Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-09 14:24
Hallo allemaal,
Ik hoop niet dat ik een vervelende hulpzombie begin te worden, maar opeens bekruipt mij toch wat twijfel of het systeem zoals ik het (in samenspraak met een installateur), en met dit forum als grote inspiratie, bedacht heb wel zo mooi en effectief is als ik dacht.

Even het geheugen opfrissen:
- Buffervat 500L, met daarop aangesloten:
- L/W warmtepomp
- Heatpipes van Rivusol (in de offerte zitten nu 60 pipes)
- Doorstroomverwarmer (Wijas of Clage, 11kW)
- Vloerverwarming (met pompgroep)

Mijn twijfels zitten in het volgende:
- Is 60 heatpipes op 500L niet een recept voor stagnatie?
- Het idee is om het buffervat in het stookseizoen dmv de warmtepomp op de vvw temperatuur te houden (zal rond de 30 graden liggen), maar zorgt dit niet voor verminderde opbrengst van de heatpipes?
- Is 500L wel genoeg voor dit systeem? Of is de warmte daar binnen no-time uit en wordt het heel duur douchen op de doorstromert?
- Van enige gelaagdheid zal misschien weinig sprake zijn als zowel de WP als de vloerverwarming direct op het vat aangesloten zitten?
- Is het misschien beter om minder heatpipes te nemen, en zo in de zomer lekker op de zon te douchen, en het gebrek aan eventuele CV ondersteuning in het stookseizoen voor lief te nemen? (dan krijgt de wp + doorstromer alles voor de kiezen, maar van wat ik begrijp trekt de vvw toch alle warmte die de zonnecollector in de winter oogst er meteen uit)

Thanks..!
Wouter

[ Voor 13% gewijzigd door woeta op 16-06-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
... Zojuist even met Rivusol gebeld, en schijnbaar maken ze gebruik van een buffervat met 3 spiralen: 1 hygiënespiraal voor het sww, en 2 warmtewisselaars waartussen de zonnecollector dan kan schakelen: eerst de bovenste om de bovenste helft op sww niveau te krijgen, waarna hij naar de onderste schakelt. Later dan evt. weer terug naar boven. Dit doet me erg denken aan een opstelling met 2 buffers, maar dan binnen 1 buffer. Interessant..! Ik zou wel benieuwd zijn of dit niet ook erg afhankelijk is van gelaagdheid, waar wellicht weinig van overblijft als de warmtepomp en vloerverwarming beide aan het pompen zijn..

Verder gaven ze aan dat in de zomer, wanneer de buffer op zijn max. temp zit en het systeem in stagnatie treedt, de glycol die in de heatpipes zit verdampt naar het expansievat, en er dus lege buizen overblijven. Hierdoor zou de glycol dus niet aangetast worden door hogere temperaturen.

[ Voor 12% gewijzigd door woeta op 16-06-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@woeta Even vloeken in de kerk:
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

Je situatie lijkt erg op de mijne (-stagnatie)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
MarB2020 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:36:
Wat moet ik me voorstellen bij het jaarlijks alles nalopen want als je de vloeistof alleen al wilt doormeten, moet je dan ook opnieuw weer met de vulpompkar spoelen om de lucht eruit te krijgen?
Nieuw systeem hier, dus nog niet meegemaakt. Maar dit is zoals ik het begrepen heb: je kijkt of de druk nog fijn is (kun je op zich dus ook zelf) en de installateur tapt een klein beetje af om de glycol te testen. Geen probleem? Dan ook geen spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
woeta schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:06:
Verder gaven ze aan dat in de zomer, wanneer de buffer op zijn max. temp zit en het systeem in stagnatie treedt, de glycol die in de heatpipes zit verdampt naar het expansievat, en er dus lege buizen overblijven. Hierdoor zou de glycol dus niet aangetast worden door hogere temperaturen.
Zoiets.. en daardoor ben je met zo nu en dan stagnatie niet gelijk je glycol kwijt.

Iets preciezer: de heatpipe zelf is gesloten en kan tegen de hitte. De kop van de heatpipe verwarmt in de collector het water-met-glycol. Dat water aan de kop kookt weg = verdampt = lege pijp aldaar en expansievat + druktoename mogen samen de benodigde extra capaciteit leveren (damp neemt meer plek in dan vloeistof). Blijft je pomp netjes uit, zodat er dus niet steeds nieuw water verdampt (en eerder verdampt water weer condenseert), dan verdampt er niet zo gek veel glycol-mengsel per keer.

Er verdampt dus wel degelijk bij stagnatie en voor de glycol daarin is dat niet best. Daarom dus voldoende regelmatig testen en zo nodig vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:25
@Desmoerick
Ik moet zeggen dat ik niet geheel tevreden ben over de Duco diverter, het zorgt er toch nog voor dat de ketel aan/uit gaat. Als het water op temperatuur is gooi ik de ketel gewoon op “off mode”. Van Remeha schijnt er nog een besturing te zijn met temperatuur meter en een printkaartje(deze ga ik nog kopen). Daarmee hoop ik dat hij ziet hoeveel warmte hij aan het water moet toevoegen voor de gewenste temperatuur.

Ik heb nog wat foto’s gemaakt voor je zodat het duidelijker wordt.

Het water(<45 graden) gaat vanuit de boiler(nummer 3) naar de cv(nummer 2) en daarna top een T-stuk toegevoegd vanaf de zijkant.

Het water(>45 graden) gaat vanuit de boiler(nummer 3) naar het mengventiel (nummer 1) en wordt daar gemengd naar de ingestelde temperatuur. vanuit het mengventiel weer op het T-stuk (onderkant) van de warmwaterleiding.

Mocht je willen komen kijken ben je altijd welkom.(Noord-Holland)

Op de overzichtsfoto heb ik pijlen getekend voor als het water kouder is dan 45 graden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7tDykpv/IMAGE-2020-06-16-19-28-56.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JQGSh8S/IMAGE-2020-06-16-19-29-00.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RSrSXt2/IMAGE-2020-06-16-19-29-06.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sqPy9kD/IMAGE-2020-06-16-19-30-08.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/89v8p2Y/IMAGE-2020-06-16-19-43-32.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Ruubaan op 16-06-2020 20:51 ]

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
MarB2020 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:36:
@Playa del C. blijkbaar gaat dat dus vaker zo installeren en wegwezen, jammer voor mij in dit geval.
HR Solar geeft aan dat het systeem beveiligd is tegen overdruk maar dat de grote drukschommelingen duiden op toch lucht in het systeem. Het schuimen van de glycol was ook geen goed teken, maar daarvan begrijp ik nu dat glycol bij hoge druk gaat schuimen. Het was ook beter geweest dat ze bij lagere druk hadden gespoeld maar dat kon de vulpompkar niet. Een vriend van mij gaat nu met de installateur bellen en mij met de communicatie ondersteunen om te kijken hoe dit opgelost gaat worden ook qua kosten (met een goede vulpompkar in elk geval en nieuwe glycol). Wat moet ik me voorstellen bij het jaarlijks alles nalopen want als je de vloeistof alleen al wilt doormeten, moet je dan ook opnieuw weer met de vulpompkar spoelen om de lucht eruit te krijgen?
Ik heb er een microbel ontluchter in het circuit zitten. Dat voert vrij efficient achtergebleven lucht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarB2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-04-2024
Update:

De druk in mijn systeem was afgelopen nacht nog maar 0,5 bar, toen liep het vanochtend op naar 3 bar en nu einde van de middag was het nog maar 0,3 bar. Ik denk dat het systeem vrijwel leeg is. De installateur wil nog wel een poging doen met nieuwe vloeistof (die HR Solar aan mij gratis beschikbaar stelt!!) maar wil wel alle gemaakte uren in rekening brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 10:37
@KaiTak Je weet wel hoe een boiler eruit ziet? Een vat van 300 L is vrij standaard in een huis en dat is een cilinder met een diameter van een 70 cm en een hoogte van 150 cm. De buizen, de pomp en een expansievat ernaast. Qua grootte valt het erg mee in ieder geval.
Ik heb maar een beperkte ruimte en wil wel eens zien met alles om de boilers heen of het gaat passen. Ik heb al contact met iemand die een installatie in de buurt heeft. En daar ga ik op korte termijn kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:27
MarB2020 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:57:
Update:

De druk in mijn systeem was afgelopen nacht nog maar 0,5 bar, toen liep het vanochtend op naar 3 bar en nu einde van de middag was het nog maar 0,3 bar. Ik denk dat het systeem vrijwel leeg is. De installateur wil nog wel een poging doen met nieuwe vloeistof (die HR Solar aan mij gratis beschikbaar stelt!!) maar wil wel alle gemaakte uren in rekening brengen.
Zou eerst eens gaan lektesten, ook op het dak. Of sporen zoeken, de waardes van de meter lijken op leegloop systeem wat het volgens jouw niet is. En luisteren als je de pomp start met de hand in het menu en wat de meter doet. Als het kan panelen afdekken, zodat je geen last hebt van warmte (of bewolkte dag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
Ruubaan schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:48:
@Desmoerick
Ik moet zeggen dat ik niet geheel tevreden ben over de Duco diverter, het zorgt er toch nog voor dat de ketel aan/uit gaat. Als het water op temperatuur is gooi ik de ketel gewoon op “off mode”. Van Remeha schijnt er nog een besturing te zijn met temperatuur meter en een printkaartje(deze ga ik nog kopen). Daarmee hoop ik dat hij ziet hoeveel warmte hij aan het water moet toevoegen voor de gewenste temperatuur.

Ik heb nog wat foto’s gemaakt voor je zodat het duidelijker wordt.

Het water(<45 graden) gaat vanuit de boiler(nummer 3) naar de cv(nummer 2) en daarna top een T-stuk toegevoegd vanaf de zijkant.

Het water(>45 graden) gaat vanuit de boiler(nummer 3) naar het mengventiel (nummer 1) en wordt daar gemengd naar de ingestelde temperatuur. vanuit het mengventiel weer op het T-stuk (onderkant) van de warmwaterleiding.

Mocht je willen komen kijken ben je altijd welkom.(Noord-Holland)

Op de overzichtsfoto heb ik pijlen getekend voor als het water kouder is dan 45 graden.
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Ik zal me er in gaan verdiepen en waarschijnlijk ook gaan toepassen. 👍🤜🏾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Het is eerder al duidelijk geworden dat ik geen grote voorstander ben van een zonneboiler.

Sinds een paar dagen heb ik een nieuwe verwarmingsketel die mooi aangeeft wat ik verbruik voor SWW (verwarming staat uiteraard uit nu).
We zijn met 2 in de week, en in het WE komt er een persoon bij.
Over de laatste 2 weken heb ik een gasverbruik van 0.4 m3 per dag. Aan de belgische prijzen is dat 16ct gas per dag... , of 58€ per jaar.
De boiler heeft een capaciteit van 100l, en misschien zijn wij extra zuinig, maar met 12kW (meer heb ik de gasketel nog niet zien bijstoken) is die na een douche terug op temperatuur zo'n 2 minuten nadat ik de kraan dicht doe.

Ik begrijp dan ook niet dat er vaten van 500l worden aangeraden. Ik vrees dat die per dag een groter stilstandsverlies zouden hebben dan wat er nu staat.
Los van de gasbesparing die obviously zeer laag is, stel ik me uit milieuoverwegingen de vraag of je ooit de energie die gebruikt wordt voor de fabrikage van de panelen, pomp en grotere boiler zal terugwinnen in de komende 20 jaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 15:10
^Als je groter SWW verbruik hebt, komt er meer potentieel.
Maar de grootste klepper kan je maken met verwarmingsondersteuning, als je LTV verwarming hebt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
naftebakje schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:15:
^Als je groter SWW verbruik hebt, komt er meer potentieel.
Maar de grootste klepper kan je maken met verwarmingsondersteuning, als je LTV verwarming hebt.
Misschien... maar net als je veel warmtevraag hebt is de opbrengst laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:29

_Apache_

For life.

