Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-02 20:17
CyberMonkey schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:28:
Goedemiddag iedereen,

Bij mij thuis werd een viessmann zonneboiler van 300 liter en viessmann ketel geinstalleerd. Ik wil mijn ervaring/probleem delen.

De installatie bestaat uit een bivalente boiler die bovenaan bijverwarmd wordt met de gaswandketel ernaast.
De boiler raakt op een zonnige dag probleemloos aan zijn temperatuur (max 75 graden, gemeten aan bovenkant vat). Bij voldoende zon stijgt ook de temperatuur onderaan de boiler tot ongeveer die waarde. Het volledige vat is op dat moment ongeveer 75 graden.

Maar twaalf uur erna is die al 8-10 graden gezakt zonder afname van warm water.
Dus 's morgens om zes uur is er nog 65 graden over van de 75 graden van de avond ervoor om 18 uur.
De grafiek van de boilertemp vertoont een scherpe zaagtand: overdag steil omhoog bij zon, even steil naar beneden 's nachts.
De handleiding van de boiler vermeldt standverlies / onderhoudsverlies (Qst bij 45K verschil) van de boiler van 1,52 kwh per 24h.
Dit komt volgens de berekening op onderstaande website neer op een temperatuurverlaging van 4.45 graden op 24 uur voor 300 liter. Daar zit ik dus ver boven met 8-10 graden op 12 uur.
https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html

Kan iemand beamen dat bovenstaande redenering klopt?

Het viel me op dat de leidingen tussen boiler en ketel steeds heet aanvoelen.
Ook de sensoren in de ketel ("gemeenschappelijke aanvoertemperatuur" en zelfs de rookgastemperatuur) geven waarden van 50-60 graden. Die stijgen en dalen mee met de temperatuur van het boilervat.
De brander zelf draait niet omdat de temperaturen hoog genoeg zijn.

Ik ben dan maar op zoek gegaan en het lijkt erop dat het warmteslot of terugslagklep op de leidingen tussen boiler en ketel ontbreken.
De ketel hangt een meter hoger dan de boiler wat een droomsituatie voor natuurlijke convectie oplevert, waarbij de warmte van de zonneboiler verloren gaat in de ketel.

Installateur komt binnenkort terugslagkleppen op de leidingen tussen boiler en ketel installeren. Een warmteslot is door moeilijke bereikbaarheid minder een optie.
Hopelijk lost dit het op

Het verbaast me enigzins dat de installateur hier geen rekening mee hield.
Er lijkt toch veel gebrek aan kennis voor dit soort installaties te zijn. Daarnaast vraag ik me af hoeveel installaties er compleet onder hun rendement draaien door dit soort fouten.
Ik had eerst precies hetzelfde, door natuurlijk stroming (thermosifon) werd mijn houtcv kachel verwarmt op momenten dat hij niet aanstond. Ik heb er een warmteslot tussen gezet. Ben benieuwd of die terugslagkleppen bij jou gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Bedankt voor de reacties, het gaat om deze boiler/collector. Ik weet niet hoe groot het vat is, in de link staat 90l. Eerder had ik een link met 80l gevonden. De collector staat op het zuid-westen gericht onder een hoek van 44 graden.

Overdag wordt er niet veel warm water gebruikt, alleen 's ochtends vroeg en 's avonds laat bij het douchen. De start temperatuur 's ochtends was 9 - 11 graden in de winter en nu rond de 20 - 22 graden. Op bewolkte dagen komt de temperatuur aan het einde van de middag meestal niet hoger dan 45 graden.

Ons gasverbruik is minimaal de afgelopen weken dus het werkt allemaal wel, ik had alleen een wat hogere maximale temperatuur verwacht dan 73 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@gold_dust 90 liter douche je inderdaad makkelijk leeg. Dus je zult vast ('s zomers) ergens tussen de 15 en 20 graden beginnen, telkens weer. Dan vind ik +53 tot +58 graden niet slecht. Maar toch, als je bewolkt al +25 à +30 graden eruit haalt, dan snap ik dat je je afvraagt of er nog wat meer in 't vat zit kan.

Het is goed mogelijk dat die 73 graden top die je ziet komt door een instelling die je nog kunt aanpassen. Veelal gaat het systeem vanaf een bepaalde temperatuur bewust inefficiënter werken, zodat het minder vaak in stagnatie raakt / de collector leegloopt ter zelfbescherming. En er is altijd een temperatuur ingesteld waarboven hij volledig stopt. Beide zijn doorgaans aan te passen.

Maar: er is ook een maximale temperatuur voorgeschreven voor je vat. Die moet je er wel bij zoeken! Een klassieke boiler wordt nl. maar 65 graden, dus alles vanaf die temperatuur (tot vrijwel 100 graden) komt voor, verspreid over alle merken en types in de markt.

Stagnatie is ook niet iets wat je dagelijks wilt hebben, want levensduur bevorderend is het nooit. Maar ik neem aan dat dit leegloopsysteem niet in stagnatie gaat, maar de collector tijdig leeg laat lopen. Kan best zijn dat dat prima elke (zonnige) dag mag gebeuren. Hopelijk geven nog wat bezitters van een leegloopsysteem je daar een betere kijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
@Gwaihir Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat deze boiler op maximaal 73 graden is afgeregeld.

Gisteren aan het einde van de middag, na een deels bewolkte dag, een boiler temperatuur van 68 graden. Vanochtend, na veel warm water verbruik(douchen) gisteravond, nog 51 graden en geen gas verbruik. Het lijkt toch allemaal goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:35
Oriëntatie vraag:

Ik woon in een bungalow (voldoende platdak). Echter heb ik in huis geen ruimte voor een boiler.
Wanneer ik een zonnecollector zou plaatsen zou deze ongeveer 1,5 max 2 meter boven mijn intergas ketel geplaatst kunnen worden. Welke opties zijn er met boilers buiten, dus onder de collector?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:33
@Sterke-Jerke Je had vroeger de solesta, maar eigenlijk is in ons klimaat dit niet zo handig, zeker niet bij cv ondersteuning.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-04 09:00
@Sterke-Jerke kan er geen ruimte gemaakt worden in de woning of in een garage?
Buiten tegen de gevel of in de tuin kan ook een berging of (technische)ruimte worden gemaakt voor een installatie (evt. gecombineerd met een warmptepomp).

Persoonlijk zou ik je adviseren om naar het grotere plaatje te kijken, en ook te kijken hoe je van je CV-ketel / gasaansluiting af kan komen. Zo voorkom je in de toekomst extra kosten te maken.

Denk dan aan vloerverwarming gekoppeld aan een warmtepomp met een zonneboiler ter ondersteuning. De rest van je mooie platte dak kan je dan vol te gooien met zonnepanelen zodat je woning NOM wordt (nul op de meter)

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sinds een week zijn de warmtemetercijfers van mijn systeem plots out of whack. de opgewekte warmte is zo'n 4 x hoger.

geen idee hoe dat komt. de instellingen lijken me correct. vfs 1-12 l/h propyleenglycol 50%

iemand enig tip waar ik moet kijken?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:06
Tr,Ta,Flow, lijkt wel of je flow niet naar nul gaat en dat blijft tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:24
Zonet bij toeval weer eens naar de zonneboiler gekeken. Zie ik dat de temperatuursensor op de collector heel vreemde waardes geeft. Hij springt langdurig naar 70 graden en soms in een paar tellen naar 40 graden. Dat was overdag met veel bewolking. Nu, bijna donker met regen, geeft hij 70 graden aan en dus draait de glycol-pomp continu.
Druk is 1,9 bar. Vat is rond de 50 graden.

Klopt niks van. Kan ik de stekker veilig eruithalen om de constante pomp te stoppen? Andere opties heb ik niet volgens mij. En dan morgenochtend maar snel de installateur bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Update. Vanochtend de stroom eraf en weer op gedaan. Sensor (collector) ging qua meting van 65 graden meteen naar 45 graden en nu na een dik uur werkt alles nog steeds normaal.
Vreemde situatie. Zal een softwarefout zijn geweest, neem ik aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Playa del C. op 12-07-2021 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Playa del C. schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:00:
Update. Vanochtend de stroom eraf en weer op gedaan. Sensor (collector) ging qua meting van 65 graden meteen naar 45 graden en nu na een dik uur werkt alles nog steeds normaal.
Vreemde situatie. Zal een softwarefout zijn geweest, neem ik aan.
Wel goed in de gaten houden, want als er water/condens in de kabel of de sensor komt, kan dezelfde verrassingen geven. Het is tenslotte maar een ohmse weerstand, die toevallig ook op temperatuur reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Dapdodo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:47:
[...]

Wel goed in de gaten houden, want als er water/condens in de kabel of de sensor komt, kan dezelfde verrassingen geven. Het is tenslotte maar een ohmse weerstand, die toevallig ook op temperatuur reageert.
Ik ben inderdaad ook benieuwd naar wat precies de oorzaak is. Bedankt voor de tip.

Als er fysiek iets met de sensor mis is, dan klopt dat niet met dat de sensor urenlang faalt en nu na het uit en aan zetten (met een tussenpoos van ongeveer 10 seconden) het weer urenlang vlekkeloos doet.

Ik hou het vanaf nu uiteraard weer dagelijks in de gaten.

Een zonneboiler is een redelijke investering (rond de 5k bij mij). De TVT is wat hoog, dat zit naar mijn schatting rond de 12 jaar. Tussendoor grote kosten aan het systeem hebben, brengt de TVT dicht bij of over de verwachte levensduur van het systeem -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Zou het een luchtbel kunnen zijn, die aan/rond de temperatuursensor blijft hangen? Bij inschakelen wellicht even pompstand maximaal, waardoor de bel weggedrukt wordt, en in normaal bedrijf blijft lucht meer hangen door lagere pompstand?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@Playa del C. Ik kwam met mijn systeem op een netto investering van ca. 2500 euro met een terugverdientijd van ca. 7 jaar. Dit is na aftrek subsidie, en ik heb alles zelf aangelegd (wat een hoop werk was).

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
lbreman schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:12:
@Playa del C. Ik kwam met mijn systeem op een netto investering van ca. 2500 euro met een terugverdientijd van ca. 7 jaar. Dit is na aftrek subsidie, en ik heb alles zelf aangelegd (wat een hoop werk was).
Ik heb het laten installeren en dat was ook nodig en met een prachtig resultaat. Maar dat kost al snel een 2000 euro extra aan manuren, materiaalkosten en wat marge. En dat is natuurlijk wel zoals de meeste particulieren te werk gaan. Heb de zonnepanelen tegelijk laten leggen, maar die kan ik in 5 jaar terug verdienen. Als zonneboiler heb ik een 300L vat met tap+cv. Vind de opbrengsten ervan iets minder als verwacht of geschetst op internet. Alsnog is het een 400 euro per jaar, plus in de zomer regelmatig gratis een warm badje voor de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:44
Ik loop eigenlijk al een jaar of 2 met het dilemma om wel of geen zonnecollectoren te nemen.

