Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Het lijkt er op dat in de beschrijvingen van een leegloopsysteem hier wordt aangenomen dat het een open systeem zonder druk is. Is/was dat de standaard? Hier hebben we namelijk een leegloopsysteem waar ook gewoon druk op staat. Met de lucht in het leegloopvat (35L) heb je hetzelfde effect als een drukvat, dus expansie is geen probleem.

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

• Minitrooper
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15-06 15:29
Hallo iedereen, even een update van mijn kant. Mijn vorige posts waren met rampzalige cijfers omdat de glycolleidingen omgekeerd geïnstalleerd waren: in de late namiddag werd er hete glycol naar de collectoren gepompt, en kwam koud terug. Met dramatische temperatuursdalingen tot gevolg.

Nu zijn deze omgewisseld, en gaat de koude glycol mooi onderin de collectoren binnen en bovenin "opgewarmd" eruit. Het blijft een leegloop systeem.

Ook al zitten we bijna putje winter, toch zie ik niet echt een "verbetering" qua rendement op basis van de cijfers die de zonneboiler mij zelf geeft:

Wat we zien:
- daktemperatuur was vanmorgen vlot 1°, klimt mooi tot een maximum van 52° rond 13u. Voor een perfect Z gericht systeem is dat mooi
- vatsensor rapporteert 21° na de nacht en klimt over een piek van 47° terug te dalen tot 30°.
- pompstatus is het variabele vermogen dat de zonneboiler op de glycolpomp plaatst. Hiermee kan ik dus zien of er effectief glycol gestuurd wordt.

Om te zien of er effectief terug warme glycol naar boven gepompt wordt, heb ikzelf terug mijn D18B20's in de isolatieschil van de glycolleidingen gestoken (op zo'n 5m van het vat), en dit geeft volgende waarden:

--> dit is natuurlijk buiten de koper leiding gemeten, maar dit ligt beduidend lager dan de 52° die de collector sensor rapporteert.
--> het goede nieuws is dus dat er effectief steeds warme glycol terugkomt van het dak. dat probleem is al van de baan.

Maar nu ben ik aan het rekenen geslagen (en voor de berekening heb ik https://bloglocation.com/...tor-for-time-energy-power gevolgd):
- als ik enkel kijk naar start- en eindtemperatuur van het vat (21° versus 30°), wetende dat er 250 liter inzit, dan zegt die calculator dat ik 2.62 Kwh aan vermogen moet insteken
- dat wil zeggen, op de +-7 uur puur zon, is dat 330Watt gedurende 7 uur.

Persoonlijk vind ik dat helemaal geen "wow". Terwijl er toch, gedurende 2-tal uur, een waarde van 47° op de vatsensor afgelezen werd. Dat maakt die cijfers nog minder "wow".

Vorige keer werd er over "gelaagdheid van water" en "niet correcte sensoren" aangehaald als uitleg, maar wat zijn jullie rendementen op een zonnige herstdag als vandaag?

Alvast bedankt!

-edit: ter referentie: 4,7m² collector oppervlakte, zuidgericht, 250 liter vat en +-10 meter vertikale leidingen

[Voor 1% gewijzigd door Minitrooper op 28-11-2020 18:12. Reden: specs toegevoegd]

• Dapdodo
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 23:08
@Minitrooper , 120L boiler op 5m2 vlakke plaat collector, druksysteem, ZW, 20-50C stijging in 5uur voor 100L in Zeeland. En aangezien om 15.30 de schaduw van de buren over de panelen komt, valt het me niet tegen.

Edit niet onbelangrijk nu: 60C helling

[Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 28-11-2020 19:30]

• Minitrooper
@Dapdodo wauw, mooie cijfers! Begrijp ik het goed dat Boi0 een sensor op het laagste vatpunt is, Boi25 op 1/4de van de hoogte en Boi100 het hoogste punt in het boilervat is? Indien ja, dan lijkt mij het wel heel straf dat er op 1/4de hoogte van het vat een verschil zit van bijna 25°C?

• Dapdodo
Minitrooper schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:08:
@Dapdodo wauw, mooie cijfers! Begrijp ik het goed dat Boi0 een sensor op het laagste vatpunt is, Boi25 op 1/4de van de hoogte en Boi100 het hoogste punt in het boilervat is? Indien ja, dan lijkt mij het wel heel straf dat er op 1/4de hoogte van het vat een verschil zit van bijna 25°C?
Waardes heb ik nooit kunnen valideren. Ze zitten onder de isolatie tegen de wand gedrukt door de isolatie.
Erop of erin zie ik heel goed het verschil bij mijn warmtemeter in mijn CV leiding.
Het is nu natuurlijk vlak na opwarmen en de spiraal zit er net boven (van 10% tot 75%).
Trekt in de nacht met een graad naar elkaar, dus 0 stijgt 1 graad en 100% daalt een graad tot uiteindelijk de boiler egaal is, maar in de avond is het douchen en dan komt de douche WTW onderin. Dan zie je de boi 25 lijnen enorm dalen met ook dit soort verschillen. Wat dan in de nacht weer naar elkaar trekt.
Nu was de start vanaf echt helemaal leeg en zie dat ik in de winter 2 dagen nodig heb om van helemaal leeg naar redelijk vol kan komen. Maar de doucherituelen gooien roet in het eten :9

Maar onder welke hoek liggen jouw collectoren. Als die onder 30gr liggen, is rendement nu natuurlijk stuk slechter. En jij hebt hetzelfde collector oppervlak maar 2x zo groot vat.

Foto ter ondersteuning van verhaal.

[Voor 14% gewijzigd door Dapdodo op 28-11-2020 21:41]

• Minitrooper
@Dapdodo als jullie 's avonds douchen, is het ook logisch dat er koud water in het vat binnenkomt onderin en dus 0% en 25% duiken in waarde. Maar zelfs dan dalen jouw 75% noch 100% "amper". Gemiddeld, dus zelfs na het douchen, zit er tussen boven (60°C) en onder (20°C) een mooie mathematische waarde van 40°C, terwijl jouw vat op 50% aangeeft op 45°C te zitten. Dat is nog een hoop meer dan mijn installatie.

Ik heb het niet nagemeten, maar de panelen hier staan ook op iets van een 60° hoek, alleszins geen 30°.

• Dapdodo
@Minitrooper Je zou eigenlijk is een dag of 4 zon moeten hebben, dat die eens goed kan opladen. Want ik heb maar met moeite 1 dag reserve. Denk dat jij verder komt.

• Everest
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 02-04 18:20

Everest

9020Wp

fabstar81 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:44:
Ik heb geen leegloopsysteem.

Systeem draait hele jaar door op water en heeft vorstbeveiliging. Onder bepaalde temperatuur gaat de pomp draaien.

Het systeem staat doorgaans hele jaar ook op 2 bar druk, behalve de laatste 2 weken verlies ik druk.
Als ik het zo lees dan zou ik het expansievat verdenken. Wellicht is het membraan lek en zit deze nu vol water?

2720Wp Pvoutput 300L zonneboiler

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 04-06 18:44
Everest schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:59:
[...]

Als ik het zo lees dan zou ik het expansievat verdenken. Wellicht is het membraan lek en zit deze nu vol water?
damn it. dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. als ik er op tik klinkt het redelijk massief en solide. anders dan het expansievat van mijn CV.

