Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@MikeyMan Dat het voor jou (en wellicht @Fr33z ) niet aantrekkelijk is, praktisch en financieel, betekent niet dat er geen interessante cases voor zijn..

Lijkt me dat we in dit topic zitten om de meeste interessante cases juist te bespreken, ik in elk geval wel.

(Een L/W WP is hier altijd kansloos geweest, omdat we echt niet zo'n techy lawaaikast gaan inpassen in een klassieke boerenerf look. En omdat ik totaal niet geloof in die piekstroom die die dingen bij echte koude gaan trekken. Had ik evt. in het L/W WP topic kunnen gaan horen dat 't echt niet zonder zo'n kast kan en echt geen goede COP heeft bij -10. Maar dan blijf ik daarna toch niet hangen in een poging alle L/W WPs tot onzin te verklaren omdat het geen volledig universele oplossing is?)
MikeyMan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:11:
En dat een zonneboiler in theorie efficienter is dan een wamtepomp.
Maar heel deze discussie heeft weinig zin zolang je de overcapaciteit niet kwijt kunt.

Dat dit een leuke discussie wordt ben ik geheel met je eens. Maar het lijkt me voor de meeste huiseigenaren een nogal theoretische.
Ja, precies! Daarom juist interessant: seizoensopslag is toch echt de holy grail van elke vorm van zonneenergie. (Of misschien supergeleiding, de planeet rond?)

En er wordt zat nieuw gebouwd. Als het een goede ontwikkeling is alleen al puur voor een behoorlijk deel van die nieuwbouwhuizen, dan vind ik het al hoogst interessant (en wellicht jammer dat het niet bij me thuis kan ;).)

[ Voor 34% gewijzigd door Gwaihir op 18-02-2022 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Gwaihir ik denk dat de meesten hier op zoek zijn naar een oplossing voor hun huidige setup. In die zin lijkt het me voor de meeste bezoekers wel nuttig om een goede afweging te maken. En ik gok zomaar dat 80% van de huiseigenaren in hetzelfde schuitje zitten als ik. Niet om het generiek af te serveren natuurlijk. Ik had graag gezien dat het haalbare kaart was voor mij huis.

Want wat je zegt, seizoensopslag is de mooiste oplossing. Volgende huis from scratch ga ik ook zeker zo inrichten.

Denk dat elke discussie bijdraagt aan een stukje kennisdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouhaha
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-10-2022
ik volg jullie hier al een tijdje :)

er zijn zeker zat goeie cases voor een ZB. Neem bijvoorbeeld het verwarmen van een zwembad in de zomer! ja de COP is fantastisch bij ZB. Nu zijn aanbod aan energie is zoals ZP, veel in de zomer, beetje in tussenseizoen, bijna niets in de winter. Ik zie het nu bij restaurants, hotels, sport-infra, ...

bij WP + ZP, heb je eigenlijk al een zeer efficiënte manier om SWW in de goeie maanden te maken. Dan voegt een ZB weinig toe. Bran je gas of stookolie, dan is een ZB wel mogelijks relevant, zeker als je veel SWW vraag hebt.

Ondersteuning CV kan zeker, en zal met een grote installatie wel helpen. Vraag is de winst genoeg (voor wie financieel rekent)? en dat hangt dan af van je huidige CV installatie. Ook heb je CV nodig buiten de zomermaanden, dus niet wanneer de ZB het beste draait. Hoeveel hij bijdraagt hangt af van hoe groot de ZB is, en je CV vraag. Bij nieuwbouw/laag verbruik, kan het dus wel een significante bijdragen zijn, maar je moet toch iets anders hebben.

ik zag een ZB eigenlijk als interessant, en zeker als je ermee je bron bij W/W WP ermee zou opvullen met je zomer overschot (assumptie dat deze warmte niet verdwijnt door stroming). Dat zou mooi zijn, energie lange termijn onder de grond stockeren...

Nota: ik tel al zonder saldering, ik woon in België, met digitale meter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:35:
@Gwaihir ik denk dat de meesten hier op zoek zijn naar een oplossing voor hun huidige setup. In die zin lijkt het me voor de meeste bezoekers wel nuttig om een goede afweging te maken.
Zeker, d.w.z. de meesten die 'een bladzijde of twee' langs komen. En dat is ook prima en ik wil niets aan je persoonlijke conclusie af doen.

Maar degenen die hier blijven hangen (en veelal die vragen beantwoorden), hebben denk ik toch ook juist een bepaalde interesse voor de techniek an sich, het (nog beperkt tot uiting komende) potentieel ervan.
En ik gok zomaar dat 80% van de huiseigenaren in hetzelfde schuitje zitten als ik. Niet om het generiek af te serveren natuurlijk.
Dat kan best 'ns zijn. Maar als we dan toch schattingen gaan doen: ik denk dat nog geen 5% er daadwerkelijk voor gaat. En die 15% die beide nummers uit elkaar zitten, vind ik een schitterend, zeer topic waardig potentieel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:51
MetalfanBlackness schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:45:
[...]

Deze zijn ongeveer 99cm breed en 164cm hoog: https://www.hrsolar.nl/zonneboilers/nero-collector/
Ik weet alleen niet hoeveel afstand je van de rand af moet houden, ik las ergens een 0,5 meter, maar dat zou het wel een heel dunne collector moeten zijn.
Perfect! Ik heb gelijk 3 installateurs een mail gestuurd :) Dankjewel, precies wat ik zocht.
Gwaihir schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:59:
[...]

Ik wordt liever niet "vrij bot" gevonden, maar tja.. wat voor opties dan..?
Is een extra grote dak overstek (luifel) aan die kant van de woning wat voor je?
Nouja... misschien is het inderdaad wel te krap. Maar een reactie als "Helaas, door reden x en y past het niet" is al heel anders dan letterlijk de reactie "Nee, dat past niet. Groet x" :)

Ik wacht even de reacties af van de installateurs die Nero collectoren kunnen leveren. Zou het heel dom zijn om 2 zonnepanelen op te offeren? Ik kom nu met mijn opwek ongeveer op 0 uit, inclusief 100% salderen.

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
ik zou geen PV weghalen (zelf met 0 op de teller) voor een ZB.

Er passen wat ZB panelen ernaast, zelf moet je wat marge houden (wind en zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Wasp Er zijn inderdaad wel collectoren die net onder een meter breed duiken + de aansluitingen aan de zijkant. (Zowel vlakke plaat, als 8 buizen breed.) Maar heb je dan met 2x zoiets al een leuk oppervlak?

En tot het uiterste randje levert allerlei gedoe. Primair qua bereikbaarheid en veiligheid voor de monteur, maar ook qua hoe 't eruit ziet en of het dan (lokaal) nog mag.

Is daar links bijv. je verharde oprit, met ruimte voor een flinke rolsteiger? Als je serieus bent en die meerkosten ok vindt, dan zou ik dat zeker in je mails laten blijken. Ik heb hier PV boven een haag. Daar moest ik ook achteraan bellen om een offerte te krijgen van de onderstellen maker; niet de juiste verhouding panelen vs. frame om financieel makkelijk uit te kunnen.

Qua opofferen: wat wil je van de warmtecollector? Bijv. wat is je SWW verbruik? Kan het makkelijk ook op je verwarming aangesloten worden (d.w.z. heb je lage temp. verwarming) en wil je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
Wasp schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:40:
[...]

Perfect! Ik heb gelijk 3 installateurs een mail gestuurd :) Dankjewel, precies wat ik zocht.

[...]

Nouja... misschien is het inderdaad wel te krap. Maar een reactie als "Helaas, door reden x en y past het niet" is al heel anders dan letterlijk de reactie "Nee, dat past niet. Groet x" :)

Ik wacht even de reacties af van de installateurs die Nero collectoren kunnen leveren. Zou het heel dom zijn om 2 zonnepanelen op te offeren? Ik kom nu met mijn opwek ongeveer op 0 uit, inclusief 100% salderen.
Zo ziet het er in de praktijk uit....

zonnedak

Ik heb er 6 liggen. Zie een boel over pv en wp. Ik heb hier een w/w wp en bewust voor een zonneboiler gekozen. Meer vanuit zelfvoorzienendheid en millieu dan uit financieel opzicht. De bron regeneer ik er niet mee, ik heb hier een sterk stromende ondergrond en de bron komt in de winter niet onder de 8 graden.

[ Voor 16% gewijzigd door jerh op 18-02-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Incl. tip voor een nog wel beter apparaat voor de job dan 'n rolsteiger langs de zijkant :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
Helhond schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:24:
[...]

En die brom toon van de compressor dan?

Vrienden van ons (nieuwbouw) hebben een W/W WP en die staat samen met het boilervat in de trapkast, en de trapkast staat midden in de woonkamer.
Als ik (en andere) daar zijn irriteer ik mij mateloos aan het dreunende geluid die door de hele kamer te horen is. Zelf horen ze het niet meer zeggen ze.

Ik zou er doodongelukkig van worden ;w
Die had beter op een andere plek geplaatst moeten worden, maar daar wordt niet vanuit de nieuwbouw overnagedacht.
Als eerste om een WP letterlijk in een klankkast te plaatsen is misschien het het handigste....

Maar ik weet ook zeker dat we het hier weer over een goedkoper model hebben en niet over een goed merk dat niet meer geluid maakt dan een koelkast.

Goedkoop is duur koop maar dat heb ik al vaker gezegd......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Wasp schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:40:
[...]

[...]

Wat wil je bereiken met 2 Nero collectoren van 1.53m2 en wat wil je er mee opladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Gwaihir schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:43:
Incl. tip voor een nog wel beter apparaat voor de job dan 'n rolsteiger langs de zijkant :).
Daarna is er nog een keer wat gedaan met een verreiker, dat gaat nog veel beter, omdat je dan niet over het hekje hoeft te leunen. Was volgens mij zelfs nog iets goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:03

Seafarer

XXX

Maar die ww warmtepompen zijn absoluut niet de heilige graal. Rekentechnisch zeker helemaal niets tegenin te brengen. Daar ga ik zeker niet over discussiëren.