Ik zou 5m2 aan vlakke plaat collectoren kunnen/willen neerleggen op mijn dak op het zuiden (aan de kust, dus lekker veel zon). Het buffervat mag 200 of 300 m3 zijn. Ruimte speelt niet echt een rol.

Ik heb opgezocht dat ik gedurende half april tot half september (6 maanden waarin je het meeste opbrengst heb) een verbruik heb van 25m3 gas. Dit zou in de toekomst nog wel kunnen stijgen als mijn 2 kinderen ouder worden. Laten we aannemen dat dit alleen voor het douchen en voorspoelen e.d. is. Die 25m3 gas is ongeveer 20 euro. Ik zou in het beste geval in deze 6 maanden dus 120 euro kunnen besparen op jaarbasis. Ik weet niet wat die andere 6 maanden doen maar laat ik er nog 30 euro bij nemen is het 150 euro.

Ik zie sets met 3 collectoren (afmeting zonnepaneel) voor 4000 euro, en dan nog zo een 1000 euro montagekosten. Je krijgt ook weer 1000 subsidie. Het kost dus ongeveer 4000 euro. Ik vind dit veel te veel geld omdat de terug verdientijd dik 20 jaar is.

Nu heb ik eigenlijk de volgende vragen.

-Is voor 4 personen een 200L of 300L vat nodig? Ik denk dat de totale douchetijd wel tegen de 45m per dag uit gaat komen. Minimaal.

-Ik heb in heel mijn huis vloerverwarming (40 graden). Heeft het enig nut om het buffervat hier ook op aan te sluiten?

Ik zie nu hier een leuke set https://www.123-kaminofen...liter-tapwaterboiler-3-fp
Dan betaal je 2700 euro (in Duitsland) en krijg je dan ook nog subsidie? Dan wordt het opeens een heel ander prijs verhaal.

edit:
Geschikt voor: 2 - 3 personen | Subsidie: €1986,00 | Meldcode: Op aanvraag | Netto investering na subsidie: €1313,00

Dat kan toch niet dat je meer dan 50% subsidie krijgt :?

[ Voor 5% gewijzigd door Mich op 14-07-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:42
@Mich doe er toch nog maar wat geld bij. Om de ISDE te krijgen moet je kunnen aantonen dat het door een installateur is aangesloten. En die rekenen eerder richting de 2k dan 1k voor montage. Want er komt nog wat materiaal bij om alles aan te sluiten.

Terug verdien tijd is best fors met deze investeringen, maar ja hoeveel kost een CV ketel of een airco daar kijkt ook niemand naar tvt.

Dus mocht je het voor het geld doen, kan je beter verder kijken.
Mocht je het interessante techniek vinden en gratis willen douchen in de zomer dan is het wel interessant.

En als je vloerverwarming hebt kan je ook naar eventueel CV + SWW ondersteuning kijken. Alleen de vraag is dan of deze collectoren daar ook voor geschikt zijn.

Subsidie wordt berekend over de capaciteit + warmte verlies van de collectoren en buffervat. En geeft een bepaalde waarde.

[ Voor 7% gewijzigd door Swenno op 14-07-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
@Mich ik zou in dat geval een paar zonnepanelen leggen in combinatie met een warmtepompboiler (ook subsidie). Een 300l buffer met 5m2 collector zet geen zoden aan de dijk voor vloerverwarming helaas. Die zonnepanelen verdien je in ca. 7 jaar terug, en met de warmtepompboiler ben je vast voorbereid voor je ooit van het gas af gaat.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:35
Zonneboiler of zonnepanelen + warmtepomp?

Ik zit na te denken over wat ik op mijn dak ga leggen. Alleen PV of ook ruimte vrij houden voor zonnecollectors. Het beschikbare oppervlak is de beperkende factor. Nou dacht ik op basis van conventionele wijsheid dat een zonnecollector sowieso meer energie per m² oppervlak oplevert, en dat is ook wat @kmf in de TS zegt. Maar nu ik er beter naar kijk valt dat toch tegen als ik een warmtepomp mee neem in de overweging.

Ik neem de getallen van het voorbeeld in de TS. 30 heat pipes, nemen volgens deze specs (random zoekresultaat, maar ziet er representatief uit) een bruto oppervlak van 4.97 m² in. Dat is veel meer dan 1 zonnepaneel. Als ik dat in de simulator op https://valentin.de/calculation/thermal/system/ww/en gooi (die zo te zien goede simulatiesoftware gebruikt) (input: Netherlands/Amsterdam, richting zuid, 5 m² heat pipes op 40⁰ helling, 200L boilervat, gezin van 4 personen, watertemp 60⁰) geeft de simulator een opbrengst van 1895 kWh per jaar.

Een zonnepaneel wat ik overweeg heeft een vermogen van 206 Wp per bruto m², of 1019 Wp voor 4.97 m². Vermenigvuldigt met 0.9 levert dat zo'n 917 kWh per jaar op. Een warmtepomp hoeft maar een COP van iets boven de 2 te hebben om de heat pipes te verslaan, wat een fatsoenlijke warmtepompboiler snel haalt.

Ook met een vlakke plaat collector of wat andere parameters verandert de uitkomst niet heel veel. En daar komt nog eens bij dat PV + een eenvoudige warmtepompboiler goedkoper is dan een zonneboiler installatie (in ieder geval bij mij, waar ik sowieso al PV ga installeren, de vraag is alleen hoe veel).

Dus, is de bekende wijsheid dat collectors per m² meer opleveren en de TS aan herziening toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Swenno schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:39:
@Mich doe er toch nog maar wat geld bij. Om de ISDE te krijgen moet je kunnen aantonen dat het door een installateur is aangesloten. En die rekenen eerder richting de 2k dan 1k voor montage. Want er komt nog wat materiaal bij om alles aan te sluiten.

Terug verdien tijd is best fors met deze investeringen, maar ja hoeveel kost een CV ketel of een airco daar kijkt ook niemand naar tvt.

Dus mocht je het voor het geld doen, kan je beter verder kijken.
Mocht je het interessante techniek vinden en gratis willen douchen in de zomer dan is het wel interessant.

En als je vloerverwarming hebt kan je ook naar eventueel CV + SWW ondersteuning kijken. Alleen de vraag is dan of deze collectoren daar ook voor geschikt zijn.

Subsidie wordt berekend over de capaciteit + warmte verlies van de collectoren en buffervat. En geeft een bepaalde waarde.
Hmm ok, dan maakt het los bestellen van een set + aparte installatiekosten misschien ook niet echt het verschil. Plus dat je misschien gewijs en gezijk krijg met garantie als er iets defect gaat. Ik vind het heel veel geld die installatiekosten.

Een CV is noodzakelijk, die hoeft zich niet terug te verdienen. Als ik uit kan komen rond de 15 jaar terug verdien tijd zou ik het doen.
lbreman schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:46:
@Mich ik zou in dat geval een paar zonnepanelen leggen in combinatie met een warmtepompboiler (ook subsidie). Een 300l buffer met 5m2 collector zet geen zoden aan de dijk voor vloerverwarming helaas. Die zonnepanelen verdien je in ca. 7 jaar terug, en met de warmtepompboiler ben je vast voorbereid voor je ooit van het gas af gaat.
De zonnepanelen liggen er al +-2500 kwh per jaar, waar ik nu een kleine 2000 zelf van opmaak. Ik zal mij eens meer verdiepen in een warmtepompboiler. Helaas ontkom je dan niet aan een buiten unit (wordt mijn vrouw overtuigen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ib7PY8haQygXiulExQyuZ7YmF0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cqqQyUyhixtUhxZ01sW8pCzZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
@Mich ik heb een Atlantic Explorer staan, die heeft geen buitenunit. Er is een heel topic over dit onderwerp elders op Tweakers mocht je meer willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 07:58
@Mich @somejan
Als je echt puur voor financieel gewin kijkt, kan een ZB niet uit als je het enkel voor een beetje douche en/of verwarmingsondersteuning gebruikt.
Heel simpel, in de zomer heb je teveel warm water en swinters te weinig.
Dus tenzij je zomers veel warm water wilt gebruiken voor iets anders, lees zwbad, bottib/jacuzzi, kinderbadje etc. En je kijkt er puur financieel naar, kun je beter pv panelen leggen.

Als je andere factoren mee neemt(duurzaamheid, hobby etc.) of wel extreem veel warmte kan gebruiken in de zomer. Dan kunnen collectoren veel interessanter zijn dan enkele pv panelen omdat ze veel efficiënter werken dan pv panelen.

Het is wat specialistischer dan pv, maar in sommige situaties daardoor een stuk interessanter.
En in de andere situaties (juist) niet.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Mich schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:15:
[...]

Een CV is noodzakelijk, die hoeft zich niet terug te verdienen. Als ik uit kan komen rond de 15 jaar terug verdien tijd zou ik het doen.
Je bedoelt dat je iets nodig hebt om je huis warm te stoken.
WP kan dat ook, en als je die een boiler laat warm stoken ben je er ook. Of een wpb het laten doen.

Terugverdientijd van een wp is mi vele malen sneller dan een ketel als je een beetje ok geïsoleerd huis hebt. En met pv panelen verbruik je ook nog je eigen overschot stroom.

Persoonlijk vind ik het echt een nobrainer.
Maar ieder mag dat voor zichzelf bepalen natuurlijk.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:52
Hier gaan we weer….
Jouw vergelijking is waardeloos.
Je zonneboiler levert een pak warmte gedurende een periode van het jaar waar je er niks aan hebt. Tussen eind mei en eind september wek je de meeste warmte op, en dan verbruik je alleen een beetje warm water. Je wil dan zeker geen warmte in je radiatoren en vloeren. Dus… de warmte die je dan oogst …. Kan je niet gebruiken.

Met de electriciteit die je dan opwekt kan je nog een auto opladen of een airco laten draaien.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMonkey
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-04 21:42
Sumar schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:57:
[...]

Ik had eerst precies hetzelfde, door natuurlijk stroming (thermosifon) werd mijn houtcv kachel verwarmt op momenten dat hij niet aanstond. Ik heb er een warmteslot tussen gezet. Ben benieuwd of die terugslagkleppen bij jou gaan werken.
De aannemer plaatste enkele dagen geleden in zowel de vertrek als de retour van de warmwaterleidingen tussen ketel en boiler een terugslagklep.
Het effect was meteen duidelijk: de ketel warmt nu niet meer op, ook de leidingen tussen boiler en ketel blijven koel.
Een terugslagklep is in principe minder goed dan een warmteslot: het bevat bewegende delen en het is niet onmogelijk dat de convectiestroom de stroomrichting van de terugslagkleppen kiest.
De convectiestroom moet hiervoor wel de veerdruk van de kogel in de twee terugslagkleppen overwinnen wat dus hopelijk niet zal gebeuren.

