Zijn idd analoog, zitten standaard in onze pompgroepen maar ik zou ze ook los kunnen leveren denk ik. Hij is echter speciaal ontwikkeld voor de glycol systemen en heeft ook een vulaansluiting eraan. De enige andere optie voor jou is een V40 flowmeter. Weet alleen niet uit mijn hoofd op welke regelingen deze allemaal kan worden aangesloten.Gwaihir schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:12:
[...]
Heb je een linkje naar wat meer over die sensoren? Zijn ze analoog? (Google hielp me niet.)
Ik heb hier in de verwarming nog wat rond te schuiven omdat ik die ondergrens van de Grundfos direct flowsensoren heb onderschat / de flow heb overschat. Ik heb zelfs een 5-100 exemplaar in de vloerverwarming zitten. Maar helaas brengt die een (te) groot deel van z'n tijd door onder de 5l/min.
Ik dacht zo'n 1-12l/min bij te kopen (analoog) en dan e.e.a. door te schuiven. (VVW wordt dan 2-40l/min.) Maar ik hoor graag andere / betere opties.
het systeem staat nu na paar dagen ontluchten op 1,5 bar en blijft daarop stabiel. denk dat dat wel goed is?Solar Masters schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:20:
[...]
En hoe heb je hem nu dan afgesteld?
Voordruk expansievat en bedrijfsdruk?
het witte solar expansievat is een 18 liter met 0,5 bar voordruk. Is exacte vervanging van wat er hing van Flamenco. Systeem staat recht onder dak met 48 heatpipes. ow nee, 47 want 1 gebroken.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Iemand toevallig nog een idee
waar ik een Grundfos UPM3 solar pomp vandaan kan halen ?
Los zijn ze bijna niet te vinden.
En spare parts ook niet
Anders wordt het toch maar weer een losse pomp unit bestellen a 180 eu ...
waar ik een Grundfos UPM3 solar pomp vandaan kan halen ?
Los zijn ze bijna niet te vinden.
En spare parts ook niet
Anders wordt het toch maar weer een losse pomp unit bestellen a 180 eu ...
246 euro bij ons. incl. btw
Knap als je hem voor 180 kan krijgen!
Knap als je hem voor 180 kan krijgen!
@Solar Masters Boeven zijn het bij jullie 
Duitsland 180 + enkele pompgroep https://www.solardirekt24...arpumpe-solarstation?c=59\
Duitsland 180 + enkele pompgroep https://www.solardirekt24...arpumpe-solarstation?c=59\
Lol! Denk dat je nu wel gevonden hebt waarom je 'm niet los kunt bestellen: je krijgt er gratis een solar-groep bij. Da's echt een indrukwekkend strakke prijs!Swenno schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:02:
@Solar Masters Boeven zijn het bij jullie
zo eerste dag van het jaar dat er serieus wat gebeurde. 800 liter boiler 8 graden opgewarmd. van 33 graden naar 41 graden. De wp hoeft vandaag minder te doen voor het sww.
Lol, wat er omheen zit zou ik ook niet op de muur willen hebbenGwaihir schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:15:
[...]
Lol! Denk dat je nu wel gevonden hebt waarom je 'm niet los kunt bestellen: je krijgt er gratis een solar-groep bij. Da's echt een indrukwekkend strakke prijs!
Goedkope China rommel.
Hier 800 liter van 32.3 naar 57.8jerh schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:25:
zo eerste dag van het jaar dat er serieus wat gebeurde. 800 liter boiler 8 graden opgewarmd. van 33 graden naar 41 graden. De wp hoeft vandaag minder te doen voor het sww.
mooie score, vast meer collectoren dan mijn 6x 1.6m2 vlakke plaat.Solar Masters schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:30:
[...]
Hier 800 liter van 32.3 naar 57.8
[Afbeelding]
Geen idee hoeveel kWh maar de WP ging door de ZB een kleine 2 uur uit bij 3 graden buitentemperatuur. 
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ga7Q1Vi2d91ayeKE5tw204ed.jpg?f=user_large)
150L SWW boiler staat op 58 graden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ga7Q1Vi2d91ayeKE5tw204ed.jpg?f=user_large)
150L SWW boiler staat op 58 graden.
[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 26-01-2021 00:21 ]
Vraagje mbt de thermal paste voor de heatpipes in de collector, de plek waar de installatie nu komt te staan is waarschijnlik een tijdelijke totdat het andere dak gerenoveerd is (meer uit het zicht). Dus ik wil de heatpipes straks weer uit de collector kunnen halen, wat is jullie ervaring voor goede pasta die ook weer los wil na een aantal seizoenen?
25.010 Wattpiek Oost / West
Gewoon er tussen doen wat er bij geleverd zit!Laurens__ schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:54:
Vraagje mbt de thermal paste voor de heatpipes in de collector, de plek waar de installatie nu komt te staan is waarschijnlik een tijdelijke totdat het andere dak gerenoveerd is (meer uit het zicht). Dus ik wil de heatpipes straks weer uit de collector kunnen halen, wat is jullie ervaring voor goede pasta die ook weer los wil na een aantal seizoenen?
Kan altijd uit elkaar en schoongemaakt worden, en een nieuwe tube pasta kun je dan altijd kopen.
Heb zelf een messing borsteltje op een accuboor van de zelfde diameter als onze heatpipekop van 25mm,
:strip_exif()/f/image/q3I6jFgOzu80RRK4Aj2vVMyP.jpg?f=fotoalbum_large)
ff door de manufault heen en klaar. Heatpipe koppen zelf zijn ook wel schoon te maken met remmenreiniger bvb.
[ Voor 19% gewijzigd door Solar Masters op 27-01-2021 15:33 ]
We zijn weer een stapje verder.
Kapotte pomp + controller zijn vervangen.
Alles werkt nu op 1 ding na en dat is de grundfos direct flow sensor.
De flow wordt wel weergeven maar de temperatuur niet. En daardoor ook een storing op de SLT.
Wat ik uit het boekje kan halen is dat er iets met de aarde gedaan moet worden en wordt er verwezen naar bladzijde 6.
Alleen op bladzijden 6 staat er niks over.
Wat ik heb gevonden is dat het sensor massa blok doorverbonden moet worden met PE.
Dus eigenlijk mijn vraag.
Wat moet er precies gebeuren ? Voordat er weer een controller kapot gaat en ik vermoord wordt thuis
De flow wordt wel weergeven maar de temperatuur niet. En daardoor ook een storing op de SLT.
Wat ik uit het boekje kan halen is dat er iets met de aarde gedaan moet worden en wordt er verwezen naar bladzijde 6.
Wat ik heb gevonden is dat het sensor massa blok doorverbonden moet worden met PE.
Wat moet er precies gebeuren ? Voordat er weer een controller kapot gaat en ik vermoord wordt thuis
Vanmiddag nagelezen, want ik heb hier problemen met de flow meting van twee van die sensoren (in CV systeem). Denk dat dit bij mij wellicht vergeten is. Maar zie niet zo waarom dat effect zou hebben op de temperatuurmeting, zeker niet als je 't over een digitaal exemplaar hebt (Resol protocol).Swenno schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:49:
Verder lees ik over het vermijden van waterslag als je de flow sensor heel wilt houden. Tja.. laat hier nu een verkeerd aangesloten radiator wél waterslag veroorzaken. Dus ik hoop maar dat ze niet aan gort geslagen blijken.. Verklaard het ineens (vrijwel) totaal ontbreken van waarden wel beter dan een wat zwevende nul.
Snap helaas nog niet wat je wilde vragen. Je moet, zoals je zegt, de nul (GND) met PE (aarde) verbinden.
@Gwaihir
Heb al wat zitten doorlussen met de GND en PE maar hou de meldcode 0002 sensor fout kortsluiting.
Dus vermoed dat de kabel kapot is of misschien de meting naar zijn gort is door de eerdere overbelasting op het 10V systeem.
Als ik een keer tijd heb ga ik de kapotte controller even door meten en kijken of ik daar mogelijk het probleem kan vinden.
Voor nu dan maar geen flow meting. Tot dat het probleem gevonden is
Heb al wat zitten doorlussen met de GND en PE maar hou de meldcode 0002 sensor fout kortsluiting.
Dus vermoed dat de kabel kapot is of misschien de meting naar zijn gort is door de eerdere overbelasting op het 10V systeem.
Als ik een keer tijd heb ga ik de kapotte controller even door meten en kijken of ik daar mogelijk het probleem kan vinden.
klopt je polariteit van de flowsensor, zit er een van de twee draden al aan aarde, zodat je nu kortsluiting hebt.Swenno schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:30:
@Gwaihir
Meestal kabelbreuk of laten vallen.Swenno schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:49:
We zijn weer een stapje verder.
Of hij heeft toch ook op zijn donder gekregen en is ook stuk.
Een verbouwing van onze zolder is aanstaande, dat is dus een prima moment om mijn huidige setup verder te tweaken.
Momenteel:
- 400 liter hygiene vat
- 80 liter Daalderop Duo
- 7,5m2 collectoren t.b.v. hygiene vat
- 5kW Panasonic WP
Hiermee komen we goed de winter door, echter er komt een bad einde van het jaar en dan is deze oplossing niet afdoende.
Mijn voorkeur is dus om het hygiene vat minimaal 50-60 graden te hebben het hele jaar door. En hiervoor zijn veel mogelijkheden ....
De Hewalex Warmtepomp 3,0kW spreekt mij heel erg aan; welke ik dan parallel aan de MV wil koppelen.
Nu is 360m3/uur fors - geen idee wat mijn MV nu doet. Maar 24/7 verwarmen hoeft uiteraard niet dus de extra lucht flow (??) zal wellicht niet zo\n probleem zijn.
2de optie is een 3-weg klep WP (Panasonic) CV<>Hygienevat - maar heeft niet mijn voorkeur.
eigenlijk zoek ik een soort van bevestiging en/of alternatieve oplossing ideeen.
Momenteel:
- 400 liter hygiene vat
- 80 liter Daalderop Duo
- 7,5m2 collectoren t.b.v. hygiene vat
- 5kW Panasonic WP
Hiermee komen we goed de winter door, echter er komt een bad einde van het jaar en dan is deze oplossing niet afdoende.
Mijn voorkeur is dus om het hygiene vat minimaal 50-60 graden te hebben het hele jaar door. En hiervoor zijn veel mogelijkheden ....
De Hewalex Warmtepomp 3,0kW spreekt mij heel erg aan; welke ik dan parallel aan de MV wil koppelen.
