Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@ymaenhout Welke informatie heb je al vergaard, o.a. vanuit dit topic?
Waarom een 500 liter boiler?
Radiatoren ondersteunen? Wat voor radiatoren dan?
Waar kun je collectoren kwijt dan en hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
ymaenhout schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:54:
Dag allemaal!

Mijn ouders willen hun woning (mijn ouderlijk huis), bj 1903/1978, 382m2 , grondig gaan verduurzamen/ energieverbruik omlaag halen.
Woning is op dubbelglas (30% HR++) na, niet geisoleerd.
Gasverbruik is zo'n 4500 - 5000 m3 per jaar,

Buiten dat ze gaan isoleren (we (mijn vader en ik) gaan deze zomer starten met het dak van het oudste gedeelte) en tevens de muren van de bovenverdieping alsmede op de gehele 1e verdieping nieuwe kozijnen met HR++ glas.

Om het gasvebruik aanzienlijk te minderen zitten we te denken aan een zonneboiler systeem.
We zitten te denken aan een dergelijk systeem:

Groot boilervat (ruim 500L) voor zowel tapwater als verwarming van de radiatoren.
Het idee is om met het zonneboiler systeem de cv-ketel hierin te ondersteunen.

We willen kijken of we het zelf kunnen instaleren/aanleggen.

Wat zijn de betere (web)shops waar je (alles?) kan bestellen?
Aan wat voor capaciteit (aantal collectoren/grote buffervat) moeten we denken?

Vergis je niet in enkel het opp van de woning. De begane grond verdieping is zo'n 3 meter hoog. 1e verdieping van het oudste gedeelte (vloer-dak) is zo'n 4,60). Dus het zijn redelijk wat kuub's om warm te stoken/houden. Vandaar ook dat de gelijk de isolatie aan willen pakken :)

Tevens hebben mijn ouders een 13 tal zonnepanelen (ruim 16 jaar oud nu) liggen. Hoeveel kWh dat is durf ik zo nu niet te zeggen.

Alvast bedankt!
toon volledige bericht
Begin maar eens met goede isolatie van dak, wanden en vloer. Techniek is pas de laatste oplossing, als het huis zijn jas aan heeft. Dan weet je namelijk ook hoeveel warmte er nog nodig is.

Je bent nu een lekke vijver aan het vullen. Dan is het handiger het gat dicht te maken, dan sneller te lopen met gieters.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dat wordt erg standaard gezegd, maar ik vind 't maar deels waar. Je wilt inderdaad geen verwarmingsinstallatie die straks veel te groot blijkt en daardoor onnodig duur was.

Maar:
  • Dat isoleren van al die dingen is in een bestaande woning nog al eens een meerjarenplan. Mag je ondertussen niet profiteren?
  • Allerlei leidingwerk voor verwarming, zonneboiler, ventilatie, e.d. moet dan achteraf maar in / door je net fraai afgewerkte muren en dak?
  • Ga je met een zonneboiler echt zo groot dat je na isolatie meer dan 100% op de zon blijkt te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Gwaihir schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:49:
Dat wordt erg standaard gezegd, maar ik vind 't maar deels waar. Je wilt inderdaad geen verwarmingsinstallatie die straks veel te groot blijkt en daardoor onnodig duur was.

Maar:
  • Dat isoleren van al die dingen is in een bestaande woning nog al eens een meerjarenplan. Mag je ondertussen niet profiteren?
  • Allerlei leidingwerk voor verwarming, zonneboiler, ventilatie, e.d. moet dan achteraf maar in / door je net fraai afgewerkte muren en dak?
  • Ga je met een zonneboiler echt zo groot dat je na isolatie meer dan 100% op de zon blijkt te verwarmen?
Je zal een huis nooit helemaal met een zonneboiler kunnen verwarmen, en al zeker geen huis van bijna 100 jaar oud. Dan zit je met koudebruggen en problemen die je met redelijke kosten gewoon niet kan oplossen.

Je mag zeker al profiteren, maar daarom maak je een totaalplan op met de diverse mogelijke ingrepen.
Dan ga je kijken wat elke ingreep kost, en wat die oplevert.
En op basis van budget en wat je wil bereiken kan je dan beslissen wat je wel doet , en wat niet. (en wanneer).

Dan heb je het eind in zicht, en kan je bepaalde zaken voorbereiden.
Maar het is bv niet zo slim om vandaag al je verwarming aan te passen met een knoert van een warmtepomp die 2 jaar later gewoon 30-50% te groot is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
Zo schieten maar.........

Met het doel een zo makkelijk mogelijk systeem te maken met zoveel mogelijk opbrengst hier een schema.

Afgezien van de grote van het buffervat of aantal m2 collector oppervlakte wat hebben jullie hier voor opmerkingen op of aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPBDIZePrzzYwm1i7XZpOwt488M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUl5nSBPpq8xsumaQDsK2Pz4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Solar Masters De warmtepomp kan het vat niet verwarmen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:55:
@Solar Masters De warmtepomp kan het vat niet verwarmen?
hooguit met de retourtemperatuur uit de vloerverwarming. Zeg ca. 23 graden. dus de kou is er af voor de doorstroomverwarmer in de winter. 3-wegklep is voor de koelfunctie van de WP in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Solar Masters
Ik doe het ook ongeveer zo....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtYnZoUyPkdK33lMnzpKLK5VKtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEYho831VCIxrX61GbVsIUGA.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Ja behalve de collectoren en het buffervat lijkt het er iets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Geinig dat de regen(douche) op sommige dagen niet warm is :). Heel waarheidsgetrouw.

Douche WTW op één of beide douches?

(En ik vind die WP er maar eng uit zien, met dat symbool voor radioactief erop :P.)

[ Voor 13% gewijzigd door Gwaihir op 23-03-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:14:
[...]

Geinig dat de regen(douche) op sommige dagen niet warm is :). Heel waarheidsgetrouw.

Douche WTW op één of beide douches?

(En ik vind die WP er maar eng uit zien, met dat symbool voor radioactief erop :P.)
Geen douche WTW, nergens voor nodig i.c.m. een zonneboiler.

Je bent de eerste die dat symbool opvalt :) zeer oplettend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-02-2022
Solar Masters schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:47:
Zo schieten maar.........

Met het doel een zo makkelijk mogelijk systeem te maken met zoveel mogelijk opbrengst hier een schema.

Afgezien van de grote van het buffervat of aantal m2 collector oppervlakte wat hebben jullie hier voor opmerkingen op of aan?

[Afbeelding]
Afgezien van de regendouche lijkt het sprekend op wat er in Almere voor mij gemaakt is 2 weken terug :)

Bij mij overigens wel met een douche-wtw. Het (piek)vermogen van de doorstromer zat me toch niet helemaal lekker, en kwam een leuk dealtje tegen.

Wat betreft het schema: het lijkt mij interessant om te spelen met de hoogte waarop de retour vloerverwarming uit het vat komt. In dit schema (en bij mijn installatie) komt hij er bij de bovenste CV uitgang uit, ik ben benieuwd wat het doet als je de 2e van boven pakt, en zo misschien wel meer warmte bovenin reserveert voor sww.

Ook vraag ik mij af of de retour vvw, die dus altijd (met uitzondering van koelen) over het vat loopt de gelaagdheid niet te veel verstoort.

[ Voor 6% gewijzigd door woeta op 23-03-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
woeta schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:10:
Wat betreft het schema: het lijkt mij interessant om te spelen met de hoogte waarop de retour vloerverwarming uit het vat komt. In dit schema (en bij mijn installatie) komt hij er bij de bovenste CV uitgang uit, ik ben benieuwd wat het doet als je de 2e van boven pakt, en zo misschien wel meer warmte bovenin reserveert voor sww.
Daarvoor hoeft de leiding niet (altijd) verlegt. Je kunt ook reserveren door de mengklep anders aan te sturen.

(Ik doe hier een beetje van beiden. Er is een stuk(je) 'hot top' gereserveerd puur voor SWW en ik laat de (vloer)verwarming niet onbeperkt hoog uit het vat lurken. Luistert ook wat kritischer dan in dit schema, want hier geen naverwarming na het vat.)
Ook vraag ik mij af of de retour vvw, die dus altijd (met uitzondering van koelen) over het vat loopt de gelaagdheid niet te veel verstoort.
Geen last van. Blijf me verbazen over hoe graag zo'n tank gelaagdheid opbouwt / vast houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-02-2022
Gwaihir schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:10:
[...]

Daarvoor hoeft de leiding niet (altijd) verlegt. Je kunt ook reserveren door de mengklep anders aan te sturen.

(Ik doe hier een beetje van beiden. Er is een stuk(je) 'hot top' gereserveerd puur voor SWW en ik laat de (vloer)verwarming niet onbeperkt hoog uit het vat lurken. Luistert ook wat kritischer dan in dit schema, want hier geen naverwarming na het vat.)
Interessant, dan doel je denk ik op een minder hoge retourverhoging toch? Dus zodat er maar kleinere beetjes heet water worden afgenomen dan wanneer je de retour vvw zou willen opkrikken tot de aanvoerstemperatuur warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@woeta Ja, vanuit de WP gezien verwarm je de retour voor. Dankzij die mengklep kun je zelf kiezen op welk moment / in welke mate. Je kunt dat voorverwarmen dus stoppen wanneer je (op basis van je temperatuurmetingen) vind dat 't je douchewater begint te 'bedreigen'.

(In dat hydraulisch schema. Hier is 't nog wat anders ingericht. Mijn schema elders in dit topic.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Het grootste verbruik en kosten is de CV in de winter, Tapwater is niet interessant aangezien dat beetje word na verwarmt. Hoe verder je het vat afkoelt in de winter deste meer KWh je gaan zien aan opbrengst van de zonneboiler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vin293
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10-2023
Ik heb nu twee jaar lopen testen, de warmtepomp wel of niet de zonneboiler verwarmen in de winter.
Wij zijn met z’n twee en gebruiken alleen smorgens warmwater voor de douche, ik ben aan stroom, minder kwijt als ik het water verwarm met alleen de doorstromer en niet de hele dag de zonneboiler verwarmen met 35 graden van de warmtepomp, ook de warmtepomp pendelt nu een stuk minder nu hij alleen de vloer verwarmt.
En inderdaad opbrengst van de zon in de winter KWh is meer, in een koud vat.
Of het lonend is, de boiler voor te verwarmen met de warmtepomp, hangt er denk ik erg vanaf, hoe veel en hoe lang je warmwater gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
vin293 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:54:
Ik heb nu twee jaar lopen testen, de warmtepomp wel of niet de zonneboiler verwarmen in de winter.
Wij zijn met z’n twee en gebruiken alleen smorgens warmwater voor de douche, ik ben aan stroom, minder kwijt als ik het water verwarm met alleen de doorstromer en niet de hele dag de zonneboiler verwarmen met 35 graden van de warmtepomp, ook de warmtepomp pendelt nu een stuk minder nu hij alleen de vloer verwarmt.
En inderdaad opbrengst van de zon in de winter KWh is meer, in een koud vat.
Of het lonend is, de boiler voor te verwarmen met de warmtepomp, hangt er denk ik erg vanaf, hoe veel en hoe lang je warmwater gebruikt.
100% mee eens!

In als je in een woonhuis met twee personen met de zonneboiler al 75% van het verbruik op tapwater afdekt wat blijft er dan nog over aan na verwarming met de doorstromer. Daarnaast zoals ik het schema kun je met het retourwater van de Vloerverwarming dus de ergste kou ookal van het water halen. Zo begint de zonneboiler niet bij de koudwater temperatuur van in de winter soms maar 8 graden. maar verhoogd hij gelijk vanaf 23 graden.

Het kan natuurlijk ook met een elektrischeboiler maar die houd het water op temperatuur ook wanneer je het niet gebruikt. Als alternatief voor een Gas combiketel vind ik de doorstromers een veel betere optie aangezien deze nikt aan energie verbruikt als je geen water tapt. Het enige nadeel is natuurlijk het debiet. Maar goed.... een duurzaam huis zonder gasaansluiting met een regendouche vind ik ook niet passen.

Duurzaam en overbodige luxe gaat niet samen, zo heb ik dit ook alleen in het schema staan als gebruik in de zomer bij overschot aan warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:26:
Tapwater is niet interessant aangezien dat beetje word na verwarmt. Hoe verder je het vat afkoelt in de winter deste meer KWh je gaan zien aan opbrengst van de zonneboiler.
Hmm.. ja.. @woeta daar is mijn eerdere antwoord eigenlijk wel verrekte incompleet |:(. Als je echt voor CV ondersteuning gaat, dan wil je juist wel de volle flow van je VVW door het vat halen, zodat het nabij de zonnespiraal zo koud mogelijk blijft.

En dan wordt de vervolgvraag of je hele vat dan mag afkoelen, of dat je toch een 'hot-top' gaat maken. In dat laatste geval moet je de VVW leiding wel lager (of ook lager) al uit het vat halen om ervoor zorgen dat het elkaar niet bijt. Je scoort dan al snel stukken slechter op @Solar Masters's KISS schaal ;). Waarom dan toch? Dat zal van de rest van je installatie / wensen afhangen.

Zo heb ik de indruk dat naverwarming met de doorstromer bij velen z'n praktische grenzen heeft. Zoals in dat recente schema bijv: geen regendouche. En zonder voldoende warm tapwater wordt de 'oplossing' gelijk als onwerkbaar gezien.

Ligt denk ik ook aan waarmee je het vat warm houdt. Heb je het over een L/W WP met 's winters hooguit COP 2 op SWW, dan klopt de stelling vermijden al gauw. Maar onze W/W doet toch nog COP 4 op SWW. En een haard of pelletkachel levert uiteraard ook prima SWW temperaturen. (Zo'n CV-haard is bij ons de hoofdreden voor onze insteek, incl. naar VVW aanvoeren vanaf twee verschillende hoogtes.) Of misschien heb je wel PV-overschot wat je ervoor in wil zetten, zoals @AUijtdehaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:07:
[...]

