Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@TimoDimo/@Gwaihir Die 3-wegkleppen van Ali zijn eigenlijk niet om te mengen, maar dat gaan we wel gewoon proberen (niet voor lang, maar meer als trage omschakeling). De kleppen hebben namelijk een T-boring en halverwege is er een verbinding met alle kanten (zelf gekeken). Aangezien ik ook de uitgaande temperatuur (en in andere gevallen flow) meet, kan ik een beetje proberen om daar tussen te sturen. Belangrijk is wel dat mijn klep 2 losse draden (12V) heeft, 1 voor open en 1 voor dicht, zonder spanning blijft deze dus staan.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
_Psi_ schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:42:
[...]

Wat is de reden dat er zoveel verstoring in het vat is? Is het de locatie waar de warmte afgegeven wordt dat zorgt voor veel circulatie in het vat?

Heb je een idee wat je warmtevraag over een jaar ongeveer is? Ik heb geen nieuwbouw maar na verwachting(nu gebasseerd op berekeningen) wel vrij lage warmtevraag als we klaar zijn.
Ik heb een hygieneboiler. Verstoring komt doordat de vv een inhoud heeft van 300 liter. Die wordt dan met een forse pompsnelheid door het vat gepompd. Het is gewoon teveel koud water tov de warmte in het vat.

Over de afgelopen drie jaar: 2017 806 kWh / 2018 1296 kWh/ 2019 988 kWh voor de w/w wp. Wel zonnecollectoren en een elektrische doorstromer, dus die compenseren een gedeelte van het wp verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
@_Psi_ ik heb een aan/uit pomp, een grote 300 watt die op iets van 120 watt staat ingesteld ongeveer (rpm instelling)
Leidingen veelal 22mm maar heb toch een stuk 15mm omdat ik dacht dat beter ging. Ik kreeg het water in het begin met standaard cv pompen en 22mm niet omhoog (tegen de 5 meter)
Die pompen zijn waardeloos voor systemen met lucht erin.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Psi_
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-05-2022
jerh schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:39:
[...]

Ik heb een hygieneboiler. Verstoring komt doordat de vv een inhoud heeft van 300 liter. Die wordt dan met een forse pompsnelheid door het vat gepompd. Het is gewoon teveel koud water tov de warmte in het vat.
Ok, ja dan kan ik me voorstellen dat er geen gelaagdheid over blijft.
Over de afgelopen drie jaar: 2017 806 kWh / 2018 1296 kWh/ 2019 988 kWh voor de w/w wp. Wel zonnecollectoren en een elektrische doorstromer, dus die compenseren een gedeelte van het wp verbruik.
Dat is wel echt laag. Dit is dan je totale ruimte verwarming vraag (omdat je zonneboiler alleen voor sww gebruikt) ? Wat is het oppervlakte dat je hiermee verwarmt als ik vragen mag?
!null schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:33:
@_Psi_ ik heb een aan/uit pomp, een grote 300 watt die op iets van 120 watt staat ingesteld ongeveer (rpm instelling)
Leidingen veelal 22mm maar heb toch een stuk 15mm omdat ik dacht dat beter ging. Ik kreeg het water in het begin met standaard cv pompen en 22mm niet omhoog (tegen de 5 meter)
Die pompen zijn waardeloos voor systemen met lucht erin.
Dat is wel een enorm elektra verbruik neem ik aan met zo'n zware pomp? Krijg je dan gavitatie in je pomp wanneer je probeert tegen 5m omhoog te pompen?
Laat je de pomp niet terug toeren nadat de pomp de lucht er uit gepompt heeft en syphoning is stabiel?

Ik ben nu ook aan het twijfelen tussen 22 en 15, ik denk dat het 22 wordt met een 2e parralele pomp die alleen het bovenste gedeelte bij de collectoren voorziet van grotere flow om zo de lucht goed uit de collectoren te krijgen en het siphoning effect te versterken. Op deze manier kan ik ook de flow richting het vat laag houden om verstoring te minimaliseren.

Ik zou liever ook een lage flow door de collectoren hebben om zo de delta T hoger te kunnen krijgen wanneer nodig (warmere maanden), maar hier heb ik nog geen oplossing voor. Het is een afweging tussen goede ontluchting en hogere delta T denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
_Psi_ schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:59:
Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb een belangrijk detail vergeten 8)7 , mijn buffer heeft geen spiraal en is dus wat gevoeliger voor het verstoren van gelaagdheid. Het plan is om terugloop systeem te maken.
Een buffer met CV-water, zonder spiraal voor de zonneboiler? Hoe gaat een terugloopsysteem je dan helpen? Geen glycol snap ik, maar terugloop is toch drukloos, terwijl je buffer op CV-druk van pakweg 1,5 bar moet blijven?
TimoDimo schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:37:
Dat zijn toch alleen magneetkleppen of lineaire/naaldventielen die stroom verbruiken in een van de standen? Met servo's heb je hier volgens mij geen last van.
Klopt. Maar die zijn (voor omschakelkleppen) wat moeilijker te vinden / vaak wat duurder, zeker als je de aansturing meeneemt. (Want je hebt nu twee relais nodig: heen en terug.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Psi_
Gwaihir schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:39:

Een buffer met CV-water, zonder spiraal voor de zonneboiler? Hoe gaat een terugloopsysteem je dan helpen? Geen glycol snap ik, maar terugloop is toch drukloos, terwijl je buffer op CV-druk van pakweg 1,5 bar moet blijven?
Zonder spiralen inderdaad. Het idee is terugloop onder druk, dus niet open maar wel terugloop. Hierdoor heb ik geen glycol nodig maar kan ik wel druk op het systeem houden om het kookpunt wat hoger te houden. Het is wel wat uitdagend om de gelaagdheid goed te houden verwacht ik, daar probeer ik nu iets op te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
_Psi_ schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:59:
[...]

Zonder spiralen inderdaad. Het idee is terugloop onder druk, dus niet open maar wel terugloop. Hierdoor heb ik geen glycol nodig maar kan ik wel druk op het systeem houden om het kookpunt wat hoger te houden. Het is wel wat uitdagend om de gelaagdheid goed te houden verwacht ik, daar probeer ik nu iets op te vinden.
Waar ga je die lucht laten dan? Heb je een schema erbij gekregen?

Als je een toeren geregeld pompje hebt zou ik me over die gelaagdheid niet te druk maken, dat is een kwestie van de juiste delta T handhaven.

Kan je een opsomming maken van de onderdelen die je besteld hebt? Of gaat bestellen, dat kan ik zo snel niet terug vinden in je posts.

Vandaag trouwens 17kW geladen op basis van delta T berekening van de twee boiler sensoren. Voor mij de bevestiging dat als je dak oppervlak over hebt een zonneboiler nog altijd efficiënter zijn werk doet dan pv om warm water te maken op een bijzonder kosten efficiënte manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D33X9dxIvfA-mLxJM0auYMLunpw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNljwsxPMR6CFr6azMPi4eh8.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 52% gewijzigd door DjaRoel op 13-07-2020 22:00 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-09 14:24
jerh schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:39:
[...]

Dat zijn mooie waardes voor je wp! Dat zal er ook mee te maken hebben dat hij in de zomer lekker tot rust kan komen :) Weet je toevallig ook wat je doorstromer ongeveer doet per jaar?

[ Voor 16% gewijzigd door woeta op 13-07-2020 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Psi_
DjaRoel schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:49:

Waar ga je die lucht laten dan? Heb je een schema erbij gekregen?
De lucht gaat bij het pompen het vat in en bij uitschakelen van de pomp weer naar boven naar de collectoren. Ik heb geen schema gekregen schaf losse onderdelen aan, maar zal proberen goed schema te maken.
Als je een toeren geregeld pompje hebt zou ik me over die gelaagdheid niet te druk maken, dat is een kwestie van de juiste delta T handhaven.
Maar als ik met een beetje normale pomp gebruik wordt de hele buffer inhoud meerdere keren per sun day door de collectoren gepompt, dat lijkt mij (geen ervaring) dat het vat dan geen enkele vorm van gelaagdheid meer heeft?
Kan je een opsomming maken van de onderdelen die je besteld hebt? Of gaat bestellen, dat kan ik zo snel niet terug vinden in je posts.
Tot heden alleen nog de collectoren(72HP) en buffervaten(800 en 150liter) binnen, alle randapparatuur moet ik nog uitzoeken en bestellen.
Vandaag trouwens 17kW geladen op basis van delta T berekening van de twee boiler sensoren. Voor mij de bevestiging dat als je dak oppervlak over hebt een zonneboiler nog altijd efficiënter zijn werk doet dan pv om warm water te maken op een bijzonder kosten efficiënte manier.
Mooie opbrengst (y) en een mooi dashboard, eigen fabricaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
woeta schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:47:
[...]

Dat zijn mooie waardes voor je wp! Dat zal er ook mee te maken hebben dat hij in de zomer lekker tot rust kan komen :) Weet je toevallig ook wat je doorstromer ongeveer doet per jaar?
Nee, is een 3 fase unit. Meestal valt het wel mee wat hij doet. Maximaal 1 kWh voor een douchebeurt, beetje afhankelijk van de starttemperatuur, hij moduleert. Alleen bij het vullen van het bad, loopt hij serieus mee. Dus het zal op jaarbasis wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
_Psi_ schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:34:
[...]
De lucht gaat bij het pompen het vat in en bij uitschakelen van de pomp weer naar boven naar de collectoren.
Wat helpt die lucht naar beneden dan? Die blijft toch véél te graag bovenin zitten?
Maar als ik met een beetje normale pomp gebruik wordt de hele buffer inhoud meerdere keren per sun day door de collectoren gepompt, dat lijkt mij (geen ervaring) dat het vat dan geen enkele vorm van gelaagdheid meer heeft?
Als je 'm alleen aansluit op de onderlaag van dat vat van 800 liter, dan valt dat nog best mee.

Ik pomp nu af en toe relatief koud water van de bodem van het heetste vat de top van het middelste vat in (die kou ontstaat daar omdat het heetste vat als enige de hygiënespiraal heeft). En dan zie je op de temperatuursensoren dat 't echt min of meer naar onder zakt, zonder de warmte bovenin volledig te verstoren. Lang niet perfect vrij van menging, uiteraard, maar het vat blijft wel overduidelijk gelaagd van warm bovenin naar koud onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@_Psi_ Ik heb niet meer het stroomverbruik gemeten na laatste wijziging, zou wel eens onder de 100 watt kunnen zitten nu.

