Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Hallo,

Ik heb wat hulp nodig om een diagnose te stellen.
Sinds kort heb ik een ZentaSol boiler aan het werk.
Daar is ook een remote display / programeer unit bij.
En die doet het dus niet.
Er knippert een led rood/groen. Da's een foutmelding.
En het display geeft verder de text "Load 2". Geen reactie op de toetsen etc.
Probleem is nu, dat de oorzaak in zowel de regeling als ook in het display kan zitten.

Is er iemand die ook zo'n installatie heeft, waar ik mijn display kan testen? (Da's namelijk maar 2 draadjes)
Of is er ervaring met deze fout en een waarschijnlijke oplossing?

Solderen kan ik wel, zelfs SMD's. Al kan het wel lastig zijn om aan de onderdelen te komen.
m.vr.gr,
Guus

Guus Assmann

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knapestaart
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-08 11:25
Ik zit er denk ik hetzelfde in als Tommie12. Ik wil heel graag verduurzamen en overweeg sterk een ZB. Maar als ik het doe wordt het 100% hobby, niet omdat het geld bespaard. Voor zover ik kan vinden zit je met een standaard ZB ongeveer op de volgende kosten / opbrengsten:

systeem voor 2 personen, 120L, 1 vlakke plaat collector: 2.400 euro, 500 euro isde eraf, 600 euro installatie --> circa 2.500 euro netto om het te plaatsen

besparing op tapwater zou zo'n 115 m3 per jaar kunnen zijn --> 86 euro /jaar.

Die som is niet lastig, dat terugverdienen duurt gewoon bijna 30 jaar....

Ik vind dat heel jammer want energetisch vind ik het top, maar het is echt het geld niet waard als ik zie dat dit het sommetje is.
Ik heb gekozen voor drie vlakkeplaatcollectoren en een 400 liter buffervat met hygiënespiraal. Als het onder de 10 graden maar zonnig is, gaat m'n vat naar 65 graden. Dat zit er de volgende ochtend nog in. Dat gaat naar m'n radiatoren en warmt m'n huis van 16 naar 18 graden in een half uurtje.
De subsidie voor drie collectoren was €2200. Op een setprijs van €4200 en met gemeentesubsidie van €800
kost de set me netto €1200. De kachel kan uit blijven en ik heb verwarming en warm tapwater uit het vat.
Ik heb een pelletkachel-cv die in de wintermaanden het vat heet stookt. Stookkosten waren €400 dit jaar, voor een vrijstaande jaren '30 woning, die niet echt goed geïsoleerd is. Toen we gas gebruikten betaalden we €150 voorschot per maand. De vorige bewoner betaalde €250 per maand. Mede door de 8 pv-panelen hebben we nu een NOM-woning.
Ik lach me een bult in de broek. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:08
Knapestaart schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:14:
[...]

Ik heb gekozen voor drie vlakkeplaatcollectoren en een 400 liter buffervat met hygiënespiraal. Als het onder de 10 graden maar zonnig is, gaat m'n vat naar 65 graden. Dat zit er de volgende ochtend nog in. Dat gaat naar m'n radiatoren en warmt m'n huis van 16 naar 18 graden in een half uurtje.
De subsidie voor drie collectoren was €2200. Op een setprijs van €4200 en met gemeentesubsidie van €800
kost de set me netto €1200. De kachel kan uit blijven en ik heb verwarming en warm tapwater uit het vat.
Ik heb een pelletkachel-cv die in de wintermaanden het vat heet stookt. Stookkosten waren €400 dit jaar, voor een vrijstaande jaren '30 woning, die niet echt goed geïsoleerd is. Toen we gas gebruikten betaalden we €150 voorschot per maand. De vorige bewoner betaalde €250 per maand. Mede door de 8 pv-panelen hebben we nu een NOM-woning.
Ik lach me een bult in de broek. :9
En hoeveel pellets verstook je per jaar? Zitten die mee in je stookkosten?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-06 17:31
guus.assmann schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:13:
Solderen kan ik wel, zelfs SMD's. Al kan het wel lastig zijn om aan de onderdelen te komen.
Ha Guus, Vervelende situatie. In ken en heb het merk niet dus daarmee kan ik je niet helpen.

Wat ik wel een keer gedaan heb bij het voetpedaal van onze naaimachine toen die niet werkte is alle onderdelen van het printje eraf solderen en allemaal vervangen door nieuwe. Totaal aan kosten iets van 4 en halve euro als ik me goed herinner. Diagnose bij de naaimachinewinkel was al € 75 om te beginnen en een nieuwe pedaal € 150 ofzo. Misschien kan je dat proberen als het aantal onderdelen te overzien is en ze goed beschikbaar zijn?

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Hallo Laurens,

Bedankt, op zich een goed idee.
Maar er zijn een stel lastige dingen.
1) ik weet niet of het aan de regeling of het display ligt.
2) De SMD onderdelen van het interface zijn niet allemaal duidelijk gemarkeerd. Ik weet dus niet zeker wat wat is.
Het zou dus al veel helpen als ik weet welke van de twee het probleem is.

/Guus

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knapestaart
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-08 11:25
[
En hoeveel pellets verstook je per jaar? Zitten die mee in je stookkosten?
Staat in mijn bericht. €400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-02 20:17
Mijn installatie draait inmiddels een tijdje en ik merk dat ik veel via Vbus mijn systeem uitlees, via m`n mobiele telefoon. Nu wil ik verder met stap 2, een schermpje die ik in de woonkamer of hal kan plaatsen waarop de temperaturen van de boiler te zien zijn en 24/7 aanstaat. Iemand hier ervaring mee en die mij de juiste richting in kan helpen? Het mooiste zijn zijn als er ook een functie op zit waarbij een signaaltje gegeven wordt bij een temp >80 C, een teken dat ik kan stoppen met stoken.

Ik stook in de winter op m`n houtCV en heb geen geautomatiseerde warmte bron zoals een warmtepomp o.i.d.

De techniekruimte grens bij mij aan de woonkamer / hal / badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
Sumar schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:45:
Mijn installatie draait inmiddels een tijdje en ik merk dat ik veel via Vbus mijn systeem uitlees, via m`n mobiele telefoon. Nu wil ik verder met stap 2, een schermpje die ik in de woonkamer of hal kan plaatsen waarop de temperaturen van de boiler te zien zijn en 24/7 aanstaat. Iemand hier ervaring mee en die mij de juiste richting in kan helpen? Het mooiste zijn zijn als er ook een functie op zit waarbij een signaaltje gegeven wordt bij een temp >80 C, een teken dat ik kan stoppen met stoken.

Ik stook in de winter op m`n houtCV en heb geen geautomatiseerde warmte bron zoals een warmtepomp o.i.d.

Wat voor regeling heb je en wat voor gegevens maak je nu zichtbaar? Met Vbus kun je ook een hoop programmeren voor mail of SMS. Hoe meer je er insteek hoe meer je er uit kan halen. KWh meeting, debiet controle, Delta T controle.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Solar Masters schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:54:
[...]

Wat voor regeling heb je en wat voor gegevens maak je nu zichtbaar? Met Vbus kun je ook een hoop programmeren voor mail of SMS. Hoe meer je er insteek hoe meer je er uit kan halen. KWh meeting, debiet controle, Delta T controle.......
Delta sol CS plus, die lees ik uit via Vbus. Ik meet nu relais 1, temp HP, vat boven, vat onder en temperatuur CV water van de houtkachel.

Gaat mij erom dat mijn vrouw weet wanneer ze wel de houtkachel aan moet doen en nog belangrijker, wanneer ze moet stoppen. Ik heb de instelling op Vbus gevonden dat hij een mail verstuurd naar onze mail adressen wanneer het vat 80 graden plus is.

Een vast scherm aan een wand in huis met daarop live gegevens van onderkant en bovenkant vat zou voor mij super zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Sumar schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:23:
Gaat mij erom dat mijn vrouw weet wanneer ze wel de houtkachel aan moet doen en nog belangrijker, wanneer ze moet stoppen. Ik heb de instelling op Vbus gevonden dat hij een mail verstuurd naar onze mail adressen wanneer het vat 80 graden plus is.

Een vast scherm aan een wand in huis met daarop live gegevens van onderkant en bovenkant vat zou voor mij super zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CUrS9nWkNV4h8EDzB3j5sP6ctA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cQnMgM5KStgFiuvxK5a6vayd.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dit 'n keer in elkaar geknutseld en gebruik het momenteel best vaak. Zou ook op 'n scherm aan de muur kunnen. (Dit is Loxone webinterface / app.) Maar eerlijk gezegd ben ik daar niet op uit.

Laat 'm dan zelf de conclusies trekken en die weergeven: zo praktisch mogelijk dat signaal dat stoken wel wenselijk (of keihard nodig) is, wanneer er nieuw hout op moet, of juist niet (meer). Ben er nog niet uit wat daarin praktisch is. Hoop dat je je ervaringen t.z.t. weer deelt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Gwaihir schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:25:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb dit 'n keer in elkaar geknutseld en gebruik het momenteel best vaak. Zou ook op 'n scherm aan de muur kunnen. (Dit is Loxone webinterface / app.) Maar eerlijk gezegd ben ik daar niet op uit.

