• woeta
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-02-2022
Solar Masters schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:47:
[...]

Goed opgemerkt!

@woeta Ik zal eens bellen met de installateur of de Transportpomp tenminste blijkt draaien als de WW in storing gaat. Dat zelfde doen we ook Bij CV-ketels. Hij moet alleen wel gewoon begrenst worden naar je vloerverwarming dus raar dat hij doorlaat boven de ingestelde temperatuur. En andere mogelijkheid is natuurlijke circulatie waar dan dus idd een warmteslot ontbreekt. Net een Ander op de zelfde temperatuur gebouwd met een Daikin in combinatie met zo en een houtkachel dus die is zelfs in de winder 75 graden. Dit gaat gewoon goed nu met 85 graden in het buffervat.

De booster functie laat idd mooi zien waarvoor hij bedoeld is! bovenin is hij veel eerder 60 graden en stagnatie word uitgesteld. Ookal is dit natuurlijk geen probleem!
Hmm ik heb het idee dat de transportpomp er ook mee ophoudt. Maar belangrijker is inderdaad dat er niets wordt doorgelaten. Het idee van de zonneboiler was juist dat de wamtepomp minder hoeft te doen en zo een langere levensduur heeft. Om de zoveel tijd een slok water van 80 graden lijkt me daar niet bij helpen :P

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Solar Masters schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:47:
@woeta Ik zal eens bellen met de installateur of de Transportpomp tenminste blijkt draaien als de WW in storing gaat. [..] Hij moet alleen wel gewoon begrenst worden naar je vloerverwarming dus raar dat hij doorlaat boven de ingestelde temperatuur.
Eh ja.. dat kan zoals je al zegt niet zo maar. Dan geef je die hitte-klap 1:1 door aan je vloer :(.
En andere mogelijkheid is natuurlijke circulatie waar dan dus idd een warmteslot ontbreekt.
Precies, lijkt me dat dit opgelost moet worden met hoe de leidingen lopen.
Net een Ander op de zelfde temperatuur gebouwd met een Daikin in combinatie met zo en een houtkachel dus die is zelfs in de winder 75 graden. Dit gaat gewoon goed nu met 85 graden in het buffervat.
Zoek de verschillen :P.

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-07 09:51
Solar Masters schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:03:

@Helhond
Vind de uitspraak met een 150 liter wel erg vreemd van jou? Ik hoop dat je snapt dat de wisselaar in een 800 liter vele malen groter is dan die in een 150 liter?
Ik heb helemaal niks over 150L gezegd?
Weet dus niet helemaal waar je het over hebt.
woeta schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:05:
Ik heb medelijden met de vogel die het aandurft op een heatpipe te landen vandaag :P
Dat zijn hele mooie resultaten.

Volgens mij, waren het de woorden van @WoudseHoeve dat:
Een goed gedimensioneerd systeem niet in stagnatie zou mogen gaan, laat staat met een paar dagen zon aan het begin van de herfst. Maar bij >200°C kunnen we denk ik wel spreken over stagnatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Helhond op 09-09-2021 15:44 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• woeta
Helhond schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:42:
[...]

Dat zijn hele mooie resultaten.
Wel mooi idd om te zien hoe die warmte wordt binnengeharkt, al heb ik aan het gros ervan (buiten het stookseizoen) vrij weinig. 1 a 2 douches per dag, wat handafwasjes (keuken moet ik nog bouwen), en een paar hotfill wasjes per week (al is de gezinsuitbreiding op komst :+ )
Volgens mij, waren het de woorden van @WoudseHoeve dat:
Een goed gedimensioneerd systeem niet in stagnatie zou mogen gaan, laat staat met een paar dagen zon aan het begin van de herfst. Maar bij >200°C kunnen we denk ik wel spreken over stagnatie.
Ik heb dat (>200 graden) al best een paar keer zien gebeuren eigenlijk. Maar hoe ik het van Solarmasters begreep was dat niet perse een probleem. Glycol wordt uit de collectors geduwd het expansievat in toch?

[ Voor 23% gewijzigd door woeta op 09-09-2021 16:16 ]

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
woeta schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:12:
[...]

Ik heb dat (>200 graden) al best een paar keer zien gebeuren eigenlijk. Maar hoe ik het van Solarmasters begreep was dat niet perse een probleem. Glycol wordt uit de collectors geduwd het expansievat in toch?
Glycol boven de 170 graden zal sneller verouderen waardoor de levensduur verkort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NmS-BrEpjh-vOulAIkc8lC3V38=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8lafAxzRZQ1x5LaWH9rVtliD.jpg?f=user_large

Bron: https://informazout.be/nl...d-van-zonneboiler-op-druk

Het kan nog erger als je een installatie niet volgens de regels van de kunst bouwt: https://112groningen.nl/2...dweer-inzet-in-groningen/

[ Voor 27% gewijzigd door BenEco op 09-09-2021 18:33 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:21
Die temperatuur die je ziet is de collector zelf en niet de glycol bij een goed design.

Glycol zal al eerder uitgekookt zijn en in het expansievat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Swenno schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:54:
Die temperatuur die je ziet is de collector zelf en niet de glycol bij een goed design.

Glycol zal al eerder uitgekookt zijn en in het expansievat zitten.
Zo had ik het ook begrepen inderdaad, al vind ik het wel lastig voor te stellen dat de glycol helemaal vanaf het dak in dat kleine expansievaatje gedrukt wordt in de technische ruimte. En hoe komt het daar weer uit?

Wat betreft de temperatuur ligt dat natuurlijk wel aan waar de sensor geplaatst zit, dat kan ook misgaan (ik spreek uit ervaring...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
woeta schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:28:
al vind ik het wel lastig voor te stellen dat de glycol helemaal vanaf het dak in dat kleine expansievaatje gedrukt wordt in de technische ruimte. En hoe komt het daar weer uit?
Dat is dan ook best wel onzin, natuurlijk. Er vind echt geen magisch uitfilteren van glycol plaats.

Wanneer de collector het kookpunt bereikt (wat onder druk nog best hoog ligt), verdampt het water/glycol mengsel ter plaatse. Damp neemt (per kg mengsel) veel meer ruimte in dan vloeistof. Zodoende verdampt slechts een klein deel van de vloeistof in de collector en wordt het grootste deel opzij gedrukt, waarvoor verderop netjes ruimte is, in het expansievat. (Om deze reden is het expansievat van zo'n circuit relatief groot, t.o.v. bijvoorbeeld dat aan CV-zijde.)

Dat verdampen is niet zo goed voor die glycol, maar omdat het maar een heel kleine hoeveelheid glycol betreft, kan je installatie het best vaak hebben voordat 't aan begint te tikken. Vooral niet gaan rondpompen tijdens stagnatie dus, want dan verdamp je steeds andere glycol. Daarnaast helpt het als de druk in je collector zo laag mogelijk ligt, zodat de stagnatietemperatuur zo laag mogelijk ligt. En goed ontluchten maakt zoals @BenEco aanhaalt ook veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Hoe dikwijls moet die glycol vervangen worden, en wat kost dat?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:42
Tommie12 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:17:
Hoe dikwijls moet die glycol vervangen worden, en wat kost dat?
In principe nooit, totdat het zijn functionaliteit heeft verloren. Daar heb je meters voor zoals je vroeger je accuzuur kon meten.
Zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...tometer/9200000115892623/
Als het dan te vaak te heet is geweest dan kun je het vervangen.
80-160 euro voor je glycol afhankelijk van je hoeveelheid en iemand met pomp inhuren. Die zal het duurst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Tommie12 Dat verschilt dus enorm. Zoals @BenEco gepost heeft kan 't zo maar 10+ jaar mee gaan. Vooral na een eerste jaar een keertje meten, lijkt me. Veroudert het dan al stevig, dan de oorzaak gaan zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
@Helhond @Gwaihir @woeta

Ik dacht dat ik het al een keer had uitgelegd maar zal te ver terug zijn geschreven.

Grotendeels klopt wat jullie zeggen....

Stagnatie is in ieder geval geen probleem voor een zonneboilerinstallatie! Een systeem zo ontwerpen dat hij iedere dag in stagnatie gaat is echter ook niet helemaal de bedoeling. Vandaar ook bij Woeta deze systeem keuze. Waar als je naar systemen wilt gaan die vaker de 60 graden halen dan zal je redelijk hoog moeten gaan zitten in m2 per liter. Stagnatie vermijden is ook geen optie, dit maakt alles onnodig duur en bij storing of stroomuitval zal het systeem als nog in stagnatie gaan! (Beter zorgen dat alles klopt voor als het gebeurt).

Een zonneboiler installatie is juist zo ontworpen dat het vloeistof uit de collector kan worden gedrukt. Wat bij 95% van alle zonneboilers wel een probleem is is de druk en de temperatuur waarmee dit gebeurt. Het kookpunt moet zo worden afgesteld dat het geen stoomvorming ontstaat als het systeem nog draait (Bij sommige systemen als de boiler bijna 85 graden in kan het glycol al schommelen bij 100 graden). Door het drukverschil over de pomp bij systemen met een hogere druk val over de collectoren kan het zijn dat de druk aan de zuigkant van de pomp zo bij een te lage systeemdruk het systeem daar begint te koken en het systeem hierdoor vroegtijdig in stagnatie gaat. Een te hoge bedrijfsdruk en het systeem gaat onder een veel hogere druk veel later met veel hogere temperaturen in stagnatie (vaak gaan dan ook de expansievaten niet lang mee). Ook komt het glycol zo met temperaturen in aanmerking waar het niet tegen is bestand.

Het doel is het volgende......

Pomp uit bij Max boiler temp (Zeg 85 graden) Systeem staat dan Stand-by tot 115 graden. Noodbeveiliging 130 graden. Dat is dan ook de temperatuur waarbij het aan de kook zou moeten raken. Collector leeg bij 150 - 155 graden. Door dat het vloeistof in de leidingen nog rond de 95 graden zal zijn komt er (mits er de minimalen leidinglengte van 5m is aangehouden) niet meer dan 110 graden aan bij het expansievat.

Dit is allemaal te berekenen en af te stellen aan voordruk (grote expansievat) en de bedrijfsdruk.

Als alles klopt zal het verdampen en condenseren van het glycol alleen de vorstbescherming (refractie) kunnen beïnvloeden. Als PH verandert dan is dit meestal een indicatie van lucht in het systeem of echt alles zit fout en het glycol is meer dan 42 dagen boven de 235 graden geweest zonder dat het de collector uit kon. Dit is dan ook duidelijk aan de druk te zien wand een zonneboiler systeem hoort NOOIT boven de 4.2 bar uit te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ckb5NSH_0qzyhhF-4co4fbPqpY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtCqgKfJJmBGZOqAgmOVtNkc.jpg?f=fotoalbum_large

Dit gebeurt regelmatig als de voordruk niet word afgesteld. Ook al staat er beschreven 2.5 bar voordruk op de meeste expansievaten vaak als je ze na meet staan ze in werkelijkheid op 3.5 tot 4 bar.

