Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:26
interessant object :)
toevallig in nieuwegein? bij ons paar straten verderop staat een hele rij die heel erg hier op lijkt...

opzich interessant verhaal. ik mis alleen je doel en eigenlijk ook het hele plaatje.

die warmteverlies berekening, 270 KWH per dag verlies? dat is bij -10 denk ik? dat is 11 KW als je 24/7 stookt. best wel fors idd. heb hier een WP staan die dat doet (12 KW) maar na wat extra isolatie en op normale aanvoertemperaturen stoken, zie ik een heel ander beeld dan de overige bewoners (deden 3500M3, ik zit nu op 3000 KWH per jaar). vrijstaand huis trouwens? of rijtjeshuis?

de vvw opzet lijkt me ok, maar ook wel overkill. 37 groepen, wow. 10 cm HoH zie ik overal voorbij komen, en daar nog 25% vanaf lijkt me miss wat overdreven, maar zoals je zelf zegt, je hebt ervoor geleerd dus wss weet je het dan beter dan ik. en die 29 graden aanvoer temp, die fluctueert met de buitentemp neem ik aan, je wilt WAR stoken denk ik?

ik mis het isolatieplan. 4000m3 per jaar vind ik echt heel erg veel. en er gaat wat vanaf met betere ramen, maar kun je niet nog meer doen? want dat scheelt natuurlijk heel erg veel qua bijv de vvw afgifte bepalen etc.

en hoe ga je verwarmen? wel gewoon met gas? of pak je een L/W of W/W wp erbij?

alles hierboven is denk ik nodig om een betere inschatting te maken van de situatie.

en je collectoren verhaal vind ik prachtig, maar wat ga je doen met al die warmte in de zomer? of heb je een zwembad oid. want met deze bak collectoren heb je vanaf mei tot september ongeveer onbeperkt warm en ga je dat 1500L vat prima op de max temp krijgen na een paar dagen zon. maar als je er geen doel voor hebt, dan is het een beetje zinloos. en ik hou (ook) van lang douchen, maar dit is wel echt heel lang douchen :P

een los vat voor SWW zou ik adviseren, dan kun je (als die op temp is) de rest warmte allemaal in je verwarming stoppen in het tussenseizoen (had ik achteraf ook moeten doen). doen de meeste grootverbruikers hier ook. mooiste is als je een klein sww vat die gevuld wordt door een hygienespiraal vanuit het grote vat. en de collectoren op prioriteitsregeling op beide vat. doorstromer kan er dan altijd nog achter voor de luxe van onbeperkt warm water als je daar behoefte aan hebt. ligt beetje aan hoeveel liter je sww vat is. met los vat zit je wel vast aan legionella run met je WP of element.

wel leuke casus, lees/denk graag mee :)

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Bartolomus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:34:
Na jaren van lezen op de zijlijn is het dan zover.
Gaaf!

Lees ook nog even 't verschil tussen kW en kWh.. ik vind 't in elk geval lastig aanhaken zo.
Ik heb wat gerekend aan de opbrengst maar hier wil ik graag wat praktijk ervaring van de mannen met grote systemen wat er dan nog aan kw bijgestookt moet worden of niet?
In kW? Alles. D.w.z. op een sombere gure winterdag/-nacht wil je ook je huis warmhouden.

Besparing op jaarbasis in kWh? Ik heb hier een mooie indicatie vandaan gehaald: https://www.econo.nl/berekening-zonneboiler-subsidie-2017 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43
@Gwaihir maar die rekent CV ondersteuning niet mee. En dat zou ik er altijd bij doen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:21:
@Gwaihir maar die rekent CV ondersteuning niet mee. En dat zou ik er altijd bij doen
Jawel hoor!

Maar hij legt wel de prio bij SWW, tenzij je dat op nul zet. Ik heb zelf twee berekeningen gemaakt: eentje zonder CV ondersteuning, mét een realistisch SWW verbruik. Die als juist beschouwd voor de zomermaanden. En eentje met CV-ondersteuning, zonder SWW verbruik. Die als juist beschouwd voor het stookseizoen. Wanneer je SWW weglaat uit de berekening, schakelt hij nl. naar veel lagere temperaturen met (voor CV) veel meer opbrengst.

Of je zo moet denken hangt af van hoe je dan aan je SWW (of CV) warmte komt. Die SWW komt hier in het stookseizoen uit een CV haard. Da's hoe dan ook heet water. Maar haal je 'm als alternatief uit een doorstroomverwarmer of L/W WP, juist lage COP dus voor dat hete water, dan heb je misschien meer aan de combi-berekening van dat tooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
Bartolomus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:34:
Na jaren van lezen op de zijlijn is het dan zover. Eindelijk een woning gekocht waar nog “iets” verbouwd moet worden.
En dan ben je aan rekenen en nog meer aan lezen en dan komt het punt dat je twijfelt is het nu de juiste manier of niet.

Wat is er gekocht:
Jaren 70 woning met begane grond verdieping als kelder en inkom hal. Eerste verdieping woonkamer en keuken en nog klein studeer kamertje samen 125 m2 groot. Tweede verdieping 3 slaapkamers en badkamers samen 80 m2.
Er wordt nu verwarmd met hete lucht systeem. Verbruik ongeveer 4000 m3 per jaar!!
Begane grond is in een zandbed gelegd zonder isolatie. Wanden zijn geisoleerd met 5 cm schuim reeds in 1976. Er is ook dakisolatie 5 cm aanwezig. Ramen zijn alle dubbel glas.
Ik heb een volledige warmteverlies berekening gemaakt met de waai berg warmteverlies berekening.
Hieruit komt een dag verlies van ongeveer 270kw. In het model na aanpassen van dubbel glas naar HR++ glas zakt dit verlies naar 230 kw.
Ik heb cijfers gekregen van het huidige verbruik daar ligt het verbruik in januari op 269 kw ofwel 831 m3 gas.
Het model lijkt dus goed overeen te komen.

Ik wil het volgende gaan doen in de woning. Eerste en tweede verdieping volledig uitvoeren met vloerverwarming. HH 7,5 cm. Maximale lengte 90 meter buis per groep.

Uit de modellen die ik gebruikt heb lees ik af dat er dan ongeveer 29 graden water doorheen kan gaan om een opwarming te krijgen in de woonkamer van 100m2 tot 21 graden. Uitstraling is dan 55 w/m2. Ik verwacht dan 37 groepen nodig te hebben voor de vloerverwarming.

Ik wil graag een zonneboiler installeren met een 1500 liter tank en 4*24 heatpipes.
Ik heb wat gerekend aan de opbrengst maar hier wil ik graag wat praktijk ervaring van de mannen met grote systemen wat er dan nog aan kw bijgestookt moet worden of niet?
Sww zal,ik separaat installeren of een apart vat van 250 liter op dezelfde heatpipes. Eventueel na verwarmen met een doorstroom verwarmer.

Alle info is welkom. Wel heb ik de draadjes al helemaal doorgelezen. Dus goed ingelezen en verstand van warmte berekeningen is er ook vanuit mijn opleiding. Ooit lang geleden een berekening gemaakt om zelf een zonneboiler te maken maar het is nooit verder gekomen als rekenen.

Met veel plezier lees ik jullie reacties tegemoet.
https://www.vbus.net/scheme/d13c727b91937cad52222f4c9a3b7816

Heb veel van dat soort installaties draaien maar moet wel goed berekend worden om het maximale er uit te kunnen halen. Hellingshoek en ligging worden ook erg belangrijk bij verwarmings ondersteuning.

Mvg, Stefan Verwijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:25
Alvast bedankt voor de reacties. Hieronder dan maar een opsomming en aanvulling voor alle vragen en opmerkingen.
@Baapje327 het doel is om vanaf dag 1 geen gas aansluiting te hebben. Naar mijn idee is dat haalbaar en goedkoper.
In mijn huidige woning heb ik ook vloerverwarming en wil dat ook in de nieuwe. Dit mede vanwege het hoge gas verbruik wat komt door de hete lucht verwarming. Deze verwarmt het huis nu volledig naar 21 graden. Er is nu niets te regelen er zitten geen kleppen of dergelijke het systeem is wel goed uitgebalanceerd en werkt prima.
Maar voor ons moeten niet al die vertrekken allemaal 21 graden zijn.

Warmteverlies berekening heb ik gemaakt bij 0 graden. (Voor die enkele keer in de afgelopen 10 jaar dat het de gehele dag vriest zet ik wel even een elektrisch kacheltje aan.

Waarom ik naar 7,5 cm HH en eigenlijk naar 5 cm heeft te maken met een zo laag mogelijke temperatuur om de ruimte te verwarmen. In onderstaande grafiek zie je hoe ik hier aan kom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DF01fcKFOn7l1hEX4VDam0qU28U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jqoj576k4M3T8RA6UZjxQlyl.jpg?f=fotoalbum_large
Ook de volgende is daarvoor van belang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8I0dSpdwa6Wb5N664rAGaaNJ4_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fP6QQaWOc74rTwL1mCrinbOz.jpg?f=fotoalbum_large
In mijn opzet ga ik uit van 55 w/m2 warmte afgifte. Misschien mag ik dit nog iets lager tellen maar daar ga ik nog even niet van uit.
Met 7,5 cm HH komt er een bepaalde buis lengte uit. En per groep neem ik nu maximaal 90 meter. Dat geeft in de opzet 37 groepen. Ik probeer de aanvoer temperatuur dus ongeveer 28 a 29 graden te houden. Om 21 graden ruimte temperatuur over te houden.
WAR hoeft niet. Heb ik nog niks over besloten.
De woning is een vrijstaande woning ongeveer 1000m3

Aangezien er wel bij verwarmd moet worden is dit nog openstaand en moet ik het schema nog maken voor het totale warmtevraag concept (ook SWW).

In de zomer heb ik wel iets voor het overschot aan warmte er komt ook nog een zwembad in de tuin. Mijn dochter vond het lange douchen prima idee :) .

SWW als los vat is een goed idee.

@Gwaihir ik zal proberen geen fouten te maken :) . De econo berekening gebruik ik soms ook.

@Solar Masters bedankt voor het schema. Als ik het goed lees heb je een bedrijf met een aantal van dit soort systemen? En doe je daar nog steeds het onderhoud voor?
De hellingshoek is 45 graden en de ligging is oost (paar graden naar zuid).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRWS2Re1BUNoXpjdPIV7p3r7dxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEb4x8nHoUBxCRYWhBBMqCkm.jpg?f=fotoalbum_large
Dus 85% rendement?

Ik reken rustig verder en houd jullie op de hoogte van de ontwikkeling. Ben nu aan kijken welk systeem (hoeveel m2 collectoren) het beste past en bekijk dan hoeveel er te weinig opgewekt in de winter wordt en hoeveel overschot er is in de zomer. Van daaruit kijk ik dan weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:51:
@Baapje327 het doel is om vanaf dag 1 geen gas aansluiting te hebben. Naar mijn idee is dat haalbaar en goedkoper.
ok top. prima uitgangspunt. mijn vraag is dan, hoe ga je verwarmen als de collectoren het niet kunnen leveren? je komt van een serieuze warmtevraag, en die heb je nagerekend. de collectoren doen niet zoveel in de winter hoor, dus hoe ga je dan die serieuze warmtevraag invullen?
In de zomer heb ik wel iets voor het overschot aan warmte er komt ook nog een zwembad in de tuin. Mijn dochter vond het lange douchen prima idee :) .
snap ik, 1500L a 80 graden, is iets van onbeperkt douchewater:P maar mooi dat je het kunt dumpen in het zwembad, ga je heel erg nodig hebben in hartje zomer. Wat het nut dan is van 1500L vat, weet ik dan niet. miss kun je ook wel met een 500L vat uit. waarom zo een groot vat?
SWW als los vat is een goed idee.
top, mooi dat ik iets heb bijgedragen :P
Warmteverlies berekening heb ik gemaakt bij 0 graden. (Voor die enkele keer in de afgelopen 10 jaar dat het de gehele dag vriest zet ik wel even een elektrisch kacheltje aan.
hier zou ik mee uitkijken.
begin deze maand, hadden we 1 week beetje kou, niet eens heel extreem, maar wel een week 24x7 onder 0 volgens mij.
toen ging er heel veel warmte het huis in, zeker toen de oosterwind flink ging waaien. (misschien goed om ff uit te vragen aan de huidige bewoners trouwens, wat ze in die koude week hebben verstookt). dat is echt niet bij te blazen met een elektrisch kacheltje of kost je echt een vermogen.

wat ik hier merk, is dat de collectoren hier en daar best kunnen bijdragen, maar echt by far niet de warmtevraag in de winter kunnen leveren. Op sommige goede dagen met veel zon doen ze misschien wel 100% van de warmtevraag, maar op bewolkte dagen, doen ze echt geen reet. zeker in ogenschouw nemende dat je van 4000m3 gas komt, zie ik niet helemaal in hoe je dit met collectoren kunt invullen.

collectoren en pv, beide zijn soms echt heel weinig op bewolkte dagen. pv is soms minder dan 1 kwh op een dag, en de collectoren doen het soms helemaal niet op een retour temp van 22-25 graden.
ter vergelijking, PV doet op een zonne dag in feb soms boven de 40 kwh per dag. echt een groot verschil dus. in april de topdagen 60 kwh. om een beetje gevoel te geven van de orde der grootte.
mijn ervaring, soms moet alles bijgestookt worden voor dagen achter elkaar. dus dat is soms best wel 200 kwh aan warmte wat er per dag ingaat. en dat hoeft helemaal geen extreem koude dag te zijn, beetje wind dan kan het best hard gaan.

vandaar ook de isolatie vraag, minder warmtevraag betekent dat je collectoren meer van de warmtevraag kunnen afdekken.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:06:
[...]

ok top. prima uitgangspunt. mijn vraag is dan, hoe ga je verwarmen als de collectoren het niet kunnen leveren? je komt van een serieuze warmtevraag, en die heb je nagerekend. de collectoren doen niet zoveel in de winter hoor, dus hoe ga je dan die serieuze warmtevraag invullen?

Dat is inderdaad de vraag. Naar mijn idee zijn er twee opties: warmtepomp of houtkachel. Er is een rookkanaal in huis maar ik twijfel of ik wel wil stoken. Al heb ik me in het verleden wel eens verdiept in rocket 166. Dat vind ik dan wel erg leuk. Ik verwacht dat mijn vrouw nu afhaakt 😂 die heeft het niet zo op stoken.

[...]

snap ik, 1500L a 80 graden, is iets van onbeperkt douchewater:P maar mooi dat je het kunt dumpen in het zwembad, ga je heel erg nodig hebben in hartje zomer. Wat het nut dan is van 1500L vat, weet ik dan niet. miss kun je ook wel met een 500L vat uit. waarom zo een groot vat?

Die 1500 liter is om te bufferen.