Volgens mijn datalogger is het water in het collector circuit even 110C geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsKOydbuA80OOmx5KeT_wjBvhrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxFo9WjKrl0JGFBcYv9Pc6St.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1w4gfX6miskMmTbq-XUMi9m7QRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYeQYo1ZYARIqayLu63xybv7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door _Apache_ op 23-06-2020 19:25 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 15:10
Kan perfect, bij 3 bar kookt water aan ongeveer 130°. En als je stoom krijgt, wordt de collector nog warmer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dus? Een nieuw record voor jou installatie, of?

Je zet er geen druk bij, maar in de meeste installaties kun je tot 120 à 130 graden (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kookpunt). Daarboven wordt 't ook voor o.a. je isolatie waarschijnlijk vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
Mijn Reheat heatpipe installatie vanmiddag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWqUvwbrx_jfvGTD15hEfHmQtUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LRMQW6iR86dSlpSdp9HV2RfP.jpg?f=user_large

Druk 4,75 bar. De beveiliging heeft opnieuw ingegrepen en er is glycol uit het systeem geloosd. Gelukkig nu een goede afvoer daarvoor laten aanleggen. Het glycol komt nu via een aangesloten slang in een emmer terecht. Ik moet zeggen dat ik dit probleem van hoge druk niet voor ogen had toen ik de installatie aan heb geschaft. Maximum vat temperatuur was 93 graden. Ik vind het toch ongemakkelijk om in de ruimte van de installatie te zijn bij zo'n hoge druk en temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Gwaihir schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:32:
Dus? Een nieuw record voor jou installatie, of?
Nieuw voor mij. :)

Vorig jaar misschien ook al gehaald, maar heb ik niet kunnen waarnemen. Nu lees ik om de paar minuten de boiler uit en kan ik dit soort grafieken maken. :)

Druk is nu 2,5 bar in de collectorlus, en 84 graden in het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Poecillia Wellicht is het expansievat te klein om stagnatie op te vangen en / of staat je controller slecht afgesteld voor het omgaan met stagnatie? Hij zou - zoals ik het begrepen heb - wanneer het vat op z'n max zit voor de rest van de dag uit moeten gaan, zodat slechts een klein deel van de vloeistof verdampt en dus meer plaats inneemt. Gaat hij toch af en toe kort aan, dan kan ik mee voorstellen dat je teveel stoom in je leidingen produceert, ook voor een op zich voldoende groot expansievat (en je vernielt veel glycol).

Wel 'n tikkie jaloers op dit luxe probleem trouwens ;). Hier de plaats voor de collector verkeerd ingeschat en daardoor een waardeloze opbrengst. Is nog 'n forse 'to do'. Wel inmiddels het aansturen van de pomp met PWM goed onder controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:26
Gwaihir schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:31:
@Poecillia
Wel 'n tikkie jaloers op dit luxe probleem trouwens ;). Hier de plaats voor de collector verkeerd ingeschat en daardoor een waardeloze opbrengst. Is nog 'n forse 'to do'. Wel inmiddels het aansturen van de pomp met PWM goed onder controle.
Klinkt interessant. Vertel verder als je wil.
Als je vacuümbuizen hebt, maak de hoek niet zoveel uit. Wel het aantal zonuren. Alles tussen zuid en zuid-west zou optimaal moeten werken. Oost en west of noordelijker zou ik niet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Playa del C. schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:38:
[...]

Klinkt interessant. Vertel verder als je wil.
Zijn er doorlopend vanuit gegaan - de installateur ook - dat er in de zomer wel 'n fors overschot zou zijn en een natuurlijke manier om stagnatie tegen te gaan alleen maar welkom. Dus vooral gekeken of de zon in de winter voldoende over de haag zou komen (voor CV-ondersteuning), maar slechts beperkt in hoeverre deze in de zomer onder de bomen door zou vallen.

Resultaat: collector staat veel teveel in de schaduw om in onze SWW behoefte te voorzien. Oplossing nog nader te bepalen. Misschien laten we daar zelfs een vol jaar (alle seizoenen) overheen gaan. Al wel een idee, maar wil niet wederom iets over het hoofd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
@Gwaihir Duidelijk. En balen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
Een optimale situatie bestaat bijna niet, behalve met een leegloop systeem.

Meer collectoren = langer seizoen, betekend altijd meer overschot/stagnatie in de zomer.

Minder is dus minder opbrengst, het is concessies doen.

Ik met pal op het west zit nu ook met 60HP op 500L aan stagnatie. Je kan de ∆t verhogen, dan harkt ie minder gretig de warmte binnen, zo kan je het aantal dagen met stagnatie mogelijk reduceren. Werkt hier prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Helhond op 24-06-2020 12:59 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
Of een paar screens bestellen en de rekken (automatisch) af laten dekken :+ Dan kan je theoretisch zo veel heatpipes op een buffer aansluiten als je wil :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtP_oc3Tggrdem66WrAcyzM2MxI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xpw2FRKBQwsztSxElNuJAfgc.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gadm2_peXLXTqf3aNHeE6lm3JZc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGA3psl2iYMRdo6CuhogWCe0.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 4% gewijzigd door DjaRoel op 24-06-2020 13:16 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Het gaat er vooral om wat in de winter ook nog zo goed mogelijk werkt en goed in de tuin past. Ik hoef geen problemen te verwachten van een zomeroverschot t.z.t. Naast de buffer die voor SWW gebruikt wordt, is er nl. nog 2x 800 liter (dus 3x 800 liter) op 83 CPC heatpipes. We kunnen dus heel wat (extra) bufferen. En weldra komt de warmtepomp (W/W) die het overschot de grond in kan pompen ter verbetering van het rendement in de winter.

Toch heb je niet helemaal gelijk @Helhond, want er zijn wel degelijk actieve (zie @DjaRoel ) en passieve manieren te verzinnen om 's zomers minder van de zon te vangen dan 's winters. Je koos zelf al een extra steile hoek voor de collectoren, toch? En onze bomen houden in de winter (nagenoeg) geen zon van de collectoren. Tot slot zou bijv. ook een afdak mogelijk zijn wat de invalshoek tot pakweg 50 graden beperkt = dag middagzon hoog 's zomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Maakt dat de installatie niet nodeloos duur?

Tot welke periode kunnen jullie nu echt spreken van een merkelijke rendement in de winter om de verwarming te ontlasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Tommie12 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:14:

Tot welke periode kunnen jullie nu echt spreken van een merkelijke rendement in de winter om de verwarming te ontlasten?
Heel de periode, eigenlijk zou je zelfs kunnen stellen dat hoe kouder het is hoe beter het gaat. Koud weer gaat vaak gepaard met veel zonneschijn.

Op een mooie dag in de winter doe ik +- 10 kW laden.

Echt goedkoop zijn de screens niet, maar het draagt wel bij aan 30 jaar zorgeloos zonneboiler gebruik plus dat het ook een beetje hobby is. Als je je bij alles af moet vragen wat het rendement is... Comfort en duurzaam zijn wat mij betreft belangrijker.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DjaRoel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:10:
[...]

Heel de periode, eigenlijk zou je zelfs kunnen stellen dat hoe kouder het is hoe beter het gaat. Koud weer gaat vaak gepaard met veel zonneschijn.

Op een mooie dag in de winter doe ik +- 10 kW laden.

Echt goedkoop zijn de screens niet, maar het draagt wel bij aan 30 jaar zorgeloos zonneboiler gebruik plus dat het ook een beetje hobby is. Als je je bij alles af moet vragen wat het rendement is... Comfort en duurzaam zijn wat mij betreft belangrijker.
10kW op een winterdag is ca 1m3 gas, of 0.5€.
Ja, als ik een investering overweeg van 5-6k, dan wil ik daar een beetje rendement over.

30 jaar zorgeloos gebruik... ik denk niet dat je vat de 30 jaar gaat halen.
Als ik zie dat temperaturen in het vat oplopen tot 80 en 90°, dan krijg je massief veel kalk (ik woon in kalkrijk gebied), en dan kan je je vat om de 5-10 jaar vervangen.

Dat het een hobby is, tot daar toe, maar ik betwijfel soms of je de CO2 uitgestoten bij de productie van de hele installatie ooit goed maakt. (knuppel in het hoenderhok misschien)
Ons verbruik voor SWW is zo'n 0,5m3 per dag, wat neer komt op een dikke 60€ aan gas per jaar.
Als het in € te weinig oplevert, dan in CO2 ook...
Ik zie dan toch meer in PV, en die heb ik sinds 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Tommie12 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:46:
[...]

10kW op een winterdag is ca 1m3 gas, of 0.5€.
Ja, als ik een investering overweeg van 5-6k, dan wil ik daar een beetje rendement over.

30 jaar zorgeloos gebruik... ik denk niet dat je vat de 30 jaar gaat halen.
Als ik zie dat temperaturen in het vat oplopen tot 80 en 90°, dan krijg je massief veel kalk (ik woon in kalkrijk gebied), en dan kan je je vat om de 5-10 jaar vervangen.

Dat het een hobby is, tot daar toe, maar ik betwijfel soms of je de CO2 uitgestoten bij de productie van de hele installatie ooit goed maakt. (knuppel in het hoenderhok misschien)
Ons verbruik voor SWW is zo'n 0,5m3 per dag, wat neer komt op een dikke 60€ aan gas per jaar.
Als het in € te weinig oplevert, dan in CO2 ook...
Ik zie dan toch meer in PV, en die heb ik sinds 10 jaar.
Geen gas is altijd nog goedkoper dan een beetje gas :+ Hoe verwarm je je huis?

Het gaat er ook niet om wat die in de winter doet maar wat hij in de zomer doet, hetgeen hij in de winter doet is alleen maar mooi meegenomen. Ik bespaar er iig totaal zo'n 4-500 kuub gas mee per jaar. Wij gebruiken relatief veel tapwater, vrouwlief heeft een trimsalon aan huis.

Je haalt een situatie aan die voor jou van toepassing is, ik ken mensen in de omgeving die inmiddels al 22 jaar zonder enige vorm van onderhoud draaien met een zonneboiler (wel vlakke plaat) en die doen het nog steeds goed. Daarbij komt er ook co2 vrij bij de productie van zonnepanelen die waarschijnlijk geproduceerd worden in het o zo schone China :+ vind dat een beetje een non argument.

Met zonnepanelen en een heater element kan je ook warm water maken, maar niet met het rendement waarmee een zonneboiler dat doet. Al met al is het mits goed toegepast gewoon een mooi stukje techniek, dat daar enkele individuen tussen zitten waarbij de installatie niet goed werk of specifieke omstandigheden zijn waardoor het minder duurzaam is doet daar niks aan af. Er zijn er ook problemen met zonnepanelen door ondeskundige aanleg, dat maakt dan toch ook niet dat dat allemaal slecht werkt.

Ik heb al vaker geopperd dat iedereen die plek heeft voor een buffervat en heatpipes of vlakke plaat collectoren dit zeker zou moeten overwegen. Ik proef uit sommige reacties dat men er negatief tegenover staat omdat het niet goed zou werken, maar datzelfde geldt voor warmtepompen waar inmiddels toch al legio voorbeelden zijn waarbij het gewoon wel heel goed werkt :)

[ Voor 3% gewijzigd door DjaRoel op 24-06-2020 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:14:
Dat hangt volledig van je situatie af. @Helhond heeft ze aan z'n gevel hangen. Ik ken genoeg huizen met een flinke overstek van het dak aan de zuidgevel. Hoef je er slechts mee te spelen hoe hoog je ze ophangt.