Maar praktisch wordt de weerstand steeds groter om de hele aarde te perforeren. Met name in grondwinnings gebieden.
Dwarsdoor ondergrondse waterstromen boren die daar al miljoenen jaren stromen die gaan we onderbreken of perforeren met als gevolg???
Ik was van de week in het Vogtland (duitsland) en daar kwam de discussie ook op grondboringen. Verschillende boor bedrijven durven hier niet meer dan 5 jaar garantie op de boring te geven. Nou lekker save zo'n investering. Moest wel 80 mtr diep.
(Dit heb ik eerder gehoord in Duitsland, zit je in een verkeerd gebied heb je er niets aan)

Dus een douche WTW zou ik toch nog eens serieus overwegen. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bartolomus
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-09 13:25
Gwaihir schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:54:
@Solar Masters Ik sta achter dit verhaal. Maar vooral: kom met de praktijkcijfers van die mooie proefinstallaties. (En / of help me de mijne verder af te regelen en vol met meetapparatuur te hangen.)

Want het vergelijk met COP 1.8 maakt het verhaal m.i. nu alleen maar ongeloofwaardig; dat is SWW met een L/W WP, een huidige generatie W/W benadert daar ook de 4. Zo ook die COP van 100 totaal. Daar geloof ik - met alle respect - nog even niets van. En die hoef je ook niet te halen, met 3,6 - 7 als je werkelijke 'concurrent'.

Het heeft alle potentie om op eigen echte cijfers te kunnen staan!
Ik ga helpen met die cijfers.
De installatie draaid hier nu met 150 hp op het dak richting oost. Wat ben ik eigenlijk aan schrijven ik kan het beter laten zien…
Hier de link van mijn installatie (ik denk dat iedereen dit dan kan zien.)
Ik meet trouwens bijna alles en het systeem is nog niet helemaal af en er komen nog enkele kleine wijzigingen.
https://www.vbus.net/scheme/16bb90c128c21305a9a465d4d6da081f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
@Bartolomus is de keze naar HP wegens betere opbengst in de winter? of andere specifieke reden?

mooi systeem met animatie :)

[ Voor 14% gewijzigd door ouhaha op 19-02-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
  • Laatst online: 08-01 20:55
Bartolomus schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:56:
[...]

Ik ga helpen met die cijfers.
De installatie draaid hier nu met 150 hp op het dak richting oost. Wat ben ik eigenlijk aan schrijven ik kan het beter laten zien…
Ik meet trouwens bijna alles en het systeem is nog niet helemaal af en er komen nog enkele kleine wijzigingen.
Mooi systeem, en ook nog bij mij in de buurt 😉

Begrijp ik goed dat je met die 150hp op een 1000 liter buffer naar de winter toe er mee profijt van hebt?
En richting de zomer de overcapaciteit gebruikt voor het zwembad te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
ouhaha schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:18:
@Bartolomus is de keze naar HP wegens betere opbengst in de winter? of andere specifieke reden?

mooi systeem met animatie :)
Ik heb alle systemen naast elkaar gelegd en reeds lang geleden berekeningen gemaakt. Daarnaast logisch nadenken en ben toen tot de conclusie gekomen dat HP of vlakke plaat het enige is wat echt verschil maakt als je iets duurzaams wilt doen en efficiënt je huis wilt opwarmen.
Toen ik vorig jaar dit huis heb gekocht ben ik direct van het gas afgegaan en de knoop voor HP was reeds doorgehakt lang geleden.
Ik denk of je nu HP of elektra opwekt in de winter is dit altijd beperkt kwa opbrengst. Dus je hebt extra ondersteuning nodig. Ik wilde gaan voor een WP maar na gesprek met buren en rondgekeken te hebben toch besloten voor een pelletbrander te gaan. Daar heb ik nu 0 spijt van.

Ik heb in mijn zoektocht naar de juiste equipment dit forum toen gevonden en daar de juiste firma gevonden want ben er intussen wel achter dat vele installateurs/firma’s echt niet weten waar het over gaat. Al zullen er ongetwijfeld zijn die het echt wel snappen.

Enkele data van het huis: in 1974 gebouwd 1000 m3. Er zat 5 cm isolatie onder dakpannen en sporadisch is er een spouwmuur geïsoleerd de vloer op de begane grond is nog niet vervangen maar de woonkamer en slaapkamers boven wel. (Split level woning) de twee verdiepingen die gedaan zijn bevatten nu 2 km slang en hiermee verwarm ik nu het huis. Omdat we nog steeds bezig zijn is 66% van de woonkamer nu live met de vloerverwarming de rest moet nog aangesloten worden.
Ondertussen is 1/2 dak geïsoleerd en heeft nu 21 cm isolatie. Dit merk je meteen.

Ik post met en met wel enkele zaken. Ook grafisch kan er veel uit het systeem gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Rob21tq schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:40:
[...]

Mooi systeem, en ook nog bij mij in de buurt 😉

Begrijp ik goed dat je met die 150hp op een 1000 liter buffer naar de winter toe er mee profijt van hebt?
En richting de zomer de overcapaciteit gebruikt voor het zwembad te verwarmen?
Ja dat is de bedoeling al is het zwembad er nog niet zoals we het willen.
Je mag de installatie komen bekijken als je in de buurt woont 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Bartolomus schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Ja dat is de bedoeling al is het zwembad er nog niet zoals we het willen.
Je mag de installatie komen bekijken als je in de buurt woont 👍
Misschien dat ik dat wel een keer kan doen, wij gaan een grote boerderij verbouwen en zoiets als jij hebt draaien heb ik ook zeker interesse in.

Mijn complimenten, het ziet er zeer professioneel uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 22:54

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Bartolomus schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:52:
[...]

Ik heb alle systemen naast elkaar gelegd en reeds lang geleden berekeningen gemaakt. Daarnaast logisch nadenken en ben toen tot de conclusie gekomen dat HP of vlakke plaat het enige is wat echt verschil maakt als je iets duurzaams wilt doen en efficiënt je huis wilt opwarmen.
Toen ik vorig jaar dit huis heb gekocht ben ik direct van het gas afgegaan en de knoop voor HP was reeds doorgehakt lang geleden.
Ik denk of je nu HP of elektra opwekt in de winter is dit altijd beperkt kwa opbrengst. Dus je hebt extra ondersteuning nodig. Ik wilde gaan voor een WP maar na gesprek met buren en rondgekeken te hebben toch besloten voor een pelletbrander te gaan. Daar heb ik nu 0 spijt van.

Ik heb in mijn zoektocht naar de juiste equipment dit forum toen gevonden en daar de juiste firma gevonden want ben er intussen wel achter dat vele installateurs/firma’s echt niet weten waar het over gaat. Al zullen er ongetwijfeld zijn die het echt wel snappen.

Enkele data van het huis: in 1974 gebouwd 1000 m3. Er zat 5 cm isolatie onder dakpannen en sporadisch is er een spouwmuur geïsoleerd de vloer op de begane grond is nog niet vervangen maar de woonkamer en slaapkamers boven wel. (Split level woning) de twee verdiepingen die gedaan zijn bevatten nu 2 km slang en hiermee verwarm ik nu het huis. Omdat we nog steeds bezig zijn is 66% van de woonkamer nu live met de vloerverwarming de rest moet nog aangesloten worden.
Ondertussen is 1/2 dak geïsoleerd en heeft nu 21 cm isolatie. Dit merk je meteen.

Ik post met en met wel enkele zaken. Ook grafisch kan er veel uit het systeem gehaald worden.
Mooi systeem, zelf ook in 2017 H.P. 72 stukst zelf geplaatst, in combinatie met 2 keer 400liter ( 1 keer hygieneboiler met hygienespiraal en 2 warmtewisselaars. )
Geen pelletkachel maar 2 keer een 5 kw lucht/water warmtepomp. ( sinds 2 jaar geen gasaansluiting). _/-\o_
Zonnepanelen ongeveer 4000wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Rob21tq schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Misschien dat ik dat wel een keer kan doen, wij gaan een grote boerderij verbouwen en zoiets als jij hebt draaien heb ik ook zeker interesse in.

Mijn complimenten, het ziet er zeer professioneel uit!
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Leudal schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:55:
[...]

Mooi systeem, zelf ook in 2017 H.P. 72 stukst zelf geplaatst, in combinatie met 2 keer 400liter ( 1 keer hygieneboiler met hygienespiraal en 2 warmtewisselaars. )
Geen pelletkachel maar 2 keer een 5 kw lucht/water warmtepomp. ( sinds 2 jaar geen gasaansluiting). _/-\o_
Zonnepanelen ongeveer 4000wp
Voor ieder huis is inderdaad een oplossing. Al zal die nooit exact hetzelfde zijn.
Leudal…. Klinkt ook bekend 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Bartolomus op 19-02-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

Bartolomus schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:15:
[...]

Voor ieder huis is inderdaad een oplossing. Al zal die nooit exact hetzelfde zijn.
Leudal…. Klinkt ook bekend 8)
Bartolomus we zijn beide in Leudal voorlopers op het gebied van verduurzame.
Rest zal wel een keer volgen als Poetin niet wil leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Leudal schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:03:
[...]

Bartolomus we zijn beide in Leudal voorlopers op het gebied van verduurzame.
Rest zal wel een keer volgen als Poetin niet wil leveren.
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:56:
Ik zie 'n mooi draaiend systeem :) (maar niet die combi met regenereren van een WP bron).

Nieuwsgierig naar twee keuzes:

1. De VVW regelt terug vanaf flink heet water (d.w.z. hij pak de aanvoer hoog uit het vat en gezien het gebruik voor SWW zonder naverwarming, zal het daar altijd heet gehouden moeten worden).

Was dat een bewuste keuze, en zo ja waarom? Ik had verwacht dat deze lager aangesloten zou zijn, om van een hoger rendement op de collector te profiteren.

2. Ik zie de collector op flinke temperatuur gebruikt worden (bovenste spiraal, 55 graden en hoger aan de kop van de collector), terwijl tegelijkertijd de pelletketel ondersteunt en daarbij water van onder de dertig graden staat in te nemen (en prima in de behoefte aan heet water voor SWW voorziet).

De warmtecollector zou op zo'n dag toch flink meer warmte binnen halen als hij dat retourwater dat van VVW naar pelletketel gaat zou mogen voorverwarmen middels de onderste spiraal? Is dat instellen een van de kleine wijzigingen die nog komt, of ..?

(@Solar Masters )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:11:
[...]

Ik zie 'n mooi draaiend systeem :) (maar niet die combi met regenereren van een WP bron).

