Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 17:30
@MarFan booster bedoelt die mee dat je 2 spiralen in je vat hebt onder en boven.

In de winter gebruik je dan de bovenste spiraal om in plaats van heel je vat warm te stoken alleen maar de boven kant.

Ben je dus eerder boven in het vat op gewenste temperatuur. En daarna doe je rest warmte in het onderste spiraal afgeven als de zon al beetje minder wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:20
Swenno schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:09:
@MarFan booster bedoelt die mee dat je 2 spiralen in je vat hebt onder en boven.

In de winter gebruik je dan de bovenste spiraal om in plaats van heel je vat warm te stoken alleen maar de boven kant.

Ben je dus eerder boven in het vat op gewenste temperatuur. En daarna doe je rest warmte in het onderste spiraal afgeven als de zon al beetje minder wordt
Ok, die oplossing heb ik ook in mijn systeem voorzien (werkte ook in mijn vorige opstelling)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
MarFan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:39:
[...]

Daar ben ik ook nog naar op zoek, al een idee ?
wat voor regeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@MarFan @Crazy- Tenminste één van jullie beiden vroeg dat voor 'n Resol controller, toch? Daar kan je deze dingen op aansluiten, of heeft niet elke Resol controller die mogelijkheid?

https://www.heiz24.de/Res...1sgQzJEAQYASABEgLGi_D_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:28

Crazy-

Best life ever

Gwaihir schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:02:
@MarFan @Crazy- Tenminste één van jullie beiden vroeg dat voor 'n Resol controller, toch? Daar kan je deze dingen op aansluiten, of heeft niet elke Resol controller die mogelijkheid?

https://www.heiz24.de/Res...1sgQzJEAQYASABEgLGi_D_BwE
interessant, moet wel uitzoeken hoe ik deze dan weer aan een Raspberry aansluit; de huidige kabel kan ik wel rechtstreeks op de OEG controller aansluiten als ik de PDF zo zie

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
De regeling van een zonneboiler systeem is misschien wel het belangrijkste onderdeel. Zo heb ik in test opstellingen al verschillen gezien in opbrengst van 25%. Maar de kosten kunnen best oplopen en zeker als je dan ook nog energiemetingen, drukbewaking wilt in combinatie met uitlezing via internet met grafieken.

Hier een combinatie die ik bijna overal nu toepas en waar in bijna alle uitlezingsvoorbeelden die ik hier post ook gebruik van word gemaakt....

Regeling: Rivusol Multi +
Flowrotor 0.5-15 l/m
Grundfos Direct Sensor RPS 0 - 10 bar
Internet communicatiemodule

De RPS geeft niet alleen een druk maar ook een extra temperatuursensor. Totaal zo dus 6 temperatuur sensoren en druk en flowmeeting.

Zo maken we maximaal gebruik van de regeling en al zijn opties. Zo zie dan bvb het aansluit bord van een installatie eruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIfg9X55OYIVZoJ3ReUwjzet7oA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ye6tHLGhDza3Ct5p2L3InnQ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze regeling geeft meer gegevens in de uitlezing dan duurdere regelingen! Een SLT geeft bijvoorbeeld alweer geen bedrijfsuren of software versie weer in de uitlezing.

Een groot voordeel van de flowrotor is het gebruik bij kleinere systemen onder de 10m2. De Grundfos Direct Sensor flowsensor VFS geeft vaak geen meting als de pomp in lage toeren draait.

Bijvoorbeeld 2 heatpipe collectoren van 30 buizen heeft een flow bij 100% uitsturing van ca. 4l/m. Bij 30% PWM aansturing is dat ca. 1l/m. Ze geven wel aan dat de grundfos sensor dat zou moeten kunnen meten maar in de praktijk doet hij dit niet. Vaak pas vanaf 1.5l/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fe6rJPpO21sK2UFK6RyM_oJwAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rwd1L1VSv51ATKdi4HOmRVnZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Weinig zin dan om er 1 te plaatsen als hij 80% van de tijd niks meet. Zeker met de kleinere systemen die jullie hebben zou ik hier niet naar kijken. V40 flowmeter zou wel een optie nog zijn. Maar de flowrotor heeft ook nog het voordeel dat hij uit elkaar kan en schoongemaakt kan worden. Simpel en goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:11:
[...]

interessant, moet wel uitzoeken hoe ik deze dan weer aan een Raspberry aansluit; de huidige kabel kan ik wel rechtstreeks op de OEG controller aansluiten als ik de PDF zo zie
Ze zijn er ook analoog, geven (2x) 0 tot (ca.) 3,5V af i.p.v. vBus protocol. Wel wat lastiger te vinden - ik kwam telkens weer bij de Resol variant uit..

Oh, en zie de opmerking van @Solar Masters tussendoor: die onderkant van het flow bereik, dat menen deze dingen echt! (Bovenkant ook trouwens, boven 150% flow schijnen ze zelfs te sneuvelen omdat ze dan wat veel vortex maken voor hun sensormembraan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SE90MBbs2vVZATspK_UcfnighcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYvAI3HQAPb6h6oziBsoUCJL.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de nieuwste 2021 pompgroep met de Rivusol Multi + regeling en Flowrotor 0.5-15l al ingebouwd en aangesloten. Als je nog een pomp en regeling moet aanschaffen dan is dit een aanrader. Prijs en kwaliteit is dit echt geen vergelijk met wat er verder op de markt is. En bijkomende voordelen zijn dat alles al zit aangesloten dus je kunt ook niet regeling of pomp opblazen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Solar Masters

Leuk en aardig allemaal maar mis nog steeds een webshop ;)

En voor de prijzen die jullie rekenen voor een ump3 pompje kan ik er 1 opblazen en vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
als vergelijk :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wp2z5dn9bugPYIB6mdLB1EQ_Vls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmxAFYd8Kj3hDqGlfYHMiMlR.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfs op 20% meet ik nog flow! Terwijl bij de VFS in het minimale toerental van de pomp op 45% moet zeggen om een meeting te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Swenno schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:31:
@Solar Masters

Leuk en aardig allemaal maar mis nog steeds een webshop ;)

En voor de prijzen die jullie rekenen voor een ump3 pompje kan ik er 1 opblazen en vervangen.
Draai dat nou eens om!

Koop hem bij ons en dan blaas je hem niet eerst 3x op! en werkt het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Ik denk dat je voor gehele regeltechniek en sensoren incl. pompgroep zeker wel 1000 euro kwijt bent ja. Maar is dat duur? Als ik een 110 liter zonneboiler ga bouwen wel ja. Maar bij de systemen die ik bouw bespaar ik op dat gedeelte liever niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Voor een standaard rijtjes huis heb je dat niet nodig. Tenzij je graag trendjes wilt maken en je systeem wilt optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
https://www.vbus.net/scheme/b13448c3e1e33a9eb6d9c499a3addb92

Mijn punt was de uitlezing! Zo dat je wat kunt zien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:25
Solar Masters schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:31:
als vergelijk :

[Afbeelding]

Zelfs op 20% meet ik nog flow! Terwijl bij de VFS in het minimale toerental van de pomp op 45% moet zeggen om een meeting te krijgen!
Maak mij maar eens een aanbieding. 👍 plaatsing ergens september oktober 2021. Stuur maar pm voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:21
Rivusol Multi + regeling - Een kleine 800-1500 euro?
https://www.krulalltech.n...re_en_prijslijst_def_.pdf pagina 53

[ Voor 9% gewijzigd door Icekiller2k6 op 09-03-2021 17:27 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
Solar Masters schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:11:
Deze regeling geeft meer gegevens in de uitlezing dan duurdere regelingen! Een SLT geeft bijvoorbeeld alweer geen bedrijfsuren of software versie weer in de uitlezing.
Ik zou niet weten wat daar nou de meerwaarde van is t.o.v. een SLT.
Als je een keer geintereerd bent in die waarde kan je dat gewoon op de controller uitlezen.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Helhond schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:29:
[...]