En ten aanzien van je andere opmerking: roest & kalk maken mij inderdaad geen fan van vaten met een grote hoeveelheid SWW erin. Een hygiënespiraal lijkt een stuk levensduur- & onderhoudsvriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Even een kort vraagje voor degenen met de ZB / doorstroomverwarmer combinatie: waar hebben jullie de mengkraan zitten om terug te mengen naar +/- 40/45 graden? Vóór de doorstroomverwarmer of erna?

In mijn geval zal het de Clage CEX worden, waarvan de installateur zegt dat de mengkraan er beter na kan, mocht er een verschil zitten tussen de thermostaat in de mengkraan en de Clage (en er dan dus onnodig even een stukje bijverwarmd wordt), maar ik zou denken dat in de zomer water van 85 graden door de Clage pompen niet best zal zijn voor dat apparaat..

Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02:13
woeta schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:30:
Even een kort vraagje voor degenen met de ZB / doorstroomverwarmer combinatie: waar hebben jullie de mengkraan zitten om terug te mengen naar +/- 40/45 graden? Vóór de doorstroomverwarmer of erna?

In mijn geval zal het de Clage CEX worden, waarvan de installateur zegt dat de mengkraan er beter na kan, mocht er een verschil zitten tussen de thermostaat in de mengkraan en de Clage (en er dan dus onnodig even een stukje bijverwarmd wordt), maar ik zou denken dat in de zomer water van 85 graden door de Clage pompen niet best zal zijn voor dat apparaat..

Merci!
Er voor. Ik heb de Clage CEX ingesteld op 45 graden. En ongeveer 50/55 voor de mengkraan. Ik dacht max 70 de temperatuur is dat de Clage CEX in mag.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarB2020
_Apache_ schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:52:
[...]

Nieuw voor mij. :)

Vorig jaar misschien ook al gehaald, maar heb ik niet kunnen waarnemen. Nu lees ik om de paar minuten de boiler uit en kan ik dit soort grafieken maken. :)

Druk is nu 2,5 bar in de collectorlus, en 84 graden in het vat.
Bij mij was de temperatuur in de collector gisteren zelfs 166 graden Celsius !! Druk stond op 4,4 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MarB2020 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:23:
[...]

Bij mij was de temperatuur in de collector gisteren zelfs 166 graden Celsius !! Druk stond op 4,4 bar.
Gevaarlijk...
Zou je geen doeken over je collectoren leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Niks aan de hand, daar zijn ze tegen bestand.
Het enige nadeel is dat de glycol sneller verouderd.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
Gisteren had ik het vat hier op 95 graden. De legionella bacteriën zullen nu wel niet meer in grote getalen aanwezig zijn ;)
Nu heb ik de delta temperatuur van de controller op 30 gezet, dan blijft hij zo langzaam mogelijk pompen. Het extra transportverlies zorgt dan hopelijk voor een lagere eindtemperatuur.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarB2020
Tommie12 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:07:
[...]

Gevaarlijk...
Ik kan er geen doek op leggen want dan moet ik een steiger hebben om het dak op te kunnen (is behoorlijk hoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MarB2020 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:23:
[...]
Goede demonstratie voor @Poecillia: zo hoort het systeem dus in stagnatie te gaan. Alle vloeistof er nog in, beetje glycol verouderd, that's all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Skipper-93 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:29:
Gisteren had ik het vat hier op 95 graden. De legionella bacteriën zullen nu wel niet meer in grote getalen aanwezig zijn ;)
Op zich is een dode bacterie nog wel fysiek aanwezig, toch? :P Of zouden ze bij zulke temperaturen compleet uiteen vallen?

Hier ook een nieuw record vandaag: vat (800l.) van 40.0 naar 45.6 graden. Tja..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
@Skipper-93 Heb je 95 graden ook als max ingesteld op je controller?
Ik zou toch iets marge nemen. Ik vind het bij 80 graden wel best eigenlijk.
Tommie12 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:07:
[...]

Gevaarlijk...
Ik heb zelf wel hogere temperaturen gemeten op de collectoren, maarja, ik heb een leegloop systeem. Dat de collectoren zo heet worden maakt niet uit, het is alleen maar koper en steenwol.

Wel is het zo dat mocht je later op de dag opnieuw warmte van collectoren vragen (omdat vat weer af is gekoeld door gebruik) dat hij dan niet gaat pompen omdat collector temp dan te hoog is.
Dit komt in de praktijk bijna nooit voor, want dan heb je het over een vol warm bad nemen op een hete zomer dag.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
!null schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:10:
@Skipper-93 Heb je 95 graden ook als max ingesteld op je controller?
Ik zou toch iets marge nemen. Ik vind het bij 80 graden wel best eigenlijk.
Die staat inderdaad op 95 graden. Die 80 graden is inderdaad wel beter, vooral vanwege de grotere kans op kalkaanslag. Het water is hier in Flevoland gelukkig vrij zacht. In een waterkoker ontstaat nauwelijks aanslag.
Er douchen nu minder mensen uit deze boiler, voorheen haalde hij de 95 graden nooit.

Wanneer jouw systeem weer begint met pompen, terwijl de collectoren zo kneiterheet zijn, krijg je dan niet haast stoomvorming?

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Skipper-93 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:22:
Wanneer jouw systeem weer begint met pompen, terwijl de collectoren zo kneiterheet zijn, krijg je dan niet haast stoomvorming?
Ja, daarom zit er een bevieliging op, max collector temperatuur.

Dat stomen en pompen heb ik al eens gehad, zijn wat minder gezonde geluiden, maar mijn systeem kan nooit druk opbouwen, dus dat ging goed.

Ik had het laatst, was stroomuitval geweest, toen kwam de stroom erop en ging hij rondpompen met hete collectoren. Niks kapot, en dus collector temp beveiliging flink naar beneden gezet. Ik gebruik er verder gewoon water in.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarB2020
Ik vroeg me af of je in de zomer ook de stekker uit je CV ketel kunt halen.
Toen laatst een monteur bezig was met mijn zonneboiler (dat ging niet echt van een leien dakje maar het lijkt nu weer een stuk beter te gaan), had hij de CV ketel volgens mij uit staan en vroeg hij of ik de warme kraan open wou zetten. Daar kwam goed heet water uit zonder dat de CV ging bij verwarmen dus vraag ik me af, waarom zou je dan de CV ketel nog aanhouden om bij te verwarmen.
Als het water in het vat zoals nu steeds boven de 70 graden zit, dan heb je toch geen last van legionella.
En ik drink zowieso geen warm water uit de kraan maar ik geloof dat legionella ook via druppels ingeademd kan worden bij douchen (?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MarB2020 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:34:
Ik vroeg me af of je in de zomer ook de stekker uit je CV ketel kunt halen.
Toen laatst een monteur bezig was met mijn zonneboiler (dat ging niet echt van een leien dakje maar het lijkt nu weer een stuk beter te gaan), had hij de CV ketel volgens mij uit staan en vroeg hij of ik de warme kraan open wou zetten. Daar kwam goed heet water uit zonder dat de CV ging bij verwarmen dus vraag ik me af, waarom zou je dan de CV ketel nog aanhouden om bij te verwarmen.
Als het water in het vat zoals nu steeds boven de 70 graden zit, dan heb je toch geen last van legionella.
En ik drink zowieso geen warm water uit de kraan maar ik geloof dat legionella ook via druppels ingeademd kan worden bij douchen (?).
Tuurlijk kan je de stekker er uit halen.
Hou er rekening mee dat de recentere ketels een schakeling hebben om de pomp elke dag een minuut of zo te laten draaien om te voorkomen dat die vast zit na lange stilstand. Als dat gebeurt zijn de kosten van een herstelling mogelijk hoger.

Wat legionella betreft... in een privé huis is dat risico sowieso een pak kleiner. Onze boiler heeft jaren (zonder dat we het echt wisten) gewerkt op 40-50 graden, en nooit iets gebeurd.
Nu staat de nieuwe boiler ook gewoon op 45 graden omdat dat voldoende is. Geeft voldoende warm water, en dan draait de ketel een pak efficienter.

Doordat de temperatuur wat lager is, is er ook meer doorstroming, en dan krijgt legionella minder kans.
Het is vooral in stalen leidingen dat legionella makkelijker gaat groeien als de temperaturen goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:44:
[...]

Tuurlijk kan je de stekker er uit halen.
Hou er rekening mee dat de recentere ketels een schakeling hebben om de pomp elke dag een minuut of zo te laten draaien om te voorkomen dat die vast zit na lange stilstand. Als dat gebeurt zijn de kosten van een herstelling mogelijk hoger.
En daarom is het niet heel verstandig, want meestal niet nodig: doorgaans zit er wel een schakelaar op waarmee je alléén het warm water maken uit kunt zetten (terwijl de ketel en bovenstaande voorziening gewoon aan blijft).
Wat legionella betreft... in een privé huis is dat risico sowieso een pak kleiner. Onze boiler heeft jaren (zonder dat we het echt wisten) gewerkt op 40-50 graden, en nooit iets gebeurd.
Nu staat de nieuwe boiler ook gewoon op 45 graden omdat dat voldoende is. Geeft voldoende warm water, en dan draait de ketel een pak efficienter.
Wikipedia: Survivorship bias ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poecillia
Gwaihir schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:49:
[...]

Goede demonstratie voor @Poecillia: zo hoort het systeem dus in stagnatie te gaan. Alle vloeistof er nog in, beetje glycol verouderd, that's all.
Op welke druk hoort een heatpipe systeem afgeregeld te zijn dan? Overigens is het niet zo dat er constant Glycol uit komt. Maar de eerste keer dat het gebeurde schrok ik wel, vooral omdat de plaats waar het uit komt heel hoog zit en als je er toevallig onder zou staan als het gebeurt je enorme brandwonden zou opleveren. Daarom gelijk een fatsoenlijke afvoer voor die glycol laten aanleggen en de hoeveelheid terug laten brengen zodat het expansievat beter zijn werk kan doen. Dus nu net als @Gwaihir hoge druk en hoge temperatuur bij stagnatie.

Totaal niet interessant trouwens al dat warme water in de zomer. Een douchebeurt verlaagt de temperatuur in het vat met maar 1 graad. Verder zou ik niet weten wat ik met al dat warme water moet. Voor en naseizoen is de koppeling met de CV wel interessant, maar het is maar enkele weken dat dat zinvol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Poecillia Dat volgens jou in het voor en naseizoen de koppeling met de CV wel interessant is, maar het is maar enkele weken dat dat zinvol is. is niet helemaal juist, ongemerkt gaat het eigenlijk het hele jaar door. Afgelopen 22, 23 en 24 juni was de buitentemperatuur het in de nacht gemiddeld 12 graden, CV haalde de buffer temperatuur in die nachten telkens nog 20 graden naar beneden.
Op dit moment is het niet echt voor of na seizoen. :)

Over de druk en temperatuur in je systeem, 1x goed inregelen en je hebt er geen omkijken meer na.
Voor het systeem hier goed was ingeregeld kwam de druk ook boven de 6 bar uit en kwamen temperaturen van 208 graden voor op het display van de Q-Solar met alle gevolgen van dien.
Atag heeft toen voor systemen met minimaal 4 collectors het installatievoorschrift aangepast dat er een groter expansievat dan de standaard 10 liter geplaatst moest worden.