Nieuwsgierig naar twee keuzes:

1. De VVW regelt terug vanaf flink heet water (d.w.z. hij pak de aanvoer hoog uit het vat en gezien het gebruik voor SWW zonder naverwarming, zal het daar altijd heet gehouden moeten worden).

Was dat een bewuste keuze, en zo ja waarom? Ik had verwacht dat deze lager aangesloten zou zijn, om van een hoger rendement op de collector te profiteren.

2. Ik zie de collector op flinke temperatuur gebruikt worden (bovenste spiraal, 55 graden en hoger aan de kop van de collector), terwijl tegelijkertijd de pelletketel ondersteunt en daarbij water van onder de dertig graden staat in te nemen (en prima in de behoefte aan heet water voor SWW voorziet).

De warmtecollector zou op zo'n dag toch flink meer warmte binnen halen als hij dat retourwater dat van VVW naar pelletketel gaat zou mogen voorverwarmen middels de onderste spiraal? Is dat instellen een van de kleine wijzigingen die nog komt, of ..?

(@Solar Masters )
Voor 1:
Er zit een hygiëne spiraal in dus hoe heet moet heet zijn voor sww. En ja ik ken de legionella materie.
Dat sww aftap punt zit iets hoger en op een andere plek als de vvw.
Als je het vvw aftap punt lager zou nemen dan ga je ongewild het onderste deel ook warmer willen maken met de pellet kachel en dat wil je niet. Daar zit nu eigenlijk de maximale win met de booster. En dus onder maximaal te kunnen profiteren van elke zonnestraal.

Voor 2:
Solar masters kan daar meer over vertellen en ik heb de calculatie nog niet gemaakt of het schakel punt van bovenste naar onderste spiraal eerder zou moeten.

De WP bron is iets waar ik wel naar gekeken heb maar uiteindelijk niet voor gekozen. Zou dan wel een forse investering extra zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spamsmurf
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 17:29
Ik heb mijn huis uit 2008 gekocht met daarin vanaf de bouw een Agpo Ferroli Aquasol 4. Nu geeft deze continue storing 74 (geen collectorcirculatie) en daarna gaat deze naar 77 (30 dagen niet in bedrijf). Volgens de installateur zou dit komen door een defecte collector sensor op het dak. Nu is deze erg lastig te bereiken en zijn er op dit moment toch al geen installateurs te vinden die deze willen vervangen. Iemand ervaring met deze storing en eventuele oplossingen? De sensor op het dak vervangen is in ieder geval een hele dure oplossing en ze durven ook niet te garanderen dat daar het probleem zit.
En dan kan ik de sensor ook los kopen en misschien ergens anders plaatsen. Weet iemand of dit een simpele aan/uit sensor is of dat hij verschillende standen heeft? En of deze op zon of tempratuur werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:17:
Dat sww aftap punt zit iets hoger en op een andere plek als de vvw.
Als je het vvw aftap punt lager zou nemen dan ga je ongewild het onderste deel ook warmer willen maken met de pellet kachel en dat wil je niet. Daar zit nu eigenlijk de maximale win met de booster. En dus onder maximaal te kunnen profiteren van elke zonnestraal.
Iets hoger klinkt alsof de schematische weergave vrij waarheidsgetrouw is.

Inderdaad wil je er niet zo ver mee gaan, maar zo ergens tussen onderzijde boosterspiraal en die middelste temperatuursensor lijkt mij toch logischer; VVW (altijd) op hoogwaardige warmte lijkt mij te ver de andere kant op. En misschien verkijk je je nog op de impact, doordat je VVW, voor deze buitentemperatuur, best wel warm loopt. Ik vermoed dat dat komt omdat je tijdelijk nog met slechts een deel van de beoogde VVW je hele huis verwarmt.

Je profiteert onder maximaal van elke zonnestraal, wanneer die warmte gelijk afgenomen wordt door je VVW, in plaats van gebruikt om de temperatuur ter plaatse op te jagen (ten koste van het rendement). En daarbij speelt ook de volumestroom nog 'ns een rol: je krijgt nu weliswaar koel retourwater van je VVW onderin je buffer, maar niet heel veel; het merendeel wordt gebruikt om de hete aanvoer terug te mengen. Door de combinatie met de pelletkachel zal de impact wel los lopen (t.o.v. een WP in de mix, die daar ook erg gevoelig voor is). @Solar Masters geeft hier evenwel telkens hoog op van het belang van dat maximaal profiteren dus ik had verwacht dat nadrukkelijker terug te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@spamsmurf Da's inderdaad wel 'n beetje spammy, beste smurf!

Klik even op de link van @Bartolomus, dan zie je zelf wat die sensor doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:58:
[...]

Iets hoger klinkt alsof de schematische weergave vrij waarheidsgetrouw is.

Inderdaad wil je er niet zo ver mee gaan, maar zo ergens tussen onderzijde boosterspiraal en die middelste temperatuursensor lijkt mij toch logischer; VVW (altijd) op hoogwaardige warmte lijkt mij te ver de andere kant op. En misschien verkijk je je nog op de impact, doordat je VVW, voor deze buitentemperatuur, best wel warm loopt. Ik vermoed dat dat komt omdat je tijdelijk nog met slechts een deel van de beoogde VVW je hele huis verwarmt.

Je profiteert onder maximaal van elke zonnestraal, wanneer die warmte gelijk afgenomen wordt door je VVW, in plaats van gebruikt om de temperatuur ter plaatse op te jagen (ten koste van het rendement). En daarbij speelt ook de volumestroom nog 'ns een rol: je krijgt nu weliswaar koel retourwater van je VVW onderin je buffer, maar niet heel veel; het merendeel wordt gebruikt om de hete aanvoer terug te mengen. Door de combinatie met de pelletkachel zal de impact wel los lopen (t.o.v. een WP in de mix, die daar ook erg gevoelig voor is). @Solar Masters geeft hier evenwel telkens hoog op van het belang van dat maximaal profiteren dus ik had verwacht dat nadrukkelijker terug te zien.
Ik snap je punt. Stof tot nadenken.

Ik zie nu ook dat mijn vat top temperatuur nog iets naar beneden kan dit komt de pellet brander ten goede. Die stookt dan niet meer naar 80 graden nu (ingesteld) maar iets lager. Dat is ook iets efficiënter voor de pellet brander.
De vloerverwarming zal zeker omlaag kunnen inderdaad als er meer vloer oppervlak beschikbaar is.
Daarnaast is de isolatie van het huis nog niet optimaal daar ben ik ook mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:11
@Bartolomus
Ik zou denken dat
Je zoveel mogelijk zonnewarmte wil oogsten
Pelletbijstook indien nodig.
Aanname: de pelletkachel kan snel veel capaciteit leveren

Theoretisch zou je dan ongeveer de volgende logica willen:
1/ Boiler op minimaal ~40 graden in het deel waar je de warmte eruit haalt (dat is voor de douche op het randje)
2/ Als je SWW verbruik hebt en de boilersensor bovenin (?) is onder de ~45 graden, gelijk de pelletkachel opstarten zodat die als "doorstroomverwarmer" de top van de boiler snel voldoende warm houdt.
3/ De zonnecollectoren kunnen dan makkelijk warmte kwijt (Want boiler temp tussen ~20-30 graden onderin en ~45-50 bovenin)
4/ In dien VVW warmtevraag EN boiler (midden?) onder de 30 (of evt obv stooklijn) graden dan Pelletkachel aan
5/ 1 keer per week een legionellarun met de pelletkachel ALS de ZB die week niet de boiler al op 60-65 graden of hoger heeft gebracht.

Als je de pelletkachel niet snel de boilertop kan laten verwarmen is de minimum temperatuur in de top van de boiler ca. 50-55 graden

Kortom: veel lagere boilertemperatuur dan gisteren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:01:
1/ Boiler op minimaal ~40 graden in het deel waar je de warmte eruit haalt (dat is voor de douche op het randje)
Verhaal klopt, maar deze waarde niet, denk ik.

1. Het is geen boiler (vol met SWW), maar een vat met hygiënespiraal. Is hij bovenin 40 graden, dan moet die warmte (bij stromend SWW) nog overgedragen worden. Dus tel bij dit doel zeker 5 graden op.

(Tevens haal je de warmte dus niet uit een deel, maar over de hele lengte van de spiraal. Dus is het direct onder de top gelijk erg koud, dan ga je het ook niet redden, of moet die top extra heet zijn.)

2. Je verliest op de thermostaatkraan (als je die hebt natuurlijk, bijv. i.v.m douche-WTW) doorgaans ook nog 'n aantal graden. Er zouden inmiddels modellen moeten zijn die dat niet hebben, maar kennelijk gaat het gros er nog vanuit dat 't warme water toch wel met 60+ graden aan komt en mengen dus altijd wat koud bij. Dus tel er nog een keer een kleine 5 graden bij.

Dus 50 graden is denk ik sowieso al zo'n beetje het minimum bovenin. (En ach, minder dan 55 à 60 graden wil 'n pelletkachel je toch niet geven, neem ik aan. I.v.m. het verbrandingsproces en ongewenste condensvorming indien hij lager zou gaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Gwaihir Ja, die pelletkachel zal wel een hoge temperatuur afgeven, maar dat zegt nog niet hoe warm je de boiler moet hebben voor goed functioneren van je systeem.

Dus, inderdaad, beetje experimenteren met de verschilldende temperaturen die ingesteld kunnen worden.

Voor opbrengst van de zonnewarmte is het gewoon heel belangrijk om de boiler zo min mogelijk met de pelletkachel op te stoken, dus alleen opstoken als dat nodig is.

Wel een mooi systeem, want in principe is dit soort aansturing mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 20-02-2022 13:33 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
In onze combinatie doen we ook iets dergelijks. Haard i.p.v. pelletkachel, dus meer in lange rukken gestookt, en zelfs twee warmtebronnen die van lage temperatuur houden: warmtecollector en (W/W) WP.

