Het punt is dat het maar zeer gering is wat je nodig hebt om te zorgen dat de leidingen en de collector zelf niet bevriezen. Je kunt het vergelijken met een elektrische verwarmingsdraad langs de leiding van je buitenkraan om te zorgen dat die niet bevriest. Dat kost ook maar een paar watt, en alleen maar als het echt vriest. Het gaat erom om net boven het vriespunt te blijven. En indien het beetje warm water dat je daarvoor gebruikt ook nog elektrisch opgewekt wordt d.m.v. een warmtepomp is het helemaal weinig verlies. Dit is even een aanname, maar ik kan me niet voorstellen dat het echt veel kost aan vermogen om je leiding en collector tijdens die paar dagen onder nul boven het vriespunt te houden.naftebakje schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:35:
Als je een 500l buffervat gebruikt, met een hygiënespiraal en een CV spiraal; dan kan je het vat met water vullen en als leegloopvat gebruiken; en door toevoegen van glycol en expansievat toch overschakelen naar drukgevuld. Zo kan je experimenteren met beide systemen.
Of je zet het terugloopvat hoger dan het buffervat, en gebruikt deze als hoge temperatuur, met tweewegklep door grote vat als er warmte over is.
Leuk om mee te experimenteren, maar begrijp wel waarom de algemene strekking is om het zo eenvoudig mogelijk te houden.
De id om cv water direct door een zonnecollector te laten lopen, zeker met vlakke plaat, is toch gek; je hangt een radiator in de buitenlucht. In de zomer onzinnig, want geen verwarming nodig en geen vorst; in de winter onzinnig want nauwelijks warmte te oogsten en veel verlies; in het tussenseizoen verlies je de warmte weer die je opgewekt hebt.
Er is dan toch gewoon een open verbinding naar het expansievat? (Er zit wel een keerklep bij de collector, maar via het buffervat komt je altijd bij het expansievat. Je zou de keerklep ook nog in de collectoraanvoer (warme kant) kunnen plaatsen.)Dapdodo schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:55:
@TimoDimo
Stagnatie van je collector kan niet naar je expansievat en klapt dus uit elkaar bij stroomstoring.
Definitie van KISS is afhankelijk de kennis die je hebt en het doel waarnaar je streeft.
Ik zou zelf meer installatie componenten toestaan als ze maar geen elektriciteit verbruiken.
Dus 2 ipv 3 pompen, (alleen een 3-weg klep is discutabel tov 2 kleppen ivm lek).
Volgens mijn schema kun je ook de zonnecollector direct het afgifteysteem laten verwarmen. Is dat wat je bedoelt met de laatste zin?Bartolomus schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:08:
[...]
Eerst uitrekenen wat je nodig hebt op praktische of theoretische waarden is toch een goeie tip. Daarna kijken wat je wilt bereiken dan kun je uitrekenen op basis van deze aannames welke voorraad je nodig hebt om iets te overbruggen. Als je maximaal rendement van de zon wilt hebben is lage temperatuur verwarming de weg te gaan. En hoe lager de temperatuur in het vat blijft hoe meer er in je vloer zit.
Maar dan blijft het stil hier.
Een hypothetische discussie wordt niemand minder van hoor. Ik zou graag willen weten om welke reden ik glycol moet gebruiken bij een druksysteem, want ik doe liever niet iets zonder te weten waarom. Dus kom op, doe nog even mee. We zitten hier om iets wijzer te worden toch?
Voor zover ik het nu begrijp zijn het niet de antivrieseigenschappen de reden waarom je glycol beter wel kunt nemen, maar meer het hogere kookpunt van water met glycol. Antivries is een mooie bijkomstigheid, maar is dus wel degelijk op te lossen met een beveiligingsventiel of verwarming, mits goed aangelegd. Zo worden monobloc warmtepompen meestal ook aangelegd zonder warmtewisselaar en dus direct op het CV-systeem, eventueel ook met een vorstventiel.
Omdat niemand het doet denk ik dat het niet bekend is wat er gebeurt bij stagnatie in een druksysteem. Zou het rampzalig kunnen aflopen? Waarschijnlijk. Maar er zijn vast risicoinschattingen te maken met bijbehorende risicobeperkende maatregelen. Ik vraag me dan bijvoorbeeld af hoe men dit in warme landen doet: daar gebruikt men toch ook dikwijls geen glycol? Of zijn dat allemaal leegloopvaten?
Dus wie nog wat in te brengen heeft (en deze discussie niet moe is), ik ben benieuwd!
Inderdaad dat bedoel ik.TimoDimo schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:24:
[...]
Volgens mijn schema kun je ook de zonnecollector direct het afgifteysteem laten verwarmen. Is dat wat je bedoelt met de laatste zin?
Hypothetisch: hoeveel mensen vergeten in de winter de buitenkraan leeg te maken voor het vriest. Als je voor water kiest en dat kan natuurlijk dan loop je risico. En systemen falen een keer en dan vriest het kapot. Als hobby experimenteren best leuk maar commercieel zit hier geen brood in en dus wordt het niet aangeboden met zeer goede reden dus.TimoDimo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:41:
[...]
Maar dan blijft het stil hier.
Een hypothetische discussie wordt niemand minder van hoor. Ik zou graag willen weten om welke reden ik glycol moet gebruiken bij een druksysteem, want ik doe liever niet iets zonder te weten waarom. Dus kom op, doe nog even mee. We zitten hier om iets wijzer te worden toch?![]()
Voor zover ik het nu begrijp zijn het niet de antivrieseigenschappen de reden waarom je glycol beter wel kunt nemen, maar meer het hogere kookpunt van water met glycol. Antivries is een mooie bijkomstigheid, maar is dus wel degelijk op te lossen met een beveiligingsventiel of verwarming, mits goed aangelegd. Zo worden monobloc warmtepompen meestal ook aangelegd zonder warmtewisselaar en dus direct op het CV-systeem, eventueel ook met een vorstventiel.
Omdat niemand het doet denk ik dat het niet bekend is wat er gebeurt bij stagnatie in een druksysteem. Zou het rampzalig kunnen aflopen? Waarschijnlijk. Maar er zijn vast risicoinschattingen te maken met bijbehorende risicobeperkende maatregelen. Ik vraag me dan bijvoorbeeld af hoe men dit in warme landen doet: daar gebruikt men toch ook dikwijls geen glycol? Of zijn dat allemaal leegloopvaten?
Dus wie nog wat in te brengen heeft (en deze discussie niet moe is), ik ben benieuwd!
Een goed systeem ontwerpen voor jou huis specifiek is al uitdaging genoeg. Wil je absoluut een water systeem maken just voor fun. Of wil je iets bouwen wat lange termijn werkt en waar je nog steeds het wiel voor jezelf moet uitvinden. Bij de eerste ga je gang we zien graag foto’s is altijd leuk. Bij de tweede heb je hier een aantal mensen die je goed kunnen helpen.
Ik ben druk bezig met mijn eigen systeem. Er liggen nu 150 heatpipes op het dak 1000 liter vat staat en glycol wordt al rond gepompt. Ben nu bezig met het aansluiten van water en cv. Ondertussen elektrisch verwarmen in huis

@TimoDimo De reden voor de glycol is volgens mij toch wel primair als antivries, hoor. Ook al zijn er wat bijkomstige voordelen.
Een systeem zonder glycol is ook niet direct waarom ik nogal afhaak. Maar o.a. het gemak waarmee je het als een beveiliging ziet om hartje winter dan je hele CV-systeem automatisch leeg te laten lopen. Een experimentele aanpak, prima, maar dan moet het wel safe-to-fail zijn. En daar hebben we je, ondanks het aantal inmiddels volgeschreven pagina's, helaas geen gevoel voor weten over te brengen.
Een systeem zonder glycol is ook niet direct waarom ik nogal afhaak. Maar o.a. het gemak waarmee je het als een beveiliging ziet om hartje winter dan je hele CV-systeem automatisch leeg te laten lopen. Een experimentele aanpak, prima, maar dan moet het wel safe-to-fail zijn. En daar hebben we je, ondanks het aantal inmiddels volgeschreven pagina's, helaas geen gevoel voor weten over te brengen.
hoi,
ik speel met het volgende idee maar ik heb nog wat twijfel:
ik heb al 3x 24 heatpipes liggen op een 1000L vat. draait prima. dr zit ook een WP op en de vvw. feitelijk verwarmen de heatpipes en de WP het vat, en de vvw haalt er warmte uit. er loopt ook een hygienespiraal door, die water voorverwarmt voor SWW. daarna is er nog een doorstroomverwarmer voor in de winter. in de zomer is het vat heet genoeg om niet meer bij te hoeven verwarmen. WP draait tussen de 25-35 graden ongeveer(stooklijn).
sidenote: ik ben nog aan het kijken of ik het WP direct op de vvw kan laten aanvoeren zodat de heatpipes retour verhoging doen. leidingwerk technisch kan ik het al, maar ik zit nog met hoe ik het moet aansturen, want de WP draait nu op watertemp, en dat kan dan niet meer.
nu mijn vraag. ik ga de heatpipes anders positioneren zodat ze minder in het zicht staan (verwissel ze met PV). PV gaat dan naar het garagedak, maar die liggen minder/niet in het zicht omdat ze een stuk lager zijn. hierdoor heb ik plek voor meer PV en wil ik nog een extra rek van 24 heatpipes erbij leggen (4 in totaal dus) op het dak van het huis.
hierbij kan ik gewoon dezelfde setup hanteren of kijken naar een prioriteitsregeling met een kleiner vat.
voordeel van dezelfde setup is dat ie altijd warmte kan leveren want het vat is onderin het koudst van het hele circuit.
voordeel van de prioriteitsregeling zou zijn dat de collectoren aanzienlijk langer SWW volledig kunnen verzorgen (dus minder doorstromer verbruik), want nu houd dit op als de verwarming aangaat, want dan trekt die het vat koud.
ook zit ik beetje met de regeling/aansturing, want op welke temp schakel je om naar het grote vat? als het kleine vat op temp is of juist al eerder? ik vermoed dat je daarmee juist veel energie niet gebruikt, omdat je naar 55/60 graden gaat en dat lang niet altijd haalt, en je dus nooit naar schakelt naar het grote koude vat.
kortom, ik heb twijfel over de prioriteitsregeling. wat zijn jullie ervaringen of adviezen?
ik heb al 3x 24 heatpipes liggen op een 1000L vat. draait prima. dr zit ook een WP op en de vvw. feitelijk verwarmen de heatpipes en de WP het vat, en de vvw haalt er warmte uit. er loopt ook een hygienespiraal door, die water voorverwarmt voor SWW. daarna is er nog een doorstroomverwarmer voor in de winter. in de zomer is het vat heet genoeg om niet meer bij te hoeven verwarmen. WP draait tussen de 25-35 graden ongeveer(stooklijn).
sidenote: ik ben nog aan het kijken of ik het WP direct op de vvw kan laten aanvoeren zodat de heatpipes retour verhoging doen. leidingwerk technisch kan ik het al, maar ik zit nog met hoe ik het moet aansturen, want de WP draait nu op watertemp, en dat kan dan niet meer.
nu mijn vraag. ik ga de heatpipes anders positioneren zodat ze minder in het zicht staan (verwissel ze met PV). PV gaat dan naar het garagedak, maar die liggen minder/niet in het zicht omdat ze een stuk lager zijn. hierdoor heb ik plek voor meer PV en wil ik nog een extra rek van 24 heatpipes erbij leggen (4 in totaal dus) op het dak van het huis.
hierbij kan ik gewoon dezelfde setup hanteren of kijken naar een prioriteitsregeling met een kleiner vat.
voordeel van dezelfde setup is dat ie altijd warmte kan leveren want het vat is onderin het koudst van het hele circuit.
voordeel van de prioriteitsregeling zou zijn dat de collectoren aanzienlijk langer SWW volledig kunnen verzorgen (dus minder doorstromer verbruik), want nu houd dit op als de verwarming aangaat, want dan trekt die het vat koud.
ook zit ik beetje met de regeling/aansturing, want op welke temp schakel je om naar het grote vat? als het kleine vat op temp is of juist al eerder? ik vermoed dat je daarmee juist veel energie niet gebruikt, omdat je naar 55/60 graden gaat en dat lang niet altijd haalt, en je dus nooit naar schakelt naar het grote koude vat.
kortom, ik heb twijfel over de prioriteitsregeling. wat zijn jullie ervaringen of adviezen?
