Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:03

Seafarer

XXX

Icekiller2k6 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:35:
iemand een idee hoe ik een platenwissselaar kan berekenen?
Ik wil namelijk zonneboiler laten naverwarmen via een platenwisselaar... :)
Naverwarmen met een........
Cv ketel?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:04
@Seafarer belgie, mazout. Stroom is te prijzig.

[ Voor 28% gewijzigd door Icekiller2k6 op 01-02-2022 19:14 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kan je met die mazout ketel ook douchen?
Dan heb je zowie zo 22 kW tot je beschikking.
Veel gas cv ketels cw3 zijn minimaal 22kW dan neem je zo een platen warmtewisselaar. Meestal 10 plaatjes.
Tref je er eentje met 12 of 15 plaatjes dan zit je al beter.
Zou toch moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Seafarer 35kw :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Vermogen voldoende.

Maar wil je het vat opwarmen of naverwarmen met die mazout ketel?
Is het een aan/uit brander of modulerend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Qua regeling is het bijverwarmen van het vat wel 'n stuk eenvoudiger dan een doorstroomverwarmer maken die een voldoende stabiele douchetemperatuur oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Ik heb een warmtepompboiler (https://mirage-energy.be/wp-content/uploads/2020/04/Atc.pdf) met 1 spiraal. Deze is voor de zonneboiler...
Tevens wil ik niet 260 liter warm houden indien niet nodig.. :)
Mazoutbrander is aan/uit (bijna nooit modulerend in Belgie).
We hebben warm water op zeer selectieve momenten nodig. Dus er kan een domotica oplossing gemaakt voor worden ala binnen 5 min gaan we ons douchen. Tevens is dit nodig omdat de boiler 9 meter van het huis staat (zoals tevens de hele verwarmingsinstallatie in de garage staat).

[ Voor 6% gewijzigd door Icekiller2k6 op 02-02-2022 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-09 13:25
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:36:
@Bartolomus als je google hebt kun je het mss op gdrive hebben en public toegankelijk maken? :)

@ouhaha bedankt, het was eerder om te zien hoe ik kon bereken welke kw versie ik nodig heb..
Ok als het goed is dit hem dan.
https://drive.google.com/...OY2VrEB/view?usp=drivesdk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gwaihir schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:34:
Qua regeling is het bijverwarmen van het vat wel 'n stuk eenvoudiger dan een doorstroomverwarmer maken die een voldoende stabiele douchetemperatuur oplevert.
Daar denk ik toch anders over. Vooral omdat het een aan/uit brander is. Als je water uit een vat gaat naverwarmen met 35 kW dan krijg je heel veel start stops achter elkaar omdat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Hoe warmer het te verwarmen leiding water is hoe moeilijker het wordt.

Dus gewoon een platenwarmtewisselaar nemen en daar koud leiding water doorheen voeren dan kan de ketel makkelijker zijn warmte kwijt. En blijft de temperatuur stabieler.

Of bedoel jij met "bijwarmen" het vat of een deel van het vat verwarmen dan zou ik inderdaad daar voor kiezen want dan kan de ketel makkelijker zijn warmte kwijt. Regelt makkelijker en inderdaad een stabielere temperatuur. Vat is dan een buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:13:
Of bedoel jij met "bijwarmen" het vat of een deel van het vat verwarmen dan zou ik inderdaad daar voor kiezen want dan kan de ketel makkelijker zijn warmte kwijt. Regelt makkelijker en inderdaad een stabielere temperatuur. Vat is dan een buffer.
Dat. Vat is begrijp ik een SWW vat van voldoende omvang om slechts 1x (per dag of paar dagen) verwarmd te hoeven worden. Bijverwarmen, want het vat heeft al een andere warmte bron / bronnen (zon en een WP lees ik inmiddels), dus is het logischerwijs niet helemaal koud.

De ellende die je met naverwarmen zou krijgen beschrijf je aardig. Maar met 35kW kun je ook geen doorstroomverwarmer maken vanaf koud water; dat is nog teveel. Hij zou nog gelijk weer afslaan op de ketelthermostaat (en als die hoog genoeg staat je dan wel een linke stoot water van boven de 90 graden meegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Icekiller2k6 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:53:
Ik heb een warmtepompboiler (https://mirage-energy.be/wp-content/uploads/2020/04/Atc.pdf) met 1 spiraal. Deze is voor de zonneboiler...
Tevens wil ik niet 260 liter warm houden indien niet nodig.. :)
Mazoutbrander is aan/uit (bijna nooit modulerend in Belgie).
We hebben warm water op zeer selectieve momenten nodig. Dus er kan een domotica oplossing gemaakt voor worden ala binnen 5 min gaan we ons douchen. Tevens is dit nodig omdat de boiler 9 meter van het huis staat (zoals tevens de hele verwarmingsinstallatie in de garage staat).
Ah ja, zo wordt het toch uitdagend. De originele boiler aangesloten op de mazout ketel is er niet meer?
Of altijd elektrisch warmwater gehad met een boiler in huis? Zo ja dan zou ik die vervangen door weer een elektrische maar dan met spiraal erin en daar de ketel op aansluiten. Dan kun je altijd kiezen elektrisch of mazout. En heb je warm water dicht bij huis.

Ik mis iets in dit verhaal. Je wilt een mazout ketel financieel laten winnen van een warmte pomp boiler met warmwater bereiding. Ik vraag me af wie er wint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gwaihir schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:21:
[...]

Dat. Vat is begrijp ik een SWW vat van voldoende omvang om slechts 1x (per dag of paar dagen) verwarmd te hoeven worden. Bijverwarmen, want het vat heeft al een andere warmte bron / bronnen (zon en een WP lees ik inmiddels), dus is het logischerwijs niet helemaal koud.

De ellende die je met naverwarmen zou krijgen beschrijf je aardig. Maar met 35kW kun je ook geen doorstroomverwarmer maken vanaf koud water; dat is nog teveel. Hij zou nog gelijk weer afslaan op de ketelthermostaat (en als die hoog genoeg staat je dan wel een linke stoot water van boven de 90 graden meegeven).
:) Toch kan dat meevallen bedenk ik me net. Oudere mazout ketels hebben een grote water inhoud dat is ook een mooie buffer. Maar het wordt krapjes.
Edit: Flinke regendouche. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
er is geen boiler op de mazoutketel, momenteel hebben we een gewone elektrische boiler binnenshuis.
Als ik me niet vergis heeft de buderus een water tank van 60l + algemene leiding :).

Ik zit met de beperking van 1 extra kring in mijn boilervat, zodat ik niet 2 aparte kringen kan maken (zonneboiler en CV verwarming). Dan blijft dus enkel een platenwisselaar over in mijn opinie.

[ Voor 59% gewijzigd door Icekiller2k6 op 03-02-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Icekiller2k6 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:18:
er is geen boiler op de mazoutketel, momenteel hebben we een gewone elektrische boiler binnenshuis.
Als ik me niet vergis heeft de buderus een water tank van 60l + algemene leiding :).

Ik zit met de beperking van 1 extra kring in mijn boilervat, zodat ik niet 2 aparte kringen kan maken (zonneboiler en CV verwarming). Dan blijft dus enkel een platenwisselaar over in mijn opinie.
Als je het zelf kunt dan zou ik het proberen, omdat de ketel zelf al 60 ltr. buffer heeft. Grootste breekpunt is de pomp die in het sanitaire water komt. Die moet temperatuur en sanitair water geschikt zijn. En die zijn duuuuuur.

Of had jij een ander idee. De platenwisselaar in het zonneboiler circuit? Maar kan die spiraal in de boiler wel minimaal 25 kW verstouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, via allerlei omzwervingen ben ik toch weer op het idee aanbeland om weer een zonneboiler te plaatsen. Althans; het verkennen van de mogelijkheid.

Huidige situatie: CV Ketel met (voorheen) in serie aangesloten zonneboiler op het dak. Ik zeg voorheen; want dat ding is vorig jaar bevroren en al dan niet door een combinatie met roest volledig doorgerot. Was zo lek als een mandje, dus die heb ik er tussenuit gehaald.
Echter; Alle leidingen liggen natuurlijk al naar het dak. Deze kunnen vrij makkelijk weer in ere hersteld worden.

Schans ligt er ook al; en is missshien ook te hergebruiken als ik een geschikte kandidaat kan vinden.

Plan was sowieso om deze zomer de overstap naar warmtepomp te maken. Dan blijft alleen de vraag over wat te doen met SWW. Extra zonnepanelen kan ik overigens niet kwijt. Heb er 21 liggen, en mijn omvormer heeft geen hogere capaciteit.

Ik zie twee goede opties,
- Split WPBoiler, zoals een Atlantic Calypso. Hierbij wel gebonden aan 270 liter.
- Zonneboiler setup. Hierbij makkelijker om naar 400 liter te gaan.

In het laatste geval is het ook weer een gevalletje door de bomen het bos niet meer zien. :)
Waar zonnepanelen in algemeenheid dezelfde maatvoering hebben, lijkt dat met zonnecollectoren niet het geval te zijn.

De specs van de huidige setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UtE5IWG1CgCyo12L1bZUUbAb0Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pvasomxgpBm4QYXWWBQEHDPi.png?f=user_large

Formaat is 1937 x 1022.
Vraag 1: kent iemand collectoren die qua formaat ongeveer gelijk zijn, zodat ik de schans plug-and-play kan gebruiken?

Vraag 2: de combinaties die ik zie gaan bij 400 liter uit van 4 collectoren. Die kan ik niet kwijt. Zelf samenstellen van een combinatie leidt m.i. tot het vervallen van de subsidies. Iemand een idee hoe hiermee om te gaan?

edit: Voorbeeld: bij HRSolar kom je op de Nero:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEAXqY-y_w1tiKKa8P-C_GtilWc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7uihc9fwf2hjKfhsX1sdwtKp.png?f=user_large

Of de HPC 2,5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIGipAcTA2fJ1qxHUVIGY2MRcGM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tjsdkO8c38sGz66ZXihaIXx5.png?f=user_large

Denk dat ik de laatste wel kwijt kan. Maar zal dan wel een nieuwe schans inhouden. En extra ballast. Kost ook de hoofdprijs niet met 150 euro per stuk overigens.

Grotere uitdaging is een combinatie vinden van 400L vat met 2 collectoren. Ik zou in feite een 200L op de bon moeten hebben en een 400L in de doos zeg maar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWhXGD_IsZzCCeAbIeTyicKho_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cNJzG0Al9zOpWyx2ZtXzG1qq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dQ2AFnrERcHShRdOd99ccW0MJU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lt0YgU6mGCoKCRgzfJkyJWqZ.png?f=user_large

Maar dan kom ik inclusief 1000 euro meerprijs bovenop de set op 4226, met een subsidie van 1210. Lijkt me inmiddels niet heel rendabel meer.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Ik ben ook in de markt voor een ZB systeem en een WP.
Hoofddoel van de ZB is vooral mijn zwembad van 40m3 te verwarmen in de warmere maanden zodat het zwembadwarmtepompje wat er nu op staat het flink wat rustiger aan mag doen.
2x 24 pipes worden het waarschijnlijk.
Daarnaast is het dan ook prettig om het sww wat voor te kunnen verwarmen buiten het zwembadseizoen als de ZB er toch staat.

Het zwembadwater zal ik door een aparte RVS wisselaar laten lopen. Ik kreeg de tip om de zwembadwisselaar direct op de leiding vanaf de collector aan te sluiten, maar ik vraag me af of dat wel zo slim is omdat dat wel heel heet kan worden.

De nieuwe warmtepomp (LG V mono 5kw heb ik op het oog) wil ik direct mee laten lopen op de vvw, zodat ik ook kan koelen in de zomer. De warmte die die de ZB opwekt buiten het zwembadseizoen wil ik in een buffervat (300 ltr denk ik) stoppen als voorverwarming voor sww naar de combiketel.

