek die ik in gedachten heb is naast een dragende buitenmuur. Ook wordt de vloer aan één zijde ondersteund door een binnenmuur. Dat zijn van die stenen blokken met 3 holtes erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
asing schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:23:
[...]

Installateur komt donderdag op de koffie. :)

Ik heb geen waterbed :P , en de plek die ik in gedachten heb is naast een dragende buitenmuur. Ook wordt de vloer aan één zijde ondersteund door een binnenmuur. Dat zijn van die stenen blokken met 3 holtes erin.
ik zou me hier nou niet direct zorgen over maken, zeker niet voor een 300L vat.
3 grote mannen op 1 m2 zou de vloer ook niet van moeten inzakken toch, en dat vat staat nog stil ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 17:30
asing schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:01:

Volgens mij wordt er met gemiddeld 175kg/M2 gerekend voor een betonnen vloer.

Maar als je verder geen sportschool thuis hebt / aquarium / jacuzzi op de vloer dan moet het wel goed komen.

Heb zelf 300liter op zolder staan naast de draagmuur en ben er nog niet doorheen gezakt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Swenno schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:58:
[...]

Heb zelf 300liter op zolder staan naast de draagmuur en ben er nog niet doorheen gezakt ;)
In het verleden behaalde resultaten geven geen garanties voor de toekomst ;)

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

cj1 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 00:41:
[...]

Hogere kans op corrosie (zuurstof).
ok! Andere reacties op leegloop vs. druk-systeem?

ik zal dan bij mijn idee van een leegloop blijven vermoed ik.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Swenno schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:58:
[...]

Volgens mij wordt er met gemiddeld 175kg/M2 gerekend voor een betonnen vloer.

Maar als je verder geen sportschool thuis hebt / aquarium / jacuzzi op de vloer dan moet het wel goed komen.

Een 2 persoons waterbed doet ook zo 600 liter. Dan nog 2 personen erbij, zit je op 750 kilo. Maar dat is dan verdeeld over 4m2.

Het moment dat het ding naar beneden komt is het moment dat je erachter komt dat het toch niet kon :P .

Wat voor vloer heb je en hoe dik is deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

wel interessante discussie rondom gewicht - bij mijn ouders denken we de warmtepompboiler op zolder te verplaatsen... ding zal ook wel wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@asing Vloer is beton en ergens in de 20cm dik.

300liter is de max wat de dozen schuivers adviseren. Als je meer wilt dan is een berekening wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Appie Heijn schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:03:
Ik draai al 3 jaar zonder glycol, dus een paar liter water erbij zou geen probleem moeten zijn. Bij mij is alleen de armaflex al voldoende.
Geeft jouw leverancier/de fabrikant normale (lees:niet ingeperkte) garantie ondanks dat je geen glycol gebruikt?

De laatste winter was wat strenger. Was de Armaflex (buis)isolatie bij een strenge winter ook voldoende?
Of heb je toen de collector verwarmd?

AF/Armaflex is er in zes isolatiediktes, bijvoorbeeld buiten-Ø buis 12 millimeter:
  • AF-1: 7,5 mm1
  • AF-2: 11,0 mm1
  • AF-3: 13,0 mm1
  • AF-4: 16,0 mm1
  • AF-5: niet leverbaar in deze maat
  • AF-6: 32,0 mm1
Welke Armaflex-dikte (AF-1 t/m AF-6) heb je gekozen?
En welke buislengtes heb je ongeveer buiten en binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00
@cj1
Was eigenbouw, heb hem inmiddels niet meer. Hoofdzakelijk vanwege cosmetische redenen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:46
Sumar schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:39:
[...]

Hier hetzelfde, in de zomer is het vat heet genoeg en in de winter met hout CV ook maar in voor en najaar doe ik hetzelfde...
Ik doe dat ook zo, op een 800 ltr hygieneboiler met 11 kW doorstroomverwarmer daarachter

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Gisteren was een mooie zonnige dag, hoe deden jullie collectoren het :) ? Kregen ze het vat nog een beetje warm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

asing schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:30:
Gisteren was een mooie zonnige dag, hoe deden jullie collectoren het :) ?
Kregen ze het vat nog een beetje warm?
Ja hoor, ging goed.
150L vat, 2 vlakpanelen op het westen waar vanaf de middag zon op valt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5mCRUqr.png

Momenteel monitor ik alleen nog maar de pompsnelheid en het verwarmingselement, ik ben van plan om ook temperatuursensoren toe te voegen aan de spiralen boven- en onderin het vat... Maar dit geeft toch ook al een idee :) Het vat ging gisteren van ~38C bovenin en ~18C onderin naar ~52C graden boven en ~50C onder.

De laatste week helaas wel al een aantal keer het element moeten gebruiken om 'm naar 60 te krijgen.
Anders krijgen we het grote ligbad niet gevuld :P

[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 25-10-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tnx @Slonzo ! Een flauw zonnetje doet het dus ook al goed. Ik kon een was spijkerbroeken net droog krijgen buiten. Die heeft wel 6 uur moeten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masermex
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 12:58
Hier 300L vat op 4x HR solar panelen. Vat van top tot teen opgewarmd naar 74 graden. Pal zuid en 45 graden hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
masermex schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:38:
Hier 300L vat op 4x HR solar panelen. Vat van top tot teen opgewarmd naar 74 graden. Pal zuid en 45 graden hoek.
:) Dank!

Voorstel hier is 300 liter vat met 2 OEG 4plus plaatcollectoren. Die zijn samen ook al goed voor bijna 2000Wp. Dak redelijk op het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-02 20:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/648qnhiTlAoCv0tzLm4KHXxEvSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1adNETeOlvywtcoGADop5Bgj.jpg?f=fotoalbum_large

1000 ltr / 90 hp op zuid. Tot 17:15 u zon, boven en onder 51 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Sumar schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:00:
[Afbeelding]

1000 ltr / 90 hp op zuid. Tot 17:15 u zon, boven en onder 51 graden.
Nice!

Wat gebeurt er in je grafiek in de ochtend? Ik zie een dalende lijn die denk ik het verlies door de isolatie is en dan ineens valt het naar beneden naar 26 graden. :P

Douche? warmtevraag verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
asing schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:05:
[...]

Nice!

Wat gebeurt er in je grafiek in de ochtend? Ik zie een dalende lijn die denk ik het verlies door de isolatie is en dan ineens valt het naar beneden naar 26 graden. :P

Douche? warmtevraag verwarming?
De vloerverwarming die aanslaat. Ik verlies iets van 3 a 4 graden per nacht door afkoeling. Gezien het grote verschil begin van de nacht heeft de vvw die avond ook even aangestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Sumar schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:20:
[...]

De vloerverwarming die aanslaat. Ik verlies iets van 3 a 4 graden per nacht door afkoeling. Gezien het grote verschil begin van de nacht heeft de vvw die avond ook even aangestaan.
Aha! Dus als ik het goed zie slaat in de ochtend je vloerverwarming even aan. Na 10 uur komen de heatpipes in actie om je vat op te warmen en in de avond zet je de hout-cv aan die het vat verder omhoog haalt.

Ziet er goed uit! Zoiets heb ik hier ook voor ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik zie in de premie voorwaarden voor zonne-boilers in België dat je 40L vat moet hebben per m2 aperture op je dak.

Is dat zinvol? Heeft dat te maken met saturatie/stagnatie?

ik merk ook dat er heel weinig warmtepompen met ingebouwde SWW vat een 2de spiraal hebben voor de zonneboiler. Ik heb weinig uitzonderingen gevonden, bijvoorbeeld de Bosch Compress 7000 reeks met "Solar" optie. Iemand die hier meer referenties heeft?