Als alles goed is afgesteld ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/775N7N8HQgkrLPdSc3mDYJkDHr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VSyihTJFxzE43mX08ejaYKQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is duidelijk een druk piek te zien bij het begin van het kookpunt en vervolgens een drukval als de collector leeg is terwijl de temperatuur verder stijgt.

Dit is ook de reden waarom we iedere 2 jaar refractie en PH meten. En bij een systeem wat met de juiste afstellingen regelmatig in stagnatie gaat zal je na een paar jaar de vorstbescherming zien dalen maar PH blijft gelijk. Zakt het PH ook dan zit er lucht in het systeem. Over het algemeen betekend dat dan dat je na 10 jaar ipv. -28 nog maar beschermt bent tegen -14 ofzo. Vaak is het gelukkig zo dat na een jaar of niet er wel eens iets wil stuk gaan (meestal collectorsensor of expansievat) waardoor er dan gelijk onderhoud kan worden gepleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 10:42
Ik had de laatste tijd veel warmteverlies over de boiler: terugslagklep in pompset bleek te lekken. Was zichtbaar omdat 's ochtends de collector al warm was voordat de zon opkwam.
Mocht je dus grotere verliezen zien dan verwacht, en staat je boiler lager dan je heatpipes: even checken dus.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• Sumar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-02 20:17
Op dit moment heb ik op mijn vloerverwarming een draadloze thermostaat die gewoon zijn programma afwerkt met aan / uit waarbij ik zelf wat speel met de aanvoer temperatuur door thermostaat voor de VVW hoger of lager te zetten. Hartje winter rond de 40 graden aanvoer en in het voor en najaar rond de 32 graden.

Nu ben ik van plan om een slimme thermostaat te plaatsen met op de aanvoer richting vvw een slimme radiotorknop te plaatsen die uiteraard is gekoppeld aan de slimme thermostaat. Hierdoor wil ik zuiniger te stoken maar ook minder flow in mijn vat te krijgen.

Iemand hier ervaring mee? Handig of niet? Tips?

Ik heb een hygienevat, 1000 ltr die in de winter voornamelijk gevoed wordt door mijn hout-CV kachel.

Zit zelf aan een Tado slimme thermostaat te denken.

[ Voor 7% gewijzigd door Sumar op 16-09-2021 08:36 ]

• Gwaihir
  • Niet online
@SumarJa, handig. Lijkt me dat je zonneboiler dit interessant maakt voor je; bij een lage retourtemperatuur het vat in, kan die het best bijdragen, terwijl dat je hout-CV worst zal zijn. Daarnaast houdt je bij een lagere flow de hout-verwarmde top van je vat doorgaans warmer, zodat je goed heet warm water kunt tappen.

Je wilt die aanvoertemperatuur dan regelen d.m.v. een stooklijn, waarvoor doorgaans de buitentemperatuur de (belangrijkste) input is. Ik doe dat d.m.v. Loxone. Of Tado (of concurrent x) dat kan, kun je denk ik beter gaan vragen in het topic over die thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Helhond

Zat even naar je hydraulische schema te kijken van je radiatoren / wp / zb

Hoe bevallen de resultaten ?

Zit hier namelijk ook te kijken voor een mogelijke wp op het systeem aan te sluiten. maar alles hier is 22mm, maar met de oplossing die jij hebt. Om alleen 32 mm naar de vvw te trekken en rest origineel te houden. Zou hier ook perfect werken.

Zit alleen nog met sww hoe ik dat ga doen.

Aanvullende info
Huis zelf is uit 1994
-55m3 vvw begane vloer
- boven radiatoren ( weinig vermogen moeten vergroot worden voor wp)
- En zb op oost / west. 300 liter hygiëne spiraal
- Oostkant nog ruimte om een extra rek neer te hangen alleen moet de buffer dan wel vergroot worden. Maar dat zou voor de sww oplossing wel mooi gedaan kunnen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-07 14:24
Een tijd geleden hier op het forum wat geschreven en inlichtingen ingewonnen. Daar nog een contact aan over gehouden. Dus belofte maakt schuld. Hier een impressie van de verbouwing van het nieuwe huis. Op de bovenste twee verdiepingen vrijwel alles al met vvw gelegd op noppenplaat met 3cm isolatie. En daarin bijna 2 km slang. Hoh 10cm. 3 verdelers zitten erin totaal aantal m2 is nu ongeveer 200. Als dit stuk klaar is moet de beneden verdieping nog ook ongeveer 100m2. Dus nog 1 km leiding te gaan.
Ik heb voor een gietvloer gekozen welke zeer snel uithard en als water op de noppenplaten wordt gepompt. Deze hard in 24 uur beloopbaar uit en na 3 dagen belastbaar.

Dit alles wordt straks verwarmd met een zonneboiler en warmtepomp als back up. Sww wordt via de zonneboiler met hetzelfde vat en daarachter een doorstroom verwarmer welke kan bijspringen in de koude maanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAPHjTGe3AC_hFgNtWWEDshsYvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucP5K45AMZJbYvw6WeOABxh3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RC9WxfgJD9BV5n8eR1oePCN7cys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1rpkb9fohHDGdd1Jmg4QoxV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jen_khTfBlkwSUFxgHBXButWFMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELo1UJEkuFKgcRTvxJkmOLD1.jpg?f=fotoalbum_large

Groet Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Bartolomus schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:13:

Dit alles wordt straks verwarmd met een zonneboiler en warmtepomp als back up. Sww wordt via de zonneboiler met hetzelfde vat en daarachter een doorstroom verwarmer welke kan bijspringen in de koude maanden.
Ziet er netjes uit! Ga je dat doen dmv retourverhoging of heb je een ander schema in gedachten? Wat wordt de grootte van je buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-07 09:43
Ja ben benieuwd naar je setup!
Kun je wat delen?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-07 09:51
Swenno schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:23:
@Helhond

Zat even naar je hydraulische schema te kijken van je radiatoren / wp / zb

Hoe bevallen de resultaten ?

Zit hier namelijk ook te kijken voor een mogelijke wp op het systeem aan te sluiten. maar alles hier is 22mm, maar met de oplossing die jij hebt. Om alleen 32 mm naar de vvw te trekken en rest origineel te houden. Zou hier ook perfect werken.

Zit alleen nog met sww hoe ik dat ga doen.

Aanvullende info
Huis zelf is uit 1994
-55m3 vvw begane vloer
- boven radiatoren ( weinig vermogen moeten vergroot worden voor wp)
- En zb op oost / west. 300 liter hygiëne spiraal
- Oostkant nog ruimte om een extra rek neer te hangen alleen moet de buffer dan wel vergroot worden. Maar dat zou voor de sww oplossing wel mooi gedaan kunnen worden.
Bijgaand nog een extra schema van alleen het CV gedeelte, geeft een betere indruk hoe "precies" het leidingwerk loopt.

Het bevalt eerlijk gezegd beter dan verwacht, en het inregelen/bijstellen was ook minder werk dan gedacht.
Ik heb de flow over de zonneboiler behoorlijk moeten afknijpen, anders ging er te weinig naar de rest.
En de vloerverwarming heb ik ook een beetje geknepen, anders ging er te weinig flow naar boven.

Heb nu de laatste T10 radiatoren vervangen in huis voor T22, die moet ik ook nog even inregelen als de verwarming aan gaat.
Maar heb ze nu eerst even met wat fingerspitzengefühl afgesteld en dan gaan we dan wel zien of dat goed was.

Mijn systeem wilde ik zo simpel mogelijk houden, en dat is aardig gelukt al zeg ik zelf.
Geen kleppen of andere regeling, wat onnodig geld en complexiteit met zich mee brengt.
Vorig najaar zag je mooi bij inschakelen waterpomp van de warmtepomp het retour water worden verhoogd door de zonneboiler.
Hierdoor bleef of de warmtepomp uit, of hij toerde heel mooi af.

Een zonneboiler zal je zeker niet volledig kunnen voorzien in de winter, maar alle beetjes helpen zeker.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/16R2KbG/Knipsel.png

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
@woeta @Baapje327 ik zal de setup delen maar eerst ga ik installeren etc. Eind oktober hoop ik iets aan draaien te hebben.
Als het weer meezit gaan dit weekeinde de 150 buizen het dak op. Ik zal daar wat foto’s van plaatsen. Tevens wordt er straks veel gemonitord. Hiervoor zijn op de drie verdiepingen ook meetbuizen voorzien in de vloer
Groet Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennarthenk
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-12-2022
Hallo,
Heeft er iemand ervaring met 2 aparte zonneboilers op een woning?
Zelf heb ik een cp24 en 1x cp18 op een 600 liter buffervat zitten op 45 grande zuidoosten.
Dit werkt uitermate goed en heb nog plaats om 2x cp18 bij te plaatsen maar na veel reken heeft dit nagenoeg geen zin om ze bij te plaatsen op het huidige systeem, daarom dacht ik er nog een complete aparte instantie aan toe te voegen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swenno
Lennarthenk schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:13:
Hallo,
Zelf heb ik een cp24 en 1x cp18 op een 600 liter buffervat zitten op 45 grande zuidoosten.
Dit werkt uitermate goed en heb nog plaats om 2x cp18 bij te plaatsen maar na veel reken heeft dit nagenoeg geen zin om ze bij te plaatsen op het huidige systeem, daarom dacht ik er nog een complete aparte instantie aan toe te voegen.
En gewoon een extra buffervat bij te plaatsen met prio regeling?
is dat geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennarthenk
Dat zou kunnen maar dan loop ik de subsidie mis omdat het geen compleet pakket is daarom wil ik het gescheiden houden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Lennarthenk schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:16:
Dat zou kunnen maar dan loop ik de subsidie mis omdat het geen compleet pakket is daarom wil ik het gescheiden houden…
Volgens mij kijken ze niet zo nauw hoor. Ga je zelf installeren of laat je 't doen? Gewoon de foto's net zo maken dat 't niet goed te zien is als het hetzelfde buffervat is. Van de eerste heb je al subsidie binnen neem ik aan?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennarthenk
De eerste draait al 4 jaar deze heb ik zelf geïnstalleerd toen hoefde dit nog niet door een bedrijf gedaan te worden.
Ik begrijp wat u bedoelt maar ik ben iemand als die iets doet het waterdicht moet zijn dus in geval van controle moet het kloppen de kans is zeer klein dat ze komen maar toch.
Daarbij denk ik dat bij 2 aparte systemen het rendement hoger is alleen moet ik dan een regeling inbouwen door welk buffervat de retourverhoging gaat lopen.
Afgelopen jaar heb ik nieuwe vloerverwarming gelegd om de 7,5 HOH en was de doorstroming van 30 graden genoeg om de onderverdieping warm te krijgen / houden
Deze zonneboiler die ik al heb heb ik toen bij 123kamino gekocht, ze hebben tegenwoordig naar mijn mening scherpe aanbiedingen wat betreft tapwater ondersteuning en retour verhoging nu sinds een jaar of zo ook met een warmtepomp waardoor de complete set prijs nog aantrekkelijker wordt, niet dat ik van die warmtepomp kapot ben de COP lijkt me veel te laag van dat ding.
Is er niemand op dit form die 2 aparte zonneboilers heeft in 1 woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Ja leuk subsidie alleen heb je 2 systemen die op een slechte dag allebei weinig opbrengen.