[...]

hier zou ik mee uitkijken.
begin deze maand, hadden we 1 week beetje kou, niet eens heel extreem, maar wel een week 24x7 onder 0 volgens mij.
toen ging er heel veel warmte het huis in, zeker toen de oosterwind flink ging waaien. (misschien goed om ff uit te vragen aan de huidige bewoners trouwens, wat ze in die koude week hebben verstookt). dat is echt niet bij te blazen met een elektrisch kacheltje of kost je echt een vermogen.

wat ik hier merk, is dat de collectoren hier en daar best kunnen bijdragen, maar echt by far niet de warmtevraag in de winter kunnen leveren. Op sommige goede dagen met veel zon doen ze misschien wel 100% van de warmtevraag, maar op bewolkte dagen, doen ze echt geen reet. zeker in ogenschouw nemende dat je van 4000m3 gas komt, zie ik niet helemaal in hoe je dit met collectoren kunt invullen.

collectoren en pv, beide zijn soms echt heel weinig op bewolkte dagen. pv is soms minder dan 1 kwh op een dag, en de collectoren doen het soms helemaal niet op een retour temp van 22-25 graden.
ter vergelijking, PV doet op een zonne dag in feb soms boven de 40 kwh per dag. echt een groot verschil dus. in april de topdagen 60 kwh. om een beetje gevoel te geven van de orde der grootte.

Goeie info. Dat moet ik zeker meenemen.
[...]

mijn ervaring, soms moet alles bijgestookt worden voor dagen achter elkaar. dus dat is soms best wel 200 kwh aan warmte wat er per dag ingaat. en dat hoeft helemaal geen extreem koude dag te zijn, beetje wind dan kan het best hard gaan.

vandaar ook de isolatie vraag, minder warmtevraag betekent dat je collectoren meer van de warmtevraag kunnen afdekken.

Als dat zo is dan is zonneboiler misschien niet de weg om in te slaan. Want dan moet je sowieso een ander systeem voorzien wat de gehele warmtevraag aankan. En heb je twee systemen die beide vollast moeten kunnen werken. Dat kan naar mijn idee de bedoeling niet zijn.
Is daar meer ervaring over op het forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:51:
Een paar elektrische kacheltjes zijn inderdaad spotgoedkoop. Het verbruik in die dagen niet zo. De verzwaring van je netaansluting die je ervoor nodig hebt in het huis wat jij beschrijft ook niet.

Disclaimer: ik heb moeite met deze aanpak. Hij schaalt nl. erbarmelijk slecht. Het zijn weldra de mensen die er zo over denken, die ervoor gaan zorgen dat het net eruit knalt bij lage temperaturen. Danwel, als we dat nog net weten te voorkomen, ervoor zorgen dat er een enorme opwekkingscapaciteit achter de hand moet zijn voor die uitzonderingssituaties. Op uitval zit ik niet te wachten en beide invloeden - zo'n grote netverzwaring en de topcapaciteitscorrectie - wil ik niet in mijn stroomtarieven terug zien.
De hellingshoek is 45 graden en de ligging is oost (paar graden naar zuid).
[Afbeelding]
Dus 85% rendement?
Hmm.. goeie vraag. Wat stijler (dan die 37 graden) is doorgaans inderdaad fijn voor een warmtecollector, want je (piek)vraag zit immers niet in de zomer. Maar hoe dat op oost uit pakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
@Gwaihir en als dan blijkt dat er 0 warmte is in je vat dan zijn het inderdaad veel kacheltjes. Gelukkig dat we hier eerst de vraag voorleggen. Nu kan er nog volledig aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Ik heb al meteen gelogen. Het dak is 35 graden. Heb het even nagemeten. Dat betekent 90% efficiency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Bartolomus De 'standaard' werkwijze is om wél bij -10 de berekening te maken, en dan na te gaan denken of je 'm volledig wil afdekken met je primaire verwarmingsoplossing. Je weet dan ik in elk geval hoe groot de piek is waarover je praat. Nl. makkelijk je daarop te verkijken.

Voor L/W warmtepompen bijv. wordt meen ik best vaak met een beta-factor van 0,8 gerekend. D.w.z. dat hij 80% van de -10 berekening kan leveren (als WP, dus zonder all electric hulpverwarming). Of dat men, zoals men het liever adverteert, een WP neerzet die 97% van de tijd aan de vraag kan voldoen. Je ziet aan die 20% van het verbruik maar in 3% van de tijd sprake, al dat die all eletric piek best heftig is! https://warmtepomp-weetje...gen-warmtepomp-berekenen/ (En je hoort, ik ben geen fan daarvan.)

Doe ik dan een hele snelle JBF berekening, dan denk ik dat jij het over een beta factor van 0,6 hebt.

En inderdaad, je moet uitgaan van 0 zonnewarmte op dat moment, want je kunt de zon niet zelf even aanzetten (of eigenlijk: de wolken niet zelf even wegjagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
@Gwaihir goed punt ik zal de -10 maar nemen. Wil niet de oorzaak zijn van een elektriciteitsdip 😀.
Om genoeg tijd te kunnen overbruggen met een zonneboiler kun je alleen nog de voorraad vergroten. Een 5 m3 tank met start van 85 graden zou 5 dagen mee kunnen voor de verwarming van de woning.
Heeft hier iemand zo een systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
Bartolomus schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:53:
@Gwaihir goed punt ik zal de -10 maar nemen. Wil niet de oorzaak zijn van een elektriciteitsdip 😀.
Om genoeg tijd te kunnen overbruggen met een zonneboiler kun je alleen nog de voorraad vergroten. Een 5 m3 tank met start van 85 graden zou 5 dagen mee kunnen voor de verwarming van de woning.
Heeft hier iemand zo een systeem?
In Nederland zijn er weinig van dat soort systemen voor zover ik weet, het is een beetjee meer de Duitse/oost-europese aanpak om zo'n grote buffer te hebben en die dan heet te stoken met houtstook om er een paar dagen mee te kunnen doen.

Ik heb een soortgelijk vraagstuk als wat jij hebt. Ik heb 2 van de 123 systemen van net over de grens maar zie dat zo'n L/W warmtepomp (natuurlijk) niet het vermogen kan leveren wat je nodig hebt bij -10 °C en kouder. Een 20 kW houtvergasser (voor in een stookhok) die je incidenteel een keer stookt als je ZB systeem het niet haalt klinkt als een antrekkelijke optie. Maar als je een keer niet thuis bent of geen zin hebt / niet in staat bent vanwege een gebroken been om het hout erin te werpen en de as te verwijderen etc... wat doe je dan? Daar zit mijn dilemma.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Laurens__ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:08:
[...]

In Nederland zijn er weinig van dat soort systemen voor zover ik weet, het is een beetjee meer de Duitse/oost-europese aanpak om zo'n grote buffer te hebben en die dan heet te stoken met houtstook om er een paar dagen mee te kunnen doen.

Ik heb een soortgelijk vraagstuk als wat jij hebt. Ik heb 2 van de 123 systemen van net over de grens maar zie dat zo'n L/W warmtepomp (natuurlijk) niet het vermogen kan leveren wat je nodig hebt bij -10 °C en kouder. Een 20 kW houtvergasser (voor in een stookhok) die je incidenteel een keer stookt als je ZB systeem het niet haalt klinkt als een antrekkelijke optie. Maar als je een keer niet thuis bent of geen zin hebt / niet in staat bent vanwege een gebroken been om het hout erin te werpen en de as te verwijderen etc... wat doe je dan? Daar zit mijn dilemma.
Ja dat stoken is een optie maar inderdaad dan wel fijnstof de lucht in pompen. :( . Wat zijn de prijzen van een maximaal LW systeem in dit geval? Of van een houtvergasser? Dan zou je het vergelijk kunnen maken op investeringbasis. Lange termijn zijn er uiteraard andere kosten.
In Duitsland doen ze inderdaad grote warmtebuffers plaatsen. In Nederland zijn er wel rapporten over warmtebuffers voor woonwijken. Is uitgevoerd door het ministerie dacht ik. Allemaal technisch mogelijk. PS ik denk dat technisch de Duitsers het wel goed begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Laurens__ @Bartolomus Een zelfgestookt ding doet inderdaad niets als je niet thuis bent. Bij ons is dat 'n CV-haard en daarom hebben wij ook ruim buffers staan. Ruim is 2400 liter, tegen een eerder gasverbruik van 3000m3/jaar (isolatieplannen nog op de tekentafel). Die haard is onze primaire verwarming, al helpt een W/W WP aanzienlijk mee. Haard geeft ook warmte en (dagelijkse) gezelligheid in de woonkamer, dus je bent minder geneigd maar blind door te stoken. Al met al blijkt die 2400 liter (incl. SWW) voor ons dan ook echt zat.

5000 liter lijkt mij dus nogal vlees nog vis. Met een ZB ga je 'm niet warm stoken in de winter; zoveel neem je nimmer mee van de ene dag naar dagen later. En voor een seizoensbuffer mag er een nulletje achter, maar lijken we in NL ons vertrouwen op de WP-bron te zetten. (Jury is stil out, is mijn indruk. Ben er zelf wel 'n beetje in mee gegaan.)

Staar je trouwens niet blind op die old school Duitse aanpak. Je zou tegenwoordig als je naar zoiets op zoek gaat een hout-CV kopen en die zijn meer bedoeld om 1x per dag (of twee) te vullen en verder zichzelf te regelen, dan om een weekbuffer vol te stoken. Dat maakt overdag niet thuis geen probleem en zelfs een weekendje weg valt 't nog reuze mee. Watertandend gekeken naar het eerste merk wat die dingen al condenserend levert en dus met een rendement gelijk aan (of vermoedelijk zelfs hoger dan) je HR-gasketel :). Maar als dat vullen je zorg is, en je hebt 't toch over een apparaat in een stookhok (dus niet voor de mooi), waarom dan geen pelletketel? Die voert zichzelf :).

As verwijderen is niet zo'n ding trouwens. (Bij ons in die koude week 1x.) Het hout verbrand immers, echt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
@Gwaihir voor mijn beeldvorming. Je hebt een cv haard waarmee je de buffer van 2400l kan warm stoken en een WP om aan te vullen als er een gat is in de warmtevraag?
Ik ben het met je eens dat Nederland inzet op een WP. Dat zal wel iets met stroom en belasting te maken hebben. Dan houd je je inkomsten als overheid in de hand. Voor mij is dat geen must do of zo.
Een pelletkachel zou inderdaad ook een optie kunnen zijn dan ben je wel onafhankelijk. Een haard moet ik met de vrouw eens over hebben 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:24:
@Gwaihir voor mijn beeldvorming. Je hebt een cv haard waarmee je de buffer van 2400l kan warm stoken en een WP om aan te vullen als er een gat is in de warmtevraag?
Ja, maar je had toch 't hele topic gelezen? ;).

En daarbij is wat kwalificeert als gat in de warmtevraag nog in flux.
En uiteraard de ZB-spiralen in die buffers (fysiek is 't 3x 800 liter).
Ik ben het met je eens dat Nederland inzet op een WP.
Ik doelde hier specifiek op gebruik van de bron van de W/W WP als seizoensbuffer, i.p.v. een grote watertank. Dus: pomp de warmte in de zomer de grond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
[...]

Ik doelde hier specifiek op gebruik van de bron van de W/W WP als seizoensbuffer, i.p.v. een grote watertank. Dus: pomp de warmte in de zomer de grond in.
[/quote]

Ja gelezen alles... of veel. Maar wie wie is en welk systeem iedereen heeft dat staat niet in mijn harde schijf :) .
Een grondboring is volgens mij best prijzig. Een van de duurdere opties. Maar wel erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Bartolomus schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:00:
@Gwaihir en als dan blijkt dat er 0 warmte is in je vat dan zijn het inderdaad veel kacheltjes. Gelukkig dat we hier eerst de vraag voorleggen. Nu kan er nog volledig aangepast worden.
Denk dat je hier idd goed aan hebt gedaan.

Ik heb hier een l/w wp staan, zeer tevreden over. Werkt goed met vvw samen en met temperaturen van 29 graden gaat dat prima. Weet alleen niet of ie de flow aankan/kan genereren. 37 groepen vvw, 2l/min per groep is 74l/min totaal. Dat is echt behoorlijk fors. Denk dat je dan een buffervat moet hebben om te ontkoppelen. Maar dan moet je ff op het l/w forum posten, weet ik niet zoveel van.
Om diezelfde reden geloof ik ook niet echt in een grote buffer voor jou situatie met als doen bufferen. Zelfs een 5m3 vat trek je zo leeg. 74x60 is 4.440 liter per uur. Dus die buffet net iets meer dan een uur. Zelfs met het vat op 85 graden, met een delta T van 5 graden vvw in en uit. Trek je elk uur je van 5 graden kouder, dus na 10u grof gerekend is je vat ook weer koud. En dan moet je ook nog iets aan menging gaan doen, want je 85 graden water door je vloer is ook niet zo een best plan. :P

W/w wp is mooier, maar de boring is een stuk duurder en moet maar kunnen/mogen etc. Zeker ook de moeite waar om te kijken wat de opties zijn. Werkt ook mooi samen met de bron regeneren met collectoren. Zelf geen ervaring mee maar andere hier wel.

Je kan ook nog airco installeren in dat huidige hetelucht systeem. Vervang je dus gas voor een l/l wp(airco in de volksmond) alle buizen etc liggen er al dus kleine ingreep.

Sowieso moet je denk ik bedenken of je met elektra (wp) wilt verwarmen of iets verbranden (pellets of hout)
Best een fundamentele keus vind ik zelf en ik heb bewust gekozen om niet iets te verbranden. Heb energie van ons, lokaal energie initiatief en echt groen opgewekt in nl.
Anders is 't nog steeds lood om oud ijzer natuurlijk als je grijze stroom hebt.

Zoals sommige al noemen hier. Bedenk ook hoe je je huis verwarmt of iig vorst vrij houd als je een weekje gaat wintersporten oid en het is zo een koud weer als begin Feb. Geeft niet echt rust (iig voor mij niet) als je niet weg kan zonder hier rekening mee te houden.

Laatste tip. Maak het niet te moeilijk. Je moet het ook regelen/aansturen. Tweaken is leuk, maar op een gegeven moment is 't ook wel fijn als 't gewoon werkt. Meer Tweaken kan altijd nog, maar met een nieuw huis zijn er zat klusjes gok ik.

Zijn er nog isolatie opties? Warmtevraag vind ik echt fors namelijk, en als je daar nu op schaalt en straks gaat er nog 50% van af, dan is alles wat je kiest obv de huidige Warmtevraag fors te groot. Heb ik hier ook, zelfs met die kou staat de wp nog op de stilte stand en draait ie op z'n sloffen. Had 2 maten kleiner gekund, was efficiënter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Baapje327 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:02:
[...]

Denk dat je hier idd goed aan hebt gedaan.