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Mijn ZB heeft een prio regeling (en 2 boilers). De prio 1 boiler wordt verwarmd als de heatpipes voldoende warm zijn. zodra de prio 1 boiler op Tmax zit OF de heatpipe temperatuur zakt (b.v. Theatpipe < Tboiler prio1+3 ), dan wordt omgeschakeld naar de prio 2 boiler
in de handleiding van de controller wordt uitgelegd hoe de regeling exact werkt.
in de handleiding van de controller wordt uitgelegd hoe de regeling exact werkt.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@Baapje327 Same here, ook 2 zonneboilers, 1 van 150L voor sww (ook met 3kW element) en 1 van 380L met een L/W wp op een 2e spiraal. De prio regeling (standaard aanwezig in de controller) werkt prima.
Edit: @Baapje327 stel 150L boiler is 40 graden en 380L is 30 graden. Prio 1 boiler is hier ingesteld op de 150L wat inhoudt dat de regeling zoveel mogelijk zal proberen deze te verwarmen.
De zon gaat schijnen en als de collectors 35 graden zijn (5 graden verschil is ingesteld in de controller) start de ZB pomp om de 380L te verwarmen. Zon blijft schijnen en als de temperatuur collector boven de 45 graden komst gaat de 3-wegklep om naar 150L boiler.
Stel dat de zon die dag de 150L boiler tot 65 graden kan verwarmen dan zou normaal de pomp uit gaan als de collector kouder is/wordt dan de 65 graden, nu schakelt de controller de 3-wegklep terug naar het 380L vat van 40-45 graden en gaat deze verder opwarmen tot de temperatuur 380L vat en collectors bijna gelijk zijn en dan gaat de ZB pomp uit.
Edit: @Baapje327 stel 150L boiler is 40 graden en 380L is 30 graden. Prio 1 boiler is hier ingesteld op de 150L wat inhoudt dat de regeling zoveel mogelijk zal proberen deze te verwarmen.
De zon gaat schijnen en als de collectors 35 graden zijn (5 graden verschil is ingesteld in de controller) start de ZB pomp om de 380L te verwarmen. Zon blijft schijnen en als de temperatuur collector boven de 45 graden komst gaat de 3-wegklep om naar 150L boiler.
Stel dat de zon die dag de 150L boiler tot 65 graden kan verwarmen dan zou normaal de pomp uit gaan als de collector kouder is/wordt dan de 65 graden, nu schakelt de controller de 3-wegklep terug naar het 380L vat van 40-45 graden en gaat deze verder opwarmen tot de temperatuur 380L vat en collectors bijna gelijk zijn en dan gaat de ZB pomp uit.
[ Voor 89% gewijzigd door BenEco op 20-12-2021 19:53 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
ah ok, dus er zit meer slimmigheid in, dat is mooi.
b.v. Theatpipe < Tboiler prio1+3 --> hoe moet ik dit lezen? als de heatpipe temp lager is dan de temp in boiler 1 (SWW boiler toch?) en de temp van de boiler 2 kan ie wel aan leveren dan gaat ie naar 2?
@BenEco weet jij hoe dat ie regelt bij jouw?
ik heb het een tijd terug gelezen, maar ik dacht dat ie eerst boiler 1 verwarmt tot temp X, dan switcht naar boiler 2 tot temp Y, en dan terug naar boiler 1 tot temp Z. dan weer naar boiler 2.
probleem wat ik zie is dat boiler 2 temp Y nooit gehaald wordt, want dat wordt constant koud getrokken door de afgifte naar de verwarming.
maar ben dus heel benieuwd, miss snap ik het niet helemaal.
b.v. Theatpipe < Tboiler prio1+3 --> hoe moet ik dit lezen? als de heatpipe temp lager is dan de temp in boiler 1 (SWW boiler toch?) en de temp van de boiler 2 kan ie wel aan leveren dan gaat ie naar 2?
@BenEco weet jij hoe dat ie regelt bij jouw?
ik heb het een tijd terug gelezen, maar ik dacht dat ie eerst boiler 1 verwarmt tot temp X, dan switcht naar boiler 2 tot temp Y, en dan terug naar boiler 1 tot temp Z. dan weer naar boiler 2.
probleem wat ik zie is dat boiler 2 temp Y nooit gehaald wordt, want dat wordt constant koud getrokken door de afgifte naar de verwarming.
maar ben dus heel benieuwd, miss snap ik het niet helemaal.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
@Baapje327 Lees de handleiding van mijn controller maar eens:
http://novafuture.fi/images/SR618C6%20manuaali.pdf
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb dat, vanuit pakweg de setup die je schetst, opgelost door de WP zijn water te laten trekken ter hoogte van de bovenzijde van de zonnespiraal. Er is dan een stukje buffer wat nimmer door de WP verwarmt wordt, maar je hebt die retourverhoging, zonder de regeltechnische uitdaging.Baapje327 schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:46:
Ja dit zou gemakkelijk kunnen want de wp haalt halverwege z'n water, en stopt het warme water bovenin terug, of met 2 kleppen omgooien direct naar de vvw.Gwaihir schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:36:
[...]
Ik heb dat, vanuit pakweg de setup die je schetst, opgelost door de WP zijn water te laten trekken ter hoogte van de bovenzijde van de zonnespiraal. Er is dan een stukje buffer wat nimmer door de WP verwarmt wordt, maar je hebt die retourverhoging, zonder de regeltechnische uitdaging.
Alleen hoe weet de wp dan dat ie niet meer hoeft te verwarmen? Want de retour gaat niet zo hoog worden dat de wp afslaat (denk ik?)
Ik heb overigens 2 pompen in het vvw circuit zitten, moeten die draaien als de wp z'n water direct in het vvw pompt? Of maakt dat niet uit als ze stilstaan? De thermostaat stuurt die pompen aan namelijk, dus die gaan niet altijd gelijk aan met de wp...
Dank.BarryH schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:21:
@Baapje327 Lees de handleiding van mijn controller maar eens:
Link deed t niet, dus even gegoogled. Deze vond ik.
https://www.google.com/ur...Vaw37Vn5r5Quj69UN69IDReWT
Bedoel je deze stukje tekst uit bovenstaande link?
4.6.6 BYPA High temperature by-pass function (tank temperature automatically
adjusting)
Description:
High-temperature bypass role is independent of the solar system's operation; the extra
thermal energy of tank can be transferred to other application through this function, as
a result the constant tank temperature can be kept. In order to transfer this extra energy,
it needs an extra pump or electromagnetic valve. (Connect to output port R3).
For example:
If we set the temperature of bypass is 70oC, then when tank temperature (T2) rises up
to 71oC, this by-pass function is triggered, electromagnetic valve or circuit pump (R3)
and TD controlled circuit pump (R1) will be triggered simultaneously. When tank
temperature (T2) drops to 67oC, electromagnetic valve or circuit pump (R3) and TD
controlled circuit pump (R1) will be ceased simultaneously.
Dit lijkt vrij straight forward te zijn. Boiler 1 naar temp X, dan omschakelen naar boiler 2.
@Baapje327
Nee, het is deze:
4.6.5 PRIO Priority logic of tank
Description:
If 2 tanks are used in a solar system, a storage priority must be set; the storage priority sets
the priority according to which tanks are loaded. One must decide between first-priority and
second-priority storage tank.
If the first-priority storage tank reaches its switch-on temperature difference before the
second-priority storage tank does, then the first priority storage tank is loaded until its
maximum storage temperature is reached, only then second-priority storage tank should be
loaded.
If the second-priority tank reaches its switch-on temperature difference before the firstpriority tank does, then first of all the second-priority tank is loaded, however, only until the
first-priority tank has reached its switch-on temperature difference. In order to determine this
value, the switch-on conditions of first-priority tank are constantly checked while the secondpriority storage tank is loaded.
In addition, the solar circuit is put to a stop and the increase of temperature in the collector
array is monitored during the test-on time. If the switch-on temperature difference of the
first-priority tank is reached, then the first-priority tank is loaded. If this temperature
difference is not reached, then the second-priority tank is loaded, this test is repeated every
15 minutes.
When the device is delivered, the time interval and the test on time are set to 15 minutes
and 2 minutes (factory set), but can be changed later on.
Nee, het is deze:
4.6.5 PRIO Priority logic of tank
Description:
If 2 tanks are used in a solar system, a storage priority must be set; the storage priority sets
the priority according to which tanks are loaded. One must decide between first-priority and
second-priority storage tank.
If the first-priority storage tank reaches its switch-on temperature difference before the
second-priority storage tank does, then the first priority storage tank is loaded until its
maximum storage temperature is reached, only then second-priority storage tank should be
loaded.
If the second-priority tank reaches its switch-on temperature difference before the firstpriority tank does, then first of all the second-priority tank is loaded, however, only until the
first-priority tank has reached its switch-on temperature difference. In order to determine this
value, the switch-on conditions of first-priority tank are constantly checked while the secondpriority storage tank is loaded.
In addition, the solar circuit is put to a stop and the increase of temperature in the collector
array is monitored during the test-on time. If the switch-on temperature difference of the
first-priority tank is reached, then the first-priority tank is loaded. If this temperature
difference is not reached, then the second-priority tank is loaded, this test is repeated every
15 minutes.
When the device is delivered, the time interval and the test on time are set to 15 minutes
and 2 minutes (factory set), but can be changed later on.
Het is dus instelbaar, maar als prio2 boiler geladen wordt, wordt elke x minuten er y minuten gewacht om te kijken of de collector zo warm wordt dat de prio 1 boiler geladen zou kunnen worden
Interessant, dit zou wel eens wat kunnen zijn, maar ik heb deze controller niet. Zal eens checken of die van mij (resol Cs plus) zoiets dergelijks heeft maar vrees d'r beetje voor.BarryH schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:06:
Het is dus instelbaar, maar als prio2 boiler geladen wordt, wordt elke x minuten er y minuten gewacht om te kijken of de collector zo warm wordt dat de prio 1 boiler geladen zou kunnen worden
Vóór welk deel van het jaar is je SWW boiler op temp?
@Baapje327 Bij mij is van half april tot half september de CVketel uit.
let wel:
- 56 heatpipes onder 25 graden op oost
- 2x200 liter boiler
- de CVondersteuning OOK op de prio 1 boiler (Standaard is op de prio2 boiler, maar ik wilde warmte zo snel mogelijk gebruiken (want dan kan er ook weer nieuwe warmte bij).