Hmm.. ja.. @woeta daar is mijn eerdere antwoord eigenlijk wel verrekte incompleet |:(. Als je echt voor CV ondersteuning gaat, dan wil je juist wel de volle flow van je VVW door het vat halen, zodat het nabij de zonnespiraal zo koud mogelijk blijft.

En dan wordt de vervolgvraag of je hele vat dan mag afkoelen, of dat je toch een 'hot-top' gaat maken. In dat laatste geval moet je de VVW leiding wel lager (of ook lager) al uit het vat halen om ervoor zorgen dat het elkaar niet bijt. Je scoort dan al snel stukken slechter op @Solar Masters's KISS schaal ;). Waarom dan toch? Dat zal van de rest van je installatie / wensen afhangen.

Zo heb ik de indruk dat naverwarming met de doorstromer bij velen z'n praktische grenzen heeft. Zoals in dat recente schema bijv: geen regendouche. En zonder voldoende warm tapwater wordt de 'oplossing' gelijk als onwerkbaar gezien.

Ligt denk ik ook aan waarmee je het vat warm houdt. Heb je het over een L/W WP met 's winters hooguit COP 2 op SWW, dan klopt de stelling vermijden al gauw. Maar onze W/W doet toch nog COP 4 op SWW. En een haard of pelletkachel levert uiteraard ook prima SWW temperaturen. (Zo'n CV-haard is bij ons de hoofdreden voor onze insteek, incl. naar VVW aanvoeren vanaf twee verschillende hoogtes.) Of misschien heb je wel PV-overschot wat je ervoor in wil zetten, zoals @AUijtdehaag.
toon volledige bericht
Maar onze W/W doet toch nog COP 4 op SWW.

hmmmm..... Nee toch niet ;) tenzei jij je boiler op 42 graden wilt houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:12:
[...]

Maar onze W/W doet toch nog COP 4 op SWW.

hmmmm..... Nee toch niet ;) tenzei jij je boiler op 42 graden wilt houden?
Dat is bij 55 graden. Daar kunnen wij zonder enige naverwarming mee toe. (En wij hebben best 'n ruime bron, dus die duikt niet naar nul graden of zo..)

Oh, wel alléén de compressor. Z'n beide pompen telt hij 'stiekem' niet mee. Heb van iemand die 't bij hetzelfde model wel los meet wat info ontvangen: pakweg zo'n 0,3 aftrek -> dus eigenlijk COP ca. 3.7. [Edit: dat blijkt conform datasheet :).]

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 25-03-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 09:37
Hallo,

Wellicht sluit het niet 100% aan op dit topic maar ik zou toch graag mijn licht hier eens opsteken.
Wij zijn op het moment druk bezig met het ontwerpen van onze nieuwe zelfbouwwoning. Het idee is om van de grond af zoveel mogelijk zelf te doen. Het huis zal volgends de norm geïsoleerd en zo lucht dicht als mogelijk gebouwd worden.

Waarom kom ik dan hier?
In onze woning willen we zo energiezuinig mogelijk verwarmen, een zonneboiler maakt daar (voor ons logisch) een deel van uit. Ik hou al een hele poos diverse topics in de gaten (warmtepomp, zonneboilers en zelfs losse posts in aanverwante topics. Maar in veel topics richt men zich stevig op uitsluiten van bepaalde zaken i.p.v. integreren. Omdat de zonneboiler vaak als eerste afgeschoten lijkt te worden wou ik daar nu juist starten (vandaar mijn post hier)

Uitgaande van het volgende:

Huis:
Het betreft een twee onder een kapper waarvan ons deel circa 12 x 9.5m is, goot op 3m nok op 8m, betreft een t kap, noklijn loopt van nnw naar zzo met een aftakking richting het ono
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9zq9c9Md85ThSqDFNuvNpQEOoo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Crj1GgEnPXvRM3GPuIrcKBcy.png?f=user_large

Huishouden 2 volwassenen + 1 kind (en nog 2 in de planning)
Bad en douche gedrag:
Gemiddeld genomen word er in de week circa 8x een kwartier gedoucht op 39 graden, en wordt er 2x per week een bad gevuld op 40c a 250 liter(bruto).
Verwarming:
Circa 90m2 vloerverwarming begane grond, 70m2 vloerverwarming eerste verdieping en 30m2 zolder (onverwarmd)
Onze huidige woning stoken we met een traditionele gasketel op 19 a 20 graden.

Wat had ik zelf al bedacht:
Panasonic monoblock warmtepomp,
Of het een 5, 7 of 9 kW wordt moet nog bepaald worden. De prioriteit komt op verwarming te liggen (rechtstreeks i.v.m. koelen of via een buffervat)
Zonneboiler,
Prioriteit op tapwater evt. op ondersteuning van verwarming. Ik kom systemen van 2x 18 (''dozen schuiver'') tot 3x30 rivusol tegen. Hoe beter de ''kwaliteit'' hoe lastiger het is om een prijs boven water te krijgen.
Cv houtkachel,
We zijn nu aan het kijken naar een Nordic fire loge / cottage. Prioriteit op gezelligheid (af en toe stoken), warmte vraag is daar secundair aan maar alles wat we in een buffervat kunnen stoppen doe ik graag

Overig:
- Dubbel buffervat met prioregeling,
Ik lees hier veel goede verhalen over mits het past in het systeem. De combinatie tussen houtkachel en zonneboiler kom ik vaker tegen echter wisselen de meningen over de grote van het buffervat.

- Douche water warmte terugwinning. Hier zoude grote winst mee te behalen zijn, maar onze badkamer zit circa 8 meter van de technische ruimte af. Ik vraag me af of het dan nog wel interessant is.

- Hotfil,
Wasmachine komt naast de buffervaten of in ieder geval in de technische ruimte te staan.

Budget:
Budget hiervoor is circa 16k euro en is gebaseerd op:
Zelf aanleggen € 0.-
Warmtepomp € 3500.-
Aansluitmateriaal € 500.-
Vloerverwarming € 2100.-
Houtkachel € 2680.-
Rookkanaal € 720.-
Zonneboiler € 5000.-
Kosten onvoorzien € 1500.-

Daarnaast hebben we voor Zonnepanelen en WTW ventilatie nog circa 10k gereserveerd staan. (11kw op zzo & een Orcon HRC-300 + leidingwerk).

Vragen:
- Dakorientatie?
Is mijn dak überhaupt wel geschikt voor een zonneboiler? Kan ik het beste collectoren op beide zijde neerleggen of is een kant ook voldoende?

- Tegenstrijdigheden,
Ik lees veel tegenstrijdigheden als het om capaciteit gaat. Sets die qua samenstelling mijlenver uit elkaar lijken te liggen (2x 18 vs 3x30) en toch allebei claimen het zelfde te kunnen. Afgaand op een gezin van 5 personen, wat heb je dan echt nodig warm tapwater(+evt verwarmingsondersteuning)

- Buffergrote:
Op internet heb ik diverse richtlijnen gevonden voor buffers en waar je rekening mee moet houden. Daar kwam gemiddelde het volgende uit:
Houtkachel: circa 60L buffervolume per kW warmte opbrengst.
Zonneboiler: circa 50L Buffervolume per kW warmte opbrengst?
Warmtepomp: Circa 25L buffervolume per kW warmte opbrengst

- Warmte opbrengst heatpipe collector.
Voor wat betreft heatpipe collectoren, ik las dat een collector met 2,8m2 ook 2,8 kw op zou brengen? Dit lijkt... laag?

- Budget,
Is mijn budget realistisch? of zit ik met 5000 euro nog niet eens in de buurt van een zonneboiler die aan mijn wensen voldoet?

Graag hoor ik of jullie tips, adviezen of opmerkingen hebben over het geen ik tot nog toe bedacht / bij elkaar gezocht heb. Daarnaast zou ik graag eens sparren met iemand die een vergelijkbaar systeem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:32
Solar Masters schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:36:
[...]

Geen douche WTW, nergens voor nodig i.c.m. een zonneboiler.
Ah geen douche WTW nodig dat had ik nog niet bedacht heeft inderdaad niet heel veel zin om dat voor die paar maanden per jaar te doen. Nu alleen een tweede douche leiding voorbereiden voor de doorstromer die dan naar 3 douches gaat. Ik ben benieuwd hoe groot het systeem wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Woody179 Op 'n bouwterrein (= toch nog geen tuin) zou ik persoonlijk geen moment twijfelen en gelijk 'n bodembron laten aanleggen.

Douche WTW kan wellicht ook dicht bij de douche en dan alleen op de koude kraan aangesloten. Ook dat vind ik persoonlijk bij nieuwbouw best 'n no brainer, want het rendement is inderdaad hoog. Anderen beargumenteren dat het verbruik niet zo groot is van een douche en een fors deel van weinig besparen nog altijd best weinig is, voor de kosten.

De warmteverliesberekening is ook wel handig om erbij te hebben. (Of wat je ook maar hebt om de verwarmingscapaciteit op te baseren.) Voor serieuze CV-ondersteuning moet je immers ook serieus weten wat je CV nodig heeft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Gwaihir schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:14:
@Woody179
Op 'n bouwterrein (= toch nog geen tuin) zou ik persoonlijk geen moment twijfelen en gelijk 'n bodembron laten aanleggen.
Ik heb dit wel overwogen, heb beide topics uitgebreid doorgelezen en uiteindelijk ging mijn voorkeur toch uit naar een L/W warmtepomp.
Enkele redenen:
- Bij W/W afhankelijk van een externe maatschappij terwijl wij eigenlijk alles (of in ieder geval zoveel mogelijk) zelf willen doen. (Dit begint voor ons al met het zelf stellen van de fundering.)
- Relatief veel berichten over twijfelachtige / ondeugdelijke bronnen.
- Beperkt rendement en veel langere terugverdientijd t.o.v. een L/W warmtepomp
- L/W warmtepomp is heel goed zelf te installeren, waarvan het proces hier ook nog eens goed gedocumenteerd is.
- Budget, Ons budget is beperkt, prima toereikend voor onze wensen / eisen, maar een post van 10 a 15k voor een bronboring vreet wel heel hard een gat in onze comfort zone.
Douche WTW kan wellicht ook dicht bij de douche en dan alleen op de koude kraan aangesloten. Ook dat vind ik persoonlijk bij nieuwbouw best 'n no brainer, want het rendement is inderdaad hoog. Anderen beargumenteren dat het verbruik niet zo groot is van een douche en een fors deel van weinig besparen nog altijd best weinig is, voor de kosten
.

Zou kunnen, echter moet dit dan wel met een lijngoot model (ik keek naar een qBlue showersave) ik meen me te herinneren dat deze een (veel) lager rendement hebben? Of is dit een gevalletje wij van WC-Eend....? Daarnaast staat het buffervat nog altijd op circa 8 meter van de badkamer.
De warmteverliesberekening is ook wel handig om erbij te hebben. (Of wat je ook maar hebt om de verwarmingscapaciteit op te baseren.) Voor serieuze CV-ondersteuning moet je immers ook serieus weten wat je CV nodig heeft. :+
Klopt, deze is ook van groot belang. We zitten nu nog in de ontwerpfase, vooraanvraag wordt volgende week bij de gemeente ingediend. De warmte verliesberekening komt in een later stadium pas aan bod. Ik weet dat ik wat op de zaken vooruitloop maar ik hou vooraf liever te ruim aan als achteraf te krap op moeten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Woody179 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:32:
Zou kunnen, echter moet dit dan wel met een lijngoot model (ik keek naar een qBlue showersave) ik meen me te herinneren dat deze een (veel) lager rendement hebben? Of is dit een gevalletje wij van WC-Eend....? Daarnaast staat het buffervat nog altijd op circa 8 meter van de badkamer.
Zo'n 'kamerhoge' moet je inderdaad ergens onder je badkamer zien kwijt te worden. Meestal niet zo'n probleem, daar er toch ergens een flinke koker met riolering moet komen.

Qua rendement inderdaad 't beste, maar zo uit m'n hoofd gaat 't om max 65% daarvoor vs. max 55% voor zo'n goot, dus ach..
- Relatief veel berichten over twijfelachtige / ondeugdelijke bronnen.
- Beperkt rendement en veel langere terugverdientijd t.o.v. een L/W warmtepomp
Beperkt extra rendement, bedoel je dan? En ach, uiteraard hoor je 't meest over waar 't fout ging. Voor zo'n investering wil men dan uiteraard verhaal halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-05 20:09
Gister weer de eerste echte zonnedouche van het jaar.
Mijn vrouw had de primeur en daarna dook ik achter haar met nog voorverwarmde D-WTW onder de douche.

Afgelopen dagen deed de warmtepomp al vrij weinig, maar bleef wel het warme water door het huis van de zonneboiler circuleren. Had de flow al wat geknepen afgelopen maandag, maar uiteindelijk dinsdag maar even de warmtepomp uitgezet omdat de temperatuur al rond de 22 graden blijft hangen m.b.v. de zon. Dit resulteerde dan ook gister in 2x 250L van ±25°C naar ±50°C en dat is ±14.5 kWh (en de zonnepanelen zelf deden ook nog eens ±25kWh, een mooie dag zal ik maar zeggen.

Heb nu voor het eerst ook goed de doorstroomverwarmer zijn werk zien doen, omdat het leidingwerk nog warm was starten hij al langzaam op met max. 2 kW maar na 10 seconden was het aanvoer water warmer dan het setpoint van 43 graden en ging de doorstroomverwarmer gelijk standby.

