14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Ik dacht aan lucht 'gevonden' doordat door de storing een deel van je vloeistof wellicht erg heet is geweest. Hier is de ontluchting van de CV goed te horen, want de meeste lucht komt vrij tijdens verwarmen van het water in de CV-haard in de woonkamer (met automatische ontluchter erop). Al een jaar geleden gevuld en nog dagelijks vindt hij lucht.Baapje327 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:01:
Ik zou niet weten waar de lucht vandaan zou moeten komen. Bij installatie heeft er zo een pomp kar aan gestaan en de boel een tijdje rondgepompt. Geen problemen gehad verder. En dat is dus paar jaar terug (zomer 2018)
Vlotter van de warmtecollector laat zich hier helaas ook niet in 't kijkglas meer zien. (Jammer, heb 'm nog wel nodig.) Denk dat 't nogal slechte kwaliteit is wat ze monteren..
Want de pomp moet gewoon naar max kunnen ( Alle lampjes branden )
Als ik naar mijn eigen systeem kijkt. Zodra ik de pomp pwm aansturing veranderd, schakeld die zelf gewoon de pomp van 2 lampjes naar alle lampjes aan.
Edit: ben thuis zelf aan het testen geweest en pomp kan je gewoon maximaal uitsturen door eerst met de button te spelen op de pomp.
Heb hem nu zelf ook lager ingesteld
[ Voor 59% gewijzigd door Swenno op 10-04-2021 17:29 ]
Pompsetting wel verhoogd, maar hij geeft wel maar 2 lampjes.Swenno schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:30:
@Baapje327 is de pompsetting verhoogd of blijft die op de 1ste 2 lampjes staan ?
Want de pomp moet gewoon naar max kunnen ( Alle lampjes branden )
Als ik naar mijn eigen systeem kijkt. Zodra ik de pomp pwm aansturing veranderd, schakeld die zelf gewoon de pomp van 2 lampjes naar alle lampjes aan.
Edit: ben thuis zelf aan het testen geweest en pomp kan je gewoon maximaal uitsturen door eerst met de button te spelen op de pomp.
Heb hem nu zelf ook lager ingesteldzodat 100% nog maar 8 l/m is.
En de resol stuurt wel 100% aan, maar manueel krijg ik hem dus niet op 100%.
Als ik hem met de instellingen op 5 lampjes aan zet(dus max stand zonder pwm als ik het goed begrijp ) , dan schakelt ie terug naar 2 lampjes.
Hoeveel glycol moet eruit komen bij dat onderste kraantje als je die opendraait? Komt bij mij wel een straaltje uit, maar niet met de druk die ik ken vanuit mijn cv circuit. (1,5 bar daar, en dat spuit er echt uit). Glycol is iets over de 2 bar, maar komt er helemaal niet zo hard uit.
@Gwaihir na een jaar nog steeds lucht vinden vind ik wel bijzonder in een gesloten systeem eigenlijk. Dat zou er met de ZB en houtkachel temperaturen er toch wel uit moeten zijn mi...
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Waarom zou je dat willen trouwens?Swenno schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:30:
@Baapje327
Heb hem nu zelf ook lager ingesteldzodat 100% nog maar 8 l/m is.
Regelgebied vergroten.
Stel je pomp kan van 0 tot 100l/m
0% tot 100% pwm uitsturing is dan 50% pwm = 50l/m
Maar als je maar max 9l/m nodig hebt staat je pomp altijd maar 9 a 10% uitgestuurd.
Als je dan de flow verlaagd naar 10l/m is 100% 10l/m dus 50% 5l/m dus kan je veel beter je systeem regelen. En constante delta T bewaren
Dat zou ik ook gezegd hebben. Maar 't is er toch onmiskenbaar (wel véél minder dan net na ingebruikname). En 't kan er ook niet opnieuw in kruipen natuurlijk, want zo'n systeem staat op overdruk. Dus, wees niet al te verbaasd als je zonneboiler toch ook nog ergens een luchtbel blijkt te bevatten.Baapje327 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:09:
@Gwaihir na een jaar nog steeds lucht vinden vind ik wel bijzonder in een gesloten systeem eigenlijk. Dat zou er met de ZB en houtkachel temperaturen er toch wel uit moeten zijn mi...
Lucht uit systeem krijgen heb je dus die pomp nodig.
Maar als je de play button op de pomp 2 seconden in drukt krijg je de functie te zien waar die nu opstaat.
Welke functie is dat ? ( Moet geel / rood zijn )
Dan kan je met de play button verder klikken naar andere setting en dan niks doen als je de juiste setting hebt.
Geel groen is vaste waarde. Geel rood pwm
Die pomp ken ik niet. Die zal denk ik 40 tot 100l/min doen? D.w.z. hij draait 30-100% van z'n max toerental, maar bij 30% toeren hoort zeker meer dan 30% van de max flow, vanwege de relatief nog geringe weerstand. (Hoeveel zal sterk van je installatie afhangen. Ik heb hier een vijverpomp die van 80-100% vrijwel alleen elektriciteitsverbruik toe voegt.)Swenno schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:56:
Dat je regelnauwkeurigheid (mogelijk) toe neemt klopt. Maar het verband tussen signaal en flow ligt dus wel ingewikkelder.
Daarbij is 't ook nog 'ns zo dat de pomp wellicht niet bij 1% PWM-signaal al minimum toeren gaat draaien en bij 100% pas max. Bij mijn OEG pomp hier betekent een PWM-signaal van 100% juist dat de PWM-stand uit staat en hij andere programma instellingen accepteert.
Ongetwijfelde (en kennelijk, volgens @Swenno's post) werkt die Grundfos op dat punt weer net even anders. Maar toch: iets om te controleren, @Baapje327: stemt de "100% flow" PWM-setting van je Resol wel overeen met wat de pomp verwacht als 100% signaal?
Maar als je pomp in het lage gebied zit van 0 tot 10 of bijvoorbeeld tot 100 liter geeft zo uitsturing van 0 tot 10v een hele andere flow.
Controller kijkt alleen maar naar de delta T dus als je met de pomp beter kan regelen word je systeem beter.
Helder verhaal.Swenno schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:56:
[...]
Regelgebied vergroten.
0% tot 100% pwm uitsturing is dan 50% pwm = 50l/m
Maar als je maar max 9l/m nodig hebt staat je pomp altijd maar 9 a 10% uitgestuurd.
Als je dan de flow verlaagd naar 10l/m is 100% 10l/m dus 50% 5l/m dus kan je veel beter je systeem regelen. En constante delta T bewaren
@Gwaihir bijzonder, maar ok, hoe krijg ik die lucht eruit is dan blijkbaar de vraag😅
Ik heb beide vandaag geprobeerd ( rood/geel dus voor pwm en 5 groen /geel, dus zonder pwm en full power)Swenno schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:07:
@Baapje327
Lucht uit systeem krijgen heb je dus die pomp nodig.
Maar als je de play button op de pomp 2 seconden in drukt krijg je de functie te zien waar die nu opstaat.
Welke functie is dat ? ( Moet geel / rood zijn )
Dan kan je met de play button verder klikken naar andere setting en dan niks doen als je de juiste setting hebt.
Geel groen is vaste waarde. Geel rood pwm
beide hadden geen effect. De link die je gisteren stuurde was vrij duidelijk, dus dat uitgevoerd zoals je hierboven beschrijft.
Zou ik nog een extra pomp eraan kunnen hangen oid? Of iets open draaien zijn dat de lucht eruit schiet oid?
Even het pwm signaal loskoppelen op de pomp en dan het relais op de controller aanzetten.
Dan zou je de pomp wel gewoon moeten kunnen sturen omdat die dan geen pwm signaal meer krijgt.
Maar blijft vreemd vinden dat het niet lukt bij jouw.
Ga ik proberen 👍Swenno schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:04:
@Baapje327 je zou het pwm signaal ook even kunnen weghalen waardoor je de pomp wel gewoon moet kunnen aansturen.
Even het pwm signaal loskoppelen op de pomp en dan het relais op de controller aanzetten.
Dan zou je de pomp wel gewoon moeten kunnen sturen omdat die dan geen pwm signaal meer krijgt.
Maar blijft vreemd vinden dat het niet lukt bij jouw.
Je bedoelt kabeltje uit de pomp of de controller toch? En dan via de handmatige functie op de controller de pomp aanzetten toch?
En dan op de pomp zelf, dus de 5 lampjes groen/geel instellen.
Correct?
Ja klopt het pwm signaal kabeltje uit de pomp halen.Baapje327 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:10:
[...]
Ga ik proberen 👍
Je bedoelt kabeltje uit de pomp of de controller toch? En dan via de handmatige functie op de controller de pomp aanzetten toch?
En dan op de pomp zelf, dus de 5 lampjes groen/geel instellen.
Correct?
Dan het relais vrijgeven op de controller zodat de pomp spanning heeft.
En dan met de play button de pomp in maximale stand zetten geel / groen
Top, hij draait nu, precies conform je aangeeft, maar hij blijft op 2 lampjes hangen. Als je 1x op > drukt, dan krijg je 5 groen/geel te zien, maar na een paar seconden weer 2 lampjes.Swenno schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:14:
[...]