En alles moet ook weer aangesloten worden op je CV / SWW.

Ga je toch weer snel richting de 4k inc montage.

Je kan ook het volgende doen
- 600 liter vat verkopen
- 800 liter vat kopen met meerdere wisselaars
- 2 x 18 cpc of welke collector je maar tegen komt voor een leuke prijs
- alles achter 1 pomp zetten op 1 groot vat met ook temperatuur verhoging door te wisselen van spiraal, waar onze Solarmaster bekend is mee geworden.
- kosten zullen niet veel hoger zijn maar wel meer rendement.

Ohja subsidie ga je niet meer krijgen door het zelf te doen. Ben ik ook op stuk gelopen. Is mij niet gelukt of ik had moeten frauderen met de informatie

[ Voor 11% gewijzigd door Swenno op 21-09-2021 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennarthenk
Swenno bedankt voor je reactie.

Punt 1 ben ik volledig met je eens dat het rendement op een slechte dag nagenoeg niks is, weet iemand hoe veel dat er gemiddeld zijn per jaar? Ik gok tussen de 10 en de 15 in de wintermaanden de andere 9 maanden loont het zich wel degelijk mits het systeem juist is aangesloten.
Wel laat ik continu de vloerverwarmingspomp draaien deze trekt dus regelmatig het vat leeg waardoor ik heel veel dagdelen kan overbruggen zonder dat de ketel aan springt soms wordt het in de woonkamer 22 graden als de thermostaat op 21 staat hier heb ik geen moeite mee en daarom sprint de ketel pas veel later op de avond aan.
Ik heb er een pompschakelaar tussen gehad het vat werd toen wel warmer maar heb toch het idee dat dit veel efficiënter is heeft iemand hier een mening over?
Punt 2 wat het kost maakt me niet zoveel uit (is ook hobby) met zo’n set van 123… bij een gunstige aanbieding zijn ze niet duur helaas is de beste aanbieding nu met vlakke plaat collectors en die wil ik niet.
Punt 3 het 600L vat staat nu op de zolder een grotere past er niet daarom zat ik te denken aan een set van 2xcp 18 met 300L buffervat en wil het verdelen zodat het gewicht verdeeld word op het betonnen zolderdek.
Punt 4 de subsidie krijg ik wel de montage doe ik zelf maar heb genoeg installatiemonteurs in de vriendengroep

• Solar Masters
Lennarthenk schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:13:
Hallo,
Waarom heeft Dit volgens jou geen zin? Waar gebruik je de 600 liter voor en hoeveel personen maken er gebruik van? en met wat voor douche?

En wat voor type collector bedoel je? CPC 18 was vroeger altijd een DF collector met spiegels. Maar volgens mij zijn de 24 een heatpipe versie met hele kleine heatpipe kop?

• Lennarthenk
Naar mijn mening heeft het geen zin om op het huidige systeem 2x XP-cd 18 bij te plaatsen omdat op een een grauwe bewolkte dag dit geen meerwaarde bied en ik dan stagnatie krijg wat ik nu nagenoeg niet heb.
Ik gebruik de 600l voor een grote regendouche soms het bad en de keuken met 2 volwassen en 2 kinderen tussen de 5 en 6 jaar oud en als retourverhoging van de vloerverwarming.
De collectors die ik heb zijn idd 1x CPC 18 en 1x CPC 24 dit omdat dat het beste uit kwam met het dakraam waar deze naast liggen beide uitgevoerd met spiegels zie foto links naast het dakraam kan ik de zonnepanelen verplaatsen hier passen dan nog 2 CPC 18 zie foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZm0Wb2ja8icKssqwFzzv2B6QTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuGVUFr18ePsN7u6Nnf4hwsI.jpg?f=fotoalbum_large

• Solar Masters
Snap de redenering niet helemaal?????

Een set van 18 en 24 buizen op een 600 liter is weinig m2 per liter. Je bent bang voor stagnatie als je er meer op aansluit maar wilt vervolgens een 300 liter buffervat plaatsen met 2x 18? Das niet alleen heel veel m2 per liter maar ook nog eens de hele zomer geen afgifte aan de CV dus staat het systeem alleen maar in stagnatie!

Daarnaast is de wisselaar in een 300 liter buffer aan de kleine kant voor dat collector oppervlakte dus gaat hij nog eerder in stagnatie en heb je ook nog een heel slecht rendement van je collector? Daarnaast krijg je geen subsidie op een Systeem dat niet gebruikt word voor tapwater.

Ik denk dat je als je een stortdouche hebt makkelijk alles op de 600 kan aansluiten. En als je denkt aan verwarming ondersteuning na wil je grotere wisselaars hebben ( dus grotere vaten) zodat je meer kunt met een kleiner Delta T.

Wat wel een mogelijkheid is, is een 2e 600 beneden met CV en tapwater. Denk ook dat je een vele male grotere besparing kunt behalen met 1200 liter dan met 900.

Al zou mijn voorkeur altijd uitgaan van 1 buffervat met booster!

• Lennarthenk
De set is idd aan de kleine kant maar voldoet prima meer dan verwacht ik ben er van overtuigd dat ik er 40% gas mee bespaar maar wil natuurlijk nog meer besparen iedere zonnestraal is gratis en is geen belasting mee gemoeid.

Dat 300 liter vat wil ik in de winter zo hoog mogelijk stoken door een overcapaciteit aan Heat pipes om dan in de vloerverwarming te pompen of het 600 liter vat verder opwarmen wat dan ook de vloerverwarming in gepompt kan worden en in de zomer dan anders om en de vaten naar pakweg 90 graden te stoken en dan indien nodig in de nacht koelen / affakkelen.

Verwarming ondersteuning /retour verhoging heb ik nu ook al.
Als ik nog een 600L vat bij plaats klopt de verhouding helemaal niet meer deze redeneringen snap ik nu weer niet.
Want dan heb ik 78 heat pipes op 2x 600L dus wordt de verhouding nog minder dan hij nu al is…
En als ik er nu gewoon 2x CPC 18 bij leg en geen extra buffervat zou ik dat redden als ik hem in de nacht laat afkoelen / affakkelen?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:25
@Lennarthenk
als ik je goed begrijp heb je in de zomer al genoeg opbrengst en wil je juist in voor/naseizoen meer warmte uit je ZB halen?
Ik denk dat de extra collector bij je huidige vat een goede basis optie is. Eventueel in de zomer je DeltaT verhogen en daarmee de opbrengst wat temperen. Of in de zomer je "vakantie programma" laten draaien (Heft mijn controller en dan wordt de ZB afgekoeld naar ca. 60 graden in de nacht.

Gegeven je CV ondersteuning ben ik benieuwd hoe warm je SWW blijft zodra je CV ondersteuning draait? eventueel zou je een 300liter boiler erbij kunnen plaatsen en dan een prio regeling inrichten, waarmee de 300l voor SWW gereserveerd is en op een hoge temp wordt gehouden. En dan de 600l voor cv ondersteuning.
NB: dan is aande collectorzijde eea wel gekoppeld: dus de collectoren verwarmen boiler 1 of 2 (of allebei als dat een optie is)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Lennarthenk
Hallo BarryH,
Bedankt voor je reactie.
Klopt in de zomer heb ik ruim voldoende SWW en in het voor na seizoen maar ook uiteraard de winter wil ik meer warmte uit de zonneboiler halen deze wordt in de winter hooguit 30 a 40 graden, dit komt ook omdat ik gebruik maak van de retour verhoging (als het retour water kouder is als het water onder in het buffervat gaat de retour via het buffervat naar de retour van de CV ketel)
Ik heb er bewust de pompschakelaar tussen uit gehaald nu gaat de retour dus regelmatig waneer er geen warmte vraag is in de woonkamer door het buffervat waardoor de woonkamer ongeveer een graad warmer wordt als de gevraagde temperatuur van de kamerthermostaat hierdoor blijft de temperatuur in de winter rond de 30 soms maximaal 40 graden nu komt dit niet ten goede van het SWW maar naar mijn mening verbruik ik op deze manier stukken minder gas.
Ik heb het ook met een pompschakelaar geprobeerd zodat de retour alleen door de buffer gaat als er warmte vraag is in de woonkamer maar naar mijn idee sloeg de ketel toen veel vaker aan dan in de huidige situatie.
Zoals je het beschrijft met het 300L vat er bij plaatsen en dan 2x CPC er bij lijkt me een mooie combinatie ik zal eens kijken of dit mogelijk te maken is.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Lennarthenk Ik meng mij niet in de gehele discussie verder, maar heb wel in het verleden voor 2 zonneboilers subsidie aangevraagd. Dit duurde wel langer dan 8 weken om goedgekeurd te krijgen, maar uiteindelijk was het prima. Heb 2x(2x18) CPC met 150 en 500L hygiëneboilers met prio regeling, maar voor de aanvraag had ik ze compleet los beschreven. In de praktijk is het dus 72 buizen die kiezen tussen 150 of 500L.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

• Lennarthenk
Hallo Ringo,
Bedankt voor je bericht hoe warm worden jou buffervaten ongeveer in de winter ik neem aan dat de kleine voor het SWW gebruikt wordt en daarna het grote buffervat voor de CV?
Gebruikt je ook retour verhoging zonder pompschakelaar op de vloerverwarming?
Heb je veel last van stagnatie in de zomer?

• Solar Masters
Lennarthenk schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:44:
Hallo Ringo,
Bedankt voor je bericht hoe warm worden jou buffervaten ongeveer in de winter ik neem aan dat de kleine voor het SWW gebruikt wordt en daarna het grote buffervat voor de CV?
Gebruikt je ook retour verhoging zonder pompschakelaar op de vloerverwarming?
Heb je veel last van stagnatie in de zomer?
Hoe warm het buffervat is in de winter zal worden heeft weinig met de collector te maken....... die doet wat hij kan.

En of je stagnatie krijgt in de zomer ligt 100% aan het verbruik en zegt zelfs niet veel over de verhouding tussen boiler en collector. Als er geen verbruik is raakt alles vol!

• Lennarthenk
Ik heb zojuist 2x CPC18 gekocht deze ga ik eerst plaatsen zonder extra buffervat dan zie ik tegen de zomer wel of ik stagnatie kan voorkomen door in de nacht te koelen anders plaats ik er nog een extra buffervat bij.
Nu heb ik dus ook niks te maken met subsidie…..

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:03:
Hoe warm het buffervat is in de winter zal worden heeft weinig met de collector te maken....... die doet wat hij kan.
Ja, @Lennarthenk, ik snap die vraag ook niet zo goed. Voor zover je je VVW er doorheen jast, wordt dat stuk vat 's winters hoe dan ook wel koud, toch?

Het leuke is toch juist dat 't daar zo koud wordt (retour temp VVW) dat die collector toch nog leuk bij kan dragen? :)

• Bartolomus
Gwaihir schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:20:
[...]

Ja, @Lennarthenk, ik snap die vraag ook niet zo goed. Voor zover je je VVW er doorheen jast, wordt dat stuk vat 's winters hoe dan ook wel koud, toch?