Is dit de meest efficiënte methode? Ik maak met de ZB nu geen gebruik om de vvw op te warmen. Maar is dat wel de moeite waard als je elke keer de buffer leegtrekt door de sww?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
Ondersteuning vloerverwarming is zeker de moeite waard:
Een zb kan makkelijker water van 20 naar 40 brengen dan van 40 naar 60
En je vvw heeft veel draaiuren, dus de zb wordt vaak afgekoeld en kan daardoor weer warmte oogsten.
Als je je collector vrij steil plaatst werkt het helemaal goed . Zie @Helhond

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Bartolomus
DuikKees schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:01:
Ik ben ook in de markt voor een ZB systeem en een WP.
Hoofddoel van de ZB is vooral mijn zwembad van 40m3 te verwarmen in de warmere maanden zodat het zwembadwarmtepompje wat er nu op staat het flink wat rustiger aan mag doen.
2x 24 pipes worden het waarschijnlijk.
Daarnaast is het dan ook prettig om het sww wat voor te kunnen verwarmen buiten het zwembadseizoen als de ZB er toch staat.

Het zwembadwater zal ik door een aparte RVS wisselaar laten lopen. Ik kreeg de tip om de zwembadwisselaar direct op de leiding vanaf de collector aan te sluiten, maar ik vraag me af of dat wel zo slim is omdat dat wel heel heet kan worden.

De nieuwe warmtepomp (LG V mono 5kw heb ik op het oog) wil ik direct mee laten lopen op de vvw, zodat ik ook kan koelen in de zomer. De warmte die die de ZB opwekt buiten het zwembadseizoen wil ik in een buffervat (300 ltr denk ik) stoppen als voorverwarming voor sww naar de combiketel.

Is dit de meest efficiënte methode? Ik maak met de ZB nu geen gebruik om de vvw op te warmen. Maar is dat wel de moeite waard als je elke keer de buffer leegtrekt door de sww?
Op de vloerverwarming aansluiten heeft inderdaad meer zin. Het maakt toch niet uit of je sww of vloerverwarming opwarmt. Het gaat er om maximaal rendement te halen en dan heeft vloerverwarming de beste kaarten. Ook al is aan het einde van de dag je vat koud door het leeg trekken van de vloerverwarming je hebt maximaal geoogst.

Zwembad rechtstreeks op je zonneboiler via WW kan slim zijn. Technisch moet je apparatuur dat natuurlijk wel kunnen hebben. Ik ben dit voor mijn systeem nog aan overwegen. Ik zou trouwens voor titanium gaan.
Enkele overwegingen kunnen zijn:
Voor:
- efficiënter (minder verlies door vat straling is natuurlijk geen issue in de zomer)
- hogere delta T dus kleinere WW nodig. (Alleen zomer)
- 1 pomp minder nodig.
Nadelen:
- buiten zomer seizoen verwarmen of ijsvrij houden is mogelijk maar iets ingrijpender. (Flow route anders maken, software ondersteuning die daarbij hoort).
- systeem wordt naar mijn mening iets ingewikkelder. Maar dat hangt denk ik ook af van je uitgangspunten hoe het systeem zou moeten werken.

• DuikKees
Thanks, vvw heeft dan meer zin inderdaad.

Ik moet nog even goed puzzelen hoe het aansluitschema dan zou zijn als ik ook de WP mee wil laten draaien als het nodig is, maar ook nog kan koelen via de vvw in de zomer.

Na de WW loopt het water ook nog door de zwembadWP heen, maar die zal weinig meer te doen hebben is te hopen. Met een bypass en kraan kan ik de flow langs de WW regelen.

Titanium is beter inderdaad. Ik zag deze langskomen: https://www.azalp.nl/g2-3...0T4dKabeF3M8aAn-xEALw_wcB

Wat bedoel je of de apparatuur het wel kan hebben? Zou het glycol te heet kunnen worden voor de WW?
Het lijkt me dat ik door de WW en het relatief koude zwembadwater de temperatuur goed laag kan houden.
Buiten zomerseizoen verwarmen gaat gewoon weer via de zwembadWP.

• Gwaihir
  • Niet online
DuikKees schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:01:
Ik kreeg de tip om de zwembadwisselaar direct op de leiding vanaf de collector aan te sluiten, maar ik vraag me af of dat wel zo slim is omdat dat wel heel heet kan worden.
Hoe zou je het - even afgezien van de driewegklep die het naar elders stuurt als je SWW opwarmt e.d. - anders willen doen dan? Dat zwembad houdt de warmtecollector wel koel hoor. Ik neem aan dat je toch al voortdurend water je zwembad in pompt, daar kan dan simpelweg die warmtewisselaar permanent tussen.

• DuikKees
Gwaihir schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:13:
[...]

Hoe zou je het - even afgezien van de driewegklep die het naar elders stuurt als je SWW opwarmt e.d. - anders willen doen dan? Dat zwembad houdt de warmtecollector wel koel hoor. Ik neem aan dat je toch al voortdurend water je zwembad in pompt, daar kan dan simpelweg die warmtewisselaar permanent tussen.
Tja, zo dus. Via een klep op het watercircuit.
Overdag staat de pomp voortdurend aan inderdaad.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Bartolomus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:46:
[...]

Op de vloerverwarming aansluiten heeft inderdaad meer zin. Het maakt toch niet uit of je sww of vloerverwarming opwarmt. Het gaat er om maximaal rendement te halen en dan heeft vloerverwarming de beste kaarten. Ook al is aan het einde van de dag je vat koud door het leeg trekken van de vloerverwarming je hebt maximaal geoogst.
Ik zou wel eens van iemand willen horen, die geen vloer verwarming heeft, maar een grootte fancoil heeft.
Hoe efficiënt dat is.

Ik snap volkomen dat je nu geen beton buffer meer hebt, maar als sommige oudere huizen een hoger gas verbruik hebben door vloerverwarming. Dan lijkt het me ook jammer dat je geoogste warmte soms te snel verloren gaat. Ligt natuurlijk helemaal aan de vloerconstructie en verlies naar buiten.
Vloerverwarming blijft ook s'nachts verlies geven. Die fancoil zet je uit.

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
En dan morgens weer als een gek draaien om alles op temperatuur te krijgen. Dat kost niks.

Met warmtepomp maximaal nachts 1 graad verval.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Adriaan71 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:14:
[...]

En dan morgens weer als een gek draaien om alles op temperatuur te krijgen. Dat kost niks.

Met warmtepomp maximaal nachts 1 graad verval.
Ik denk dat we mekaar even niet volgen.

Met geoogste zonnewarmte wordt altijd aanbevolen om die in de vloer te dumpen. Meeste warmte wordt binnengeharkt.
Mij leek het beter en zeker sneller om de kamer te verwarmen met een fancoil zodat je niet direct alle zonnewarmte verbruikt.

De discussie nachtverlaging ga ik niet aan. Ik heb nog nooit wetenschappelijk bewijs gezien. :)

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
Ik stel de vraag hier want kom er niet helemaal uit.

Een kennis van mij heeft een Vaillant warmtepompboiler gekocht. Het gaat om de 270 liter versie met extra spiraal. Dit omdat hij dacht dat hij z’n huidige zonne collectoren (die er met de bouw uit 2007) zijn geplaatst. Het gaat om twee platte platen die op het dak zitten.

Nu is er dus een soort van zonneboiler op aangesloten die het water eerst voorverwarmd voor het naar de cv ketel gaat.

Nu is mijn vraag:

Kan het spiraal gebruiken om de zonnecollectoren op aan te sluiten? Er is namelijk geen sturing bekend voor zover ik het kan zien.

De één zegt wel dat het kan en de andere weer niet.

https://www.vaillant.nl/p...0020285056-02-1878929.pdf

Dit is de manual van het vat.

[ Voor 10% gewijzigd door Possible op 10-02-2022 22:55 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• BarryH
@Possible Tja, beetje onduidelijk met welk idee die spiraal erin zit.
Je zou met een zonneboiler controller wellicht wat kunnen doen. Maar dan moet je wel een temperatuursensor in/op de boiler kunnen plaatsen die de controller de boiler temperatuur verteld. De controller kan dan, door te vergelijken met de temperatuur van de collector, beslissen of de pomp van de ZB aangezet moet worden.
Kortom: maar eens kijken wat de huidige ZB controller kan (neem aan dat die er ook is)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Possible schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:54:
Ik stel de vraag hier want kom er niet helemaal uit.

Een kennis van mij heeft een Vaillant warmtepompboiler gekocht. Het gaat om de 270 liter versie met extra spiraal. Dit omdat hij dacht dat hij z’n huidige zonne collectoren (die er met de bouw uit 2007) zijn geplaatst. Het gaat om twee platte platen die op het dak zitten.

Nu is er dus een soort van zonneboiler op aangesloten die het water eerst voorverwarmd voor het naar de cv ketel gaat.

Nu is mijn vraag:

Kan het spiraal gebruiken om de zonnecollectoren op aan te sluiten? Er is namelijk geen sturing bekend voor zover ik het kan zien.

De één zegt wel dat het kan en de andere weer niet.

https://www.vaillant.nl/p...0020285056-02-1878929.pdf

Dit is de manual van het vat.
Ja die spiraal is om een andere warmtebron op aan te sluiten. Maar het systeem wat je erop aansluit moet een eigen besturing systeem en pomp hebben.

Dat zit niet in de warmtepompboiler. Je heb dus alleen een spiraal ter beschikking.

Sluit je een zonnesysteem aan van Vaillant kan het een en ander communiceren met ebus. Maar het blijft dus een eigen systeem wat gebruik maakt van de spiraal voor warmte

Dit is het systeem maar dan met een gewone boiler. Maar exact het zelfde.

afgifteAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-eEbUiJg-oh4wgHS3QEHoNvPMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B2Bh0HT5C6dwgbTfTuB8yrjZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMl6v40LSDUtbcumukzIhBEL4Nw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6fMMGN4HzXuXmRs87EX6qF02.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Adriaan71 op 11-02-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Adriaan71 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:09:
[...]

Ja die spiraal is om een andere warmtebron op aan te sluiten. Maar het systeem wat je erop aansluit moet een eigen besturing systeem en pomp hebben.

Dat zit niet in de warmtepompboiler. Je heb dus alleen een spiraal ter beschikking.

Sluit je een zonnesysteem aan van Vaillant kan het een en ander communiceren met ebus. Maar het blijft dus een eigen systeem wat gebruik maakt van de spiraal voor warmte

Dit is het systeem maar dan met een gewone boiler. Maar exact het zelfde.

afgifte[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thx. Ja er is inderdaad een aparte boiler met voorverwarmd tapwater. Hier zal waarschijnlijk ook de sturing in zitten.

De temperatuur sensor hoeft dus ook niet in de boiler zelf om te meten? DIt zal de besturing van de zonneboiler alsnog zelf doen dus ?

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 11-02-2022 09:00 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Possible Je kan ook de ZB zo laten, die als feed in voor de VWP boiler gebruiken. Die laatste zal dan nog maar weinig hoeven doen, muv de wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
BarryH schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:05:
@Possible Je kan ook de ZB zo laten, die als feed in voor de VWP boiler gebruiken. Die laatste zal dan nog maar weinig hoeven doen, muv de wintermaanden.
Ja dat is een optie.. Dus gewoon de toevoer wat nu naar de CV gaat naar de inlaat van de warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Possible schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:45:
De temperatuur sensor hoeft dus ook niet in de boiler zelf om te meten? DIt zal de besturing van de zonneboiler alsnog zelf doen dus ?
Lijkt me dat je wel 'n sensor van het oude naar het nieuwe vat over moet zetten, ja.

