Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38MJCW8BxjeDhIrpka7OwNoTIWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYz17VxwgeTg5rhnwTU5qpcl.jpg?f=fotoalbum_large

Als de boiler/ buffer vol is het overschot omzetten in warmte is op zich wel een optie. Zeker als je offgrid zou willen gaan en accu's wilt kunnen laden. Maar idd TVT moet je niet naar kijken.

Zelf ben ik nu aan het kijken naar een windmolen die doormiddel van een torque converter warmte genereerd in de dagen dat de zon niet schijnt maar er wind is. (zeg deze slechte herfstperiode).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yl5wIGKJ_mtW38dytvTlT6CunbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wku47PTvtm9w4JZJeZRGxOAL.jpg?f=user_large
Woon in Enkhuizen en hier waait het altijd! Als ik daar 800w vanaf weet te krijgen zou ik al voldoende hebben. Maar ook hier geld dat als je het niet zelf kunt maken het niet terug te verdienen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Vandaag in het noorden een waterig zonnetje maar oogst een 50 graden van het dak met de zonneboiler, genoeg om de WP het zwijgen op te leggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9JCqt-NYJ0iuuIW4Ni1pUuOYJ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BRZu3VYur0NxKXI8um70J9ce.jpg?f=user_large

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Solar Masters Die green turbine blijkt een stoomturbine. Een normale CV-haard, zoals hier geïnstalleerd, of pelletketel doet z'n best géén stoom te maken. Je koopt die turbine dus kennelijk inclusief een speciale pelletketel. Voert voor mij een stap te ver. En vraag me af of hij (als geheel) dan echt ooit de (NL-)markt gehaald heeft, want de benodigde keuringen e.d. voor een stoomketel zullen bepaald niet mals zijn, met mogelijk nog extra eisen voor een product gericht op consumenten.

800w uit wind klinkt te doen. Ik keek 'ns naar zo'n 2 à 3kW elektrisch, maar dat bleek best (te) veel voor die kleinere molentjes. De business case lijkt vooral uit te kunnen voor pleziervaart. Een windmolentje wat de accu's bij laadt geeft daar ongetwijfeld groot gemak. Het vergelijk valt dan heel anders. Daarna is een windturbine al snel aan de kleine kant - zelfs die bij de boer nog!

Onderliggende motivatie voor dit gesnuffel: woonde in Apeldoorn toen ze daar door een graaffout een wijk langere tijd zonder gas zetten in de winter (dag of 10, meen ik). Deelden ze vervolgens elektrische kacheltjes uit en kwamen er toen pas achter dat je die niet echt kon gebruiken; kan het net van zo'n wijk niet aan. Dus: die dingen mochten de huizen vorstvrij houden en iedereen kon vertrekken. Tja.. wat als we dat straks 'ns met elektriciteit doen in onze gasloze huizen? En dat terwijl ik met hout + PV + zon al zo dicht bij best 'n tijdje zonder kunnen zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:34:
@Solar Masters Die green turbine blijkt een stoomturbine. Een normale CV-haard, zoals hier geïnstalleerd, of pelletketel doet z'n best géén stoom te maken. Je koopt die turbine dus kennelijk inclusief een speciale pelletketel. Voert voor mij een stap te ver. En vraag me af of hij (als geheel) dan echt ooit de (NL-)markt gehaald heeft, want de benodigde keuringen e.d. voor een stoomketel zullen bepaald niet mals zijn, met mogelijk nog extra eisen voor een product gericht op consumenten.

800w uit wind klinkt te doen. Ik keek 'ns naar zo'n 2 à 3kW elektrisch, maar dat bleek best (te) veel voor die kleinere molentjes. De business case lijkt vooral uit te kunnen voor pleziervaart. Een windmolentje wat de accu's bij laadt geeft daar ongetwijfeld groot gemak. Het vergelijk valt dan heel anders. Daarna is een windturbine al snel aan de kleine kant - zelfs die bij de boer nog!

Onderliggende motivatie voor dit gesnuffel: woonde in Apeldoorn toen ze daar door een graaffout een wijk langere tijd zonder gas zetten in de winter (dag of 10, meen ik). Deelden ze vervolgens elektrische kacheltjes uit en kwamen er toen pas achter dat je die niet echt kon gebruiken; kan het net van zo'n wijk niet aan. Dus: die dingen mochten de huizen vorstvrij houden en iedereen kon vertrekken. Tja.. wat als we dat straks 'ns met elektriciteit doen in onze gasloze huizen? En dat terwijl ik met hout + PV + zon al zo dicht bij best 'n tijdje zonder kunnen zit..
De greenturbine werd speciaal voor zonnecollectoren ontwikkeld. Al het over vermogen van de zomer kon zo worden omgezet naar stroom.

Voor de mini windmolen praat ik over 800w aan warmte waarmee een buffervat zelfs nog over de nacht kan voldruppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:48:
[...]
De greenturbine werd speciaal voor zonnecollectoren ontwikkeld. Al het over vermogen van de zomer kon zo worden omgezet naar stroom.
Wow! Hoe? Lijkt me ook met een ZB echt knap om bewust een redelijk constante flow in stoom te genereren. Spelen met 'stagnatie' die dan geen stagnatie meer is.. Hoe keek het Stoomwezen daar naar? En hoe lang / kort ging de glycol nog mee? (Leegloopsysteem?) Of, samengevat: door welke tegenslag hebben we 'm niet bijna allemaal nu staan?

[Snapte al dat jij warmte uit je windmolen wilt. Maar verwacht dat dat heel vergelijkbare opbrengst geeft; het rendement van een generator is doorgaans hoog en ik neem aan dat je oplossing dat desondanks tenminste evenaart; gegeven de optie van een COP=1 verwarmingselement hoef je immers nooit voor minder te gaan.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:57
Green turbine gegevens die ik ff snel heb kunnen vinden

10 tot 12bar oververhitte stoom van 200 tot 220 graden.

Leuk voor thuis 10 bar stoom leidingen door je huis.

In de industrie is algemeen bekend dat je stoom als serieus gevaar moet zien.

Snap nu waarom zoiets nog niet in elk huis te vinden is. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:37
Solar Masters schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:48:
[...]

Voor de mini windmolen praat ik over 800w aan warmte waarmee een buffervat zelfs nog over de nacht kan voldruppelen.
Ik snap niet waarom je die turbine warmte wil laten genereren. Je kan er dan veel beter een WP mee aandrijven, dan heb je 4 keer zo veel warmte.

Maar een turbine die bij matige wind al 800W moet opleveren is minstens 3m diameter, en die moet ook minstens een meter of 2 boven je dak uit steken, anders haal je geen opbrengst.
Efficiente turbines zijn grote turbines....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Swenno schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:58:
Green turbine gegevens die ik ff snel heb kunnen vinden

10 tot 12bar oververhitte stoom van 200 tot 220 graden.

Leuk voor thuis 10 bar stoom leidingen door je huis.

In de industrie is algemeen bekend dat je stoom als serieus gevaar moet zien.

Snap nu waarom zoiets nog niet in elk huis te vinden is. ;)
Hoeft niks van in je huis te zitten als je er stroom mee maakt. Als ik een systeem neer zet met 40% over vermogen (zegt een systeem 1000 liter met 26m2) dan heb ik als de boiler vol zit 22KW ter beschikking die zonder problemen een uur of 5 een stoomturbine op lage druk kunnen aandrijven. Het systeem van zonder probleem op een bedrijfstemperatuur draaien van 130 graden, zeker een DF CPC aangezien die daar voor gemaakt is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Solar Masters schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:29:
[...]

Hoeft niks van in je huis te zitten als je er stroom mee maakt. Als ik een systeem neer zet met 40% over vermogen (zegt een systeem 1000 liter met 26m2) dan heb ik als de boiler vol zit 22KW ter beschikking die zonder problemen een uur of 5 een stoomturbine op lage druk kunnen aandrijven. Het systeem van zonder probleem op een bedrijfstemperatuur draaien van 130 graden, zeker een DF CPC aangezien die daar voor gemaakt is ;)
En met welk water wil je dat doen ?

Zal je ook een apart systeem nodig hebben voor demi water. Dus extra water wisselaar + je wilt zeker zijn dat je oververhit bent dus nog een 2 warmte wisselaar erachter.