Ik heb hier een l/w wp staan, zeer tevreden over. Werkt goed met vvw samen en met temperaturen van 29 graden gaat dat prima. Weet alleen niet of ie de flow aankan/kan genereren. 37 groepen vvw, 2l/min per groep is 74l/min totaal. Dat is echt behoorlijk fors. Denk dat je dan een buffervat moet hebben om te ontkoppelen. Maar dan moet je ff op het l/w forum posten, weet ik niet zoveel van.
Om diezelfde reden geloof ik ook niet echt in een grote buffer voor jou situatie met als doen bufferen. Zelfs een 5m3 vat trek je zo leeg. 74x60 is 4.440 liter per uur. Dus die buffet net iets meer dan een uur. Zelfs met het vat op 85 graden, met een delta T van 5 graden vvw in en uit. Trek je elk uur je van 5 graden kouder, dus na 10u grof gerekend is je vat ook weer koud. En dan moet je ook nog iets aan menging gaan doen, want je 85 graden water door je vloer is ook niet zo een best plan. :P
Ontkoppelen is inderdaad wel nodig. Uiteraard komt er een meng ventiel zodat je maximaal met een temperatuur de vloer in gaat. Ik ga uit van 29 graden. Uiteindelijk stop je het vermogen erin wat je kwijtraakt. En als je ruimte op temperatuur is stopt de afgifte. Als ik weet welke Narvik verwarming er nog meer komt om de koude dag te overbruggen kunnen we het schema maken maar zover ben ik nog niet.
Je kan ook nog airco installeren in dat huidige hetelucht systeem. Vervang je dus gas voor een l/l wp(airco in de volksmond) alle buizen etc liggen er al dus kleine ingreep.
Op zich een goed idee. Wel moet ik erbij zeggen dat het buizen systeem bijna 20 jaar oud is en aan vervanging toe is. Daarnaast lopen deze buizen op de begane grond tegen het plafond en liggen ze eigenlijk een beetje in de weg. Maar absoluut het overwegen waard zeker ook als je airco wilt. Of volledig op Lucht WP over gaat.
Sowieso moet je denk ik bedenken of je met elektra (wp) wilt verwarmen of iets verbranden (pellets of hout)
Best een fundamentele keus vind ik zelf en ik heb bewust gekozen om niet iets te verbranden. Heb energie van ons, lokaal energie initiatief en echt groen opgewekt in nl.
Anders is 't nog steeds lood om oud ijzer natuurlijk als je grijze stroom hebt.
Ik ben geen fan van pelletkachel maar het is wel een optie als je deze kunt gebruiken om het voorraadvat in temperatuur te verhogen. Het hoeft dus geen “mooie” te zijn. Ik zie op internet dat ze klein niet echt te krijgen zijn.
Zoals sommige al noemen hier. Bedenk ook hoe je je huis verwarmt of iig vorst vrij houd als je een weekje gaat wintersporten oid en het is zo een koud weer als begin Feb. Geeft niet echt rust (iig voor mij niet) als je niet weg kan zonder hier rekening mee te houden.
Goed punt.
Laatste tip. Maak het niet te moeilijk. Je moet het ook regelen/aansturen. Tweaken is leuk, maar op een gegeven moment is 't ook wel fijn als 't gewoon werkt. Meer Tweaken kan altijd nog, maar met een nieuw huis zijn er zat klusjes gok ik.

Zijn er nog isolatie opties? Warmtevraag vind ik echt fors namelijk, en als je daar nu op schaalt en straks gaat er nog 50% van af, dan is alles wat je kiest obv de huidige Warmtevraag fors te groot. Heb ik hier ook, zelfs met die kou staat de wp nog op de stilte stand en draait ie op z'n sloffen. Had 2 maten kleiner gekund, was efficiënter geweest.
Ik hoop dat het inderdaad mogelijk is om het simpel te houden. Helaas ben ik bang dat als je van het gas af wil het meteen niet simpel kan. Of dat het gewoon wennen is dat het anders wordt.

Ik heb hr++ voorzien. Daar win je dan meteen het meeste mee zeker in het woongemeente aangezien daar 14 meter 2,20 hoog staat. Andere opties als wand vloer dak isolatie heb ik mee gemoduleerd en kom tot de conclusie dat het allemaal beetjes zijn die helpen maar integraal voor deze woning niet bijdragen aan een heel veel lager energie verbruik omdat er al isolatie is. Mijn insteek hier is om rekening te houden met hr++ en te isoleren om het comfort te verhogen mocht dat nodig zijn. Een deel van het dak wordt misschien wel meteen aan de binnenzijde opnieuw gemaakt en dan isoleer ik meteen bij. Dus isolatie is in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Gwaihir schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:39:
[...]

Een paar elektrische kacheltjes zijn inderdaad spotgoedkoop. Het verbruik in die dagen niet zo. De verzwaring van je netaansluting die je ervoor nodig hebt in het huis wat jij beschrijft ook niet.

Disclaimer: ik heb moeite met deze aanpak. Hij schaalt nl. erbarmelijk slecht. Het zijn weldra de mensen die er zo over denken, die ervoor gaan zorgen dat het net eruit knalt bij lage temperaturen. Danwel, als we dat nog net weten te voorkomen, ervoor zorgen dat er een enorme opwekkingscapaciteit achter de hand moet zijn voor die uitzonderingssituaties. Op uitval zit ik niet te wachten en beide invloeden - zo'n grote netverzwaring en de topcapaciteitscorrectie - wil ik niet in mijn stroomtarieven terug zien.
Principieel ben ik dat met je eens. Aan de andere kant is het electra net in NL zwaar verouderd richting de huisaansluiting, doordat hier primair gas wordt gebruikt voor verwarming. Daar zal echt iets aan gedaan moeten worden, anders is het eruit knallen snel aan de orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@jerh Klopt; het net is nu in één klap verouderd en daar moet hoe dan ook best wat gebeuren.

Maar uiteindelijk was ooit het doel van de energietransitie een enorme milieubesparing. En dan maakt hoe we overstappen op elektra (etc.) wel veel uit. (Vandaar bovenstaand de woordkeuze zo'n grote netverzwaring.) Helaas sneeuwen dat soort details onder in de platte wijze waarop er een oorlog tegen de CV-ketel van gemaakt wordt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:22:
Ja gelezen alles... of veel. Maar wie wie is en welk systeem iedereen heeft dat staat niet in mijn harde schijf :).
Tuurlijk hoor. Meer de hint dat je er desgewenst nog via search meer over na zou kunnen lezen ;).
.
Een grondboring is volgens mij best prijzig. Een van de duurdere opties. Maar wel erg mooi.
Ja, dat was een flinke investering. Aanvankelijk was ook het plan CV-haard en ZB te installeren met de CV-ketel nog als backup / aanvulling. Uiteindelijk om div. redenen toch maar 'gelijk' in het diepe gesprongen.

Eigenlijk is daarbij het ontwerp niet volledig opnieuw doordacht op de specifieke eigenschappen van een WP. Mede daarom noemde ik de bijdrage van de WP in flux; we gaan nog een aanpassing doen zodat haard en WP beter kunnen samenwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Baapje327 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:02:
37 groepen vvw, 2l/min per groep is 74l/min totaal. Dat is echt behoorlijk fors. Denk dat je dan een buffervat moet hebben om te ontkoppelen.
Ook al haal je die 74l/min mogelijk niet, het voegt niets toe om deze reden te ontkoppelen. Een WP heeft eigenlijk altijd baat bij verwarmen met een lage delta-T. Dat gaat juist makkelijk met de flow over zoveel groepen.
Zelfs met het vat op 85 graden, met een delta T van 5 graden vvw in en uit. Trek je elk uur je van 5 graden kouder, dus na 10u grof gerekend is je vat ook weer koud. En dan moet je ook nog iets aan menging gaan doen, want je 85 graden water door je vloer is ook niet zo een best plan. :P
Dit is wél de reden waarom je ontkoppelt. Wil je CV-ondersteuning van je ZB en het vat serieus heet (kunnen) laten worden, dan moet je wel.

Is ook de standaard werkwijze om goed een buffer te gebruiken met een WP. Hebben wij dus ook. No brainer daar de CV-haard het vat echt behoorlijk heet stookt. Maar waar het puur om de ZB gaat, lees je hier ook andere creatieve oplossingen, van o.a. @Helhond.
W/w wp is mooier, maar de boring is een stuk duurder en moet maar kunnen/mogen etc.
Niet mogen is nog redelijk zeldzaam. Het is in de basis meldingplichtig, niet vergunningplichtig.
Na de koude week onlangs 'ns wat JBF aan gerekend: had hier het huis waarschijnlijk op zo'n 15 à 16 graden aangetroffen. Voor ons acceptabel (zeker met nog isolatieplannen).

In die verwachting een duidelijke rol voor die zonnige dagen! Vergeet dat niet mee te nemen in je rekenen: ons gasverbruik 'klopte' niet zo goed met de isolatie. Uiteindelijk rolde daar een inschatting uit van de passieve zonnewarmte die we genieten - huis ligt uitstekend op de zon. Wanneer we verder gaan isoleren, blijft die instroom natuurlijk gelijk, op een lager totaal. Idem voor de bijdrage die de ZB CV-ondersteuning kan leveren. En dat tikt best leuk aan :).
Amen! Ik heb 't hier dus duidelijk wel moeilijk gemaakt. Weliswaar met voldoende redenen om nog steeds te menen dat ik het niet te moeilijk heb gemaakt. Maar daar hoort dan ook een serieuze investering in tijd en regeltechniek bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Ontkoppelen is inderdaad wel nodig. Uiteraard komt er een meng ventiel zodat je maximaal met een temperatuur de vloer in gaat. Ik ga uit van 29 graden. Uiteindelijk stop je het vermogen erin wat je kwijtraakt. En als je ruimte op temperatuur is stopt de afgifte. Als ik weet welke Narvik verwarming er nog meer komt om de koude dag te overbruggen kunnen we het schema maken maar zover ben ik nog niet.
eens. eerste punt is volgens mij nodig om te gaan bepalen hoe je gaat verwarmen. de rest komt later. WAR regeling zou ik bijv. zeker adviseren ipv altijd 29 graden aanvoertemp.
Op zich een goed idee. Wel moet ik erbij zeggen dat het buizen systeem bijna 20 jaar oud is en aan vervanging toe is. Daarnaast lopen deze buizen op de begane grond tegen het plafond en liggen ze eigenlijk een beetje in de weg. Maar absoluut het overwegen waard zeker ook als je airco wilt. Of volledig op Lucht WP over gaat.
die buizen blijven t wel doen gok ik, gaan niet zomaar stuk. als je ze weg wilt hebben, prima reden om ze weg te halen.
koelen is miss trouwens ook wel iets om rekening mee te houden. ook meenemen in je keus.
Ik hoop dat het inderdaad mogelijk is om het simpel te houden. Helaas ben ik bang dat als je van het gas af wil het meteen niet simpel kan. Of dat het gewoon wennen is dat het anders wordt.
kan heel simpel hoor. voor verwarming, gewoon een WP neerzetten direct op de VVW. kan je weinig fout aan doen mi. ff goed inlezen voor het formaat, maar spannend is het niet. l/w of w/w is dus wel een keuze. zie puntje 1.
met kachels kan het ook prima. heb ik minder ervaring mee maar heb je gemakkelijker hoogwaardig warmte (hoge temp voor bijv. sww).
Ik heb hr++ voorzien. Daar win je dan meteen het meeste mee zeker in het woongemeente aangezien daar 14 meter 2,20 hoog staat. Andere opties als wand vloer dak isolatie heb ik mee gemoduleerd en kom tot de conclusie dat het allemaal beetjes zijn die helpen maar integraal voor deze woning niet bijdragen aan een heel veel lager energie verbruik omdat er al isolatie is. Mijn insteek hier is om rekening te houden met hr++ en te isoleren om het comfort te verhogen mocht dat nodig zijn. Een deel van het dak wordt misschien wel meteen aan de binnenzijde opnieuw gemaakt en dan isoleer ik meteen bij. Dus isolatie is in beeld.
zo, dat is idd een flinke lel aan glas! vast erg mooi. kan daar ook triple glass in? hier zit wel een flinke bak verlies gok ik.
miss ook wel een punt om te bedenken waarom de vorige bewoners zoveel stookten, was het echt koud, of was er bijv. veel koudestraling. ik heb op mn kantoor (waar ik nu 40u per week zit) een stuk glas voor mn neus wat oud is en slecht geisoleerd. om dat te compenseren qua gevoel, moet ik iets bijstoken aan warmte omdat je het heel erg voelt. (het is niet extreem koud in mn kantoor, maar de koudestraling hakt er wel in).
met zoveel glas heb je daar wss ook echt last van.

qua verder isoleren, is wat lastig te zeggen voor ons natuurlijk. alle beetje helpen wel echt. en echt dikke vloerisolatie bij vvw is echt wel de moeite. bedenk ook even waar je de warmteschil hebt of wilt hebben. die kelder kan je meepakken, of juist niet (misschien makkelijk om het plafond van de kelder te isoleren, ipv onder de vloer.)

extra puntje:
je hebt/krijgt een zwembad toch? kan je daar geen W/W wp aan hangen als bron. in de winter ga je er toch niet in, kan je hem koud trekken en in de zomer kan je je huis ermee koelen en gelijk je zwembad verwarmen. collectoren ook op het zwembad, zou miss een mooi verhaal kunnen worden.
disclaimertje, ik heb zelf geen ervaring hiermee, ik heb het niet berekend en geen idee of dit kan werken. maar het kwam ff omhoog in mn hoofd dus misschien kun je hier wat mee doen. miss ook goed voor de WAF.

[ Voor 6% gewijzigd door Baapje327 op 27-02-2021 11:01 . Reden: toevoeging zwembad W/W-wp optie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
eens. eerste punt is volgens mij nodig om te gaan bepalen hoe je gaat verwarmen. de rest komt later. WAR regeling zou ik bijv. zeker adviseren ipv altijd 29 graden aanvoertemp.
Mee eens. Ik kom er ondertussen wel achter dat een ander systeem als gas welke energie gunstiger is als totaal concept met een enigszins vergelijkende prijs kwaliteit verhouding niet heel evident is.
Omdat ik zoals jullie ook gelezen hebben de 4500 m3 erg veel vind. Zou ik het volgende kunnen doen.

De vloer wordt direct gedaan dus vloerverwarming meteen plaatsen is voor mij een must do.
Op dit moment wordt sww door een elektrisch boiler van 80 l gemaakt. Nu zou ik het volgende kunnen doen om het systeem in fasen te implementeren.

Ik kan voorlopig toch een hr ketel hangen (prijs valt in vergelijking met andere systemen wel mee) welke geen groot vermogen moet hebben.
Eventueel meteen een ZB hangen voor SWW zeg 250 liter. Waarbij de 80 l boiler als back up kan dienen deze hangt er toch al voor de SWW.

Hiermee kan ik dus zowel de vloer als SWW laten draaien.

Na jaartje heb je dan werkelijk je eigen verbruik informatie. Welke is afgestemd hoe wij met de ruimtes omgaan.
Dan kun je bepalen of je de ZB gaat uitbreiden of met een WP gaat werken ipv de gas aansluiting.
Volgens mij houd je dan toch de betrouwbaarheid en kun je op basis van je eigen verbruik gaan investeren.

