Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
DJG lijkt me ook wel prima toch @Solar Masters ?
https://www.djg.com/toepassingen/
https://www.djg.com/downloads/

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-12-2020 18:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
Ja dat is 1 van de bekendste in Nederland idd.

Het probleem is dat de professionele merken in principe niet levert aan de doe het zelver en of particulier. Zo is dat gewoon opgezet in Europa.

Fabrikanten Leveren uitsluitend aan Groothandels, Professionele groothandels alleen aan vakmensen (installateurs). En installateur heeft het contact met de eindklant en geeft de garantie op de werkzaamheden. Zo hou je de markt stabiel en de kennis op de juiste plek. Grotendeel is dit natuurlijk omdat (met uitzondering tot Nederland) b.v.b in Duitsland alleen een installateur installatie werk in een huis mag verrichten. En alleen een elektramonteur de elektra mag aanraken. Net als dat een schoorsteenveger daar iedereen langskomt. (Ben trouwens hier groot voorstander van!)

Gebeurt er iets brand of waterschade en blijkt dat je er zelf aangezeten hebt ben je niet verzekert.

En laten we wel wezen.....

95% van de zonneboiler installaties die door installateurs worden geïnstalleerd werken niet naar behoren. Maar als je ze dan ook vraagt of ze er voor zijn opgeleid.... dat zijn er echt maar heel erg weinig ;). Daarnaast installeert de gemiddelde installateur 0,3 zonneboiler installaties per jaar dus ja wat is ook de ervaring........

Zijn een paar uitzonderingen die leveren aan iedereen, de dozenschuivers en websites zoals Aliexpress.

Maar de betere spullen kun je alleen verkrijgen door de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Oh ik heb de mijne gewoon hier besteld:
https://www.groene-energi...ilers-en-toebehoren/p-1a/

En ipv 1000 euro uurloon te betalen koop ik liever zelf mijn persgereedschap.
Zelf doen is veel leuker.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-12-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Solar Masters schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:39:
Grotendeel is dit natuurlijk omdat (met uitzondering tot Nederland) b.v.b in Duitsland alleen een installateur installatie werk in een huis mag verrichten. En alleen een elektramonteur de elektra mag aanraken. Net als dat een schoorsteenveger daar iedereen langskomt. (Ben trouwens hier groot voorstander van!)
Nuance, je mag prima zelf aan electra zitten in duitsland, je zal alleen een keuringsrapport moeten kunnen overleggen door een bevoegd persoon. ofwel een keuring is verplicht.

Punt is wel dat de meeste instalateurs in duitsland niet keuren als ze het zelf niet aanleggen, In de praktijk moet je dus iemand kennen die daar geen problemen mee heeft, maar de meeste daar geven de gans met de gouden eieren niet graag uit handen ;)

vraagje, wat komt die schoorsteenveger doen als je geen schoorsteen hebt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@twain4me
In duitsland kwakken ze de 2 aderige kabel zonder aarde nog gewoon onder het stucwerk in de muur. :+
*of dat ook door een instalalteur gedaan wordt weet ik zo niet

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-12-2020 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:11:
@twain4me
In duitsland kwakken ze de 2 aderige kabel zonder aarde nog gewoon onder het stucwerk in de muur. :+
mooi he, hebben ze nog speciaal plat snoer voor ook, anders heb je teveel stucwerk nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 17:30
Solar Masters schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:39:

En laten we wel wezen.....

95% van de zonneboiler installaties die door installateurs worden geïnstalleerd werken niet naar behoren. Maar als je ze dan ook vraagt of ze er voor zijn opgeleid.... dat zijn er echt maar heel erg weinig ;). Daarnaast installeert de gemiddelde installateur 0,3 zonneboiler installaties per jaar dus ja wat is ook de ervaring........
Die installateurs komen met dezelfde 'troep' aan, als wat wij kopen bij de 'dozenschuivers'

En voor 250 euro kan je een dagcursus volgen en mag je ook voor de subsidie de afname doen ;)

Dus ja hoe wordt de markt verziekt. Eigenlijk ook wel beetje door de professionals die alles intern willen houden.

Terwijl als je het open houdt, er vast betere installatie's worden neergezet.

En ben van mening dat je best wat mag versleutelen aan je eigen installatie. Zolang je maar enige kennis hebt van zaken.

Huis tuin en keuken elektra stelt niet heel veel voor. Maar als je niet weet wat de verschillende draden zijn moet je gewoon een installateur bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:46:
[...]

En welke installateur doet dat?
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar! (Vrijwel) alleen stikstof geeft wellicht nog een iets betere levensduur? Maar is buiten de fabriek teveel moeite? De mijne vond (bij)vullen met lucht ook prima, al wist hij prima dat 't af fabriek stikstof is.
Tommie12 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:41:
[...]

Thermosifon effect.
Zet er een terugslagklep tussen, meestal is dat genoeg om de natuurlijke flow te stoppen, maar wel flow te geven als de pomp draait.
Eh.. een thermosifon is óók een oplossing (niet een probleem). En zeker de makkelijkste als de natuurlijke stroming helemaal niet achterwaarts blijkt te zijn.

@Sumar Kijk wel heel goed hoe je opstelling in elkaar zit (wat staat hoger / lager t.o.v. van elkaar, incl. evt. hoge/lage bochten in leidingen bedoeld om daarmee om te gaan). Een opstelling die (in bedrijf) natuurlijke stroming van warmte naar de buffer toe veroorzaakt wordt als ideaal gezien: dan ben je bij stroomuitval nog (min of meer) in bedrijf, in plaats van gelijk in je noodspiraal te vervallen. Dus dat blokkeer je juist liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Swenno schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:26:
[...]

Die installateurs komen met dezelfde 'troep' aan, als wat wij kopen bij de 'dozenschuivers'
Verkeerde Installateur?
Swenno schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:26:
[...]

Dus ja hoe wordt de markt verziekt. Eigenlijk ook wel beetje door de professionals die alles intern willen houden.

Terwijl als je het open houdt, er vast betere installatie's worden neergezet.

En ben van mening dat je best wat mag versleutelen aan je eigen installatie. Zolang je maar enige kennis hebt van zaken.
Maar kun je dan als fabrikant nog garantie geven als overal fouten worden gemaakt?

Weet je bij hoeveel installaties ik kom per jaar waar duizenden euro's aan schade is door verkeerde installatie en instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Het grootste probleem dat we hebben in de zonneboiler markt is dat iedereen denk het wel zelf te kunnen zonder enige opleiding! Werden er meer goedwerkende installaties gemaakt dan was de markt al een stuk groter dan nu.

Het lijkt allemaal makkelijk maar neem als voorbeeld nu alleen al de vragen op dit forum...

En zelfs met 20 jaar ervaring leer zelfs ik nog iedere dag iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Is een website waar je iets zou kunnen bestellen. Erg klein assortiment, en als ik de pompgroepen zie krijg ik bijna de tranen in mijn ogen ;)

Maar expansievaten en vloeistof is niks mis mee. Boilers is een lastig thema.... Kleine RVS boilers b.v.b. in een zonneboiler installatie niet altijd even handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 09:45
Ik heb inmiddels een Weishaupt, mag hopen dat die wel goed is..duur ding... :X

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Dan zit je bij de betere merken ja, weinig ervaring met dat soort merken aangezien wij zelf Rivusol als merk voeren. En ook voor Weishaubt word waarschijnlijk en tanks gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:35
Door een snoer van 4m en een flowswitch, 60m3 gas extra bespaard tov de set-up opgeleverd door installateur. Kennisgebrek/opleiden gaat nog wel een dingetje worden als we straks “bakkers en slagers” nodig hebben om de energietransitie vorm te geven door tekort aan vaklui. Want de levertijden lopen al op tot maanden.

Daarom ben ik van mening, markt en kennis open voor hobbyist . Net als bij hypotheken, mag je tegenwoordig ook zelf doen, vermist je kan aantonen dat je de kennis hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Dapdodo op 15-12-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
@Dapdodo wat heb je aangepast?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
Branderblokkering geactiveerd. Als flowswitch is aan en zonneboilertemp<48C dan branderblokkering uit. Anders brander blokkeren zodat die bij afname SWW niet aan gaat. Staat letterlijk in de handleiding bij vaillant.