Systeem wordt er niet praktische erop. En hoeveel stroom denk jij te kunnen maken met lage druk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Dit was een voorbeeld. Werd wel gedaan in die tijd. En ik denk dat met 22KW over vermogen je vast wel iets kunt op deze manier.

De wind naar warmte optie vind ik zelf veel interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Solar Masters schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:43:
Dit was een voorbeeld. Werd wel gedaan in die tijd. En ik denk dat met 22KW over vermogen je vast wel iets kunt op deze manier.

De wind naar warmte optie vind ik zelf veel interessanter.
Het is zeker mogelijk een stoom turbine aan te drijven. Maar zoals je al aangaf een dak oppervlakte van 23m2 wordt het al meer industrieel dan huis tuin keuken gebruik.

Voor de gewone rijtjes woning met wat ruimte over is het iets te ingewikkeld om een systeem te maken wat ook nog iets aan tvt doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Wacht effe @Swenno dit ging over net-onafhankelijk kunnen zijn (tenminste voor noodgevallen) en de disclaimer niet naar tvt kijken was ruimschoots gemaakt.

Die 10 tot 12bar oververhitte stoom van 200 tot 220 graden + alle regels die daarbij horen lijken mij het echte probleem. Bij de normale maximale bedrijfstemperatuur van 130 graden heb je nog heel geen stoom in je ZB (want toch 'n paar bar druk erop) en 10-12 bar ligt ruim boven de gebruikelijke range (beveiligd op 6 bar?).. Dus.. ik zie 'm ook niet doorbreken.

Daar staat dan wel tegenover dat ik recentelijk sprak met een grote Duitse energieleverancier - die dus de serieuze versie van zulke stoomturbines heeft staan en nog veel meer - en dat ging over het onbemand laten werken van hun centrales.. Dus ach, waar een wil is, is wellicht een weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Gwaihir schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:08:
Wacht effe @Swenno dit ging over net-onafhankelijk kunnen zijn (tenminste voor noodgevallen) en de disclaimer niet naar tvt kijken was ruimschoots gemaakt.

Die 10 tot 12bar oververhitte stoom van 200 tot 220 graden + alle regels die daarbij horen lijken mij het echte probleem. Bij de normale maximale bedrijfstemperatuur van 130 graden heb je nog heel geen stoom in je ZB (want toch 'n paar bar druk erop) en 10-12 bar ligt ruim boven de gebruikelijke range (beveiligd op 6 bar?).. Dus.. ik zie 'm ook niet doorbreken.

Daar staat dan wel tegenover dat ik recentelijk sprak met een grote Duitse energieleverancier - die dus de serieuze versie van zulke stoomturbines heeft staan en nog veel meer - en dat ging over het onbemand laten werken van hun centrales.. Dus ach, waar een wil is, is wellicht een weg.
10 jaar geleden op school bezig geweest met stoomturbine etc dus ergens ver weg is nog wat info blijven hangen.

2.5 bar stoom is ongeveer 130c maar met 2,5 bar ga je niet veel doen. Hoogstens maak je het drukverschil groter door er een condensor erachter te plakken. Zodat je wat vacuüm creëert.

Om aan 10 / 12 bar te komen zal je dus een apart systeem moeten hebben. Warmtewisselaar in je zb kan je sterker maken om wat voor te verwarmen. Maar daarna zal je toch echt een aparte warmte wisselaar nodig hebben buiten je ZB. En die moet ook wel minimaal 250 tot 300c uit je zonne circuit gaan leveren dus andere glycol erin.
Die 10 bar stoom moet ook oververhit zijn ook wel 'droog' anders ga je cavitatie krijgen op je schoepen en is het dag turbine

En dan eigenlijk ook demi water om ketelsteen tegen te gaan.

Het is te doen maar gaat het wat opleveren voor 5 uur per dag in de zomer. ( En hebben we het nog niet gehad over thermische spanning of te wel opwarm protocol wat je normaal in een stoomketel / turbine hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
.. plus onderhoud en vermoedelijk verplichte jaarlijkse keuring..

Kan ik beter Elon Musk bestoken om z'n Model 3 of Y maar 'ns snel weer te laten terugleveren. Koop ik zo'n ding als noodstroomvoorziening :P. (Samen met een bescheiden thuisaccu uiteraard, voor die momenten waarop ik buitenshuis aan het tanken ben ;).) //@Gwaihir gaat vast sparen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-06 12:31
Lol, ik heb een aantal jaar geleden ook gekeken of het economisch interessant was om thuis waterstof te gaan maken met zonnestroom. Het kon wel wel, maar ik geloof een investering van meer dan € 1.000.000,-. Nog los van de ruimte voor maken, compressie (700 bar opslag) en tanks...

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
Laurens__ schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:39:
Lol, ik heb een aantal jaar geleden ook gekeken of het economisch interessant was om thuis waterstof te gaan maken met zonnestroom. Het kon wel wel, maar ik geloof een investering van meer dan € 1.000.000,-. Nog los van de ruimte voor maken, compressie (700 bar opslag) en tanks...
Dacht dat ze ook ergens bezig waren met zonne collectoren die waterstof zouden kunnen maken. Waar je zomers dus een voorraad op bouwt voor de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Swenno schreef op maandag 23 november 2020 @ 07:39:
[...]

Dacht dat ze ook ergens bezig waren met zonne collectoren die waterstof zouden kunnen maken. Waar je zomers dus een voorraad op bouwt voor de winter
Dan is dit ook nog interessant.
Staat nog in de kinderschoentjes, maar ik denk dat het makkelijker en veiliger is om een paar 100liter methanol op te slaan dan waterstof.
En met methanol kan je vrijwel alles doen, inclusief een auto op laten rijden als de motor aangepast is.
Maar je kan het ook gewoon verbranden in een aangepaste ketel.

Maar of een huis in Nederland/België ooit hun doelgroep gaat worden is nog de vraag natuurlijk.

https://www.zeroemissionfuels.com/about-us/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
Tommie12 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:00:
[...]

Die ken ik....

Ik wil ook energiebewust leven, maar niet “wat de kost ook is”.
Nu zou de goedkoopste ingreep het vervangen van ramen zijn.
Dan geef ik ca 15-20k uit om amper 200€ gas per jaar te besparen. (Als het zo veel is)
Vorig jaar was mijn totale gasrekening amper 850€.

Dit jaar heb ik al 6000€ uit gegeven voor een nieuwe ketel. Met wat geluk levert dat al20-25% besparing op.
Het wordt met iedere stap echt duur om daar wat af te halen.

PV ligt er al.
ik zit nu beetje met hetzelfde probleem. afgelopen 2 seizoenen ben ik van 400 naar 300 kuub gas gegaan en dit seizoen zal ik hopelijk ergens rond de 200 kuub komen. Mijn oog is lange tijd geleden gevallen op een warmtepomp, maar om dat voor 200 kuub gas in te zetten is een behoorlijke investering voor weinig winst.

Maakt de WP wel erg duur om de ketel (overigens ook pas 8 jaar oud of zo) te vervangen...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fabstar81 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:18:
[...]

ik zit nu beetje met hetzelfde probleem. afgelopen 2 seizoenen ben ik van 400 naar 300 kuub gas gegaan en dit seizoen zal ik hopelijk ergens rond de 200 kuub komen. Mijn oog is lange tijd geleden gevallen op een warmtepomp, maar om dat voor 200 kuub gas in te zetten is een behoorlijke investering voor weinig winst.

Maakt de WP wel erg duur om de ketel (overigens ook pas 8 jaar oud of zo) te vervangen...
Wat betaal je aan vastrecht per jaar voor gas?
175 Euro?

2665 - 1700 = 965 euro
965 / 175 = 5,5 jaar

https://www.immotecshop24...on-H-5-kW-einphasig-230-V
https://www.rvo.nl/sites/...tepompen%2029-10-2020.pdf

Had hem 3 jaar geleden maar gekocht, toen kostte hij maar 450 euro.
Dan had je hem nu al terug verdiend.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
fabstar81 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:18:
[...]

