...
[ Voor 99% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:47 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:47 ]
Wat is het doel van de tweede wisselaar aansluiten? Wat boost ie dan?Solar Masters schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:07:
[...]
Sluit de bovenste wisselaar dan ook aan als booster met een 3 weg klep.
Ik hou nooit iets op temperatuur als het niet hoeft. Dus ik zou om de tank heen gaan. de vraag daar is wat het je scheelt dat je het nu iets voorverwarmt met de wp.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hehe iemand die het snaptBarryH schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:08:
@Baapje327 Als ik je opstelling goed begrijp verwarmt de WP het vat op en wordt de VVW vanuit het vat gevoed.
Het lijk mij efficienter (en volgens mij bedoelt @Solar Masters dat ook) dat de WP rechtstreeks de VVW voed waarbij je op de retour VVW nog via het vat gaat (Als vat warmer dan VVW).
Dit zorgt ervoor dat de dominante warmtebron voor de verwarming (je WP) met de hoogste efficiency warmte overdraagt naar de VVW.
Nu gaat dat indirect (WP verwarmt vat en vat verwarmt VVW). Deze extra tussenstap zorgt ervoor dat de WP op een hogere Ta moet werken en dus een lagere COP heeft.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Eh.. jongens, wie hier heeft zo'n ding?Solar Masters schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:35:
Als je de handleiding van de fabrikant leest van een hygiëne buffer dan zal je zien dat zonder drinkwaterexpansievat er geen garantie op de buffer is.
Denk dat je je overdreven graag superieur voelt. En wat moeite hebt met de forum-etiquette. Aai over je bolletje nodig, jongen?Denk dat je het verschil niet snapt tussen een buffer ter voorkomen van pendellen of een buffer op temperatuur houden.
Net als de Heisenberg compensator..Werkt prima!
Pff. dan zou je me een schema moeten tekenen dan wil ik er wel ff naar kijken. Maar CV en warmtepomp? waarom dubbel?BarryH schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:25:
@Solar Masters Weet jij of er ook controllers zijn die naast de ZB ook de WP en de gasketel kunnen aansturen.
b.v. met logica:
1/ ZB> 40 graden en warmtevraag in de kamer: start de cvpomp
2/ ZB<40 graden en warmtevraag: start de WP
3/ZB<40 graden, warmtevraag, WP draait, maar lukt het niet om de kamer binnen 0.5 graad van de wenstemperatuur te krijgen, start de CV
Ik doe nu 2 en 3 met met WP en CV met beide een eigen thermostaat, maar optie 1 heb ik nog niet. Daarvoor zou ik een derde thermostaat moeten plaatsen en dan wordt het wel ingewikkeld. Of alternatief een OTGW met Pi/arduino om dit aan te sturen.
Da's een kwestie van stooklijn aanpassen..Baapje327 schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:59:
Hij stookt dus maximaal op de warmste moment van de dag. En snachts in principe niet.
Dat maakt 't COP technisch bijzonder mooi werkend.
Dat is alleen indirect, met dat gevolg, wanneer je een (extra) warmtewisselaar (of twee) gebruikt (voor het verwarmen van het vat met de WP, voor het verwarmen van de VVW met het vat, of beiden). Anders is 't alleen een grote (anti-pendel) buffer, vrij gebruikelijk voor WPs, zeker voor de niet-modulerende exemplaren.BarryH schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:08:
Nu gaat dat indirect (WP verwarmt vat en vat verwarmt VVW). Deze extra tussenstap zorgt ervoor dat de WP op een hogere Ta moet werken en dus een lagere COP heeft.
Ik denk dat er best een verschil is tussen iemand die ervaring heeft met alleen zijn eigen installatie en iemand die in 20 jaar bijna 10000 installaties heeft geengeneerd. Tenminste dat mag ik hopen anders doe ik echt iets foutGwaihir schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:38:
[...]
Eh.. jongens, wie hier heeft zo'n ding?
Ik heb het overwogen, want het voorkomt tenslotte drinkwaterverspilling. Maar uiteindelijk over-the-top bevonden: heb gewoon weer een inlaatcombinatie. (Die ongetwijfeld volstaat voor de garantie.)
Jij denkt dat ze in Duitsland niet ookal een inlaatcombinatie er tussen hebben? Dat is daar ook verplicht alleen word het vaker niet als 1 onderdeel geïnstalleerd. Het is niet voldoende alleen een inlaatcombinatie te hebben en het draait ook niet alleen om de uitzetting bij een hygiëne buffer.Gwaihir schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:05:
@Solar Masters Tja.. niet voor niets begon ik de vraag met voor welk land dit ontwerp was. In Duitsland is dat nl. de gebruikelijke manier om het uitzetten van het opwarmende water op te vangen. Van een expert met 10.000 installaties achter de rug mag ik verwachten dat hij dit verschil met Nederland kent en zeker dat hij weet wat een inlaatcombinatie is en doet.
Heeft die fabrikant een door een goede Nederlandse importeur overgezette Nederlandstalige handleiding, dan zal die ongetwijfeld van een inlaatcombinatie spreken. (Uit jouw reacties krijg ik vreemd genoeg de indruk dat de hele term je niets zegt..)
Daarnaast verwacht ik 100% dat je mijn opmerking over normaal, binnen de forumregels met ons omgaan ter harte neemt. Je voortdurend over helemaal niets op de man spelen is echt not done.
En dat is dan ook idd de reden waarom er 1 geplaatst dient te wordenSwenno schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:20:
Beetje jammer dat de warmte service geen expansie vat heeft voor drinkwater.
Had het in de beschrijvingen van het vat idd gelezen over het expansie vaatje
Heb er 1 gevonden en toch maar inbouwen werkt misschien ook goed voor de waterslag die soms in het leidingwerk plaats vindt
Ah dank, eindelijk een concreet antwoord.BarryH schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:08:
@Baapje327 Als ik je opstelling goed begrijp verwarmt de WP het vat op en wordt de VVW vanuit het vat gevoed.