Wat vinden jullie daarvan? Uiteraard heb je dan zeker in het begin toch een gas aansluiting.
die buizen blijven t wel doen gok ik, gaan niet zomaar stuk. als je ze weg wilt hebben, prima reden om ze weg te halen.
koelen is miss trouwens ook wel iets om rekening mee te houden. ook meenemen in je keus.
Goed punt. Er zitten een aantal van deze kanalen in de vloer. Deze wil ik graag weg hebben (esthetisch en toch nieuwe vloer) ook zitten er een aantal kanalen op de begane grond in de weg. Maar er zijn ook kanalen die in de wand zitten met toch een redelijk formaat. Deze misschien laten zitten voor een airco of ventilatie is geen slechte gedachte.
kan heel simpel hoor. voor verwarming, gewoon een WP neerzetten direct op de VVW. kan je weinig fout aan doen mi. ff goed inlezen voor het formaat, maar spannend is het niet. l/w of w/w is dus wel een keuze. zie puntje 1.
met kachels kan het ook prima. heb ik minder ervaring mee maar heb je gemakkelijker hoogwaardig warmte (hoge temp voor bijv. sww).
Dat zou ik dan 1 jaar later kunnen doen als je exact weet welke verbruik je zelf hebt en daar dan je WP op afstemmen.
zo, dat is idd een flinke lel aan glas! vast erg mooi. kan daar ook triple glass in? hier zit wel een flinke bak verlies gok ik.
miss ook wel een punt om te bedenken waarom de vorige bewoners zoveel stookten, was het echt koud, of was er bijv. veel koudestraling. ik heb op mn kantoor (waar ik nu 40u per week zit) een stuk glas voor mn neus wat oud is en slecht geisoleerd. om dat te compenseren qua gevoel, moet ik iets bijstoken aan warmte omdat je het heel erg voelt. (het is niet extreem koud in mn kantoor, maar de koudestraling hakt er wel in).
met zoveel glas heb je daar wss ook echt last van.
Mooi zeker en inderdaad zou dit wel eens kunnen. Dat weet ik pas als ik er woon. Daarnaast willen we deze kozijnen vervangen en dan waarschijnlijk minimaal hr++ maar misschien ook HR+++ plaatsen. Ook met deze verandering verander je het stookgedrag dus is het misschien beter dit eerst te doen.
qua verder isoleren, is wat lastig te zeggen voor ons natuurlijk. alle beetje helpen wel echt. en echt dikke vloerisolatie bij vvw is echt wel de moeite. bedenk ook even waar je de warmteschil hebt of wilt hebben. die kelder kan je meepakken, of juist niet (misschien makkelijk om het plafond van de kelder te isoleren, ipv onder de vloer.)
Klopt inderdaad. Het plafond in de garage wil ik meteen meepakken. Tevens zit er nog 27 m2 kruipruimte die ik ook meteen isoleer. De rest van de leefruimte (eerste verdieping) is dan niet geïsoleerd en heeft straling via de vvw naar ruimtes in de begane grond. Van deze ruimtes welke op een zandbed in de koude vloer liggen zou je uiteindelijk de vloer eruit kunnen halen en opnieuw storten na isolatie aangebracht te hebben. Maar deze ruimtes gebruiken we in de praktijk niet zo veel dus misschien allemaal niet nodig. Deze aan het plafond isoleren gaat niet direct dan wordt de sta hoogte lager als 240. Dat heb ik niet graag.
extra puntje:
je hebt/krijgt een zwembad toch? kan je daar geen W/W wp aan hangen als bron. in de winter ga je er toch niet in, kan je hem koud trekken en in de zomer kan je je huis ermee koelen en gelijk je zwembad verwarmen. collectoren ook op het zwembad, zou miss een mooi verhaal kunnen worden.
disclaimertje, ik heb zelf geen ervaring hiermee, ik heb het niet berekend en geen idee of dit kan werken. maar het kwam ff omhoog in mn hoofd dus misschien kun je hier wat mee doen. miss ook goed voor de WAF.
Leuk idee ook nog nooit aan gerekend. Ik denk wel dat je de bovenkant dan goed moet isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Zit wel een haard in als naverwarmer of in ieder geval die optie. Mooi systeem dat zeker. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:20
Goedemiddag,

Na een aantal verbouwingen en een WP project, is nu de ZC aan de beurt (en parallel de ZP).
Ik heb in onze vorige woning al een systeem gehad en omdat de kopers geen interesse hadden, is het spul mee verhuisd.
Huidige situatie :
In technische ruimte staat een 1000L OEG HSP 1000-2 , deze is aangesloten op de vloerverwarming en een aantal radiatoren.
De WP zorgt dat het boilervat op temperatuur blijft. Dit werkt allemaal.

Binnenkort wil ik het sww spiraal aansluiten (met een doorstroom verwarmer) om daarna echt van het gas af te kunnen.

Op de schuur wil ik naast zonnepanelen ook mijn 6 ZC gaan leggen, mijn idee is 3 op oost en 3 op zuid.
Ik ben er nog niet uit, hoe ik beide systemen aansluit, zodat ze ook beide warmte kunnen leveren
(oost begint, maar na een aantal uur zal zuid ook warm genoeg zijn en mee gaan doen)
moet ik met 2 pompen gaan werken, met elektronische afsluiters... even geen idee.

Ik moet nog de leidingen kopen, mijn idee was om tussen boilervat en schuur DN20 te leggen en het laatste stukje DN16

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3erWdFgY-wgnrlxmscXkkPCfG5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UWTgXXIkxLWetywtUVDAHoSG.jpg?f=user_large

Ben benieuwd naar jullie input,

MarFan

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 17:30
@MarFan ik heb zelf nu een oost west verdeling. En hierbij ook 2 pompgroepen.

Een dubbele pomp groep en een enkele pompgroep.

En dat werkt prima. Regelen allebei naar de gewenste deltaT.

Voor jouw situatie heb je dan alleen wat meer lengte slang nodig +kabel voor de PT1000's.

Edit:
Mogelijk zou je misschien de pompgroepen kunnen verplaatsen. Dan zou je met DN20 naar je schuur moeten gaan en daar de pomp groepen moeten plaatsen en dan weer met DN 20 terug.

Om hoeveel meter slang gaat het ? Anders ook wel interessant om naar een bypass te kijken om eerst je leidingwerk op te warmen voordat je het vat afkoelt met je leiding inhoud. Kan alleen even niet op de naam komen hoe dit normaal heet.

[ Voor 44% gewijzigd door Swenno op 04-03-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Swenno schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:24:
Om hoeveel meter slang gaat het ? Anders ook wel interessant om naar een bypass te kijken om eerst je leidingwerk op te warmen voordat je het vat afkoelt met je leiding inhoud. Kan alleen even niet op de naam komen hoe dit normaal heet.
Ben ik toch stiekem ook nog steeds van plan; lijkt mij nl. simpelweg overzichtelijk. Maar slechts weinigen hier lijken erin te geloven (of in elk geval meerderen luid en duidelijk niet).
MarFan schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:24:
Ik moet nog de leidingen kopen, mijn idee was om tussen boilervat en schuur DN20 te leggen en het laatste stukje DN16
Toen wij aanleg deden vroeg ik me af of 't wel dik genoeg was. (Ligt hier ook DN 20, pakweg 45 meter totaan de pompgroep.) Nu vraag ik me af of 't niet dunner had gekund. Die leidinginhoud werkt tegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Ik heb geen idee wat gemiddeld aan flow door een 16 / 20DN leiding werk kan gaan.

Misschien dat de solarmaster dat kan beantwoorden.

Maar voor de inhoud zou 16 beter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Bedankt voor jullie eerste reacties
@MarFan ik heb zelf nu een oost west verdeling. En hierbij ook 2 pompgroepen.
Een dubbele pomp groep en een enkele pompgroep.
En dat werkt prima. Regelen allebei naar de gewenste deltaT.
Voor jouw situatie heb je dan alleen wat meer lengte slang nodig +kabel voor de PT1000's.
Mogelijk zou je misschien de pompgroepen kunnen verplaatsen. Dan zou je met DN20 naar je schuur moeten gaan en daar de pomp groepen moeten plaatsen en dan weer met DN 20 terug.
Dan zou je zoiets krijgen,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z206GJoUHLtAI6CGAFlk5sRQSBc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kijnDJKTMSNawcMVucMAgcb1.jpg?f=user_large

Pomp groepen in de schuur zie ik niet zo zitten, heb een mooie technische ruimte, daar kan alles in.

Heb jij 1 controller voor beide pomp groepen ?

Tussen vat en (grond) schuur zit +/- 18m. Dus voor beide nog 5-7 meter omhoog en op het dak
Zo'n bypass, doe je dat met een 3weg klep ?

grootste uitdaging voor MarFan is onder de betonnen-vloer door... heb geen officiële kruip ruimte 8)7

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Mee eens. Ik kom er ondertussen wel achter dat een ander systeem als gas welke energie gunstiger is als totaal concept met een enigszins vergelijkende prijs kwaliteit verhouding niet heel evident is.
Omdat ik zoals jullie ook gelezen hebben de 4500 m3 erg veel vind. Zou ik het volgende kunnen doen.

De vloer wordt direct gedaan dus vloerverwarming meteen plaatsen is voor mij een must do.
Op dit moment wordt sww door een elektrisch boiler van 80 l gemaakt. Nu zou ik het volgende kunnen doen om het systeem in fasen te implementeren.

Ik kan voorlopig toch een hr ketel hangen (prijs valt in vergelijking met andere systemen wel mee) welke geen groot vermogen moet hebben.
Eventueel meteen een ZB hangen voor SWW zeg 250 liter. Waarbij de 80 l boiler als back up kan dienen deze hangt er toch al voor de SWW.

Hiermee kan ik dus zowel de vloer als SWW laten draaien.

Na jaartje heb je dan werkelijk je eigen verbruik informatie. Welke is afgestemd hoe wij met de ruimtes omgaan.
Dan kun je bepalen of je de ZB gaat uitbreiden of met een WP gaat werken ipv de gas aansluiting.
Volgens mij houd je dan toch de betrouwbaarheid en kun je op basis van je eigen verbruik gaan investeren.

Wat vinden jullie daarvan? Uiteraard heb je dan zeker in het begin toch een gas aansluiting.
lijkt me prima plan. andere vorm van afgifte, meer isoleren, en wss ander stookgedrag dan de vorige bewoners. ik zou het een jaartje aankijken. miss stook je nog 'maar' 2500m3, dan kan je een heel ander formaatje WP aanschaffen en heb je beter zicht wat collectoren voor je kunnen doen. plaats ook ff een simpele KWH meter (bol.com voor 20 piek heb je er eentje met app, steek je gewoon tussen de stekker en de WCD) voor die elektrische boiler. heb je daar ook mooi zicht op voor langere periode.
Goed punt. Er zitten een aantal van deze kanalen in de vloer. Deze wil ik graag weg hebben (esthetisch en toch nieuwe vloer) ook zitten er een aantal kanalen op de begane grond in de weg. Maar er zijn ook kanalen die in de wand zitten met toch een redelijk formaat. Deze misschien laten zitten voor een airco of ventilatie is geen slechte gedachte.
lekker eruit slopen in de vloer. het oog wil ook wat :P miss ergens voor ventilatie laten zitten is wel praktisch, maar mi is 1 per kamer voldoende, en moet wel op een handige plek zitten.
Mooi zeker en inderdaad zou dit wel eens kunnen. Dat weet ik pas als ik er woon. Daarnaast willen we deze kozijnen vervangen en dan waarschijnlijk minimaal hr++ maar misschien ook HR+++ plaatsen. Ook met deze verandering verander je het stookgedrag dus is het misschien beter dit eerst te doen.
als je kozijnen toch gaat vervangen, kan je volgens mij het beste direct voor triple glas gaan. daar zitten de kosten niet in, en met zo een glaswand scheelt elk beetje mi. volgens mij verdien je dat zo terug.
Klopt inderdaad. Het plafond in de garage wil ik meteen meepakken. Tevens zit er nog 27 m2 kruipruimte die ik ook meteen isoleer. De rest van de leefruimte (eerste verdieping) is dan niet geïsoleerd en heeft straling via de vvw naar ruimtes in de begane grond. Van deze ruimtes welke op een zandbed in de koude vloer liggen zou je uiteindelijk de vloer eruit kunnen halen en opnieuw storten na isolatie aangebracht te hebben. Maar deze ruimtes gebruiken we in de praktijk niet zo veel dus misschien allemaal niet nodig. Deze aan het plafond isoleren gaat niet direct dan wordt de sta hoogte lager als 240. Dat heb ik niet graag.
prima. ik zou niet teveel verwachten van vvw die naar beneden straalt. als ik het zo lees, gaat de begane grond (waar de garage en entree zit) buiten je schil vallen. (zou ik ook doen). bedenk wel dat als je een stuk niet isoleert, je daar dus meer warmte nodig hebt, omdat je wss behoorlijk wat lekt naar de begane grond via de vloer.
Leuk idee ook nog nooit aan gerekend. Ik denk wel dat je de bovenkant dan goed moet isoleren.
geen idee of dit werkt. maar klinkt interessant. isolatie heeft weinig zin mi, miss een dun laagje voor de wind, maar verder ga je dit nooit goed krijgen want het moet er elk jaar af. hoeft ook niet, want je kan die bak water tegen vriespunt aan koud trekken. als ie echt helemaal gaat bevriezen is het wel vervelend maar een laagje ijs lijkt me geen punt. en de collectoren kunnen helemaal los, want al vanaf een paar graden in de collectoren kunnen ze rondpompen en dus heel veel warmte kwijt.
misschien weet een van de andere tweakers hoeveel buffer je nodig hebt met een w/w wp om een winter te kunnen overbruggen ongeveer. geen idee over welke orde van grootte je praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
lijkt me prima plan. andere vorm van afgifte, meer isoleren, en wss ander stookgedrag dan de vorige bewoners. ik zou het een jaartje aankijken. miss stook je nog 'maar' 2500m3, dan kan je een heel ander formaatje WP aanschaffen en heb je beter zicht wat collectoren voor je kunnen doen. plaats ook ff een simpele KWH meter (bol.com voor 20 piek heb je er eentje met app, steek je gewoon tussen de stekker en de WCD) voor die elektrische boiler. heb je daar ook mooi zicht op voor langere periode.
Toch even nog aan gerekend. Een hr ketel hangen kost 1500 de gas aansluiting kost ook iets per maand tov van vandaag verwacht ik ongeveer 60 eur te besparen op gas (incl vast recht). Dus 1 jaar verder en ongeveer 2200 uitgegeven. Als ik toch meteen een L/W WP koop mag ik die kosten er weer van aftrekken. En met de subsidie die er vandaag is dan schiet het hard op. Zeker als je ook nog subsidie op een ZB krijgt.