[ Voor 14% gewijzigd door bjp op 25-10-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

asing schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:33:
Tnx @Slonzo ! Een flauw zonnetje doet het dus ook al goed. Ik kon een was spijkerbroeken net droog krijgen buiten. Die heeft wel 6 uur moeten hangen.
Gewoon effe tussendoor. Die spijkerbroeken doe jij nooit in de droger?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Seafarer schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:04:
[...]

Gewoon effe tussendoor. Die spijkerbroeken doe jij nooit in de droger?
De droger gaat alleen aan als ik niet buiten kan drogen. Dan gaan ook de spijkerbroeken in de droger. De reden dat ik spijkerbroeken typ is omdat die met hun dikke stof het moeilijkste droog worden. Als je de lakens buiten hangt zijn ze uiteraard wel zo droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

asing schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:10:
[...]

De droger gaat alleen aan als ik niet buiten kan drogen. Dan gaan ook de spijkerbroeken in de droger. De reden dat ik spijkerbroeken typ is omdat die met hun dikke stof het moeilijkste droog worden. Als je de lakens buiten hangt zijn ze uiteraard wel zo droog.
Okay. Ik dacht even dat je het deed om minder slijtage op je spijkerbroek te hebben.

En terug naar de boilers. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
bjp schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:26:
ik zie in de premie voorwaarden voor zonne-boilers in België dat je 40L vat moet hebben per m2 aperture op je dak.

ik merk ook dat er heel weinig warmtepompen met ingebouwde SWW vat een 2de spiraal hebben voor de zonneboiler. Ik heb weinig uitzonderingen gevonden, bijvoorbeeld de Bosch Compress 7000 reeks met "Solar" optie. Iemand die hier meer referenties heeft?
Dat wil zeggen dat als je 5m2 aan modules op je dak hebt liggen, je een 200 liter vat moet aanschaffen om voor subsidie in aanmerking te komen. Al met al klinkt het logisch om minimale eisen te stellen.

Er zijn legio vaten, buffervaten, hygienevaten, boilervaten met 1 of meer spiralen. Dus je kan er eentje met 2 spiralen kopen en aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

asing schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:24:
[...]

Dat wil zeggen dat als je 5m2 aan modules op je dak hebt liggen, je een 200 liter vat moet aanschaffen om voor subsidie in aanmerking te komen. Al met al klinkt het logisch om minimale eisen te stellen.

Er zijn legio vaten, buffervaten, hygienevaten, boilervaten met 1 of meer spiralen. Dus je kan er eentje met 2 spiralen kopen en aansluiten.
het idee was om totale kost omlaag te krijgen, warmtepomp + zonneboiler. Die vaten kosten ook wat.

De ingebouwde boilers zorgen voor iets simpelere installatie (grote blok met alle pompen en drukvaten)... dus dacht ik, nog effe een pomp + een paar panelen op het dak, en ik heb nog een zonneboiler (en premie) erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
bjp schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:09:
[...]

het idee was om totale kost omlaag te krijgen, warmtepomp + zonneboiler. Die vaten kosten ook wat.

De ingebouwde boilers zorgen voor iets simpelere installatie (grote blok met alle pompen en drukvaten)... dus dacht ik, nog effe een pomp + een paar panelen op het dak, en ik heb nog een zonneboiler (en premie) erbij.
Je beseft dat een zonneboiler een ding is wat met hoge temperaturen werkt en een warmtepomp met lage? Even terug kon je lezen dat iemand met een 300 liter vat gisteren nog tot 50 graden kwam. Het was niet warm maar wel veel zon. Een warmtepomp wordt ingezet voor ltv (laag temperatuurverwarming) zoals vloerverwarming. Je vloer opstoken tot 60 graden is niet zo heel fijn :9 .

Dus even bedenken welk doel je voor ogen hebt en wat je wilt vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sumar
asing schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:21:
[...]

Je beseft dat een zonneboiler een ding is wat met hoge temperaturen werkt en een warmtepomp met lage? Even terug kon je lezen dat iemand met een 300 liter vat gisteren nog tot 50 graden kwam. Het was niet warm maar wel veel zon. Een warmtepomp wordt ingezet voor ltv (laag temperatuurverwarming) zoals vloerverwarming. Je vloer opstoken tot 60 graden is niet zo heel fijn :9 .

Ik stook mijn boiler in de winter regelmatig naar de 85 graden en heb ook vloerverwarming. Ik zie het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:51
@bjp In NL wordt een zonneboiler vaak ingezet voor puur ondersteuning van SWW (=douchen etc). Dan is een all in WP met een extra spiraal best een redelijke optie (zeker als je de WP de SWW run na 8 uur 's avonds laat doen (dan heeft de Zonneboiler al zn werk gedaan en hoef je alleen nog het laatste stukje. En op een moment dat het buiten nog best warm is).

ECHTER:
een ZB kan ook heel goed je verwarming ondersteunen (zeker als je LTV gebruikt (zoals bij WP) en je een redeleijke hellingshoek hebt op de collector (bij lage zon in de winter toch nog wat opbrengst).
Om dat te laten werken heb je echter een apart vat nodig. Zie ook eerder in de OP en dit topic.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
asing schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:21:
Hij heeft 't over het SWW vat van een WP..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Gwaihir schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:07:
[...]

Hij heeft 't over het SWW vat van een WP..
Ik las/begreep een warmtepomp met ingebouwde boiler. Waar je die dan voor in zou zetten staat er niet bij. Alleen de vraag over het aansluiten van een collector.

Anyway, mijn vraag weken geleden begon ook simpel (Noob die ik ben) en met heel veel lezen en vragen kom ik er achter dat er een wereld achter zit. Niet erg, maar het zorgt ervoor dat ik behoorlijk wat informatie moest verwerken en voor mezelf een eisen en wensenlijstje moest opstellen wat ik nu eigenlijk wilde en hoe dit zou moeten gaan werken.

Jullie hebben hier overigens (onbewust) heel goed aan bijgedragen, dus ik ben jullie zeer dankbaar vcor alle info. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
asing schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:20:
Ik las/begreep een warmtepomp met ingebouwde boiler. Waar je die dan voor in zou zetten staat er niet bij.
Nog nooit een WP met ingebouwd buffervat tegen gekomen. Ingebouwd vat is voor zover ik weet altijd SWW, dus ik snap wel dat iemand dat niet los nog benadrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik heb er geen probleem mee dat het 2 temperaturen zijn.

De ingebouwde buffer is wss voornamelijk voor SWW. En de WP kan deze op min 45C houden, en de zonneboiler heeft dan nog veel marge (naar 85C) toe om energie erbij te duwen zodat de WP het dan niet hoeft te doen.

Wil je idd ook ondersteuning van de verwarming, dan moet je best aparte buffervaten gaan opzetten en groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
asing schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:30:
Gisteren was een mooie zonnige dag, hoe deden jullie collectoren het :) ? Kregen ze het vat nog een beetje warm?
hier niet echt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ccbG9bv/Screenshot-2021-10-26-at-09-45-01.png
max temp is dus 32 graden gister. de zoninstraling is niet sterk genoeg.

annekdote: de buurman heeft tegenwoordig ook een zonneboiler. zijn platen staan net 5 cm meer naar voren dan mijn heatpipes. hierdoor begin de opwarming nu 1 uur later. niet dat het in de winter veel uitmaakt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
bjp schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:26:

Even uit de doos denken: een externe warmtewisselaar geen optie? Wellicht is het dan efficiënter om het boilervat op glycol te zetten, en een externe warmtewisselaar het SWW laten opwarmen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famrossel3
  • Laatst online: 13-09 19:13
Ik zoek een warmte-pomp (all electric) lucht / water met een ingebouwde boiler. Met de mogelijkheid zonnecollectoren op de ingebouwde boiler aan te sluiten.