Het expansievat is er afgeweest toen ik mijn pompgroep moest vervangen...misschien kapotstuk gegaan tijdens...

dat is jammer...kan ik dat weer aanschaffen. zuchttt. duur grapje wordt het zo om de pakkingen niet tijdig te vervangen... 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Wie had er hier ook alweer een radiator tegen stagnatie in de zomer? ;) https://legacy.dumpert.nl..._radiator_in_de_tuin.html

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

• Solar Masters
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 18-06 13:29
Waarom zou je dit willen? Nergens voor nodig!
@Solar Masters
Kun je dat toelichten?
Als je 2 weken op vakantie gaat (nu even niet) in de zomer en er geen warmwater verbruik is, waar blijft die hitte dan?

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Solar Masters
Nergens, Als de boiler vol is en de pomp uitgaat dan blijft de warmte in de collector. Als het systeem juist is afgesteld loopt het systeem hier voor geen schade op.

• vanderv
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 12:07
Rimco schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:02:
Wie had er hier ook alweer een radiator tegen stagnatie in de zomer? ;) https://legacy.dumpert.nl..._radiator_in_de_tuin.html
_O- ik

Momenteel 40 HP op 660Ltr, mits niet op vakantie, eigenlijk niet nodig. Maar ik vind het zeer prettig idee dat de temperatuur bovenin de collector niet boven de 110graden komt

Gasloos per 6-1-2020, L/W Elga(carriër), Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 11,28KWp(oost,west)

• Laurens__
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 17-06 16:44
vanderv schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:54:
[...]
Momenteel 40 HP op 660Ltr, mits niet op vakantie, eigenlijk niet nodig. Maar ik vind het zeer prettig idee dat de temperatuur bovenin de collector niet boven de 110graden komt
Dus is het in ieder geval wel nodig, al is het maar voor jouw gemoedsrust ;)

Alle gekheid op een stokje, ik doe ook wel eens wat niet per se nodig is, dat maakt me geen ongelukkig mens :D

[Voor 13% gewijzigd door Laurens__ op 03-12-2020 13:57]

25.010 Wattpiek Oost / West

• Solar Masters
De stagnatie temperatuur van een DF vacuümbuis ligt tegen de 290 graden. Ik heb systemen staat van 1000 liter met 120 buizen voor verwarmingsondersteuning waar nooit schade ontstaat door oververhitting. Als de afstellingen door iemand zijn gedaan met verstand van zonneboilers is er niks aan de hand. Zou ook te gek voor woorden zijn als je zoiets standaard zou moeten integreren. Daarmee zou je de terugverdientijd van de systemen onnodig ver opdrijven.

• Laurens__
Solar Masters schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:04:
De stagnatie temperatuur van een DF vacuümbuis ligt tegen de 290 graden. Ik heb systemen staat van 1000 liter met 120 buizen voor verwarmingsondersteuning waar nooit schade ontstaat door oververhitting. Als de afstellingen door iemand zijn gedaan met verstand van zonneboilers is er niks aan de hand. Zou ook te gek voor woorden zijn als je zoiets standaard zou moeten integreren. Daarmee zou je de terugverdientijd van de systemen onnodig ver opdrijven.
Je hebt technisch waarschijnlijk 100% gelijk, neemt niet weg dat een tweaker er toch zelf kan besluiten om het net even anders in te richten. Baat het niet, dan schaadt het ook (meestal) niet. Misschien wordt er wel een radiator en leidingwerk gebruikt wat toch al over / beschikbaar was dus dan zijn er praktisch geen kosten om zo een radiator toe te voegen.

• vanderv

Dit was nog in aanbouw, blus radiator zit achter de Nibe...

Gasloos per 6-1-2020, L/W Elga(carriër), Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 11,28KWp(oost,west)

• Solar Masters
vanderv schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:35:

Dit was nog in aanbouw, blus radiator zit achter de Nibe...
Hoe ga je zo de lucht uit het expansievat halen?

• Solar Masters
Laurens__ schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:22:
[...]

Je hebt technisch waarschijnlijk 100% gelijk, neemt niet weg dat een tweaker er toch zelf kan besluiten om het net even anders in te richten. Baat het niet, dan schaadt het ook (meestal) niet. Misschien wordt er wel een radiator en leidingwerk gebruikt wat toch al over / beschikbaar was dus dan zijn er praktisch geen kosten om zo een radiator toe te voegen.
Extra kosten aan leiding, radiator, vloeistof en regeling.

De reden dat het word gedaan is omdat 99% van alle systemen niet juist zijn afgesteld waardoor het vloeistof stukgaat door druk en temperatuur.

Maar dan zou ik kiezen om de oorzaak aan te pakken en niet proberen de simtomen te bestrijden. Ook met radiator is bij stroomuitval het systeem niet beschermt! Als je alles goed afstelt wel!

• vanderv
@Solar Masters

Goed punt,
alles is wel met zo'n gelijke pomp kar als jouw op druk gebracht, weer even druk eraf, circuleren en weer op ongeveer 3bar gezet. Nu een klein jaar geleden, momenteel koud 2,9 bar

• Solar Masters
vanderv schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:10:
@Solar Masters

Goed punt,
alles is wel met zo'n gelijke pomp kar als jouw op druk gebracht, weer even druk eraf, circuleren en weer op ongeveer 3bar gezet. Nu een klein jaar geleden, momenteel koud 2,9 bar
19m opvoerhoogte?
@vanderv @Solar Masters Oftewel: 1 bar + opvoerhoogte in meters / 10 volstaat? Klinkt wel logisch..

[Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 03-12-2020 20:43]

• Solar Masters
Gwaihir schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:42:
@vanderv @Solar Masters Oftewel: 1 bar + opvoerhoogte in meters / 10 volstaat? Klinkt wel logisch..
Speelt iets meer mee....

Begin is systeem inhoud en collector inhoud berekenen. Dan afhankelijk van type collector de expansievat grote berekenen. Als die juist is berekend van zou 1 bar op het hoogste punt moeten volstaan.

Uitgaand van dat er geen lucht is het systeem zit! Anders beschadig je het vloeistof nog steeds!

De combinaties Druk, temperatuur en lucht beschadigen Propyleen glycol.

B.v.b. een druk boven de 4.5 bar in combinatie met 235 graden voor een periode van 42 dagen ontleed het Propyleen glycol. In combinatie met lucht in het systeem zal dat het proces zelfs nog versnellen. En dan hebben we het zelfs over 1 van de beter temperatuurbestendige vacuümbuis collector vloeistoffen.

@Solar Masters Tx. Da's heel informatief.

• vanderv
Dan zit ik veel te hoog in druk, bovenste punt collector zit circa 2,5 meter boven de pompgroep. Ik kan eventueel dus wel terug naar 1,5bar?

• Solar Masters
Als alles klop nog wel lager ook.

• fabstar81
ik vraag me af hoe de systemen van @Solar Masters vandaag de dag presteren? ik heb hier ongeveer een week lang al nagenoeg 0 toegevoegde warmte aan mijn vat vanwege de druilerige dagen. Het is niet eens erg koud, maar door het gebrek aan UV-straling door de wolken, is het gewoon knudde hier.

Dit in het licht (haha, woordgrapje) van zijn "95% ondersteuning met de ZB door heel het jaar heen".

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
Ik had deze week alleen dinsdag en vandaag wat opbrengst.

Eigenlijk zou ik op deze dagen gewoon met mn warmtepomp de boiler op moeten warmen.
aan de andere kant: max. 0,3m3 gas per dag, dus maar beperkt wat te winnen

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• fabstar81
BarryH schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:23:
Ik had deze week alleen dinsdag en vandaag wat opbrengst.