[ Voor 32% gewijzigd door BenEco op 27-06-2020 15:48 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
BenEco schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:29:
@Poecillia Dat volgens jou in het voor en naseizoen de koppeling met de CV wel interessant is, maar het is maar enkele weken dat dat zinvol is. is niet helemaal juist, ongemerkt gaat het eigenlijk het hele jaar door. Afgelopen 22, 23 en 24 juni was de buitentemperatuur het in de nacht gemiddeld 12 graden, CV haalde de buffer temperatuur in die nachten telkens nog 20 graden naar beneden.
Op dit moment is het niet echt voor of na seizoen. :)

Over de druk en temperatuur in je systeem, 1x goed inregelen en je hebt er geen omkijken meer na.
Voor het systeem hier goed was ingeregeld kwam de druk ook boven de 6 bar uit en kwamen temperaturen van 208 graden op het display met alle gevolgen van dien.
Atag heeft toen voor systemen met minimaal 4 collectors het installatievoorschrift aangepast dat er een groter expansievat dan de standaard 10 liter geplaatst moest worden.
Begrijp ik het goed dat je in de zomer de CV aan hebt om de buffervat temperatuur naar beneden te halen? Het is bij ons in huis (vrijstaand, veel ramen maar ook markiezen en rolluiken) nu 26 graden. Ik moet er niet aan denken dat de CV dat nog verder verhoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Poecillia schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:50:
[...]

Begrijp ik het goed dat je in de zomer de CV aan hebt om de buffervat temperatuur naar beneden te halen? Het is bij ons in huis (vrijstaand, veel ramen maar ook markiezen en rolluiken) nu 26 graden. Ik moet er niet aan denken dat de CV dat nog verder verhoogt.
CV (Warmtepomp met vloerverwarming, heb geen gas. :) ) staat hier inderdaad 365 dagen 24/7 aan.
Als er geen vraag is doet die niks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qkp9xCmrhdCxYfQFT07DWHIexuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5wtidCd8h1oAr9iV3cYJsHe.jpg?f=fotoalbum_large

En inderdaad, via de vloerverwarming temperatuur uit de buffer halen in de zomer om zo eventule stagnatie van de ZB te voorkomen is een optie, maar maak er geen gebruik van tot nu toe. :9
Temperatuur in de woning komt niet boven de 22/23 graden de afgelopen dagen.
(Dit kan dan weer door iets anders komen, zie Signature.)
Tommie12 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:58:
Vanaf eind April tot ergens in Oktober wil ik toch echt niet dat de CV nog warmte in huis pompt, vloerverwarming of niet.
https://www.wintergek.nl/...lde-temperatuur-nederland
Ik laat cv/zb dan liever stand-by staan en af en toe wat warmte het huis in pompen. 8)

[ Voor 43% gewijzigd door BenEco op 27-06-2020 19:18 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Vanaf eind April tot ergens in Oktober wil ik toch echt niet dat de CV nog warmte in huis pompt, vloerverwarming of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Poecillia schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:52:
[...]

Op welke druk hoort een heatpipe systeem afgeregeld te zijn dan? Overigens is het niet zo dat er constant Glycol uit komt. Maar de eerste keer dat het gebeurde schrok ik wel, vooral omdat de plaats waar het uit komt heel hoog zit en als je er toevallig onder zou staan als het gebeurt je enorme brandwonden zou opleveren. Daarom gelijk een fatsoenlijke afvoer voor die glycol laten aanleggen en de hoeveelheid terug laten brengen zodat het expansievat beter zijn werk kan doen. Dus nu net als @Gwaihir hoge druk en hoge temperatuur bij stagnatie.
Het voorbeeld was van @MarB2020. Ik heb juist zéér weinig opbrengst, maar dat heeft niets met jouw situatie te maken.

Naar ik begrijp - dus tenminste voor het type systeem wat ik heb - beweegt de druk zich tussen 2 bar (normaal) en 4 à 5 bar. Want bij 6 bar gaat het overdrukventiel open en dat hoort niet te gebeuren: je systeem hoort nimmer glycol te verliezen. Dat ventiel is slechts een veiligheidsvoorziening die groter gedonder voorkomt. Kortom: ook bij stagnatie hoort de druk duidelijk onder de 6 bar te blijven. Tussen de 4 en 5 tijdens stagnatie, zoals ik hier her en der las, klinkt mij wel logisch in de oren; het verdampen van een deel van de vloeistof zal de druk immers onvermijdelijk flink beïnvloeden. In jouw situatie zit er dus iets fout. Zie mijn eerdere antwoord voor waar ik de fout zou zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Gwaihir schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:25:
[...]

Het voorbeeld was van @MarB2020. Ik heb juist zéér weinig opbrengst, maar dat heeft niets met jouw situatie te maken.

Naar ik begrijp - dus tenminste voor het type systeem wat ik heb - beweegt de druk zich tussen 2 bar (normaal) en 4 à 5 bar. Want bij 6 bar gaat het overdrukventiel open en dat hoort niet te gebeuren: je systeem hoort nimmer glycol te verliezen. Dat ventiel is slechts een veiligheidsvoorziening die groter gedonder voorkomt. Kortom: ook bij stagnatie hoort de druk duidelijk onder de 6 bar te blijven. Tussen de 4 en 5 tijdens stagnatie, zoals ik hier her en der las, klinkt mij wel logisch in de oren; het verdampen van een deel van de vloeistof zal de druk immers onvermijdelijk flink beïnvloeden. In jouw situatie zit er dus iets fout. Zie mijn eerdere antwoord voor waar ik de fout zou zoeken.
Ik heb niet veel data. Ik weet alleen het temperatuurverloop van het vat. Verder kan ikdruk en temperatuur aflezen. De druk alleen analoog, termperatuur ook in de display (meter loopt niet verder dan 120 C). Anyway als er wat glycol is ontsnapt daalt de druk dus feitelijk regelt het zichzelf nu in. 6 bar het ik nog niet gezien trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
Poecillia schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:52:
[...]
Totaal niet interessant trouwens al dat warme water in de zomer. Een douchebeurt verlaagt de temperatuur in het vat met maar 1 graad. Verder zou ik niet weten wat ik met al dat warme water moet. Voor en naseizoen is de koppeling met de CV wel interessant, maar het is maar enkele weken dat dat zinvol is.
Ik heb een 2 bij 1 meter opblaasbad in de tuin staan. Twee kleine kinderen en als het vat 70 graden is, pompen we dat bad vol met warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knapestaart
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 19:46
Playa del C. schreef op zondag 28 juni 2020 @ 00:25: Twee kleine kinderen en als het vat 70 graden is, pompen we dat bad vol met warm water.
Dat vinden kinderen altijd fijn, in een bad met water van 70 graden. 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Vandaag is de CV weer ingeschakeld. Niet dat we ruimte verwarming nodig hadden, maar voor het SWW.
De boiler is afgezakt naar 50C en dat vind ik te laag, als er dan nog een warmtevraag komt koelt het teveel laf.
  • Eerste week van juni heeft de cv met de hand uitgestaan.
  • 25 juni is het script geactiveerd en is de CV uitgezet, om de rest van de maand uit te blijven.
  • De 'piek' op 27jun is 1x per week voor 24u CV aanhouden om hem rond te laten pompen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De gas besparing met die schakelen is best goed te zien. Nu zal het meevallen in deze maanden op de jaarrekening, maar wie het kleine niet eert.. zullen we maar zeggen.

Van al het gasverbruik van de CV is zo een 85% buiten het douchen en koken om. Dan is de CV warm water aan het warmhouden. Wat ik zo snel niet uitgezet krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knapestaart
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 19:46
Ik heb ‘t tot vandaag met de zonnewarmte van vrijdag gedaan. Vrijdagavond stond m’n vat op 95 graden, gisteren op 55, wat nog prima is om te douchen. Na vandaag staat het vat weer op 72 graden. Daar kom ik de week weer mee door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:38
Hallo experts op het gebied van zonneboilers.

Mijn eengezinswoning heeft sinds kort zonnepanelen op het zuidwesten. Ik merk dat 2 panelen de string op de bovenste rij van 5 een deel van de dag flink blokkeren omdat daar een groot deel van de ochtend en een stuk van de middag een smalle streep van een lange schoorsteen op valt.

Op de noordoost kant heb ik nog plek voor bijvoorbeeld 4 Hrsolar Nero panelen op het schuine dak van 30 graden en daar zit ook de CV ketel en plek onder het knieschot voor een flinke liggende boiler. De recente CV ketel is ook geschikt voor naverbranding voor warmwater gebruik.

Mijn dilemma ligt tussen twee mogelijkheden:

1. Het plaatsen van 4 collector panelen aan de rand van de nok op een minder geschikte kant die wel schaduwvrij is, zodat deze vooral in de ochtend zon vangt, maar met bewolking natuurlijk langer. Niet optimaal qua zonligging met maar 65% a 70% rendement maar korte leiding naar het boilervat.

2. Het verplaatsen van 2 van de PV panelen die toch al gedeeltelijk last hebben van de schoorsteen schaduw en uitbreiden met 2 extra panelen. Daarbij de overgebleven panelen combineren met de 5 onder de zuidwest dakkapel. zodat de string van de bovenste rij mee verhuist. Daarop zit dan minder rendement per paneel, maar de verdeling over de dag is beter voor als de saldering afgebouwd word en in de ochtend zijn de noordoost panelen ook koeler.

Bij optie 2 zou ik zelfs nog 2 plekken naast de dakkapel op zuidwest over houden om 4 collector panelen in een vierkant te plaatsen. De onderste twee vangen dan wel veel meer schaduw door de dakkapel die er gedeeltelijk naast zit en die van de buren. Het is dan wel warmer tegen de tijd dat de schaduw weg is.

We gebruiken nu niet heel veel sanitair water, maar met twee kinderen die ouder worden slaat dat straks om. Eventueel kunnen we ook nog aan de vloerverwarming op de begane grond.

Mijn vragen aan de ervarings-deskundigenzijn, hoe gevoelig een zonneboiler opstelling is voor gedeeltelijke schaduw, en of alternatief 1 in zijn eenvoud de beste optie is, of dat deze noordoost ligging ondanks het gebrek aan schaduw het rendement te veel omlaag trekt en optie 2 dus de moeite waard is.

Ik heb dit al voorgelegd aan hrsolar, maar die verwijst mij naar een dealer. Deze heeft ook commerciële belangen en heeft vast niet de ervaring van de eindgebruikers die hier druk bezig zijn.

Er zit nu subsidie op de zonneboiler installatie en ik vind het niet erg om wat hogere kosten te maken voor een goede lange termijn oplossing.

[ Voor 0% gewijzigd door netappie op 04-07-2020 12:24 . Reden: taalfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
@netappie een zonneboiler collector is minder gevoelig voor deel-schaduw
Daarnaast neemt de benutting toe als je met een lage temperatuur je huis verwarmt en je de zonneboiler in dat circuit opneemt (cv ondersteuning).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Barry:

Dank je voor je reactie. Minder gevoelig had ik inderdaad al gehoord. Maar hoeveel minder was mij onduidelijk.
De schoorsteen (houtkachel van de buren) geeft volgens mij een schaduw van ongeveer 30 centimeter. De zonnepanelen rij wordt bijna tot het laatste stukje schaduw op 1 paneel gehinderd met 80% a 90% verlies op een onbewolkte dag.

De vraag is dus hoeveel het stoort. Als ik bijvoorbeeld 50% schaduw heb op de eerste collector, is er dan 50% minder rendement op dat ene paneel of koelt de vloeistof zodanig hard af in de schaduw dat het opwarmen van de belichte 50% teniet gedaan word en het volgende collector paneel vanaf niks kan starten?