Dat is beter dan de oude CV-ketel die tijdens het naverwarmen eerst aansprong vervolgens een enorme overshoot had waarna deze gelijk weer uit ging zodra het aangevoerde water warm werd.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quipmk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 18:08
Voor mijn zonneboiler set heb ik een flow meter van grundfoss aangeschaft maar het is mij niet geheel duidelijk waar deze in de leiding geplaatst moet worden. Controller is sorel LTDC.
Vraagje wat is de beste plaats voor de flow sensor in de glycol leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ergens? Flow is overal gelijk. Standaard zou ik met zoiets, net als met het expansievat, de koudste kant opzoeken. Maar waarschijnlijk kan hij hitte ook prima hebben? (In enige mate; zou 'm niet zo dicht bij de collector zetten dat hij de stagnatietemperatuur mee zou kunnen krijgen.)

Als dezelfde sensor ook temperatuur meet, dan is de vraag vooral: waar wil je nog graag een temperatuursensor? (Ook dan is net na de pomp in de aanvoer naar de collector vaak een logische plaats.)

[ Voor 13% gewijzigd door Gwaihir op 03-04-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quipmk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 18:08
Deze meet ook temperatuur en is geschikt tot 100 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Is dat de grens van het meetbereik of gaat hij bij iets meer ook echt kapot? De hete kant (nabij pompgroep en spiraal / spiralen) wordt doorgaans op 110 graden gemaakt, als ik me goed herinner (kan ook 120 zijn).

Sommige dingen, zoals standaard isolatie voor CV-leidingen, vinden dat net niet leuk.

Afijn, allereest dus: wat wil je met die temperatuurmeting? / Wat kan je controller ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-04-2023
Beste

Veel gelezen al hier, maar nog niet alle bijna 400 pag.:-)

Is er ergens een schema te vinden over heatpipes aan te sluiten op een hygieneboiler met 2 spiralen? Icm een hout cv kachel? Als naverwarmer een ketel?

Ik heb een hoop schema's voorbij zien komen maar het lijkt erop dat er overal meer spiralen in zitten.

Dus de opstelling in mijn gedachten:

18 of 24 heatpipes
Ik heb een 300L hygiene boiler 2 spiralen
Nu nog met electrische element erin.

Mijn bedoeling is heatpipes voor de zomer
Cv hout kachel voor de winter
Evt overtollig warmte naar cv kunnen afroomen
En Ketel ten alle tijden aan kunnen zetten voor cv
Omdat we niet van plan zijn om snachts de kachel te stoken

Ik hoop genoeg info gegeven te hebben

Mvg frank

[ Voor 4% gewijzigd door borgo op 03-04-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harm_vk
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-04-2021
Beste tweakers,

Een vraagje. Verkoopt OEG ook zonneboilersets met heatpipes? De vlakkeplaatsets kan ik vinden, evenals de bevestigings beugels voor heatpipes. Maar ik kan de heatpipes zelf nergens vinden. Kijk ik niet goed of hebben ze deze niet?

Ik hoor t wel Harm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@harm_vk Ze verkochten onder OEM 't Kingston spul. Beiden zijn daar ineens mee gestopt. (Wie weet waarom?) Geen idee of er al iets voor in de plaats is gekomen, maar 't verklaard wel waarom je wellicht alleen accessoires aantreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:51

_Apache_

For life.

Helhond schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:39:
Gister weer de eerste echte zonnedouche van het jaar...
Hier hadden we de laatste dagen ook eem aamtal keer dat we de cv hoorde pompen, maar de brander uitbleef. Verwarmen op zonnekracht dus.
Wel is de kleine buffer dan vrij snel leeg (4/5x aanslaan en hij geeft 4-6kWh aan warmte af.)

Zodra de cv nog aan staat, hebben we geen warmte 'over' voor sww. Dat is inerend aan het hebben van 1 vat.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
harm_vk schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:23:
Beste tweakers,

Een vraagje. Verkoopt OEG ook zonneboilersets met heatpipes? De vlakkeplaatsets kan ik vinden, evenals de bevestigings beugels voor heatpipes. Maar ik kan de heatpipes zelf nergens vinden. Kijk ik niet goed of hebben ze deze niet?

Ik hoor t wel Harm
Vacuümbuis collectoren Kun je bestellen Bij Rivusol. Zowel DF als Heatpipe. (En maken gelukkig geen gebruik van spiegels!)

OEG zou ik zelf voor de Vlakkeplaat collectoren niet naar kijken i.v.m. het randmateriaal waar op ze iets te veel besparen.

Kingspan Solar is gestopt. Dit door een tekort aan omzet door het wegvallen van de subsidies in Groot-Brittannië. En veel schade aan systemen door gebrek aan kennis. Niet iedereen kon de DF-serie zo maar even instaleren. En de begrensde Heatpipe versies hadden een te slecht rendement.

Rivusol is nog in onderhandeling om de productie over te nemen, maar ben bang dat de markt dat nu niet toelaat aangezien kwaliteit niet word gewaardeerd. Enkel prijs telt momenteel......

Misschien is het toe een keer een idee om de verschillen van een goedkoop en kwalitatief goed systeem hier een zichtbaar te maken in grafieken. Dat goedkoop duurkoop is maakt zich namelijk best wel duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05 12:43
@Solar Masters een betere wereld begint bij jezelf.

Mag rivusol eerst is aan marketing gaan doen en beter zichtbaar worden.

Zolang dat niet het geval is mag je ook de dozen schuivers niet gaan afkraken.

Als particulier en informatie zoekt naar een zonneboiler systeem. Gaat die niet bij rivusol uitkomen ....

Ik ben in mijn eigen zoektocht jullie ook niet tegen gekomen.

Dus zolang je daar niks aan gaat doen. Zal de markt zoals jij je het overbrengt verpest worden door de goedkope nutteloze systemen ....

Wou ik even kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Swenno schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:45:
@Solar Masters een betere wereld begint bij jezelf.

Mag rivusol eerst is aan marketing gaan doen en beter zichtbaar worden.

Zolang dat niet het geval is mag je ook de dozen schuivers niet gaan afkraken.

Als particulier en informatie zoekt naar een zonneboiler systeem. Gaat die niet bij rivusol uitkomen ....

Ik ben in mijn eigen zoektocht jullie ook niet tegen gekomen.

Dus zolang je daar niks aan gaat doen. Zal de markt zoals jij je het overbrengt verpest worden door de goedkope nutteloze systemen ....

Wou ik even kwijt ;)
En als je een systeem van een dozen schuivers plaatst die geen ondersteuning bieden en 9 van de 10 systemen niet goed afgestemd zijn op verbruik of situatie en daardoor nagenoeg geen opbrengst hebben en een super slechte TVT dan is dat goed voor de markt?

Dat is nou juist de reden dat wij geen webshop hebben! Zonneboiler systemen zijn maatwerk! En geen standaard set die bij iedereen past! Alles wat op internet staat op webshops is gebaseerd op prijs! En die bedrijven interesseert het echt niet of jij nou wel of niet iets gaat besparen maar enkel of zei iets verdienen. Je wilt niet weten hoeveel rechtszaken er momenteel lopen tegen zulke bedrijven omdat systemen niet doen wat ze moet doen. En hun vervolgens ook niet thuis zijn aangezien ze gewoon zeggen dat het verkeerd is geïnstalleerd. (Wat waarschijnlijk ook deel zo is dus hun is niks te verwijten en niemand heeft garantie als ze daar bestellen.)

Het probleem is dat je als doe het zelfer bijna nergens professioneel materiaal kunt kopen. Logies ook wand 99% kan het toch niet zelf installeren. Als zomenteen voor de subsidie van dergelijke systemen een gecertificeerd bedrijf met opleiding het moet installeren om nog subsidie te krijgen dan word het wel een ander verhaal.

Aan iedereen zelf de keuze! Maar goedkoop blijft duurkoop is mijn ervaring. En een iets duurder systeem wat zich makkelijk terugverdient, minder onderhoud nodig heeft, wel garantie heeft, beter past bij verbruik en situatie is voor mij de beste keuze.

Maar nogmaals kom met cijfers van degelijke systemen van dozen schuivers dan leg ik er wel een paar systemen van ons naast voor je. De cijfers liegen niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:10:
Het probleem is dat je als doe het zelfer bijna nergens professioneel materiaal kunt kopen. Logies ook wand 99% kan het toch niet zelf installeren.

Als zomenteen voor de subsidie van dergelijke systemen een gecertificeerd bedrijf met opleiding het moet installeren om nog subsidie te krijgen dan word het wel een ander verhaal.
Eh.. don't get your hopes up? Ik trek die twee statements bewust even los, want ze spreken elkaar m.i. nogal tegen.

Ik denk dat je gelijk hebt dat 99% het niet zelf kan installeren. En dus 'n bedrijf inschakelt. Als dat nu z'n kennis op z'n JBF doet, dan zie ik daar niet 1-2-3 straks iets veranderen.

Doe echt maar 'ns wat aan zichtbaarheid als kwaliteit en wat 't oplevert, zoals @Swenno zegt. Kingston had daar wel iets goed gedaan. Het was mij wel opgevallen dat ze een premium product aan het neerzetten waren. Veel info te vinden over waarom het goed zou zijn, op NL TV weten te komen in home improvement programma's, etc. Rivusol daarentegen? Kreet als zo velen. (Simpelweg de tijdens uitzoeken opgedane indruk. Niet lullig bedoeld.)

Meen zelfs dat mijn installateur onlangs met jullie gesproken heeft, maar (nog) niet verder is gegaan. Hij is Burg zat, want het is erbarmelijk met leveringsafspraken maken en nakomen. Maar 't is toch wel gebruikelijk dat vooral een fabrikant het kwaliteitsverschil (ook naar de klanten toe) inzichtelijk maakt. Dat trekt zo'n installateur niet in z'n eentje; dan ziet hij z'n potentiële klanten simpelweg een goedkopere concullega gaan.

Ik wil best data aanleveren aan een goed vergelijk. Je riep dit al vaker. Werk je binnenkort uit waar je aan denkt? Iemand heeft mij verteld dat mijn collector maar 10 jaar mee gaat ;). Dan maak ik graag over 9 jaar een goed gefundeerde nieuwe keuze :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:04:
[...]

Meen zelfs dat mijn installateur onlangs met jullie gesproken heeft, maar (nog) niet verder is gegaan. Hij is Burg zat, want het is erbarmelijk met leveringsafspraken maken en nakomen. Maar 't is toch wel gebruikelijk dat vooral een fabrikant het kwaliteitsverschil (ook naar de klanten toe) inzichtelijk maakt. Dat trekt zo'n installateur niet in z'n eentje; dan ziet hij z'n potentiële klanten simpelweg een goedkopere concullega gaan.
Zal niet de eerste zijn die vervolgens bij ons komt. Burg collector is trouwens ook maar een 12mm HP!

Maar idd geen ondersteuning en de verkoper die het in Nederland vertegenwoordigt weet wel es waar het te verkopen maar heeft geen technische achtergrond.

Ik denk dat jullie wel wat meer systemen van ons gaan zien hier binnenkort aangezien alles nu standaard met Internet uitlezing word verkocht. Daarnaast als je kijkt naar het soortsystemen en hoe wij het integreren dan zijn wij redelijk uniek omdat wij zelf de engineering doen en niet simpelweg een schema uit duistland of van internet pakken wat vaak helemaal niet bruikbaar is in Nederland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Solar Masters schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:10:
[...]

Maar nogmaals kom met cijfers van degelijke systemen van dozen schuivers dan leg ik er wel een paar systemen van ons naast voor je. De cijfers liegen niet!
Dat heb ik al minstens 3 keer gevraagd.... en nooit iets gezien.
Leg me maar eens een systeem voor dat zich op minder dan 10 jaar terugverdient op basis van een woning waar nu een condenserende gasketel staat, en er in totaal 1800 m3 gas gestookt wordt per jaar waarvan ca 200m3 voor SWW.
Dakruimte is er genoeg.

Echt, maak die offerte, en ik bestel als ik op basis van die data kan geloven dat het zich op 10 jaar terugverdient in België. Premie ligt op 550€/m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harm_vk
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-04-2021
Ik kan voor minder dan 500€ na subsidie een set met 4 platen en een vat met 3 spiralen van 600L verkrijgen bij oeg. Die terugverdientijd lijkt me dan geen 10jaar. Stel dat je dan 20% minder opbrengst hebt per jaar tov een maatwerk ge engineered set zoals solarmasters beschrijft dan moet die prijs van zo'n set wel erg dichtbij de prijs hierboven komen wil dat een serieuze optie zijn. Oeg geeft tien jaar garantie hoeveel jaar geeft revusol oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Solar Masters schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:41:
[...]

Zal niet de eerste zijn die vervolgens bij ons komt. Burg collector is trouwens ook maar een 12mm HP!

Maar idd geen ondersteuning en de verkoper die het in Nederland vertegenwoordigt weet wel es waar het te verkopen maar heeft geen technische achtergrond.