De plaatjes van @Solar Masters zijn dan duidelijk genoeg.
als je kozijnen toch gaat vervangen, kan je volgens mij het beste direct voor triple glas gaan. daar zitten de kosten niet in, en met zo een glaswand scheelt elk beetje mi. volgens mij verdien je dat zo terug.
Dit is inderdaad de bedoeling. Alleen kan niet alles tegelijk dus neem voor sommige zaken wat meer tijd. De verwarming moet meteen alsook de vloer.
Daarnaast nog keuken, begane grond, isoleren, Domotica, waar ben ik eigenlijk aan begonnen :) :) .
prima. ik zou niet teveel verwachten van vvw die naar beneden straalt. als ik het zo lees, gaat de begane grond (waar de garage en entree zit) buiten je schil vallen. (zou ik ook doen). bedenk wel dat als je een stuk niet isoleert, je daar dus meer warmte nodig hebt, omdat je wss behoorlijk wat lekt naar de begane grond via de vloer.
Dit heb ik meegenomen in de berekening welke per ruimte wordt gedaan. Je houd dan ook rekening met verliezen naar onder of bovenliggende ruimte en wanden. Je kan dan naast je totaal benodigd vermogen ook het vermogen per ruimte bekijken. Daarom wil ik ook graag een VVW met HOH 5 cm (al krijg ik de indruk dat dit moeilijk is voor infrezen firma’s). Als je dan meer warmte nodig hebt dan krijg je snel meer tot je beschikking als je de VVW temperatuur iets verhoogd.

Ik heb ook het benodigd pomp debiet eens bekeken en uitgerekend en kom dan tot de conclusie dat met een lengte van 65 meter maximale buis het debiet van de pomp ongeveer 4000 l/h is. Dit lijkt me acceptabel.

Ik zal eens een opzet maken over hoe de eindsituatie kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:16:
Daarom wil ik ook graag een VVW met HOH 5 cm (al krijg ik de indruk dat dit moeilijk is voor infrezen firma’s).
Op een gegeven moment liggen die slangen (vrijwel) tegen elkaar en steunt je hele (top)vloer op slangen..

Kun je een stukje van de wanden mee nemen? Wellicht is dat zinniger dan dichter-dan-dicht op elkaar te gaan zitten met die slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@MarFan heb 1 controller wel even kijken. Of al je metingen + kleppen / pompen erop kunnen.

Heb zelf de SLT maar alles hangt dus wel vol. Zou voor het mooie wat meer temp sensoren kwijt willen.

Als je een bypass wilt hebben om het leidingwerk op te warmen heb je idd een 3 weg klep nodig en ook weer extra temp meting.

Heet trouwens gewoon bypass functie en kan met pomp of 3weg klep en via delta T in te stellen

[ Voor 12% gewijzigd door Swenno op 05-03-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:52:
[...]

Op een gegeven moment liggen die slangen (vrijwel) tegen elkaar en steunt je hele (top)vloer op slangen..

Kun je een stukje van de wanden mee nemen? Wellicht is dat zinniger dan dichter-dan-dicht op elkaar te gaan zitten met die slangen.
Ik heb even gevraagd waarom geen 5 cm: antwoord is dan kan de rand beschadigen en blijven de slangen niet goed liggen. Ik begrijp dat firma’s geen zin hebben in dat gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Swenno schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:09:
Als je een bypass wilt hebben om het leidingwerk op te warmen heb je idd een 3 weg klep nodig en ook weer extra temp meting.

Heet trouwens gewoon bypass functie en kan met pomp of 3weg klep en via delta T in te stellen
Extra temp meting? (Waarschijnlijk heb ik die dan al, maar ik check graag ff.)

Bypass.. ja, logische benaming :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:25:
[...]

Ik heb even gevraagd waarom geen 5 cm: antwoord is dan kan de rand beschadigen en blijven de slangen niet goed liggen. Ik begrijp dat firma’s geen zin hebben in dat gezeur.
Ja, dat dus: geen vloer meer over.

Dus, is 'n (onderste) stuk van een aantal wanden meenemen een optie? (Komt waarschijnlijk wel op de bestaande wand; wand moet tenslotte stevig blijven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Gwaihir temp meting net voor de 3wegklep komen en vanuit daar kan die dan bepalen of die naar het vat gaat of retour naar de collectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Swenno schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:36:
@Gwaihir temp meting net voor de 3wegklep komen en vanuit daar kan die dan bepalen of die naar het vat gaat of retour naar de collectoren.
Ok. Bedankt voor de check. Ik meet al aanvoer en retour bij de pompgroep (voor opbrengstmeting) en dat is inderdaad direct vóór waar de bypass dan zal komen :).

Edit: geen term voor google trouwens, zo'n bypass in de zonneboiler. Kom alleen voorbeelden tegen van het al dan niet bypassen van de CV-ketel.

[ Voor 16% gewijzigd door Gwaihir op 05-03-2021 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:30:
[...]

Ja, dat dus: geen vloer meer over.

Dus, is 'n (onderste) stuk van een aantal wanden meenemen een optie? (Komt waarschijnlijk wel op de bestaande wand; wand moet tenslotte stevig blijven.)
Dat is inderdaad een optie. Er staat in het midden een kolom van twee meter welke aan beide zijde bekleed zou kunnen worden. Daar zal dan ongeveer 80 meter leiding in kunnen. Dan mis ik er nog 920 die niet in de vloer zitten. De buitenwanden wil ik nog liever niet vol zetten mocht ik die nog eens willen isoleren van binnen uit. Tevens moet dit denk ik ergens ontlucht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:09:
Tevens moet dit denk ik ergens ontlucht worden?
Ja, maar dat kan ook van onderaf. Op het hoogste punt zit dan een potje (in de vloer, of in jouw geval wand) waar zich de lucht in kan verzamelen. Van daaraf weer een leiding naar beneden met een kraantje eraan. Draai je dat kraantje open, dan loopt de verzamelde lucht eruit, totdat er uiteindelijk water uit komt. Dat water drukt die ontluchtingsleiding zelf wellicht niet 100% leeg van lucht, maar je VVW groep wél. Dit 1x per groep / per hoogste punt. Heb een rijtje uit 't plafond steken nabij de VVW verdeler in de kelder.

(Werking me door installateur uitgelegd. Ik was er niet op gekomen waar 't voor diende!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:05:
[...]

Ja, maar dat kan ook van onderaf. Op het hoogste punt zit dan een potje (in de vloer, of in jouw geval wand) waar zich de lucht in kan verzamelen. Van daaraf weer een leiding naar beneden met een kraantje eraan. Draai je dat kraantje open, dan loopt de verzamelde lucht eruit, totdat er uiteindelijk water uit komt. Dat water drukt die ontluchtingsleiding zelf wellicht niet 100% leeg van lucht, maar je VVW groep wél. Dit 1x per groep / per hoogste punt. Heb een rijtje uit 't plafond steken nabij de VVW verdeler in de kelder.

(Werking me door installateur uitgelegd. Ik was er niet op gekomen waar 't voor diende!)
:) Ik snap hem. Goed idee inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
MarFan schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:24:
Goedemiddag,

Na een aantal verbouwingen en een WP project, is nu de ZC aan de beurt (en parallel de ZP).
Ik heb in onze vorige woning al een systeem gehad en omdat de kopers geen interesse hadden, is het spul mee verhuisd.
Huidige situatie :
In technische ruimte staat een 1000L OEG HSP 1000-2 , deze is aangesloten op de vloerverwarming en een aantal radiatoren.
De WP zorgt dat het boilervat op temperatuur blijft. Dit werkt allemaal.

Binnenkort wil ik het sww spiraal aansluiten (met een doorstroom verwarmer) om daarna echt van het gas af te kunnen.

Op de schuur wil ik naast zonnepanelen ook mijn 6 ZC gaan leggen, mijn idee is 3 op oost en 3 op zuid.
Ik ben er nog niet uit, hoe ik beide systemen aansluit, zodat ze ook beide warmte kunnen leveren
(oost begint, maar na een aantal uur zal zuid ook warm genoeg zijn en mee gaan doen)
moet ik met 2 pompen gaan werken, met elektronische afsluiters... even geen idee.

[Afbeelding]

Ben benieuwd naar jullie input,

MarFan
Snap niet helemaal waarom je een 1000 liter met een warmtepomp op temperatuur houd? Ook de keuze Buffervat (lijkt als ik hem opzoek een tank in tank?) Is dit gedaan om kosten te besparen? Of is het er wel 1 met een drinkwatertapspiraal? Beide zijn overigens niet geschikt om te combineren met een warmtepomp die op de boiler laad. Zeker niet voor tapwater.

De 6 collectoren 3 Oost en 3 West waarop is dit gebaseerd? Wat wil je dat ze doen en in welke tijd van het jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Solar Masters schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:41:
[...]

Snap niet helemaal waarom je een 1000 liter met een warmtepomp op temperatuur houd? Ook de keuze Buffervat (lijkt als ik hem opzoek een tank in tank?) Is dit gedaan om kosten te besparen? Of is het er wel 1 met een drinkwatertapspiraal? Beide zijn overigens niet geschikt om te combineren met een warmtepomp die op de boiler laad. Zeker niet voor tapwater.

De 6 collectoren 3 Oost en 3 West waarop is dit gebaseerd? Wat wil je dat ze doen en in welke tijd van het jaar?
In het vorige huis, had ik geen WP, maar houtkachel. Daar was die 1000L op gebaseerd.
Die heb ik, dus gebruik ik die :) Er zit een drinkwatertab spiraal in (geen tank in tank). En het werkt al 2 jaar, dus waarom denk jij dat het niet werkt met een WP ?
De 6 collectoren komen op Oost en Zuid. Niet op west,
bedoeling is, dat ik in voorjaar en najaar de CV ondersteun en daarbij van april-okt de SWW

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
MarFan schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:27:
[...]

In het vorige huis, had ik geen WP, maar houtkachel. Daar was die 1000L op gebaseerd.
Die heb ik, dus gebruik ik die :) Er zit een drinkwatertab spiraal in (geen tank in tank). En het werkt al 2 jaar, dus waarom denk jij dat het niet werkt met een WP ?
De 6 collectoren komen op Oost en Zuid. Niet op west,
bedoeling is, dat ik in voorjaar en najaar de CV ondersteun en daarbij van april-okt de SWW
Zoals ik mijn installaties bouw probeer ik niks zinloos op temperatuur te houden tenzij het inderdaad echt moet (zonnecollector en b.v.b. hout cv kachels.

Een warmtepomp kan met een klein buffervatje van 50 liter prima het zelfde functioneren als een gasketel, als er genoeg vloerverwarming achterstaat is zelfs 50 liter soms niet eens nodig. Dus kan deze naverwarmen wat de 1000 liter straks niet aan temperatuur heeft en hoeft niet onnodig het hele vat op temperatuur te houden waar bij je de collectoren tegen werkt.

Vloerverwarming in een redelijk huis kan draaien op 33-23. Dat betekend van de van de collectoren gaat vragen in het voor en najaar en winter te verwarmen van 32 naar 33 graden. (afgezien van het tapwater).

Dus als je het vat al op 35 graden zou houden zal je veel minder opbrengst hebben van de collectoren. Daarnaast als jou doel de verwarming ondersteunen is met collectoren dan zou ik aanraden te kijken naar Vacuümbuis collectoren aangezien deze al snel 20% meer opbrengst zullen hebben in deze tijd.

Een hygiëne combinatie buffer is niet geschikt voor een warmtepomp als je er warmwater mee wilt kunnen maken. Dit omdat de tapwater spiraal een warmtewisselaar is en werkt met een delta-T van 10 graden. Bij een warmtepomp zul je altijd tapwater moeten bufferen voor het comfort. Tenzij je er een doorstroomer of elektrischeboiler achter zet. Maar dan hoef je dus ook niet het buffervat meer op temperatuur te houden. gewoon werken met een retourverhoging met een STL regeling met zomer winterstand zodat je de warmtepomp ook nog kan gebruiken voor koelen in de zomer. Het het retour water van je CV zorgt dan automatisch dat de ergste kou van het tapwater af is voor het in de naverwarmer komt.

En als je dan ook nog een Buffervat heb met 2 willelaars voor zonnecollectoren dan kun je er een hoop meer uithalen met 1 van mijn booster systemen.

En dan nog zal je een berekening moeten maken voor het aantal m2 collector zodat je je gewenste eind temperatuur zo vaak mogelijk haalt zonder onnodige oververhitting. Dit bepaald namelijk je dekking en dus je bespaaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@MarFan Geen voor de hand liggende keuze, indien met situatie van nu aan te schaffen, is niet hetzelfde als werkt niet.. Hergebruik is natuurlijk best 'n reden.

Maar je hebt best wat opnieuw te overdenken. Want dit wordt - hoe zal ik het zeggen - niet zo maar optimaal. Zie dat @Solar Masters het terwijl ik afgeleid ben al uiteen zet :).

Een deel van de puzzel kan zijn dat je de WP op een bovenste stuk van het vat aansluit, in elk geval voor SWW.

[ Voor 13% gewijzigd door Gwaihir op 07-03-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:30:
@Gwaihir

Een deel van de puzzel kan zijn dat je de WP op een bovenste stuk van het vat aansluit, in elk geval voor SWW.
@Gwaihir

Waarom zou je dat willen doen en op wat voor temperatuur wil je dan dat vat gaan houden?

[ Voor 3% gewijzigd door Solar Masters op 07-03-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:31:
Waarom zou je dat willen doen en op wat voor temperatuur wil je dan dat vat gaan houden?
Ik zou dat willen doen om min of meer twee vaten te maken: een warm en een kouder. Dan kan de warmtecollector makkelijk z'n gang gaan in het VVW (deels) verwarmen in niet-zomer.

En hoef je in die periode niet zo'n groot stuk van het vat met de WP op SWW temperatuur te houden. Want dat zou totale verspilling zijn, zowel voor het (niet) functioneren van de warmtecollector, als voor het rendement van de WP, wanneer je de VVW vanaf SWW temperaturen zou gaan terug mengen.

Hoe warm dan die hot-top? Tja.. in principe toch SWW temperaturen, dus veelal 50 - 60 graden houden. Afhankelijk van diverse zaken. Bijv: voeg je een doorstroomverwarmer toe? Hoeveel SWW (liter/minuut) trek je? Hoe warm is 't onderste stuk nog? Ik merk bij ons 800 liter hygiënevat dat 't toch best over all aardig warm moet zijn, anders kom je in de praktijk warmtewisseling te kort op onze hygiënespiraal. Bij ons gelukkig zelden met de WP te verwarmen, anders zou 't wel erg irritant zijn. Een 11kW doorstroomverwarmer 'past' er hier niet zo goed ernaast, qua totaal (piek)verbruik (per fase), dus die kant willen wij niet op.

Overigens bestrijd ik wel dat 50 liter altijd een mooie maat buffer is voor VVW + WP. In veel setups heb je echt wel baat bij meer.

