Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantlet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-04 13:45
Hoi allemaal,

Vorig jaar heb ik een hoekwoning uit 1975 aangeschaft. Hier heb ik direct 12 x 265 WP zonnepanelen op de garage geplaatst richting zuiden. Nu ben ik me aan het oriënteren op de mogelijkheden om dit huis klimaatneutraal te maken. Het belangrijkste is dat ik "van gas los" kom. Als ik daardoor alsnog wat kWh's af moet nemen, dan is dat minder een probleem.

Ik leg graag de setup die ik voor ogen heb aan jullie voor. Uiteraard ben ik erg benieuwd naar jullie overwegingen en commentaar. Als iemand ervaring heeft met de genoemde producten, des te liever.

Globaal zijn dit de specs van het huis:
Oppervlakte: 135 m2 (woonkamer 50m2)
Inhoud: 450 m3 (woonkamer 140 m3)
Overal HR++ beglazing
Vloerisolatie: 10 cm PIR met R-waarde 4,5
Muurisolatie is wel aanwezig, maar R-waarde onbekend. Tegelijk aangebracht met HR++ beglazing circa 6 jaar geleden.
Dakisolatie uit 1975 circa 3 cm.
Gasverbruik: circa 1.000 m3 per jaar
Huishouden van 3 personen. Ik wil rekening houden met max 4 personen in de toekomst.

Voorgenomen nieuwe installatie voor CV- en tapwater:Hiernaast kan ik op het huis zelf nog vijf PV-panelen kwijt op WZW gericht. Hiermee kan ik dus nog 1500 WP toevoegen. Tenslotte stappen we over van gasfornuis op inductiefornuis.

Overwegingen bij dit systeem:
  • In plaats van vijf PV-panelen en 30 buizen, kan ik ook zeven PV-panelen plaatsen. De afweging voor de zonneboiler is deels vanuit de wens om zo min mogelijk te verbruiken. Daarnaast lijkt het me de levensduur van de warmtepomp te verlengen omdat deze een half jaar per jaar geen warmwater hoeft voor te verwarmen
  • Ik heb niet de ruimte voor een gescheiden buffer- en boilervat.
  • Is het vermogen van deze warmtepomp te groot, te klein of afdoende? Welke aanvullende informatie is nodig om dit te achterhalen.
  • De warmtepomp wil ik zonder spiraal aansluiten op de inhoud van de buffer. Klopt dan dit aansluitvoorbeeld:
    https://warmtepomp-weetje...ld_c_de_juiste_manier.jpg
  • Is het zinvol om 2 losse doorstroomverwarmers te monteren? Ik zat te denken om die voor de badkamer op 45-50 graden in te stellen en voor de keuken op 60 graden. Dan wordt er niet zinloos naar 60 graden verwarmt voor de badkamer waar dit nooit nodig is.
  • Ik ga niet zelf de installatie doen, maar wil me goed oriënteren. Het is toch een systeem dat de komende jaren probleemloos moet werken.
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb wel een paar aanvullingen (in mijn ogen verbeteringen).
Maar in grote lijnen helemaal met je eens.

- warmtepomp:
In spanje zijn ze wellicht goedkoper:
https://www.instaladoratermica.com/30-ecodan
Die warmtepomp lijkt me overigens veel te zwaar.. maar je wilt 3-fase WP denk ik...om de last te verdelen op de fases.
Ik heb zelf gewoon een 5 kW 1-fase. Trekt ook niet meer dan 1800 watt in koude toestand, en meestal 500-600 Watt continue op het buffervat (in de winter) tijdens verwarmen.
Ik heb wel overal vloerverwarming (op 3 verdiepingen). Beneden is het nog niet gelegd, maar dat komt nog.
Reken ook op een extra cvpompunit (met temperatuur menging) om je verwarming te voeden vanuit buffervat

- Buffervat:
Een Hellmann FSK buffervat heeft een koperen hygienespiraal, wat een betere warmteoverdracht heeft dan RVS. Bovendien zit die boven in het vat, waar het warmst is.
http://www.hellmann-solar.de/index.php?id=144

Misschien kan @jerh nog wat tips geven.