Ik ben ook bang dat ik met de vele radiatoren van ongeveer 30 jaar oud niet alleen de begane grond kan vervangen door vloerverwarming. Extra CV buizen naar beneden aanleggen is met route door de betonvloer en echt geen doen, dus dan is het een alles of niets verhaal, en dan is het de vraag of 4 panelen een noemenswaardige bijdrage leveren. Ik had ook al naar een warmtepomp gekeken, maar de herrie problemen die ik daar over hoor wil ik de buren en ons zelf niet aan doen.
BarryH schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:51:
@netappie een zonneboiler collector is minder gevoelig voor deel-schaduw
Daarnaast neemt de benutting toe als je met een lage temperatuur je huis verwarmt en je de zonneboiler in dat circuit opneemt (cv ondersteuning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@netappie bij een zonneboiler is het schaduw effect evenredig met de hoeveelheid schaduw. geen "string effect ofzo".

mbt lage temperatuur verwarming: daar is echt geen vloerverwarming of andere radiatoren voor nodig.
in NL zijn huizen obv -10 graden buiten en 75 graden aanvoer ingericht met radiatoren.
Bij b.v. 5 graden heb je maar een klein deel van de capaciteit nodig en kan je toe met een lagere aanvoertemperatuur (moet je cv ketel wel ondersteunen).
Dus als je hebt nageisoleerd geld dit nog sterker. bij mij kan ik met ongeveer de originele radiatoren het huis tot het vriespunt met 35 graden water warm houden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
BarryH schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:27:
@netappie bij een zonneboiler is het schaduw effect evenredig met de hoeveelheid schaduw. geen "string effect ofzo".
Bij heatpipes, zou ik zeggen (vacuümbuis). Bij vlakke plaat heb je op zich nog wat warmte uitstraling op het stuk in de schaduw, dus daar net iets meer dan evenredig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Bedankt Barry,

Dat klinkt veelbeloven met bestaande radiatoren. Ik weet niet of ik dan beneden wel om kan schakelen naar vloerwarming, maar dat moet de CV installateur wel weten.. Zit ik dus alleen nog met de rekensom of de noordoost kant met 30 graden helling zonder enige schaduwvorming meer oplevert dan de zuidwest kant met gedeeltelijke schaduw en 30 graden helling (als dat al kan met 2 panelen boven en dan nog 2 er onder).

Als ik CV ondersteuning daarin meereken dan is noordoost in theorie misschien zelfs gunstiger, aangezien de thermostaat in de nacht lager staat en het huis juist in de ochtend op moet warmen van een bewust lagere temperatuur.

Alleen in de avond zijn er dan minder reserves, maar vanaf 2023 kan ik natuurlijk ook een (mischien wat slimmere) electrische boiler gebruiken om alvast een warmwatervoorraad voor douchen op te bouwen met PV overcapaciteit als de Zonneboiler volledig nodig is voor de CV ondersteuning.

Blijft wel een puzzel, maar de randjes zijn gelegd.
BarryH schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:27:

mbt lage temperatuur verwarming: daar is echt geen vloerverwarming of andere radiatoren voor nodig.
in NL zijn huizen obv -10 graden buiten en 75 graden aanvoer ingericht met radiatoren.
Bij b.v. 5 graden heb je maar een klein deel van de capaciteit nodig en kan je toe met een lagere aanvoertemperatuur (moet je cv ketel wel ondersteunen).
Dus als je hebt nageisoleerd geld dit nog sterker. bij mij kan ik met ongeveer de originele radiatoren het huis tot het vriespunt met 35 graden water warm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bij siderea kan je goede instralingsdiagrammen vinden.
Voor een zonneboiler is wellicht verticaal op een zuidmuur het beste (zomer/winter gelijke opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Ik heb een stukje zuidwest muur wat zou passen, maar daar past dan weer geen boiler onder. Mogelijk wel een optie voor het plaatsen van 2 of 3 PV panelen.

Qua instraling is zuidwest nu het beste met 2 Nero collectors. De panelen daaronder gaan toch te veel last krijgen om een CV te assisteren en leveren waarschijnlijk juist weer onbenutte overcapaciteit voor alleen ons warmwatergebruik onder deze hoek, als ik de schattingen van Hrsolar zelf zo zie.

Ik kan qua ruimte 5 panelen naast elkaar laten leggen, maar Na 4 panelen moet je symmetrisch paralllel opbouwen, dus dat past dan weer niet in onze situatie.

Misschien laat ik een Hrsolar dealer even doorrekenen wat de zonneboiler op noordwest aan kan met 4 nero collectors en of dat loont met subsidies en verlaagd gasgebruik.
BarryH schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:38:
Bij siderea kan je goede instralingsdiagrammen vinden.
Voor een zonneboiler is wellicht verticaal op een zuidmuur het beste (zomer/winter gelijke opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
volgens mij zijn heatpipes beter in de winter (grotere deltaT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Ik heb er eens goed naar gekeken, maar heatpipes lijken ook wel wat nadelen te hebben.
Vooral het formaat is niet zo handig op mijn daksituatie, en ze zijn blijkbaar gevoeliger voor hagel, duurder en qua uiterlijk zal het ook geen complimenten van de buurt opleveren.

Qua techniek ziet het er wel briljant uit, maar ik denk in mijn situatie gewoon geen handige optie.

Toch nog even naar de warmtepomp gekeken. Die kan in theorie ook bijdragen aan een zonneboiler installatie, maar dan moet ik het geluids-aspect wel heel goed afdekken voor de nachtrust binnenshuis en van de omgeving.

Mooie van die combinatie is dat men in de wintermaanden toch niet met het raam open slaapt en dat zonnepanelen ook op lagere temperaturen nog steeds genoeg stroom leveren om de warmtepomp te voeden.
De nieuwste warmtepomp systemen sturen de CV ketel ook slim aan, zodat ze hun werk over dragen aan de CV wanneer het buiten zo koud is dat gas de betere optie is om te stoken. Misschien is er ook wel een systeem met timer te vinden om de nachtrust te garanderen.
BarryH schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:02:
volgens mij zijn heatpipes beter in de winter (grotere deltaT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
netappie schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:48:
Ik heb er eens goed naar gekeken, maar heatpipes lijken ook wel wat nadelen te hebben.
Vooral het formaat is niet zo handig op mijn daksituatie, en ze zijn blijkbaar gevoeliger voor hagel, duurder en qua uiterlijk zal het ook geen complimenten van de buurt opleveren.

Qua techniek ziet het er wel briljant uit, maar ik denk in mijn situatie gewoon geen handige optie.

Toch nog even naar de warmtepomp gekeken. Die kan in theorie ook bijdragen aan een zonneboiler installatie, maar dan moet ik het geluids-aspect wel heel goed afdekken voor de nachtrust binnenshuis en van de omgeving.

Mooie van die combinatie is dat men in de wintermaanden toch niet met het raam open slaapt en dat zonnepanelen ook op lagere temperaturen nog steeds genoeg stroom leveren om de warmtepomp te voeden.
De nieuwste warmtepomp systemen sturen de CV ketel ook slim aan, zodat ze hun werk over dragen aan de CV wanneer het buiten zo koud is dat gas de betere optie is om te stoken. Misschien is er ook wel een systeem met timer te vinden om de nachtrust te garanderen.

[...]
En financieel bekenen.... zonneboiler betaalt zichzelf nooit terug. WP met PV zal zeker beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@netappie ga het lucht/water WP topic ook maar eens lezen. full WP ipv hybride is best vaak haalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Het zou kunnen. ware het niet dat iemand hier in huis heel erg houdt van luchten, ook in de winter.
Daarna moet het natuurlijk wel weer snel warm zijn, dus ik durf full WP niet aan.
BarryH schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:30:
@netappie ga het lucht/water WP topic ook maar eens lezen. full WP ipv hybride is best vaak haalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dan is er hybride natuurlijk een veilige optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:45
netappie schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:47:
Het zou kunnen. ware het niet dat iemand hier in huis heel erg houdt van luchten, ook in de winter.
Daarna moet het natuurlijk wel weer snel warm zijn, dus ik durf full WP niet aan.

[...]
Dan nog denk ik dat een WP prima kan. Veel warmte zit opgeslagen in de massa van het huis. Dus als de radiatoren warm zijn is de lucht zo weer op temperatuur.

Daarnaast is natuurlijk de vraag of je niet moet kijken naar een WTW oplossing voor het luchten.

Nog een tip, een Panasonic monoblock warmtepomp van bijvoorbeeld 5kW kan ook in hybride opstelling met je ketel worden gebruikt. Dat is iets wat veel gedaan word bij onze oosterburen.

[ Voor 14% gewijzigd door Heronimo op 05-07-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Ja met een beetje opletten wat je doet denk ik dat WP wel kan, maar degene die eerst 3 uur lang de ramen open gooit om alles "fris" te krijgen, staat er dan wel op dat alles binnen no-time weer 21 graden is.

De ramen gaan ook open om alles "fris te krijgen als het binnen 23 graden is en buiten 30 graden, dus met wetenschappelijke onderbouwing ga ik deze discussie maar niet meer aan.

Een WTW installatie had ik ook al overwogen, maar ik vrees dat de ramen dan nog open gaan, en in onze woning is het onbegonnen werk gezien de vrij harde en dikke betonnen vloeren. Een extra groep naar zolder trekken vond de electricien al een uitdaging, dus overal zichtbare WTW buizen die vervolgens effectief toch vrijwel niets besparen, heb ik maar uit mijn hoofd gezet.

Ik had ook naar een Panasonic warmtepomp gekeken. Maar daar kwam ik tot de geluidsvraag die het advies gaf dat dit niet voor ons geschikt was. Helaas hebben we geen vrijstaande woning en wil ik ook rekening houden met de buren die dan op armlengte van de buitenunit zouden zitten..

Het systeem zou in de nacht fluisterstil moeten zijn. De straatkant is hier de meest ideale plek voor een buitenunit, maar de gemeente gaat dit vast niet goedkeuren, zeker niet met een formaat om de hele woning zelfstandig te verwarmen op het tempo dat hier verwacht word.

Gelukkig is de keuze simpeler gemaakt door een overleden CV ketel. De nieuwe ondersteunt samen werken met zonneboilers, en een kleinere WP kan waarschijnlijk ook wel goed samen werken voor de 10 tot 15 jaar dat een CV ketel mee gaat.

Elke besparing op gasverbranding in die afschrijftermijn is mooi meegenomen en daarna sluit men het gas vanzelf wel af omdat het in groningen uit de grond halen te duur is geworden om winstgevend te zijn (mooi verkocht als milieu maatregel, maar dan hadden ze de gaswinst wel meteen dicht gezet).

Ik ga nu even de focus gooien op de zonneboiler, aangezien die de WP niet uitsluit. Het kruit voor extra zonnepanelen op noordoost om een WP installatie in de ochtend te voeden is helaas verschoten door de waanzinnig complexe BTW teruggave constructie. Gewoon laag/nul-tarief voor zonnepanelen componenten en installatie was toch simpeler geweest dan de eendags-bedrijven constructie bij de belastingdienst om een beetje BTW terug te vorderen.
Heronimo schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:45:
[...]

Dan nog denk ik dat een WP prima kan. Veel warmte zit opgeslagen in de massa van het huis. Dus als de radiatoren warm zijn is de lucht zo weer op temperatuur.

Daarnaast is natuurlijk de vraag of je niet moet kijken naar een WTW oplossing voor het luchten.

Nog een tip, een Panasonic monoblock warmtepomp van bijvoorbeeld 5kW kan ook in hybride opstelling met je ketel worden gebruikt. Dat is iets wat veel gedaan word bij onze oosterburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
netappie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 07:58:
Ja met een beetje opletten wat je doet denk ik dat WP wel kan, maar degene die eerst 3 uur lang de ramen open gooit om alles "fris" te krijgen, staat er dan wel op dat alles binnen no-time weer 21 graden is.