Ik zou niet weten wat daar nou de meerwaarde van is t.o.v. een SLT.
Als je een keer geintereerd bent in die waarde kan je dat gewoon op de controller uitlezen.
Ik heb hier 300 installaties waarbij ik kan inloggen op afstand. Daarvoor moet ik je juiste update weten of in te kunnen loggen. Bedrijfsuren is voor mij een indicatie van werking. Aangezien ik veel tabellen maak waarbij draaiuren en opbrengst per m2 een grote rol spelen.

Hoe meer gegevens van installaties ik heb deste beter kan ik kijken of er meer uit te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
Solar Masters schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:41:
[...]

Ik heb hier 300 installaties waarbij ik kan inloggen op afstand. Daarvoor moet ik je juiste update weten of in te kunnen loggen. Bedrijfsuren is voor mij een indicatie van werking. Aangezien ik veel tabellen maak waarbij draaiuren en opbrengst per m2 een grote rol spelen.

Hoe meer gegevens van installaties ik heb deste beter kan ik kijken of er meer uit te halen is.
Voor een installateur die op afstand meekijkt dus interessant.
Voor een tweaker die alles zelf doet eigenlijk niet.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Helhond schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:06:
[...]

Voor een installateur die op afstand meekijkt dus interessant.
Voor een tweaker die alles zelf doet eigenlijk niet.
Als hij het dan ook kan......

Ik denk dat met de gemiddelde kennis op dit forum dat zonder de exacte werking van een zonneboiler systeem niemand hier instaat is dat goed te doen. Toch wel handig dan dat er ook iemand kan meekijken en of aanpassingen kan doen. En ja dat kan ook over de telefoon maar er is veel in te stellen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gemiddelde kennis? We komen toch juist naar draadjes als deze om razendsnel de briljantheid van de briljantste deelnemer(s) op te pikken? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gwaihir schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:53:
Gemiddelde kennis? We komen toch juist naar draadjes als deze om razendsnel de briljantheid van de briljantste deelnemer(s) op te pikken? :D
En naar goed internet gebruik, advies te krijgen waar je niet om hebt gevraagd of op zat te wachten. :+

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 10-03-2021 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:06:
En naar goed internet gebruik, advies te krijgen waar je niet om hebt gevraagd of op zat te wachten. :+
Oh jeeh.. Ik zal je maar gelijk bij staan bij het verwerken van die klap!

Nee hoor, dat hoef je niet te vragen, dat is gewoon vanzelfsprekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Solar Masters schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:10:
[...]

Als hij het dan ook kan......

Ik denk dat met de gemiddelde kennis op dit forum dat zonder de exacte werking van een zonneboiler systeem niemand hier instaat is dat goed te doen. Toch wel handig dan dat er ook iemand kan meekijken en of aanpassingen kan doen. En ja dat kan ook over de telefoon maar er is veel in te stellen.....
Net als de gemiddelde installateur die niet weet hoe al die nieuwe technieken werken.... :(

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
MarFan schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:51:
[...]

Net als de gemiddelde installateur die niet weet hoe al die nieuwe technieken werken.... :(
Dat kun jij ook omdraaien..... Waar zouden ze het moeten leren dan? En wanneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:26
weet iemand hoe ik de OWMZ functie op een resol CS Plus kan aanzetten? ik zie de optie niet als ik naar het installateursmenu ga, maar hij heeft al eens aangestaan maar na een fabrieksreset lijkt ie weg |:(
ik vermoed dat ik eerst een andere functie aan moet zetten, voor hij zichtbaar wordt, maar ik kan het niet vinden.

iemand? :)

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-02 20:17
Baapje327 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:52:
weet iemand hoe ik de OWMZ functie op een resol CS Plus kan aanzetten? ik zie de optie niet als ik naar het installateursmenu ga, maar hij heeft al eens aangestaan maar na een fabrieksreset lijkt ie weg |:(
ik vermoed dat ik eerst een andere functie aan moet zetten, voor hij zichtbaar wordt, maar ik kan het niet vinden.

iemand? :)
Je zit nog wel in hetzelfde programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Sumar schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:56:
[...]

Je zit nog wel in hetzelfde programma?
ja, gewoon programma 1.
collectoren op 1 spiraal in het vat. veel simpeler wordt het niet.
in het boekje staat ook dat OWMZ op programma 1 werkt. alleen zie ik de optie niet.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Heb je er een VFD flowsensor op aan gemeld? En welk schema gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Solar Masters schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:00:
[...]

hoeveel liter expansievat heb je nu staan? en wat is de opvoerhoogte en ca. leidinglengte?
Binnenshuis 9,90 m aan leiding, ze gaan het dak uit precies op de plek waar de HP op het dak zitten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDolmdQMI82QYPiLmVSNqb6X8LQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d00JEMOjtdfVhq4F9Bdj0hYB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Solar Masters schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:58:
Heb je er een VFD flowsensor op aan gemeld? En welk schema gebruik je?
schema 1, en geen flowsensor.

je kan instellen hoeveel de pomp doet (12L/min op 100%) en het percentage pompsnelheid.
daarmee zou ie het kunnen berekenen mi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sumar
Baapje327 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:58:
[...]

ja, gewoon programma 1.
collectoren op 1 spiraal in het vat. veel simpeler wordt het niet.
in het boekje staat ook dat OWMZ op programma 1 werkt. alleen zie ik de optie niet.
Taalinstelling ook nog hetzelfde? Die van mij stond eerst op engels en dan geeft hij andere afkortingen dan op bijv. Duits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Baapje327 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:00:
[...]

schema 1, en geen flowsensor.

je kan instellen hoeveel de pomp doet (12L/min op 100%) en het percentage pompsnelheid.
daarmee zou ie het kunnen berekenen mi.
12l/m? Mag een best groot systeem zijn als de dat op 100% heb afgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Sumar schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:59:
[...]

Binnenshuis 9,90 m aan leiding, ze gaan het dak uit precies op de plek waar de HP op het dak zitten. [Afbeelding]
Expansievat moet altijd 10cm LAGER hangen dan de aansluiting op de pompgroep. Je kan we een T-stuk in de leiding zetten en heb dan lager hangen als dat T stuk. Zou hem wel 4 a 5 meter weg houden van de collectoren. of een voorschakelvat ertussen plaatsen.

Ook teken je geen warmteslot bij de boiler wisselaar? Die zou ik er met jou opvroerhoogte ook maar tussen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Sumar schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:00:
[...]

Taalinstelling ook nog hetzelfde? Die van mij stond eerst op engels en dan geeft hij andere afkortingen dan op bijv. Duits.
Daar heeft hij een punt! Pak de Duiste handleiding er bi jen je vind hem waarschijnlijk wel. Zit geen Nederlandse taal op de regeling en afkortingen kloppen idd niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Sumar schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:00:
[...]

ja heeft altijd op engels gestaan volgens mij.
enig idee wat de andere afkorting zouden zijn in andere talen ? NL/EN/DE?