Nu is 360m3/uur fors - geen idee wat mijn MV nu doet. Maar 24/7 verwarmen hoeft uiteraard niet dus de extra lucht flow (??) zal wellicht niet zo\n probleem zijn.
2de optie is een 3-weg klep WP (Panasonic) CV<>Hygienevat - maar heeft niet mijn voorkeur.
eigenlijk zoek ik een soort van bevestiging en/of alternatieve oplossing ideeen.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Is dat een aan/uit apparaat, of heeft hij ook een lagere stand, met een lagere flow? Op zich is hergebruik van de warmte die de mechanische ventilatie er toch uit gooit top. Maar die draaien meen ik zo'n 100 tot 400 kuub/uur. Dus met 380m3/uur imiteer je in feite de max stand van de MV en zuig je elders extra veel koude lucht je huis in.Crazy- schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:17:
Altijd nog beter dan met 100% koude lucht van buiten je SWW maken, dat wel. Maar als je 'n 200m3/uur stand zou hebben voor 'vrijwel altijd', dan zit je beter.
Een ander topic hier suggereert dat er ook een 2,5kW model is, al dan niet onder de merknaam Solmax. Weet niet of 't kleiner is met vergelijkbare efficiëntie, of ouder.
Mbt debiet heb ik een vraag gesteld aan een willekeurige shop die hem aanbied.. incl. een optie tot installatie bewijs.Gwaihir schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:54:
[...]
Is dat een aan/uit apparaat, of heeft hij ook een lagere stand, met een lagere flow? Op zich is hergebruik van de warmte die de mechanische ventilatie er toch uit gooit top. Maar die draaien meen ik zo'n 100 tot 400 kuub/uur. Dus met 380m3/uur imiteer je in feite de max stand van de MV en zuig je elders extra veel koude lucht je huis in.
Altijd nog beter dan met 100% koude lucht van buiten je SWW maken, dat wel. Maar als je 'n 200m3/uur stand zou hebben voor 'vrijwel altijd', dan zit je beter.
Een ander topic hier suggereert dat er ook een 2,5kW model is, al dan niet onder de merknaam Solmax. Weet niet of 't kleiner is met vergelijkbare efficiëntie, of ouder.
rest de vraag nog wel : in principe kan ik hiermee mijn 80l daalderop weghalen; eventueel een backup heater plaatsen in het hygienevat indien WP faalt (..)
De Hewalex aansluiten op de uitgang van de MV lijkt mij ook niet direct ideaal ivm de dubbele pomp wat je dan gaat creëren. (pomp mv achter pomp wp)
Men geeft aan dit op te lossen met een T stuk op de uitgang van de MV; waarmee je dus gemengde lucht binnen/buiten in je WP stopt? (Aanzuiging vanuit binnen & buiten samen)
wb. de 2,5 : die heeft niet die hogere subsidie, is ook ouder model zover ik weet
[ Voor 14% gewijzigd door Crazy- op 03-02-2021 10:32 ]
@Crazy- Wat dacht je van in de winter (stookseizoen) gewoon het vat mee te laten draaien op de WP, en na te verwarmen met een doorstroomverwarmer?
Weinig tot geen stilstand verliezen en onbeperkt warm water.
Minimale investering, ruimte benodigd en installatie werk.
[ Voor 29% gewijzigd door Helhond op 03-02-2021 10:40 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
@Crazy- snap je tekort niet zo goed. (als je de aanpassing van @Helhond gebruikt)
als je je duo op 70 graden zet en dan water uit je hygieneboiler (30 graden?) haalt en met water uit de duo bijmengen naar 50 graden brengt, dan heb je toch 160 liter ofzo op 50 graden.
Dat icm aanvoer op 15 graden geeft je toch op 40 graden ~240 liter water?
sterker nog als je mengkraan het aankan kan je dit sommetje ook maken met 45 of 40 graden uit de boilers en kom je nog verder....
als je je duo op 70 graden zet en dan water uit je hygieneboiler (30 graden?) haalt en met water uit de duo bijmengen naar 50 graden brengt, dan heb je toch 160 liter ofzo op 50 graden.
sterker nog als je mengkraan het aankan kan je dit sommetje ook maken met 45 of 40 graden uit de boilers en kom je nog verder....
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 03-02-2021 10:41 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Helhond schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:38:
@Crazy- Wat dacht je van in de winter (stookseizoen) gewoon het vat mee te laten draaien op de WP, en na te verwarmen met een doorstroomverwarmer?
Doorstromer is ook een afweging; maar ik zoek ook naar efficiëntie. Een doorstromer is weer 3-fase / 11kW minimaal vermogen (ook al zal deze uiteraard niet continue dat vermogen gaan gebruiken, moet dat even berekenen)BarryH schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:40:
@Crazy- snap je tekort niet zo goed. (als je de aanpassing van @Helhond gebruikt)
Het vat (400l) is in de winter 20 graden continue, (binnen temperatuur). Dus ik krijg er altijd wel 20 graden uit.
Verder is de Duo natuurlijk inefficient met een COP van 1; daarom voorkeur voor WP om die 400 liter warm te houden. (Dit ook ivm bad tzt, meer buffer). De Duo heeft nu al een verbruik van 150kWh per maand.ingesteld op stand 2. (75oC)
Ga er maar van uit dat die doorstromer ook echt wel 11kW pakt, wanneer het bad vol loopt. SWW pakt hier ca. 30kW (thermisch) tijdens vollopen van het bad. Loopt dat 'ns noemenswaardig terug (omdat de hygiëne boiler een keertje niet zo warm is), dan schiet het vullen niet bijster meer op. Begin je bij 30 graden, door @Helhond's voorstel op te pakken je WP dat te laten doen, dan lijkt me dat +11kW volstaat. Je zet met de 30 graden vat dan wel vol in op 't idee dat zo'n hygiëne spiraal geen legionella geeft.Crazy- schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:51:
Doorstromer is ook een afweging; maar ik zoek ook naar efficiëntie. Een doorstromer is weer 3-fase / 11kW minimaal vermogen (ook al zal deze uiteraard niet continue dat vermogen gaan gebruiken, moet dat even berekenen)
Het vat (400l) is in de winter 20 graden continue, (binnen temperatuur). Dus ik krijg er altijd wel 20 graden uit.
@Crazy- een ventilatieluchtwp is ook niet super efficient:
Alleen als je toch op hoog volume ventileert, dan is het inderdaad het benutten van warmte die je anders naar buiten stuurt.
Echter: als je CO2 gestuurd ventileert heb je grote/redelijke/zeerhuisafhankelijk kans dat je een groot deel van de dag met een laag debiet toekan. Echter bij laag debiet werkt je VLWP niet (die heeft minimaal x m3/uur nodig).
En: verkijk je niet op je standbyverlies van een boiler.
80L heet en de rest 30 graden lijkt me een mooie mix geven.
Alleen als je toch op hoog volume ventileert, dan is het inderdaad het benutten van warmte die je anders naar buiten stuurt.
Echter: als je CO2 gestuurd ventileert heb je grote/redelijke/zeerhuisafhankelijk kans dat je een groot deel van de dag met een laag debiet toekan. Echter bij laag debiet werkt je VLWP niet (die heeft minimaal x m3/uur nodig).
En: verkijk je niet op je standbyverlies van een boiler.
80L heet en de rest 30 graden lijkt me een mooie mix geven.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Vergeet niet dat het een hygiene straal is he; legionella heeft geen kans dankzij de dagelijkse doorstroming - rvs etc etc.Gwaihir schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:17:
[...]
Ga er maar van uit dat die doorstromer ook echt wel 11kW pakt, wanneer het bad vol loopt. SWW pakt hier ca. 30kW (thermisch) tijdens vollopen van het bad. Loopt dat 'ns noemenswaardig terug (omdat de hygiëne boiler een keertje niet zo warm is), dan schiet het vullen niet bijster meer op. Begin je bij 30 graden, door @Helhond's voorstel op te pakken je WP dat te laten doen, dan lijkt me dat +11kW volstaat. Je zet met de 30 graden vat dan wel vol in op 't idee dat zo'n hygiëne spiraal geen legionella geeft.
maar goed, 11kW / 400V - is een grove 3x16A - dit gecombineerd met Quooker, WP, electrische auto etc etc en met max. 3x 25A is dat nog nog eens een issue. Nu zie ik wel eens wat pieken van 16-20A per fase op drukke momenten in huis
Ook omdat er ook nog een (max) 11kW kookplaat gaat komen ... gaat mijn voorkeur niet naar een doorstromer;
ter indicatie nu
[ Voor 22% gewijzigd door Crazy- op 03-02-2021 11:32 ]
@Crazy- Het RVS is juist niet gunstig. Op koper heeft legionella veel minder kans. Het is de doorstroming - geen dode hoeken - die legionella geen kans wordt geacht te geven. Ben nog niemand buiten @Helhond tegengekomen die daar in de praktijk volledig op vertrouwt. Ik let er zelf dus toch ook maar op dat het vat zo af en toe 'ns heet genoeg wordt. (Nou ja.. de aansturing doet dat inmiddels dat voor me, maar wel zonder domweg wekelijks een energieverspillingscyclus in te zetten
.)
En inductiekookplaat? Ik heb hier de elektra slim gemaakt: Quooker schakelt af bij fors gebruik elders, evenals een close-in boiler. De nog te plaatsen doorstroomverwarmers zullen dat ook doen en de modulatie van de WP t.z.t. ook. (Ik heb 'm nog niet boven de 1100W elektrisch gezien, over 3 fasen, dus ik heb nog geen haast.)
Edit: ah, die kookplaat zet je er net bij
. M.b.t. die pieken: de hoofdzekering is wel een hele trage zekering. Hij ligt er niet bij één piekje uit, zoals je groepen dat doen op hun 16A. Je hebt dus wel reactietijd.
En inductiekookplaat? Ik heb hier de elektra slim gemaakt: Quooker schakelt af bij fors gebruik elders, evenals een close-in boiler. De nog te plaatsen doorstroomverwarmers zullen dat ook doen en de modulatie van de WP t.z.t. ook. (Ik heb 'm nog niet boven de 1100W elektrisch gezien, over 3 fasen, dus ik heb nog geen haast.)