Laat 'm dan zelf de conclusies trekken en die weergeven: zo praktisch mogelijk dat signaal dat stoken wel wenselijk (of keihard nodig) is, wanneer er nieuw hout op moet, of juist niet (meer). Ben er nog niet uit wat daarin praktisch is. Hoop dat je je ervaringen t.z.t. weer deelt :).
Dit is wel een beetje het idee waar ik naar toe wil, ik ga me eens verdiepen in de Loxone webinterface. Wel een projectje voor de lange termijn, het is niet mijn vakgebied. Ik hou je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Sumar Hmm.. ik kom hier wel wat tegen over die combi.

Maar om nou een Loxone systeem aan te schaffen alléén voor de interface, tja, het zou kunnen. (Een KNX visualiserende interface kost meer..) En je zou er dan je aanvullende logica in kwijt kunnen. Maar 't is best 'n aanschaf..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Iemand een tip voor een goede bi-stabiele 3-wegklep voor de zonneboiler (230V, 1")?

Ik wil een (keuze)klep toevoegen en wil er graag eentje die in geen van beide standen stroom verbruikt, 1" aansluitingen, te bedienen met één 230V relais (klep dus aangesloten op fase, nul, schakeldraad, en evt. aarde). Mijn installateur pakt standaard Orkli 40713200 kleppen, maar die blijven in hun non-default stand doorlopend 5W gebruiken. Dat vind ik jammer.

Ik dacht zelf al even een geschikte gevonden te hebben, maar die kan maar vloeistof tot 110 graden Celcius hebben, terwijl naar ik begrijp dit soort onderdelen voor de warmtecollector 130 graden moeten kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Gwaihir Ik heb er ondertussen al veel bij deze verkoper vandaan: https://www.aliexpress.com/item/32880372523.html. Heb het meeste wel op 12/24V, maar op 220V zal deze ook best prima werken. Zolang je de klep maar aan de koude kant kan monteren zou het niet zo heet mogen worden, toch?

Hier schakel ik eigenlijk alles wel uit als het >90 graden wordt, al had ik er afgelopen seizoen wel 1 die nogal bros was geworden van de hitte (bij de koppeling tussen motor en de kogelkraan). Om dat dit jaar te voorkomen wissel ik die om met deze: https://www.aliexpress.com/item/32992747070.html die ik toch nog heb liggen. Ook 220v, niet zeker hoe veel sluipverbruik, maar de montage is compleet van metaal, dus dat blijft zeker zitten :)

En ja, het is Ali spul met bijbehorende risico's, maar met 10-20 kleppen had ik geen zin om duizenden euro's er aan uit te geven ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Rimco op 12-05-2021 19:08 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rimco schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:07:
Zolang je de klep maar aan de koude kant kan monteren zou het niet zo heet mogen worden, toch?
Do'h.. uitstekend punt. Daar had ik totaal nog niet bij stil gestaan. De klep komt uiteraard in de 'koude' leiding. Degene die ik linkte kan 110 graden hebben. Na het vat moet dat ruim voldoende zijn.
Hier schakel ik eigenlijk alles wel uit als het >90 graden wordt
Tja, ik moet 't nog maar 'ns zien te bereiken, maar ik zou 't (hygiëne) vat best graag tot zoiets opwarmen. En dan zal de inkomende leiding echt wel duidelijk boven de honderd graden zitten.

(Nimmer afschakelen 'wegens succes' van plan; kan ook nog de bron van de warmtepomp regenereren. Maar heb nog niet zo'n succes.)
En ja, het is Ali spul met bijbehorende risico's, maar met 10-20 kleppen had ik geen zin om duizenden euro's er aan uit te geven ;)
Dat is een aantal waarop een originele strategie wellicht uit kan! Vanwaar zo veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Gwaihir Heb 72HP op het dak, grote en kleine hygiëneboilers in de kelder waartussen ik kan schakelen. Daarnaast nog extra warmtewisselaars en mogelijkheden om buffers af te sluiten. Aan de SWW kant ook nog wat kleppen om te bepalen door welke buffers en warmtewisselaars het allemaal heen moet, net als wel of niet door de backup. Ook de vijver heeft een paar van dit soort kleppen om de flow verschillende kanten op te sturen en ook nog een klep om hem automatisch bij te vullen.

Dit is het plaatje wat ik ooit eerder op GoT heb gepost, al begint het langzaamaan een beetje te veranderen ten opzichte van dit schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AfYV5l7wX7J8icwunyagVLfAmI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F9i5tl6qLUaJjODFqtglkhWn.png?f=fotoalbum_large

Het is dus niet allemaal ZB gerelateerd, maar na een tijdje tikt het toch wel aan ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Wat voor rendement zou je redelijkerwijs kunnen verwachten van deze zonneboiler? Wij hebben de uitvoering met (waarschijnlijk) een 90l vat. Ik heb ons gasverbruik op 75% gezet in vergelijking met ons vorige verbruik zonder zonneboiler maar vanwege het klimaat in Nederland betwijfel ik of we dat gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:48
gold_dust schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:35:
Wat voor rendement zou je redelijkerwijs kunnen verwachten van deze zonneboiler? Wij hebben de uitvoering met (waarschijnlijk) een 90l vat. Ik heb ons gasverbruik op 75% gezet in vergelijking met ons vorige verbruik zonder zonneboiler maar vanwege het klimaat in Nederland betwijfel ik of we dat gaan halen.
Hangt van veel factoren af.
Maar ik reken met 50m3 per persoon en alleen geldig voor het deel gas wat voor SWW gebruikt wordt.
Factoren:
Aantal personen
Deel gas wat gebruikt wordt voor SWW tov verwarming
Hoek, schaduw en helling waar zonnecollector ligt.
Vatgrootte, 90L kan je geen slechte dag mee overbruggen.
Douchetemperatuur
Douche soort in L/m (6L bespaar of 12 regendouche).
Hotfill apparaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:50

_Apache_

For life.

Sumar schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:45:

Wat voor module gebruik je? Ik heb een KM2 module, en daar werkt dit op.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61934096

In mijn geval zet ik de cv uit als het vat >60C is.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Dapdodo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:27:
Hangt van veel factoren af.
Maar ik reken met 50m3 per persoon en alleen geldig voor het deel gas wat voor SWW gebruikt wordt.
Factoren:
Aantal personen
Deel gas wat gebruikt wordt voor SWW tov verwarming
Hoek, schaduw en helling waar zonnecollector ligt.
Vatgrootte, 90L kan je geen slechte dag mee overbruggen.
Douchetemperatuur
Douche soort in L/m (6L bespaar of 12 regendouche).
Hotfill apparaten
Bedankt voor je reactie, de collector zit op het zuiden en op een schuin dak, de hoek weet ik niet maar er is geen schaduw. Het gaat om een warmwater boiler en niet voor de verwarming(denk ik). We zijn met 4 personen. De douchekop geeft maar 6L/m water af.

Die 50m3 per persoon komt precies overeen met de 25% besparing die ik gepland had. Het lijkt erop dat we dat niet gaan halen door het slechte weer dit jaar. Hij is maximaal een keer tot zo'n 65 graden gekomen op die paar dagen dat het echt goed weer was, meestal warmt het vat niet meer op dan 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
gold_dust schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:32:
[...]

Bedankt voor je reactie, de collector zit op het zuiden en op een schuin dak, de hoek weet ik niet maar er is geen schaduw. Het gaat om een warmwater boiler en niet voor de verwarming(denk ik). We zijn met 4 personen. De douchekop geeft maar 6L/m water af.

Die 50m3 per persoon komt precies overeen met de 25% besparing die ik gepland had. Het lijkt erop dat we dat niet gaan halen door het slechte weer dit jaar. Hij is maximaal een keer tot zo'n 65 graden gekomen op die paar dagen dat het echt goed weer was, meestal warmt het vat niet meer op dan 45 graden.
Hoek te vinden op www.3dbag.nl
Is dan vanaf jan tot nu of echt over een heel jaar?
2,5m2 op 90L lijkt me toch vaker hoger moeten komen of is dat zo beveiligd. Die van mij laadt door naar 90C
Lijkt me wel dat je deze dus met 4personen elke dag helemaal leeg trekt en eigenlijk te klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Dapdodo schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:58:
Hoek te vinden op www.3dbag.nl
Is dan vanaf jan tot nu of echt over een heel jaar?
2,5m2 op 90L lijkt me toch vaker hoger moeten komen of is dat zo beveiligd. Die van mij laadt door naar 90C
Lijkt me wel dat je deze dus met 4personen elke dag helemaal leeg trekt en eigenlijk te klein is.
Interessant die website, er staat dat de hoek van ons dak 44% is. De collector ligt trouwens naar het zuid-westen gericht en niet helemaal naar het zuiden. We wonen hier pas een paar maanden dus ik weet niet hoeveel de zonneboiler vorig jaar heeft opgeleverd maar dit jaar heeft het tot nu toe weinig opgeleverd.

Ik denk dat het slechte klimaat in Nederland de grootste factor is in het slechte rendement tot nu toe dit jaar. In Juni, Juli en Augustus zal de boiler misschien wel opwarmen naar 80 graden of meer. Een besparing van 25% gaan we waarschijnlijk niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulvvz
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-05-2023
Hallo allemaal, ik heb vorig jaar een woning gekocht waar een (Hottop) Luigjes zonneboiler op zolder staat. Na vervangen van de pomp (systeem was droogglopen) krijg ik het systeem niet goed aan de praat. De pomp slaat wel aan als de zon gaat schijnen, maar niet meer uit als het donker wordt. Ik heb beide pt100 sensoren doorgemeten, die zijn oké. Ik vraag me nu af waar de pt100 sensor van het boilervat hoort te zitten? Deze sensor bungelde los in de lucht. Het gaat om een Luigjes Hottop zonneboiler. Hierbij is het onderste gedeelte van de boiler voorzien van een dubbele wand. De dubbele wand fungeert als warmtewisselaar en als leegloopvat.