De ramen gaan ook open om alles "fris te krijgen als het binnen 23 graden is en buiten 30 graden, dus met wetenschappelijke onderbouwing ga ik deze discussie maar niet meer aan.

Een WTW installatie had ik ook al overwogen, maar ik vrees dat de ramen dan nog open gaan, en in onze woning is het onbegonnen werk gezien de vrij harde en dikke betonnen vloeren. Een extra groep naar zolder trekken vond de electricien al een uitdaging, dus overal zichtbare WTW buizen die vervolgens effectief toch vrijwel niets besparen, heb ik maar uit mijn hoofd gezet.

Ik had ook naar een Panasonic warmtepomp gekeken. Maar daar kwam ik tot de geluidsvraag die het advies gaf dat dit niet voor ons geschikt was. Helaas hebben we geen vrijstaande woning en wil ik ook rekening houden met de buren die dan op armlengte van de buitenunit zouden zitten..

Het systeem zou in de nacht fluisterstil moeten zijn. De straatkant is hier de meest ideale plek voor een buitenunit, maar de gemeente gaat dit vast niet goedkeuren, zeker niet met een formaat om de hele woning zelfstandig te verwarmen op het tempo dat hier verwacht word.

Gelukkig is de keuze simpeler gemaakt door een overleden CV ketel. De nieuwe ondersteunt samen werken met zonneboilers, en een kleinere WP kan waarschijnlijk ook wel goed samen werken voor de 10 tot 15 jaar dat een CV ketel mee gaat.

Elke besparing op gasverbranding in die afschrijftermijn is mooi meegenomen en daarna sluit men het gas vanzelf wel af omdat het in groningen uit de grond halen te duur is geworden om winstgevend te zijn (mooi verkocht als milieu maatregel, maar dan hadden ze de gaswinst wel meteen dicht gezet).

Ik ga nu even de focus gooien op de zonneboiler, aangezien die de WP niet uitsluit. Het kruit voor extra zonnepanelen op noordoost om een WP installatie in de ochtend te voeden is helaas verschoten door de waanzinnig complexe BTW teruggave constructie. Gewoon laag/nul-tarief voor zonnepanelen componenten en installatie was toch simpeler geweest dan de eendags-bedrijven constructie bij de belastingdienst om een beetje BTW terug te vorderen.

[...]
Hoe doe je dit nu met de ketel dan? Stook je de radiatoren op 90 graden om de boel weer rap warm te krijgen? Ook met een ketel krijg je het toch niet weer direct warm?

Ik zou overigens als dit de eis is eens kijken naar:
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Het grote airconditioning topic - Deel 2

Een airco is eigenlijk de beste optie als je zowel in de zomer als in de winter heel snel de temperatuur van de lucht weer op het oude niveau wil brengen. En omdat een airco een warmtepomp is kan je er ook nog een aardige besparing mee bereiken. Sterker nog, er zijn mensen die de CV er uit gegooid hebben en alleen de airco's (oftewel lucht-lucht warmtepompen) gebruiken om hun huis warm te stoken.

En excuus voor het off topic gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Je hoort mij niet zeggen dat de eis zinnig of realistisch is.

Maar ik kan het risico niet nemen dat ik straks voor 5000+ euro de CV vervang door een WP en de jaren lang geklaag aan moet horen omdat het minder snel werkt.

De nieuwe CV was ook geen vrijwillige keuze, maar puur een uit noodzaak toen de oude plotseling onherstelbaar veel te jong overleed in een koude maand.

DIe is meteen ook een klasse zwaarder om klachten te voorkomen. Eigenlijk wilde ik liever alles in 1x goed aanpakken, maar als er geen warm water is en je een gezin hebt dat anders in de kou zit, dan is iets wat er in een uurtje in hangt de logische keuze.

Als ik een zonneboiler en/of WP toe voeg, kan de CV gewoon zo min mogelijk doen, tenzij de tuin natuurlijk ook weer bijverwarmd word met koud weer. En als het erg meevalt, dan krijgt de CV geen opvolger meer of gaat hij na een stroomloze periode en overleg op marktplaats.

Kortom, technisch heb je vast gelijk, maar de keuze is complexer door externe factoren.
Heronimo schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:06:
[...]

Hoe doe je dit nu met de ketel dan? Stook je de radiatoren op 90 graden om de boel weer rap warm te krijgen? Ook met een ketel krijg je het toch niet weer direct warm?

Ik zou overigens als dit de eis is eens kijken naar:
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Het grote airconditioning topic - Deel 2

Een airco is eigenlijk de beste optie als je zowel in de zomer als in de winter heel snel de temperatuur van de lucht weer op het oude niveau wil brengen. En omdat een airco een warmtepomp is kan je er ook nog een aardige besparing mee bereiken. Sterker nog, er zijn mensen die de CV er uit gegooid hebben en alleen de airco's (oftewel lucht-lucht warmtepompen) gebruiken om hun huis warm te stoken.

En excuus voor het off topic gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
netappie schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:59:
Je hoort mij niet zeggen dat de eis zinnig of realistisch is.

Maar ik kan het risico niet nemen dat ik straks voor 5000+ euro de CV vervang door een WP en de jaren lang geklaag aan moet horen omdat het minder snel werkt.

De nieuwe CV was ook geen vrijwillige keuze, maar puur een uit noodzaak toen de oude plotseling onherstelbaar veel te jong overleed in een koude maand.

DIe is meteen ook een klasse zwaarder om klachten te voorkomen. Eigenlijk wilde ik liever alles in 1x goed aanpakken, maar als er geen warm water is en je een gezin hebt dat anders in de kou zit, dan is iets wat er in een uurtje in hangt de logische keuze.

Als ik een zonneboiler en/of WP toe voeg, kan de CV gewoon zo min mogelijk doen, tenzij de tuin natuurlijk ook weer bijverwarmd word met koud weer. En als het erg meevalt, dan krijgt de CV geen opvolger meer of gaat hij na een stroomloze periode en overleg op marktplaats.

Kortom, technisch heb je vast gelijk, maar de keuze is complexer door externe factoren.

[...]
Ik begrijp dat de gebruikers belangrijk zijn in de gemaakte afweging. Juist daarom denk ik dat airco's de way to go zijn in jouw geval. Daarmee heb je de lucht in no time weer koud of warm.

Je SWW is zeg 100m3 gas per persoon per jaar terwijl je gasverbruik voor verwarming waarschijnlijk 1000m3 of meer is per jaar. Daar wat van vervangen door een hybride opstelling met airco's zet echt zoden aan de dijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Heronimo op 07-07-2020 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:23
Wie weet er een 3-weg mixventiel voor sanitair warm water die je met een servomotor kunt besturen?
@Rimco had jij zoiets niet in je schema zitten om 60 graden en 40 graden SWW te mixen???

Ik wil namelijk m'n SWW een instelbare temperatuur geven als ik straks een zonneboiler heb. Handig als je een keer gloeiend heet water wilt hebben voor de schoonmaak bijv. Maar eigenlijk moet het ventiel dus ook tegen heel hoge temperaturen kunnen. (Thermostatisch hoeft niet, dus dat hij zelf dynamisch mixt o.b.v. ingestelde temperatuur, al is dat natuurlijk nog mooier.)

Je hebt bijvoorbeeld deze en daar kan een servo op. Maar er staat niet bij of hij voor sanitair gebruikt kan worden. Ik vermoed van wel, want het is messing, of zegt dat ook niet alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Klopt, heb er twee van dat merk (iets ander model) met servo's erop. Wel opmerkelijk hoe merk-op-merk specifiek de koppeling tussen die twee dan weer is..

Maar, ik denk dat 't niet voor SWW is:
Technical Data sectie van door jou gelinkte info:
Suitable application area
Recommended
Heating
Comfort Cooling
Floor heating
Solar heating
Ventilation
Zone
Ik snap het doel eerlijk gezegd niet. Doorgaans begrens je uit veiligheid, met een thermostatisch ventiel. Degene die ik heb is handmatig instelbaar van 35 - 65 graden (staat op dat max.). Daar automagisch aan draaien voegt voor zover ik snap niets toe, want je haalt nog altijd evenveel hitte uit je vat voor je emmer water, of je nu daar of aan de kraan mengt.

[ Voor 22% gewijzigd door Gwaihir op 10-07-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@TimoDimo In mijn geval inderdaad 2 thermostatische mengventielen parallel, 1 met hoge en 1 met lage temperatuur. Met een 3-wegklep kan je dan kiezen welke van de 2 het water (meer of minder) doorheen gaat. Aangezien de boiler tot 90 graden gaat ga ik liever niet zelf (gestuurd) mixen om het veilig te houden.

De thermostaatkranen zijn deze en de 3-wegklep komt gewoon bij Ali vandaan. Beiden messing, dus prima voor sanitair. Heb wel gemerkt dat de knelringen van de thermostaatkraan niet lekker afsluiten, morgen even andere er in proberen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Een aantal dagen geleden had ik een gesprek bij de technische man van Rivusol, en daar kwam het concept retourverhoging ter sprake.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die hun zonneboiler i.c.m. (l/w) warmtepomp op deze manier hebben aangesloten, en anders leek het me sowieso interessant voor bijv. @Helhond @jerh of @Rimco, wellicht als inspiratie.

Eerder ging ik voor het stookseizoen uit van het volgende schema (volgens mij bij velen van jullie gebruikelijk):

(monoblock) l/w warmtepomp houdt buffervat warm houdt tot ongeveer 30 graden, de vvw met aparte pompgroep neemt daaruit de CV, en het sww gaat eerst door hygiënespiraal en dan doorstroomverwarmer.

Nu met de retourverhoging :
(monoblock) l/w warmtepomp zit direct op de vvw en slaat in principe het buffervat over. Alleen wanneer het buffervat een temperatuur heeft hoger dan ingesteld (bijvoorbeeld 3 graden hoger dan de retour vvw) gaat er een klep open en loopt de retour van de vvw door het buffervat. Hierdoor krijgt de l/w wp een hogere retour, en kan terugmoduleren (of zelfs de condenstator helemaal uit, en alleen de pomp nog laten draaien).

Mogelijke voordelen
- Minder energieverbruik warmtepomp
- Geen stilstandverlies! (of tenminste: alleen van gratis warmte, niet van wp-warmte)
- Beter rendement heatpipes (lagere temp buffer = eerder warmte binnenharken)!
- Pompgroep minder
- Het instellen van wanneer de klep open/dicht gaat kun je eventueel ook gebruiken om een deel van het stookseizoen de warmte in de buffer voor louter sww te bewaren, en vvw alleen door het monoblock laten doen (dus gescheiden systemen creeëren)

Mogelijke nadelen
- Over het algemeen een koeler buffervat (warmte zal er snel uitgetrokken worden door CV), dus meer werk voor de doorstroomverwarmer voor sww.

Overigens gaf Rivusol ook aan dat ze dan liever een 800L vat met 80 HP's zien dan de 500L met 60 HP's die in eerste instantie waren opgenomen. (goede verkoper :P )

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen/gedachtes zijn!

[ Voor 3% gewijzigd door woeta op 11-07-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
woeta schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:07:
Een aantal dagen geleden had ik een gesprek bij de technische man van Rivusol, en daar kwam het concept retourverhoging ter sprake.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die hun zonneboiler i.c.m. (l/w) warmtepomp op deze manier hebben aangesloten, en anders leek het me sowieso interessant voor bijv. @Helhond @jerh of @Rimco, wellicht als inspiratie.

Eerder ging ik voor het stookseizoen uit van het volgende schema (volgens mij bij velen van jullie gebruikelijk):

(monoblock) l/w warmtepomp houdt buffervat warm houdt tot ongeveer 30 graden, de vvw met aparte pompgroep neemt daaruit de CV, en het sww gaat eerst door hygiënespiraal en dan doorstroomverwarmer.

