Even kort mijn verhaal om zo duidelijkheid te scheppen in mijn situatie.
November 2019 hebben we een pelletkachel aangeschaft met CV-functie. Gelukkig nog gebruik kunnen maken van de subsidie die daaraan vasthing.
Pelletkachel doet het prima, alle ruimtes die warm moeten worden, worden ook warm.
December 2020, zo lekker net voor oud en nieuw bedacht de gas verbruikende CV-ketel (die we alleen gebruikten voor SWW) dat het tijd was voor zijn pensioen.
Na veel wikken en wegen besloten om geen monteur te laten komen (in verband met eventuele voorrijkosten en dergelijke).
In mijn zoektocht naar een 2e hands CV-ketel (dezelfde als die we hadden), kwam ik een indirect gestookte boiler tegen van 120 liter, voor de helft van de prijs als de 2e hands ketel.
Direct gebeld en de vrouw met een kameraad op pad gestuurd op oudjaars avond om de boiler op te halen.
1 januari boiler aangesloten, en ow wat was het fijn om weer warm water uit de kraan te voelen.
We redden het prima met 2 volwassen en 2 kleine kinderen (voor nu).
Vanaf het moment dat de boiler zou komen, wist ik dat ik nog iets moest bedenken om zomers ook warm water te hebben. De pelletkachel kan wel aan, maar dat is zonde van de korrels als het lekker zonnig is.
Marktplaats er weer bij gepakt, en 2 vlakkeplaat collectoren en een losstaande buffervat (150 liter) gescoord voor een prikkie
Alles er netjes bij, computer, expansievat, vulpomp, pomp.
Nu was het de afgelopen tijd niet echt mooi weer om ermee bezig te gaan, dus heb ik het even gelaten voor wat het is.
Maar afgelopen weekend zijn de panelen op het dak gezet, en nu ben ik nog steeds aan het bedenken hoe ik het nou correct en tevens juist moet gaan aansluiten.
De opstelling is:
- 2 losse boilers, elk met 1 spiraal
- 1 pelletkachel, 2 vlakke plaat collectoren
De uitdaging is:
- beide boilers ten alle tijden gebruiken i.v.m. wisselende seizoenen.
- niet teveel werk om van "zomer modus" naar "winter modus" te moeten
- 1x doen, goed doen
Wat ik zelf bedacht heb:
- mengventiel tussen beide SWW uitgangen. (maar die heeft altijd een warme en koude kant dacht ik)
- 1 van de 2 boilers leeg laten lopen, afhankelijk van het seizoen. (maar in de winter schijnt de zon ook, en s'zomers wil het ook wel eens een dag regenen)
- beide boilers aansluiten op het CV systeem, incl. de zonnecollectoren (maar dan zit je met het bevriezen van het water?), en dan 1 boiler op beide aanvoeren, de andere op beide retouren, en dan SWW-uit van de "via de retour verwarmde" boiler de koud-in van de "via de aanvoer verwarmde" boiler te koppelen
De laatste leek mij de beste optie, maar dan zou ik in koude winterdagen de collectoren moeten aftappen en kranen dicht moeten doen zodat ze niet meer deel uitmaken van het CV systeem, hele cv systeem vullen met glycol valt ver buiten het budget (mocht het überhaupt kunnen).
Ik heb maar even wat plaatjes bij de praatjes, dan wordt het misschien wat duidelijker.
Momenteel de situatie: klik voor groot
Wat ik uit de losse pols heb getekend: klik voor groot
Legenda:
- rood: aanvoer (vanaf pelletkachel of vanaf zonnecollector)
- donkerblauw: retour (PK of ZC)
- gemotoriseerde 3wegklep (weet niet of die goed is getekend overigens)
- rechthoekige vlakken zijn radiatoren (en die designradiator in de badkamer niet vergeten)
- pomp teken is voor de pomp (weet niet of die goed is getekend overigens)
- lichtblauw is koud kraanwater
- oranje is SWW uit boiler 2 -> koud in boiler 1
- roze is SWW
De vraag is, wat zouden jullie adviseren?
Het probleem in mijn geval is, dat een losstaand dubbel spiraal buffervat buiten budget valt.