Daarbij werd ik (o.a.) verrast door de impact die het terug mengen via de volumestroom blijkt te hebben. Oftewel: VVW krijgt (op een zeker moment) een aanvoer van heet water en mengt dus koud bij van z'n eigen retour. (Dat werkt uiteraard prima.) Helaas geeft hij hierdoor dus ook (veel) minder koud retourwater terug. Er is dan een veel kleinere hoeveelheid koud water beschikbaar waar de warmtecollector en / of WP een paar graden bij op kunnen zetten.. en al snel staan die dus buiten spel. (Nou ja, de WP staat buiten spel en slaat af, de warmtecollector gaat allereerst minder opleveren.) Afijn.. nog 'n paar buizen aan te passen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Gwaihir Dus beter maar 1 pomp met een verdeler zonder eigen pomp? en een afmengkraan die juist minder heet water uit de boiler haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-02 20:17
Gwaihir schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Verhaal klopt, maar deze waarde niet, denk ik.

1. Het is geen boiler (vol met SWW), maar een vat met hygiënespiraal. Is hij bovenin 40 graden, dan moet die warmte (bij stromend SWW) nog overgedragen worden. Dus tel bij dit doel zeker 5 graden op.

(Tevens haal je de warmte dus niet uit een deel, maar over de hele lengte van de spiraal. Dus is het direct onder de top gelijk erg koud, dan ga je het ook niet redden, of moet die top extra heet zijn.)

2. Je verliest op de thermostaatkraan (als je die hebt natuurlijk, bijv. i.v.m douche-WTW) doorgaans ook nog 'n aantal graden. Er zouden inmiddels modellen moeten zijn die dat niet hebben, maar kennelijk gaat het gros er nog vanuit dat 't warme water toch wel met 60+ graden aan komt en mengen dus altijd wat koud bij. Dus tel er nog een keer een kleine 5 graden bij.

Dus 50 graden is denk ik sowieso al zo'n beetje het minimum bovenin. (En ach, minder dan 55 à 60 graden wil 'n pelletkachel je toch niet geven, neem ik aan. I.v.m. het verbrandingsproces en ongewenste condensvorming indien hij lager zou gaan.)
Ik heb een vergelijkbaar systeem maar dan met houtcv, hygienevat 1000 ltr. Als mijn vat bijv. 30 graden onder is en boven 43, kan ik daar nog prima 10 minuten mee douchen.

Net het badje voor mn dochter nog even gevuld, SWW neemt niet heel veel. (Zie afbeelding)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEXL2BZR38t0adNusfvVytLqw00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAfaHTyAQn8aYrtaJyRy8MVx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
BarryH schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:01:
@Bartolomus
Ik zou denken dat
Je zoveel mogelijk zonnewarmte wil oogsten
Pelletbijstook indien nodig.
Aanname: de pelletkachel kan snel veel capaciteit leveren

Theoretisch zou je dan ongeveer de volgende logica willen:
2/ Als je SWW verbruik hebt en de boilersensor bovenin (?) is onder de ~45 graden, gelijk de pelletkachel opstarten zodat die als "doorstroomverwarmer" de top van de boiler snel voldoende warm houdt.
3/ De zonnecollectoren kunnen dan makkelijk warmte kwijt (Want boiler temp tussen ~20-30 graden onderin en ~45-50 bovenin)
4/ In dien VVW warmtevraag EN boiler (midden?) onder de 30 (of evt obv stooklijn) graden dan Pelletkachel aan
5/ 1 keer per week een legionellarun met de pelletkachel ALS de ZB die week niet de boiler al op 60-65 graden of hoger heeft gebracht.

Als je de pelletkachel niet snel de boilertop kan laten verwarmen is de minimum temperatuur in de top van de boiler ca. 50-55 graden

Kortom: veel lagere boilertemperatuur dan gisteren
Ik heb hier al iets aan experiment gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat 55 in de top wel het minimale is op dit moment. De warm water leiding in het huis is lang en dubbel uitgevoerd en niet geïsoleerd dit moet nog gefixt worden.

Ik breng de top nu eens naar 60 ipv 65. Eens zien wat het dan geeft.

Ik kan de temperatuur waarop de pellet brander aanspringt wel beïnvloeden die start nu als het midden 40 graden is. De vvw temperatuur is dan gezakt naar 50 graden. Hier is nog wel wat te halen want de stooklijn is begrenst op maximaal 42 graden. Ik ga de schakel temperatuur eens 5 graden lager op 35 instellen.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:49:
@Gwaihir Dus beter maar 1 pomp met een verdeler zonder eigen pomp? en een afmengkraan die juist minder heet water uit de boiler haalt?
Nee, nee, zo'n eigen pomp is logisch en zo'n mengcircuit ook best moeilijk te vermijden. (Je krijgt dan een behoorlijk andere setup met z'n eigen voors en tegens. Zie bijv. die van @Helhond .)

Het gaat erom dat dit circuit op een gepaste 'lauwe' plek z'n water aantrekt, zodat in feite die menger doorgaans (vrijwel) geheel open staat. Lukt je dat goed, dan trek je optimaal rendement van je lage temperatuur warmtebron(nen).

Trek je 'bovenaan' ook SWW eruit (via een hygienespriaal en zonder naverwarming, zoals ook bij mij), dan zit je daar aan een bepaalde minimum temperatuur van (afhankelijk van het temperatuurverloop in die buffer) zo'n 50 tot 60 graden. Dus is die 'lauwe' plek niet super hoog, maar ergens halverwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:07:
Ik heb hier al iets aan experiment gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat 55 in de top wel het minimale is op dit moment.
Hier (b)lijk ik gemiddeld 46 graden nodig te hebben. (Gemiddeld over het hele vat dus, dus niet puur de top.)

Dat gebruik ik al maatstaf voor wanneer de WP als achtervang zich toch maar op dat vat uit gaat leven. (En aangezien 'n WP meer van een geleidelijke temp houdt dan een top, is het hiervoor het handigst om met het gemiddelde te werken.) In het stookseizoen 'voorkomen' we dit met de haard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:44:
In onze combinatie doen we ook iets dergelijks. Haard i.p.v. pelletkachel, dus meer in lange rukken gestookt, en zelfs twee warmtebronnen die van lage temperatuur houden: warmtecollector en (W/W) WP.

Daarbij werd ik (o.a.) verrast door de impact die het terug mengen via de volumestroom blijkt te hebben. Oftewel: VVW krijgt (op een zeker moment) een aanvoer van heet water en mengt dus koud bij van z'n eigen retour. (Dat werkt uiteraard prima.) Helaas geeft hij hierdoor dus ook (veel) minder koud retourwater terug. Er is dan een veel kleinere hoeveelheid koud water beschikbaar waar de warmtecollector en / of WP een paar graden bij op kunnen zetten.. en al snel staan die dus buiten spel. (Nou ja, de WP staat buiten spel en slaat af, de warmtecollector gaat allereerst minder opleveren.) Afijn.. nog 'n paar buizen aan te passen dus.
Ik denk dat een lagere toevoer van de vvw tot andere issues kan leiden. De volume stroom die dan gaat lopen is/kan redelijk hoog zijn. Hierdoor ga je de gelaagdheid van het vat misschien verstoren. Daarnaast maakt het denk ik niet uit voor de pelletbrander want die schakelt op een bepaalde temperatuur en warmt daarna het vat verder op gelaagd. Dus dit blijft hetzelfde.
De opbrengst van de zon kan die normaal kwijt in de onderkant van de boiler hiervoor zit een prio schakeling. Ik heb nog niet gekeken of dit nog verder geoptimaliseerd moet worden. Mijn eerste indruk is dat het nu niet heel veel mist maar kan me vergissen. Solar masters weet hier vast meer van ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:42:
[...]

Hier (b)lijk ik gemiddeld 46 graden nodig te hebben. (Gemiddeld over het hele vat dus, dus niet puur de top.)

Dat gebruik ik al maatstaf voor wanneer de WP als achtervang zich toch maar op dat vat uit gaat leven. (En aangezien 'n WP meer van een geleidelijke temp houdt dan een top, is het hiervoor het handigst om met het gemiddelde te werken.) In het stookseizoen 'voorkomen' we dit met de haard :).
Ok als ik top en bodem optel en deel door twee zit ik ook ongeveer op 46 graden. Met een wp kan ik me voorstellen dat je gebaad bent bij een cv toevoer die lager is in temperatuur anders moet je de tank teveel en te hoog opwarmen wat het rendement niet te goede komt. Dit hoeft niet bij een pelletbrander
Ps mijn pelletbrander is effectief maar ongeveer 12 kw dus niet heel groot. Als ik niet verder zou isoleren en komend jaar wordt het -10 dan heb ik het koud binnen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:45:
Ik denk dat een lagere toevoer van de vvw tot andere issues kan leiden. De volume stroom die dan gaat lopen is/kan redelijk hoog zijn. Hierdoor ga je de gelaagdheid van het vat misschien verstoren. Daarnaast maakt het denk ik niet uit voor de pelletbrander want die schakelt op een bepaalde temperatuur en warmt daarna het vat verder op gelaagd. Dus dit blijft hetzelfde.
Kan zijn. Die observatie die je aanhaalt was vanuit mijn eigen perspectief geschreven.

Ons "vat" is eigenlijk drie vaten naast elkaar, die d.m.v. de leidingen 'op elkaar zijn gestapeld'. Stroming in bijv. het middenstuk verstoort dus niet de gelaagdheid van het bovenste stuk. En de warmte komt jaar rond zo'n 50/>40/<10 van haard/WP/warmtecollector, schat ik. (Waarbij de warmtecollector op twee manieren nog geoptimaliseerd moet worden.) Die WP in 't spel maakt het ook een stuk belangrijker. (En @Solar Masters heeft 'm wel 'ns veel te ingewikkeld genoemd. Was wat kort door de bocht m.i. maar hij had ook zeker wel 'n punt ;).)

Je moet dit denk ik ook vooral in de tussenseizoenen bekijken; het maakt vooral verschil wanneer de zon flink bijdraagt, de VVW nog aan staat, en de pelletkachel nog net zo nu en dan / net of nauwelijks meer. En daarvan moet je eerste nog komen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:53:
[...]

Kan zijn. Die observatie die je aanhaalt was vanuit mijn eigen perspectief geschreven.

Ons "vat" is eigenlijk drie vaten naast elkaar, die d.m.v. de leidingen 'op elkaar zijn gestapeld'. Stroming in bijv. het middenstuk verstoort dus niet de gelaagdheid van het bovenste stuk. En de warmte komt jaar rond zo'n 50/>40/<10 van haard/WP/warmtecollector, schat ik. (Waarbij de warmtecollector op twee manieren nog geoptimaliseerd moet worden.) Die WP in 't spel maakt het ook een stuk belangrijker. (En @Solar Masters heeft 'm wel 'ns veel te ingewikkeld genoemd. Was wat kort door de bocht m.i. maar hij had ook zeker wel 'n punt ;).)