- 4 persoons huishouden, met gematigd douchegedrag (10-12 keer per week in totaal)
let wel:
- 2x200 liter boiler
- de CVondersteuning OOK op de prio 1 boiler (Standaard is op de prio2 boiler, maar ik wilde warmte zo snel mogelijk gebruiken (want dan kan er ook weer nieuwe warmte bij).
- 4 persoons huishouden, met gematigd douchegedrag (10-12 keer per week in totaal)
OK netjes, en hoelang daarvan is SWW op temp? Dus zonder naverwarming? (of hoe verwarm je SWW als de zon t niet doet?)BarryH schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:03:
let wel:
- 2x200 liter boiler
Klinkt alsof je deze oplossing al hebt en dus niets meer te winnen met (dat deel van) je plan.Baapje327 schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:25:
Ja dit zou gemakkelijk kunnen want de wp haalt halverwege z'n water, en stopt het warme water bovenin terug,
Dient dat overslaan van de buffer niet specifiek voor koelen, in de zomer? En kennelijk heb je er nog verdelers tussen zitten met eigen pompen. Wellicht draaien die in koelbedrijf dan wel altijd?of met 2 kleppen omgooien direct naar de vvw.
Alleen hoe weet de wp dan dat ie niet meer hoeft te verwarmen? Want de retour gaat niet zo hoog worden dat de wp afslaat (denk ik?)
Ik heb overigens 2 pompen in het vvw circuit zitten, moeten die draaien als de wp z'n water direct in het vvw pompt? Of maakt dat niet uit als ze stilstaan? De thermostaat stuurt die pompen aan namelijk, dus die gaan niet altijd gelijk aan met de wp...
Je WP moet sowieso z'n water kwijt kunnen. Als de (CV-) pomp niet kan rondpompen gaat de WP stuk. En hij moet ook z'n warmte kwijt kunnen. Dat moet qua regeling kloppen, anders gaat hij pendelen.
Hier geen zonneboiler, cv staat ook uit in die periode, en evenveel douches per week.BarryH schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:03:
let wel:
- 2x200 liter boiler
Gasverbruik in die maanden zit rond de 12 m3 per maand.
In die periode heb je normaal ook geen CV ondersteuning nodig.
Sony A7 iv en wat recycled glas
4x 24 Heatpipes op 1000 liter is al niet heel veel. Wat is het netto Apertuur oppervlakte van dat type?Baapje327 schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:46:
hoi,
De WP niet op het buffervat zetten is altijd beter wanneer niet nodig, je kan dan nog steeds altijd je CV retour er overheen laten lopen met of zonder Retourverhoging aangezien de retour al een heel stuk kouder is dan de temperatuur waar je hem nu op houd.
Als je in kortere tijd een hogere temperatuur wilt behalen kun je hem het beste aansluiten als booster over twee wisselaars wanneer deze voorhanden zijn.
Klinkt misschien leuk een tweede boiler/buffer voor hogere temperatuur maar het feit dat hij nu leeg gaat is ook bewijs dat je alle energie verbruikt. De enige manier dat je meer op zou kunnen wekken is door de temperatuur omlaag te halen en niet door hem omhoog te schroeven. Het enige wat je daarmee bereikt is dat het rendement van de collector juist verslechtert.
Daarnaast zal ook van de tweede kleinere boiler de wisselaar kleiner zijn waardoor de afgifte niet voldoende zal zijn en het rendement zo ook omlaag gedrukt gaat worden, ook het Delta-T zal niet instant gehouden kunnen worden. De enige manier om een te kleine boiler op een te groot collectorveld te zetten s doormiddel van een overdrachtspompgroep maar dan is er niet meer te spreken over gelaagdheid in de boiler maar word de boiler meer een openverdeler.
Ik denk wel dat er 150 t/m 200 KWh op jaar basis per/m2 meer uit het collectorveld te halen is maar is afhankelijk van de buffer.
Dat had ik door, maar met mijn cijfers heb je een idee wat je bespaart aan gas per maand.BarryH schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:18:
@Tommie12 @Baapje327 ik bedoel geen gasverbruik van half april tot half september (het kan tussen jaren 1-2 weken schuiven natuurlijk. Dus 100% dekking SWW in die periode.
@Tommie12 nee hoor
want buiten deze periode helpt de zonneboiler ook mee.
30 graden water in de boiler betekent dat de gasketel wel aanspringt, maar minder hoeft te doen en ik zie ook in november nog impact van zonneschijn die direct in de lage termperatuur verwarming terecht komt.
En ook vandaag (kortste dag, zon op laagste stand) weer 200liter 30 graden gemaakt van 1030 tot 1500.
want buiten deze periode helpt de zonneboiler ook mee.
30 graden water in de boiler betekent dat de gasketel wel aanspringt, maar minder hoeft te doen en ik zie ook in november nog impact van zonneschijn die direct in de lage termperatuur verwarming terecht komt.
En ook vandaag (kortste dag, zon op laagste stand) weer 200liter 30 graden gemaakt van 1030 tot 1500.
[ Voor 36% gewijzigd door BarryH op 21-12-2021 15:01 ]
Vandaag op de korste dag van het jaar toch even mooi de 60 graden bovenin weten aan te tikken 
:fill(white):strip_exif()/f/image/lD07EYTB9wCn0lz6Og8o8bb5.png?f=user_large)
De retourverhoging op het CV circuit doet helaas nog niet helemaal wat ik ervan gehoopt had, het thermostatisch mengventiel doet er namelijk vrij lang over om te balanceren naar de juiste temperatuur, en in die tussentijd loopt er dus alsnog een hele slok van het warmte water uit bovenkant buffer het circuit in, met een vrij snelle daling van de temperatuur tot gevolg. De thermostaatknop staat namelijk op 30 graden ingesteld (wat eigenlijk meestal de aanvoerstemp is van de warmtepomp) maar als het vat koud is staat hij dus helemaal open op het vat. Bij opwarming vat moet hij dus vanaf helemaal open naar flink geknepen, en dat duurt eventjes..
Ik had gehoopt dat die warmte 'beetje bij beetje' afgetapt zou worden om de retour naar de warmtepomp op te krikken, maar dat heb ik nog niet mooi zien gebeuren.
De installateur gaat er nu een servomotor opzetten, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
Hoe hebben de andere tweakers met retourverhoging dit geregeld?
:fill(white):strip_exif()/f/image/lD07EYTB9wCn0lz6Og8o8bb5.png?f=user_large)
De retourverhoging op het CV circuit doet helaas nog niet helemaal wat ik ervan gehoopt had, het thermostatisch mengventiel doet er namelijk vrij lang over om te balanceren naar de juiste temperatuur, en in die tussentijd loopt er dus alsnog een hele slok van het warmte water uit bovenkant buffer het circuit in, met een vrij snelle daling van de temperatuur tot gevolg. De thermostaatknop staat namelijk op 30 graden ingesteld (wat eigenlijk meestal de aanvoerstemp is van de warmtepomp) maar als het vat koud is staat hij dus helemaal open op het vat. Bij opwarming vat moet hij dus vanaf helemaal open naar flink geknepen, en dat duurt eventjes..
Ik had gehoopt dat die warmte 'beetje bij beetje' afgetapt zou worden om de retour naar de warmtepomp op te krikken, maar dat heb ik nog niet mooi zien gebeuren.
De installateur gaat er nu een servomotor opzetten, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
Hoe hebben de andere tweakers met retourverhoging dit geregeld?
@woeta
Ik heb een 200l boiler met daarin de cv ondersteuning op de 2e spiraal (eerste spiraal voedt de warmte in vanaf de collector)..
Mijn warmtepomp(je) is een ouderwetse ELGA. De cv ondersteuning schakelt op basis van de retourtemperatuur versus de temperatuur in de boiler (boiler meer dan 4 graden warmer dan de retour -> cv circuit door de spiraal, tot delta T terug is naar 1, dan weer om de boiler heen). Schakeling is binair, geen mengventiel.
Op de ELGA staat de pomp in een vrij hoge stand. Ivm de regelstrategie van de ELGA (T buitenunit x graden boven retourtemperatuur), heb ik de ELGA retourtemperatuur sensor ook voor de boiler gezet.).
ps. in je huis warm houden/maken gaat veel meer warmte zitten dan even douchen. Dus niet gek dat je boilertemperatuur snel verlaagd. Maar ook niet erg, want je warmt je huis op met gratis warmte
Ik heb een 200l boiler met daarin de cv ondersteuning op de 2e spiraal (eerste spiraal voedt de warmte in vanaf de collector)..
Mijn warmtepomp(je) is een ouderwetse ELGA. De cv ondersteuning schakelt op basis van de retourtemperatuur versus de temperatuur in de boiler (boiler meer dan 4 graden warmer dan de retour -> cv circuit door de spiraal, tot delta T terug is naar 1, dan weer om de boiler heen). Schakeling is binair, geen mengventiel.
Op de ELGA staat de pomp in een vrij hoge stand. Ivm de regelstrategie van de ELGA (T buitenunit x graden boven retourtemperatuur), heb ik de ELGA retourtemperatuur sensor ook voor de boiler gezet.).
ps. in je huis warm houden/maken gaat veel meer warmte zitten dan even douchen. Dus niet gek dat je boilertemperatuur snel verlaagd. Maar ook niet erg, want je warmt je huis op met gratis warmte
[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 21-12-2021 19:13 ]
@Barry|IA , ja dat is wel een groot verschil dat je de retour over een spiraal hebt lopen. Bij mij is het gehele (800L) vat meegenomen in het circuit. De schakeling op temperatuur in het vat bij jou lijkt me ook wel mooi, alleen moet je op een gegeven moment toch wel terugmengen? (wat gebeurt er als boiler = 60 graden, en retour dus over je boiler loopt, stuur je dan 60 graden water naar de Elga?)
Ter illustratie van mijn eerdere post even wat grafiekjes hoe de nacht is verlopen:
Temperatuur vat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/EEXvkZckp7N7ofHJaeRdikXr.png?f=user_large)
En retourtemp. bij de warmtepomp:
:fill(white):strip_exif()/f/image/vfibNylkVqT073D57dQaxoL5.png?f=user_large)
Ik vind het inderdaad logisch dat de CV een stuk meer warmte uit het vat trekt dan een douche, maar de schokkerige manier waarop dit nu gaat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Ik zou nog even naar de uitgebreidere logging van de warmtepomp moeten kijken, maar het lijkt er nu een beetje op dat hij steeds aangaat, een slok (te) warm water krijgt, en heel snel daarna weer uitgaat, waarna het grootste deel van de warmte in de leidingen in de kruipruimte ligt af te koelen.
Dat dit 1 keer (de eerste) gebeurt kan ik me nog voorstellen.. Het mengventiel stond vóór de opwarming van het vat namelijk geheel open vanaf de kant van de boiler, aangezien die <30 graden was. Maar na de eerste slok warm water zou hij denk ik om moeten lopen, en vanaf dan nog maar kleine beetjes vanuit de boiler pakken.