Je kunt niet zo maar terzijde schuiven wat iemand al heeft, omdat iets anders (wat) beter zou zijn. Anderzijds moet 't toch allemaal verplaatst worden.. Dus op zich geen gekke zet voor 'm om eens te kijken wat hij nu zou willen en wat prijsverschil neer te zetten: optimaal nieuw + wat hij heeft verpatsen, vs. door met wat hij heeft, goed kijkend naar hoe optimaal dat al dan niet nog te krijgen is.

[ Voor 82% gewijzigd door Gwaihir op 07-03-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:56:
[...]

Ik zou dat willen doen om min of meer twee vaten te maken: een warm en een kouder. Dan kan de warmtecollector makkelijk z'n gang gaan in het VVW (deels) verwarmen in niet-zomer.

En hoef je in die periode niet zo'n groot stuk van het vat met de WP op SWW temperatuur te houden. Want dat zou totale verspilling zijn, zowel voor het (niet) functioneren van de warmtecollector, als voor het rendement van de WP, wanneer je de VVW vanaf SWW temperaturen zou gaan terug mengen.

Hoe warm dan die hot-top? Tja.. in principe toch SWW temperaturen, dus veelal 50 - 60 graden houden. Afhankelijk van diverse zaken. Bijv: voeg je een doorstroomverwarmer toe? Hoeveel SWW (liter/minuut) trek je? Hoe warm is 't onderste stuk nog? Ik merk bij ons 800 liter hygiënevat dat 't toch best over all aardig warm moet zijn, anders kom je in de praktijk warmtewisseling te kort op onze hygiënespiraal. Bij ons gelukkig zelden met de WP te verwarmen, anders zou 't wel erg irritant zijn. Een 11kW doorstroomverwarmer 'past' er hier niet zo goed ernaast, qua totaal (piek)verbruik (per fase), dus die kant willen wij niet op.

Overigens bestrijd ik wel dat 50 liter altijd een mooie maat buffer is voor VVW + WP. In veel setups heb je echt wel baat bij meer.

Je kunt niet zo maar terzijde schuiven wat iemand al heeft, omdat iets anders (wat) beter zou zijn. Anderzijds moet 't toch allemaal verplaatst worden.. Dus op zich geen gekke zet voor 'm om eens te kijken wat hij nu zou willen en wat prijsverschil neer te zetten: optimaal nieuw + wat hij heeft verpatsen, vs. door met wat hij heeft, goed kijkend naar hoe optimaal dat al dan niet nog te krijgen is.
Alles wat je met gas of stroom op temperatuur houd is totale verspilling! En het kost je je rendement van je collectoren. Twee boilers is alleen maar extra kosten, meer warmteverlies, meer leiding werk met ook weer warmteverlies.....

Jullie zij in veel gevallen het wiel nieuw aan het uitvinden terwijl de oplossing er al is en het het systeem juist heel erg makkelijk houd. En werken met spullen die je toevallig nog hebt leid nooit tot mooi of goedwerkende installaties! Enkel naar een goedkope installatie. En goed koop is in alle gevallen duurkoop!

En als 50 liter tekort is om pendelen van de warmtepomp tegen te gaan dan is deze of niet goed berekend voor de woning of hij moduleert slecht. De betere die ik gezien hebben kunnen zelf helemaal zonder nog goed werken.

Maar goed het ging over Zonnecollectoren....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarFan
Beste @Gwaihir en @Solar Masters , bedankt voor jullie input en meedenken.

Ten eerste, als je een nieuw systeem ontwerpt ziet het er anders uit. Als ze Amsterdam opnieuw bouwen, hadden ze er ook direct een metro in voorzien >:) .
Punt is, ik heb 'alles'. Boilervat (met doorstroomspiraal), ZC en een dak :)

Ter verduidelijking. Mijn WP maakt tussen de 27 en 32 graden in het vat, dit is voor mijn genoeg voor mijn vloer en radiatoren. dus die range past binnen de ZC oplossing (alleen bij -10 vorige maand moest ik even naar 33-34)

Mijn SWW oplossing voor de winter maanden zal een doorstroom verwarmer worden. (vanuit vat, dus 30 graden input)
In mijn vorige huis (en dus opstelling) had ik alle panelen op 1 dak (Zuid-West) en was de 1000L precies goed. Nu heb ik de optie om over 2 daken te verdelen en verwacht ik dat ik met 3 om 3 een langere tijd van binnen slurpen heb..

Ik zoek dus niet het perfecte systeem, maar de beste oplossing voor mijn situatie,
rekeninghoudende met juiste WAF

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
We gebruiken al sinds jaar en dag boilers, ook op elektra en gas, kennelijk omdat doorstroomverwarming (geiser of elektrisch) niet altijd voldoende aan de piek vraag kan voldoen..

Velen hier hebben naar volle tevredenheid twee vaten en de meeste schema's waarnaar ik Solar Masters trots zie linken op zonnige dagen hebben ook een vorm van twee vaten, doch wellicht in radicalere verhouding..

Ook state of the art modulerende WPs hebben hun grenzen aan modulatiebereik en niet dezelfde COP over het hele bereik. Combineer dat met het naregelen van de verwarming - bijv: alléén studeerkamer hoeft echt warm overdag en ligt toevallig aan de schaduwzijde van het huis - en er is in 't WP topic toch best aanleiding om over buffers te praten.

In het oosten is de meester degene die voorbij zogenaamd altijd geldende stelregels kan kijken en meesterlijk in elke specifieke context met nieuwe oplossingen / spelregels kan komen. In westerse wetenschap heeft wie dat niet kan last van het Dunning-Kruger effect. De meesten hier hebben als excuus daarvoor dat ze nu eenmaal alleen de situatie van hun eigen huis goed te kennen..

@MarFan Dat dak heb je alvast op me voor ;). Qua oplossing zit je nu dicht bij wat @Helhond doet. Bestudeer vooral ook wat hij erover te zeggen heeft. En: je moet alles nog verplaatsen, toch? Dan is een gedachteexperiment toch al snel de moeite waard?

[ Voor 10% gewijzigd door Gwaihir op 07-03-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Om tot een goed systeem voor mij te komen begin ik maar eens met een plaatje. Dat zal de eind situatie niet zijn maar is denk ik leuk om vanaf deze wijze het systeem verder op te bouwen.
Mijn vraag voor dit systeem is hoe groot dimensioneer je nu de boiler? Is dat persoonlijke keus op basis van eigen verbruik of bereken je dat naar waarden die grof gegeven worden her en der over een hoeveel persoons huishouden je hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNkYdzPPtfk_C8sBczeUfOy2STs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BU6kXElwuYkUAya0dSILAffS.jpg?f=fotoalbum_large

Naast dit systeem verwacht ik een grote boiler waar je voor je vvw nog warm water kan opslaan zodat je enkele tijd kan overbruggen zonder de wp te moeten gebruiken voor vvw. Deze boiler zou ik in deze set up niet opwarmen met een wp daar zou ik een directe verbinding zoals getekent voor gebruiken dat zal de wp efficiëntie ten goede komen.

Daarnaast @Solar Masters commerciële oplossing vind ik ook prima sta ik zeker voor open. Stuur maar een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Bartolomus schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:58:
Om tot een goed systeem voor mij te komen begin ik maar eens met een plaatje. Dat zal de eind situatie niet zijn maar is denk ik leuk om vanaf deze wijze het systeem verder op te bouwen.
Mijn vraag voor dit systeem is hoe groot dimensioneer je nu de boiler? Is dat persoonlijke keus op basis van eigen verbruik of bereken je dat naar waarden die grof gegeven worden her en der over een hoeveel persoons huishouden je hebt.
[Afbeelding]

Naast dit systeem verwacht ik een grote boiler waar je voor je vvw nog warm water kan opslaan zodat je enkele tijd kan overbruggen zonder de wp te moeten gebruiken voor vvw. Deze boiler zou ik in deze set up niet opwarmen met een wp daar zou ik een directe verbinding zoals getekent voor gebruiken dat zal de wp efficiëntie ten goede komen.

Daarnaast @Solar Masters commerciële oplossing vind ik ook prima sta ik zeker voor open. Stuur maar een pm.
Dat schema is van een All in one WP met PVT panelen als bron! Niet echt een schema wat te gebruiken is als voorbeeld voor een zonneboiler!

En het kleine Delta-T over twee wisselaars halen.........

Wat je hier dus door krijgt is dat mensen gaan denken dat zonneboiler systemen niet zoveel doen of besparen!

Terwijl als ik het wil ik 85% van de totale warmtebehoefte kan halen als alles op elkaar is afgestemd.

Het is net wat je zelf wil of hoeveel iemand wil aannemen, maar waarom zou ik een redelijk werkende installatie maken als het ook goed kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Bartolomus
Solar Masters schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:35:
Dat schema is van een All in one WP met PVT panelen als bron! Niet echt een schema wat te gebruiken is als voorbeeld voor een zonneboiler!
En een vat vol SWW. Dat is voor grote vaten niet populair.
Bartolomus schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:58:
Voor SWW bedoel je dan? Mix van die generieke tabellen, je eigen verbruik, en het huis, zou ik zeggen. Tabellen geven een goed beginpunt, je eigen verbruik is heel bepalend, en je wilt je huis vast verkoopbaar houden. Dus zet je geen al te mini-installatie in een gezinshuis of vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
[...]

Wat je hier dus door krijgt is dat mensen gaan denken dat zonneboiler systemen niet zoveel doen of besparen!

Terwijl als ik het wil ik 85% van de totale warmtebehoefte kan halen als alles op elkaar is afgestemd.

Het is net wat je zelf wil of hoeveel iemand wil aannemen, maar waarom zou ik een redelijk werkende installatie maken als het ook goed kan.
Mmmm. Ik suggereer zeker niet dat dit een af systeem is verre van. Ik pluk alleen een tekening waarvan ik denk daar beginnen we maar eens mee. Ik geloof trouwens dat 85% inderdaad haalbaar is met alleen ZB dus daarvan moet je mij niet overtuigen. En ik zoek inderdaad de oplossing goed afgestemd op elkaar voor mijn specifieke situatie en zoals Gwaihir goed aanhaalt wel met verkoopbaarheid van je huis in gedachte. Dus zoek ook iets wat iemand anders straks kan snappen. Daarnaast sta ik open voor alle comments :) .

@Gwaihir ik ga het inderdaad zo maar eens bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
[...]

Wat een claim man....

Uit wat ik lees haal je amper 50-60% van de SWW behoefte uit een zonneboiler. Hoe je dat optrekt en dan nog eens de verwarming voor 85% gaat dekken....

Dat vraagt naar cijfers en bewijzen. (En die heb ik eerder al gevraagd en nooit gekregen).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43
@Tommie12 gewoon kwestie van dimensioneren en oriëntatie collectoren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
@MarFan @Gwaihir

Ik heb ook lang lopen wikken en wegen, uiteindelijk ben ik tot mijn huidige setup gekomen.
Zelf vind ik dit de beste oplossing, en hij is erg KISS zonder dat ik vanalles continu moet af/instellen.

Wellicht zou ik in een andere woning een andere setup kiezen, maar daar is het onze huidige woning niet naar.
Ik kan niet meer collectoren of grotere buffers kwijt, en de orientatie heb ik helaas ook niet voor het kiezen.

@Solar Masters weet wel wat hij zegt, maar dat gaat grotendeels op voor bedrijfspanden, maar voor een tussenwoning als ik heb, ben je gewoon erg gelimiteerd in dak- en vloeroppervlak, orientatie en moet je hier in mijn ogen consessies in doen. SolarMasters roept vaak dan wel dat het beter kan, hij als specialist kan wel veel roepen. Maar de gemiddelde installateur haalt de warm en koud aansluiting nog door elkaar, dus daar zit ook een niveau verschil in. Helaas leven we niet in een optimale wereld. Daar ik het wel fijn vind dat hij goed advies geeft is het soms vervelend dat hij dingen afkraakt.

Zoals sommige hier alleen maar blijven roepen dat het financieel niet uit kan ben ik het niet mee eens.
Ik ben ergens in 2016 begonnen met de planning van het gehele project, onze CV-ketel was al aan vervanging toe en ik zocht eigenlijk oplossingen om gas te verminderen en vervolgens helemaal gasloos te gaan, dit was een continu process waar je steeds met nieuwe kennis weer een verbeterslag kan behalen.Uit de planning kwam eigenlijk al uit dat ik iets van buffering wilt. (en ik wilde geen WP-boiler in huis) Als je eenmaal een buffervat hebt staan hoef je alleen nog maar een zonnecollector er op aan te sluiten, en je hebt ±6 maand geen gasverbruik voor SWW. Een nieuwe CV-ketel heeft ook geen TVT :+

Ik ben eerst begonnen met tijdens de renovatie van de badkamer een DWTW aan te leggen en al het leidingwerk te vernieuwen en extra loze leidingen te plaatsen. Daarna volgde de zonneboiler die inmiddels 1200+ dagen in bedrijf is. Daarna kwam de vloerverwarming (BBG) incl. WP en een doorstroomverwarmer, waarmee vorig jaar de CV-ketel en de gasleveringsovereenkomt de deur uit kon.
Als laatste ben ik nu de slaapkamers aan het renoveren en daar vervang ik de bijna 50 jaar oude T10 panelen voor T22 radiatoren (vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping ging me te ver). De reeds eerder vernieuwde T22 radiatoren ben ik nog aan het voorzien van voetventielen om zo de flow beter te kunnen regelen.

Inmiddels is de aanvraag voor verwijdering gasaansluiting de deur uit.

Er gaat wat tijd, planning, en bloed en zweet in het project zitten, maar dat komt ook omdat ik 99% zelf doe en installeer. Mensen hier in de buurt hebben nu wel het nakijken, want we zijn de enige in onze jaren 70 buurt die gasloos zijn, dit tegen de vele verwachtingen in, ook de koude periode deze winter was geen enkel probleem. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Helhond op 08-03-2021 09:15 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BarryH schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:32:
@Tommie12 gewoon kwestie van dimensioneren en oriëntatie collectoren
.... dat wil ik wel eens met cijfers zien...

We zijn nu Maart. De rest van de week voorspellen ze bakken regen en koude temperaturen. Dan mag je nog 100m2 panelen hebben, daar komt niks uit, zelfs niet voor een douche.

Op de koude dagen in December met amper zonlicht krijg je toch nooit genoeg opbrengst.

Er is data te vinden van mensen die een paar m2 vacuumbuizen hebben, en amper 50% van hun SWW kunnen opwekken. En dan wordt hier uit de losse pols ineens beweerd dat je met een pak meer panelen ineens 85% van SWW + verwarming kan halen.

Zonder bewijzen is dit FAKE NEWS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Helhond schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:06:
@MarFan @Gwaihir

Ik heb ook lang lopen wikken en wegen, uiteindelijk ben ik tot mijn huidige setup gekomen.
Zelf vind ik dit de beste oplossing, en hij is erg KISS zonder dat ik vanalles continu moet af/instellen.