@Solar Masters
3x 24 heatpipes, met spiegels, op 1000L. geen klein systeem. haalt de 100% niet zo vaak, alleen als t heel zonnig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Solar Masters schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:04:
[...]

Expansievat moet altijd 10cm LAGER hangen dan de aansluiting op de pompgroep. Je kan we een T-stuk in de leiding zetten en heb dan lager hangen als dat T stuk. Zou hem wel 4 a 5 meter weg houden van de collectoren. of een voorschakelvat ertussen plaatsen.

Ook teken je geen warmteslot bij de boiler wisselaar? Die zou ik er met jou opvroerhoogte ook maar tussen maken.
Thnks voor de tips, grote van het expansievat voor nog een set van 30 hp is wel voldoende dan?

Ik ben een leek op dit gebied maar waarom moet het expansievat lager dan de pompgroep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sumar
Baapje327 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:08:
[...]

@Solar Masters
3x 24 heatpipes, met spiegels, op 1000L. geen klein systeem. haalt de 100% niet zo vaak, alleen als t heel zonnig is.
Die van mij stond op Frans, was heel verwarrend met instellen omdat die niet overeenkwamen met het boekje. Heb hem nu op Duits gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Baapje327 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:08:
[...]

@Solar Masters
ja dat betekend dus dat het systeem niet de juisten basis afstelling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Sumar schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:08:
[...]

Thnks voor de tips, grote van het expansievat voor nog een set van 30 hp is wel voldoende dan?

Ik ben een leek op dit gebied maar waarom moet het expansievat lager dan de pompgroep?
Ja 50liter is al meer dat genoeg voor 3x30.

Jou expansievat gaat zo niet te ontluchten zijn en elke keer dat je stagnatie krijgt bestaat weer de kans dat er lucht terug het systeem in schiet. Dus glycol gaat stuk door lucht en waarschijnlijk heb je niet de flow die je zou moeten kunnen halen. Hoger stroomverbruik ga zo maar door....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Solar Masters schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:11:
[...]

dat zou kunnnen.

help please :)

ik kan zo wel ff kijken naar de taal. (zit nog ff in meeting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
https://link.marktplaats.nl/m1673631486

Gratis Tip ;)

Denk er om bij dit soort advertenties op marktplaats! Er staat geen leeftijd van de collectoren vermeld! De goedkopere versies Jingli en Tec-solar gaan vaan maar 12 jaar mee. Dus als deze al 8 of 10 jaar ergens op een dat hebben gelegen..... Daarnaast loop je natuurlijk de subsidie volledig mis waardoor je op het eind niet alleen collectoren hebt met bijna geen opbrengst maar ook nog duurder uit bent dan dat je nieuwe had gekocht.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De storm heeft de eerste collectoren al te pakken.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EwMOkiDWUAAacH5?format=jpg&name=large
https://twitter.com/RedactieD8/status/1369954753837477893

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Ben benieuwd hoeveel kilo Ballast daar op heeft gelegen???? Zo te zien niks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Solar Masters schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:28:
[...]

Ben benieuwd hoeveel kilo Ballast daar op heeft gelegen???? Zo te zien niks!
Hij is over de dakrand heen geklapt, wellicht liggen er nog een paar tegels op de dakkapel aan de andere kant van de woning.

Ik vind het wel vreemd dat er geen dwarsverbanden of schoren zijn tussen de staanders, zo op het oog was het een best steile hellingshoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Wolly schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:29:
[...]

Hij is over de dakrand heen geklapt, wellicht liggen er nog een paar tegels op de dakkapel aan de andere kant van de woning.

Ik vind het wel vreemd dat er geen dwarsverbanden of schoren zijn tussen de staanders, zo op het oog was het een best steile hellingshoek.
OEG.....

Zie moet je vast schroeven! Wat op een L profieltje leggen werk echt niet hoor.....

En vaak plaatsen ze veel te weinig. Zo hoog moet er meer gewicht op dan de dakkapel kan hebben. Dus als ik hun was zou ik twee balken vastschroeven op het dak en inbranden. Dan de collector op de balken en dus dakkapel vastschroeven. Dan gebeurt er niks.
Heb 96 vlakkeplaatcollectoren staan op 15 hoog verdeelt over twee flatgebouwen staan in IJmuiden ;) Staan er al 10 jaar en die hebben een hoop meer te verduren :) Dus het kan wel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Of misschien dat het een nieuwe OEG type kantelcollector is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Solar Masters schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:11:
[...]

wat info:
3x 24 CPC collectoren op 1000L vat met hygienespiraal. WP zit op het bovenste deel van het vat. vvw bovenin eruit, onderin er weer in. bypass om te stoken van de WP direct naar de VVW leg ik aan na het stookseizoen.
collectoren:
pal op zuid, 45 graden. staat wel een huis voor, dus in de winter/ochtend krijgen ze weinig/geen zon. de zon gaat er nu wel al een maandje oid overheen, dan hebben ze wel zon.
programma 1, hele simpele setup, vat in de garage, collectoren op de garage. het warme glycol moet 8m (zo lang zijn de collectoren) terug naar het vat, de aanvoer vanaf het vat (koude glycol dus) gaat direct de collectoren in, die starten boven het vat.
de pomp gaan aan met dT6, en uit met dT4. als dT10 gehaald wordt gaat de pompsnelheid met 10% omhoog. pompsnelheid start op 20%. volgens mij zijn dit ook de standaard instellingen.

alle tips zijn welkom.

@Sumar was een goede tip, stond op Eng, maar ik heb het inderdaad in de duitse handleiding gevonden als OHQM.
dat zojuist aangezet.
ff kijken wat ie nu gaat doen aankomende dagen. hopelijk ergens beetje zon zodat ie gaat draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Baapje327 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:42:
[...]

wat info:
3x 24 CPC collectoren op 1000L vat met hygienespiraal. WP zit op het bovenste deel van het vat. vvw bovenin eruit, onderin er weer in. bypass om te stoken van de WP direct naar de VVW leg ik aan na het stookseizoen.
collectoren:
pal op zuid, 45 graden. staat wel een huis voor, dus in de winter/ochtend krijgen ze weinig/geen zon. de zon gaat er nu wel al een maandje oid overheen, dan hebben ze wel zon.
programma 1, hele simpele setup, vat in de garage, collectoren op de garage. het warme glycol moet 8m (zo lang zijn de collectoren) terug naar het vat, de aanvoer vanaf het vat (koude glycol dus) gaat direct de collectoren in, die starten boven het vat.
de pomp gaan aan met dT6, en uit met dT4. als dT10 gehaald wordt gaat de pompsnelheid met 10% omhoog. pompsnelheid start op 20%. volgens mij zijn dit ook de standaard instellingen.

alle tips zijn welkom.

@Sumar was een goede tip, stond op Eng, maar ik heb het inderdaad in de duitse handleiding gevonden als OHQM.
dat zojuist aangezet.
ff kijken wat ie nu gaat doen aankomende dagen. hopelijk ergens beetje zon zodat ie gaat draaien.
Waarom heb je niet van de kortste kant dan de hete kant gemaakt? Daar verlies je op! De koude kant moet juist zolang mogelijk gehouden worden (min 5m) voor de levensduur van terugslagklep en expansievat..