[ Voor 71% gewijzigd door Gwaihir op 11-02-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Maar wat @BarryH zegt zou ook gewoon kunnen toch? Dan je het voorverwarmde tapwater wat nu door de zonneboiler gedaan wordt doorstuurt naar de koud water ingang van het vat.

Op die manier heb je dus geen 10-15 graden water toevoer maar 40+ ? (ik weet niet precies hoe groot dat vat is, maar bij 50 liter zou het wel ophouden denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Possible In de zomer waarschijnlijk ook wel 80 graden water. Hangt helemaal af van SWW verbruik, instralingshoeken, instellingen ZB controller, etc.

Als de huidie ZB gewoon functioneert, zou ik het zo simpel mogelijk houden. Op het moment dat je de VWP boiler direct aan de ZBcollector hangt moet je namelijk in de regeling eea ook goed uitdenken: Je wil primair warmte van de zon en daarna aanvullen met de VWP functie. Dus dan krijg je iets van overdag de VWP niet laten draaien want dan kan de ZB het opwarmen doen. MAAR: wat dan als je eerder warmte nodig hebt.
Met allebei de eigen boiler en serieel geschakeld is het veel makkelijker.
Eventueel tweaken zou nog kunnen door met een circulatiepomp water tussen de boilers te rouleren, b.v. in de zomer. Dan heb je effectief alle boilerliters voor de ZB beschikbaar. Maar ook dan opletten: dus b.v. alleen circuleren als de ZB heel heet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
BarryH schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:38:
@Possible In de zomer waarschijnlijk ook wel 80 graden water. Hangt helemaal af van SWW verbruik, instralingshoeken, instellingen ZB controller, etc.

Als de huidie ZB gewoon functioneert, zou ik het zo simpel mogelijk houden. Op het moment dat je de VWP boiler direct aan de ZBcollector hangt moet je namelijk in de regeling eea ook goed uitdenken: Je wil primair warmte van de zon en daarna aanvullen met de VWP functie. Dus dan krijg je iets van overdag de VWP niet laten draaien want dan kan de ZB het opwarmen doen. MAAR: wat dan als je eerder warmte nodig hebt.
Met allebei de eigen boiler en serieel geschakeld is het veel makkelijker.
Eventueel tweaken zou nog kunnen door met een circulatiepomp water tussen de boilers te rouleren, b.v. in de zomer. Dan heb je effectief alle boilerliters voor de ZB beschikbaar. Maar ook dan opletten: dus b.v. alleen circuleren als de ZB heel heet is.
Ja dat lijkt mij het verstandigste...

Dit is hem overigens (links naast de ketel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18Xk3zGwUOFTyn9Hpfijoukgv-Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bi3q5q5nV0x6xhGG3pe85bol.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Possible
BarryH schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:38:
Als de huidie ZB gewoon functioneert, zou ik het zo simpel mogelijk houden.
vs.
Hangt helemaal af van SWW verbruik, instralingshoeken, instellingen ZB controller, etc. [..]

Zoals het laatste stukje al aangeeft, is twee vaten als gezamenlijk één boiler niet zondermeer de simpelste oplossing. Vanwege legionellabeveiliging en stilstandsverliezen lijkt het me op lange duur ook niet de meest economische.

Het sluit nu wel makkelijk aan :). Maar aan zo'n circulatiepomp zou ik dan echt niet beginnen; voel je die behoefte dan is dat dus het moment om het overbodige voor-vat er tussenuit te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geloof toch dat ik het helemaal niet dichtgerekend krijg om een nieuwe zonneboiler neer te zetten. Zelfs terwijl de helft van het werk al gedaan is. Kost me minimaal 3000 euro als ik uit ga van 400 liter en 2 collectoren.

Losse boiler kost me 2000. Voordat ik die 1000 euro eruit heb zijn we 15 jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@MikeyMan incl. subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yup...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWhXGD_IsZzCCeAbIeTyicKho_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cNJzG0Al9zOpWyx2ZtXzG1qq.png?f=user_large

Tel daar 1000 euro meerprijs bij op voor 400 ipv 200 liter en je bent er.

[ Voor 58% gewijzigd door MikeyMan op 11-02-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@MikeyMan waarom een grotere boiler?

en is dat de subsidie die per 1/1/2022 geldt?

of een gratis boiler:
https://zonneboilermagazi...3-solmax-zonnecollectoren

[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 11-02-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@MikeyMan de boiler komt straks toch wel binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BarryH schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:19:
@MikeyMan waarom een grotere boiler?

en is dat de subsidie die per 1/1/2022 geldt?

of een gratis boiler:
https://zonneboilermagazi...3-solmax-zonnecollectoren
Heb een flink bad en twee badkamers. Denk het met 200 liter zeker niet te redden. Zeker niet als ik over ben op een warmtepomp.

3 collectoren kan ik helaas niet meer kwijt. Maar eens kijken wat die verder in de aanbieding hebben.

edit: denk dat daar het struikelblok zit.

Ik kan maar twee collectoren kwijt, en daarmee is automatisch de subsidie beperkt. En een set met >200 liter en 2 collectoren waar ook subsidie op geldt is niet te vinden.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 11-02-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:14:
Tel daar 1000 euro meerprijs bij op voor 400 ipv 200 liter en je bent er.
1000 euro extra om in plaats van een 200 liter vat een 400 liter te nemen? Dat klinkt als een héél groot verschil. De eerste de beste site die ik los trek, heeft het over de helft..

Inderdaad zal je subsidie blijven hangen op de omvang van je collector. Als die niet mee groeit, doet je subsidie dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gwaihir schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:15:
[...]

1000 euro extra om in plaats van een 200 liter vat een 400 liter te nemen? Dat klinkt als een héél groot verschil. De eerste de beste site die ik los trek, heeft het over de helft..

Inderdaad zal je subsidie blijven hangen op de omvang van je collector. Als die niet mee groeit, doet je subsidie dat ook niet.
Dat is het prijsverschil bij HRsolar, uitgaande van een boiler met 2 spiralen, ook eentje voor de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Possible schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:45:
[...]

Thx. Ja er is inderdaad een aparte boiler met voorverwarmd tapwater. Hier zal waarschijnlijk ook de sturing in zitten.

Lijkt me wel dat er ook een sensor op de boiler moet om de pomp van de zonne-energie te regelen voor de boiler te warm wordt in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
  • Laatst online: 08-01 20:55
Goededag.

Ik heb al wat rond gezocht, maar ik kan het juiste antwoord niet direct vinden, vandaar mijn volgende vraag.

Ik ben een zonneboiler aan het instaleren met 3x 30 heatpipes.

- Welke isolatie kan ik het beste gebruiken voor leidingen die buiten liggen, dus die blootstaan aan weer en wind en zon? (Rvs ribbenbuis dn20)

- welke buis isolatie kan ik het beste gebruiken voor de leidingen die binnen liggen? (Cv buis 22mm)

Ik heb hier ook stukken gelezen over mensen die hun leidingen dubbel isoleren, eerst met hittebestendige isolatie en daarna met goedkopere isolatie.

Dit lijkt mij ook wel wat, maar ik kan zo de gebruikte type isolatie niet vinden.

Alvast bedankt voor ieder antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Rob21tq schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:57:
Goededag.

Ik heb al wat rond gezocht, maar ik kan het juiste antwoord niet direct vinden, vandaar mijn volgende vraag.

- Welke isolatie kan ik het beste gebruiken voor leidingen die buiten liggen, dus die blootstaan aan weer en wind en zon? (Rvs ribbenbuis dn20)

- welke buis isolatie kan ik het beste gebruiken voor de leidingen die binnen liggen? (Cv buis 22mm)

Ik heb hier ook stukken gelezen over mensen die hun leidingen dubbel isoleren, eerst met hittebestendige isolatie en daarna met goedkopere isolatie.

Dit lijkt mij ook wel wat, maar ik kan zo de gebruikte type isolatie niet vinden.

Ga je de hele wijk van warm water voorzien in de zomer?

Eerlijk, hoe ga je overhitting voorkomen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Rob21tq schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:57:
Goededag.

Ik heb zelf op het dak geen ribbelbuis gebruikt maar koper glad. Dit ivm de weerstand die ribbelbuis geeft. De pomp kan dan meer volume rondpompen. Voor isolatie even zoeken naar HT isolatie is in verschillende diktes te krijgen maar soms via backorder als die niet op voorraad ligt en je wilt iets bijzonders. Twee keer isoleren is jammer want je kunt gewoon hetzelfde bereiken met 1 * isoleren.
Isolatie die te zien is aan de buitenkant wordt vaak extra tape omheen gedaan zodat vogels de isolatie niet meenemen. Ik vond dat zelf niet mooi en heb een rubber spray over de isolatie gespoten zodat de er mat uitziet (ik hoop dat het helpt kom ik dit jaar achter).
Ps in Duitsland vind je meer isolatie types dan in Nederland maar je kunt het ongetwijfeld hier ook krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
Ik heb destijds hier voor de helft van het geld ribbelbuis+isolatie ineen besteld.

Maar losse isolatie hebben ze ook.

Hangt bij mij al paar jaar onbeschermd en wordt (gelukkig) niet aangevreten door vogels.

[ Voor 8% gewijzigd door Helhond op 14-02-2022 13:44 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Helhond schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:42:
Ik heb destijds hier voor de helft van het geld ribbelbuis+isolatie ineen besteld.

Maar losse isolatie hebben ze ook.

Hangt bij mij al paar jaar onbeschermd en wordt (gelukkig) niet aangevreten door vogels.
Bedankt voor de tip. Hier ga ik eens verder zoeken.

Nog 1 ding, ik zie bijvoorbeeld op deze site https://2-improve.com/product-categorie/leidingwerk/ dat de isolatie een soort glimmende buitenmantel heeft, deze lijkt mij waterdicht. Ik kan dat op de door jou genoemde site niet echt vinden.
Moet ik specifiek ergers naar zoeken dat dit er wel opzit?
Zo’n glad oppervlakte lijkt mij beter bestand tegen weersinvloeden.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Als ik eerlijk moet zijn zou ik die te dure zooi van 2-improve.com links laten liggen. (elders veel goedkoper te krijgen)
Wat ze aanbieden is een soort vlieswol isolatie met een kunststof krimpkous-achtige buitenkant wat echt flut is, het isoleert lang niet zo goed als EPDM. De EPDM is geslotencel structuur en laat dan dus ook geen water door. Dat vlies is dus niet heel dik van die vlieswol, als die per ongeluk lek prikt, lekt het dus alsnog. EPDM zijn dus allemaal kleine cellen, wat dus niet lek raakt bij een snee of gat, alleen als je volledig door de isolatie heen gaat, zal deze gaan lekken.

Juist die celletjes (kamertjes met opgesloten stilstaande lucht) zorgt voor de goede isolerende eigenschappen.
Beetje zelfde werking als een luchtspouw in de gevel of bij glas.

Ik zou voor flexibele gesloten cel EPDM (= Armacell = merk of Armaflex=type) achtig iets gaan.

Dat vlieswol isolatie is lekker goedkoop en wordt als goedkoop alternatief gebruikt door de meeste installateurs. Lekker goedkoop, snel en makkelijk. Prijzen van het bekende armacell zijn dan ook een stuk hoger per strekkende meter.

[ Voor 45% gewijzigd door Helhond op 15-02-2022 09:46 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
Rob21tq schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:49:
[...]

Bedankt voor de tip. Hier ga ik eens verder zoeken.

Nog 1 ding, ik zie bijvoorbeeld op deze site https://2-improve.com/product-categorie/leidingwerk/ dat de isolatie een soort glimmende buitenmantel heeft, deze lijkt mij waterdicht. Ik kan dat op de door jou genoemde site niet echt vinden.
Moet ik specifiek ergers naar zoeken dat dit er wel opzit?
Zo’n glad oppervlakte lijkt mij beter bestand tegen weersinvloeden.