Het leuke is toch juist dat 't daar zo koud wordt (retour temp VVW) dat die collector toch nog leuk bij kan dragen? :)
@Gwaihir die laatste opmerking is oh zo waar. Je hebt veel meer aan een systeem welke je zo diep mogelijk kan leegtrekken op de vloerverwarming dan het proberen op 60 graden houden van een vat voor sww. Als je vloerverwarming hebt dan is dat de beste optie om een maximaal rendement te krijgen van je zonneboiler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:35:
@Gwaihir die laatste opmerking is oh zo waar. Je hebt veel meer aan een systeem welke je zo diep mogelijk kan leegtrekken op de vloerverwarming dan het proberen op 60 graden houden van een vat voor sww. Als je vloerverwarming hebt dan is dat de beste optie om een maximaal rendement te krijgen van je zonneboiler.
Precies. Ik heb zo'n 275 liter onderin, rondom de zonnespiraal, die uitsluitend daardoor verwarmd wordt en waar de retour VVW (onderin) het vat in loopt. Die warmte wordt zo'n beetje altijd gelijk gebruikt, dus 't wordt daar in de winter niet warm. Daardoor kan hij elk 'zonnestraaltje' daar met maximaal gemak kwijt.

• Lennarthenk
Juist zo is het.
Ik denk dat veel te veel mensen zich spitsen op een hoge temperatuur voor hun SWW maar daar is het zeer zeker niet mee te verdienen zo veel mogelijk de vloerverwarming in trekken is het beste.
Daarom zie ik het nut niet in van mensen die regelmatig op de bovenste spiraal verwarmen om het boven in het vat warmer te krijgen.
Mijn mening is dat je dan een halve M3 gas bespaart met SWW terwijl je een besparing misloopt van 2 M3 gas die je in de vloerverwarming had kunnen pompen…

• Gwaihir
  • Niet online
Lennarthenk schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:31:
Daarom zie ik het nut niet in van mensen die regelmatig op de bovenste spiraal verwarmen om het boven in het vat warmer te krijgen.
Mijn mening is dat je dan een halve M3 gas bespaart met SWW terwijl je een besparing misloopt van 2 M3 gas die je in de vloerverwarming had kunnen pompen…
Gas.. dat niet (meer) hebben verandert de zaak. Maar misschien niet altijd zo veel als we denken.

Wat springt er dan in, een warmtepomp (vanaf lucht of water), of een doorstroomverwarmer?

• BarryH
@Lennarthenk

*/ offtopic

Eventueel zou je een tweede thermostaat kunnen ophangen. Deze 0,5 graad boven je cv-thermostaat instellen en op het signaal van deze thermostaat, icm een signaal dat de zonneboiler voldoende warm is, de pomp van de vloerverwarming schakelen.

Op ongeveer deze manier combineer ik mijn hybride warmtepomp en cv ketel, waarbij ik de inzet van de CV ketel minimaliseer.

*/ en weer on topic

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Lennarthenk
@~Gwaihir]

De cv ketel schakelt dan in

• Lennarthenk
@ BarryH,

Tot op heden werd de woonkamer nooit warmer dan 1 graden boven de vraag van de kamerthermostaat dus het werkte met mijn huidige verhoudingen (600L 1x CPC24 en 1x CPC18) nu ga ik eerst afwachten tot ik de 2x CPC18 bij geplaatst heb wat er dan gebeurd

• Gwaihir
  • Niet online
Lennarthenk schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:44:
@~Gwaihir]

De cv ketel schakelt dan in
Bij jou ja, dat begreep ik. Ik bedoelde dat velen hier al gasloos zijn en o.a. doorstroomverwarmers inzetten voor 't laatste stukje. Dat verandert de afweging.

• Lennarthenk
Gas loos of niet het efficiëntst is zoveel mogelijk gratis zon pakken en het bij verwarmen met een warmtepomp zou ik dan in een apart buffervat doen die gevoed wordt door de zonneboiler.
Nu is de zon met zonnepanelen nog gratis als het salderen straks afgelopen is en de thuis accu’s nog geen succes gaan de energie kosten weer flink omhoog doordat je je eigen geleverde stroom in de nacht weer van het net terug mag kopen of er flinke belasting over moet betalen

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Lennarthenk schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:31:
Juist zo is het.
Ik denk dat veel te veel mensen zich spitsen op een hoge temperatuur voor hun SWW maar daar is het zeer zeker niet mee te verdienen zo veel mogelijk de vloerverwarming in trekken is het beste.
Daarom zit hier de cv op de bovenste spiraal om warmte te onttrekken aan de boiler. :) Middelste spiraal WP en onderste ZB die regelmatig de WP laat zwijgen. Dit is het 380L CV buffer boilervat want zit vol SWW water of pre heat SWW boiler, warm uit van dit vat gaat naar een 150L boiler met ZB spiraal (prio regeling) en elektrisch element om een enkele keer 60 graden aan te tikken als de zon het niet lukt. CV en SWW is zo gescheiden en in de winter kun je nog warmte oogsten en gelijk gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 23-09-2021 20:08 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

• Bartolomus
Gwaihir schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:35:
[...]

Gas.. dat niet (meer) hebben verandert de zaak. Maar misschien niet altijd zo veel als we denken.

Wat springt er dan in, een warmtepomp (vanaf lucht of water), of een doorstroomverwarmer?
Voor de vloerverwarming een warmtepomp die dan efficiënt kan draaien op lage temperatuur.
En dan een doorstroomverwarmer om het restant omhoog te boosten. Als je aan douchen bent want de keuken heeft quooker.
Bijvoorbeeld.

• Rimco
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Lennarthenk 150 is inderdaad voor SWW, maar afgelopen winter draaide het alleen nog op de 500L. De aansturing was nog niet helemaal klaar, dus kan er niet al te veel van zeggen. Ik kon wel zien dat het midden in de winter makkelijk heet kan worden, maar als het direct wordt verbruikt voor verwarming zie je er weinig van.

De 500L staat als hydraulische scheiding tussen WP en afgifte, dus niet als retourverhoging. Retourverhoging voor WP snap ik ook niet echt, want een WP wil ook graag een zo koud mogelijke temperatuur. In onze opstelling kan het warme water door de afgifte heen zonder dat het door de WP moet. Daarnaast zorgt de 500L ook dat het SWW wordt voorverwarmd.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rimco schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:37:
De 500L staat als hydraulische scheiding tussen WP en afgifte, dus niet als retourverhoging. Retourverhoging voor WP snap ik ook niet echt, want een WP wil ook graag een zo koud mogelijke temperatuur. In onze opstelling kan het warme water door de afgifte heen zonder dat het door de WP moet.
Lood om oud ijzer, denk ik. In beide gevallen vult de WP de warmtehoeveelheid aan zodat er voldoende water van de benodigde temperatuur is.

Hydraulische scheiding was hier niet nodig, de buffer fungeert als open verdeler. Want helaas blijft over zo'n spiraal of warmtewisselaar toch ook altijd weer een temperatuurverschil staan wat de WP tegenwerkt. Dus liever niet zo'n ding. In plaats daarvan filters die de roest afvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:46:
[...]

Lood om oud ijzer, denk ik. In beide gevallen vult de WP de warmtehoeveelheid aan zodat er voldoende water van de benodigde temperatuur is.

Hydraulische scheiding was hier niet nodig, de buffer fungeert als open verdeler. Want helaas blijft over zo'n spiraal of warmtewisselaar toch ook altijd weer een temperatuurverschil staan wat de WP tegenwerkt. Dus liever niet zo'n ding. In plaats daarvan filters die de roest afvangen.
Niet helemaal lood om oud ijzer. Hoe groter de delta T hoe beter de warmteoverdracht. En dus hoe lager de temperatuur hoe efficiënter alles werkt. Dat kan met retourverwarming (wat ik dus ook niet begrijp) echt schelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Bartolomus op 24-09-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Bartolomus Dan zou ik moeten zeggen dat ik je hydraulische scheiding echt niet snap? Ik denk nl. dat parallel (jouw methode) of in serie (de mijne) echt dicht bij elkaar zitten, terwijl jij het op het efficiëntieverlies van je extra warmtewisselaar voor die hydraulische scheiding sowieso verliest.

Afijn, dat lood om oud ijzer. Daar speelt nog heel wat meer mee..

Het is sowieso altijd een vergelijk: meer of minder gratis warmte van de zon vs. meer of minder efficiëntie van de WP. Het is niet alles wat er efficiënter werkt, het is je WP, ten koste van je collector.

Verder: je (modulerende) warmtepomp gaat niet voor een maximale delta-T maar voor een vaste. Bij die van mij (af fabriek) 5 graden (is wellicht merk en model afhankelijk). Daar regelt hij automatisch z'n pompsnelheid en vermogen op in. (Vraag je bijv. 65 graden (legionella run), dan zie je 'm daar langzaam naar toe werken, niet meteen 65 graden maken met (zeer) hoge delta-T.)

En wat is dan precies een retourverhoging? Ik zie mijn verwarming ongeveer zo, op een koude zonnige dag eind februari:

Overdag: 28 graden de vloer in, 22 weer retour (delta T 6 graden). Verwarming: 1 graad collector ("retourverhoging") naar 23 graden, dan 5 graad WP. Plus een flinke bijdrage van direct zonlicht.

's Nachts: 31 graden de vloer in, 23 weer retour (delta T 8 graden). Verwarming: 5 graad WP, dan 3 graad door CV-haard. (Bijgemengd; haard verwarmd asynchroon dat 28 graden water naar zo'n 60 graden, wat de buffer in gaat mede voor SWW.)

's Nacht profiteer ik dus optimaal van dat efficiencyvoordeel wat jij beschrijft, doordat de WP niet omhoog hoeft in temperatuur. Voor overdag pleit jij ervoor dat ik de WP parallel zet. (Dat kan ik overigens niet zo maar even doen om te testen, zo lopen de buizen hier immers niet.) Die wil dan delta-T 5 graden, dus dat zou dan pakweg 27,5 om 22,5 graden worden, bij wat hoger volume. Ik zie dan die halve graad verschil voor de WP vs. 4,5 graad verschil voor de collector en gok dat in serie zo gek nog niet is..

Pak dan zo'n huis waar Solarmasters graag over spreekt, dat vrijwel het jaar rond komt op de zon, en dan heb je wellicht een ander plaatje, met een andere conclusie?

En dan gaat dit verhaal uit van best wel mooie, egale retourtemperaturen. Dus géén groepen ertussen die 't water veel warmer (of kouder) terug geven dan anderen. Zie dat eerst maar 'ns voor elkaar te krijgen. Dan heb je denk ik je werkelijke winst te pakken :).

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 24-09-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Volgende week komt de installateur om nog 1x 30 HP bij te plaatsen.

Nu ben ik nog aan het twijfelen om hem te vragen de onderste 2 aansluitingen om te wisselen.

De retour van de vvw helemaal onderaan of is het toch verstandiger om de aanvoer ri hout cv onderaan te houden.

Tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BS_J0im7k1W-sR6Pwcm-yjUPNz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYO1zDns89rP7WaKWFJct44Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Gwaihir Met hydraulische scheiding bedoelde ik dat de 500L parallel tussen WP en afgifte staat. Een open verdeler ofwel hydraulisch gescheiden (WP en afgifte) dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Rimco op 24-09-2021 23:57 ]

• Baapje327
Sumar schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:56:
Volgende week komt de installateur om nog 1x 30 HP bij te plaatsen.

Nu ben ik nog aan het twijfelen om hem te vragen de onderste 2 aansluitingen om te wisselen.

De retour van de vvw helemaal onderaan of is het toch verstandiger om de aanvoer ri hout cv onderaan te houden.

Tips?
Vanwaar de twijfel?

De koudste aanvoer voor je hout cv lijkt me het meest logische eigenlijk.

• Sumar
Baapje327 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 07:24:
[...]

Vanwaar de twijfel?

De koudste aanvoer voor je hout cv lijkt me het meest logische eigenlijk.
Eigenlijk om 2 redenen, ik merk aan de houtkachel, dat deze beter stookt bij hogere temperaturen. De laddomat mengt tot 57 graden en gaat dan over het vat. Door de aanvoer naar hout CV hoger te plaatsen, boven de retour vvw denk ik dat de aanvoer temp ri houtcv hoger ligt.

De 2e reden is dat als ik de retour vvw helemaal onderop zet en dus daar het koudste water krijg, meer rendement krijg van mijn heatpipes waarvan de wisselaar uiteraard onderin zit.

Ik weet alleen niet of mijn bovenstaande beweringen ook kloppen.

• Gwaihir
  • Niet online
Rimco schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:57:
@Gwaihir Met hydraulische scheiding bedoelde ik dat de 500L parallel tussen WP en afgifte staat. Een open verdeler ofwel hydraulisch gescheiden (WP en afgifte) dus.
Da's toch hydraulisch neutraal? (De ene pomp houdt de ander niet tegen / duwt 'm niet op.)

Hydraulisch gescheiden is voor zover ik weet wanneer de vloeistof van elkaar gescheiden is. (Zoals je collectorcircuit met glycol erin gescheiden is van je CV-water.)

Dat is bijvoorbeeld nodig als je vloerverwarming is aangelegd met zuurstofdoorlatende slangen (wat gebeurde vanaf ca. 1980). Maar er wordt ook nog wel naar gegrepen in automatisme: WP op een spiraal omdat de installateur niet goed lijkt te beseffen dat er gewoon CV-water in dat hygiënevat zit. En in ons geval wilde een installateur die we hier over de vloer hadden het doen omdat we stalen VVW buizen hebben. Meer staal dan 'gebruikelijk' dus in de installatie, dus 'voor de zekerheid' geen enkel risico met roest. Tja leuk.. maar daar zijn de filters voor uitgevonden.

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 25-09-2021 09:47 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Sumar schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:16:
Eigenlijk om 2 redenen, ik merk aan de houtkachel, dat deze beter stookt bij hogere temperaturen. De laddomat mengt tot 57 graden en gaat dan over het vat. Door de aanvoer naar hout CV hoger te plaatsen, boven de retour vvw denk ik dat de aanvoer temp ri houtcv hoger ligt.

De 2e reden is dat als ik de retour vvw helemaal onderop zet en dus daar het koudste water krijg, meer rendement krijg van mijn heatpipes waarvan de wisselaar uiteraard onderin zit.

Ik weet alleen niet of mijn bovenstaande beweringen ook kloppen.
Klopt. Die hout cv doet niets met die lage temperatuur; mengt 'm gelijk weer bij tot best warm. En die retour VVW lijkt me wel onderaan te horen. Maar het verschil is wellicht beperkt. Het koude water zakt ook vanzelf wel.

Ik snap vooral de bovenkant niet: waarom het VVW water er zo hoog uithalen? Ik zou daar bewust wat warmte laten zitten voor je hygiënespiraal. (Hot top)

En vanwaar zo strikt één ding per aansluiting? Als je 't anders wilt, kan er toch ook een T-stuk op?

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 25-09-2021 09:53 ]

• Rimco
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Gwaihir schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 09:47:
[...]

Da's toch hydraulisch neutraal? (De ene pomp houdt de ander niet tegen / duwt 'm niet op.)

Hydraulisch gescheiden is voor zover ik weet wanneer de vloeistof van elkaar gescheiden is. (Zoals je collectorcircuit met glycol erin gescheiden is van je CV-water.)

Dat is bijvoorbeeld nodig als je vloerverwarming is aangelegd met zuurstofdoorlatende slangen (wat gebeurde vanaf ca. 1980). Maar er wordt ook nog wel naar gegrepen in automatisme: WP op een spiraal omdat de installateur niet goed lijkt te beseffen dat er gewoon CV-water in dat hygiënevat zit. En in ons geval wilde een installateur die we hier over de vloer hadden het doen omdat we stalen VVW buizen hebben. Meer staal dan 'gebruikelijk' dus in de installatie, dus 'voor de zekerheid' geen enkel risico met roest. Tja leuk.. maar daar zijn de filters voor uitgevonden.
Dan moet ik mijn vocabulaire even gaan aanpassen ;)

Edit: of lijkt dit toch het juiste taalgebruik te bevestigen?

Afbeeldingslocatie: http://panasonicwarmtepompen.nl/wp-content/uploads/2018/10/1-zone-hydraulisch-gescheiden-radiatoren-met-dhw-768x448.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Rimco op 25-09-2021 11:06 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Rimco schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:03:
Edit: of lijkt dit toch het juiste taalgebruik te bevestigen?
Dat lijkt op z'n minst de potentie voor misverstanden te bevestigen ;).

Ik zie geen expansievaten ingetekend in dat schema. Elk circuit heeft z'n eigen expansie nodig, dus dat zou een duidelijk antwoord geven hoe dit bedoeld is. Nu kan het zijn dat het betreffende vat (5) een van beide zeiden aansluit op een spiraal, i.p.v. rechtstreeks in het vat, of niet.

(En er is ook nog een kleine kans dat ze een hydraulische scheiding in unit 1 bedoelen, want of / waar daar de pomp zit zien we zo ook niet. Het schema lijkt nl. sowieso incompleet. D.w.z. ik snap die debietregelklep niet, als er niet ook nog iets anders aangesloten wordt aan die zijde van de scheiding. Dan regelt die unit 1 z'n debiet toch wel naar wens?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:13:
@Bartolomus Dan zou ik moeten zeggen dat ik je hydraulische scheiding echt niet snap? Ik denk nl. dat parallel (jouw methode) of in serie (de mijne) echt dicht bij elkaar zitten, terwijl jij het op het efficiëntieverlies van je extra warmtewisselaar voor die hydraulische scheiding sowieso verliest.

Afijn, dat lood om oud ijzer. Daar speelt nog heel wat meer mee..

Het is sowieso altijd een vergelijk: meer of minder gratis warmte van de zon vs. meer of minder efficiëntie van de WP. Het is niet alles wat er efficiënter werkt, het is je WP, ten koste van je collector.

Verder: je (modulerende) warmtepomp gaat niet voor een maximale delta-T maar voor een vaste. Bij die van mij (af fabriek) 5 graden (is wellicht merk en model afhankelijk). Daar regelt hij automatisch z'n pompsnelheid en vermogen op in. (Vraag je bijv. 65 graden (legionella run), dan zie je 'm daar langzaam naar toe werken, niet meteen 65 graden maken met (zeer) hoge delta-T.)

En wat is dan precies een retourverhoging? Ik zie mijn verwarming ongeveer zo, op een koude zonnige dag eind februari:

Overdag: 28 graden de vloer in, 22 weer retour (delta T 6 graden). Verwarming: 1 graad collector ("retourverhoging") naar 23 graden, dan 5 graad WP. Plus een flinke bijdrage van direct zonlicht.

's Nachts: 31 graden de vloer in, 23 weer retour (delta T 8 graden). Verwarming: 5 graad WP, dan 3 graad door CV-haard. (Bijgemengd; haard verwarmd asynchroon dat 28 graden water naar zo'n 60 graden, wat de buffer in gaat mede voor SWW.)

's Nacht profiteer ik dus optimaal van dat efficiencyvoordeel wat jij beschrijft, doordat de WP niet omhoog hoeft in temperatuur. Voor overdag pleit jij ervoor dat ik de WP parallel zet. (Dat kan ik overigens niet zo maar even doen om te testen, zo lopen de buizen hier immers niet.) Die wil dan delta-T 5 graden, dus dat zou dan pakweg 27,5 om 22,5 graden worden, bij wat hoger volume. Ik zie dan die halve graad verschil voor de WP vs. 4,5 graad verschil voor de collector en gok dat in serie zo gek nog niet is..

Pak dan zo'n huis waar Solarmasters graag over spreekt, dat vrijwel het jaar rond komt op de zon, en dan heb je wellicht een ander plaatje, met een andere conclusie?

En dan gaat dit verhaal uit van best wel mooie, egale retourtemperaturen. Dus géén groepen ertussen die 't water veel warmer (of kouder) terug geven dan anderen. Zie dat eerst maar 'ns voor elkaar te krijgen. Dan heb je denk ik je werkelijke winst te pakken :).
Retourverwarming kom even terug op mijn woorden. Ben het eens gwaihir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:18
Hé leuk topic! :)

Laat ik beginnen met roepen dat ik nog een NooB been waar het deze technieken betreft.

Als eerste even dit : ik woon alleen in een woning gebouwd in 1980/81. Het is een hoekwoning. Woningen in mijn buurt staan te koop met energieklasse C. Ik heb nog geen investeringen gedaan in isolatie en ik heb nog de bestaande radiatoren en een Nefit CV ketel. Ik verstook 7-800 kuub aan gas en mijn contract loopt tot februari 2023. Verwarmen, koken en tapwater gaan op gas. Ik heb een dak op het zuidwesten, wat qua vorm onhandig is voor zonnepanelen maar waar prima wat collectoren op kunnen.

Mijn gemeente is druk bezig met ideeën om alles van het gas af te krijgen. Mijn wijk zou na 2030 aan de beurt zijn. Een mogelijke optie is het warmtenet. Dat zie ik echter helemaal niet zitten. Ten eerste kost het nu al 4500 euro om aangesloten te worden, vastrecht is 500+ per jaar en ze mogen de gasprijs volgen. En ik heb geen idee waar die naartoe gaat :X . De andere optie is een warmtepomp maar dat zie ik niet zitten zonder eerst fors te investeren in de woning.

Ik ben naar een lokale installateur gegaan voor een pelletkachel met CV aansluiting. Dat werd al heel snel "buffervat nodig" en als ik dat zou doen zou ik ook met subsidie een zonneboiler kunnen laten plaatsen.

Doordenkend zou ik met die setup (pelletkachel, zonneboiler, boilervat) van het gas af moeten kunnen. Ik zit alleen met een paar onduidelijkheden die ik liever aan jullie voorleg dan degene die ik betaal om het aan te leggen (wij van WC eend etc).

Ik had een vraag over de isolatie van het boilervat. Een paar pagina's terug zag ik dat dat een paar graden per 12 uur was. Helemaal prima wat bij betreft.