Het lijkt mij efficienter (en volgens mij bedoelt @Solar Masters dat ook) dat de WP rechtstreeks de VVW voed waarbij je op de retour VVW nog via het vat gaat (Als vat warmer dan VVW).
Dit zorgt ervoor dat de dominante warmtebron voor de verwarming (je WP) met de hoogste efficiency warmte overdraagt naar de VVW.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Ja het gaat allemaal over hetzelfde medium. Dat is toch al goed dus.BarryH schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:07:
@Baapje327 als je over hetzelfde medium gaat (ik interpreteer dat als dat het allemaal 1 circuit vormt) dan heb je een lagere Ta van je WP nodig dan als de WP via een spiraal je vat verwarmt. Want dan moet je het hebben van warm water verwarmt de spiraal -> de spiraal verwarmt het water in de boiler.
Hoe moet ik de stooklijn dan instellen?Gwaihir schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:41:
[...]
Da's een kwestie van stooklijn aanpassen..
Doe mij dan maar de nachtstroom..
Ik meen te lezen - maar je schrijft het wat expliciet - dat je de WP overdag aan zet, omdat hij dan het water minder warm maakt dan 's nachts, wat je COP ten goede komt. Dat zal dan zijn omdat het 's nachts kouder is en je op stooklijn werkende WP daarom het water warmer maakt 's nachts? Dan kun je ook je stooklijn vlakker instellen, zodat dat niet zo sterk gebeurt.Baapje327 schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:21:
Hoe moet ik de stooklijn dan instellen?
Nachtstroom levert niet meer op dan het cop voordeel mi.
Ah dat verklaard een hoop. Ik heb een l/w wp en ik bedoel vooral dat de buitenlucht warmer is overdag, dus betere cop. De temp van 't water maakt niet uit mi. Je moet een x aantal kwh aan warmte je huis in duwen tenslotte.Gwaihir schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:51:
[...]
Ik meen te lezen - maar je schrijft het wat expliciet - dat je de WP overdag aan zet, omdat hij dan het water minder warm maakt dan 's nachts, wat je COP ten goede komt. Dat zal dan zijn omdat het 's nachts kouder is en je op stooklijn werkende WP daarom het water warmer maakt 's nachts? Dan kun je ook je stooklijn vlakker instellen, zodat dat niet zo sterk gebeurt.
Of, hmm.. ik heb het dan over een water/water WP, waar de bron 's nachts even warm is. Wat heb jij eigenlijk? Je had het ook nog over CV.. dus wellicht een ondersteunende lucht/water WP? Dan is 't waarschijnlijk inderdaad logischer om zoveel mogelijk van de warmere buitenlucht overdag te profiteren als bron.
Kom hier ook om te leren. M.i. doen we dat door inhoudelijke uitwisseling van informatie, liefst over concrete situaties, onderbouwd met feiten. Meningen hebben we allemaal ook wel, maar natuurwetten hebben lak aan 'meeste' of 'luidste' stemmen gelden. En wanneer geen feiten worden aangedragen, maar alleen maar kreten als 'vertrouw op mijn ervaring', ach dan moet ik vooral aan de anecdote van de vijf apen denken.
[ Voor 3% gewijzigd door Baapje327 op 15-11-2020 21:17 ]
Kijk, dat is een slim idee, nog helemaal niet aan gedacht. Direct eigen elektriciteit gebruiken en de warme buitenlucht.Baapje327 schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:11:
[...]
Ah dat verklaard een hoop. Ik heb een l/w wp en ik bedoel vooral dat de buitenlucht warmer is overdag, dus betere cop.
25.010 Wattpiek Oost / West
Online was dit de goedkoopste die ik had gevonden: https://www.pumpendiscoun...Flamco-Airfix-A-Ausd.htmlSwenno schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:20:
Beetje jammer dat de warmte service geen expansie vat heeft voor drinkwater.
Had het in de beschrijvingen van het vat idd gelezen over het expansie vaatje
Heb er 1 gevonden en toch maar inbouwen werkt misschien ook goed voor de waterslag die soms in het leidingwerk plaats vindt
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
ja precies dat. al is er nu natuurlijk nog salderingsregeling maar dan zijn we maar vast conform.Laurens__ schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:30:
[...]
Kijk, dat is een slim idee, nog helemaal niet aan gedacht. Direct eigen elektriciteit gebruiken en de warme buitenlucht.
Geen idee, maar je gebruikte mijn cijfers. Overigens is hier de besparing vrijwil nihil, want de wp is niet aangeweest, nog genoeg zonneinstraling gehad.Tommie12 schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:12:
[...]
Sorry man, maar die laatste paragraaf is zonder onderbouwing voor mij fake news.
De laatste 7 dagen heb ik voor verwarming gemiddeld 4,7 m3 gas , en voor SWW 0,7 m3 per dag verbruikt.
Hoe veel zou je daar van af kunnen krijgen met een redelijk gedimensioneerde zonneinstallatie? Mijn radiatoren worden nu niet warmer dan 40 graden.
Dat is correct.Gwaihir schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:43:
[...]
Tja, daar werken twee dingen tegen elkaar in, om het onoverzichtelijk te houden.
Zo lang je de warmte (per etmaal) met gemak in de verwarming kwijt kan, dan levert de ZB meer kWh warmte op als je hem voor verwarmingsondersteuning gebruikt. (@jerh Kan dat in het tussenseizoen, als ik het goed heb onthouden, niet, vanwege z'n nieuwe hoog geïsoleerde huis.)
Maar als je daardoor SWW (veel meer) moet doen met een doorstroomverwarmer, is dat ook niet optimaal.
Experimenteren, en daarbij alles terugrekenen naar elektriciteitsverbruik?