Ik merk nu ook dat de boiler beter zijn temperatuur houdt: daling van 5 graden op 12 uur in plaats van 8-10.

Onze installatie heeft twee eigenschappen die het vormen van een convectiestroom vergemakkelijkt.
  • De ketel hangt een meter hoger dan de boiler waardoor je gemakkelijk een convectiestroom verkrijgt. Als je ketel lager dan de boiler hangt is de kans al veel kleiner: je vormt dan in feite automatisch een warmteslot
  • De driewegsklep in de ketel laat in zomermodus het boilercircuit open. Mocht die klep standaard in de andere positie staan (CV circuit) dan zou het probleem niet optreden omdat er geen stroming kan optreden
Een gouden tip dus voor wie een bivalente zonneboiler wil laten plaatsen: dring er bij de aannemer op aan dat hij rekening houdt met het scenario van ongewenste convectiestroom tussen boiler en ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
CyberMonkey schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:38:
[...]

Een gouden tip dus voor wie een bivalente zonneboiler wil laten plaatsen: dring er bij de aannemer op aan dat hij rekening houdt met het scenario van ongewenste convectiestroom tussen boiler en ketel.
Of je zorgt gewoon dat je een installatie met buffervat of boiler laat installeren die weet wat hij doet. Zoek maar eens wat foto's van Duitse installaties op google en kijk maar eens of je verschillen ziet. Over het algemeen word in Nederland een buffervat verkeerd aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Tommie12 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:00:
[...]

Hier gaan we weer….
Jouw vergelijking is waardeloos.
Je zonneboiler levert een pak warmte gedurende een periode van het jaar waar je er niks aan hebt. Tussen eind mei en eind september wek je de meeste warmte op, en dan verbruik je alleen een beetje warm water. Je wil dan zeker geen warmte in je radiatoren en vloeren. Dus… de warmte die je dan oogst …. Kan je niet gebruiken.

Met de electriciteit die je dan opwekt kan je nog een auto opladen of een airco laten draaien.
Misschien dat we een keer een Pro zonneboiler topic moeten starten, Een beetje te negatief dit topic en veel te veel reclame voor PV op deze manier! Stroom is niet de toekomst als het gaat om verwarmen en warmwater. Simpelweg om dat we de stroom ook niet hebben. En er zijn genoeg zonneboiler installatie met terugverdientijden van minder dan 4 jaar. Er moet alleen wel iets verbruikt worden om ook iets te kunnen besparen. En idd een kleine zonneboiler (kleiner dan 300 liter) is niet veel en zal zich niet makkelijk terug verdienen. Maar verwarming ondersteunend is een heel ander verhaal!

Ik hoop dat we hier wat positieve mensen kunnen krijgen die wat voorbeelden kunnen laten zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Solar Masters schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:53:
[...]

Misschien dat we een keer een Pro zonneboiler topic moeten starten, Een beetje te negatief dit topic en veel te veel reclame voor PV op deze manier! Stroom is niet de toekomst als het gaat om verwarmen en warmwater. Simpelweg om dat we de stroom ook niet hebben. En er zijn genoeg zonneboiler installatie met terugverdientijden van minder dan 4 jaar. Er moet alleen wel iets verbruikt worden om ook iets te kunnen besparen. En idd een kleine zonneboiler (kleiner dan 300 liter) is niet veel en zal zich niet makkelijk terug verdienen. Maar verwarming ondersteunend is een heel ander verhaal!

Ik hoop dat we hier wat positieve mensen kunnen krijgen die wat voorbeelden kunnen laten zien.
Ik ben opzich een positief mens. (als ik zin heb :P) En je hebt een heel goed punt, "gratis" duurzamewarmte is duurzamewarmte in de winter en het tussen seizoen. Maar eigenlijk zeg je nu ook weer.. "je moet gewoon wat meer gebruiken, dan kloppen de cijfers wel." En zo werkt de trias energetica natuurlijk niet. De basis is zo min mogelijk gebruiken. en de energie die je gebruikt zo duurzaammogelijk op te wekken. Mensen die niet in het plaatje passen met hun gebruik in het hoekje "negitive nellie" zetten schiet de discussie geen fluit mee op. Die hebben ook gewoon een goed punt. Je wilt je zelfs omringen met gelijkgestemde door een pro topic te openen..lekker circlejerken rond de zonneboilers? van tegendruk wordt niemand slecht, en die tegendruk is geen reclame voor zonnepanelen als jouw argumenten beter zijn toch?

En je hebt goede argumenten onder handbereik, minder belasting voor E-net makkelijker produceren binnen europa (ga ik even vanuit) etc jij kent ze vast een stuk beter dan ik.

En jij kent ook de cijfers beter dan wie dan ook.. dan kan je toch gewoon een doorsnee woning met doorsnee bewoners doorrekenen? of uit je data naar boven toveren ipv uit de heup schieten met "Er zijn systemen met 4 jaar tvt.." Ja leuk dat die er zijn, wat ik mij dan afvraag is wat voor enorm weeshuis verbruik moet ik dan hebben? Of zet ik in de tussen seizoenen de ramen open :+

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 19-07-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMonkey
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-04 21:42
Solar Masters schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:47:
[...]

Of je zorgt gewoon dat je een installatie met buffervat of boiler laat installeren die weet wat hij doet. Zoek maar eens wat foto's van Duitse installaties op google en kijk maar eens of je verschillen ziet. Over het algemeen word in Nederland een buffervat verkeerd aangesloten.
mijn installatie is in Belgë. Het is niet eenvoudig om als leek in te schatten of een installateur kennis van zaken heeft. Maar nu weet ik dat vragen of ze het principe van een warmteslot kennen een goede test is...
Het probleem is dat de laatste jaren iedereen op PV installaties focuste. Door de lage prijs in combinatie met terugdraaiende teller was dat een no-brainer. Er werden bijna geen zonneboiler installaties geplaatst waardoor er nog weinig kennis van zaken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
CyberMonkey schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:49:
[...]

mijn installatie is in Belgë. Het is niet eenvoudig om als leek in te schatten of een installateur kennis van zaken heeft. Maar nu weet ik dat vragen of ze het principe van een warmteslot kennen een goede test is...
Het probleem is dat de laatste jaren iedereen op PV installaties focuste. Door de lage prijs in combinatie met terugdraaiende teller was dat een no-brainer. Er werden bijna geen zonneboiler installaties geplaatst waardoor er nog weinig kennis van zaken is.
Nee klop, PV en een Monobloc WP word de standaard om dat het makkelijk is en bijna door iedereen aan te sluiten. Maar ik denk dat er veel betere installaties zijn te verzinnen bij nieuwbouw als nog niks is bepaald.

Een mooi voorbeeld is een nieuwbouwwijk die hier nu in 3 delen word neergezet. Monobloc staat op de garage en op 4m afstand van het slaapkamerraam van de buren. Waar ook weer een Monobloc staat de andere kant op gericht. PV panelen ook op de daken van huizen met het dak naar het zuiden? En nergens iets van zonnewarmte terwijl er overal boilers binnen zijn geplaatst. De hele zomer en een grootgedeelte van het voor en najaar (Wanneer je buiten zit) had hier het monobloc makkelijk uitgeschakeld kunnen worden door 1 a 2 simpele collectoren. Nu worden de mensen in die wijk na een halfjaar al helemaal gek van de lawaai die ze ieder 1.5 maken als ze de boiler weer 3 graden verhogen. (Maar ja PV in makkelijk rekenen en installeren!)

Het is denk ik ook net wat iemand duurzaam vind! Als ik moet kiezen tussen stroom opslaan in accu's of warmte opslaan in water dan kies ik altijd voor water. We kunnen nu eerst wel weer 50 jaar wachten en aankijken hoe erg elektrische auto's en straks de pv accu's de wereld gaan vervuilen maar eigenlijk weten we dat allang. We zijn alleen mensen dus doen alsof we het niet weten en moeten we het eerst weer zien fout gaan om het te geloven! Zelfs als ik tegen onze (Europese) leveranciers zeg dat ik minder in plastic verpakt wil hebben dan verklaren ze met voor gek!

Ben benieuwd wanneer we echt duurzaam worden?

@twain4me (En idd weer in Europa onze eigen producten gaan produceren!) Door de corona is nu ook weer gebleken hoe afhankelijk wij zijn van 1 van de grootste vervuilers ter wereld. En toch blijven we hun economie boosten????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:52
Solar Masters schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:53:
[...]

Ik heb je al een paar keer gevraagd om een offerte of een berekening zodat ik een tvt van 4 jaar heb. Ik heb nog plaats op het dak, en kan makkelijk een paar boilers van 500l kwijt.

Als je me kan bewijzen dat die tvt van 4 jaar realistisch is, dan mag je komen installeren.

Ik verbruik ca 1700m3 gas per jaar waarvan ca 200 m3 voor sww.
Da lijkt me zelfs een vrij hoog verbruik ivm een moderne goed geïsoleerde woning waar ze met minder dan 1000m3 toe komen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
lbreman schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:40:
@Mich ik heb een Atlantic Explorer staan, die heeft geen buitenunit. Er is een heel topic over dit onderwerp elders op Tweakers mocht je meer willen weten.
Ik ga er eens naar kijken. Dankje wel
Baapje327 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:30:
[...]

Je bedoelt dat je iets nodig hebt om je huis warm te stoken.
WP kan dat ook, en als je die een boiler laat warm stoken ben je er ook. Of een wpb het laten doen.

Terugverdientijd van een wp is mi vele malen sneller dan een ketel als je een beetje ok geïsoleerd huis hebt. En met pv panelen verbruik je ook nog je eigen overschot stroom.

Persoonlijk vind ik het echt een nobrainer.
Maar ieder mag dat voor zichzelf bepalen natuurlijk.
Klopt. Denken dat een CV nodig is is niet meer van deze tijd. Waar ik een beetje bang voor ben is dat je met een warmte pomp soms zonder warmte komt te zitten. Kachel aan + 2 personenen die gaan douchen naar elkaar bijvoorbeeld. Maar misschien onderschat ik de mogelijkheden. Ik moet mij er is meer in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Mich schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:35:
[...]
Klopt. Denken dat een CV nodig is is niet meer van deze tijd. Waar ik een beetje bang voor ben is dat je met een warmte pomp soms zonder warmte komt te zitten. Kachel aan + 2 personenen die gaan douchen naar elkaar bijvoorbeeld. Maar misschien onderschat ik de mogelijkheden. Ik moet mij er is meer in verdiepen.
Ik zou even wat gaan lezen op 't lucht/water warmtepomp forum. Dan kun je wat beter inschatten of je risico loopt.

Hoeveel m3 verbruik je, wat is je afgifte systeem en hoe heet water gaat er door je verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Baapje327 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:26:
[...]

Ik zou even wat gaan lezen op 't lucht/water warmtepomp forum. Dan kun je wat beter inschatten of je risico loopt.

Hoeveel m3 verbruik je, wat is je afgifte systeem en hoe heet water gaat er door je verwarming?
Ik zal er eens kijken.

Ik heb vloerverwarming door heel de woning. Het water komt met 40 graden uit de CV ketel, waar ook de pomp in zit. Boven hebben we de verwarming eigenlijk nog nooit gebruikt. De vloerverwarming is ingeregeld op zo een 11 liter per minuut (als alles aan staat). Waarvan iets meer dan de helft voor beneden is.

Ik heb vorig jaar 716 kuub gas verbruikt, wat de komende jaren iets op zal lopen doordat de 2 kleine wat meer/langer zullen douchen. Daarnaast heb ik 880Kwh meer opgewekt dan verbruikt.

Ik heb er geld voor over om stappen te maken, en op zolder ook ruimte om wat neer te zetten als het moet. Aan de gevel ligt wat gevoeliger. Dat zou misschien beneden in de tuin kunnen met een kist erom heen om het weg te werken. Ik heb ook gewoon buren (geluidsoverlast?) aan 2 kanten. De investering(en) moeten zich wel terug verdienen in ieder geval voordat er componenten vervangen moeten gaan worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Mich op 23-07-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Mich. te weinig gasverbruik voor fatsoenlijk terugverdien case. En te weinig elektriciteit om over te schakelen. Als dak dus al vol is, niks doen je beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drie bier
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-07-2021
Goedemorgen beste Tweakers,

Ik ben me op dit moment meer aan het verdiepen in een zonneboiler toen ik de advert van Solesta voorbij zag komen, deze bieden een complete set en installatie aan voor ongeveer €2000 na aftrek van de subsidie (regelen hunnie ook dus dat is wel prettig). Heeft toevallig iemand al ervaringen met Solesta, in het verleden ging het niet zo heel goed met ze (2012-2014 ong) en ik las dat ze vorig jaar failliet zijn verklaard, maar nu een doorstart hebben gemaakt.

Los van welk merk of installatie: ik heb vorig jaar 1200m3 gas gebruikt (met zn tweetjes), na wat pagina’s door te hebben gelezen ben ik er denk ik wel achter dat een ZB plaatsen voor mijn CV wel redelijk efficiënt lijkt(?). Ik heb uberhaupt niet veel plek op mijn (schuine) dak(en), vanwege dakkapellen, maar een ZB moet lukken. Mijn vragen zijn dan ook als volgt:

- Heeft een ZB zin voor mijn huidige situatie? Uitbreiding is wel gewenst, want we zijn nu samen
- Solesta, yay or nay?

Met vriendelijke groet,

Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Drie bier Mogge

Die 1200m3 zegt niet veel voor dit systeem wat jij wilt. Heb je ook je aantal M3 die je gebruikt voor warm water bedrijf ?

Dat zal met 2 personen 100 / 240m3 zijn als ik mag gokken.

Solesta werkt alleen voor warm water zover ik het kan zien.
Met een goede zomer kan je 'gratis' douchen en in de winter beetje voor warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drie bier
Goedemorgen Swenno, alvast bedankt voor je reactie. Helaas heb ik niet meer gegevens, wellicht dat dit met een nieuwe CV wel kan tegenwoordig, deze is 16 jaar oud. Die 1200m3 gas is puur wat ik kan vinden in het jaarverslag van mijn energieleverancier. Ik kook op inductie dus voor zo ver ik weet is het puur voor douchen en stoken. Dit jaar zal het sowieso minder zijn omdat we vorig jaar allebei veel thuis waren, en onlangs heb ik de kruipruimte geïsoleerd.

Als ik zo’n systeem zou aanschaffen dan is mijn doel om het relatief snel terug te verdienen. Als voorbeeld Solesta, die zegt dat het binnen 7 jaar moet lukken, dat vind ik oke.

Hopelijk kan je hier wat meer mee, mocht je me nog willen helpen natuurlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Drie bier het gas op jouw jaarrekening is voor warm water + CV gebruik. En voor de CV gaat de solesta niks doen.

Heb je een regendouche en douche je elke dag 30 minuten. Dan kan het interessant worden.
Maar heb je een bespaardouche en douche je niet elke dag, dan ga je 7 jaar niet redden.

Voor een zonneboiler geldt hoe meer Warm water je gebruikt om te douchen. Hoe sneller je het systeem terug verdient. Maar gebruik je al weinig dan is het geen goede investering.

Huidige generatie CV ketels kan je vaak wel je gasverbuik aflezen. ( Degene die ik heb hangen zie ik dat ik 30m3 per maand gebruik voor douchen / afwas. ) Maar heb dan wel weer een regendouche en douche wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drie bier
@Swenno , oh ik had begrepen dat de ZB voor je CV komt, om het water vast te verwarmen, heb ik dat dan fout?

Wellicht is het voor nu nog niet interessant, maar pas als er kinderen komen? Het is inderdaad maar een keer douchen per persoon, wel een regendouche.

Tot zo ver onwijs bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Drie bier het klopt dat die voor de CV komt maar warmt alleen je tapwater / douche water op. Dus besparing is minimaal als je niet veel douched.

Je zou per douche beurt kunnen kijken wat je aan gasverbruikt en dat voor een jaar berekenen. Zo kan je bepalen wat de tvt wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Drie bier schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:52:
@Swenno , oh ik had begrepen dat de ZB voor je CV komt, om het water vast te verwarmen, heb ik dat dan fout?

Wellicht is het voor nu nog niet interessant, maar pas als er kinderen komen? Het is inderdaad maar een keer douchen per persoon, wel een regendouche.

Tot zo ver onwijs bedankt voor je hulp!
@Swenno Hij bedoelde voor de verwarming van de radiatoren.

@Drie bier Als je je huis wil verwarmen, dan heb je een groter en duurder systeem nodig.

Een compleet systeem kost ongeveer 3000 tot 5000 euro en bespaart voor normale huizen 300 tot 500 euro per jaar aan gas. TVT is dan rond de 10 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swenno
Je hebt gelijk ik was alleen even gefocust op die solesta niet op ZB in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drie bier
Allebei ontzettend bedankt voor de tijd en moeite, ik weet voorlopig even genoeg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
Hierbij wil ik even mijn ervaring met ISDE subsidie delen:

Januari subsidie aangevraagd voor mijn systeem die ik in eigen beheer heb geïnstalleerd.

April subsidie afgewezen. Reden was 1 zinnetje 'niet door erkend installateur geïnstalleerd'

Mei erkend installateur laten langskomen om heel het zooitje te laten controleren / certificeren.
Hierbij geen op of aanmerkingen alles klopte en hij bood mij zelfs nog een baan aan ;)

Mei dus een bezwaarschrift ingediend.

Juli uitslag. Ondanks dat het gecontroleerd/ gecertificeerd is door een erkend installateur. Geen subsidie er stond ook nog een regel bij.
' doordat ik het zelf geïnstalleerd had waren de kosten lager dan iemand die het door een installateur laat doen. Waardoor de kosten tegenover de subsidie niet meer kloppen'

Lang verhaal kort.
Conclusie duurzaamheid is niet de drijfveer voor de ISDE subsidie. Maar dat de installateur betaald kan worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:56
Swenno schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:47:

Januari subsidie aangevraagd voor mijn systeem die ik in eigen beheer heb geïnstalleerd.

April subsidie afgewezen. Reden was 1 zinnetje 'niet door erkend installateur geïnstalleerd'

Mei erkend installateur laten langskomen om heel het zooitje te laten controleren / certificeren.
Hierbij geen op of aanmerkingen alles klopte en hij bood mij zelfs nog een baan aan ;)

Juli uitslag. Ondanks dat het gecontroleerd/ gecertificeerd is door een erkend installateur. Geen subsidie er stond ook nog een regel bij.
' doordat ik het zelf geïnstalleerd had waren de kosten lager dan iemand die het door een installateur laat doen. Waardoor de kosten tegenover de subsidie niet meer kloppen'

Lang verhaal kort.
Conclusie duurzaamheid is niet de drijfveer voor de ISDE subsidie. Maar dat de installateur betaald kan worden.....
Ook typisch, aangezien de kosten in Nederland 1500-2000 euro hoger is dan het buitenland(geldt voor zowel zonneboilers, warmtepompen en andere verduurzamingsmaatregelen). Ook zijn de elektrische auto’s sinds invoering van die subsidie met een vergelijkbare prijs gestegen(4k voor nieuw en 2k tweede hands).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
We geven 2000 subsidie, de BTW pakken we al terug. Daarna nog loondeel monteur, winst installatiebedrijf afromen. Dus wat is de werkelijke subsidie zonder het rondgepompte geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:56
Dapdodo schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:41:
We geven 2000 subsidie, de BTW pakken we al terug. Daarna nog loondeel monteur, winst installatiebedrijf afromen. Dus wat is de werkelijke subsidie zonder het rondgepompte geld?
Zonder subsidie pakken we ook de btw terug, is er een loondeel voor de monteur en wordt de winst ook afgeroomd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online

Tja, dan heb je al aangegeven dat het niet door erkend installateur geïnstalleerd is. De voorwaarde is installeren, niet certificeren achteraf, en ambtenaren zijn ambtenaren. Die installateur had je er toch echt vóór de subsidieaanvraag bij moeten betrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02

Lang verhaal kort.
Raar verhaal, ik heb zelf al 2x subsidie aangevraagd en gekregen met alleen een bruto inkoopbon van de wp, installatie had ik geen bonnen van want dat doe ik zelf.
Scheelt dan misschien wel dat ik zelf installateur ben.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-04 12:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, nadat ik afgelopen winter een bevroren boiler op het dak had staan, nu weer een nieuw geintje.

Begon met een ketelstoring code 11. Komt wel vaker voor bij de intergas. Meestal S1/S2 sensortje, dus ff naar warmteservice gereden, nieuwe sensortjes erin. Nog steeds storing.

Dan zal het de stromingssensor zijn. Dus boiler leeg laten lopen (waar geen fatsoenlijk aftappunt voor was) en de stromingssensor vervangen. Gelijk voor het bevriezings-issue gauw een bypass ertussen gemaakt, zodat ik gegarandeerd warm water heb. Nog steeds storing. Tegen de richting sloeg ie netjes af, dus de sensor (ook de oude) was prima.

Nog eens gecontroleerd of alle kranen dicht waren, wat het geval was.
Toen ineens een eurekamoment; waarom hoorde ik afgelopen vrijdag de regenpijp zo hard doorstromen.... :?

Dak op geklommen en ja hoor; boilervat kuis verrot. Ff domoticz gechecked; sinds afgelopen vrijdag 20.000 liter water weggelopen.

Hele avond aan het knutselen geweest om heel de boiler te ontkoppelen, en met de bestaande stukjes koper de ketel netjes aan te sluiten. Uiteraard in een bocht die mijn rug niet leuk vindt.