Ja klopt het pwm signaal kabeltje uit de pomp halen.
Dan het relais vrijgeven op de controller zodat de pomp spanning heeft.
En dan met de play button de pomp in maximale stand zetten geel / groen
:strip_exif()/f/image/vagxCO5aI4zSeW9ieH1ogEnU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LZlYa1k5PyDmtxTH1ICmPFnv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door Baapje327 op 10-04-2021 20:17 ]
Langer ingedrukt houden. Zodat die unlocked en dan kan je door het menu heen
Maar hij staat dus in de 5 lampjes modus, als ik ingedrukt hou, dan kan ik gewoon in het menu en kan je door de verschillende settings heen.
Alleen als ie draait, geeft ie maar 2 lampjes.
Dus weinig flow toch?
Of begrijp ik je verkeerd?
Als je niet in het menu zit, dan doet ie toch dit:
Als je er 1x op drukt, geeft ie z'n huidige modus toch weer?
En als je niks doet, dan laat ie zien hoe hard ie pompt toch. Of flow geeft?
[ Voor 38% gewijzigd door Baapje327 op 10-04-2021 20:22 ]
Wat als die gelocked staat kan je idd door het menu heen alleen kan je niks instellen
Je moet hem op een gegeven moment op alle kleuren krijgen en dan loslaten en gaat die naar die setting. Mocht de pomp dan niet goed gaan pompen krijg je foutmelding.
Maar nu blijft die gewoon in de lage stand staan omdat die gelocked is
Nee hij staat niet in locked. Net ff getest, en als je in locked staat kom je niet meer in het menu.
Ik kom wel in het menu en merk ook verschil in verschillende modi.
Ik heb hem nu op de hoogste setting zonder pwm gezet (aan aan aan uit aan), zie handleiding die je gisteren stuurde.
Die hoogste setting geeft eerst kort 3 lampjes en zakt dan terug naar 2.
Het lijkt alsof ie wel hard probeert te pompen, maar dat ie toch geen flow op gang krijgt.
Ik kan morgen wel ff dit proberen en dan 't dak op, miss komt er toch wat lucht uit de ontluchter, of hoor ik iets.
Lijkt mij dat de pomp wel doet wat ie moet doen....
Meerdere keren aan uit zetten werkt ook wel om lucht weg te douwen.
En / of heb je nog andere (lokale) hoogste punten? Bij mij is dat bijv. heel duidelijk: met de automatisch ontluchter open, ontlucht de collector wel. Maar ik heb ook nog een leiding naar één vat langs het plafond lopen (hoger dan de pompgroep en hoger dan de spiraal van dat vat). Daar paste geen ontluchter meer boven. Dus die heb ik twee keer leeg moeten drukken. (1x kort na ingebruikname, 1x na langere tijd in de zomer dat vat niet gebruikt te hebben.) Dat ging door even de pomp op 100% te laten draaien.
Maar miss met wat extra pompen komt 't net los oid.
Anders draai ik hem miss wel beetje los.
Miss werkt dat, een schokje door 't circuit door drukverlies. (moet ik vroeg doen anders is ie te heet)
Heeft ook wel eens gewerkt in m'n vvw circuit namelijk.
Dus.. ik gok dat je een gesloten afsluiter onder je ontluchter aantreft morgen.
Ja goed punt, alleen is mijn setup heel simpel.
In de garage staat 't vat, pomgroep ernaast, 2 leidingen omhoog naar de collectoren die op 't garagedak staan. 3 achter elkaar, 1 kant erin, andere kant eruit. Schema 1 uit 't boekje.
Ontluchter zit bij mij voor de collectoren trouwens.
Al zou 't kunnen dat de flow andersom door de leidingen gaat, dan dat ik denk. Als ik weer flow heb, kan ik met miss voelen. Ik kan niet goed zien hoe de leidingen door de dakdoorvoer gaan namelijk.
Ik heb de ontluchter open gezet enkele dagen terug. Hij staat al sinds een week na de installatie dicht(2018). Precies omdat je anders in de zomer glycol damp verliest.
[ Voor 5% gewijzigd door Baapje327 op 10-04-2021 21:02 ]
de drukmeter deed het niet. kon er zonder problemen 5 liter glycol in kwijt. (toen maar gestopt) morgen ff boormachinepompje halen bij de hornbach en dan weer op druk brengen.
een half leeg circuit verklaart gelijk alle problemen.
mijn circuit is denk ik 20 meter lang (incl de collectoren) en mijn opvoerhoogte is minder dan 2.5 meter oid. Welke stand moet ik dan pakken. die laagste PWM stand denk ik he? die voor 4.5m opvoerhoogte.
ik laat even weten als ik hier een stapje verder ben. 2.5 bar is wel normaal geloof ik he? of hoe bepaal ik dat?
Grrrr, net even een paar dagen niet mee gelezen. Hier precies hetzelfde gehad, drukmeter ook defect.....Baapje327 schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:00:
nou ik ben eruit hoor mensen, dankzij alle hulp! (heel fijn, mijn dank is groot!)
de drukmeter deed het niet. kon er zonder problemen 5 liter glycol in kwijt. (toen maar gestopt) morgen ff boormachinepompje halen bij de hornbach en dan weer op druk brengen.
mijn circuit is denk ik 20 meter lang (incl de collectoren) en mijn opvoerhoogte is minder dan 2.5 meter oid. Welke stand moet ik dan pakken. die laagste PWM stand denk ik he? die voor 4.5m opvoerhoogte.
ik laat even weten als ik hier een stapje verder ben. 2.5 bar is wel normaal geloof ik he? of hoe bepaal ik dat?
Mooi dat het is opgelost.
@Solar Masters
Wat zijn de symptomen voor een "afgeschreven"set heatpipes, moet ik dat dan in een geleidelijke verminderde opbrengst zien, of is het echt lekkage?
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Ik vul de glycol bij met een 10 liter plantenspuit / onkruidspuit die je handmatig op druk brengt, de slang en aansluiting bevestigd met een slangenklemmetje. Gebruik het ook om glycol te verversen!Baapje327 schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:00:
nou ik ben eruit hoor mensen, dankzij alle hulp! (heel fijn, mijn dank is groot!)
Staat mooi standby en kost niet veel.
ook een goede tip, maar die heb ik ook nietLeudal schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:01:
[...]
Ik vul de glycol bij met een 10 liter plantenspuit / onkruidspuit die je handmatig op druk brengt, de slang en aansluiting bevestigd met een slangenklemmetje. Gebruik het ook om glycol te verversen!
Staat mooi standby en kost niet veel.
boormachinepompje kost 13 euro, ook niet de wereld en stond al even op de verlanglijst, dus alleen even wachten omdat corona.
ik laat morgenavond of dinsdag ff weten of alles weer correct werkt!
Met een boormachinepmpje had ik zelf slechte ervaring, een onkruidspuit zie je ook vaak in de aanbieding voor rond de 10 euro. Het doseren en systeem langzaam weer op de gewenste druk brengen gaat gemakkelijk.Baapje327 schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:05:
[...]
ook een goede tip, maar die heb ik ook niet
boormachinepompje kost 13 euro, ook niet de wereld en stond al even op de verlanglijst, dus alleen even wachten omdat corona.
ik laat morgenavond of dinsdag ff weten of alles weer correct werkt!
Wel in alle gevallen opletten, google maar eens glycol
Verklaard ook genoeg die druk meting
Maar ja: n=1.
ik laat elke 3-4 jaar iemand een controle doen, ook van de anodes
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Levensduur is afhankelijk van het type en merk. Een heatpipe gaan gemiddeld tussen de 12 en 20 jaar mee. Bij de betere kun je rekenen met een verlies is vermogens van ca. 3% per jaar. De 12mm versies eerst 6 a 7% per jaar. Bij onze 24mm heb ik in 17 jaar nog geen collector gezien waarvan ik dacht dat hij duidelijk minder vermogen had.vanderv schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:47:
[...]
@Solar Masters
Wat zijn de symptomen voor een "afgeschreven"set heatpipes, moet ik dat dan in een geleidelijke verminderde opbrengst zien, of is het echt lekkage?
Als het mijn set was zou ik buis voor buis eens kijken of ze allemaal even snel warm worden. Wil op de zaak binnenkort ook een test gaan doen met 100 buizen om te kijken of er verschillen in zitten wat betreft de hoeveelheid vulling en hoeveel er vanaf de fabriek goed werken. Teveel en te weinig vulling is slecht. En ik ga er vanuit dat er ook wel eens 1 lek kan zijn of niet gevuld vanaf de fabriek Ze test deze wel zeggen ze maar ik ben ook benieuwd naar de verschillen tussen de buizen.
Lekker bezig hoor, geen worden dat jullie allemaal lucht in de systemen hebben zitten. Geen van de bovenstaande manieren gaat werken bij een zonneboiler met RVS spiraalbuis!Leudal schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:18:
[...]
boormachinepmpje, onkruidspuit, Gardena tuin pomp, 2 a 2,5 bar.