Delta-T van aan met 6K vind ik wel wat laag. Vraag me af wat dan het delta-T over de wisselaar is op dat moment..

Als jou maximum pompsnelheid 12l is en je een warmtemeting wilt inschakelen dan zou ik eerst de flow even beter afstellen. Minimum pompsnelheid van 20 ligt zo gaat in de curve dat de meting nog wel eens 300% kan afwijken.

Als je mij het type collector en pomp kan doorsturen dan reken ik hem wel ff voor je door.

Pomp is PWM gestuurd? of puls?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Solar Masters schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:45:
[...]
Dat kun jij ook omdraaien..... Waar zouden ze het moeten leren dan? En wanneer?
Wat wil je omdraaien ? En iedereen moet investeren om bij te blijven.
Horen toch te veel verhalen dat er aanbiedingen worden gedaan die technisch niet voldoen en de hoofdprijs zijn.
Vooral bij WP, maar dat kan ook komen dat ZC gewoon niet aanslaat in NL (ook door kennis te kort)

En bij de burger moet de TVT term er eens uit... vroeg er ooit iemand op een verjaardag wat de tvt is van je nieuwe CV ketel....

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Haha,

Bijna iedere cursus voor zonneboiler systemen word afgelast omdat er geen aanmeldingen zijn. Over het algemeen denkt de gemiddelde installateur het zonder hulp te kunnen. Echter 95 % van de installaties werken dan slecht of niet. Alleen de afgelopen 7 dagen was ik al bij 3 installaties waar aanvoer en retour zaten omgedraaid. En maar pendellen die systemen.....

Mij word zo weinig de juiste vragen gesteld of überhaupt uitleg gevraagd. Pas als het niet werkt en en eindgebruiker met een rechtszaak dreigt word er vaak pas actie ondernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Solar Masters schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Waarom heb je niet van de kortste kant dan de hete kant gemaakt? Daar verlies je op! De koude kant moet juist zolang mogelijk gehouden worden (min 5m) voor de levensduur van terugslagklep en expansievat..

Delta-T van aan met 6K vind ik wel wat laag. Vraag me af wat dan het delta-T over de wisselaar is op dat moment..

Als jou maximum pompsnelheid 12l is en je een warmtemeting wilt inschakelen dan zou ik eerst de flow even beter afstellen. Minimum pompsnelheid van 20 ligt zo gaat in de curve dat de meting nog wel eens 300% kan afwijken.

Als je mij het type collector en pomp kan doorsturen dan reken ik hem wel ff voor je door.

kom ik ff op terug. zal de leiding nog ff checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:37:
Of misschien dat het een nieuwe OEG type kantelcollector is ?
Nu: geschikt voor Oost/West opstelling met slechts één collectorveld!*

*Bij zorgvuldig gebruik van rukwinden op de in het gebruiksschema voorgeschreven tijden.

@Sumar Heb je 't expansievat in de hete leiding zitten? Heeft hij ook net wat extra te lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
[quote]Solar Masters schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:06:
[...]
Tja, installateur hé. Blijkbaar geen training gevolgd 😅 De warme aanvoer gaat bovenin de spiraal erin (is dat de best practice?). De onderste spiraal van het vat dus. Ik zou het allemaal kunnen omdraaien, maar dan moet ie leeg. En dat is best ff lastig. Heb niet zo een mooi pomp karretje etc. En ik zit ook een beetje omhoog als ie hem niet lekvrij dichtkrijg.
Ja goede vraag, ik sta open voor alle verbeteringen. Dit is de standaard instelling.
De pomp kan van 2-12l/min moduleren. Ik sta open voor alle verbeteringen. Je kan instellen hoe hard ie begint (dus de dT gehaald wordt) en bij welke dT ie sneller gaat pompen.
Dat zou heel fijn zijn. 👍 Zie onderstaande link.
https://www.123-kaminofen...iter-zonneboiler-3-cpc-24
Volgens de link PWM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Baapje327 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:00:
[quote]Solar Masters schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:06:
[...]

[...]

Tja, installateur hé. Blijkbaar geen training gevolgd 😅 De warme aanvoer gaat bovenin de spiraal erin (is dat de best practice?). De onderste spiraal van het vat dus. Ik zou het allemaal kunnen omdraaien, maar dan moet ie leeg. En dat is best ff lastig. Heb niet zo een mooi pomp karretje etc. En ik zit ook een beetje omhoog als ie hem niet lekvrij dichtkrijg.

[...]

Ja goede vraag, ik sta open voor alle verbeteringen. Dit is de standaard instelling.

[...]

De pomp kan van 2-12l/min moduleren. Ik sta open voor alle verbeteringen. Je kan instellen hoe hard ie begint (dus de dT gehaald wordt) en bij welke dT ie sneller gaat pompen.

[...]

Dat zou heel fijn zijn. 👍 Zie onderstaande link.
https://www.123-kaminofen...iter-zonneboiler-3-cpc-24

[...]

Volgens de link PWM.
Dit is even iets anders......

Zie een stilstand temperatuur van 279 graden en een voorschakelvat in de schema's. Ondanks dat het nergens vermeld staat kunnen we er denk ik daardoor vanuit gaan dat dit een Echte Directflow CPC collector is.

Dit is dus een systeem waarbij de kleinste fout er toe kan leiden dat je alles weg kunt gooien hou daar rekening mee! Dit is echt een systeem dat moet worden aangelegd en afgesteld door een expert! Voor druk en bedrijfsdruk gaat hier een hele grote rol spelen aangezien je heel ver over de maximale temperatuur heen gaat die zonneboilervloeistof mag hebben.

De zelfde problemen blijven rondom de spiegels blijven natuurlijk, Verwering en corrosie zorgt er voor dat na een paar jaar het vermogen hard minder zal worden tenzij je ieder halfjaar het dak op graag om spiegels en achterkanten van de buizen schoon te maken. En dan nog zal het minder worden door dat de spiegels wit zullen worden onder de coating.

De flow van 12 l/m word zo ook iets minder erg. Ik zou dit systeem waarschijnlijk afstellen op 10l/m bij 100% PWM uitsturing.

Jammer dat je maar 1 wisselaar hebt anders zou je hier vaker de 60 graden mee kunnen halen dan de meeste andere systemen. De hete leiding vanaf je collectoren moet naar de bovenste aansluiting van de solarwisselaar gaan (met warmteslot er tussen) en ik zou daar een handontluchter opzetten als ik jou was.

Zonder een goed vulstation is dit type collector niet te ontluchten dus zou er dan zelf niet aanzitten.

Controleer maar wel even of de ORK Optie DF vacuümcollectorfunctie aan staat in de regeling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Baapje327
Solar Masters schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:25:
Ondanks dat het nergens vermeld staat kunnen we er denk ik daardoor vanuit gaan dat dit een Echte Directflow CPC collector is.
Staat gewoon bij op die site dat 't CPC heatpipes zijn hoor..
Hoogrendement zonnecollector
Hij combineert de cpc-technologie die meestal alleen bij U-pipe collectoren wordt gebruikt, met de voordelen van de bewezen heatpipe technologie, en maakt gebruik van de nieuwste borosilicaatpijpen met uiterst hoge prestaties.
Hellingshoek: 20 - 70°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:13:
@Baapje327

[...]