Het is een pomp waarvoor je een kastje kan kopen om met 10v signaal aan te sturen, maar uiteindelijk niet gedaan. Op zonnige dagen loopt hij nu heel mooi heel lang door. Op andere dagen wat meer starten en stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
[...]

De lucht gaat bij het pompen het vat in en bij uitschakelen van de pomp weer naar boven naar de collectoren. Ik heb geen schema gekregen schaf losse onderdelen aan, maar zal proberen goed schema te maken.

[...]

[...]

Tot heden alleen nog de collectoren(72HP) en buffervaten(800 en 150liter) binnen, alle randapparatuur moet ik nog uitzoeken en bestellen.

[...]

Mooie opbrengst (y) en een mooi dashboard, eigen fabricaat?
Dan ben ik benieuw naar je schema, normaal zit er in een leegloop systeem een spiraal met een los voorraad vat. Ook eventueel koppelen van de cv lijkt me niet echt praktisch als er lucht in je buffervat zit.

Dashboard is iinderdaad custom, vanwege mijn werk heb ik de mogelijkheid hiervoor Loytec DDC te gebruiken :)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
[...]De lucht gaat bij het pompen het vat in en bij uitschakelen van de pomp weer naar boven naar de collectoren. Ik heb geen schema gekregen schaf losse onderdelen aan, maar zal proberen goed schema te maken.[...]
Retour van de collectoren bovenaan je vat, en aanvoer van onderaf het vat ==> lucht in de collectoren in stilstand, en gaat naar bovenaan het vat als je aan het pompen bent.

Gevoelsmatig zou ik denken dat je dan graag wat dunnere leidingen hebt, om de opstartfase sneller te doen verlopen. En als je sturing zelf doet, een klep voorzien die de pomp kortsluit, zodat bij opstart de pomp eerst water op snelheid kan krijgen, en dan klep dicht en nog vlotter de lucht wegdrukt 8)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Psi_
Gwaihir schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:12:
Wat helpt die lucht naar beneden dan? Die blijft toch véél te graag bovenin zitten?
Hiervoor moet de snelheid van het water hoog genoeg zijn zodat deze de lucht uit de collectoren meeneemt, daarbij dunne leidingen (samenhangend met water snelheid en debiet) en ik verwacht dat turbulente stroming ook bijdraagd. Het wil wel graag naar beneden maar dat mag weer als de pomp uit gaat :9
Als je 'm alleen aansluit op de onderlaag van dat vat van 800 liter, dan valt dat nog best mee.

Ik pomp nu af en toe relatief koud water van de bodem van het heetste vat de top van het middelste vat in (die kou ontstaat daar omdat het heetste vat als enige de hygiënespiraal heeft). En dan zie je op de temperatuursensoren dat 't echt min of meer naar onder zakt, zonder de warmte bovenin volledig te verstoren. Lang niet perfect vrij van menging, uiteraard, maar het vat blijft wel overduidelijk gelaagd van warm bovenin naar koud onderin.
Oke, dat is goed nieuws dat het niet zo gevoelig is voor verstoring, dat zal wel door het formaat vat komen.
!null schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:27:
@_Psi_ Ik heb niet meer het stroomverbruik gemeten na laatste wijziging, zou wel eens onder de 100 watt kunnen zitten nu.

Het is een pomp waarvoor je een kastje kan kopen om met 10v signaal aan te sturen, maar uiteindelijk niet gedaan. Op zonnige dagen loopt hij nu heel mooi heel lang door. Op andere dagen wat meer starten en stoppen.
100watt is nog best wel significant toch? (geen ervaring met circulator pompen) omdat je toch behoorlijk veel aan uren hebt, maar je hebt natuurlijk ook een behoorlijke hoogte te pompen.
DjaRoel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:03:
Dan ben ik benieuw naar je schema, normaal zit er in een leegloop systeem een spiraal met een los voorraad vat. Ook eventueel koppelen van de cv lijkt me niet echt praktisch als er lucht in je buffervat zit.

Dashboard is iinderdaad custom, vanwege mijn werk heb ik de mogelijkheid hiervoor Loytec DDC te gebruiken :)
De lucht komt dan niet in het buffervat waar de vvw aansluitingen komen maar in het kleine buffervat(150l). Je werkt in de huis automatisering? Dat is handig voor je thuisprojecten.
naftebakje schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:09:
Retour van de collectoren bovenaan je vat, en aanvoer van onderaf het vat ==> lucht in de collectoren in stilstand, en gaat naar bovenaan het vat als je aan het pompen bent.

Gevoelsmatig zou ik denken dat je dan graag wat dunnere leidingen hebt, om de opstartfase sneller te doen verlopen. En als je sturing zelf doet, een klep voorzien die de pomp kortsluit, zodat bij opstart de pomp eerst water op snelheid kan krijgen, en dan klep dicht en nog vlotter de lucht wegdrukt 8)
Ja precies, wil ook niet al te dikke leidingen gebruiken om zo de stroomsnelheid hoog te houden om vervolgens de lucht goed te kunnen afvoeren naar de plek waar het moet blijven tijdens het pompen. Wel een beetje balans zoeken tussen hoge stroomsnelheid(lucht), laag debiet mogelijkheid hoge delta T in te stellen zonder tegen pomp ondergrens aan te lopen en zo laag mogelijke doorstroom door het vat. Ik denk dat ik daar nu een goeie oplossing voor heb, zal proberen binnenkort op te nemen in schema.
Goed idee, dat klinkt als een goeie tweak :) ik wil de regeling wel zelf maken, die staat nog op de planning.

Tegenvaller, de koppeling die ik bij de collectoren had bestelt geven een beetje erg grote overgang tussen header leiding en de aan/afvoer leiding, wat voor terugloop niet werkt. Dus eerst wat aanpassingen aan de header leiding doen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@!null
_Psi_ schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:32:
[...]
100watt is nog best wel significant toch? (geen ervaring met circulator pompen)
Hmm.. ja.. vind ik wel. Wordt nu wel 'n tikkie nieuwsgierig. Is dat dan 't echte nadeel van een leegloopsysteem, standaard ca. 100W verbruik door de pomp?

Mijn pomp is momenteel aan/uit in gebruik op 10W. Regel ik ooit de PWM in, dan verwacht ik dat hij tussen 5 en 20W zo'n beetje gaat lopen (= minimum t/m meer heeft waarschijnlijk geen nut. Pomp loopt tot 50W of zo.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ja maar ik heb er 84 heatpipes, dus die 100 Watt brengt genoeg op. Opvoerhoogte 5 meter. Veel CV pompen, ook 50 watt o.i.d., zeggen zo 10 meter te halen maar dat halen ze echt nooit met lucht in het systeem.

Inderdaad, er is meer vermogen nodig om op te starten bij leegloop systeem. Dit kan echter makkelijk met een 2e pomp of andere regeling waarbij alleen het oppompen tijdelijk meer kost.

Dat wilde ik niet meer doen, ik heb het huis verkocht :+

Ik had een industriële pomp. Als ik daar extensie voor had gekocht dan kon ik die met Resol wel omzetten naar 10v signaal gedurende opstarten en dan daarna naar 3v o.i.d. of zelfs pwm naar signaal sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Het ligt er ook vooral aan hoe hoog het water staat in stilstand. Al zitten je collectoren 5m hoger, als je leegloopvat dicht bij de collectoren zit blijft het waterniveau in de buurt. In het algemeen wil je starten met meer vermogen en minder als het water eenmaal op gang is. Let er wel op dat het water het beste lager in het vat terug kan komen om luchtbellen te voorkomen en de sifon sterker te maken. Je moet dan nog wel een extra verbinding hebben om lucht aan te zuigen bij stilstand.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Psi_
Rimco schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:00:
Het ligt er ook vooral aan hoe hoog het water staat in stilstand. Al zitten je collectoren 5m hoger, als je leegloopvat dicht bij de collectoren zit blijft het waterniveau in de buurt. In het algemeen wil je starten met meer vermogen en minder als het water eenmaal op gang is. Let er wel op dat het water het beste lager in het vat terug kan komen om luchtbellen te voorkomen en de sifon sterker te maken. Je moet dan nog wel een extra verbinding hebben om lucht aan te zuigen bij stilstand.
Exactly Rimco (y) ik heb voor het terugloop en expantie mijn kleine vat net onder het hoogste punt van isolatieschil geplaatst, vanaf dat punt is het ongeveer 6 meter minder klim nodig voor de pomp. Het inertia gedeelte dat @naftebakje al benoemde had ik nog niet aan gedacht maar zal wel aanzienlijk zijn met de aantal meter verticale leiding tot de collector. Lucht leidingen heb ik inderdaad opgenomen in ontwerp, deze zijn wel essentieel voor goeie lucht huishouding in het systeem.
Ik ben van plan om een 2e parallele pomp bij het terugloopvat te plaatsen om vanaf het terugloopvat het water te laten circuleren, dit geeft de mogelijk (verwacht ik) om de buffervat pomp naar een hele lage stroomsnelheid te schakelen voor hoge delta T(wanneer nodig) en lage buffer circulatie. Deze kan tevens veel sneller opstarten omdat er minder water (inertia) in dat kleine stuk zit als het totale stuk van buffer tot collector. De delta T over de collectors wordt dan in feite geregeld door de bovenste pomp en de buffervat pomp bepaald met welke snelheid (eind temperatuur) er warmte opgehaald wordt. De bovenste pomp kan sneller circuleren om de sifoning stabiel te houden wanneer dat nodig blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
!null schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:34:
Ja maar ik heb er 84 heatpipes, dus die 100 Watt brengt genoeg op. Opvoerhoogte 5 meter. Veel CV pompen, ook 50 watt o.i.d., zeggen zo 10 meter te halen maar dat halen ze echt nooit met lucht in het systeem.

Inderdaad, er is meer vermogen nodig om op te starten bij leegloop systeem. Dit kan echter makkelijk met een 2e pomp of andere regeling waarbij alleen het oppompen tijdelijk meer kost.

Dat wilde ik niet meer doen, ik heb het huis verkocht :+

Ik had een industriële pomp. Als ik daar extensie voor had gekocht dan kon ik die met Resol wel omzetten naar 10v signaal gedurende opstarten en dan daarna naar 3v o.i.d. of zelfs pwm naar signaal sturing.
En wat doe je met al die warmte in de zomer?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Psi_
Ofslaan in grondboring als je die hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:42:
[...]