Je moet dit denk ik ook vooral in de tussenseizoenen bekijken; het maakt vooral verschil wanneer de zon flink bijdraagt, de VVW nog aan staat, en de pelletkachel nog net zo nu en dan / net of nauwelijks meer. En daarvan moet je eerste nog komen, toch?
Klopt helemaal d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:51

dollyking

duck tape

weet iemand een adres voor 4 losse heatpipes?
1800x65mm
ik heb een wat ouder systeem met een 14mm kopje. hier is de grootste uitdaging.

afgelopen weekend zijn er 4 gesneuveld door de storm (voor het eerst in 15 jaar)

anders maar een nieuw paneeltje, en heb ik weer wat reserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
dollyking schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:45:
weet iemand een adres voor 4 losse heatpipes?
1800x65mm
ik heb een wat ouder systeem met een 14mm kopje. hier is de grootste uitdaging.

afgelopen weekend zijn er 4 gesneuveld door de storm (voor het eerst in 15 jaar)

anders maar een nieuw paneeltje, en heb ik weer wat reserve
65mm ?

Ik heb 47mm 58mm en 68mm maar 65mm heb ik niet eerder gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:51

dollyking

duck tape

Solar Masters schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:25:
[...]

65mm ?

Ik heb 47mm 58mm en 68mm maar 65mm heb ik niet eerder gehoord?
Ik was gisteren op het dak met de rolmaat.. ik zal vanavond de schuifmaat meenemen, ik denk dat het 68mm is
overigens draait het systeem er gewoon op door, staat er alleen zo gehavend bij.
die 4 stuks op 120 maken geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
dollyking schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:27:
[...]

Ik was gisteren op het dak met de rolmaat.. ik zal vanavond de schuifmaat meenemen, ik denk dat het 68mm is
overigens draait het systeem er gewoon op door, staat er alleen zo gehavend bij.
die 4 stuks op 120 maken geen verschil.
Stuur maar ff een foto, misschien ook van het type plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
Mooi systeem, maar zo inderdaad zoals hier al aangekaart, jammer dat het met 40 graden aanvoer wordt gevoed en dat het hier dus teruggemengd moet worden. Daar maak je helaas verliezen.

Hier draait het gehele systeem op slechts 1 pomp, met een aanvoer van 27°C tot 30°C.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartolomus
Helhond schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:06:
[...]

Mooi systeem, maar zo inderdaad zoals hier al aangekaart, jammer dat het met 40 graden aanvoer wordt gevoed en dat het hier dus teruggemengd moet worden. Daar maak je helaas verliezen.

Hier draait het gehele systeem op slechts 1 pomp, met een aanvoer van 27°C tot 30°C.
Ik heb niet meteen in de gaten wat je bedoeld.
Mijn cv nu draaid als het koud is met 42 toevoer. Dat heeft zijn redenen voornamelijk omdat het huis uit 1974 komt en maar 66% van de vloer aangesloten is. Al zal dat laatste niet veel doen aan de aanvoer temperatuur.

Het verlies waar je over praat kun je dat eens toelichten want ik zie buiten een iets warmere leiding in de toevoer die goed is geïsoleerd en vrij kort is niet welk verlies er bedoeld wordt in dit systeem.

Ps voor degene die nieuwbouw huis hebben dat kun je niet vergelijken daar zijn deze temperaturen veel te hoog voor. 27 tot 30 aanvoer lijkt goed geïsoleerd huis van na 2000. Of natuurlijk goed na geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Gwaihir schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:53:
[...]

De onderste stelling is ook vanuit jouw perspectief. In nieuwbouwhuizen (althans de mijne) ken je geen tussenseizoenen meer. Ik woon nu vanaf 2015 in een "nieuw" huis (extra geisoleerd bij de bouw, dus op 2020 niveau) en daar stopt het in maart met verwarmen en begint het eind oktober weer. Ook al een keer gehad dat in februari de laatste run van de wp was. Alleen als het in april dan nog een keertje vriest, slaat de wp aan, maar dat is meer uitzondering dan standaard.
Bartolomus schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:40:
[...]
Ps voor degene die nieuwbouw huis hebben dat kun je niet vergelijken daar zijn deze temperaturen veel te hoog voor. 27 tot 30 aanvoer lijkt goed geïsoleerd huis van na 2000. Of natuurlijk goed na geïsoleerd.
Dat is idd niet te vergelijken, ik zit zelfs nog lager. En met goed naisoleren kom je eind, maar daar zitten ook beperkingen aan door koudebruggen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@jerh Ik denk dat @Bartolomus en ik daar ongeveer hetzelfde perspectief hebben: beide geen nieuwbouw. Mijn VVW is al (lang) af (en schommelt tussen 27 en 28,5 graden, deze dagen). Hij ligt voor met isolatie.

Maar is dit er niet in alle gevallen (binnen ons gesprek)? Een seizoen waarin je verwarmt met water ruim onder de 30 graden, terwijl er zonnige dagen zijn waarop de verwarming behoorlijk ondersteund kan worden. (Ook) op die dagen biedt zijn systeem 55+ graden aan de menger aan, zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:22:
@jerh Ik denk dat @Bartolomus en ik daar ongeveer hetzelfde perspectief hebben: beide geen nieuwbouw. Mijn VVW is al (lang) af (en schommelt tussen 27 en 28,5 graden, deze dagen). Hij ligt voor met isolatie.

Maar is dit er niet in alle gevallen (binnen ons gesprek)? Een seizoen waarin je verwarmt met water ruim onder de 30 graden, terwijl er zonnige dagen zijn waarop de verwarming behoorlijk ondersteund kan worden. (Ook) op die dagen biedt zijn systeem 55+ graden aan de menger aan, zo te zien.
Dat klopt. Mijn vvw neemt max 42 graden in (bij een buitentemp van 4 graden.) en de aanvoer is na opstoken met de pelletkachel ongeveer 55 graden omdat deze uitstroom pelletkachel op zelfde niveau zit als inname vvw.
Als ik trouwens 1 aansluiting lager ga zitten dan zakt de temperatuur soms onder die 42 graden. En is dus voor mij op dit moment niet interessant. Daarnaast vraag ik me dan af wat ik met die bulk heet water boven dat punt zou moeten?
Ik denk juist dat door de dubbele spiraal onderin je altijd zonne energie kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:57:
Mijn vvw neemt max 42 graden in (bij een buitentemp van 4 graden.)
En waarschijnlijk een lagere temperatuur na voortzetting van het verder uitbreiden ervan en het isoleren?
Als ik trouwens 1 aansluiting lager ga zitten dan zakt de temperatuur soms onder die 42 graden. En is dus voor mij op dit moment niet interessant.
Dat lijkt mij niet; dat is puur instelling van je pelletkachel. (Die zou het vat desnoods tot de bodem heet kunnen maken..)
Daarnaast vraag ik me dan af wat ik met die bulk heet water boven dat punt zou moeten?
Douchen
Ik denk juist dat door de dubbele spiraal onderin je altijd zonne energie kwijt kan.
Niet altijd maar voor zover daar een ruime hoeveelheid 'koud' water langs stroomt. Op die menger voor VVW innemen wat de vloer (ongeveer) nodig heeft, i.p.v. 55+ graden vergroot die stroom koel water aanzienlijk en daarmee het rendement van de collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:35:
[...]

En waarschijnlijk een lagere temperatuur na voortzetting van het verder uitbreiden ervan en het isoleren?

[...]

Dat lijkt mij niet; dat is puur instelling van je pelletkachel. (Die zou het vat desnoods tot de bodem heet kunnen maken..)

[...]

Douchen

[...]

Niet altijd maar voor zover daar een ruime hoeveelheid 'koud' water langs stroomt. Op die menger voor VVW innemen wat de vloer (ongeveer) nodig heeft, i.p.v. 55+ graden vergroot die stroom koel water aanzienlijk en daarmee het rendement van de collector.
Klopt allemaal.
Ik kan inderdaad meer koud water maken onderin. Maar zoals vandaag bewolkt en toch springt onderste en zelfs bovenste spiraal aan al 4 kw naar binnen gehaald. Dat is wel maar slechts 2,5% van dag benodigde 8)7 .
Ik geloof niet dat deze heel veel meer binnensleept en of dat dan überhaupt interessant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bartolomus schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:41:
Ik kan inderdaad meer koud water maken onderin. Maar zoals vandaag bewolkt en toch springt onderste en zelfs bovenste spiraal aan al 4 kw naar binnen gehaald. Dat is wel maar slechts 2,5% van dag benodigde 8)7 .
Ik geloof niet dat deze heel veel meer binnensleept en of dat dan überhaupt interessant is.
Of het nu nog aanpassen waard is, kan ik ook niet beoordelen. Ik vroeg dan ook vooral waarom de keuze zo gemaakt is. Ik ben er nl. tot nu toe van overtuigd dat het net zo makkelijk beter had gekund maar ik heb geen idee of je dan 2,55% had gehaald vandaag of wel 5%.

En dan zijn we weer terug bij de data honger waarop je reageerde. Want @Solar Masters geeft hier over de pagina's verspreid nog al vaak het belang aan van het op zo laag mogelijke temperatuur laten werken van de collector, incl. als laatste dus om dat zelfs hoog 's zomers te doen, ter regeneratie van een WP bron.

Op basis van de eerste twee zomers met mijn collector vermoed ik dat het echt wel 'ns dichter bij de verdubbeling dan 't marginale verschil kan zitten. Maar ik heb door omstandigheden nog weinig goede meetdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Gwaihir schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:02:
[...]

Of het nu nog aanpassen waard is, kan ik ook niet beoordelen. Ik vroeg dan ook vooral waarom de keuze zo gemaakt is. Ik ben er nl. tot nu toe van overtuigd dat het net zo makkelijk beter had gekund maar ik heb geen idee of je dan 2,55% had gehaald vandaag of wel 5%.

En dan zijn we weer terug bij de data honger waarop je reageerde. Want @Solar Masters geeft hier over de pagina's verspreid nog al vaak het belang aan van het op zo laag mogelijke temperatuur laten werken van de collector, incl. als laatste dus om dat zelfs hoog 's zomers te doen, ter regeneratie van een WP bron.