Ik denk dat jullie wel wat meer systemen van ons gaan zien hier binnenkort aangezien alles nu standaard met Internet uitlezing word verkocht. Daarnaast als je kijkt naar het soortsystemen en hoe wij het integreren dan zijn wij redelijk uniek omdat wij zelf de engineering doen en niet simpelweg een schema uit duistland of van internet pakken wat vaak helemaal niet bruikbaar is in Nederland ;)
wait, whut.. omdat er internet uitlezing is en je nu dus inzicht hebt in data, ben je van plan die data (of een deel daarvan) gewoon hier te plempen? ben ik even blij dat ik niets van jullie in huis heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
twain4me schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:59:
[...]

wait, whut.. omdat er internet uitlezing is en je nu dus inzicht hebt in data, ben je van plan die data (of een deel daarvan) gewoon hier te plempen? ben ik even blij dat ik niets van jullie in huis heb.
Wat is daar zo erg aan? Het weergeven van boiler / collector temperatuur of water verbruik is nou niet bepaald een wereld schokkende inbreuk op je privacy?
Zolang het blijft bij x installatie, gelegen in zuidwest Friesland opgebouwd uit (inhoud buffervat, type collector, ect.) opbrengst en verbruik, zie ik daar (mits de eindgebruiker daar toestemming voor geeft) totaal geen probleem in. Om een brugje te maken te maken naar zonnepanelen, Heb je de PV-output lijst eens bekeken waar ontzettend veel Tweakers gebruik van maken?

Zoals eerder aangehaald zou het goed zijn als er meer gecommuniceerd wordt over systemen. Nu gaat 80 dan wel 90% van de informatie op basis van horen zeggen en spookverhalen, alles van ''wij van wc-eend praktijken'' tot ''ik heb van de neef van mijn achter buurman begrepen dat''. de overige 10 a 20% is niet of nauwelijks met elkaar te vergelijken.

Zou mooi zijn als er net als met zonnepanelen een stukje openheid over ontstaat. Waarbij je componenten een op een kan vergelijken en systemen in de praktijk kan volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Die Tweakers schrijven wel zichzelf in, onder nick naar keuze..

Tot nu toe zie ik in het topic live toegang tot installatieweergaves (met naam en toenaam erop) gepost worden. Dat zou je mij niet moeten flikken. Heb ik ook nog niemand met de toegang tot zijn eigen installatie zien doen..

En ik zie dáárvan eerlijk gezegd ook niet zo'n toegevoegde waarde; het zijn geen statistieken, maar puur pochen 'kijk hoe warm dit vat vandaag is'. Ik zou opbrengst bij verschillende omstandigheden (zon & verbruik) willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Woody179 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:37:
[...]

Wat is daar zo erg aan? Het weergeven van boiler / collector temperatuur of water verbruik is nou niet bepaald een wereld schokkende inbreuk op je privacy?
Zolang het blijft bij x installatie, gelegen in zuidwest Friesland opgebouwd uit (inhoud buffervat, type collector, ect.) opbrengst en verbruik, zie ik daar (mits de eindgebruiker daar toestemming voor geeft) totaal geen probleem in. Om een brugje te maken te maken naar zonnepanelen, Heb je de PV-output lijst eens bekeken waar ontzettend veel Tweakers gebruik van maken?

Zoals eerder aangehaald zou het goed zijn als er meer gecommuniceerd wordt over systemen. Nu gaat 80 dan wel 90% van de informatie op basis van horen zeggen en spookverhalen, alles van ''wij van wc-eend praktijken'' tot ''ik heb van de neef van mijn achter buurman begrepen dat''. de overige 10 a 20% is niet of nauwelijks met elkaar te vergelijken.

Zou mooi zijn als er net als met zonnepanelen een stukje openheid over ontstaat. Waarbij je componenten een op een kan vergelijken en systemen in de praktijk kan volgen.
toon volledige bericht
Er is nogal een verschil of een consument dat zelf bepaald of dit uit gaat van een fabrikant.
een fabrikant kan prima data gebruiken voor onderzoek en dan een conclusie publiceren..
En toestemming geven heeft alleen waarde als de verhouding tussen de partijen gelijkwaardig is, of dit zo is valt nog te bezien tussen fabrikant/leverancier en eindgebruiker. Het is niet voor niets dat de consument in ongeveer alles beschermd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Tommie12 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:58:
[...]

Dat heb ik al minstens 3 keer gevraagd.... en nooit iets gezien.
Leg me maar eens een systeem voor dat zich op minder dan 10 jaar terugverdient op basis van een woning waar nu een condenserende gasketel staat, en er in totaal 1800 m3 gas gestookt wordt per jaar waarvan ca 200m3 voor SWW.
Dakruimte is er genoeg.

Echt, maak die offerte, en ik bestel als ik op basis van die data kan geloven dat het zich op 10 jaar terugverdient in België. Premie ligt op 550€/m2.
Ik heb je opmerkingen al vaker voorbij zien komen en voor iemand die reageert in het topic ''Zonneboilers, dit is de plek... kom je overwegend negatief over als het op de techniek aankomt.

Stel voorop dat gas al veel langer toegepast wordt en vele male verder doorontwikkeld is(mede mogelijk door het enorme marktaandeel). Dit schets je vervolgens ook in een situatie waar door minimaal gebruik een minimaal rendement te halen valt met als gevolg een lange terugverdientijd.

Daar tegenover wil ik de volgende casus stellen.

Nederland (moet) van het gas af. Iedereen aan een elektrische auto, koken, verwarmen, de hele rambam. Rekening houdend met een elektriciteitsnet dat niet berekend is op dit gebruik is het aannemelijk dat de tarieven fors omhoog gaan i.v.m. grondige updates die nodig zijn. Rendement van zonnepanelen gaat achteruit, want weg saldering, overcapaciteit (terug levering) zal zwaarder belast worden i.v.m. de extra druk op het net. Accus zullen op basis van aanschafprijs en de impact op het milieu niet of nauwelijks interessant worden.

Leg jij mij dan eens uit waarom een zonneboiler niet interessant is???

p.s. Voor je begint over een onrealistische casus.
Elektrische auto's waren in het begin nog bijtelling vrij, nu zitten we al op 12 procent, en in 2026 op 22% ze zijn weliswaar (nog) wegenbelastingvrij maar naarmate het marktaandeel groter wordt en de inkomsten bij de overheid teruglopen kun je er op wachten dat deze net zo zwaar belast worden.
Saldering wordt al afgebouwd
Accu's hebben een beperkt rendement en zijn gewoon ontzettend slecht voor het milieu.
Tarieven voor netbeheer en afname gaan al omhoog.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
harm_vk schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:19:
Ik kan voor minder dan 500€ na subsidie een set met 4 platen en een vat met 3 spiralen van 600L verkrijgen bij oeg. Die terugverdientijd lijkt me dan geen 10jaar. Stel dat je dan 20% minder opbrengst hebt per jaar tov een maatwerk ge engineered set zoals solarmasters beschrijft dan moet die prijs van zo'n set wel erg dichtbij de prijs hierboven komen wil dat een serieuze optie zijn. Oeg geeft tien jaar garantie hoeveel jaar geeft revusol oid?
Een set met vlakkeplaten is waarschijnlijk bij ons net zo duur en daarvoor krijg je wel een betere collector met minder weerstand. En garantie geven wij zelfs nog na die 10 jaar. Echter wil ik zien dat jij iets kunt reclameren bij OEG ;)

Jullie kijken teveel naar prijs! Hou er rekening meer dat er meer dan 40 verschillende type vlakkeplaat collectoren zijn en waarschijnlijk wel 60 types vacuümbuis collectoren. Als je niet in staat bent deze technisch te onderscheiden dan moet je je niet rijk rekenen als je een goedkope set ziet ergens.

Als ik 2000 euro toe kreeg ging er nog steeds geen OEG systeem op mijn dak!

Voor het zelfde geld heb je veel betere systemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
@Woody179
Waarom ben ik soms negatief....

Ik heb 2 keer een offerte gekregen voor een zonneboiler die enkel SWW moest maken, en de prijzen daarvoor lagen tussen 6000€ en 9000€.
Trek daar de belgische subsidie af, en ik blijf zitten met dik 4000€. De aanbieder van de laagste offerte gaf 10 jaar garantie, maar er moest om de 2 jaar een onderhoud van 150€ gedaan worden.

Nu heb ik sinds ik een nieuwe ketel heb wel een goed zicht op mijn verbruik van SWW.
Dat is 200m3 gas per jaar of in België 100€, maar zelfs met nederlandse prijzen is het niet meer dan 150€ aan gas per jaar.

Zelfs de meest optimistische verkoper durft niet meer te voorspellen dan dat ik 75% van dat SWW met de boiler kan maken. Als ik cijfers zoek, dan is het eerder 50%.

Nu wil ik nog aan nemen dat de prijzen met 50% gaan stijgen, dan kom ik op een besparing van 75€ per jaar. (En ik reken geen onderhoud, anders is het sowieso lood om oud ijzer).

4000€/75€= 53 jaar.

En vermits het in geld zo slecht rekent twijfel ik er aan of de CO2 balans van die installatie op een redelijke termijn positief wordt. Maw, kan de zonneboiler in zijn normale levensduur genoeg CO2 besparen om de CO2 die nodig was voor de productie en installatie van het toestel te compenseren.

Een installatie die de CV ondersteunt heb ik nog niet kunnen berekenen omdat ik nergens cijfers vind. Solar Masters belooft veel, maar komt niet met cijfers.
In elk geval, tussen mei en september heb ik geen CV nodig, dus in die periode met topopbrengsten valt die winst al in het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Woody179 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:09:
[...]

Ik heb je opmerkingen al vaker voorbij zien komen en voor iemand die reageert in het topic ''Zonneboilers, dit is de plek... kom je overwegend negatief over als het op de techniek aankomt.

Stel voorop dat gas al veel langer toegepast wordt en vele male verder doorontwikkeld is(mede mogelijk door het enorme marktaandeel). Dit schets je vervolgens ook in een situatie waar door minimaal gebruik een minimaal rendement te halen valt met als gevolg een lange terugverdientijd.
200m3 is imho helemaal geen minimaal gebruik maar eerder rond of iets minder dan het landelijk gemiddelde per gem huishouden in nederland. 4 personen gebruiken iets van 300, maarja 4 is niet het gemiddelde dat is namelijk 2,14 ;)

(@Tommie12 sorry de cijfers van belgie ken ik niet uit mijn hoofd :P :)B

Je kan beter stellen dat het onrealistisch is om te rekenen met een veel groter verbruik dan het landelijk gemiddelde als we het hebben over de toepasbaarheid en betaalbaarheid van een zonneboiler systeem in zijn algemeenheid.
Nederland (moet) van het gas af. Iedereen aan een elektrische auto, koken, verwarmen, de hele rambam. Rekening houdend met een elektriciteitsnet dat niet berekend is op dit gebruik is het aannemelijk dat de tarieven fors omhoog gaan i.v.m. grondige updates die nodig zijn. Rendement van zonnepanelen gaat achteruit, want weg saldering, overcapaciteit (terug levering) zal zwaarder belast worden i.v.m. de extra druk op het net. Accus zullen op basis van aanschafprijs en de impact op het milieu niet of nauwelijks interessant worden.
Dan lever we toch niet terug? weg belasting inkomsten, weg groene stroom en weg verdienmodel voor de overheid, dus dat gaat hem niet worden.
gek genoeg wordt het sommentje door het wegvallen van salderen alleen maar positiver voor zonnepanelen vs zonne boilers (boiler vatten zijn ideaal om surplus in op te slaan) (en voordat je mij over 1 kam gaat scheren met negative nellies, ik ben een fan van de techniek, maar financieel kwam ik ook gewoon niet uit voor mijn situatie.)
En hoe meer ik er over lees en hoe vaker ik de offertes voorbij zie komen. hoe zekerder ik ben van mijn stelling.

Zonneboilers hebben alleen maar zin bij een hele hoge warmtevraag met name in de zomer. En gezien de trias energetica uitgaat van besparen en wat overblijft duurzaam opwekken ;)
Voor een gemiddeld huishouden (2,14) zonder douche verslaving en/of zonder zwembad heeft het gewoon geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Tommie12 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:30:
@Woody179

Ik heb 2 keer een offerte gekregen voor een zonneboiler die enkel SWW moest maken, en de prijzen daarvoor lagen tussen 6000€ en 9000€.
Trek daar de belgische subsidie af, en ik blijf zitten met dik 4000€. De aanbieder van de laagste offerte gaf 10 jaar garantie, maar er moest om de 2 jaar een onderhoud van 150€ gedaan worden.

Nu heb ik sinds ik een nieuwe ketel heb wel een goed zicht op mijn verbruik van SWW.
Dat is 200m3 gas per jaar of in België 100€, maar zelfs met nederlandse prijzen is het niet meer dan 150€ aan gas per jaar.

Zelfs de meest optimistische verkoper durft niet meer te voorspellen dan dat ik 75% van dat SWW met de boiler kan maken. Als ik cijfers zoek, dan is het eerder 50%.

Nu wil ik nog aan nemen dat de prijzen met 50% gaan stijgen, dan kom ik op een besparing van 75€ per jaar. (En ik reken geen onderhoud, anders is het sowieso lood om oud ijzer).

4000€/75€= 53 jaar.

En vermits het in geld zo slecht rekent twijfel ik er aan of de CO2 balans van die installatie op een redelijke termijn positief wordt. Maw, kan de zonneboiler in zijn normale levensduur genoeg CO2 besparen om de CO2 die nodig was voor de productie en installatie van het toestel te compenseren.

Een installatie die de CV ondersteunt heb ik nog niet kunnen berekenen omdat ik nergens cijfers vind. Solar Masters belooft veel, maar komt niet met cijfers.
In elk geval, tussen mei en september heb ik geen CV nodig, dus in die periode met topopbrengsten valt die winst al in het water.
toon volledige bericht
<knip!>

Er is nooit gezegd dat een zonneboiler voor iedereen de beste keuze is. Waar niks verbruikt word valt niks te besparen. Zeg Opa en Oma en die 1x in de week douchen. Maar als ik kijk waar wij de meeste systemen aan verkopen dan praten we over 3 a 4 kinderen met bad.

Als jij op een TVT uitkomt van 53 jaar dan zegt dit niks over de opbrengst van een zonneboiler wand die is 5x hoger dan een PV installatie. Het zegt meer iets over jou verbruik.