Eigenlijk zou ik op deze dagen gewoon met mn warmtepomp de boiler op moeten warmen.
aan de andere kant: max. 0,3m3 gas per dag, dus maar beperkt wat te winnen
dat is wel heel weinig. ik zit hier rond de 1,5 kuub per dag. wel pas 1 december de kachel aangezet. :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• BarryH
  • Nu online
Ik speel ook vals, met nog 20-24kWh van de warmtepomp.

Alleen 30 november gas gebruikt voor verwarmen.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Solar Masters
fabstar81 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:01:
ik vraag me af hoe de systemen van @Solar Masters vandaag de dag presteren? ik heb hier ongeveer een week lang al nagenoeg 0 toegevoegde warmte aan mijn vat vanwege de druilerige dagen. Het is niet eens erg koud, maar door het gebrek aan UV-straling door de wolken, is het gewoon knudde hier.

Dit in het licht (haha, woordgrapje) van zijn "95% ondersteuning met de ZB door heel het jaar heen".
Gemeten met een instralingsmeter deze week gemiddeld 10wh per m2. (van de 990wh) dus idd een hele slechte week. Meestal in deze tijd hoor! Januari is er meestal een stuk meer opbrengst in KWh van Dec.

Zijn genoeg systemen waar de besparing dit jaar 100% was ;) ligt er aan wat voor een systeem het is ;)

• fabstar81
overigens...voor de zonnepanelen+wp fanboys. ook de zonnepanelen hebben hier maar 1 kW @ 4250 WP opgeleverd afgelopen dagen. Dus daar gaat je wp ook niet echt van van kiet.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

@fabstar81 Gelukkig mogen we nog salderen.

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Solar Masters
fabstar81 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:45:
overigens...voor de zonnepanelen+wp fanboys. ook de zonnepanelen hebben hier maar 1 kW @ 4250 WP opgeleverd afgelopen dagen. Dus daar gaat je wp ook niet echt van van kiet.
Haha,

Nee ook zo goed voor het milieu die Warmtepompen ;) en die kolencentrales maar stoken :)

Lekker allemaal een WP en elektrische auto dan zitten we zo weer in de volgende ijstijd :)

2019 was 8,6 procent van de stroom die we in Nederland gebruikte groen, Ondanks dat er erg veel zonnepanelen en windmolens zijn bijgekomen zijn we 2021 weer terug bij 6%.

rara hoe kan dat? De huizen hebben tot allemaal zogenaamd nu 0 op de meter?

:P
Wat een niveau weer.
Ik vond het hier al rustig worden in dit topic.
@Solar Masters heb je eigenlijk zelf PV of leef je alleen op warm water?
Je kan beter dingen die stroom maken verkopen, die noodzaak is hoger zoals je zelf al aangeeft.

[Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-12-2020 01:47]

Solar Masters schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:14:
[...]

Gemeten met een instralingsmeter deze week gemiddeld 10wh per m2. (van de 990wh) dus idd een hele slechte week. Meestal in deze tijd hoor! Januari is er meestal een stuk meer opbrengst in KWh van Dec.

Zijn genoeg systemen waar de besparing dit jaar 100% was ;) ligt er aan wat voor een systeem het is ;)
Geen verschil met PV dus.
En hoe wordt dat opgelost? Houtstook (De buren zijn je dankbaar) of gas? (Leuk voor Putin)
Hoe je het went of keert, elk voordeel heb zijn nadeel en er is niet 1 oplossing.

Het heeft dus geen zin om je zo op te stellen tegenover andere technieken.
Daarmee wordt je niet geloofwaardiger.

[Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-12-2020 02:19]

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19:30
Solar Masters schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:18:
[...]

Haha,

Nee ook zo goed voor het milieu die Warmtepompen ;) en die kolencentrales maar stoken :)

Lekker allemaal een WP en elektrische auto dan zitten we zo weer in de volgende ijstijd :)

2019 was 8,6 procent van de stroom die we in Nederland gebruikte groen, Ondanks dat er erg veel zonnepanelen en windmolens zijn bijgekomen zijn we 2021 weer terug bij 6%.

En hoe veel kWh warmte heb je deze week uit je zonneboilers kunnen halen?
En zelfs als dat zo is, mijn laptop en inductiekookplaat draaien daar niet op.

Post eens wat cijfers en grafiekjes van je installatie man.

• Solar Masters
Tommie12 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:10:
[...]

En hoe veel kWh warmte heb je deze week uit je zonneboilers kunnen halen?
En zelfs als dat zo is, mijn laptop en inductiekookplaat draaien daar niet op.

Post eens wat cijfers en grafiekjes van je installatie man.
Jullie halen iedere keer een hoop door elkaar!

Ik geef aan dat wat ze nu aan het doen zijn juist negatief gaat werken als we kijken naar het milieu. En jullie beginnen gelijk weer over opbrengst en terugverdienen?

Het 1 heeft volgens mij niks met de ander te maken. Jullie kunnen zo allemaal de 2e kamer in! ;)

Als op papier de cijfertjes maar lijken te kloppen.

In 2020 betaalt een huishouden gemiddeld € 1.690 per jaar voor energie. Daarvan gaat € 580 naar stroom en € 1.235 naar gas.

Waar valt dan makkelijker te besparen denken jullie? En bij wat voor installatie heb je meer zekerheid? Hoelang mag een stroomnet nog worden gebruikt op deze manier? In België en Duitsland mag het al niet meer vergeet dat niet ;)
@Solar Masters
Ik heb net mijn energielabel aangevraagd voor een paar euro.

En dan zie ik dit: plaatje (net als de rest van nederland die het nog snel aanvraagt)
Je moet nog harder gaan lobbyen denk ik.... ;)

[Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-12-2020 10:42]

• Tommie12
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:41:
@Solar Masters
Ik heb net mijn energielabel aangevraagd voor een paar euro.

En dan zie ik dit: plaatje (net als de rest van nederland die het nog snel aanvraagt)
Je moet nog harder gaan lobbyen denk ik.... ;)
Fout...
Ofwel moet de zonneboiler veel, maar dan echt ook heel veel goedkoper worden, ofwel moet de opbrengst ook drie keer zo hoog worden.

Wat wil je met lobby bereiken... beetje meer subsidie voor een systeem dat zowat het duurst is, en het minst oplevert....

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:31
Solar Masters schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:18:
[...]

Haha,

https://www.nu.nl/economi...cent-uit-wind-en-zon.html

en vorige week is borselle 1 en 2 opgeleverd, wat een forse hoeveelheid stroom uit wind gaat opleveren.

En een electrische auto rijd een stuk zuiniger omgerekend in kWh per km. Los van hoe de energie wordt geproduceerd. Er wordt vaak vergeten dat bij het maken van benzine ook nogal wat stroom en gas wordt gebruikt....

• Tommie12
Solar Masters schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:28:
[...]

Waar valt dan makkelijker te besparen denken jullie? En bij wat voor installatie heb je meer zekerheid? Hoelang mag een stroomnet nog worden gebruikt op deze manier? In België en Duitsland mag het al niet meer vergeet dat niet ;)
Ook weer fake news.
Ik heb PV panelen sinds 2010, en geniet nog minstens 10 jaar van een terugdraaiende teller. Wel is het zo dat een PV installatie zowat 70% in prijs gezakt is, dus dat verdien je nog altijd terug.
Als de terugdraaiende teller verdwijnt, dan zal je een verschillende prijs krijgen voor wat je op het net zet tov wat je afneemt.
O ja, voor die terugdraaiende teller betaal ik nu ca 350€ per jaar. In feite huur ik daarmee een virtuele batterij van ca 2000 kWh. Vind ik heel aanvaardbaar.

Mijn gasverbruik ligt op ca 1000€ per jaar, en ik verwacht dat het nog lager wordt gezien ikin Juni een nieuwe condenserende ketel heb gezet.