Als je tvt zo belangrijk is, dan moet je gewoon in isolatie investeren, dat verdient je het snelst terug en geeft waarschijnlijk ook het meeste comfort. Alhoewel tocht(gaten) opsporen en oplossen ook hard kan gaan.Tommie12 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:50:
[...]
Ik moet beginnen stoken vanaf zowat begin oktober, dan is het toch veel makkelijker om meer nuttige kWh binnen te halen dan in een huis dat alleen in December en Januari moet verwarmd worden.
Natuurlijk vind ik TVT belangrijk. Als ik 5000€ op tafel leg, dan wil ik verschil wel kunnen zien op de rekening nadien.
Ik kan ook 10.000€ invsteren, en heel het dak vol leggen, maar het moet wel redelijk blijven.
eens, isolatie en PV panelen als je ze goed inkoopt/zelf legt verdien je echt snel terug.jerh schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:04:
[...]
Als je tvt zo belangrijk is, dan moet je gewoon in isolatie investeren, dat verdient je het snelst terug en geeft waarschijnlijk ook het meeste comfort. Alhoewel tocht(gaten) opsporen en oplossen ook hard kan gaan.
Alles wat met redelijke bedragen kan heb ik al gedaan.jerh schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:04:
[...]
Geen idee, maar je gebruikte mijn cijfers. Overigens is hier de besparing vrijwil nihil, want de wp is niet aangeweest, nog genoeg zonneinstraling gehad.
[...]
Dat is correct.
[...]
Als je tvt zo belangrijk is, dan moet je gewoon in isolatie investeren, dat verdient je het snelst terug en geeft waarschijnlijk ook het meeste comfort. Alhoewel tocht(gaten) opsporen en oplossen ook hard kan gaan.
Sony A7 iv en wat recycled glas
nou, doe mij dat. waar heb je dit gedaan?BarryH schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:41:
@Tommie12 ik heb eur 2000,- betaald voor 11m2 glas van dubbelglas naar HR++ brengen.
En dat moest onderhand toch een keer want na 35 jaar is de kans groot dat dubbelglas gaat lekken.
Heb het HR++ zo uitgezocht dat het in de bestaande kozijnen paste.
Dat is een hééél scherpe prijs.BarryH schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:41:
@Tommie12 ik heb eur 2000,- betaald voor 11m2 glas van dubbelglas naar HR++ brengen.
En dat moest onderhand toch een keer want na 35 jaar is de kans groot dat dubbelglas gaat lekken.
Heb het HR++ zo uitgezocht dat het in de bestaande kozijnen paste.
En je zult een Mollierdiagram moeten kunnen intekenen om het COP te kunnen bepalen! en als je daar ook bij een WW de bronpomp en bij een LW de ventilator in meeneemt zal je zien dat je nooit aan de gegevens komt wat de fabrikant voor schrijftBarryH schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:46:
@Baapje327 als jij geen warmtemeters hebt hoe kan je dan
1/ je warmteafgifte bepalen
2/ onderscheid maken tussen de bijdrage van zon versus warmtepomp? als je nu denkt dat de cop van je WP heel hoog is komt dat misschien wel door de bijdrage van de zon?
En nog een vraag over je aansturing:
wat je doet met je stooklijn variatie over de dag is dat je "vooruit" verwarmt (warmte al eerder maken dan die nodig is). Dit leidt tot een hogere temperatuur in je boiler, waardoor je WP weer naar een hogere Ta moet en ook je ZB collector minder makkelijk zn warmte kwijt kan.
Weet je zeker dat deze methode goed uitpakt?
Bij mij geldt dat de Ta snel omhoog moet en ik dus veel op de COP verlies (een keer in een spreadsheet nagerekend) bij bij nachtverlaging. (maar mijn situatie is niet vergelijkbaar. mijn WP stookt direct de radiatoren op en gebruikt de ZB als voorverwarmer van het retourwater)
Dit vind ik wel erg interessant! In feite komt het dan dus neer opGwaihir schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:14:
Ja! Zeker in het verkennen van CV-ondersteuning. Ik hoor veel te veel dat de CV het vat 'zo' leeg trekt en het 'dus' niet werkt / vrijwel niets toe voegt. Maar dat zijn juist de makkelijk te oogsten kWh-tjes, zo bij die lage temperatuur..
Maar ook dan heb je dan nog niet het totaalplaatje. Heb je (toch nog) een bron van hoogwaardige warmte (CV-ketel, pelletkachel, CV-haard), dan is elke bespaarde kWh er een. Maar als je WP minder werk heeft aan je LTV, maar je vervolgens veel zwaarder op een doorstroomverwarmer leunt voor je SWW, dan is de ene kWh warmte ook bepaald de andere niet..
Mijn WP berekent zelf het verbruik en de opbrengst. het verbruik is notoire te positief, maar dat meet ik daarom met een losse KWH meter. (scheelt ongeveer 15%, en dat klopt wel met de ervaringen hier op het forum met de panasonic l/w wp's) opbrengst is wel redelijk accuraat.BarryH schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:46:
1/ je warmteafgifte bepalen
2/ onderscheid maken tussen de bijdrage van zon versus warmtepomp? als je nu denkt dat de cop van je WP heel hoog is komt dat misschien wel door de bijdrage van de zon?
de temp in de boiler gaat alleen omhoog als er ook warmte naar de vvw gaat. (op de stooklijn correctie na, dat is natuurlijk wel hogere temp). de WP blijft netjes op de laagste stand pruttelen omdat de vvw ondertussen de warmte ook weer uit het vat haalt.BarryH schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:46:
@Baapje327 als jij geen warmtemeters hebt hoe kan je dan
En nog een vraag over je aansturing:
wat je doet met je stooklijn variatie over de dag is dat je "vooruit" verwarmt (warmte al eerder maken dan die nodig is). Dit leidt tot een hogere temperatuur in je boiler, waardoor je WP weer naar een hogere Ta moet en ook je ZB collector minder makkelijk zn warmte kwijt kan.