- Voor de keuken neem je een Quooker (ik heb zelf een grohe red)
https://www.warmteservice.nl/search?text=grohe+red

- Voor badkamer wel een 3-fase doorstroomverwarmer.

Gezien je met 12x 265 weinig opwekt op jaarbasis, zou ik kiezen voor PV uitbreiding.
Een zonnecollector doet in de winter ook niks. In de zomer zou je de ook de WP kunnen inzetten als salderen op houdt te kunnen bestaan. (verwarmen buffervat en koelen huis)
Van warm water maak je geen stroom, van stroom wel warm water.
Ik ken je huidige PV installatie niet, maar ik zou (voor toekomstig afschaffing salderen) gaan voor een 3-fase omvormer om meer direkt verbruik te hebben.

- En 3 cm dakisolatie is natuurlijk ook veels te weinig.. Basisprincipe van weinig verbruik is isoleren...

- Hoe zit het met je ventilatie?

Ieder zo zijn eigen ideeen natuurlijk...
Ben benieuwd wat anderen van vinden.

Hier is het al op orde, all electric, en de energierekening is negatief. (op jaarbasis)
Mocht het slecht uitpakken met salderen afschaffing, kan ik nog altijd een paar paneeltjes verwijderen en zonnecollectoren plaatsen. Mijn vat is er geschikt voor.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2017 21:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:40

Zenix

BOE!

Ik zou geen zonneboiler nemen. Je geeft zelf al aan dat je met inductiekookplaat al meer energie gaat verbruiken, daarom zou ik de focus leggen op zoveel mogelijk PV, want in de toekomst wil je waarschijnlijk ook een elektrische auto opladen.

Je hebt ook een warmtepomp inclusief 200L boiler http://www.comfortklimaat...w112vha-ehst20c-vm2c.html misschien is dat ook een goed alternatief? Als je dan bijvoorbeeld in je keuken ook nog een Quooker of Grohe Red Duo gaat gebruiken, dan heb je alleen nog maar die boiler voor je badkamer, maar kan zijn dat 200L te weinig is bij groot gezin.

Of die warmtepomp goed bemeten is durf ik niet te zeggen, maar 1000m3 gas is nou niet heel erg veel. Misschien is een 7,5kW Ecodan ook voldoende.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 25-05-2017 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:34

Seafarer

XXX

Waar is de D-WTW?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht valt die zonder breken niet aan te leggen.

Qua radiatoren wellicht niet gelijk overstappen op Jaga's het zou zo maar kunnen dat met de spouwmuurisolatie en het HR++ glas de warmtevraag al voldoende is afgenomen dat het met de huidige radiatoren ook lukt. En zo niet dan zijn ze zo vervangen als het nodig is(of je zet een extra convectorkacheltje neer van twee tientjes voor die twee dagen per jaar dat het -10 is)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantlet
Thnx voor de input. Even samenvattend mijn reactie.
  • Warmtepomp uit Spanje. Dit zie ik niet zo zitten, aangezien ik als leek voor de garantie gewoon lokaal terecht wil kunnen. Met de subsidie die je nu krijgt als je hem in NL koopt, scheelt het volgens mij praktisch niets meer.
  • Lager vermogen warmtepomp overweeg ik natuurlijk wel graag in verband met de kosten. De 8 kW versie is sowieso leverbaar als 1 fase versie.
  • Ander buffervat is een optie, daar ben ik niet zo aan gebonden. Als het qua spiralen maar voldoende mogelijkheden biedt om nu of later alsnog een zonnecollector aan te sluiten. Daarnaast ben ik benieuwd of het volume van 400 liter qua dimensies past bij deze setup en verwacht verbruik.
  • Dakisolatie staat nog wel op de planning, maar dat combineer ik later met een verbouwing van de zolder.
  • Er is alleen gevelventilatie, geen mechanische ventilatie o.i.d, buiten de keukenafzuiging.
  • Een warmtepomp met ingebouwd boilervat gaat niet passen als ik daarnaast ook nog een buffervat kwijt moet. Of is een buffervat dan niet noodzakelijk?
  • D-WTW gaat niet lukken inderdaad, net zoals vloerverwarming beneden. De vorige bewoners hebben de afgelopen jaren stevig verbouwd, dus nogal kostbaar om alles weer open te gooien.
  • Wachten met de radiatoren is best een optie inderdaad, scheelt toch 1500 euro op de hele installatie
Is er overigens ook een topic met ervaringen met installateurs? Dat vind ik nog wel het lastigste onderdeel aan het laten plaatsen van zo'n installatie. Het uitzoeken van iemand die hier voldoende verstand van heeft om te installeren en optimaal in te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja dat is altijd lastig, veel installateurs zijn nog niet zo vooruitstrevend. Heb je trouwens in je berekening ook de subsidie voor een zonneboiler meegenomen? Dat kan nog best aantikken.