Vraag is nu; hoe nu verder. Eerste idee was het hele ding van het dak af slopen en lekker laten zitten. Wil echter volgend jaar een Warmtepomp laten installeren. Denk dat het de moeite waard kan zijn om een zonnecollector terug te plaatsen. Het leidingwerk en alle dakdoorvoeren liggen er al natuurlijk, evenals de helling. Kleine moeite zou ik zeggen, en zou voor <1000 wel moeten lukken.

Weet niet hoe @koevlaas2 hier tegenover staat, tzt even met hem bespreken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 03-08-2021 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
Heb je een foto('s) van de situatie?

Begrijp ik het nu goed dat je een buffervat(zonneboiler) buiten op het dak hebt staan?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Helhond schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:21:
Begrijp ik het nu goed dat je een buffervat(zonneboiler) buiten op het dak hebt staan?
Als ik hier kijk: MikeyMan in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"

Dan zie ik in zijn (mogelijke) handleiding dat het buffervat aan de collectoren vast lijkt te zitten.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solar Masters
Ja zo zie je maar hoeveel verstand er is van zonnewarmte systemen in Nederland!

Diverse websites vind je passieve zonneboiler systemen die alleen geschikt zijn voor landen waar het niet vriest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpGKXH7sERneSNsT4gUadHg5jjA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lRyDDkR2VkAupWiJA1Mv0Waf.jpg?f=user_large

Natuurlijk zeer goedkoop maar niet erg handig. Ook de stilstand verliezen zijn natuurlijk met het Nederlandse klimaat extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Dag fijne mensen in dit forum, ik heb een vraagje. Wij hebben een meer dan 10 jaar oude Solarline zonneboiler van Nefit (enkele plaat) en die heeft een simpele aan/uit controller:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNYSX8E00fyS-shWJl9DA9FFdSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAQAzCvIVeldfrIowg3Axku5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OGRy3gi2DverWpnbZkogSIORxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3nyFxXltNtixCE0E3tYRwCq.jpg?f=fotoalbum_large

Deze verwarmt (via een tweede spiraal) het water in de 300 liter SWW boiler van de lucht/water warmtepomp.

Zou het nut hebben om een modulerende controller te nemen, bijvoorbeeld deze https://cvdeals.eu/produc...ler-regelaar-sc20-2-nefit ?

[ Voor 7% gewijzigd door LeonTebbens op 20-08-2021 14:13 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:07
Dan moet je uw pomp + controller modulerend hebben.
Enkel de controller heeft geen nut (zover ik het altijd begreep). Dacht tevens dat @mkleinman een vergelijking had tussen aan/uit pomp en PWM pomp en dit best een groot verschil maakte voor hem.

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Harro006
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-01-2024
Harro006 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:24:
Dag allen ,
Ik was 1 en ander op tweakers aan het lezen en zag dat er zeker know how hier aanwezig is..
.....
......
Nu weet ik niet zo goed hoe het juridisch gaat lopen.

INMIDDELS EEN STUK VERDER
En reden voor een update ,
Instalateurs hebben het werkend gemaakt nog niet naar tevredenheid maar het werkt na ruim een jaar wachten.

De rechtsbijstand is hier met een inspecteur geweest en er is een financiële overeenkomst waar alle partijen wat water bij de wijn doen

Heb wel het idee wij het meeste maar de zaak zat vast dus je moet iets.

Er moet nog een afwerking komen en we weten niet hoe een en ander in te stellen.
Voorlopig staat hij toch op onze oude cv ketel , zolang als die het nog doet.

Maar dan zijn jullie op de hoogte
Komende tijd hopen we
Een en ander af te ronden en de subsiedie kan nu worden aangevraagd
Dan nog opzoek hoe alles in te stellen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woeta
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-02-2022
Hoi allen,
Een tijd geleden had ik hier om advies gevraagd voor een zonneboiler instalatie voor onze nieuwbouwwoning. Inmiddels staat de woning er, en draait de installatie. Ik dacht dat het wel leuk was om wat plaatjes te laten zien :)

Het zijn uiteindelijk 85 buizen geworden (planning was 80, maar ze hadden geen rekken van 20 meer :P ), ligging op nagenoeg pal zuid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cizl58Kdbv2P8iF2282oIcZz7B0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErmQ1CmWeA6ieX3MmhUcbyqX.jpg?f=fotoalbum_large

In de technische ruimte het buffervat van 800 liter, welke de retourverhoging doet voor de monoblock warmtepomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mb0yhMb9bDZwzIhFcqGJFZTcc68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBsWw0JIqiLTL1oYwGzGB44I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Of_cxmfH6Ag1ADzYSBG93LYHs_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6vWdnpLI52R85unqMtp7jgB.jpg?f=fotoalbum_large

En dan verder nog het expansievat en buffervaatje warmtepomp (deze laatste is voor het koelen, als de retour niet over de warme 800L kan (al betwijfel ik of ik ooit ga vloerkoelen met een houten vloer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDZVaLcw25dMwD1JD__ayWUhu9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ij7WrJ1vKpapatu8JTbjcqGB.jpg?f=fotoalbum_large

Of schematisch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NvL3sBnykjZSUMBFklBA0YskBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9RaQilYISTjr2T3GIYZTMhab.png?f=fotoalbum_large

Wat ik me wel nog afvraag is of de grote buffer goed genoeg is geïsoleerd (eigenlijk met name alle koppelingen zijn echt loeiend heet). Wat is bij jullie zo'n beetje het warmteverlies per 12 uur? Als ik naar gisterennacht kijk, van 19:30 (pomp uit) tot 07:30 (stapte ik onder de douche) zie ik een verlies van +/- 2 graden bovenin en 8 graden onderin, is dat redelijk?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5O6gMHv2lY63s0TatUyO9Su34Wo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i0W4pEE9Q7iuE9ECEQDVXemo.png?f=fotoalbum_large

Tot slot sluit ik niet uit dat het leidingwerk nog enigszins omgelegd moet worden... :P De warmtepomp wilde vanmorgen aangaan, maar sloeg direct uit met de foutmelding dat de retourtemperatuur te hoog was. De
warmte uit het vat, vooral bij retour CV, lijkt over de de leidingen te lopen, waardoor de radiatorknop niets meer te vertellen heeft... opzich loopt de leiding vanaf het vat naar beneden, maar misschien niet ver genoeg om als warmteslot te dienen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ne5pjRb8Dbx0jHsA2CAVeSYGeV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yROXmdvdKWQ92nOX34zNHu93.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door woeta op 03-09-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@woeta Wat is dat kastje van Nibe daartussen? Qua maatje en kabels lijkt 't net een PV-omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Gwaihir schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:04:
@woeta Wat is dat kastje van Nibe daartussen? Qua maatje en kabels lijkt 't net een PV-omvormer.
Dat is de regelunit van de warmtepomp, Nibe SMO40. De omvormer van PV zit op de berging en is wel een stukje groter :P (SMA tripower)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@woeta Doe je dan iets bijzonders, dat je zo'n ding hebt, of bouwt Nibe die nooit in de L/W WPs zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Gwaihir schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:31:
@woeta Doe je dan iets bijzonders, dat je zo'n ding hebt, of bouwt Nibe die nooit in de L/W WPs zelf?
Goede vraag :9 Ik ging ervanuit dat deze er gewoon bij hoorde eigenlijk. Ik zou denken dat als je een split LW/WP hebt de regeling daar wel op zit, maar in mijn geval is het een monoblock, dus daar moet dan wel iets aan regeling voor naar binnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@woeta Een afstandsbediening in de woonkamer dacht ik, met meting erin van temperatuur (en luchtvochtigheid). Daar waar eenieder toch al de thermostaat gewend is.

Maar ik heb geen idee eigenlijk; ik heb niet zo'n ding. Zou Nibe de elektronica graag lekker warm houden? Of is dat algemeen gebruikelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:39:
@woeta Een afstandsbediening in de woonkamer dacht ik, met meting erin van temperatuur (en luchtvochtigheid). Daar waar eenieder toch al de thermostaat gewend is.

Maar ik heb geen idee eigenlijk; ik heb niet zo'n ding. Zou Nibe de elektronica graag lekker warm houden? Of is dat algemeen gebruikelijk?
mijn panasonic monoblock heeft de regelunit ook gewoon binnenshuis hoor.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Gwaihir schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:39:
Er hangt in de woonkamer ook een ruimtethermostaatje.
Zou Nibe de elektronica graag lekker warm houden? Of is dat algemeen gebruikelijk?
Goed voor de COP :P

Ik maak me wel zorgen trouwens nu het stookseizoen er langzaam aan begint te komen. Bij het inschakelen van de regelunit vliegt hij direct in de foutmelding van te hete aanvoer. Dat wordt nog een klusje voor de installateur om op te lossen. (en ben dus bang dat het gepaard zal gaan met het omleggen/verlengen van het leidingwerk, en het systeem dan helemaal leeg moet....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
woeta schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 08:53:
[...]

Er hangt in de woonkamer ook een ruimtethermostaatje.

[...]

Goed voor de COP :P

Ik maak me wel zorgen trouwens nu het stookseizoen er langzaam aan begint te komen. Bij het inschakelen van de regelunit vliegt hij direct in de foutmelding van te hete aanvoer. Dat wordt nog een klusje voor de installateur om op te lossen. (en ben dus bang dat het gepaard zal gaan met het omleggen/verlengen van het leidingwerk, en het systeem dan helemaal leeg moet....)
Is je tekening echt zo gebouwd, dan kan dat niet werken volgens mij. De retour van je vloer zit kortgesloten over het vat. Dus totaal geen retour verwarming. Denk dat er een lijn naar je buffervat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Dapdodo schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:16:
[...]

Is je tekening echt zo gebouwd, dan kan dat niet werken volgens mij. De retour van je vloer zit kortgesloten over het vat. Dus totaal geen retour verwarming. Denk dat er een lijn naar je buffervat moet.
Retour vvw loopt achter dat rode expansievat de onderkant van buffervat in, en aan de bovenkant van buffervat weer eruit. De lijn tussen die 2 is verbonden met een thermostatische mengknop (H) in het schema (de witte verwarmingsknop op de foto), die de opgewarmde retour kan terugmengen (met water uit de koude retour), tot een acceptabele temperatuur voor de warmtepomp. Anders zou, wanneer het buffervat te warm is, er te heet water naar de warmtepomp gaan. Dat laatste gebeurt nu dus alsnog omdat die thermostaatmixer buiten werking is door de warmte die dwars door de leidingen loopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
woeta schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:39:
[...]