Daarvoor ging die bij SWW afname direct volle bak branden om er na 20 sec achter te komen dat de toevoer warm genoeg is en hij niet hoeft te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik wil iets vergelijkbaars doen bij een remeha calenta: als ZB temp >48 graden -> SWW blokkade.
Maar moet even een relais op de kop tikken om dat aan te sluiten (en heb tot april voordat dat effect heeft, impact, ca. 1-2 m3 per maand bij ons denk ik)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
BarryH schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:19:
Ik wil iets vergelijkbaars doen bij een remeha calenta: als ZB temp >48 graden -> SWW blokkade.
Maar moet even een relais op de kop tikken om dat aan te sluiten (en heb tot april voordat dat effect heeft, impact, ca. 1-2 m3 per maand bij ons denk ik)
https://tools.remeha.nl/w...-Ace-25ds-28c-35d-40c.pdf

Blz 54 afb 63 waar heb je dan nog relais voor nodig? Is jouw contact van je zonneboiler spanningvoerend?

Denk dat het die brug is die er nu in getekend staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 15-12-2020 21:46 . Reden: Brug ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
De boilersensor heb ik al, maar die zit op de leiding uit de ZB en die is nog teveel afgekoeld. bovendien had iemand anders gemerkt dat de ketel eerst aanslaat en dan pas naar de sensorwaarde kijkt.

Dus wilde de vrijgave ingang gebruiken (p 55). overigens heb ik de voorloper van deze ...ACE ketel uit 2011.
en daar staat dat ik een potentiaalvrij contact moet hebben.
Op de ZB controller zit een uitgang om via een relais een electrisch element aan te sturen. Die wil ik gebruiken. en dan dus voor de zekerheid een relais ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
BarryH schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:48:
De boilersensor heb ik al, maar die zit op de leiding uit de ZB en die is nog teveel afgekoeld. bovendien had iemand anders gemerkt dat de ketel eerst aanslaat en dan pas naar de sensorwaarde kijkt.

Dus wilde de vrijgave ingang gebruiken (p 55). overigens heb ik de voorloper van deze ...ACE ketel uit 2011.
en daar staat dat ik een potentiaalvrij contact moet hebben.
Op de ZB controller zit een uitgang om via een relais een electrisch element aan te sturen. Die wil ik gebruiken. en dan dus voor de zekerheid een relais ertussen.
Ik heb die boiler sensor op de bovenkant tussen isolatie en vat gestoken, meet altijd goed.
Anders klein pijpje omhoog uit je boiler, thermosifon bewust (mis)(ge)bruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Dapdodo Calenta werkt iets anders, die start toch op:
reneeke1970 schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:21:
[...]

Moet ik je toch teleurstellen, de extra print met sensor was voor mij weggegooid geld.
Misschien dat start vertraging van paar sec wel helpt, maar anders gaat hij eerst aan, en dan kijken naar temp sensor, en dan conclusie trekken oh ik kan weer uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@BarryH Snelle test, brug eruit en warm water vragen.....

[ Voor 9% gewijzigd door Dapdodo op 15-12-2020 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 09:45
Toen mijn ketel hier nog was (Intergas) had ik de interne flowswitch met een relais onderbroken.

Zo'n flauw systeem, als je bij de wastafel ook maar iets de kraan draaide en die dan niet helemaal op koud stond open zette , hup ketel weer aan...

[ Voor 44% gewijzigd door vanderv op 15-12-2020 22:50 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-02 20:17
Solar Masters schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:13:
[...]

Waar staat het buffervat? Hoe is de houtkachel aangesloten?

Heb je misschien foto,s?
Hierbij de foto`s:
Heb er cijfers en letters bij gezet:

A SWW
B Retour vloerverwarming
C Aanvoer WW vanuit Hout CV
D HP
E Aanvoer vloerverwarming
F Retour Hout CV
G HP
H SWW
I Elektrisch element

1 pomp tbv vloerverwarming
2 Ladomat 21-60
3 ESBE mengwaterautomaat
4 Aanvoer WW vanuit Hout CV (staat direct achter die wand)
5 Retour naar hout CV

Installateur heeft deze installatie geplaatst. "Probleem 1" is nu dat het warme water, ook als de hout cv uit is en de daaraan gekoppelde pomp uit staat, hij nog wel door de kachel stroomt waardoor het vat in een nacht zo 10 graden koelt.

De pomp van vloerverwarming (1) is geschakeld aan de kleppen van de VVW, die gaat uit als beide kleppen dicht staan. Doordat beide pompen (2 & 3) uit staan merk ik wel dat bovenkant vat en onderkant wel soms 10 - 12 graden verschil zit (probleem 2).

Naar mijn idee staat de pomp (1) wel aan de verkeerde kant van (3). Klopt dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umMSH2fA61stqimCKBIoG2uo5vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PoeleZzOkWX4H4k9w6ZVeh3L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gX4Vu3e2G2xk8wampwxs1OlpFbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTe7TZmoLN4Q7Mkhu49ahxXx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Sumar op 16-12-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:56:
Oh ik heb de mijne gewoon hier besteld:
https://www.groene-energi...ilers-en-toebehoren/p-1a/

En ipv 1000 euro uurloon te betalen koop ik liever zelf mijn persgereedschap.
Zelf doen is veel leuker.
aardige vent ook daar! eentje met passie.
Dapdodo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:17:
[...]

Branderblokkering geactiveerd. Als flowswitch is aan en zonneboilertemp<48C dan branderblokkering uit. Anders brander blokkeren zodat die bij afname SWW niet aan gaat. Staat letterlijk in de handleiding bij vaillant.

Daarvoor ging die bij SWW afname direct volle bak branden om er na 20 sec achter te komen dat de toevoer warm genoeg is en hij niet hoeft te branden.
heb je dan geen CV via de ketel? ik had dit ook ingesteld, op mijn Calenta 40C maar nadeel van branderblokkering inschakelen is dat hij ook niet ziet dat er SWW gepakt wordt. En dat had ik weer nodig om te weten dat er gedoucht werd voor het gebruik van de vaatwasser...
BarryH schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:19:
Zoals hierboven gemeld, met de 40C kan dat makkelijk met ingebouwde schakelaar met de brug. Ik heb een ETH8020 relais board die de brug onderbreekt om hem uit te zetten. Nadeel van uitzetten is dus dat je geen CV meer hebt en dat de ketel ook de pomp niet meer inschakelt en niet meer signaleert dat er uberhaupt afname SWW is.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Sumar schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:37:
[...]

A SWW
B Retour vloerverwarming
C Aanvoer WW vanuit Hout CV
D HP
E Aanvoer vloerverwarming
F Retour Hout CV
G HP
H SWW
I Elektrisch element

1 pomp tbv vloerverwarming
2 Ladomat 21-60
3 ESBE mengwaterautomaat
4 Aanvoer WW vanuit Hout CV (staat direct achter die wand)
5 Retour naar hout CV

Installateur heeft deze installatie geplaatst. "Probleem 1" is nu dat het warme water, ook als de hout cv uit is en de daaraan gekoppelde pomp uit staat, hij nog wel door de kachel stroomt waardoor het vat in een nacht zo 10 graden koelt.

De pomp van vloerverwarming (1) is geschakeld aan de kleppen van de VVW, die gaat uit als beide kleppen dicht staan. Doordat beide pompen (2 & 3) uit staan merk ik wel dat bovenkant vat en onderkant wel soms 10 - 12 graden verschil zit (probleem 2).
B Retour vloerverwarming - Zit boven in het vat?

C Aanvoer WW vanuit Hout CV - waarom zit deze zo laag?

Je hebt een 21-60 ladomatt ????? Het lijkt mij als je zoveel KW houtkachel hebt dat je buffer volledig gebruikt dient te worden? Hoe word de Lodomatt gestuurd?

Een ladomatt 21-60 heeft een functie dat als de stroom uitvalt hij alle kleppen opengooit! Zo kan hij de buffer verder laden als de houtkachel nog brand en er een stroomuitval is.

Verschil tussen boven en onderkant vat moet juist zo groot mogelijk zijn ca. 60 mag je wel eens zien. Maar het lijkt mij sterk dat je een 21 KW of meer op die buffer hebt staan dus de pomp capaciteit van de ladomatt is veel te groot en deze zal de tank volledig mengen zodra hij aan springt.

Hoeveel graden element zit er is? 57?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Solar Masters schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:22:
[...]

B Retour vloerverwarming - Zit boven in het vat?

C Aanvoer WW vanuit Hout CV - waarom zit deze zo laag?

Je hebt een 21-60 ladomatt ????? Het lijkt mij als je zoveel KW houtkachel hebt dat je buffer volledig gebruikt dient te worden? Hoe word de Lodomatt gestuurd?

Een ladomatt 21-60 heeft een functie dat als de stroom uitvalt hij alle kleppen opengooit! Zo kan hij de buffer verder laden als de houtkachel nog brand en er een stroomuitval is.