Staat gewoon bij op die site dat 't CPC heatpipes zijn hoor..

[...]

[...]
Waar staat dat volgens jou? Want certificaat waar ze naar linken geeft iets anders aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Ergens halen ze dingen door elkaar op die site.

Ook schema's en montage handleiding klopt maar weinig van. Dus het zijn volgens jullie heatpipes? Zie wel op de foto dat ze maar een 12mm kop erop hebben. Certificaat nr. dat ze aangeven is van een CPC u-pipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
En vanwaar dan een voorschakelvat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:20:
[...]

Waar staat dat volgens jou? Want certificaat waar ze naar linken geeft iets anders aan.
Apart.. die link heb ik dan weer niet gezien.

Quotes uit de collector info: https://www.123-kaminofen...nds/cpc-24-zonnecollector

Is altijd een sterk op prijs concurrerend bedrijf geweest en behoorlijk gericht op zelfbouw. Verwacht er daarom geen DF collector: duur en lastig transporteren. (Tenminste: ik verwacht dat een DF collector niet zo'n klein (bouw)pakketje kan worden? Daarin kan ik me vergissen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:33:
En vanwaar dan een voorschakelvat?
Goeie vraag ja!

[Speculatie] Wellicht houdt dat zo veel matig geïnstalleerde / afgestelde systemen nog heel dat ze 't maar meegeven om de aftersales te ontlasten? [/Speculatie]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:41:
[...]

Goeie vraag ja!

[Speculatie] Wellicht houdt dat zo veel matig geïnstalleerde / afgestelde systemen nog heel dat ze 't maar meegeven om de aftersales te ontlasten? [/Speculatie]
"Spectrum Solar, zijn een van de krachtigste collectoren op de markt"

Dat is dus alvast BS dan >:)

Ook als doe het zelfer kun je ook met een bedrijf samen werken dat betere spullen levert....

Het probleem is en blijft dat bijna niemand instaat is collectoren te vergelijken, zeker in combinatie met in wat voor soort systemen ze gebruikt worden. Dit type heeft meer nadelen als voordelen helaas.

CPC 24 Zonnecollector 1.122,88 Inclusief BTW

Voor 1.122,66 Inclusief BTW heb je een Rivusol 25 buis 24mm Heatpipe collector in het zwart zonder spiegels. Betere kwaliteit en geen meetbaar vermogensverlies na 10 jaar! Dus eigenlijk zijn ze bij 123 zelfs duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Als ik zilver zou leveren zou ik ver onder hun prijs kunnen gaan zitten. Onze standaard is zwart en de duurdere versie.

Wat hun doen in de sets is buffervaten met 1 wisselaar die goedkoper zijn en goedkopere regelingen. Ook geen uitlezing of extra sensoren.

Set prijs is daardoor bij ons waarschijnlijk wel es waar iets duurder maar je krijgt ook heel iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
Solar Masters schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:11:
Als ik zilver zou leveren zou ik ver onder hun prijs kunnen gaan zitten. Onze standaard is zwart en de duurdere versie.

Wat hun doen in de sets is buffervaten met 1 wisselaar die goedkoper zijn en goedkopere regelingen. Ook geen uitlezing of extra sensoren.

Set prijs is daardoor bij ons waarschijnlijk wel es waar iets duurder maar je krijgt ook heel iets anders.
Wat houdt je tegen?

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:08:
Het probleem is en blijft dat bijna niemand instaat is collectoren te vergelijken
Dat herken ik wel ja.

Lijkt me aan de fabrikanten van de betere collectoren om helder te maken, o.a. door met goede data te onderbouwen, waarom hun collectoren beter zijn.

En in de PV wereld komt men o.a. met 25-jarige opbrengstgaranties, op van model tot model steeds hogere percentages van de 'dag 1' opbrengst. Dat zie ik fabrikanten van zonneboilers ook nog niet doen, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:19:
[...]

Dat herken ik wel ja.

Lijkt me aan de fabrikanten van de betere collectoren om helder te maken, o.a. door met goede data te onderbouwen, waarom hun collectoren beter zijn.

En in de PV wereld komt men o.a. met 25-jarige opbrengstgaranties, op van model tot model steeds hogere percentages van de 'dag 1' opbrengst. Dat zie ik fabrikanten van zonneboilers ook nog niet doen, helaas.
En dat gaat weinig meer waarde geven....

Jaaropbrengst word bepaald door het verbruik en niet door de collector ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Misschien was mijn vraag niet duidelijk: Wat houdt je tegen om het te gaan verkopen? Aan particulieren dan, want dat is wat 123 ook doet. Gericht op de zelfbouwers van deze wereld. Dat is mijn vraag dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:22:
En dat gaat weinig meer waarde geven....
Wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Hoezo je kan toch gewoon bellen of een mail schrijven voor een offerte. Dat wij niet op Bol.com staan betekend niet dat wij niet af en toe ook aan doe het zelfers verkopen. Wij richten ons alleen hoofdzakelijk op de professionele markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Een opbrengst garantie of betere aanduidingen van fabrikanten omtrent de vermogens van zonnecollectoren. Heeft weinig zin wand het zegt niks over wat jou installatie bij jou thuis gaat doen. Hoe de collector ligt is al veel belangrijker. En dat je het juiste type kiest voor het juiste project. Gewenste temperaturen invalshoek verbruik ga zo maar door. Alles heeft meer invloed op de opbrengst dan het vermogen van de collector hoe gek dat misschien ook klink.

Bij het vergelijk van collectoren zou ik kijken naar overdracht, kwaliteit, onderhoud gevoeligheid, weerstand, levensduur...

Het systeem, hoe het gerobineerd word en het verbruik bepaald dan wat ze kunnen opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:25
Solar Masters schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:24:
Hoezo je kan toch gewoon bellen of een mail schrijven voor een offerte. Dat wij niet op Bol.com staan betekend niet dat wij niet af en toe ook aan doe het zelfers verkopen. Wij richten ons alleen hoofdzakelijk op de professionele markt.
En ik kan bevestigen je wordt gebeld. En leuk gesprek gehad over technische zaken. Offerte is nog even afwachten. En timing gezien ben ik denk ik ruim op tijd voor dat ik iets ga plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:55:
Alles heeft meer invloed op de opbrengst dan het vermogen van de collector hoe gek dat misschien ook klink.
Tja, ik snap wel 'n beetje wat je zegt. Maar dat is allemaal voor PV niet zo wezenlijk anders: ligging, combinatie met de omvormer, ... En toch weten kwaliteitspanelen zich daar ondertussen wel wat beter te onderscheiden.

Als je verzucht dat mensen wat teveel rommel kopen, vind je kennelijk dat 't toch wél uit maakt.. Daar probeer ik wat in mee te denken; je moet dan (als kwaliteitsleveranciers) toch iets verzinnen om kwaliteit voor de leek herkenbaar(der) te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gwaihir schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:25:
[...]

Tja, ik snap wel 'n beetje wat je zegt. Maar dat is allemaal voor PV niet zo wezenlijk anders: ligging, combinatie met de omvormer, ... En toch weten kwaliteitspanelen zich daar ondertussen wel wat beter te onderscheiden.