Alvast bedankt.
Zou me eerder eerst ff bezig houden met de verbindingen van de zonneboiler leidingen. Lekkage is een groot probleem..... Zeker als loctite 55 gebruikt word of andere niet bestendig pakkingmateriaal.

Isolatie heeft momenteel een wat langere levertijd. Maar is EPDM Armacell HT met coating werkt goed. Erg duur maar goed. Alle andere fies isolatie wat de dozenshuivers aanbieden zou ik ver bij vandaan blijven idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Solar Masters schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:52:
[...]

Zou me eerder eerst ff bezig houden met de verbindingen van de zonneboiler leidingen. Lekkage is een groot probleem..... Zeker als loctite 55 gebruikt word of andere niet bestendig pakkingmateriaal.

Isolatie heeft momenteel een wat langere levertijd. Maar is EPDM Armacell HT met coating werkt goed. Erg duur maar goed. Alle andere fies isolatie wat de dozenshuivers aanbieden zou ik ver bij vandaan blijven idd.
150 graden is de max. Zou toch moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Seafarer schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:03:
Hmmm in volle zomer zie ik regelmatig toch temperaturen van 130 a 140 graden voorbij komen... Da's nogal 'op het randje', ik vermoed dat die maximumtemperatuur aanduiding zoals vaak slaat op 'kan kortstondige pieken aan' en niet 'blijft oké bij 24/7 maximumbelasting'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11
MikeyMan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:09:
Geloof toch dat ik het helemaal niet dichtgerekend krijg om een nieuwe zonneboiler neer te zetten. Zelfs terwijl de helft van het werk al gedaan is. Kost me minimaal 3000 euro als ik uit ga van 400 liter en 2 collectoren.

Losse boiler kost me 2000. Voordat ik die 1000 euro eruit heb zijn we 15 jaar verder.
klopt ook wel, financieel is een zonneboiler in NL vrijwel nooit ern logische stap. wel gaaf qua duurzaamheid op zich, direct zonnewarmte gebruiken om.te douchen heeft wel wat natuurlijk. ik heb zelf uiteindelijk ook maar gekozen voor warmtepomp + pv, geeft veel meer flexibiliteit. meestal laat ik de wp om 1400 ofzo warm water maken, das de helft van het jaar op gewoon volledig op zonnestroom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Slonzo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:46:
[...]

Hmmm in volle zomer zie ik regelmatig toch temperaturen van 130 a 140 graden voorbij komen... Da's nogal 'op het randje', ik vermoed dat die maximumtemperatuur aanduiding zoals vaak slaat op 'kan kortstondige pieken aan' en niet 'blijft oké bij 24/7 maximumbelasting'.
Nee de grens is 150 graden. Dus dat mag je een jaar volhouden. Mits correct aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Seafarer schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:03:
[...]

HT isolatie of Loctite 55?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:53
Fr33z schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:46:
[...]

klopt ook wel, financieel is een zonneboiler in NL vrijwel nooit ern logische stap. wel gaaf qua duurzaamheid op zich, direct zonnewarmte gebruiken om.te douchen heeft wel wat natuurlijk. ik heb zelf uiteindelijk ook maar gekozen voor warmtepomp + pv, geeft veel meer flexibiliteit. meestal laat ik de wp om 1400 ofzo warm water maken, das de helft van het jaar op gewoon volledig op zonnestroom :+
Als je puur financieel kijkt, en de ZB alleen gebruikt voor wat douchen dan is 't volgens mij niet financieel interessant.
Maar als je wat kan met de extra warmte in de zomer (zwembad hottub oid), dan kan het zeker interessant zijn. Extra verwarmingsondersteuning in de winter en het wordt opeens een andere business case.
Dus erg situatie afhankelijk.
Zeker ook met de subsidie, als je bijv een buffervat nodig hebt voor SWW, en daarvoor hetzelfde vat kunt gebruiken voor de WP als collectoren (hygiene spiraal bijv) dan kan het mogelijk best uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Baapje327 op 16-02-2022 10:18 ]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
Ben toch wel blij met de zonneboiler.
Het bad werd hier niet echt veel gebruik, nu met een kleine wordt die wel regelmatig gebruikt.
Kan niet wachten totdat we weer kunnen "zonnedouchen", afgelopen dagen/week hoor ik regelmatig de pomp opstarten, het is wel te merken dat de zon weer krachtiger wordt en zich ook weer vaker laat zien.

Helaas ligt de logging er tijdelijk uit, dus heb even geen overzicht hoe actief het systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-02 20:17
Tommie12 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:14:
[...]

Ga je de hele wijk van warm water voorzien in de zomer?

Eerlijk, hoe ga je overhitting voorkomen?
Ik begrijp je reactie niet helemaal, een beetje overdreven. Ik heb zelf ook 3x30 HP op een vat van 1000 liter. Heb ik nu al best veel profijt van, dus minder stoken.

In de zomer heb ik een zwembad van 12 m3 buiten staan. Vat heb ik op een externe warmtewisselaar. Heb mijn HP nog nooit in de stagnatie gehad, die warmte kun je heel makkelijk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sumar schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Ik begrijp je reactie niet helemaal, een beetje overdreven. Ik heb zelf ook 3x30 HP op een vat van 1000 liter. Heb ik nu al best veel profijt van, dus minder stoken.

In de zomer heb ik een zwembad van 12 m3 buiten staan. Vat heb ik op een externe warmtewisselaar. Heb mijn HP nog nooit in de stagnatie gehad, die warmte kun je heel makkelijk kwijt.
Tja, daar zit het natuurlijk.
Je kan je warmte kwijt in je zwembad, anders zou je in de zomer een pak overhitting krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Sumar schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Inderdaad.
Ik heb strax mijn heatpipes op mijn buffervat aangesloten. Daarvanuit regel ik alles, verwarming, sww etc. Het buffervat is meer dan groot genoeg dus stagnatie zal niet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-09 13:37
Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen: momenteel ben ik bezig met de aansluitingen van de solarpomp, expansievat en voorschakelvat.

Ik kan niet goed vinden hoe dat voorschakelvat werkt, dus het is mij onduidelijk hoe ik het zou moeten aansluiten.

Is het zo dat dit voorschakelvat helemaal gevuld is met glycol, zodat bij oververhitting, de hete glycol met het koude gemengd wordt en zo een enigszins afgekoeld het expansievat in gaat?

Heel concreet: maakt het uit of het expansievat via de onderzijde of bovenzijde van het voorschakelvat aangesloten wordt?

• Solar Masters
Hendrik85 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:13:
Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen: momenteel ben ik bezig met de aansluitingen van de solarpomp, expansievat en voorschakelvat.

Ik kan niet goed vinden hoe dat voorschakelvat werkt, dus het is mij onduidelijk hoe ik het zou moeten aansluiten.

Is het zo dat dit voorschakelvat helemaal gevuld is met glycol, zodat bij oververhitting, de hete glycol met het koude gemengd wordt en zo een enigszins afgekoeld het expansievat in gaat?

Heel concreet: maakt het uit of het expansievat via de onderzijde of bovenzijde van het voorschakelvat aangesloten wordt?
Komt iets meer bij kijken maar dat is het idee, En ze moeten beide lager hangen dan de aansluiting op de pompgroep. Maar ben je met een Heatpipe systeem bezig of een Directflow vacuümbuiscollector?

Want druk instellingen en instelling in de controller worden bij een directflow wel heel belangrijk als je het vloeistof langer dan een paar maanden goed wilt houden.

• Solar Masters
Fr33z schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:46:
[...]

Een zonneboiler niet rendabel? Ik denk dat het probleem in Nederland is dat er zomaar iets word geroepen zonder daadwerkelijk verstand van zaken te hebben. De gehele energietransitie gaat tot nu toe op deze manier! En zo komen we nooit ergens.

Zal het nog 1x proberen uit te leggen.

Gasketels met een rendement van 95% weghalen en volledig op stroom overgaan waarbij de energiecentrales gasturbines plaatsen die geen 70% rendement halen? Misschien dat sommige mensen in de war raken omdat ze huizen 0 op de meter noemen maar als die denken dat alle energie van zonnepanelen (slechts 6,5%) en windmolens (slechts 14,5%) komt dan word het tijd om wakker te worden.....

Ff wachten tot de saldering eraf gaat en het Nederlandse stroomnet nog meer problemen krijgt dan word er geen PV-paneel meer geplaats.. En als je denkt dat er enige voordeel zit een een thuisbatterij op het gebeid van verwarmen van je huis dan snap je het ook nog niet (verder dan 1 dag kom je namelijk niet van de 4 maanden winter) Daarnaast is de accu zomenteen de directe oorzaak dat we in 2050 waarschijnlijk geen water meer uit de kraan kunnen drinken.

Maar een zonneboiler de schoonste vorm van energie op aarde is niet Rendabel?

Als je er eens goed over nadenkt dan slaat het helemaal nergens op wat we nu aan het doen zijn, PV panelen plaatsen die 5x minder energie opwekken dan een zonnecollector per m2 dakoppervlakte en vervolgens met die stroom met een C.O.P. van 1.8 warmwater maken (Heb C.O.P. van 0.7 gemiddeld gezien) Tegenover een zonneboiler die draait op een C.O.P. van 160. Combineer deze twee tenminste? De zonneboiler toevoegen als je al een boiler plaatst is letterlijk gratis met de nieuwe subsidie regeling.

En er zijn heel erg veel projecten waar nu zonnewarmte installaties word geplaatst... Denk aan zwembadverwarming, kalvermesterijen, fabrieken maar ook bijvoorbeeld Offgrid koelen van kantoorgebouwen met zonnewarmte. Langere levensduur en kortere terugverdientijd dan alle andere opties.

Het probleem in Nederland is simpelweg dat we niet weten hoe als het gaat om de bestaand bouw en niet willen weten hoe het moet als het gaat om de nieuwbouw (die doe maximaal wat ze moeten volgens de regels en kijken hoofzakelijk naar hoe goedkoop ze een huis kunnen neerzetten).

De oplossing is relatief simpel maar nagenoeg niet uit te voeren met de kennis en kunde van de gemiddelde installateur in Nederland.

De oplossing is het overschot aan energie in de zomer weten op te slaan (op een goedkoper manier) voor de winter. In tegenstelling tot PV kunnen we met een kleiner dat met zonnewarmte vaak wel genoeg energie opwekken om de hele winter het huis meer te verwarmen maar we kunnen het niet zo lang opslaan....

Ben nu met 4 proefprojecten bezig waar we tenminste de opbrengst van de collectoren met 200KWh op jaarbasis per m2 weten ver verhogen doormiddel van bronregeneratie. 75% van het tapwater verbruik opvangen en de CV direct tot 24 uur kunnen ondersteunen met zon. En vervolgens met een geslote bron Water/water warmtepomp het huis kunnen verwarmen in de maanden dat dat niet lukt met een C.O.P. van 7 i.p.v. 3.6. Dat zonder dat we iets te maken hebben met een salderingsregeling en totaal het verbruik van stroom ten opzichte van een WP met PV met 70% kunnen reduceren.

Tegenover een buffervat van 120.000 liter is een bron een veel goedkopere optie en ik denk als dit systeem straks genoeg word toegepast dat we de prijs voor de boringen ook wel naar beneden weten te krijgen.

Het grootste probleem word wie het straks moet gaan bouwen..... Wand de kennis is er op het moment in Nederland gewoon niet voldoende!

Maar het stroom net is klaar nu 1.5% van de huizen zijn omgebouwd naar een WP en 2.8% elektrische auto's rijd dus er zit verandering aan te komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@Solar Masters
Technisch vind ik dat ook een droomproject, maar ik ben altijd benieuwd naar het totale financiële plaatje.