Je claim dat je 95% dekkingsgraad kan halen .... Kom maar eens met bewijzen.

• Solar Masters
jerh schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:49:
[...]

https://www.nu.nl/economi...cent-uit-wind-en-zon.html

en vorige week is borselle 1 en 2 opgeleverd, wat een forse hoeveelheid stroom uit wind gaat opleveren.

En een electrische auto rijd een stuk zuiniger omgerekend in kWh per km. Los van hoe de energie wordt geproduceerd. Er wordt vaak vergeten dat bij het maken van benzine ook nogal wat stroom en gas wordt gebruikt....
En denk je dat dat straks een voor of nadeel word voor de mensen met PV op het dak?
Hebben deze zomer ook al 24uur aan 1 stuk gratig stroom van Duitsland gekregen. Wat denken jullie dat dat gaat betekenen voor PV?

• Tommie12
Solar Masters schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:14:
[...]

En denk je dat dat straks een voor of nadeel word voor de mensen met PV op het dak?
Hebben deze zomer ook al 24uur aan 1 stuk gratig stroom van Duitsland gekregen. Wat denken jullie dat dat gaat betekenen voor PV?
Als jij een dak vol legt met 20-30m2 collectoren, om toch maar een beetje dekking te halen in de winter, hoe veel warmte moet je dan weg gooien of gewoon niet binnen halen in Juli?
Wat ben je in die maanden met vaten van 1000l vol water van 95graden?

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:31
Solar Masters schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:14:
[...]

Jij begon over milieu, daar is meer duurzame energie op termijn beter. Daar lijkt me niet veel discussie over. En de efficiency en het rendement van windparken zal nog wel verder oplopen.

Gratis stroom zal in alle gevallen betekenen dat terugverdien tijden toenemen. Wat dat verder gaat betekenen durf ik niks (zinnigs) over te zeggen.....
Tommie12 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:18:
[...]

Als jij een dak vol legt met 20-30m2 collectoren, om toch maar een beetje dekking te halen in de winter, hoe veel warmte moet je dan weg gooien of gewoon niet binnen halen in Juli?
een zwembad aanleggen :) of een gratis buurtdouche.....

Ik heb zelf 10m2 vlakke plat liggen op zzo en heb wel eens zitten denken om op zw nog iets bij te liggen voor het binnenharken van extra warmte (eind van de middag/avond) in het tussenseizoen. Maar leidingtechnisch ligt het heel onhandig en levert het ook niet veel op.
Solar Masters schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:28:
Jullie halen iedere keer een hoop door elkaar!
T.o.v. hoe het in je hoofd zit?

Wie kaatst..? Dit is wat je zegt over een slechte week:
Solar Masters schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:14:
Dat roept toch kritische vragen op? Over wat voor buffering heb je het dan bijv. om een week als deze door te komen en kan dat echt uit voor je gevoel?
:? Maar het rendement is wel +1%? 8)7
Tommie12 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:18:
Ach, kom maar op. In mei / juni kan ik (na een kleine aanpassing) eerst een zwemvijver verwarmen en in de zomer stop ik het dan wel in de bron van de WP; prima seizoensopslag :).

• Solar Masters
Laten we voorop stellen dat ieder systeem, huis en verbruik anders is!

Er is niet 1 oplossing voor iedereen. Maar de toepassing van zonnewarmte is enorm aan het groeien op het moment.

Je zou kunnen denken dat 20m2 collector niet zinvol is maar dat zegt niks over het systeem. Als de warmte word gebruikt is het wel degelijk zinvol. Neem b.v.b. de Camping systemen waar is er veel van het draaien.....

Meestal al snel 2x1500 liter met ca. 60m2 collector.
95% van het totale gasverbruik ligt in een periode waar we nagenoeg alles kunnen afdekken met zonnecollectoren.

Maar ook b.v.b. een huis met 120 heatpipes en een 1000 liter tank. 75% van het gas(of stroom)verbruik op tapwater dekken we af. voor en najaar 50 a 60% van de verwarming. En het over vermogen steken wij nu b.v.b. regelmatig in de grond voor een grondgebonden warmtepomp. En slaan dus nog steeds alles zelf op!

Ik denk offgrid! Zo ben ik niet afhankelijk van wat de toekomst gaat brengen.

PV lijkt goedkoper! Maar vergeten word dat ik een zonneboiler systeem je niet alleen iets aanschaft om energie mee op te wekken maar je ook de opslag zelf aanschaft. Als je dus een zonneboiler met een PV wilt vergelijken vergelijk dat dan eens met een accupack erbij.

Aanschaf en opslag prijs Zonneboiler 17 cent per KWh PV 63 cent per KWh.

Wat is dan goedkoper?

Maar als nog draait alles om verbruik.... ik kan hier geen schema laten zien wat voor iedereen werkt! Iedere systeem is anders. Vergelijken van opbrengst en temperaturen slaat daarom ook nergens op. Als je iets wilt vergelijken zal je eerst een KWh meeting moeten plaatsen. En dan nog is ook die opbrengst 100% afhankelijk van het verbruik!

• Tommie12
Solar Masters schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:48:

Aanschaf en opslag prijs Zonneboiler 17 cent per KWh PV 63 cent per KWh.

Wat is dan goedkoper?
Ik neem aan dat je het hebt over 1kw piekvermogen....

Tje, dat is het verschil tussen hoogwaardige energie en laagwaardige energie.
Met een kWh electrische energie kan ik licht maken, een Tv voeden, een motor laten draaien etc.
Met een warm vat kan ik alleen douchen of een beetje verwarmen.
Trouwens, de prijs van 1kWh warmte uit gas is ca 5ct, de prijs van 1 kWh electriciteit is 25 ct.

• Solar Masters
Tommie12 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:04:
[...]

Ik neem aan dat je het hebt over 1kw piekvermogen....

Tje, dat is het verschil tussen hoogwaardige energie en laagwaardige energie.
Met een kWh electrische energie kan ik licht maken, een Tv voeden, een motor laten draaien etc.
Met een warm vat kan ik alleen douchen of een beetje verwarmen.
Trouwens, de prijs van 1kWh warmte uit gas is ca 5ct, de prijs van 1 kWh electriciteit is 25 ct.
Als jij zo overduidelijk anti zonneboiler bent wat doe je dan hier in dit topic?

Sluit jij lekker alles wat je kan aan op elektriciteit en laat die kolencentrales lekker harder gaan draaien. Misschien leuk voor je eigen portemonnee maar denk a.u.b. niet dat dat in energie vorm duurzaam is!

En ik durf te wedden dat je dan waarschijnlijk de eerste bent die straks zeurt als een stroomuitval straks ook hier iets is wat dagelijks voorkomt zoals in andere landen waar ze de pieken ook niet aan kunnen.

Het is allang bewezen dat een dieselauto beter is voor het milieu dan een elektrischeauto en een CV ketel beter dan een WP. En als ik een klein dak tot mijn beschikking heb en 5x zoveel KWh kan opwekken met collectoren dan met een PV paneel, en de collector ook nog eens veel langer mee gaat zonder vermogensverlies dan is de keuzen voor mij snel gemaakt. En dat beetje stroom dat mijn huis dan verbruikt is te verwaarlozen....

Kosten voor warmwater en verwarming zijn een stuk hoger dan het stroomverbruik!

• Solar Masters
https://tweakers.net/i/SxIbxq3_4dFbuW5Lcfwh_wVgt8w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XXT9alhr3Ve8TUfxuViaMWnh.jpg?f=user_large

Vandaag met 7.05m2! Kom maak op met je PV paneeltjes!