Verschil tussen boven en onderkant vat moet juist zo groot mogelijk zijn ca. 60 mag je wel eens zien. Maar het lijkt mij sterk dat je een 21 KW of meer op die buffer hebt staan dus de pomp capaciteit van de ladomatt is veel te groot en deze zal de tank volledig mengen zodra hij aan springt.

Hoeveel graden element zit er is? 57?
Ik had het liefst B en C omgedraaid, ga de installateur daar nog wel naar vragen, aangezien ik het idee heb dat de bovenkant van het vat nagenoeg niet gebruikt wordt, behalve als er lang gedoucht wordt, dan zie ik de temperatuur echt naar elkaar toe trekken (boven / onder).

Ik heb een Nordic Fire Cottage hout CV die een maximaal vermogen heeft van 24 kW waarvan 18,4 richting vat. Als we wakker worden en `s avonds doen we de hout cv aan waardoor we met gemak de hele dag en nacht het huis mee kunnen verwarmen en kunnen douchen. Een dag als vandaag hoeft hij alleen `s avonds even 2 a 3 uurtjes aan.

Het elektrisch element gebruik ik niet, dat is meer voor nood, als we een paar dagen weg zijn. Mochten we een paar dagen weg zijn zet ik die op max 40 grdn. VVW aanvoer heb ik nu op 32 graden staan, dat is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Sumar schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:55:
[...]

Ik had het liefst B en C omgedraaid, ga de installateur daar nog wel naar vragen, aangezien ik het idee heb dat de bovenkant van het vat nagenoeg niet gebruikt wordt, behalve als er lang gedoucht wordt, dan zie ik de temperatuur echt naar elkaar toe trekken (boven / onder).
11-30 KW had dan meer dan genoeg geweest. Zou de pomp maar op de laagste stand zetten als ik jou was ;)

En een 63 graden element er in zetten voor meer gelaagdheid.

Wat voor merk type Buffer is dit?

Je zou juist een groter verschil moeten gaan zien bij afnamen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6KXT9FXKExp59Caf489INMQVtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wenLjZKsX1lDEv5TtX0GajS2.jpg?f=fotoalbum_large

Ergens zit iets niet goed bij jou!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Solar Masters schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:07:
[...]

11-30 KW had dan meer dan genoeg geweest. Zou de pomp maar op de laagste stand zetten als ik jou was ;)

En een 63 graden element er in zetten voor meer gelaagdheid.

Wat voor merk type Buffer is dit?

Je zou juist een groter verschil moeten gaan zien bij afnamen.

[Afbeelding]
1) Ik volg je niet helemaal m.b.t. dat element van 63 graden..?

2) Het is een SKS buffervat

3) Ik had als doel juist minder gelaagdheid te krijgen, mijn idee was, meer warmte in het vat = meer energie = langer gebruik van het vat... maar ik zie iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door Sumar op 16-12-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
Sumar schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:55:
[...]

Ik heb een Nordic Fire Cottage hout CV die een maximaal vermogen heeft van 24 kW waarvan 18,4 richting vat. Als we wakker worden en `s avonds doen we de hout cv aan waardoor we met gemak de hele dag en nacht het huis mee kunnen verwarmen en kunnen douchen. Een dag als vandaag hoeft hij alleen `s avonds even 2 a 3 uurtjes aan.

Het elektrisch element gebruik ik niet, dat is meer voor nood, als we een paar dagen weg zijn. Mochten we een paar dagen weg zijn zet ik die op max 40 grdn. VVW aanvoer heb ik nu op 32 graden staan, dat is voldoende.
Beetje offtopic, maar hoe bevalt de Nordic fire kachel verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
Woody179 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:04:
[...]

Beetje offtopic, maar hoe bevalt de Nordic fire kachel verder?
Dik tevreden over de Nordic Fire, had hiervoor een Jacobus 6 van Janco de Jong, maar deze bevalt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Sumar schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:24:
[...]

Dik tevreden over de Nordic Fire, had hiervoor een Jacobus 6 van Janco de Jong, maar deze bevalt beter.
Nu de gelaagdheid nog ;)

Ik zou zeggen een knappe regeling er op met datalogger en of internet. Meten is weten. Vaak is er een hoop extra uit te halen op die manier. Zoizo krijg je een veel beter beeld van wat er wel of niet werkt. En wat er beter kan aan de afnamen kant bvb

• Sumar
Solar Masters schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:21:
[...]

Nu de gelaagdheid nog ;)

Ik zou zeggen een knappe regeling er op met datalogger en of internet. Meten is weten. Vaak is er een hoop extra uit te halen op die manier. Zoizo krijg je een veel beter beeld van wat er wel of niet werkt. En wat er beter kan aan de afnamen kant bvb
Ik heb een Resol controller en ook de datalogger. Doordat ik geen warmtepomp, gaskachel of ander geautomatiseerd systeem maar een hout cv die ik handmatig moet stoken wil ik zo weinig mogelijk gelaagdheid, buffer maximaal laden met energie. Ik ga de aansluiting van de aanvoer van de hout CV 1 hoger zetten op het vat zetten zodat ik het hele vat verwarm en niet alleen de onderste 60% van het vat zoals nu het geval is. Als de hout CV aan staat pompt de Landomat het mooi over het hele vat.

In de zomer wil ik wel meer gelaagdheid maar dan staat die landomat uit, dus volgens mij zit ik dan op het goede spoor.

Bijgevoegd een printscreen van de datalogger. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7rYGBNGBgmrXqL_l3IZWHKaBgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sMqlWcQ0AEwJBfVIX0CUzV7a.png?f=fotoalbum_large

• Solar Masters
Sumar schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:58:
[...]

Ik heb een Resol controller en ook de datalogger. Doordat ik geen warmtepomp, gaskachel of ander geautomatiseerd systeem maar een hout cv die ik handmatig moet stoken wil ik zo weinig mogelijk gelaagdheid, buffer maximaal laden met energie. Ik ga de aansluiting van de aanvoer van de hout CV 1 hoger zetten op het vat zetten zodat ik het hele vat verwarm en niet alleen de onderste 60% van het vat zoals nu het geval is. Als de hout CV aan staat pompt de Landomat het mooi over het hele vat.

In de zomer wil ik wel meer gelaagdheid maar dan staat die landomat uit, dus volgens mij zit ik dan op het goede spoor.

Bijgevoegd een printscreen van de datalogger. [Afbeelding]
Zeer knap dat jij de onderkant van een buffervat warmer kan krijgen dan de bovenkant!

Dat kan niet iedereen ;)

• Solar Masters
Hier een voorbeeld van een goedwerkend systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnDT99sDYF4jFd512r0bgy7OX-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwT0Xd39wsig6HvdUXLaa6mY.jpg?f=fotoalbum_large

Zoek de verschillen ;) Kijk ook na hoe de houtkachel de tank laad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sumar
Solar Masters schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:20:
[...]

Zeer knap dat jij de onderkant van een buffervat warmer kan krijgen dan de bovenkant!

Dat kan niet iedereen ;)
Dat heeft ermee te maken dat de aanvoer ww van de hout CV onder S3 zit en boven S2 en de retour naar hout cv weer onder S2 zit. Ik neem aan dat er dan een stroming op gang komt die alleen langs Sensor 2 stroomt.

Denk dat als ik de aanvoer 1 aansluiting omhoog zet dat het een ander verhaal wordt. Dan neemt hij S3 ook mee. De retour van de VVW stroomt nu langs S3, terwijl de aanvoer van de hout CV dus 1 lager zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Sumar op 17-12-2020 11:35 ]

• Sumar
Solar Masters schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:20:
[...]

Dat kan niet iedereen ;)
Maar nogmaals, waarom zou ik mij geval veel gelaagdheid willen? Boven en onder een groot verschil? Snap daar in mijn installatie niet het voordeel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:52

_Apache_

For life.

Sumar schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:58:
[...]

Bijgevoegd een printscreen van de datalogger. [Afbeelding]
Ik heb deze aan de gang gekregen, kan je je datapunten in (bijv) een MySQL db stoppen. Vond k wel een fijn idee, want VBus geeft zelf aan dat bij het 'free plan' de data maar een paar maanden bewaard blijft.
Nu lijkt dat in werkelijkheid wel mee te vallen, maar je kan het zo maar kwijt zijn als ze toch die ruimte nodig hebben. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Laatst online: 01:24
Stilte meer even doorbreken hier. Zonneboiler doet niet zo heel veel momenteel. Over een maand hopelijk wat meer actief.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Is er nog ergens een lijst te vinden betreft bevindingen van heatpipes waar goeie ervaringen mee zijn en ok slechte ervaringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 19:58
TheWalrus schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:00:
Stilte meer even doorbreken hier. Zonneboiler doet niet zo heel veel momenteel. Over een maand hopelijk wat meer actief.
Tja, in deze maand wordt het wel duidelijk dat een dekkingsgraad van 90% een utopie zal blijven....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Hier brengt het spul ook nog weinig op.