Qua ventilatie, heb je een zolder oid waar je een box op kwijt kan? Balansventilatie is een zegen voor het binnenklimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantlet
Erasmo schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:48:
Ja dat is altijd lastig, veel installateurs zijn nog niet zo vooruitstrevend. Heb je trouwens in je berekening ook de subsidie voor een zonneboiler meegenomen? Dat kan nog best aantikken.

Qua ventilatie, heb je een zolder oid waar je een box op kwijt kan? Balansventilatie is een zegen voor het binnenklimaat.
In mijn berekening heb ik inderdaad ook de subsidie op een zonneboiler meegenomen. Aangezien ik het vat toch nodig heb, sluit ik er voor netto 600 euro aan materiaal een buizencollecter op aan. Maar de tendens die veel mensen toch adviseren is om op die plek PV neer te leggen.

Op zolder zou wel ruimte zijn voor een installatie, maar er zijn geen kanalen aanwezig naar de woon- en slaapkamers. Er is alleen voorzien in afvoerkanalen bij keuken, badkamer en toilet. Volgens mij wordt het dus een uitdaging om de ventilatie helemaal rond te krijgen.
Ik zag overigens laatst wel een gevelventilatie systeem met WTW. Zoiets is dan misschien eerder een optie om de ventilatie te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Er even van uit gaande dat je slaapkamers en badkamer recht onder de zolder zitten kun je natuurlijk recht naar beneden boren en de kanalen over de zoldervloer laten lopen. Als het een zolder is waar alleen maar​ spul op ligt dan ben je er toch amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mantlet
Heb je geen trapkoof?

Ik heb hier met itho qualityflow WTW gebruikt gemaakt van de bestaande afzuigkanalen.
Tevens boven de slaapkamers een gat geboord, die op zolder uitkomt achter het knieschot.
Alles uitgevoerd in Hybalans plus slang en met een itho plenumbox
Via de trapkoof loopt 1 centrale uitblaaskanaal naar de trapkast beneden.
Zodoende komt de ventilatie lucht overal (en neemt warmte en koude mee)

Een zonnecollector setje met subsidie ga je niet vinden met het vat wat je voor ogen hebt.
Het zijn allemaal tapwater buffervaten...
Laat die zonnecollector gewoon voor wat het is, en koop een Hellmann buffervat en veel PV.
Kun je naderhand nog altijd besluiten of je een zonnecollector gaat plaatsen ipv enkele PV panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantlet
Erasmo schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 10:22:
Er even van uit gaande dat je slaapkamers en badkamer recht onder de zolder zitten kun je natuurlijk recht naar beneden boren en de kanalen over de zoldervloer laten lopen. Als het een zolder is waar alleen maar​ spul op ligt dan ben je er toch amper.
De zolder is in dit geval een bijna volledige verdieping. Aan de voor- en achterkant zijn wel lage ruimtes voor alleen opslag, maar ik kan niet eenvoudig de oversteek maken van voor naar achter. Het opgaande kanaal voor de keuken en de badkamer loopt dwars door een kamer omhoog, dus daar kan ik niet op aansluiten. Overigens heb ik op dit moment weinig klachten over mijn ventilatie. Het zal ongetwijfeld beter kunnen, maar mijn eerste focus ligt bij de verwarming van gas los krijgen.