<knip!>

We gaan niet op de man spelen. De toon mag ook wat vriendelijker.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 07-04-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Gwaihir schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:52:
Die Tweakers schrijven wel zichzelf in, onder nick naar keuze..

Tot nu toe zie ik in het topic live toegang tot installatieweergaves (met naam en toenaam erop) gepost worden. Dat zou je mij niet moeten flikken. Heb ik ook nog niemand met de toegang tot zijn eigen installatie zien doen..

En ik zie dáárvan eerlijk gezegd ook niet zo'n toegevoegde waarde; het zijn geen statistieken, maar puur pochen 'kijk hoe warm dit vat vandaag is'. Ik zou opbrengst bij verschillende omstandigheden (zon & verbruik) willen weten.
Eens, dit is vrijwillig, dit zou ook een keuze moeten zijn die bij de klant neergelegd wordt. (hint naar @Solar Masters Avg technisch, is dit het geval?)

Het posten van naam en toenaam praat ik ook niet goed, Dit schets ik ook als rand voorwaarde dat locatie algemeen op basis van regio zou moeten zijn en namen er buiten moeten blijven of geanonimiseerd moeten zijn

Hoe is kijk eens hoe warm mijn vat is anders dan kijk eens wat mijn panelen vandaag hebben opgebracht?
Het loggen van informatie is in mijn beleving niet anders dan het loggen wat een omvormer doet. Dit opslaan en omrekenen naar opbrengst in kW, data meenemen als verbruik, stilstandsverlies ect. Als dit meegenomen wordt kun je hier over tijd best wat statistieken uithalen.
twain4me schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:55:
[...]
- Een fabrikant kan prima data gebruiken voor onderzoek en dan een conclusie publiceren..

- En toestemming geven heeft alleen waarde als de verhouding tussen de partijen gelijkwaardig is, of dit zo is valt nog te bezien tussen fabrikant/leverancier en eindgebruiker. Het is niet voor niets dat de consument in ongeveer alles beschermd wordt.
Ik wil als consument instaat zijn mijn eigen conclusies te trekken. Als ik zonnepanelen bekijk kan ik toch ook bij fabrikanten onderling panelen vergelijken? Dat hier bij een zonneboiler nog een hoop bijkomt is logisch maar mijn inziens ook prima inzichtelijk te maken. Feit blijft dat ik nu niet een collector van bijvoorbeeld Oeg niet kan vergelijken met een collector van Rivusol.

Eens dat een consument beschermt moet worden, Van de andere kant, wel gek dat we aan de ene kant alles afdichten om vervolgens aan de andere kant zelf alles op straat gooien. Voorbeeld: Een bedrijf mag klantgegevens niet delen, aan de andere kant strooit menig Nederlander makkelijk met zijn gegevens als er wat te winnen valt (like acties, kortings coupons ect) zonder dat ze dan wel weten waar hun data blijft.
En daarom zeg ik, de keuze moet bij de klant liggen.
Tommie12 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:30:
@Woody179

4000€/75€= 53 jaar.

toon volledige bericht
Waarom je soms negatief bent snap ik best, echter geef je nu (evengoed geen antwoord op mijn vraag).

Waarom zou in mijn casus een zonneboiler niet interessant zijn? Deze vraag is voor waarschijnlijk net zo makkelijk juist te beantwoorden als dat jou vraag dat is voor @Solar Masters.
Je vraagt namelijk om een alternatief wat simpelweg niet bestaat...
Solar Masters schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:40:

Als jij op een TVT uitkomt van 53 jaar dan zegt dit niks over de opbrengst van een zonneboiler wand die is 5x hoger dan een PV installatie. Het zegt meer iets over jou verbruik. Dus iets meer aan hygiëne gaan doen en wat vaker douchen dan word die zonneboiler vanzelf wel interessant.
Ik neem aan dat dit als grappige knipoog bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Woody179 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:44:
[...]

Ik wil als consument instaat zijn mijn eigen conclusies te trekken. Als ik zonnepanelen bekijk kan ik toch ook bij fabrikanten onderling panelen vergelijken? Dat hier bij een zonneboiler nog een hoop bijkomt is logisch maar mijn inziens ook prima inzichtelijk te maken. Feit blijft dat ik nu niet een collector van bijvoorbeeld Oeg niet kan vergelijken met een collector van Rivusol.

Eens dat een consument beschermt moet worden, Van de andere kant, wel gek dat we aan de ene kant alles afdichten om vervolgens aan de andere kant zelf alles op straat gooien. Voorbeeld: Een bedrijf mag klantgegevens niet delen, aan de andere kant strooit menig Nederlander makkelijk met zijn gegevens als er wat te winnen valt (like acties, kortings coupons ect) zonder dat ze dan wel weten waar hun data blijft.
En daarom zeg ik, de keuze moet bij de klant liggen.
Je vergelijkt zonnepanelen of wat dan ook op basis van de opgegeven spec's door simulaties kan je inmiddels redelijke nauwkeurig bepalen wat de opbrengsten gaan zijn.
In de zonnepanelen zijn de test situaties standaard en daarom zijn ze te vergelijken

Dus de fabrikanten zullen die test, vergelijk en simulaties mogelijkheid moeten creeeren. de oplossing is niet dat 1 fabrikant gaat strooien met data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
twain4me schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:37:

Zonneboilers hebben alleen maar zin bij een hele hoge warmtevraag met name in de zomer. En gezien de trias energetica uitgaat van besparen en wat overblijft duurzaam opwekken ;)
Voor een gemiddeld huishouden (2,14) zonder douche verslaving en/of zonder zwembad heeft het gewoon geen zin.
Dus met een zonneboiler met verwarmings ondersteuning waar ik alleen al 80% van mijn totale warmtebehoefte mee afdek heeft geen zin? (En nee dat is niet makkelijk en daar komt aardig wat bij kijken.)

Het vat staat dan ookal dus houtkachel er op voor de laatste 20% en gasverbruik is 0. Heef geen zin?

Jullie bekijken volgens mij cijfers uit de jaren 90. In die tijd werden zonneboiler verkocht van ca. 80 t/m 110 liter. En nee dat was niet erg rendabel. Afgelopen jaar heb ik letterlijk niks onder de 300 liter verkocht! gemiddeld gaat er in een woonhuis 800 t/m 1250 liter met verwarming ondersteuning. 7 van de 10 worden gecombineerd met pellet of houtkachels. 5 op de 10 haalt vervolgens de gasketel en aansluiting weg. Backup systeem door een elektrischelement en klaar.

Ik heb systemen draaien van 50.000 liter die binnen 4 jaar waren terugverdiend zonder subsidie!

Regel nr. 1: is en blijft "Waar niks word verbruikt valt ook niks te besparen!"

Regel nr. 2: Hoe kouder de temperatuur hoe hoger het rendement van de collectoren! ( Hiermee maak je het verschil!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Solar Masters schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:51:
[...]

Dus met een zonneboiler met verwarmings ondersteuning waar ik alleen al 80% van mijn totale warmtebehoefte mee afdek heeft geen zin? (En nee dat is niet makkelijk en daar komt aardig wat bij kijken.)
tegen welke kosten (voor mij incl plaatsen) ?
Het vat staat dan ookal dus houtkachel er op voor de laatste 20% en gasverbruik is 0. Heef geen zin?
laat het de hout stook haters niet horen
Jullie bekijken volgens mij cijfers uit de jaren 90.
nee
Ik heb systemen draaien van 50.000 liter die binnen 4 jaar waren terugverdiend zonder subsidie!
leuk, maar zoveel heb ik niet nodig
Regel nr. 1: is en blijft "Waar niks word verbruikt valt ook niks te besparen!
En je onderschrijft mijn punt alleen maar...

je zegt hier boven ook dat je eigenlijk alleen maar verkoopt aan gezinnen met 3 kinderen.. dat is niet het gemiddelde. en dat onderschrijft het punt ook alleen maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
twain4me schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:37:
[...]
Dan lever we toch niet terug? weg belasting inkomsten, weg groene stroom en weg verdienmodel voor de overheid, dus dat gaat hem niet worden.
gek genoeg wordt het sommentje door het wegvallen van salderen alleen maar positiver voor zonnepanelen vs zonne boilers (boiler vatten zijn ideaal om surplus in op te slaan) (en voordat je mij over 1 kam gaat scheren met negative nellies, ik ben een fan van de techniek, maar financieel kwam ik ook gewoon niet uit voor mijn situatie.)
En hoe meer ik er over lees en hoe vaker ik de offertes voorbij zie komen. hoe zekerder ik ben van mijn stelling.

Over een kam scheren doe ik je zeker niet, Je benoemt in elk geval dat de techniek in jou specifieke geval niet lonend was. Dit maakt je niet negatief maar realistisch.
twain4me schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:51:
[...]

Je vergelijkt zonnepanelen of wat dan ook op basis van de opgegeven spec's door simulaties kan je inmiddels redelijke nauwkeurig bepalen wat de opbrengsten gaan zijn.
In de zonnepanelen zijn de test situaties standaard en daarom zijn ze te vergelijken

Dus de fabrikanten zullen die test, vergelijk en simulaties mogelijkheid moeten creeeren. de oplossing is niet dat 1 fabrikant gaat strooien met data.
Klopt maar het begint wel met het loggen en openbaar maken van data. Een Tweakers ZB-outputlijst is er helaas nog niet. Dus alles wat fabrikanten openbaar maken is mooi meegenomen.

Van simulaties wordt ik niet zo enthousiast. In een test opstelling doet alles het namelijk fantastisch. Uit praktijk voorbeelden valt veel meer te halen alleen is daar ook veel meer data voornodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:32
Ach, wat voor data zou je willen loggen? En hoe displayen? Als iemand een concreet idee heeft wil ik wel eens zien voor een bootstrapped website te maken met een API

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
[...]

Jullie bekijken volgens mij cijfers uit de jaren 90. In die tijd werden zonneboiler verkocht van ca. 80 t/m 110 liter. En nee dat was niet erg rendabel. Afgelopen jaar heb ik letterlijk niks onder de 300 liter verkocht! gemiddeld gaat er in een woonhuis 800 t/m 1250 liter met verwarming ondersteuning. 7 van de 10 worden gecombineerd met pellet of houtkachels. 5 op de 10 haalt vervolgens de gasketel en aansluiting weg. Backup systeem door een elektrischelement en klaar.

Regel nr. 2: Hoe kouder de temperatuur hoe hoger het rendement van de collectoren! ( Hiermee maak je het verschil!)
toon volledige bericht
Eerst en vooral, bedankt voor de persoonlijke aanval. We zijn met 3, en er worden per dag 3 douches genomen met een regendouche, en af en toe een bad.

1800m3 = 1600 voor verwarming en 200 voor SWW.
Als je systemen doen wat je beweert moet daar toch iets te winnen zijn?
Hoe veel is er te winnen, dat wil ik weten!!!

Zo lang je dat niet schrijft en onderbouwt ben je gewoon een verkoper die beweert dat zijn systemen beter, mooier en fantastisch zijn. Iets van een WC-eend....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gezellige ochtend op 't forum ;). Mijn dochter van twee las op schoot mee hoor!
Solar Masters schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:21:
Hou er rekening meer dat er meer dan 40 verschillende type vlakkeplaat collectoren zijn en waarschijnlijk wel 60 types vacuümbuis collectoren. Als je niet in staat bent deze technisch te onderscheiden
= Als je tot die 99,x% van Nederland behoort, waaronder je ze ook zeker de helft van de installateurs kunt scharen.

Ik heb gemerkt dat je moeit hebt met deze boodschap, maar ga echt 'ns sparen met een marketeer (of evt. ook ons) op wat voor manieren je die verschillen inzichtelijk kunt maken en zo van die 99% af kunt gaan snoepen.
Woody179 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:44:
Hoe is kijk eens hoe warm mijn vat is anders dan kijk eens wat mijn panelen vandaag hebben opgebracht?
Niet. Gaat net zo snel vervelen..
Het loggen van informatie is in mijn beleving niet anders dan het loggen wat een omvormer doet. Dit opslaan en omrekenen naar opbrengst in kW, data meenemen als verbruik, stilstandsverlies ect. Als dit meegenomen wordt kun je hier over tijd best wat statistieken uithalen.
Precies: loggen -> statistieken -> verzamelen van meerdere installaties -> interessante vergelijken.
Da's flink wat stappen verder dan kijk eens hoe warm de mijne vandaag is. :)

@Icekiller2k6 Hoop dat @Solar Masters een voorzet doet; hij heeft het uitgebreidste beeld bij wat we ermee zichtbaar willen maken.

Ik zou denken dagopbrengsten in kWh en iets van de watertemperatuur waarbij deze kWh geoogst zijn. En natuurlijk de basisgegevens van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
[...]

toon volledige bericht
Ik ben benieuwd hoeveel kWh je hebt kunnen oogsten in December en Januari. Die maanden alleen al zijn bij mij 500 m3 gas of zowat 5000 kWh. Als je in die maanden geen deuk in het verbruik kan slaan, dan is je verhaal weer eens verkoperspraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tommie12 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:04:
[...]

Ik ben benieuwd hoeveel kWh je hebt kunnen oogsten in December en Januari. Die maanden alleen al zijn bij mij 500 m3 gas of zowat 5000 kWh. Als je in die maanden geen deuk in het verbruik kan slaan, dan is je verhaal weer eens verkoperspraat.
Ik zal je vraag wat concreter maken en dan mag @Solar Masters van mij van een ideale situatie uitgaan qua ligging en hoek

Wat heeft @Tommie12 nodig om die 80% reductie te krijgen en wat kost dat (ongeveer) ?