Als de huizen supergeïsoleerd zijn, dan wordt een WP al bijna overkill.
Een bijna energieneutrale woning hou je bij -10 warm met minder dan 2kW. Gemiddeld betaal in in zo'n huis ca 30€ per maand aan verwarming (of minder). Dan wordt het heel moeilijk om een installatie van >10k (ZB, boringen, WP,...) af te schrijven. Bovendien zijn die soms onderhoudsgevoelig, wat nog eens vreet aan het financieel rendement.

Ik denk dat die grotere projecten enkel zin hebben als je zit met meergezinswoningen, waarde kostprijs van de installatie kan afgeschreven worden op meerdere woonunits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11
Solar Masters schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:05:
[...]

Een zonneboiler niet rendabel? Ik denk dat het probleem in Nederland is dat er zomaar iets word geroepen zonder daadwerkelijk verstand van zaken te hebben. De gehele energietransitie gaat tot nu toe op deze manier! En zo komen we nooit ergens.

Zal het nog 1x proberen uit te leggen.

Gasketels met een rendement van 95% weghalen en volledig op stroom overgaan waarbij de energiecentrales gasturbines plaatsen die geen 70% rendement halen? Misschien dat sommige mensen in de war raken omdat ze huizen 0 op de meter noemen maar als die denken dat alle energie van zonnepanelen (slechts 6,5%) en windmolens (slechts 14,5%) komt dan word het tijd om wakker te worden.....

Ff wachten tot de saldering eraf gaat en het Nederlandse stroomnet nog meer problemen krijgt dan word er geen PV-paneel meer geplaats.. En als je denkt dat er enige voordeel zit een een thuisbatterij op het gebeid van verwarmen van je huis dan snap je het ook nog niet (verder dan 1 dag kom je namelijk niet van de 4 maanden winter) Daarnaast is de accu zomenteen de directe oorzaak dat we in 2050 waarschijnlijk geen water meer uit de kraan kunnen drinken.

Maar een zonneboiler de schoonste vorm van energie op aarde is niet Rendabel?

Als je er eens goed over nadenkt dan slaat het helemaal nergens op wat we nu aan het doen zijn, PV panelen plaatsen die 5x minder energie opwekken dan een zonnecollector per m2 dakoppervlakte en vervolgens met die stroom met een C.O.P. van 1.8 warmwater maken (Heb C.O.P. van 0.7 gemiddeld gezien) Tegenover een zonneboiler die draait op een C.O.P. van 160. Combineer deze twee tenminste? De zonneboiler toevoegen als je al een boiler plaatst is letterlijk gratis met de nieuwe subsidie regeling.

En er zijn heel erg veel projecten waar nu zonnewarmte installaties word geplaatst... Denk aan zwembadverwarming, kalvermesterijen, fabrieken maar ook bijvoorbeeld Offgrid koelen van kantoorgebouwen met zonnewarmte. Langere levensduur en kortere terugverdientijd dan alle andere opties.

Het probleem in Nederland is simpelweg dat we niet weten hoe als het gaat om de bestaand bouw en niet willen weten hoe het moet als het gaat om de nieuwbouw (die doe maximaal wat ze moeten volgens de regels en kijken hoofzakelijk naar hoe goedkoop ze een huis kunnen neerzetten).

De oplossing is relatief simpel maar nagenoeg niet uit te voeren met de kennis en kunde van de gemiddelde installateur in Nederland.

De oplossing is het overschot aan energie in de zomer weten op te slaan (op een goedkoper manier) voor de winter. In tegenstelling tot PV kunnen we met een kleiner dat met zonnewarmte vaak wel genoeg energie opwekken om de hele winter het huis meer te verwarmen maar we kunnen het niet zo lang opslaan....

Ben nu met 4 proefprojecten bezig waar we tenminste de opbrengst van de collectoren met 200KWh op jaarbasis per m2 weten ver verhogen doormiddel van bronregeneratie. 75% van het tapwater verbruik opvangen en de CV direct tot 24 uur kunnen ondersteunen met zon. En vervolgens met een geslote bron Water/water warmtepomp het huis kunnen verwarmen in de maanden dat dat niet lukt met een C.O.P. van 7 i.p.v. 3.6. Dat zonder dat we iets te maken hebben met een salderingsregeling en totaal het verbruik van stroom ten opzichte van een WP met PV met 70% kunnen reduceren.

Tegenover een buffervat van 120.000 liter is een bron een veel goedkopere optie en ik denk als dit systeem straks genoeg word toegepast dat we de prijs voor de boringen ook wel naar beneden weten te krijgen.

Het grootste probleem word wie het straks moet gaan bouwen..... Wand de kennis is er op het moment in Nederland gewoon niet voldoende!

Maar het stroom net is klaar nu 1.5% van de huizen zijn omgebouwd naar een WP en 2.8% elektrische auto's rijd dus er zit verandering aan te komen...
nou nou, flinke uiteenzetting zeg. Ik snap dat als je elke dag in de sector werkt je het idee hebt dat niemand het snapt maar dit gaat wel ver. Stel je nou eens voor dat er meer mensen met kennis van zaken op het forum kunnen zitten, je weet maar nooit ... :+ :+

In je verhaal over gasketels en STEGs etc vergeet je de COP van warmtepompen PLUS het feit dat elektriciteit supergoed te transporteren en flexibel in te zetten is, warm water is dat niet. Je kunt gewoonweg veel meer met 1 kWh elektriciteit dan 1 kWh thermische energie in water van 40 graden.

Mijn punt was vooral dat op dit moment (en de komende jaren zo te zien) het in NL bije en gemiddeld woonhuis financieel niet interessant is. Zonneboilers zijn meer gedoe en meer onderhoud/risico op storing dan de alternatieven en daar staat geen financiele winst tegenover ---> dus worden er bijna geen zonneboilers geplaatst.

De projecten die je noemt zijn heel gaaf en ik hoop dat we daar wat meer van kunnen bouwen, maar je moet je afvragen of dat nou beter schaalt dan inzetten op all-electric. Ik ken de projecten zoals Energiek Nagele, Spaargas in Haarlen, pilots van Hocosto etc etc.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Solar Masters @Fr33z Zoals ik al zei; ik vind het een charmante oplossing. Maar het wordt er wel eentje die gewoon geld kost.

Voorbeeld uit mijn praktijksituatie. Ik heb gisteren een offerte ontvangen voor een HRSolar setup.
3 panelen, met een 300Liter boilervat met 2 spiralen. Prijs inclusief installatie 8300 euro.
Gaat dan 3300 vanaf. Ben ik 5000 euro kwijt.

Voor een setup die volgens de fabrikant 4056kWh/519m3 besparing oplevert. Voor wat het waard is uiteraard.
Problemen daarbij zijn:
- Die 519m3 opbrengst zal hoofdzakelijk in de zomer zijn, in de winter zal de warmtepomp alsnog bij moeten springen
- Ik kan heel die 519m3 met geen mogelijkheid kwijt of opslaan. Ik verbruik momenteel rond de 10m3 per maand aan SWW volgens mijn administratie op mindergas.nl. Laat dat door boiler verlies wat oplopen kan ik misschien 150m3 kwijt aan m’n verbruik. Waar laat ik de rest?

Een losse warmtepomp boiler van 270 liter kost me netto 1800 euro. Komt nog een paar 100 euro installatie bij. Maar dan hou ik wel ruimte over voor 1200wP op mijn dak. Die ik wel kwijt kan, of kan terugleveren.

Misschien mis ik iets, maar puur rekenkundig bekeken gaat dit niet uit kunnen.
Met betrekking tot de belasting van het stroomnet heb je natuurlijk wel een punt. Maar dat ga ik in mijn eentje niet oplossen. En als de overheid daar wel iets in zag, hadden ze de subsidies moeten verhogen. En wellicht dag/nachttarief omdraaien.

Overigens zou een combinatie van een 400Liter vat met een enkele collector misschien een betere fit zijn vanuit kosten/batenplaatje. Kun je in de zomer je verbruik in ieder geval afdekken. Maar dat soort combinaties zijn helemaal niet te vinden. En gezien de subsidie dan bepaald wordt op die ene collector, kan dat helemaal niet uit.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 17-02-2022 12:41 ]

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

MikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:36:
@Solar Masters @Fr33z Zoals ik al zei; ik vind het een charmante oplossing. Maar het wordt er wel eentje die gewoon geld kost.

Voorbeeld uit mijn praktijksituatie. Ik heb gisteren een offerte ontvangen voor een HRSolar setup.
3 panelen, met een 300Liter boilervat met 2 spiralen. Prijs inclusief installatie 8300 euro.

Voor een setup die volgens de fabrikant 4056kWh/519m3 besparing oplevert. Voor wat het waard is uiteraard.
Problemen daarbij zijn:
- Die 519m3 opbrengst zal hoofdzakelijk in de zomer zijn, in de winter zal de warmtepomp alsnog bij moeten springen
- Ik kan heel die 519m3 met geen mogelijkheid kwijt of opslaan. Ik verbruik momenteel rond de 10m3 per maand aan SWW volgens mijn administratie op mindergas.nl. Laat dat door boiler verlies wat oplopen kan ik misschien 150m3 kwijt aan m’n verbruik. Waar laat ik de rest?

Een losse warmtepomp boiler van 270 liter kost me netto 1800 euro. Komt nog een paar 100 euro installatie bij. Maar dan hou ik wel ruimte over voor 1200wP op mijn dak. Die ik wel kwijt kan, of kan terugleveren.

Met betrekking tot de belasting van het stroomnet heb je natuurlijk wel een punt. Maar dat ga ik in mijn eentje niet oplossen. En als de overheid daar wel iets in zag, hadden ze de subsidies moeten verhogen. En wellicht dag/nachttarief omdraaien.

Overigens zou een combinatie van een 400Liter vat met een enkele collector misschien een betere fit zijn. Kun je in de zomer je verbruik in ieder geval afdekken. Maar dat soort combinaties zijn helemaal niet te vinden.
Kijk i.v.m. ISDE subsidie even goed naar onder welke meldcode dit zou vallen. Ik heb namelijk geen model gezien met 300 liter en 3 panelen, maar hij kan er best zijn (heb wel alleen naar Nero panelen gekeken). HRSolar heeft heel specifieke combinaties geregistreerd bij RVO.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MetalfanBlackness schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Kijk i.v.m. ISDE subsidie even goed naar onder welke meldcode dit zou vallen. Ik heb namelijk geen model gezien met 300 liter en 3 panelen, maar hij kan er best zijn (heb wel alleen naar Nero panelen gekeken). HRSolar heeft heel specifieke combinaties geregistreerd bij RVO.
Staan gewoon in de lijst, KA16760 ;)

• Solar Masters
Ik denk dat jullie mijn doel niet begrijpen.....

Het stroom net is op dit moment al totaal overbelast! Er word heel veel energie opgewekt in een tijd dat dit niet gebruikt word en op het moment dat het koud word word er veel te weinig op gewekt en warmtepompen maar ook elektrische auto's gaan in die tijd veel meer gebruiken. Ja een warmtepomp kost niks na aftrek van de subsidie en een luchtwater Monobloc installeren lukt een installateur ook nog wel, en PV panelen kan iedereen bijna aansluiten.

Maar je maakt je daarmee afhankelijk van het stroomnet dat als dit zo doorgaat veel storingen gaat geven en niemand meer zijn huis warm kan krijgen als het nodig is.

En dan kun je natuurlijk zeggen dat een zonneboiler te duur is maar daarbij word vergeten dat PV gewoon meer subsidie krijgt en ook het feit dat je bij een zonneboiler niet alleen het gedeelte dat de energie opwekt aanschaft maar ook de opslag daarvan. Zo dra accu's verplicht worden in Nederland gaat dat plaatje er heel ander uitzien.

Maar dat is nog steeds niet het probleem......