Weet je zeker dat deze methode goed uitpakt?
Bij mij geldt dat de Ta snel omhoog moet en ik dus veel op de COP verlies (een keer in een spreadsheet nagerekend) bij bij nachtverlaging. (maar mijn situatie is niet vergelijkbaar. mijn WP stookt direct de radiatoren op en gebruikt de ZB als voorverwarmer van het retourwater)
Yep.. dat vind ik nou tweaken.woeta schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:22:
Dit vind ik wel erg interessant! In feite komt het dan dus neer op
- Zonnewarmte vooral ingezet voor CV ondersteuning = besparen op (COP3) warmtepomp kWh's
- Zonnewarmte ingezet voor SWW = besparen op (COP1) doorstroom kWh's
Het zal dan aan het verbruik liggen wat er gunstiger uitpakt toch? Lastig om hier iets concreets over te zeggen.
Ik zit naar het plaatje te kijken maar ik snap niet helemaal waar het koude tapwater vandaan komt. Het enige wat ik kan herleiden is dat al het water tapwater is maar dat lijkt me toch onwaarschijnlijk.Laurens__ schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:31:
Ik heb mijn tekening maar eens bijgewerkt met de inzichten die hier worden gedeeld. Nu in Libreoffice draw. Werkt iets minder beroerd dan powerpoint want kan ook (beperkt) met lagen werken en de leidingen kun je aanhaken op zelf te kiezen punten...
Paar details weggelaten in deze verisie van de tekening om het overzichtelijk te houden (expansievat, verwarmingsspiraal etc)
Veranderingen t.o.v. vorige versie:Een deel van (of het hele) vat warmhouden met een warmtepomp heeft niet zo heel veel zin misschien, behalve als ik het rendement kan verhogen door alleen overdag.
- Eén warmtepomp kan ik nu handmatig omschakelen tussen SWW en LTV. Liever mijn SWW met de verwarminsspiraal dan een koud huis.
- Door de kogelkranen rechts op grote vat kan ik voor warmtepomp vrij gemakkelijk bepalen hoe groot deel (vanaf bovenkant uiteraard) ze gaan verwarmen. Moet wel een briefje bij: altijd één van de 3 open :-)
Opmerkingen altijd weer welkom
[Afbeelding]
heintjeput schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 07:51:
[...]
Ik zit naar het plaatje te kijken maar ik snap niet helemaal waar het koude tapwater vandaan komt. Het enige wat ik kan herleiden is dat al het water tapwater is maar dat lijkt me toch onwaarschijnlijk.
Zo te zien zijn de vatengevuld met CV water die door de ZB & WP verwarmd worden.Laurens__ schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:31:
Paar details weggelaten in deze verisie van de tekening om het overzichtelijk te houden (expansievat, verwarmingsspiraal etc)
[ Voor 19% gewijzigd door Helhond op 17-11-2020 08:12 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Klopt inderdaad.Helhond schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:07:
Zo te zien zijn de vatengevuld met CV water die door de ZB & WP verwarmd worden.
Koud tapwater komt binnen vanaf de linkerzijde.
Ik heb de 'kleine' bewust groter gekozen omdat ik er straks 3 appartementen mee ga bedienen (wij zelf en 2x verhuur) in het koetshuis wat hier ook al een keer kasteel werd genoemd.Helhond schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:07:
Persoonlijk was ik voor een 150-250L prio buffer gegaan met een 1000 liter er naast. (400L is nou nog steeds niet echt klein te noemen) Maar wellicht dat die mogelijkheid er was.
Inderdaad, de aanbieding in juli deze zomer. Set was destijds met de MD20D, 36 heat pipes en 400l hygëneboiler € 349,- na subsidie. Daar heb je natuurlijk nog van alles bij nodig. Ik ga zien of die warmtepompen me bevallen. De COP is niet zo bijster hoog inderdaad maar extreem slecht ook weer niet:Helhond schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:07:
Volgens mij heeft Laurens gebruik gemaakt van de actie van 123kaminofen met een budget WP die niet een heel best COP heeft en volgens mij alleen aan/uit kan schakelen.
[ Voor 21% gewijzigd door Bas_41 op 17-11-2020 16:10 ]
Bij ATAG was het 3 jaar geleden, 2 in serie (5m2) en de volgende 2 in serie parallel aan de eerste set Tichelmann systeem.Bas_41 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:51:
Die 8 l/min wordt door de fabrikant in de handleiding vermeld. Of dat zo kritisch komt weet ik niet. Maar dat we nu al een dT van 10C halen doet mij vermoeden dat het debiet te laag is. In de zomer is het vermogen wat instraalt op de panelen aanzienlijk groter.
Als ik de panelen parallel zet gaat er ook maar 1/4 van het totale debiet doorheen, dan zou de dT toch amper moeten veranderen met de huidige situatie?
@BarryH, en op welk debiet draait jouw systeem? Natuurlijk zullen er best situaties zijn waar de pomp vlakbij de collector zit maar ik vermoed dat er ook vele systemen draaien waarbij de pomp verder van de collectoren zit.
Edit:
De 4 collectoren hebben bij elkaar een oppervlak van ruim 10m². Bij optimale ligging is in de zomer de instraling dus ~10kW. In de praktijk lager, ik schat 6kW?
Bij een debiet van 8 lmin kom je dan uit op een dT van ~10C. Als ons systeem nu op ongeveer 2,5 l/min draait dan kom ik uit op een dT van ruim 30C. Dat lijkt mij wel erg veel.
Eerst zouden we moeten weten wat voor een binnenwerk er in de collector zit. Klink als een meander. Als je die parallel gaat schakelen hoe ga je het systeem dan vullen? Als je het met een Vulpomp doet gaat dan die vloeistofsnelheid waarmee je ontlucht ook door de helft. En het meest voorkomende probleem bij een te lage flow is lucht!Bas_41 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:02:
Dat zou ook nog een optie zijn inderdaad. Eens kijken of dat praktisch uitvoerbaar is en of dat qua debiet zou passen.