Zelfs met een professioneel vulstation sta ik nog wel een 6,5 uur te pompen en druk op te bouwen voor ik alle lucht eruit heb! (dus ook de microscopische luchtbelletjes.) Automatische ontluchters in een zonneboiler gaan heel weinig helpen! Sterken nog doordat deze vaan een schroefverbinding hebben is het juist oorzaak nr. 1 van lekkage.
In plaats van alles steeds af te zeiken, kan je ook eens een keer aangeven wat er wel gedaan zou moeten worden.Solar Masters schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:33:
[...]
Lekker bezig hoor, geen worden dat jullie allemaal lucht in de systemen hebben zitten. Geen van de bovenstaande manieren gaat werken bij een zonneboiler met RVS spiraalbuis!
Zelfs met een professioneel vulstation sta ik nog wel een 6,5 uur te pompen en druk op te bouwen voor ik alle lucht eruit heb! (dus ook de microscopische luchtbelletjes.) Automatische ontluchters in een zonneboiler gaan heel weinig helpen! Sterken nog doordat deze vaan een schroefverbinding hebben is het juist oorzaak nr. 1 van lekkage.
Welke druk zou jij in dit geval adviseren of met welke methode zou je de juiste druk kunnen bepalen.
Een betere wereld begint bij jezelf,
Je geeft steeds aan dat Rivusol betere kwaliteit levert, maar zorg dan ook dat er iets van een webshop online komt voor de DIY. En als je niet aan DIY wilt leveren, wat doe je hier dan nog op Tweakers? 90% doet hier aan DIY
En de mensen die hier komen voor vragen n.a.v. installatie door een installateur is omdat in 90% problemen met de installatie zijn, dus ga dan alsjeblieft op de installateurs lopen zeiken.
Ik denk niet dat veel mensen hier de hele tijd op je negatieve toon in je berichten zitten te wachten.
Daarnaast is reclame maken voor je eigen bedrijf niet helemaal de bedoeling op Tweakers, dat de moderators nog niet in hebben gegrepen valt me nog mee.
[ Voor 5% gewijzigd door Helhond op 12-04-2021 11:45 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Ik heb een aardig stuk geschreven over Glycol en ook de drukbereking al eens uitgelegd.
Misschien dat het als zeiken over komt maar word gewoon een beetje somber als ik kijk wat er op de Nederlandse markt gebeurt met zonneboilers.
Dus probeer voor de druk in het systeem ff terug te lezen en voor het vullen......
Als je geen 4 bar kunt opbouwen met een vulstation, minimaal 30l/pm aan debiet kunt halen of niet minimaal 20 liter in je vulinstallatie kunt hebben om de lucht te laten stijgen tijdens het vullen dan krijg je een zonneboiler niet ontlucht.
Heb je geen professioneel vulstation?
Zo doe is het als ik in het buitenland zit zonder gereedschap:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5feMk3E5pbcaGUd4EMe1jgm5.jpg?f=user_large)
Goedkope hydrofoorpomp met een krukje en 20l jerrycan erboven.
Dus heel veel van jouw diy ontwerp wijkt het niet af
Nogmaals, Pomp alleen gaat niet helpen! Er zal minimaal 20l vloeistof boven moeten staat om te zorgen dat de lucht er uit kan stijgen en de pomp geen lucht aan kan zuigen.Swenno schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:14:
@Solar Masters Gardena pomp doet 3600 l/h druk 3.6 bar.
Dus heel veel van jouw diy ontwerp wijkt het niet af
Welkom op internet, dat is een beetje inherent aan posten op tweakersSolar Masters schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:57:
Volgens mij heb ik diverse onderwerpen al uitgelegd, het lijkt er alleen op dat niet iedereen eerst even dit topic voor een deel leest voordat er iets word gevraagd. Hierdoor krijg je steeds de zelfde vragen en fouten.
Gewoon even er naartoe linken, of vragen of het misschien gepinned of in de TS opgenomen kan worden.
En dan nog zal je er naar moeten linken.
Ik ben ook somber over het architectonische nivo van een gemiddelde nieuwbouw woning, maar daar ga ik de bewoners toch niet op aanspreken?Misschien dat het als zeiken over komt maar word gewoon een beetje somber als ik kijk wat er op de Nederlandse markt gebeurt met zonneboilers.
"Wij" als branche waren zeer te spreken over het concept zonneboiler en hebben het best veel toegepast, echter kwamen vrij snel de problemen lekages, klagende bewoners en aannemers en met name een te hoog risico voor aannemers/projectontwikkelaars en dus passen we ze al bijna 20 jaar niet echt meer toe. Als je iemand zou moeten overtuigen dat het nu echt anders is zijn "wij" het.Ik heb best wel eens een klant die gebaat is bij een zonne boiler (in welke vorm dan ook), maar als de kans bestaat dat jij hem gaat aanspreken op zijn hygiene ga ik die persoon nooit of te nimmer jouw kant op sturen.
Opzich ben je niet uniek, zolang ik niet meld dat ik een architect ben krijg ik zelde de info die ik nodig heb, voor mij is het ook een manier om een bedrijf te testen. Ik stuur op een bouwbeurs ook altijd iemand vooruit met dezelfde vragen, op het moment dat die wordt afgescheept met een pen en ik vervolgens 10 min later naar "boven"mag en onder het genot van een broodjes snacks en drinken willen ze mij dan wel helpen en dat is kansloos. Je moet je imho netjes profileren naar iedereen toe. dus ook naar mensen met lastige vragen en net zogoed met vragen die je al 400 keer hebt gehoord.
just my 2 cents
Tja,.....Komen we toch weer op het zelfde punt!twain4me schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:02:
[...]
"Wij" als branche waren zeer te spreken over het concept zonneboiler en hebben het best veel toegepast, echter kwamen vrij snel de problemen lekkages, klagende bewoners en aannemers en met name een te hoog risico voor aannemers/projectontwikkelaars en dus passen we ze al bijna 20 jaar niet echt meer toe. Als je iemand zou moeten overtuigen dat het nu echt anders is zijn "wij" het. Ik heb best wel eens een klant die gebaat is bij een zonneboiler (in welke vorm dan ook).
Ik denk dat dit absoluut niks met de techniek zonneboiler of de kwaliteit van de producten te maken heeft! Heb in het verleden meerdere malen met de goedkoopste rommel systemen gemaakt die als nog 12 tot 15 jaar zonder storing of lekkages hebben gedraaid.
Het probleem is alleen dat je met een CV installatie, WP en PV met veel fouten wel wegkomt. En met Houtkachels, Koeltechniek en Zonneboilers niet. Je kan de temperatuur in een collector niet regelen dus moet je zorgen dat het systeem tegen die temperaturen en drukken kan.
Het verkopen van een zonneboiler kan iedereen! Maar engineeren en bouwen van installaties tot 500.000l is iets anders. Wij hebben als doel te zorgen dat er nooit een klacht ontstaat over een installatie die wij hebben verkocht. Perfect werking en geen lekkages. Wij hebben erg veel onderdelen in onze systemen aangepast om het aantal fouten dat gemaakt (kan) worden te minimaliseren. Maar dan nog is het niet alleen het materiaal. Het word gewoon tijd dat er regels komen wat betreft opleiding en wie het wel en niet mag installeren. Dan zullen er een stuk minder slechte ervaringen ontstaan. Holland Solar is met ons trouwens 5 praktijklokalen aan het inrichten om installatie bedrijven te kunnen opleiden.
Dus ik ben niet bang 200 woningen te voorzien van zonneboilers en 10 jaar garantie te geven op de werking. Zolang wij dan zelf de nacontrole kunnen doen en de inbedrijfstelling.
Ik weet dat hier nagenoeg alleen maar doe het zelfer's op dit forum zitten maar ik ben van mening dat een zonneboiler niet iets is wat je zelf moet willen doen. Er is simpel weg teveel wat je fout kunt doen!
Oke misschien is de druk niet de juiste. En misschien in de zomer wat stagnatie voor de glycol.
Boeiend vervang je wat jaren eerder de glycol.
Juist de mensen die zo systeem op het dak hebben en niet naar omkijken en geen kennis hebben is het probleem ....
Ken toevallig een collage die heeft een Nefit systeem liggen. Maar heeft al meerdere jaren geen onderhoud laten plegen. En weet niet eens hoe het systeem werkt.
Maar hij kocht een huis waar een zonneboiler al oplag dus geen feeling ermee. Als het werkt werkt het anders weg ermee.
Ik schat het op hoog uit 50% zelf. Dat mensen hier een stuk ontwerp van / bemoeienis met hun totale installatie ter hand hebben genomen wil echt niet zeggen dat ze geen installateurs inschakelen.Solar Masters schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:42:
Ik weet dat hier nagenoeg alleen maar doe het zelfer's op dit forum zitten maar ik ben van mening dat een zonneboiler niet iets is wat je zelf moet willen doen. Er is simpel weg teveel wat je fout kunt doen!
En als die goede installateurs wat makkelijker te vinden zouden zijn, dan zou het percentage 'zelf' waarschijnlijk nog lager liggen. Ik ben bijv. pas zelf dingen gaan oppakken omdat de verschillende verhalen die opgehangen werden niet geloofwaardig waren.
hier gewoon installateur alles laten doen hoor.Gwaihir schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:02:
[...]