Met 200 m3 gas (~ € 0,80) en vastrecht (~ € 350) geef je dan ~ € 510 op jaarbasis uit. Voor dat bedrag koop je meer kWh elektra dan je uit het gas haalt, ook als je geen zonnepanelen zou hebben. Toegegeven dan moet je dus wel een elektrische CV ketel of spiraal in een buffervat hangen, maar als je ketel ooit een keer de geest geeft heb je nu al geen (economische) business case voor een nieuwe gasketel.

Edit: ik betaal € 350 aan vastrecht maar verbruik is ook hoger, weet niet zeker of dat gekoppeld is.
@AUijtdehaag en ik zitten in ieder geval dezelfde kant op te denken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Laurens__ op 23-11-2020 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Laurens__ Niet alleen denken ;)

@fabstar81 komt zo met het bonus verhaal.

[ Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-11-2020 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
AUijtdehaag schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:57:
[...]

Wat betaal je aan vastrecht per jaar voor gas?
175 Euro?

2665 - 1700 = 965 euro
965 / 175 = 5,5 jaar

https://www.immotecshop24...on-H-5-kW-einphasig-230-V
https://www.rvo.nl/sites/...tepompen%2029-10-2020.pdf

Had hem 3 jaar geleden maar gekocht, toen kostte hij maar 450 euro.
Dan had je hem nu al terug verdiend.
kom jij hem aansluiten dan?! :P

bovendien, dit is wel heul simpel rekensommetje. Je gaat natuurlijk ook meer stroom betalen want mijn overproductie zit nu in mijn e-boilertje. En ja, die kan misschien beter vervangen worden door een WP-boiler en voilá.

overigens, ik heb maar 2 spiralen in mijn SWW ZB. Wat te doen met deze WP dan en hoe aan te sluiten? Het klinkt allemaal zo makkelijk, maar komt al gauw meer bij kijken.
Laurens__ schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:59:
[...]

Met 200 m3 gas (~ € 0,80) en vastrecht (~ € 350) geef je dan ~ € 510 op jaarbasis uit. Voor dat bedrag koop je meer kWh elektra dan je uit het gas haalt, ook als je geen zonnepanelen zou hebben. Toegegeven dan moet je dus wel een elektrische CV ketel of spiraal in een buffervat hangen, maar als je ketel ooit een keer de geest geeft heb je nu al geen (economische) business case voor een nieuwe gasketel.

Edit: ik betaal € 350 aan vastrecht maar verbruik is ook hoger, weet niet zeker of dat gekoppeld is.
@AUijtdehaag en ik zitten in ieder geval dezelfde kant op te denken ;)
als mijn ketel de geest geeft dan komt er zeker weten geen nieuwe ketel te hangen maar een WP. Daarvoor is het verbruik dan ook goed voor afgenomen want we kwamen van 1500 kuub.

net contract gecheckt:
Leveringskosten gas per m3
Gastarief (inclusiefregiotoeslaggas): € 0,72321

Vaste kosten gas per jaar
Vaste leveringskosten: € 71,87

komt jullie rekensommetje alweer iets ongunstiger uit >:)

en nee @AUijtdehaag, ik doe niet mijn ZB-installatie weg en ik vervang ook niet mijn ZB zelf :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hahaha, nee geen bonus verhaal nee. :X

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
fabstar81 schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:25:
[...]

hahaha, nee geen bonus verhaal nee. :X
Lol, jouw vastrecht is een stuk lager dan inderdaad. Zal wel te maken hebben met jaarverbruik. Gaat bij mij misschien ook wel weer een beetje omlaag dan, want kom dit jaar waarschijnlijk rond de 2000 m3 uit :-( , maar dat is al wel veel minder dan de vorige bewoner (ruim 4000 m3) 8) . Ik ben erg benieuwd waar ik op uitkom als we straks (lees: over een paar jaar) helemaal klaar zijn met isoleren en alles op de ZB en warmtepompen hebben zitten...
fabstar81 schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:22:
[...]
kom jij hem aansluiten dan?! :P
Ja dat komt er wel bij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Verbruik op basis van 200 m3 € 144,64 (mindergas.nl schat verbruik zelfs in op 150 m3 dit seizoen :9 )
Vastrecht € 71,87
Totaal € 216,51

€ 216,51 kosten totaal aan gas per jaar

in meest gunstige geval:
2665 - 1700 = 965 euro
965 / 71,87 = 13 nog wat jaar

verbruik, appendages, uurloon, vervanging van dingen, etc. niet eens meegerekend

[ Voor 19% gewijzigd door fabstar81 op 23-11-2020 15:43 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:06
@fabstar81 is dat vastrecht van zowel leverancier als netbeheerder?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
Ik heb zelf het idee dat je het beste dingen kunt vervangen als ze er toch al aan toe zijn. Dus een ketel die nog prima draait nog niet vervangen. Maar wel klaar staan om die te vervangen voor een warmtepomp als hij de geest geeft.

Uitzondering natuurlijk als je direct al een busienss case hebt voor vervanging of installatie (ZB bijvoorbeeld). Als heel Nederland het op die manier doet dan kunnen we goed vaart maken met zijn allen, ik zie bijvoorbeeld bij Warmteservice nu vooral reclame op de homepagina voor gasketels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik kom hier al uit op 129 euro per jaar
https://www.enexis.nl/con...%20tarieven%20zoekt%20u_1

Maar verder niet boeiend.
@fabstar81 Ik zou de WP niet eens aansluiten op je vat, maar direkt op je vloerverwarming.
"Mijn" aton power to heat bevalt prima op zonnestroom en is tevens de backup.
Dat kan bij jou ook. Kan je de "collector" behouden :>

En nee, ik kom niet langs, het is coronatijd. :|

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-11-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@BarryH, @AUijtdehaag, vastrecht is alleen voor gas bij Oxxio. Vastrecht € 71,87
Netbeheerkosten komen daar dan nog bij denk ik: € 181,43

voor stroom is dit overigens
Vaste leveringskosten: € 71,87
Netbeheerkosten: € 229,70

Direct op de vloerverwarming kan ook? heb maar 45-50m2 vloerverwarming maximaal. kan de Zonneboiler wel nog de retour opvijzelen als die lekker op temperatuur is. hoeft de warmtepomp weer minder te doen.

en jammer dat je niet langskomt, het is al een tijdje geleden! haha.

[ Voor 36% gewijzigd door fabstar81 op 23-11-2020 16:22 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:27

Crazy-

Best life ever

Iemand die weet of de Duco 15mm thermostatische mengkraan 90 graden gedraaid mag worden?

Dus met de koud-ingang naar rechts, warm ingang boven, medium uitgang naar beneden. (Draaiknop links)

In de documentatie staat er niets over qua plaatsing.

Vandaag is het vat(400l) weer netjes van 22 naar 43 gelopen 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Crazy- op 23-11-2020 17:32 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Edit.. Spuit 11..

[ Voor 121% gewijzigd door Gwaihir op 23-11-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ja, netbeheerkosten kwamen er nog bij. zie paar posts boven.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 09:15
@Crazy- Dat mag, is geen probleem. Het mengventiel heeft geen zwaartekracht nodig voor haar functionaliteit. Mijn advies is overigens om een zogenaamd "koud afsluitend" mengventiel van Duco te monteren. Ik heb er gisteren ook net eentje aangevraagd. Hierdoor wordt er niet altijd koudwater bijgemengd, hetgeen het rendement van je zonneboiler verhoogd. volgens de handleiding scheelt het +-7 oC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Beginner schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:03:
@Crazy- Dat mag, is geen probleem. Het mengventiel heeft geen zwaartekracht nodig voor haar functionaliteit. Mijn advies is overigens om een zogenaamd "koud afsluitend" mengventiel van Duco te monteren. Ik heb er gisteren ook net eentje aangevraagd. Hierdoor wordt er niet altijd koudwater bijgemengd, hetgeen het rendement van je zonneboiler verhoogd. volgens de handleiding scheelt het +-7 oC.
Waarom koud afsluitend? let wel, mijn zonneboiler vat > e-boiler heeft reeds een mengventiel; waar het mij om gaat is terugmengen van e-boiler naar SWW - een normaal mengventiel is dan afdoende, omdat ik dan _altijd_ 45 graden afgeef aan SWW ipv de volledige 65oC uit de e-boiler trek. het is dus echt een kwestie van beperken heet-water stroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Laatst online: 12:02
Ik heb ook sinds kort een zonneboiler van HRSolar. met 3 PVT panelen.