• vanderv
Ik heb hier alle systemen, heatpipes, L/W, L/L, WTW, WPB en PV

Van al deze systemen is PV ver weg het makkelijkst te realiseren.

Maar de echte kick geeft , "gratis" warm water.

Energie label, hmm, als ik in sommige topics lees dat bij de huidige buiten temperaturen men s'avonds de verwarming uitschakelt(nachtverlaging) en vervolgens soms tot de ochtend wel meer dan 5graden zakken, dan zeggen wij hier in Fryslân, die stoken voor de protters...(vertaling vanuit het fries, stoken voor de vogels...)

• Tommie12
Solar Masters schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:42:
[Afbeelding]

Dat is een halve m3 gas.... 0,25€

Gaan we nu echt eens een cijfertje van 1 dag publiceren....
Hier gisteren 7 kWh echte electriciteit, daar kan ik 30 km electrisch meer rijden met de auto,

[Voor 15% gewijzigd door Tommie12 op 05-12-2020 22:30]

• Tommie12
Solar Masters schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:40:
[...]

Als jij zo overduidelijk anti zonneboiler bent wat doe je dan hier in dit topic?

Sluit jij lekker alles wat je kan aan op elektriciteit en laat die kolencentrales lekker harder gaan draaien. Misschien leuk voor je eigen portemonnee maar denk a.u.b. niet dat dat in energie vorm duurzaam is!

En ik durf te wedden dat je dan waarschijnlijk de eerste bent die straks zeurt als een stroomuitval straks ook hier iets is wat dagelijks voorkomt zoals in andere landen waar ze de pieken ook niet aan kunnen.

Het is allang bewezen dat een dieselauto beter is voor het milieu dan een elektrischeauto en een CV ketel beter dan een WP. En als ik een klein dak tot mijn beschikking heb en 5x zoveel KWh kan opwekken met collectoren dan met een PV paneel, en de collector ook nog eens veel langer mee gaat zonder vermogensverlies dan is de keuzen voor mij snel gemaakt. En dat beetje stroom dat mijn huis dan verbruikt is te verwaarlozen....

Kosten voor warmwater en verwarming zijn een stuk hoger dan het stroomverbruik!
Ik ben principieel voor alle groene energie, maar ...

Ik wil zeker zijn dat een systeem op termijn niet meer kost dan het oplevert, en ook als je levensduur en productie bekijkt, inclusief onderhoud.

Ten tweede, als ik 5k investeer in verduurzaming, dan wil ik de ingreep kiezen die mezelf en het milieu het meeste oplevert.
Als je nu eens wat cijfers zou geven in plaats van blind enkel en alleen zonneboilers te promoten.

• Solar Masters
Leuk die cijfers maar als ik iets langer google kom ik ook een hoop andere tegen! Logies ook wand zoveel wind en zon staat er nog niet in België....

• Dapdodo
Tommie12 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:27:
[...]
Ik wil zeker zijn dat een systeem op termijn niet meer kost dan het oplevert, en ook als je levensduur en productie bekijkt, inclusief onderhoud.
Dan is de regering in deze, je slechtste partner op lange termijn.
Optimum in CO2 is niet optimum in €.
Nu met salderen is kWh beter.
Zonder salderen is gas beter (huidige tarieven, n=1).
Maar regering wil gas laten stijgen en kWh laten zakken.
Tussendoor gaan we nog een keer verkiezingen houden.
Door huidig beleid straks gratis kWh in de zomer overdag?
Het is een mening.
@Dapdodo De regels in Belgie zijn net even wat anders.
Tommie12 woont in Belgie

Ik saldeer mijn PV stroom in warmwater.
Doe hetzelfde als een zonneboiler, maar dan zonder collector en traploos regelbaar.

[Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-12-2020 13:15]

• Adriaan71
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 18-06 20:27
Goede middag,

Gezien ik nou met mijn woning klaar ben met een warmtepomp voor alleen verwarming ben ik me nu aan het oriënteren voor een zonneboiler installatie. Welke ik ook wil voeden met mijn warmtepomp. Nu is mijn vraag betreft de 2 vacuüm buizen die er te krijgen zijn.

1 de bestaande heatpipes
2 de vacuüm u pipes

Nou is mijn vraag of daar veel verschil in zit betreft de capaciteit van beide buizen En vooral in de winter zodat ik mijn boiler wat kan voorladen voor ww. En als dat niet lukt een gedeelte met mijn wp overdag voor hoogte cop. en laatset stukje in de koude dagen met een elektrische naverwarmer. De Clage 18kw dsx

Gezien mij het beste uitkom een systeem van 1,50 a 1,60 hoog en ik deze niet kan vinden in normale heatpipes. Maar wel in U pipes.

Zie bijlage als mijn setup die ik wil gaan bouwen

Mvg Adriaan

[Voor 21% gewijzigd door Adriaan71 op 06-12-2020 15:15]

• Dapdodo
AUijtdehaag schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:13:
@Dapdodo De regels in Belgie zijn net even wat anders.
Tommie12 woont in Belgie

Ik saldeer mijn PV stroom in warmwater.
Doe hetzelfde als een zonneboiler, maar dan zonder collector en traploos regelbaar.
Oke, die doen 2 jaar zonder regering >:)

• Laurens__
vanderv schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:05:
Ik heb hier alle systemen, heatpipes, L/W, L/L, WTW, WPB en PV

Van al deze systemen is PV ver weg het makkelijkst te realiseren.

Maar de echte kick geeft , "gratis" warm water.

Energie label, hmm, als ik in sommige topics lees dat bij de huidige buiten temperaturen men s'avonds de verwarming uitschakelt(nachtverlaging) en vervolgens soms tot de ochtend wel meer dan 5graden zakken, dan zeggen wij hier in Fryslân, die stoken voor de protters...(vertaling vanuit het fries, stoken voor de vogels...)
Volledig eens, het ene systeem is niet 'beter' om te hebben dan het andere. Ik heb hier nu ook PV en onderweg met L/W WP en ZB, maar het grootste verschil ga ik natuurlijk halen met isoleren, dus minder stoken voor de vogels :-).
Solar Masters schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:42:
[Afbeelding]

Gisteren 12,77 kWh PV, dat is toch al gauw € 1,34 waard met het tarief wat ik nu krijg voor wat ik teruglever. :D
Maar ook € 14,25 verdiend doordat er iemand gebruikmaakte van mijn laadpunt om ruim 50 kWh in de auto te stoppen... Met salderen op de huidige manier is dat een leuke bijkomstigheid, wat ik teveel heb krijg ik maar € 0,105 voor maar verkoop via laadpunt levert meer op, dus hoe meer er in de buurt geladen wordt hoe beter (tot ongeveer 12 MWh op jaarbasis). Zo toch al ruim € 500 verdiend door laden derden dit kalenderjaar, verdien ik het prijsverschil voor dat dubbele laadpunt toch nog misschien nog een keertje terug 8).

Hoe laagwaardiger de warmte die je nog kan benutten hoe hoger het rendement van je ZB, logisch natuurlijk. Kan je nog wat met 20 °C ZB water dan kun je ook in de winterdag behoorlijk wat rendement halen ben ik wel eens.

Levensduur vind ik een lastige discussie als je naar het grotere geheel kijkt. Op mijn zonnepanelen heb ik 20 jaar opbrengstgarantie (lineair 80%), bij zonneboilers zie ik niet zulke lange garantietermijnen... Overigens geen idee hoe ik zou moeten aantonen/claimen dat mijn PV panelen de 80% niet halen, een enkel paneel wat achter blijft is wel te zien natuurlijk (SolarEdge) maar het geheel lijkt me lastig.