Normaal zou de pomp wel naar een dT van 10C regelen, maar zelfs met het waterige zonnetje van de afgelopen dagen, staat de pomp voluit. De pomp heeft dus geen capaciteit genoeg om een dT van 10C te halen.
Ja je moet wel appels met appels vergelijken. 22w zegt niks over de pompcurve. De codering op de pomp geeft de opvoerhoogte dus drukverlies aan dat hij aan kan. De opvoerhoogte en type collector maakt het verschil. Bij voorbeeld een Wilo 15/7. binnendiameter van de pomp is 15m men de opvoerhoogte 7m. Bij een relatief klein collectorveld en een collector met een lage weerstand zou deze zelfs tot 9m nog wel moeten kunnen trekken.(Waarschijnlijk niet in lage toeren). Bij een Meander Vlakkeplaatcollector denk ik dat hij met 2 a 3 vlakkeplaten op 5m hoogte al moeite heeft het systeem nog ingang te krijgen.BarryH schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:54:
@Bas_41 ik zit boven de 10l/min met een pomp die 22W verbruikt. En een systeem met 56 heatpipes (niet direct doorstroomt). Dus heel andere situatie als die van jou. Ca 8-11 meter leiding. incl. de collectoren, excl. de spiralen in de boilers.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Ja dat word vaker aangehaald, maar in de praktijk redden ze het toch echt niet. Het probleem zit hem in de weerstand van de collector op het hoogste punt. De weerstand is veel groter als bij b.v.b. een radiator. Bij een collector zal de pomp het er bijna doorheen moeten persen. Je zie daardoor zelfs een redelijk groot drukverschil in aanvoer en retour als je ze meet. Een pomp met een te lage opvoerhoogte kan het systeem vaak daarom niet starten en of in gang houden.Rimco schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:27:
@Solar Masters Ik mag hopen dat je weet dat bij een gesloten systeem (gevuld, zonder lucht) de hoogte niets uit maakt voor de circulatiepomp. Al staan de collectors op 100m hoogte, als de cirkel eenmaal rond is, is enkel de weerstand van de leidingen nog van belang.
Wat je zou kunnen overwegen is om ontluchter(s) bovenaan er bij te zetten die afsluitbaar zijn. Ik zet deze er bij:Bas_41 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:08:
Betreft het parallel zetten en het ontluchten, daar heb je een punt waar ik niet bij stilgestaan heb. Dat wordt bij parallel wel een uitdaging. De systemen zijn nu wel goed ontlucht, dat was ook al een hele klus.
Heeft niet echt zin bij een Meander collectorLaurens__ schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:41:
[...]
Wat je zou kunnen overwegen is om ontluchter(s) bovenaan er bij te zetten die afsluitbaar zijn. Ik zet deze er bij:
https://www.123-kaminofen...-met-kogelkraan-en-t-stuk
Puur alleen voor het vullen, daarna gaat de kraan dicht. @Solar Masters is het daar niet mee eens gaf hij aan, maar een beweegreden hiervoor ben ik niet aan de weet gekomen.
Kijk, dat wist ik niet, vind ik dan weer niet echt slim van de makers van een meander collector om meerdere hoogste punten te maken die je niet kunt aftappen. Maar dat is zonder al te veel verstand van meandercollectoren. Met wat natuurkunde en werktuigbouw als achtergrond zou ik het dan logischer vinden om de meander dan van links naar rechts te kunnen laten bewegen.Solar Masters schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:01:
Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat als dat bij jou heatpipe collector werkt dat dat ook bij ieder ander systeem gaat werken. Dit is een meander collector en daar zit in de collector nog een stuk of 6 hoogste punten in de collector waar de lucht zich in kan verzamelen.
Ligt dus aan de orientatie volgens de handleiding (potrait of landscape). Maar elke keer als de ze meander erin tekenen is het van onder naar boven slingerend. En bij hydraulisch schema staan ze allemaal parallel wat ik in de handleiding zie bij hydraulisch schema. Ben blij dat ik het zo heb, overigens onbewust.Laurens__ schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:16:
[...]
Kijk, dat wist ik niet, vind ik dan weer niet echt slim van de makers van een meander collector om meerdere hoogste punten te maken die je niet kunt aftappen. Maar dat is zonder al te veel verstand van meandercollectoren. Met wat natuurkunde en werktuigbouw als achtergrond zou ik het dan logischer vinden om de meander dan van links naar rechts te kunnen laten bewegen.
Ik ben ook nog wel nieuwsgierig waarom je het in mijn situaie niet wenselijk vindt dat er op het hoogste punt een ontluchter zit voor het vullen van het systeem.
Dat ligt puur aan de situatie.Laurens__ schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:16:
[...]
Ik ben ook nog wel nieuwsgierig waarom je het in mijn situaie niet wenselijk vindt dat er op het hoogste punt een ontluchter zit voor het vullen van het systeem.
Ja, Spoelen en daarbij meerder malen druk opbouwen zodat je het expansievat een paar keer goed vult en spoelen tot er niks meer komt.BarryH schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:24:
@Solar Masters dus die moet je met een externe pomp ontluchten door er onder hoge druk doorheen te spoelen?
Leg uit? Wat voerhandleiding en hoe heb jij ze staan?Dapdodo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:38:
[...]
Ligt dus aan de orientatie volgens de handleiding (potrait of landscape). Maar elke keer als de ze meander erin tekenen is het van onder naar boven slingerend. En bij hydraulisch schema staan ze allemaal parallel wat ik in de handleiding zie bij hydraulisch schema. Ben blij dat ik het zo heb, overigens onbewust.
https://www.oeg.net/nl/ar...odEJKT2Fsd2dKRHluNnFNS2s=Solar Masters schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:17:
[...]