Als je verzucht dat mensen wat teveel rommel kopen, vind je kennelijk dat 't toch wél uit maakt.. Daar probeer ik wat in mee te denken; je moet dan (als kwaliteitsleveranciers) toch iets verzinnen om kwaliteit voor de leek herkenbaar(der) te maken..
spijker -> kop

Bijna iedereen kent de horror instalaties in sommige woonwijken. lekkage na lekkage etc die hebben we dan ook massaal van het dak gehaald zien worden en in sommige wijken nog voordat er ook maar 1 euro "winst" mee is gemaakt en er is voornamelijk PV voor terug gekomen.
Dit negatieve beeld heeft de brance zelf voor elkaar gekregen, wie beter kan zal dat beeld moeten ombuigen, naar iets positievers. en het kwaliteits verschil inzichtelijk moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
[quote]Solar Masters schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:25:
[...]

Dit is even iets anders......
Zie een stilstand temperatuur van 279 graden en een voorschakelvat in de schema's. Ondanks dat het nergens vermeld staat kunnen we er denk ik daardoor vanuit gaan dat dit een Echte Directflow CPC collector is.
Euh, geen idee. Ik heb niet het idee dat ik iets speciaals op 't dak heb liggen en ook niet dat de installateurs het speciaal hebben afgesteld.
Hoe zie je dit? Kan morgen wel ff fotootjes maken als dat helpt. (van wat?) Ik heb geen voorschakelvat, ik heb precies programma 1 volgens het resol boekje.
Overigens halen ze wel 230 graden als 't vat op max temp is in de zomer. Miss nog wel iets hoger, maar 230 wel eens gezien.
Jouw overige comments zijn vooral van toepassing als het dit speciale systeem is toch?
Jammer dat je maar 1 wisselaar hebt anders zou je hier vaker de 60 graden mee kunnen halen dan de meeste andere systemen. De hete leiding vanaf je collectoren moet naar de bovenste aansluiting van de solarwisselaar gaan (met warmteslot er tussen) en ik zou daar een handontluchter opzetten als ik jou was.
Ik heb wel een tweede spiraal, leek mij destijds handig.😏 M'n verwarming zit ook op het vat, dus je krijgt hem moeilijk warmer, want alle warmte gaat de vloer in hier 😅 maar als je er meer warmte instopt dan scheelt 't natuurlijk wel stookkosten 👍
Er zit denk ik geen warmteslot tussen, en ik heb een automatische ontluchter bij de collectoren op 't dak zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Swenno
Wil hier toch even mijn eind conclusie neer zetten over mijn eigen zonneboiler projectje:

2 jaar geleden al eens geïnformeerd en offerte aan gevraagd voor een zonneboiler systeem. Toen niks er mee gedaan was ook niet helemaal enthousiast over de offerte.

Afgelopen oktober / november dan toch begonnen alleen dan in eigen beheer.
Oost / west verdeling 300 liter hygiëne boiler met 2x 18 cpc heat pipes collectoren ( van die mooie reflectoren waar Sahara zand op terecht komt )

Heel de zolder was bouw terrein. Het vat niet naast de CV, maar aan het andere kant van het huis gezet. Hierdoor +- 16 meter CV leidingwerk + 16 meter SWW leidingwerk nieuw aangelegd.

Wat vertraging doordat Covid de bouwmarkten dicht gooide. Dus extra goed inplannen wanneer leidingwerk open ging en aangepast kon worden.

Eind januari dan zover om het dak op te gaan om de collectoren aan te leggen. 1ste collector koste wat extra energie om deze lek dicht te krijgen. ( leren omgaan met het RVS ribbelbuis materiaal ) Lektest gedaan met water en elke keer gedrained om niet dicht te laten vriezen.
2de collector lag binnen 1 dag op het dak en aangesloten.

Systeem uit eindelijk opgevuld met mijn huis tuin en keuken pompje die normaal het slootwater verzorgt voor het gras in de tuin. Werkte perfect geen dure installatie nodig ;)

Even een kleine kronkel in het aansluiten van de SLT controller waardoor de controller + 1 pwm pomp gesneuveld zijn. ( Gewoon lomp en met mijn eigen opleiding had dit niet mogen gebeuren )

Eind conclusie:
- Systeem werkt
- Achteraf had ik gewoon alles op het Oost dak moeten gooien maar was eigenwijs
- Mogelijk dat ik volgend jaar nog een extra collector op het oost dak er bij prik.
- Begroting zou met aftrek ISDE op 3k uit komen. Komt nu met aftrek ISDE uit op 4K ( extra controller / nieuwe pomp. En veel meer koppelingen dan eerst gedacht. )
- Kosten zijn nog steeds lager dan de offerte die ik 2 jaar geleden had aangevraagd en dat zou een slechter systeem zijn.
- CV systeem maakt gretig gebruik van de energie. En ik heb nog wel wat isolatie verbeteringen door te voeren in huis.

Zou ik het nog een keer doen ?
- Uiteraard alleen dan misschien toch voor een systeem in de garage gekozen, in plaats van op zolder en met meer collectoren.
- Het klussen is ook goed bevallen en nu een systeem wat 99% dicht is ( 1 multi fit koppeling nog te vervangen blijft een druppel aan hangen )

En natuurlijk de simpele uitlezing, Flow meter is gesneuveld en staat verlopig niet op de lijst om te vervangen
https://www.vbus.net/L4SB-57Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@Swenno leuk om je ervaringen te lezen. Ik heb eind 2017 mijn set aangeschaft (2x 30 heatpipes, 500 liter buffer met 2 spiralen (waarvan 1 rvs hygiëne), etc. De extra uitgaven voor leidingwerk, koppelingen en leidingisolatie vielen mij (ook) tegen. Het was een flinke klus (maar ook leuk en uitdagend). Na aftrek ISDE kwam ik op een krappe 2500 euro netto. De terugverdientijd wordt daarmee 7-8 jaar.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik ben (opnieuw) aan het kijken voor het plaatsen van een zonneboiler. Tot nu toe is mijn oog gevallen op de HRSolar Top Senz 200 Nero-3, dit vanwege de afmetingen van de collectoren. Tijdens het plaatsen van de normale PV panelen heb ik plaats gehouden voor 3 panelen van dezelfde afmeting als mijn 9x LG NEON 2 panelen (LG320N1k-A5). Dit zijn nu 3 rijen onder elkaar (2 - 2 - 5), waar de bovenste rij 3 plekken vrij heeft. Mijn dak ligt op op zuid (+/- -14 graden), met een hellingshoek van het dak +/- 40 graden. Jammer genoeg heb ik geen plek voor de boiler in het knieschot ook omdat dit een dragende constructie is. Ik heb voortal naar de Top Senz gekeken, omdat deze ook mijn vloerverwarming zou kunnen verwarmen in de dagen dat er genoeg zon is. Voor de verwarming buiten deze dagen komt er een lucht/lucht warmtepomp (ook voor koeling).

Ik heb recentelijk het bedrijf langs laten komen dat de panelen heeft geplaatst en ze gaven aan dat als ik een zonneboiler zou plaatsen dat ik dan geen afscheid zou kunnen nemen van mijn CV ketel (en mijn gas aansluiting). Ik probeerde te vragen of ik deze kon vervangen door een elektrische boiler, maar volgens dit bedrijf moest de naverwarming altijd met een CV ketel. Jammer genoeg is het voor mij niet mogelijk om dit zelf te plaatsen.