Opslag vergelijken voor PV en ZB warmte is ook een bijzondere discussie. Als we straks een goed smartgrid hebben dan kan bij piekopwek van PV bijvoorbeeld in Noorwegen weer water omhoog gepompt worden voor waterkrachtenergie. Met elektriciteit heb je nu al mogelijkheden om grote verbruikers (slim laden voor individuele auto's) maar ook grote industriële verbruikers omhoog en omlaag te (laten) schakelen in verbruik en zo te balanceren. Tuurlijk is niet perfect maar is in ontwikkeling.

Over een paar jaar heb je vast een slimme koelkast/vriezer die je kan istellen tussen een bepaalde range, bijvoorbeeld vriezen: tussen -18 °C en -25 °C. Als hij dan op -18 °C staat en goedkope stroom / overpruductie (overdag PV of veel wind) is beschikbaar dan vries maar door tot -25 °C, zodat je daarna weer een aantal uren (nacht-geen PV of windstil) zonder of met minder verbuik toekunt. Zul je ook gaan zien voor waterstof productie verwacht ik: piekproductie van waterstof of piekproductiemomenten van elektriciteit. Is natuurlijk in eerste instantie het makkelijkst voor industriële verbuikers want maar één slimme schakeling nodig voor een groter vermogen, daarna op consumentenniveau. Zo gaat het met al die dingen (Straatverlichting computergestuurd schakelen op tijdstip zon onder en op kun je nu thuis ook doen (Homey, Philips Hue)).

Elektriciteit zoals wij het nu gebruiken (on grid) is veel meer communicerende vaten dan ZB warmte, ik zie nog niet zo gauw een landelijk uitgerold netwerk waar je warmte (of zelf geproduceerd waterstofgas :X) kan terugleveren als je over hebt en voor elektriciteit hebben we dat al jaren succesvol werken.

Laurens__ schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:29:
Zul je ook gaan zien voor waterstof productie verwacht ik: piekproductie van waterstof of piekproductiemomenten van elektriciteit.
Die is al véél lastiger, want zo'n dure installatie moet gebruikt worden, niet >85% van het jaar werkloos zijn.
Is natuurlijk in eerste instantie het makkelijkst voor industriële verbuikers want maar één slimme schakeling nodig voor een groter vermogen, daarna op consumentenniveau.
Weet ik nog zo net niet. Ja, enkele enorme energieslurpers - zoals aluminium productie - kunnen zich er wellicht wel voor een aardig stuk naar richten. Kunnen ruw materiaal ook makkelijk in voorraad leggen. Maar in erg veel processen is toch wel optimaal gebruik van de fabriek en / of vraag bepalend. Energiekosten spelen een te kleine rol om leidend te zijn. Die vriezer naar -25 is wat dat betreft zo veel makkelijker haalbaar..

• Laurens__
Gwaihir schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:45:
[...]

Die is al véél lastiger, want zo'n dure installatie moet gebruikt worden, niet >85% van het jaar werkloos zijn.

[...]

Weet ik nog zo net niet. Ja, enkele enorme energieslurpers - zoals aluminium productie - kunnen zich er wellicht wel voor een aardig stuk naar richten. Kunnen ruw materiaal ook makkelijk in voorraad leggen. Maar in erg veel processen is toch wel optimaal gebruik van de fabriek en / of vraag bepalend. Energiekosten spelen een te kleine rol om leidend te zijn. Die vriezer naar -25 is wat dat betreft zo veel makkelijker haalbaar..
Tuurlijk, hangt erg af van de industrie. Als je de inkomende voorraden kan bufferen kan dat zeker helpen. Ik was in 1993 met een studiereis (ik denk ergens in Botlek gebied, weet ik niet meer zeker) bij een bedrijf waar met elektriciteit uit een keukenzoutoplossing chloor en natronloog werd geproduceerd op grote schaal. Zij kregen van Tennet te horen hoeveel megawatt ze per dagdeel (uur?) moesten verbruiken om het net te balancerenen en konden daar heel goed in mee doordat ze de modules (meters hoog en tientallen meters lang, massieve kopergeleiders dikker dan je bovenbeen, we moesten onze bankpassen met magneetsrips inleverne bij binnenkomst omdat ze anders gewist zouden worden, maar dat neem ik met een korrel zout) waar het in plaatsvond snel konden leegpompen etc.

Op mijn vraag wat er gebeurt als ze zich er niet aan willen of kunnen houden was het antwoor dat ze er dan soms bewust voor kiezen om door te blijven produceren maar daar wel boetes voor kregen omdat er dan (in die tijd) een extra gascentrale moest worden opgestart. Deden ze wel bijvoorbeeld om een schip toch vol te kunnen laten vertrekken etc. Wat ik me herinner van de hoogte van de boetes is dat het rond de 10.000,- gulden was per keer. Deden ze dus niet lichtzinning over maar gebeurde soms wel meermaals per week. Kan me voorstellen dat dit soort industrie nu nog fijnmaziger te sturen is en je er ook rekening mee kan houden bij het bouwen van een installatie.

Daarnaast zijn er ook grote vrieshuizen, groothandels en supermarkten met grote vriezers etc. Die zitten er weer een beetje tussenin qua vermogens en kunnen dan weer wat makkelijker door de dag heen op en afschalen misschien, maar ik weet niet of pendelen tussen -20°C en -30°C nadelig is voor ons eten? En anders kun je bij de vrieshuizen misschien wel werken met buffervaten maar dan met koudeopslag in plaats van warmteopslag zoals met de zonneboilers, geen idee hoe dat op die schaal werkt, vast anders als mijn koelkast 8)7

Ook waar jij bezocht spande het er dus al om: best vaak kon het gewoon uit de kostenopslag/boete voor niet-voordelige energie neer te leggen.
Laurens__ schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:20:
Daarnaast zijn er ook grote vrieshuizen, groothandels en supermarkten met grote vriezers etc. Die zitten er weer een beetje tussenin qua vermogens en kunnen dan weer wat makkelijker door de dag heen op en afschalen misschien, maar ik weet niet of pendelen tussen -20°C en -30°C nadelig is voor ons eten?
Eerder voor het personeel en de oplopende warmteverliezen. Vriesruimtes voor groothandel e.d. werkt personeel in en hebben matige afsluitbare doorgangen voor in- en uitgaand verkeer.
En anders kun je bij de vrieshuizen misschien wel werken met buffervaten maar dan met koudeopslag in plaats van warmteopslag zoals met de zonneboilers, geen idee hoe dat op die schaal werkt, vast anders als mijn koelkast 8)7
Je koelkast buffert niet echt. Je vrieskist misschien al wel een beetje: de onze kwam nog met twee vrieselementen - die dingen die je in een koelbox gebruikt. Liggen ze erin, dan blijft hij bij stroomuitval uren langer voldoende koud. Wellicht ook op schaal de makkelijkste oplossing? D.w.z. extra veel thermische massa opbouwen, waarschijnlijk met een tactisch gekozen fase overgang (dus wat anti-vries in de elementen).

• Swenno
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 19:52
Laurens__ schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:20:
[...]