Ik schat het op hoog uit 50% zelf. Dat mensen hier een stuk ontwerp van / bemoeienis met hun totale installatie ter hand hebben genomen wil echt niet zeggen dat ze geen installateurs inschakelen.
En als die goede installateurs wat makkelijker te vinden zouden zijn, dan zou het percentage 'zelf' waarschijnlijk nog lager liggen. Ik ben bijv. pas zelf dingen gaan oppakken omdat de verschillende verhalen die opgehangen werden niet geloofwaardig waren.
maar dan leer je bij (oa dit forum), ga je eens nadenken wat beter (vind ik nu eenmaal leuk), kom je tot de conclusie dat de installateur misschien wel wat punten heeft gemist en dan gaat er iets stuk.
dan denk ik wel 2x na over dezelfde installateur te bellen. installateurs zijn moeilijk te vinden, en hoe weet je dat ie het beter doet. het lijkt wel prima zelf te doen, en dan kan het snel ipv meerdere malen moeten bellen en wss kan ie dan over 3 weken.
dan ga je het zelf doen. en achteraf kan het vaak ook wel, en leer je ondertussen wat bij.
tja, zal niet optimaal zijn, maar als je een goede monteur weet, hou ik me aanbevolen. had nog wat wijzigingsplannen waar ik zelf een beetje tegen opzie.
linkje?Solar Masters schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:57:
Ik heb een aardig stuk geschreven over Glycol en ook de drukbereking al eens uitgelegd.
ik lees vrij veel mee hier, maar het is best veel inmiddels.... en zoeken op glycol en druk levert oneindig posts op....
Goedkope hydrofoorpomp met een krukje en 20l jerrycan erboven.
[/quote]
prima tip. ga ik eens proberen om de jerrycan erboven te zetten.
Of gewoon een set van internet geplukt en geïnstalleerd?
nee ik wilde deze set, de partij waar ik het gekocht heb (123-kaminofen), kwam met deze installateur.Swenno schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:56:
@Baapje327 heeft de installateur bij jou een mooie berekening gemaakt?
Of gewoon een set van internet geplukt en geïnstalleerd?
opzich prima hoor. maar achteraf waren er wel dingen die anders hadden gekund, en waarvan ik opzich wel van de installateur had kunnen verwachten dat ie dat zelf had bedacht.
voorbeeld: thermosiphon werking van de leiding naar de vvw boven. geen warmteslot erop (rest wel overigens). dat kost dus best wat warmte. ga ik nu zelf omleggen met knelkoppelingen. (best te doen).
voorbeeld2: WP op een spiraal in het buffervat. kon zn warmte niet kwijt, dus binnen 2 maanden zat ie op 5500 start stops. op zijn advies gedaan, mij leek op het vat zelf beter. uiteindelijk bleek ik gelijk te hebben.
voorbeeld3: een WP vond ie maar niks. hij adviseerde om het vat in de winter bij te verwarmen met een elektrisch element, ipv de L/W WP. dat kon toch niks zijn....
qua ZB had ie best wat ervaring mee, en tot nu toe had ik eigenlijk weinig te klagen. systeem werkte prima.
als we in een wereld zouden leven waarin iets duurders kopen, altijd beter was, dan was ik erg blij geweest. maar helaas is mijn ervaring dat helemaal niet. soms zelf andersom.
mi kan je beter zelf inlezen, en een goed gesprek voeren met iedereen, veel info & offertes opvragen en dan een keuze maken.
@Solar Masterstwain4me schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:23:
[...]
Ik zal je vraag wat concreter maken en dan mag @Solar Masters van mij van een ideale situatie uitgaan qua ligging en hoek
Wat heeft @Tommie12 nodig om die 80% reductie te krijgen en wat kost dat (ongeveer) ?
Dat wil dus zeggen 80% * 1800m3 = 1440m3 ofwel en dan ga ik uit van een slecht functionerende HR ketel
8,5* 1440 = 12220 bruikbare kWh.in een jaar.
Deze vraag is wat ondergesneeuwd.
Doe je hier nog iets mee?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hier 'n klein stapje verder met isolatieplannen. Daartoe ook aan e.e.a. gerekend. Hoop uiteindelijk op 40-50% van de jaarlijkse warmtebehoefte uit zon uit te komen. Dat 't niet hoger komt hangt mede samen met de (niet oneindige) ruimte voor de collector hier. (Desondanks: 80% vereist toch wel héél wat, denk ik..)
[ Voor 52% gewijzigd door Gwaihir op 12-04-2021 16:41 ]
Met het gevaar dat ik wat gras wegmaai ergens:Tommie12 schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:11:
[...]
@Solar Masters
Deze vraag is wat ondergesneeuwd.
Doe je hier nog iets mee?
op een normaal huis is dit volstrekte onzin. Als je zoals @Tommie12 een verbruik van rond de 1800 m3 per jaar dan heeft je huis een redelijke warmtebehoefte in de koudere maanden, je zult zien dat minstens 1000 van die 1800 m3s er tussen november en maart/april doorheen gaat.
Even heel simpel gezegd:
Ik kan me niet voorstellen dat je een situatie kunt maken waar je zoveel thermische energie uit zonneboilers kunt halen op een manier die ook nog maar een beetje leuk blijft qua geld en benodigde ruimte. Ik weet dat Solarmaster hier veel betere getallen voor heeft, maar reken maar even mee:
1800 m3 * 0,80 = 1440 m3 warmtebehoefte (ruimteverwarming + tapwater) per jaar, zit je zo rond de 10.400 kWh thermisch (of 37,4 GJ thermisch).
Men neme een standaard vacuumbuis-collector die ongeveer 2 GJ thermisch per m2 per jaar oplevert.
stel 100% seizoensopslag (geen verlies etc.):
Je hebt dan dus zo'n 18 m2 zonnecollectoren nodig. Niet onhaalbaar maar wel echt flink. Enige punt hierbij is dat minstens de helft van deze warmte niet op het goede moment komt, namelijk de warmte maanden. Wil je dit in de winter kunnen gebruiken, dan heb je iets van hoge temp. opslag nodig bijv. een HoCoSto / Ecovat / iets anders. Dat is niet te betalen op huisniveau, dus dit is geen realistische optie.
stel geen seizoensopslag, want dat is onbetaalbaar en onpraktisch:
Je tweede route is het plaatsen van veel meer zonnecollector-oppervlak, zodat je genoeg warmte maakt in de koude maanden. Nadeel is natuurlijk dat je in de zomer constant stagnatie hebt en dus per m2 collector veel minder nuttige opbrengst (= verspilling van geld, ruimte en materiaal).
Stel dat je 50% van je warmte in de maanden nov t/m maart nodig hebt. En je zoninstraling is maar ongeveer 1/4 van dat in de warme maanden. Dan kom je toch al snel op minimaal 4x zoveel benodigd oppervlak --> 72 m2 collector per huis.
Dat is natuurlijk ook onrealistisch want zoveel ruimte is er niet per huis. (om over het geld nog maar te zwijgen)
Ik volg je helemaal... alleen beweert Solar Masters dat hij installaties heeft draaien (geïnstalleerd heeft) waar er wel 80% van de warmtebehoeft wordt gedekt met een zonnesysteem.
Jij vindt (net als ik) dat mijn huis behoorlijk warmtebehoeftig is. Dat klop, maar is natuurlijk wat in tegenspraak met Solar Masters omdat hij schrijft: waar niks verbruikt wordt kan niks bespaard worden.
In een huis wat veel beter geïsoleerd is zit je nog meer met het probleem dat je bv enkel van November tot Februari wat moet stoken, en dan is het nog moelijker om in die periode wat warmte op te wekken op een economische manier.
Maar waarom wil je dat zo laten dan? Dat lijkt me in tegenspraak met de Trias Energetica: altijd eerst / ook isoleren.Tommie12 schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:54:
Jij vindt (net als ik) dat mijn huis behoorlijk warmtebehoeftig is.
Omdat alle betaalbare en renderende ingrepen al gebeurd zijn.Gwaihir schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:51:
[...]
Maar waarom wil je dat zo laten dan? Dat lijkt me in tegenspraak met de Trias Energetica: altijd eerst / ook isoleren.
De volgende stappen zouden zijn :
- nieuwe ramen:20k ( en binnen vrijwel alles herschilderen. )
- dak extra isoleren : 10k+
- gevelsteen afbreken, rotswol verwijderen en dan herisoleren en heropbouwen... 30-50k.
Geen van die ingrepen betaalt zich terug op minder dan 20-25 jaar....
Ik weet niet wat de huizenprijzen doen in België op dit moment, maar verkopen geeft op dit moment best een prima rendement en je hoeft er barweinig aan uit te geven...Tommie12 schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:26:
[...]
Omdat alle betaalbare en renderende ingrepen al gebeurd zijn.
De volgende stappen zouden zijn :
- nieuwe ramen:20k ( en binnen vrijwel alles herschilderen. )
- dak extra isoleren : 10k+
- gevelsteen afbreken, rotswol verwijderen en dan herisoleren en heropbouwen... 30-50k.
Geen van die ingrepen betaalt zich terug op minder dan 20-25 jaar....