Edit: ah, die kookplaat zet je er net bij
[ Voor 11% gewijzigd door Gwaihir op 03-02-2021 11:43 ]
Mag ik vragen wat jij gebruikt om de apparaten uit te schakelen bij hoog verbruik? Ik ga daar ook tegenaan lopen dat ik dat nodig heb straks.[b]Gwaihir in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"
;-) legionella ben ik in ieder geval niet bang voor, gebruik dit vat al 3+ jaar haha.Gwaihir schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:40:
@Crazy- Het RVS is juist niet gunstig. Op koper heeft legionella veel minder kans. Het is de doorstroming - geen dode hoeken - die legionella geen kans wordt geacht te geven. Ben nog niemand buiten @Helhond tegengekomen die daar in de praktijk volledig op vertrouwt. Ik let er zelf dus toch ook maar op dat het vat zo af en toe 'ns heet genoeg wordt. (Nou ja.. de aansturing doet dat inmiddels dat voor me, maar wel zonder domweg wekelijks een energieverspillingscyclus in te zetten.)
uiteraard is er met slimmigheden van alles mogelijk qua in-/uitschakelen van apparaten. W.b. de Quooker is dat zeker een no-brainer, easy en mis je niks aan als ie even uit staat. Evenzo kan ik de auto ook regelen; dat is ook geen issue. De combinatie inductie + WP + doorstromer zal dan wellicht nog overblijven.
Ik heb werkelijk _geen_ idee wat een gemiddelde fase belasting is bij een inductieplaat; maar dat is van latere zorg. Nu eerst maar eens kijken naar het doel:
een goede buffer aan warm water hebben t.b.v. douchen + bad en dit zo efficient mogelijk warm maken / houden.
ik weet dat ik momenteel geen mixer heb na de Daalderop ... stiekem vergeten tijdens het monteren. Deze ga ik zeker nog toevoegen tzt! Wel zit er 1 vanaf het 400l vat naar de Daaldoper, afgeregeld op 65oC.
Momenteel heb ik logica zo gemaakt dat de daalderop uitschakelt indien het 400l @ 60+ graden is
om even samenvattend het eea duidelijk te krijgen zijn mijn opties:
1) 80ll eboiler + 400l hygienevat via bestaande WP winter mee laten draaien + doorstromer
2) 400l hygienevat + Hewalex WP op temperatuur houden, waarbij >=55 voldoende is
3) 400li hygienevat voorzien van elec element (COP1) en deze laten sturen door PV overshoot teruglevering + nasturing om toch >=55 te halen
4) ??
in alle gevallen geldt wel : dit is met name nodig in de maanden okt/nov/dec/jan/feb/mrt
zelf zou ik dit oplossen m.b.v. Shelly 1PM modules; maar aangezien ik de meterkast volledig op de schop moet gaan gooien omdat deze vol is - kan het zo zijn dat ik in de meterkast zelf iets anders ga regelen - maar dat is luxe probleem hahaLaurens__ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:50:
[...]
Mag ik vragen wat jij gebruikt om de apparaten uit te schakelen bij hoog verbruik? Ik ga daar ook tegenaan lopen dat ik dat nodig heb straks.
De gemiddelde fase belasting van zo'n kookplaat is best bescheiden. Ik zie 'm vaak zo'n 1,6A aan/uit zetten. (Lage standen is paar seconden verwarming aan, paar seconden uit, etc.). Op 5500W boost krieltjes bakken (tegelijk met wat ander koken) is de grootste uitzondering tot nu toe.Crazy- schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:57:
Ik heb werkelijk _geen_ idee wat een gemiddelde fase belasting is bij een inductieplaat; maar dat is van latere zorg. Nu eerst maar eens kijken naar het doel:
een goede buffer aan warm water hebben t.b.v. douchen + bad en dit zo efficient mogelijk warm maken / houden.
ik weet dat ik momenteel geen mixer heb na de Daalderop ... stiekem vergeten tijdens het monteren. Deze ga ik zeker nog toevoegen tzt! Wel zit er 1 vanaf het 400l vat naar de Daaldoper, afgeregeld op 65oC.
[..]
3) 400li hygienevat voorzien van elec element (COP1) en deze laten sturen door PV overshoot teruglevering + nasturing om toch >=55 te halen
[..]
in alle gevallen geldt wel : dit is met name nodig in de maanden okt/nov/dec/jan/feb/mrt
Buffer en efficiënt verwarmen zou ik ook willen, is ook onze basis. (Al plannen we nog twee kleine doorstromers voor wastafels, omdat de leidinglengte 't daar onprettig en inefficiënt maakt.)
Waarom zit die mixer niet (alleen) na de Daalderop?
Optie drie lijkt me zeer geschikt.. voor de maand maart
Een hygiene spiraal (van RVS) zie ik niet anders dan een stuk leiding.Gwaihir schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:40:
@Crazy- Het RVS is juist niet gunstig. Op koper heeft legionella veel minder kans. Het is de doorstroming - geen dode hoeken - die legionella geen kans wordt geacht te geven. Ben nog niemand buiten @Helhond tegengekomen die daar in de praktijk volledig op vertrouwt.
Inhoud is beperkt en ook geen dode punten in het leidingwerk.
Dus ik weet niet wat het probleem is?
Het enige moment dat we even opletten met douchen is als dat rond etenstijd is.
Het moet niet zijn dat iemand onder de douche staat en er ook tegelijk ovens en de inductie worden aangeslingerd.
Maar dat is tot op heden deze winter nog niet voorgekomen.
Wel een keer gehad dat de doorstromer+oven+Quooker aan stonden, toen werd er 8,2 kW (±35A) over één fase getrokken voor een korte periode van ±20-30 seconden maar dat ging probleemloos op de 3x25A aansluiting.
Omdat wij nog smelt hoofdzekeringen hebben, heb ik in de groepenkast een 4-polige 25A C-karakteristiek automaat geplaatst, deze zou theoretisch bij overbelasting eerder moeten gaan dan de smelt hoofdzekeringen. Zover ik weet moet 40A meerdere minuten ook probleemloos gaan, maar de oven en inductie staat nooit op volle bak te gelijk te knallen terwijl er ook nog iemand staat te douchen.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Dat lijkt niemand echt zo te weten; of je wel / niet van een probleem moet spreken. Feit is wel dat inmiddels de meeste legionella problemen in Nederland niet meer door heetwatertoestellen veroorzaakt worden, maar door stukken leiding. Veelal koudwaterleiding waarin lange tijd water dood water en / of water van 25 graden of meer heeft gestaan. De moderne kunststof leidingen helpen daar niet bij, want ook die zijn een stuk legionellagevoeliger dan koper.Helhond schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:35:
Een hygiene spiraal (van RVS) zie ik niet anders dan een stuk leiding.
Inhoud is beperkt en ook geen dode punten in het leidingwerk.
Dus ik weet niet wat het probleem is?
Dus.. we zijn als landje er ver meer gekomen, maar het laat ons toch niet los?
Ik heb voor de zekerheid bij de grote vernieuwingsslag ook een aantal dode stukken koudwaterleiding laten weghalen. Waar bijv. in het verleden ergens een kraan zat en die bij de kraan i.p.v. het T-stuk was afgedopt.
Ik meet een aantal dingen, waaronder de kookplaat en ovens, met een KNX Meetrelais (2 stuks, elk 12-voudig). Die schakelen vervolgens ook Quooker e.d.. De besturing daarvoor is een Loxone Miniserver (Gen1). De WP rapporteert z'n verbruik ook aan de miniserver (nou ja.. het hoofdverbruik: de compressor) en wordt er tevens door aangestuurd. Het is de bedoeling de slimme meter uit te lezen met een Raspberry Pi, die dan tevens wat andere aanvullende taken kan oppakken. Maar daar heeft de leverancier van die oplossing me laten zitten, dus heb ik tot nu toe alleen de hardware en nog geen tijd gevonden om door te pakken. De PV tot slot wordt ook door 't ding uitgelezen en zo heb ik al best een aardige plaat.Laurens__ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:50:
[...]
Mag ik vragen wat jij gebruikt om de apparaten uit te schakelen bij hoog verbruik? Ik ga daar ook tegenaan lopen dat ik dat nodig heb straks.
Vaatwasser en wasmachine kun je niet botweg uitgooien. Niet tijdens het programma, en liever ook niet op voorhand, want ze hebben elk hun eigen timer. Daar dus de discipline ze niet tijdens het koken in te schakelen. Wel met logging waaruit blijkt of we die discipline inderdaad hebben. De WP wil ik dus zo nodig nog vertellen leren omlaag te moduleren, maar dat ligt nog daar 't zo nodig niet is. Dat is dan tevens de traagste en minst voorspelbare. Ik schat dat de reactietijd daarvan al met al zo 10 seconden is. En hij besluit regelmatig zelf, om technische redenen, tijdelijk zo'n 1100W te gaan trekken, hoe laag hij ook draait.
Trekt zo'n Shelly 16A?Crazy- schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:58:
[...]
zelf zou ik dit oplossen m.b.v. Shelly 1PM modules; maar aangezien ik de meterkast volledig op de schop moet gaan gooien omdat deze vol is - kan het zo zijn dat ik in de meterkast zelf iets anders ga regelen - maar dat is luxe probleem haha
Op papier ;-) heb hem achter de autolader, echter die is max 12A. dat gaat prima.
[ Voor 82% gewijzigd door Crazy- op 03-02-2021 14:16 ]
Dit zijn toch wel top dagen: 400 liter gisteren van 20 naar 50 graden en vandaag komt ie alweer richting de 65 ;-)
Hier is het systeem nog niet volledig up and running.
Oost kant gaat lekker.
West kant nog steeds onder de sneeuw ...
Zit er aan te denken om de West kant op te smelten, door deze eerst op temp te brengen en dan de pomp maar gewoon uit laten tot zonsondergang
Gisteren kortstondig gedaan door de collectorkop van 7 graden naar 25 graden op te warmen. Gaf uit eindelijk wel wat tijdswinst.
Oost kant gaat lekker.
West kant nog steeds onder de sneeuw ...
Zit er aan te denken om de West kant op te smelten, door deze eerst op temp te brengen en dan de pomp maar gewoon uit laten tot zonsondergang
Gisteren kortstondig gedaan door de collectorkop van 7 graden naar 25 graden op te warmen. Gaf uit eindelijk wel wat tijdswinst.
Goed, hier is de zonneboiler, of iig het leidingwerk, bevroren.
Niet handig, want gezien het een doorstroom model is, zit ik nu zonder warm water.
Kwam er gisteren rond 21:30 achter. Breman gaf niet thuis, want lag niet aan de ketel.