Ter illustratie van mijn eerdere post even wat grafiekjes hoe de nacht is verlopen:
Temperatuur vat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/EEXvkZckp7N7ofHJaeRdikXr.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vfibNylkVqT073D57dQaxoL5.png?f=user_large)
Ik vind het inderdaad logisch dat de CV een stuk meer warmte uit het vat trekt dan een douche, maar de schokkerige manier waarop dit nu gaat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Ik zou nog even naar de uitgebreidere logging van de warmtepomp moeten kijken, maar het lijkt er nu een beetje op dat hij steeds aangaat, een slok (te) warm water krijgt, en heel snel daarna weer uitgaat, waarna het grootste deel van de warmte in de leidingen in de kruipruimte ligt af te koelen.
Dat dit 1 keer (de eerste) gebeurt kan ik me nog voorstellen.. Het mengventiel stond vóór de opwarming van het vat namelijk geheel open vanaf de kant van de boiler, aangezien die <30 graden was. Maar na de eerste slok warm water zou hij denk ik om moeten lopen, en vanaf dan nog maar kleine beetjes vanuit de boiler pakken.
[ Voor 10% gewijzigd door woeta op 22-12-2021 07:40 ]
Nja zo werkt t nu, de wp houd dus altijd 400l oid warm, dus als ik de warme aanvoer dicht et, en die direct naar de vvw laat lopen (net zoals koelen idd), dan scheelt dat wel wat stilstandverlies.Gwaihir schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:45:
[...]
Klinkt alsof je deze oplossing al hebt en dus niets meer te winnen met (dat deel van) je plan.
Ja is voor koelen, maar dat heb ik nog nooit gebruik, pas recent de buizen omgelegd.Dient dat overslaan van de buffer niet specifiek voor koelen, in de zomer? En kennelijk heb je er nog verdelers tussen zitten met eigen pompen. Wellicht draaien die in koelbedrijf dan wel altijd?
Er zitten geen verdelers of moeilijke constructies tussen, maar wel 2 pompen die de kamer thermostaat nu aanstuurt. Want die pompen t water van het vat naar de vvw en weer terug.
Volgens mij moet ik die pompen laten aansturen door de wp via het contact voor extra pomp. En dan de aansturing an de wp in de woonkamer hangen en de wp dus alles laten bepalen/aansturen. Anders heb je t risico dat de wp pomp, de andere pompen kapot drukt. Toch?
Ja precies, dat was m'n vrees, dank voor de bevestiging. Qua pendelen gaan we t zien, denk dat t wel goed gaat, anders zien we het pendelen gelijk.Je WP moet sowieso z'n water kwijt kunnen. Als de (CV-) pomp niet kan rondpompen gaat de WP stuk. En hij moet ook z'n warmte kwijt kunnen. Dat moet qua regeling kloppen, anders gaat hij pendelen.
En daarbuiten? In de zomer je sww afdekken met een ZB is wel beetje de normaal toch?BarryH schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:18:
@Tommie12 @Baapje327 ik bedoel geen gasverbruik van half april tot half september (het kan tussen jaren 1-2 weken schuiven natuurlijk. Dus 100% dekking SWW in die periode.
Als het daarbuiten weinig doet, dan kan ik de collectoren beter op het grote vat hangen, dan leveren ze meer warmte want dat vat is een stuk kouder.
5.12m2 per rek. Ja kan t weinig vinden maar in de zomer gaat die 1000l met 3 rekken al geregeld in stagnatie omdat ie warm is. Gelukkig sinds afgelopen zomer een hottub dus kan zat warmte dumpen/gebruiken.Solar Masters schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:47:
[...]
4x 24 Heatpipes op 1000 liter is al niet heel veel. Wat is het netto Apertuur oppervlakte van dat type?
Dit is t plan, zie de vragen/reacties op de regeling. Dus dank voor de bevestiging.De WP niet op het buffervat zetten is altijd beter wanneer niet nodig, je kan dan nog steeds altijd je CV retour er overheen laten lopen met of zonder Retourverhoging aangezien de retour al een heel stuk kouder is dan de temperatuur waar je hem nu op houd.
Niet meer voorhanden, daar zit de hottub op.Als je in kortere tijd een hogere temperatuur wilt behalen kun je hem het beste aansluiten als booster over twee wisselaars wanneer deze voorhanden zijn.
Dat snap ik, en dat is precies ook de afweging.Klinkt misschien leuk een tweede boiler/buffer voor hogere temperatuur maar het feit dat hij nu leeg gaat is ook bewijs dat je alle energie verbruikt. De enige manier dat je meer op zou kunnen wekken is door de temperatuur omlaag te halen en niet door hem omhoog te schroeven. Het enige wat je daarmee bereikt is dat het rendement van de collector juist verslechtert.
Want de lagere temp warmte wordt nu gemaakt met COP5 oid(wp) , en de SWW naverwarming is natuurlijk COP1. Dus die COP1 verminderen met zonnewarmte is interessanter dan de COP5 verminderen, maar staat dat in verhouding..?
Ik neig naar dezelfde setup houden want simpeler en en denk dat die 2e buffer niet zo lang op voldoende temp blijft.
Ja dit is ook een punt.Daarnaast zal ook van de tweede kleinere boiler de wisselaar kleiner zijn waardoor de afgifte niet voldoende zal zijn en het rendement zo ook omlaag gedrukt gaat worden, ook het Delta-T zal niet instant gehouden kunnen worden. De enige manier om een te kleine boiler op een te groot collectorveld te zetten s doormiddel van een overdrachtspompgroep maar dan is er niet meer te spreken over gelaagdheid in de boiler maar word de boiler meer een openverdeler.
Interessant, hier ben ik zelfs wel bereid voor om te betalen, dit is tussen de 3500-4000kwh per jaar. Maar waar baseer je dit op?Ik denk wel dat er 150 t/m 200 KWh op jaar basis per/m2 meer uit het collectorveld te halen is maar is afhankelijk van de buffer.
[ Voor 0% gewijzigd door Baapje327 op 22-12-2021 08:50 . Reden: Quote Opmaak ]
In je grafiek zie ik twee tijden....woeta schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:35:
@Barry|IA , ja dat is wel een groot verschil dat je de retour over een spiraal hebt lopen. Bij mij is het gehele (800L) vat meegenomen in het circuit. De schakeling op temperatuur in het vat bij jou lijkt me ook wel mooi, alleen moet je op een gegeven moment toch wel terugmengen? (wat gebeurt er als boiler = 60 graden, en retour dus over je boiler loopt, stuur je dan 60 graden water naar de Elga?)
Temperatuur vat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
van 17:49 t/m 6:03
Als dat klopt onttrek je juist zeer geleidelijke warmte uit de buffer! Je vergeet alleen dat alleen de bovenkant warm was dus eigenlijk je maar 400 liter tot je beschikking had. Zeer netjes denk ik in dat geval
Mengventiel kan wat laat zijn maar dat zie je wel vaker, ook met een mengmotor is het dan zeer afhankelijk van waar en hoe je de sensor monteert. Hoeft namelijk niet sneller te zijn.
Als je het zo bekijkt klinkt het wel heel goed jaSolar Masters schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:31:
[...]
In je grafiek zie ik twee tijden....
van 17:49 t/m 6:03
Als dat klopt onttrek je juist zeer geleidelijke warmte uit de buffer!
Waar en hoe zou de juiste manier zijn dan? Hier zit de sensor eigenlijk vlak na het mengventiel.Mengventiel kan wat laat zijn maar dat zie je wel vaker, ook met een mengmotor is het dan zeer afhankelijk van waar en hoe je de sensor monteert. Hoeft namelijk niet sneller te zijn.
Dat is dan dus een goedkope 123 karminofen nep CPC.Baapje327 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:23:
[...]
5.12m2 per rek. Ja kan t weinig vinden maar in de zomer gaat die 1000l met 3 rekken al geregeld in stagnatie omdat ie warm is. Gelukkig sinds afgelopen zomer een hottub dus kan zat warmte dumpen/gebruiken.
[...]
Dit is t plan, zie de vragen/reacties op de regeling. Dus dank voor de bevestiging.
[...]
Niet meer voorhanden, daar zit de hottub op.
[...]
Dat snap ik, en dat is precies ook de afweging.
Want de lagere temp warmte wordt nu gemaakt met COP5 oid(wp) , en de SWW naverwarming is natuurlijk COP1. Dus die COP1 verminderen met zonnewarmte is interessanter dan de COP5 verminderen, maar staat dat in verhouding..?
Ik neig naar dezelfde setup houden want simpeler en en denk dat die 2e buffer niet zo lang op voldoende temp blijft.
[...]
Ja dit is ook een punt.
[...]
Interessant, hier ben ik zelfs wel bereid voor om te betalen, dit is tussen de 3500-4000kwh per jaar. Maar waar baseer je dit op?
5.12 m2 is bruto! Dus dat is geen gegevens waar je iets mee kan vergelijken.....
Ze zijn 4,41 m² Netto en dat is met spiegels! In werkelijkheid zou je bij het berekenen van een systeem met hun Heatpipes beter kunnen rekenen met 2.23m2 (Zicht oppervlakte van de buizen) dit is ook na 3 jaar nog actief. En dat betekend dat je uit eindelijk een vermogen hebt met 3x24 van 402 liter van 20-60 graden. En bij 4x24 536 liter. Nu zal die de eerste paar jaar van het plaatsen dus iets meer kunnen zijn door het gebruik van spiegels maar dit is dus waar je uiteindelijk beland.
Dat ik ook gelijk de reden waarom ik nooit iets met spiegels meer verkoop! Niet mee te rekenen en een Collector zo als wij die leveren laat nagenoeg geen vermogen verlies zien na 15 jaar. Waar bij Spiegel systemen zeer sterk verlies laten zien over de eerst 3-5 jaar.
Een veel groter probleem is de heatpipe kop. Deze goedkoper versie is helemaal niet zo geschikt voor verwarmingsondersteuning! 12mm is best om te huilen eigenlijk en van ook het oppervlakte nog willen vergroten met spiegels en ook dat er nog extra door willen drukken..... Het rendement van dat type collector zal is de praktijk niet erg hoog zijn neem ik aan.....
Waarom sluit je trouwens een Hottub aan op een wisselaar ? je hebt toch een CV gevuld vat? dan kun je toch prima de water rond de onderste wisselaar nemen om te tank af te koelen in de zomer en de Hottub te verwarmen?
Even twee dingen niet door elkaar halenwoeta schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:50:
[...]
Als je het zo bekijkt klinkt het wel heel goed jaWare het niet dat het vanmorgen in de kamer 19,5 graden was, en het dus niet mooi op temperatuur gehouden is (thermostaat stond ingesteld op 20,5 graden)
[...]
Waar en hoe zou de juiste manier zijn dan? Hier zit de sensor eigenlijk vlak na het mengventiel.
Het zonneboiler systeem werkt meer dan goed! 14483 Wh binnen halen op een dag als gister op 21.12.2021 laat zien dat het systeem doet wat hij moet doen. Dit zit grotendeels in de Kop van de Rivusol Heatpipe collector en het smart booster systeem waarmee het rendement van de collector hoger word gehouden. De temperaturen zeggen niks! Jij kunt niet zien hoeveel energie er tegelijkertijd uit het vat word onttrokken terwijl de zonneboiler draait.......
Dat jou huis niet op temperatuur word gehouden heeft niks te maken met de zonneboiler! Je hebt een WP en retourverhoging. De zonneboiler helpt maar de warmtepomp zou de rest moeten doen.
De zonneboiler heeft 14483 Wh toegevoegd aan je CV water.......