Verder heb ik nog een DWTW.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Crazy- schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:13:
[...]

Waarom koud afsluitend? let wel, mijn zonneboiler vat > e-boiler heeft reeds een mengventiel; waar het mij om gaat is terugmengen van e-boiler naar SWW - een normaal mengventiel is dan afdoende, omdat ik dan _altijd_ 45 graden afgeef aan SWW ipv de volledige 65oC uit de e-boiler trek. het is dus echt een kwestie van beperken heet-water stroom
bij mij zit dat ook zo aangesloten. direct op ZB zit mengventiel, maar later heb ik de e-boiler geplaatst en niet het mengventiel verplaatst. Dus mengventiel staat nu nutteloos helemaal open voor de e-boiler en heb ik alsnog 100 graden water voor mijn flikker als ik niet uitkijk.

echt zo een klusje wat nog gedaan moet worden....maar als je ziet wat een leidingenwerk er allemaal hangt word je er chagrijnig van. Daarnaast, moet ook nog keer doorstroomverwarmer komen en dat is dan weer een beter moment om aan te pakken.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
@Crazy- Koud afsluitend zou ik adviseren om duurzamer om te gaan met de hoeveelheid heet water die je hebt. Een niet koud afsluitend ventiel mengt altijd koud water bij, ook wanneer dat eigenlijk niet hoeft. Stel je boilervat staat op 60 oC minimaal ivm legionella etc. Gebruik je een koud afsluitend mengventiel, dan wordt je water minimaal 60 oC en ook maximaal 60 oC, als je hem hebt ingesteld op 60 oC. Stel je neemt een normaal mengventiel, dan kan het uitgaande water 53 oC worden en maximaal 60 oC. Er vanuit gaande dat de opgegeven +-7 oC graden temperatuurval door Duco klopt. De 53 oC ontstaat doordat je vat minimaal 60 oC is, doordat het mengventiel altijd koudwater gaat bijmengen. De 60 oC ontstaat als je vat 67 oC is of hoger.
Dit geldt natuurlijk ook als je je vat op 45 oC houdt continu of hoger.
In jouw geval zou je het mengventiel op 45 +7 oC moeten instellen om altijd minimaal 45 oC naar je E-boiler te sturen, er vanuitgaande dat je je boilervat ook dan altijd op die 45+7 oC houdt, anders werkt het natuurlijk niet :).

[ Voor 12% gewijzigd door Beginner op 24-11-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Beginner schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:29:
@Crazy- Koud afsluitend zou ik adviseren om duurzamer om te gaan met de hoeveelheid heet water die je hebt. Een niet koud afsluitend ventiel mengt altijd koud water bij, ook wanneer dat eigenlijk niet hoeft. Stel je boilervat staat op 60 oC minimaal ivm legionella etc. Gebruik je een koud afsluitend mengventiel, dan wordt je water minimaal 60 oC en ook maximaal 60 oC, als je hem hebt ingesteld op 60 oC. Stel je neemt een normaal mengventiel, dan kan het uitgaande water 53 oC worden en maximaal 60 oC. Er vanuit gaande dat de opgegeven +-7 oC graden temperatuurval door Duco klopt. De 53 oC ontstaat doordat je vat minimaal 60 oC is, doordat het mengventiel altijd koudwater gaat bijmengen. De 60 oC ontstaat als je vat 67 oC is of hoger.
Dit geldt natuurlijk ook als je je vat op 45 oC houdt continu of hoger.
In jouw geval zou je het mengventiel op 45 +7 oC moeten instellen om altijd minimaal 45 oC naar je E-boiler te sturen, er vanuitgaande dat je je boilervat ook dan altijd op die 45+7 oC houdt, anders werkt het natuurlijk niet :).
Ja oke - mijn vat is 'altijd' 65 graden (stand 1) - het doel van het mengventiel is inderdaad 45 graden afgeven na de e-boiler (want ik heb niets aan 60 graden douchewater ;-) en de keuken heeft een quooker)

dan heeft koud-afsluitend inderdaad wel een voordeel qua makkelijker inregelen. Thanks!

# en weer een reden om toch eens een warmtecamera te kopen om toch eens goede data te krijgen overal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:25:
[...]

bij mij zit dat ook zo aangesloten. direct op ZB zit mengventiel, maar later heb ik de e-boiler geplaatst en niet het mengventiel verplaatst. Dus mengventiel staat nu nutteloos helemaal open voor de e-boiler en heb ik alsnog 100 graden water voor mijn flikker als ik niet uitkijk.

echt zo een klusje wat nog gedaan moet worden....maar als je ziet wat een leidingenwerk er allemaal hangt word je er chagrijnig van. Daarnaast, moet ook nog keer doorstroomverwarmer komen en dat is dan weer een beter moment om aan te pakken.
Waarom e-boiler op 100 graden? als je het puur voor douchen doet, gooi deze lekker op 65/standje 1 - hoeveel liter heb je?

en waarom doorstromer als je een e-boiler hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
@Crazy- Okay. Ik wil zelf het voorraadvat niet kouder hebben dan 60 oC in de wintermaanden (legionella langdurig bij 60 oC moet wel dood zijn). Dat betekent dat wanneer de zon te weinig schijnt het element in de boiler het vat weer 60 oC maakt, rond 18:00 start dat tot 24:00. In de zomer is het allemaal niet zo'n probleem. Ik douche in de avond en de kinderen ook. Dan gaat dat allemaal wel goed. Vrouwlief doucht ook weleens in de ochtend en dan is het vat al wat afgekoeld door verbruik en stilstandverliezen, zeg 50 oC. Die 7 oC temperatuurval die het niet koud afsluitende mengventiel me dan ook nog kost en de leidingverliezen, levert haar niet de douche ervaring op die het moet zijn.

Ik zou je wel adviseren om 1 keer per week 60 oC door je leidingwerk heen te laten lopen. Legionelle wordt daar afdoende mee voorkomen. Bij 45 oC zit je eingelijk aan de te lage kant. Met koperen leidingwerk loop je minder risico op Legionella, maar je moet het risico niet gaan opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Beginner schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:55:
@Crazy- Okay. Ik wil zelf het voorraadvat niet kouder hebben dan 60 oC in de wintermaanden (legionella langdurig bij 60 oC moet wel dood zijn). Dat betekent dat wanneer de zon te weinig schijnt het element in de boiler het vat weer 60 oC maakt, rond 18:00 start dat tot 24:00. In de zomer is het allemaal niet zo'n probleem. Ik douche in de avond en de kinderen ook. Dan gaat dat allemaal wel goed. Vrouwlief doucht ook weleens in de ochtend en dan is het vat al wat afgekoeld door verbruik en stilstandverliezen, zeg 50 oC. Die 7 oC temperatuurval die het niet koud afsluitende mengventiel me dan ook nog kost en de leidingverliezen, levert haar niet de douche ervaring op die het moet zijn.

Ik zou je wel adviseren om 1 keer per week 60 oC door je leidingwerk heen te laten lopen. Legionelle wordt daar afdoende mee voorkomen. Bij 45 oC zit je eingelijk aan de te lage kant. Met koperen leidingwerk loop je minder risico op Legionella, maar je moet het risico niet gaan opzoeken.
er spelen 2 dingen:

- zonneboiler vat: dood water, (hygienevat): temperatuur water varieert tussen de 22gr - 90gr. door het jaar heen
- e-boiler, 80 liter, stand 1 = 65 graden: daarna 2 meter leidingwerk naar de douche

Ofwel ik heb 'altijd' 65 graden water beschikbaar via de e-boiler, deze heeft bij geen watergebruik ongeveer 1kWh nodig per dag om op temperatuur te blijven, en zolang je geen 2 weken stilstaand water in je leidingen hebt heeft legionella geen kans.

maar 65 graden is simpelweg te heet voor te douchen. Daarom terugmengen naar 45 graden en ik trek ongeveer 200 liter warmwater uit de e-boiler.

Mede dankzij de buffer (hygienevat) van 400 liter zal de e-boiler zelfs uitgeschakeld worden mits deze temperatuur op 50 graden zit. Er is dagelijks cq om de dag voldoende doorstroom van vers water, om geen legionella krijgen in het vat.