Voor het verwarmingssysteem vind ik de opstelling van vaten nog wel interessant. Is bij een dergelijk systeem een kleinere buffer ook afdoende? Dan zou ik misschien kunnen meten of zo'n combi warmtepomp met ingebouwd boilervat wel qua afmetingen hier gecombineerd kan worden met een kleiner buffervat van 200 liter o.i.d.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 10:28:
@Mantlet
Een zonnecollector setje met subsidie ga je niet vinden met het vat wat je voor ogen hebt.
Het zijn allemaal tapwater buffervaten...
Laat die zonnecollector gewoon voor wat het is, en koop een Hellmann buffervat en veel PV.
Kun je naderhand nog altijd besluiten of je een zonnecollector gaat plaatsen ipv enkele PV panelen
Waarschijnlijk ga ik toch voor PV idd. Overigens staat hier een set inclusief een hygiënebuffervat: http://www.hetzonneboilerhuis.nl/subsidie.html#SET30HYG1K400
Aangezien ik toch een buffervat nodig heb voor de warmtepomp, kan ik 1000 euro van die set buiten beschouwing laten voor het zonneboiler systeem. Zodoende is het dan een set van 1600 euro waar nog bijna 1200 euro subsidie vanaf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mantlet
Die had ik dan inderdaad even gemist....
Toch ben ik wel weg van deze hoor...
Maar geen subsidie.

Maar een Pana monobloc kun je al heel goedkoop krijgen in frankrijk.
(of een mitsu in spanje)
Dat verzacht weer de pijn :>

Maar een stalen vat naar zolder krijgen is niet zo makkelijk dan een RVS natuurlijk.
Bovendien zit je met gewicht op de vloer.
Vandaar dat hier een 450 ltr RVS vat staat (DeJongGorredijk) op zolder.

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2017 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantlet
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 10:56:
@Mantlet
Maar een stalen vat naar zolder krijgen is niet zo makkelijk dan een RVS natuurlijk.
Bovendien zit je met gewicht op de vloer.
Vandaar dat hier een 450 ltr RVS vat staat (DeJongGorredijk) op zolder.
Het gewicht van het vat is niet zo'n issue. Bij ons staat de HR-combiketel in de bijkeuken. Bij de laatste verbouwing hebben vorige bewoners de oude CV-ketel op zolder en de geiser in de bijkeuken gecombineerd in deze HR-combi. Het leek me wel een puik plan om de warmtepomp en het buffervat ook in de bijkeuken te plaatsen. Dan hoeft er niets naar zolder.

Als ik geen zonneboiler plaats, wat heeft dan de voorkeur:
Een buffervat van 400 liter met een hygiënespiraal en een losse warmtepomp.
OF
Een warmtepomp met ingebouwde 200 liter boilervat en een buffervat van ook zo'n 200 liter.

Dan kan ik eens gaan meten hoe ik die laatste combinatie bijvoorbeeld kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
- staat op 35 graden (vloerverwarming temperatuur), dus minder stilstandverliezen.
- langduriger warm water, de doorstroomverwarmer regelt dat.
- cop van 4 / doorstroomverwarmer cop van 1
- 2 warmtebronnen, dus 50% kans op falen
- RVS hygiëne spiraal heeft wel een veel mindere warmte afgifte dan koperen spiraal.
- Gelijktijdig verwarmen van cv en tapwater door warmtepomp
- minder geluid van buitenunit, door lager gevraagde temperaturen.
- debiet tapwater afhankelijk van doorstroomverwarmer

Een warmtepomp met ingebouwde 200 liter boilervat en een buffervat van ook zo'n 200 liter.
- boilervat staat op 55 graden en incidenteel naar 60 graden ivm legionela, dus meer stilstandverliezen
- 200 ltr. op=op
- cop van 2.5
- 1 warmtebron, dus 100% kans op falen
- niet gelijktijdig verwarmen van cv en tapwater door warmtepomp
- meer geluid van buitenunit door hoger gevraagde temperaturen
- debiet tapwater onafhankelijk, maar hoger debiet is vat eerder leeg.

Qua opgetelde jaar cop maakt het weinig uit, vermoed ik.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:12
Mantlet schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 11:28:
[...]

