Dus….
Werd nu zelf ook nieuwsgierig over de mogelijke problemen bij het gebruik van Loctite 55 aangezien dat ik vaker hoor dat dit toch wordt gebruikt. Zelf gebruik ik het nooit aan de Glycol kant dus heb er weinig ervaring mee verder.
Als je het technische datasheet bekijkt vind je het volgende:
Ondanks dat het dus lijkt dat Loctite 55 tegen een hele hoop bestand lijkt te zijn is het zeker NIET aan te raden dit te gebruiken in Zonneboiler installaties.
Na overleg met de technische dienst van Henkel (waar dit probleem dus bekend is) het volgende punt:
Loctite 55 is gemaakt van een polyamide vezel die is geïmpregneerd met een silicone olie. Daarom hardt het niet uit en is ook na geruime tijd nog nastelbaar.
:strip_exif()/f/image/7lxqPrhbee5tbYZJhLRlH98c.jpg?f=fotoalbum_large)
De impregneer waarmee de draad zelf is geïmpregneerd lost op bij het gebruik van hoge concentraties Propyleenglycol. Het is hierdoor bijna 100% zeker dat er lekkage op korte termijn na installatie ontstaat.
Daarnaast in de buurt van de collector of de eerste 4 meter leidingen daarvan zoizo ook niet aan te raden i.v.m. de temperaturen waar tegen deze ook niet bestand is.
Toch wel weer grappig dat ik dan zelf ook nog weer een hoop leer door 1 telefoontje….
Wat dan wel te gebruiken?
100% PTFE schroefdraad tape of draad kan van -240 graden tot +250 graden en is bestand tegen Glycol.
De Fermit pasta kan worden gebruikt i.c.m. Hennep.
Daarnaast voor het vlak afdichten rond om de collector zijn de goedkope groene, blauwe of witte NBR pakkingen ook uit te wisselen voor de betere PTFE pakkingen.
Dus mogelijkheden genoeg maar wat de gemiddelde installateur in zijn bus heeft is er niks te gebruiken voor de zonneboiler! Je zit dus als je het goed wilt doen vast aan de betere zonneboiler fabrikanten en groothandels.