Het probleem zit in het feit dat PV en Zon thermisch de meeste energie op wekt in een tijd dat het minste word verbruikt! En een accu zo groot neer zetten dat ik er 4 maanden lang een warmtepomp op kan draaien, een elektrischeauto mee kan laden en dan het huishoudelijke verbruik nog kan afdekken dat gaat er simpelweg nooit gebeuren!

En dus is nu ook de vraag van de Nederlandse regering om te kijken naar andere oplossingen want ok die snappen langzaam dat het leuk is voor de Economie maar het geen oplossing is.

Werp een blik op Denemarken wat die aan het doen zijn met Zon Thermisch, leuk voorbeeld wat er kan....

De oplossing om efficiënt je huis te kunnen verwarmen en tapwater te kunnen bereiden zit in seizoenopslag. Dit geeft best wat voordelen. De 4 tot 5x meer energie die je met zon thermische van een gemiddeld Nederlands dak kunt halen gaat naar 6 tot 7 x meer door dat we overschot niet vernietigen en rendement van de collector op lage temperatuur veel hoger is. Je belast geen stroomnet en Het C.O.P. van de installatie zal gemiddeld 60x hoger zijn dan van een systeem met PV en een WP. De levensduur van de warmtepomp word langer door dat deze veel minder vaak word gebruikt. En het systeem werkt voor een grootdeel offgrid (Geen opslag in een stroomnet) Zeker met het afbouwen van de saldering zie ik PV en het stroomnet niet als een techniek voor de toekomst!

We kunnen moeilijk een tank van 120.000 liter in nieuwbouw of bestaande bouw gaan zetten om 100% dekking te krijgen aangezien dit snel ook 120.000 euro gaat kosten. Maar doormiddel van een gesloten bron komen we wel een heel eind verder in de juiste richting.

50% van de verwarmingskosten en 80% van de warmwater bereiding doe we alleen al direct met de zon. Alleen wat dan nog tekort komt doen we met een Water/water WP (op 230!) met een C.O.P. die 2x beter is dan de gemiddelde die nu in Nederland draait. (Brontemperatuur 25 graden!)

Waar ik nu zie dat de brontemperaturen als er tekort word gekoeld zakken van 13 begin van de winter naar soms slechts 4 graden begin Feb.

Als er 40% minder gebruik van word gemaakt maakt dat al een groot verschil maar als we dan ook nog eens de winder ingaan met ca. 25 graden brontemperatuur.....

En dan kun je misschien denken dat dat duur is maar als ik vandaag een Water/water WP laat plaatsen en er al een boiler plaats voor tapwater dan zijn de collectoren GRATIS!

Zal binnenkort wel een een lijstje plaatsen van de systemen van Rivusol waar nu KA nummers voor zijn aangevraagd.

@MikeyMan

Subsidie is niet afhankelijk van een KA nr.! Zonneboiler installaties zijn over het algemeen maatwerk en plaats AUB niet wat er op een lijststaat maar laat je adviseren wat er het beste bij jou verbruik en installatie past! Subsidie is er op alle collectoren met een Key mark certificaat!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Solar Masters ik snap je punt wel, maar ik voel me niet geroepen om die slag in mijn eentje te winnen.

Water/water is voor mij een totale no-go. En daar zal ik de enige niet in zijn. Je moet de praktijk wel meenemen. En dan ontstaat inderdaad zoals je al zegt een timings-probleem dat voorlopig niet op te lossen is. En dat ik zeker niet voor mij op kan lossen op korte termijn.

Behoudens voorlopig weer een Gasketel op te hangen en af te wachten wat eraan komt, zie ik de komende 10 jaar ook niet zoveel vooruitgang.

[ Voor 40% gewijzigd door MikeyMan op 17-02-2022 14:31 ]

• Solar Masters
MikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:28:

Water/water is voor mij een totale no-go. En daar zal ik de enige niet in zijn. Je moet de praktijk wel meenemen.
Nee niemand kan het alleen dat klopt! Maar als iedereen zo denk word het niet best voor de volgende generaties ;)

Waarom geen Water/water WP? Geen ventilatoren of lawaai, haalt altijd een beter C.O.P en gaat langer mee.

De enige reden dat het voor jou een No Go zal zijn is dan vast de prijs?

En ik doe nog altijd liever iets goed dan goedkoop.......

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Solar Masters schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:34:
[...]

Nee niemand kan het alleen dat klopt! Maar als iedereen zo denk word het niet best voor de volgende generaties ;)

Waarom geen Water/water WP? Geen ventilatoren of lawaai, haalt altijd een beter C.O.P en gaat langer mee.

De enige reden dat het voor jou een No Go zal zijn is dan vast de prijs?

En ik doe nog altijd liever iets goed dan goedkoop.......
Assumptions are the mother of all fuckups...

Kosten is één aspect. Maar ik heb al mijn aansluitingen op de tweede verdieping zitten. En wil geen hele installatie door of langs mijn huis hebben...

L/W vs W/W is hier overigens ook verre van de crux natuurlijk :P

Ik nodig je uit om me te overtuigen in mijn situatie, maar er is een flinke kloof te overbruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:07:
Alleen wat dan nog tekort komt doen we met een Water/water WP (op 230!) met een C.O.P. die 2x beter is dan de gemiddelde die nu in Nederland draait. (Brontemperatuur 25 graden!)

Als er 40% minder gebruik van word gemaakt maakt dat al een groot verschil maar als we dan ook nog eens de winder ingaan met ca. 25 graden brontemperatuur.....
Huh? Dan ben je toch behoorlijk doorgeschoten? a) Mag je de bodem zo ver opwarmen? b) Is het effect daarvan op het bodemleven e.d. bekend? c) Dan kan ik er niet meer mee koelen :(

Bij ca. 18, misschien 19 graden einde koelseizoen houdt 't toch wel op, lijkt mij. Met een toevallig ideaal seizoen zou je tussen koeling-niet-meer-nodig en opbrengst-schiet-niet-meer-op de bron dan naar 20 graden kunnen krijgen, die als je eenmaal gaat verwarmen naar 18 terug is getuimeld?
Waar ik nu zie dat de brontemperaturen als er tekort word gekoeld zakken van 13 begin van de winter naar soms slechts 4 graden begin Feb.
Ja goed.. maar dan is zo'n bron ook te klein.

Hier dit seizoen (weinig regeneratie in zwakke zomer, warmtecollector er niet (bewust) voor gebruikt) begonnen op ca. 12 graden, vrij snel naar 10 gezakt en daar nog altijd. Een jaar eerder (veel gekoeld in hete zomer) begonnen op 15 graden en gestaag ingezakt naar 12. (Op in die strengere winter iets MINDER aan de bron onttrokken warmte overigens, dat lijkt me goed om erbij te zeggen.)

Ik hoop met bewuste regeneratie, mede op de collector, de SCOP van ca. 6 naar ca. 8 te kunnen brengen, met een bron die in het verwarmingsseizoen dan ca. 16 graden begint en 13 eindigt. M.i. zeker de moeite, maar echt geen verdubbeling. Die SCOP 3,6 naar 7 cijfers, geven - indien 3,6 echt 't landelijk gemiddelde is nu - m.i. vooral aan dat er aan de gemiddelde installaties nog veel te verbeteren valt. (Door de komst van de modulerende WP (en de meesten op 230V hoor..), door een goed ingeregeld LVT afgiftesysteem, en door een voldoende grote bron.)

(Ik denk dat wij dan wel weer een bijzonder ruime bron hebben én een bijzonder glad gebruikspatroon door bijstoken met hout. Dus ik denk / hoop dat onze eigen cijfers sowieso boven de gemiddelden blijven :).

En nogmaals: ik denk dat het publiek voor deze conversatie in het W/W warmtepomp-topic zit, niet zozeer hier.

• Solar Masters
Ik denk dat je het ook als 1 installatie moet gaan zien. WP en zonneboiler en de bron als seizoenopslag.

Warmtepomp en Zonneboiler samen een COP van meer dan 100? En daardoor meer subsidie en meer rendement uit je investering.

De meeste zonneboilers in Nederland halen een jaarlijkse opbrengst van ca. 440 KWh per m2. Ik draai de meeste nu boven de 580KWh en sommige al op 720KWh (Met een bron gaat dit nog meer worden).

Dus de combinatie gaat je meer uit je investering laten halen. Dan zelfde geld ook voor de WP. Deze hoeft niet meer voor een paar graden aan te springen tussen April en Okt. en zal hierdoor langer meegaan en minder stroom gaan trekken. (Korte draaitijden hebben door het opstarten een extreem slecht C.O.P!) Ik zie ze regelmatig Negatief draaien bij grotere WP installaties (Zeg 9 KW +).

Op zich een hele mooie combinatie en door de bronregeneratie veel efficiënter. En nogmaals De zonneboiler in dit verhaal als je de boiler toch moet aanschaffen is Gratis!

Dus eigenlijk geeft je ze de gratis optie het COP op tapwater te verbeteren van 1.8 naar ca. een COP van 100.

Het probleem zit er denk ik nu gewoon in dat de mensen er niet zijn de installaties te installeren.....

• Gwaihir
  • Niet online
@Solar Masters Ik sta achter dit verhaal. Maar vooral: kom met de praktijkcijfers van die mooie proefinstallaties. (En / of help me de mijne verder af te regelen en vol met meetapparatuur te hangen.)

Want het vergelijk met COP 1.8 maakt het verhaal m.i. nu alleen maar ongeloofwaardig; dat is SWW met een L/W WP, een huidige generatie W/W benadert daar ook de 4. Zo ook die COP van 100 totaal. Daar geloof ik - met alle respect - nog even niets van. En die hoef je ook niet te halen, met 3,6 - 7 als je werkelijke 'concurrent'.

Het heeft alle potentie om op eigen echte cijfers te kunnen staan!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gwaihir schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:54:
@Solar Masters Ik sta achter dit verhaal. Maar vooral: kom met de praktijkcijfers van die mooie proefinstallaties. (En / of help me de mijne verder af te regelen en vol met meetapparatuur te hangen.)

Want het vergelijk met COP 1.8 maakt het verhaal m.i. nu alleen maar ongeloofwaardig; dat is SWW met een L/W WP, een huidige generatie W/W benadert daar ook de 4. Zo ook die COP van 100 totaal. Daar geloof ik - met alle respect - nog even niets van. En die hoef je ook niet te halen, met 3,6 - 7 als je werkelijke 'concurrent'.

Het heeft alle potentie om op eigen echte cijfers te kunnen staan!
L/W WP halen een COP van 3+ op warm water.
Hier een voorbeeld:
https://www.atlantic-comf...rs/Calypso-Split-Inverter
Zelfs 3.24 voor het 270L model.

Maar ik heb geen reden om aan te nemen dat een monobloc die je aan de boiler knoopt hier slechter presteert.

@Solar Masters Je zit wel een beetje eenzijdig in de wedstrijd. Maar geloof dat je in de branche zit? ;)
Ik geloof best dat je -als je een grond bron kunt vullen met warmte- dit de efficientie van het systeem ten goede komt. Maar zoals je zegt; dit wordt al een vrij complexe installatie. Vind maar eens iemand met verstand van zaken om dit op een nette manier in te bouwen.

Zonder grondbron zie ik dit echter niet vliegen, door de issues die je zelf al noemt. En eigenlijk de conclusie die ik zelf ook al had getrokken. Aangezien ik de opslag niet kan regelen, kan ik niks met de overproductie op de momenten dat ik het niet kan gebruiken.

En nogmaals; los van de prijs, ik krijg een W/W warmtepomp niet fatsoenlijk weggewerkt in mijn huis, rekening houdend met de bestaande installatie. Dat zal voor een zeer fors deel van de bestaande bouw gelden. Als ik carte blanche had gehad, had ik het huis erop ingericht, en was ik waarschijnlijk wel voor W/W gegaan.