Op basis van de eerste twee zomers met mijn collector vermoed ik dat het echt wel 'ns dichter bij de verdubbeling dan 't marginale verschil kan zitten. Maar ik heb door omstandigheden nog weinig goede meetdata.
Ok zeer interessant want dubbel is van 2,5 naar 5 misschien niet zoveel maar als je wat verder in het seizoen bent kan dat van 50 naar 100 zijn.
Ik denk dat ik redelijk eenvoudig omlaag kan gaan of zelfs kan splitten met twee kranen er tussen dus misschien volgend jaar een test. Want heb nog wel wat andere dingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Hoe lager de boilertemperatuur hoe beter.
Heatpipes kunnen eerder warmte bijdragen en pelletkachel/warmtepomp hoeft later/minder in actie te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Solar Masters schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:52:
[...]

Zou me eerder eerst ff bezig houden met de verbindingen van de zonneboiler leidingen. Lekkage is een groot probleem..... Zeker als loctite 55 gebruikt word of andere niet bestendig pakkingmateriaal.

Isolatie heeft momenteel een wat langere levertijd. Maar is EPDM Armacell HT met coating werkt goed. Erg duur maar goed. Alle andere fies isolatie wat de dozenshuivers aanbieden zou ik ver bij vandaan blijven idd.
Ik heb hier toch nog een vraagje over.

Als ik alle leidingen heb aangesloten en getest op lekkage, hoe kan men dan het beste na-isoleren. De meeste isolatie die aangeboden wordt is zonder (plak) naad.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Bartolomus schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:40:
[...]

Ik heb niet meteen in de gaten wat je bedoeld.
Mijn cv nu draaid als het koud is met 42 toevoer. Dat heeft zijn redenen voornamelijk omdat het huis uit 1974 komt en maar 66% van de vloer aangesloten is. Al zal dat laatste niet veel doen aan de aanvoer temperatuur.

Het verlies waar je over praat kun je dat eens toelichten want ik zie buiten een iets warmere leiding in de toevoer die goed is geïsoleerd en vrij kort is niet welk verlies er bedoeld wordt in dit systeem.

Leeftijd zegt niks, ons huis is uit 1972.
BGG= 45m² VVW en de 1e en 2de verdieping hebben gewoon T22 radiatoren.

Je bent nu bij je vloerverdeler het water aan het terugmengen, dus "hoog" energetisch meng je terug naar "laag". Zeker in combinatie met een zonneboiler kost je dat rendement, je zonneboiler kan namelijk van 25°C gemakkelijker 30°C maken dan van 35°C naar 40°.

Ik weet niet of je een open of gesloten verdeler hebt, maar uitgaand van het schema vermoed ik gesloten. Ik vind zelf 40 graden water de vloer in aan de hoge kant, dat kan zeker lager.

Het is jammer (want dat kost je rendement) dat je alles in één systeem hebt, en de uitgangseis voor SWW is dat het altijd ±60°C moet zijn voor SWW. (Je hebt hier meer stilstand verliezen, meer verliezen omdat je zonneboiler minder kan bijdragen, verliezen van het terugmengen van je CV-water en verliezen van de pelletkachel wellicht?)

Mijn uitgangspunt is ook alles in één systeem, maar daar is het doel slechts 30°C graden, en alles daarboven wordt "gratis" toegevoegd door de zonneboiler.

[ Voor 17% gewijzigd door Helhond op 23-02-2022 09:30 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Helhond schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:25:
[...]

Leeftijd zegt niks, ons huis is uit 1972.

Je bent nu bij je vloerverdeler het water aan het terugmengen, dus "hoog" energetisch meng je terug naar "laag". Zeker in combinatie met een zonneboiler kost je dat rendement, je zonneboiler kan namelijk van 25°C gemakkelijker 30°C maken dan van 35°C naar 40°.

Ik weet niet of je een open of gesloten verdeler hebt, maar uitgaand van het schema vermoed ik gesloten. Ik vind zelf 40 graden water de vloer in aan de hoge kant, dat kan zeker lager.
Mmm leeftijd zegt iets over hoe men bouwt natuurlijk is dat een generieke opmerking. Ieder huis is anders.
Dat het rendement kost lijkt me niet waar aangezien ik twee spiralen in het vat heb (booster) dus zon kan altijd in het koude deel warmte kwijt.
Ik heb drie open verdelers en er komen er nog twee bij. Samen op dit moment 2km slang in de vloer zitten er komt nog 1 km bij. Langste groep is 70 meter. Ik heb een zeer lage druk al over het systeem en daardoor laag energieverbruik op mijn doorstroom pomp.
Die 40 graden is weersafhankelijk dus bij 4 graden buitentemperatuur gaat er 42 graden door. Bij 10 graden gaat er 30 graden water door. Ik volg dus een stooklijn. Lager kan maar dan moet ik andere dingen doen: pomp snelheid verhogen dan kan andere stooklijn gevolgd worden maar dat geeft een hogere retour dan ik nu heb. PS zomaar lager gaan gaat niet of ten koste van de binnen temperatuur het enige wat je hier kan doen om te verlagen is isoleren en daar ben ik ook mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Bartolomus Gewoon verschillende instellingen uittesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Rob21tq schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:10:
[...]

Ik heb hier toch nog een vraagje over.

Als ik alle leidingen heb aangesloten en getest op lekkage, hoe kan men dan het beste na-isoleren. De meeste isolatie die aangeboden wordt is zonder (plak) naad.

Alvast bedankt.
Staat een mooie handleiding op internet van Armacell.

https://local.armacell.co...xApplicationManual_nl.pdf

Natuurlijk is het handiger zoveel mogelijk isolatie over de leidingen te schuiven bij de montage. doordoor hoef je minder achteraf te plakken.

Maar netjes doorsnijden en dus insmeren net als dat je een fietsband plakt. 2 min wachten en vastzetten. Als je goed bent zorg je dat alle plaknaden achter op de leidingen zitten in niks in het zicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhBdvzPI6Ff-a33lyUoOL2rO1E4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmjqqMLdqNyFGbyY7TOkezDL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Solar Masters schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:55:
[...]

Natuurlijk is het handiger zoveel mogelijk isolatie over de leidingen te schuiven bij de montage. doordoor hoef je minder achteraf te plakken.

Maar netjes doorsnijden en dus insmeren net als dat je een fietsband plakt. 2 min wachten en vastzetten. Als je goed bent zorg je dat alle plaknaden achter op de leidingen zitten in niks in het zicht.

[Afbeelding]
Top.

Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
En een link naar een artikel over opbrengst ZB bij verschillende temperaturen in de boiler:
https://energieambassadeu.../thermische-zoncollector/
even scrollen voor het grafiekje.
Jammer genoeg geen bronvermelding, maar geeft wel een indicatieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2dmAZhmepottFBYfmL2JLR7wmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cj7ApXqdIDbOVZ6LH2PId6rF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
BarryH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:13:
En een link naar een artikel over opbrengst ZB bij verschillende temperaturen in de boiler:
https://energieambassadeu.../thermische-zoncollector/
even scrollen voor het grafiekje.
Jammer genoeg geen bronvermelding, maar geeft wel een indicatie[Afbeelding]
Dit ik enkel een klein gedeelte van de waarheid.....

Het rendement van een collector bij een bepaalde instraling ten opzichte van de omgevingstemperatuur staat gewoon vermeld op het certificaat van de collector.

Maar dit zegt niks over de opbrengst van je systeem! Je kan idd kijken naar wat een collector kan als hij alle energie op een lage temperatuur kwijt zou kunnen. En natuurlijk kun je in iedere installatie op het koudste punt de meeste energie toevoegen. Maar daarbij speelt veel meer dan alleen temperatuur en collector.

De hellingshoek en richting van de collector heeft een zeer grote invloed op de opbrengst! Zeker als je kijkt in welke tijd je verbruik het hoogste is en waar de meeste energie ook opgenomen kan worden.

Het verschil tussen een ZW opstelling op 35 graden bvb tegen over een 55 graden opstelling pal Zuid kan richting de 300KWh Per m2 apertuur op jaarbasis gaan! Laat staan als het systeem dan niet zijn warmte kwijt kan in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Solar Masters Mee eens, ik was eigenlijk op zoek naar een grafiek die opbrengst laat zien als functie van de boilertemperatuur.
Om het belang te onderstrepen van de warmte zo snel mogelijk inzetten en daarmee weer meer warmte te oogsten.
En het belang van het zo laat mogelijk/min mogelijk inzetten van de secundaire warmtebron

Er was ooit een belgische website waar dit op stond in een folder (pdf), maar die kan ik nergens meer vinden.

En zeker als je doorredeneert kom je - mits het bij je huis past - op een collector vrij vertikaal en op het zuiden gericht zodat je de jaaropbrengst zo vlak mogelijk hebt. En dan de warmte zo laag temp. mogelijk inzetten (b.v. je huis 24 per dag verwarmen met water van 25 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
BarryH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:33:
@Solar Masters Mee eens, ik was eigenlijk op zoek naar een grafiek die opbrengst laat zien als functie van de boilertemperatuur.
Om het belang te onderstrepen van de warmte zo snel mogelijk inzetten en daarmee weer meer warmte te oogsten.
En het belang van het zo laat mogelijk/min mogelijk inzetten van de secundaire warmtebron

Er was ooit een belgische website waar dit op stond in een folder (pdf), maar die kan ik nergens meer vinden.

En zeker als je doorredeneert kom je - mits het bij je huis past - op een collector vrij vertikaal en op het zuiden gericht zodat je de jaaropbrengst zo vlak mogelijk hebt. En dan de warmte zo laag temp. mogelijk inzetten (b.v. je huis 24 per dag verwarmen met water van 25 graden)
Een zoon vlak mogelijke curve over het hele jaar is idd het doel. Niet bij iedereen haalbaar en ook niet met iedere collector. Plat tegen de gevel word dan dus alweer een Directflow collector. Maar ik denk dat je dan ook wel erg veel weggooit in de zomer. Mijn ervaring met 400+ systemen die ik van afstand in de gaten hou is dat de systemen (waar dan ook in Nederland) 55 graden Pal Zuid alle andere systemen heel dik inmaken!