En wat doe je met al die warmte in de zomer?
Het is een leegloopsysteem, dus ik doe niks ket overtollige warmte en heb er ook geen last van.
Er zit dan geen water in de collectoren, en de collectoren zelf worden super heet, maar kunnen daar tegen. Gespecificeerd tot 210 of 230 graden afhankelijk van fabrikant. Maar het is ook gewoon koper en steenwol, meer niet. Ik heb ze in ieder geval al boven de 170 zien gaan, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
!null schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:53:
[...]

Het is een leegloopsysteem, dus ik doe niks ket overtollige warmte en heb er ook geen last van.
Er zit dan geen water in de collectoren, en de collectoren zelf worden super heet, maar kunnen daar tegen. Gespecificeerd tot 210 of 230 graden afhankelijk van fabrikant. Maar het is ook gewoon koper en steenwol, meer niet. Ik heb ze in ieder geval al boven de 170 zien gaan, geen enkel probleem.
Dan stel ik me toch vragen bij de zin om zo veel heatpipes op je dak te leggen.
Ik wil je rendementsberekening (financieel) wel eens zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bedankt voor die toelichting @!null , @Rimco , @_Psi_. Ik was daar kennelijk op het verkeerde been gezet.

Dat een pomp max 100W is zegt weinig over z'n verbruik als hij rustig aan draait. Vraag me dan ook af of verschillende pompen gebruiken echt veel toevoegt. Eventjes 100W bij opstarten lijkt me inderdaad niet van grote invloed op het totale verbruik van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Psi_
Tommie12 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 07:59:

Dan stel ik me toch vragen bij de zin om zo veel heatpipes op je dak te leggen.
Ik wil je rendementsberekening (financieel) wel eens zien.
Kan je met zekerheid zeggen dat het rendement lager wordt bij het over-dimentioneren (zoals @!null en anderen hebben en ik ga doen) van het systeem en dat is ook logies. Je beste rendement(financieel en systeem technisch) ligt denk ik bij net geen stagnatie over het hele jaar. Daarnaast zal rendement o.a. nog sterk afhankelijk zijn van hoe laag je je aanvoer naar de collectoren kunt krijgen.
Overdimentioneren wil ik doen omdat het kan met terugloop systeem(zoals @!null al aangaf) en zo naar verwachting(voor mij nog op basis van modeleren=nog geen praktische ervaring) het totaal aan energie opbrengst vanuit solar verhoog (aan de randen van solar seizoen). Daarbij accepteer ik het feit dat ik niet op het financieel optimale redement zit.

Het zal toch voor iedereen verschillend zijn wat "zin heeft" betekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Stagnatie vermijden = opbrengst beperken op moment dat je het meest warmte kan benutten (tussenseizoen met CV ondersteuning), dus lijkt me dat het optimum iets verder ligt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
_Psi_ schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:01:
[...]

Kan je met zekerheid zeggen dat het rendement lager wordt bij het over-dimentioneren (zoals @!null en anderen hebben en ik ga doen) van het systeem en dat is ook logies. Je beste rendement(financieel en systeem technisch) ligt denk ik bij net geen stagnatie over het hele jaar. Daarnaast zal rendement o.a. nog sterk afhankelijk zijn van hoe laag je je aanvoer naar de collectoren kunt krijgen.
Overdimentioneren wil ik doen omdat het kan met terugloop systeem(zoals @!null al aangaf) en zo naar verwachting(voor mij nog op basis van modeleren=nog geen praktische ervaring) het totaal aan energie opbrengst vanuit solar verhoog (aan de randen van solar seizoen). Daarbij accepteer ik het feit dat ik niet op het financieel optimale redement zit.

Het zal toch voor iedereen verschillend zijn wat "zin heeft" betekend ;)
Er zijn 2 dingen die mij belangrijk lijken bij ‘zin’ hebben.

- financieel: als je per jaar bv 300€ aan gas of electriciteit bespaart, dan wil ik geen installatie die meer dan 6000€ kost. Strikt genomen is dit al verlieslatend, omdat je ook wat onderhoud moet rekenen, en het niet zeker is dat je installatie die 20 jaar haalt.
- ecologisch: ga je überhaupt genoeg energie capteren en kunnen gebruiken om de energie die nodig was bij productie, installatie en onderhoud te kunnen compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
_Psi_ schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:01:
[...]
Kan je met zekerheid zeggen dat het rendement lager wordt bij het over-dimentioneren (zoals @!null en anderen hebben en ik ga doen) van het systeem en dat is ook logies. Je beste rendement(financieel en systeem technisch) ligt denk ik bij net geen stagnatie over het hele jaar.
Oh, hoezo? Wellicht kom je in de buurt als je arbeid gratis acht én vat direct bij de collectoren hebt..

Ik denk juist dat 'm in een collectortje meer (laten) leggen niet zo gek veel meerkosten zitten. (Bij ons zeker daar wij om andere redenen al 50 meter tussen collector en vaten hebben en 3 vaten, oftewel de kosten van drie spiralen + keuzekleppen.) Daarnaast kun je stagnatie ook voorkomen met een groter vat, terwijl langs die weg tot nimmer stagnatie doorgaan, waarschijnlijk juist niet het meest economisch is.

Verder lijkt het me dat wie de TVT-afweging wil maken, terug kan lezen naar de x keer eerder dat dezelfde poster dit tot de enige relevante afweging probeerde te verheffen. Laat dat ons verder niet van het onderwerp afleiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
Tommie12 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:33:
[...]

Er zijn 2 dingen die mij belangrijk lijken bij ‘zin’ hebben.

- financieel: als je per jaar bv 300€ aan gas of electriciteit bespaart, dan wil ik geen installatie die meer dan 6000€ kost. Strikt genomen is dit al verlieslatend, omdat je ook wat onderhoud moet rekenen, en het niet zeker is dat je installatie die 20 jaar haalt.
- ecologisch: ga je überhaupt genoeg energie capteren en kunnen gebruiken om de energie die nodig was bij productie, installatie en onderhoud te kunnen compenseren.
Anderen merken het ook al op, misschien kan je die discussie beter in een eigen topic voeren, ik proef aan je reacties dat je geen voorstander bent van een zonneboiler, en als je die mening hebt is dat prima, maar ik vind je reacties niet erg veel bijdragen.

Niet iedereen neemt om economische redenen een zonneboiler.

En als je daar zo in geïnteresseerd bent kan je natuurlijk ook zelf zo'n berekening maken? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar zowel het financiële aspect als het de ecologische footprint.

Heb je diezelfde berekening ook gemaakt bij de aanschaf van je zonnepanelen? je electrische auto? etc, je snapt denk ik wel wat ik bedoel.

In het tussenseizoen en in de winter heb je de meeste warmtevraag dus over dimensioneren is natuurlijk prima, die paar heatpipes of vlakke platen meer kosten niet veel en de relatief dure installatie staat er dan toch al zoals ook @Gwaihir opmerkt. Die heatpipes of vlakke platen zijn immers lekker gesubsidieerd. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DjaRoel schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:55:
[...]

Anderen merken het ook al op, misschien kan je die discussie beter in een eigen topic voeren, ik proef aan je reacties dat je geen voorstander bent van een zonneboiler, en als je die mening hebt is dat prima, maar ik vind je reacties niet erg veel bijdragen.

Niet iedereen neemt om economische redenen een zonneboiler.

En als je daar zo in geïnteresseerd bent kan je natuurlijk ook zelf zo'n berekening maken? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar zowel het financiële aspect als het de ecologische footprint.

Heb je diezelfde berekening ook gemaakt bij de aanschaf van je zonnepanelen? je electrische auto? etc, je snapt denk ik wel wat ik bedoel.

In het tussenseizoen en in de winter heb je de meeste warmtevraag dus over dimensioneren is natuurlijk prima, die paar heatpipes of vlakke platen meer kosten niet veel en de relatief dure installatie staat er dan toch al zoals ook @Gwaihir opmerkt. Die heatpipes of vlakke platen zijn immers lekker gesubsidieerd. 8)
Bij mijn zonnepanelen heb ik die berekening zeker gemaakt, die was toen al terugbetaald op minder dan 5 jaar financieel, en ecologisch rond de 8-10 jaar volgens de gegevens toen. Electrische auto heb ik niet.

Voor een zonneboiler heb ik de berekening ook gemaakt, maar puur voor sww.
Gasverbruik voor sww is hier ca 150€ per jaar, waarvan ik aan neem dat ik de helft via de zon zou kunnen opwekken.
Een zonneboiler kost in België ca 5000€, maar zelfs aan 2000€ zou ik het nog niet doen.
Elke interventie kost je makkelijk 2 jaar ‘rendement’.

Nu ben ik het eens dat geld niet alles is, maar ik vind niet snel een ecologische berekening, waarmee ik bedoel: hoe veel co2 kost de productie van een installatie, en hoe veel bespaar je nadien?
Als die vraag hier niet kan (mods?), dan mag deze bijdrage gerust gewist worden, en zet ik mezelf hier wel in quarantaine, no hard feelings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Tommie12 Ik heb destijds 2 sets van marktplaats gekocht, waarbij ik dus 1 van de RVS boilers doorverkocht heb. Vervolgens het zelf op het dak gezet. Is alweer een tijd terug, maar zat sowieso onder de 1000 euro. Zonder subsidie.

Vervolgens met subsidie warmtepomp en zonnepanelen om energieneutraal te worden.

Maar tapwater verbruik is in dit huis meer dan verwarmingsvraag.

Edit: maar inderdaad, terugverdientijd is lastig zou ik het allemaal nieuw kopen en laten installeren.

En ga je voor all electric woning, dan maakt een zonneboiler het weer ingewikkelder.
Toch is het mooi om een installatie te hebben met warmtepomp boilervat met een spiraaltje extra waar je een collector op hebt. Dan zijn de meerkosten gering en hoeft de warmtepomp minder (hard) te draaien.

[ Voor 62% gewijzigd door !null op 16-07-2020 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
Tommie12 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:41:
[...]

Bij mijn zonnepanelen heb ik die berekening zeker gemaakt, die was toen al terugbetaald op minder dan 5 jaar financieel, en ecologisch rond de 8-10 jaar volgens de gegevens toen. Electrische auto heb ik niet.