Het gewicht van het vat is niet zo'n issue. Bij ons staat de HR-combiketel in de bijkeuken. Bij de laatste verbouwing hebben vorige bewoners de oude CV-ketel op zolder en de geiser in de bijkeuken gecombineerd in deze HR-combi. Het leek me wel een puik plan om de warmtepomp en het buffervat ook in de bijkeuken te plaatsen. Dan hoeft er niets naar zolder.

Als ik geen zonneboiler plaats, wat heeft dan de voorkeur:
OF

Dan kan ik eens gaan meten hoe ik die laatste combinatie bijvoorbeeld kwijt kan.
Vergis je niet in het gewicht. Ik heb een 800l Hellman vat en de constructeur daaraan laten rekenen. Ipv cementdekvloer een betonvloer gestort. Maar ook 400liter weegt behoorlijk wat.

Ik ben zelf voor een hygienespiraal gegaan. Vooral op advies van de schrijvers op haustechnikforum, in DLD heeft dat een sterke voorkeur. In de praktijk werkt het bij mij erg goed. Electrische naverwarmer, simpele installatie qua regeltechniek. En 10m2 zonnecollectoren om mijn footprint kleiner te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:21
Ik heb weinig toe te voegen aan voorgaande

-1000m3 gas is niet zoveel en 11,2kW WP is dan een beetje erg fors.
-radiatoren pas vervangen als het noodzakelijk is
-Geen bad?

Wat ik wel heb zijn diverse data en info voor een indruk

Ik gebruik een 600ltr buffervat met hygiënespiraal (EHKSS-type) met een kleine 50ltr hotfill boiler voor 2 douches en alle andere SWW behoefte (heb geen kookwaterkraan in de keuken).
Ik verwarm mijn kleine SWW boiler wel maximaal tot 55-58oC telkens, met de 6kW Pana monobloc, het warmte verlies ca 1,2kWh/dag thermisch.
Dat kan iets gunstig, de top 5 graden gaat met 1oC/uur, daar zit ook afkoelen van de aansluitleidingen tussen 3weg klep & terugslagklep, de volgende 10C afkoelen gaat met 0,7oC aflopen naar 0,6oC per uur.

Mijn zonnecollectoren hebben op een ander adres een plekje gevonden zodat ik combibuffer als echte warmtebuffer kan gebruiken en piekbelasting onder 1x25A kan blijven met nodige IoT ondanks ik 3x25A heb.
Een zonnecollector vangt zonnestralen wel stukken effectiever op dan PV (conservatieve 15%), maar in periode dat die werkelijk een bijdrage leveren vanwege de hotfill, dan doet mijn WP de boiler verwarming met COP van 3-4. (vandaag is PV maar 70%, maar doet WP het met COP van 4,2), Grofweg kan je zeggen dat zonnecollectors 3x zo effecient dienen te zijn per m2 benodigde ruimte dan PV, wil dubbeltje naar die kant vallen, vandaar ik gekozen heb voor PV.

1,2kWh/dag voor een boiler is niet veel, grotere boilers hebben snel meer verlies en elektrisch is dat ca 150kWh perjaar, wat je kan afzetten tegen doorstroom verwarmer. (ik heb geen kookwaterkraan)
Maar met een buffer met hygienespiraal kan je beide kanten op, ook later nog.

Salderen is al genoemd voor zonnecollectoren vs PV, maar naar toekomst is nog maar weinig duidelijk, want naast salderen, wordt ook gedacht aan meer differentiatie in aansluitcapaciteit (Captar) en flexibele tarieven om laagspannings netverzwaring zo veel mogelijk te beperken en te sturen.
De bedoeling is de gebiedsaanwijzing (postcodes) bij de Gemeentes te leggen (warmtenet/gas/all-electric), maar dat wetsvoorstel als ook de amendamenten daarop zijn op moment controversieel en onderdeel van de formatie