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 24-11-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-06 10:11
@Crazy- Mijn advies is overigens om een zogenaamd "koud afsluitend" mengventiel van Duco te monteren. Ik heb er gisteren ook net eentje aangevraagd.
Heb je linkje naar die koud afsluitende variant?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
Ze zijn in ieder geval te bestellen als particulier nu (via de email) bij de Groene Energie Winkel. Ik heb ook Warmte Service geprobeerd, maar zij gaven geen reactie. Tevens CV-koopjes en zij verkopen ze ook niet.
Ik weet overigens niet of dit geen reclame is. Ik heb echter geen relatie met de Groene Energie Winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Crazy- schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:39:
[...]

Waarom e-boiler op 100 graden? als je het puur voor douchen doet, gooi deze lekker op 65/standje 1 - hoeveel liter heb je?

en waarom doorstromer als je een e-boiler hebt?
nee, niet de e-boiler. de ZB die ervoor staat. mengventiel staat nu helemaal open omdat anders de e-boiler nog water gaat naverwarmen wat door de ZB tot 90-100 graden is gebracht, terug gemengd wordt naar 45 graden en dan weer opgewarmd door de e-boiler.

ik heb 50 liter boilertje op (ik denk) 65 graden of zo. zit geen stand op.

doorstromer omdat ik gas voor SWW helemaal uit wil sluiten. de e-boiler is na 15 minuten wel leeg...en als ik doorstromer heb, zet ik e-boiler helemaal uit en heb ik gewoon 50 liter extra opslag.

er komt hopelijk ooit ook nog wel eens een warmtepompboiler, dan kan de e-boiler helemaal weg. of niet, voor extra opslag :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:06:
[...]

nee, niet de e-boiler. de ZB die ervoor staat. mengventiel staat nu helemaal open omdat anders de e-boiler nog water gaat naverwarmen wat door de ZB tot 90-100 graden is gebracht, terug gemengd wordt naar 45 graden en dan weer opgewarmd door de e-boiler.

ik heb 50 liter boilertje op (ik denk) 65 graden of zo. zit geen stand op.
Hm. Ik zou het iets anders doen:

Je wilt uiteraard ZB water (65+!) niet rechtstreeks je e-boiler in. Daar heb je inderdaad die menventiel voor tussen ZB vat & e-boiler. Maximale inlaat 65 graden. Prima

Dan stap 2 is zorgen dat je e-boiler niet onnodig gaat opwarmen zolang je ZB-vat >x temperatuur heeft. Stel nu even 50 graden. Je e-boiler weet dit niet; zal door blijven opwarmen tot 65oC (of wat de setpoint van je e-boiler ook maar is). En dit op temperatuur houden. Dat is eeuwig zonde!

Hoe los je dit op?

Zelf heb ik een Shelly 1PM schakelaar & een Dallas temperatuur sensor geplaatst. De 1PM hangt aan de e-boiler (direct verbruik registratie) Temperatuur van midden van het ZB vat meet ik met Domoticz.

En een klein scriptje zegt:

- ZB vat >50 (schakel e-boiler uit)
- ZB vat < 50 (schakel e-boiler aan)

As Simple as that! En het werkt perfect. Zelfs in november toch al 2 dagen 0kWh verbruik e-boiler ☺️ En dit met 4 mensen!

Het laatste is wel dus nog een mengventiel NA de e-boiler om het 65 graden water in flow te beperkingen & terug te mixen naar 45/50 graden. Dan trek je dus uit 80liter @65 al gauw 150 liter.

Alle opmerkingen qua legionella: geen probleem. Dagelijkse flow.
doorstromer omdat ik gas voor SWW helemaal uit wil sluiten. de e-boiler is na 15 minuten wel leeg...en als ik doorstromer heb, zet ik e-boiler helemaal uit en heb ik gewoon 50 liter extra opslag.

er komt hopelijk ooit ook nog wel eens een warmtepompboiler, dan kan de e-boiler helemaal weg. of niet, voor extra opslag :+
En met bovenstaande ben ik 100% gasloos qua SWW (en verwarming, kook nog wel op gas...)

Er zijn er zelfs die met 2x 30liter dit prima coor elkaar krijgen. (Icm 4 mensen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@Crazy-, dit is precies wat ik ook heb ingeregeld. Bij mij start het script echter op 48 graden. Is ZB erboven, dan e-boiler uit. eronder en weer aan. Waar ik het niet mee eens ben is om dat mengventiel tussen de ZB en de e-boiler te laten. Ik wil gewoon het maximale hete water uit de ZB rechtstreeks de e-boiler in. Die kan hoge temperaturen vast wel aan en zodoende heb je meer opslag van whatever temperatuur water er uit de ZB komt.

ik ben sinds september ook 100% gasloos v.w.b. SWW. Ik heb vanaf toen ook SWW op de ketel uitgeschakeld. Maar dat komt wel omdat ik dan maar accepteer dat de e-boiler van 50 liter na een kwartier leeg is. Ik wil wel langer douchen soms maar dat vind ik niet zo prettig :+ Het bad vullen gaat ook maar tot de helft ongeveer in de koude maanden, dus echt luxe is het niet. Vandaar de wens voor een doorstromer.

ik had in november maar 1 dag zonder kWh op de e-boiler.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:04:
@Crazy-, dit is precies wat ik ook heb ingeregeld. Bij mij start het script echter op 48 graden. Is ZB erboven, dan e-boiler uit. eronder en weer aan. Waar ik het niet mee eens ben is om dat mengventiel tussen de ZB en de e-boiler te laten. Ik wil gewoon het maximale hete water uit de ZB rechtstreeks de e-boiler in. Die kan hoge temperaturen vast wel aan en zodoende heb je meer opslag van whatever temperatuur water er uit de ZB komt.

ik ben sinds september ook 100% gasloos v.w.b. SWW. Ik heb vanaf toen ook SWW op de ketel uitgeschakeld. Maar dat komt wel omdat ik dan maar accepteer dat de e-boiler van 50 liter na een kwartier leeg is. Ik wil wel langer douchen soms maar dat vind ik niet zo prettig :+ Het bad vullen gaat ook maar tot de helft ongeveer in de koude maanden, dus echt luxe is het niet. Vandaar de wens voor een doorstromer.

ik had in november maar 1 dag zonder kWh op de e-boiler.
ik zou nooit en te nimmer meer in je e-boiler stoppen dan nodig qua aanvoer. En al helemaal geen 90oC (wat ongeveer je max. temp van ZB vat zou zijn, neem ik aan?). Veel vaten staat ook aangegeven geen hogere aanvoer temp dan 65/70oC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
Crazy- schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:11:
[...]

ik zou nooit en te nimmer meer in je e-boiler stoppen dan nodig qua aanvoer. En al helemaal geen 90oC (wat ongeveer je max. temp van ZB vat zou zijn, neem ik aan?). Veel vaten staat ook aangegeven geen hogere aanvoer temp dan 65/70oC
de Daalderop boilers kunnen volgens mij tot 80 of 90 graden verwarmen. ik zie daar echt het probleem niet van.

Mijn max temperatuur op de ZB staat ingesteld op 89 graden of zo inderdaad. dat is prima aanvoer voor mijn e-boiler. waarom niet?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:16:
[...]

de Daalderop boilers kunnen volgens mij tot 80 of 90 graden verwarmen. ik zie daar echt het probleem niet van.

Mijn max temperatuur op de ZB staat ingesteld op 89 graden of zo inderdaad. dat is prima aanvoer voor mijn e-boiler. waarom niet?
Verwarming is wat anders dan inlaat; maar die details .... als het voor jou werkt, perfect ! Ik zie de e-boiler echt als een buffer / naverwarmer indien nodig. niet meer dan dat.

al met al: ook bij jou dus een top oplossing! Qua bad vullen snap ik dat je het nooit ga redden, qua douchen: wellicht een 2de erbij plaatsen of een besparen kraan a 5l/min (hier hangt een 9l/min en daarmee red ik nu (zonder mixventiel na e-boiler) net niet met 4 mensen direct na elkaar. Letterlijk : net niet.) Dus eerst ga ik zorgen voor een lagere temperatuur aanvoer voodat ik douchekoppen ga vervangen

een doorstromer overwogen, maar ga ik niet doen ivm afbouw saldering.. te hoge piek etc & ik zit met autolader, WP, e-boiler & electrisch koken in het voorjaar al met zulke hoge stromen - als daar ook nog eens 'tegelijk' 6-11kW doorstromer bij komt |:(

edit

even iets anders: sinds ik thuiswerk, op zolder (goh al weer 7 maanden ruim) valt mij soms op, met name de laatste tijd, dat het hygiene-vat een paar keer per dag een hard geluid maakt.