Nog even aan gedacht om quick and dirty een bypass te maken, maar risico dat ik toch 150 liter water naar binnen kreeg was me te groot. Vrees dat het de kou even uitzitten wordt en dan gaat dat ding waarschijnlijk bij het grofvuil
Niet handig, want gezien het een doorstroom model is, zit ik nu zonder warm water.
Kwam er gisteren rond 21:30 achter. Breman gaf niet thuis, want lag niet aan de ketel.
Nog even aan gedacht om quick and dirty een bypass te maken, maar risico dat ik toch 150 liter water naar binnen kreeg was me te groot. Vrees dat het de kou even uitzitten wordt en dan gaat dat ding waarschijnlijk bij het grofvuil
Hier komt de boileraf en toe een beetje uit zn winterslaap. De collectoren staan nog te veel in de schaduw (lees, zon staat nog te laag).
En zolang de cv nog geregeld aanslaat kan hett boilervat niet opwarmen.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Dat is toch niet erg? Die warmte is dan toch nuttig gebruikt?_Apache_ schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:23:
@Minitrooper , als een beetje temperatuur in het vat?
Zit al op 70C en douche al 3 dagen zonder gasgebruik.
Zit al op 70C en douche al 3 dagen zonder gasgebruik.
@Dapdodo en heb je dan ook je verwarming uit de ZB ondersteunt?
Nee, nog niet. Zit op voorstel van een installateur te wachten, hoe all-electric te gaan. Maar volgens mij heeft er geen een tijd. Zelf hik ik nog op een collector glycol spiraal in een open verdeler en die met een hygiëne spiraal voor laten verwarmen naar de boiler die door door de WP op temperatuur gehouden wordt.BarryH schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:22:
@Dapdodo en heb je dan ook je verwarming uit de ZB ondersteunt?
Dan de open verdeler bypassen als afgifte naar vloer voldoende is om WP niet te laten pendelen.
Statisch ziet dat er leuk uit, maar dynamisch is voor mij nog wat lastig te berekenen.
Dat is waar. Maar de afgifte is laag, meestal 500-700W..Gwaihir schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:35:
[...]
Dat is toch niet erg? Die warmte is dan toch nuttig gebruikt?
pakking vraagjeSolar Masters schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:06:
[Afbeelding]
Daarnaast voor het vlak afdichten rond om de collector zijn de goedkope groene, blauwe of witte NBR pakkingen ook uit te wisselen voor de betere PTFE pakkingen.
Ik heb geen zonneboiler, maar ik heb een SWW vat met een E-Element, en om de opslag capisiteit te verhogen wil ik die op een hogere temp laten draaien, (80graden) inmiddels zit er een circulatiepompje in
en worden de meerlaagse buis vervangen voor nieuwerwets koper
Maar ik kan nergens vinden welke temp welke pakking aankan nu zitten er van die groene fiber ringen tussen. ik dacht PTFE te willen, maar toen ik die van de beer (merk) had gevonden las ik dat het geschikt is tot 70 graden, en ik toch een 10 graden hoger wil. kan iemand mij het verschil tussen de verschillende pakkingen vertellen, de max temp kon ik van die groene fiber ringen bij de beer weer niet vinden.
@twain4me Ik heb zo een assortimentsdoosje
https://www.oeg.net/pakki...fiber-pakkingen-311910935
https://www.oeg.net/pakki...fiber-pakkingen-311910935
https://temtech.com.pl/re...centellen%20ws%203820.pdfDe afdichtingen zijn gemaakt van Centellen WS 3820. Volgens de vereisten voor afdichtingen voor gastoevoer zijn ze gasdicht en compatibel met solar-energie tot + 200 °C.
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-02-2021 14:03 ]
De installateur is eindelijk geweest en heeft het systeem aangepast. Aanvoer vvw zit nu bovenin.Solar Masters schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:21:
[...]
Nu de gelaagdheid nog
Ik zou zeggen een knappe regeling er op met datalogger en of internet. Meten is weten. Vaak is er een hoop extra uit te halen op die manier. Zoizo krijg je een veel beter beeld van wat er wel of niet werkt. En wat er beter kan aan de afnamen kant bvb
Bijgevoegd de diagrammen van voor en na.
:strip_exif()/f/image/W0cnyM6MVDIEV6TBf7cE8p4q.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/gMAtEM9WzRnMYBBQJb8iMsav.png?f=fotoalbum_large)
Gelaagdheid is er nu dus
Heb de laddomat geschakeld aan de Relais 2 van Delta Sol controller en een rookgasthermostaat. Is de pijp <90 graden dan schakeld hij de laddomat uit. Het in en uit laten schakelen d.m.v. dat relais moet ik nog verder aanpassen. Hij schakeld nu nog teveel aan en uit. Wordt vervolgd.
[ Voor 3% gewijzigd door Sumar op 14-02-2021 19:52 ]
Ik heb een AWB Helioset 150 zonneboiler en zou graag wat data willen loggen. Ik ben hier een absolute newbie in dus een beetje advies kan geen kwaad denk ik. Volgens de handleiding ziet het elektriciteitsschema van de boiler er als volgt uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/LqaEVywbGtnUVej2mtLc7HKK.png?f=user_large)
Er zijn dus 3 temperatuursensoren aangesloten op posities 7, 8 en 9.
7 = Buitentemperatuur (denk ik).
8 = Huidige temperatuur boiler inhoud.
9 = Temperatuur van opgewarmde retourvloeistof in de leiding (denk ik).
Hoe moeilijk is het om deze uit te lezen, en wat heb ik daar voor nodig? De voltages die erbij staan verwarren me een beetje. Is de range van 5v tot 24v? Kan ik simpelweg een multimeter gebruiken om eens te zien wat voor voltages er op de draden staat? Ik heb wel eens van Arduino gehoord maar nooit mee gewerkt. Bestaat er een Arduino waarmee ik deze 3 temperatuursensoren kan "aftappen" en die ook wifi heeft zodat ik hem ergens anders weer uit kan lezen? Of kan ik hier beter een Raspberry Pi met eventuele accessoires voor gebruiken?
:fill(white):strip_exif()/f/image/LqaEVywbGtnUVej2mtLc7HKK.png?f=user_large)
Er zijn dus 3 temperatuursensoren aangesloten op posities 7, 8 en 9.
7 = Buitentemperatuur (denk ik).
8 = Huidige temperatuur boiler inhoud.
9 = Temperatuur van opgewarmde retourvloeistof in de leiding (denk ik).
Hoe moeilijk is het om deze uit te lezen, en wat heb ik daar voor nodig? De voltages die erbij staan verwarren me een beetje. Is de range van 5v tot 24v? Kan ik simpelweg een multimeter gebruiken om eens te zien wat voor voltages er op de draden staat? Ik heb wel eens van Arduino gehoord maar nooit mee gewerkt. Bestaat er een Arduino waarmee ik deze 3 temperatuursensoren kan "aftappen" en die ook wifi heeft zodat ik hem ergens anders weer uit kan lezen? Of kan ik hier beter een Raspberry Pi met eventuele accessoires voor gebruiken?
Héél moeilijk, als in: dat kan niet. Dat schema geeft weerstanden weer en dat is ook vrij normaal, waarschijnlijk pt100 of pt1000. Maar ik zou niet weten hoe je die dubbel aan kunt sluiten zonder de meting te verstoren.3raser schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:26:
Hoe moeilijk is het om deze uit te lezen, en wat heb ik daar voor nodig?
Wie hier logt, logt wat z'n controller zelf prijs wil geven, niet door sensoren dubbel aan te sluiten. Zit er een ethernetaansluiting op de controller, of WiFi, of ModBus, of ..?
Dat is jammer.Gwaihir schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:43:
[...]
Héél moeilijk, als in: dat kan niet. Dat schema geeft weerstanden weer en dat is ook vrij normaal, waarschijnlijk pt100 of pt1000. Maar ik zou niet weten hoe je die dubbel aan kunt sluiten zonder de meting te verstoren.
Nee, niets van dat alles. Dat schema wat ik geplaatst heb is het enige wat er in de installatiehandleiding te vinden is. Ik heb niet het idee dat er enige vorm van externe aansluiting mogelijk is op de controller.Wie hier logt, logt wat z'n controller zelf prijs wil geven, niet door sensoren dubbel aan te sluiten. Zit er een ethernetaansluiting op de controller, of WiFi, of ModBus, of ..?
@3raser Je kunt je eigen (extra) set sensoren toevoegen, met bijv. 1-wire..
Ik zal eens kijken hoe dit precies in elkaar zit. Ik weet niet of ik bij de sensoren kan komen. Als het echt niet mogelijk is dan houdt het op. Het leek me leuk om de temperatuur te monitoren om bijvoorbeeld eens te kunnen zien wat de temperatuurschommelingen zijn in de nacht of tijdens het douchen.Gwaihir schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:13:
@3raser Je kunt je eigen (extra) set sensoren toevoegen, met bijv. 1-wire..
Met de 1 wire sensoren kun je echt alle kanten op, ik heb er een paar tegen een leiding aangeduwd zitten met een extra laag isolatie eromheen en een paar bij mijn buffervat, klein gaatje geprikt in de isolatie tegen de voelerpijp aan. In beide gevallen zit je dus buiten het water te meten maar wel tegen metalen onderdelen aan en geïsoleerd van de omgevingstemperatuur. Dat is voor mij nauwkeurig genoeg om de dingen te kunnen zien waar je op doelt.3raser schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:38:
[...]
Ik zal eens kijken hoe dit precies in elkaar zit. Ik weet niet of ik bij de sensoren kan komen. Als het echt niet mogelijk is dan houdt het op. Het leek me leuk om de temperatuur te monitoren om bijvoorbeeld eens te kunnen zien wat de temperatuurschommelingen zijn in de nacht of tijdens het douchen.
:strip_exif()/f/image/rLWLk6bIopJzkzMXNroXOQm5.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi voorbeeld van afgelopen week...
Van -6 komen en de boiler meer dan 40 graden verhogen! Dat zijn opbrengsten in deze tijd. Verwarming volledig draaien op zonne-energie op zulke dagen is toch mooi om te zien. Hadden we maar alleen goede winters waar het vriest dat het kraakt en de lucht schoon blauw is!
opbrengsten van 12 KWh met 5.6m2 zijn mooi om te zien in deze tijd.
Nu moet je niet overdrijven....Solar Masters schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:00:
[Afbeelding]
Mooi voorbeeld van afgelopen week...