Bestaat dit al?

Mvg Guido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
famrossel3 schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:52:
Ik zoek een warmte-pomp (all electric) lucht / water met een ingebouwde boiler. Met de mogelijkheid zonnecollectoren op de ingebouwde boiler aan te sluiten.

Bestaat dit al?

Mvg Guido
Lucht/water-warmtepomp met geïntegreerde zonneboiler

Warmtepomp en zonneboiler combineren

[ Voor 7% gewijzigd door BenEco op 01-11-2021 21:04 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Vandaag een zonnetje, en met mijn collector op Oost onder 25 graden komt er mooi warmte het boilervat in, wat gelijk weer opgesnoept wordt door het CV circuit via de warmtepomp.
Deze draait nu 600watt versus 1000watt normaal, dus 400watt x cop van 4 = 1,6kW warmte komt van het dak.

crosscheck: collector is heatpipes van 2x2x2,5 = 10m2x65% apertuur = 6,5m2 x 1000watt onder lage hellingshoek...
kan wel kloppen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masermex
BarryH schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:50:
Vandaag een zonnetje, en met mijn collector op Oost onder 25 graden komt er mooi warmte het boilervat in, wat gelijk weer opgesnoept wordt door het CV circuit via de warmtepomp.
Deze draait nu 600watt versus 1000watt normaal, dus 400watt x cop van 4 = 1,6kW warmte komt van het dak.
crosscheck: collector is heatpipes van 2x2x2,5 = 10m2x65% apertuur = 6,5m2 x 1000watt onder lage hellingshoek...
kan wel kloppen.
Hier in het noorden ook een mooi strak zonnetje. Vier panelen vol op zuid 45 graden, 300L. Nu hele vat 65+ graden en pompt nog een klein beetje door. Alleen SWW, dus weer een paar dagen gratis warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@masermex Denk je eens in dat je deze warmte nu gelijk zou gebruiken in je huis. Dan kan de ZB er weer meer warmte inpompen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masermex
BarryH schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:02:
@masermex Denk je eens in dat je deze warmte nu gelijk zou gebruiken in je huis. Dan kan de ZB er weer meer warmte inpompen...
Klopt. Maar de dames hier houden van lang douchen. 300L is mooi. Achteraf had ik 400L genomen.
Plus ik hou van simpel, dus geen SWW en verwarming uit hetzelfde vat.

Geen vloerverwarming hier btw, alles met LL WP's. Supersnel en comfortabel. Meeste wel gedekt door 15 kWp PV.

[ Voor 7% gewijzigd door masermex op 22-11-2021 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Wat is een goeie solar pompgroep met PWM aansturing. Het ie voor een setje met 10 vacuüm buizen en en boiler van 150liter om zo voorverwarmd water in zijn SWW vat te vullen van mijn warmtepomp zodat ik al voorverwarmd water hebt.

Het hoogte verschil is nog geen 3 meter.

Hij gaat aangestuurd worden door een Resol SLT

[ Voor 8% gewijzigd door Adriaan71 op 29-11-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Adriaan71 eentje die al vanuit de basis lager gezet kan worden.

Heb er 2 1tje is een grundfos andere is een wilo.

Die grundfos kan ik lager instellen op de pomp waardoor die het vrij goed doet op een klein Solar circuit.

De wilo heeft dat niet en heb ik via de flow meter helemaal terug moeten schroeven.

Maar eigenlijk wil je voor het mooie niet de zuigkant dicht zetten. / Afknijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Swenno schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:54:
@Adriaan71 eentje die al vanuit de basis lager gezet kan worden.

Heb er 2 1tje is een grundfos andere is een wilo.

Die grundfos kan ik lager instellen op de pomp waardoor die het vrij goed doet op een klein Solar circuit.

De wilo heeft dat niet en heb ik via de flow meter helemaal terug moeten schroeven.

Maar eigenlijk wil je voor het mooie niet de zuigkant dicht zetten. / Afknijpen.
Dus beter een pomp waarvan ik zelf de flow kan inregelen dan met PMW besturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Adriaan71 allebei pwm signaal maar ook met al een voorfunctie op de pomp.

Heb zelf het zooitje uit Duitsland gehaald bij Solar24 en zou dan de gene nemen met grundfos pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Swenno schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:59:

Heb zelf het zooitje uit Duitsland gehaald bij Solar24 en zou dan de gene nemen met grundfos pomp.
Dus als je hem voor instelt kwa flow gaat hij nog aansturen met pwm voor extra zuinigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Hij regelt naar delta T maar als de flow te groot is regelt die niks.

Met 10buizen heb je niet veel flow nodig.

Dus daarom beter om de pomp al te kunnen begrenzen vooraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Oke thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Swenno schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:59:

https://www.solardirekt24...1198-g?number=400001198-G

Deze bedoel je. En dan nog in aanvoer nog een ontluchtingspot zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Adriaan71 helaas zie ik dat ze daar alleen de enkel variant hebben. Je zou ook bij de andere Duitser kunnen bestellen https://www.heiz24.de/Zon...1nSwl-EAQYDCABEgJEG_D_BwE.

Heeft ook een ontluchting op de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Swenno schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:18:
@Adriaan71 helaas zie ik dat ze daar alleen de enkel variant hebben. Je zou ook bij de andere Duitser kunnen bestellen https://www.heiz24.de/Zon...1nSwl-EAQYDCABEgJEG_D_BwE.

Heeft ook een ontluchting op de retour.
Zodoende mijn vraag inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-09 13:37
Ik ben benieuwd naar jullie mening: ik heb een kunststof vloerverwarming verdeler van 15 groepen zonder pomp. De temperatuur in mijn buffervat varieert: WP, solar, houtkachel...

Nu zie ik mogelijkheden tot bijmengen retour via diverse pompgroepen maar waarom niet met een mengautomaat (bijvoorbeeld deze) tussen de aanvoer en retour?

Wat zouden de voordelen / nadelen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Hendrik85 ik had in een van mijn opstellingen ooit een keer zoiets gedaan. Werkte wel, maar met nogal een groot drukverlies. Ik had niet exact deze uitvoering, maar een andere (1 inch). Uiteindelijk heb ik deze er uit gehaald omdat het bij ons niet strikt noodzakelijk was.

Dit was mijn opstelling, met de P als pomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI0_uT4sfYPE4hR-xKyZ3_fro8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jhlIiCn5leSNoVrMYcWWTnPk.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Rimco op 29-11-2021 23:34 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 17:23
Vraagje: kun je ook een zonnecollector bouwen als druksysteem, maar dan zonder glycol? Dan hoef je namelijk geen warmtewisselaar te hebben en kun je je CV-water gewoon door de collector pompen. En je hoeft niet te gaan klooien met glycol.

Misschien als je er een soort vorstventiel op zet dat de boel laat leeglopen en afsluit van de rest van het systeem zodra de temperatuur in de collector onder de 3 graden C komt of zoiets?

Is dit een gek idee?

[ Voor 5% gewijzigd door TimoDimo op 02-12-2021 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

TimoDimo schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:55:
Vraagje: kun je ook een zonnecollector bouwen als druksysteem, maar dan zonder glycol? Dan hoef je namelijk geen warmtewisselaar te hebben en kun je je CV-water gewoon door de collector pompen. En je hoeft niet te gaan klooien met glycol.

Misschien als je er een soort vorstventiel op zet dat de boel laat leeglopen en afsluit van de rest van het systeem zodra de temperatuur in de collector onder de 3 graden C komt of zoiets?