Oke hoe leg ik dat uit, het lijkt wel metaalachtig gekloenk. ( 8)7 )
het vat (400l) staat als dood-water netjes op druk rond de 1bar met een expansievat (50l)

Iemand ENIG idee wat dit kan zijn?

edit: ik zie nu dat er nog maar 0,25 bar in zit - waar ik hem gisteren op 1 bar had gezet...

[ Voor 24% gewijzigd door Crazy- op 24-11-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
een 2e erbij is wel goedkoopste. zo een boilertje van 50 liter heb je al voor tegen de 50 euro op marktplaats. alleen dan wordt het wel erg duur qua kWh per jaar. ik denk dat dat e-boilertje mij nu al 1000-1500 kWh per jaar kost.

dat keer 2, dat wordt beetje te gek :+

beter dan WPB neerzetten van 270 liter met ZB spiraal :)

en, @Crazy-, ik heb ook last van drukverlies, maar dan in mijn solarcircuit. Gisteren op 2 bar gezet, vandaag al weer op 1,8. binnen een week zal die onder de 1 zitten want heb hem afgelopen 2 weken elke week bijgevuld. Ik vind echter nergens een lek. ook op het dak geweest net en kan niets vinden. Ontluchter dichtgedraaid om te kijken of dat helpt...

[ Voor 35% gewijzigd door fabstar81 op 24-11-2020 17:29 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:28:
een 2e erbij is wel goedkoopste. zo een boilertje van 50 liter heb je al voor tegen de 50 euro op marktplaats. alleen dan wordt het wel erg duur qua kWh per jaar. ik denk dat dat e-boilertje mij nu al 1000-1500 kWh per jaar kost.

dat keer 2, dat wordt beetje te gek :+

beter dan WPB neerzetten van 270 liter met ZB spiraal :)

en, @Crazy-, ik heb ook last van drukverlies, maar dan in mijn solarcircuit. Gisteren op 2 bar gezet, vandaag al weer op 1,8. binnen een week zal die onder de 1 zitten want heb hem afgelopen 2 weken elke week bijgevuld. Ik vind echter nergens een lek. ook op het dak geweest net en kan niets vinden. Ontluchter dichtgedraaid om te kijken of dat helpt...
Oei, verlies van solarvloeistof is best gaar... controleer je koppelingen goed, leg er iets onder (binnenhuis) en kijk of het niet langzaam drupt > dat geeft druk verlies.

ik heb in het begin wat issues gehad, na de verhuizing, waarbij zelfs 1 paneel lek was geraakt uit het niets... gelukkig onder garantie mogen vervangen.

draait nu al paar maanden en netjes op 2 bar. (schommeling uiteraard tijdens het opwarmen, controleer druk altijd in koude toestand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Geen solarvloeistof, er gaat bij mij gewoon water in.

Koppelingen zijn denk ik dicht...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Helhond
@Crazy- Mijn advies is overigens om een zogenaamd "koud afsluitend" mengventiel van Duco te monteren. Ik heb er gisteren ook net eentje aangevraagd. Hierdoor wordt er niet altijd koudwater bijgemengd, hetgeen het rendement van je zonneboiler verhoogd. volgens de handleiding scheelt het +-7 oC.
Google losgelaten op wat hier zit. ( https://protherm.nl/downl...iel-boiler-uitvoering.pdf ). Eerst indruk: het lijkt niet gelijk heel bijzonder, dat koud afsluitend. Eerder haast bijzonder dat Duco ze ook zonder die eigenschap levert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fabstar81 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:16:

Koppelingen zijn denk ik dicht...
Gelukkig heb je een leegloopsysteem voor als het gaat vriezen. :+

Maar zonder grapjes, kan dat geen kwaad dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:24:
[...]

Gelukkig heb je een leegloopsysteem voor als het gaat vriezen. :+

Maar zonder grapjes, kan dat geen kwaad dan?
Wat precies kan geen kwaad?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@fabstar81 kapotgevroren collectoren en leidingen?
Water bevriest. Met glycol is de kans wat minder.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2020 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Nog niet meegemaakt in al die jaren..... 😯

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@fabstar81
Kan je hem in de winter beter leeg laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
AUijtdehaag schreef op woensdag 25 november 2020 @ 02:37:
@fabstar81
Kan je hem in de winter beter leeg laten staan.
Is leegloop juist niet dat het systeem leeg staat als er geen warmte is.

Collectoren + leidingwerk droog

Zodra de zon gaat schijnen Start de pomp en wordt het systeem gevuld ?

@fabstar81 jouw systeem kan niet op druk Staan als er geen warmte is. Dus neem aan dat je gecontroleerd hebt tijdens koude toestand.

Je leegloopvat moet gevuld staan en de rest leeg. Hierdoor heb je niet zoals een glycol systeem heel je systeem gevuld met vloeistof en druk.

Dus geen stress ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Swenno op 25-11-2020 05:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
@Gwaihir Ik snap ook niet zo goed waarom "koud afsluitend" iets speciaal zou zijn of zo. Het is gewoon een simpele extra afdichtingsring in de koudwater aanvoer. Maar goed, dat kan het rendement van je zonneboiler toch wel iets verbeteren en zou dus, wanneer je een Duco neemt, de standaard moeten zijn. Als je een van een andere fabrikant hebt die dat altijd al heeft, is dat natuurlijk perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Swenno Ze zitten wat te dollen ;). @fabstar81's leeglopende systeem kan niet zomaar als leegloopsysteem verder gebruikt worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Ik heb geen leegloopsysteem.

Systeem draait hele jaar door op water en heeft vorstbeveiliging. Onder bepaalde temperatuur gaat de pomp draaien.

Het systeem staat doorgaans hele jaar ook op 2 bar druk, behalve de laatste 2 weken verlies ik druk.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Wie weet van de functie is van een Thermostatisch mengventiel 35c - 65c tussen de koud en de warm water leiding ? Ik zie dit namelijk op de installatie tekening staan. Maar dit ding is niet geplaatst zie ik.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
TheWalrus schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:47:
Wie weet van de functie is van een Thermostatisch mengventiel 35c - 65c tussen de koud en de warm water leiding ? Ik zie dit namelijk op de installatie tekening staan. Maar dit ding is niet geplaatst zie ik.
Normaal is dat om te vermijden dat je water van 95 graden (zomer, boiler helemaal vol gestookt) naar de badkamer stuurt. 95 graden kan lelijke brandwonden opleveren voor kinderen aan de wastafel, douche of in bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
Tommie12 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:48:
[...]

Normaal is dat om te vermijden dat je water van 95 graden (zomer, boiler helemaal vol gestookt) naar de badkamer stuurt. 95 graden kan lelijke brandwonden opleveren voor kinderen aan de wastafel, douche of in bad.
Dank je wel. Hier ga ik even iemand mee op de oren slaan. Ik heb 2 dochters van 6 en 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Oke voordat ik begin te slaan. Ik zie ook een mengventiel achter op het boilervat. daar staat iets op van 60c. Ik vermoed dat het water al niet warmer dan 60c graden mijn boilervat uitstroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
TheWalrus schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:08:
Oke voordat ik begin te slaan. Ik zie ook een mengventiel achter op het boilervat. daar staat iets op van 60c. Ik vermoed dat het water al niet warmer dan 60c graden mijn boilervat uitstroomt.
Heb je een goede thermometer?
Gewoon eens testen in de badkamer met alleen warm water, en kijke hoe hoog je geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Tommie12 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:18:
[...]