Stilstandsverlies? Ik dacht dat je toch warmte daarheen wilde, als voorverwarming voor je SWW?Baapje327 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:05:
Nja zo werkt t nu, de wp houd dus altijd 400l oid warm, dus als ik de warme aanvoer dicht et, en die direct naar de vvw laat lopen (net zoals koelen idd), dan scheelt dat wel wat stilstandverlies.
En het ligt wellicht ook aan je WP (L/W, W/W, modulerend?). Wordt die blij van zo'n buffervat, of is het inderdaad alleen maar extra volume om warm te houden?
Een 'verdeler' kan heel 'makkelijk' zijn hoor, zoals 't vat zelf, of een paar T-stukken. Gegeven twee pompen is er vast iets van verdeling.Er zitten geen verdelers of moeilijke constructies tussen, maar wel 2 pompen die de kamer thermostaat nu aanstuurt. Want die pompen t water van het vat naar de vvw en weer terug.
Volgens mij moet ik die pompen laten aansturen door de wp via het contact voor extra pomp. En dan de aansturing an de wp in de woonkamer hangen en de wp dus alles laten bepalen/aansturen. Anders heb je t risico dat de wp pomp, de andere pompen kapot drukt. Toch?
Voor zover mij bekend ga je bij meerdere pompen in hetzelfde circuit (WP t/m VVW) altijd uit van een open verdeler, zodat die pompen elkaar nimmer in de weg zitten. In hoeverre gelijk op pompen (soms of vaak) ook goed gaat, durf ik je niet te zeggen.
Heeft iemand dit wel eens gezien?
Alle HP's hebben nog een ijslaagje erop, behalve 1..
/f/image/IYO4cbR1B7uA42YZTPLVzIvL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door woeta op 22-12-2021 14:33 ]
Bedankt voor het constructief afbranden van de installatie die ik al heb staan. Het helpt ook echt om te vertellen dat jullie t niet meer verkopen. Wordt mijn vraag niet mee beantwoord en je helpt ook niet.Solar Masters schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:53:
[...]
Dat is dan dus een goedkope 123 karminofen nep CPC.
5.12 m2 is bruto! Dus dat is geen gegevens waar je iets mee kan vergelijken.....
Ze zijn 4,41 m² Netto en dat is met spiegels! In werkelijkheid zou je bij het berekenen van een systeem met hun Heatpipes beter kunnen rekenen met 2.23m2 (Zicht oppervlakte van de buizen) dit is ook na 3 jaar nog actief. En dat betekend dat je uit eindelijk een vermogen hebt met 3x24 van 402 liter van 20-60 graden. En bij 4x24 536 liter. Nu zal die de eerste paar jaar van het plaatsen dus iets meer kunnen zijn door het gebruik van spiegels maar dit is dus waar je uiteindelijk beland.
Dat ik ook gelijk de reden waarom ik nooit iets met spiegels meer verkoop! Niet mee te rekenen en een Collector zo als wij die leveren laat nagenoeg geen vermogen verlies zien na 15 jaar. Waar bij Spiegel systemen zeer sterk verlies laten zien over de eerst 3-5 jaar.
Een veel groter probleem is de heatpipe kop. Deze goedkoper versie is helemaal niet zo geschikt voor verwarmingsondersteuning! 12mm is best om te huilen eigenlijk en van ook het oppervlakte nog willen vergroten met spiegels en ook dat er nog extra door willen drukken..... Het rendement van dat type collector zal is de praktijk niet erg hoog zijn neem ik aan.....
Omdat ik t cv water niet in m'n hottub wil. Ik heb d'r geen andere wisselaar tussen zitten.Waarom sluit je trouwens een Hottub aan op een wisselaar ? je hebt toch een CV gevuld vat? dan kun je toch prima de water rond de onderste wisselaar nemen om te tank af te koelen in de zomer en de Hottub te verwarmen?
Als ik een externe wisselaar ertussen zet met pomp dan zou dat inderdaad kunnen, maar dan moet ik ook de bovenste warmtewisselaar gebruiken voor boosterfunctie bijv voor de collectoren, anders dan heb ik weinig voordeel van een andere constructie natuurlijk.
@Baapje327 ik heb geen warmtemeter op mn ZB, dus geen exacte data. We verbruiken ca 40m3 gas per jaar voor SWW voor 4 volwassenen.
Ik denk dat in jouw situatie
- een boiler erbij ervoor zorgt dat je een klein beetje extra warmte oogst ( meer boiler inhoud, dus gemiddeld een lagere temperatuur, dus heatpipes kunnen hun warmte eerder kwijt).
- je deels hogere temperatuurwater krijgt, dus minder doorstroomverwarmer nodig. wellicht wel iets meer WP gebruik, maar dat is COP voordelig.
Als je veel maanden per jaar nog E of G verbruik hebt zou ik in ieder geval collector oppervlak bijplaatsen.
- een boiler erbij ervoor zorgt dat je een klein beetje extra warmte oogst ( meer boiler inhoud, dus gemiddeld een lagere temperatuur, dus heatpipes kunnen hun warmte eerder kwijt).
- je deels hogere temperatuurwater krijgt, dus minder doorstroomverwarmer nodig. wellicht wel iets meer WP gebruik, maar dat is COP voordelig.
Als je veel maanden per jaar nog E of G verbruik hebt zou ik in ieder geval collector oppervlak bijplaatsen.
Eigenlijk juist in een los vat, het huidige vat wordt nooit kouder dan de retour van de vvw, 22 graden oid en alles wat het warmer wordt gaat voornamelijk de vloer in. Nu is t een graad of 30 wat de wp maakt, dus het scheelt niet zoveel. En de vvw trekt dit vat altijd koud.Gwaihir schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:10:
[...]
Stilstandsverlies? Ik dacht dat je toch warmte daarheen wilde, als voorverwarming voor je SWW?
Andere oplossing is om dus de wp op 2/3 water te laten halen en dat direct naar de vvw, dan blijft t bovenste stuk warm. Maar echt warm wordt t niet denk ik. (tenzij je daar de collectoren op zet in de bovenste warmtewisselaar natuurlijk) wordt het wel complexer van.
L/w modulerend (Panasonic) denk t wel, zou best kunnen dat ie z'n flow niet kwijtkan direct op de vvw. Maar dat zou ik moeten testen.En het ligt wellicht ook aan je WP (L/W, W/W, modulerend?). Wordt die blij van zo'n buffervat, of is het inderdaad alleen maar extra volume om warm te houden?
Het vat zelf is een verdeler, de wp zit er direct op, en de vvw ook. Die 2 pompen zitten in het vvw deel omdat 1 pomp te weinig flow geeft, dus 2e ertussen gezet. 1 voor en 1 na de vvw verdeler. Ik heb oude vvw, dus dat is niet zo best meer qua flow.Een 'verdeler' kan heel 'makkelijk' zijn hoor, zoals 't vat zelf, of een paar T-stukken. Gegeven twee pompen is er vast iets van verdeling.
Ja die open verdeler is bij mij dus het vat zelf.Voor zover mij bekend ga je bij meerdere pompen in hetzelfde circuit (WP t/m VVW) altijd uit van een open verdeler, zodat die pompen elkaar nimmer in de weg zitten. In hoeverre gelijk op pompen (soms of vaak) ook goed gaat, durf ik je niet te zeggen.
Als ik de kleppen zo zet dat de wp naar de vvw pompt, en de 2 pompen op het 'extra pomp' contact van de wp zet, dan pompen ze allemaal tegelijkertijd dezelfde kant op.
Denk je dat dat goed gaat?
Top dank!BarryH schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:03:
@Baapje327 ik heb geen warmtemeter op mn ZB, dus geen exacte data. We verbruiken ca 40m3 gas per jaar voor SWW voor 4 volwassenen.
Ja collector oppervlakte komt er zeker bij want is nodig voor het cosmetische
Ik heb alleen wp en doorstromer. Ik heb nog wel wat doorstromer verbruik in april mei soms, als de verwarming nog draait. Want dan wordt t vat koud getrokken door de vvw. Wordt wel alle warmte van de collectoren benut, maar dus wel iets meer doorstromer verbruik.
Nu draai ik wel positief vanaf maart tot en met oktober (Nov net niet meer) met de pv panelen, maar minder verbruik is altijd mooi meegenomen. Ik denk dat een kleiner vat erbij, in April, mei, Sept en okt het doorstromer verbruik zal minimaliseren. En wss de wp wat meer verbruiken.
Maar dat is dus de afweging waar ik over twijfel.
@Baapje327 Als je het 2e vat een SWW vat maakt, heb je zoiezo een paar graden voordeel (omdat je 1 overdracht mist (vattemp naar water door spiraal)
Kan je WP evt. ook een 2e (SWW) circuit aansturen en verwarmen?
dan kan je in de avond de WP gebruiken om het SWW vat naar 55 of 60 graden te brengen (aanvullend op resultaat ZBcollector)
dan kan je in de avond de WP gebruiken om het SWW vat naar 55 of 60 graden te brengen (aanvullend op resultaat ZBcollector)
Heel lastig, want ik zou het tweede vat dan graag boven willen hebben ivm sneller warm water. Wp leidingen die kant op krijgen is niet zo makkelijk.BarryH schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:21:
Kan je WP evt. ook een 2e (SWW) circuit aansturen en verwarmen?
Ja, precies. Maar dat wil je dus (voor koelen en mogelijk ook verwarmen) anders gaan doen.Baapje327 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:12:
Het vat zelf is een verdeler, de wp zit er direct op, en de vvw ook.
Ik kan dat verhaal niet plaatsen. Twee pompen in serie? Zou die VVW niet schoongespoeld moeten worden dan? (Of één krachtiger pomp krijgen?)Die 2 pompen zitten in het vvw deel omdat 1 pomp te weinig flow geeft, dus 2e ertussen gezet. 1 voor en 1 na de vvw verdeler. Ik heb oude vvw, dus dat is niet zo best meer qua flow.
[...]
Als ik de kleppen zo zet dat de wp naar de vvw pompt, en de 2 pompen op het 'extra pomp' contact van de wp zet, dan pompen ze allemaal tegelijkertijd dezelfde kant op.
Denk je dat dat goed gaat?
Ik heb hier vier pompen die in één systeem hetzelfde proceswater rondpompen, maar die kunnen elk altijd hun ding doen (radiatoren, VVW, haard, WP) en schakelen en moduleren alle vier (min of meer) onafhankelijk van elkaar.
Ja kloptGwaihir schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:16:
[...]
Ja, precies. Maar dat wil je dus (voor koelen en mogelijk ook verwarmen) anders gaan doen.
Tja, nieuwe vvw is de oplossing, maar de vloer noch de keuken is toe aan vervanging, en dit werkt best. Deze pompen had ik al, de wp heeft een krachtigere pomp, dus dat zou een mooie test zijn.Ik kan dat verhaal niet plaatsen. Twee pompen in serie? Zou die VVW niet schoongespoeld moeten worden dan? (Of één krachtiger pomp krijgen?)
Ja hier dus 2 los draaiende circuiten. Waarvan 1 dus 2 pompen heeft die hetzelfde doen.Ik heb hier vier pompen die in één systeem hetzelfde proceswater rondpompen, maar die kunnen elk altijd hun ding doen (radiatoren, VVW, haard, WP) en schakelen en moduleren alle vier (min of meer) onafhankelijk van elkaar.
Het systeem is hier niet vooraf ontworpen. Mijn installateur snapte niks van wp's en verder werkt t systeem eigenlijk goed.