Belangrijkste gedeelte ligt nog in de garage xD

Bijna klaar met alle aansluitingen in huis. Hopelijk halverwege de maand zover om alles op het dak aan te sluiten.

Corona en bouwmarkten die dicht zijn werkt niet echt mee met een snelle constructie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Swenno schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:41:
Hier brengt het spul ook nog weinig op.

Belangrijkste gedeelte ligt nog in de garage xD

Bijna klaar met alle aansluitingen in huis. Hopelijk halverwege de maand zover om alles op het dak aan te sluiten.

Corona en bouwmarkten die dicht zijn werkt niet echt mee met een snelle constructie tijd.
Leidingwerk etc kan je nog bij warmteservice.nl krijgen, en die zijn als het goed is open .

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Toch nog een vraag aan de experts hier. Mijn zonneboiler systeem heeft geen online monitoring zoals bijv. de km2 module van Resol.

Ik dacht zelf maar wat temperatuur sensoren aan leidingen te plakken en dan in domoticz uitlezen. Weet iemand een draadloos temperatuur systeem wat hiervoor te gebruiken is?

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
-

[ Voor 115% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
In verband met eventuele restanten vuurwerk, even op het dak geweest.
Kent iemand dit? en waardoor het veroorzaakt wordt? Lagen geen vuurpijlen op dag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAwxVSVRFrGSgOm95Ezx-Sq9s9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qfQhsuOC42UluU51JIctsUT.jpg?f=fotoalbum_large
Voelt aan de bovenkant geen schade als ik er met een nagel overheen ga.

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 05-01-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
TheWalrus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:30:
Toch nog een vraag aan de experts hier. Mijn zonneboiler systeem heeft geen online monitoring zoals bijv. de km2 module van Resol.

Ik dacht zelf maar wat temperatuur sensoren aan leidingen te plakken en dan in domoticz uitlezen. Weet iemand een draadloos temperatuur systeem wat hiervoor te gebruiken is?
Ik heb een raspberry pi ingericht met domoticz, influxdb en grafana en een stel DS1820 sensoren (ali) op de leidingen aangebracht met wat (extra) isolatie eromheen. Werkt prima tot nu toe. Wel even rekening houden met de topologie van het aansluiten van de sensoren. Zie hiervoor: https://www.maximintegrat...ents/tutorials/1/148.html

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Laurens__ , @TheWalrus Ik gebruik ook diverse 1-wire sensoren, maar die hebben toch echt die (ene ;)) draad..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
Laurens__ schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Ik heb een raspberry pi ingericht met domoticz, influxdb en grafana en een stel DS1820 sensoren (ali) op de leidingen aangebracht met wat (extra) isolatie eromheen. Werkt prima tot nu toe. Wel even rekening houden met de topologie van het aansluiten van de sensoren. Zie hiervoor: https://www.maximintegrat...ents/tutorials/1/148.html
Dank je dit ga even doorlezen. Ik ergens een diploma liggen voor Embedded Engineer. Dus ik moet een eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hier ook alles uitgelezen met ds18b20 sensoren en ESP bordjes. Ik moet zeggen dat ze redelijk betrouwbaar meten (ik doe ze niet calibreren of zo) maar ik ben wel regelmatig de sensoren kwijt. even 1 van de aansluitingen van het bordje afhalen en weer erop prikken helpt dan, maar echt superstabiel is het niet. komt gemiddeld denk ik 1 keer per week voor, op beide ESP's (heb zo een 24 sensoren momenteel over ZB en CV installatie).

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
fabstar81 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:19:
hier ook alles uitgelezen met ds18b20 sensoren en ESP bordjes. Ik moet zeggen dat ze redelijk betrouwbaar meten (ik doe ze niet calibreren of zo) maar ik ben wel regelmatig de sensoren kwijt. even 1 van de aansluitingen van het bordje afhalen en weer erop prikken helpt dan, maar echt superstabiel is het niet. komt gemiddeld denk ik 1 keer per week voor, op beide ESP's (heb zo een 24 sensoren momenteel over ZB en CV installatie).
Dat had ik ook voordat ik me aan de spelregels ging houden van maxim over de topologie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
Gwaihir schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:12:
@Laurens__ , @TheWalrus Ik gebruik ook diverse 1-wire sensoren, maar die hebben toch echt die (ene ;)) draad..
Ze hebben zelfs 3 draden dus waarom ze dan 1 wire sensor heten? 8)7
Maar mijn raspberry pi zit op de wifi voor nu dus dat is dan het draadloze aspect O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Laurens__ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:24:
Ze hebben zelfs 3 draden dus waarom ze dan 1 wire sensor heten?
Omdat je heel vaak met twee draden toe kunt? 8)7
(parasitaire voeding)

Ik vermoed dat het een van de eerste systemen was waarbij je alles (min of meer) zo maar aan de ene kabel kunt knopen. Geen switches o.i.d. of allemaal losse draden (één per sensor), maar alles aan de ene bus (draad) aaneen geknoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Kleine update:

Westkant frame + collector kop aangesloten.

Systeem gespoeld met water en dat kon geen kwaad. Aardig wat roest uit het boiler spiraal gekomen.

De beregeningspomp van de tuin werkt goed als vul/pomp station. Alleen moet niet de koppeling eraf schieten door de isolatie van de pomp groep ...

Systeem net weg gezet met water op 2 bar, in huis alles dicht. Alleen lekt er nog iets op het dak. Morgen bij licht verder kijken.
( Het gaat niet vriezen vannacht)

Tot nu toe de 'uitdagingen' waar ik als dhz ben tegen aangelopen:
- buigen van 22 mm CV pijp is wat lastiger als je dit niet vaak doet. Extra CV pijp kan geen kwaad.
- loctite 55 werkt perfect, alleen even leren hoe je het moet aanbrengen.
- Je kan niet genoeg koppelingen bestellen. Alles vooraf uitgetekend maar ook dat werkt niet altijd in de praktijk.
- Verkeerde dn16 Solar slang genomen. Vrij stugge isolatie en gaat niet over koppelingen passen.

Schema voor de rest:
- west kant dicht maken en vullen met glycol
- vacuümbuizen + isolatie monteren
- elektra aanleggen en regeling aansluiten.
- Dan de complete oostkant nog monteren en aansluiten. Hiervoor moet alleen een T stuk geplaatst worden gezamenlijk met de westkant. Oostkant zal wel wat sneller gaan door de ervaring die ik nu opgebouwd hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Swenno schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:37:

- loctite 55 werkt perfect, alleen even leren hoe je het moet aanbrengen.
Let er wel op dat je dit niet gebruikt in het glycol gedeelte!
Swenno schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:37:

- Verkeerde dn16 Solar slang genomen. Vrij stugge isolatie en gaat niet over koppelingen passen.
Dan heb je waarschijnlijk een oudere Thermaflex versie. Vaak is dat ook niet erg temperatuurbestendig en smelt er snel af. Ik zou het eraf snijden en gelijk Armacel HT erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Solar Masters
Heb wel loctite aangebracht op de schroef verbinding op het vat.
De RVS slangen uiteraard niet ;)
Maar heb nog nergens gelezen dat het niet tegen glycol kan ?

Zo stug als thermaflex is het weer ook niet.
Maar zag ergens anders synthetische spul en dat lijkt mij wat flexibeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Swenno schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:39:
@Solar Masters
Heb wel loctite aangebracht op de schroef verbinding op het vat.
De RVS slangen uiteraard niet ;)
Maar heb nog nergens gelezen dat het niet tegen glycol kan ?

Zo stug als thermaflex is het weer ook niet.
Maar zag ergens anders synthetische spul en dat lijkt mij wat flexibeler.
Misschien dat het op de boiler wel blijft zitten, Probleem is dat glycol het vaak oplost. En op de collector word het een stuk heter dan de 149 graden waar tegen het bestand is.

Maar zal het eens uitzoeken!

[ Voor 23% gewijzigd door Solar Masters op 14-01-2021 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solar Masters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNvrGXVRS0mqlcgwy9PqARYvQzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hs27jyZdfw1Gm2SCd3Te6c9d.jpg?f=fotoalbum_large

Dus….

Werd nu zelf ook nieuwsgierig over de mogelijke problemen bij het gebruik van Loctite 55 aangezien dat ik vaker hoor dat dit toch wordt gebruikt. Zelf gebruik ik het nooit aan de Glycol kant dus heb er weinig ervaring mee verder.