Dat wil dus zeggen 80% * 1800m3 = 1440m3 ofwel en dan ga ik uit van een slecht functionerende HR ketel

8,5* 1440 = 12220 bruikbare kWh.in een jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 07-04-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-05 11:23
Even kort mijn verhaal om zo duidelijkheid te scheppen in mijn situatie.

November 2019 hebben we een pelletkachel aangeschaft met CV-functie. Gelukkig nog gebruik kunnen maken van de subsidie die daaraan vasthing.
Pelletkachel doet het prima, alle ruimtes die warm moeten worden, worden ook warm.

December 2020, zo lekker net voor oud en nieuw bedacht de gas verbruikende CV-ketel (die we alleen gebruikten voor SWW) dat het tijd was voor zijn pensioen.

Na veel wikken en wegen besloten om geen monteur te laten komen (in verband met eventuele voorrijkosten en dergelijke).

In mijn zoektocht naar een 2e hands CV-ketel (dezelfde als die we hadden), kwam ik een indirect gestookte boiler tegen van 120 liter, voor de helft van de prijs als de 2e hands ketel.

Direct gebeld en de vrouw met een kameraad op pad gestuurd op oudjaars avond om de boiler op te halen.

1 januari boiler aangesloten, en ow wat was het fijn om weer warm water uit de kraan te voelen.
We redden het prima met 2 volwassen en 2 kleine kinderen (voor nu).

Vanaf het moment dat de boiler zou komen, wist ik dat ik nog iets moest bedenken om zomers ook warm water te hebben. De pelletkachel kan wel aan, maar dat is zonde van de korrels als het lekker zonnig is.

Marktplaats er weer bij gepakt, en 2 vlakkeplaat collectoren en een losstaande buffervat (150 liter) gescoord voor een prikkie
Alles er netjes bij, computer, expansievat, vulpomp, pomp.

Nu was het de afgelopen tijd niet echt mooi weer om ermee bezig te gaan, dus heb ik het even gelaten voor wat het is.

Maar afgelopen weekend zijn de panelen op het dak gezet, en nu ben ik nog steeds aan het bedenken hoe ik het nou correct en tevens juist moet gaan aansluiten.

De opstelling is:
- 2 losse boilers, elk met 1 spiraal
- 1 pelletkachel, 2 vlakke plaat collectoren

De uitdaging is:
- beide boilers ten alle tijden gebruiken i.v.m. wisselende seizoenen.
- niet teveel werk om van "zomer modus" naar "winter modus" te moeten
- 1x doen, goed doen

Wat ik zelf bedacht heb:
- mengventiel tussen beide SWW uitgangen. (maar die heeft altijd een warme en koude kant dacht ik)
- 1 van de 2 boilers leeg laten lopen, afhankelijk van het seizoen. (maar in de winter schijnt de zon ook, en s'zomers wil het ook wel eens een dag regenen)
- beide boilers aansluiten op het CV systeem, incl. de zonnecollectoren (maar dan zit je met het bevriezen van het water?), en dan 1 boiler op beide aanvoeren, de andere op beide retouren, en dan SWW-uit van de "via de retour verwarmde" boiler de koud-in van de "via de aanvoer verwarmde" boiler te koppelen

De laatste leek mij de beste optie, maar dan zou ik in koude winterdagen de collectoren moeten aftappen en kranen dicht moeten doen zodat ze niet meer deel uitmaken van het CV systeem, hele cv systeem vullen met glycol valt ver buiten het budget (mocht het überhaupt kunnen).

Ik heb maar even wat plaatjes bij de praatjes, dan wordt het misschien wat duidelijker.

Momenteel de situatie: klik voor groot
Afbeeldingslocatie: http://oktayoner.nl/casa/boiler/1_tn.jpg

Wat ik uit de losse pols heb getekend: klik voor groot
Afbeeldingslocatie: http://oktayoner.nl/casa/boiler/2_tn.jpg

Legenda:
- rood: aanvoer (vanaf pelletkachel of vanaf zonnecollector)
- donkerblauw: retour (PK of ZC)
- gemotoriseerde 3wegklep (weet niet of die goed is getekend overigens)
- rechthoekige vlakken zijn radiatoren (en die designradiator in de badkamer niet vergeten)
- pomp teken is voor de pomp (weet niet of die goed is getekend overigens)
- lichtblauw is koud kraanwater
- oranje is SWW uit boiler 2 -> koud in boiler 1
- roze is SWW

De vraag is, wat zouden jullie adviseren?
Het probleem in mijn geval is, dat een losstaand dubbel spiraal buffervat buiten budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Turk Volg 't nog niet zo. Paar vragen / opmerkingen:
- Je hebt 't over een boiler en een buffervat. Wat bedoel je daarmee? Eentje met SWW en eentje met CV water? Elk één spiraal erin?
- CV en collector leiding kun je nooit koppelen. De collector is ofwel leegloop = te lage druk voor CV, ofwel op druk = potentieel (in de zomer) te hoge druk voor je CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-05 11:23
Gwaihir schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:47:
@Turk Volg 't nog niet zo. Paar vragen / opmerkingen:
- Je hebt 't over een boiler en een buffervat. Wat bedoel je daarmee? Eentje met SWW en eentje met CV water? Elk één spiraal erin?
- CV en collector leiding kun je nooit koppelen. De collector is ofwel leegloop = te lage druk voor CV, ofwel op druk = potentieel (in de zomer) te hoge druk voor je CV.
Het zijn beide buffervaten, met beide 1 spiraal erin inderdaad.

Aha, dan is dat duidelijk, dat ze niet aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

Is het een optie om een klein vat (20-25 liter) te plaatsen met een spiraal, en dan de spiraal op de zonnecollectoren aansluiten en het water in het vat op het cv systeem te zetten? Zodat, als het water in het vat warm is, deze door de 2 grote vaten te pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Als het heel makkelijk was gooide ik hier direct alle cijfers neer maar zo werkt het niet!

Gwaihir zei het ookal:

kijk eens hoe warm mijn vat is……(Temperaturen zijn absoluut geen vergelijking en zeggen niks over de werking van een systeem.)

Het zelfde geld ook voor KWh…. Kijk een hoeveel KWh mijn systeem heeft opgebracht…(Dit is een gegeven van de werking van de zonneboiler en staat 100% los van wat deze gaat besparen.)

Dus om de werking van elkaars zonneboiler hier op dit forum te kunnen vergelijken moet er niet naar 1 gegeven worden gekeken. Maar laten we samen de uitdaging aangaan en kijken naar een oplossing voor wat er nodig is om systemen te kunnen vergelijken hier op dit forum zodat we gegevens kunnen posten waar we wel iets aan hebben.

Voor de hellingshoek en oriëntatie en algemene werking van de zonneboiler installatie kunnen we draaiuren en KWh/m2 gebruiken. (Dit is ook om te rekenen naar een COP. (Dit staat volledig los van wat de installatie bespaart.) Het is echter wel een indicatie van wat hij zou kunnen besparen 😉

Wat alleen hier echt niet wordt begrepen is wat de opbrengst allenmaal kan beïnvloeden….

De instraling op dat moment, Stand van de zon opdat moment i.c.m. de hellingshoek, oriëntatie maar ook schaduw van het huis van de buren of boom waardoor het systeem later start dan de rest of eerder stopt, de begintemperatuur in buffer/boiler, en dan hebben we het nog niet eens over het type collector, boiler, wisselaar, warmtedragend medium ezv. Dit zou dus aangegeven moeten worden om te kunnen vergelijken.

Daarnaast zal een te klein gedimensioneerd systeem ten opzichte van het verbruik altijd meer opbrengst hebben per m2 collector oppervlakte omdat hij altijd kouder is en het rendement van de collector hoger ligt. De besparing zal alleen juist minder zijn. Hetzelfde geld voor een te groot systeem. Vol is vol. Bouw ik een systeem voor verwarming ondersteuning dan is deze in de zomer aan de grote kant en zal deze dus altijd een hogere begin temperatuur hebben en zal het rendement van de collector dus altijd slechter zijn. Als deze vol is zal er zelfs geen opbrengst zijn van de collectoren. (Waar niks wordt verbruikt valt ook niks te besparen!)

Een zonneboiler installatie enkel voor tapwater is redelijk vergelijkbaar. Als we kijken naar de gemiddelde tapwater temperatuur die binnenkomt dan is hier altijd energie aan toe te voegen dus er zal altijd een vorm van besparing zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz-tfiSksRE5fIumjxJCunq9lm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sbXYqqZ7oqayIr0cRgkp1bc.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe vaak we echter de CV-ketel volledig uitschakelen ligt aan de temperatuur die we kunnen bereiken in de zonneboiler (vandaag dat ik boosters bouw!) en de ingestelde tapwater temperatuur van de CV-ketel, en hoe deze is voorbereid voor zonne-energie.

Maar een gemiddeld systeem van 300 liter met 4 a 5 personen met ca. 5.5 a 6 m2 zou met een redelijke opstelling 75% van het gas verbruik op tapwater moeten kunnen besparen. (Hoge dekkingsgraad omdat met 300 liter ook nog wel een keer een slechtere dag is te overbruggen.) Vaak zie je bij kleinere systemen dat deze de 60 graden bovenin niet kunnen vasthouden en ook in de zomer de CV-ketel moet bijspringen.

Verwarmingsondersteuning is een totaal ander verhaal! Als je het meeste uit je installatie wilt kunnen halen is je afgifte systeem in je huis belangrijker dan de zonneboiler! Je kunt zonder problemen een 1000 liter buffervat naar 50°C. brengen in het voor- en najaar en 40°C. in de winter maar heb je daar iets aan?

Alles gaat en staat met de CV aanvoer en retourtemperatuur.

Zonneboiler met verwarming ondersteuning met Radiatoren (of vloerverwarming aangesloten als bijverwarming) Aanvoertemperatuur 70°C Retourtemperatuur 50°C. Dit betekent dat we eerst energie kunnen toevoegen aan het retourwater dat teruggaat naar de CV-ketel bij een temperatuur in het buffervat vanaf 56°C. Een temperatuur die we slechts een paar dagen in de winter zullen gaan zien. Mede omdat om 56°C in het buffervat te kunnen maken de collector ca. 10°C warmer is. Besparing zonneboiler op hoge temperatuurverwarming zal dan ook niet de 5% gaan halen. (Wel een mooie combinatie i.c.m. een houtkachel)

Zonneboiler met verwarming ondersteuning met Vloerverwarming (openverdeler):
Aanvoertemperatuur 33°C Retourtemperatuur 23°C. Nu kunnen we ineens energie toevoegen aan het retourwater bij een temperatuur in het buffervat vanaf 28°C. Een temperatuur die we die we heel makkelijk kunnen maken en laag genoeg is om het rendement van de collector in die tijd hoog te houden. Collectortemp hoeft niet over de 38°C heen en verliest dus ook nagenoeg niks aan de buitenlucht. Besparing zonneboiler op Lage temperatuur zal dus vele malen hoger zijn. Wanneer buffervat en collector oppervlakte in verhouding staan met het warmteverlies van de woning.

Dus de woning, het warmteverlies (isolatiewaarde) van de woning, aanvoer en retourtemperaturen Cv-installatie, grote van het buffervat, isolatie van het buffervat, collector type, collector oppervlakte, hellingshoek collector, oriëntatie collector, regeling, leidinglengte en verliezen, tapwaterverbruik, omgevingstemperatuur buffervat en of de cv-installatie waterzijdig juist is afgesteld. Alles gaat het dekkingspercentage op het gebied van verwarming ondersteuning beïnvloeden!

Dus de vraag “wat ga ik besparen” is een hele lastige!

Als vergelijk voor de werking van de verschillende systemen zouden dus op zijn minst de volgende gegevens moeten worden gegeven:

Apertuur oppervlakte:
Buffer/Boiler type:
Regeling:
Oriëntatie: ZZW (195°)
Draaiuren dag:
Hellingshoek: 45°
KWh opbrengst:

(hoe deze gemeten wordt. Flowsensor en locatie aanvoer en retoursensor)

Zou zouden we een overzicht kunnen maken en W/m2 of COP kunnen berekenen van verschillende installaties.

Hoge opbrengst cijfers zullen hier echter niet betekenen dat het systeem ook veel bespaart. De beste aanduiding daarvoor is en blijft de gasrekening ookal zitten daar van jaar tot jaar ook verschillen in.

Het mooiste is een gemiddelde over meerdere jaren voor en ja de zonneboiler maar goed dan zijn we 10 jaar verder!

Dus wat is echt het belangrijkste bij de keuze van een zonneboiler?

Niet te klein maar ook niet te groot, maximale dekking voor minimale investering (maximale subsidie). Maximale levensduur en minimaal onderhoud (dus niet te goedkoop!) Plaats iets wat mooi staat en bespaar niet op het verkeerd eind. Internet uitlezing maakt een hoop zichtbaar en geeft een redelijk beeld van de werking en opbrengst.

En voor iedereen die denk dat het nu niet rendabel is heb ik nieuws: de gasprijs zal blijven stijgen en de zonneboiler wordt iedere dag interessanter! En het is toch ook altijd nog mooi om IETS te kunnen doen voor het milieu! En het blijft mooi om de hele zomer te kunnen douchen zonder dat de CV-ketel ooit aan springt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Turk schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:21:
Het zijn beide buffervaten, met beide 1 spiraal erin inderdaad.
En in beide ook een hygiëne spiraal voor het SWW, of maar in eentje?

Hoe dan ook, er zit dus proceswater (CV-water) in die vaten? Dan sluit je ze aan op je CV. En dan is de spiraal voor de warmtecollector.
Is het een optie om een klein vat (20-25 liter) te plaatsen met een spiraal, en dan de spiraal op de zonnecollectoren aansluiten en het water in het vat op het cv systeem te zetten? Zodat, als het water in het vat warm is, deze door de 2 grote vaten te pompen?
Je beschrijft een (slechte versie van) een platenwisselaar?