Voor een zonneboiler heb ik de berekening ook gemaakt, maar puur voor sww.
Gasverbruik voor sww is hier ca 150€ per jaar, waarvan ik aan neem dat ik de helft via de zon zou kunnen opwekken.
Een zonneboiler kost in België ca 5000€, maar zelfs aan 2000€ zou ik het nog niet doen.
Elke interventie kost je makkelijk 2 jaar ‘rendement’.

Nu ben ik het eens dat geld niet alles is, maar ik vind niet snel een ecologische berekening, waarmee ik bedoel: hoe veel co2 kost de productie van een installatie, en hoe veel bespaar je nadien?
Als die vraag hier niet kan (mods?), dan mag deze bijdrage gerust gewist worden, en zet ik mezelf hier wel in quarantaine, no hard feelings.
Ik denk dat die vraag hier prima gesteld kan worden, maar dan wel met een aandeel eigen bijdrage dan blijft het een open discussie. Een aantal reacties van je waren niet veel meer als een paar woorden die misschien niet zo bedoeld maar wel vervelend op mij overkwamen. Bij een thread zou je daarvoor gedownmod worden.

Ecologische impact is lastig om te bereken, het productie proces zal daarbij misschien nog wel doorslag gevend zijn evenals het transport. Denk ook aan de zogenaamde biomassa uit Amerika die met zwaar vervuilende schepen hierheen wordt getransporteerd 8)7

Wij gebruiken relatief veel warm water, en hebben ook een relatief hoge warmtevraag. Eigen bedrijf aan huis (trimsalon) woning uit 1924 welke wel goed nageisoleerd is maar natuurlijk geen nieuwbouw. Dat heeft natuurlijk invloed op het economisch aspect maar ook op het ecologisch aspect, immers zal er een groter aandeel groene energie gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarB2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-04-2024
Ik heb hier nog steeds problemen met mijn HR Solar zonneboiler systeem. Druk fluctueert enorm van 1 tot 4,2 en ik hoor op het heetst van de dag duidelijk vloeistof stromen als in een slecht ontluchte radiator. De monteur is al 6x geweest en heeft al 3x gevuld terwijl het probleem begon met alleen wat druppels verlies van vloeistof boven de afdichting van het expansie vat, hebben ze bij de eerste keer vullen na het vervangen van het expansievat het systeem lek gemaakt. En nu mag ik gaan bewijzen dat het systeem daarvoor niet lek was terwijl ik natuurlijk geen foto's heb gemaakt voorheen van wat de minimale en maximale druk was.

Het nieuwe vat dat geplaatst is, is niet van HR Solar maar van Flamco en dat geeft aan dat de maximale membraan temperatuur 110 C mag zijn en dat max temperatuur van het systeem 120 graden mag zijn. In de HR Solar handleiding staat dat de temperatuur in de expansievatleiding >120 Graden kan worden. Mijn collector is op zonnige dagen zo'n 165 C !!! het expansievat is dan ook super heet als je voorzichtig voelt.

Het expansievat dat 3,5 jaar geleden geplaatst is tijdens de bouw van het huis daar stond echter ook op de grens van 110C membraan en 120 graden systeem. Dus nu begin ik te twijfelen of dat wel een origineel HR Solar expansievat is geweest. Daarvan heb ik wel een foto gemaakt van het etiket.
Kan iemand die een HR solar expansievat heeft voor mij een foto maken van het etiket?

Ik kan dan zien of ik een origineel HR Solar vat had, zo niet dan heeft de eerste installateur dit niet goed gedaan. Deze heeft ook al verklaard dat hij het systeem heeft gevuld met blanke glycol terwijl er geen pure glycol in mag.

Ik vrees dat ik in een juridische kwestie komt met 2 installateurs. HR Solar heeft wel nieuwe originele vloeistof beschikbaar gesteld maar wil geen uitspraak op papier doen van enige fout door installateurs omdat ze de relatie met de installateur niet willlen schaden (!).
Verder is het denk ik wachten tot het systeem in storing valt en ik problemen met de pomp krijg vanwege lucht, het verbaast me dat het systeem ondanks de lucht toch nog steeds al een week of 6 goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MarB2020 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:12:
Het nieuwe vat dat geplaatst is, is niet van HR Solar maar van Flamco en dat geeft aan dat de maximale membraan temperatuur 110 C mag zijn en dat max temperatuur van het systeem 120 graden mag zijn. In de HR Solar handleiding staat dat de temperatuur in de expansievatleiding >120 Graden kan worden. Mijn collector is op zonnige dagen zo'n 165 C !!! het expansievat is dan ook super heet als je voorzichtig voelt.

Het expansievat dat 3,5 jaar geleden geplaatst is tijdens de bouw van het huis daar stond echter ook op de grens van 110C membraan en 120 graden systeem. Dus nu begin ik te twijfelen of dat wel een origineel HR Solar expansievat is geweest. Daarvan heb ik wel een foto gemaakt van het etiket.
Kan iemand die een HR solar expansievat heeft voor mij een foto maken van het etiket?
Brengt HR solar een vat uit onder eigen merk dan?

Het is normaal dat een collector die in stagnatie gaat flink heet wordt. Ik ben meer bekend met heatpipes, maar daar zou 165 graden echt aan de bescheiden kant zitten. Dat wil niet zeggen dat je hele systeem zo heet wordt - het is nl. uitdrukkelijk NIET de bedoeling die grote hitte te gaan rondpompen.

110 C is al wel een stap boven veel standaard CV-materiaal dat tot 95 graden gaat, maar nog niet heel ruim. Voor zover mij bekend is 130 graden (ook?) een normaal maximum om aan te houden voor de delen binnenshuis (expansievat, isolatie, kleppen, pompgroep). Expansievat is hier een MAXHEAT ( https://www.burgsolar.de/...maxheat-hochleistungs-adg ), inderdaad ook tot 130 C geschikt.

Het komt vreemd op mij over dat HR Solar zou zeggen >120 graden in plaats van een maximum te geven. Hoeveel groter dan?
Deze heeft ook al verklaard dat hij het systeem heeft gevuld met blanke glycol terwijl er geen pure glycol in mag.
Puur glycol i.p.v. met water gemengd, bedoel je? Ik heb begrepen dat dat echt oliedom is, omdat het zéér lang duurt voor het als nog goed mengt - dus wellicht zelfs nog bevriezingsgevaar deze winter - en voor die tijd echt tot lekkage kan leiden; het is (te) agressief en heeft een zeer lage viscositeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Gwaihir schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:11:
[...]

Het is normaal dat een collector die in stagnatie gaat flink heet wordt. Ik ben meer bekend met heatpipes, maar daar zou 165 graden echt aan de bescheiden kant zitten. Dat wil niet zeggen dat je hele systeem zo heet wordt - het is nl. uitdrukkelijk NIET de bedoeling die grote hitte te gaan rondpompen.

110 C is al wel een stap boven veel standaard CV-materiaal dat tot 95 graden gaat, maar nog niet heel ruim. Voor zover mij bekend is 130 graden (ook?) een normaal maximum om aan te houden voor de delen binnenshuis (expansievat, isolatie, kleppen, pompgroep). Expansievat is hier een MAXHEAT ( https://www.burgsolar.de/...maxheat-hochleistungs-adg ), inderdaad ook tot 130 C geschikt.

Het komt vreemd op mij over dat HR Solar zou zeggen >120 graden in plaats van een maximum te geven. Hoeveel groter dan?

[...]

Puur glycol i.p.v. met water gemengd, bedoel je? Ik heb begrepen dat dat echt oliedom is, omdat het zéér lang duurt voor het als nog goed mengt - dus wellicht zelfs nog bevriezingsgevaar deze winter - en voor die tijd echt tot lekkage kan leiden; het is (te) agressief en heeft een zeer lage viscositeit.
Pure glycol heeft een slechte warmte overdracht. Maw: collectoren kunnen hun warmte niet goed kwijt. En de warmtewisselaar/spiraal de warmte niet met het water in het vat.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Een bekende van mij heeft interesse in verduurzaming en specifiek een zonneboiler. Het is een groot vrijstaand huis met overal vloerverwarming. Primaire functie zou het warm water zijn. Op de plek waar nu de gasgestookte boiler hangt (technische ruimte) zou hij wel een 300l boiler kwijt kunnen, wat qua dimensionering voor het SWW verbruik ruim voldoende is. Heeft het dan zin om meer collectoroppervlak te nemen 'overdimensioneren' (er is genoeg dak) en hier ook enige cv-ondersteuning mee te doen middels een extra spiraal? Of is dan een veel grotere boiler noodzakelijk? Eventueel kan elders in het huis nog wel een tweede vat staand of liggend gebruikt worden.
Ik probeer het e.e.a. te simuleren met TSOL, maar ben er nog niet helemaal uit of het zinvol is om te doen of om het bij de SWW te houden.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
@Luiaard het mooie van cv ondersteuning is dat je er meer warmtebron kwijt kan en Met een veel gelijkmatiger tempo warmte verbruikt.
En zodra je boilertemperatuur zakt oogst je meer weet warmte.
Wel is van belang dat de collector/heatpipes in de winter voldoende instraling hebben.
Hoge hellingshoek op zuid is ideaal

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:27
Luiaard schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:34:
Een bekende van mij heeft interesse in verduurzaming en specifiek een zonneboiler. Het is een groot vrijstaand huis met overal vloerverwarming. Primaire functie zou het warm water zijn. Op de plek waar nu de gasgestookte boiler hangt (technische ruimte) zou hij wel een 300l boiler kwijt kunnen, wat qua dimensionering voor het SWW verbruik ruim voldoende is. Heeft het dan zin om meer collectoroppervlak te nemen 'overdimensioneren' (er is genoeg dak) en hier ook enige cv-ondersteuning mee te doen middels een extra spiraal? Of is dan een veel grotere boiler noodzakelijk? Eventueel kan elders in het huis nog wel een tweede vat staand of liggend gebruikt worden.
Ik probeer het e.e.a. te simuleren met TSOL, maar ben er nog niet helemaal uit of het zinvol is om te doen of om het bij de SWW te houden.
300L is prutswerk voor CV ondersteuning. Paar uur heb je geen SWW meer. Tenzij je gelaagd gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
BarryH schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:13:
@Luiaard het mooie van cv ondersteuning is dat je er meer warmtebron kwijt kan en Met een veel gelijkmatiger tempo warmte verbruikt.
Wel is van belang dat de collector/heatpipes in de winter voldoende instraling hebben.
30 graden richting ZW is beschikbaar, ongeveer 3x4m dakvlak. Andere dakvlakken komt PV op.
Is het ook op een 300 liter vat werkbaar? Ik zie bij 2-improve wel setjes waarvan ik denk dat ze wel goed zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 19-07-2020 21:37 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Psi_
Is er al gekeken naar heatpipes vs vlakkeplaat? Ben benieuwd naar je resultaten met TSOL, vooral hoe deze omgaat met systeem efficiency. Moet je veel info over je zonneboiler systeem opbouw opgeven?
Vanuit TSOL moet je wel goed kunnen zien of 300l een beetje effectief is voor verwarmingsondersteuning toch?( al is het niet zo zwart/wit) Is de warmtevraag van het huis bekend?
BarryH schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:13:
Hoge hellingshoek is inderdaad meest ideaal maar op basis van IAM's lijken de verschillen wel minimaal, iemand hier praktijk ervaring(vergelijking ofzo) mee?
Hoge hellingshoek voor optimalisering in de winterperiode zou ook goed samengaan met heatpipes(i.p.v. vlakke plaat) i.v.m. hogere opbrengst (minder verlies) in de winterperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarB2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-04-2024
Gwaihir schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:11:
[...]