Van -6 komen en de boiler meer dan 40 graden verhogen! Dat zijn opbrengsten in deze tijd. Verwarming volledig draaien op zonne-energie op zulke dagen is toch mooi om te zien. Hadden we maar alleen goede winters waar het vriest dat het kraakt en de lucht schoon blauw is!
opbrengsten van 12 KWh met 5.6m2 zijn mooi om te zien in deze tijd.
12 kWh is net iets meer dan 1m3 gas, en voor een gezin van 4 waarschijnlijk net niet genoeg om allemaal te douchen.
Als het -6 is heeft een gemiddelde woning van 15 jaar oud (en dat is dus vrij jong) makkelijk 50 kWh aan warmte nodig om het huis op temperatuur te houden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Met het dubbele aan oppervlakte verwarm ik mijn huisTommie12 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:31:
[...]
Nu moet je niet overdrijven....
12 kWh is net iets meer dan 1m3 gas, en voor een gezin van 4 waarschijnlijk net niet genoeg om allemaal te douchen.
Als het -6 is heeft een gemiddelde woning van 15 jaar oud (en dat is dus vrij jong) makkelijk 50 kWh aan warmte nodig om het huis op temperatuur te houden.
Dan komen we weer op de vraag wat zo'n installatie kost met 120 buizen en een megagrote ketel.Solar Masters schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:33:
[...]
Met het dubbele aan oppervlakte verwarm ik mijn huisdit voorbeeld is idd warmwater maar met 120 buizen en de zon op mijn ramen heb ik verder niks nodig op dit soort dagen.
Op vriesdage met veel zon hoeft mijn verwarming ook alvast een pak minder hard te stoken, maar er waren ook grijze dagen zonder zon, en dan heb je geen opbrengst.
Ik zie dat ook aan mijn PV. Het verschil tussen een grijze dag in de winter en een zonnige dag is echt groot.
Check, beste opbrengst in Feb was 46 kwh met pv, slechtste dag minder dan 1 kwh.Tommie12 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:52:
[...]
Dan komen we weer op de vraag wat zo'n installatie kost met 120 buizen en een megagrote ketel.
Op vriesdage met veel zon hoeft mijn verwarming ook alvast een pak minder hard te stoken, maar er waren ook grijze dagen zonder zon, en dan heb je geen opbrengst.
Ik zie dat ook aan mijn PV. Het verschil tussen een grijze dag in de winter en een zonnige dag is echt groot.
Even wat anders. Zou het niet briljant zijn als je de radiator van je lucht/water warmtepomp kon verwarmen met je heatpipes, die trek je altijd richting defrostes als je echt warmte nodig hebt, dus als er iets van zonnekracht is, dan kun je het gebruiken.
Minder defrosts, en je l/w wp gast efficiënter draaien met hogere Cop.
Zou niet heel spannend moeten zijn voor een leverancier om te maken mi. Gewoon wat extra leiding door de radiator die je aan je popgroep koppelt met 3 weg klep. (zelf jammer genoeg niet echt te doen mi)
Of mis ik iets?
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
De doen bijna niks anders, maar met grondgebonden warmtepompen.Baapje327 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:15:
[...]
Check, beste opbrengst in Feb was 46 kwh met pv, slechtste dag minder dan 1 kwh.
Even wat anders. Zou het niet briljant zijn als je de radiator van je lucht/water warmtepomp kon verwarmen met je heatpipes, die trek je altijd richting defrostes als je echt warmte nodig hebt, dus als er iets van zonnekracht is, dan kun je het gebruiken.
Zou niet heel spannend moeten zijn voor een leverancier om te maken mi. Gewoon wat extra leiding door de radiator die je aan je popgroep koppelt met 3 weg klep. (zelf jammer genoeg niet echt te doen mi)
Of mis ik iets?
Ja die is bekend, bron regeneratie, maar met een l/w wp zou 't toch ook makkelijk moeten kunnen, en daarbij is het veel effectiever mi.Solar Masters schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:27:
[...]
De doen bijna niks anders, maar met grondgebonden warmtepompen.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Maar vorstdagen met veel zon komen nu ook niet zo veel voor hoor. Met grijs weer win je niks.Baapje327 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:15:
[...]
Check, beste opbrengst in Feb was 46 kwh met pv, slechtste dag minder dan 1 kwh.
Of mis ik iets?
Nee als je wilt combineren is een grondgebonde WP altijd beter. Alle energie die er zomers teveel is kan zo toch nog ergens voor worden gebruikt. In Duitsland heb ik 12 jaar terug een huis gebouwd met 160.000 liter water onder zijn huis die als bron word gebruikt. die ging de winter in met een bron temperatuur zo hoog dat de WP niet eens in hoefde te komen. Tot eind Dec. draaide hij zelfs op een COP van 6.Tommie12 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:59:
[...]
Maar vorstdagen met veel zon komen nu ook niet zo veel voor hoor. Met grijs weer win je niks.
Het nadeel is en blijft gewoon de opslag! Direct zonder buffer kan zonnewarmte alleen warmelucht inblazen. En ook dat dan enkel als de zon schijnt. Als je iets wil doen met een LW WP dan zou ik adviseren er een glazenkas omheen te zetten. Maar ook dan moet hij groot zijn en zal er wel iets van zon aanwezig moeten zijn.
160m3 is in NL het formaat van een gewoon huis. Alweer.... hoe veel wil je investeren om een paar honderd euro per jaar te winnen?
Je advies om een glazen kas rond een L/W WP unit te zetten is gewoon slecht advies.
Die luchtunit moet een groot debiet krijgen aan verse lucht. Als je daar een kas rond zet, dan krijg je een glazen koelkast met een beetje zonnewinst.
Je advies om een glazen kas rond een L/W WP unit te zetten is gewoon slecht advies.
Die luchtunit moet een groot debiet krijgen aan verse lucht. Als je daar een kas rond zet, dan krijg je een glazen koelkast met een beetje zonnewinst.
Ik heb al een l/w wp en die doet 't hartstikke prima.
Was meer een vraag of het niet briljant zou zijn. Als je collectoren een paar graden warmte kunnen afgeven (en volgens mij doen ze dat wel, zelfs met grijze dagen als je radiator ongeveer 0 graden is) in de radiator van de l/w wp dan ben je van de defrosts af, en geeft dat een boost in je cop.
Een aansluiting maken door de leverancier zou toch relatief makkelijk moeten zijn zou je zeggen
Was meer een vraag of het niet briljant zou zijn. Als je collectoren een paar graden warmte kunnen afgeven (en volgens mij doen ze dat wel, zelfs met grijze dagen als je radiator ongeveer 0 graden is) in de radiator van de l/w wp dan ben je van de defrosts af, en geeft dat een boost in je cop.
Een aansluiting maken door de leverancier zou toch relatief makkelijk moeten zijn zou je zeggen
En de nachten? Heb je 't over de (mid)dag / vooravond, of het etmaal?Solar Masters schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:33:
Met het dubbele aan oppervlakte verwarm ik mijn huisdit voorbeeld is idd warmwater maar met 120 buizen en de zon op mijn ramen heb ik verder niks nodig op dit soort dagen.
Voor dat laatste heb ik de mijne, samen met de directe zoninval, heerlijk zien werken, maar de nacht kom ik daar niet mee door.
Vraag me toch steeds meer af of dat uit kan, t.o.v. de gesloten bron zelf als opslag gebruiken. Net even gekeken: COP van deze maand-tot-heden (dus incl. de koude week): 6,5.Solar Masters schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:13:
Nee als je wilt combineren is een grondgebonde WP altijd beter. Alle energie die er zomers teveel is kan zo toch nog ergens voor worden gebruikt. In Duitsland heb ik 12 jaar terug een huis gebouwd met 160.000 liter water onder zijn huis die als bron word gebruikt. die ging de winter in met een bron temperatuur zo hoog dat de WP niet eens in hoefde te komen. Tot eind Dec. draaide hij zelfs op een COP van 6.
Tegen zeg 2m50 hoge vertrekken is dat 64m2. Ja.. da's zo ongeveer het kleinste wat we nog een 'gewoon huis' zouden noemen. Maar wie zou er in zo'n 'kelder' zonder enig raam z'n intrek willen nemen dan?Tommie12 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:25:
160m3 is in NL het formaat van een gewoon huis.
100m2 vloerverwarming op begaand grond trek ik met 1000 liter buffer 24 uur. Maar het is ook net wat je vraag van je zonneboiler systeem! Aanvoer 32 graden en retour is 22. Dus vraag ook maar 10 graden verhoging van mijn collectoren. Aangezien ze vaak al 40 verhogen in het vat kom ik best ver.
@Gwaihir
Goed lezen!
160m3 buffer onder het huis! Duits 3 familie huis met 3 etages.
@Gwaihir
Goed lezen!
160m3 buffer onder het huis! Duits 3 familie huis met 3 etages.
Heb niet gezegd dat je er een kas van een meter bij een meter omheen moest zetten ofwel? Een kennis van me heeft een kas in de tuin die hij in deze tijd niet gebruikt van 120m lang. Wedden dat dat werkt!Tommie12 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:25:
160m3 is in NL het formaat van een gewoon huis. Alweer.... hoe veel wil je investeren om een paar honderd euro per jaar te winnen?
Als je dan toch een kas neer gaat zetten zou ik hem tegen/over het huis zetten. werkt nog veel beter. heb je ook geen 120 Meter lange tuin nodig
[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 19-02-2021 09:48 ]
Ok, dan is 't hier groter, véél minder geïsoleerd, en ik denk ook een iets kleinere collector. Ik vraag uiteraard ook geen hoge temperatuur, maar zag de warmte allereerst meteen naar de vertrekken aan de schaduwzijde gaan en de buffer al met al net warmte genoeg opslaan voor een (flink stuk van) de avond.Solar Masters schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:41:
100m2 vloerverwarming op begaand grond trek ik met 1000 liter buffer 24 uur. Maar het is ook net wat je vraag van je zonneboiler systeem! Aanvoer 32 graden en retour is 22. Dus vraag ook maar 10 graden verhoging van mijn collectoren. Aangezien ze vaak al 40 verhogen in het vat kom ik best ver.