Als je het technische datasheet bekijkt vind je het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YduDLdw4bBCWU3FkPJojszMcxfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8nYt7FEbNhZRLrmKjYYMXaK.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks dat het dus lijkt dat Loctite 55 tegen een hele hoop bestand lijkt te zijn is het zeker NIET aan te raden dit te gebruiken in Zonneboiler installaties.

Na overleg met de technische dienst van Henkel (waar dit probleem dus bekend is) het volgende punt:

Loctite 55 is gemaakt van een polyamide vezel die is geïmpregneerd met een silicone olie. Daarom hardt het niet uit en is ook na geruime tijd nog nastelbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIV3dODBdCZI7X0VkTsLWfJHCNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lxqPrhbee5tbYZJhLRlH98c.jpg?f=fotoalbum_large
De impregneer waarmee de draad zelf is geïmpregneerd lost op bij het gebruik van hoge concentraties Propyleenglycol. Het is hierdoor bijna 100% zeker dat er lekkage op korte termijn na installatie ontstaat.

Daarnaast in de buurt van de collector of de eerste 4 meter leidingen daarvan zoizo ook niet aan te raden i.v.m. de temperaturen waar tegen deze ook niet bestand is.

Toch wel weer grappig dat ik dan zelf ook nog weer een hoop leer door 1 telefoontje….

Wat dan wel te gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kncYZsnjzuDWXA7Lg3Hd0BKZCZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJfivH7PZvyyIeyiPD2vrZss.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZve-4KvfspQsU1m-oIdS3VC7Ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrZaoA6TQJ3RqyqY3O8jMnGD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHDgcdcmKc3jg0M5HcpbSh-yFYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHh0DBtunaBz75M1CewmY9Gy.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDIzEemYoXhH6zIHSXhiDxEAokA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQCts4OHT8CclINeFOJDZ2B9.jpg?f=fotoalbum_large

100% PTFE schroefdraad tape of draad kan van -240 graden tot +250 graden en is bestand tegen Glycol.
De Fermit pasta kan worden gebruikt i.c.m. Hennep.

Daarnaast voor het vlak afdichten rond om de collector zijn de goedkope groene, blauwe of witte NBR pakkingen ook uit te wisselen voor de betere PTFE pakkingen.

Dus mogelijkheden genoeg maar wat de gemiddelde installateur in zijn bus heeft is er niks te gebruiken voor de zonneboiler! Je zit dus als je het goed wilt doen vast aan de betere zonneboiler fabrikanten en groothandels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Pfoe, die fermit gewindedichtfaden heb ik gevonden en besteld maar ik wordt geen wijs uit een webshop waar ik de groene NBR ringen kan vervangen met PTFE, kom alleen maar industriele leveranciers tegen die of alleen maar grote maten hebben of waar je het op maat moet laten maken: https://gelria.fluggz.com/online-shop/272 bijvoorbeeld. Iemand een tip waar ik de PTFE ringen wel kan bestellen of is er animo om een samenkoop actie te organiseren voor een productieronde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:57

Crazy-

Best life ever

Solar Masters schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:06:
[Afbeelding]

Dus….

Werd nu zelf ook nieuwsgierig over de mogelijke problemen bij het gebruik van Loctite 55 aangezien dat ik vaker hoor dat dit toch wordt gebruikt. Zelf gebruik ik het nooit aan de Glycol kant dus heb er weinig ervaring mee verder.

Als je het technische datasheet bekijkt vind je het volgende:

[Afbeelding]

Ondanks dat het dus lijkt dat Loctite 55 tegen een hele hoop bestand lijkt te zijn is het zeker NIET aan te raden dit te gebruiken in Zonneboiler installaties.

Na overleg met de technische dienst van Henkel (waar dit probleem dus bekend is) het volgende punt:

Loctite 55 is gemaakt van een polyamide vezel die is geïmpregneerd met een silicone olie. Daarom hardt het niet uit en is ook na geruime tijd nog nastelbaar.

[Afbeelding]
De impregneer waarmee de draad zelf is geïmpregneerd lost op bij het gebruik van hoge concentraties Propyleenglycol. Het is hierdoor bijna 100% zeker dat er lekkage op korte termijn na installatie ontstaat.

Daarnaast in de buurt van de collector of de eerste 4 meter leidingen daarvan zoizo ook niet aan te raden i.v.m. de temperaturen waar tegen deze ook niet bestand is.

Toch wel weer grappig dat ik dan zelf ook nog weer een hoop leer door 1 telefoontje….

Wat dan wel te gebruiken?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

100% PTFE schroefdraad tape of draad kan van -240 graden tot +250 graden en is bestand tegen Glycol.
De Fermit pasta kan worden gebruikt i.c.m. Hennep.

Daarnaast voor het vlak afdichten rond om de collector zijn de goedkope groene, blauwe of witte NBR pakkingen ook uit te wisselen voor de betere PTFE pakkingen.

Dus mogelijkheden genoeg maar wat de gemiddelde installateur in zijn bus heeft is er niks te gebruiken voor de zonneboiler! Je zit dus als je het goed wilt doen vast aan de betere zonneboiler fabrikanten en groothandels.
Nu begin ik te begrijpen waarom ik druppels op sommige plekken blijf houden .... volgende winter maar aan de slag met vervangen

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Laurens__ schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:36:
Pfoe, die fermit gewindedichtfaden heb ik gevonden en besteld maar ik wordt geen wijs uit een webshop waar ik de groene NBR ringen kan vervangen met PTFE, kom alleen maar industriele leveranciers tegen die of alleen maar grote maten hebben of waar je het op maat moet laten maken: https://gelria.fluggz.com/online-shop/272 bijvoorbeeld. Iemand een tip waar ik de PTFE ringen wel kan bestellen of is er animo om een samenkoop actie te organiseren voor een productieronde?
Dat zeg ik,... ik denk dat je dan echt bij de betere zonneboiler bedrijven uitkomt.

Enige adres in Nederland is: Rivusol.com. Zelfs in Duitsland zou ik niet weten wie de betere dichtingen levert. Dit vooral omdat ze daar de RVS slangen niet met vlakdichtende koppelingen aansluiten.

Wanneer gewenst wil ik best een keer ook een stuk schrijven over de RVS slangen en de verschillen hier tussen. Daarmee worden ook veel fouten gemaakt.

Als je er enkel een paar nodig hebt dan heb ik ook nog wel een paar PTFE dichtingen liggen voor DN12 t/m DN25. Hou er wel rekening mee dat die ook niet goedkoop zijn. Ga er vanuit dat je DN16 nodig hebt en die zijn 310 euro per stuk! Maar wel duidelijk een verschil! NBR is na een jaar of 6 vaak niet meer als wat stof als je ze op de collector gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:38:
Zelfs in Duitsland zou ik niet weten wie de betere dichtingen levert. Dit vooral omdat ze daar de RVS slangen niet met vlakdichtende koppelingen aansluiten.

[..]

Ga er vanuit dat je DN16 nodig hebt en die zijn 310 euro per stuk! Maar wel duidelijk een verschil! NBR is na een jaar of 6 vaak niet meer als wat stof als je ze op de collector gebruikt.
Wow! Weten we ook gelijk waarom ze in Duitsland een andere wijze van aansluiten hebben gevonden, lijkt me? Hoe doen ze het daar dan en wat kost dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Solar Masters Alle afdichtingen in het glycol gedeelte zijn hier met hennep en pasta gemonteerd, installatie nu ruim 8 jaar in gebruik zonder lekkage. https://www.groene-energi...ennep-en-pakkingkit/p-1a/

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
BenEco schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:16:
@Solar Masters Alle afdichtingen in het glycol gedeelte zijn hier met hennep en pasta gemonteerd, installatie nu ruim 8 jaar in gebruik zonder lekkage. https://www.groene-energi...ennep-en-pakkingkit/p-1a/
Ff vanaf het begin van het onderwerp lezen! Dat had ik al aangegeven. Ging nu over de Pakkingen bij het gebruik van RSV slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Wel oppassen met dat soort websites! Blijven dozenschuivers en maken de markt aardig stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dE_n8HabR52intqDCS_JbqeYHi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UHuzQRCCi2o3tsTYJhHJigS.jpg?f=fotoalbum_large

En staat een hoop BS op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
Ik heb mijn raspberry omgeruild naar ESPs (hangen 16tal op 2 ESPs), die drukken alles rechtstreeks naar een off-premise mysql. Daar waar de raspberry met dezelfde kabels en sensoren vlot een week of 4-5 kon draaien, moet ik de ESP's om de 2 dagen een korte reboot geven, of hij is de sensoren ook random kwijt. Niet onoverkomelijk want dat ding reboot toch keisnel tussen mijn data captures heen.