Tuurlijk, hangt erg af van de industrie. Als je de inkomende voorraden kan bufferen kan dat zeker helpen. Ik was in 1993 met een studiereis (ik denk ergens in Botlek gebied, weet ik niet meer zeker) bij een bedrijf waar met elektriciteit uit een keukenzoutoplossing chloor en natronloog werd geproduceerd op grote schaal. Zij kregen van Tennet te horen hoeveel megawatt ze per dagdeel (uur?) moesten verbruiken om het net te balancerenen en konden daar heel goed in mee doordat ze de modules (meters hoog en tientallen meters lang, massieve kopergeleiders dikker dan je bovenbeen, we moesten onze bankpassen met magneetsrips inleverne bij binnenkomst omdat ze anders gewist zouden worden, maar dat neem ik met een korrel zout) waar het in plaatsvond snel konden leegpompen etc.

Op mijn vraag wat er gebeurt als ze zich er niet aan willen of kunnen houden was het antwoor dat ze er dan soms bewust voor kiezen om door te blijven produceren maar daar wel boetes voor kregen omdat er dan (in die tijd) een extra gascentrale moest worden opgestart. Deden ze wel bijvoorbeeld om een schip toch vol te kunnen laten vertrekken etc. Wat ik me herinner van de hoogte van de boetes is dat het rond de 10.000,- gulden was per keer. Deden ze dus niet lichtzinning over maar gebeurde soms wel meermaals per week. Kan me voorstellen dat dit soort industrie nu nog fijnmaziger te sturen is en je er ook rekening mee kan houden bij het bouwen van een installatie.
Ik gok dat ik wel weet welk bedrijf dat is. Contractueel moeten ze ook aan klanten leveren. En die eisen ook een minimale doorzet ( lees max stampen)
Ze hebben wel iets buffer in opslag

Koude buffers wordt ook wel toegepast in de industrie waar het batch gewijs mogelijk is. Alleen die koude buffer moet wel op tijd koud zijn. Dus heel veel schommelingen in capaciteit gaat het proces ook niet leuk vinden. + De compressor vind het ook niet fijn als die met wisselende vermogens moet gaan werken.

En meeste industrie is oud en daar wisten ze nog niet van energie besparen.
Swenno schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:31:
+ De compressor vind het ook niet fijn als die met wisselende vermogens moet gaan werken.
Vanaf een beetje schaal lijkt me dat niet het grootste probleem. Dan staan er meerdere opgesteld en zet je er simpelweg één of meer uit om het vermogen te reguleren, toch?
En meeste industrie is oud en daar wisten ze nog niet van energie besparen.
Oftewel: er gaat véél tijd overheen.

• fabstar81
Solar Masters schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:48:

Maar ook b.v.b. een huis met 120 heatpipes en een 1000 liter tank. 75% van het gas(of stroom)verbruik op tapwater dekken we af. voor en najaar 50 a 60% van de verwarming. En het over vermogen steken wij nu b.v.b. regelmatig in de grond voor een grondgebonden warmtepomp. En slaan dus nog steeds alles zelf op!
ik dacht dat jij allemaal systemen had van 90-100% afdekking?! :+

laten we overigens niet vergeten dat we in het ZB topic zitten en @Solar Masters dus een welkome pro-ZB afwisseling is. Het zou wel helpen als e.e.a. wat meer onderbouwd wordt, want zoals hierboven spreek je jezelf wel beetje tegen. of wij snappen het natuurlijk weer niet goed.

afijn...hier de ZB die niets doet in deze weken. druilerig weer is killing. geef mij maar een zonnige winterdag dan. hark je nog veel meer mee binnen. PV ook k*t trouwens...als ik geluk heb haal ik 1 kW binnen. en dat met 18 panelen van 250 wp op ZO. dus tsja...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18:00
Ik las van de week nog dat iemand zijn ZB met waterstofperoxide had gevuld. Verwisselde vaten. Kon de brandweer oplossen

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Adriaan71
Hoe warm kan eigenlijk de instroming temperatuur worden van een zonneboiler met heatpipes in de zomer bij de instroom van je boiler?
@Adriaan71 Ontwerptemperatuur (van isolatie, pompgroep e.d.) 130 graden.

Op zich kun je 110 à 120 graden ook gewoon halen bij een nog redelijke druk. Daar ergens kun je je afvragen waar het ophoudt nuttig te zijn. Stook je een vat naar een nog wel schappelijke 85 graden en laat je de delta-T daarbij oplopen, dan zul je routinematig door de 100 graden gaan.

• vanderv

Schieten maar.... 8)

• BarryH
  • Nu online
wij van wc eend?

Ik wil wel eens zien hoe die opbrengst over het jaar verdeeld is....

[Voor 69% gewijzigd door BarryH op 10-12-2020 14:06]

• Solar Masters
Ik denk niet dat die iemand op dit forum iets gaat helpen :)

Wat voor type vlakkeplaatcollector met wat voor type absorber?

Wat voor type Heatpipe? Met of zonder spiegels? Wat voor diameter Heatpipekop?

Onder wat voor een hellingshoek? Welke richting? Waar geplaatst? Hoeveel zonuren heb je daar in een jaar?

En dan nog........

De opbrengst van een collector word voor 100% bepaald door het verbruik!

Vind de opbrengst die word aangegeven wel erg laag trouwens!

Gemiddeld gemeten op het verwarmen van tapwater zou de vlakkeplaatcollector rond de 500 moeten kunnen liggen en de heatpipe 15% hoger. Denk dat dit een leverancier van vlakkeplaatcolletoren is ;) Of van PV wand Een collector kan meer als dit.

Op lage temperatuur voor b.v.b. zwembadverwarming zie ik ze over de 700KWh per m2 heen gaan op jaarbasis.

• Adriaan71
Heb je nog kwaliteit verschillen van de aangeboden heatpipes. Of maak het allemaal niet zoveel uit.

• Laurens__
Adriaan71 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:56:
Heb je nog kwaliteit verschillen van de aangeboden heatpipes. Of maak het allemaal niet zoveel uit.
Als he een paar pagina's terug leest kun je wat info lezen over verschillende soorten heat pipes. @Solar Masters had een week of wat geleden een post met de verschillende types: er zijn verschillen bouw en principe en ook prijs.

• fabstar81
iemand een goede site/winkel voor een solar expansievat? moet dat nog een speciaal vat zijn, of kan gewoon elk expansievat zijn?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Solar Masters
fabstar81 schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:28:
iemand een goede site/winkel voor een solar expansievat? moet dat nog een speciaal vat zijn, of kan gewoon elk expansievat zijn?
Moet wel tegen 130 graden, gycol bestendig zijn en 6 bar.

• Solar Masters
Waarom nou weer reclame voor zoon dozenschuiver op dit forum? Er zijn genoeg Nederlandse bedrijven met veel betere kwaliteit, betere technische ondersteuning en die wel garantie bieden!

• Laurens__
Solar Masters schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:45:
[...]

Waarom nou weer reclame voor zoon dozenschuiver op dit forum? Er zijn genoeg Nederlandse bedrijven met veel betere kwaliteit, betere technische ondersteuning en die wel garantie bieden!
Je maakt me nieuwsgierig naar welke dat zijn :P

Solar Masters schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:45:
[...]

Ze hebben wel veel en versturen zelfs op zondag.
Handig zodat @fabstar81 weer sneller warm kan douchen.

• fabstar81
Solar Masters schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:47:
[...]

Moet wel tegen 130 graden, gycol bestendig zijn en 6 bar.
ik heb alleen water in mijn solar circuit. maakt dat nog uit?! :+

@AUijtdehaag, thanks! ik zal ff op mijn huidigee expansievat kijken hoe groot die is. t wordt verdomme steeds mooier. nu dit weer kapot. en dat van een systeem van 6 jaar oud... grrrrrr

en dat allemaal omdat ik die kutpakkingen niet tijdig heb vervangen. 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 :( :( :( :(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Solar Masters
Misschien dat hij te klein is? Door het water in het systeem ligt ook je kookpunt later. Das zal ook groter moeten zijn dan normaal waarschijnlijk.
fabstar81 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:13:
[...]

ik heb alleen water in mijn solar circuit. maakt dat nog uit?! :+
Moet wel tegen 130 graden en 6 bar bestendig zijn.