Als duimregel 2kWh vervangt 1m3, zelf kan ik dat beetje lastig aan te geven, omdat de nodige kleine zaken verandert zijn sinds 2012, maar daarvoor was mijn verbruik ca 4000m2 gas (~1,6m3/gew. graad dag) wat nu vervangen is door 2x6kW WP met een stevig verwacht jaarverbruik van ca 3500kWh per WP.
Wat voldoende voor mij is tot -8 tot -10C buitentemperatuur, maar zeker vanaf -5C is de IoT-sturig/naregeling in afgifte systeem een flinke hulp bij mij, dat alle vertrekken op wenstemperatuur blijven.
Mijn T22 radiatoren uit jaren 70 zijn gewoon blijven hangen en hoogst benodigde aanvoertemperatuur afgelopen winter was 38C, zonder de boosterfans die eronder zitten (DBE)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantlet
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 11:35:
- staat op 35 graden (vloerverwarming temperatuur), dus minder stilstandverliezen.
- langduriger warm water, de doorstroomverwarmer regelt dat.
- cop van 4 / doorstroomverwarmer cop van 1
- 2 warmtebronnen, dus 50% kans op falen
- RVS hygiëne spiraal heeft wel een veel mindere warmte afgifte dan koperen spiraal.
- Gelijktijdig verwarmen van cv en tapwater door warmtepomp
- minder geluid van buitenunit, door lager gevraagde temperaturen.
- debiet tapwater afhankelijk van doorstroomverwarmer
Is het dan gebruikelijk om in de zomer de warmtepomp uit te schakelen? De doorstroomverwarmer heeft dan meer te doen natuurlijk, maar anders staat je warmtepomp een buffer van 400 liter op temperatuur te houden die alleen via doorstromen gebruikt wordt voor tapwater.
Domba schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:18:
-1000m3 gas is niet zoveel en 11,2kW WP is dan een beetje erg fors.
-radiatoren pas vervangen als het noodzakelijk is
-Geen bad?
Duidelijk verhaal. Iedereen is het er wel over eens dat het vermogen van de warmtepomp waarschijnlijk te hoog is. Ik had me voor het vermogen gebaseerd op het benodigde wattage per kuub in een woonkamer zoals je die kan vinden op diverse CV-websites. Die adviseren meestal 75 watt per kuub in de woonkamer, dus dan kom je op ruim 10.000 watt afgifte vermogen uit. Mijn gedachte was dat je voor die afgifte ook een bron van gelijke hoeveelheid nodig hebt.

We hebben geen bad, dus daar hoeven we in het vermogen geen rekening mee te houden.

Ik heb het voornemen om voor deze aanpassingen een deel te financieren met een duurzaamheidslening. Daarvoor heb ik een maatwerkadvies nodig. Zodra dat binnen is, zal ik de inhoud eens staven met de tips die hier zijn gegeven. Voor nu bedankt voor de info. Ik meld me weer in dit draadje als het maatwerkadvies vragen oproept.

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mantlet schreef op zondag 28 mei 2017 @ 14:49:
[...]
Is het dan gebruikelijk om in de zomer de warmtepomp uit te schakelen? De doorstroomverwarmer heeft dan meer te doen natuurlijk, maar anders staat je warmtepomp een buffer van 400 liter op temperatuur te houden die alleen via doorstromen gebruikt wordt voor tapwater.
..
Thnx!
Of je nou een buffervat met hygienespiraal hebt of een boilervat, de warmtepomp zal die altijd moeten verwarmen. Dat kan op een bepaald gekozen tijdstip eventueel.
Icm met zonnepanelen, kost dit nog steeds niks in die maanden. (behalve de investering)
Het enige verschil tussen zonnecollectoren en PV is dat warm water niet terug geleverd kan worden (ik krijg nu boze reacties denk ik), dus in mijn ogen is PV waardevoller. (en makkelijker aan te sluiten + geen onderhoud)

Met een buffervat en hygienespiraal en doorstroomverwarmer heb je altijd nog de keuze of je het vat op temperatuur houdt met de warmtepomp (en met welke temperatuur). Dat is kwestie van proberen.
Met een boilervat, zal je altijd die op 55 graden moeten houden.

Ook een leuk stukje:
http://www.familie-kleinm...-opnieuw-zouden-beginnen/

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Ik zou zonder vloerverwarming (LTV) nooit investeren in een warmtepomp. Zeker gezien de dakisolatie van maar 3 cm zouden de prioriteiten anders moeten liggen. Lijkt me trouwens ook sterk dat een lucht-water warmtepomp zonder LTV wat CO2 uitstoot betreft minder uitstoot dan een CV ketel. Want, op de momenten dat je warmte vraagt gaan de zonnepanelen niet zo veel doen en krijg je gewoon de normale stroommix via het net.

Verder vind ik warmtepomp - zonneboiler combi's slecht. In de zomer kan je sowieso met een warmtepomp met een relatief gunstige COP SWW opwekken terwijl de zonnepanelen de stroom leveren. In de winter gaat dat niet lukken en zal verwarmen met de CV ketel energie gunstiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantlet
stekkel schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:07:
Ik zou zonder vloerverwarming (LTV) nooit investeren in een warmtepomp. Zeker gezien de dakisolatie van maar 3 cm zouden de prioriteiten anders moeten liggen. Lijkt me trouwens ook sterk dat een lucht-water warmtepomp zonder LTV wat CO2 uitstoot betreft minder uitstoot dan een CV ketel. Want, op de momenten dat je warmte vraagt gaan de zonnepanelen niet zo veel doen en krijg je gewoon de normale stroommix via het net.

Verder vind ik warmtepomp - zonneboiler combi's slecht. In de zomer kan je sowieso met een warmtepomp met een relatief gunstige COP SWW opwekken terwijl de zonnepanelen de stroom leveren. In de winter gaat dat niet lukken en zal verwarmen met de CV ketel energie gunstiger zijn.
Als het geld me figuurlijk op de rug zou groeien, zou het isoleren van de zolder ook zeker direct meegaan. Ik wil dit echter combineren met het plaatsen van een dakkapel en daarnaast moet ik dan de hele zolder strippen. Dat past momenteel niet binnen budget. Dus moet ik keuzes maken, waarbij ik liever nu alvast een stap zet, dan te wachten totdat alle omstandigheden optimaal zijn.
Je punt met betrekking tot de CO2 uitstoot begrijp ik deels. Echter weet ik van een ketel 100% zeker dat ik fossiel aan het stoken ben. Met de keuze van een stroomleverancier kan ik zo duurzaam mogelijk kiezen en daarmee een signaal geven. Daarnaast gaat het om het principe dat ik vind dat we naar all-electric huishoudens moeten. Wederom een signaal dat ik op deze manier geef.

De zonneboiler heeft het veld al geruimd op basis van de voorgaande reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:21
@stekkel
Er zijn verschillende tweakers in L/W topic die de verwarming doen met enkel radiatoren
In mijn 1932 woning doen mijn radiatoren uit begin 1970 nauwelijks onder voor de vloerverwarming
Zeker met direct aangesloten WP's is het wel belangrijk dat je gehele systeem met een flinke flow overweg kan voor een max dT=5C tussen aanvoer en retour naar je afgifte

Geen idee welke inverter L/W WP je hiermee bedoeld met deze stelling voor verwarming
Lijkt me trouwens ook sterk dat een lucht-water warmtepomp zonder LTV wat CO2 uitstoot betreft minder uitstoot dan een CV ketel. Want, op de momenten dat je warmte vraagt gaan de zonnepanelen niet zo veel doen en krijg je gewoon de normale stroommix via het net.
Aardgas CO2-uitsoot 1.887kg/m3 bron
Grijze stroom CO2-uitsoot 0.526kg/kWh
Aanname
Goed afgestelde Gas-CV-ketel die het redt om 9kWh warmte te maken uit 1m3 aardgas
Voor lagere CO2-uitstoot volgt daaruit dat COP beter dient te zijn dan [ 9kwh /( 1,886kg/0,526kg) ]= 2,51
Vergelijk dat maar eens met deze praktijk gegevens die andere tweakers bij elkaar hebben gedragen

Ik neem hier bewust grijze stroom en niet eens huidige handelsmix, want het aandeel duurzame energie stijgt naar 2020 naar ca 40%, want dan wordt de minimale benodigde COP alleen nog maar lager van,
(Zoek maar eens stroometiket van je huidige energieleverancier op).

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Domba schreef op zondag 28 mei 2017 @ 17:21:
@stekkel
Er zijn verschillende tweakers in L/W topic die de verwarming doen met enkel radiatoren
In mijn 1932 woning doen mijn radiatoren uit begin 1970 nauwelijks onder voor de vloerverwarming
Zeker met direct aangesloten WP's is het wel belangrijk dat je gehele systeem met een flinke flow overweg kan voor een max dT=5C tussen aanvoer en retour naar je afgifte

Geen idee welke inverter L/W WP je hiermee bedoeld met deze stelling voor verwarming

[...]

Aardgas CO2-uitsoot 1.887kg/m3 bron
Grijze stroom CO2-uitsoot 0.526kg/kWh
Aanname
Goed afgestelde Gas-CV-ketel die het redt om 9kWh warmte te maken uit 1m3 aardgas
Voor lagere CO2-uitstoot volgt daaruit dat COP beter dient te zijn dan [ 9kwh /( 1,886kg/0,526kg) ]= 2,51
Vergelijk dat maar eens met deze praktijk gegevens die andere tweakers bij elkaar hebben gedragen

Ik neem hier bewust grijze stroom en niet eens huidige handelsmix, want het aandeel duurzame energie stijgt naar 2020 naar ca 40%, want dan wordt de minimale benodigde COP alleen nog maar lager van,
(Zoek maar eens stroometiket van je huidige energieleverancier op).
Dank voor de link en de berekeningen. Precies daar doelde ik op, de minimale benodigde COP van 2,5 om zuiniger te zijn. De toevoertemperaturen liggen daar overigens op maximaal 39 graden bij 2 graden buiten. Het hangt een beetje of van de geplaatste capaciteit van de verwarming of je het met rond de 40 graden warm kan krijgen. Is dat niet het geval dan blijf ik bij mijn stelling dat ik betwijfel of je met een lucht/water warmtepomp vanuit CO2 uitstoot optiek, zuiniger kan stoken.

Wat het aandeel duurzame energie in 2020 betreft. Die 40% gaan we nooit halen. Wellicht bedoel je 2030.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Mantlet schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:36:
[...]

Als het geld me figuurlijk op de rug zou groeien, zou het isoleren van de zolder ook zeker direct meegaan. Ik wil dit echter combineren met het plaatsen van een dakkapel en daarnaast moet ik dan de hele zolder strippen. Dat past momenteel niet binnen budget. Dus moet ik keuzes maken, waarbij ik liever nu alvast een stap zet, dan te wachten totdat alle omstandigheden optimaal zijn.
Je punt met betrekking tot de CO2 uitstoot begrijp ik deels. Echter weet ik van een ketel 100% zeker dat ik fossiel aan het stoken ben. Met de keuze van een stroomleverancier kan ik zo duurzaam mogelijk kiezen en daarmee een signaal geven. Daarnaast gaat het om het principe dat ik vind dat we naar all-electric huishoudens moeten. Wederom een signaal dat ik op deze manier geef.

De zonneboiler heeft het veld al geruimd op basis van de voorgaande reacties.
Gelukkig ben je baas over de eigen portemonnee.

Maar het belangrijkste voor jou is met welke toevoertemperaturen je het denkt warm te krijgen. Is dat onder de 40 dan zie ook de reactie van @Domba . Ligt het er boven dan raad ik de warmtepomp af en zou ik voorlopig op gas blijven zitten en desnoods het uitgespaarde geld steken in die geïsoleerde zolder met dakkapel. (bij warmtepompen is het zo, hoe hoger de op te wekken temperaturen (of het te overbruggen temperatuurverschil), hoe onzuiniger ze worden)

Verder denk ik ook dat we ooit naar all electric gaan. Maar vergis je niet, all electric is niet per definitie milieuvriendelijker. Je moet immers gewoon met de gemiddelde uitstoot CO2 per kWh in de energiemix gaan rekenen. Daarom altijd eerst inzetten op isolatie voordat je met een warmtepomp begint. Bedenk dan ook dat de saldering er ooit af zou gaan en het dan nog maar de vraag is of het handig is om de meerderheid van je stroomvraag in de winter te hebben terwijl je zonnepanelen nauwelijks stroom opwekken.
Pagina: 1