Maar even serieus, je hebt geen zonneboiler, je wil er ook geen want je vind het niet logisch, hetzelfde voor alle andere andere mogelijke besparingen... Wat doe je hier dan als ik vragen mag?
(Oprechte vraag zonder dat ik er iets lulligs mee bedoel)
Ik wil wel investeren, maar op een zinnige manier, en die zowel financieel als ecologisch iets oplevert.Woody179 schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:12:
[...]
Ik weet niet wat de huizenprijzen doen in België op dit moment, maar verkopen geeft op dit moment best een prima rendement en je hoeft er barweinig aan uit te geven...
Maar even serieus, je hebt geen zonneboiler, je wil er ook geen want je vind het niet logisch, hetzelfde voor alle andere andere mogelijke besparingen... Wat doe je hier dan als ik vragen mag?
(Oprechte vraag zonder dat ik er iets lulligs mee bedoel)
Neem nu nieuwe ramen, dat gaat ca 15-20k kosten, en ik hoef daar niet voor te lenen of zo.
Maar heel optimistisch gerekend gaat me dat 20% of 200€ per jaar aan minder gas opleveren.
Hoeveel CO2 er uitgestoten wordt voor die ramen.... geen idee, en ik ben niet overtuigd dat het ooit terug gecompenseerd wordt.
Op dezelfde manier bekijk ik een zonneboiler. Met alleen wat besparen op SWW gaat het niet lukken volgens mij, maar er zijn hier mensen die beweren dat het terugverdiend kan worden in een jaar of 5, en dan wil ik als kritische mens de berekeningen zien. Iedere keer iemand beweert dat het snel terugverdiend is zal ik die vraag blijven stellen tot er een antwoord is.
Ik heb net hetzelfde gedaan met PV, en die waren op minder dan 5 jaar terugverdiend door de gunstige subsidies en terugdraaiende teller. (Om maar aan te geven dat ik wel echt bereid ben om te investeren).
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Die berekening van Solar Master ben ik ook benieuwd naar, ik weet vrij zeker dat de enige manier waarop je echt 80% van de warmtebehoefte van een woning met een ZB kunt oplossen de volgende is:
* superpassief huis met heel weinig vraag + relatief veel collectoren neerzetten en flinke overproductie het grootste deel van het jaar.
De eerder genoemde 50% van totaal aantikken is al heel knap, en elke 5% meer uit de zon halen wordt aanzienlijk moeilijker.
@vanderv
Ik zit er denk ik hetzelfde in als Tommie12. Ik wil heel graag verduurzamen en overweeg sterk een ZB. Maar als ik het doe wordt het 100% hobby, niet omdat het geld bespaard. Voor zover ik kan vinden zit je met een standaard ZB ongeveer op de volgende kosten / opbrengsten:
systeem voor 2 personen, 120L, 1 vlakke plaat collector: 2.400 euro, 500 euro isde eraf, 600 euro installatie --> circa 2.500 euro netto om het te plaatsen
besparing op tapwater zou zo'n 115 m3 per jaar kunnen zijn --> 86 euro /jaar.
Die som is niet lastig, dat terugverdienen duurt gewoon bijna 30 jaar....
Ik vind dat heel jammer want energetisch vind ik het top, maar het is echt het geld niet waard als ik zie dat dit het sommetje is.
(voorbeeldje komt van https://www.hrsolar.nl/zo...apwater-ella-nero-1-120m/ )
Nope...vanderv schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:34:
Voor 5K een ZB, levert meer op dan op een bankrekening...
ten eerste staat mijn geld niet te verstoffen op een bankrekening.
Zelfs als ik een obligatie koop van 5000€, met een rente van 1%, dan heb ik elk jaar 50€ interest, maar na 10 jaar heb ik nog altijd 5000€.
De tweedehandswaarde van een 10-jaar oude zonneboiler is ....

En wat je ook vergeet is dat geen enkel systeem onderhoudsvrij is. Als ik een loodgieter moet bellen tikt die zo 150-200€ af zonder dat er veel onderdelen gebruikt zijn. Als er een pomp of een sensor defect is, dan is de opbrengst van 2 jaar ineens weg...
Probleem is dat een goed geisoleerd huis al geen fluit gebruikt. dat maakt een onliner 80% van warmte behoefte iets wat optimistisch voor de gemiddelde woning voorraad. Daarom ben ik opzoek naar cijfers en niet naar oneliners.Fr33z schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:33:
@Tommie12 Heel logisch dat je de volgende grote stappen in je huis bekijkt en je afvraagt of die ook maar een beetje logisch zijn. Helaas is dat vaak niet zo, daarom schiet isolatie ook niet zo op over de hele woningvoorraad gezien. Een aantal maatregelen zijn best bereikbaar en ook nog wel terug te verdienen, maar zodra je bij de dingen komt die jij noemt kan je het wel vergeten qua geld / besparing.
Die berekening van Solar Master ben ik ook benieuwd naar, ik weet vrij zeker dat de enige manier waarop je echt 80% van de warmtebehoefte van een woning met een ZB kunt oplossen de volgende is:
* superpassief huis met heel weinig vraag + relatief veel collectoren neerzetten en flinke overproductie het grootste deel van het jaar.
De eerder genoemde 50% van totaal aantikken is al heel knap, en elke 5% meer uit de zon halen wordt aanzienlijk moeilijker.
@vanderv
Ik zit er denk ik hetzelfde in als Tommie12. Ik wil heel graag verduurzamen en overweeg sterk een ZB. Maar als ik het doe wordt het 100% hobby, niet omdat het geld bespaard. Voor zover ik kan vinden zit je met een standaard ZB ongeveer op de volgende kosten / opbrengsten:
systeem voor 2 personen, 120L, 1 vlakke plaat collector: 2.400 euro, 500 euro isde eraf, 600 euro installatie --> circa 2.500 euro netto om het te plaatsen
besparing op tapwater zou zo'n 115 m3 per jaar kunnen zijn --> 86 euro /jaar.
Die som is niet lastig, dat terugverdienen duurt gewoon bijna 30 jaar....
Ik vind dat heel jammer want energetisch vind ik het top, maar het is echt het geld niet waard als ik zie dat dit het sommetje is.
(voorbeeldje komt van https://www.hrsolar.nl/zo...apwater-ella-nero-1-120m/ )
Opzich kost isoleren ook geld en in sommige gevallen HEEL erg veel geld, juist in die gevallen zou het nuttig kunnen zijn om gewoon wat meer te produceren (ookal gaat dat tegen de trias energetica in ) en minder te isoleren en daarom is de casus van @Tommie12 het toch waard om serieus naar te kijken. hij zit aan de hoge kant van de gemiddelde woning voorraad.
maargoed dan moet ik wel een idee van afmetingen en kosten hebben.
wat bespraar je met een gemiddelde 5K zonneboiler?vanderv schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:34:
Voor 5K een ZB, levert meer op dan op een bankrekening...
Heb nog altijd de indruk dat het rekentooltje van Econo best 'n aardig idee geeft.twain4me schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:46:
Om daar nog even op in te hakenTommie12 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:30:
[...]
Nope...
ten eerste staat mijn geld niet te verstoffen op een bankrekening.
Zelfs als ik een obligatie koop van 5000€, met een rente van 1%, dan heb ik elk jaar 50€ interest, maar na 10 jaar heb ik nog altijd 5000€.
De tweedehandswaarde van een 10-jaar oude zonneboiler is ....![]()
En wat je ook vergeet is dat geen enkel systeem onderhoudsvrij is. Als ik een loodgieter moet bellen tikt die zo 150-200€ af zonder dat er veel onderdelen gebruikt zijn. Als er een pomp of een sensor defect is, dan is de opbrengst van 2 jaar ineens weg...
hierboven is vermeld wat de gemiddelde levensduur van een collector is, nu vroeg ik mij af is het handig om alleen een collector te vervangen? ik denk dat een RVS vat nog wel een rondje mee kan maar overige delen? of lopen die ook op hun eindje?
ergo is er nog een restwaarde (voor de afschrijving, niet voor de verkoop) van de instalatie als de collectoren hun levensduur erop hebben zitten.
zou je kunnen zeggen 16 jaar kost 5K 32 jaar kost 8K ?
eigenlijk min of meer hoe de meeste zonnepanelen berekeningen worden gemaakt met een omvormer wissel. na 15 jaar
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 13-04-2021 11:26 ]
essentie:
puur financieel kan een ZB alleen uit, als je in de zomermaanden echt serieus veel gebruikt. bijv. met een hottub/jacuzzi of zwembad.
Als je enkel normaal douche gebruik en hier en daar een bad neemt, en miss wat cv ondersteuning, dan kan een ZB financieel (volgens mij) niet uit. ja het helpt, maar rijk ga je er niet van worden. logisch ook, want er is niet zoveel te besparen, en al helemaal niet op het moment dat er veel warmte van de zon/collectoren komt.
is ook logisch, want in de zomer heb je heel veel warm water, en in de winter niet. als je op 1 van beide dimensioneert, heb je dus aan de andere kant een disbalans. overschot of tekort, afhankelijk van waarop je dimensioneert.