Leg uit? Wat voerhandleiding en hoe heb jij ze staan?
[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 18-11-2020 21:29 ]
Dit is de meander maar dan dus landscape gemonteerd zoals bij (Bas_41)Dapdodo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:29:
[...]
https://www.oeg.net/nl/ar...odEJKT2Fsd2dKRHluNnFNS2s=
Vulpunt staat boven de panelen, dus de lucht komt vanzelf naar daar. En ik heb er maar 2 in serie. En de meander ligt van links naar rechts
Ik kijk naar de TCO van het hele systeem. Veel van de dingen die jij hier deelt kan ik niet zomaar ergens zelf vinden, informatie is voor consumenten voor zover ik kan nagaan niet zomaar ergens gebundeld (boek, cursus, etc) en de 'installateur om de hoek' heeft er onvoldoende verstand van, dus treffen we elkaar hier en gaan we met elkaar zitten uitvinden hoe we het allemaal kunnen tweaken. Dus fijn als er kennis en kunde wordt toegevoegd.Solar Masters schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:10:
[...]
Dat ligt puur aan de situatie.
1 collectorveld van normale omvang (zeg tot 10m2) is normaal als 1 collectorveld aan te sluiten en dus kan ik met mijn vulstation er met 30 l/m doorheen. Aangezien er geen lucht of zuurstof in het systeem mag achterblijven pomp je dus tot zelfs de microscopische luchtbelletjes uit het vloeistof zijn verdwenen. Als je dat goed doet ga je nooit meer ergens lucht uit het systeem kunnen halen. Dus luchtafscheider en automatische ontluchter zijn overbodig en geen alleen maar een extra kant op lekkage.
Daarnaast kijken jullie nogal op de prijs en zeker de goedkopere solar automatische ontluchters willen nog wel eens exploderen door de hitte waardoor dan je vloeistof de dakgoot in gaat
Geel geef ik ook cursussen en daarbij krijg je zelfs een technisch handboek. Maar dat is uitsluitend voor installatiebedrijven en of zelfstandige monteurs. Als particulier ga je daar natuurlijk niet in investeren.Laurens__ schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:26:
[...]
Veel van de dingen die jij hier deelt kan ik niet zomaar ergens zelf vinden, informatie is voor consumenten voor zover ik kan nagaan niet zomaar ergens gebundeld (boek, cursus, etc) en de 'installateur om de hoek' heeft er onvoldoende verstand van, dus treffen we elkaar hier en gaan we met elkaar zitten uitvinden hoe we het allemaal kunnen tweaken. Dus fijn als er kennis en kunde wordt toegevoegd.
Zou je er geen vergunning voor krijgen dan? Wij bekleden hele gevels van gebouwen met collectoren!BarryH schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:18:
Als ik nou mn zuidmuur vol mocht hangen zonder vergunning....
99% in Polen.... yeah right. Ik zou zeggen, ga er nog eens terug naar toe.Solar Masters schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:57:
Ik denk dat de zonnecollector over een jaar of 10 het veel beter gaat doen in Nederland dan alle andere systemen. In veel landen zie je dat ook al. Het probleem in Nederland is en blijft dat we al heel zuinig zijn! In Duitsland houd 75% van het land nog een 500 liter tapwater boiler met stookolie op temperatuur! Terugverdientijd van een zonneboiler met subsidie 3 jaar! In Polen ligt op 99% van de 100 huizen een zonneboiler en maar op 1% PV! In Nederland krijgt nu de zonneboiler een hele dikke boost doordat een warmtepomp gewoon simpelweg veel minder efficiënt is bij het bereiden van tapwater ten opzichte van een Gas combitoestel. Daar dekt bij bestaande bouw de subsidie dus ook de zonneboiler al 90% af! Nu nog de subsidie omhoog en zeker een andere berekening methode voor verwarmingsondersteunende installaties zo dat deze ook sneller terug te verdienen zijn.
Afgezien van de TVT is het wel de schoonste form van energie die we hebben op deze aarde! Alles meegerekende is het goedkoper en milieuvriendelijker dan alle andere vormen van duurzame energie! Alles is te recyclen! Geen chemicaliën, eigen opslag! Geen vervuilende accu's zoals straks waarschijnlijk ieder huis krijgt als het stroomnet overbelast raakt of zoals de elektrischeauto's. geen geconcentreerd CO2 koudemiddelen zoals in de warmtepompen.
Het enige wat mist is een manier de warmte langer en beter op te slaan. De dag dat dat komt is er voor warmte niks anders meer nodig! De energie is er al, en als we het maximale uit een dat van een standaard woonhuis willen halen dat ga je natuurlijk straks geen PV neer leggen als je 5x meer opbrengst hebt van het zelfde dak met collectoren.
Ik hoop dat we tenminste binnenkort kunnen starten met de eerste warmte netten waar we warmte terug mogen leveren! Dat zou al een goede stap zijn.
Veel bedrijven waaronder b.v.b. ook het TNO zijn daar mee bezig. Het doel van TNO is nu 10x zoveel energie te kunnen opslaat als in water. Op zich een stap in de goed richting.Laurens__ schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:49:
Ik heb een keer contact gehad met iemand van https://www.solarfreezer.nl/ . Op zichzelf een interessante manier van energie opslag in de fase overgang van water naar ijs. Maar naar mijn idee nog teveel in de kinderschoenen en behoorlijke risico's t.a.v. balans door het jaar heen: Als je er in de zomer een keer te weinig in hebt kunnen stoppen heb je de komende winter een probleem.
Hoeft niet kom er regelmatig! Subsidie is in polen zo hoog dat een zonneboiler van 300 liter met 6m2 vlakkeplaatcollector nog omgerekend 700 euro kost. 1 Van de bedrijven waar ik zaken mee doe is nu bezig met 2000 zonneboilers in 1 dorp.Tommie12 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:54:
[...]