In mijn volgend design ga ik de ESP's in huis in een mesh netwerk gooien, want niet iedere ESP heeft een goede wifi ontvangst (heb een extra access point moeten neerleggen en daar wil ik vanaf). Dan babbelen alle ESP's met elkaar en zal er 1tje ESP alles naar de mysql drukken.

Leuke hobby éh :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Wat voor sensoren heb je dan zitten op je zonneboiler en wat lees je daar uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
@fabstar81 , je hebt alleen temp sensoren. Is er niet eentje te warm geweest?, heb hier een hele serie met 031 als start moeten vervangen. Vonden 120C glycol niet leuk en gingen stuk. Wat ook kan is dat je bekabeling niet goed is. Data en - als paar bij utp en niet 3,3v en data bij elkaar.
Andere optie is de voeding op 5V en de data met de weerstand naar 3.3v.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65713196 Is er een die heeft al wat meer bij elkaar gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
[...]
Enige adres in Nederland is: Rivusol.com. Zelfs in Duitsland zou ik niet weten wie de betere dichtingen levert. Dit vooral omdat ze daar de RVS slangen niet met vlakdichtende koppelingen aansluiten.
Ik heb toch in Duitsland een ZB pakket gekocht met vlakdichtende RVS slangen 8)7
[...]
Als je er enkel een paar nodig hebt dan heb ik ook nog wel een paar PTFE dichtingen liggen voor DN12 t/m DN25. Hou er wel rekening mee dat die ook niet goedkoop zijn. Ga er vanuit dat je DN16 nodig hebt en die zijn 310 euro per stuk! Maar wel duidelijk een verschil! NBR is na een jaar of 6 vaak niet meer als wat stof als je ze op de collector gebruikt.
Dat zijn wel erg hoge prijzen. Als ik er hier https://gelria.fluggz.com/online-shop/270 100 stuks op maat laat maken (buiten 24x binnen 16 x dik 3 mm) laat maken ben ik nog geen € 60,- kwijt inclusief btw. Ben dus wel benieuwd wat er zo bijzonder is aan de PTFE dichtingen van 310 euro per stuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
[...]

Dat zeg ik,... ik denk dat je dan echt bij de betere zonneboiler bedrijven uitkomt.

Wanneer gewenst wil ik best een keer ook een stuk schrijven over de RVS slangen en de verschillen hier tussen. Daarmee worden ook veel fouten gemaakt.

Als je er enkel een paar nodig hebt dan heb ik ook nog wel een paar PTFE dichtingen liggen voor DN12 t/m DN25. Hou er wel rekening mee dat die ook niet goedkoop zijn. Ga er vanuit dat je DN16 nodig hebt en die zijn 3,10 euro per stuk! Maar wel duidelijk een verschil! NBR is na een jaar of 6 vaak niet meer als wat stof als je ze op de collector gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
3,10 euro. En goed je kan alle laten maken idd. De solar versie voor RVS slang is 1.5mm en denk niet eens dat je 3mm er tussen krijgt.

Alles wat je groter inkoopt is goedkoper. Maar je hebt er maar 4 - 6 per installatie nodig meerstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Solar Masters schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:50:
[...]

Wat voor sensoren heb je dan zitten op je zonneboiler en wat lees je daar uit?
ik heb alleen temperatuursensoren ds18b20 erop zitten en ik meet alles.

Koudwater aanvoer
ZB midden
ZB boven
ZB SWW uit
ZB temperatuur vóór driewegklep
ZB CV spiraal in
ZB CV spiraal uit
ZB collector spiraal in
ZB collector spiraal uit
SWW uit van de e-boiler
SWW uit van de ketel
CV uit van de ketel

op de vloerverwarming:
CV aanvoer
CV retour
CV retour groep 1
CV retour groep 2
CV retour groep 3
CV retour groep 4
CV retour groep 5
Jaga aanvoer
Jaga retour
DWTW in
DWTW uit
Vaatwasser SWW aanvoer

:+

en bij de ZB wil ik ook nog de collector gaan meten, maar daar heb ik nieuw ESP voor nodig. misschien heb ik er ergens nog 1 liggen...
Dapdodo schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:16:
@fabstar81 , je hebt alleen temp sensoren. Is er niet eentje te warm geweest?, heb hier een hele serie met 031 als start moeten vervangen. Vonden 120C glycol niet leuk en gingen stuk. Wat ook kan is dat je bekabeling niet goed is. Data en - als paar bij utp en niet 3,3v en data bij elkaar.
Andere optie is de voeding op 5V en de data met de weerstand naar 3.3v.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65713196 Is er een die heeft al wat meer bij elkaar gezocht.
ik heb geen glycol in mijn collectorcircuit, alleen water. ik zie wel eens een uitschieten van 80 graden in de sensor, maar dat is gewoon een verkeerde waarde. de sensoren heb ik uit mijn hoofd, in stervorm aangesloten. alle draden zijn aan elkaar gesoldeerd en omwikkeld met isolatietape, dus qua storing verwacht ik niet veel problemen. het heeft ongetwijfeld te maken met de manier van aansluiten...dus de stervorm die vast niet stabiel is.

[ Voor 37% gewijzigd door fabstar81 op 18-01-2021 12:50 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@fabstar81 Hoe lang zijn de 'stralen' van je ster? Ik lees dat tot 3 meter nog als aansluitdraad geldt en dat het daarboven inderdaad als een ster-topologie wordt opgevat, en dat die wordt afgeraden, vooral met verschillende draadlengten.

Vraag 't omdat ik inmiddels twee keer een stabiliteitsissue met mijn 1-wire sensoren heb gehad. 1x was ik een sensor een aantal uren kwijt. 1x was alle 1-wire ineens weg, waarop de controllers (ik heb er twee) zichzelf herstartten en het weer goed was. (Dit gat startte wel prompt de warmtepomp die van al die nul-waarden dacht dat er werk aan de winkel was..) Twijfel nu of ik nog wel een / enkele sensoren toe kan voegen, of dat ik dan (teveel) gedonder met stabiliteit zal hebben. (Ik regel zoals je leest nl. ook op basis van de meetwaarden.)

Daarnaast ben ik nieuwsgierig hoe je je sensoren hebt geplaatst en hoe je dat bevalt. Ik heb van die stalen staafjes (als buitenafwerking) en merk nogal een verschil tussen degenen die geklemd op de buis zitten, en degenen die in dompelbuisjes geplaatst zijn. Die eerst groep vind ik maar vrij matig in de praktijk: ijlt nogal na zo buitenop de buis (ondanks isolatie) en vooral bij hogere temperaturen heb ik de indruk dat het verschil soms behoorlijk oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@Gwaihir, ik heb alles wel beetje verschillend aangesloten. bij sommige zit het in de isolatie, bij andere (bijvoorbeeld de retours van de vv) heb ik alleen een klein tape'je erom heen om op zijn plek te houden.

in de ZB zit het weer rechtstreeks in de buizen. in de collector heb ik het in de isolatie ertussen geschoven. is ook nog eens ribbelbuis dus echt goed contact maakt het niet.

mij maakt het niet zo heel veel uit, ik hoef geen geijkte metingen. en je weet hoe het met data werkt. hoe meer je hebt hoe minder belangrijk die verschillen zijn :+

ik heb in ieder geval geen uitschieters. de metingen zijn altijd goed en reageren op de temperatuurverschillen. dat die nu 1 of 2 graden hoger meet dan dat het daadwerkelijk is, boeit me niet. hij wordt alitjd op dezelfde manier gemeten.

bij mij wordt inderdaad ook de driewegklep geregeld op de temperatuursensoren. een andere driewegklep wordt ook gestuurd door de sensoren en bepaalt of het SWW eerst door de e-boiler gaat of niet. dan kan het voorkomen dat je wel eens onder een koude douche staat omdat er ook 0-waarden doorgegeven worden.

in de ESP kan je wel aangeven dat als er een error is, hij niets doorstuurt. maar dat werkt alleen als hij de sensoren wel ziet. zodra hij de sensoren kwijt is, geeft ie toch een 0. als hij dat in dat geval ook niet zou doen, zou het beter werken.....

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Nauwkeuriger (en daarmee bedoel ik zeker ook sneller) maakt regelen wel makkelijker :). En met name bij berekening van opbrengst / verbruik over relatief kleine delta-T is het moeilijk in te schatten wat de bereikte nauwkeurigheid is. (Bijv: VWW met vijf graden erover en in zomerkoeling slechts drie.)