Ik zie geen plek waar de sensor hoort te zitten. Mag deze sensor tegen de koperen leiding gemonteerd worden die uit het vat naar buiten komt?
Als iemand een installatiehandleiding of tekening o.i.d. heeft heel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:13

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Paulvvz schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:35:
Hallo allemaal, ik heb vorig jaar een woning gekocht waar een (Hottop) Luigjes zonneboiler op zolder staat. Na vervangen van de pomp (systeem was droogglopen) krijg ik het systeem niet goed aan de praat. De pomp slaat wel aan als de zon gaat schijnen, maar niet meer uit als het donker wordt. Ik heb beide pt100 sensoren doorgemeten, die zijn oké. Ik vraag me nu af waar de pt100 sensor van het boilervat hoort te zitten? Deze sensor bungelde los in de lucht. Het gaat om een Luigjes Hottop zonneboiler. Hierbij is het onderste gedeelte van de boiler voorzien van een dubbele wand. De dubbele wand fungeert als warmtewisselaar en als leegloopvat.

Ik zie geen plek waar de sensor hoort te zitten. Mag deze sensor tegen de koperen leiding gemonteerd worden die uit het vat naar buiten komen?
Als iemand een installatiehandleiding of tekening o.i.d. heeft heel graag.
Bij mij zit hij aan de bovenkant 2 cm van de rand aan de kant boven de pomp. Als het tenminste dezelfde isAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7G13HBIuZw_OgrB7DfC_0yHuHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/994iQadSYxhJOc0fwgOnaukN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:02
(Ik zie geen plek waar de sensor hoort te zitten.)
Bij mij zit een hol pijpje ter hoogte van de bovenkant van de pomp.
Het zit achter de staande pijp, maar bij mij was de controlunit kapot en niet de sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulvvz
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-05-2023
Super! Ter hoogte van de pomp zit er een gat in de blauwe isolatie, en daar schuift inderdaad de sensor keurig in. Morgen opnieuw testen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Paulvvz schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:35:
De pomp slaat wel aan als de zon gaat schijnen, maar niet meer uit als het donker wordt. Ik heb beide pt100 sensoren doorgemeten, die zijn oké. Ik vraag me nu af waar de pt100 sensor van het boilervat hoort te zitten? Deze sensor bungelde los in de lucht.
Dat klinkt op zich goed: meet hij omgevingstemperatuur met die sensor, i.p.v. het aanzienlijk warmere vat, dan zal hij veel te vroeg aan slaan en veel te laat weer af slaan. Beduidend na wegvallen van de zon klinkt zo gek niet.
Ik zie geen plek waar de sensor hoort te zitten. Mag deze sensor tegen de koperen leiding gemonteerd worden die uit het vat naar buiten komt?
Nee, je wilt een representatieve temperatuur van het vat zelf meten.

Fijn dat je de plek inmiddels gevonden hebt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:26
Op mijn dak ligt een leegloop systeem. (Agpo Zen). Als de pomp afslaat loopt het water terug naar een vat in de boiler. Omdat er ooit vorstschade is geweest heb ik in het paneel een klein stukje buis moeten vervangen. Maar dit stukje buis blijft gevoelig voor vorst. Nu zet ik 'm opzich 's winters gewoon uit. Maar blijkbaar was ik dit jaar te laat en is het toch weer stuk gevroren. Repareren is niet veel werk, maar wel op het dak.

Nu wil ik een beetje glycol aan het systeem toevoegen.
Propyleenglycol 99,5+%, puur zou toch moeten werken? ( https://www.laboratoriumd...yleenglycol-995-puur.html )

In dit forum lees ik waarschuwingen voor mengen bij puur toevoegen, maar omdat het steeds via het vat rondgepompt wordt verwacht ik dat dat wel goed gaat.
Kan dit nog ergens schade geven door corrosie ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-07 13:51
Ik zit hier met een Ihto zonnebolier uit 2012. Het is een leegloopsysteem en één van de collectoren is lek. Die zal dus kapot gevroren zijn. Is er iemand met ervaring met deze collectoren? Itho maakt ze blijkbaar niet meer. Eventueel kan het het spul op één collector gaan laten draaien, maar als iemand een vervangende collector weet, houd ik mij aanbevolen. Repareren zal waarschijnlijk geen soulaas gaan bieden. Zeker niet als je het halve jaar het systeem uit moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:45
iemand ooit al een vlakkeplaat collector 'open gedaan' ik vraag me af of het niet efficienter is om glaswol wat er in zit te vervangen door een PIR of andere vaste plaat achtige vorm (wat minder aangetast kan worden door vocht)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-07 07:43
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:48:
iemand ooit al een vlakkeplaat collector 'open gedaan' ik vraag me af of het niet efficienter is om glaswol wat er in zit te vervangen door een PIR of andere vaste plaat achtige vorm (wat minder aangetast kan worden door vocht)
Steen- en glaswol is onbrandbaar, PIR is moeilijk brandbaar, maar kan dus wel een aangezien zonnecollectoren wel 200°C kunnen worden weet ik niet hoe lang ze dat leuk gaan vinden.

Het lijkt mij dat dat één van de rendenen is en daarnaast is steen- en glaswol een stuk goedkoper en makkelijker aan te brengen omdat het flexibel is.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-07 14:57
Helhond schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:09:
[...]

Steen- en glaswol is onbrandbaar, PIR is moeilijk brandbaar, maar kan dus wel een aangezien zonnecollectoren wel 200°C kunnen worden weet ik niet hoe lang ze dat leuk gaan vinden.

Het lijkt mij dat dat één van de rendenen is en daarnaast is steen- en glaswol een stuk goedkoper en makkelijker aan te brengen omdat het flexibel is.
Ooit een gekeken naar een sauna isoleren met PIR wat ik nog had, maar een zelfbouw sauna boer waarmee ik dat besprak, zei dat 't giftige stoffen gaat uitscheiden en dat je dat niet in je sauna wilt hebben. Een collector is natuurlijk geen sauna, maar ik weet niet of ik het zo een slim idee zou vinden. Vast niet goed voor de levensduur of isolatie waarde als 't stoffen gaat uitscheiden.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-08 20:00
Mede tweakers,

Graag zou ik jullie input vragen op onze situatie. We zijn aan het uitzoeken hoe we met onze woning van het gas af kunnen. Om een goed beeld te krijgen hierbij de huidige situatie even wat plaatjes :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSUXGG1es1wOBlyKEpIAv5Tj4SM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eRSUSYbGf26VLcETRo6T3svP.png?f=fotoalbum_large

Hoogte van de schuur is rond de 10 meter. dakpannen van 2016 gelegd op een open dakbeschot (binnen kijk je tegen de pannen aan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q10d2BP0iwc5nAq5-kCpr8fKZQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PYQlbmcrlbTNiITW3sSV3Mh1.png?f=fotoalbum_large

Dakvlak zonnepanelen ligt vrijwel zuid dakhelling is 42 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r67dkz2zeda3prXRsJJ027EFPxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CVVRH3QGnwO4XOGVXoUoU8zT.png?f=fotoalbum_large

Zo nu de verdere gegevens :
  1. Huishouding : 5 personen ( 3 kinderen )
  2. Verwarming : Nefit 22kW Cv-ketel (puur voor douche op het moment)
  3. Kachel : Jacobus 7 kW (voor verwarming van de woning)
  4. koken : inductie
  5. Zonnepanelen : 20x 245wp set 1 - 20x285wp set 2
  6. Isolatie :
    1. spouwmuur : Knauf Supafill ca 7 cm
    2. Dak : 10cm Pir-platen
    3. Zoldervloer : 10cm knauf ecose isolatie
    4. Ramen : HR++ beglazing gehele woning
    5. vloer ongeisoleerd (niet toegankelijk voorlopig
Huidig verbruik per jaar :
Electra : 1400 kWh
terugleveren : 5689 kWh (meeste panelen lagen pas augustus dus wordt nog meer :9~ ).
gas : 274 m3 >:)

Op de planning staat dat we de CV ketel met alle radiator gaan verwijderen, daarna de begane grond vloer strippen om overal vloerverwarming te leggen. Als de vloerverwarming er eenmaal ligt zouden we graag op het boilervat ook nog een warmtepomp toevoegen maar dat is het volgende project.

Maar om alvast van de vaste kosten van gas af te komen willen we eerst de ketel verwijderen en deze vervangen door een hygiënisch boilervat met zonneboiler (zoiets als dit).

Hierachter is een doorstromer gepland Clage CEX 11-13,5 KW. (3-fasen aansluiting aanwezig) Op termijn komt er nog een douche WTW bij maar dat is een project later als de toilet en de badkamer vervangen worden.

Nu mijn voorlopige vragen :

Vanuit de bijkeuken naar de locatie van de collectoren kom ik uit op een leidingslengte van 20m. moet ik hier een sterkere pompunit voor hebben of kunnen de standaard sets deze aan?

Kan ik met een hygiënisch boilervat van ca 300 liter prima douchen en later de warmtepomp voor de vloerverwarming warm krijgen of is een groter vat beter op de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Cpt00kirk
Ik heb iets vergelijkbaars, maar dan zonder de zonnecollector.
Een 11 kW doorstromer achter een 450 ltr RVS DJG buffervat (die ik op zijn kop heb gezet voor de hygienespiraal bovenin te krijgen)
Een Aton power to heat element verwarmt, altijd op overschot PV. (handig als salderen ophoudt)
Een pompje, aangestuurd door de EZ3 controller zorgt voor doorwarming van het hele vat
Een L/W WP kan het vat ook verwarmen.