Nu vroeg ik mij af wat jullie ervaring is met andere naverwarming dan een CV ketel. Zeker omdat ik maar een beperkte ruimte heb waar ik de boiler + naverwarming kan plaatsen. Ook vroeg ik mij af of er nog andere bedrijven zijn die collectoren leveren die dezelfde afmetingen hebben als "normale" zonnepanelen.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43
Naverwarmen kAn ook met een warmtepomp (in avond de boiler verder verwarmen)
Of een doorstroomverwarmer.

Heb je plek voor een grotere boiler?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
MetalfanBlackness schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:21: Ik probeerde te vragen of ik deze kon vervangen door een elektrische boiler, maar volgens dit bedrijf moest de naverwarming altijd met een CV ketel. Jammer genoeg is het voor mij niet mogelijk om dit zelf te plaatsen.

Nu vroeg ik mij af wat jullie ervaring is met andere naverwarming dan een CV ketel. Zeker omdat ik maar een beperkte ruimte heb waar ik de boiler + naverwarming kan plaatsen. Ook vroeg ik mij af of er nog andere bedrijven zijn die collectoren leveren die dezelfde afmetingen hebben als "normale" zonnepanelen.
Naverwarmen kan perfect met een elektrische doorstromer.
Als je 3fase in de meterkast kan bv pow-lcd multi of de clage cex, er zijn diverse ervaringen op Got.
Als je een stort douche hebt kan het wel een probleem zijn op bewolkte dagen, maar voor de rest gaat het zonder meer goed. De doorstromer neemt erg weinig ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MetalfanBlackness schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:21:
Nu vroeg ik mij af wat jullie ervaring is met andere naverwarming dan een CV ketel.
Misschien is 't goed wat detail toe te voegen aan de al gegeven antwoorden. En om iets te horen over je verbruik?

Allereerst dat woord naverwarming (wellicht te onderscheiden van bijverwarming?). Je CV ketel verwarmt het langsstromende water (na) met zo'n 24 tot 38kW. Die 'geiser' functie is waar de CV-ketel op gedimensioneerd wordt: met 'n simpele douche kun je aan de onderzijde van de opties kiezen, wil je je bad vullen + douchen tegelijk, dan zit je aan de bovenkant. En voor het verwarmen van je huis? Ach.. daar is die dan (bijna) altijd wel zwaar genoeg voor. Uit eigen hand kan ik bevestigen: ik zie vollopen van het bad hier als pakweg 30kW op m'n meter langskomen.

Wil je naverwarmen, op het moment van gebruik, dan heb je het dus over flinke vermogens en / of een laag verbruik. Voor dat eerste kun je eigenlijk niet om gas heen. Begin je met lauwig water en heb je 't slechts over een zuinige douche, dan kun je met een 11kW doorstroomverwarmer toe. (Geen onbenullig onprettig zuinige douche hoor, maar gewoon een moderne waterbesparende douchekop. En een douche-WTW doet natuurlijk ook wonderen..) Zo'n 11kW verwarmer is doorgaans het maximum wat zich relatief makkelijk in de huisinstallatie laat inpassen.

Voor de rest kun je zonder gas dus niet 'na'verwarmen, op het moment van gebruik, maar moet je je voorraadvat al (bij)verwarmen wanneer de warmtecollector dat onvoldoende doet, zodat je voldoende water van voldoende temperatuur op voorraad hebt. Dat kan prima met een warmtepomp en / of elektrisch element en hoeft in veel gevallen dus, in combinatie met zo'n doorstroomverwarmer, slechts tot lauw water.

Helaas is lauw water en legionella wel 'n dingetje, dus moet je daar in het ontwerp van je installatie rekening mee houden: regelmatig toch heet stoken en / of met een hygiënespiraal / friswaterstation o.i.d. werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:27
@Baapje327
Er zit denk ik geen warmteslot tussen, en ik heb een automatische ontluchter bij de collectoren op 't dak zitten.
Lees even op wikipedia wat het is, een warmteslot voorkomt dat er in 1 pijp waterstromen ontstaan die warmte naar (vaak buiten) weglekt. En waardoor je vat onnodig snel afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Dapdodo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:54:
@Baapje327
[...]

Lees even op wikipedia wat het is, een warmteslot voorkomt dat er in 1 pijp waterstromen ontstaan die warmte naar (vaak buiten) weglekt. En waardoor je vat onnodig snel afkoelt.
ja deze ken ik. zit niet in het glycol circuit, maar staat klaar voor de vvwleiding. na t stookseizoen zet ik hem ertussen. dan kan ik direct ook vanaf de WP direct de vvw aanvoeren, en afvoeren via het vat, of ook weer naar de WP (tbv koeling).

zit er geen terugslagklep in de pompgroep standaard? die zou dit ook tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@Solar Masters @Gwaihir
dit is het plaatje op de collectoren.

is dat iets spannends?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEpTXf2ye-kO8l0Cjx9tHs5wCbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAupAnREe7UfTE2YOgWgTRu8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:28:
ja deze ken ik. zit niet in het glycol circuit, maar staat klaar voor de vvwleiding. na t stookseizoen zet ik hem ertussen. dan kan ik direct ook vanaf de WP direct de vvw aanvoeren, en afvoeren via het vat, of ook weer naar de WP (tbv koeling).
Nee, een warmteslot, van (tenminste) 10x de leidingdiameter, is geen klep of set kleppen, maar vormt een sifon.
zit er geen terugslagklep in de pompgroep standaard? die zou dit ook tegenhouden.
Nee. Nee, want je leidingen stralen ook al enorm en het gaat om alle leidingen het vat in / uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Gwaihir schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:15:

Nee, een warmteslot, van (tenminste) 10x de leidingdiameter, is geen klep of set kleppen, maar vormt een sifon.
Ah kijk, daar had ik dus niet aan gedacht. Een warmteslot. Verrassend simpel en slim ding eigenlijk. Kan ik weer aan de slag want de uitgang van mijn hygiënespiraal gaat nu vanaf het vat recht omhoog |:( |:( |:( |:(

Helemaal dus niet eerder aan gedacht of opgemerkt. 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Laurens__ @Baapje327 Had mijn installateur mede op kennis van dat soort wezenlijke details geselecteerd. Maar uiteindelijk was 't om de een of andere reden toch niet gedaan. Heb hier vrij veel leidingen langs het plafond, o.a. tussen de drie vaten. Toen de leidingen van de collector werden gevuld, waren de vaten al in gebruik (wat betekende een pakweg 60 graden heet vat voor SWW), maar die collector leidingen nog niet geïsoleerd. Kon aan de hand van de extra afkoeling van het vat gedurende de nacht zien dat ze met ca. 600W stonden te stralen! Kon er je handen aan branden en was ook goed te voelen aan de temperatuur in de ruimte.

Volgende ochtend installateur zo'n leiding laten grijpen en toen ging hij zonder morren nog maar even niet isoleren, maar 't eerst weer (deels) legen en de warmtesloten aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Gwaihir schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:33:
@Laurens__ @Baapje327 ... Kon aan de hand van de extra afkoeling van het vat gedurende de nacht zien dat ze met ca. 600W stonden te stralen!
wow, dat is best veel! Ik heb nu de warmtepompen nog met ongeïsoleerde leidingen aangesloten en zie wel verlies maar heb het nog niet uitgerekend. Goed om te weten dat het zo veel kan zijn!