[ Voor 32% gewijzigd door MikeyMan op 17-02-2022 16:12 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

MikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:36:

Problemen daarbij zijn:

Overigens zou een combinatie van een 400Liter vat met een enkele collector misschien een betere fit zijn vanuit kosten/batenplaatje. Kun je in de zomer je verbruik in ieder geval afdekken. Maar dat soort combinaties zijn helemaal niet te vinden. En gezien de subsidie dan bepaald wordt op die ene collector, kan dat helemaal niet uit.
Om het nog erger te maken. De douche wtw wordt helemaal vergeten. Houd je nog meer warmte over. :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Seafarer schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:29:
[...]

Om het nog erger te maken. De douche wtw wordt helemaal vergeten. Houd je nog meer warmte over. :)
Mee eens, maar dat vereist ook weer een bak breekwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

MikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:34:
[...]

Mee eens, maar dat vereist ook weer een bak breekwerk.
Soms wel soms niet.

Het ging mij er eigenlijk alleen maar om, is er een zonneboiler discussie dan wordt de meest simpele oplossing weggelaten.

De douche WTW.

1- geen software updates.
2- werkt ook zonder zonlicht.
3- gewoon een stuk dure riool pijp.
4- overleeft meestal ook bliksem inslag.
5- maakt iedere boiler groter.

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouhaha
  • Laatst online: 04-10-2022
het bespaart ook in de winter... dat is toch wel wanneer de groene energie het moeilijkste te oogsten is.

[komt overeen met punt 2-]

kosten/winsten analyse lijkt ook stukken positiever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Solar Masters schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:29:
Ik denk dat je het ook als 1 installatie moet gaan zien. WP en zonneboiler en de bron als seizoenopslag.

Warmtepomp en Zonneboiler samen een COP van meer dan 100? En daardoor meer subsidie en meer rendement uit je investering.

De meeste zonneboilers in Nederland halen een jaarlijkse opbrengst van ca. 440 KWh per m2. Ik draai de meeste nu boven de 580KWh en sommige al op 720KWh (Met een bron gaat dit nog meer worden).

Dus de combinatie gaat je meer uit je investering laten halen. Dan zelfde geld ook voor de WP. Deze hoeft niet meer voor een paar graden aan te springen tussen April en Okt. en zal hierdoor langer meegaan en minder stroom gaan trekken. (Korte draaitijden hebben door het opstarten een extreem slecht C.O.P!) Ik zie ze regelmatig Negatief draaien bij grotere WP installaties (Zeg 9 KW +).

Op zich een hele mooie combinatie en door de bronregeneratie veel efficiënter. En nogmaals De zonneboiler in dit verhaal als je de boiler toch moet aanschaffen is Gratis!

Dus eigenlijk geeft je ze de gratis optie het COP op tapwater te verbeteren van 1.8 naar ca. een COP van 100.

Het probleem zit er denk ik nu gewoon in dat de mensen er niet zijn de installaties te installeren.....
Technisch en energetisch in theorie ziet het er mooi uit. Maar ik zou wat meer bewijs willen zien.

Daarenboven zou ik ook het kostenplaatje willen zien. Je maakt het wel zo co’plex dat het wellicht enkel in nieuwbouw kan toegepast worden…. Maar dan kom je in concurrentie met de hypergeïsoleerde huizen die vrijwel geen verwarming meer nodig hebben.

Dan komt je installatie van 20k+ (Grondboringen, collectoren, buffervat, WP, vloerverwarming, pompen) in concurrentie met een straalkacheltje van 100€ (2 kW is soms al voldoende in een BEN), of een L/L unit van ca 1000€, en een WP boiler van. 2000€.
En dan twijfel ik of je toe komt met 20k. Stop die dan in extra isolatie, want een kWh die je niet verliest moet je ook niet opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 00:33
Ik heb lang gegoogled maar nog niks tegengekomen. Bestaan er smalle zonnecollectoren?

Het gaat om deze situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DBOETBooeZYvq6-6GDYh4G_KAM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Nxa322WHdWUAf0tTUXEbRcuO.png?f=fotoalbum_medium

De precieze ruimte heb ik nog niet opgemeten, maar de panelen zijn 992mm breed. Hier op de technische tekening te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5YE_XSuVfpShaj-U0Ge6wE0x7A=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/3kVBgpCrFWWkCVqHgNo8Y9ui.png?f=fotoalbum_medium

Dus ik schat in ongeveer 1.20m ruimte tot aan de dakrand.

Bij mijn offerteaanvragen heb ik al één reactie binnen, vrij bot: "Nee, dit past niet". Zonder verder mee te denken in de opties.

Heeft één van jullie nog een geniaal idee? Ik zou 4 panelen kunnen opofferen maar dat kan ook weer niet de bedoeling zijn...

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Seafarer schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:29:
[...]

Serieus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Wasp schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:36:
Ik heb lang gegoogled maar nog niks tegengekomen. Bestaan er smalle zonnecollectoren?

Het gaat om deze situatie:

[Afbeelding]

De precieze ruimte heb ik nog niet opgemeten, maar de panelen zijn 992mm breed. Hier op de technische tekening te zien:

[Afbeelding]

Dus ik schat in ongeveer 1.20m ruimte tot aan de dakrand.

Bij mijn offerteaanvragen heb ik al één reactie binnen, vrij bot: "Nee, dit past niet". Zonder verder mee te denken in de opties.

Heeft één van jullie nog een geniaal idee? Ik zou 4 panelen kunnen opofferen maar dat kan ook weer niet de bedoeling zijn...
Deze zijn ongeveer 99cm breed en 164cm hoog: https://www.hrsolar.nl/zonneboilers/nero-collector/
Ik weet alleen niet hoeveel afstand je van de rand af moet houden, ik las ergens een 0,5 meter, maar dat zou het wel een heel dunne collector moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door MetalfanBlackness op 18-02-2022 09:56 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
MikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:03:
[...]

L/W WP halen een COP van 3+ op warm water.
Hier een voorbeeld:
https://www.atlantic-comf...rs/Calypso-Split-Inverter
Zelfs 3.24 voor het 270L model.
Wat om dat hun het schrijven? Ik heb het over gemeten in de praktijk! Leeg de kleine letters ook eens in hun handleiding. Waar onder andere staat dat de stroom van de ventilator niet meer word genomen in de SCOP berekening 8)7

En serieus? Een douche WTW in combinatie met een zonneboiler? Heb straks 120 buizen op het dak waar iedere buis voor een honderdste van de prijs 5x meer doet op jaar basis!

Jullie hebben het over links en rechts 100Wh wat jullie willen verbeteren. Ik heb het over 6000KWh per jaar. En straks voor het zelfde geld als jullie systemen.

Maar wel interessant om te zien dan jullie wel geloven dat een warmtepomp zogenaamd een goed COP kan halen op tapwater bereiding en niet geloven dat ik met een 2x hogere bron temperatuur een beter COP haal. Goede marketing schijnbaar voor de LW/WP, maar een te laag niveau om dus dit soort projecten te laten zien hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Solar Masters schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:02:
[...]

Wat om dat hun het schrijven? Ik heb het over gemeten in de praktijk! Leeg de kleine letters ook eens in hun handleiding. Waar onder andere staat dat de stroom van de ventilator niet meer word genomen in de SCOP berekening 8)7

En serieus? Een douche WTW in combinatie met een zonneboiler? Heb straks 120 buizen op het dak waar iedere buis voor een honderdste van de prijs 5x meer doet op jaar basis!

Jullie hebben het over links en rechts 100Wh wat jullie willen verbeteren. Ik heb het over 6000KWh per jaar. En straks voor het zelfde geld als jullie systemen.

Maar wel interessant om te zien dan jullie wel geloven dat een warmtepomp zogenaamd een goed COP kan halen op tapwater bereiding en niet geloven dat ik met een 2x hogere bron temperatuur een beter COP haal. Goede marketing schijnbaar voor de LW/WP, maar een te laag niveau om dus dit soort projecten te laten zien hier.
Cop van 3 is vrij standaard voor een luchtwarmtepomp. Heb geen reden om daaraan te twijfelen.
Enige wat daarin nog meespeelt is het boilerverlies.

Op het haalbaarheidsvraagstuk heb je echter nog geen antwoord gegeven, zoals @Tommie12 ook aangeeft. Dat maakt 90% van het verhaal. Dat staat en valt volgens mij bij een technisch nogal lastige installatie gebaseerd op W/W. Dat zie ik op zich wel vliegen, in theorie. Maar toepassing in de praktijk in bestaande bouw lijkt me een heel ander verhaal.

Sta er echt voor open hoor. Maar ik zie geen installatie ontstaan hier die nuttig gebruik maakt van zonnecollectoren zonder er een charitatieve instelling van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
MikeyMan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Cop van 3 is vrij standaard voor een luchtwarmtepomp. Heb geen reden om daaraan te twijfelen.

Op het haalbaarheidsvraagstuk heb je echter nog geen antwoord gegeven, zoals @Tommie12 ook aangeeft. Dat maakt 90% van het verhaal. Dat staat en valt volgens mij bij een technisch nogal lastige installatie gebaseerd op W/W. Dat zie ik op zich wel vliegen, in theorie. Maar toepassing in de praktijk in bestaande bouw lijkt me een heel ander verhaal.

Sta er echt voor open hoor. Maar ik zie geen installatie ontstaan hier die nuttig gebruik maakt van zonnecollectoren zonder er een charitatieve instelling van te maken.
Wat is volgens jou een COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verhouding tussen elektrische energie in en warmteenergie uit. Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Solar Masters Ik denk dat een redelijke groep deze combi (ZB+WW WP) wel interessant vindt.
Een COP van boven de 7 zou ook moeten kunnen, want in de business case voor zonnewarmte.nl in haarlem komen ze op 6 tot 6,5 voor dit model met een warmtenet erbij en PVT

De werking en performance van de bron lijkt me de grote onbekende. Een Bron waar de warmte die er in de zomer in gaat goed behouden blijft zal wellicht zonder de regeneratie in de winter snel/teveel afkoelen.

Wellicht is de groep WW WP bezitters die nu in de tweede helft van de winter een bron van 0 graden hebben wel een mooie doelgroep. Zij kunnen of de bron vergroten (ingrijpend) of een ZB in het systeem erbij plaatsen.

Als je een bron hebt die de warmte flink uitwisselt met de omgeving (b.v. ondergrondse waterstroming), dan zal het lastiger zijn om de zomerwarmte vast te houden.

Als de COP op/boven 7 komt dan is er in potentie ook wel een business case te maken, want dan scheelt het significant op de hoeveelheid kWh die per jaar nodig is (en zeker de winterpiek).

DWTW: scheelt in de winter toch aanmerkelijk in de benodigde boiler grootte/stilstandsverliezen/primair verbruik. Dus: indien voor schappelijke prijs te plaatsen op moment dat er toch verbouwt wordt een nuttige aanvulling

Met mijn ZB (overbemeten volgens velen) en LW HWP haal ik ergens tussen de 4 en 5 op de COP (mijn redenatie gaat richting de 5). Ik weet het niet nauwkeuriger omdat er geen warmtemeters in het systeem zitten. Dus ik monitor de kWh meters die op de E aansluitingen zitten nauwkeurig en heb als referenties mn historisch gasverbruik en de graaddagen.

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 18-02-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Solar Masters schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:34:
[...]
En die brom toon van de compressor dan?

Vrienden van ons (nieuwbouw) hebben een W/W WP en die staat samen met het boilervat in de trapkast, en de trapkast staat midden in de woonkamer.
Als ik (en andere) daar zijn irriteer ik mij mateloos aan het dreunende geluid die door de hele kamer te horen is. Zelf horen ze het niet meer zeggen ze.