De doorstromer beperkt altijd de doorstroming, ik kom op 8 ltr/minuut uit om te douchen met een Wijas 11 kW + hygienespiraal + douchewtw (vat staat wel op zolder op 5 mtr hoogte)
Dit vat kan ook op zijn kop (misschien niet eens nodig) en dan heb je ook een hygienespiraal.
https://www.durocan.com/product/wps-300-l-boiler/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RegBhrMllLxQ0lUCLH0WUmOWvCI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nq6WtypDbdWV8bwj6iy6qw2S.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2021 15:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:23
Als je de ruimte hebt zou ik een groter vat kiezen. Heb hier 300l op 2x 18 HP oost west. En heb nu al moeite om de warmte kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Cpt00kirk Verwarmingsondersteuning, groot dak, groot gezin => ik zou voor groot gaan: meer buizen (60 - 90?) en flink groter vat (800 - 1000 liter?). De totaalkosten gaan verre van lineair mee omhoog met een groter vat en meer buizen.

Zo'n Jacobus kan geen water verwarmen? Houd je er rekening mee dat tussen CV-ketel en warmtepomp in je huis erg koud wordt als je op skivakantie gaat?

Pomp is geen probleem, trouwens; dat is zo spannend niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 08-06-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:45
@Gwaihir lijkt me beter om 2 vaten te pakken. 200 liter en een 800 liter...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 23:59

Crazy-

Best life ever

:-( het ziet er naar uit dat m'n circulatiepomp na amper 4 jaar het begint te begeven :

hij start prima, draait prima, echter bij het stoppen komt herrie uit... dat verbaasd mij echter ook weer; je zou toch verwachten dat het continue herrie maakt... Vervangen of iemand nog een idee ?

YouTube: Zonneboiler circulatiepomp herrie

[ Voor 36% gewijzigd door Crazy- op 08-06-2021 09:01 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
@Swenno een groter vat is geen probleem ruimte is niet het probleem en hij staat op de grond dus qua druk is het mogelijk.

@Gwaihir groot is mogelijk, zal er verder induiken. en je hebt gelijk de Jacobus kan geen water warm maken dus zolang de warmtepomp er nog niet is wordt het huis niet warm met vakantie.

@Icekiller2k6 2 vaten is wellicht ook een goed idee en deze zo inrichten dat in de winter de kleine warm wordt en in de zomer de grote.

bedankt voor de reacties zover, geeft wel aan dat een goede set uitzoeken veel denkwerk vergt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Cpt00kirk schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:21:
@Icekiller2k6 2 vaten is wellicht ook een goed idee en deze zo inrichten dat in de winter de kleine warm wordt en in de zomer de grote.
Zo dat eerst de kleine warm wordt en dan de grote. Je verwarmingsondersteuning trekt dan niet de warmte voor je douchewater weg.

In jouw geval zou ik dat overigens niet snel met twee losse vaten doen, maar met beide functies 'op elkaar' in één vat. Je hebt nl. ruimte zat voor een groot vat en dat kost minder en isoleert beter dan twee kleine. (Vrijwel iedereen hier die meerdere echt losse vaten heeft, deed dat mede omdat hij niet één grotere kwijt kon.)

Je koopt dan een vat met twee spiralen erin voor de zonneboiler en laat eerst het bovenste stuk warm worden met de bovenste spiraal. En je sluit de verwarming op de onderste helft aan; die laat je geen warmte stelen uit het bovenste stuk, dat blijft gereserveerd voor de douche.

@Icekiller2k6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:00:
:-( het ziet er naar uit dat m'n circulatiepomp na amper 4 jaar het begint te begeven :

hij start prima, draait prima, echter bij het stoppen komt herrie uit... dat verbaasd mij echter ook weer; je zou toch verwachten dat het continue herrie maakt... Vervangen of iemand nog een idee ?

Typisch.. alsof hij droogt loopt of zo? Staat wel druk op het circuit ('n bar+)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Gwaihir schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:48:
[...]

Typisch.. alsof hij droogt loopt of zo? Staat wel druk op het circuit ('n bar+)?
ja er staat 1,5-2 bar op (momenteel)
ik hoor de vloeistof ook -- begin langzaam te twijfelen of het afdoende is (..) maar sinds aansluiten in feb/2020 op druk gezet en niet meer gedaald

misschien vanavond maar even het vulstation aansluiten en doorspoelen ... misschien valse lucht - zal eens ontluchten

qua lucht kwam er amper iets uit, daarna spoot het glycol er uit. De flowmeter geeft bij pompen netjes een flow.

hij warmt verder ook prima op

[ Voor 25% gewijzigd door Crazy- op 08-06-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Crazy- Ik weet niet of het mogelijk is, maar wellicht zit er vervuiling (pakking oid) tussen de rotor/waaier etc. en krijgt ie bij het aftoeren te veel weerstand en blokkeerd ie?

Dat kan ik voor nu als enige even verzinnen... evt. pomp even demonteren en evt. open halen zover als mogelijk is voordat ie helemaal vastloopt en door brand?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:39:
@Crazy- Ik weet niet of het mogelijk is, maar wellicht zit er vervuiling (pakking oid) tussen de rotor/waaier etc. en krijgt ie bij het aftoeren te veel weerstand en blokkeerd ie?

Dat kan ik voor nu als enige even verzinnen... evt. pomp even demonteren en evt. open halen zover als mogelijk is voordat ie helemaal vastloopt en door brand?
alles is mogelijk ;-) betekend wel dat ik de boel (Deels) moet leegpompen. Kak ... in het najaar/winter moet ik namelijk sowieso alles losgooien ivm verplaatsen na verbouwing zolder.

het gekke is dat hij verder prima loopt - nu al ruim 1,5u zonder issues - het is alleen bij het uitschakelen

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 08-06-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Crazy- Ja, met niks doen loop je wel de kans dat je pomp geheel stuk gaat en dat je een nieuwe mag aanschaffen. Wellicht is die nu nog te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:03:
@Crazy- Ja, met niks doen loop je wel de kans dat je pomp geheel stuk gaat en dat je een nieuwe mag aanschaffen. Wellicht is die nu nog te redden.
is mij helder - ook al blijft het vreemd - ik moet kijken of ik 1 deze dagen s avonds de boel even kan loshalen - zonder al te veel bende / leegloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Crazy- zitten er geen afsluiters direct voor en na de pomp? Heb hier deze en dat is wel zo fijn:

Afbeeldingslocatie: https://www.warmtepomp-online.com/data/upload/Shop/images/720x2000x0_oeg-cv-koppeling-afsluitbaar.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rimco schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:31:
@Crazy- zitten er geen afsluiters direct voor en na de pomp? Heb hier deze en dat is wel zo fijn:

[Afbeelding]
in het circuit wel afsluiters - hopelijk afdoende om 'vacuum' te creeren.
onder de pomp (uitgang) zit er wel 1 zoals op de foto

maar tussen de platen buiten & pomp zit niets - gelijk anders ook maar regelen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Crazy- bij wat grotere pompen, als je zo geluid hebt zijn het meestal de lagers die versleten zijn.

Geen idee hoe dat zit bij deze pompjes.

Mocht je de pomp gaan verwijderen. Kan je het electra deel scheiden van het pomphuis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

korte update : net is hij uitgegaan - doordat het vat vol is - en dat zonder herrie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo

Heb je geen stagnatie door drukverlaging of volle temperatuur in het vat?
Doordat die bij mij onder de 2,5 bar is (2 vlakke plaatcollectoren), stagneert die en maakt die herrie.
Bij omzetten naar koppeling met warmtepomp deze weer naar 3 bar en probleem opgelost hoop ik. Want bij 3 bar nooit herrie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dapdodo schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:06:
[...]

Heb je geen stagnatie door drukverlaging of volle temperatuur in het vat?
Doordat die bij mij onder de 2,5 bar is (2 vlakke plaatcollectoren), stagneert die en maakt die herrie.
Bij omzetten naar koppeling met warmtepomp deze weer naar 3 bar en probleem opgelost hoop ik. Want bij 3 bar nooit herrie gehad.
de eerste keer dat ik hoorde, was het vat ongeveer 75oC
de druk is meestal zo rond de 1,8/2,2 bar

maar het is voor het eerst dat ik dit hoorde - en aangezien alles op zolder staat waar ik 8u/pd werk had ik het wel vaker moeten horen lijkt mij

wat niet wegneemt, is dat je opmerking wellicht plausibel is - met de reden dat nu weg is

Update: gek; ik hoor nu ook wat 'geratel' maar pomp staat uit - druk is inderdaad bijna 3 bar momenteel opgelopen - niet gek met 140oC buiten temp panelen - staat in stagnatie nu

gek dat het mij nooit opgevallen is eigenlijk

[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 08-06-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Crazy- dat geratel is de temperatuur in het Solar circuit.

Hier ondertussen ook alle parameters aangepast om zo weinig mogelijk te oogsten en systeem niet in stagnatie te krijgen.

Temperaturen hier komen boven de 180 graden uit als de pomp afstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@Cpt00kirk
Leuke casus en goed bezig!
Ik mis alleen de reden voor collectoren.
Kun je die toelichten?

