Tommie12 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:55:
[...]
Inderdaad...
Ik heb hier al 3 keer een offerte gekregen voor een zonneboiler voor SWW.
Eerst zeggen ze dat die dingen zich op 3-5 jaar terugbetalen.
Dan laat ik zien hoeveel gas ik per jaar verstook aan SWW: dat is dus 180 m3, wat voorlopig in België ca 120€ kost.
Ze beweren dat een zonneboiler ca 50-60% van het SWW kan voorzien. Dat is dus pakweg 70€.
5 jaar * 70€ = 350€ (er zijn hier geen subsidies voor zonneboiler op bestaande woningen)
Dus vraag ik dan wat ik kan krijgen voor 350€.... en toen werd het stil....
Als ik dan aandring wat zowat het minste is wat ze kunnen voorzien, dan is het een vat van 150l met panelen (geen buizen), en dat kost nog altijd 3000€+ en haalt die 60% bijlange niet.
Solar Master blijft hier maar beweren dat het rendabel is, maar cijfers.... nope.
En dus blijf ik reageren omdat ik die beweringen als fake news catalogeer tot ik tegenbewijs zie. Dan zal ik me ook excuseren en zelfs bestellen.
Ik heb het geld liggen, een goede berekening die ik kan geloven, en ik bestel! Echt hoor.
Mijn situatie is iets anders. Nederland wil graag "van het gas af". Alternatieven zijn stadsverwarming/warmtenet of een warmtepomp. Mijn huis stamt uit 1980 en ik heb nog geen enkele vorm van lage temperatuur verwarming. Een warmtepomp is voor mij om die reden een hele forse investering. Warmtenet zou kunnen, als mijn gemeente besluit dat hier aan te leggen. Het is wel je ziel aan de duivel verkopen. Je kan er eigenlijk niet meer vanaf, ze rekenen een hoger vastrechts als gas en ze mogen de gasprijs volgen. Dat laatste is echt ontzettend eng gezien hoe hard dat gaat.
Het alternatief was een pellet CV kachel. Ik kan ook electrisch gaan koken, er ligt hier al 3 fase. Dan heb ik alleen mijn tapwater nog niet voorzien.
Alternatief is een zonneboiler met boilervat en 2 spiralen. Dat boilervat is sowieso erg handig/nodig voor de pellet kachel, anders gaat die trippen. Met een vat kan die warmte weg.
Een ander alternatief is een boiler, gewoon een 80 liter Daalderop of zoiets. Die kost ook 1700 euro en dan ben je jaarlijks 400 euro kwijt aan stroom om warm water te hebben.
Ik verstook nu (met veel thuiswerken) zo'n 800 kuub gas, waarvan 80 kuub voor tapwater en koken. Daarbovenop komt 275 euro vastrecht voor de gasaansluiting. Ik zit nu nog goed met een contract tot begin 2023.
Stel, ik ga electrisch koken, verwarmen met een pellet CV en in de warmere maanden doet de collector op het dak mijn boiler opwarmen voor tapwater. Gas zit nu al over de euro per kuub hier, dus ik verstook dan 1100-1200 euro per jaar aan gas+vastrecht. Daar moet je jezelf niet rijk rekenen, want de aanschaf van pellets moet je ook meetellen. Een kuub gas is calorisch ongeveer gelijk aan 2kg pellets en een kg pellets is iets van 32 cent. Totaal 1600kg pellets voor 500 euro. Ik geef dan 600-700 euro niet uit. Het wordt leuker als de zon in april voldoende is om CV ondersteuning te doen. Dan verbruik ik weer minder pellets.
Dat boilervat heb ik sowieso al nodig, dus ik betaal alleen de extra componenten van de zonneboiler (+installatiekosten uiteraard) en dan krijg ik iets van 1000 euro subsidie terug voor die installatie. Laat ik eens heel gek doen, pakketprijs van de zonneboiler is 3500 euro. Dat schudt ik nu even uit mijn mouw. 1000 euro ben ik al minstens kwijt aan een boiler. 1000 euro krijg je van de staat, dus eigen bijdrage is 1500 euro. Wat ik *niet* uitgeef is 1700 euro voor een boiler en 400 euro per jaar aan verwarmingskosten van mijn warme tapwater. De cijfers komen bij Daalderop van de site, zodoende weet ik het verbruik om dat vat warm te houden.
Dat is mijn situatie, en mijn stijgende gasprijzen en een gedwongen keuze voor een alternatief voor gas ziet dit er niet heel slecht uit toch?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month