Logies ook wand de grootste besparing valt ook te halen in voor en najaar als de zon laag staat maar je CV nog draait. Met een grotere (800-1500L) zonneboiler en LTV gaat daar het meeste te halen zijn. Tenzij je misschien een stortdouche hebt en 6 mensen thuis of een zwembad....

Ik heb het al vaker gezegd maar dit ik dus ook waarom ik niet van standaard pakketten hou... Het type zonneboiler en de grote van het systeem moet door iemand worden bepaald die goed weet hou het complete systeem werkt. Niet alleen de zonneboiler of alleen de CV. De duurzame installaties die in de toekomst gemaakt moeten gaan worden moet je zien als 1 installatie. Niet als ik zet op mijn bestaande installatie een zonneboiler.

Kom nog steeds bijverwarmingsverdelers tegen met een pomp er in en 22mm aansluitingen van ze van LTV noemen. Als je echt een lage temp wilt en geen vermenging dan heb je toch echt een openverdeler nodig en door de lagere aanvoer temperatuur al snel minimaal 28mm leidingen.

Wat je dan krijgt is dat je ca. 23 graden terug kan krijgen uit je vloerverwarming en dus de onderkant van het buffervat uit kunt koelen en het rendement van de collectoren stijgt. En natuurlijk wel het systeem ook waterzijdig afstellen wand daar het ik ook wel eens 25% meer dekkijng door weten te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
BarryH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:37:
@Bartolomus Gewoon verschillende instellingen uittesten.
Ben ik mee bezig 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Solar Masters schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:55:
[...]

[Afbeelding]
Bekende foto 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blanche00
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-06-2022
Ik woon in Zuid Zweden en kan van mijn buren twee zonnecollectoren overnemen van in totaal 48 heatpipes (7,6 m2). Ik heb een dak op het zuiden. Dat is vrij plat en kan de hellingshoek van de panelen optimaliseren. Ik woon alleen en wil een warmwatertank van 200 liter installeren. Ik realiseer me dat dat vrij groot is.

Via het plaatje op deze site https://www.groene-energi...hoe_bepaal_ik_de_grootte/ en wat interpretatie voor de Zweedse situatie kom ik op een schatting van collector oppervlak 5-6 m2.

Wat ik me afvraag:
1. Klopt het dat teveel collector oppervlak tov tankinhoud het rendement verminderd omdat de panelen bij veel zon gekoeld moeten worden (en daarbij de pomp moet draaien)?
2. Is het mogelijk en zinvol om een zomer en winterversie van het systeem te maken?
In de winter het complete oppervlak om zo lang mogelijk op zonnewarmte te draaien.
In de zomer een paneel afkoppelen. Ik denk dat ik het dan leeg moet laten lopen?
3. Worden meerdere panelen in serie of parallel geschakeld?
4. Waar kan ik iets vinden over het dimensioneren van de pomp, het expansievat en de overdrachtsspiraal?
5. Nog andere aspecten waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Bartolomus schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:35:
[...]

Mmm leeftijd zegt iets over hoe men bouwt natuurlijk is dat een generieke opmerking. Ieder huis is anders.
Dat het rendement kost lijkt me niet waar aangezien ik twee spiralen in het vat heb (booster) dus zon kan altijd in het koude deel warmte kwijt.
Ik heb drie open verdelers en er komen er nog twee bij. Samen op dit moment 2km slang in de vloer zitten er komt nog 1 km bij. Langste groep is 70 meter. Ik heb een zeer lage druk al over het systeem en daardoor laag energieverbruik op mijn doorstroom pomp.
Die 40 graden is weersafhankelijk dus bij 4 graden buitentemperatuur gaat er 42 graden door. Bij 10 graden gaat er 30 graden water door. Ik volg dus een stooklijn. Lager kan maar dan moet ik andere dingen doen: pomp snelheid verhogen dan kan andere stooklijn gevolgd worden maar dat geeft een hogere retour dan ik nu heb. PS zomaar lager gaan gaat niet of ten koste van de binnen temperatuur het enige wat je hier kan doen om te verlagen is isoleren en daar ben ik ook mee bezig.
Alle huizen tot zo'n beetje 1990 zijn gewoon ruk geisoleerd vanaf de bouw.
De mate van na-isolatie is hier dus bepalend voor deze woningen.

Als er nu 42°C nodig is om de tent warm te houden dan heb je een serieus probleem met isolatie van de woning, dan is het inderdaad goed dat je daar nu mee bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Blanche00 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:47:
Ik woon in Zuid Zweden en kan van mijn buren twee zonnecollectoren overnemen van in totaal 48 heatpipes (7,6 m2). Ik heb een dak op het zuiden. Dat is vrij plat en kan de hellingshoek van de panelen optimaliseren. Ik woon alleen en wil een warmwatertank van 200 liter installeren. Ik realiseer me dat dat vrij groot is.

Via het plaatje op deze site https://www.groene-energi...hoe_bepaal_ik_de_grootte/ en wat interpretatie voor de Zweedse situatie kom ik op een schatting van collector oppervlak 5-6 m2.

Wat ik me afvraag:
1. Klopt het dat teveel collector oppervlak tov tankinhoud het rendement verminderd omdat de panelen bij veel zon gekoeld moeten worden (en daarbij de pomp moet draaien)?
2. Is het mogelijk en zinvol om een zomer en winterversie van het systeem te maken?
In de winter het complete oppervlak om zo lang mogelijk op zonnewarmte te draaien.
In de zomer een paneel afkoppelen. Ik denk dat ik het dan leeg moet laten lopen?
3. Worden meerdere panelen in serie of parallel geschakeld?
4. Waar kan ik iets vinden over het dimensioneren van de pomp, het expansievat en de overdrachtsspiraal?
5. Nog andere aspecten waar ik rekening mee moet houden?
1. Nee vol is vol
2. Nee Nergens goed voor (gewoon geen na verwarming op de zonneboiler zetten maar er achter.
3. 2 stuks in serie
4. dit is afhankelijk van opvoerhoogte en leiding/inhoud warmtewisselaar.
5. Ja hoe oud zijn de collectoren en is er in Zweden subsidie? Wand oude collectoren van een ander overnemen en subsidie mislopen zou jammer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Nog 1 vraagje.

Welke warmtegeleidende pasta kan men het beste gebruiken voor montage van de heatpipes? Of maakt dat niet zoveel uit?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
https://www.krulalltech.n...re_en_prijslijst_def_.pdf

kijk hier maar eens in, Prijzen zijn wel veroudert onderhand maar alles wat je nodig hebt staat er in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blanche00
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-06-2022
Solar Masters schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:33:
[...]

1. Nee vol is vol
2. Nee Nergens goed voor (gewoon geen na verwarming op de zonneboiler zetten maar er achter.
3. 2 stuks in serie
4. dit is afhankelijk van opvoerhoogte en leiding/inhoud warmtewisselaar.
5. Ja hoe oud zijn de collectoren en is er in Zweden subsidie? Wand oude collectoren van een ander overnemen en subsidie mislopen zou jammer zijn.
Dank voor de informatie!!
Nog een vraagje: na verwarming er achter. Bedoel je in de tank??

Subsidie: helaas niet mogelijk. Misschien belastingvoordeel, maar moet ik nog uitzoeken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:03

Seafarer

XXX

Blanche00 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:49:
[...]

Dank voor de informatie!!
Nog een vraagje: na verwarming er achter. Bedoel je in de tank??

Subsidie: helaas niet mogelijk. Misschien belastingvoordeel, maar moet ik nog uitzoeken..
Doorstroom heater, heb je geen stilstands verliezen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
BarryH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:33:

Die 25 graden 24 uur per dag heb ik getest toen de wp in bedrijf werd gesteld, het werd toen ook uiteindelijk 25 graden binnen.....

Maar met je eens hoe lager de benodigde temperatuur hoe eerder de zb gaat bijdragen. Ik doe op dit moment warm water middels de wp in de winter, dus minder rendement van de zb. Dat was vanwege de elektrische auto, die heb ik verkocht. Ik ga nu weer terug naar de oude situatie, wp uit voor warm water. De doorstromer gaat dan wel meer piekvermogen trekken, maar zonder ev is dat een veel minder probleem.

• ouhaha
vraagjes i.v.m. eigen recuperatie project om een zonneboiler te maken.
  1. mag je een oude CV-pomp herbruiken, werkt dat met glycol mengsel?
  2. mag je een oud drukvat herbruiken?
  3. mag je een oud 150L SWW-vat herbruiken? (ik zal daarin de spiraal gebruiken om de zonne-warmte erin te duwen i.p.v. de CV-ketel
  4. [i]het doel is SWW voorverwarmen, eventueel via warmtewisselaar ook CV ondersteuning later
Gezien ik binnenkort een nieuwe W/W WP heb inclusief SWW-vat, komen deze stukken vrij.

Als ik de pomp wil kunnen aansturen, heb ik wel nog enkele temperatuursensoren nodig (in vat, aan de collector buiten)... wat nog? Ja collectoren, maar daar keek ik naar 2de-hands...

Ik vermoed een veiligheidsgroep, een kraantje om het systeem te vullen/op druk te zetten... Ik twijfel voor leegloop, dan moet je nog een vat hebben, en hoef je geen veiligheidsgroep, geen speciaal kraantje om te vullen... geen manometer. Je moet wel zorgen dat het kan leeglopen :D

• BarryH
@ouhaha koelt je bron nu af in de winter? Dan is het wellicht slim om in de zomer de zb je bron te laten verwarmen

• ouhaha
BarryH schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:48:
@ouhaha koelt je bron nu af in de winter? Dan is het wellicht slim om in de zomer de zb je bron te laten verwarmen
ik heb nog geen bron :) is wel plan is de nabije toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennarthenk
  • Laatst online: 28-12-2022
Heeft er iemand ervaring met een Daikin Altherma 3 Bibloc en hier de retourverhoging van een zonneboiler op aangesloten zoals deze op een gewone cv ketel is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Lennarthenk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:56:
Heeft er iemand ervaring met een Daikin Altherma 3 Bibloc en hier de retourverhoging van een zonneboiler op aangesloten zoals deze op een gewone cv ketel is aangesloten?
Ik heb dit met een ELGA.
De retour temperatuur meter heb ik uit de binnenunit gehaald en op de retourleiding gezet voor de retouleiding door de zb geleidt wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennarthenk
Barry
Bedankt voor je bericht.
Valt hij zo nooit in storing omdat een enkel keer de retour temperatuur te hoog kan zij?
Ik zat al te denken om er een mixventiel tussen te zetten voor als je bijvoorbeeld een aanvoer temperatuur op de warmtepomp hebt van 30 graden en dan het mixventiel instellen op 28/29 graden.
Of plan B een regeling inbouwen zolang de zonneboiler het zelf kan trekken de Wp niet aan kan springen.
Ik heb nu 3x CPC18 en 1x CPC24 liggen en hier hou ik overdag de woning mee op temperatuur ongeveer een 75m2
Ondanks dat verbruik ik nog een 1200m3 en dit wil ik dus gaan opvangen met een Daikin warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennarthenk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZm0Wb2ja8icKssqwFzzv2B6QTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuGVUFr18ePsN7u6Nnf4hwsI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennarthenk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UHuc8EEVX_yX1-wH-DkMFAnlPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08mzSsjInu2XUnwhB8Pvd4mk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Nee, nooit storing gezien. Meet volgens mij verder de temperatuur niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennarthenk
Dat is een hybride toch?
Ik wil dit gaan toepassen op een compleet elektrische Daikin warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Lennarthenk Een hybride WP is niet zo heel veel anders als een gewone. Sterker nog: het is een gewone WP met een control unit die een 2e verwarmer kan bijschakelen en wat hydraulische spelregels om eea samen te laten werken.