Laatste waarde vasthouden gaat in mijn systeem niet zo maar, vrees ik, al overweeg ik het her en daar nog wel. Ik zou wel een standaardwaarde in moeten kunnen stellen, gebruikt tijdens sensorfouten. Daarover heb ik momenteel een bug in de software uit staan. (De range is begrensd op 0-10, wat niet zo zou moeten zijn.) Is die bug er uit, dan duik ik dieper in mijn opties en noodzaak voor uitval tolerantie m.b.t. de 1-wire.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
Solar Masters schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:44:
3,10 euro. En goed je kan alle laten maken idd. De solar versie voor RVS slang is 1.5mm en denk niet eens dat je 3mm er tussen krijgt.

Alles wat je groter inkoopt is goedkoper. Maar je hebt er maar 4 - 6 per installatie nodig meerstal.
Ah, oke dat klink al beter in de range die ik ook tegenkom dus. Dank voor de tip om ze wat dunner te maken. Dan zal ik er wat laten maken van een dunnere maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Klinkt allemaal naar veel werk voor enkel een paar temperaturen. Wat is de reden dat jullie dit zo maken?

Snap eigenlijk niet waarom jullie dit niet gewoon via een zonneboiler regeling doen waar ook een Flowmeter en Druksensor op kan. De flow zegt mij 10x meer over de werking dan alle temperaturen samen. En met een opbrengst meeting kan ik vervolgens iedere dag over het hele jaar in kaart brengen. Mooi via internet met grafieken en alles.

Of draait het weer om de euro's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
Solar Masters schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:01:
Klinkt allemaal naar veel werk voor enkel een paar temperaturen. Wat is de reden dat jullie dit zo maken?

Snap eigenlijk niet waarom jullie dit niet gewoon via een zonneboiler regeling doen waar ook een Flowmeter en Druksensor op kan. De flow zegt mij 10x meer over de werking dan alle temperaturen samen. En met een opbrengst meeting kan ik vervolgens iedere dag over het hele jaar in kaart brengen. Mooi via internet met grafieken en alles.

Of draait het weer om de euro's?
omdat we op Tweakers zitten :+ en gewoon omdat het kan.

bovendien heb ik de controller er gewoon bijgekregen zonder mij erin verdiept te hebben. wellicht had ik dan een uitgebreidere controller genomen die ik vervolgens zou kunnen uitlezen.

Ikzelf heb ook nog domoticz hier draaien en aangezien dat momenteel mijn system of all is, plemp ik daar dus ook de temperatuursensoren in. daarnaast kost zo een sensor 68 cent oid, en om dan wat leuke grafiekjes te maken en wat temperaturen bij te houden = goud.

ik gebruik het overigens niet om de opbrengst te berekenen. enige waar ik in geinteresseerd ben is hoe hoog de temperatuur in mijn ZB is omdat ik dan weet of ik graties sta te douchen, of dat mijn e-boiler weer aan het werk is/moet >:)

mijn controller deed overigens een tijd raar met de driewegklep aansturing, vandaar dat ik daarom op de sensors en temperaturen ben gaan regelen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurens__
Solar Masters schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:01:
Het is ook voor de lol, iets met hobby en zo :)
Speelt voor mij wel mee, maar vooral ook begrijpen hoe het systeem werkt een een totaalinzicht krijgen van de combinatie van systemen en verbruik. Of zijn er ook controllers die in de gaten kunnen houden dat als er meer of minder mensen zijn die (langer of korter) douchen en er dus meer warmte uit het vat getapt wordt ook de eindtemperatuur die de warmtepomp maakt (aanvullend op wat de zonneboiler levert) slim regelt? Oh en dan ook het elektrisch verwarmingselement aanstuurt indien nodig.

Stel: we zijn een periode alleen maar met zijn tweeën, dan is een temperatuur aan het einde van de avond of nacht van 50 °C in het vat voor sanitair water misschien wel genoeg om samen van te douchen, hoger is natuurlijk geen probleem als dat door de zonneboiler wordt gedaan. Maar als we ook een deel verhuurd hebben heb ik misschien wel een temperatuur van 80 °C nodig om alle douchebehoefte te kunnen afdekken.

Want als we maar met zijn tweeën zijn en beperkt gebruik maken van SWW trekken we het vat misschien van 80 °C naar bijvoorbeeld 60 °C wat vervolgens weer moet worden opgewarmd door het elektrisch verwarmingselement als de zonneboiler hem niet verder opwarmt, dan douchen we dus met COP=1.

Hoe lager de temperatuur die genoeg is om alles te kunnen doen hoe meer ik kan oogsten met de zonneboiler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Minitrooper
"Weer" ? ;-)

Ikzelf zag dat op zomerse dagen, bij géén drup SWW warm water afname, een temperatuurval van 20° in mijn ZB vat. Installatie meermaals door CV man én Vaillant nagekeken, was niets maar dan ook niets mis mee. Dankzij Tweakers veel bijgeleerd over thermosifons en gelaagdheid in water, maar meten is weten, dus heel mijn boeltje (SWW in, uit, glycol in, glycol uit etc) volgehangen met goedkope sensoren. En wat zag ik tot mijn verbazing: vanaf een uur of 15-16 begon het ZB vat WARME glycol naar de collector te pompen om "af te fakkelen" (global warming anyone?) en aldus koelde mijn vat 20° af. CV man noch Vaillant snapten dat, totdat ze eindelijk mijn advies eens volgden en op het dak gingen kijken, bleek dat daar alles bovenste onder achterste voren geïnstalleerd was (en lang verhaal kort: de eigen collector temperatuursensor kreeg die "warme" glycol nooit te zien en gaf verkeerde readings ("het is lekker heet op het dak" terwijl op die plaats geen glycol meer kwam)).

Dat is nu gefixed, maar moet nu nog wat deftige zonnige dagen afwachten om te zien wat het nu geeft.

Ondertussen hangen mijn sensoren op mijn VVW leidingen, want daar zie ik ook heel gekke dingen verschijnen. Maar dat is niet voor dit topic ;)

Er zijn toch duurdere hobbies? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Minitrooper schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:44:
[...]

CV man noch Vaillant snapten dat, totdat ze eindelijk mijn advies eens volgden en op het dak gingen kijken, bleek dat daar alles bovenste onder achterste voren geïnstalleerd was (en lang verhaal kort: de eigen collector temperatuursensor kreeg die "warme" glycol nooit te zien en gaf verkeerde readings ("het is lekker heet op het dak" terwijl op die plaats geen glycol meer kwam)).
Haha :)

Ja over gelaagdheid kan ik een boek schrijven. Maar ook isolatie van leidingen word haast nooit goed gedaan en isolatie waardes van boilers verschillen ook veel.

Zo zijn we wel gelijk weer bij jullie temperaturen! Jij geeft aan dat je 20° verloor. Maar is dat 20° bij 50° graden in de boiler of 85° ? ;) Ook bij de stilstandverliezen van je installatie draait het om temperatuursverschillen. Ruimtetemperatuur en isolatiewaarde b.v.b. Daarom word het verlies van je boiler aangegeven in Watt. Temp alleen zegt niet zo veel!

Het jammere is dat jou dit dus opvalt maar er op deze manier dagelijks zonneboilers worden geïnstalleerd en die gebruikers net iets minder interesse of verstand van techniek hebben en veel installaties daardoor niet of nauwelijks werken. (Vandaar ook mijn uitspraak dat 95% van de zonneboilers niet optimaal werkt.)

Dit geeft natuurlijk de zonneboiler een slechte naam. Net als dat ze vroeger 110 liter zonneboilers verkochten die natuurlijk nooit de volledige behoefte konden dekken. Vervolgens is de ervaring van de gebruikers dat het niet zoveel bespaart.

Bij Rivusol hebben we dit nu opgelost door Flowmeter, druksensor en internet standaard te maken. Als er zich iets raars voordoet (grote temperatuursverschillen, druk schommelingen of geen flow) dan krijg ik al een melding op mijn tel. of mail. Zo weet ik vaak eerder dan de eind gebruiker als er iets fout gaat. Zelfs lucht in het systeem is vaak al te herkennen op afstand en afstellingen van b.v.b. voordruk en bedrijfsdruk. Zo garanderen we nu dus de werking en maximale opbrengst. En bij komend voordeel is dat er gelijk een energiemeting inzit dus je kunt gelijk echt zien in realtime wat de zonneboiler doet. Alles in totaal is dit hooguit een meerprijs van 400 euro. En als gebruiken hoef je hier niks voor te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
Helemaal mee eens @Solar Masters: mijn (belgische) frank was snel gevallen dat de ZB zélf een opbrengst van 6kWh op tussenseizoendag meldde, met 's morgens de vatsensor 29° gaf, 'smiddags vlot over de 50° ging, en ' avonds op 31°C eindigde. Als je dat doorheen een "vermogen"berekening drukt, krijg je dat daar "amper" 0.58kWh voor nodig is (deltaT van 2°C) terwijl als ie "op die 50°C" was blijven steken, kwam er inderdaad 6kWh aan te pas, beiden voor mijn ZB vat van 250 liter. Warmteverliezen geloof ik best in, maar tijdens de nacht daalde het vat van 31°C naar 29°C.