Maar ik vond dingen verbeteren leuk, dus dat is een soort hobby geworden afgelopen jaren. Leer steeds meer bij en achteraf had ik wel wat dingen anders gedaan, maar dat is achteraf...
@Baapje327 eventueel een warmtepompboiler met een ZB spiraal?
1 buis waar het vacuum er niet meer is? Dan zou het uiteinde ook wit moeten zijn geworden (ipv zilver).woeta schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:50:
Heeft iemand dit wel eens gezien?
[Afbeelding]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ja mooie optie maar beetje te duur. Met een grove schatting haal ik het er niet echt uit vrees ik.BarryH schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:29:
ja dat zou de meest mooie oplossing zijn wss, maar vrij prijzig. dat haal ik er nooit uit.BarryH schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:29:
Dus je gaat met een water/gloor mengsel door een niet behandelde stalen wisselaar?Baapje327 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:57:
Omdat ik t cv water niet in m'n hottub wil. Ik heb d'r geen andere wisselaar tussen zitten.
Als ik een externe wisselaar ertussen zet met pomp dan zou dat inderdaad kunnen, maar dan moet ik ook de bovenste warmtewisselaar gebruiken voor boosterfunctie bijv voor de collectoren, anders dan heb ik weinig voordeel van een andere constructie natuurlijk.
Als je effect van het chloor wilt zien, moet je dat met een RVS wisselaar doen, toch?Solar Masters schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:42:
Dus je gaat met een water/gloor mengsel door een niet behandelde stalen wisselaar?
Een stalen wisselaar met steeds vers van zuurstof voorzien water erbij roest toch sowieso wel weg?
Is vers water zonder chloor, en laat hem leeglopen na gebruik, dus is altijd droog.Gwaihir schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:39:
[...]
Als je effect van het chloor wilt zien, moet je dat met een RVS wisselaar doen, toch?
Een stalen wisselaar met steeds vers van zuurstof voorzien water erbij roest toch sowieso wel weg?
Denk dat t wel meevalt eigenlijk.
Je merkt het vanzelf. Voor vers water is 't verstandige dacht ik kathodisch beschermd (en geëmailleerd) staal, RVS, of koper.Baapje327 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 06:58:
[...]
Is vers water zonder chloor, en laat hem leeglopen na gebruik, dus is altijd droog.
Denk dat t wel meevalt eigenlijk.
Ja I know, miss dat ik er nog een wisselaar tussen zet tzt, maar de lijst met klusjes is lang en niet echt directe urgentieGwaihir schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:06:
[...]
Je merkt het vanzelf. Voor vers water is 't verstandige dacht ik kathodisch beschermd (en geëmailleerd) staal, RVS, of koper.

Goedenavond,
Ik heb interesse in een zonneboiler voor tapwater en vloerverwarming. Kan er iemand mij advies geven?
Huidige situatie:
- A label huis
- beneden vloerverwarming en boven ltv radiatoren.
- cv aanvoer 40 graden
- 3 personen korte douches. Totaal 15 minuten.
- huidig gasverbruik 600 m3 waarvan 360 voor verwarming en 240 voor warmwater.
- zonnepanelen 12 stuks op westen
Zit te denken aan een investering in zonneboiler van 200 liter , heatpipes, oost dak opstelling. Tapwater en cv ondersteuning.
Vragen:
1. wat zou mijn besparing zijn op gas?
2. Is de gekozen opstelling voldoende?
Ik heb interesse in een zonneboiler voor tapwater en vloerverwarming. Kan er iemand mij advies geven?
Huidige situatie:
- A label huis
- cv aanvoer 40 graden
Zit te denken aan een investering in zonneboiler van 200 liter , heatpipes, oost dak opstelling. Tapwater en cv ondersteuning.
Vragen:
200 l is veel te weinig om enige impact te hebben op je CV.Chronotjai schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 23:42:
Goedenavond,
Huidige situatie:
- A label huis
- cv aanvoer 40 graden
Vragen:
Grof gerekend zal je circa de helft van je SWW met de zon kunnen opwarmen.
Gezien je laag verbruik, en dus kort stookseizoen is je besparing op CV heel erg laag, zelfs al zou je een veel grotere boiler zetten. De warmte die je oogst van Oktober tot April is echt heel beperkt.
Bovendien, door je richting op het oosten is je rendement al vrij laag. Je gaat vooral energie oogsten van pakweg 9h tot 14h, en dan begint je boiler al temperatuur te verliezen, dus met douches in de ochtend kan het al zijn dat je net niet toekomt in het tussenseizoen.
Ja eens, het ligt niet aan de ZB installatie, die warmte wordt idd lekker binnengeharktSolar Masters schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:13:
[...]
Even twee dingen niet door elkaar halen
Het zonneboiler systeem werkt meer dan goed! 14483 Wh binnen halen op een dag als gister op 21.12.2021 laat zien dat het systeem doet wat hij moet doen.
Dat jou huis niet op temperatuur word gehouden heeft niks te maken met de zonneboiler! Je hebt een WP en retourverhoging. De zonneboiler helpt maar de warmtepomp zou de rest moeten doen.
Ik vroeg mij af wat gebruikelijk is om te doen bij retourverhoging. Loopt het 'standaard' circuit door het vat, en wordt dat teruggekoeld met de koude retour van vvw (huidige situatie bij mij), of is het gebruikelijker om buiten het vat om te gaan, en dan met kleine beetjes warm water die retour te verhogen?
Mijn gevoel zegt dat dit laatste wenselijker is, ook omdat je dan niet door het vat heen pompt als het koud is (en dus het vat aan het opwarmen bent met de WP).
Verder nog wellicht een interessant datapuntje, en dat is dat mijn 12 PV panelen (390 wp per stuk = 4690 wp totaal), vandaag 18kWh hebben opgewekt, waar de 4 collectorrekken 16kWh hebben gedaan.
Qua dakoppervlak ontloopt het elkaar niet zo veel...
Dat is dan op het zichtvlak van de panelen en collectoren 0,93KWh voor de panelen per m2 en 2.0KWh voor de collectoren.woeta schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 19:47:
Verder nog wellicht een interessant datapuntje, en dat is dat mijn 12 PV panelen (390 wp per stuk = 4690 wp totaal), vandaag 18kWh hebben opgewekt, waar de 4 collectorrekken 16kWh hebben gedaan.
ik wil een zonneboiler toevoegen aan mijn systeem, voor ondersteuning CV en SWW. Het mag gerust groot zijn (10m2 bijvoorbeeld), moet niet als het niet relevant is.
huidig systeem: grond/water warmtepomp met ingebouwd SWW vat van ~180L. Laten we het de combi noemen. Spijtig genoeg geen extra spiraal in dat SWW vat. Modulerende pomp, geen CV-buffervat momenteel.
ik vrees dat dat moeilijk wordt...
optie 1: ofwel een soort zonneboilervat waarmee ik het brine-water opwarm? Mag dat? virtueel eigenlijk de grond-bron warmer maken voordat het de WP binnengaat.
optie 2: ofwel het 'koud' water voorverwarmen voordat het het SWW vat binnengaat, maar dan geen effect op CV, enkel op SWW.
optie 3: een combinatie van zowel optie 1 als 2?
optie 4: iets anders? iets met een parallel opstelling voor verwarming?
brine (gesloten loop) en zonneboiler zijn allebei met glycol/antivries, dus ik zie daar wel potentieel.
Een van de doelen is om het aantal start-cycli van de WP te verminderen in de zomer, geen/minder SWW runs meer nodig.
Nota: o.a. de grote premies trekken me aan (in België).
huidig systeem: grond/water warmtepomp met ingebouwd SWW vat van ~180L. Laten we het de combi noemen. Spijtig genoeg geen extra spiraal in dat SWW vat. Modulerende pomp, geen CV-buffervat momenteel.
ik vrees dat dat moeilijk wordt...
optie 1: ofwel een soort zonneboilervat waarmee ik het brine-water opwarm? Mag dat? virtueel eigenlijk de grond-bron warmer maken voordat het de WP binnengaat.
optie 2: ofwel het 'koud' water voorverwarmen voordat het het SWW vat binnengaat, maar dan geen effect op CV, enkel op SWW.
optie 3: een combinatie van zowel optie 1 als 2?
optie 4: iets anders? iets met een parallel opstelling voor verwarming?
brine (gesloten loop) en zonneboiler zijn allebei met glycol/antivries, dus ik zie daar wel potentieel.
Een van de doelen is om het aantal start-cycli van de WP te verminderen in de zomer, geen/minder SWW runs meer nodig.
Nota: o.a. de grote premies trekken me aan (in België).
Optie 4, denk ik.ouhaha schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:21:
Verwarmingsondersteuning lijkt me geen groot probleem. Een warmtepomp kan doorgaans ingesteld worden om z'n CV-pomp ruim te laten draaien in het verwarming seizoen. Draag de warmte van de warmtecollector middels een warmtewisselaar over op de retour van de VVW en klaar ben je.
Dezelfde werkwijze kan 's zomers gebruikt worden om een overschot aan warmte van de collector via je passieve koeling naar de bron van je WP te dirigeren. Je hebt dan ook van een grote collector nimmer stagnatie en voor veel WP bronnen is die regeneratie erg goed.
Volstaat voor SWW die 180 liter voor je? Dan is het voor SWW net iets lastiger, maar toch niet meteen hopeloos. Je vat heeft tenslotte wel een spiraal aangesloten op het ("CV") circuit van WP. Het kost kost wat meer creativiteit (driewegklep(pen)? en / of nog een warmtewisselaar? misschien een externe pomp), maar die warmte moet te bezorgen zijn in dat vat..
Je hebt inderdaad twee keer "water met glycol" maar omwille van de hoge druk die in een zonneboiler kan optreden, lijkt het me niet handig beide circuits tot één circuit te willen koppelen.
Optie 1 zou de WP heel kort een heel warme 'bron' opleveren. Kost je flink geld en kan je WP erg weinig mee, denk ik. En inderdaad zou 't al snel te warm water zijn voor de WP. Optie twee klopt niet: je veronderstelt dan dat je altijd staat te douchen (de hele dag onder een druppelstraal) wanneer de warmtecollector warmte geeft.
Ik weet niet of het echt de moeite is om kosten te maken om een zonneboiler in te zetten voor CV. Mijn Vaillant zonneboiler op het zuidwesten verzorgt enkel SWW. Sinds november brengt die amper wat op, zelfs op zonnige dagen krijgt hij het 250L vat niet boven de 35 a 40 graden. Dus tijdens de 4-5 maanden wanneer je de warmte net nodig hebt, heb je net amper opbrengst. Een beetje hetzelfde probleem als met zonnepanelen.
Kan iemand mij vertellen wat het materiaal is dat je ziet om de buisisolatie waterdicht te krijgen, met een tie wrap eromheen zo te zien, zodat het regenwater er niet in loopt en zo je isolatie binnendringt? Zie de plaatjes hieronder, van https://www.123zonneboile.../aansluiten-solarleiding/. Of misschien weet iemand een andere manier om dit waterdicht te krijgen?