Retour vvw loopt achter dat rode expansievat de onderkant van buffervat in, en aan de bovenkant van buffervat weer eruit. De lijn tussen die 2 is verbonden met een thermostatische mengknop (H) in het schema (de witte verwarmingsknop op de foto), die de opgewarmde retour kan terugmengen (met water uit de koude retour), tot een acceptabele temperatuur voor de warmtepomp. Anders zou, wanneer het buffervat te warm is, er te heet water naar de warmtepomp gaan. Dat laatste gebeurt nu dus alsnog omdat die thermostaatmixer buiten werking is door de warmte die dwars door de leidingen loopt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oi7UReBaX22DOpX4960scEEZxnI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2t0AeLKMpzJrVo3ODILCIlBs.jpg?f=user_large
Wat doet deze lijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
koevlaas2 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:59:
[...]

Raar verhaal, ik heb zelf al 2x subsidie aangevraagd en gekregen met alleen een bruto inkoopbon van de wp, installatie had ik geen bonnen van want dat doe ik zelf.
Scheelt dan misschien wel dat ik zelf installateur ben.
Ik weet niet waneer dit was maar sinds januari zijn de regels anders.. wat omgeveer neerkwam op dat "deskundige instalatie" is vervangen voor "instalatie door instalateur" in de regels. Ofwel een bedrijf met een juiste kvk code moet de instalatie nu doen, voorgaande jaren was dat dus iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@woeta Klopt de aansluiting van je thermostatisch ventiel?

[ Voor 9% gewijzigd door Dapdodo op 04-09-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
MikeyMan schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:14:
Goed, nadat ik afgelopen winter een bevroren boiler op het dak had staan, nu weer een nieuw geintje.

Begon met een ketelstoring code 11. Komt wel vaker voor bij de intergas. Meestal S1/S2 sensortje, dus ff naar warmteservice gereden, nieuwe sensortjes erin. Nog steeds storing.

Dan zal het de stromingssensor zijn. Dus boiler leeg laten lopen (waar geen fatsoenlijk aftappunt voor was) en de stromingssensor vervangen. Gelijk voor het bevriezings-issue gauw een bypass ertussen gemaakt, zodat ik gegarandeerd warm water heb. Nog steeds storing. Tegen de richting sloeg ie netjes af, dus de sensor (ook de oude) was prima.

Nog eens gecontroleerd of alle kranen dicht waren, wat het geval was.
Toen ineens een eurekamoment; waarom hoorde ik afgelopen vrijdag de regenpijp zo hard doorstromen.... :?

Dak op geklommen en ja hoor; boilervat kuis verrot. Ff domoticz gechecked; sinds afgelopen vrijdag 20.000 liter water weggelopen.

Hele avond aan het knutselen geweest om heel de boiler te ontkoppelen, en met de bestaande stukjes koper de ketel netjes aan te sluiten. Uiteraard in een bocht die mijn rug niet leuk vindt.

Vraag is nu; hoe nu verder. Eerste idee was het hele ding van het dak af slopen en lekker laten zitten. Wil echter volgend jaar een Warmtepomp laten installeren. Denk dat het de moeite waard kan zijn om een zonnecollector terug te plaatsen. Het leidingwerk en alle dakdoorvoeren liggen er al natuurlijk, evenals de helling. Kleine moeite zou ik zeggen, en zou voor <1000 wel moeten lukken.

Weet niet hoe @koevlaas2 hier tegenover staat, tzt even met hem bespreken ;)
Koevlaas heeft in Amsterdam een installatie op een dak staan in een soort tuinkast.
Daar was van de winter toch (ondanks goede isolatie) een leiding van bevroren, echter niet een leiding in de kast maar 1 die in een goot ernaar toe liep.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:01
woeta schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:01:
Hoi allen,
Een tijd geleden had ik hier om advies gevraagd voor een zonneboiler instalatie voor onze nieuwbouwwoning. Inmiddels staat de woning er, en draait de installatie. Ik dacht dat het wel leuk was om wat plaatjes te laten zien :)

Het zijn uiteindelijk 85 buizen geworden (planning was 80, maar ze hadden geen rekken van 20 meer :P ), ligging op nagenoeg pal zuid:

[Afbeelding]

In de technische ruimte het buffervat van 800 liter, welke de retourverhoging doet voor de monoblock warmtepomp:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dan verder nog het expansievat en buffervaatje warmtepomp (deze laatste is voor het koelen, als de retour niet over de warme 800L kan (al betwijfel ik of ik ooit ga vloerkoelen met een houten vloer)

[Afbeelding]

Of schematisch:

[Afbeelding]

Wat ik me wel nog afvraag is of de grote buffer goed genoeg is geïsoleerd (eigenlijk met name alle koppelingen zijn echt loeiend heet). Wat is bij jullie zo'n beetje het warmteverlies per 12 uur? Als ik naar gisterennacht kijk, van 19:30 (pomp uit) tot 07:30 (stapte ik onder de douche) zie ik een verlies van +/- 2 graden bovenin en 8 graden onderin, is dat redelijk?:

[Afbeelding]

Tot slot sluit ik niet uit dat het leidingwerk nog enigszins omgelegd moet worden... :P De warmtepomp wilde vanmorgen aangaan, maar sloeg direct uit met de foutmelding dat de retourtemperatuur te hoog was. De
warmte uit het vat, vooral bij retour CV, lijkt over de de leidingen te lopen, waardoor de radiatorknop niets meer te vertellen heeft... opzich loopt de leiding vanaf het vat naar beneden, maar misschien niet ver genoeg om als warmteslot te dienen...

[Afbeelding]
Beste Woeta,
Zou willen weten hoe de installateur de regeling heeft ontworpen. Weersafhankelijk? Staat de minimale pompsnelheid dan wel ingesteld?
Ik zie nl dat er geen doorstroming is (retour hoger dan aanvoer op verdeler)en dat de warmte uit de zonneboiler het systeem wordt ingedrukt.
In het schema mis ik de 3weg klep die op de foto met de motor naar beneden hangt. (Aangesloten op de SMO40) Deze zit volgens mij onderaan de leiding die Dapdodo aangaf. Is deze klep voor de koelfunctie?
Misschien zie ik nog iets over het hoofd, maar In eerste instantie zou ik voorzichtig zeggen dat de integratie van de warmtepomp in het ontwerp niet volledig is.. Goede merkkeuze trouwens _/-\o_

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Goed punt, maar ik heb net even gekeken, in het echt zit die er niet ;) De retour vloerverwarming heeft 3 routes: aan de onderkant het buffervat in, naar de thermostatische mengknop, en naar een kleine buffer voor wanneer hij koelt. Deze laatste route is ook dmv van een klep, die zoals @Everest ook goed aangeeft mist in het schema. Ik heb even gepaint hoe het volgens mij eigenlijk zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pT47EIFzO86q4wZu-F2LSdTVCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/avcQ6OZ9bXtKhfA0UNq9A2Db.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cD1gD1IQRTdQGrSOwmL4QFihCS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umyGhURZTFc7lTc9QFNTavlr.jpg?f=fotoalbum_large
Dapdodo schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:24:
@woeta Klopt de aansluiting van je thermostatisch ventiel?
Hmm voor zover ik kan zien klopt hij wel, maar zit hij wel te dicht bij het vat, waardoor de warmte er dus doorheen fietst via de leidingen zelf.
Everest schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:23:
[...]

Beste Woeta,
Zou willen weten hoe de installateur de regeling heeft ontworpen. Weersafhankelijk? Staat de minimale pompsnelheid dan wel ingesteld?
Ik zie nl dat er geen doorstroming is (retour hoger dan aanvoer op verdeler)en dat de warmte uit de zonneboiler het systeem wordt ingedrukt.
In het schema mis ik de 3weg klep die op de foto met de motor naar beneden hangt. (Aangesloten op de SMO40) Deze zit volgens mij onderaan de leiding die Dapdodo aangaf. Is deze klep voor de koelfunctie?
Misschien zie ik nog iets over het hoofd, maar In eerste instantie zou ik voorzichtig zeggen dat de integratie van de warmtepomp in het ontwerp niet volledig is.. Goede merkkeuze trouwens _/-\o_
Hmm wat betreft weersafhankelijk geregeld weet ik het niet helemaal zeker, maar ik denk van wel, aangezien afgelopen week bij een koude nacht hij geprobeerd heeft te verwarmen, en toen dus afsloeg vanwege een te hoge retourtemperatuur. Dat is de warmte waar jij het over hebt die het systeem ingedrukt wordt. Maar die zou teruggemengd moeten worden dmv het thermostatisch ventiel. Maar eerlijk gezegd moet ik mij nog wat meer verdiepen in de instellingen van de warmtepomp. Er moet ook nog een ethernetkabeltje in, zodat ik in ieder geval wat logging eruit kan trekken. Op dit moment is het heel erg blackbox voor me.

De installateur komt als het goed is begin deze week kijken, dus hopelijk kan dit nog gefixt worden voordat het echt kouder wordt :) Ik zal dan hier ook even de update plaatsen.

Dank voor het meekijken! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:45

_Apache_

For life.

woeta schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:01:
Hoi allen,
....

Net even nagekeken bij mijn setup. Dit is overigens veel kleiner (3 collectoren, 200L buff) En daar zit ik op 2 graden afkoeling per 12u. Dat lijkt dus wel vergelijkbaar. Hoe hoger hoe harder overigens, de setup is van 67,2 naar 64,7 gekoeld in de nacht.

Onderin afkoelen kan te maken hebben met koele instroom van water door klein verbruik. Dus een keertje water pakken in de keuken oid. Als wij hier douchen zien we de ondertemp hard zakken, maar regelmatig klein verbruik lijkt een iets ander effect te laten zien op de grafieken. Tenminste, dat lijkt mijn idee te zijn. Zou niet weten wat het anders kan zijn

[ Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 06-09-2021 08:35 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
_Apache_ schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:31:
[...]

Net even nagekeken bij mijn setup. Dit is overigens veel kleiner (3 collectoren, 200L buff) En daar zit ik op 2 graden afkoeling per 12u. Dat lijkt dus wel vergelijkbaar. Hoe hoger hoe harder overigens, de setup is van 67,2 naar 64,7 gekoeld in de nacht.

Onderin afkoelen kan te maken hebben met koele instroom van water door klein verbruik. Dus een keertje water pakken in de keuken oid. Als wij hier douchen zien we de ondertemp hard zakken, maar regelmatig klein verbruik lijkt een iets ander effect te laten zien op de grafieken. Tenminste, dat lijkt mijn idee te zijn. Zou niet weten wat het anders kan zijn
Dankjewel voor het nakijken! Ja ik zie inderdaad bij een douche/afwas vooral onderin de temperatuur dalen. Heb jij ook een sensor boven en sensor onder? Wel lastig vergelijken met een kleinere buffer inderdaad, maar het geeft wel een indicatie. Een deel van de daling onderin zal ook gewoon warmte zijn die opstijgt natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
Hier op 300 liter ook 2 graden boven en 8 graden onder.