Maar het zijn cowboys in de bouw, maar ik geloofde dit verhaal nooit... en dan ga je gaan hobby'en :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik heb gisteren mijn expansievat vervangen. De ophangbeugel was ook helemaal naar de klojo vanwege lekkage, dus gelijk ook nieuwe opgehaald. Gisteren op 2 bar gezet, vanmorgen onder de 1 bar. Even ontlucht en toen opnieuw gevuld --> ging echt nog veel water erin tot ie weer op 2 bar stond. morgen maar weer eens kijken op hoeveel die staat. ik hoop dat alles nu goed is.

toch duur geweest om nog 1 seizoen met de pakkingen door te lopen.... :(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
fabstar81 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:59:
ik heb gisteren mijn expansievat vervangen. De ophangbeugel was ook helemaal naar de klojo vanwege lekkage, dus gelijk ook nieuwe opgehaald. Gisteren op 2 bar gezet, vanmorgen onder de 1 bar. Even ontlucht en toen opnieuw gevuld --> ging echt nog veel water erin tot ie weer op 2 bar stond. morgen maar weer eens kijken op hoeveel die staat. ik hoop dat alles nu goed is.

toch duur geweest om nog 1 seizoen met de pakkingen door te lopen.... :(
En hoe heb je hem nu dan afgesteld?

Voordruk expansievat en bedrijfsdruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Toevallig iemand ervaring met een doorgebrand printplaatje van een Delta Sol SLT ?

Vraag het voor een vriend ;)

Klein denk foutje controller nu om zeep ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Swenno schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:07:
Toevallig iemand ervaring met een doorgebrand printplaatje van een Delta Sol SLT ?

Vraag het voor een vriend ;)

Klein denk foutje controller nu om zeep ...
Duur foutje :)

Denk dat het dan echt een nieuwe word! Tenzij je alleen de Zekering hebt doorgebrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Solar Masters

Zekering was ook doorgebrand. alleen toen deed die het nog steeds niet.

Daarna open gemaakt en bleek de achterkant ook zwart.

Denk foutje met het aansluiten van de PWM / 230 V van de pomp

Nou snap ik ook waarom er een scheiding tussen het 230 V en 10 V gebeuren zit xD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rookte die? Het is mijn ervaring dat rook een essentieel onderdeel is van alle elektronisch aangestuurde apparatuur. Is die rook eenmaal uit een apparaat ontsnapt, dan krijg je 'm er niet in terug en moet je een nieuwe kopen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Gwaihir

Rook lekker idd. Maar geen rook uitgekomen

Nieuwe is besteld na toestemming van de baas. Zolang ik de 2de maar niet sloop xD
Is helaas weer een jaartje extra tvt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Swenno schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:27:
@Gwaihir

Rook lekker idd. Maar geen rook uitgekomen

Nieuwe is besteld na toestemming van de baas. Zolang ik de 2de maar niet sloop xD
Is helaas weer een jaartje extra tvt.
Snap alleen niet hoe je het voor elkaar gekregen hebt? Alles staat aangegeven op het aansluitbord?

Zo zie je maar weer dat als je denk goedkoper uit te kunnen zijn door het zelf te doen dat meestal duurder uitpakt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
Had even een denk fout bij de aansturing van de pwm.

En het is nog steeds goedkoper ;) kan nog 5 x een nieuwe controller bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Swenno schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:51:
Had even een denk fout bij de aansturing van de pwm.

En het is nog steeds goedkoper ;) kan nog 5 x een nieuwe controller bestellen.
Wat is de reden dat je een SLT heb gekozen dan?

Maak je gebruik van de uitlezing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Ga de uitlezing wel gebruiken.

Heb ook flow metertje

En maar 2 tientjes duurder. Dus voor het geld hoef je het niet te laten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Ja mooie regelingen. Wij leveren ze nu standaard in onze pompgroepen.

Misschien Wel een leuke tip voor jullie:
Wat veel niet weten is dat je op een SL en SLT er een Rivusol flow20, 25, 32 flowsensor en RPS druk en temperatuur sensor op kunt zetten. Dus automatisch ook een 6e temperatuur sensor extra.

Erg veel gegevens dan ook in de uitlezing. Zet je er een Grundfos direct flowsensor op dan met je een zeer slechte meeting in het lage toeren bereik met kleinere systemen (onder de 12m2) Aangezien deze pas vanaf 1 l/m meet (tot 12 l/m). De Sensor die wij standaard nu toepassen meet al vanaf 0,5 l/m en tot 18l/m. En je houd de S6 uitgang dus vrij voor een RPS.

Zo kan dat er dan dus uitzien:

https://www.vbus.net/scheme/74f36014a9d2ca0aaf214f4a141b01a6

Bij de SL moet je wel een update moeten doen van de software aangezien we daar net een fout uit hebben gehaald waarbij deze combi eerst niet werkte. (software versies ouder dan 1.06)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Solar Masters

Die flow sensor zet je op de S6 poort.

Waar zet je de druksensor dan op ? want volgens de handleiding heeft de S7 poort niet de juiste spec. ( was mij opgevallen )

Ohja nog een financiele meevaller de Pomp lijkt ook gesneuveld te zijn .... Heb alleen spanning erop gezet, maar gaat niet eens op standby...

Zijn die solar pompen te demonteren dat alleen het elektrische gedeelte vervangen kan worden of wordt het heel de pomp unit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Swenno schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:54:
@Solar Masters

Die flow sensor zet je op de S6 poort.

Waar zet je de druksensor dan op ? want volgens de handleiding heeft de S7 poort niet de juiste spec. ( was mij opgevallen )

Ohja nog een financiele meevaller de Pomp lijkt ook gesneuveld te zijn .... Heb alleen spanning erop gezet, maar gaat niet eens op standby...

Zijn die solar pompen te demonteren dat alleen het elektrische gedeelte vervangen kan worden of wordt het heel de pomp unit ...
Flow20 op S7 en RPS grundfos op S6. S6 is alleen voor grundfos sensoren.

Wat voor een collectoren komen er op?

Wat voor een pomp is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Grundfos solar ump3

Even kijken of ik hem kan demonteren zit wel een schroefje op. Mogelijk kan ik zien of die elektrisch ook doorgebrand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Swenno schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:15:
Grundfos solar ump3

Even kijken of ik hem kan demonteren zit wel een schroefje op. Mogelijk kan ik zien of die elektrisch ook doorgebrand is.
Wat heb je dan verkeerd aangesloten? 230V op de PWM aansturing gezet ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Solar Masters ja klopt.

Had de voeding direct op een centraal doos aangesloten en stuursignaal op R1.

Gaat dus niet goed. Achteraf best stom had ik beter moeten onderschatten.

De pomp ligt nu uit elkaar theoretische zou een nieuwe elekta module voldoende moeten zijn. Maar hoe ga je daar aan komen als particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:42:
Wat veel niet weten is dat je op een SL en SLT er een Rivusol flow20, 25, 32 flowsensor en RPS druk en temperatuur sensor op kunt zetten. Dus automatisch ook een 6e temperatuur sensor extra.

Erg veel gegevens dan ook in de uitlezing. Zet je er een Grundfos direct flowsensor op dan met je een zeer slechte meeting in het lage toeren bereik met kleinere systemen (onder de 12m2) Aangezien deze pas vanaf 1 l/m meet (tot 12 l/m). De Sensor die wij standaard nu toepassen meet al vanaf 0,5 l/m en tot 18l/m.
Heb je een linkje naar wat meer over die sensoren? Zijn ze analoog? (Google hielp me niet :|.)

Ik heb hier in de verwarming nog wat rond te schuiven omdat ik die ondergrens van de Grundfos direct flowsensoren heb onderschat / de flow heb overschat. Ik heb zelfs een 5-100 exemplaar in de vloerverwarming zitten. Maar helaas brengt die een (te) groot deel van z'n tijd door onder de 5l/min.

Ik dacht zo'n 1-12l/min bij te kopen (analoog) en dan e.e.a. door te schuiven. (VVW wordt dan 2-40l/min.) Maar ik hoor graag andere / betere opties.
Pagina: 1 ... 24 ... 66 Laatste