Je zou kunnen proberen met vulkaniserende tape. Maar zou zelf voor een complete kap gaan met wol.TimoDimo schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:28:
Kan iemand mij vertellen wat het materiaal is dat je ziet om de buisisolatie waterdicht te krijgen, met een tie wrap eromheen zo te zien, zodat het regenwater er niet in loopt en zo je isolatie binnendringt? Zie de plaatjes hieronder, van https://www.123zonneboile.../aansluiten-solarleiding/. Of misschien weet iemand een andere manier om dit waterdicht te krijgen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een complete kap: bedoel je daarmee dan dat er een soort afdakje boven de fitting is gemaakt, zodat het sowieso droog blijft? En dan ook nog geïsoleerd met wol? Bedoel je minerale wol trouwens (steen- of glaswol)? Zijn er bepaalde merken die dat hebben of is dat universeel voor alle collectoren toe te passen?Dapdodo schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:38:
[...]
Je zou kunnen proberen met vulkaniserende tape. Maar zou zelf voor een complete kap gaan met wol.
Leeg verfblik of emmertje, in proces industrie de isolatievriendjes vragen. En steenwol er om heen.TimoDimo schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:19:
[...]
Een complete kap: bedoel je daarmee dan dat er een soort afdakje boven de fitting is gemaakt, zodat het sowieso droog blijft? En dan ook nog geïsoleerd met wol? Bedoel je minerale wol trouwens (steen- of glaswol)? Zijn er bepaalde merken die dat hebben of is dat universeel voor alle collectoren toe te passen?
Of lap armaflex overheen vouwen en PVC tape voor vogeltjes.
Oké, dat klinkt wel eenvoudig. Mooi! Dus gewoon eerst steenwol omheen wikkelen. Dan een blik, of plastic emmertje van een verpakking of zo nemen. Daar een gat in maken en door de fitting heen steken. En dan denk ik dat je de kieren rond het gat tussen het emmertje en de buis nog wat met tape kunt dichtmaken, zodat het lekdicht is.Dapdodo schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:38:
[...]
Leeg verfblik of emmertje, in proces industrie de isolatievriendjes vragen. En steenwol er om heen.
Of lap armaflex overheen vouwen en PVC tape voor vogeltjes.
Of misschien inderdaad maar gewoon alles alleen met tape doen. Dat ligt er een beetje aan hoe ver de isolatie reikt van de solarbuis (die is wel waterdicht).
Bedankt voor je inbreng!
ok dank U. dan is het vooral om SWW te maken, en aantal start cycli (warmtepomp) in de zomer te beperken.Slonzo schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:43:
Ik weet niet of het echt de moeite is om kosten te maken om een zonneboiler in te zetten voor CV. Mijn Vaillant zonneboiler op het zuidwesten verzorgt enkel SWW. Sinds november brengt die amper wat op, zelfs op zonnige dagen krijgt hij het 250L vat niet boven de 35 a 40 graden. Dus tijdens de 4-5 maanden wanneer je de warmte net nodig hebt, heb je net amper opbrengst. Een beetje hetzelfde probleem als met zonnepanelen.
Het was niet voor in het putje winter (hoewel er soms zonnige dagen zijn). Maar eeder de tussen seizoenen zoals september/oktober, en maart/april.
[ Voor 11% gewijzigd door ouhaha op 16-01-2022 22:39 ]
ik had eerder open vraag: wat is het verschil in efficiëntie van een zonneboiler, als hem rond de 30-35C zijn warmte kwijt kan, tegenover rond 55-60C ?
Kortom hoe evolueert de efficiëntie met de temperatuur in het zonneboiler circuit. Weet iemand dat?
Het is om te weten of het interessanter is, de warmte in de winter en tussenseizoenen uit een zonneboiler, te gebruiken voor CV (30-35C) of SWW (55-60C). Ik vermoed dat dit ook een beetje afhangt van de buitentemperatuur (hoeveel warmte hij verliest).
Een W/W warmtepomp heeft, zeg maar als voorbeeld, een COP van 2.7 voor B0W55, en 4.6 voor B0W35. Het is dus in het voordeel om de zonneboiler in te zetten voor SWW als je het zo bekijkt (kortom een kWh warmte aan 55-60C kost me meer in elektra dan een kWh warmte aan 30-35C met de warmtepomp).
Nu als de zonneboiler bijna geen kWh levert op 55C in putje winter, tenzij hij er misschien 2 of 3 keer zoveel zou leveren aan 35C (dit is dus de vraag!), omdat deze minder verliezen heeft (vlakteplaat als voorbeeld), dan is het misschien toch zinvoller om elke kWh in te zetten voor CV, zelf zijn het er weinig.
Ik dacht mijn systeem zo te bouwen, dat op de retour van de zonneboiler (dus na afnamen door SWW vat), ik de warmte neem om het richting CV ondersteuning te sturen (simpele water/water warmtewisselaar met CV). Dan blijft de onderkant van het SWW-vat wel max op 35C. Niet perfect (meer verlies in SWW vat?), maar ook geen drama denk ik dan, het vat is namelijk groot genoeg, en de warmtepomp springt bij om er meer te maken, kleinere voorraad dus. Stel dat het toch efficiënter is om het voor SWW eerst te gebruiken, dan zet ik de warmtewisselaar naar CV maar in boven de 55C retour van de zonneboiler.
Het tweede wat ik met simpele water/water warmtewisselaar kan doen, is de bron regenereren met de overschot aan zonneboiler warmte. Stel de retour temperatuur gaat boven de 75C, dan begin ik deze zijn warmte naar de bron door te geven. Dit zou ook ideaal zijn tegen stagnatie/saturatie, om zo de glycol veel langer te laten leven.
Alternatief (wild) idee : gewoon de voorziening doen om de zonneboiler overschot naar de bron te duwen. Dit *kan* ook dienen om de bron op te warmen richting WP in het tussenseizoen. Zelfde circuit. Veel simpeler.
Kortom hoe evolueert de efficiëntie met de temperatuur in het zonneboiler circuit. Weet iemand dat?
Het is om te weten of het interessanter is, de warmte in de winter en tussenseizoenen uit een zonneboiler, te gebruiken voor CV (30-35C) of SWW (55-60C). Ik vermoed dat dit ook een beetje afhangt van de buitentemperatuur (hoeveel warmte hij verliest).
Een W/W warmtepomp heeft, zeg maar als voorbeeld, een COP van 2.7 voor B0W55, en 4.6 voor B0W35. Het is dus in het voordeel om de zonneboiler in te zetten voor SWW als je het zo bekijkt (kortom een kWh warmte aan 55-60C kost me meer in elektra dan een kWh warmte aan 30-35C met de warmtepomp).
Nu als de zonneboiler bijna geen kWh levert op 55C in putje winter, tenzij hij er misschien 2 of 3 keer zoveel zou leveren aan 35C (dit is dus de vraag!), omdat deze minder verliezen heeft (vlakteplaat als voorbeeld), dan is het misschien toch zinvoller om elke kWh in te zetten voor CV, zelf zijn het er weinig.
Ik dacht mijn systeem zo te bouwen, dat op de retour van de zonneboiler (dus na afnamen door SWW vat), ik de warmte neem om het richting CV ondersteuning te sturen (simpele water/water warmtewisselaar met CV). Dan blijft de onderkant van het SWW-vat wel max op 35C. Niet perfect (meer verlies in SWW vat?), maar ook geen drama denk ik dan, het vat is namelijk groot genoeg, en de warmtepomp springt bij om er meer te maken, kleinere voorraad dus. Stel dat het toch efficiënter is om het voor SWW eerst te gebruiken, dan zet ik de warmtewisselaar naar CV maar in boven de 55C retour van de zonneboiler.
Het tweede wat ik met simpele water/water warmtewisselaar kan doen, is de bron regenereren met de overschot aan zonneboiler warmte. Stel de retour temperatuur gaat boven de 75C, dan begin ik deze zijn warmte naar de bron door te geven. Dit zou ook ideaal zijn tegen stagnatie/saturatie, om zo de glycol veel langer te laten leven.
Alternatief (wild) idee : gewoon de voorziening doen om de zonneboiler overschot naar de bron te duwen. Dit *kan* ook dienen om de bron op te warmen richting WP in het tussenseizoen. Zelfde circuit. Veel simpeler.
[ Voor 4% gewijzigd door ouhaha op 18-01-2022 00:32 ]
Ben je dan niet je bron aan het opwarmen in een periode dat je juist een zo laag mogelijke Ta wilt?
En als je bron (te)veel stroming heeft ben je het gewoon aan het affakkelen.
Kun je beter wat PV neerleggen, dat levert nog wat op.
ik heb al PV, en nog dak over...bbbrumbrum schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 00:33:
Ben je dan niet je bron aan het opwarmen in een periode dat je juist een zo laag mogelijke Ta wilt?
dat terzijde, er is toch een deel seizoenverschuiving tussen buitenlucht en bron, dus bron opwarmen is goed voor de koudere periode wat later. Nu met stroming, heb je gewoon energie verloren, dat is wel een punt.
Nu hoeveel ga ik koelen? een paar duizenden kWh? dat is weinig tegenover wat ik er op jaarbasis uithaal.
Correct, je wil een lagere Ta, maar op zicht wat help je dat deze 2-3 graden lager is? dat je iets beter koelt? De bron kan al veel koelen... Dan heb je iets meer circulatiepomp nodig in de zomer om dezelfde koeling te bereiken, heel klein probleem in de zomer met PV.
Mijn vraagt blijft: wat is de efficiëntie van de zonneboiler in functie van de watertemperatuur?
[ Voor 51% gewijzigd door ouhaha op 18-01-2022 01:24 ]
@ouhaha Als de boiler nog een lage temperatuur heeft wordt er veel meer warmte van de collector naar de boiler afgevoerd.
ik heb een keer een belgisch onderzoek erover gelezen.
bv. dit:
https://vdstoel.nl/ons-ho...gieomzetters/zonneboiler/
ik heb een keer een belgisch onderzoek erover gelezen.
bv. dit:
https://vdstoel.nl/ons-ho...gieomzetters/zonneboiler/
Hoe lager de cv temperatuur hoe sneller en dus meer vermogen van de zon kun je in je vloer stoppen.ouhaha schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 01:14:
[...]
ik heb al PV, en nog dak over...
dat terzijde, er is toch een deel seizoenverschuiving tussen buitenlucht en bron, dus bron opwarmen is goed voor de koudere periode wat later. Nu met stroming, heb je gewoon energie verloren, dat is wel een punt.
Nu hoeveel ga ik koelen? een paar duizenden kWh? dat is weinig tegenover wat ik er op jaarbasis uithaal.
Correct, je wil een lagere Ta, maar op zicht wat help je dat deze 2-3 graden lager is? dat je iets beter koelt? De bron kan al veel koelen... Dan heb je iets meer circulatiepomp nodig in de zomer om dezelfde koeling te bereiken, heel klein probleem in de zomer met PV.
Mijn vraagt blijft: wat is de efficiëntie van de zonneboiler in functie van de watertemperatuur?
In de winter overdag 35 graden binnen trekken en daarmee verwarmen cv is mogelijk. Als je sww naar 50/60 graden wilt hebben dan in de winter vrijwel geen opbrengst.
Dus verschil is 0 bij sww versus alles wat je vangt aan vermogen op 35 graden.
Hoeveel je vangt kan niemand zeggen. Hangt van plek in Nederland en bewolking af.
Is dit ongeveer antwoord op je vraag?
dank U alle 3, het antwoord ongeveer op de vragen dat ik had.
Ik ben van plan wat vacuümbuizen te installeren op een woning uit 2015. Ik weet niet precies wat voor dakpannen maar ziet er bijzonder uit.