Edit: noob vraag: Dus vanaf de warme aansluiting ga je eerst naar beneden met ongeveer 5x diameter van de leiding, maar moet je daarna ook weer omhoog of mag je ook verder naar beneden gaan :? . Ik vraag het omdat ik van de bovenkant van de hygiënespiraal in mijn ene (lage temp vat) naar de onderkant van mijn andere spiraal (hoge temp vat) moet / wil. Een (gewone) sifon gaat namelijk in een hele S, maar is dat voor een warmteslot ook nodig?

[ Voor 33% gewijzigd door Laurens__ op 16-03-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Laurens__ schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:21:
wow, dat is best veel! Ik heb nu de warmtepompen nog met ongeïsoleerde leidingen aangesloten en zie wel verlies maar heb het nog niet uitgerekend. Goed om te weten dat het zo veel kan zijn!
Eenmaal geïsoleerd zal 't verschil ongetwijfeld kleiner zijn, maar leidingen isoleer je nimmer zo goed als 'n (klasse A) vat. En alles wat je nodeloos mee warm staat te houden is verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:27
Laurens__ schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:21:
[...]

Edit: noob vraag: Dus vanaf de warme aansluiting ga je eerst naar beneden met ongeveer 5x diameter van de leiding, maar moet je daarna ook weer omhoog of mag je ook verder naar beneden gaan :? . Ik vraag het omdat ik van de bovenkant van de hygiënespiraal in mijn ene (lage temp vat) naar de onderkant van mijn andere spiraal (hoge temp vat) moet / wil. Een (gewone) sifon gaat namelijk in een hele S, maar is dat voor een warmteslot ook nodig?
Als het warme water al boven is en koud al beneden heb je geen slot nodig .
Als er kouder (afgekoeld) water boven warm water zit, dan is waterslot wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Dapdodo schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:44:
[...]

Als het warme water al boven is en koud al beneden heb je geen slot nodig .
Als er kouder (afgekoeld) water boven warm water zit, dan is waterslot wel nodig.
Helder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Gwaihir schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:15:
[...]

[...]

Nee. Nee, want je leidingen stralen ook al enorm en het gaat om alle leidingen het vat in / uit.
OK, die snap ik, valt mee hier, de glycol leidingen hangen 15/20 cm door en dat zou wel zat moeten zijn als je die 10x leiding diameter aan houd. Alle leidingen ff gecheckt en alles gaat eerst een stukje naar beneden, behalve de vvw leiding. Ik ken het principe alleen de naam niet 😊, de vvw leiding zet ik ertussen na 't stook seizoen.
Die heeft idd echt mega last van warmte lekken omhoog. Hopelijk straks beter. Kan ik ook de wp direct op de vvw zetten, en de retour het vat in. Gaat ook wat schelen dat 't vat niet meer warm gehouden hoeft te worden. Alleen nog even bedenken hoe de regeling dan moet gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Laurens__ schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:43:
[...]

Ah kijk, daar had ik dus niet aan gedacht. Een warmteslot. Verrassend simpel en slim ding eigenlijk. Kan ik weer aan de slag want de uitgang van mijn hygiënespiraal gaat nu vanaf het vat recht omhoog |:( |:( |:( |:(

Helemaal dus niet eerder aan gedacht of opgemerkt. 8)7 8)7 8)7
Dat is dan de enige leiding waarbij ik dat minder erg zou vinden, zeker als je warmwater leiding is geïsoleerd.

Maar alle andere leidingen bij ieder opslagvat alles eerst 10x de leidingdiameter naar beneden. (Krijg veel klachten van andere leveranciers waarbij dus alle radiatoren midden in de zomer 85 graden worden :).
Niet echt wat je wil als het al 35 graden is buiten. En natuurlijk veel meer dan 6 graden verlies iedere nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Was nieuwsgierig of de 10m2 daglichtpanelen op bewolkte dagen iets zouden doen,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdVNNlCG_4zyCcKkUF8drnZHvZ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wu6rfLO0e6TnfKkWoJtQI8Ru.jpg?f=user_large

vandaag 49 graden, voldoende om CV op te laten draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSa39kitZm3qx3ZgGxT5hAZI3s8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dJ8dyEjjLlqUsCJ0VmZxuiCS.jpg?f=user_large

Edit: @Adriaan71 kijk eens onderaan in de Signature. :) CV: 380 liter+ SWW:150 liter.
Natuurlijk is er afname (Ta 30) bij een Tb van 6 graden, maar op dit moment 48 graden vanaf het dak en het vat warmt op.
Als het donker wordt zal de WP het opwarmen van de 380 liter wel overnemen. :)

[ Voor 43% gewijzigd door BenEco op 21-03-2021 14:41 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
BenEco schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:16:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar hoelang draai je op 49 graden. Je hebt ook je afgifte aan je woning . Dus komt kouder water terug in je boiler? En hoeveel liter is je boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
BenEco schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:16:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: @Adriaan71 kijk eens onderaan in de Signature. :) CV: 380 liter+ SWW:150 liter.
Natuurlijk is er afname (Ta 30) bij een Tb van 6 graden, maar op dit moment 48 graden vanaf het dak en het vat warmt op.
Als het donker wordt zal de WP het opwarmen van de 380 liter wel overnemen. :)
Temp zegt niet heel erg veel, Als je 24 uur de CV in deze tijd wilt kunnen ondersteunen mag je wel een 1000 liter met 12 t/m 16 m2 plaatsen per 100m2 vloerverwarming in een redelijk geïsoleerd huis. Als je echt wilt weten wat jou systeem doet plaats dan een energiemeting er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31
Dag allemaal!

Mijn ouders willen hun woning (mijn ouderlijk huis), bj 1903/1978, 382m2 , grondig gaan verduurzamen/ energieverbruik omlaag halen.
Woning is op dubbelglas (30% HR++) na, niet geisoleerd.
Gasverbruik is zo'n 4500 - 5000 m3 per jaar,

Buiten dat ze gaan isoleren (we (mijn vader en ik) gaan deze zomer starten met het dak van het oudste gedeelte) en tevens de muren van de bovenverdieping alsmede op de gehele 1e verdieping nieuwe kozijnen met HR++ glas.

Om het gasvebruik aanzienlijk te minderen zitten we te denken aan een zonneboiler systeem.
We zitten te denken aan een dergelijk systeem:

Groot boilervat (ruim 500L) voor zowel tapwater als verwarming van de radiatoren.
Het idee is om met het zonneboiler systeem de cv-ketel hierin te ondersteunen.

We willen kijken of we het zelf kunnen instaleren/aanleggen.

Wat zijn de betere (web)shops waar je (alles?) kan bestellen?
Aan wat voor capaciteit (aantal collectoren/grote buffervat) moeten we denken?

Vergis je niet in enkel het opp van de woning. De begane grond verdieping is zo'n 3 meter hoog. 1e verdieping van het oudste gedeelte (vloer-dak) is zo'n 4,60). Dus het zijn redelijk wat kuub's om warm te stoken/houden. Vandaar ook dat de gelijk de isolatie aan willen pakken :)

Tevens hebben mijn ouders een 13 tal zonnepanelen (ruim 16 jaar oud nu) liggen. Hoeveel kWh dat is durf ik zo nu niet te zeggen.

Alvast bedankt!
Pagina: 1 ... 27 ... 66 Laatste