Als je verder kijkt dan puur financieel, dan is een ZB heel wat anders en dat kunnen prima overwegingen zijn om juist WEL voor een ZB te gaan.
minder verbruik, ecologisch verantwoord, hoge COP noem maar op, een ZB is (vind ik) een mooi systeem. maar je moet wel wat kunnen met die warmte op het moment dat je het hebt.
vb:
ik ben bezig met het projectje Hottub, en dat zou ik nooit aan mezelf kunnen verkopen als ik een hottub zou kopen en deze met hout of elektriciteit zou verwarmen. maar met een ZB wel.
voor mij is dat een stukje luxe/comfort wat ik op een duurzame manier inricht.
financieel slim, nee, want ik kan dat geld beter investeren of hypotheek afbetalen oid. maar het leven gaat niet alleen over geld. ik eet ook niet alleen het goedkoopste brood met 1 soort goedkoop beleg. is financieel ook niet uitlegbaar. maar ik doe het toch niet
financieel en comfort/luxe staat vaak op gespannen voet. met elkaar. bewust een keuze maken is volgens mij waar het om gaat.
en dat is voor ieder voor zich anders. laten we ook niet teveel oordelen over de keuzes van andere mensen, iedereen maakt die op basis van zijn eigen waarden en kennis op een bepaald moment in de tijd.
:strip_exif()/f/image/WTiK489qo25yk2QHo0j2VMEZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog speciale reden dat het op die plek gescheurd is of gewoon pech gehad ?
En als je puur financieel kijkt, kan je ZB beter niet installeren voor je huis tuin keuken installatie.
Als je het leuk vind en beetje hobby matig doet of iets aan duurzaamheid wilt doen. Dan is het een prima project. Zonnepanelen heeft iedereen al. Dus keer wat anders
Nu komt de maar.....
Maar ik zie ook appels met peren vergeleken en dat maakt het lastig en onoverzichtelijk om een goed vergelijk te maken of een zonneboiler systeem voor jou specifieke situatie haalbaar is.
Naar mijn idee zou iedereen het als volgt moeten aanpakken:
Eerst maak je een warmteverlies berekening bv met waaienberg excel. Dit geeft een goed inzicht in je verlies van warmte per ruimte met een bepaalde buitentemperatuur en gewenste temperatuur per ruimte.
Daarna bepaal je hoe je wilde warmte wilt overbrengen. Bv vloerverwarming, LT radiators, wandverwarming, anders.
Als de keus gemaakt is zijn er 2 dingen echt belangrijk: 1. Het oppervlak wat je kunt genereren om de warmte over te brengen. In geval van vloerverwarming is hoe dichter je de buis bij elkaar kan leggen hoe lager de aanvoer temperatuur kan zijn. 2. De aanvoer temperatuur. Hoe lager deze kan zijn hoe langer en hoe meer je gebruik kan maken van de zonneboiler. Deze twee zaken vergen veel planning en inzicht in je eigen situatie. Soms kunnen dingen niet of er ligt al iets wat je wilt gebruiken.
Ik doe zelf het volgende in mijn nieuwe huis: overal vloerverwarming. 10 cm hoh behalve in de woonkamer daar ga ik proberen om 7,5 cm aan te houden. De lengte van de buis per groep wordt maximaal 65m. Daardoor hoef ik geen hele hoge druk pomp aan te schaffen. Dit scheelt stroom kosten. Wel kost dit extra groepen. Theoretisch berekent kan ik bij -10 buiten temperatuur dan verwarmen met 28 graden water temperatuur. Hiermee kom je een heel eind om 80% van je verwarming verbruik te dekken.
Uiteraard sww lukt je dan niet in de winter. Wel gebruik je warmer water wat reeds voorverwarmt is. In mijn geval is dan een elektrische doorstroom verwarmer de beste optie voor de koude dag. Omdat ik het op deze manier ga doen ga ik meteen van het gas af. Hierdoor bespaar je ook vast recht wat ik nu wel betaal naast het gas zelf.
Daarnaast natuurlijk beter isoleren maar dit doe ik niet meteen. Vanwege tijd en eerst maar eens kijken hoe de eerste winter bevalt.
Zonder iets af te willen doen aan hoe anderen het benaderen of doen zegt mijn gevoel wel dat als je geen zeer lage temperatuur verwarming toepast je vooral niet moet verwachten dat een zonneboiler heel veel doet in de winter.
Als je zelf zaken kan berekenen dan geeft je dat veel inzicht in je eigen situatie. Als je dat niet kan neem dan vooral een pro in de arm die echt snapt waar het over gaat want er zijn veel haken en ogen.
Zelf ben ik er achter gekomen dat je geen vragen moet stellen bij de vloerverwarming firma’s die dreunen een verhaaltje af wat ergens in een training is gegeven (uiteraard zullen er uitzonderingen zijn). Als je wat wilt hobbyen en je iets wilt besparen voor een leuke prijs dan zijn de dozen schuivers misschien geen slechte optie. Als je een optimaal systeem wilt neem dan vooral een engineer in de arm die het snapt of misschien belangrijker die je vertrouwd.
In juni krijg ik de sleutels en zal dan zo nu en dan wel wat posten over de vorderingen van de bouw. Ik plan in september oktober het plaatsen van een zonneboiler systeem. Ook dit zal ik vastleggen om daarna de verbruiken met jullie te kunnen delen en te zien of de theorie overeenkomt met de praktijk :-)
zou me niks verbazen als ie er al langer inzit, miss al vanaf installatie. zat best dikke isolatie omheen, dus miss lekte ie al een stuk langer, maar kon ik het niet zien.
En aangezien de drukmeter het niet aangaf, had ik weinig indicatie dat ie 't niet deed
[ Voor 13% gewijzigd door Baapje327 op 13-04-2021 18:26 ]
Als hij de aarde in de zomer niet op zou warmen zou hij dan in de winter in de kou zitten?AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:51:
Dit hoort hier wel een beetje thuis denk ik
https://eenvandaag.avrotr...er-zijn-uitvinding-horen/
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Het kost hem dus minder energie, een soort van seizoen opslag.
Ik ga geen @Tommie12 vragen stellen..
Maar een bodem continu opwarmen kan ook gevolgen hebben tot het leven er boven lijkt me.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2021 19:08 ]
Engelbert Jannink geeft al 10 jaar geen cent meer uit aan verwarmingskosten.
Geen cent is wel erg weinig om een warmtepomp op te laten draaien,zal wel op gesaldereerde zonnestroom lopen danEen warmtepomp ertussen gemonteerd en klaar is Kees.
[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 13-04-2021 19:18 ]
Idd, geschreven door een journalist die het verchil tussen Een oven en koelkast niet kent.twain4me schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:12:
@AUijtdehaag misschien eerder in het wp topic
[...]
[...]
Geen cent is wel erg weinig om een warmtepomp op te laten draaien,zal wel op gesaldereerde zonnestroom lopen danmaar die zie je in het filmpje niet, zal dan toch wel iest meer zijn dan geen cent. eigenlijk is het denk ik gewoon een horizontale bron voor een W/W wp. alleen dan met een boost van een zonnecollector (?)
Wat die man beschrijft bestaat al jaren en is gewoon een WP met wartewinning uit de bodem. Dat de warmte die je er in de zomer in steekt (zal niet veel zijn) er in de winter nog zit.... onzin.
Dan is een diepteboring gelijkaardig. Hoogstens regenereer je de bron een beetje als je in de zomer je WP als als airco gebruikt. Maar ook dat kost stroom.

dp83 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:46:
Hallo,
Voor de duidelijkheid: ik ben een complete leek in sanitaire zaken, en heb een vraag omtrent de correcte installatie/werking van mijn systeem (en mogelijke betere werking):Viessmann Vitodens 200 ketel met Vitosol 141FM systeem met Vitocell 100W zonneboiler 250l (en 4m² collectorpanelen op zuidwest).
De boiler is enkel aangesloten voor SWW, niet voor de vloerverwarming. De ingestelde tijden voor SWW zijn van 6u tot 22u, de keteltemperatuur staat op 60°.
Vraag 1: ik heb eens de CV-ketel op uitschakelwerking gezet, en zag dat het water in de boiler in 15u ongeveer 15° afgekoeld was (64° naar 49°): dit lijkt me wel erg veel. Is dit omdat de leidingen tussen boiler en CV-ketel niet zijn geïsoleerd? Of is het zelfs dan erg veel?
Vraag 2: Is het niet interessanter om als tijden in te stellen pakweg 20u tot 20u30? => Dan warmt de ketel enkel 's avonds op tot de gewenste temperatuur. Overdag zal er wat verlies zijn dat niet constant door gasverbruik wordt gecompenseerd, maar dat 'maximaal' door eventuele zon wordt ingevuld (zonnecollectoren zullen eerder werken als boilerwater maar 45° heeft, dan dat het 55° heeft?). En alles wat de zon overdag niet heeft kunnen goedmaken, wordt dan savonds om 20u eenmalig bijgewerkt door de CV-ketel.
Vraag 3: momenteel zijn wij nog maar met 2 in ons huishouden en hebben dus nog niet echt veel SWW nodig, vandaar ook de redenering in Vraag 2: met 1x per dag op te warmen komen we wel toe. En bovendien: is het niet voordeliger om de ketel op 50° in te stellen ipv op 60°? Ivm mogelijke legionella, misschien dat deze ketel een programma heeft dan 1x per week alles tot 60° opwarmt(?)