Dat klopt wel ja, hier een voorbeeld van modernisering van een oud gebouw met zo'n aanpak: https://www.utwente.nl/.u...21f1dd3593000/spiegel.jpgtwain4me schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:47:
Als je dan toch een kas neer gaat zetten zou ik hem tegen/over het huis zetten. werkt nog veel beter. heb je ook geen 120 Meter lange tuin nodig
Er is gewoon een kas overheen gezet (met voor de zomer openingen boven en onder).
tja, een kas met triple glas om mn hele huis, doet vast wonderen voor van alles en nogwat.
denk ook dat ik dan alle rust van de wereld heb van mn vrouw vindt dat niks gok ik
maar dat zijn allemaal veels te grote ingrepen.
een simpel extra circuit door de lw wp radiator met zonnecollectoren, zou het werken? of niet?
denk ook dat ik dan alle rust van de wereld heb van mn vrouw vindt dat niks gok ik
maar dat zijn allemaal veels te grote ingrepen.
een simpel extra circuit door de lw wp radiator met zonnecollectoren, zou het werken? of niet?
Komaan man, energie besparen is simpel als je er oneindige budgetten tegenaan gooit.Solar Masters schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:44:
[...]
Heb niet gezegd dat je er een kas van een meter bij een meter omheen moest zetten ofwel? Een kennis van me heeft een kas in de tuin die hij in deze tijd niet gebruikt van 120m lang. Wedden dat dat werkt!
Mijn verwarming op gas kost me 70€ per maand, en mijn huis is matig geisoleerd.
Neem nu dat het 1000€ per jaar is.
Om volledig afgedekt te zijn zou ik bereid zijn om 20k uit te geven.
Daar heb ik die kas met zonneboiler of een kelder van 160m3 niet voor hé, en die bespaart me zeker geen 100% van mijn rekening....
Ik blijf er bij, een zonneboiler voor SWW kost me 6k, en levert me 100-150€ gasbesparing per jaar op...
Dat is een bijzonder slechte investering, en ik betwijfel of de productieemissies (ja, die moet je ook rekenen) ooit terug bespaard worden in minder CO2 nadien.
Zijn er ergens cijfers te vinden hoeveel CO2 er uitgestoten wordt voor de productie van een boiler van 400l met bijhorende vacuumbuizen?
Vandaag een taxateur over de vloer gehad. En die vertelde mij dat 'een zonneboiler niet meer onderdeel is van de 'lijst met energiebesparende maatregelen' die je kunt toepassen op een huis en dus invloed hebben op de woningwaarde'.
Het waarom kon hij mij niet vertellen. Maar 31 dec 2020 mocht het nog meegerekend worden, vanaf 1jan niet meer.
Mogelijk omdat het vanwege maatwerk lastig te bepalen is wat de 'waarde' is van een systeem.
Misschien omdat het afhangt van het warm water gebruik hoeveel zoiets 'oplevert'.
Wie het weet mag het zeggen.. Anyway, ik vond het opmerkelijk.
Het waarom kon hij mij niet vertellen. Maar 31 dec 2020 mocht het nog meegerekend worden, vanaf 1jan niet meer.
Mogelijk omdat het vanwege maatwerk lastig te bepalen is wat de 'waarde' is van een systeem.
Misschien omdat het afhangt van het warm water gebruik hoeveel zoiets 'oplevert'.
Dat lijkt mij absolute onzin! Het mag gecombineerd worden met de subsidieaanvraag van b.v.b. isolatie omdat het een energiebesparende maatregel is..... Daar naast word er niet voor niks Subsidie voor de zonneboiler verstrekt._Apache_ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:54:
Vandaag een taxateur over de vloer gehad. En die vertelde mij dat 'een zonneboiler niet meer onderdeel is van de 'lijst met energiebesparende maatregelen' die je kunt toepassen op een huis en dus invloed hebben op de woningwaarde'.
Ik zal die eens opgooien bij Holland Solar. Kijken wat ze zeggen dan kom ik er nog wel ff op terug. Als een zonneboiler (de schoonste vorm van energie die we hebben) niet gezien word als energiebesparende maatregel dan weet ik niet waar we in dit land naartoe gaan..... En wat is dat dan volgens hun wel? PV of een warmtepomp?
Word vervolgt!
Een infrarood paneel? Is tenslotte gasloos..Solar Masters schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:27:
En wat is dat dan volgens hun wel? PV of een warmtepomp?
De beste man vertelde dat PV mag wel meegerekend werd. Er werd niet gevraagd naar historische opbrengst (Solar Masters schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:27:
[...]
Dat lijkt mij absolute onzin! Het mag gecombineerd worden met de subsidieaanvraag van b.v.b. isolatie omdat het een energiebesparende maatregel is..... Daar naast word er niet voor niks Subsidie voor de zonneboiler verstrekt.
Ik zal die eens opgooien bij Holland Solar. Kijken wat ze zeggen dan kom ik er nog wel ff op terug. Als een zonneboiler (de schoonste vorm van energie die we hebben) niet gezien word als energiebesparende maatregel dan weet ik niet waar we in dit land naartoe gaan..... En wat is dat dan volgens hun wel? PV of een warmtepomp?
Word vervolgt!
De man vroeg naar mijn motivatie voor een zonneboiler. Voor mij was het simpel, dat ik het onzinnig vind om gas op te boren, te transporteren, zwaar te belasten om vervolgens te verbranden. Terwijl op een 2 meter afstand van m'n cv de dakpannen op een zomerdag loeiheet worden zonder dat k daar wat mee doe.
PV en warmtepomp idd wel.
Waarschijnlijk weet hij gewoon niet wat jij bedoelt met een zonneboiler. Makelaars en taxateurs kijken nauwelijks naar de techniek van een huis laat staan dat ze er verstand van hebben. Locatie, locatie, locatie is het enige waar ze naar kijken. Of het huis de mogelijkheid heeft in de toekomst van het gas af te gaan word niet meegenomen. Een groot dak oppervlakte is op papier nog niks waard. Ook of het huis isolatie technische of LTV geschikt is om goedkoop van het gas te kunnen._Apache_ schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:54:
[...]
De beste man vertelde dat PV mag wel meegerekend werd. Er werd niet gevraagd naar historische opbrengst () maar alleen naar neergelegd vermogen. Dus of je 10kWp op noord legt is dat meer waard.
![]()
De man vroeg naar mijn motivatie voor ene zonneboiler. Voor mij was het simpel, dat ik het onzinnig vind om gas op te boren, te transporteren, zwaar te belasten om vervolgens te verbranden. Terwijl op een 2 meter afstand van m'n cv de dakpannen op een zomerdag loeiheet worden zonder dat k daar wat mee doe.
PV en warmtepomp idd wel.
Binnenkort komt hier wel verandering in! Ik zie het nu al aan de oude binnenstad van Enkhuizen. Ze kunnen nog zo hard roepen dat het monumentaal is en er miljoenen voor vragen maar nu we van het gas af moeten worden ze dicht getimmerd en zullen ze leeg blijven staan tot je ze wel mag verbouwen.
Ook het huis dat ik zelf net heb gekocht is in m2 niks meer waard . Echter verbruik ik zo helemaal niks meer door een dak van 6x7m pal op het zuiden onder 50 graden. Beter kan niet maar volgens de makelaar kon er het beste een dakkapel opzetten
Ze moeten worden opgeleid net als de installateurs. De zonneboiler installaties die we nu bouwen gaan een grote rol spelen in de toekomst. Zeker als het weer beter blijft worden dan hebben we straks niks anders meer nodig.......
Hij vroeg uitleg, en gaf aan er zelf ook een te hebben (wel 20+j oud).Solar Masters schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:11:
[...]
Waarschijnlijk weet hij gewoon niet wat jij bedoelt met een zonneboiler. Makelaars en taxateurs kijken nauwelijks naar de techniek van een huis laat staan dat ze er verstand van hebben. Locatie, locatie, locatie is het enige waar ze naar kijken. Of het huis de mogelijkheid heeft in de toekomst van het gas af te gaan word niet meegenomen. Een groot dak oppervlakte is op papier nog niks waard. Ook of het huis isolatie technische of LTV geschikt is om goedkoop van het gas te kunnen.
Heb m verteld van de collectoren, en hoe het vat zn warmte vasthoudt en afgeeft aan sww en de cv installatie. Dus hij wist ervan.
Ik hoop deze week een verslag van hem te krijgen, als ik niet kan opmaken of het ene toevoeging heeft gegeven, vraag ik om opheldering.
Hoe moet ik het stukje "invloed op de woningwaarde" lezen ? Of iets energie besparend is, is toch niet bepalend of het van invloed is de waarde ?_Apache_ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:54:
Bij een huis... "Wat de gek er voor geeft"
[ Voor 6% gewijzigd door MarFan op 22-02-2021 15:10 ]
Pana WC12H9E8 / 1000L
Als jij naast je hoofd verwarming een installatie neer zet van 10.000 euro zeg zonneboiler of houtkachel dan word de volledige aanschafwaarde 15 jaar meegenomen. Dit is je huis dan dus meer waard.MarFan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:07:
[...]
Hoe moet ik het stukje "invloed op de woningwaarde" lezen ? Of iets energie besparend is, is toch niet bepalend of het van invloed is de waarde ?
In die context ('iets energie besparend is') is het in mijn ogen vreemd dat een PV installatie dat wel doet, een een ZB installatie niet.MarFan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:07:
[...]
Hoe moet ik het stukje "invloed op de woningwaarde" lezen ? Of iets energie besparend is, is toch niet bepalend of het van invloed is de waarde ?
Voor mij betekend een hogere woningwaarde een betere LTV verhouding voor mijn hypotheek. Dan heb ik niet alleen geinvesteerd in duurzaamheid en besparing voor mijn eigen woning, maar ook lageren lasten voor energie en financieel.
Solar Masters schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:11:
Makelaars en taxateurs kijken nauwelijks naar de techniek van een huis laat staan dat ze er verstand van hebben. Locatie, locatie, locatie is het enige waar ze naar kijken.
MarFan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:07:
Die 'gek' heeft zelf toch graag het gevoel dat hij een hele nette, rationele beslissing neemtSolar Masters schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:21:
Als jij naast je hoofd verwarming een installatie neer zet van 10.000 euro zeg zonneboiler of houtkachel dan word de volledige aanschafwaarde 15 jaar meegenomen. Dit is je huis dan dus meer waard.
Locatie, locatie, locatie is inderdaad veruit nummer één. Zowel de aankoopmakelaar als de taxateur (voor de hypotheek) waarschuwden ons bij aankoop van ons huis hiervoor: de waarde wordt zodanig door de locatie begrensd, dat woningverbetering hier (voorlopig) niet terug verdiend kan worden. Volledige aanschafwaarde 15 jaar meegenomen? Maar net bij welk huis dus.. Afijn.. zo konden we 't toch maar lekker kopen
Solar Masters schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:21:
[...]