Collectoren op hygieneboiler met erachter een doorstromers gaat zeker werken (heb 't hier ook) maar waarom wil je de collectoren. Met jou overschot is een elektronische boiler of warmtepomp boiler een stuk simpeler. Beide heb je ook met een collector spiraal overigens.
Als je vvw neemt, zou ik de wp direct daarop zetten, minder verlies en waarom zou je hem aan een vat koppelen? Wordt vooral complexer en de vvw stook je een stuk kouder dan wat jenodig hebt voor sww.
Als je voor veel collectoren gaat, kun je bijv. Retour verhoging toepassen (dan gaat de retour van je wp door 't vat in het tussenseizoen en dat scheelt in je wp verbruik) maar om eerlijk te zijn, met jou verbruik, is er weinig te halen.
Ik zou dan voor 2 losse systemen gaan (voor sww en verwarming) en het stupid simpel maken.

Als je voor veel collectoren gaat, moet je goed bedenken wat je met die warmte gaat doen in de zomer. Want anders heb je 't een beetje voor niks allemaal...zwembad of hottub oid, anders heb je straks een groot vat met wRm water waar je niks aan hebt, behalve onbeperkt douchen 😅

Ben benieuwd, want ik zie de reden niet om er een complex systeem van te maken in jouw situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Baapje327 op 09-06-2021 09:44 ]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Swenno schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:51:
@Crazy- dat geratel is de temperatuur in het Solar circuit.

Hier ondertussen ook alle parameters aangepast om zo weinig mogelijk te oogsten en systeem niet in stagnatie te krijgen.

Temperaturen hier komen boven de 180 graden uit als de pomp afstaat.
In de zomer noem ik het koelen van de zonnecollectoren. :+
Als rest product krijg je een warm vat.

Voor de nieuwe mensen.
Door in de controller de dT op z'n 20-25 te zetten zal je pomp minder snel draaien en minder snel aan slaan, hierdoor zal je minder snel de warmte "oogsten" en kan je dus bij een overschot wellicht stagnatie voorkomen.

Heb het zelf gelukkig nog niet dit jaar nodig gehad omdat er toch nog wel bewolking is.
Zo waren er een stuk of 5 top dagen qua zon, en toen weer twee dagen slechte dagen en gister was het weer mooi. Die twee dagen kan ik gelukkig prima overbruggen met 500L

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jr9vJV5/Knipsel.png

[ Voor 14% gewijzigd door Helhond op 09-06-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:36:
[...]

In de zomer noem ik het koelen van de zonnecollectoren. :+
Als rest product krijg je een warm vat.

Voor de nieuwe mensen.
Door in de controller de dT op z'n 20-25 te zetten zal je pomp minder snel draaien en minder snel aan slaan, hierdoor zal je minder snel de warmte "oogsten" en kan je dus bij een overschot wellicht stagnatie voorkomen.

Heb het zelf gelukkig nog niet dit jaar nodig gehad omdat er toch nog wel bewolking is.
Zo waren er een stuk of 5 top dagen qua zon, en toen weer twee dagen slechte dagen en gister was het weer mooi. Die twee dagen kan ik gelukkig prima overbruggen met 500L

[Afbeelding]
De pomp vandaag paar keer aan/uit geweest, maar geen herrie nog gehoord... zal wel loslopen dan

Stagnatie heb ik hier al in februari gehad tijdens die prachtige week. 3 platen icm 400 liter - tja dat gaat nu eenmaal hard

ik kan wellicht de dT aanpassen - moet ik eens uitzoeken welk setitng etc dat al weer was

P1.1 (INSCHAKELDIFFERENTIE) 6.0
P1.2 (UITSCHAKELDIFFERENTIE) 3.0
P1.10 (SENSORHYSTERESE) 2.0
P1.17 (HYSTERESE VOOR MINIMALE TEMPERATUREN) 2.0
P1.18 (8 HYSTERESE VOOR MAXIMALE TEMPERATUREN EN GRENSTEMPERATUREN ) -3.0

P1 naar 20 graden lijkt mij dan 'de oplossing' ?

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 09-06-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Crazy- schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:54:
[...]

De pomp vandaag paar keer aan/uit geweest, maar geen herrie nog gehoord... zal wel loslopen dan

Stagnatie heb ik hier al in februari gehad tijdens die prachtige week. 3 platen icm 400 liter - tja dat gaat nu eenmaal hard

ik kan wellicht de dT aanpassen - moet ik eens uitzoeken welk setitng etc dat al weer was

P1.1 (INSCHAKELDIFFERENTIE) 6.0
P1.2 (UITSCHAKELDIFFERENTIE) 3.0
P1.10 (SENSORHYSTERESE) 2.0
P1.17 (HYSTERESE VOOR MINIMALE TEMPERATUREN) 2.0
P1.18 (8 HYSTERESE VOOR MAXIMALE TEMPERATUREN EN GRENSTEMPERATUREN ) -3.0

P1 naar 20 graden lijkt mij dan 'de oplossing' ?
Bij mijn controller heet het de dT(set) en dat is normaal de "dT" waar overgesproken wordt.
Dat is het temperatuur verschil die de pomp in stand probeert te houden tussen de sensor van de collector en de sensor van het vat.

Hoe hoger dat verschil, hoe hoger het temperatuur verschil, hoe langzamer de pomp gaat lopen. Dit heeft als gevolg dat je in principe minder snel je vat opwarmt.

Maar het lijkt alsof de echte dT parameter niet bij jou vermeld staat, heb je nog meer parameters?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Km8KhKy/Knipsel.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:21:
[...]

Bij mijn controller heet het de dT(set) en dat is normaal de "dT" waar overgesproken wordt.
Dat is het temperatuur verschil die de pomp in stand probeert te houden tussen de sensor van de collector en de sensor van het vat.

Hoe hoger dat verschil, hoe hoger het temperatuur verschil, hoe langzamer de pomp gaat lopen. Dit heeft als gevolg dat je in principe minder snel je vat opwarmt.

Maar het lijkt alsof de echte dT parameter niet bij jou vermeld staat, heb je nog meer parameters?

[Afbeelding]
Moet er ook weer even induiken hoe het zat .. ooit ingesteld, niet meer naar omgekeken
https://www.oeg.net/nl/ar...eDNVUXZTRFpmU29wQnM=/show

(net stopte de pomp ... en weer de herrie, ik krijg wel het idee dat het te maken heeft met de druk verval...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Crazy- schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:54:
[...]

Niet zo vreemd toch? Die druk is nergens op gebaseerd!

Voor alle duidelijkheid hier nog 1x...

Oververhitting bij een zonneboiler systeem is een fabeltje!

Stagnatie is geen enkel probleem bij een goed berekende installatie en bedrijfsdruk!

zelf met een maximaal ingestelde boiler temperatuur van 60 graden waarbij hij de hele zomer iedere dag tot 200 graden in de collector komt is dit geen probleem!

het gaat past fout als er iets niet klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Solar Masters schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:55:
[...]

Niet zo vreemd toch? Die druk is nergens op gebaseerd!

Voor alle duidelijkheid hier nog 1x...

Oververhitting bij een zonneboiler systeem is een fabeltje!

Stagnatie is geen enkel probleem bij een goed berekende installatie en bedrijfsdruk!

zelf met een maximaal ingestelde boiler temperatuur van 60 graden waarbij hij de hele zomer iedere dag tot 200 graden in de collector komt is dit geen probleem!

het gaat past fout als er iets niet klopt!
Dit is best cryptisch hè ;-) met name je laatste zin

Er wordt ook nergens gerept of geroerd dat stagnatie een probleem is? Tenminste; ik weet ook wel dat dat geen probleem is. Vol is vol; laat maar “koken” haha.

Ik maak mij meer zorgen om die herrie … al wat minder door de reacties edoch heb het nooit gehoord tot deze week toe….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Het lijkt erop dat de collector vandaag even tegen het maximum aan heeft gezeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xdRjPhgHrvtZVJZTGoe-cWPUZ8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGH7jJlWmt2AxwzhS1Esoxoj.jpg?f=fotoalbum_small

Tijd om even een lekkere douche te nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
@Baapje327

Op dit moment hebben we geen roosters in het huis en heb ik op dit moment alleen een box voor de afzuiging van de badkamer. verdere aansluitingen komen als de wc badkamer en keuken aan de beurt zijn.
Ik zou dan voor 2 losse systemen gaan (voor sww en verwarming) en het stupid simpel maken
Dit is eigenlijk ook de weg die ik eerst wilde maar als ik hetzelfde met 1 vat en 2 warmtewisselaars zou kunnen lijkt me dit toch hetzelfde resultaat?

Maar een gescheiden systeem is volgens mij ook prima.

1 - warm water met een zonneboiler set met daarachter een doorstromer of een kleine elektrische boiler.
2 - warmtepomp met buffer vat die op de vloerverwarming draait.

Als ik voor deze keuze gaat is de heatpipe set met 300 liter volgens mij ruim voldoende. Desnoods met een elektrisch element

maar hoe simpeler hoe beter, kan er minder fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Cpt00kirk Het is simpelweg een afweging: Met 2 vaten kan je ze beter op verschillende temperaturen brengen en houden. Met 1 vat heb je minder warmteverliezen.

Gelaagdheid werkt (zeker met grotere vaten) prima, maar als er (veel) stroming door het vat is gaat het gewoon verloren. Met hygiëneboilers moet je wel opletten dat de kleintjes niet altijd het tapwater snel genoeg kunnen opwarmen met een lage boilertemperatuur.