Dus redelijk normaal profiel.
Zijn hier ook wel wat koppelingen die bloot liggen en warm zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
@woeta Mooie installatie!
Wat ik me afvraag is waarom het buffervat in serie staat en niet parallel.
Nu moet alle flow altijd door het buffervat, (ook bij onderhoud/problemen (in de winter))

Heb je bewust voor 800L gekozen? Zoja, en heb je een prio opstelling met een klein vat van ±150L erbij ook overwogen?

Zie dat de installatie door Rivusol (hier bekend onder SolarMasters) is geplaatst, zou je een boekje open willen doen wat de kosten waren en welke subsidie je hebt ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Helhond schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:00:
@woeta Mooie installatie!
Wat ik me afvraag is waarom het buffervat in serie staat en niet parallel.
Nu moet alle flow altijd door het buffervat, (ook bij onderhoud/problemen (in de winter))

Heb je bewust voor 800L gekozen? Zoja, en heb je een prio opstelling met een klein vat van ±150L erbij ook overwogen?

Zie dat de installatie door Rivusol (hier bekend onder SolarMasters) is geplaatst, zou je een boekje open willen doen wat de kosten waren en welke subsidie je hebt ontvangen?
Dankje! :) Voordat de installatie gedaan werd was inderdaad het idee om het buffervat parallel te zetten, daar is toen op het laatste moment van afgeweken met het idee dat bij langdurig bewolkt weer in de winter (en dus een koud vat, al zal dat niet kouder worden dan +/- 20 graden, kamertemperatuur) de retour vloerverwarming (opgewekt door de warmtepomp) op deze manier een beetje 'de kou van het vat haalt', waardoor de doorstroomverwarmer (COP=1) minder hoeft te werken voor het sww. Het scheelt ook een stukje regeltechniek.

Mocht dit problemen opleveren (of onderhoud/problemen in de winter) zou ik denken dat in theorie de klep gebruikt voor koelen ook handmatig omgezet kan worden zodat het 800L buffervat toch nog gebypasst wordt en het kleine 50 liter vaatje wat er staat voor koeling dan als anti-pendel buffer bij verwarmen gebruikt kan worden.

De prio opstelling met een kleiner vat heb ik zeker aan gedacht (met jouw installatie als inspiratie!), maar was volgens Rivusol (SolarMasters idd :P ) niet nodig met dit buffervat met 2 solar spiralen. De bovenste spiraal verwarmt slechts de bovenste helft (400 liter), ongeveer (als ik naar het plaatje kijk, ik weet niet precies hoeveel), maar wel met alle 85 buizen, en heeft dan dus al heel snel sww temperaturen bovenin. Ik ben komende winter erg benieuwd of hij gelijk heeft! (al zit de echte winst natuurlijk in de CV ondersteuning)

Wat de kosten betreft zou ik het geen probleem vinden om te delen, ware het niet dat dit op 1 hoop zit met de gehele installatie (elektra, mechanische ventilatie, warmtepomp, riolering, etc. etc.) en ik dus niet weet hoeveel de ZB installatie los gekost heeft. Subsidie heb ik vorige week aangevraagd, maar ik sluit niet uit dat dit afgewezen wordt, want nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:08

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

woeta schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:45:
[...]

De prio opstelling met een kleiner vat heb ik zeker aan gedacht (met jouw installatie als inspiratie!), maar was volgens Rivusol (SolarMasters idd :P ) niet nodig met dit buffervat met 2 solar spiralen. De bovenste spiraal verwarmt slechts de bovenste helft (400 liter), ongeveer (als ik naar het plaatje kijk, ik weet niet precies hoeveel), maar wel met alle 85 buizen, en heeft dan dus al heel snel sww temperaturen bovenin. Ik ben komende winter erg benieuwd of hij gelijk heeft! (al zit de echte winst natuurlijk in de CV ondersteuning)
Ben je niet bang dat je in deze opstelling de bovenste helft al zo snel kwijt bent aan je vloerverwarming dat je uiteindelijk alsnog niets overhoudt voor je SWW? Enkel als je vloerverwarming op een lage spiraal zou zitten kan je het bovenste stuk warm houden.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@woeta , klep kan nog niet goed staan. want dan zou die het mengventiel kunnen blokkeren. Dat wil je nooit. En hij zal afhankelijk van de weerstanden toch gewoon over je buffervat circuleren bij koelen over de kleine buffer.
Volgens mij moet je aftakking van je grote buffervat voorbij de klep zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Dapdodo schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:44:
@woeta , klep kan nog niet goed staan. want dan zou die het mengventiel kunnen blokkeren. Dat wil je nooit. En hij zal afhankelijk van de weerstanden toch gewoon over je buffervat circuleren bij koelen over de kleine buffer.
Volgens mij moet je aftakking van je grote buffervat voorbij de klep zitten.
Je hebt gelijk, in het schema klopt de positie van de klep (en de aftakking naar de koelingsbuffer) niet. In de realiteit is dit hoe het loopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EM8740Tctmkvi0vfsIDLScR7i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/at2CWAeHOZpKIhrWyVRkbcr8.jpg?f=fotoalbum_large
Rimco schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:35:
[...]

Ben je niet bang dat je in deze opstelling de bovenste helft al zo snel kwijt bent aan je vloerverwarming dat je uiteindelijk alsnog niets overhoudt voor je SWW? Enkel als je vloerverwarming op een lage spiraal zou zitten kan je het bovenste stuk warm houden.
Aan de ene kant ben ik daar wel bang voor ja, maar aan de andere kant kun je aan een kouder vat wel weer eerder warmte toevoegen.. Een kWhtje bespaard op de doorstroomverwarmer of op de CV is dezelfde kWh, maar bij de CV zijn er wel meer te besparen..

Maar ik ben inderdaad heel benieuwd. Afgelopen week had ik kortsluiting in een apparaat en toen de stroom er weer op ging is de warmtepomp gaan draaien. De grafiek van temperatuur in de buffer ging wel erg snel en steil naar beneden... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@woeta , lijkt me dat in de "retour het vat in" een warmteslot moet komen. Want je zonnecollector krijgt het met dagen als deze onderaan volgens mij makkelijk 50C. Wordt wel lastig gezien de hoogte.
Beter lijkt me om de retour eerst op te mengen en dan je kleine buffervat in te stampen. Dan dempt je de kortstondige verhoging in je kleine buffervat.

Zoals je al aangeeft is dat op het laatste moment veranderd. Dan loopt je vaak tegen dit soort bijverschijnselen aan. Je denkt links voor de koude winter en je gaat de mist in, in het voor en najaar moet je rechts. En kleine buffervat zou ik helemaal proberen te bypassen bij koeling. Meestal heb je dan geen groot volume nodig.

Of terug naar origineel, met extra pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Dapdodo schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:58:
@woeta , lijkt me dat in de "retour het vat in" een warmteslot moet komen. Want je zonnecollector krijgt het met dagen als deze onderaan volgens mij makkelijk 50C. Wordt wel lastig gezien de hoogte.
Hmmm interessant, ik heb alleen maar bij de 'warme' retour aan de bovenkant gevoeld, maar de warmte komt natuurlijk net zo goed van de onderkant van het vat en kan zo omhoog kruipen.. Opzich is er ongeveer 35 cm tussen de koppeling en de vloer, dus iets van een warmteslot zou misschien nog wel passen...

Dat eerst maar eens proberen voordat ik je andere suggesties voorstel aan de installateur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:01
woeta schreef op maandag 6 september 2021 @ 07:49:
[...]

Goed punt, maar ik heb net even gekeken, in het echt zit die er niet ;) De retour vloerverwarming heeft 3 routes: aan de onderkant het buffervat in, naar de thermostatische mengknop, en naar een kleine buffer voor wanneer hij koelt. Deze laatste route is ook dmv van een klep, die zoals @Everest ook goed aangeeft mist in het schema. Ik heb even gepaint hoe het volgens mij eigenlijk zit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Hmm voor zover ik kan zien klopt hij wel, maar zit hij wel te dicht bij het vat, waardoor de warmte er dus doorheen fietst via de leidingen zelf.

[...]

Hmm wat betreft weersafhankelijk geregeld weet ik het niet helemaal zeker, maar ik denk van wel, aangezien afgelopen week bij een koude nacht hij geprobeerd heeft te verwarmen, en toen dus afsloeg vanwege een te hoge retourtemperatuur. Dat is de warmte waar jij het over hebt die het systeem ingedrukt wordt. Maar die zou teruggemengd moeten worden dmv het thermostatisch ventiel. Maar eerlijk gezegd moet ik mij nog wat meer verdiepen in de instellingen van de warmtepomp. Er moet ook nog een ethernetkabeltje in, zodat ik in ieder geval wat logging eruit kan trekken. Op dit moment is het heel erg blackbox voor me.

De installateur komt als het goed is begin deze week kijken, dus hopelijk kan dit nog gefixt worden voordat het echt kouder wordt :) Ik zal dan hier ook even de update plaatsen.

Dank voor het meekijken! 8)
In het laatste schema zit de klep op de verkeerde plaats want daarbij zou je tijdens koelbedrijf de zonneboiler mee nemen. De klep moet tussen de retour vloerverdeler en ingang zonneboiler. Op de foto lijkt hij op de juiste plaats te zitten. (Edit : sorry, dit was al gezegd 😝)

Als het leidingwerk goed is aangelegd zou ik de instelling van de laadpomp controleren. Wellicht staat deze niet op auto maar op intermitterend. Dan gaat de pomp pas aan bij warmtevraag, vlak voor de compressor gaat draaien. De warmtepomp krijgt dan ineens zoals hier door expansie het weggedrukte warme water binnen en zal in storing gaan.
De instellingen van de laadpomp zitten in het service menu, hoofdstuk 5.11.1.2 Maar ik zou het idd door de installateur laten nakijken, hij moet een goed werkend systeem opleveren.

Waar zit trouwens het expansievat in het schema? Op de foto lijkt hij op de leidingen na de verdeler aangesloten te zijn..

Maar, zoals eerder gezegd lijkt de integratie van de warmtepomp niet juist. Een aan/uit geregelde cv ketel kun je volgens het schema zo aansluiten, maar een weersafhankelijk geregelde warmtepomp niet..

Meekijken is leuk, kunnen meehelpen leuker😀

[ Voor 3% gewijzigd door Everest op 07-09-2021 09:29 ]

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Dankje! :) Voordat de installatie gedaan werd was inderdaad het idee om het buffervat parallel te zetten, daar is toen op het laatste moment van afgeweken met het idee dat bij langdurig bewolkt weer in de winter (en dus een koud vat, al zal dat niet kouder worden dan +/- 20 graden, kamertemperatuur) de retour vloerverwarming (opgewekt door de warmtepomp) op deze manier een beetje 'de kou van het vat haalt', waardoor de doorstroomverwarmer (COP=1) minder hoeft te werken voor het sww. Het scheelt ook een stukje regeltechniek.
Mijn vat staat parallel, en wordt in de winter verwarmd (naar max. ±32 graden) door de warmtepomp.
Dat is al weer winst dat de doorstroomverwarmer niet hoeft te doen met een COP=1.
Zorgt er ook gelijk voor dat je stroompiek een stuk minder wordt.