Is me niet duidelijk voor welk dit probleem de oplossing is. Gooi je daar geen geld weg omdat je er weinig van hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:30:
Als vergelijk voor de werking van de verschillende systemen zouden dus op zijn minst de volgende gegevens moeten worden gegeven:

[div. gegevens over de opstelling]
KWh opbrengst
Kunnen we daar niet op de een of andere manier bij registreren bij welke temperatuur? Je breekt net een lans voor hoe veel dat uit maakt..

Hoe maken we dat praktisch? Gemiddelde overdagtemperatuur van het vat (ter hoogte van de sensor)? Ik noem 't maar overdag omdat ik dus de dag bedoel, waarop de collector draait, niet de nacht ook. Is 8:30 - 20:30u wat?
Zou zouden we een overzicht kunnen maken en W/m2 of COP kunnen berekenen van verschillende installaties.
kWh/m2?
W/m2 is nogal een momentopname. COP zal zwaar beïnvloed worden door een pompje van 9 vs. 5 Watt praktisch verbruik.
Hoge opbrengst cijfers zullen hier echter niet betekenen dat het systeem ook veel bespaart. De beste aanduiding daarvoor is en blijft de gasrekening ookal zitten daar van jaar tot jaar ook verschillen in.
Ook de gasrekening werkt niet. Veel mensen doen zoiets direct in hun nieuwe huis => geen vergelijk. Er zijn / komen houtverbranders en warmtepompen in de mix => einde vergelijk. Mensen isoleren. Etc. Iemand legt vloerverwarming aan, waardoor e.e.a. veel beter tot z'n recht komt. Is dat een besparing van de zonneboiler, of niet? Hoe reken je dat mee?

Je schetst zelf over welk wespennest je 't hebt. Ik denk dat we besparing er (voorlopig maar 'ns) uit moeten laten. Wanneer bezitters warmte verzamelen bij een bepaalde vattemperatuur hebben ze daar kennelijk wat aan. Laten we statistiek opbouwen m.b.t. hoe goed specifieke zonneboilers daarin zijn, bij verschillende vattemperaturen. Dan kan een potentiële koper zichzelf vervolgens zich afvragen of hij voldoende laagwaardige warmte kan gebruiken met een bepaalde oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
@Solar Masters

Je moet toch al ergens wat ervaringswaardes hebben over mogelijke opbrengsten in de winter?
Toen ik Pv installeerde had die verkoper dat wel, en nadien werden die waardes gehaald.

Mijn verwarming is inderdaad op radiatoren, maar zelfs in de winter gaat die niet boven de 60 graden. Enkel op die dagen dat het buiten -10 is, dan zie ik die temperaturen.
Gasverbruik ken je.
Dak is groot genoeg voor 20m2 (plat dak) en het is Zuidwest 225 graden gericht.

Een vat van 1000l is moeilijk, maar 2 vaten van 400l moet kunnen denk ik.

Kan je een prijsraming geven met jouw materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dp83
  • Laatst online: 29-10-2022
Hallo,
Voor de duidelijkheid: ik ben een complete leek in sanitaire zaken, en heb een vraag omtrent de correcte installatie/werking van mijn systeem (en mogelijke betere werking):Viessmann Vitodens 200 ketel met Vitosol 141FM systeem met Vitocell 100W zonneboiler 250l (en 4m² collectorpanelen op zuidwest).

De boiler is enkel aangesloten voor SWW, niet voor de vloerverwarming. De ingestelde tijden voor SWW zijn van 6u tot 22u, de keteltemperatuur staat op 60°.
Vraag 1: ik heb eens de CV-ketel op uitschakelwerking gezet, en zag dat het water in de boiler in 15u ongeveer 15° afgekoeld was (64° naar 49°): dit lijkt me wel erg veel. Is dit omdat de leidingen tussen boiler en CV-ketel niet zijn geïsoleerd? Of is het zelfs dan erg veel?
Vraag 2: Is het niet interessanter om als tijden in te stellen pakweg 20u tot 20u30? => Dan warmt de ketel enkel 's avonds op tot de gewenste temperatuur. Overdag zal er wat verlies zijn dat niet constant door gasverbruik wordt gecompenseerd, maar dat 'maximaal' door eventuele zon wordt ingevuld (zonnecollectoren zullen eerder werken als boilerwater maar 45° heeft, dan dat het 55° heeft?). En alles wat de zon overdag niet heeft kunnen goedmaken, wordt dan savonds om 20u eenmalig bijgewerkt door de CV-ketel.
Vraag 3: momenteel zijn wij nog maar met 2 in ons huishouden en hebben dus nog niet echt veel SWW nodig, vandaar ook de redenering in Vraag 2: met 1x per dag op te warmen komen we wel toe. En bovendien: is het niet voordeliger om de ketel op 50° in te stellen ipv op 60°? Ivm mogelijke legionella, misschien dat deze ketel een programma heeft dan 1x per week alles tot 60° opwarmt(?)
Vraag 4: tijdens de bouw wegens beperkte kennis nooit zelf aan gedacht (en nooit aangehaald door sanitairman of architect): zou het voordelig zijn om de zonneboiler ook te koppelen aan de vloerverwarming? En zoja, hoe ingrijpend zijn de veranderingen aan mijn systeem dan?

Bedankt alvast voor jullie expertise! _/-\o_
Hieronder nog wat foto's van het systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmiEYYtGRhBt7n9Exfht_bMXoBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8m5JRb79CKXilat20zdcEpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsbN6OGB5Dy5R682Zt2rC8F-CiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/831MZfH9w07o6xztXRwSeEtZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KicHoVaEam83aFjJlL6wtjvvgJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q67lhFPpkoT0MgwIiNbvs7EZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
hoi,

het lijkt alsof mijn ZB het niet (meer) goed doet.
de collector sensor gaf een foutmelding, dus die heb ik vervangen. de sensor was los van het metalen hoesje, dus dat kan kloppen dat ie het niet meer deed.
huidige sensor doet het wel goed.
alleen het lijkt wel alsof er geen glycol wordt rondgepompt oid. de controller zegt dat ie op 100% pompt, maar de leidingen worden niet warm (waterig zonnetje hier) en de collector wordt langzaam steeds warmer (zit nu op 90 graden) de leidingen zijn echter niet warm.

zou het kunnen dat het glycol te stroperig is geworden?
zoja, dan ga ik even wat aftappen, dan weet ik genoeg denk ik.

dank alvast!

PS: ik heb via beide vulkranen wat afgetapt, maar daar lijkt weinig in te zitten. (1 kopje oid) het blijft niet stromen en er staat wel meer dan 2 bar druk op. moet ik nog meer openzetten? ik heb deze pompgroep:
https://www.123-kaminofen...omp-2-12-ltrmin-2-leiding
ik heb dus de 2 kraantjes rechts onderin opengezet (1 voor 1, niet tegelijk).

[ Voor 22% gewijzigd door Baapje327 op 09-04-2021 12:10 ]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Baapje327 heeft de pomp wel spanning / wordt die ook echt aangestuurd? Te controleren of de lampjes branden van die upm3 pomp.
Pomp geeft zelf ook storingen aan als die niks verpompt. Eventueel even op internet zoeken op dat type en dan krijg je een beschrijving, met wat welke foutmelding wat aan geeft.

Voor het controleren van de vloeistof. Het onderste afsluitertje daar moet vloeistof uitkomen.

De bovenste komt weinig uit alleen de inhoud van de pomp. Zit namelijk een terugslagklep na de pomp

Eventueel zou je ook de warme stroom kunnen tappen om te kijken of daar wat uitkomt. Maar dat is wel waarschijnlijk warm / 100 graden als je pech hebt.
Dat moet je dus alleen maar doen als je dat naar een gesloten systeem kan aftappen zodat je het niet over jezelf heen krijgt. Bijvoorbeeld een gieter of lege jerrycan.
En bij twijfel gewoon helemaal van af blijven anders zit je onder de brandwonden ...

[ Voor 5% gewijzigd door Swenno op 09-04-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Swenno schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:47:
@Baapje327 heeft de pomp wel spanning / wordt die ook echt aangestuurd? Te controleren of de lampjes branden van die upm3 pomp.
Pomp geeft zelf ook storingen aan als die niks verpompt. Eventueel even op internet zoeken op dat type en dan krijg je een beschrijving, met wat welke foutmelding wat aan geeft.

Voor het controleren van de vloeistof. Het onderste afsluitertje daar moet vloeistof uitkomen.

De bovenste komt weinig uit alleen de inhoud van de pomp. Zit namelijk een terugslagklep na de pomp

Eventueel zou je ook de warme stroom kunnen tappen om te kijken of daar wat uitkomt. Maar dat is wel waarschijnlijk warm / 100 graden als je pech hebt.
Dat moet je dus alleen maar doen als je dat naar een gesloten systeem kan aftappen zodat je het niet over jezelf heen krijgt. Bijvoorbeeld een gieter of lege jerrycan.
En bij twijfel gewoon helemaal van af blijven anders zit je onder de brandwonden ...
ok dank voor de reactie. de pomp lijkt het wel te doen, dat zegt de controller (draait op 100%) en de pomp geeft 2 lampjes. normaal geeft ie er 3, maar kan niet zo snel vinden wat dat betekent.
je hoort de pomp ook wel dus ik denk dat ie wel (enigszins) draait. zou het ook raar vinden als dat 'ineens' kapot is eigenlijk.

qua tappen, de onderste komt inderdaad wel wat meer uit. zit niet echt de druk op die ik zou verwachten (iets meer dan 2 bar), maar er komt wel wat meer uit. is niet zwart, beetje donker roze. en normale viscositeit.
glycol was niet warm, alleen de collector is warm (150 graden inmiddels) en de pomp is gestopt, want de collector is nu te warm.

weet iemand toevallig wat 2 lampjes (meest linker) betekenen?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Welke kleuren geeft die aan ?

Normaal bedrijf is groen / geel

Als je rood / geel is heb je storing.

Aan de flow meter van je pompunit kan je normaal ook wel wat af lezen als die 100% verpompt.
Normaal moet dat wel gewoon 12l/m zijn dus maximale flow.

Hoe warm is je vat ?pomp zou juist moeten pompen om collectoren te koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Swenno schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:17:
Welke kleuren geeft die aan ?

Normaal bedrijf is groen / geel

Als je rood / geel is heb je storing.

Aan de flow meter van je pompunit kan je normaal ook wel wat af lezen als die 100% verpompt.
Normaal moet dat wel gewoon 12l/m zijn dus maximale flow.

Hoe warm is je vat ?pomp zou juist moeten pompen om collectoren te koelen
vrij zeker groen/geel. maar ik kan het nu niet zien, want de pomp staat uit.

de flowmeter kan ik niet aflezen, want het lijkt alsof deze zwart is. beetje vreemd misschien, maar lijkt wel alsof het glas van binnen zwart is geworden. zie foto. Overigens heb ik nooit echt goed de flow kunnen aflezen volgens mij. je ziet de vloeistof niet echt stromen toch? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXKzDVAa7VOXlsBtIqDOIiWy_sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kAK1EHwpgVdavjRnSXZTgqiK.jpg?f=fotoalbum_large

vat is 25/30 graden oid. normaliter draait koelt de collector ook af omdat ie warmte in het vat pomp, maar inmiddels zijn de collectoren zo heet dat ie niet meer pomp. vanavond gaat ie weer terug in temp en gaat ie weer pompen als de collectoren onder de 130 graden komt.
hij bleef oplopen vanmorgen totdat de pomp dus afsloeg. extra bevestiging dat de pomp niet goed rondpompt leek mij, want dan zou ie zijn warmte wel kwijt gekund hebben in het vat, en was de collector nooit zo warm geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Baapje327
Ik mis een vlotter in dat kijkglas. Volgens mij moet je normaal een witte schijf zien + ijzeren veer.

Kan je de pomp handmatig uitsturen ? Welke controller heb je hangen aan de muur.

Via de handmatige functie de pomp maximaal uitsturen. En paar keer aan uit zetten en kijken of je iets ziet/ hoort in het kijkglas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Swenno schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:31:
@Baapje327
Ik mis een vlotter in dat kijkglas. Volgens mij moet je normaal een witte schijf zien + ijzeren veer.

Kan je de pomp handmatig uitsturen ? Welke controller heb je hangen aan de muur.

Via de handmatige functie de pomp maximaal uitsturen. En paar keer aan uit zetten en kijken of je iets ziet/ hoort in het kijkglas
ah, dat zou wat verklaren. twijfel er sterk aan of ik die (in 3 jaar) ooit heb gezien.
er zit een knop (play tekentje) op, maar die doet nu niks. en vanmorgen gingen de lampjes van kort naar 3 lampjes, en dan weer terug naar 2.

er hangt een resol cs plus aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Baapje327 wat een gedrocht. Van een instructie boekje is dat van de CS plus.
Ik heb geprobeerd om de handmatige functie op te zoeken maar kan niet vinden zo 1 2 3.

Maar je noodtemperatuur van je collector staat op 130 weet je toevallig hoe je die moet aanpassen ?
Verhoog deze maar even om de pomp bij te krijgen zodat het systeem afkoelt ( als de pomp werkt )

Als je instructie boekje bij de hand heb probeer de handmatige actie ook even op te zoeken, via mijn mobiel werkt dat minder makkelijk ...

Ergens ben ik bang dat door die flow meter je systeem vernaggeld wordt. ( Mogelijk afsluit)

Maar zolang de pomp niet wilt draaien. Kunnen we dat niet uitsluiten..