Hier 2 vaten, 500+150L, beiden hygiëne. Werkt mooi voor zowel zomer als winter, maar als in de winter alles via de WP gaat dan is 50 graden in 150L niet genoeg om het tapwater bij hoge flow (>10L/m) nog op 40C te krijgen. Ik zit nog te denken om er een "verswaterstation" opstelling van te maken, ik heb toch al een grote platenwarmtewisselaar in het geheel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@Cpt00kirk

Ja ok helder. Maar je hoeft de afweging toch helemaal niet te maken?
Ik zie helemaal niet waarom je 2 vaten zou moeten hebben. Voor je sww is het evident, maar voor je verwarming niet. (of is hier een goede reden voor die ik mis?)

Ik zou een gescheiden systeem maken hiervoor. 300l met 1 set buizen lijkt me prima want zie geen noodzaak voor meer.

Qua ventilatie, een wpb kan je ook op de retour van je vvw zetten. Hoeft niet op je ventilatie. Maar ik zou gewoon elektrische boilet pakken, of een doorstroom verwarmer achter een hygiëne spiraal. Voor beide wat te zeggen. Kijk ook even bij 123kaminofen, lijkt goedkoper dan die site die jij doorstuurde.

En met jouw verbruik heb je maar een kleine wp nodig, dus die kun je ook nog als verwarmer op het vat zetten. Maak je eigenlijk je eigen wpb omdat je al een wp hebt, en ook al een boiler. Wordt ie wel (iets maar) complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Crazy- schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:50:
[...]

ja er staat 1,5-2 bar op (momenteel)
ik hoor de vloeistof ook -- begin langzaam te twijfelen of het afdoende is (..) maar sinds aansluiten in feb/2020 op druk gezet en niet meer gedaald

misschien vanavond maar even het vulstation aansluiten en doorspoelen ... misschien valse lucht - zal eens ontluchten

qua lucht kwam er amper iets uit, daarna spoot het glycol er uit. De flowmeter geeft bij pompen netjes een flow.
Als je de druk hoger maakt zal het systeem zich onder een grotere druk en hogere temperatuur eerst leeg drukken. De vloeistof die dan tussen de stoom opgesloten staat zorg op dat moment voor een aardig geweld en kabaal. Waarschijnlijk krijgt je vloeistof dan ookal te maken met temperaturen waartegen het niet is bestand!

Gewoon maar een druk op een glycol gevulde zonneboiler installatie is geen optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Baapje327 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:21:
@Cpt00kirk

Ik zie helemaal niet waarom je 2 vaten zou moeten hebben. Voor je sww is het evident, maar voor je verwarming niet. (of is hier een goede reden voor die ik mis?)
Een groter vat is altijd beter, 1x 800 Hygiëne met 3 spiralen heeft een veel betere gelaagdheid van 2x 300 of 400. Zeker als je kijkt naar b.v.b. een Austri Email KWSRR. Met een gelaagde terug voering voor het retourwater.

Daarnaast het je minderleidingen en minder oppervlakte waarop je warmte verliest.

Natuurlijk moet je wel zorgen dat je het ook net zo snel warm kunt krijgen b.v.b. door een booster functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Baapje327 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:21:
@Cpt00kirk

Kijk ook even bij 123kaminofen, lijkt goedkoper dan die site die jij doorstuurde.
Waarom een 12mm heatpipekop en spiegels kopen bij 123 als je ook voor het zelfde geld een knappen 24mm heatpipe collector kunt kopen?

Goedkoop is duurkoop! Het belangrijkste is prijs per KWh. En een veel beter systeem die iets duurder is verdiend zich dan erg snel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Solar Masters schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:26:
[...]

Als je de druk hoger maakt zal het systeem zich onder een grotere druk en hogere temperatuur eerst leeg drukken. De vloeistof die dan tussen de stoom opgesloten staat zorg op dat moment voor een aardig geweld en kabaal. Waarschijnlijk krijgt je vloeistof dan ookal te maken met temperaturen waartegen het niet is bestand!

Gewoon maar een druk op een glycol gevulde zonneboiler installatie is geen optie!
prima verhaal - echter dit gaat al 5 jaar zonder problemen; heb dit nooit meegemaakt.

De buitensensor komt (bij stagnatie) max rond de 140-160 graden; waarbij de specificaties 170-200 accepteren.

De druk blijft netjes rond de 1,8-3 bar - waarbij de 3bar bij stagnatie is.

de problemen (Geluiden) zijn echter allemaal sinds vorige week, derhalve nog steeds sporadisch. Zelfs in de ochtend gebeurd het soms, als de temperatuur amper 80 graden heeft gehaald maar het vat <70 is en dus hij aan springt, 10min draait, temperatuur buiten <72 komt en hij stopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Crazy- schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:34:
[...]

prima verhaal - echter dit gaat al 5 jaar zonder problemen; heb dit nooit meegemaakt.

De buitensensor komt (bij stagnatie) max rond de 140-160 graden; waarbij de specificaties 170-200 accepteren.

De druk blijft netjes rond de 1,8-3 bar - waarbij de 3bar bij stagnatie is.

de problemen (Geluiden) zijn echter allemaal sinds vorige week, derhalve nog steeds sporadisch. Zelfs in de ochtend gebeurd het soms, als de temperatuur amper 80 graden heeft gehaald maar het vat <70 is en dus hij aan springt, 10min draait, temperatuur buiten <72 komt en hij stopt...
Stagnatie maar een temp van 160? Slechte collector of je collector sensor is stuk.

Is het systeem toerental gestuurd? En zo ja hoe? Puls PWM?

En wat voor geluid is het ? Waar lijkt het op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Solar Masters schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:40:
[...]

Stagnatie maar een temp van 160? Slechte collector of je collector sensor is stuk.

Is het systeem toerental gestuurd? En zo ja hoe? Puls PWM?

En wat voor geluid is het ? Waar lijkt het op?
Geluid:

PWM gestuurd (OEG KWS Verschilregelaar)

Set:

3x platen https://www.oeg.net/plaat...eanderabsorptie-516000000
1x regelaar https://www.oeg.net/versc...-sensoren-tf-pt-212000082
1x pomp https://www.oeg.net/solar...uwlengte-1-dn15-512200106

ergens heb ik het idee dat er lucht in zit - ik moet nog even met het spoelstation aan de slag - maar ontlucten gaf tot nu toe geen lucht afgifte, alleen vloeistof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Crazy- schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:43:
[...]

Geluid:

[...]

PWM gestuurd (OEG KWS Verschilregelaar)

Set:

3x platen https://www.oeg.net/plaat...eanderabsorptie-516000000
1x regelaar https://www.oeg.net/versc...-sensoren-tf-pt-212000082
1x pomp https://www.oeg.net/solar...uwlengte-1-dn15-512200106

ergens heb ik het idee dat er lucht in zit - ik moet nog even met het spoelstation aan de slag - maar ontlucten gaf tot nu toe geen lucht afgifte, alleen vloeistof
JA dat is een OEG pompje van 15 euro. Zet er een knappe Grundfos tussen ben je de aankomende 12 jaar klaar.

En met meander collectoren met zoon hoge weerstand is dat ook geen wonder als hij zo hard moet werken.

Hoeveel bar bouw je op tijdens het spoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Solar Masters schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:48:
[...]

JA dat is een OEG pompje van 15 euro. Zet er een knappe Grundfos tussen ben je de aankomende 12 jaar klaar.

En met meander collectoren met zoon hoge weerstand is dat ook geen wonder als hij zo hard moet werken.

Hoeveel bar bouw je op tijdens het spoelen?
Tijdens het spoelen (Cq vullen) indertijd (laatste keer april/2020) : paar uurtjes op 6 bar gehouden conform handleiding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Solar Masters schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:33:
[...]

Goedkoop is duurkoop! Het belangrijkste is prijs per KWh. En een veel beter systeem die iets duurder is verdiend zich dan erg snel terug.
Ik wacht nog altijd op jouw berekeningen in verband met terugverdientijd....
Je kan vanalles beweren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

_Apache_ schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:29:
Het lijkt erop dat de collector vandaag even tegen het maximum aan heeft gezeten.

[Afbeelding]

Tijd om even een lekkere douche te nemen. :)
Dit soort grafieken zie ik trouwens steeds vaker. Bij de 85C van het vat gaat de pomp uit, ongeacht of er nog zon op staat. Met als gevolg dat de collector temp over de 100C schiet, soms wel voor uren. Gister bijvoorbeeld hetzelfde, om 1400hrs ging de pomp uit, om 1730 zakte de collector temp onder de 100C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlVHnjXfQ0uUHRugdnvCLvqdZp0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/mSz18seTOk56WEMd8ppKhcdW.png?f=fotoalbum_small

Kan zoiets kwaad?

[ Voor 22% gewijzigd door _Apache_ op 15-06-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@_Apache_ 100graden is geen probleem hoor. Glycol heeft daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
_Apache_ schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:41:
[...]

Dit soort grafieken zie ik trouwens steeds vaker. Bij de 85C van het vat gaat de pomp uit, ongeacht of er nog zon op staat. Met als gevolg dat de collector temp over de 100C schiet, soms wel voor uren. Gister bijvoorbeeld hetzelfde, om 1400hrs ging de pomp uit, om 1730 zakte de collector temp onder de 100C.