99% in Polen.... yeah right. Ik zou zeggen, ga er nog eens terug naar toe.
Terugleveren in warmtenetten, daar geloof ik helemaal niks van. Je hebt overschotten in de zomer, en dan heeft vrijwel niemand warmte nodig.
De Nederlandse warmtenetten worden in veel gevallen van warmte voorzien door biomassacentrales. Die stoken hout snippers en hebben 2x zoveel CO2 uitstoot als gas. Toevallig is hier het 1 en ander van op de tv geweest en de aanvragen hiervoor stormen binnen.Tommie12 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:54:
[...]
Terugleveren in warmtenetten, daar geloof ik helemaal niks van. Je hebt overschotten in de zomer, en dan heeft vrijwel niemand warmte nodig.
De warmtenetten hebben al absurde gebruikstarieven, ik denk niet dat een paar maanden stilstand daar veel aan gaat verbeteren.... En als het uit kan voor de gebruikers, is het voor de uitbater van de centrale natuurlijk veel slimmer deze zelf te plaatsen. En buiten de zomer kun je niet terugleveren omdat de warmte niet hoogwaardig genoeg is, moet je weer een selectiesysteem toevoegen om wel/niet terug te leveren.Solar Masters schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:03:
[...]
Hoeft niet kom er regelmatig! Subsidie is in polen zo hoog dat een zonneboiler van 300 liter met 6m2 vlakkeplaatcollector nog omgerekend 700 euro kost. 1 Van de bedrijven waar ik zaken mee doe is nu bezig met 2000 zonneboilers in 1 dorp.
[...]
De Nederlandse warmtenetten worden in veel gevallen van warmte voorzien door biomassacentrales. Die stoken hout snippers en hebben 2x zoveel CO2 uitstoot als gas. Toevallig is hier het 1 en ander van op de tv geweest en de aanvragen hiervoor stormen binnen.
Als ik er warmte uit mag halen en daar voor moet betalen waarom zou ik er dan geen energie in mogen steken? Als ik teveel energie heb heeft misschien mijn buurman er wel wat aan. Als genoeg huizen in een warmtenet een zonneboiler hebben die overgedimensioneerd is dan kan de centrale in de zomer uit.
[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-11-2020 10:24 ]
Gebruikerstarieven kunnen omlaag als de warmte goedkoper word opgewekt.bbbrumbrum schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:22:
[...]
De warmtenetten hebben al absurde gebruikstarieven, ik denk niet dat een paar maanden stilstand daar veel aan gaat verbeteren.... En als het uit kan voor de gebruikers, is het voor de uitbater van de centrale natuurlijk veel slimmer deze zelf te plaatsen. En buiten de zomer kun je niet terugleveren omdat de warmte niet hoogwaardig genoeg is, moet je weer een selectiesysteem toevoegen om wel/niet terug te leveren.
Vanuit een duurzaam/efficientie oogpunt heb je natuurlijk een punt, maar het gaat hier om euros.
En euros zijn ook meteen de reden om jezelf niet te laten aansluiten (of meteen afsluiten) van deze warmtenetten.
Subsidie is hier toch ook substantieel? Heb het ook overwogen, maar voor nu was voor mij PV+WP de betere keus. En dat is niet omdat de zonneboiler te duur was, dat vond ik eigenlijk wel meevallen.
Ze "kunnen" ook op het gemaximaliseerde tarief blijven zitten.... Rara wat de aandeelhouders verkiezen.Solar Masters schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:20:
[...]
Gebruikerstarieven kunnen omlaag als de warmte goedkoper word opgewekt.
Of je kunt terug leveren buiten de zomer ligt idd aan de temperaturen van de retour. Maar denk wel dat daar nog aardig wat mee gedaan kan worden.
De subsidie in Nederland is niet helemaal eerlijk verdeeld op het moment. Van PV werd verlangen dat het binnen 7 jaar terug te verdienen was. Voor een zonneboiler installatie (de schoonste form van energie die we hebben) word de laagste subsidie gegeven. Ook word er alleen rekening gehouden met de besparing op tapwater en niet die van Cv ondersteuning. Hopelijk komt hier verandering in.
[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-11-2020 13:27 ]
De aandeelhouders willen geld verdienen. Om meer te kunnen verdienen zullen ze moeten zorgen dat er meer huishoudens op worden aangesloten. Om meer huishoudens aangesloten te krijgen zal het tarief omlaag moeten. Voor dat het tarief omlaag zal gaan zullen ze de warmte goedkoper moeten opwekken.bbbrumbrum schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:26:
[...]
Ze "kunnen" ook op het gemaximaliseerde tarief blijven zitten.... Rara wat de aandeelhouders verkiezen.
Ik waardeer je optimisme, maar reeel is het niet.
Word een beetje slowchat zo, maar ik vermoed dat de kosten niet in de opwekking zitten, maar in de centrale, het leidingwerk en onderhoud daaraan, deze worden namelijk op een relatief zeer klein aantal huishoudens afgeschreven.Solar Masters schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:31:
[...]
De aandeelhouders willen geld verdienen. Om meer te kunnen verdienen zullen ze moeten zorgen dat er meer huishoudens op worden aangesloten. Om meer huishoudens aangesloten te krijgen zal het tarief omlaag moeten. Voor dat het tarief omlaag zal gaan zullen ze de warmte goedkoper moeten opwekken.
Daarnaast krijgen ze miljoenen aan subsidie voor zonnewarmte
Dit gaat echter over de Deense implementatie van dit systeem.Solar Masters schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:51:
[Afbeelding]
Denk dat het probleem in Nederland altijd geld is! Er moeten altijd mensen beter van worden en het gaat altijd ten kosten van het milieu!
[ Voor 24% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-11-2020 14:09 ]
... de laatste oorzaak ook gevondenCrazy- schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:19:
afgelopen dagen nog wat koppelingen van de ZB nagetrokken, met name bij het vat drupte er nog sporadisch wat vloeistof. Zowel de directe koppeling vanaf de leiding naar de kniestukken als de afsluiter, welke op het vat zit, kon ik allemaal nog wel een (halve)slag geven.