Is dit een gek idee?
Hoe ga jij een druksysteem zonder glycol bouwen dat ook nog kan leeglopen... ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@TimoDimo Wellicht met handmatig deel circuit kortsluiten en laten leeglopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
bjp schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:45:
[...]

Hoe ga jij een druksysteem zonder glycol bouwen dat ook nog kan leeglopen... ??
Als het systeem gewoon onderdeel is van de rest van de CV-installatie dan zit er natuurlijk geen glycol in. Het scheelt nogal qua onderdelen, want je hebt geen expansievat nodig en geen extra warmtewisselaar (het kan dan regelrecht m'n buffervat in). Voor de winter moet je het collectordeel dus wel kunnen afsluiten en leeg laten lopen, en voor de zekerheid ook nog met een vorstventiel om dat te automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
BarryH schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:49:
@TimoDimo Wellicht met handmatig deel circuit kortsluiten en laten leeglopen?
Ja precies, in principe kun je het collectordeel handmatig afsluiten van de rest en aftappen. Maar als je daar te laat mee bent en het vriest al bijna, dan gaat het vorstventiel open (bij 2° C bijv.) en wordt je hele installatie drukloos en loopt leeg. Althans, het ventiel is zo gepositioneerd dat in ieder geval het collectordeel leegloopt. Me dunkt dat dat wel goed kan werken aangezien je collector ergens op het dak staat en er dus niet eens heel veel water verloren gaat.

Daarnaast kun je misschien ook elektronisch wat regelen, met een wat strengere voorwaarde dan het vorstventiel (3° C bijv.). Met twee gemotoriseerde kleppen (aanvoer en retour) kun je de collector afsluiten en dan met een derde gemotoriseerd klepje de collector leeg laten lopen. Dan ben je dus het vorstventiel voor, en gaat heel je installatie niet drukloos (geen CV meer), wat niet zo prettig is als het bijna vriest. En na de vorstperiode kun je hem elektronisch ook weer laten bijvullen. ;)

In plaats hiervan kun je ook gewoon voorkomen dat je collector bevriest door de pomp van de collector langzaam te laten draaien over het buffervat, zodra hij te koud wordt. Dan kan hij helemaal niet meer bevriezen. Het vorstventiel is dan nog steeds wel nodig voor als de buffer koud is en er zit verder geen warmte in het systeem (bij afwezigheid in de winter), of als de pomp het niet doet. Maar de elektronische "leegloopregeling" kan dan wel achterwege blijven.

Iemand hier verdere ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Je hebt natuurlijk geen buffer functie met deze opzet. Daardoor mis je veel opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@TimoDimo Je hebt nog altijd flink extra expansie nodig, om met stagnatie om te gaan. Eens te meer daar je druk niet op mag lopen boven de 2,5 of 3 bar (afhankelijk van je CV-installatie). Je brengt (minstens) jaarlijks flink wat nieuw zuurstofrijk water in je installatie.

En waarom zou je een CV-ondersteunende installatie de hele winter uit willen laten? Op zonnige winterdag kan hij echt wel voor je aan de slag. Maar ja.. dan vriest hij 's nachts stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
BarryH schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 07:55:
Je hebt natuurlijk geen buffer functie met deze opzet. Daardoor mis je veel opbrengst
Hè waarom? Ik sluit hem dus aan op een buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Gwaihir schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:24:
@TimoDimo Je hebt nog altijd flink extra expansie nodig, om met stagnatie om te gaan. Eens te meer daar je druk niet op mag lopen boven de 2,5 of 3 bar (afhankelijk van je CV-installatie).
Oh ja omdat het zo heet kan worden, toch? Oftewel het verschil tussen de hoogste en laagste temperatuur is groot. Dus zorgen voor genoeg expansie, dat lijkt me een goed punt.
Je brengt (minstens) jaarlijks flink wat nieuw zuurstofrijk water in je installatie.
Hoe dan? En hoeveel praten we over? Ik heb gelukkig bijna alleen messing, RVS en meerlagenbuis, dus dat maakt niet zo uit.
En waarom zou je een CV-ondersteunende installatie de hele winter uit willen laten? Op zonnige winterdag kan hij echt wel voor je aan de slag. Maar ja.. dan vriest hij 's nachts stuk.
Dus dan moet het automatische systeem hem 's nachts leeg laten lopen volgens mijn beschreven opzet. Maar dat is meer als beveiliging denk ik. Als ik hem gewoon boven het vriespunt houd met de warmte van het CV-systeem/buffervat (dat houdt meteen de collector sneeuwvrij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Is het niet veel eenvoudig gewoon met een leegloopsysteem te werken, en je opslagbuffer als leegloopvat?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

waarom niet een leegloopsysteem, met warmtewisselaar naar je buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
TimoDimo schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:29:
Dus dan moet het automatische systeem hem 's nachts leeg laten lopen volgens mijn beschreven opzet. Maar dat is meer als beveiliging denk ik. Als ik hem gewoon boven het vriespunt houd met de warmte van het CV-systeem/buffervat (dat houdt meteen de collector sneeuwvrij).
Dus je gaat je CV water opwarmen om je collector warm te houden en te voorkomen dat die dicht vriest 8)7

Zou het lekker bij glycol of leegloop houden en de systemen gescheiden met een warmte wisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TimoDimo schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:29:
Oh ja omdat het zo heet kan worden, toch? Oftewel het verschil tussen de hoogste en laagste temperatuur is groot. Dus zorgen voor genoeg expansie, dat lijkt me een goed punt.
Meer nog dan dat: een deel van je vloeistof (te weten in de collector) kan verdampen. Dát kost pas echt ruimte, wil je de druk binnen je benodigde bereik houden.
Hoe dan? En hoeveel praten we over? Ik heb gelukkig bijna alleen messing, RVS en meerlagenbuis, dus dat maakt niet zo uit.
Hoe? Het is mijn indruk dat je het water weg laat lopen en er weer vers in stopt. Maar misschien snap ik dat verkeerd.

Hoeveel? Dat kun jij alleen berekenen. En dan zou ik vooral kijken hoeveel procent van de totale inhoud. Is dat nieuwe buffervat geen staal?
Je hebt het over een vlakke plaat collector? Ja, dan houdt je 'm sneeuwvrij, ja. Maar dat kon nog wel 'ns aantikken qua verbruik.

Al met al: wil je dit echt? Voor elk van de dingen die je uit weet te puzzelen en afvangen, komt er waarschijnlijk later nog een onverwachte te voorschijn die je gedonder geeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Swenno schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:02:
[...]

Dus je gaat je CV water opwarmen om je collector warm te houden en te voorkomen dat die dicht vriest 8)7

Zou het lekker bij glycol of leegloop houden en de systemen gescheiden met een warmte wisselaar.
Inderdaad, de opbrengst voor CV ondersteuning is al bijna verwaarloosbaar, en dan duur gas gebruiken om 3 m2 te gaan verwarmen op je dak?

Dikke nope hoor. Je gooit enorm veel rendement weg.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
@TimoDimo

Hoe wil je een leegloop systeem gaan maken in een drukgevulde CV installatie zonder wisselaar?

En wat denk jij dat er gebeurt op het moment dat de buffer vol zit en de collector in stagnatie gaat? Op wat voor druk ga je dit dan zetten en hoeveel bar druk gaat het systeem wel niet hebben als hij in stagnatie gaat?

Ik denk dar je er op mag vertrouwen dat dit alles al vaak is geprobeerd en is fout gegaan. Niet voor niks is 99,9 % nu gewoon glycol gevuld om te beschermen tegen vorst, roest ...... En wat voor type collector wil je dan gebruiken die geschikt is om leeg te laten lopen?

Snap niet waarom je wilt experimenteren als je gewoon een goed kant en klaar bewezen systeem kunt kopen?

En als je kosten wilt besparen dan 1 tip: Goedkoop is duur koop! Alle systemen waar ik kom die niet werken is precies dat het probleem. Goedkoper spullen van een dozenschuiver of op materiaal besparen. Uiteindelijk heb je waarschijnlijk minder opbrengst en meer storingen waardoor de prijs per KWh waarschijnlijk vele male hoger is dan van een goed systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Goh bedankt voor al deze reacties! Ik zal ze even allemaal langslopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
naftebakje schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:32:
Is het niet veel eenvoudig gewoon met een leegloopsysteem te werken, en je opslagbuffer als leegloopvat?
Misschien. Dat probeer ik hier uit te vinden. :) Maar wat bedoel je met "opslagbuffer als leegloopvat"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
bjp schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:18:
waarom niet een leegloopsysteem, met warmtewisselaar naar je buffervat?
Een leegloopsysteem heeft voordelen, waarvan water zonder glycol wel de belangrijkste is, vind ik. Verder vind ik het een nadeel dat het veel ruimte (en geld) kost. Je hebt namelijk een leegloopvat nodig en een warmtewisselaar. En met een drukvat heb je een expansievat nodig. Daarnaast heb je een krachtiger pomp nodig voor een leegloopsysteem. Verder maakt het wat meer geluid, wat ik niet wil, en moet je de leidingen op afschot leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Swenno schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:02:
[...]

Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Gwaihir schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:07:
[...]

Meer nog dan dat: een deel van je vloeistof (te weten in de collector) kan verdampen. Dát kost pas echt ruimte, wil je de druk binnen je benodigde bereik houden.
Ah dat is een goed punt. Dat zou je dan misschien weer kunnen ondervangen door een automatische bijvulkraan te installeren, die het systeem boven een minimale druk houdt.
[...]

Hoe? Het is mijn indruk dat je het water weg laat lopen en er weer vers in stopt. Maar misschien snap ik dat verkeerd.
Klopt! Over mogelijke extra toevoeging van zuurstof had ik nog niet echt aan gedacht inderdaad. Maar in mijn geval maakt het niet uit want ik probeerde toch al om niks van staal te hebben.
Hoeveel? Dat kun jij alleen berekenen. En dan zou ik vooral kijken hoeveel procent van de totale inhoud. Is dat nieuwe buffervat geen staal?
Als het goed is wordt mijn nieuwe buffervat er een van RVS. ;)

Ik mik op zo'n 300 à 400 liter. Hoeveel liter zou er in een gemiddelde collector gaan? Ik gok minder dan 30 liter, dus dat valt mee op het totaal.

Maar nog belangrijker: met mijn idee om de collector als het bijna vriest gewoon warm te houden hoef je je hier helemaal geen zorgen om te maken. Het leeglopen d.m.v. een vorstventiel is dan alleen maar als beveiliging voor als het elektronische deel faalt.
[...]

Je hebt het over een vlakke plaat collector? Ja, dan houdt je 'm sneeuwvrij, ja. Maar dat kon nog wel 'ns aantikken qua verbruik.
Geen idee wat voor collector het wordt! Je kunt een collector met buizen op die manier niet sneeuwvrij houden? Ik gok dat dat dan is vanwege de glazen huls die om de heatpipe zit? Die zon wel doorlaat maar weinig geleidingswarmte doorgeeft?
Al met al: wil je dit echt? Voor elk van de dingen die je uit weet te puzzelen en afvangen, komt er waarschijnlijk later nog een onverwachte te voorschijn die je gedonder geeft..
Ja dat is waar. Noem het dan maar een hobbyprojectje. :) Maar welbeschouwd zijn er volgens mij niet "zoveel dingen" die ik probeer af te vangen. Eigenlijk alleen maar een beveiliging tegen vorst. En als ik dat anders kan oplossen dan met glycol of een leegloopsystem, dan hoef ik automatisch geen gescheiden systeem met warmtewisselaar (en extra pomp in het geval van een platenwarmtewisselaar). Het systeem wordt gewoon iets simpeler en is voor het grootste deel bewezen, tenzij er nog iets is waar ik niet aan gedacht heb, maar daarom vraag ik het hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Tommie12 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 09:27:
[...]

Inderdaad, de opbrengst voor CV ondersteuning is al bijna verwaarloosbaar, en dan duur gas gebruiken om 3 m2 te gaan verwarmen op je dak?
Ik gebruik geen gas meer (warmtepomp). Dat kost ook energie natuurlijk, maar toch.
Dikke nope hoor. Je gooit enorm veel rendement weg.
Volgens mij valt dat erg mee. Ik ga er geen water van 60 graden doorheen jagen de hele winter. 8)7

Hoe ik het voor me zie is dat er een temperatuursensor op de collector zit. Zakt die naar het vriespunt, zeg 3°C, dan gaat de collectorpomp heel langzaam draaien, PWM-gestuurd. Wordt de temperatuur 0°C, dan draait hij wat harder, lineair geschaald. Dat moet genoeg zijn om het water altijd vloeibaar te houden.

Tja, als het min tien is dan kost het aardig wat om de collector warm te houden, maar met die zachte winters van tegenwoordig is dat nauwelijks meer aan de orde. En gebeurt het toch, dan kun je natuurlijk ook handmatig (of automatisch) het systeem even aftappen.

En lukt het warmhouden met een dergelijke elektronische regeling niet (door een defect bijvoorbeeld) dan heb je altijd nog de zekerheid van het vorstventiel die de hele installatie leeg laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Solar Masters schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:57:
@TimoDimo

Hoe wil je een leegloop systeem gaan maken in een drukgevulde CV installatie zonder wisselaar?
Het gaat uiteraard om een drukgevuld systeem waarbij alleen in noodgevallen (als het te koud wordt) het systeem leegloopt. En zonder regelkleppen loopt dan dus het hele CV-systeem leeg (waarbij in ieder geval het buitendeel wel voldoende op afschot moet liggen naar dat ventiel toe).
En wat denk jij dat er gebeurt op het moment dat de buffer vol zit en de collector in stagnatie gaat? Op wat voor druk ga je dit dan zetten en hoeveel bar druk gaat het systeem wel niet hebben als hij in stagnatie gaat?
Stagnatie is een goed punt. Dat er genoeg expansie moet zijn hiervoor is dan ook al genoemd.

Ik heb begrepen dat stagnatie eigenlijk niet zo uitmaakt. Zeker niet als je toch geen glycol gebruikt (wat door hoge temperaturen kan verzuren). Voor de rest geldt volgens mij hetzelfde als bij gewone drukgevulde door een warmtewisselaar gescheiden collectorsystemen: je kunt maatregelen nemen tegen stagnatie, zoals water laten weglopen, koeling enz.
Ik denk dar je er op mag vertrouwen dat dit alles al vaak is geprobeerd en is fout gegaan. Niet voor niks is 99,9 % nu gewoon glycol gevuld om te beschermen tegen vorst, roest ...... En wat voor type collector wil je dan gebruiken die geschikt is om leeg te laten lopen?
Glycol beschermt tegen roest? Ik dacht juist dat glycol roest veroorzaakt, maar dat kan ik mis hebben.

Ik weet niet in hoeverre een collector speciaal geschikt moet zijn voor leegloop. Ik dacht dat elke collector wel leeg kan lopen.
Snap niet waarom je wilt experimenteren als je gewoon een goed kant en klaar bewezen systeem kunt kopen?
Nou ja, 99% van wat je in mijn opstelling zou kopen is ook al bewezen. Het enige verschil is dat ik geen glycol en geen gescheiden systeem met extra warmtewisselaar wil.

De reden waarom men een gescheiden systeem gebruikt is de benodigde glycol (of een leegloopsysteem). De reden waarom men glycol nodig heeft is vorst. Zonder glycol hoef ik dus geen gescheiden systeem. Dus eigenlijk gebruik ik ook een bewezen systeem en moet ik alleen maar iets verzinnen om met vorst om te gaan, in afwezigheid van glycol (of klassiek leegloopsysteem).
En als je kosten wilt besparen dan 1 tip: Goedkoop is duur koop! Alle systemen waar ik kom die niet werken is precies dat het probleem. Goedkoper spullen van een dozenschuiver of op materiaal besparen. Uiteindelijk heb je waarschijnlijk minder opbrengst en meer storingen waardoor de prijs per KWh waarschijnlijk vele male hoger is dan van een goed systeem!
Helemaal mee eens. Naar mijn idee zal ik kosten besparen door onderdelen weg te laten. Wat eigenlijk de beste oplossing is: het beste onderdeel is geen onderdeel, oftewel een onderdeel minder dat stuk kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
@TimoDimo

Ik denk juist dat je een hele hoop extra kosten op je hals haalt hiermee.....

En niet lullig bedoeld maar het feit dat je deze vragen hier zo stelt zegt mij dat je zelf niet instaat bent een goed systeem zelf te engineeren wat zeker tot problemen en schade zal leiden.

Glycol heeft heel veel functies in een zonneboiler systeem! En dat is ook de reden waarom het in ieder land word toegepast waar vorst zich kan voordoen. Het heeft een smerende werking, beschermt tegen vorst maar het is ook kookpunt verhogend waardoor zich mindersnel cavitatie zal voordoen aan de zuigzijde van de pomp. Schade aan glycol door stagnatie is trouwens onzin maar daar heb ik al genoeg over geschreven.

Daarnaast heb je het over een systeem van 300 liter! Dus om daarvoor nu het wiel opnieuw uit te vinden.....

Kun je een schema laten zien van hoe je van plan bent WP en zonneboiler te combineren? Ik denk dat er veel meer KWh te halen valt namelijk dat jij ooit zult bereiken door een expansievat weg te laten..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TimoDimo schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:20:
Ah dat is een goed punt. Dat zou je dan misschien weer kunnen ondervangen door een automatische bijvulkraan te installeren, die het systeem boven een minimale druk houdt.
Eh nee.. het verdampt, terwijl het in het systeem zit. Je hoeft het dus niet aan te vullen, maar hebt er expansie ruimte voor nodig. Dáárom kan een zonneboiler tegen zo'n flink hogere druk dan een CV-installatie, hebben ze naar verhouding zo'n fors expansievat, en is doorkoppelen van beiden in de basis nogal een dom idee.

Techniek die in een bepaald context bewezen is, werkt echt niet automatisch in een andere. Mijn vader heeft dat ooit in korte tijd twee maal gedemonstreerd: benzine getankt in de auto met dieselmotor en diesel in de auto met bezinemotor. Realiseer je je dat de 'wegenwacht voor CV-installaties' (= de installateurs), het bijzonder druk heeft tegenwoordig?

(Veel succes verder. Ik zie net dat @Solar Masters nog de indruk heeft dat je open staat voor advies. Hopelijk heeft hij gelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
TimoDimo schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:21:
[...]

Ik gebruik geen gas meer (warmtepomp). Dat kost ook energie natuurlijk, maar toch.

[...]

Volgens mij valt dat erg mee. Ik ga er geen water van 60 graden doorheen jagen de hele winter. 8)7

Hoe ik het voor me zie is dat er een temperatuursensor op de collector zit. Zakt die naar het vriespunt, zeg 3°C, dan gaat de collectorpomp heel langzaam draaien, PWM-gestuurd. Wordt de temperatuur 0°C, dan draait hij wat harder, lineair geschaald. Dat moet genoeg zijn om het water altijd vloeibaar te houden.

Tja, als het min tien is dan kost het aardig wat om de collector warm te houden, maar met die zachte winters van tegenwoordig is dat nauwelijks meer aan de orde. En gebeurt het toch, dan kun je natuurlijk ook handmatig (of automatisch) het systeem even aftappen.

En lukt het warmhouden met een dergelijke elektronische regeling niet (door een defect bijvoorbeeld) dan heb je altijd nog de zekerheid van het vorstventiel die de hele installatie leeg laat lopen.
Blijft gewoon een dikke nope...

Als het hard genoeg vriest, dan gaat dit alsnog kapot, en verwarmen bij 3 graden boven nul... dat gebeurt in de winter bijna elke dag.

Het rendement van een zonneinstallatie voor SWW is al zo mager. (100-300€ per jaar), en dan ga je daarvan een pak weg pompen ... om wat te realiseren? Oja, om een expansievatje van een paar tientjes uit te sparen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Ik ben even het spoor bijster, want je hebt het over geen gescheiden systemen en je wilt ook geen expansie vat. Dus hoe wil je de warmte overbrengen van je collector naar je vat / huis of teiltje als je dat graag in je systeem wilt.

Je CV water direct door je collector en het grote systeem in ?

Of toch via een warmtewisselaar in je vat. Want dan heb je gewoon een gesloten systeem met pomp en is een expansie vat en glycol weinig moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Kom op jongens, niet zo afwijzend naar alles wat niet beproefd en standaard is. ;)

Ook al zijn alle nadelen en risico's te groot (en daarin laat ik me heus wel overtuigen), het is toch interessant om te bedenken wat deze beperkingen allemaal zouden kunnen zijn? Van een beetje out-of-the-box denken wordt niemand slechter. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Solar Masters schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:35:
@TimoDimo

Ik denk juist dat je een hele hoop extra kosten op je hals haalt hiermee.....

En niet lullig bedoeld maar het feit dat je deze vragen hier zo stelt zegt mij dat je zelf niet instaat bent een goed systeem zelf te engineeren wat zeker tot problemen en schade zal leiden.
Ik weet inderdaad weinig af van zonnecollectoren. Daarom ben ik hier.
Glycol heeft heel veel functies in een zonneboiler systeem! En dat is ook de reden waarom het in ieder land word toegepast waar vorst zich kan voordoen. Het heeft een smerende werking, beschermt tegen vorst maar het is ook kookpunt verhogend waardoor zich mindersnel cavitatie zal voordoen aan de zuigzijde van de pomp. Schade aan glycol door stagnatie is trouwens onzin maar daar heb ik al genoeg over geschreven.
Bedankt dat wist ik niet. Kookpuntverhogend is inderdaad ook een goede eigenschap. Met mijn idee moet ik dus zorgen het niet te warm te laten worden.
Daarnaast heb je het over een systeem van 300 liter! Dus om daarvoor nu het wiel opnieuw uit te vinden.....

Kun je een schema laten zien van hoe je van plan bent WP en zonneboiler te combineren? Ik denk dat er veel meer KWh te halen valt namelijk dat jij ooit zult bereiken door een expansievat weg te laten..........
Hierbij. Het is eigenlijk vrij rechttoe, rechtaan. Het echte systeem dat ik aanleg is een stuk ingewikkelder overigens, met koeling, verschillende soorten afgiftesystemen, meer onderdelen en kleppen, enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjKYXNvQPL_71ElblpASlT3r69A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATKvUsxPRwmtwc3asSq01ZIm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Gwaihir schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:39:
[...]

Eh nee.. het verdampt, terwijl het in het systeem zit. Je hoeft het dus niet aan te vullen, maar hebt er expansie ruimte voor nodig. Dáárom kan een zonneboiler tegen zo'n flink hogere druk dan een CV-installatie, hebben ze naar verhouding zo'n fors expansievat, en is doorkoppelen van beiden in de basis nogal een dom idee.
Aha, dat klinkt wel logisch ja. Maar als het één groot systeem is, daar gaat niet méér water door verdampen. Het totale expansievolume moet gelijk blijven, of het nu één systeem is of niet. Dus gewoon zorgen voor genoeg expansie.
Techniek die in een bepaald context bewezen is, werkt echt niet automatisch in een andere. Mijn vader heeft dat ooit in korte tijd twee maal gedemonstreerd: benzine getankt in de auto met dieselmotor en diesel in de auto met bezinemotor. Realiseer je je dat de 'wegenwacht voor CV-installaties' (= de installateurs), het bijzonder druk heeft tegenwoordig?

(Veel succes verder. Ik zie net dat @Solar Masters nog de indruk heeft dat je open staat voor advies. Hopelijk heeft hij gelijk.)
Bedankt! En uiteraard sta ik open voor advies. Ik dacht dat mijn eerdere posts daar ook wel aanleiding toe gaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Tommie12 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:10:
[...]

Blijft gewoon een dikke nope...

Als het hard genoeg vriest, dan gaat dit alsnog kapot, en verwarmen bij 3 graden boven nul... dat gebeurt in de winter bijna elke dag.
Maar een vorstventiel voorkomt dat dus. Daarnaast kun je gewoon berekenen hoeveel rendement het kost. Een deel van het water zal in contact zijn met het buitendeel van de collector. Die collector heeft een bepaald oppervlakte blootgesteld aan de lucht, wat een bepaalde warmteoverdracht betekent. Houd je de collector op 3° C en het is buiten -3 °C, dan is er met deze 6 °C verschil een bepaalde warmteoverdracht naar de buitenlucht. Ik zal binnenkort eens een paar aannames doen om te schatten hoeveel energie dit dan kost.

Ik kan me niet voorstellen dat het veel zal zijn. Vorst is volgens mij het minst onhaalbare deel van mijn plan. Sommigen mensen leggen vloerverwarming onder hun oprit tegen de sneeuw. Dat kost pas energie. Hierbij gaat het slechts om een collector.
Het rendement van een zonneinstallatie voor SWW is al zo mager. (100-300€ per jaar), en dan ga je daarvan een pak weg pompen ... om wat te realiseren? Oja, om een expansievatje van een paar tientjes uit te sparen...
Het gaat zeker niet om de investeringskosten. Meer om de ruimte en de versimpeling die dit idee mogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Swenno schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:45:
Ik ben even het spoor bijster, want je hebt het over geen gescheiden systemen en je wilt ook geen expansie vat. Dus hoe wil je de warmte overbrengen van je collector naar je vat / huis of teiltje als je dat graag in je systeem wilt.

Je CV water direct door je collector en het grote systeem in ?
Ja
Of toch via een warmtewisselaar in je vat. Want dan heb je gewoon een gesloten systeem met pomp en is een expansie vat en glycol weinig moeite.
Toegegeven, daar heb ik geen ervaring mee. Maar het klinkt gewoon niet prettig, met glycol in de weer gaan, waarbij het kan verzuren en je het elke twee jaar moet vervangen. Alle gereedschap die je erbij moet hebben om het te vullen. Als je je collector wilt aftappen om bepaalde reden (bijv. onderhoud) ben je je glycol volgens mij kwijt en moet er (i.i.g. deels) weer nieuwe in. Het lijkt me dat het ook anders moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Je schema is precies wat ik al verwachte....

En een 300 liter hygiëne zegt ook al weer genoeg over waar je de materialen vandaan wilt halen......

Maar goed...

Hoe kom je er bij een hygiëne boiler te pakken in combinatie met een warmtepomp? Waarom in vredesnaam maar 300 liter? 1 liter water (= 1 kg) dat verwarmt wordt van 10 naar 60 graden kost 0,06 kWh Maximaal kom je dan op 18KW inhoud. Knap als je daar je huis mee kunt verwarmen en ook nog wilt kunnen douchen.

Maar een hygiëne combinatie buffervat (Kwaliteit is pas verkrijgbaar vanaf 500 liter!) is een buffervat die gebouw is op hoge temperatuur. Op wat voor temperatuur denk jij het buffervat te gaan houden in de winter terwijl je ook je CV ermee moet aansturen? En als je hem dan op hoge temperatuur wil gaan houden waarom heb je dan een zonnecollector nodig wand die gaat er nooit energie in kunnen steken als deze al warm is?????

Mooi voorbeeld van wat er fout gaat in Nederland trouwens! Zie dit ook veel bij installateurs......

WP Bereken je op je verbruik sluit je direct aan op de CV! Hooguit een 50liter buffer als het een wat grotere is.

In combinatie met een WP buffer je Tapwater in een warmtepompboiler of je hangt er gewoon een Elektrische doorstroomverwarmer achter zodat je helemaal niks meer onnodig op temperatuur houd.

En zonneboiler heeft een zoon koud mogelijk vat nodig om een maximale opbrengst te garanderen. De beste plek om in het systeem warmte toe te voelen is daarom de koud waterleiding.

Wil je serieus een duurzame installatie maken dan moet je bufferen! 100m2 vloerverwarming plaatsen wij 800 tot 1150 liter afhankelijk van de isolatiewaarde van de wooning. En dat is nog aan de kleine kant. Vervolgens staat daar 1m2 apertuurcollectoroppervlakte achter per 60 liter. (wanneer mogelijk 55 graden pal zuid. Zo kunnen we 50% tot 60% van de verwarming mee pakken in het voor en najaar.

Ik zou zeggen als je wat moois wilt maken bereken eerst wat er nodig is en kijk dan wat de beste optie is. Gelijk gaan kijken of je het ook nog goedkoper kan maken lijkt me niet de beste optie.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Bedankt voor je post. Je hebt een aantal waardevolle punten, maar ook een paar waar ik al wel aan gedacht had.
Solar Masters schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:16:
Je schema is precies wat ik al verwachte....

En een 300 liter hygiëne zegt ook al weer genoeg over waar je de materialen vandaan wilt halen......
Geen idee waar je hier op doelt. Ik ben benieuwd wat dan een slecht merk of type zou zijn in jouw optiek. In het andere topic dat ik eerder linkte zie je dat ik een buffervat van De Jong overweeg. Dat lijkt me toch best kwaliteit. Mogelijk zou het ook wel groter kunnen. alleen zoveel ruimte heb ik ook weer niet, dus ik moet goed kijken wat er kan zonder dat ik muren moet gaan uitbreken e.d.
Maar goed...
Tja, kwaliteit van een buffervat is inderdaad niet zo van belang voor de werking van het systeem aangezien een vat met water altijd "werkt". Wat kwaliteit betreft gaat erom of het ding betrouwbaar is en goede isolatie heeft en de nodige aansluitingen.
Hoe kom je er bij een hygiëne boiler te pakken in combinatie met een warmtepomp? Waarom in vredesnaam maar 300 liter? 1 liter water (= 1 kg) dat verwarmt wordt van 10 naar 60 graden kost 0,06 kWh Maximaal kom je dan op 18KW inhoud. Knap als je daar je huis mee kunt verwarmen en ook nog wilt kunnen douchen.
Alleen SWW dus (zie verderop), met douche-WTW (heb ik al). 18 kWh is dan denk ik ruim voldoende, daar kun je een uur mee douchen volgens mij.
Maar een hygiëne combinatie buffervat (Kwaliteit is pas verkrijgbaar vanaf 500 liter!) is een buffervat die gebouw is op hoge temperatuur. Op wat voor temperatuur denk jij het buffervat te gaan houden in de winter terwijl je ook je CV ermee moet aansturen? En als je hem dan op hoge temperatuur wil gaan houden waarom heb je dan een zonnecollector nodig wand die gaat er nooit energie in kunnen steken als deze al warm is?????
Nogmaals, ik zou graag horen welk buffervat dan goed is en waarom pas vanaf 500 liter. :/
Mooi voorbeeld van wat er fout gaat in Nederland trouwens! Zie dit ook veel bij installateurs......

WP Bereken je op je verbruik sluit je direct aan op de CV! Hooguit een 50liter buffer als het een wat grotere is.
Dit was precies mijn plan! Ik was al zover dat ik besef dat een WP op lage temperatuur moet. Daarom zie je in het schema ook de extra leiding naar het afgiftesysteem. Tijdens SWW-runs gaan de kleppen van de afgifte naar WP dicht en van buffervat naar WP open en vice versa.

In dit schema is de zonnecollector dus alleen voor SWW. Waarom ik een hygiënespiraal wil: omdat je dan altijd vers water hebt en niet te maken hebt met legionella.

Een buffer is inderdaad niet echt nodig voor een WP, tenzij:
  • je koude perioden wilt kunnen overbruggen, maar dan moet hij wel heel groot zijn;
  • je een zonnecollector hebt die je wilt aansluiten op je buffervat om ook de verwarming te kunnen doen in voor-, najaar en winter. In dat geval kun je twee buffervaten hebben: één op hoge temperatuur voor SWW en één op lage voor CV;
  • je een hele oude WP hebt die niet kan moduleren en je dus moet bufferen tegen pendelen. Of als hij niet laag genoeg kan moduleren in verhouding tot je afgifte, actieve systeeminhoud en buffervermogen van het gebouw. Dit is bijvoorbeeld een punt als je zoneverwarming hebt, waarbij soms maar één kamertje verwarmd moet worden met heel weinig vermogen en lage diameter vloerverwarming of ventilatorconvectoren, met ontzettend veel pendelen tot gevolg.
In veel gevallen is volgens mij alleen het tweede punt (zonnecollector) echt van belang.
In combinatie met een WP buffer je Tapwater in een warmtepompboiler of je hangt er gewoon een Elektrische doorstroomverwarmer achter zodat je helemaal niks meer onnodig op temperatuur houd.
Wellicht was je door het schema op het verkeerde pad gestuurd door het mengventiel vanaf het buffervat naar het afgiftesysteem en de extra pomp. Dat is ook wat verwarrend: deze dient er alleen maar voor indien ik inderdaad in de toekomst met een doorstroomverwarmer SWW wil opwarmen en het buffervat dus op lage temperatuur wil houden.

Idealiter wil je met een zonneboiler dus twee buffervaten, één voor SWW en één voor CV. In mijn geval kost dat denk ik wat teveel ruimte. Dus dan maar opgeven dat je geen CV hebt via de zonnecollector. Of toch voor de optie gaan met doorstroomverwarmer.
En zonneboiler heeft een zoon koud mogelijk vat nodig om een maximale opbrengst te garanderen. De beste plek om in het systeem warmte toe te voelen is daarom de koud waterleiding.
Inderdaad, dus met een hygiënespiraal heb je dat ook.
Wil je serieus een duurzame installatie maken dan moet je bufferen! 100m2 vloerverwarming plaatsen wij 800 tot 1150 liter afhankelijk van de isolatiewaarde van de wooning. En dat is nog aan de kleine kant. Vervolgens staat daar 1m2 apertuurcollectoroppervlakte achter per 60 liter. (wanneer mogelijk 55 graden pal zuid. Zo kunnen we 50% tot 60% van de verwarming mee pakken in het voor en najaar.
Dat zijn mooie systemen dan! Begrijp ik het goed dat dit dan een buffervat is op lage temperatuur (en natuurlijk hoge temperatuur in de zomer als de zon schijnt, dus "variabele temperatuur" is dan een beter woord)? En dan voor SWW een RVS-boiler met spiraal of een extra vat met hygiënespiraal?
Ik zou zeggen als je wat moois wilt maken bereken eerst wat er nodig is en kijk dan wat de beste optie is. Gelijk gaan kijken of je het ook nog goedkoper kan maken lijkt me niet de beste optie.....
Klopt. Ik denk dat ik ongeveer wel weet wat ik wil, per bovenstaande. Neemt niet weg dat wat feedback wel handig kan zijn op het algehele systeem. Wellicht kijk ik na jouw reactie dan toch liever naar een 500-litervariant i.p.v. 300 liter. Dat is mooi als ik later voor de doorstroomverwarmingvariant wil gaan.

Hoe dan ook, dit gaat allemaal niet over mijn wilde idee m.b.t. de zonnecollector direct op de CV aansluiten. Ik heb nog niet echt punten gevonden die me van dat idee afhouden, behalve dan misschien dat glycol beschermt tegen cavitatie en het een smerende werking heeft (ik moet daar nog wat over opzoeken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Als je een 500l buffervat gebruikt, met een hygiënespiraal en een CV spiraal; dan kan je het vat met water vullen en als leegloopvat gebruiken; en door toevoegen van glycol en expansievat toch overschakelen naar drukgevuld. Zo kan je experimenteren met beide systemen.
Of je zet het terugloopvat hoger dan het buffervat, en gebruikt deze als hoge temperatuur, met tweewegklep door grote vat als er warmte over is.

Leuk om mee te experimenteren, maar begrijp wel waarom de algemene strekking is om het zo eenvoudig mogelijk te houden.

De id om cv water direct door een zonnecollector te laten lopen, zeker met vlakke plaat, is toch gek; je hangt een radiator in de buitenlucht. In de zomer onzinnig, want geen verwarming nodig en geen vorst; in de winter onzinnig want nauwelijks warmte te oogsten en veel verlies; in het tussenseizoen verlies je de warmte weer die je opgewekt hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door naftebakje op 11-12-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:58
@TimoDimo
Stagnatie van je collector kan niet naar je expansievat en klapt dus uit elkaar bij stroomstoring.
Definitie van KISS is afhankelijk de kennis die je hebt en het doel waarnaar je streeft.
Ik zou zelf meer installatie componenten toestaan als ze maar geen elektriciteit verbruiken.
Dus 2 ipv 3 pompen, (alleen een 3-weg klep is discutabel tov 2 kleppen ivm lek).

[ Voor 30% gewijzigd door Dapdodo op 12-12-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-09 13:25
TimoDimo schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:50:
Bedankt voor je post. Je hebt een aantal waardevolle punten, maar ook een paar waar ik al wel aan gedacht had.

[...]

Klopt. Ik denk dat ik ongeveer wel weet wat ik wil, per bovenstaande. Neemt niet weg dat wat feedback wel handig kan zijn op het algehele systeem. Wellicht kijk ik na jouw reactie dan toch liever naar een 500-litervariant i.p.v. 300 liter. Dat is mooi als ik later voor de doorstroomverwarmingvariant wil gaan.

Hoe dan ook, dit gaat allemaal niet over mijn wilde idee m.b.t. de zonnecollector direct op de CV aansluiten. Ik heb nog niet echt punten gevonden die me van dat idee afhouden, behalve dan misschien dat glycol beschermt tegen cavitatie en het een smerende werking heeft (ik moet daar nog wat over opzoeken).
Eerst uitrekenen wat je nodig hebt op praktische of theoretische waarden is toch een goeie tip. Daarna kijken wat je wilt bereiken dan kun je uitrekenen op basis van deze aannames welke voorraad je nodig hebt om iets te overbruggen. Als je maximaal rendement van de zon wilt hebben is lage temperatuur verwarming de weg te gaan. En hoe lager de temperatuur in het vat blijft hoe meer er in je vloer zit.
Pagina: 1 ... 34 ... 66 Laatste