Nu met de retourverhoging :
(monoblock) l/w warmtepomp zit direct op de vvw en slaat in principe het buffervat over. Alleen wanneer het buffervat een temperatuur heeft hoger dan ingesteld (bijvoorbeeld 3 graden hoger dan de retour vvw) gaat er een klep open en loopt de retour van de vvw door het buffervat. Hierdoor krijgt de l/w wp een hogere retour, en kan terugmoduleren (of zelfs de condenstator helemaal uit, en alleen de pomp nog laten draaien).

Mogelijke voordelen
- Minder energieverbruik warmtepomp
- Beter rendement heatpipes (lagere temp buffer = eerder warmte binnenharken)!
- Pompgroep minder
- Instellen van de klep kun je ook gebruiken om een deel van het stookseizoen warmte in de buffer voor sww te bewaren, en vvw door het monoblock (dus gescheiden systemen creeëren)

Mogelijke nadelen
- Over het algemeen een koeler buffervat (warmte zal er snel uitgetrokken worden door CV), dus meer werk voor de doorstroomverwarmer voor sww.

Overigens gaf Rivusol ook aan dat ze dan liever een 800L vat met 80 HP's zien dan de 500L met 60 HP's die in eerste instantie waren opgenomen. (goede verkoper :P )

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen/gedachtes zijn!
Ik het het zo aangesloten zitten, maar in de praktijk loopt het in het stookseizoen altijd via de bypass. Ik haal in de winter te weinig warmte binnen en mijn vv heeft een te grote plons water. Ik heb eerder iets geschreven, staat misschien nog wel in mijn fotoalbum, maar binnen drie kwartier was mijn 800 liter boiler door de vv volledig afgekoeld naar circa 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik heb het ook zo aangesloten.
Dit maximaliseert de opbrengst van de ZB.
Zodra er warmte geoogst wordt, wordt die gebruikt en de lagere temperatuur in de boiler maakt de warmteopbrengst weer groter
Vaak wordt dit met een 2 boiler setup gedaan: prio1 boiler voor SWW en prio2 boiler voor cv ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@woeta Ik heb het ook zo aangesloten, maar bij mij verwarmd het ook het SWW voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Wow dat had ik niet verwacht! @jerh en @Helhond , jullie hielden toch je buffer op 28/30 graden dmv de warmtepomp? @jerh , dus je houdt in het stookseizoen je 800L buffer enkel voor sww? Ik had ergens in dit topic gelezen inderdaad hoe je vloerverwarming de warmte in 3 kwartier uit je buffer trok. Verder nemen wij alleen vloerverwarming beneden en in de badkamer, dus valt dat misschien nog iets mee.

Goed nieuws in ieder geval dat dit dus wel een gebruikelijke setup is.

@BarryH , hoe het mij nu wordt aangeboden is een buffervat met 2 aparte spiralen voor de heatpipes: eerst verwarmt hij het bovenste deel van de buffer, en wanneer een bepaalde temp. bereikt is schakelt hij naar de onderste spiraal. Om op die manier een soort van 2 buffers in 1 vat te creeëren met gelaagdheid, en al sneller hogere temperaturen te hebben voor sww.

[ Voor 20% gewijzigd door woeta op 11-07-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
Yes, de kogel is door de kerk hier. Mede door alle info hier op het forum dus daarvoor bedankt!

Vanmorgen twee sets bij 123 kaminofen gereserveerd. Slim hoe ze een combi maken van een warmtepomp en zonneboiler set. Lage btw geeft extra voordeel als je het daar ophaalt (nu in DE 16%) Ik ben er donderdag 'even' heen gereden en het ziet er goed uit wat ze hebben.

Plan is als volgt: Ik ga de zonneboilers aansluiten met twee vaten met een hygiënespiraal. Vat 1 (prio 1) in principe alleen voor SWW en Vat 2 (prio 2) voor LTV. Hygiënespiralen in serie gekoppeld, dus het SWW wat vat 1 krijgt aangeboden is (een beetje of veel, afhankelijk van de temperatuur) voorverwarmd.

We gaan de hele boel renoveren dus de nieuwe delen sluiten we dan aan op LTV, wat nog niet klaar is blijft nog even op de oude CV ketel hangen qua verwarming, douchen etc natuurlijk wel op de zonneboiler. Elk vat krijgt zijn eigen warmtepomp, vat 1 stellen we in op hoge temp en vat 2 op lage temp. Die warmtepompen zijn vrij eenvoudig alleen aan/uit maar dat is met een buffervat niet zo'n probleem.

Vat 1 ook met een driefase verwarmingselement voor affakkelen overproductie van de zonnepanelen op piekmomenten. Toekomstplan voor een hout cv vergasser (Walltherm oid), maar die moet nog even geduld hebben. Als de hele boel gerenoveerd is dan is 1x 7 kW waarschijnlijk niet genoeg voor verwarmen als het gaat vriezen, dus dan misschien beide warmtepompen inschakelen op het vat voor LTV. Dan blijft voor SWW alleen zonneboiler en gloeispiraal over. Nou ja alles beter dan gas zullen we maar zeggen, ik heb vorig jaar tenslotte 12.000 kWh teruggeleverd (na salderen).

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
woeta schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:54:
hoe het mij nu wordt aangeboden is een buffervat met 2 aparte spiralen voor de heatpipes: eerst verwarmt hij het bovenste deel van de buffer, en wanneer een bepaalde temp. bereikt is schakelt hij naar de onderste spiraal. Om op die manier een soort van 2 buffers in 1 vat te creeëren met gelaagdheid, en al sneller hogere temperaturen te hebben voor sww.
En iets dergelijks kun je ook met je retourverhoging toepassen: je hoeft niet het allerwarmste water bovenuit je vat je retour in te trekken. Gebruikelijker (bij slechts 1 buffervat) is het ergens halverwege eruit te pakken. Dan blijft het bovendeel warmer voor je SWW.

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 11-07-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

woeta schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:07:
Klinkt interessant, maar gaat (bij mij) denk ik niet veel helpen. 1 van de redenen voor een buffervat in ons geval is namelijk naregeling van alle zones. Alhoewel ik denk ik redelijk wat flow kwijt kunnen, is dat niet gegarandeerd, zeker niet aangezien onze WP 24-48L/min opgeeft.

Daarnaast denk ik dat het buffervat op 30 graden (zeker met heatpipes) niet veel verschil zal maken met 20 graden. Ook is het effect natuurlijk al weer minder wanneer het daadwerkelijk werkt. Je retour is normaal maar 3-5 graden kouder dan de aanvoer, dus de warmte uit de buffer kan pas gebruikt worden boven de 25 (+marge). Dat betekent dus ook dat die 20 graden initieel ook al minder relevant is, maar je dus een vergelijking gaat maken tussen 25 en 30. Aangezien mijn schema al complex genoeg is laat ik het wel even zo ;)

Trouwens, in mijn opzet heb ik wel de mogelijkheid om de buffer op een soortgelijke manier te gebruiken. De buffer zit namelijk via 2 T-stukken (zoals "WP weetjes schema C"). Op het moment dat de flow over de radiatoren een klein beetje groter is dan de WP (en dat zou ik zo kunnen regelen) dan loopt er dus koud retourwater onder de buffer in en warm bufferwater wordt toegevoegd aan de aanvoer naar de zones. Volgens mij werkt dat zelfs nog beter wat de retour naar de WP blijft zo laag mogelijk, dus betere COP, terwijl de buffer ook gewoon koud retourwater zal bevatten.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Wow dat had ik niet verwacht! @jerh en @Helhond , jullie hielden toch je buffer op 28/30 graden dmv de warmtepomp? @jerh , dus je houdt in het stookseizoen je 800L buffer enkel voor sww? Ik had ergens in dit topic gelezen inderdaad hoe je vloerverwarming de warmte in 3 kwartier uit je buffer trok. Verder nemen wij alleen vloerverwarming beneden en in de badkamer, dus valt dat misschien nog iets mee.

@BarryH , hoe het mij nu wordt aangeboden is een buffervat met 2 aparte spiralen voor de heatpipes: eerst verwarmt hij het bovenste deel van de buffer, en wanneer een bepaalde temp. bereikt is schakelt hij naar de onderste spiraal. Om op die manier een soort van 2 buffers in 1 vat te creeëren met gelaagdheid, en al sneller hogere temperaturen te hebben voor sww.
Dan is 2 buffers met elk een spiraal voor de heatpipes en prio regeling met 3 wegklep ook een optie, voordeel hiervan is dat je 1 buffer kan gebruiken voor cv en de andere blijft onafhankelijk te gebruiken voor sww.
(hier een 150 l met zb spiraal en voor naverwarming winter elektrisch element.)
Ook is koud in voor 150L sww buffer altijd warmer door voorverwarming buffer 1 (waar hier ook nog een WP op zit met een spiraal in het midden, onderste zb en bovenste cv.)
Zo werkt het hier sinds 2016.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQZdp5FNjGDWDvnIOWwWT-I67YI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Su3gvq1RfQ0jiWMOTCsTRqSM.jpg?f=fotoalbum_large

Plaatje van vandaag van de 380L cv buffer vol met sww water. :)
Deze heeft onderin 1 zb spiraal, midden wp en boven cv.

[ Voor 17% gewijzigd door BenEco op 11-07-2020 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh

Ik doe tegenwoordig buffervat enkel voor sww. Het hielp dermate weinig dat het voor mij weinig verschil uitmaakt. Maar het stookseizoen is hier kort, met een langer voor- en naseizoen zou ik het wel inzetten. Stookseizoen is hier van begin november tot begin maart gemiddeld in de afgelopen jaren. Maar ook als eens in begin februari geeindigd door veel zonneinstraling. Pas onder de 10 graden is hier verwarming nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Psi_
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-05-2022
Beste mede zonneboiler geintresseerden d:)b

Ik ben nieuw op tweaker en relatief nieuw in het zonneboiler wereldje (na lang vooronderzoek nu het materiaal liggen voor eigen installatie). Met plezier deze en voorgaande topic gelezen en zal het blijven volgen.

Tot heden veel over zonneboilers gelezen en beetje lopen modeleren maar nog geen praktische ervaring uiteraard dus ben erg benieuwd naar opbrengstdata en praktische handigheden (tweaks).
jerh schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:37:
[...]

Ik doe tegenwoordig buffervat enkel voor sww. Het hielp dermate weinig dat het voor mij weinig verschil uitmaakt. Maar het stookseizoen is hier kort, met een langer voor- en naseizoen zou ik het wel inzetten. Stookseizoen is hier van begin november tot begin maart gemiddeld in de afgelopen jaren. Maar ook als eens in begin februari geeindigd door veel zonneinstraling. Pas onder de 10 graden is hier verwarming nodig.
Je bedoeld je warmtevraag is zo laag in de in de periode dat de zonneboiler nog significant opbrengst heeft? Ik las hier ook juist van een paar mensen dat de buffer bij hun zo snel leeg getrokken wordt dat het ook niet veel nut had, dat zijn een beetje de uiterste als ik jullie goed begrijp. Ik neem aan dat jij dan nieuwbouw hebt en anderen een veel grotere warmtevraag?