Als jij naast je hoofd verwarming een installatie neer zet van 10.000 euro zeg zonneboiler of houtkachel dan word de volledige aanschafwaarde 15 jaar meegenomen. Dit is je huis dan dus meer waard.
_Apache_ schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:32:
[...]
In die context ('iets energie besparend is') is het in mijn ogen vreemd dat een PV installatie dat wel doet, een een ZB installatie niet.
Voor mij betekend een hogere woningwaarde een betere LTV verhouding voor mijn hypotheek. Dan heb ik niet alleen geinvesteerd in duurzaamheid en besparing voor mijn eigen woning, maar ook lageren lasten voor energie en financieel.
Inderdaad bijzonder dat een keuken/badkamer altijd in de verkoop folders staat (terwijl +50% die er meteen uit sloopt) en ZC niet meegenomen worden...Gwaihir schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:33:
Die 'gek' heeft zelf toch graag het gevoel dat hij een hele nette, rationele beslissing neemt. Daar valt kennelijk toch wel 't een en ander aan te voorspellen / beredeneren door de pro's. Of ze geven ons graag dat gevoel, incl. de hypotheekverstrekkers die 't tenslotte ook van deze rapporten moeten hebben
.
Toen ik mijn vorige huis verkocht wilde de kopers de ZC+ZP installatie niet overnemen (voor een weggeef prijs), ze zouden 0 op de meter hebben (misschien wel geld toe), maar ze zagen de meerwaarde ervan niet in...
Alles eraf gehaald,
Pana WC12H9E8 / 1000L
Dan ben ik benieuwd hoe jij je huis en douche warm krijgt op een sombere decemberdag met temperaturen rond het vriespunt.Solar Masters schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:11:
[...]
Waarschijnlijk weet hij gewoon niet wat jij bedoelt met een zonneboiler. Makelaars en taxateurs kijken nauwelijks naar de techniek van een huis laat staan dat ze er verstand van hebben. Locatie, locatie, locatie is het enige waar ze naar kijken. Of het huis de mogelijkheid heeft in de toekomst van het gas af te gaan word niet meegenomen. Een groot dak oppervlakte is op papier nog niks waard. Ook of het huis isolatie technische of LTV geschikt is om goedkoop van het gas te kunnen.
Binnenkort komt hier wel verandering in! Ik zie het nu al aan de oude binnenstad van Enkhuizen. Ze kunnen nog zo hard roepen dat het monumentaal is en er miljoenen voor vragen maar nu we van het gas af moeten worden ze dicht getimmerd en zullen ze leeg blijven staan tot je ze wel mag verbouwen.
Ook het huis dat ik zelf net heb gekocht is in m2 niks meer waard . Echter verbruik ik zo helemaal niks meer door een dak van 6x7m pal op het zuiden onder 50 graden. Beter kan niet maar volgens de makelaar kon er het beste een dakkapel opzetten![]()
Ze moeten worden opgeleid net als de installateurs. De zonneboiler installaties die we nu bouwen gaan een grote rol spelen in de toekomst. Zeker als het weer beter blijft worden dan hebben we straks niks anders meer nodig.......
Dan zal je toch op zijn minst een warmtepomp moeten hebben in je supergeïsoleerd huis.
En in de zomer kan je een stoomfabriek beginnen.
Omdat een ZB amper voor 100-200€ besparing zorgt .... per jaar._Apache_ schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:32:
[...]
In die context ('iets energie besparend is') is het in mijn ogen vreemd dat een PV installatie dat wel doet, een een ZB installatie niet.
Oppassen met dit soort uitingen zeker als je zelf er geen 1 hebt en geen idee hebt waarover je praat.....Tommie12 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:07:
[...]
Omdat een ZB amper voor 100-200€ besparing zorgt .... per jaar.
Weerleg het dan maar eens, en niet met 30 m2 panelen, maar met een installatie van ca 5000€.Solar Masters schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:28:
[...]
Oppassen met dit soort uitingen zeker als je zelf er geen 1 hebt en geen idee hebt waarover je praat.....
Nu... ik heb een duidelijk zicht op mijn gasverbruik voor SWW, en dat is amper 300m3 gas, of 170€ per jaar.
Pomp jij je gas zelf uit de grond? Al ga je uit van de gemiddelde prijs per m3 van €0,77 kom je al op de 231 euro.Tommie12 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:42:
[...]
Weerleg het dan maar eens, en niet met 30 m2 panelen, maar met een installatie van ca 5000€.
Nu... ik heb een duidelijk zicht op mijn gasverbruik voor SWW, en dat is amper 300m3 gas, of 170€ per jaar.
Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —
Volgens mij is Tommie Belgisch en daar liggen de tarieven weer net wat anders.Ruubaan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:08:
[...]
Pomp jij je gas zelf uit de grond? Al ga je uit van de gemiddelde prijs per m3 van €0,77 kom je al op de 231 euro.
Maar zijn punt is de terugverdientijd, is die 5 ruggen weer wat overdreven, maar in Nederland is de installatieprijs na subsidie ongeveer 2000€ met ongeveer 150€ rendement per jaar, althans volgens de consumentenbond Een terugverdientijd van ongeveer 13 jaar, is er nog 12 jaar rendement te behalen nadat je initiële kosten terugverdiend zijn.
Uiteraard doen tweakers de installatie zelf, en optimaliseren ze de installatie zodat het rendement verbeterd.
Niet om dit topic onderuit te halen, maar een warmtepompboiler in combinatie met zonnepanelen is naar mijn idee efficiënter, maar dat is een discussie voor een andere topic.
Belgische prijzen inderdaad!pep_82 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:33:
[...]
Volgens mij is Tommie Belgisch en daar liggen de tarieven weer net wat anders.
Maar zijn punt is de terugverdientijd, is die 5 ruggen weer wat overdreven, maar in Nederland is de installatieprijs na subsidie ongeveer 2000€ met ongeveer 150€ rendement per jaar, althans volgens de consumentenbond Een terugverdientijd van ongeveer 13 jaar, is er nog 12 jaar rendement te behalen nadat je initiële kosten terugverdiend zijn.
Uiteraard doen tweakers de installatie zelf, en optimaliseren ze de installatie zodat het rendement verbeterd.
Niet om dit topic onderuit te halen, maar een warmtepompboiler in combinatie met zonnepanelen is naar mijn idee efficiënter, maar dat is een discussie voor een andere topic.
Ik ben wel benieuwd wat voor installatie je krijgt voor 2000€.
Ik denk aan vacuumbuizen en een vat van 400l, en de prijzen die ik daarvoor gekregen hebben gingen van 5k tot 9k.
Als er hier een installateur mee leest, en me dit kan leveren voor 2000€, dan teken ik de bestelbon vandaag nog.
@Tommie12 Dat wordt bestellen.
€999,- na subsidie, alleen in NL is dus je kan er nog onderuit.
https://www.123-kaminofen...zonneboiler-2-cpc-24-sale
48 heatpipes en een 800L zonneboilervat. En een gratis WP.
Er is ook nog een kleinere set, €499 na NL subsidie:
Extreem krachtige CPC18 collector (heatpipes), plaatsbesparend, heeft slechts 3,85 M² dakoppervlak nodig
MD20D 7 kW Warmtepomp (220V)
Schuindak montageset
300 liter hygiëne boiler, geschikt voor tapwater- en eventueel vloerverwarming ondersteuning (Made in Germany kwaliteit)
Dual solarpompgroep met ontluchting (Grundfos A+) en modulerend PWM signaal
Solarexpansievat 24L
Aansluit set voor het solarexpansievat
Solarcontroller RESOL CS Plus incl. sensoren
Solar Spirovent, om de laatste micro luchtbellen uit het zonnesysteem te halen
Ketelveiligheidsgroep
CV-expansievat 50 liter
Tapwater inlaatcombinatie 15 mm
Tapwatermengthermostaat
Extreem krachtige CPC18 collector (heatpipes), plaatsbesparend, heeft slechts 3,85 M² dakoppervlak nodig
Schuindak montageset
300 liter hygiëne boiler, geschikt voor tapwater- en eventueel vloerverwarming ondersteuning (Made in Germany kwaliteit)
Solarexpansievat 24L
Ketelveiligheidsgroep
CV-expansievat 50 liter
Tapwatermengthermostaat
[ Voor 59% gewijzigd door BenEco op 23-02-2021 17:24 ]
Dus in NL is er 4500€ subsidie op dit geheel.... waauw.BenEco schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:19:
@Tommie12 Dat wordt bestellen.€999,- na subsidie, alleen in NL is dus je kan er nog onderuit.
Schuindak montageset
Solarexpansievat 24L
Ketelveiligheidsgroep
CV-expansievat 50 liter
Tapwatermengthermostaat
Dat moet dan toch verkopen als koek.
De letterlijke sidenote:BenEco schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:19:
@Tommie12 Dat wordt bestellen.€999,- na subsidie, alleen in NL is dus je kan er nog onderuit.
Schuindak montageset
Solarexpansievat 24L
Ketelveiligheidsgroep
CV-expansievat 50 liter
Tapwatermengthermostaat
Komt dus € 800 en een ochtendje aansluit/in gebruik name kosten van een erkende monteur bij voor de subsidie. Zolang je het hele rataplan maar netjes aanlegt afwerkt en inregelt is er vast wel een erkende monteur te vinden die even een krabbel wilt zetten.Handige installatie-kit
Wij hebben voor dit pakket een installatiekit beschikbaar. Normaal 1077 nu 789! Dit pakket bevat alle compnenten vanaf collector naar solarpomp. Ook de benodigde componeneten voor de warmtepomp vind u in dit kortingspakket:
-Knieknelkoppeling DN16
-Solarontluchter met eindkap
-5 Meter solarleiding DN16 (per 5 mtr verkrijgbaar)
-2 keer solarvloeistof 20 ltr
-Kapventiel 3/4"
-Voorschakelvat 18 ltr voor solar expansievat
-Bufferaansluitset (21 delig)
-3-wegventiel
-Circulatiepomp
-Terugslagklep
-Vuilafscheider bij circulatiepomp
Om even terug te komen op het taxatie rapport. Deze is inmiddels binnen en hierin is te lezen hoe de zonneboiler niet genoemd word bij 'energiebesparende maatregelen' in het rapport. Daar word alleen het aantal PV panelen genoemd (geen woord over vermogen/capaciteit).
Wel wordt de zonneboiler genoemd als deze vergeleken word met andere woningen in de buurt bij het kopje 'energie label'
Mijn doel was een hertaxatie om in een lagere LTV klasse te komen, dat is gelukt. We zijn een klasse gezakt, en op een haar na 2 klasses zelfs.
