Wil hier toch even mijn eind conclusie neer zetten over mijn eigen zonneboiler projectje:
2 jaar geleden al eens geïnformeerd en offerte aan gevraagd voor een zonneboiler systeem. Toen niks er mee gedaan was ook niet helemaal enthousiast over de offerte.
Afgelopen oktober / november dan toch begonnen alleen dan in eigen beheer.
Oost / west verdeling 300 liter hygiëne boiler met 2x 18 cpc heat pipes collectoren ( van die mooie reflectoren waar Sahara zand op terecht komt )
Heel de zolder was bouw terrein. Het vat niet naast de CV, maar aan het andere kant van het huis gezet. Hierdoor +- 16 meter CV leidingwerk + 16 meter SWW leidingwerk nieuw aangelegd.
Wat vertraging doordat Covid de bouwmarkten dicht gooide. Dus extra goed inplannen wanneer leidingwerk open ging en aangepast kon worden.
Eind januari dan zover om het dak op te gaan om de collectoren aan te leggen. 1ste collector koste wat extra energie om deze lek dicht te krijgen. ( leren omgaan met het RVS ribbelbuis materiaal ) Lektest gedaan met water en elke keer gedrained om niet dicht te laten vriezen.
2de collector lag binnen 1 dag op het dak en aangesloten.
Systeem uit eindelijk opgevuld met mijn huis tuin en keuken pompje die normaal het slootwater verzorgt voor het gras in de tuin. Werkte perfect geen dure installatie nodig
Even een kleine kronkel in het aansluiten van de SLT controller waardoor de controller + 1 pwm pomp gesneuveld zijn. ( Gewoon lomp en met mijn eigen opleiding had dit niet mogen gebeuren )
Eind conclusie:
- Systeem werkt
- Achteraf had ik gewoon alles op het Oost dak moeten gooien maar was eigenwijs
- Mogelijk dat ik volgend jaar nog een extra collector op het oost dak er bij prik.
- Begroting zou met aftrek ISDE op 3k uit komen. Komt nu met aftrek ISDE uit op 4K ( extra controller / nieuwe pomp. En veel meer koppelingen dan eerst gedacht. )
- Kosten zijn nog steeds lager dan de offerte die ik 2 jaar geleden had aangevraagd en dat zou een slechter systeem zijn.
- CV systeem maakt gretig gebruik van de energie. En ik heb nog wel wat isolatie verbeteringen door te voeren in huis.
Zou ik het nog een keer doen ?
- Uiteraard alleen dan misschien toch voor een systeem in de garage gekozen, in plaats van op zolder en met meer collectoren.
- Het klussen is ook goed bevallen en nu een systeem wat 99% dicht is ( 1 multi fit koppeling nog te vervangen blijft een druppel aan hangen )
En natuurlijk de simpele uitlezing, Flow meter is gesneuveld en staat verlopig niet op de lijst om te vervangen
https://www.vbus.net/L4SB-57Y