Qua regeltechniek zie ik geen meerwerk, althans als hier de warmtepomp aanspringt dan gaat (stroomt) alles vanzelf want dat is de enige pomp in het CV circuit, en er zijn ook geen electronische kleppen.

Wat de kosten betreft zou ik het geen probleem vinden om te delen, ware het niet dat dit op 1 hoop zit met de gehele installatie (elektra, mechanische ventilatie, warmtepomp, riolering, etc. etc.) en ik dus niet weet hoeveel de ZB installatie los gekost heeft. Subsidie heb ik vorige week aangevraagd, maar ik sluit niet uit dat dit afgewezen wordt, want nieuwbouw.
Ben erg benieuwd naar Solarmaster zijn creatie, en hoop ook dat je je bevindingen deze herfst/winter en komende voorjaar/zomer wilt blijven delen.

Niet om je installatie naar beneden te praten, maar 85 HP buizen is nou niet heel bijzonder veel t.o.v. in één 800L groot vat. Ben dus erg benieuwd of Solarmaster zijn woorden waar kan maken.

Mocht je de offerte willen/kunnen ontleden ben ik (en met mij waarschijnlijk vele andere) toch erg benieuwd wat de (meer)prijs is van Solarmaster zijn werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Hallo Allemaal.

Als er technische vragen zijn over dit systeem dan wil ik hier ook wel wat verder op in gaan.... Er draaien er nu ca. 85 stuks in Nederland en ik kan aardig wat gegevens laten zien aangezien wij alles is deze installaties meten.

@Helhond
Haha :) Niet duurder dan andere als ik het zelfde zou aanbieden, maar als je kijkt wat wij anders doen in de installatie met boosters, internet uitlezing, warmtemeeting, en de kwaliteit van de onderdelen dan is het ook wel appels met peren vergelijken....

Vind de uitspraak met een 150 liter wel erg vreemd van jou? Ik hoop dat je snapt dat de wisselaar in een 800 liter vele malen groter is dan die in een 150 liter? Een systeem met 85 buizen gaat dan in stagnatie voor de boiler überhaupt warm is! Daarnaast kun je niet met een laag delta T werken omdat de wisselaas simpelweg niet groot genoeg is. Als je wilt sturen op Lage temperatuur verwarming paraat je ook over een zeer klein Delta-T en moet dus de wisselaar in het buffervat/boiler altijd groter zijn dan benodigd word voor de zonneboiler op tapwater.

Jou opmerking van 85 buizen op 800l is echter wel juist. Het buffervat is berekend op de warmte behoefte van het huis maar het collectorveld is hoofdzakelijk bepaald door de beschikbare ruimte. Het systeem verwarmt daardoor ca. 543 liter per dag van 20 naar 65 graden gemiddeld. In de zomer is dit dus vele malen meer dan dat er ooit verbruikt zal worden dus zal het systeem als nog regelmatig zijn maximale temperatuur van 85 graden gaan halen. In het voor en najaar zal dit door de booster grotendeels wel boven de 65 graden blijven tot de CV echt warmte gaat vragen dan zal de zonneboiler installatie zich gaan bezig houden met het verhogen van de retourtemperatuur en hier mee regelmatig de WP als nog uitschakelen. Hier zal de Elektrische doorstroomverwarmer dan de laatste paar graden van het tapwater gaan doen.

Systeem grote Word in Nederland hoofzakelijk bepaald door de beschikbare ruimte! Helaas hebben we niet altijd oneindig ruimte. Daarnaast moet je ook de terugverdientijd niet onnodig lang maken. Op dit huis ligt ook PV en de warmtepomp mag ook best wel iets doen.

Als je alle ruimte en geld ter beschikking zou hebben dan zou je bij de nieuwbouw 2x 20.000 in het fundament kunnen leggen en die over de zomer opladen... Ik hoop die mogelijkheid in Nederland ooit nog eens te krijgen om te kunnen laten zien hoever daar mee te komen is.

@woeta
Als de WP een foutmelding geeft dan draai met Thermostaatknop voor de teugmenging eerst even bijna helemaal dicht. Meet vervolgens strakst als hij inkomt even naar wat er daadwerkelijk richting de WP gaat en draai hem dan steeds een stukje verder open. Ik denk dat die veel te ver open staat nu.

En het schema van de uitlezing is expres niet 100% gelijk aan de daadwerkelijke installatie, Dit zodat niet iedereen dit zomaar na kan bouwen. Onder andere is de klep in de retour die de warmtepomp omschakelt bij koelen niet afgebeeld en ook het buffervat staat er niet in. De uitlezing is dan ook hoofdzakelijk voor het zonneboiler gedeelte aangezien wij ook aan de CV kant niks schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Solar Masters schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:03:

@woeta
Als de WP een foutmelding geeft dan draai met Thermostaatknop voor de teugmenging eerst even bijna helemaal dicht. Meet vervolgens strakst als hij inkomt even naar wat er daadwerkelijk richting de WP gaat en draai hem dan steeds een stukje verder open. Ik denk dat die veel te ver open staat nu.
Hey, ja dat had ik al geprobeerd, 20 graden is het minimum, maar ook daarop slaat hij af. De klemmen waarmee de CV leidingen vastzitten (dus ook na de thermostaatknop) zijn nu niet/amper aan te raken, dus het leidingwerk, en het water daarin, zal dat ook zijn. Er missen echt warmtesloten denk ik.

Wat denk jij van het warmteverlies per 12 uur trouwens? Ik zou misschien de koppelingen willen proberen te isoleren (afgelopen week ook mijn elleboog eraan verbrand toen ik naar de warmtepomp regeling stond te kijken :P )

[ Voor 9% gewijzigd door woeta op 07-09-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Solar Masters schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:03:

Als je alle ruimte en geld ter beschikking zou hebben dan zou je bij de nieuwbouw 2x 20.000 in het fundament kunnen leggen en die over de zomer opladen... Ik hoop die mogelijkheid in Nederland ooit nog eens te krijgen om te kunnen laten zien hoever daar mee te komen is.
Wat bedoel je met 2* 20.000?
2* een 20.000 litervat?

Zoja, dan lijkt 't beetje op 't solarfreezer concept, alleen die focussen meer op de energie uit 't 0 punt.
Denk omdat ze 't niet halen op de zomer warmte, maar miss is d'r een andere reden. Ikheb 't zelf niet.

Met al het geld en ruimte lijkt het me weinig uitdaging eigenlijk. Wat is daar de uitdaging aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woeta
Ik heb medelijden met de vogel die het aandurft op een heatpipe te landen vandaag :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xSI7FliANQNBViBqruRzXQIKNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eROtkaJcyCSuvL2czlYtLoOk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:34

Seafarer

XXX

woeta schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:05:
Ik heb medelijden met de vogel die het aandurft op een heatpipe te landen vandaag :P

[Afbeelding]
Gebakken duiven vallen van het dak af. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@woeta mooie test of alles goed is aangesloten.

En ik hier al blij met 75 graden boven in het vat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@woeta , durf je te voelen hoe warm je retour in is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Swenno schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:41:
@woeta mooie test of alles goed is aangesloten.

En ik hier al blij met 75 graden boven in het vat
75 of 85.. kun je lekker van douchen toch ;) Ik denk dat de 2 afzonderlijke solar spiralen wel mooi werken.. Eerst zit hij op de bovenste, totdat daar 65 graden is bereikt, dan gaat de klep om naar beneden, blijft ie daar tot de 65, dan weer naar boven naar de 85, en dan beneden naar de 85.
Dapdodo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:17:
@woeta , durf je te voelen hoe warm je retour in is?
Hmm welke bedoel je precies? retour naar de warmtepomp zeg maar? Daar kan ik mijn vinger 1 seconde tegenaan houden anders verbrandt ie..

[ Voor 17% gewijzigd door woeta op 08-09-2021 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@woeta , dan kan je nu dus helemaal niet onder de 30C komen om te voorkomen dat je WP in de fout gaat.
Dan moet je dus eigenlijk eerst niet over de WP draaien en pas nadat de boiler wat leger is, dat gaan doen. Was dat misschien het originele ontwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Dapdodo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:27:
@woeta , dan kan je nu dus helemaal niet onder de 30C komen om te voorkomen dat je WP in de fout gaat.
Dan moet je dus eigenlijk eerst niet over de WP draaien en pas nadat de boiler wat leger is, dat gaan doen. Was dat misschien het originele ontwerp?
Ah wacht, misschien bedoelde je de retour vloerverwarming? Die draait nu niet natuurlijk, en dus daar is de leiding min of meer kamer (weliswaar een warme kamer)-temperatuur.

Stel de verwarming draait maar het vat is heet, zou de thermostaatknop toch gewoon 100% van die 'koude' retour pakken, en niet of nauwelijks doorlaten van de veel te warme opgewarmde retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Beide buffer / boilers netjes tussen de 80 en 90 graden vandaag, geen stagnatie. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzdYIcnNEupTPmfACga-x3ulEK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Q8y6cwGFii4dmJq7PlYXJAX.jpg?f=fotoalbum_large

@Swenno Ja, is onderdeel van het (CV) systeem, 1 van de vele manieren om te voorkomen dat je systeem gaat stagneren op een schitterend zonnige dag als vandaag. :)

1 dag later: :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uj1CJqh5X11-_8rLTGjTOw2HnxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7IoKCe80tvYfh2oNGKaGcdq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door BenEco op 09-09-2021 16:27 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
@BenEco je verliest aardig wat warmte over een nachtje. of is dat de bedoeling ?

• Solar Masters
Swenno schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:02:
@BenEco je verliest aardig wat warmte over een nachtje. of is dat de bedoeling ?
Goed opgemerkt!

@woeta Ik zal eens bellen met de installateur of de Transportpomp tenminste blijkt draaien als de WW in storing gaat. Dat zelfde doen we ook Bij CV-ketels. Hij moet alleen wel gewoon begrenst worden naar je vloerverwarming dus raar dat hij doorlaat boven de ingestelde temperatuur. En andere mogelijkheid is natuurlijke circulatie waar dan dus idd een warmteslot ontbreekt. Net een Ander op de zelfde temperatuur gebouwd met een Daikin in combinatie met zo en een houtkachel dus die is zelfs in de winder 75 graden. Dit gaat gewoon goed nu met 85 graden in het buffervat.

De booster functie laat idd mooi zien waarvoor hij bedoeld is! bovenin is hij veel eerder 60 graden en stagnatie word uitgesteld. Ookal is dit natuurlijk geen probleem!
Pagina: 1 ... 31 ... 65 Laatste