Zoals geschreven, ik woon alleen. Dat hoeft niet zo te blijven en ik kan ook verhuizen. Dat ben ik niet van plan maar je weet nooit in het leven. De installatie moet daarom voldoende zijn om een gezin van 3-4 personen te kunnen laten douchen en warm water te hebben. Ik zit zelf aan een vat van 300 liter te denken. ik wil in ieder geval niet dat de installatie een beperking wordt voor wie het huis wil kopen.

Als ik kijk naar mijn stookgedrag dan gaat de ketel ergens in oktober aan het werk om ergens april (of mei als het heel koud is) te stoppen. Zonnepanelen doen niet echt veel in het voor en najaar, maar ik heb geen idee hoe dat met collectoren zit. Moet ik iets regelen om bij te warmen in oktober/april of zijn ze zo goed dat ze een 300 liter vat dan nog goed warm krijgen? Het is natuurlijk afhankelijk van de collectoren maar zeg deze : https://2-improve.com/win...tor-met-2191-wp-vermogen/ met 18 heat pipes.

Ik heb een Domoticz installatie, het zou leuk zijn als ik de temperaturen van de installatie kan uitlezen. Dat doe ik nu ook met mijn Nefit ketel.

Ik zie ook allerlei prijzen, van hele dure https://2-improve.com/win...l-prisma-pro-18-plat-dak/ tot deze met 500 liter vat https://www.123zonneboile...apwater-pakket-500-liter/.

Volgens mij moet ik een boiler (dus geen buffervat) met 2 spiralen zal moeten hebben. Eentje voor de collector en eentje voor de CV/palletkachel. Ik heb alleen geen idee wat een normale prijs voor zo'n installatie is, en wat je nodig hebt cq wat heel leuk is om te hebben.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik85
  • Laatst online: 03-07 19:17
Lang heb ik getwijfeld dit bericht te plaatsen, het is niet geheel inhoudelijk.
Geruime tijd volg ik met veel interesse dit topic.

Mijn situatie:
  • Vrijstaande woning van 300 m2 uit 1935
  • Volledige renovatie en verbouwing
  • 17 zonnepanelen, 6120 wattpiek
  • CV ketel is de deur uit (en komt er niet meer in)
Isolerende maatregelen (in progress):
  • Begane grond vloeren (beton op zand en houten balkvloeren) eruit en Faber comfortvloer (schuimbeton, anhydriet dekvloer met VVW) erin, begin nov
  • 5-6 cm spouwisolatie, eind nov
  • Vervanging dubbelglas naar HR++, begin / zomer 2022
  • Dak is geisoleerd met 10 cm piepschuim
Bij onze 'Duitse' vrienden van 123 heb ik een complete van-het-gas-af set gekocht, deze is afgelopen vrijdag geleverd:
  • 800 liter buffervat met SWW
  • 2x 24 cpc plat dak
  • MD30D 12kW warmtepomp 380V
  • Inbouwelement 7,5 kW
  • Houtkachel Schmitzker No.3 12 kW, 6,5 kW waterzijdig
  • Resol Deltasol MX aansturing
  • Resol MK2 (ik ben IT-er en kon het niet laten)
Dit geheel (incl verdeler VVW) komt in de kelder te staan.

Begin december komt er een installateur om alles in te regelen maar volgens mij heb ik (mede door het enthousiasme hier) een nieuwe hobby.
Ik zou graag alles zelf voorbereiden en zoveel mogelijk aansluiten.

Mijn vraag, voordat ik jullie met beginnersvragen bestook, is er iemand die mij 1 op 1 wat op weg wil helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@asing Heb je het topic al gelezen?
b.v. dat je bij een grote hellingshoek op zuid een betere opbrengstverdeling hebt tussen zomer winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
BarryH schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:21:
@asing Heb je het topic al gelezen?
b.v. dat je bij een grote hellingshoek op zuid een betere opbrengstverdeling hebt tussen zomer winter?
Ik heb niet alle 127 pagina's gelezen ;) . Dat werd een beetje veel. :D

Ik heb een hellingshoek van 45 graden. Bij het inlezen over zonnepanelen kwam ik er achter dat mijn dak redelijk "ideaal" ligt. Er staan alleen wat bomen langs de weg die de pret wat drukken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dan zijn zonnepanelen ook zo gek nog niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
@asing

Om even een voorbeeld te geven. Heb in januari een 300liter hygiëne boiler met 2x 18 HP buizen van 2improve geïnstalleerd op Oost / west verdeling. CV + tapwater

Afgelopen zomer zelfs nog 1 tot 2 M3 gas per maand nodig gehad. Omdat de temp onder de 60graden zakte.

Dus in de winter ga je in zo vat niet de 60 graden halen als je ook CV ondersteuning hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
BarryH schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:32:
Dan zijn zonnepanelen ook zo gek nog niet
Dat denkt de buurt ook :) . Er komen hier wekelijks panelen bij. Mijn angst is dat je nu lekker mag salderen en dat je op een gegeven moment 5 cent voor je kWh krijgt en in de avond 20 cent mag betalen omdat je die kWh dan nodig hebt.

Anyway, het dak is ongelukkig. Ik zal eerst de CV pijp moeten verplaatsen en dan kan ik met heel veel peuteren misschien 6 op kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Swenno schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:39:
@asing

Om even een voorbeeld te geven. Heb in januari een 300liter hygiëne boiler met 2x 18 HP buizen van 2improve geïnstalleerd op Oost / west verdeling. CV + tapwater

Afgelopen zomer zelfs nog 1 tot 2 M3 gas per maand nodig gehad. Omdat de temp onder de 60graden zakte.

Dus in de winter ga je in zo vat niet de 60 graden halen als je ook CV ondersteuning hebt ;)
2 maal op oost-west terwijl ik op zuid-west zit. Ik denk dat dat wel vergelijkbaar is met elkaar. Voor de winter wordt het vat verwarmd door de pellet kachel.

Volgens de site zou 1 zo'n 18 HP set goed zijn voor 6.8GJ, dan zijn 2 van die sets ongeveer 13GJ. Ik heb geel idee hoe je dat zou kunnen meten en of je het ook haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
asing schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:46:
[...]

2 maal op oost-west terwijl ik op zuid-west zit. Ik denk dat dat wel vergelijkbaar is met elkaar. Voor de winter wordt het vat verwarmd door de pellet kachel.

Volgens de site zou 1 zo'n 18 HP set goed zijn voor 6.8GJ, dan zijn 2 van die sets ongeveer 13GJ. Ik heb geel idee hoe je dat zou kunnen meten en of je het ook haalt.
Meten is mogelijk, flow meter + temp meting en dan gewoon in en uitlaat temperatuur.

Alleen heb je een vat wat altijd 20graden is of 60graden dat maakt een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Hendrik85 schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:11:
Lang heb ik getwijfeld dit bericht te plaatsen, het is niet geheel inhoudelijk.
Geruime tijd volg ik met veel interesse dit topic.

Begin december komt er een installateur om alles in te regelen maar volgens mij heb ik (mede door het enthousiasme hier) een nieuwe hobby.
Ik zou graag alles zelf voorbereiden en zoveel mogelijk aansluiten.

Mijn vraag, voordat ik jullie met beginnersvragen bestook, is er iemand die mij 1 op 1 wat op weg wil helpen?
Ben je handig heb je ervaring met loodgieter werk of is dit de eerste klus ?

Je kan beginnen met het 800 liter vat op zijn plaats zetten en alle aansluitingen erop maken zodat het vat alvast gevuld kan worden / lektest

Voor de rest wel rekening houden met alles wat je doet dat je het goed afspreekt met de installateur dat je achteraf geen gedoe krijgt met de subsidie aanvraag.

ISDE subsidie is wat lastiger geworden en je moet kunnen aantonen dat een installateur het heeft aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Swenno schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:08:
[...]

Meten is mogelijk, flow meter + temp meting en dan gewoon in en uitlaat temperatuur.

Alleen heb je een vat wat altijd 20graden is of 60graden dat maakt een wereld van verschil.
Zeker! Even uitgerekend, genoemde collector zou 6.5 uur op vol vermogen moeten staan om 300 liter water 40 graden in temperatuur te doen stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:42
Kijk vooral het verlies van je boiler na en ga daar maar mee rekenen.
Nu zijn wij maar met zijn 2 en gebruik <60L warm water per dag.
Mijn conclusie was dat wanneer die alleen SWW draait, de helft van de opbrengst verloren gaat via de wanden van de boiler en de andere helft via het warm water. Mijn CV hok hoeft echt niet zo warm.
Ga de boiler maar wat extra isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
asing schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:58:

Moet ik iets regelen om bij te warmen in oktober/april of zijn ze zo goed dat ze een 300 liter vat dan nog goed warm krijgen? Het is natuurlijk afhankelijk van de collectoren maar zeg deze :
Wat ga je er op aansluiten? Radiatoren? Vloerverwarming? Zo ja Hoeveel m2?

Als er tenminste 520cm x 200cm beschikbaar is op het dat kun je ook denken aan verwarmingsondersteuning met de zonnecollectoren.

Ook is het vermogen van de pelletketel bepalend voor de grote van het vat en de grote van je afgifte systeem en temperatuur bepalend hoeveel je minimaal op temperatuur moet gaan zetten. Een pelletketel vind het niet fijn steeds even aan te gaan en dan weer gelijk uit. Dat brengt veel vervuiling en storingen met zich. Als een pelletketel alles moet kunnen moet je eerst die eens laten berekenen.

En De websites die jij doorstuurt is natuurlijk vragen om problemen! Hou er goed rekening meer dat zeker bij pelletkachels maar ook bij zonnecollectoren goed koop duur koop is! Er is HEEEEEL veel rommel te koop op dat gebied in Nederland op het moment. Geef iets meer uit en zorg dat je de juiste mensen ter plaatse krijgt.

Waar in Nederland zit je?

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Solar Masters schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:09:
[...]

1.) Als er tenminste 520cm x 200cm beschikbaar is op het dat kun je ook denken aan verwarmingsondersteuning met de zonnecollectoren.

2.) En De websites die jij doorstuurt is natuurlijk vragen om problemen! Hou er goed rekening meer dat zeker bij pelletkachels maar ook bij zonnecollectoren goed koop duur koop is! Er is HEEEEEL veel rommel te koop op dat gebied in Nederland op het moment. Geef iets meer uit en zorg dat je de juiste mensen ter plaatse krijgt.
Ik ben me ook aan het orienteren op een zonneboiler systeem met tapwater + CV ondersteuning. Totale gasverbruik 700 m2 per jaar, daarvan is circa 250 m2 voor tapwater, rest CV. Volledige geïsoleerde woning, heb reeds zonnepanelen, schuin dak bijna pal op zuiden. Verwarmen alleen de begane grond + badkamer, beiden met alleen vloerverwarming. Ketel staat voor CV op 45 graden.

Mbt jouw opmerking 1.) : is een kleiner oppervlak qua heatpipes niet interessant? Wij zijn met z'n 2-en en ik denk dan aan een systeem zoals deze: https://www.123-kaminofen...ollector-standaard_zilver

Bij 2.) zeg je dat sommige apparatuur echt rommel is. Betreft dat zoiets als mijn link? Zo ja, wat is dan wel de moeite waard?