[...]

HR Solar verkoopt expansievaten die compatibel zijn met hun zonneboiler systeem. Je kan een complete set afnemen met alles wat je nodig hebt inclusief de vloeistof. Ik kom er nu achter dat tijdens de bouw van het huis de installateur wel de pomp, watervat en collectoren van HR Solar heeft afgenomen maar niet de vloeistof die ze voorschrijven en niet het expansievat dat ze meeleveren. Het expansie vat dat ze er toen opgezet hebben is van Zilmet (daar ben ik naar een tijdje googlen achter gekomen). Zowel de Flamco als de Zilmet kunnen maar tot 110 graden en in de HR Solar handleiding staat alleen dat de temperatuur boven de 120 graden kan worden maar niet precies hoe heet. Als het op het dak 165 graden is dan wordt er niet meer rondgepompt maar met een druk van rond de 4,2 bar wordt er toch wel heel veel vloeistof in het expansievat gedrukt en ik denk dat deze vloeistof ook zeker wel uit de collectoren kan komen. Ik hoorde de vloeistof zondag echt heel duidelijk stromen.

En volgens mij is er inderdaad pure glycol in gegaan. De gemeten antivrieswaarde was namelijk -40 en het was mega stroperig. Toen we gingen doorverdunnen ging het meer richting de mate van waterigheid die de HR Solar vloeistof heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Met een leegloopsysteem kan je veel overdimensioneren zonder stagnatie, door overdimentioneren kan je in het tussenseizoen meer warmte aan CV bijdragen.
300l is wel weinig, en je hebt 2 spiralen nodig (hygienespiraal en CV spiraal, boiler = leegloopvat), maar das een eigen overweging (moet het renderen <> alles wat milieuvriendelijk opgewekt wordt is meegenomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
naftebakje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:08:
[...]
Met een leegloopsysteem kan je veel overdimensioneren zonder stagnatie, door overdimentioneren kan je in het tussenseizoen meer warmte aan CV bijdragen.
300l is wel weinig, en je hebt 2 spiralen nodig (hygienespiraal en CV spiraal, boiler = leegloopvat), maar das een eigen overweging (moet het renderen <> alles wat milieuvriendelijk opgewekt wordt is meegenomen).
Er is nog steeds subsidie en verder wordt er niet alleen maar financieel gerekend, het is ook voor de toekomstvastheid van de woning (zoals gezegd groot vrijstaand huis) dus daar heb ik wel vertrouwen in.
Het is dus meer voor wat er in de technische ruimte past dat ik het mij afvraag. 300 liter lukt wel. En mogelijk elders in huis (garage) zou een tweede vat kunnen, maar dan wordt het wel complexer. Vandaar dat ik de afweging wil maken voor hem ofwel gewoon SWW of dat de meerprijs/complexiteit loont om ook nog iets aan het CV water toe te voegen.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Je kunt je afvragen hoeveel buffer je nodig hebt voor CV. Wanneer de CV in actie is, kun je alle warmte van de zon met gemak direct aan de retour kwijt. Heb je een rustig doordraaiende lage temperatuurverwarming, dan zal dat 's winters vrijwel de hele dag zijn en in het tussenseizoen een flink stuk van de dag. (Ik zie dan hier de VVW rond het middaguur afslaan tot ca. zonsondergang.) Wanneer de CV niet draait, verwarm je dan het SWW vat. (Mooi op tijd voor het douchen 's avonds?)

Ik snap niet zo goed waarom bij CV-ondersteuning doorgaans zulke grote buffers aangeraden lijken te worden. Gaat dat dan puur om het voorkomen van (te veelvuldige) stagnatie? Het lijkt alsof er 'verkeerd om' over gedacht wordt. Tuurlijk trekt je CV zo je SWW vat 'leeg', als je 'm dat laat doen, maar dat is niet het punt. (Laat 'm dat dan simpelweg niet doen, maar sluit de CV aan op een losse warmtewisselaar.) Of hebben bezitters hiervan echt regelmatig warmte over om te bufferen voor de nacht /vroege ochtend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Grote buffer is meer iets van: als het kan goed om te doen (voor overbruggen schaduw dagen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Grappig, ik sta momenteel voor de keuze tussen een 500L buffer met 60 heatpipes, of een 800L met 80 heatpipes (allebei de opties zijn pal zuid) Dat laatste heeft uiteraard een meerprijs (hoe veel precies hoor ik deze week als het goed is), maar ik betwijfel ook of het wel nodig zal zijn.

We zijn (vooralsnog) met 2 personen (uitbreiding in de nabije toekomst niet uitgesloten), en er zal alleen vloerverwarming op de bgg en de badkamer boven komen. Verder een L/W warmtepomp, dus CV-ondersteuning dmv retourverhoging is wel wenselijk.

Wat is wijsheid....

[ Voor 3% gewijzigd door woeta op 20-07-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik heb 56 heatpipes op 400 liter
Liggen pal oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

woeta schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:15:
Grappig, ik sta momenteel voor de keuze tussen een 500L buffer met 60 heatpipes, of een 800L met 80 heatpipes (allebei de opties zijn pal zuid) Dat laatste heeft uiteraard een meerprijs (hoe veel precies hoor ik deze week als het goed is), maar ik betwijfel ook of het wel nodig zal zijn.

We zijn (vooralsnog) met 2 personen (uitbreiding in de nabije toekomst niet uitgesloten), en er zal alleen vloerverwarming op de bgg en de badkamer boven komen. Verder een L/W warmtepomp, dus CV-ondersteuning dmv retourverhoging is wel wenselijk.

Wat is wijsheid....
Je kan de installatie erg lastig uitbreiden. Ik weet niet wat de meerprijs is maar als je twijfelt tussen beide opties zou ik gaan voor 800l met 80 heatpipes en meteen de voorziening treffen dat je d.m.v. een klep (al dan niet hand bediend ) ook je huis er mee kan verwarmen.

Mocht je interesse hebben; Ik heb een 300l vat met 48 vacuumbuizen en heb op een creatieve manier mijn boilervat ontsloten voor mijn CV systeem. Mijn boiler is een radiator die met behulp van een klep en sensor open of dicht gaat.

Ik verwarm dus de retour met mijn boilervat als die warm genoeg is. Zo trek ik nog aanzienlijk wat warmte uit mijn boilervat voor CV ondersteuning.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
Ik vraag me af of de mensen die hier een zonneboiler/heatpipe installatie hebben de boiler in de CV nog aan hebben staan. Bij ons blijkt deze kleine boiler nog steeds door gas op temperatuur gehouden te worden. Ik bemerkte dat toen ik zag wij over de dag verspreid nog steeds gas verbruiken. In principe is die boiler natuurlijk onzin als je een vat hebt staan waar veel heter water in zit. Dit boilertje zou eigenlijk gebypassed moeten worden als het water in het vat heter is dan de boiler. Hoe is dit bij jullie geregeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Poecillia Onze CV had een 80 liter boiler ingebouwd. Dat combineert niet. CV-ketel van de muur gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Wat is wijsheid....
Deze al gezien?
https://www.123-kaminofen...ds/super-zonneboiler-sale
Binnenkort verkrijgbaar maar nu al te reserveren: 2 CPC 24 + 1000 liter buffervat + MD30. Slechts €899,00 (na aftrek subsidie).

(Mono WP maakt alleen veel lawaai en onder de 4 graden slechte cop)
https://gathering.tweaker.../quote_message/63167532/0

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Is een zonneboiler geschikt voor een hotel met circulatieleiding op tapwater? Het schijnt dat de leidingen de hele week boven de 60°C moet blijven in verband met de legionella normen. En daarbij elke week spoelen in verband met legionella. Zoiets zou in de NEN1006 staan :?
Zelfs de circulatiepomp moet 's nachts ook aanblijven...

Warmtepomp is lastig op deze temperaturen. Een zonneboiler lijkt me dat het rendement ook afneemt naar mate het boilervat warmer is.

De boiler is nu gas-CV gestookt, maar heeft wel een extra spiraal voor een zonneboiler. Het liefst zet ik de gas-CV pas aan onder de 45°C vattemperatuur, maar dat mag niet volgens de legionella normen. Correct me if wrong.

Is een zonneboiler rendabel c.q. zinvol als het vat minimaal 65°C-70°C moet zijn de hele week?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Dre ik geef het een goede kans.
Er is al een boiler, dus je hebt alleen een collector, pomp en controller
Bovendien heb je in een hotel veel sww gebruik, dus goede opbrengst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Dre schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:57:
Is een zonneboiler geschikt voor een hotel met circulatieleiding op tapwater? Het schijnt dat de leidingen de hele week boven de 60°C moet blijven in verband met de legionella normen. En daarbij elke week spoelen in verband met legionella. Zoiets zou in de NEN1006 staan :?

Warmtepomp is lastig op deze temperaturen. Een zonneboiler lijkt me dat het rendement ook afneemt naar mate het boilervat warmer is.

De boiler is nu gas-CV gestookt, maar heeft wel een extra spiraal voor een zonneboiler. Het liefst zet ik de gas-CV pas aan onder de 45°C vattemperatuur, maar dat mag niet volgens de legionella normen. Correct me if wrong.