Heb je een goede thermometer?
Gewoon eens testen in de badkamer met alleen warm water, en kijke hoe hoog je geraakt.
Zullen we moeten wachten tot de zomer denk ik. Boiler vat temperatuur is 18.6 graden. De ketel stook op tot de op de ketel ingestelde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
keertje boiler electrisch opstoken, @TheWalrus? heb je gelijk je legionella run gehad.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
fabstar81 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:57:
keertje boiler electrisch opstoken, @TheWalrus? heb je gelijk je legionella run gehad.
Okay geen idee hoe dat moet eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
TheWalrus schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:40:
[...]

Okay geen idee hoe dat moet eigenlijk.
heb je een electrisch element in je ZB? of wat voor ZB heb je eigenlijk? gevuld met SWW, of met CV-water?
als je een electrisch element in je ZB hebt dan kan je die aanzetten en verwarmen tot hoever je wilt. en dan testen hoe heet water eruit komt.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
fabstar81 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:59:
[...]

heb je een electrisch element in je ZB? of wat voor ZB heb je eigenlijk? gevuld met SWW, of met CV-water?
als je een electrisch element in je ZB hebt dan kan je die aanzetten en verwarmen tot hoever je wilt. en dan testen hoe heet water eruit komt.
Ik heb een HRSolar 200 liter met 3 nero pvt panelen. Het is voor warm tapwater.
Er zit geen electrisch element in het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Crazy- schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:39:
[...]

Je wilt uiteraard ZB water (65+!) niet rechtstreeks je e-boiler in. Daar heb je inderdaad die menventiel voor tussen ZB vat & e-boiler.
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
fabstar81 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:44:
Ik heb geen leegloopsysteem.

Systeem draait hele jaar door op water en heeft vorstbeveiliging. Onder bepaalde temperatuur gaat de pomp draaien.

Het systeem staat doorgaans hele jaar ook op 2 bar druk, behalve de laatste 2 weken verlies ik druk.
Je verliest toch druk? Heb je toch wel een leegloop systeem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
fabstar81 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:16:
Waarom zou je dat risico willen nemen?

Dit is wel een Thema wat ik wel eens met jullie allemaal zou willen aan gaan! Voor en nadelen drukgevulde systemen en leegloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik heb er geen verstand van. mijn leverancier heeft dit zo geinstalleerd 6 jaar geleden of zo. en nooit problemen mee gehad. water is prima.

en nee, heb nooit druk verlies, behalve deze 2 weken nadat ik de pompgroep heb vervangen....dus geen leegloopsysteem :+ draait hele jaar door zonder problemen op water.

welk risico wil ik dan nemen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solar Masters
Vorst!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thvFwqxKKpGDkXhH2pq7P1vekbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMfoKOrPkgFkbKMQsCJ6EVwV.jpg?f=fotoalbum_large

En deze foto is zelfs van een Glycol gevuld systeem waar ze net iets teveel water bij hadden gedaan.....

Leegloop systemen (en ook water gevulde systemen met zogenaamde beveiliging) kunnen kapot vriezen.

Dit is dan ook de hoofdreden waarom 97% van alle zonneboiler systemen tegenwoordig drukgevulde systemen zijn met glycol.

20 25 jaar terug was er (alleen in Nederland) grotendeels Leegloop systemen op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Tja; goeie vraag. Kan me herinneren dat in het toen deed omdat er geen 65+ aanvoer “mocht”. Maar ik begin te twijfelen of ik nu begin te verwarren met een plintboiler waar ik samen met een kennis mee bezig was voor hem toen.

Echter... waarom zou ik 65+ in stoppen? Mijn hygiënevat van 400 liter houd dat wel warm; tot 90 stop ik er in (ZB). Tenzij de e-boiler beter geïsoleerd is (minder warmte verlies) dan kan het niet eens zo’n gek idee zijn om het wel te doen.

Al met al... denk ik wel dat het weinig/niets uit maakt. Zolang je na je e-boiler wel terugschroeft naar 40-60 om ook nog wat zuinig om te gaan met heet water ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Crazy- vraag is natuurlijk wat je verbruik minimaliseert...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

BarryH schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:55:
@Crazy- vraag is natuurlijk wat je verbruik minimaliseert...
Tja, zolang mijn buffer 45+ is gaat de e-boiler sowieso uit (daar er dagelijks doorstroming is is dat nul risico)

Dus qua besparen lijkt het mij nihil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Crazy- als je e-boiler niet te ver afkoelt met de 65 graden invoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

BarryH schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:11:
@Crazy- als je e-boiler niet te ver afkoelt met de 65 graden invoer.
65oC met 20oC omgeving is minder verlies per uur dan 85-20.

Het kost +- 1,2kWh om het vat 24 uur op 65 graden te houden.

Het enige waar SWW voor gebruikt wordt is douchen. Dat scheelt ook al ;) dan is 45 ook zat!

• Beginner
@Solar Masters Vorst is inderdaad het grote risico. Ook al heb je leegloop of breng je het water regelmatig in beweging of warm je het systeem weer iets op in tijden van vorst, dan nog zit je met meerdere risico's:

- loopt het volledig leeg of breng je wel alles voldoende in beweging of komt het warme water wel overal voldoende langs?
- is je isolatie nog voldoende in takt?
- heb je misschien inwatering van buitenaf in je isolatie?
- Werkt de pomp nog wel, voldoende opbrengst of heb je stroomuitval?
- Harde wind of een temperatuursensor die misschien toch niet representatief meet voor je gehele systeem?

Kleine dingetjes die toch een grote gevolg schade kunnen hebben, terwijl het simpel op te vangen is met een drukgevuld systeem met een antivries vloeistof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
@fabstar81

Is dus een groot Risico!

@Beginner

Niet mijn systeem! Maar wel leuk om hier eens te bespreken! Wat zien jullie allemaal nog meer als voor en nadelen tussen de systemen van 20 jaar terug (leegloop) en de drukgevulde systemen waar nu eigenlijk alleen nog maar mee word gewerkt?

Ik denk dat het vooral de montage ook makkelijker maakt aangezien je niet bang hoeft te zijn dat iets ergens niet afloopt en of een deel niet leeg loopt. En natuurlijk met als gevolg dat er vervolgens bij vorst in een leegloop systeem zo schade kan ontstaan.

Andere voor en nadelen? Volgens mij is het demi water waarmee ze gevuld waren dus kalt en of verstopping zullen ze weinig last van hebben gehad?

• Beginner
Druksystemen:

Voordelen:
Geen vorst problemen
Het opvulmiddel beschermt meestal ook direct tegen corrosie
Minder blub-blub geluiden :) met langere levensduur van de pomp wellicht
Lagere opvoerhoogte van de pomp benodigd
Minder vervuiling van het systeem door geen intrek van lucht, stof, etc

Nadelen:
Duurder opvulmiddel
Bij lekkage een groter probleem (middel kwijt, milieu vervuiling, viezigheid in huis en weer opvulmiddel meoten kopen)
Opvullen is lastiger / tijdrovender
Drukvat benodigd plus drukbeveiligingen t.o.v. een ademend systeem
Systeem dient tegen hogere drukken te kunnen
Ontluchten kan lastig zijn
Degradatie kwaliteit opvulmiddel
In de nacht koelt het opvulmiddel meer af, dan wanneer je het zou drainen en opslaan in je woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Beginner schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:37:
Druksystemen:

Voordelen:
Geen vorst problemen
Het opvulmiddel beschermt meestal ook direct tegen corrosie
Minder blub-blub geluiden :) met langere levensduur van de pomp wellicht
Lagere opvoerhoogte van de pomp benodigd
Minder vervuiling van het systeem door geen intrek van lucht, stof, etc

Nadelen:
Duurder opvulmiddel
Bij lekkage een groter probleem (middel kwijt, milieu vervuiling, viezigheid in huis en weer opvulmiddel meoten kopen)
Opvullen is lastiger / tijdrovender
Drukvat benodigd plus drukbeveiligingen t.o.v. een ademend systeem
Systeem dient tegen hogere drukken te kunnen
Ontluchten kan lastig zijn
Degradatie kwaliteit opvulmiddel
In de nacht koelt het opvulmiddel meer af, dan wanneer je het zou drainen en opslaan in je woning
milieu vervuiling was misschien 20 jaar terug een probleem. Tegenwoordig zijn de systemen gevuld met Propyleen glycol wat biologisch afbreekbaar is(daarom mag het ook bij WP bronnen worden gebruikt.)
Aan de andere kant vind ik lekkage niet een nadeel van een druk geluld systeem. (Eerder een montage fout). Kan me niet herinneren dat ik ooit lekkage heb gehad bij 1 van mijn systemen die ik de afgelopen 20 jaar heb gebouwd.