[Afbeelding]

Kan zoiets kwaad?
Zolang de druk bij het legen van de collector niet boven de 4.2 bar uitkomt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hql2Z48w0lFZZWvYgSnM3czFZiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ud6NzN5wQ9l66x36bOiMQpKM.jpg?f=fotoalbum_large

Dit systeem gaat door covid19 nu an 1.5 jaar bijna iedere dag in stagnatie. Totaal geen afname. Zonder van de opbrengst maar schade loopt het systeem hier niet door op.

Zolang een systeem door een professioneel iemand in bedrijf word genomen en de engineering juist is kun je zelfs bij een systeem van 10.000m2 rustig de stekker trekken zonder dat het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Crazy- schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:49:
[...]

Tijdens het spoelen (Cq vullen) indertijd (laatste keer april/2020) : paar uurtjes op 6 bar gehouden conform handleiding
Ik bedoel tijdens het pompen, Hoeveel druk bouwt het vulstation op als hij tegen de collector drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb een vraag. Ik heb een atag cv-ketel met zonnecollector (zonnegasCombiQ). Deze zat al in mijn huis toen ik het huis kocht (twee jaar geleden). De zonnecollector heeft het nooit lekker gedaan. Er komt vaak een error BL097 tevoorschijn. Volgens de handleiding betekent dit dat T1-T6 te hoog is, oftewel aanvoer minus zonlichtboilertemp is te hoog. Maar dit gebeurt continu. De installateur heeft er inmiddels voor 500,- aan verspijkerd, maar het haalt niets uit.

Mijn vragen:
* hoe kan ik checken of de temperatuur sensor het doet?
* hoe kan ik het hele systeem een sanity check geven? Dus, hoe check ik of er een lekkage in het systeem zit? Hoe kan ik de druk in het collectorsysteem checken? Etc.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:59
@KabouterSuper Je kan eens vragen op

http://renewable-energy-now.org/

de webmaster heeft ook zo'n apparaat

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMonkey
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-04 21:42
Goedemiddag iedereen,

Bij mij thuis werd een viessmann zonneboiler van 300 liter en viessmann ketel geinstalleerd. Ik wil mijn ervaring/probleem delen.

De installatie bestaat uit een bivalente boiler die bovenaan bijverwarmd wordt met de gaswandketel ernaast.
De boiler raakt op een zonnige dag probleemloos aan zijn temperatuur (max 75 graden, gemeten aan bovenkant vat). Bij voldoende zon stijgt ook de temperatuur onderaan de boiler tot ongeveer die waarde. Het volledige vat is op dat moment ongeveer 75 graden.

Maar twaalf uur erna is die al 8-10 graden gezakt zonder afname van warm water.
Dus 's morgens om zes uur is er nog 65 graden over van de 75 graden van de avond ervoor om 18 uur.
De grafiek van de boilertemp vertoont een scherpe zaagtand: overdag steil omhoog bij zon, even steil naar beneden 's nachts.
De handleiding van de boiler vermeldt standverlies / onderhoudsverlies (Qst bij 45K verschil) van de boiler van 1,52 kwh per 24h.
Dit komt volgens de berekening op onderstaande website neer op een temperatuurverlaging van 4.45 graden op 24 uur voor 300 liter. Daar zit ik dus ver boven met 8-10 graden op 12 uur.
https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html

Kan iemand beamen dat bovenstaande redenering klopt?

Het viel me op dat de leidingen tussen boiler en ketel steeds heet aanvoelen.
Ook de sensoren in de ketel ("gemeenschappelijke aanvoertemperatuur" en zelfs de rookgastemperatuur) geven waarden van 50-60 graden. Die stijgen en dalen mee met de temperatuur van het boilervat.
De brander zelf draait niet omdat de temperaturen hoog genoeg zijn.

Ik ben dan maar op zoek gegaan en het lijkt erop dat het warmteslot of terugslagklep op de leidingen tussen boiler en ketel ontbreken.
De ketel hangt een meter hoger dan de boiler wat een droomsituatie voor natuurlijke convectie oplevert, waarbij de warmte van de zonneboiler verloren gaat in de ketel.

Installateur komt binnenkort terugslagkleppen op de leidingen tussen boiler en ketel installeren. Een warmteslot is door moeilijke bereikbaarheid minder een optie.
Hopelijk lost dit het op

Het verbaast me enigzins dat de installateur hier geen rekening mee hield.
Er lijkt toch veel gebrek aan kennis voor dit soort installaties te zijn. Daarnaast vraag ik me af hoeveel installaties er compleet onder hun rendement draaien door dit soort fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@CyberMonkey je verlies kan inderdaad door je leidingen komen, zijn die geisoleerd?

Doe je alleen SWW of ook CV ondersteuning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swenno
@CyberMonkey dat lijkt idd op dat je warmte gewoon door natuurlijke werking kwijt raakt.

Terugslag klep gaat daarvoor niks uit halen. Je zal echt een warmte slot moeten laten installeren.

Dit geeft wel weer aan dat een gemiddelde installateur te weinig kennis heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Swenno op 17-06-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMonkey
De boiler doet geen CV ondersteuning.
De leidingen tussen boiler en ketel zijn geïsoleerd.
Ik denk dat het grootste warmteverlies in de ketel zelf gebeurt aangezien die ook warm aanvoelt.
Die ketel lijkt niet erg geïsoleerd.

Ik ben vooral nog op zoek naar een manier om de verwachte temperatuursdaling te berekenen op basis van de Qst zoals vermeld in de handleiding.
Dan kan ik de installateur met meetwaarden in de hand bewijzen dat de boiler te veel warmte verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
CyberMonkey schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:28:
Dus 's morgens om zes uur is er nog 65 graden over van de 75 graden van de avond ervoor om 18 uur.
De grafiek van de boilertemp vertoont een scherpe zaagtand: overdag steil omhoog bij zon, even steil naar beneden 's nachts.
De handleiding van de boiler vermeldt standverlies / onderhoudsverlies (Qst bij 45K verschil) van de boiler van 1,52 kwh per 24h.
Dit komt volgens de berekening op onderstaande website neer op een temperatuurverlaging van 4.45 graden op 24 uur voor 300 liter. Daar zit ik dus ver boven met 8-10 graden op 12 uur.
https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html

Kan iemand beamen dat bovenstaande redenering klopt?
Op je energielabel staat ook een wattage voor de uitstraling vermeldt. Bij temperatuurverschil van 65 graden, dacht ik. Dus daar staat dan iets van 91 Watt op?

Maar ondertussen straal je dus 280W weg, bij 45 graden temperatuursverschil? Klinkt als tijd voor warmtesloten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMonkey
op de sticker staat er 63 Watt. Dat komt ook overeen met de 1.52 kwh per dag (63*24=1512).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@CyberMonkey Ja, dus je zou 63W moeten zien stralen, maar je hebt 280. Zou de installateur mogen snappen dat hij daar iets mee moet, als je dat vertelt, toch?

En sorry voor de kleine misser. Het label is inderdaad ook bij 45 graden verschil. (Geen 65 graden verschil, maar 65 graden boiler temp bij 20 graden omgeving.)

Heb je ook een dop / isolatieprop op / in ongebruikte aansluitgaten in de isolatie, trouwens? Die 'lekken' vaak ook best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harro006
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-01-2024
Dag allen ,
Ik was 1 en ander op tweakers aan het lezen en zag dat er zeker know how hier aanwezig is..

Ik heb een dilemma mbt onze zonneboiler cq warmtepomp installatie
Ik zal de case zo kort en duidelijk mogelijk proberen te omschrijven.
Met daarbij mij vragen .vraag gerust door als iets niet duidelijk is

Via 123 ... een Nederlands Duits bedrijf heb ik een zonneboiler en wp set gekocht..
Zij hebben geen eigen installateurs maar wel aangesloten installateurs.

Daar zit hem probleem 1
De installatie vorig jaar gekocht met de afspraken dat het rond de herfst uiterlijk af zou zijn einde zomer zou ook moeten kunnen dit oa ivm corona..

Nu is het spul deels geinstaleerd maar zitten we in een conflict met de installateurs..
1 ze kunnen of willen het niet instaleren zoals afgesproken
2 ze berekenen veel hogere kosten

Hierop hebben we rechtsbijstand ingeschakeld die na een en ander geprobeerd te hebben nu een inspecteur gaat sturen om de situatie te beoordelen.

Nu stapelen diverse vragen zich op..

Wat is de beste oplossing voor ons,
Financieel en op praktisch gebied.

Onze situatie
Een oudere cv ketel cq 17 jaar oud werkt maar maakt soms herry vooral in de winter
Reden voor ons om te kijken wat we wilden
Wij dachten vh gas af met een al en zonneboiler.
Met een verbruik van net 530 m3 pj
Daarbij we ook wat meer wilde isoleren

We hebben vloerisolatie niet de beste en bodemisolatie deze laatste afgelopen herfst volgens advies laten leggen.
We verwarmen alleen beneden.
Met vloerverwarming en waar nodig een convector

Gekochte set 600 l hygiëne vat met 1 warmtewisselaar
2 keer 18 hp zonnecollectoren
1 wb md30d r417a
Diverse onderdelen met oa een resol mx
Tuin op het zuiden

We hebben ook 7 zonnepanelen liggen. Wat ons verbruik bijna dekt.

Ik vermoed dat de installateurs niet goed naar het pakket en onze situatie gekeken hebben
Na de offerte die ik kreeg zeiden ze dat het niet op het dak zou passen
En of er niet een stevige pergola neergezet kon worden.
Nu wilde wij al een overkapping dus hebben we die gebouwd.
Ze wisten niet dat wij geen krachtstroom hadden
Inmiddels wel hebben we laten instaleren.
Van 35 naar 3 keer 25 amp.