Is een zonneboiler rendabel c.q. zinvol als het vat minimaal 65°C-70°C moet zijn de hele week?
Wat je zou kunnen doen is een vat dat enkel verwarmd wordt door je heatpipes plaatsen voor je gasgestookt vat. Zelfs al haal je maar 40-50 graden in het tussenseizien, dan gaat je gasgestookte boiler de rest doen. Is het water al 80 graden, dan gebruik je geen gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Gwaihir schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:00:
@Poecillia Onze CV had een 80 liter boiler ingebouwd. Dat combineert niet. CV-ketel van de muur gehaald.
Ja bij 80 liter is het duidelijk. Ik geloof dat die van ons maar een inhoud van 3 liter heeft. Bij douchen grotere afname is het geen probleem, maar juist bij geen afname moet de ketel hem warm houden. Lijkt me heel inefficient. Ik heb de leverancier van de heatpipes gevraagd of die boiler uit gezet kan worden. Nog geen reactie op gehad, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
Dre schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:57:

Moet met een voorloop zonneboiler zoals Tommie al zegt. Iets doen met het bestaande vat lijkt me een kansloze zaak. Als je de ruimte hebt zou je ook een ZB-WPB-GB opstelling in serie kunnen maken, ZB via een mengventiel 70gr uitstroom ofzo. Die WPB's doen ook nog wel een aardige COP bij 60 graden. En zo'n technische ruimte is vaak behoorlijk warm.
Poecillia schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:59:
[...]

Ja bij 80 liter is het duidelijk. Ik geloof dat die van ons maar een inhoud van 3 liter heeft. Bij douchen grotere afname is het geen probleem, maar juist bij geen afname moet de ketel hem warm houden. Lijkt me heel inefficient. Ik heb de leverancier van de heatpipes gevraagd of die boiler uit gezet kan worden. Nog geen reactie op gehad, helaas.
Officieel is het voor je legionellapreventie. Tapwaterplatenwisselaar wordt op 60+ graden continu gehouden voor naverwarming ZB. Als je hem uitzet moet je eigenlijk wel je vat soms naverwarmen naar 60 graden.
De ketel zal kort aanslaan bij tappen omdat er een stukje leiding tussen je ZB en ketel zit waardoor er koud water de ketel instroomt voor 2 sec.

[ Voor 24% gewijzigd door Jim423 op 25-07-2020 23:27 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Jim423 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:24:
Officieel is het voor je legionellapreventie. Tapwaterplatenwisselaar wordt op 60+ graden continu gehouden voor naverwarming ZB. Als je hem uitzet moet je eigenlijk wel je vat soms naverwarmen naar 60 graden.
De ketel zal kort aanslaan bij tappen omdat er een stukje leiding tussen je ZB en ketel zit waardoor er koud water de ketel instroomt voor 2 sec.
Dus als ik het goed begrijp is de boiler een combinatie met een tapwaterplatenwisselaar (TWPW) ivm legionellapreventie, maar eigenlijk zou dit dan softwarematig opgelost moeten worden. Heeft de ketel een hogere temperatuur dan 60 graden schakel dan de boiler en TWPW uit en bypass deze. Is het vat lager dan 60 graden hou dan de boiler en TWPW op temperatuur. Wat logica en een driewegklep, of denk ik te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Poecillia schreef op zondag 26 juli 2020 @ 00:14:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is de boiler een combinatie met een tapwaterplatenwisselaar (TWPW) ivm legionellapreventie, maar eigenlijk zou dit dan softwarematig opgelost moeten worden. Heeft de ketel een hogere temperatuur dan 60 graden schakel dan de boiler en TWPW uit en bypass deze. Is het vat lager dan 60 graden hou dan de boiler en TWPW op temperatuur. Wat logica en een driewegklep, of denk ik te simpel?
Dat is weer extra complexiteit.
In een Hotel heb je behoorlijk wat waterverbruik, vooral ‘s morgens en ‘s avonds.
Zet de zonneboiler gewoon voor de bestaande installatie en verander verder niks.

Zelfs al raakt de zonneboiler maar tot 40 graden, het kost minder energie om water van 40 naar 70 op te warmen dan van 10 naar 70.
En dan zeker voor heatpipes gaan. Je kans op oververhitting is toch kleiner doordat je veel meer sww gaat verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:27
[...]

Ik heb het uitgezet. 5m3 gas per maand vond ik zonde geld. In de zomer had de zonneboiler genoeg warmte. Maar slaat de CV dan ook aan als je eerste liter water tapt? Dan zou ik de branderblokkering van de CV maar eens nakijken of aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Poecillia schreef op zondag 26 juli 2020 @ 00:14:
[...]

Dat is niet te zeggen zonder keteltype.
Maar het simpelste is de branderblokkering activeren als de ZB boven de 60 graden komt. Dit water spoelt alles goed door.
Het is wel veel werk voor 3 euro per maand maar ok.
Tommie12 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:28:
[...]Zelfs al raakt de zonneboiler maar tot 40 graden, het kost minder energie om water van 40 naar 70 op te warmen dan van 10 naar 40.
Die snap ik niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Jim423 op 26-07-2020 10:07 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
[...]

Ja bij 80 liter is het duidelijk. Ik geloof dat die van ons maar een inhoud van 3 liter heeft. Bij douchen grotere afname is het geen probleem, maar juist bij geen afname moet de ketel hem warm houden.
In ons vorige huis hadden we een kleine Remeha met zoiets (maar geen zonneboiler). Dat warmhouden stond altijd uit. Enige effect: ietsje later heet water in de zomer. Heette iets van 'zomerstand' meen ik en was zelfs een gebruikersinstelling, keurig zo beschreven in de handleiding. Dus, goede kans dat het gewoon in de handleiding van je CV-ketel staat en zo niet google verder naar de service-/installatiehandleidingen voor installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:30:
[...]
Wat je zou kunnen doen is een vat dat enkel verwarmd wordt door je heatpipes plaatsen voor je gasgestookt vat. Zelfs al haal je maar 40-50 graden in het tussenseizien, dan gaat je gasgestookte boiler de rest doen. Is het water al 80 graden, dan gebruik je geen gas.
@Dre En vul dat vat dan helemaal niet met SWW, maar met CV / proceswater waar je een hygienespiraal doorheen haalt. Dan minimaliseer je het legionella verhaal nog verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jim423 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:03:
[...]

[...]

Die snap ik niet.
Tikfout. Inmiddels gecorrigeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Jim423 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:03:
[...]

Dat is niet te zeggen zonder keteltype.
Maar het simpelste is de branderblokkering activeren als de ZB boven de 60 graden komt. Dit water spoelt alles goed door.
Het is wel veel werk voor 3 euro per maand maar ok.
Nefit Ecomline Classic, 16 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBFM
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-03-2023
Hallo,

Ik zit te denken een zonneboiler installatie met warmtepomp van 123 kaminofen aan te schaffen.

Zijn er forumleden die er ervaring mee hebben?

De warmtepomp lijkt niet de beste en zuinigste te zijn, maar voor die prijs i.c.m. de zonneboiler lijkt me het een nette deal.

Ik heb een stroomoverschot van 4500 kwh.

De warmtepomp kan ik eventueel in de toekomst vervangen voor een betere, maar de zonneboiler is i.c.m. de warmtepomp goedkoper als dat ik alleen de zonneboiler zou aanschaffen.🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertsema
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-08-2021
Ik zal het zeker aanraden heb zelf ook een set daar weg en bevalt goed
Ik heb de 800liter met 48 heatpipes en warmtepomp. De warmtepomp doet het goed niks mis mee

Zelf heb ik de cpc in serie staan en heb het vat continu op een dikke 60 graden staan en heb me jacuzzi ook op de boiler aangesloten met een warmtewisselaar die hem de hele dag op 38 graden houd

Zou wel een warmte afname maken voor de hete zomer dagen ik heb de boiler snel aan de max met echte warme dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertsema
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-08-2021
Je mag mij ook aan het lijstje toevoegen

2x 24 cpc heatpipes op zuiden
800liter hygienespiraal 123-kaminofen
CV ondersteuning
Jacuzzi warmtewisselaar via boiler
Resol CS plus aansturing
Lucht warmtepomp meeting 12 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBFM
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-03-2023
Geertsema schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:21:
Ik zal het zeker aanraden heb zelf ook een set daar weg en bevalt goed
Ik heb de 800liter met 48 heatpipes en warmtepomp. De warmtepomp doet het goed niks mis mee

Zelf heb ik de cpc in serie staan en heb het vat continu op een dikke 60 graden staan en heb me jacuzzi ook op de boiler aangesloten met een warmtewisselaar die hem de hele dag op 38 graden houd

Zou wel een warmte afname maken voor de hete zomer dagen ik heb de boiler snel aan de max met echte warme dagen
Fijn om te lezen dat het werkt.

Ze hebben een aanbieding 1000liter vat met 48 heatpipes en de MD30 warmtepomp voor +- 800 euro netto na subsidie. Daar nog 800 euro aan installatiematerialen bij en extra leidingen.

Dan ben ik netto ongeveer 2000 euro kwijt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vin293
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10-2023

Wat is wijsheid....
Ik zelf had 1000 liter op de vloerverwarmingen en hygienespiraal voor mijn warme water, met daar op een lucht/water warmtepomp.
De praktijk was in de zomer 1000 liter heet water waar je niks mee doet, vloerverwarming staat uit en 1000 liter heet water maak je niet op met douchen.
En in de winter is er veel te weinig zon om de boiler warm te krijgen, alleen als je een hout kachel hebt, is het leuk om een grote boiler te hebben.
In de winter 1000 liter met de warmtepomp warm houden is ook niet slim.
Heb nu 200 liter voor alleen warm water en de warmtepomp direct op de vloerverwarming.
Ik ben nu met de warmtepomp veel minder geld kwijt dan toen ik nog 1000 liter ging opwarmen.
Maar misschien hebben ander mensen hier wel goede ervaring mee, met veel opslag 800 liter of 1000
Maar ik krijg 1000 of 800 liter niet op temperatuur met de zon in de winter en in de zomer weet ik weer niet wat ik met al dat hete water moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
vin293 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:02:
[...]