De CV ketel gaat de deur uit. Ik dacht de rookgas afvoer pijp eruit te trekken, in plaats daarvan een rond 125 pvc buis, 90 graden bocht en dan een 45 graden bocht voor de zonneboiler slangen. Wordt dat waterdicht of is hier een betere oplossing voor?
Bij voorbaat dank.
De CV ketel gaat de deur uit. Ik dacht de rookgas afvoer pijp eruit te trekken, in plaats daarvan een rond 125 pvc buis, 90 graden bocht en dan een 45 graden bocht voor de zonneboiler slangen. Wordt dat waterdicht of is hier een betere oplossing voor?
Bij voorbaat dank.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
water misschien wel, maar vliegjes en ander vliegend ongedierte niet. Wel echt dicht makenbusscherski schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:19:
Ik ben van plan wat vacuümbuizen te installeren op een woning uit 2015. Ik weet niet precies wat voor dakpannen maar ziet er bijzonder uit.
Bij voorbaat dank.
Ja ik gebruik wel PUR in de buisDapdodo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:43:
[...]
water misschien wel, maar vliegjes en ander vliegend ongedierte niet. Wel echt dicht maken
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Sinds afgelopen vrijdag een hrsolar top senz 200 hero 3 in huis staan. Er is op de website van hrsolar (buiten de downloads) niet heel veel meer over te vinden. Ik heb deze uit laten breiden met een elektrisch element. Jammer genoeg nog niet zo veel zon gehad. De instellingen die je kunt doen in de advanced controller zijn niet heel uitgebreid uitgelgd. Als ik het goed gezien heb is deze controller eigenlijk een rebrand van de RESOL DeltaSol SL eens kijken wat ik daar kan vinden.
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Je kunt een dakdoorvoer voor zonneboiler buizen gebruiken zijn in enkele en dubbele uitvoering te verkrijgen.busscherski schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:19:
Bij voorbaat dank.
Met pvc vraag ik me af hoe je dat goed dicht krijgt rond de buis.
Ach, je kunt een (schuin) naar beneden gerichte buis prima dicht purren. Zo is 't hier ook gedaan met draden voor PV, welke bovengronds komen in een haag (en dus onzichtbaar).Bartolomus schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:42:
Je kunt een dakdoorvoer voor zonneboiler buizen gebruiken zijn in enkele en dubbele uitvoering te verkrijgen.
Met pvc vraag ik me af hoe je dat goed dicht krijgt rond de buis.
Want, @busscherski: wat een lomp iets ga je dan op je dak zetten! Koop gewoon een dakdoorvoer(kap) die hiervoor gemaakt is
Ja is ook wel een beetje groot ja.Gwaihir schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:34:
[...]
Ach, je kunt een (schuin) naar beneden gerichte buis prima dicht purren. Zo is 't hier ook gedaan met draden voor PV, welke bovengronds komen in een haag (en dus onzichtbaar).
Want, @busscherski: wat een lomp iets ga je dan op je dak zetten! Koop gewoon een dakdoorvoer(kap) die hiervoor gemaakt is.
De rookgas afvoer gaat door een rond 125 gat in de vorm en kleur van de andere dakpannen. Wat dat betreft leuk als die kan blijven.
Koop bijv.busscherski schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:03:
De rookgas afvoer gaat door een rond 125 gat in de vorm en kleur van de andere dakpannen. Wat dat betreft leuk als die kan blijven.

Ik heb geluk dat ze er lang over hebben gedaan om de zonneboiler te plaatsen, sinds 2022-01-1 lijkt de subsidie verhoogt:
https://solarmagazine.nl/...die-voor-ruimteverwarming
Bron: YouTube: YouTube
Zoals bekend gemaakt in de staatscourant: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-1718.html
En het staat op de site van het RVO: https://www.rvo.nl/subsid...ningeigenaren/zonneboiler
https://solarmagazine.nl/...die-voor-ruimteverwarming
Bron: YouTube: YouTube
Zoals bekend gemaakt in de staatscourant: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-1718.html
En het staat op de site van het RVO: https://www.rvo.nl/subsid...ningeigenaren/zonneboiler
Vanaf 26 januari 2022 heeft u recht op de verhoogde subsidiebedragen voor zonneboilers. Dit geldt voor aanvragen die vanaf 26 januari zijn ingediend en waarbij de zonneboiler is geïnstalleerd op of na 1 januari 2022. Is uw zonneboiler voor 1 januari 2022 geïnstalleerd? Dan geldt het lagere bedrag van 2021.
[ Voor 45% gewijzigd door MetalfanBlackness op 26-01-2022 21:19 . Reden: staatscourant + site rvo ]
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Wellicht helpt het je, kort geleden heb ik met deze dakdoorvoer de solarleidingen naar buiten gebracht.busscherski schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:19:
Bij voorbaat dank.
1 pan verwijderen en deze doorvoer daarvoor in de plaats. Vast geklopt op de pannen er omheen. Dit werkte prima.
[ Voor 6% gewijzigd door Hendrik85 op 27-01-2022 10:28 ]
Ik lees veel tegenstrijdige berichten als het gaat om het nut van zonnecollectoren in een 'normale' huisopstelling. Vandaar dat ik graag wat advies/kritiek krijg op mijn situatie.
Ik ben voornemens van het gas af te gaan als dit ook financieel aantrekkelijk is. Voorwaarde is dat het niet ten kosten mag gaan van (teveel) comfort.
Huidige situatie:
165m2 opp.
24 zonnepanelen (flink overschot. bedoeling was elektrisch rijden)
2 zonnecollectoren en 200L vat
2 werkenden, geen kinderen
Ruimte voor een opstelling op zolder (buffervaten zouden niet in de weg staan)
Op dit moment is dit hoe het erbij staat
:strip_exif()/f/image/nSVlTcSeAFVe82Uu0MHlTYq8.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals ik het nu begrijp zou het voor mij een verstandige keuze zijn om:
- Warmtepomp 8kw
- 2x buffervat (hoog & laag gescheiden)
- 2x zonnecollectoren blijven gebruiken
Hoe kijken jullie hier tegenaan en wat zou je me aanraden als setup?
Ook heb ik de wens om enkele ruimtes (kantoor, slaapkamer) te voorzien van lucht/lucht airco systeem. Zou de keuze van het vaste systeem hierdoor anders moeten?
Ideaal is natuurlijk dat het ook toekomst-proof is aan te sturen
Ik ben voornemens van het gas af te gaan als dit ook financieel aantrekkelijk is. Voorwaarde is dat het niet ten kosten mag gaan van (teveel) comfort.
Huidige situatie:
165m2 opp.
24 zonnepanelen (flink overschot. bedoeling was elektrisch rijden)
2 zonnecollectoren en 200L vat
2 werkenden, geen kinderen
Ruimte voor een opstelling op zolder (buffervaten zouden niet in de weg staan)
Op dit moment is dit hoe het erbij staat
:strip_exif()/f/image/nSVlTcSeAFVe82Uu0MHlTYq8.jpg?f=fotoalbum_large)
- Warmtepomp 8kw
Hoe kijken jullie hier tegenaan en wat zou je me aanraden als setup?
Ook heb ik de wens om enkele ruimtes (kantoor, slaapkamer) te voorzien van lucht/lucht airco systeem. Zou de keuze van het vaste systeem hierdoor anders moeten?
Ideaal is natuurlijk dat het ook toekomst-proof is aan te sturen
[ Voor 10% gewijzigd door bokko88 op 31-01-2022 16:39 ]
@bokko88 lijkt me meer een wp topic vraag dan een zb topic vraag....
Heeft je ZB vat een spiraal vrij?
zo ja, dan:
1/ wp L/W aanschaffen, buffervat is niet nodig, want je VVW kan voldoende bufferen
2/ deze het huis laten verwarmen en via de vrije spiraal je boiler laten opwarmen
zo nee:
dan vat vervangen of evt. een tweede vat erbij of in totaal 2 vaten waarbij je prio 1 vat je SWW is met een spiraal waarmee je WP het vat opwarmt en het tweede SWW vat ook opwarmen met de zonnecollector en gebruiken voor cv onderstuening via de 2e spiraal
zo ja, dan:
1/ wp L/W aanschaffen, buffervat is niet nodig, want je VVW kan voldoende bufferen
2/ deze het huis laten verwarmen en via de vrije spiraal je boiler laten opwarmen
zo nee:
dan vat vervangen of evt. een tweede vat erbij of in totaal 2 vaten waarbij je prio 1 vat je SWW is met een spiraal waarmee je WP het vat opwarmt en het tweede SWW vat ook opwarmen met de zonnecollector en gebruiken voor cv onderstuening via de 2e spiraal
De ZB heeft helaas geen spiraal vrij.BarryH schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:52:
@bokko88 lijkt me meer een wp topic vraag dan een zb topic vraag....
zo ja, dan:
zo nee:
Ondersteund de zonnecollector in deze situatie ook het SWW? Aangezien de zonnecollector vooral warmte oplevert wanneer de verwarming geen warmtevraag heeft.
@bokko88 maak maar eigen topic met je situatie en je plan, want dit gaat meer over WP dan ZB en als er wat reacties komen is het anders niet meer te volgen en krijg je reacties gebaseerd op het niet overzien van je situatie en vraag
iemand een idee hoe ik een platenwissselaar kan berekenen?
Ik wil namelijk zonneboiler laten naverwarmen via een platenwisselaar...
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Ik heb een grof model gemaakt. Maar hoe zet je een excel hier op het forum?Icekiller2k6 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:35:
iemand een idee hoe ik een platenwissselaar kan berekenen?
voorbeeldje van wisselaars: https://www.aquariatics.be/c-4984314/warmtewisselaars/
@Bartolomus als je google hebt kun je het mss op gdrive hebben en public toegankelijk maken? 
@ouhaha bedankt, het was eerder om te zien hoe ik kon bereken welke kw versie ik nodig heb..
@ouhaha bedankt, het was eerder om te zien hoe ik kon bereken welke kw versie ik nodig heb..
[ Voor 33% gewijzigd door Icekiller2k6 op 01-02-2022 08:46 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Zonder spiraal voor de WP vormt dat vat inderdaad nogal een uitdaging. En losse warmtewisselaar + pomp zouden je de mogelijkheid geven die ene spiraal voor beide te gebruiken. Maar wellicht ligt vervangen dan toch voor de hand (simpeler, geen langjarige meerkosten / efficiëntie verlies).bokko88 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:33:
- Warmtepomp 8kw
Dat tweede vat, daar zie ik het nut niet van. Je hebt geen enorme collector en het is vlakke plaat. Dus ik zou CV-ondersteuning maar laten zitten. En als je het toch wilt: waarom niet rechtstreeks de warmte overdragen op de VVW retour, wat is er te bufferen?
Probeer eens https://www.econo.nl/berekening-warmtewisselaar-oppervlakteIcekiller2k6 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:36:
@Bartolomus als je google hebt kun je het mss op gdrive hebben en public toegankelijk maken?
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
@Rimco bedankt, maar lijkt me onmogelijk om in te vullen correct.. de delta tussen warm water invoer en uitvoer is toch 100% afhankelijk van hoeveel kw je kunt afgeven aan je koud water../
@Icekiller2k6 Dus? Als je niet helemaal de juiste invoervariabelen hebt voor de manier waarop de berekening is ingericht, dan moet je een paar keer itereren. So what?