* _Apache_ is tevreden. Maar ik blijf taxaties ouderwets vinden..
Wel wordt de zonneboiler genoemd als deze vergeleken word met andere woningen in de buurt bij het kopje 'energie label'
Mijn doel was een hertaxatie om in een lagere LTV klasse te komen, dat is gelukt. We zijn een klasse gezakt, en op een haar na 2 klasses zelfs.
[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 24-02-2021 10:47 ]
Kun je van dat gedeelte een foto doorsturen?_Apache_ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:47:
Om even terug te komen op het taxatie rapport. Deze is inmiddels binnen en hierin is te lezen hoe de zonneboiler niet genoemd word bij 'energiebesparende maatregelen' in het rapport. Daar word alleen het aantal PV panelen genoemd (geen woord over vermogen/capaciteit).
Hier twee snedes.. een waarbij zelfs de zonneboiler niet genoemd word bij installatie. (terwijl hij voor sww word gebruikt).Solar Masters schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:08:
[...]
Kun je van dat gedeelte een foto doorsturen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb ook gekeken naar een zonneboiler en de afweging gemaakt of ik een deel van het dak hiervoor vrij zou houden. Nadat ik alles op een rij heb gezet, heb ik besloten om maximaal PV panelen te installeren. In de zomer produceer ik nu zoveel stroom dat ik daar een auto van kan laden, mijn sww kan opwarmen en natuurlijk de rest van het huis op kan draaien. Enkel in de wintermaanden kom ik iets tekort, en dat zijn ook de maanden waarin een zonneboiler minder oplevert. In mijn geval zou een zonneboiler een (financieel) onverstandige investering zijn. De meerkosten van de extra PV panelen is ook een stuk lager, de verwachte opbrengst is veel beter in te schatten en de onderhoudskosten en risico’s zijn ook stukken lager. Op basis van deze vergelijking kon ik geen scenario vinden waarmee ik de zonneboiler kon justificeren.
Engineering
ik kan me hier wel iets bij voorstellen. Legio aan discussie al over gevoerd in dit topic volgens mij. puur vanuit financieel perspectief is de essentie volgens mij:Tupolev schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:03:
Ik heb ook gekeken naar een zonneboiler en de afweging gemaakt of ik een deel van het dak hiervoor vrij zou houden. Nadat ik alles op een rij heb gezet, heb ik besloten om maximaal PV panelen te installeren. In de zomer produceer ik nu zoveel stroom dat ik daar een auto van kan laden, mijn sww kan opwarmen en natuurlijk de rest van het huis op kan draaien. Enkel in de wintermaanden kom ik iets tekort, en dat zijn ook de maanden waarin een zonneboiler minder oplevert. In mijn geval zou een zonneboiler een (financieel) onverstandige investering zijn. De meerkosten van de extra PV panelen is ook een stuk lager, de verwachte opbrengst is veel beter in te schatten en de onderhoudskosten en risico’s zijn ook stukken lager. Op basis van deze vergelijking kon ik geen scenario vinden waarmee ik de zonneboiler kon justificeren.
-financieel interessant is een ZB soms, en dat is heel erg situatie afhankelijk.
-je kan sowieso enkel besparen wat je verbruikt, als je weinig verbruikt, is er dus ook weinig te besparen en dan kan een ZB niet (zo snel) uit. (geldt iig als je de ZB enkel voor SWW).
-de implementatie van de ZB bepaalt zeker ook de opbrengst. enkel SWW of ook CV ondersteuning.
-CV ondersteuning biedt zeker potentie als je met zeer lage temperatuur verwarmt.
-als je bijv. veel met water doet in de zomer (zwembad, jacuzzi/hottub, buitendouches en kinderen spelen etc) dan kun je veel besparen want dan brengt de ZB ook veel op.
-de financiele prikkel wordt schever (negatief voor de ZB) als je de PV opbrengst met een warmtepomp omrekent. COP gaat dan meespelen.
-Salderen is ook in het nadeel van de PV vs ZB discussie want feitelijk heb je (nu nog) een onbeperkte buffer voor stroom (namelijk het net). voor ZB geldt dat niet.
vanuit niet-financieel perspectief zijn er nog wel wat voordelen te noemen. het is aan eenieder om zelf te bepalen of je puur financieel dit wilt bekijken, of ook niet-financiele voordelen wilt meewegen. niks goed of fout mi. als je de keuze maar bewust maakt.
persoonlijk heb ik er wel voor gekozen, en ben ik er erg blij mee. 6 maanden per jaar ongeveer onbeperkt warm water, en verbruik ik dus ook veel meer (zwembadjes etc zijn hier altijd een fijne temperatuur). anders zou ik het niet over mn hart kunnen verkrijgen om daarvoor te stoken, en dit is een mooie uitkomst. biedt dus comfort, en comfort hoeft niet perse financieel uit te kunnen (voor mij).
al denk ik dat ik financieel ook geen slecht verhaal heb, maar ik heb het niet tot op de cent doorgerekend. vind het ook belangrijk dat we wat zuiniger omgaan met de planeet zodat onze kinderen ook nog een planeet hebben. financieel rijk word ik er niet van, maar dat doe ik wel op een andere manier. rijkdom is meer dan enkel euro's op je bankrekening voor mij iig.
misschien ook wel leuk om een voordelen lijstje te benoemen in de openingspost misschien, al weet ik niet of die er al staat.
Na jaren van lezen op de zijlijn is het dan zover. Eindelijk een woning gekocht waar nog “iets” verbouwd moet worden.
En dan ben je aan rekenen en nog meer aan lezen en dan komt het punt dat je twijfelt is het nu de juiste manier of niet.
Wat is er gekocht:
Jaren 70 woning met begane grond verdieping als kelder en inkom hal. Eerste verdieping woonkamer en keuken en nog klein studeer kamertje samen 125 m2 groot. Tweede verdieping 3 slaapkamers en badkamers samen 80 m2.
Er wordt nu verwarmd met hete lucht systeem. Verbruik ongeveer 4000 m3 per jaar!!
Begane grond is in een zandbed gelegd zonder isolatie. Wanden zijn geisoleerd met 5 cm schuim reeds in 1976. Er is ook dakisolatie 5 cm aanwezig. Ramen zijn alle dubbel glas.
Ik heb een volledige warmteverlies berekening gemaakt met de waai berg warmteverlies berekening.
Hieruit komt een dag verlies van ongeveer 270kw. In het model na aanpassen van dubbel glas naar HR++ glas zakt dit verlies naar 230 kw.
Ik heb cijfers gekregen van het huidige verbruik daar ligt het verbruik in januari op 269 kw ofwel 831 m3 gas.
Het model lijkt dus goed overeen te komen.
Ik wil het volgende gaan doen in de woning. Eerste en tweede verdieping volledig uitvoeren met vloerverwarming. HH 7,5 cm. Maximale lengte 90 meter buis per groep.
Uit de modellen die ik gebruikt heb lees ik af dat er dan ongeveer 29 graden water doorheen kan gaan om een opwarming te krijgen in de woonkamer van 100m2 tot 21 graden. Uitstraling is dan 55 w/m2. Ik verwacht dan 37 groepen nodig te hebben voor de vloerverwarming.
Ik wil graag een zonneboiler installeren met een 1500 liter tank en 4*24 heatpipes.
Ik heb wat gerekend aan de opbrengst maar hier wil ik graag wat praktijk ervaring van de mannen met grote systemen wat er dan nog aan kw bijgestookt moet worden of niet?
Sww zal,ik separaat installeren of een apart vat van 250 liter op dezelfde heatpipes. Eventueel na verwarmen met een doorstroom verwarmer.
Alle info is welkom. Wel heb ik de draadjes al helemaal doorgelezen. Dus goed ingelezen en verstand van warmte berekeningen is er ook vanuit mijn opleiding. Ooit lang geleden een berekening gemaakt om zelf een zonneboiler te maken maar het is nooit verder gekomen als rekenen.
Met veel plezier lees ik jullie reacties tegemoet.
En dan ben je aan rekenen en nog meer aan lezen en dan komt het punt dat je twijfelt is het nu de juiste manier of niet.
Wat is er gekocht:
Jaren 70 woning met begane grond verdieping als kelder en inkom hal. Eerste verdieping woonkamer en keuken en nog klein studeer kamertje samen 125 m2 groot. Tweede verdieping 3 slaapkamers en badkamers samen 80 m2.
Er wordt nu verwarmd met hete lucht systeem. Verbruik ongeveer 4000 m3 per jaar!!
Begane grond is in een zandbed gelegd zonder isolatie. Wanden zijn geisoleerd met 5 cm schuim reeds in 1976. Er is ook dakisolatie 5 cm aanwezig. Ramen zijn alle dubbel glas.
Ik heb een volledige warmteverlies berekening gemaakt met de waai berg warmteverlies berekening.
Hieruit komt een dag verlies van ongeveer 270kw. In het model na aanpassen van dubbel glas naar HR++ glas zakt dit verlies naar 230 kw.
Ik heb cijfers gekregen van het huidige verbruik daar ligt het verbruik in januari op 269 kw ofwel 831 m3 gas.
Het model lijkt dus goed overeen te komen.
Ik wil het volgende gaan doen in de woning. Eerste en tweede verdieping volledig uitvoeren met vloerverwarming. HH 7,5 cm. Maximale lengte 90 meter buis per groep.
Uit de modellen die ik gebruikt heb lees ik af dat er dan ongeveer 29 graden water doorheen kan gaan om een opwarming te krijgen in de woonkamer van 100m2 tot 21 graden. Uitstraling is dan 55 w/m2. Ik verwacht dan 37 groepen nodig te hebben voor de vloerverwarming.
Ik wil graag een zonneboiler installeren met een 1500 liter tank en 4*24 heatpipes.
Ik heb wat gerekend aan de opbrengst maar hier wil ik graag wat praktijk ervaring van de mannen met grote systemen wat er dan nog aan kw bijgestookt moet worden of niet?
Sww zal,ik separaat installeren of een apart vat van 250 liter op dezelfde heatpipes. Eventueel na verwarmen met een doorstroom verwarmer.
Alle info is welkom. Wel heb ik de draadjes al helemaal doorgelezen. Dus goed ingelezen en verstand van warmte berekeningen is er ook vanuit mijn opleiding. Ooit lang geleden een berekening gemaakt om zelf een zonneboiler te maken maar het is nooit verder gekomen als rekenen.
Met veel plezier lees ik jullie reacties tegemoet.