Ik zelf had 1000 liter op de vloerverwarmingen en hygienespiraal voor mijn warme water, met daar op een lucht/water warmtepomp.
De praktijk was in de zomer 1000 liter heet water waar je niks mee doet, vloerverwarming staat uit en 1000 liter heet water maak je niet op met douchen.
En in de winter is er veel te weinig zon om de boiler warm te krijgen, alleen als je een hout kachel hebt, is het leuk om een grote boiler te hebben.
In de winter 1000 liter met de warmtepomp warm houden is ook niet slim.
Heb nu 200 liter voor alleen warm water en de warmtepomp direct op de vloerverwarming.
Ik ben nu met de warmtepomp veel minder geld kwijt dan toen ik nog 1000 liter ging opwarmen.
Maar misschien hebben ander mensen hier wel goede ervaring mee, met veel opslag 800 liter of 1000
Maar ik krijg 1000 of 800 liter niet op temperatuur met de zon in de winter en in de zomer weet ik weer niet wat ik met al dat hete water moet.
Goed om te horen, ik ga nu voor een zonneboiler systeem met 2 x 400 liter met hygienespiraal. Een vat op hoge temperatuur houden voor SWW, de tweede voor verwarming op lage temperatuur. De spiraal in het tweede vat kan dan als voorverwarming dienen voor het SWW vat. Gloeispiraal in het warme vat en 2x een warmtepomp, eentje per vat.

We (gaan) een deel van ons pand verhuren dus moeten meerdere badkamers kunnen bedienen. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken in de praktijk. We zijn ondertussen ook alles aan het renoveren en isoleren, dus heb nu bedacht om alle oude delen voorlopig nog op de CV ketel te laten, lijkt me best veel werk om dat eerst allemaal te integreren en daarna weer te ontmantelen.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:21
@vin293 voor mij is het logischer om 2 vat systeem te doen, 200 liter, en een 800 liter versie die schakelt waardoor je extra capaciteit krijgt in tussen periodes, in de winter maakt het niet echt veel nut inderdaad, buiten voor aanvoer water licht te kunnen verwarmen..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:26
Hier ook 1000l vat met hygiëne spiraal en 72 cpc collectoren. Werkt goed. Maar wat hierboven ook staat, in de zomer teveel warm water. In de winter te weinig. Pomp 't nu een zwembad in.
Ik zou voor 2 vaten gaan. 200l en 800,liefst beide met hygienespiraal erin. Wat hierboven ook genoemd wordt. Zal beter werken. Ik heb m'n vvw op het vat. Die collectoren doen zeker wat in 't tussrnseizoen. Maar dat zou ook werken met 200\800l vaten.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Dank voor het delen van jullie installaties! @mkleinman, de meerprijs kwam uiteindelijk op iets meer dan 1000 euro (nadat ik de douche-wtw er maar uit heb gelaten), dus het wordt toch de 800L met 80 heatpipes!

Deze zal dan (hopelijk!) ook meedraaien met de verwarming, door middel van retourverhoging. Oftewel de L/W warmtepomp zit in principe "alleen" op de vloerverwarming, maar zodra de 800L buffer boven een bepaalde temperatuur is gooit hij een klep om en loopt de retour door het vat, om zo de L/W warmtepomp warmer retourwater te geven, waardoor die weer met een kleinere deltaT kan werken.

@vin293 , het bovenstaande lijkt me dan ook een elegantere oplossing dan het buffervat op temperatuur houden met de warmtepomp. Dat had ik in eerste instantie in gedachten, maar is wellicht niet zo efficiënt inderdaad.

Dit buffervat lijkt trouwens 2 leuke extraatjes te hebben:
- 2 spiralen voor zon: 1 bovenin en 1 onderin. Hij zal eerst op de bovenste verwarmen, om zo snel mogelijk water van +/- 60 graden te hebben, daarna naar beneden schakelen, daarna weer terug etc. Dit zal hopelijk in de buurt komen van een 2-vaten opstelling zoals sommige mede-tweakers hierboven aangaven
- een stratificatie systeem waardoor de bovengenoemde retour van de vloerverwarming in plaats van direct het vat in gaat, door een buis met kleine gaatjes loopt, en er door de dichtheid van het water (dat verschillend is bij verschillende temperaturen) op de "juiste" hoogte het vat in loopt.

Ben benieuwd!

Groeten,

Wouter

[ Voor 5% gewijzigd door woeta op 12-08-2020 15:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
Nieuwe mijlpijl bereikt, inmiddels is onze zonneboiler 1000 dagen operationeel.

Ons gasloze project heeft wat vertraging opgelopen, maar de doorstroomverwarmer is inmiddels binnen, en zal ik binnenkort installeren. Ook staan we op het punt de 7 kW warmtepomp te bestellen. Dan zal de complete installatie volledig zijn. (hier onder ook gelijk de installatie weer bijgewerkt.)

Ons energiecontract verloopt per 11 september en dan gaan we verder met alleen een contract voor elektra.
Hiermee worden we gasloos, en dit samen met recent geinstalleerde 18 zonnepanelen hopen ook nul-op-de-meter te eindigen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tqY4XSs/Flow-schema.png

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
@Helhond , niiice!! ik moet ook op zo een aantal dagen zitten. alleen ben ik nog niet gasloos met 300 kuub per jaar.

kan je aangeven waarom je voor de Wijas bent gegaan en niet de anderzijds wel genoemde Clage?
Dapdodo schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:18:
[...]

300L is prutswerk voor CV ondersteuning. Paar uur heb je geen SWW meer. Tenzij je gelaagd gaat werken.
hoezo prutswerk? zie hierboven...niet alleen door de zonneboiler heb ik met mijn 350 L vat toch maar mooi een 1500 --> 300 kuub verbruik bereikt. doe ik nou echt zo lang met de warmte in het vat in de winter? nee, maar wel genoeg om heel weinig gas te verbruiken.
[...]

daar heb je geen leverancier van de ZB voor nodig. gewoon uitzetten. hier ook uitgezet. onzinfunctie.
Jim423 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:24:
[...]

Moet met een voorloop zonneboiler zoals Tommie al zegt. Iets doen met het bestaande vat lijkt me een kansloze zaak. Als je de ruimte hebt zou je ook een ZB-WPB-GB opstelling in serie kunnen maken, ZB via een mengventiel 70gr uitstroom ofzo. Die WPB's doen ook nog wel een aardige COP bij 60 graden. En zo'n technische ruimte is vaak behoorlijk warm.

[...]

onzin. de enige legionellapreventie is je water langdurig verwarmen boven de 60 graden. bij onze ketel heet dit dan ook Comfortstand. Je hebt simpelweg sneller water omdat de ketel het niet warm hoeft te maken. dat is het nl al (kost gas).
Je ketel zal hoe dan ook aanslaan als je ZB warm genoeg is, maar nog niet boven de ingestelde SWW-grens. Onze ketel weet hoe hoog de temperatuur is in de ZB (stel 62 graden), onze SWW-grens is ingesteld op 50 graden. Ketel slaat in dat geval nooit aan want hij weet dat er water aankomt wat boven de grens ligt.
Ik heb echter voor de ketel ook nog een e-boiler hangen, als die op temperatuur is weet de ketel dat niet (sensor zit op ZB) en dus slaat ie aan, totdat hij warm genoeg water boven de SWW-grens tegenkomt.
woeta schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:37:
Dank voor het delen van jullie installaties! @mkleinman, de meerprijs kwam uiteindelijk op iets meer dan 1000 euro (nadat ik de douche-wtw er maar uit heb gelaten), dus het wordt toch de 800L met 80 heatpipes!

Deze zal dan (hopelijk!) ook meedraaien met de verwarming, door middel van retourverhoging. Oftewel de L/W warmtepomp zit in principe "alleen" op de vloerverwarming, maar zodra de 800L buffer boven een bepaalde temperatuur is gooit hij een klep om en loopt de retour door het vat, om zo de L/W warmtepomp warmer retourwater te geven, waardoor die weer met een kleinere deltaT kan werken.

@vin293 , het bovenstaande lijkt me dan ook een elegantere oplossing dan het buffervat op temperatuur houden met de warmtepomp. Dat had ik in eerste instantie in gedachten, maar is wellicht niet zo efficiënt inderdaad.

Dit buffervat lijkt trouwens 2 leuke extraatjes te hebben:
- 2 spiralen voor zon: 1 bovenin en 1 onderin. Hij zal eerst op de bovenste verwarmen, om zo snel mogelijk water van +/- 60 graden te hebben, daarna naar beneden schakelen, daarna weer terug etc. Dit zal hopelijk in de buurt komen van een 2-vaten opstelling zoals sommige mede-tweakers hierboven aangaven
- een stratificatie systeem waardoor de bovengenoemde retour van de vloerverwarming in plaats van direct het vat in gaat, door een buis met kleine gaatjes loopt, en er door de dichtheid van het water (dat verschillend is bij verschillende temperaturen) op de "juiste" hoogte het vat in loopt.

Ben benieuwd!

Groeten,

Wouter
douche-WTW eruit laten is het domste wat je kan doen. Dat is letterlijk het eerste wat ik er hier thuis heb ingegooid. relatief lage kosten en 30-40% gasverbruikreductie bij douchen. Simpel en vergroot je boiler ook nog. Ik snap niet dat er ook maar iemand is die iets van een verbouwing doet, dit niet doet. Sterker nog, ik zou liefst het verplicht zien in elk nieuwbouwhuis.

in bestaande woning je hele verdieping openbreken is nog tot daaraan toe, maar verder kan ik geen excuus bedenken om het niet te doen. :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
fabstar81 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:28:onzin. de enige legionellapreventie is je water langdurig verwarmen boven de 60 graden. bij onze ketel heet dit dan ook Comfortstand. Je hebt simpelweg sneller water omdat de ketel het niet warm hoeft te maken. dat is het nl al (kost gas).
Je ketel zal hoe dan ook aanslaan als je ZB warm genoeg is, maar nog niet boven de ingestelde SWW-grens.
onzin. Zonder de Comfortstand zal je eerst een dot water uit je douche krijgen wat niet is naverwarmd naar 65 graden. Zelf gemeten bij een Vailliant VHR. Pas na een seconde 5-10 bereikt hij de 65 graden en ben je dus ''safe''. Kun je nagaan met een 3L wisselaar. Uiteraard is het risico in de praktijk klein maar het ging even om de theorie.
fabstar81 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:28:hoezo prutswerk? zie hierboven...niet alleen door de zonneboiler heb ik met mijn 350 L vat toch maar mooi een 1500 --> 300 kuub verbruik bereikt. doe ik nou echt zo lang met de warmte in het vat in de winter? nee, maar wel genoeg om heel weinig gas te verbruiken.
Je kan maar een heel klein gedeelte van het vat gebruiken voor CV anders heb je geen SWW meer.
Voor een grote vrijstaande woning wordt dat echt gepruts in de marge, ik zou het ook laten.