Op zich zou bovenstaand systeem nog net op ons dak passen, naast de zonnepanelen en de dakramen die ook ruimte innemen. Veel meer ruimte is er eigenlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@BBKing Qua heatpipes vast wel, maar of het dan de moeite waard is er ook nog CV-ondersteuning bij in te klussen..

Bij de meeste huizen zou ik zeggen, dat zo'n druppel op een gloeiende (of eigenlijk juist koude) plaat het ombouwen van de Cv-installatie niet waard is. Maar 450m3 gas voor verwarming (geen koken?) is ook niet enorm veel..

• BBKing
  • Niet online
@Gwaihir Ok dank. We koken via inductie dus idd geen gas nodig.

Maar eigenlijk zeg jij dus, met zo'n laag gasverbruik voor de CV is het niet interessant om daarvoor extra te investeren in een zonneboiler combisysteem? Beter alleen zonneboiler voor tapwater? Of heeft dat ook weinig zin bij 250 m3 gasverbuik per jaar voor tapwater?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@BBKing Ik bedoelde het andersom. Ik begreep @Solar Masters 's uitspraak als: voor CV-ondersteuning wens je 'n flinke collector. Groter dan jij kennelijk plaats voor hebt. Maar je hebt wellicht ook een kleiner-dan-doorsnee Cv-installatie om te ondersteunen, dus is 't wellicht toch het eens goed doorrekenen waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solar Masters
Ik ben Absoluut geen voorstander van de producten van 123-karminofen maar dat heeft met meer dingen te maken.

Bij de selectie van het type collector moet eer naar verschillende dingen worden gekeken:

Type:

Vlakkeplaat of Vacuümbuis (En niet denken dat een vacuümbuis altijd beter is ;) ).
Directflow, Heatpipe, Meander of Harp collectoren. (Allemaal zijn ze ergens goed in)

Kwaliteit:

Diameter van de heatpipe en Heatpipe Kop ( Bepalend voor de warmteoverdracht bij kleine Delta T)
Type glas,
Type manifold en aansluitingen (kan veel stroomverbruik maar ook storingen en lekkage schelen.
En bij het gebruik van collectoren met spiegels (zou ik zelf nooit aanschaven) Moet je rekening houden met de berekening dat deze zeer snel veel vermogen gaan verliezen. Dus waar reken je je systeem dan op uit? het vermogen dat je overhoud of wat je hebt de dag dag je ze plaatst?

Ook de toepassing bepaald het type en oppervlakte:

Hellingshoek en richting (zeer belangrijk voor de collector keuze)
Beschikbare ruimte op het dak (vaak al bepalend voor de hele installatie)
Gewenste temperaturen en verbruik ( tapwater maar bij verwarming ondersteuning wil je ook in de buurt kunnen komen van wat je huis verliest aan warmte).

@Gwaihir En idd vaak als er maar weinig ruimte beschikbaar is op een dak is het dan ook het aansluiten niet waard!

• BBKing
  • Niet online
Solar Masters schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:23:

@Gwaihir En idd vaak als er maar weinig ruimte beschikbaar is op een dak is het dan ook het aansluiten niet waard!
Zeer compleet antwoord, dank! Het duizelt me, als newby op dit gebied, nu met alle termen.

Als ik kijk naar ons gasverbruik, dan is de conclusie dat dit al heel laag is en dat een zonneboiler te weinig bespaart om e.e.a. terug te verdienen binnen de levensduur?

En als ik kijk naar potentieel bruikbaar dakoppervlak, dan is de ruimte boven de zonnepanelen, die nog beschikbaar is, circa 3 meter breed en circa 1,9 meter hoog. Als ik 1 dakraampje opoffer dan komt daar nog 1,5 meter breed en 1,9 meter hoog qua ruimte bij. Dat is te weinig voor een set met tapwater+cv ondersteuning als ik het goed begrijp? En voor alleen tapwater is dat wel te doen? Of ook niet de moeite waard?

• asing
Solar Masters schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:09:
[...]

Wat ga je er op aansluiten? Radiatoren? Vloerverwarming? Zo ja Hoeveel m2?

Als er tenminste 520cm x 200cm beschikbaar is op het dat kun je ook denken aan verwarmingsondersteuning met de zonnecollectoren.

Ook is het vermogen van de pelletketel bepalend voor de grote van het vat en de grote van je afgifte systeem en temperatuur bepalend hoeveel je minimaal op temperatuur moet gaan zetten. Een pelletketel vind het niet fijn steeds even aan te gaan en dan weer gelijk uit. Dat brengt veel vervuiling en storingen met zich. Als een pelletketel alles moet kunnen moet je eerst die eens laten berekenen.

En De websites die jij doorstuurt is natuurlijk vragen om problemen! Hou er goed rekening meer dat zeker bij pelletkachels maar ook bij zonnecollectoren goed koop duur koop is! Er is HEEEEEL veel rommel te koop op dat gebied in Nederland op het moment. Geef iets meer uit en zorg dat je de juiste mensen ter plaatse krijgt.

Waar in Nederland zit je?
Ik zit regio Arnhem. Het dak staat op 217 graden heeft een hellingshoek van 45 graden. Zonnepanelen zouden bij mij 90-95% van het optimale kunnen leveren.

De collector hoeft geen CV ondersteuning te doen. Het zou leuk zijn als het "aansteek moment" wat later in het jaar kan en het "doof moment" wat eerder waarbij het vat al genoeg energie bevat om het huis in de avond bij te wamen.

Als ik even hier kijk : https://www.familie-klein...ie/zonneboiler/opbrengst/

Afbeeldingslocatie: https://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2009/01/zonneboiler.png

Dan zie ik dat zijn installatie (300 liter, 48 buizen, 50 graden meer west) van maart tot september lekker staat te werken. Oktober tot maart moet je er niet teveel van verwachten. Dat is ongeveer waar ik de CV nu aanzet. Hiernaar kijkend zou ik mijn CV iets eerder uit kunnen zetten. Ik zag diverse keren dit forum op zijn site, dus ik weet dat hij hier is. ;)

Wat ik niet wil is een dusdanige hoeveelheid buis op het dak dat de installatie in de zomer de wamte niet kwijt kan. Dat is een beetje zonde, 2 kanten uit. Het moet ook niet te weinig zijn dat ik electrisch moet bijverwarmen.

Ik heb alleen radiatoren. Het huis is ongeveer 90-100M2 waarvan 40 de woonkamer en open keuken. Daar hangen er 2. Dan heb ik een slaapkamer van 15m2 die ik amper verwarm. Ik slaap graag koud. Een werkkamer van 12m2 die wel lekker warm mag zijn en dan nog een bijkamer, hal en overloop. Die laatsten worden gedaan door een kleine radiator. Daar verdwijnt warmte erg snel.

De pelletkachel leverancier deed alleen in Nordic Fire en Edilkamin. Dit omdat hij achter zijn produkten wil staan en anderen hem wel eens in de kou lieten staan.

En ik weet dat er een hoop troep te koop is. En dat iedere installateur dat van de andere zal roepen. Vandaar de vraag om een mening zonder WC eend.

• Gwaihir
  • Niet online
Verwarmingsondersteuning is wel 'n LTV verhaal. Hoe koud stook je die radiatoren?

En tja, @Solar Masters verkoopt de - op z'n minst in zijn ogen - betere spullen. Dus hoe WC-eend loos kan dat ooit zijn? Tegelijkertijd heeft hij vele malen meer (wel en niet) functionerende installaties gezien dan anderen alhier, met doorgaans onze sample size één - de eigen installatie..

• asing
Gwaihir schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:49:
Verwarmingsondersteuning is wel 'n LTV verhaal. Hoe koud stook je die radiatoren?

En tja, @Solar Masters verkoopt de - op z'n minst in zijn ogen - betere spullen. Dus hoe WC-eend loos kan dat ooit zijn? Tegelijkertijd heeft hij vele malen meer (wel en niet) functionerende installaties gezien dan anderen alhier, met doorgaans onze sample size één - de eigen installatie..
De Nefit stookt het water voor de CV naar 80 graden. De gasconsumptie lag afgelopen winter tussen de 4 en 6 kuub per dag. De absolute uitschieter was 8 februari met 10 kuub. Toen was het hier buiten -5.5 graad.

Ik wist niet dat @Solar Masters in de installaties zit, hoewel zijn naam dat wel doet vermoeden 8) .

• BarryH
@asing dan eerst die temperatuur maar flink verlagen
Zie cv tuning topic

• asing
BarryH schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:05:
Zie cv tuning topic
Gespot :
Edit 14/01/2015: In deel 1 van dit topic was de conclusie eigenlijk dat het bij een modulerende thermostaat weinig zin heeft. Ten eerste omdat de modulerende thermostaat het vermogen vaak al regelt en niet meer vraagt dan nodig is. Ten tweede omdat een aantal thermostaten de beperking van het vermogen gewoon negeren. Bij een ketel met aan/uit thermostaat heeft het op zich wel zin. Al zal een niet al te oude ketel die via aan/uit wordt aangestuurd waarschijnlijk ook wel gaan moduleren op basis van de temperatuur van het retourwater i.p.v. dat hij constant naar 100% vermogen toe wil.
Het gaat in mijn geval om een modulerende ketel (Nefit) met Nefit Easy thermostaat. Ik had mijn oude VR ketel na 22 jaar vervangen voor deze en dat leverde een winst van 10-20% op.

De bedoeling van mijn vraag eerder is om van het gas af te gaan dus de Nefit doet niet mee in mijn toekomstplaatje. Ik ga niet wachten tot de wereldmarkt gaat bepalen wat wij voor ons gas moeten betalen. Dan wordt het veel te duur. :X :/

[ Voor 10% gewijzigd door asing op 29-09-2021 18:13 ]

• Gwaihir
  • Niet online
@asing Als je die 80 graden echt nodig hebt - wat je wellicht iets te snel concludeert - dan hoef je je niet met CV-ondersteuning door een zonneboiler bezig te houden.

Én heb je daar wat aan te doen, voor je op een praktische wijze van het gas af gaat.

• asing
Gwaihir schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:33:
@asing Als je die 80 graden echt nodig hebt - wat je wellicht iets te snel concludeert - dan hoef je je niet met CV-ondersteuning door een zonneboiler bezig te houden.

Én heb je daar wat aan te doen, voor je op een praktische wijze van het gas af gaat.
Ik heb die 80 graden niet nodig. Dat is wat het apparaat doet. Het is niet zo dat de Nefit de hele dag staat te loeien en ik 2 extra truien aantrek omdat het nog niet warm is. Hij is 's ochtends even hard aan het werk om het huis op te warmen van 17 naar 20 graden. Dan gaat die eerste kuub er wel doorheen. Daarna houdt hij het netjes warm tot een uur of 10 's avonds, dan mag hij uit.

De bedoeling is dat in de zomer een zonnecollector mijn SWW verzorgt via een boiler. In de herfst/winter zou een palletkachel met CV het overnemen door het verwarmen via de CV en een spiraal in de boiler om het vat op temperatuur te houden. Om te zorgen dat de pelletlachel niet constant aan en uit hoeft is er dat vat om de overtollige warmte op te nemen.