Ik zou er doodongelukkig van worden ;w
Die had beter op een andere plek geplaatst moeten worden, maar daar wordt niet vanuit de nieuwbouw overnagedacht.

[ Voor 8% gewijzigd door Helhond op 18-02-2022 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MikeyMan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Ik zie dat alleen gebeuren in echt grote gebouwen. (appartementen, bedrijven etc).

Ik vergelijk het een beetje met de verwarmingsinstallatie die staat in het appartement waar mijn zoon woont.
Dat appartement is deel van een mooi complex met meer dan 150 woonunits. Ze hebben een pompinstallatie die water uit de rivier naar zowat elk appartement stuurt waar dan in elk appartement een W/W WP staat zowel voor verwarming als voor SWW. En als voordeel dat ze in de zomer passief kunnen koelen door een WW die de vloer lichtjes koelt.

Die hele installatie is echt een kunstukje en levert zeer lage verwarmingskosten, maar voor een individuele woning die goed geïsoleer is, is dit overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Solar Masters in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"Solar Masters schreef op donderdag 17 februari 2022 @
14:07[/message]:

Ik denk dat jullie mijn doel niet begrijpen.....

Het stroom net is op dit moment al totaal overbelast! Er word heel veel energie opgewekt in een tijd dat dit niet gebruikt word en op het moment dat het koud word word er veel te weinig op gewekt en warmtepompen maar ook elektrische auto's gaan in die tijd veel meer gebruiken. Ja een warmtepomp kost niks na aftrek van de subsidie en een luchtwater Monobloc installeren lukt een installateur ook nog wel, en PV panelen kan iedereen bijna aansluiten.

Maar je maakt je daarmee afhankelijk van het stroomnet dat als dit zo doorgaat veel storingen gaat geven en niemand meer zijn huis warm kan krijgen als het nodig is.
Dus het net is momenteel totaal overbelast maar in de toekomst gaan er veel storingen komen.. maar nu hebben we die nog niet ? dan is het net nu dus niet totaal overbelast ;) Een goed werkend stroomnet is essensieel voor een economie, dat weten ze in denhaag prima. Dat gaan ze echt wel oplossen. het grootste probleem wat er aan zit te komen is volgens mij ook niet dat er zonnepanelen zijn maar dat heel nederland om 6 uur zijn inductieplaat aan gaat slingeren en de ev op gaat laden.
En dan kun je natuurlijk zeggen dat een zonneboiler te duur is maar daarbij word vergeten dat PV gewoon meer subsidie krijgt en ook het feit dat je bij een zonneboiler niet alleen het gedeelte dat de energie opwekt aanschaft maar ook de opslag daarvan. Zo dra accu's verplicht worden in Nederland gaat dat plaatje er heel ander uitzien.
accu's verplicht? ik ken behoorlijk wat senario's maar nooit van 1 gehoord waarbij mensen verplicht worden een accu te plaatsen. hoe zie je dat trouwens voor je? een oude duitse grenswachter met een pistool langs de deuren om te kijken of je wel een accu hebt?

pv krijgt geen subsidie dus het lijkt mij sterk dat het meer is dan bij een zonneboiler. wat er wel gebeurd is uiteraard het salderen en eigenlijk wil helemaal niemand dat meer, maar dat is de clusterfuck die terug draaiende oude meters vs slimmemeters heet. het is gewoon een gevolg van rechtsgelijkheid.. de persoon met de "slimme" meter kan je niet anders verrekenen dan de persoon met de oude meter. Ik saldeer binnenkort helemaal niets meer en dat leverd nog veel meer op :P kan ook helemaal niemand meer beweren dat ik subsidie krijg. :+
Zeker met het afbouwen van de saldering zie ik PV en het stroomnet niet als een techniek voor de toekomst!
En dat is exact het probleem, techniek afschrijven omdat je er niet in geloofd pv is de oplossing niet dat klopt maar zonneboilers ook niet , wind ook niet, en zo kan ik nog wel even doorgaan, maar met alles samen en slimme integratie komen we een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
  • Laatst online: 04-10-2022
Tommie12 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:20:
[...]

Ik zie dat alleen gebeuren in echt grote gebouwen. (appartementen, bedrijven etc).

Ik vergelijk het een beetje met de verwarmingsinstallatie die staat in het appartement waar mijn zoon woont.
Dat appartement is deel van een mooi complex met meer dan 150 woonunits. Ze hebben een pompinstallatie die water uit de rivier naar zowat elk appartement stuurt waar dan in elk appartement een W/W WP staat zowel voor verwarming als voor SWW. En als voordeel dat ze in de zomer passief kunnen koelen door een WW die de vloer lichtjes koelt.

Die hele installatie is echt een kunstukje en levert zeer lage verwarmingskosten, maar voor een individuele woning die goed geïsoleer is, is dit overkill.
Eigenlijk is dat een vrij kosten-inefficiëntie oplossing. Want als er nu "centraal" enkele grotere W/W WP stonden, kost was minder dan 150x kleine W/W WP. Je bespaart plaats, en een brommende compressor in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ouhaha schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Eigenlijk is dat een vrij kosten-inefficiëntie oplossing. Want als er nu "centraal" enkele grotere W/W WP stonden, kost was minder dan 150x kleine W/W WP. Je bespaart plaats, en een brommende compressor in huis.
Dan worden de afstanden te groot, en je kan de energiekost niet eerlijk verdelen tenzij met complexe meetmethodes...
Die WP is echt niet groot (ca microwave), en hoor je helemaal niet. Die hangt tegen het plafond in een bergin, en is met rubbervoetjes voorzien.
Er zit ook geen ventilator in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@ouhaha Een koelkast krijgen we ook stil genoeg.

Eén centrale compressor(groep) in het gebouw voor koelen en vriezen doet voor zover ik weet zelfs 'n supermarkt nog niet (al heb ik wel de indruk dat er veelal één compressor voor een hele rij / blok koelingen staat, tegenwoordig).

Gedeelde bron individueel benutten lijkt toch heel wat voor te zeggen :).

En wat die COP betreft: het lijkt me dat we zouden moeten vergelijken op de SCOP op jaarbasis. Voor SWW productie met een L/W WP staat tegenover de slechte COP op koude dagen natuurlijk wel 'n hoge in hoog zomer. Dat zou ik in eerdere opmerkingen de afgelopen dagen, als rechtgeaard bezitter van een W/W WP + zonneboiler best 'ns over het hoofd gezien kunnen hebben.

Maar, @MikeyMan , overtuig dan s.v.p. met bijv. rechtstreekse links naar energielabels voor een setting met relatief veel SWW verbruik (groot SWW profiel in betrekkelijk kleine WP, volgens alle EU normen vastgesteld), niet met een generieke link naar de marketing praat van een product. Ik kon het niet binnen 2 minuten vinden op je link, en dan vat ik zoiets niet meer op als onderbouwing, maar een soort van 'zoek maar, staat wel op internet'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Wasp schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:36:

[..]

Ik wordt liever niet "vrij bot" gevonden, maar tja.. wat voor opties dan..?
Is een extra grote dak overstek (luifel) aan die kant van de woning wat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gwaihir schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:56:
@ouhaha Een koelkast krijgen we ook stil genoeg.
Definieer stil genoeg. Heb hier Miele/Liebherr koelkasten. En die vind ik eerlijk gezegd ook nog teveel herrie maken.
Eén centrale compressor(groep) in het gebouw voor koelen en vriezen doet voor zover ik weet zelfs 'n supermarkt nog niet (al heb ik wel de indruk dat er veelal één compressor voor een hele rij / blok koelingen staat, tegenwoordig).

Gedeelde bron individueel benutten lijkt toch heel wat voor te zeggen :).

En wat die COP betreft: het lijkt me dat we zouden moeten vergelijken op de SCOP op jaarbasis. Voor SWW productie met een L/W WP staat tegenover de slechte COP op koude dagen natuurlijk wel 'n hoge in hoog zomer. Dat zou ik in eerdere opmerkingen de afgelopen dagen, als rechtgeaard bezitter van een W/W WP + zonneboiler best 'ns over het hoofd gezien kunnen hebben.

Maar, @MikeyMan , overtuig dan s.v.p. met bijv. rechtstreekse links naar energielabels voor een setting met relatief veel SWW verbruik (groot SWW profiel in betrekkelijk kleine WP, volgens alle EU normen vastgesteld), niet met een generieke link naar de marketing praat van een product. Ik kon het niet binnen 2 minuten vinden op je link, en dan vat ik zoiets niet meer op als onderbouwing, maar een soort van 'zoek maar, staat wel op internet'..
Dat geldt evengoed voor de voorgestelde zonneboiler oplossing. Voor beide claims zie ik geen onafhankelijk onderzoek dat breed toepasbaar is. En volgens mij is dat energielabel nog geen standaard ook.

Maargoed, for what it's worth, hier een A+ voor een stiebel eltron:
https://doc.stiebel-eltron.de/nl/238631_nl.pdf

En hier voor wat Atlantic modellen:
https://atlanticbelgium.f...so-split-energie-label-a-

Zoals ik zei; ik kreeg een offerte met de melding dat ik 514m3 gas ging besparen. Waar ik dat vervolgens zou moeten laten in relatie tot mijn huidige verbruik van 100m3 voor gas wist de leverancier mij echter niet te vertellen.

Dan kun je wellicht 'zuiniger' verwarmen, maar is het onder de streep nog geen nuttige toevoeging in een situatie met bestaande bouw.

Dan kan ik er 1 collector van maken ipv 3 collectoren. Zit ik op 160m3 besparing. Die ik nog steeds niet kwijt kan. En dan kom ik bovendien op de momenten dat ik het wel kwijt zou kunnen met een tekort aan, en moet de warmtepomp alsnog bijspringen.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 18-02-2022 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:59:
Dat geldt evengoed voor de voorgestelde zonneboiler oplossing.
En daar vroeg ik @Solar Masters dan ook als eerste om..

Want dat gaat hopelijk tot een interessant gesprek leiden :).
Voor beide claims zie ik geen onafhankelijk onderzoek dat breed toepasbaar is.
[..] in relatie tot mijn huidige verbruik van 100m3 voor gas wist de leverancier mij echter niet te vertellen.
Breed toepasbaar in relatie tot een uitzonderlijke situatie, te weten 100m3 gas |:( . Daar ben je mij kwijt. Volgens mij moeten we 't eerst maar 'ns over wat interessante en oninteressante specifieke gevallen hebben.

@Solar Masters had het dan over hele andere. Al zou ik zelf bij 100m3 dáár wel vanaf willen, omwille van die paar honderd euro vastrecht per jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 18-02-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Gwaihir volgens mij is de energie efficientie hier niet direct het grootste discussiepunt. Ik weet ook wel dat een W/W opstelling een hogere COP heeft dan een L/W opstelling.
En dat een zonneboiler in theorie efficienter is dan een wamtepomp.
Maar heel deze discussie heeft weinig zin zolang je de overcapaciteit niet kwijt kunt.

Dat dit een leuke discussie wordt ben ik geheel met je eens. Maar het lijkt me voor de meeste huiseigenaren een nogal theoretische.

Begrijp ook niet wat er moeilijk aan is.
Ik verbruik nu 100m3 gas voor mijn huidige warmwatergebruik. Hoe dat een uitzonderlijke situatie is, is mij een raadsel. Dat zal namelijk voor het grootste deel van de huishoudens gelden.
Dan kan ik een boilersysteem op gaan tuigen die volgens de fabrikant 500+ m3 bespaart. Maar dat heeft dus 0,0 zin.

Dan kun je vervolgens hele bomen op gaan tuigen over grondbronnen, en schitterende techinsche oplossingen bedenken, maar als dit praktisch niet haalbaar is.

De discussie begon namelijk als reactie op @Fr33z die aangaf dat een ZB systeem financieel niet aantrekkelijk is.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 18-02-2022 12:14 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 66 Laatste