Hopelijk zit het nu echt dicht.... vandaag lag er echt nog een miniscuul druppeltje
bij het solar-station moet ik nog alles wel even nalopen; voelt soms wat vettig/vochtig aan dus echt 100% dicht zit het nog niet.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Dan zou 't interessant gaan worden. Maar hebben ze daar al een concept voor dan?Solar Masters schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:53:
[...]
Veel bedrijven waaronder b.v.b. ook het TNO zijn daar mee bezig. Het doel van TNO is nu 10x zoveel energie te kunnen opslaat als in water. Op zich een stap in de goed richting.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Bij Flamco word gebruikt gemaakt van PCM techniek, latente energie die vrijkomt bij een faseovergang. Niet gelijk aan de zoutoplossingen waar nu aan word gewerkt maar deels vergelijkbaar......Appie Heijn schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:26:
@Gwaihir die zijn er al behoorlijk lang hoor
https://flamcogroup.com/m...bro_flextherm_eco_nld.pdf
Maar die warm je toch met E op (COP=1)?gAppie Heijn schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:26:
@Gwaihir die zijn er al behoorlijk lang hoor
https://flamcogroup.com/m...bro_flextherm_eco_nld.pdf
De Flamco versie is ook gewoon te laden met een zonneboiler systeem met een COP van 200.Appie Heijn schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:12:
@BarryH klopt ik bedoelde meer dat er al een energie opslag voor warmte is op basis van zouten
Die ken ik....
[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 20-11-2020 21:01 ]
Zelfs al 'ns gebeld. Maar ze zitten echt in hele specifieke (zakelijke) niches. Wat je met zo'n faseovergang doet lijkt met warmte te doen wat een expansievat doet voor druk: houdt héél lang die ene overgangstemperatuur vast. In vergelijking met een vat van 20 naar 85 graden jagen, doet het het helemaal niet goed, maar je kunt er wel mooie specifieke dingen mee doen. Ze lijken vooral hoge ogen te gooien met klimaatregelende plafonds..Solar Masters schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:38:
Bij Flamco word gebruikt gemaakt van PCM techniek, latente energie die vrijkomt bij een faseovergang. Niet gelijk aan de zoutoplossingen waar nu aan word gewerkt maar deels vergelijkbaar......
Ben werktuigkundige qua opleiding.. een ordegrootte omhoog / omlaag maakt 't nogal 'ns interessant of juist oninteressantSolar Masters schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:29:
Zelfs 10x de energie als water gaat niks zijn als we kijken naar de warmtebehoefte over 4 maanden. Maar ik geloof er eerder in dat we een scheikundige oplossingen kunnen vinden om warmte op te kunnen slaan dan stroom. Dat blijft milieu onvriendelijk.
Gwaihir schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:00:
@Appie Heijn Da's toch wel wat anders hoor, voor 'grote' opslag binnen een hele kleine temperatuurrange.
[...]
Wat mij wel leuk had geleken - maar ja.. dan zouden ze met wat standaard boilerfabrikanten moeten werken om 't in tal van boilers te kunnen krijgen:
-> Fase-overgang op ca. 55 graden in SWW vat. Ik verwarm er de hygiënespiraal mee zonder naverwarming. (Noemenswaardig) onder die temperatuur is 't dus te koud om echt nuttig te zijn. Ver erboven levert maar (efficiency)verlies op, bij opwarmen en in stilstand.
Geen zouten inderdaad, trouwens. Denk meer richting kaarsvet.
Dat ziet er inderdaad al 'n stuk 'normaler' uit dan de enorme toegangsgaten + zeer matige isolatie die ik tegen kwam. Welk merk is dat?Solar Masters schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:27:
[...]
Wat jij beschrijft is er ook al wel....
Zijn ze er zo klein dat ze door de normale (duims?) gaten in 'n boiler kunnen?Je kunt deze zelfs los kopen en achteraf en een boiler/buffer plaatsen. Maar is wat het extra toevoegt de investering waard?
kJ/kg, lijkt me?De smeltwarmte ligt tussen 200 à 240 kJ/kg.K.
[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 21-11-2020 11:59 ]
Solar Masters schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:45:
https://www.global-e-syst...rmal-energy-storage-ball/
Ze zijn er ook klein genoeg idd. Geen idee war ik die heb gezien ooit. Maar je kan ze volgens mij heel simpel ook zelf maken met Bijenwas.
Rimco schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:56:
@Solar Masters Ik ben eerder ook op zoek geweest naar zulk soort bollen, maar nooit echt kunnen vinden. Als iemand ze < 44mm kan vinden dan kan ik ze makkelijk in de hygiëneboiler duwen door de opening van het verwarmingselement
Oeps, correctie: de naam Flamco is van iets anders blijven hangen. Met de mensen van de Gaia bollen heb ik contact gezocht. Zij hebben inderdaad die vaten met grote toegangsgaten erin en - volgens die bladzijde - bollen van 63 mm doorsnede en groter.Appie Heijn schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 01:15:
Die flamco gebruikt wel degelijk (niet toxisch) zout
Super geinig spul! De sterling motor werkt op warmte - dus niet op de straling van het licht zoals PV. Als zodanig kan hij met elke warmtebron toe. Ik heb 'ns een vrije avond zitten snuffelen of er in die hoek een goede (nood)generator te vinden is, om evt. met warmte van de haard stroom te kunnen opwekken. (Want bij stroomuitval kan zo'n CV-haard, net als 'n CV-ketel, niet branden omdat hij z'n pomp nodig heeft.)Solar Masters schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:07:
Dit is misschien wel leuk voor jullie:
[..]
Afbeelding 2 Zonnewarmte sterling motor uit 1870
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq