Lucht/water-warmtepomp met geïntegreerde zonneboiler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Huidige installatie:
Daalderop Combifort met ingebouwde 50 liter boiler uit 2004,
Nefit zonneboiler 110 liter met dubbele collector (4,8 GJ) uit 2009.
CV-installatie is 30 jaar oud en aan revisie toe. (nieuwe radiatoren, ander leidingverloop)

Overweeg gasloos met lucht/water-warmtepomp met geïntegreerde zonneboiler.

De Nefit EnviLine TowerSolar zou aan mijn eisen kunnen voldoen en passen op de plek van de huidige boiler/CV.

Beperkende factor in het geheel is (gebrek aan) ruimte. Ons appartement heeft een kast voor de CV waar zonneboiler en CV boven elkaar staan/hangen. Verder probeer ik de installaties in huis te versimpelen, dit in verband met m'n leeftijd.

Zijn er alternatieven? Dus compacte lucht/water-warmtepompen met ingebouwde boiler (150-200 liter) voor sanitair warmwater en extra spiraal voor zonnecollector?

Eventueel 3-fase-aansluiting is geen probleem, dat is reeds aanwezig.

A'dam PVOutput

Beste antwoord (via ericplan op 13-02-2018 10:37)

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:04:
[...]
(Nefit ziet er leuk uit hoor.... behalve de prijs ;) )
Je vergeet nog de paar specs die Nefit graag ziet voor ze iets leveren aan de installateur, of die moet zeer meegaand type zijn en zich afzekeren

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Buffervat met hygienespiraal en zonneboilerspiraal + L/W WP + 3-fase Wijas doorstroomverwarmer?
https://www.oeg.net/nl/dr...warmtewisselaar-516008258

Heb zelf een ander vat, maar die opzet werkt hier prima. (zonder zonnecollector)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-01-2018 14:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Hitachi? Volgens mij heeft @BenEco er eentje geïnstalleerd? Hij kan je er vast meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:04:
Buffervat met hygienespiraal en zonneboilerspiraal + L/W WP + 3-fase Wijas doorstroomverwarmer?
https://www.oeg.net/nl/dr...warmtewisselaar-516008258

Heb zelf een ander vat, maar die opzet werkt hier prima. (zonder zonnecollector)
Daar is de ruimte te klein voor. Krijg de leidingen nooit geïnstalleerd. Vandaar de Nefit-oplossing. Alles mooi compact met een footprint van 60 x 66 cm.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
@ericplan
een boiler van 150-200 liter, dat is niet klein te noemen, en nooit compact daar kun je een bad van 250 - 325 liter mee vullen. (mijn bad kan max met 220 liter gevuld worden, maar dan zit het ook echt vol. meestal gebruik ik veel minder water voor het bad, 170 liter is al ruim voldoende om comfortabel te zijn.)

ik kan daar een 14 tot 19 minuten mee douchen.
en dat met een water slurpende regen douche, neem je een meer normale douche dan word dat al 31 tot 40 minuten. (en met een krachtig 3 fase element kan ik het in <60 minuten weer warm hebben, dus in 40 minuten is hij ook weer een stuk warmer zodat je langer als 40 minuten kunt douchen.)

tja, zodra je een warmtepomp gebruikt, dan hoef je niet een extra voorraad te hebben zoals een normale zonneboiler. (je hoeft geen dagen te overbruggen zonder zon)
spaart wel wat ruimte.
(een klein beetje rendement van de zonneboiler inleveren is geen ramp, zoizo het aandeel tap water is klein op het hele energie gebruikt)

zou je het redden met een 110liter op 65 graden?
(dat is al grof weg 200 liter water op 38 graden)
is er een elektra element in de huidige zonneboiler te plaatsen?
(tap water geheel elektrische doen is een optie, zoveel gebruik je niet voor tap water.)
zou je het redden met een elga(achtige) standalone in plaats van een CV ketel?
(denk ook aan een monoblock, kan vrijwel geheel buiten)

ik zou eerst kijken hoeveel kW je voor verwarming nodig denkt te hebben.
en hoeveel liters tap water van een bepaalde temperatuur.
voordat je verder kijkt naar bepaalde oplossingen.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 30-01-2018 15:17 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:57:
[...]

Daar is de ruimte te klein voor. Krijg de leidingen nooit geïnstalleerd. Vandaar de Nefit-oplossing. Alles mooi compact met een footprint van 60 x 66 cm.
Je kan ook een pana monobloc nemen.
Dan staat heel het WP gebeuren buiten en enkel het vat binnen.
De pana is wel iets groter dan een split unit. Maar neemt binnen geen ruimte in beslag.
En die wijas is ook maar een klein kastje. En altijd warm water.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-01-2018 15:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Heb nu circa 8 jaar ervaring met 160 liter warm water in de zonneboilers, vaak opgewarmd door de zon, soms een beetje bijverwarmd door de CV. Weet dus aardig wat de zonneboiler betekent en welke hoeveelheid de collector aankan.

Ook ga ik niets zelfdoen. De installatie moet door één partij aangelegd en onderhouden gaan worden. Als ik omval (figuurlijk) moet m'n vrouw niet opeens zonder verwarming komen te zitten.

Ben dus vooral op zoek naar merken, zodat ik een installateur om berekeningen en een offerte kan vragen.

Kleine hobbel is het beschermde stadsgezicht. De unit moet op het platte dak, onder de zonnecollectoren. Meevaller is de subsidie die Amsterdam momenteel geeft om van gas af te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 30-01-2018 15:37 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Rhaelak schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:43:
Hitachi? Volgens mij heeft @BenEco er eentje geïnstalleerd? Hij kan je er vast meer over vertellen.
Sorry, Panasonic. :) met ZB.

@Appie Heijn heeft er 1:Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4

Zoek eens op all in one Warmtepomp

Mitsubishi 60x68cm.binnenunit (200L)
Panasonic 60x72cm binnenunit (200L)

[ Voor 23% gewijzigd door BenEco op 30-01-2018 17:26 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
BenEco schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 17:13:
[...]

Sorry, Panasonic. :) met ZB.

@Appie Heijn heeft er 1:Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4

Zoek eens op all in one Warmtepomp

Mitsubishi 60x68cm.binnenunit (200L)
Panasonic 60x72cm binnenunit (200L)
Dank, hebben die een extra spiraal voor de zonneboiler? Ik zie dat nergens terug in de documentatie. Hieronder het schema, zoals ik dat graag zou zien

Afbeeldingslocatie: https://nefit-nl.resource.bosch.com/media/nefit/extranet_restricted/afbeeldingen/ma_producten/warmtepompen/enviline/enviline-towersolar_schema.png

[ Voor 15% gewijzigd door ericplan op 30-01-2018 17:52 . Reden: schema ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00
ericplan schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 17:49:
[...]

Dank, hebben die een extra spiraal voor de zonneboiler? Ik zie dat nergens terug in de documentatie. Hieronder het schema, zoals ik dat graag zou zien

[afbeelding]
Mijn hitachi yutaki s combi solar 260L heeft wel een extra spiraal.
http://www.hdkl.nl/63-yutaki-s-combi-230v-zonne-energie/file

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:04:
[...]
Je vergeet nog de paar specs die Nefit graag ziet voor ze iets leveren aan de installateur, of die moet zeer meegaand type zijn en zich afzekeren

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 17:49:
[...]

[afbeelding]
NIBE VVM 500: https://www.nibe.eu/nibedocuments/19871/031991-8.pdf
hitachi yutaki: http://www.hdkl.nl/86-pri...brochure-50-pagina-s/file

[ Voor 8% gewijzigd door BenEco op 30-01-2018 21:00 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@migjes @Domba Hartelijk dank voor de reacties en links. Even een wat uitgebreidere reactie.
Het appartement (eigenlijk twee appartementen) waar het om gaat heeft in de woonvertrekken overal HR++glas en in de slaapvertrekken, waar overigens niet gestookt wordt, gewoon dubbel glas. Het is gebouwd in 1988. Het betreft de bovenste verdieping.

Vloerisolatie is niet echt aan de orde, als er beneden ons gestookt wordt is de vloertemperatuur bij ons ca 20 graden (IR-thermometer) en dat is eigenlijk altijd zo, behalve wanneer het pand onder ons te koop/leeg staat. Dat hebben we de afgelopen 30 jaar een paar keer meegemaakt en dat scheelt een paar graden.

Dakisolatie is beperkt (ca 5 cm piepschuim) maar het gaat hier om een betonnen dak, ca 25 centimeter dik. Daar zal ongetwijfeld verlies ontstaan maar beperkt. Dakisolatie zal aangepakt worden bij de volgende dakvernieuwing, maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.

CV-installatie is ook 30 jaar oud met dunwandige stalen pijp langs de plafonds en Henrad/Stelrad plaatradiatoren type 20/21/22. Het is de bedoeling om de gehele CV-installatie opnieuw aan te leggen, waarbij de transportleidingen in de vloeren gefreesd worden en verder gebruik wordt gemaakt van Jaga radiatoren. eventueel voorzien van DBE.

Een warmteverliesberekening is een uitstekend uitgangspunt en zal zeker gemaakt gaan worden. Dat is immers een betere manier om te berekenen wat er aan radiatoren nodig is.

Ik verwacht dan ook geen problemen met de Nefit-eisen al zal het nog een klus zijn om een ervaren installateur te vinden. In Amsterdam/Amstelveen zit niet één installateur voor Nefit-warmtepompen.

@AUijtdehaag @BenEco @Appie Heijn (en @Rhaelak )Bedankt voor de links naar de andere merken. Daar zitten ook wel interessante en meer voordelige opties tussen. En ik las dat Atag op de afgelopen VSK-beurs ook een eigen product aangekondigd heeft.

Twee belangrijke punten zijn nog de mogelijke vergunning en de geluidsproductie.
Ik kom er bij het omgevingsloket niet achter of ik (in beschermd stadsgezicht) een vergunning nodig heb.

En verder, ondanks dat ik in de binnenstad woon, is het een heel rustige omgeving. De buitenunit moet dus niet teveel lawaai maken. Als ik het goed zie is een monobloc vaak (veel) stiller, maar de specs van de merken zijn lastig vergelijkbaar, omdat het afhangt van de gebruiksconditie. Liever iets stiller en mogelijk groter dan klein en lawaaiig.
Daar gaan we dus mee verder.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00
Mijn panasonic mono was stiller dan mijn hitachi. Echter verschilt de plaatsing ook nogal. Mono hing “om de hoek” aan de muur, de hitachi staat op het platte dak. Dit resoneert af en toe wel wat.
De hitachi buitenunit is wel ontzettend veel kleiner dan de mono. Ook is de binnenunit zeer fraai en compact. Het apparaat is erg hoogwaardig afgewerkt(zie mijn album)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Pagina: 1