Waar ik erg graag jullie mening over zou horen is circulatiesnelheden van de collectorpomp en de daar bij horende delta T over de collector. Mij lijkt de pomp snelheid al snel te hoog te zijn om een goeie delta T over de collectoren te krijgen. Mij uitgangspunt is dan laag debiet en hoge delta T waarals het natuurlijk in voor en najaar wel interessanter kan zijn om wat kleinere delta T aan te houden. Ik doel dan voornamelijk op het zo laag mogelijk debiet om zoveel mogelijk binnen te halen met klein mogelijke verstoring van de gelaagdheid. Zijn er mensen die wat info mbt pompsnelheden, leidingdiameters en delta T over de collectoren kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
_Psi_ schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:24:
Beste mede zonneboiler geintresseerden d:)b

Ik ben nieuw op tweaker en relatief nieuw in het zonneboiler wereldje (na lang vooronderzoek nu het materiaal liggen voor eigen installatie). Met plezier deze en voorgaande topic gelezen en zal het blijven volgen.

Tot heden veel over zonneboilers gelezen en beetje lopen modeleren maar nog geen praktische ervaring uiteraard dus ben erg benieuwd naar opbrengstdata en praktische handigheden (tweaks).

[...]

Je bedoeld je warmtevraag is zo laag in de in de periode dat de zonneboiler nog significant opbrengst heeft? Ik las hier ook juist van een paar mensen dat de buffer bij hun zo snel leeg getrokken wordt dat het ook niet veel nut had, dat zijn een beetje de uiterste als ik jullie goed begrijp. Ik neem aan dat jij dan nieuwbouw hebt en anderen een veel grotere warmtevraag?

Waar ik erg graag jullie mening over zou horen is circulatiesnelheden van de collectorpomp en de daar bij horende delta T over de collector. Mij lijkt de pomp snelheid al snel te hoog te zijn om een goeie delta T over de collectoren te krijgen. Mij uitgangspunt is dan laag debiet en hoge delta T waarals het natuurlijk in voor en najaar wel interessanter kan zijn om wat kleinere delta T aan te houden. Ik doel dan voornamelijk op het zo laag mogelijk debiet om zoveel mogelijk binnen te halen met klein mogelijke verstoring van de gelaagdheid. Zijn er mensen die wat info mbt pompsnelheden, leidingdiameters en delta T over de collectoren kunnen delen?
Voor de opbrengst is een grote omloopsnelheid altijd beter, maar er is natuurlijk extra electriciteitsverbuik, en vanaf een bepaald debiet heeft sneller pompen geen zin meer.

Met zelfbouw is het allemaal niet zo makkelijk om het op voorhand uit te rekenen, omdat de stromingsweerstand niet exact kan bepaald worden. Neem een regelbare pomp, en experimenteer wat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
En vooral een zuinige pomp. Mijn ZB pomp draait bij lage deltaT en verbruikt 53kWh per jaar.

Max verbruik is 22Watt (zb met 56Heatpipes en 2x200liter boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:19:
[...]
Voor de opbrengst is een grote omloopsnelheid altijd beter
Dat valt te bezien. De totale hoeveelheid warmte die je het vat in krijgt wordt groter, dat klopt. Maar bij een hete spiraal lijkt de top van het vat wel sneller heet / heter te worden, terwijl bij een grote omloopsnelheid de boiler als geheel langzaam opwarmt. Ik las hier ook een of enkele posts van mensen die daarom bewust de delta-T flink houden.
BarryH schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:25:
En vooral een zuinige pomp. Mijn ZB pomp draait bij lage deltaT en verbruikt 53kWh per jaar.

Max verbruik is 22Watt (zb met 56Heatpipes en 2x200liter boiler.
Zuinig: ja. Max verbruik: zegt alleen hoe hard hij kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Gwaihir schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:56:
[...]

Klopt, heb er twee van dat merk (iets ander model) met servo's erop. Wel opmerkelijk hoe merk-op-merk specifiek de koppeling tussen die twee dan weer is..
Ik dacht juist na wat rondkijken op te merken dat het best standaard is allemaal. Het ziet er namelijk meestal zo uit en de afmetingen zijn veelal hetzelfde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3awpp5nJ9g5bAI7pvFIqMDv3NM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pSjOKyP5MU7EhJdxeudlHpw4.png?f=fotoalbum_large

Misschien de Esbe niet?
Maar, ik denk dat 't niet voor SWW is:
Het zal niet veel uitmaken aangezien het toch messing is. Ik weet alleen bijvoorbeeld niet hoe hoog het zinkgehalte is en of dat uitmaakt. En of het ontzinkingsbestendig is, dat schijnt ook nog uit te maken, maar daar weet ik verder weinig van. Iemand?
[...]

Ik snap het doel eerlijk gezegd niet. Doorgaans begrens je uit veiligheid, met een thermostatisch ventiel. Degene die ik heb is handmatig instelbaar van 35 - 65 graden (staat op dat max.). Daar automagisch aan draaien voegt voor zover ik snap niets toe, want je haalt nog altijd evenveel hitte uit je vat voor je emmer water, of je nu daar of aan de kraan mengt.
Maar nu snap ik jou niet. ;) Het is precies zoals ik zei: als je een keer heter water nodig hebt, dan kun je hiermee tijdelijk en elektronisch die beveiliging opheffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Rimco schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:43:
@TimoDimo In mijn geval inderdaad 2 thermostatische mengventielen parallel, 1 met hoge en 1 met lage temperatuur. Met een 3-wegklep kan je dan kiezen welke van de 2 het water (meer of minder) doorheen gaat. Aangezien de boiler tot 90 graden gaat ga ik liever niet zelf (gestuurd) mixen om het veilig te houden.

De thermostaatkranen zijn deze en de 3-wegklep komt gewoon bij Ali vandaan. Beiden messing, dus prima voor sanitair. Heb wel gemerkt dat de knelringen van de thermostaatkraan niet lekker afsluiten, morgen even andere er in proberen.
Met die 3-wegklep kun je ook (goed genoeg) mengen dus? Je hebt namelijk ook specifieke 3-weg mengventielen, zoals die Esbe uit mijn voorgaande post: https://www.esbe.eu/gb/en/products/rotary-valves/vrg130. Wel een stuk duurder dan wat jij hebt uit China waarschijnlijk. >:) Alleen kan er op zo'n goedkoop ding dus geen servo neem ik aan.

Ik dacht dat jij er eentje met servomotor had aangezien er in je eerder geposte schema bij die 3-wegklep een M stond: Rimco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8".

Ik zit ook bij Econo te kijken, maar dan voor de iets duurdere Taconova kranen: https://www.econo.nl/ther...r-35-70-graden-celcius-34. Iemand hier ervaring mee?
(Niet voor dat doeleinde in mijn vorige post natuurlijk, want hier kan geen servo op volgens mij.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik had er niet uit gehaald dat je boven de 65 graden wilde kunnen gaan. Hopelijk snap ik je nu wel.
TimoDimo schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:13:
[...]
Met die 3-wegklep kun je ook (goed genoeg) mengen dus?
Nee, totaal niet. En toch heeft hij wellicht 'n goed idee voor je ;).

Zo'n driewegklep kiest alleen (zeg maar linksaf of rechtsaf). Hij geeft aan dat hij tussen twee vast-ingestelde thermostatische mengventielen kiest en zo de keuze heeft over twee temperaturen. (Parallel, verderop komen de uitstromende leidingen dus weer samen. Dat zorgt er dan vast ook voor dat er niet al te veel druk over die driewegklep komt te staan, want daar zijn ze niet van.l

In jouw geval zou je kunnen kiezen tussen wél via het thermostatisch mengventiel (default?) of niet.

Dat van die default zet ik er even bij daar de meeste van deze kleppen in 'de andere stand' doorlopend stroom gebruiken. Liefst heb je ze dus vooral in hun default (spanningsloos) staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Psi_
Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb een belangrijk detail vergeten 8)7 , mijn buffer heeft geen spiraal en is dus wat gevoeliger voor het verstoren van gelaagdheid. Het plan is om terugloop systeem te maken. @!null jij hebt terugloop toch? Hoe is bij jou de leidingdikte, debiet en delta T?
Tommie12 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:19:
[...]

Voor de opbrengst is een grote omloopsnelheid altijd beter, maar er is natuurlijk extra electriciteitsverbuik, en vanaf een bepaald debiet heeft sneller pompen geen zin meer.
Zou je dit iets kunnen toelichten, hoe ik het mij voorstel is het andersom (tenzij het te maken heeft met turbulente stroming om betere overdracht te krijgen bij collector en spiraal)?
Met zelfbouw is het allemaal niet zo makkelijk om het op voorhand uit te rekenen, omdat de stromingsweerstand niet exact kan bepaald worden. Neem een regelbare pomp, en experimenteer wat werkt.
PWM regelbare pomp staat inderdaad op de lijstje :) Zal inderdaad ook wat experimenteren worden maar ik wil wel graag een goeie schatting vooraf maken, dan zijn er nog leidingdiktes en route aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
_Psi_ schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:24:

Nee, dat de verstoring in het vat zo snel gaat, dat de meeropbrengst tov sww marginaal is. Ik heb beide gedurende een jaar getest en het verschil was minder dan 20 kWh in stroom. De wp heeft bij aanvoer vanuit het vat wellicht wel een iets makkelijkere start, het vat zal meestal warmer zijn dan de retour van de vvv.

Ik heb idd nieuwbouw. Als je minder geisoleerd bent, kun je in maart/april/mei en september/oktober nog best wat warmte van het vat gebruiken, dat is wat ik bedoelde. Je hebt dan veel meer warmtevraag dan ik hier heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Gwaihir schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:41:
Ik had er niet uit gehaald dat je boven de 65 graden wilde kunnen gaan. Hopelijk snap ik je nu wel.

[...]

Nee, totaal niet. En toch heeft hij wellicht 'n goed idee voor je ;).

Zo'n driewegklep kiest alleen (zeg maar linksaf of rechtsaf). Hij geeft aan dat hij tussen twee vast-ingestelde thermostatische mengventielen kiest en zo de keuze heeft over twee temperaturen. (Parallel, verderop komen de uitstromende leidingen dus weer samen. Dat zorgt er dan vast ook voor dat er niet al te veel druk over die driewegklep komt te staan, want daar zijn ze niet van.l
Ik dacht dat hij het over meer of minder doorlaten had van een van de twee, dus mengen, maar mogelijk dat ik dat verkeerd had begrepen.

Dat is interessant over die druk. Zijn dat niet gewoon kogelkranen dan met een T- of L-boring?
In jouw geval zou je kunnen kiezen tussen wél via het thermostatisch mengventiel (default?) of niet.

Dat van die default zet ik er even bij daar de meeste van deze kleppen in 'de andere stand' doorlopend stroom gebruiken. Liefst heb je ze dus vooral in hun default (spanningsloos) staan.
Dat zijn toch alleen magneetkleppen of lineaire/naaldventielen die stroom verbruiken in een van de standen? Met servo's heb je hier volgens mij geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Psi_
jerh schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:51:
[...]

Nee, dat de verstoring in het vat zo snel gaat, dat de meeropbrengst tov sww marginaal is. Ik heb beide gedurende een jaar getest en het verschil was minder dan 20 kWh in stroom. De wp heeft bij aanvoer vanuit het vat wellicht wel een iets makkelijkere start, het vat zal meestal warmer zijn dan de retour van de vvv.

Ik heb idd nieuwbouw. Als je minder geisoleerd bent, kun je in maart/april/mei en september/oktober nog best wat warmte van het vat gebruiken, dat is wat ik bedoelde. Je hebt dan veel meer warmtevraag dan ik hier heb.
Wat is de reden dat er zoveel verstoring in het vat is? Is het de locatie waar de warmte afgegeven wordt dat zorgt voor veel circulatie in het vat?

Heb je een idee wat je warmtevraag over een jaar ongeveer is? Ik heb geen nieuwbouw maar na verwachting(nu gebasseerd op berekeningen) wel vrij lage warmtevraag als we klaar zijn.
Pagina: 1 ... 13 ... 66 Laatste