interessant object
toevallig in nieuwegein? bij ons paar straten verderop staat een hele rij die heel erg hier op lijkt...
opzich interessant verhaal. ik mis alleen je doel en eigenlijk ook het hele plaatje.
die warmteverlies berekening, 270 KWH per dag verlies? dat is bij -10 denk ik? dat is 11 KW als je 24/7 stookt. best wel fors idd. heb hier een WP staan die dat doet (12 KW) maar na wat extra isolatie en op normale aanvoertemperaturen stoken, zie ik een heel ander beeld dan de overige bewoners (deden 3500M3, ik zit nu op 3000 KWH per jaar). vrijstaand huis trouwens? of rijtjeshuis?
de vvw opzet lijkt me ok, maar ook wel overkill. 37 groepen, wow. 10 cm HoH zie ik overal voorbij komen, en daar nog 25% vanaf lijkt me miss wat overdreven, maar zoals je zelf zegt, je hebt ervoor geleerd dus wss weet je het dan beter dan ik. en die 29 graden aanvoer temp, die fluctueert met de buitentemp neem ik aan, je wilt WAR stoken denk ik?
ik mis het isolatieplan. 4000m3 per jaar vind ik echt heel erg veel. en er gaat wat vanaf met betere ramen, maar kun je niet nog meer doen? want dat scheelt natuurlijk heel erg veel qua bijv de vvw afgifte bepalen etc.
en hoe ga je verwarmen? wel gewoon met gas? of pak je een L/W of W/W wp erbij?
alles hierboven is denk ik nodig om een betere inschatting te maken van de situatie.
en je collectoren verhaal vind ik prachtig, maar wat ga je doen met al die warmte in de zomer? of heb je een zwembad oid. want met deze bak collectoren heb je vanaf mei tot september ongeveer onbeperkt warm en ga je dat 1500L vat prima op de max temp krijgen na een paar dagen zon. maar als je er geen doel voor hebt, dan is het een beetje zinloos. en ik hou (ook) van lang douchen, maar dit is wel echt heel lang douchen
een los vat voor SWW zou ik adviseren, dan kun je (als die op temp is) de rest warmte allemaal in je verwarming stoppen in het tussenseizoen (had ik achteraf ook moeten doen). doen de meeste grootverbruikers hier ook. mooiste is als je een klein sww vat die gevuld wordt door een hygienespiraal vanuit het grote vat. en de collectoren op prioriteitsregeling op beide vat. doorstromer kan er dan altijd nog achter voor de luxe van onbeperkt warm water als je daar behoefte aan hebt. ligt beetje aan hoeveel liter je sww vat is. met los vat zit je wel vast aan legionella run met je WP of element.
wel leuke casus, lees/denk graag mee
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.