Wellicht zou ik in een andere woning een andere setup kiezen, maar daar is het onze huidige woning niet naar.
Ik kan niet meer collectoren of grotere buffers kwijt, en de orientatie heb ik helaas ook niet voor het kiezen.

@Solar Masters weet wel wat hij zegt, maar dat gaat grotendeels op voor bedrijfspanden, maar voor een tussenwoning als ik heb, ben je gewoon erg gelimiteerd in dak- en vloeroppervlak, orientatie en moet je hier in mijn ogen consessies in doen. SolarMasters roept vaak dan wel dat het beter kan, hij als specialist kan wel veel roepen. Maar de gemiddelde installateur haalt de warm en koud aansluiting nog door elkaar, dus daar zit ook een niveau verschil in. Helaas leven we niet in een optimale wereld. Daar ik het wel fijn vind dat hij goed advies geeft is het soms vervelend dat hij dingen afkraakt.

Zoals sommige hier alleen maar blijven roepen dat het financieel niet uit kan ben ik het niet mee eens.
Ik ben ergens in 2016 begonnen met de planning van het gehele project, onze CV-ketel was al aan vervanging toe en ik zocht eigenlijk oplossingen om gas te verminderen en vervolgens helemaal gasloos te gaan, dit was een continu process waar je steeds met nieuwe kennis weer een verbeterslag kan behalen.Uit de planning kwam eigenlijk al uit dat ik iets van buffering wilt. (en ik wilde geen WP-boiler in huis) Als je eenmaal een buffervat hebt staan hoef je alleen nog maar een zonnecollector er op aan te sluiten, en je hebt ±6 maand geen gasverbruik voor SWW. Een nieuwe CV-ketel heeft ook geen TVT :+

Ik ben eerst begonnen met tijdens de renovatie van de badkamer een DWTW aan te leggen en al het leidingwerk te vernieuwen en extra loze leidingen te plaatsen. Daarna volgde de zonneboiler die inmiddels 1200+ dagen in bedrijf is. Daarna kwam de vloerverwarming (BBG) incl. WP en een doorstroomverwarmer, waarmee vorig jaar de CV-ketel en de gasleveringsovereenkomt de deur uit kon.
Als laatste ben ik nu de slaapkamers aan het renoveren en daar vervang ik de bijna 50 jaar oude T10 panelen voor T22 radiatoren (vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping ging me te ver). De reeds eerder vernieuwde T22 radiatoren ben ik nog aan het voorzien van voetventielen om zo de flow beter te kunnen regelen.

Inmiddels is de aanvraag voor verwijdering gasaansluiting de deur uit.

Er gaat wat tijd, planning, en bloed en zweet in het project zitten, maar dat komt ook omdat ik 99% zelf doe en installeer. Mensen hier in de buurt hebben nu wel het nakijken, want we zijn de enige in onze jaren 70 buurt die gasloos zijn, dit tegen de vele verwachtingen in, ook de koude periode deze winter was geen enkel probleem. ;)
Proficiat (en dat meen ik). Mogen we ook weten hoe veel geld je er in gestoken hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Tommie12 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:08:
[...]

.... dat wil ik wel eens met cijfers zien...
Ik wil eigenlijk praktische voorbeelden zien. Als het dan eens 5 dagen bewolkt is. Hoe verwarm je dan en hoeveel draagt het ZB systeem dan nog bij. Met praktische voorbeelden kun je daarna terug rekenen hoe je eigen situatie is en kun je min of meer berekenen hoe je het design moet maken. Ik vind de voorbeelden van @Solar Masters wel erg goed. Geeft best inzicht in hoe systemen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
Tommie12 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:10:
[...]

Proficiat (en dat meen ik). Mogen we ook weten hoe veel geld je er in gestoken hebt?
Ik wil best aangeven hoeveel er ongeveer in om is gegaan.
Wat wil je precies weten? Ik heb niet alle bonnetjes en soms is de scheidslijn ook niet altijd even duidelijk.Ook heb ik kosten gemaakt voor vernieuwen of aanpassen leidingwerk/radiatoren, of dit nodig was of bij andere nodig is, ik heb het in ieder geval wel gedaan omdat het estetisch er beter uit zag dan de leidingen met 4 lagen verf.

Kale prijs van de D-WTW was bv. 200 euro, maar die afvoer moesten we toch al aanpassen/vernieuwen moet ik dan ook al die kosten mee nemen of alleen de kale prijs? En we hebben vrijwel alles zelf gedaan, installateurs erbij rekenen maakt het geheel dus duurder.

Zonneboiler komt nu duurder uit de bus, maar als ik een WP met geintegreerde boiler had genomen werd de WP dus duurder, en had ik alleen losse collectoren + pomp benodigd gehad (maar dan had ik geen subsidie ontvangen. Het is dus maar hoe je het financieel bekijkt. Daarbij heb ik twee RVS hygiene buffers, waarvan één met hygiene spiraal. Die vaten zijn dus een stukje uitgebreider maar ook vooral wat prijziger. Maar dat kon uit omdat ik de installatie zelf deed, en destijds mocht dat ook nog voor de subsidie.

Kort overzicht:
D-WTW: 200 euro
ZB: ±2000 euro (na subsidie)
WP: ±1500 euro (na subsidie)
VVW: ±2100 euro
Doorstroomverwarmer: ±300 euro
Radiatoren (5 stuks, T22): ±850 euro
PV: ±4500 euro

Maarja hoever moet ik gaan? Nieuwe PVC vloer of nieuwe groepenkast(en)?
We hebben ons hele huis in 5-6 jaar inmiddels geheel verbouwd/gerenoveerd + uitbouw (waarna de gehele beganegrond in één keer laten infrezen voor VVW), nieuwe keuken, waarbij oude geiser de deur uit, en een Quooker + inductie erin. (Dat was ook benodigd voor gasloos te gaan.

Het was een redelijk grote puzzel. :+

[ Voor 19% gewijzigd door Helhond op 08-03-2021 13:54 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:08:
Zonder bewijzen is dit FAKE NEWS.
Dat klopt niet hè. De gewoonte van een zekere druktemaker was juist om alles wat wél goed bewezen was tot fake news te bestempelen.

Zonder bewijzen zijn dit slechts ALTERNATE FACTS. :+

En daarbij lijkt 't me belangrijk te kijken wát je nu precies afdekt: 85% van het kalenderjaar, of 85% van de totale warmtebehoefte? Dat eerste lijkt me best wel te doen, zeker in een goed geïsoleerd huis, maar het gat met dat tweede is aanzienlijk (in kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gwaihir schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:07:
[...]

Dat klopt niet hè. De gewoonte van een zekere druktemaker was juist om alles wat wél goed bewezen was tot fake news te bestempelen.

Zonder bewijzen zijn dit slechts ALTERNATE FACTS. :+
Ja en nee...
Blijven beweren dat je een systeem hebt dat 85% van de warmtebehoeft kan dekken zonder bewijzen en zonder een kostenplaatje er naast te zetten is platte marketing.

Ik lees ook de discussies nu van mensen die zeggen dat ze geen digitale meter willen en dan maar van het net af gaan en alles met zonnepanelen willen afdekken.
Technisch niet onmogelijk, maar als je gaat rekenen wat dan bij voorbeeld 2000kWh batterijopslag moet gaan kosten, dan is het een ander plaatje.
Ik kan ook de verwarmingsbehoefte van mijn huis dekken met het hout uit 3ha bos. Alleen... daar heb je niet veel aan in een gebied als Nederland of België. Dan kan je beter in Noorwegen of Canada gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
https://www.vbus.net/scheme/de9e98d42d193544827b15c8b42f1ddd

Dus.....
Van 31 graden om 8 uur vanochtend met 90% bewolking. Volgens de grafiek zal hij tot 5 uur morgen redden (trok hij gister ook met een koudere buitentemperatuur). Dus mis idd 3 uurtjes van de 24 uur. Maar ketel temperatuur staat op 32 dus slaat ook bij 31 nog niet aan.

Ondertussen in België.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHWJnwM9RbK-9bNpXxhmgFW-U6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmIV47Puu6Rim3YSGjB8WwXL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Solar Masters schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:51:
https://www.vbus.net/scheme/de9e98d42d193544827b15c8b42f1ddd

Dus.....
Van 31 graden om 8 uur vanochtend met 90% bewolking. Volgens de grafiek zal hij tot 5 uur morgen redden (trok hij gister ook met een koudere buitentemperatuur). Dus mis idd 3 uurtjes van de 24 uur. Maar ketel temperatuur staat op 32 dus slaat ook bij 31 nog niet aan.

Ondertussen in België.....
[Afbeelding]
Je link werkt hier niet...

En knap dat je vandaag wat warmte binnen haalt op een zonnige dag waar het bovendien niet zo heel koud is.

Maar met de resultaten van 1 dag breng je nog geen bewijs aan dat je 85% van het jaar kan afdekken.
Bovendien.... wat kost die installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-02 20:17
@Solar Masters ik bekeek net een paar schema`s die je hier gepost had, zag o.a. deze voorbij komen: https://www.vbus.net/scheme/74f36014a9d2ca0aaf214f4a141b01a6 7,05 m2 aan HP (75 stuks) op 500 liter. Maar wat doen doen die mensen met de warmte in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Sumar schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:54:
@Solar Masters ik bekeek net een paar schema`s die je hier gepost had, zag o.a. deze voorbij komen: https://www.vbus.net/scheme/74f36014a9d2ca0aaf214f4a141b01a6 7,05 m2 aan HP (75 stuks) op 500 liter. Maar wat doen doen die mensen met de warmte in de zomer?
Douchen, een grotere dekking hebben dan mensen met een 110 liter zoneboiler. 1 a 2 slechte dagen in de zomer zijn zo zelfs te overbruggen soms. En oververhitting als hij vol zit in de zomer is totaal geen probleem bij een zonneboiler.

Onnodig groot hoef je natuurlijk niet te gaan maar voor de subsidie verkopen wij nagenoeg alleen maar systemen boven de 5m2. En verwarmings ondersteunende installaties natuurlijk nog iets groter.

Bijvoorbeeld 80m2 vloerverwarming op begaande grond in een redelijk geïsoleerd huis met zeg 4 a 5 personen plaats ik meestal 800 liter. en het maximale collector vermogen voor vlakkeplaat ligt dan bij 16m2. Vacuümbuis rond de 12m2.

Plaatsen doen wij vaak maar tussen de 7 en 9m2 omdat we gebruikmaken van een booster en om de kosten laag te houden.

Ik moet eerlijk zeggen dat mij huis dat ik zelf net gekocht hem vergelijkbaar is maar ik hier een 1000 liter plaats met 12m2. Dit puur omdat hier in mijn ervaring het keerpunt ligt. Maximale dekking en is nog goed terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:32:
En knap dat je vandaag wat warmte binnen haalt op een zonnige dag waar het bovendien niet zo heel koud is.
Er was hier nagenoeg geen (volle) zon gister, maar ook nog wel wat leven in de collector. Die boiler lijkt zo'n beetje tussen ons beide in te liggen, dus wellicht was de hoeveelheid zon ook zo'n beetje half de jouwe?
Maar met de resultaten van 1 dag breng je nog geen bewijs aan dat je 85% van het jaar kan afdekken.
Je zou daar een graaddagen berekening op los kunnen laten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Solar Masters schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:20:
[...]

Douchen, een grotere dekking hebben dan mensen met een 110 liter zoneboiler. 1 a 2 slechte dagen in de zomer zijn zo zelfs te overbruggen soms. En oververhitting als hij vol zit in de zomer is totaal geen probleem bij een zonneboiler.

Onnodig groot hoef je natuurlijk niet te gaan maar voor de subsidie verkopen wij nagenoeg alleen maar systemen boven de 5m2. En verwarmings ondersteunende installaties natuurlijk nog iets groter.

Bijvoorbeeld 80m2 vloerverwarming op begaande grond in een redelijk geïsoleerd huis met zeg 4 a 5 personen plaats ik meestal 800 liter. en het maximale collector vermogen voor vlakkeplaat ligt dan bij 16m2. Vacuümbuis rond de 12m2.

Plaatsen doen wij vaak maar tussen de 7 en 9m2 omdat we gebruikmaken van een booster en om de kosten laag te houden.

Ik moet eerlijk zeggen dat mij huis dat ik zelf net gekocht hem vergelijkbaar is maar ik hier een 1000 liter plaats met 12m2. Dit puur omdat hier in mijn ervaring het keerpunt ligt. Maximale dekking en is nog goed terug te verdienen.
oke, vond de verhouding HP m2 / buffer opvallend vergeleken met de andere sets die je plaatste. Ik zit zelf te twijfelen of ik nog een set van 30 HP bij plaats. Heb nu 60 HP op 1000 liter hygiene (80 m2 vvw met SWW, 4 persoons huishouden). Heb in de zomer een zwembad van 12m2 die ik met een externe wisselaar kan verwarmen / vat koelen.

Maar als ik jou zo hoor, raad je 30 HP bijplaatsen zeker aan en kan dit ook zeker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
@Solar Masters wat is er bijzonder aan het systeem van Sommers deze geeft een temp van 38 graden nu om 10.45 (hier is geen zon, maar misschien in NB wel ?)
Al ik kijk naar Verhoeven (ook NB) is de temp 14.
Beide hebben +/- 7M2
Verschil is zo groot...

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
MarFan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:45:
@Solar Masters wat is er bijzonder aan het systeem van Sommers deze geeft een temp van 38 graden nu om 10.45 (hier is geen zon, maar misschien in NB wel ?)
Al ik kijk naar Verhoeven (ook NB) is de temp 14.
Beide hebben +/- 7M2
Verschil is zo groot...
De installatie van Verhoeven heeft in deze tijd last van schaduw van het huis van de buren. Begint iets later maar omdat hij onder een hoek van 55 graden staat haalt hij vaak daarna meer opbrengst in een kortere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Sumar schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:51:
[...]

oke, vond de verhouding HP m2 / buffer opvallend vergeleken met de andere sets die je plaatste. Ik zit zelf te twijfelen of ik nog een set van 30 HP bij plaats. Heb nu 60 HP op 1000 liter hygiene (80 m2 vvw met SWW, 4 persoons huishouden). Heb in de zomer een zwembad van 12m2 die ik met een externe wisselaar kan verwarmen / vat koelen.

Maar als ik jou zo hoor, raad je 30 HP bijplaatsen zeker aan en kan dit ook zeker uit.
Wat voor heatpipes?

30 buizen van het type dat ik verkoop heeft 2,79m2 en verwarmt gemiddeld (tapwater) 139 liter van 20 naar 65 graden. dat keer 2 betekend 279 liter per dag aan verwarmt tapwater. Zou je er een boiler achter zetten van 280 liter dan kun je daadwerkelijk 244 liter tappen per dag. Als je dan nog een zwembad wilt verwarmen......