Vraag 4: tijdens de bouw wegens beperkte kennis nooit zelf aan gedacht (en nooit aangehaald door sanitairman of architect): zou het voordelig zijn om de zonneboiler ook te koppelen aan de vloerverwarming? En zoja, hoe ingrijpend zijn de veranderingen aan mijn systeem dan?
Bedankt alvast voor jullie expertise!![]()
Hieronder nog wat foto's van het systeem.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
dinsdagavond een stuk flex koper tussen de 2 collectoren gezet als vervanging van de rvs solar buis. gewoon met knelkoppelingen.
woensdag nog even aangedraaid tijdens het rondpompen en lijkt drukdicht.
rondpompen met boormachinepomp en de eigen pomp gaat goed, lekker 15min laten pompen (tyrip op je boormachine is fijn, tip!) en dan even minuutje wachten, en nog 5 minuten (2 maal). vervolgens systeem zelf laten pompen en met de boormachine druk erbij pompen. zit nu op 1.8 bar en lijkt stabiel. Ging 25 liter glycol in met gemak.
mijn dank is groot voor alle hulp!
pomp op de juiste setting (pwm 4.5m opvoerhoogte) hij haalt nu ook weer 5 lampjes op de pomp (volledige flow dus) en dat heeft ie nog nooit gedaan, dus ben eigenlijk wel benieuwd
dT op 8 gezet om aan te springen, en dt10 gaat de pomp harder, en dt6 de pomp langzamer.
nog overige tips? voor optimalisatie?
ik moet nog even testen of de warme flow nu de via de lange kant terugkomt, of juist via de korte. daarvoor moet er wat isolatie af, maar nu weet ik hoe ik moet vullen en durf ik dat wel aan om hem te wisselen (als nodig).
Je vat de situatie mooi samen. De goedkope manieren om te besparen zijn al gebeurd.twain4me schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:46:
[...]
Probleem is dat een goed geisoleerd huis al geen fluit gebruikt. dat maakt een onliner 80% van warmte behoefte iets wat optimistisch voor de gemiddelde woning voorraad. Daarom ben ik opzoek naar cijfers en niet naar oneliners.
Opzich kost isoleren ook geld en in sommige gevallen HEEL erg veel geld, juist in die gevallen zou het nuttig kunnen zijn om gewoon wat meer te produceren (ookal gaat dat tegen de trias energetica in ) en minder te isoleren en daarom is de casus van @Tommie12 het toch waard om serieus naar te kijken. hij zit aan de hoge kant van de gemiddelde woning voorraad.
(bewoonbare oppervlakte van mijn huis is 200m2, half open bebouwing, 6cm rotswol in de muren, 12 cm in het dak, ramen zijn dubbel glas uit 1996 voor 70%, de overige 30% is 1.0 glas uit 2010)
Op het dak liggen al 24 PV panelen, maar op een stuk plat dak kan ik probleemloos nog 20m2 kwijt.
Welke afmetingen moet je nog hebben.
In elk geval wacht ik ook nog op een zinvolle reactie van @Solar Masters, maar zoals gebruikelijk geeft die niet thuis als ik pertinente vragen stel.
In elk geval, stel dat je nu in een lage energiewoning zit, waar je eigenlijk enkel moet stoken van November tot Februari. Dan wil ik ook nog begrijpen hoe je in die periode voldoende warmte gaat oogsten om daar 80% van af te krijgen.
Dat geeft je wel een idee.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat is voor PV. Daar kan ik geen winst meer boeken.BarryH schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:48:
@Tommie12 gewoon beetje spelen met pvgis.eu en opstellingen vrij vertikaal op zuid.
Dat geeft je wel een idee.
In ieder geval de ingestraalde energie
hij meet heel weinig verwarming namelijk, maar ik onttrek ook continu warmte (richting de vvw) uit het vat, dus dat zou iets kunnen verklaren. het vat warmt dus amper/niet op.
je zou willen dat ie meet wat ie aan temp achterlaat in het vat in mijn situatie.
maar misschien werkt het niet zo.
Januari geeft me 40 kWh/m2 op 35° helling.BarryH schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:31:
Nee hoor, kan je ook zonneboiler sommen maken
In ieder geval de ingestraalde energie
In Januari was mijn gasverbruik (SWW 22.1m3 /Verwarming 308 m3) in totaal 330 m3 of zo'n 3000 kWh.
Als ik daar al 50% van wil opwekken, dan moet ik ca 1500 kWh kunnen oogsten, en daar heb ik dan 1500/40 kWh = 37.5 m2 panelen voor nodig (gesteld dat ze 100% rendement halen).
En dan moet ik nog een methode vinden om ca 50 kWh warmte op te slaan om 1 dag te overbruggen.
Gesteld dat ik een delta T van 30°C aan neem, dan spreken we nog altijd aan 1400 liter.
Nu wil ik graag eens een idee krijgen wat een installatie zou kosten met 40m2 vacuumbuizen en 3 boilervaten van 500l met alle pompen etc er bij.
Goed.... dan heb ik ipv 40m2 maar 37m2 panelen nodig of zo. Ik wil eerst eens weten in welke grootte orde van bedragen we spreken hier.BarryH schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:06:
Met muurmontage kom je denk ik beter uit
En is het verschil niet groter bij 90 graden hellingshoek? (Zo’n staat dan vrij laag)
[ Voor 38% gewijzigd door BarryH op 15-04-2021 14:17 ]
Heeft een standaard setje 10m2 vacuumbuizen?BarryH schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:16:
Dat kan je nu toch? 3-4 standaard setjes, 25%kostenreductie door schaal?
En is het verschil niet groter bij 90 graden hellingshoek? (Zo’n staat dan vrij laag)
En er moet een systeem bij om overhitting in the zomer tegen te gaan, anders kookt alle glycol weg bij iedere warme dag.
Ik wil die boilers nu ook niet elke zomer zien exploderen omdat de stoomdruk oploopt.
8 van die rekken is echt veel hoor. de zijn 2.6 meter breed, en 1.8m lang oid. en schouderhoogte.
passen er 3 op mijn garagedak, en je hebt ook nog met schaduw te maken, zeker in de winter.
als je op de winter dimensioneert, kun je beter een zwembad aanleggen om ze te koelen in de zomer. want hier komt echt veel warmte af in hartje zomer.
[ Voor 3% gewijzigd door Baapje327 op 15-04-2021 15:12 ]
Je zet op plat dak toch? Waarom dan geen 55° helling?Tommie12 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:05:
Januari geeft me 40 kWh/m2 op 35° helling.
Dat 37 graden het optimum is geld alleen voor PV (en als je het overschot dan makkelijk kwijt kunt).
Klopt, een serieus vat daarbij lijkt me niet verkeerd. Kun je groter dan 500 liter niet kwijt? Ook vaten van 800 en 1000 liter worden allemaal nog gemaakt om door een normale deur naar binnen te gaan. (1500 niet meer, denk ik.)Gesteld dat ik een delta T van 30°C aan neem, dan spreken we nog altijd aan 1400 liter.
Nu wil ik graag eens een idee krijgen wat een installatie zou kosten met 40m2 vacuumbuizen en 3 boilervaten van 500l met alle pompen etc er bij.
Ik heb inderdaad een plat dak, en daar heb ik een lengte van 8.5m beschikbaar op het ZW. Daar kan ik buizen zetten onder gelijk welke hoek. In elk geval, dat maakt waarschijnlijk niet een enorm verschil.Gwaihir schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:11:
[...]
Je zet op plat dak toch? Waarom dan geen 55° helling?
Dat 37 graden het optimum is geld alleen voor PV (en als je het overschot dan makkelijk kwijt kunt).
[...]
Klopt, een serieus vat daarbij lijkt me niet verkeerd. Kun je groter dan 500 liter niet kwijt? Ook vaten van 800 en 1000 liter worden allemaal nog gemaakt om door een normale deur naar binnen te gaan. (1500 niet meer, denk ik.)
Maar ik zou benieuwd zijn of iemand een kostenraming kan geven.
En dan huur ik Solar Masters wel in om de boel te optimaliseren.
zo'n setup heeft een redelijke constante opbrengst door het jaar heen.
35 graden is gewoon optimaliseren op totale jaaropbrengst, maar dan heb je in de zomer te veel en in de winter te weinig
Ik heb het platdak frame omgebouwd naar een gevel bevestiging, onder een hoek van 68°.BarryH schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:42:
@Tommie12 kijk eens wat @Helhond heeft.
zo'n setup heeft een redelijke constante opbrengst door het jaar heen.
35 graden is gewoon optimaliseren op totale jaaropbrengst, maar dan heb je in de zomer te veel en in de winter te weinig
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Is 45° voor dat soort plat dak frames min of meer standaard trouwens, of toevallig 't merk dat ik hier heb? (Wie zonder daarom gevraagd te hebben iets anders kreeg, hoor ik graag even
hier 45 graden. kon ook niet zomaar afwijken. dan moest er echt geboord worden in de frames om ze op een ander niveau te krijgen. (ik wilde ze lager ivm minder in het zicht, maar dat kan niet)Gwaihir schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:07:
@Helhond En hoe ben je tot die 68° gekomen? Beetje gok + hoe 't praktisch liep, of heb je daar flink aan gerekend?