Mocht de pomp het doen maar geen flow. Zou je het volgende kunnen proberen.

Als je een slang hebt met 3/4 aansluiting zou je de flow meter kunnen bypassen door deze aan te sluiten op de 2 kraantjes. Let wel, hierdoor komt wel lucht het systeem. Dus eerst de slang vullen voordat je deze op de bovenste aansluit.

Maar eerst de pomp maximaal bij krijgen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Swenno schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:55:
@Baapje327 wat een gedrocht. Van een instructie boekje is dat van de CS plus.
Ik heb geprobeerd om de handmatige functie op te zoeken maar kan niet vinden zo 1 2 3.

Maar je noodtemperatuur van je collector staat op 130 weet je toevallig hoe je die moet aanpassen ?
Verhoog deze maar even om de pomp bij te krijgen zodat het systeem afkoelt ( als de pomp werkt )

Als je instructie boekje bij de hand heb probeer de handmatige actie ook even op te zoeken, via mijn mobiel werkt dat minder makkelijk ...

Ergens ben ik bang dat door die flow meter je systeem vernaggeld wordt. ( Mogelijk afsluit)

Maar zolang de pomp niet wilt draaien. Kunnen we dat niet uitsluiten..

Mocht de pomp het doen maar geen flow. Zou je het volgende kunnen proberen.

Als je een slang hebt met 3/4 aansluiting zou je de flow meter kunnen bypassen door deze aan te sluiten op de 2 kraantjes. Let wel, hierdoor komt wel lucht het systeem. Dus eerst de slang vullen voordat je deze op de bovenste aansluit.

Maar eerst de pomp maximaal bij krijgen !
toon volledige bericht
de pomp draait weer, temp is nu 120c, maar de leidingen zijn niet warm.
lampjes inderdaad groen en geel, en ik hoor de pomp echt lopen. hij draait denk ik wel op 100%.
ik kan een stukje tuinslang ertussen zetten, als ie het dan wel weer doet, dan weet ik genoeg.
ik heb een ontluchter bij de collectoren hangen, die kan ik ff openzetten, dan komt de lucht er vanzelf weer uit.
ik ga t ff proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
nou, met een stukje tuinslang ertussen, gebeurt er niks als ik beide kranen openzet. ik heb niet het idee dat er iets door de tuinslang wordt gepompt.

als ik op de 'play' knop druk, dan gaat het 2e lampje enkele seconden branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Baapje327 zolang je temp zakt gaat er wel wat door je systeem heen.

Welke lampen branden op de pomp bij 100% je zou de 1ste en de laatste of ene laatste moeten hebben dan wordt die ook echt uitgestuurd maximaal als het de 1ste 2 lampjes nog zijn heeft die zeer weinig flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
zou kunnen, maar de aan en afvoerleiding zijn echt koud. zie foto.
links hangt de controller, kun je ook de temp zien. (staat ook een klein melding rechtsbovenin, misschien is dat wat, maar weet niet hoe je dat kan uitlezen).

ik heb nooit meer gezien dan 3 lampjes op de pomp. denk je dat er iets van een verstopping ergens zit? de collectoren staan recht boven de pomp, 2m oid denk ik. incl de hoogte van de collectoren zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8J2BB8vQuODwaE6xUPBlXD9KUJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5AQTrfkZyceGLyjlPvFMVyn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Baapje327 volgens mij staat je pomp in vaste stand regelt die dus niet op maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Je zou met de < button de pomp in een hogere modus kunnen zetten. Paar seconden vast houden. Dan gaat die knipperen kan je een andere stand kiezen.

Voor de uitgebreiden beschrijving kan ik vanavond pas meekomen die staat op mijn pc

En voor die tuinslang moet je ook nog de 3weg afsluiter omzetten die na de flow meting zit.

Maar focus eerst maar even op de pomp uitsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Baapje327 heb dezelfde pomp even maximaal gestuurd en alle lampen gaan branden, daar zit je probleem !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
qua pompsnelheid zou mogelijk kunnen, niet de bedoeling, maar zou wel kunnen natuurlijk. de instellingen in de resol staan wel goed iig.

ik heb via de resol even manueel de pomp gedraaid, en als ik die knop op de pomp ingedrukt hou, dan kan ik met een paar keer klikken, hem naar 5 lampjes krijgen. maar daarna gaat ie weer terug naar 2.
hoe krijg ik hem op auto?

die 3weg afsluiting krijg ik niet gedraaid met een tang. zou daar iets mis kunnen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Die 3 weg kan je even laten gaan het is echt de pomp.

Google even op de pomp is een standaard aansturing staat genoeg documentatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
https://rihoclimatesystem...handleiding-grundfos-.pdf

ik kom hier uit, en dan de auto adapt functie. (aan-uit-aan-uit-aan) maar dan schakelt ie terug naar 3 lampjes.
terwijl de resol op 100% stuurt.

welke moet ik hebben dat ie op PWM schakelt? want dat is natuurlijk de bedoeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Volgens mij moet je de stand hebben 0-0-0 dus 0 is lampje aan.

En met ,< beetje puzzelen wanneer die het wel doet. Eerst uit de vergrendeling halen en dan dan naar juiste stand en dan accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ok, met de 3 lampjes instelling ingesteld, schakelt ie naar 2 lampjes als ie gewoon draait.

ik heb overigens de pompaanstuurfunctie, op PSOL staan. lijkt me ook goed toch? (is ook de fabrieksinstelling)

boekje:
instelling standaardpomp met toerentalregeling
• PULS (impulspakketbesturing door het halfgeleiderrelais)
instelling HE-pomp
• PSOL (PWM-profiel voor een HE-zonnepomp)
• PHEI (PWM-profiel voor een HE-verwarmingspomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Swenno schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:31:
@Baapje327

Wacht eerst maar ff tot de collector onder de 60 graden is voor je er aan werkt!

Dan eerst maar eens een monter nemen van het vloeistof en het PH-waarde ff testen voor je er met je hand aan zit. (Levensgevaarlijk!)

Bij een druk gevuld systeem komt uit beide kranen vloeistof trouwens Swenno.

9 van de 10 malen is geen flow het gevolg van slecht ontluchten en zit alle lucht die nog in het systeem zat nu bovenin. Dit kan dus het vloeistof ook heel erg beschadigen en zo zuur als zoutzuur maken.

Eerst ff meten en in koude toestand druk, voordruk expansievat en PH-waarde testen. Dan verder kijken.

Pomp zou vanavond ook handmatig getest kunnen worden mits er vloeistof staat bij de pomp. Droog loopt hij stuk binnen een paar min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Baapje327 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:19:
ok, met de 3 lampjes instelling ingesteld, schakelt ie naar 2 lampjes als ie gewoon draait.

ik heb overigens de pompaanstuurfunctie, op PSOL staan. lijkt me ook goed toch? (is ook de fabrieksinstelling)

boekje:
instelling standaardpomp met toerentalregeling
• PULS (impulspakketbesturing door het halfgeleiderrelais)
instelling HE-pomp
• PSOL (PWM-profiel voor een HE-zonnepomp)
• PHEI (PWM-profiel voor een HE-verwarmingspomp)
Stuur eens een foto van hou de PWM in de regeling is aangesloten.....

Stond hij eerder ookal op Pzon? of heb je de laatste tijd iets gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Solar Masters schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:23:
[...]

Wacht eerst maar ff tot de collector onder de 60 graden is voor je er aan werkt!

Dan eerst maar eens een monter nemen van het vloeistof en het PH-waarde ff testen voor je er met je hand aan zit. (Levensgevaarlijk!)

Bij een druk gevuld systeem komt uit beide kranen vloeistof trouwens Swenno.

9 van de 10 malen is geen flow het gevolg van slecht ontluchten en zit alle lucht die nog in het systeem zat nu bovenin. Dit kan dus het vloeistof ook heel erg beschadigen en zo zuur als zoutzuur maken.

Eerst ff meten en in koude toestand druk, voordruk expansievat en PH-waarde testen. Dan verder kijken.

Pomp zou vanavond ook handmatig getest kunnen worden mits er vloeistof staat bij de pomp. Droog loopt hij stuk binnen een paar min.
toon volledige bericht
ok dank voor de hulp.
ik heb sinds installatie niet aan het systeem gezeten en het deed het vorig seizoen nog goed, en voor zover ik weet een paar weken terug ook nog.
er zit een automatische ontluchter naast de collectoren, die vanmorgen even opengedraaid, maar kwam niks uit.

de pomp staat niet droog, of is nu al stuk :). draait meerdere uren per dag. lijkt alleen weinig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Baapje327 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:27:
[...]

ok dank voor de hulp.
ik heb sinds installatie niet aan het systeem gezeten en het deed het vorig seizoen nog goed, en voor zover ik weet een paar weken terug ook nog.
er zit een automatische ontluchter naast de collectoren, die vanmorgen even opengedraaid, maar kwam niks uit.

de pomp staat niet droog, of is nu al stuk :). draait meerdere uren per dag. lijkt alleen weinig te doen.
Lucht in het systeem dan waarschijnlijk, hoop wel dat je vanmiddag de automatische ontluchter dicht had staan met 150 graden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hier in 't begin ook 'n paar keer geen flow bij draaiende pomp. Dat was dus inderdaad blokkade door een luchtbel. Pomp even vol gas en klaar. (Met uiteraard wel een automatische ontluchter in de loop om die oorzaak gestaag weg te nemen.)

Wellicht heeft je eerdere storing op een of andere manier tot zo'n luchtbel geleid?

[ Voor 15% gewijzigd door Gwaihir op 09-04-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:03
@Baapje327 ik had 2 jaar terug een kapotte klep in het circuit, waardoor de pomp het glycol/water mengsel niet goed kon rondpompen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Alleen moet de pomp wel volgas gaan. 100% op de resol zegt weinig. Als je ook geen flow meet.

Zal vanavond even in de documentatie kijken van de grundfos pomp. ( Online geplukt alleen even zoeken naar de juiste trefwoorden )

@Baapje327 documentatie https://www.ensol.pl/pdf/...0UPM3%20SOLAR%2015-75.pdf

En @Solar Masters ligt misschien aan welke pompgroep je hebt maar bovenste kraan gaat niet veel uitkomen hoor. Alleen alles wat boven de pomp zit tot aan de NRV. Zo heb ik ook gewoon zonder problemen de pomp kunnen wisselen. Terwijl systeem gevuld was.

En denk niet dat iedereen pH papier in huis heeft. Daarom ook specifiek erbij gezegd aflaten naar gesloten systeem.

Mocht de pomp kapot zijn heb nog een pomp liggen zonder elektrische aansturing

[ Voor 14% gewijzigd door Swenno op 09-04-2021 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
BarryH schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:41:
@Baapje327 ik had 2 jaar terug een kapotte klep in het circuit, waardoor de pomp het glycol/water mengsel niet goed kon rondpompen
Wat voor een klep was dat? Hier zit alleen een pompgroep in namelijk.

Verder wel plausibel punt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Solar Masters schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:30:
[...]

Lucht in het systeem dan waarschijnlijk, hoop wel dat je vanmiddag de automatische ontluchter dicht had staan met 150 graden ?
Ja ontluchter na enkele weken dichtgezet na installatie, op aanraden van de installateur.
Dat was bijna 3 jaar terug. Sindsdien draait ie eigenlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:31:
Hier in 't begin ook 'n paar keer geen flow bij draaiende pomp. Dat was dus inderdaad blokkade door een luchtbel. Pomp even vol gas en klaar. (Met uiteraard wel een automatische ontluchter in de loop om die oorzaak gestaag weg te nemen.)

Wellicht heeft je eerdere storing op een of andere manier tot zo'n luchtbel geleid?
Ik zou niet weten waar de lucht vandaan zou moeten komen. Bij installatie heeft er zo een pomp kar aan gestaan en de boel een tijdje rondgepompt. Geen problemen gehad verder. En dat is dus paar jaar terug (zomer 2018)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Swenno schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:44:
Alleen moet de pomp wel volgas gaan. 100% op de resol zegt weinig. Als je ook geen flow meet.

Zal vanavond even in de documentatie kijken van de grundfos pomp. ( Online geplukt alleen even zoeken naar de juiste trefwoorden )

@Baapje327 documentatie https://www.ensol.pl/pdf/...0UPM3%20SOLAR%2015-75.pdf

En @Solar Masters ligt misschien aan welke pompgroep je hebt maar bovenste kraan gaat niet veel uitkomen hoor. Alleen alles wat boven de pomp zit tot aan de NRV. Zo heb ik ook gewoon zonder problemen de pomp kunnen wisselen. Terwijl systeem gevuld was.

En denk niet dat iedereen pH papier in huis heeft. Daarom ook specifiek erbij gezegd aflaten naar gesloten systeem.

Mocht de pomp kapot zijn heb nog een pomp liggen zonder elektrische aansturing
Dank voor de link. Als ik de documentatie goed begrijp, moet ik dus aan/uit/aan/uit/uit instellen, want mijn opvoerhoogte is minder dan 4,5m, en met pwm signaal.
Zal dat eens instellen en kijken wat ie doet morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
twain4me schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:23:
[...]

Ik zal je vraag wat concreter maken en dan mag @Solar Masters van mij van een ideale situatie uitgaan qua ligging en hoek

Wat heeft @Tommie12 nodig om die 80% reductie te krijgen en wat kost dat (ongeveer) ?

Dat wil dus zeggen 80% * 1800m3 = 1440m3 ofwel en dan ga ik uit van een slecht functionerende HR ketel

8,5* 1440 = 12220 bruikbare kWh.in een jaar.
En toen werd het zoals altijd stil...

Ik ben wel benieuwd of hier een antwoord op komt.

Pagina: 1 ... 28 ... 65 Laatste