Met 2 spiralen en een booster kom je wel wat hoger in temperatuur maar voor je zwembad alleen mag je al 4.8m2 plaatsen. 11m2 is redelijk normaal op 1000 liter. De systemen die ik laat zien zijn niet altijd optimaal. Het beschikbare dak oppervlak bepaald vaak wat er op kan. 90 buizen op 800 liter is een standaard set bijvoorbeeld maar 3x 25 buizen zijn al 610cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
En er zit een groot verschil tussen HP en DF vacuümbuis collectoren! Ik neem in mijn berekeningen ook altijd het advies van de fabrikant zelf mee. Zo werken de meeste DF buizen met 100 liter buffer per m2. En HP vaak maar 60 liter per m2.

https://www.vbus.net/scheme/d13c727b91937cad52222f4c9a3b7816

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:28

Crazy-

Best life ever

om maar even wat te posten mbt ZB aanschaf 6 jaar terug, situatie 4 personen (2kind/2volw)

400 liter vat, 3x 2,5m2 plaat, schuin dak (OEG)
2000 euro / excl montage (DIY)
materiaal +- 500 euro
e-boiler (daalderop duo 80l) 125,- (2de hands)
Subsidie: 2300 euro

Netto 325 euro }:O

mrt t/m sept. heb ik ruim voldoende opbrengst om nauwelijks (of zelfs geen) na-verwraming te hoeven doen.
nov/dec/jan nagenoeg '100%' maar dankzij het buffervat a 400 liter welke minimaal 18 graden is (zolder, niet verwarmd, soms 18gr hierdoor, gemiddeld 25 in die periode, zie afbeeldingen) is mijn naverwarming ook nihil (20 naar 65 in de e-boiler)

wat doet de e-bolier aan electra?
±105kWh gemiddeld per maand (okt/nov/dec/jan/feb)
Kosten: 100 euro per jaar (0,21ct, ik reken even geen PV mee in deze)

Streep dit weg tegen 400m3 gas besparing (75ct = 300 euro)

Een voordeel van 200 euro per jaar & geen gas verbruik meer

in 1,5 jaar terugverdiend - electra kost 'geen drol' en straks uitbreiding met accus (lees : over tig jaar als saldering echt stopt) komt het wel goed

Ik kan nog efficiënter naverwarmen door de WP te gaan gebruiken of een losse WP aan te sluiten op het vat, waarmee de e-boiler weg kan. Dit overweeg ik nog steeds - maar DAT is een kosten kwestie dat ik het niet doe (TVT is te lang in mijn situatie, dus keuzes liggen elders).

Dus een ZB heeft absoluut meerwaarde in Nederland (huidige netto inkoopprijs ligt gelijk aan de subsidie in Nederland.

reken dus 800-1000 aan BTW + marge verkoper
en een dag of 2 arbeid a 2 man (1500) + materiaal (500)
2000 euro is daarmee dus wel degelijk haalbaar (netto na subsidie) en geeft een TVT a 10 jaar
prima deal lijkt mij.

400 liter water temperatuur: (puur ZB)
de periode VOOR september zat de sensor op een andere plek daarom afwijking in getallen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCcjJ6j7GFAYctoV2eChMdVEwrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8EFbaHFfexnISn0N2ZAYQvIQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57F_pAToPhD7eNhL2q745bdZCdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X8R0EOVt63S0c0Qlgmb09VQz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Crazy- op 09-03-2021 11:22 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Solar Masters schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:54:
[...]

De installatie van Verhoeven heeft in deze tijd last van schaduw van het huis van de buren. Begint iets later maar omdat hij onder een hoek van 55 graden staat haalt hij vaak daarna meer opbrengst in een kortere tijd.
Ik heb 2 van deze sets op het dak. Bruto 2x 4,64 m2, weet niet hoe ik de netto oppervlaktes bereken.

Het zwembad verwarmen is voor mij puur een luxe en handig om het vat te koelen in de zomer lees win win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Sumar schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:21:
[...]

Ik heb 2 van deze sets op het dak. Bruto 2x 4,64 m2, weet niet hoe ik de netto oppervlaktes bereken.

Het zwembad verwarmen is voor mij puur een luxe en handig om het vat te koelen in de zomer lees win win.
Wat voor merk? type? Hellingshoek? oriëntatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Crazy- schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:12:
om maar even wat te posten mbt ZB aanschaf 6 jaar terug, situatie 4 personen (2kind/2volw)

400 liter vat, 3x 2,5m2 plaat, schuin dak (OEG)
2000 euro / excl montage (DIY)
materiaal +- 500 euro
e-boiler (daalderop duo 80l) 125,- (2de hands)
Subsidie: 2300 euro

Netto 325 euro }:O

mrt t/m sept. heb ik ruim voldoende opbrengst om nauwelijks (of zelfs geen) na-verwraming te hoeven doen.
nov/dec/jan nagenoeg '100%' maar dankzij het buffervat a 400 liter welke minimaal 18 graden is (zolder, niet verwarmd, soms 18gr hierdoor, gemiddeld 25 in die periode, zie afbeeldingen) is mijn naverwarming ook nihil (20 naar 65 in de e-boiler)

wat doet de e-bolier aan electra?
±105kWh gemiddeld per maand (okt/nov/dec/jan/feb)
Kosten: 100 euro per jaar (0,21ct, ik reken even geen PV mee in deze)

Streep dit weg tegen 400m3 gas besparing (75ct = 300 euro)

Een voordeel van 200 euro per jaar & geen gas verbruik meer

in 1,5 jaar terugverdiend - electra kost 'geen drol' en straks uitbreiding met accus (lees : over tig jaar als saldering echt stopt) komt het wel goed

Ik kan nog efficiënter naverwarmen door de WP te gaan gebruiken of een losse WP aan te sluiten op het vat, waarmee de e-boiler weg kan. Dit overweeg ik nog steeds - maar DAT is een kosten kwestie dat ik het niet doe (TVT is te lang in mijn situatie, dus keuzes liggen elders).

Dus een ZB heeft absoluut meerwaarde in Nederland (huidige netto inkoopprijs ligt gelijk aan de subsidie in Nederland.

reken dus 800-1000 aan BTW + marge verkoper
en een dag of 2 arbeid a 2 man (1500) + materiaal (500)
2000 euro is daarmee dus wel degelijk haalbaar (netto na subsidie) en geeft een TVT a 10 jaar
prima deal lijkt mij.

400 liter water temperatuur: (puur ZB)
de periode VOOR september zat de sensor op een andere plek daarom afwijking in getallen
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En dat is enkel een vlakkeplaat vermogen voor 352 liter en dan ook nog een goedkopere OEG meander collector.

Met een vacuümbuis collector zou het hele jaar door die temperatuur al hoger zijn.

Wat is de hellingshoek en richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Solar Masters schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:36:
[...]

Wat voor merk? type? Hellingshoek? oriëntatie?
Merk: Technique Energy
Type: MC30 met 24 mm heatpipe kop
Ligging: zuid
Hellingshoek: 35 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Sumar schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:43:
[...]

Zonder spiegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Ja, zonder spiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Sumar schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:43:
[...]

Jezus die hebben niet eens het certificaat op eigennaam staan.....

2,83m2 apertuur oppervlakte per stuk. Maakt 283 liter totaal. Dus erg weinig voor 1000 liter. Zelfs nog met booster.

Wat voor buffer staat er bij je? En wat voor regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Solar Masters schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:51:
[...]

Jezus die hebben niet eens het certificaat op eigennaam staan.....

2,83m2 apertuur oppervlakte per stuk. Maakt 283 liter totaal. Dus erg weinig voor 1000 liter. Zelfs nog met booster.

Wat voor buffer staat er bij je? En wat voor regeling?
Ik heb dit vat: https://www.techniq.nl/buffervat-1000-liter-hygiene-met-1-wisselaar-made.html

Heb een Resol Deltasol CS Plus regeling.

Installateur had destijds al gezegd dat het aantal heatpipes heel laag was. Ik zou het een jaar proberen en dan kon er nog een setje bij, was de set wel klaar voor gemaakt. Maar gezien je reactie lijkt me dit een goed plan.

Hoe kom je trouwens aan die 2,83 m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Sumar schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:57:
[...]

Ik heb dit vat: https://www.techniq.nl/buffervat-1000-liter-hygiene-met-1-wisselaar-made.html

Heb een Resol Deltasol CS Plus regeling.

Installateur had destijds al gezegd dat het aantal heatpipes heel laag was. Ik zou het een jaar proberen en dan kon er nog een setje bij, was de set wel klaar voor gemaakt. Maar gezien je reactie lijkt me dit een goed plan.
Jammer dat je er niet 1 hebt met twee wisselaars.....

Is pomp en expansievat al wel berekend voor meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Solar Masters schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:58:
[...]

Jammer dat je er niet 1 hebt met twee wisselaars.....

Is pomp en expansievat al wel berekend voor meer?
Ja alles is daar op voorbereid, heb nog plek voor 1 set van 30 HP dus dat ga ik dan ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Sumar schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:59:
[...]

Ja alles is daar op voorbereid, heb nog plek voor 1 set van 30 HP dus dat ga ik dan ook doen.
hoeveel liter expansievat heb je nu staan? en wat is de opvoerhoogte en ca. leidinglengte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Solar Masters schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:41:
[...]

En dat is enkel een vlakkeplaat vermogen voor 352 liter en dan ook nog een goedkopere OEG meander collector.

Met een vacuümbuis collector zou het hele jaar door die temperatuur al hoger zijn.

Wat is de hellingshoek en richting?
inderdaad, de 4-plus meander plaat: https://www.oeg.net/plaat...eanderabsorptie-516000000
zuid, 40 graden.

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 09-03-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Lastige collector, Hoeveel % pomp uitsturing zie jij nog flow? Of hoe staat het toerental en pomp afgesteld?

Vaak niet goed moduleerden te krijgen namelijk door de enorme weerstand van de collector. Denk dat 3 achter elkaar ookal aardig het maximale is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Solar Masters schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:00:
[...]

hoeveel liter expansievat heb je nu staan? en wat is de opvoerhoogte en ca. leidinglengte?
60 liter expansievat, die staat op zolder vlak onder de heatpipes, lengte leiding van expansievat naar HP is ongeveer 1,5 a 2 meter. Recht onder het expansievat staat m`n hygienevat, zo`n 2,5 meter lager, mijn woning is niet heel hoog.

[ Voor 7% gewijzigd door Sumar op 09-03-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Sumar schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:11:
[...]

60 liter expancievat, die staat op zolder vlak onder de heatpipes, zal zo`n 2 meter zijn denk ik. Recht onder het expancievat staat m`n hygienevat, zo`n 2,5 meter lager, mijn woning is niet heel hoog.
Das ook niet echt handig? Zal niet lang mee gaan dan.

Teken eens een schema als je tijd hebt met een paar afstanden erbij. Op de pompgroep is de aanschuiting van het expansievat dus afgedopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Solar Masters schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:10:
[...]

Lastige collector, Hoeveel % pomp uitsturing zie jij nog flow? Of hoe staat het toerental en pomp afgesteld?

Vaak niet goed moduleerden te krijgen namelijk door de enorme weerstand van de collector. Denk dat 3 achter elkaar ookal aardig het maximale is.
Gestuurde pomp, PWM. helaas is de flowmeter in het solarstation slecht af te lezen.
Dit zou ik eigenlijk nog wel een keer willen aanpakken; omdat ik verder geen direct inzicht heb in rendement.

Momenteel monitor ik alleen de aanvoer vanaf het dak, de retour moet ik nog een sensor plaatsen. Mis dan alleen nog de flow(meter) - ik zoek er 1 3/4" geschikt voor glycol, met een digitale/pulse uitgang oid.

Desalniettemin ben ik zeer tevreden over de opbrengst; heb deze vrij strak afgeregeld. Zal de parameters weer eens opzoeken >:)

P1.16.0inschakeldifferentie
P1.23.0uitschakeldifferentie
P1.102.0SENSORHYSTERESE
P1.172.0HYSTERESE VOOR MINIMALE TEMPERATUREN
P1.18-3.0HYSTERESE VOOR MAXIMALE TEMPERATUREN EN GREN- STEMPERATUREN
P2.120MINIMALE SENSORTEMPERATUUR T1
P2.2120MAXIMALE SENSORTEMPERATUUR T1
P2.340MINIMALE SENSORTEMPERATUUR T2
P2.490MAXIMALE SENSORTEMPERATUUR T2
P2.17140COLLECTORGRENSWAARDE TEMPERATUUR
P2.184DE TEMPERATUUR VAN DE COLLECTOREN VOOR VORSTBESCHERMING
S3.12 / PWMWERKING VAN DE SOLARPOMP R2
S3.21 / 40%MIN. SNELHEID VOOR SOLARPOMP
S3.320TIJD VAN MAX. SNELHE- ID VOOR SOLARPOM
S3.420MIN. PWM / 0-10 V VOOR SOLARPOMP R2
S3.5100MAX. PWM / 0-10 V VOOR SOLARPOMP R2
S3.6100PWM UITSCHAKELEN/ 0- 10 V VOOR SOLARPOMP R2

[ Voor 45% gewijzigd door Crazy- op 09-03-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Zal vanavond proberen een schema te maken, maar kort samengevat.

Nok van mijn woning is 5,5 meter. De heatpipes liggen recht boven mijn vat en de leiding kan in 1 rechte lijn naar beneden. Omdat mijn techniekruimte net iets te klein was heeft hij het expansievat op de zolder recht boven mijn vat en onder de HP geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Crazy- schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:17:
[...]

Mis dan alleen nog de flow(meter) - ik zoek er 1 3/4" geschikt voor glycol, met een digitale/pulse uitgang oid.
Daar ben ik ook nog naar op zoek, al een idee ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:17:
S3.5100MAX. PWM / 0-10 V VOOR SOLARPOMP R2
S3.6100PWM UITSCHAKELEN/ 0- 10 V VOOR SOLARPOMP R2
Gaat hij wel eens naar max snelheid bij jou?

Vraag me nl. af of die laatste waardes dan wel kloppen met elkaar. Mijn OEG huismerk pomp pakt bijv. bij 91% PWM signaal al het max toerental. En bij 100% signaal schakelt PWM inderdaad uit => pomp valt in het standaardprogramma waar hij toevallig op staat. Of wellicht heb je dat óók op max snelheid staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
Solar Masters schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:59:
[...]

Met 2 spiralen en een booster kom je wel wat hoger in temperatuur
Wat is een booster ? Heb geprobeerd het te zoeken in het forum, maar kan niet 1.2.3. er iets over vinden.
waarom haal je soms je reacties weg? probeer een beetje terug te lezen, maar soms zijn je reacties leeg (of met 1 letter)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

MarFan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:39:
[...]

Daar ben ik ook nog naar op zoek, al een idee ?
nee helaas, is lastig te vinden behalve wat AliExpress meuk

Pagina: 1 ... 26 ... 66 Laatste