Is 45° voor dat soort plat dak frames min of meer standaard trouwens, of toevallig 't merk dat ik hier heb? (Wie zonder daarom gevraagd te hebben iets anders kreeg, hoor ik graag even.)
Heb hier al vaker over geschreven.Gwaihir schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:07:
@Helhond En hoe ben je tot die 68° gekomen? Beetje gok + hoe 't praktisch liep, of heb je daar flink aan gerekend?
Is 45° voor dat soort plat dak frames min of meer standaard trouwens, of toevallig 't merk dat ik hier heb? (Wie zonder daarom gevraagd te hebben iets anders kreeg, hoor ik graag even.)
Maar een standaard frame heeft inderdaad een hoek rond de 45°.
Omdat bij die hoek het frame veelste ver buiten uit de gevel steekt heb ik deze op gevoel ingekort, maar er is vooraf wel over nagedacht.
De relatief lage hoek helpt in het najaar om zo een betere invalshoek te hebben met de zon, en hoog zomer is de invalshoek juist "nadelig" zodat stagnatie kan worden beperkt bij het overschot aan warmte.
90° vlak tegen de gevel ging mij dan weer te ver en was weer nadelig voor de opbrengst naar mijn gevoel, maar ergens rond de 60-70 graden vond ik prima om op uit te komen.
Collector is dus afgestemd om maximaal in voor/najaar te werken en in de zomer wat gematigd.
[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 17-04-2021 10:12 ]
Ik ben nieuw op Tweakers en heb een vraag ivm een nog aan te schaffen warmtepomp(boiler).
Ik renoveer momenteel een woning van 1898 naar een energieneutrale woning. Gezien de erg beperkte warmteverliezen, nl. 2 Kw voor een volume van 950m3 bij -10°C buiten, 20°C binnen en 24°C in de 3 badkamers en dit zonder rekening te houden met de warmtewinsten, heb ik compleet geen verwarming voorzien (er liggen wel een CV-net, maar dat ga ik niet gebruiken).
Gas ligt er ook niet meer.
Ik hoef natuurlijk wel sanitair warm water. Hier komt de kat op de koord:
Ik dacht aan een warmtepompboiler met een zonneboiler of PVT panelen en (later) extra PV panelen om uiteindelijk, mits een opslagsysteem volledig off-grid te kunnen gaan of toch de aangekochte stroom tot een minimum te herleiden.
Ik wil dit systeem ook nog koppelen aan een kanaalwarmtewisselaar om de verselucht bij te verwarmen tot ca 20°C, na de ventilatie met warmteterugwinning.
Hoe krijg ik dit voor mekaar.
De woning zal als co-housing worden gebruikt. De 2 douchekamers met dubbele wasbak en badkamer met dubbele wasbak zullen dus zeker simultaan gebruikt worden. In totaal zijn er 5 co-housers, dus tussen 5 à 10 personen.
Misschien is het wat utopisch, maar toch het nodige denkwerk waard.
Alvast bedankt aan allen die zich hier wil over buigen.
Helemaal eens. Zeker als je alles laat aanleggen en onderhouden door een installateur.Baapje327 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:44:
ik heb er een tijdje geleden wat over geschreven hier, maar kon hem niet echt terugvinden. (misschien kan iemand beter zoeken dan ik)
essentie:
puur financieel kan een ZB alleen uit, als je in de zomermaanden echt serieus veel gebruikt. bijv. met een hottub/jacuzzi of zwembad.
Als je enkel normaal douche gebruik en hier en daar een bad neemt, en miss wat cv ondersteuning, dan kan een ZB financieel (volgens mij) niet uit. ja het helpt, maar rijk ga je er niet van worden. logisch ook, want er is niet zoveel te besparen, en al helemaal niet op het moment dat er veel warmte van de zon/collectoren komt.
maar als je een beetje zoekt en zelf handig bent dan kan het uit, wat bij mij ook heeft geholpen is de wasmachine en de vaatwasser met warm water voeden.
5 dochters, twee badkamers en een zwembad doen de rest.
Met een twee persoonshuishouden hoef je er al bijna helemaal niet aan te gaan rekenen
Je vraagt 't aan goed bedoelende amateurs, right?IPartner schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:18:
Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op Tweakers en heb een vraag ivm een nog aan te schaffen warmtepomp(boiler).
Ik renoveer momenteel een woning van 1898 naar een energieneutrale woning. Gezien de erg beperkte warmteverliezen, nl. 2 Kw voor een volume van 950m3 bij -10°C buiten, 20°C binnen en 24°C in de 3 badkamers en dit zonder rekening te houden met de warmtewinsten, heb ik compleet geen verwarming voorzien (er liggen wel een CV-net, maar dat ga ik niet gebruiken).
Gas ligt er ook niet meer.
Ik hoef natuurlijk wel sanitair warm water. Hier komt de kat op de koord:
Ik dacht aan een warmtepompboiler met een zonneboiler of PVT panelen en (later) extra PV panelen om uiteindelijk, mits een opslagsysteem volledig off-grid te kunnen gaan of toch de aangekochte stroom tot een minimum te herleiden.
Ik wil dit systeem ook nog koppelen aan een kanaalwarmtewisselaar om de verselucht bij te verwarmen tot ca 20°C, na de ventilatie met warmteterugwinning.
Hoe krijg ik dit voor mekaar.
De woning zal als co-housing worden gebruikt. De 2 douchekamers met dubbele wasbak en badkamer met dubbele wasbak zullen dus zeker simultaan gebruikt worden. In totaal zijn er 5 co-housers, dus tussen 5 à 10 personen.
Misschien is het wat utopisch, maar toch het nodige denkwerk waard.
Alvast bedankt aan allen die zich hier wil over buigen.
Een warmtepompboiler klinkt wel leuk hiervoor. Je zou dan mede warmte aan het huis zelf kunnen onttrekken voor je SWW. Klinkt nl. alsof je nog al wat oververhittings-uitdagingen hebt, een groot deel van het jaar. In verschillende ruimtes een paar kW aan koelplafond?
Een zonneboiler, dus iets wat zelfstandig water naar SWW (of CV) temperatuur brengt op de zon, lijkt me geen handige toevoeging: op het moment dat die opbrengst heeft, heb jij een warmteoverschot. Dus PVT aan een warmtepompboiler klinkt niet gek. Maar ook dan vraag ik me af waar je de 's zomerse hitte gaat laten. Kun je ook warmte aan de uitblazende ventilatielucht toevoegen?
Dan misschien geen PVT panelen, maar gewoon PV panelen met een warmtepompboiler. 's Zomers kan ik de afvoerlucht van de boiler misschien over het ventilatiesysteem laten lopen voor free-cooling. De warmteterugwinningunit is van Zehnder en zij hebben een koelmodule die ik zou kunnen toevoegen ingeval van oververhitting. Ik denk dat het nochtans wel zou moeten meevallen. Ik heb de buitenmuren voorzien van 24 cm houtwolisolatie, wat zorgt voor een heel grote defasering.
Misschien er nog een vraagje bijgooien:
De ramen die ik ga bestellen hebben driedubbel glas. Ik heb het glas zo gekozen, dat er een maximale lichtdoorlaatbaarheid is (om 's winters niet te snel het licht hoeven aan te steken en dus energie te sparen) EN en maximale warmtedoorlaat, om weer 's winters zeker te kunnen profiteren van de minste zonnewarmte. Keerzijde zal wel zijn dat ik externe zonneblinden dien te voorzien voor de zomerse situatie. Hier twijfel ik: wat rendeert het meest: maximale doorlaat voor de winter of toch kiezen voor warmtewerend glas voor een betere afscherming van de warmte in de zomer, met het risico dat ik 's winter een probleem heb?
Ik heb ventilatiemonden geplaatst onderaan de koelkast, de vaatwasser en oven om deze warmte terug te winnen via de ventilatieunit in de winter en deze warmte af te voeren in de zomer.
Persoonlijk zie ik geen zwaar getint spiegelglas voor me in een pand uit 1898, dus gok ik dat een iets andere coating zelden het verschil tussen wel / geen zonwering zal maken.
En wat de SWW betreft:
Je moet in de winter wel ergens de warmte vandaan halen om 10 mensen mee te laten douchen. Ik betwijfel of de buitenlucht daarvoor de beste bron is. Ik weet niet of je plek hebt voor een flinke bak/zak warm water, in bijv. een kruipruimte (hmm.. anno 1898)? Dan dump je daar 's zomers warmteoverschot (van bijv. PVT), heb je PVT als bron bij midden temperaturen, en schakel je naar je voorraadzak bij koude. Ik heb die 'oplossingen' altijd onhandig / te optimistisch gevonden voor verwarming, maar wellicht hebben ze voor jouw doel een mooie maat.IPartner schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:39:
Dan misschien geen PVT panelen, maar gewoon PV panelen met een warmtepompboiler.
[ Voor 56% gewijzigd door Gwaihir op 23-04-2021 11:36 ]