Andere voordelen zijn:

Hogere temperaturen haalbaar. (Leegloop raakt aan de kook)
Beter regelbaar als het gaat om debiet. En daarom ook meer draaiuren vaak.
Dat er met een lichtere pomp te werken is zorgt natuurlijk ook weer voor minder stroomverbruik.

Maar vorst en corrosie blijven wel de belangrijkste volgens mij. De vrijheid die je krijgt bij het monteren aangezien je niks met afschot te maken hebt maakt het ook een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerzon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:37
Leegloop systeem:

Voordelen;

Simpel systeem=goedkoper
Ook geen vorst probleem bij goede aanleg
Geen/weinig onderhoud, systeem is uit 1990/1991 een keer de regeling stuk, pomp bleef doorlopen
Blub-blub geluiden hoor ik niet,, staat op de vliering daar kom ik weinig/niet
Leegloop raakt niet aan de kook, water loopt er uit bij 90 graden

Nadelen;

Pomp wil niet kapot gaan, de eerste stroomvreter zit er nog in
Minder rendement, boiler wordt max 30/35 graden in de winter

• Solar Masters
gerzon schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:53:
Leegloop systeem:

Voordelen;

Simpel systeem=goedkoper
Ook geen vorst probleem bij goede aanleg
Geen/weinig onderhoud, systeem is uit 1990/1991 een keer de regeling stuk, pomp bleef doorlopen
Blub-blub geluiden hoor ik niet,, staat op de vliering daar kom ik weinig/niet
Leegloop raakt niet aan de kook, water loopt er uit bij 90 graden

Nadelen;

Pomp wil niet kapot gaan, de eerste stroomvreter zit er nog in
Minder rendement, boiler wordt max 30/35 graden in de winter
Simpel zijn ze allemaal. Ook de goed aangelegde systemen kunnen stukvriezen aangezien het probleem daarbij vaak de collector is die intern doorgaat hangen. Op dat moment loopt hij niet meer leeg. Ook door corrosie kunnen er soms verstoppingen ontstaan.

Waar staat jou systeem in Nederland? Wand bij mij in Noord Holland ben ik ook niet zo heel bang van vorst.

• gerzon
In het midden van het land, tussen Elburg en Zwolle.
Maar de laatste jaren geen echte winters meer.
Extreme hagel was ik wel bang voor.

• Solar Masters
gerzon schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:15:
In het midden van het land, tussen Elburg en Zwolle.
Maar de laatste jaren geen echte winters meer.
Extreme hagel was ik wel bang voor.
Ja met zoveel water rond om die regio is de kans op vorstschade minimaal.

Hagelschade komt voor maar in de 20 jaar dat ik in de zonnewarmte systemen zit ben ik dit misschien 2 keer tegen gekomen. (praat ik bijna over 100.000 collectoren in die tijd!) Als ze stuk gaan praten we wel over hagel stenen van groter dan 5cm. En onder 45 graden zou hij alsnog precies in een hoek moeten vallen wil hij de impact niet kunnen opvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtRwsE8-BiQ-D2ruYiPCYMAFcuM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OrO3eqtbjEAzSCccTMjZ7jO9.jpg?f=user_large

Kunnen aardig wat hebben ;)

• gerzon
Of geluk hebben. Een oud collega had zijn systeem kapot door hagel.
Op minder dan 1km afstand, wel westelijke oriëntatie, en de mijne ligt op zuidoost.
Ik zie wel dat het glas erg sterk is.

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:11:
Je verliest toch druk? Heb je toch wel een leegloop systeem ;)
Solar Masters schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:13:
Dit is wel een Thema wat ik wel eens met jullie allemaal zou willen aan gaan! Voor en nadelen drukgevulde systemen en leegloop.
Tja, heb de hele zomer zitten klooien met een beregenings-/grondwatersysteem wat er zo over dacht. Liep inderdaad zeer systematisch leeg. Leverde juist druk op, op mij. Blij het lek (twee stuks) gevonden en gedicht te hebben :).

En da's ook zo'n beetje alles wat ik kan bijdragen aan dat thema, vrees ik. Op dat punt dan toch wel heel erg de ervaring van mijn ene ZB systeem, wat dan (toevallig?) op druk staat.

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:26:
Hagelschade komt voor maar in de 20 jaar dat ik in de zonnewarmte systemen zit ben ik dit misschien 2 keer tegen gekomen. (praat ik bijna over 100.000 collectoren in die tijd!)
En boomtakken? (Om mijn vrees er ook maar 'ns bij te gooien..)

• Solar Masters
Gwaihir schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:12:
[...]

En boomtakken? (Om mijn vrees er ook maar 'ns bij te gooien..)
Ja twee jaar terug 2 of 3 gevallen van stormschade. Maar dan ook wel takken van 4m lang en 12cm dik. En dan is niet alleen de collector stuk maar het dak zelf ook. Gebeurd na mijn weten ook niet veel. Beetje dom ook collectoren onder een boom monteren >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlBuz3kgW3QVn10_Tecm4DiKqBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Q8PZ2WGZ19UyewfVJjqqdAw.jpg?f=fotoalbum_large

Kom ze wel eens tegen daar niet van ;)

• Gwaihir
  • Niet online
Eh ja.. die vorm van onder een boom lijkt best wel weinig licht toe te laten.. Iets naar achter lijkt daar logischer.

Begin van het jaar hier flinke tak op toen nog lege plek - pakweg 4 meter lang, 8 cm dik. Inderdaad ook kapotte pannen bij dakje er meteen naast. Wellicht dat eerst geraakt. Van een populier trouwens. Die vangt echt niet veel zon weg - is eigenlijk alleen stam in 't relevante stuk - maar 't kan wel een eind vallen zijn voor zo'n tak.

• BarryH
Leuk stukje over ZB voor gehele jaar verwarmen

https://www.technischweek...collectoren-met-buffervat

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:45
Viesmann heeft zoiets al langer, maar alleen die put was net te groot voor mijn oprit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Investering van 210.000€ per woning om 80% besparing te halen.....

En je hebt een buffervan van 18*18*4m nodig.... Waar gaan ze dat steken in een doornee Vinex wijk.

Ik denk dan.... breek gewoon dat oud huis af, en zet een Extreem geisoleerd huis in de plaats.
Dan bespaar je waarschijnlijk ook 80%.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 27-11-2020 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Solar Masters schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:01:
[...]

Ja twee jaar terug 2 of 3 gevallen van stormschade. Maar dan ook wel takken van 4m lang en 12cm dik. En dan is niet alleen de collector stuk maar het dak zelf ook. Gebeurd na mijn weten ook niet veel. Beetje dom ook collectoren onder een boom monteren >:)

[Afbeelding]

Kom ze wel eens tegen daar niet van ;)
Misschien dachten ze aan groene energie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Tommie12 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:19:
[...]
Investering van 210.000€ per woning om 80% besparing te halen.....

En je hebt een buffervan van 18*18*4m nodig.... Waar gaan ze dat steken in een doornee Vinex wijk.

Ik denk dan.... breek gewoon dat oud huis af, en zet een Extreem geisoleerd huis in de plaats.
Dan bespaar je waarschijnlijk ook 80%.
Lijkt een beetje op ecovat https://www.ecovat.eu/
Er was een paar jaar geleden sprake van een project voor Het Dorp in Arnhem maar is toen niet doorgegaan want het was te kostbaar geloof ik...

Edit dan lijkt een vijver me nog een makkelijker idee https://www.omroepgelderl...an-Willem-er-warmpjes-bij

Edit ook wel geinig om op het plaatje te zien dat de panelen op de huizen allemaal naar binnen wijzen, dus het is een noord / zuid of oost/west opstelling? https://www.technischweek...049c36cfd40cc37c5311.jpeg

[ Voor 24% gewijzigd door Laurens__ op 27-11-2020 09:40 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 65 Laatste