Boiler geinstaleerd met diverse aansluitingen, hoever is voor mijn leke oog niet helder.
Warmtepomp niet aangeraakt
Heatpipes buizen naar overkapping getrokken
Hp staan verder nog in dozen
Controler niet aangesloten.
Standaarts voor hp heb ik gemonteerd dit vroegen ze mij te doen
Vond ik ook wel leuk.

Oude cv nog in werking.

Zie foto's voor ondersteuning . Onderaan

Nu ben ik een beetje een leek mbt installatie maar lees dat er vele manieren zijn en dat het goed aansluiten en regelen essentieel is.

Dan de kosten
los van het pakket rekenden de installateurs zo'n 2860 euro dit kon iets afwijken maar zou ruim begroot zijn.
Nu sturen ze een rekening van ruim 4800 euro en werkt er nog niks
Ze schatten nog eens 1500 euro kwijt te zijn en willen de instalatie op de oude cv instaleren.
(We hebben een bouwdepot maar die loopt deze zomer af was gebaseerd op de offerte. )

Onze wensen waren vh gas af en dat kon werdt gezegt.
De installatie op vaatwasser en evt wasmachine instaleren
En in de zomer een zwembad of spa ondersteunen hebben we nog niet.

Vanuit de installateurs wamen er hobbels zoals geen keachtstoom en legionella halverwege de installatie

Nu heb ik diverse dingen zoals
propaan onderzocht Wordt afgeraden in huis doen we dus niet.
Een spiraal maar dat vreed energy ben ik geen fan van.
Een doorstromer als dat nodig is voor sww.
Andere suggesties welkom..
..
..

Nu weet ik niet zo goed hoe het juridisch gaat lopen.
Probleem is dat er ook wel een en ander telefonisch of per ap gecomminuceerd (telefoon is stuk gegaan was gefrustreerd hierdoor)

Gelukkig ook aardig wat per mail waar we nu mee bezig zijn.

Al met al een rampen scenario

Verdiepings vragen
De subsidie heb ik omdat het niet af geinstaleerd is niet aangevraagt nog
Zou dat al kunnen ?
Als deze installateurs het niet af kunnen maken , wie dan wel
Wat zijn reële kosten.
Hoe is dit goed aan te sluiten voor onze situatie

Een heel verhaal en ik hoop dat jullie wellicht ons kunnen helpen of adviceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86_5Fz_yFU5H9MT1sBFHiT7Uzbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RD3vJ2Ufp1Mf9pIkifWW9eju.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhp3aojlFkmpbaCaZPGN4HpuX4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XARnkgcoNGxwMQsxUDlZQMRG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orGaTGvOo83_sPsOcM_DXBppCrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDdIudU9ZMpz3Xd0iAKBBe6T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Harro006 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:24:
Hierop hebben we rechtsbijstand ingeschakeld die na een en ander geprobeerd te hebben nu een inspecteur gaat sturen om de situatie te beoordelen.
Dat is wel handig, ja. Want je moet hoe dan ook netjes verder met of netjes af van die installateur. Rechtsbijstand kan je adviseren welke van beide en dat in de juridisch juiste banen leiden.
Na de offerte die ik kreeg zeiden ze dat het niet op het dak zou passen
[..]
Ze wisten niet dat wij geen krachtstroom hadden
Het klinkt alsof je het pakket zelf hebt uitgezocht en vervolgens een installateur bestelde voor de montage. Dan is het aan jou (en evt. de verkoper) ervoor te zorgen dat dit het juiste pakket is. Dat de collectoren niet op het dak passen en de WP niet op je elektrische installatie kan, kun je de installateur alleen aanrekenen als deze die pakketkeuze geadviseerd heeft.
De subsidie heb ik omdat het niet af geinstaleerd is niet aangevraagt nog
Zou dat al kunnen ?
Eigenlijk niet, lijkt me. Gaat in elk geval veruit 't makkelijkst wanneer je een "is geïnstalleerd" eindnota hebt.
Als deze installateurs het niet af kunnen maken , wie dan wel
Wat zijn reële kosten.
Hoe is dit goed aan te sluiten voor onze situatie
Waar? Elke installateur die wat kan heeft werk zat en gaat dus niet naar de andere kant van Nederland rijden.

Het oogt alsof ze vooral aan dingen begonnen zijn. Konden ze niet verder, of..?

Trouwens, als je werkelijk je verwarming aan die warmtepomp toevertrouwt, ga je dan wel gelijk sparen voor een nieuwe? Waar is toch ook wel vaak naar z'n geld..

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 21-06-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harro006
Hoi dank voor je snelle reactie al
Het klinkt alsof je het pakket zelf hebt uitgezocht en vervolgens een installateur bestelde voor de montage. Dan is het aan jou (en evt. de verkoper) ervoor te zorgen dat dit het juiste pakket is. Dat de collectoren niet op het dak passen en de WP niet op je elektrische installatie kan, kun je de installateur alleen aanrekenen als deze die pakketkeuze geadviseerd heeft.
Installateurs geadviseerd door 123.. En pakket laten controleren door installateurs bergman techniek. Of dit een goed pakket was passend bij onze sytuatie. En of zij dat konden.

Specifiek gewacht met aanschaf voordat zij dit gedaan hadden en een goede prijsopgave konden maken.. het dak vindt ik overigens niet het ergste probleem.
Waar? Elke installateur die wat kan heeft werk zat en gaat dus niet naar de andere kant van Nederland rijden.
Nieuwegein midden van Nederland
Trouwens, als je werkelijk je verwarming aan die warmtepomp toevertrouwt, ga je dan wel gelijk sparen voor een nieuwe? Waar is toch ook wel vaak naar z'n geld..
Is deze zo slecht dan ?

Ze konden toen niet verder omdat er nog geen krachtstroom was inmiddels wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Harro006

Vergeet niet om je bouwdepot te verlengen bij de bank, dat kan doorgaans prima zonder problemen voor een jaar en is gratis. Op dit moment is het vooral een juridische zaak denk ik. gewoon even uit laten vechten.

En subsidie mag je alleen aanvragen als de instalatie in gebruik is genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harro006
Hoi hoi
Ik ga de link mbt warmtepomp bekijken
Bouwdepot verlengen is een mooie optie wist ik nog niet.

Partijen laten uitvechten zeker ..

Wilde voorbereid zijn voor de adviseur ..vandaar en dat beter laat dan nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Onze boiler haalt bij zonnige dagen met 30+ graden buitentemperatuur niet eens 80 graden watertemperatuur, 73 graden is het hoogste wat ik tot nu toe gezien heb op de warmste dagen. Lijkt me wat aan de lage kant, is dit te verwachten of zou er ergens iets fout zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harro006
Goeden dag gold
Zoals gezegd ben ik niet de expert maar ik denk dat je iets meer info handig is voor de mensen hier die er verstand van hebben..
Waar ik dan aan denk hoe groot is het vat
Hoeveel collectoren of heat.pipes heb je liggen
Wat is de ligging en wat de hellingshoek.
Hoever staat de boiler weg zijn de buizen goed geïsoleerd etc.
Dat zijn lig factoren die invloed hebben als ik het goed lees

Maar ik heb dus geen expert.
Succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMonkey
Kijk ook na met welke temperatuur in het vat je 's ochtends begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-07 11:03

ranzige pad

kwaaak kwaak

gold_dust schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:52:
Onze boiler haalt bij zonnige dagen met 30+ graden buitentemperatuur niet eens 80 graden watertemperatuur, 73 graden is het hoogste wat ik tot nu toe gezien heb op de warmste dagen. Lijkt me wat aan de lage kant, is dit te verwachten of zou er ergens iets fout zitten?
Dat is bij ons het zelfde. de heatpipes (25) liggen op West en pakken eingelijk te laat zon. Orrientering op Oost was beter geweest achteraf.

Op zonnige dagen trek hij het buffervat 300L tot tot 70/75 graden. Maar deze wordt dan niet door de warmte pomp meer bijverwarmd. In de winter heb ik de warmte op op 55 graden gezet voor het tapwater en in de zomer staat hij op 50. Gelukkig hoeven we op deze manier vanaf maart tm dik in oktober niet bij ste stoken op het heetwater.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@gold_dust waar staat je regelaar op ingesteld ? Kan zijn dat die op 73graden staat.

Rest is al benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-08 08:59
Goedemiddag allemaal,

Wij hebben sinds een jaar of 5 een solesta zonneboiler (collectieve inkoop + subsidie toen der tijd)
Werkt redelijk, maar sinds een tijdje maakt het pompje een vervelend geluid.
Iemand hier ervaring mee, en vooral een oplossing?

Bvd!

MvG,
Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
eitje84 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:01:
Goedemiddag allemaal,

Wij hebben sinds een jaar of 5 een solesta zonneboiler (collectieve inkoop + subsidie toen der tijd)
Werkt redelijk, maar sinds een tijdje maakt het pompje een vervelend geluid.
Iemand hier ervaring mee, en vooral een oplossing?

Bvd!

MvG,
Martin
Pompjes kunnen defect gaan… nieuwe pomp zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
gold_dust schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:52:
Wat ligt er aan collector(type en m2) en onder wat voor hoek en welke richting?
Hoeveel liter boiler staat er?

Hoeveel personen of apparaten maken gebruikt van het warmwater en wat voor douchkop?
Pagina: 1 ... 30 ... 65 Laatste