Zo goed? :+

• Solar Masters
Ja moet ook wel nat zijn dat water ;)

• fabstar81
Solar Masters schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:24:
Misschien dat hij te klein is? Door het water in het systeem ligt ook je kookpunt later. Das zal ook groter moeten zijn dan normaal waarschijnlijk.
nee bij het vervangen van onderdelen van mijn pompgroep is het expansievat er ook af geweest omdat ik niet goed bij de pompgroep kon komen zonder het expansievat eraf te halen. waarschijnlijk kapot gegaan of zo. misschien ook niet...heeft paar dagen schuin gelegen.

kan hem eens leeg laten lopen en opnieuw hangen. kan dat nog helpen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Solar Masters
Vraag me nu af of je wel weet wat een expansievat is en hoe die werkt?
fabstar81 schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:58:
[...]

expansievat [..] heeft paar dagen schuin gelegen.

kan hem eens leeg laten lopen en opnieuw hangen. kan dat nog helpen?
Oh jeetje.. die van mij zijn horizontaal aangevoerd en hebben nog wel 'n week zo gelegen voordat ze gemonteerd zijn. Help! Moet ik maar vast nieuwe bestellen?

Ok.. serieus.. je kunt, als je een compressor (= autobandenpomp) beschikbaar hebt, de berichten over de juiste voordruk hier 'ns napluizen en proberen hem (na afkoppelen) opnieuw op voordruk te brengen. Als hij niet gelijk duidelijk lek blijkt, na 24 uur nog 'ns na meten of de druk er nog is. Geef je niet heel veel kans, maar het zou natuurlijk kunnen dat je 'm per ongeluk leeg hebt laten lopen..

• Solar Masters
Behalve dan dat je ze eigenlijk met stikstof hoort te vullen.....

• Helhond
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18-06 13:13
Achja, lucht bestaat gelukkig voor 78% uit stikstof.
Maar een nieuw vat kost ook niet de wereld.

[Voor 29% gewijzigd door Helhond op 15-12-2020 08:43]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• Tommie12
Solar Masters schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:10:
Behalve dan dat je ze eigenlijk met stikstof hoort te vullen.....
En welke installateur doet dat?

• Sumar
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 14-06 19:46
De prijs van HP is dan wel duurder maar maken het verschil in het voor en najaar wanneer je het echt nodig bent. De info uit de afbeelding is heel algemeen.

• Sumar
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 14-06 19:46
Ik zit even met het volgende, sinds oktober heb ik een zonneboiler, 1000 ltr hygiene, met HP en hout CV.

Nu blijft warm (heet) water vanuit het vat door de hout cv stromen (als de houtkachel uit is) en koelt daardoor de water temperatuur. Ik heb vannacht alle pompen uitgehad en de kleppen van de vvw dicht. Afgelopen nacht koelde hij daardoor 10 graden. Er zou geen stroming moeten zijn door de pompen.

Iemand tips?

[Voor 3% gewijzigd door Sumar op 15-12-2020 09:22]

• Tommie12
Sumar schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:21:
Ik zit even met het volgende, sinds oktober heb ik een zonneboiler, 1000 ltr hygiene, met HP en hout CV.

Nu blijft warm (heet) water vanuit het vat door de hout cv stromen (als de houtkachel uit is) en koelt daardoor de water temperatuur. Ik heb vannacht alle pompen uitgehad en de kleppen van de vvw dicht. Afgelopen nacht koelde hij daardoor 10 graden. Er zou geen stroming moeten zijn door de pompen.

Iemand tips?
Thermosifon effect.
Zet er een terugslagklep tussen, meestal is dat genoeg om de natuurlijke flow te stoppen, maar wel flow te geven als de pomp draait.

• Solar Masters
Sumar schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:16:
[...]

De prijs van HP is dan wel duurder maar maken het verschil in het voor en najaar wanneer je het echt nodig bent. De info uit de afbeelding is heel algemeen.
Waar staat het buffervat? Hoe is de houtkachel aangesloten?

Heb je misschien foto,s?

• Adriaan71
Wat zijn eigenlijk de top segment van de hygiëne boilers met 1 of 2 spiralen kwa warmte verlies? Kom regelmatig bij OEG uit met A klasse boilers. Maar zijn er nog meer

• Solar Masters
Adriaan71 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:08:
Wat zijn eigenlijk de top segment van de hygiëne boilers met 1 of 2 spiralen kwa warmte verlies? Kom regelmatig bij OEG uit met A klasse boilers. Maar zijn er nog meer
Volgens mij loopt er een rechtszaak tegen OEG over het feit dat ze zeggen dat het een A label is maar dat niet uit de testen kwam. Ze hebben maanden lang niet mogen verkopen in Duitsland.

Daar naast zegt het Energie label Niks over de kwaliteit van de boiler/buffer!

Heb er laatst 1 in bedrijf moeten stellen, Alle filters vol, flowmeter dicht. en overstort en automatische ontluchter stuk door vuil. Haalde 2 koffiebekers vol slak en roest uit een net geleverde boiler. Ben benieuwd of ze 5 jaar halen. Denk eerlijk gezegd dat ze net zo ver komen als de Chinese varianten.

Tot zo ver goedkoop is duurkoop!

Als je dit vergelijkt met de betere buffers en boiler fabrikanten dan zit er een KTL coating op het gehele vat en alle lassen zijn netjes afgewerkt. Zijn alleen ook wel Duits en Oostenrijks geprijsd. Levensduur echter ook meestal 20 t/m 25 jaar.

Hou er AUB ook rekening mee dat wat er online te vinden is vaak alleen de dozenschuivers zijn! Als ik een mooie installatie maak voor mij zelf of familie dan laat ik er meestal 1 maken naar mijn specificaties. Grotere wisselaars bijvoorbeeld. Daar word veel op materiaal bespaard bij de standaard versies.

• Swenno
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 19:52
Solar Masters schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:44:

Hou er AUB ook rekening mee dat wat er online te vinden is vaak alleen de dozenschuivers zijn! Als ik een mooie installatie maak voor mij zelf of familie dan laat ik er meestal 1 maken naar mijn specificaties. Grotere wisselaars bijvoorbeeld. Daar word veel op materiaal bespaard bij de standaard versies.
Je hebt al eerder aangeven dat er betere zijn. Maar ik heb nog geen 1 link gezien waar ook voor particulieren iets te bestellen valt.....

En ik erken het probleem met die boiler, het vat hier heeft ook beetje roest vorming in de Solar spiraal. Spoel programma zeker een aanrader voordat er een pomp aangesloten wordt.

• fabstar81
Solar Masters schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:24:
Vraag me nu af of je wel weet wat een expansievat is en hoe die werkt?
het spijt me dat ik niet alle kennis in mijn macht heb :+ en nee, ik weet wat een expansievat doet en waarvoor hij wordt ingezet. niet hoe hij werkt of dat mijn opmerking of, overigens gemeende, vraag dom is.

ik heb wel een bandencompressor die tot 4 bar kan geloof ik. maar met al dat gestunt denk ik dat ik misschien beter nieuwe kan kopen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Adriaan71 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:08:
Hellman is wel redelijk topsegment, weet alleen niet zo qua isolatie zitten.
Pagina: 1 ... 23 ... 30 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True