De specifieke vraag voor dit topic zou dan zijn : hoe groot moet die boiler zijn en redt ik het plan met een set collectoren op het dak en zo ja hoeveel.

[ Voor 8% gewijzigd door asing op 29-09-2021 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@asing Tja, het is de enige referentie die je ons geeft. Je moet toch echt eerst uitzoeken wat je wél nodig hebt (en dan spaar je vast wat gas ook), zowel qua aanvoertemperatuur, als totale warmtevraag.

CV hier vertoonde toen we hier kwamen wonen ook dergelijk gedrag. Helemaal onzin, daar het grotendeels VVW was, die bedankte voor die hitte. Eerst maar 'ns max vermogen een trap terug gezet..
BarryH schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:05:
Zie cv tuning topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solar Masters
Wat hebben jullie toch allemaal tegen WC eend? :) Hartstikke mooi product :P

Ik denk dat jullie daar net zo weinig over mee kunnen praten dan over hoge kwaliteit producten op de zonneboiler markt omdat waarschijnlijk over het algemeen jullie vriendin (vrouw) de WC schoon maakt :P.

Ik heb voor verschillende merken gewerkt en ook de duurst merken collectoren wel verkocht. Toch de keuze collector die ik nu het liefst verkoop is gebaseerd op ervaring. Ik wil de installateurs waar we aan leveren ook 10 jaar later nog aan kunnen kijken. Reserve onderdelen de aankomende 25 jaar kunnen leveren. En zo minmogelijk storingen of lekkages zien in systemen van ons.

Alles draait om prijs en kwaliteit. een merk als Viessmann of Akotec dat ruim 60% duurder is bied niks meer. En de kans dat ze lang onderdelen kunnen leveren is maar klein. (kijk naar wat er met Kingspan is gebeurt). Misschien vergelijkbaar met WC Eend :P

Rivusol en ook HR Solar zijn Nederlandse merken die misschien net iets duurder dan de goedkope dozenschuivers maar daar krijg je een hoop door ontwikkelde producten en service voor terug. Aangezien nog steeds 95% van de zonneboilers in Nederland niet optimaal werkt is dat voor installateur en eindgebruiker over het algemeen veel waard. En als het systeem dan ook nog veel beter draait en een betere opbrengst heeft is hij dan daadwerkelijk duurder?

• woeta
Solar Masters schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:21:
En zo minmogelijk storingen of lekkages zien in systemen van ons.
Hier een leuke storing bij WC Eend... >:) Of heb ik gewoon gemist dat het de hele nacht zonnig is geweest? :P Sensor in de collector stuk? (ik heb hem vorige week op 888 graden gezien 8)7 )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxD-m76jG6Ttz2AICy7gELHp7N4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oCgFQXnTEn501hwCLbZSOyR1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door woeta op 30-09-2021 10:31 ]

• Solar Masters
@woeta Was dat geen oud nieuws?

Je sensor geeft nod steeds midden in de nacht 151 graden aan. En zo strek is het licht van de maan dan toch nou ook weer niet......

Denk dat de verbinding waar de sensor is doorverbonden niet waterdicht is!

• asing

Ik denk dat jullie daar net zo weinig over mee kunnen praten dan over hoge kwaliteit producten op de zonneboiler markt omdat waarschijnlijk over het algemeen jullie vriendin (vrouw) de WC schoon maakt :P.
Met "Wij van WC eend" doelde ik op installateurs die hun positie inzetten om een onwetende consument iets aan te smeren. Er is altijd kaf en koren op de markt. Dat geldt voor meer dan alleen installatietechniek. Dat voorkom je deels door je als consument goed te informeren.
Ik heb voor verschillende merken gewerkt en ook de duurst merken collectoren wel verkocht. Toch de keuze collector die ik nu het liefst verkoop is gebaseerd op ervaring. Ik wil de installateurs waar we aan leveren ook 10 jaar later nog aan kunnen kijken. Reserve onderdelen de aankomende 25 jaar kunnen leveren. En zo minmogelijk storingen of lekkages zien in systemen van ons.

Alles draait om prijs en kwaliteit. een merk als Viessmann of Akotec dat ruim 60% duurder is bied niks meer. En de kans dat ze lang onderdelen kunnen leveren is maar klein. (kijk naar wat er met Kingspan is gebeurt). Misschien vergelijkbaar met WC Eend :P

Rivusol en ook HR Solar zijn Nederlandse merken die misschien net iets duurder dan de goedkope dozenschuivers maar daar krijg je een hoop door ontwikkelde producten en service voor terug. Aangezien nog steeds 95% van de zonneboilers in Nederland niet optimaal werkt is dat voor installateur en eindgebruiker over het algemeen veel waard. En als het systeem dan ook nog veel beter draait en een betere opbrengst heeft is hij dan daadwerkelijk duurder?
Kijk, dat is nuttige informatie. Ik mijd de dozenschuivers en teveel betalen zonder daar iets extra voor terug te krijgen zie ik ook niet zitten. Ik hou Ruvisol en HR Solar even in gedachten.

Als je zegt dat 95% niet optimaal werkt, wat zijn dan de meest gemaakte fouten?

• Hendrik85
Swenno schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:12:
[...]

Ben je handig heb je ervaring met loodgieter werk of is dit de eerste klus ?

Je kan beginnen met het 800 liter vat op zijn plaats zetten en alle aansluitingen erop maken zodat het vat alvast gevuld kan worden / lektest

Voor de rest wel rekening houden met alles wat je doet dat je het goed afspreekt met de installateur dat je achteraf geen gedoe krijgt met de subsidie aanvraag.

ISDE subsidie is wat lastiger geworden en je moet kunnen aantonen dat een installateur het heeft aangesloten
Eerder heb ik een jaren 30 huis verbouwd en een souterrain van 1 ruimte omgebouwd naar een appartement incl badkamer en uitbreiding CV, dus heb wel een beetje ervaring. Het zijn meer die specifieke dingen die ik niet weet.

Bijvoorbeeld, wat voor een type leiding gebruiken jullie bij voor het aansluiten van warmtepomp, verdeler VVW en warm water? Koper? Uponor? Iets anders? En waarom?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:39

Seafarer

XXX

Hendrik85 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:15:
[...]

Eerder heb ik een jaren 30 huis verbouwd en een souterrain van 1 ruimte omgebouwd naar een appartement incl badkamer en uitbreiding CV, dus heb wel een beetje ervaring. Het zijn meer die specifieke dingen die ik niet weet.

Bijvoorbeeld, wat voor een type leiding gebruiken jullie bij voor het aansluiten van warmtepomp, verdeler VVW en warm water? Koper? Uponor? Iets anders? En waarom?
Als ik even zo vrij mag zijn om er tussendoor te roepen:

En let op de interne diameter. Buitenkant zegt niets over de binnenkant.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik85
Seafarer schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:29:
[...]

Als ik even zo vrij mag zijn om er tussendoor te roepen:

En let op de interne diameter. Buitenkant zegt niets over de binnenkant.
Thanks, daar ben ik me van bewust :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online

Wat weet je het toch telkens weer gezellig te houden! Blijf me verbazen over hoe je jezelf als professional neer wilt zetten.

Je snapt het probleem donders goed, want je loopt begrijp ik regelmatig installaties na die met dezelfde beloftes zijn neergezet als je zelf zou maken, maar een totaal ander resultaat. Het is lastig voor de consument om kaf van koren te scheiden, daar ze nu eenmaal allemaal soortgelijk klinken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Solar Masters
asing schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:56:
[...]

Als je zegt dat 95% niet optimaal werkt, wat zijn dan de meest gemaakte fouten?
Kijk dat zijn de vragen die hier meer zouden moeten worden gesteld ;)

Laat ik dan de keuze van systeem, buffer, collector type of merk maar even achterwege laten bij het antwoord.....

De meest gemaakt fouten en oorzaken van niet goed werkende installaties zijn het volgende:

Nr. 1 Lucht in het systeem

Dit is nogal breed en geeft meerdere storingen en heeft natuurlijk ook verschillende oorzaken) Zoals verkeerd getrokken leidingen waardoor het systeem nagenoeg niet meer is te ontluchten, geen ontluchters plaatsen om bovenkant warmtewisselaar boiler, maar vooral natuurlijk niet weten hoe je met een vulstation om hoort te gaan en denken dat je binnen 10 min klaar kunt zijn.

Nr.2 Plaatsing sensoren
Je wilt niet weten hoe vaak deze op verkeerde plekken zitten of gigantische afwijkingen laten zien). Verkeerd doorverbonden sensoren (vocht in de verbinding buiten) maar vooral hoogte in vaten en het feit dat iedereen vergeet dat het aanlegsensoren zijn die niet los in een buisje hoeren te bungelen. (Altijd vast zetten met trekbeveiliging of veerklem).

Nr.3 Bedrijfsdruk en voordruk

95% van alle installaties in Nederland staat niet goed afgesteld! Met als gevolg vloeistof dat kapot gaat en in hele erge gevallen zelfs vervuiling en verstopping van het systeem.

Nr. 4 Debiet (flow) in de installatie
pendelende systemen, vroegtijdig in stagnatie gaan terwijl de boiler nog koud is, geen flow in laag toeren bereik. Een hoop is met pomp en regeling hier af te stellen (iets moeilijker met hele kleine systemen).

Nr. 5 Elektrische aansluitingen
Een loodgieter is geen elektricien! Los hangende 230V kabels, verkeerd(omgedraaide sensoren) Pomp sturing die niet werkt of op 230V word aangesloten waardoor alles word opgeblazen.

Nr.6 Verkeerdom geplaatste 3wegkleppen
Dit had ik ook op nr.1 kunnen zetten.... Het schijnt heel moeilijk te zijn een handleiding te lezen voor je ergens mee begint? Ik kom vaak genoeg bij installaties waar alles gewoon gemonteerd word zonder de handleiding te lezen terwijl daar de keuze van het schema gemaakt moet worden van wat je wilt gaan bouwen? Daarin staan alle stroomloze doorstroomposities getekend (per schema) van hoe deze moeten worden gemonteerd.

Nr.7 Isolatie Vaak zie ik overal op dat en in de technische ruimte leidingen blootliggen, als je werkt met een klein Delta T kan het dan wel een gebeuren dat de pomp voor niks draait of je zelfs warmte terug naar het dak staat te pompen en de boiler juist afkoelt. De uittrede collector temperatuur moet natuurlijk wel aankomen bij de boiler......

Dat zijn ff een paar simpele. En ook wel de reden waarom bij een internet aansluiting op alle zonneboilers proberen mee te verkopen. De meeste fouten worden niet door klant of installateur opgemerkt! De klant vind dat het systeem niet zoveel opbrengst en de installateur weet niet waarom. Met de uitlezingen van tegenwoordig zijn de meeste fouten voor ons van afstand al direct zichtbaar.

• asing
Tnx @Solar Masters !!

Het lijken mij allemaal fouten die tijdens de installatie gemaakt worden. Niet een verkeerde produktkeuze. De keuze van de installateur is dus een belangrijke.

Pagina: 1 ... 32 ... 65 Laatste