Je idee van een thermostatisch mengventiel na de ZB lijkt me een goed idee om te maximeren op temperatuur, weet alleen niet of dat risico reeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennarthenk
Na komende week komt er een bedrijf een offerte maken zal hun eens vragen of ze hier ervaring mee hebben.
Als het zo mooi werkt als nu met mijn huidige cv ketel zal mooi zijn dan hoeft de warmtepomp niet vaak bij te springen enkel in de avond/nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Lennarthenk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:27:
Valt hij zo nooit in storing omdat een enkel keer de retour temperatuur te hoog kan zij?
Kun je dat niet uitzetten?

D.w.z. standaard gaan die apparaten niet van een warmtecollector uit. Ze stoppen ze (vaak volledig = compressor en pomp) wanneer de retourtemperatuur bereikt wordt. En ze gaan in storing als die ineens hoger is dan mogelijk zou moeten kunnen zijn, omdat er dan toch wel iets bizar verkeerd aangesloten wordt geacht te zijn. Onder de meest voorkomende omstandigheden is dat een normaal stukje regeltechniek en alarm. Maar ik hoor ook geluiden dat 't anders kan. Lijkt me dat meer en meer L/W WPs op dit punt instelbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennarthenk
Inderdaad en hier was ik juist benieuwd naar of iemand hier ervaring mee had en dan enkel met een Daikin geheel elektrische Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Met dank aan @Zwerius
opbrengst versus deltaT en maandopbrengst goed uitgelegd bij Econo.nl:
opbrengst en rendement collectorsoorten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBjyNPIROu8y8ky20RIb672vooc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z8uDkLnFB1jierINGmtPW0ER.png?f=user_large

Lijkt me mooi stukje voor de OP. bij econo ook een rekenmodule voor opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
interessant, dus uit deze grafiek en de volgende op dezelfde website, heb je per m2 Prisma-pro collector:
- ~12kWh/m2 in november
- ~8 kWh/m2 in december
- ~10kWh/m2 in januari
- ~19kWh/m2 in februari

dit zijn de 4 belangrijkste stookmaanden, en je hebt dus ~49kWh/m2 ... ofwel 490hWh voor 10m2 aan collectoren (2x 24 CPC) bij ideale liggen naar het zuiden, 35 graden hoek.

Dit is dus enkel significant indien je een heel goed geïsoleerd huis hebt, anders vervalt dat in de marge vrees ik.

Als je al 1kWh/dag aan statische verliezen hebt op je vat (kan gemakkelijk 2x zoveel zijn indien groot), heb je op die tijd 120kWh verloren... Het hangt er ook af waar je vat is... (in huis of in de kelder bijvoorbeeld)

In maart en oktober heb je wel een beter beeld:
- ~38kWh/m2 in oktober
- ~48kWh/m2 in maart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ouhaha En als je dat sommetje maakt voor LTV? dus 30 graden collector temperatuur -> 25-26 graden aanvoer naar b.v. je vloerverwarming?

Mijn collector ligt op 105 graden met 25 graden hellingshoek, heb een Ta van ca. 30-33 graden en de afgelopen week draagt de ZB bij. Heb geen warmtemeter, dus hoeveel de bijdrage is kan ik niet meten.

[ Voor 42% gewijzigd door BarryH op 28-02-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
BarryH schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:19:
@ouhaha En als je dat sommetje maakt voor LTV? dus 30 graden collector temperatuur -> 25-26 graden aanvoer naar b.v. je vloerverwarming?

Mijn collector ligt op 105 graden met 25 graden hellingshoek, heb een Ta van ca. 30-33 graden en de afgelopen week draagt de ZB bij. Heb geen warmtemeter, dus hoeveel de bijdrage is kan ik niet meten.
als ik nu heel ruw tel, i.p.v. de getallen voor 40C op de collector, maar eerder 30C, gaat het rendement van 40% naar 50% (zie gedeelde grafiek hierboven), dus al +25% erbij, en dan heb je wss ook minder verlies (paneel die buiten in de kou staat). Goed, afgerond +30% (ruwe schatting)? i.p.v. 490kWh, 640kWh LTV? Wat is het gemiddeld verbruik van een huis voor verwarming in de winter, in kWh?

Morgen zijn we maart, dus ja helemaal eind februari zal dat idd helpen, zoals ik al aangaf. Ik ontken zeker niet het nut van een ZB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
ouhaha schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:10:
[...]

als ik nu heel ruw tel, i.p.v. de getallen voor 40C op de collector, maar eerder 30C, gaat het rendement van 40% naar 50% (zie gedeelde grafiek hierboven), dus al +25% erbij, en dan heb je wss ook minder verlies (paneel die buiten in de kou staat). Goed, afgerond +30% (ruwe schatting)? i.p.v. 490kWh, 640kWh LTV? Wat is het gemiddeld verbruik van een huis voor verwarming in de winter, in kWh?

Morgen zijn we maart, dus ja helemaal eind februari zal dat idd helpen, zoals ik al aangaf. Ik ontken zeker niet het nut van een ZB...
Ik denk erg optimistisch gesteld deze grafiek zal wel theoretisch gebaseerd zijn bij meest optimale condities.

Een super geïsoleerd huis zal zeer zeker iets kunnen met deze temperaturen ook in de winter maar het gros in Nederland zeker niet. Ik zou december januari niet meetellen. November februari aan 30 a 40%. Maart kan onafhankelijk of in ieder geval veel. Dit voor gros huizen. Gemiddeldes hebben weinig zin naar mijn idee aangezien iedere situatie apart bekeken moet worden en je daar eerst een energetisch model van moet maken voor je kan bepalen wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

Bartolomus schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:02:
[...]

Ik denk erg optimistisch gesteld deze grafiek zal wel theoretisch gebaseerd zijn bij meest optimale condities.

Een super geïsoleerd huis zal zeer zeker iets kunnen met deze temperaturen ook in de winter maar het gros in Nederland zeker niet. Ik zou december januari niet meetellen. November februari aan 30 a 40%. Maart kan onafhankelijk of in ieder geval veel. Dit voor gros huizen. Gemiddeldes hebben weinig zin naar mijn idee aangezien iedere situatie apart bekeken moet worden en je daar eerst een energetisch model van moet maken voor je kan bepalen wat je nodig hebt.
Als ik de link met de live stream bekijk van je installatie waarom is er dan gekozen om alles op Oost te leggen.
Was op West geen plaats? ( mits het tenminste een zadeldak betreft )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Bartolomus schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:02:
[...]

Dat denk ik ook. Ik heb in het verleden getest, met 6 vlakke collectoren, 10m2 in totaal. De bijdrage voor vloerverwarming op lage temperaturen was ongeveer nihil. Ik gebruik een Ta van 24 tot 27 graden, dus echt laag. Maar het volume in de vloer is circa 300 liter met een hoge pompsnelheid. December en januari levert dan echt niet genoeg op om substantieel bij te dragen. Qua opbrengst voor puur zonneboiler heb ik december en januari wel (niet frequent) opbrengsten gezien tot circa 7 graden winst voor een boiler van 800 liter. Als referentie vandaag circa 12 graden winst van 38 naar 50 graden (PV als referentie vandaag 4.648kWh/kW).

En bij een "super" geisoleerd huis zit het omslag punt qua verwarmen ergens rond maart, dus de bijdrage voor verwarmen neemt dan snel af. Ik kies er dan ook voor om in maart vooral warmte te generen voor sww water.

En idd waardes fluctueren per huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
Leudal schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:56:
[...]

Als ik de link met de live stream bekijk van je installatie waarom is er dan gekozen om alles op Oost te leggen.
Was op West geen plaats? ( mits het tenminste een zadeldak betreft )
West heeft wel plaats maar geen zon. Wel veel bomen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartolomus
jerh schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:08:
[...]

Dat denk ik ook. Ik heb in het verleden getest, met 6 vlakke collectoren, 10m2 in totaal. De bijdrage voor vloerverwarming op lage temperaturen was ongeveer nihil. Ik gebruik een Ta van 24 tot 27 graden, dus echt laag. Maar het volume in de vloer is circa 300 liter met een hoge pompsnelheid. December en januari levert dan echt niet genoeg op om substantieel bij te dragen. Qua opbrengst voor puur zonneboiler heb ik december en januari wel (niet frequent) opbrengsten gezien tot circa 7 graden winst voor een boiler van 800 liter. Als referentie vandaag circa 12 graden winst van 38 naar 50 graden (PV als referentie vandaag 4.648kWh/kW).

En bij een "super" geisoleerd huis zit het omslag punt qua verwarmen ergens rond maart, dus de bijdrage voor verwarmen neemt dan snel af. Ik kies er dan ook voor om in maart vooral warmte te generen voor sww water.

En idd waardes fluctueren per huis.
Ok vandaag heb ik wel redelijk wat opbrengst gehad. 34 kw. Dus overdag draai ik alleen op zon. In de avond pellet kachel.
Pagina: 1 ... 37 ... 66 Laatste