[ Voor 28% gewijzigd door Jim423 op 19-08-2020 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woeta
fabstar81 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:28:

douche-WTW eruit laten is het domste wat je kan doen. Dat is letterlijk het eerste wat ik er hier thuis heb ingegooid. relatief lage kosten en 30-40% gasverbruikreductie bij douchen.
Eerlijk gezegd is het weglaten me ook niet makkelijk afgegaan. Ik geloof zeker in het nut van de douche-wtw, maar op deze manier kon ik wat budget vrijmaken om toch voor de grotere ZB installatie te gaan.

Ik had er even aan zitten rekenen, en hoewel er aardig wat aannames inzitten, leek het me voor de prijs waar de installateur hem erin zet (nu in ieder geval) niet de moeite (650 eur. ongeveer). We zijn nog met z'n 2en, douchen niet iedere dag, en als we douchen doen we dat relatief kort.

Niet helemaal het topic ervoor, maar toch even een snel rekensommetje, met de volgende aannames:
- Zonneboiler doet 6 van de 12 maanden volledig het sww (wellicht een iets optimistische aanname, maar ook niet onrealistisch)
- Bij koud vat doet de Clage doorstroomverwarmer de volledige deltaT van 10 naar 43 graden (=11 kWh) (wellicht een iets pessimistische aanname, vat zal altijd wel op 20gr. zitten)

Uitgaande van dat wij per persoon gemiddeld 7 minuten douchen, 5 dagen per week = in totaal 70 minuten per week. In het half jaar dat de Clage alles moet doen komt dat dan neer op 1820 minuten = 30 uur = 333 kWh = 76 eur.

Als de douche-wtw dan een rendement heeft van 40% (wat geloof ik al optimistisch is), kom ik op 30 euro besparing per jaar, oftewel een terugverdientijd van meer dan 20 jaar.

Nu is tvt voor mij echt niet alles (anders zou ik waarschijnlijk geen zonneboiler nemen :P ) maar op dit moment leek dit in ieder geval even de juiste keuze. Overigens als ik een douche-wtw op marktplaats tegenkom voor een leuke prijs en deze zelf kan installeren zal ik dat zeker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@woeta met DWTW werkt je regendouche ook, nog meer opbrengst van je ZB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:58
DjaRoel schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:05:
@fabstar81 Hehe, ja het is ook een beetje hobby zullen we maar zeggen. Als de screens dan automatisch naar beneden gaan, priceless 😋
Ziet er gaaf uit !

heb je wat meer details hoe je eea gedaan hebt ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
woeta schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:29:
[...]

Eerlijk gezegd is het weglaten me ook niet makkelijk afgegaan. Ik geloof zeker in het nut van de douche-wtw, maar op deze manier kon ik wat budget vrijmaken om toch voor de grotere ZB installatie te gaan.

Ik had er even aan zitten rekenen, en hoewel er aardig wat aannames inzitten, leek het me voor de prijs waar de installateur hem erin zet (nu in ieder geval) niet de moeite (650 eur. ongeveer). We zijn nog met z'n 2en, douchen niet iedere dag, en als we douchen doen we dat relatief kort.

Niet helemaal het topic ervoor, maar toch even een snel rekensommetje, met de volgende aannames:
- Zonneboiler doet 6 van de 12 maanden volledig het sww (wellicht een iets optimistische aanname, maar ook niet onrealistisch)
- Bij koud vat doet de Clage doorstroomverwarmer de volledige deltaT van 10 naar 43 graden (=11 kWh) (wellicht een iets pessimistische aanname, vat zal altijd wel op 20gr. zitten)

Uitgaande van dat wij per persoon gemiddeld 7 minuten douchen, 5 dagen per week = in totaal 70 minuten per week. In het half jaar dat de Clage alles moet doen komt dat dan neer op 1820 minuten = 30 uur = 333 kWh = 76 eur.

Als de douche-wtw dan een rendement heeft van 40% (wat geloof ik al optimistisch is), kom ik op 30 euro besparing per jaar, oftewel een terugverdientijd van meer dan 20 jaar.

Nu is tvt voor mij echt niet alles (anders zou ik waarschijnlijk geen zonneboiler nemen :P ) maar op dit moment leek dit in ieder geval even de juiste keuze. Overigens als ik een douche-wtw op marktplaats tegenkom voor een leuke prijs en deze zelf kan installeren zal ik dat zeker doen.
Goed dat je het hebt berekend. 40% is optimistisch, maar er is een heel topic volgeschreven door mensen die zich eraan gewaagd hebben het rendement te meten, inclusief mijzelf. Ikzelf kwam met het meten van een x aantal douchebeurten op een gemiddelde van 37% uit mijn hoofd.

Scheelt ook dat ik het zelf heb geïnstalleerd, en dan is de TVT een stuk gunstiger als je dus alleen maar de pijp van 375 euro (en wat loodgieterspul) betaalt.

Mocht je nog kans zie, zou ik het zeker nog overwegen. Ik kan vele redenen bedenken om het wel te doen en maar 1 om het niet te doen.

Overigens is mijn vat inderdaad altijd minimaal 20 graden. Ook in de winter als hij helemaal leeggetrokken is qua warmte en er geen warmteproductie is. 1 keer raden hoe dat komt en hij nooit de temperatuur aanneemt van het water uit de meterkast (+/- 10°)....

[ Voor 5% gewijzigd door fabstar81 op 19-08-2020 23:23 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
voornaamste reden voor mij zou zijn dat je je benodigde piekvermogen van de doorstromer beperkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Jim423 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:09:
[...]

onzin. Zonder de Comfortstand zal je eerst een dot water uit je douche krijgen wat niet is naverwarmd naar 65 graden. Zelf gemeten bij een Vailliant VHR. Pas na een seconde 5-10 bereikt hij de 65 graden en ben je dus ''safe''. Kun je nagaan met een 3L wisselaar. Uiteraard is het risico in de praktijk klein maar het ging even om de theorie.
Dit is toch precies wat ik zei. De interne boiler van een ketel dient puur ter comfort. Je hebt sneller warm water. Heeft m.i. niks met legionella te maken. Op mijn ketel heet het ook de comfortstand en niet de legionella preventie stand. Dat water wat je eerst voor je kiezen krijgt zonder de comfortstand bevat heus geen legionella bij voldoende dagelijkse doorstroming.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
BarryH schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:28:
voornaamste reden voor mij zou zijn dat je je benodigde piekvermogen van de doorstromer beperkt
Ook een hele goede reden. Maar afhankelijk van je aansluiting van de DWTW icm je zonneboiler heb je daar wel of niet wat aan op hetzelfde moment van afname...

[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 19-08-2020 23:36 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaRoel
hannibal2206 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:06:
[...]

Ziet er gaaf uit !

heb je wat meer details hoe je eea gedaan hebt ?
Om bij het begin te beginnen :) , ik heb screens op maat besteld, met een verbreed profiel welke normaal gesproken moet voorkomen dat de zon tussen het doek en het profiel door kan schijnen. Ik had ze eerst normaal gemonteerd, maar omdat het niet recht naar beneden schuift had ik wat problemen dat de balk waar het doek aanzit niet goed door de geleiders schoof in de profielen.
Dit heb ik opgelost door de profielen verkeerd om te monteren, en de nokken voor de geleiding eraf te zagen, nu schuift de bewuste balk over het profiel in plaats van erin, aan de onderzijde heb ik een hoekprofiel gebruikt om enerzijds de zijgeleiders aan vast te zetten, en anderzijds voorkomt dit het opwaaien van het doek met balk, deze ligt immers los op het profiel.

Voor de aansturing heb ik gebruik gemaakt van Metz connect modbus rtu modules met interventie (MR DO4), deze waren over van een project, achter de screens heb ik een las kastje geplaatst, van hieruit lopen twee meeraderige kabels (X x 2.5MM2) naar de garage waar de modultjes zitten. Zo kan ik er wat eenvoudiger bij, en kan ik eventueel handbediening doen mocht er zich een probleem voordoen in de communicatie.

Qua ddc maak ik gebruik van Loytec, mijn werkgever was zo vriendelijk om voor mij een onderstation aan te schaffen ter lering en vermaak. Dit is vrij programmeerbaar in elk opzicht, en draait inmiddels sinds een jaar of 4.

Op basis van temperatuur bovenkant buffervat laat ik getrapt de screens zakken, waarna ze ook weer getrapt omhoog gaan. Hiermee probeer ik te voorkomen dat er dagelijks screens heen en weer gaan, dat lukt nu bijzonder aardig moet ik zeggen. We hebben met zonnige dagen voldoende aan een rek met 18 heatpipes. De setpoints zijn nu de volgende, waarbij screen 1 de eerste is gezien vanaf het buffervat (Met de stroming mee :+ )

Screen 1 Op bij value analog normal 55°C
Screen 2 Op bij value analog normal 62.5°C
Screen 3 Op bij value analog normal 75°C
Screen 1 Neer bij value analog normal 80°C
Screen 2 Neer bij value analog normal 86°C
Screen 3 Neer bij value analog normal 90°C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gadm2_peXLXTqf3aNHeE6lm3JZc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGA3psl2iYMRdo6CuhogWCe0.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ben een boilervat aan het uitzoeken voor de SWW voorziening icm de warmtepomp die er komt. Nu zie ik dat op zonneboilers sets wel subsidie zit naast op losse vaten niet. Misschien dus een mooi moment om er direct een zonnecollector bij te nemen. Ik had de Fujitsu WAH300SA als boiler op het oog maar die staat alleen in de lijst van de rvo icm met een vlakke collector terwijl ik liever voor heat pipes zou kiezen. Weet iemand of het mogelijk is om de combi boiler en collector los van elkaar te kiezen maar alsnog subsidie te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@KappuhH Het kan wel, maar dan moet je een leverancier hebben die dat voor je wil regelen. Ik heb zelf bijvoorbeeld bij Econo 2 sets samen laten stellen, ook omdat ik vaten nodig had voor de WP en de collectoren door de subsidie erg goedkoop waren om erbij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
fabstar81 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:19:
[...]

Overigens is mijn vat inderdaad altijd minimaal 20 graden. Ook in de winter als hij helemaal leeggetrokken is qua warmte en er geen warmteproductie is. 1 keer raden hoe dat komt en hij nooit de temperatuur aanneemt van het water uit de meterkast (+/- 10°)....
Haha, doel je daarmee op je douche-wtw, of de omgevingstemperatuur waar het vat staat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
woeta schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

Haha, doel je daarmee op je douche-wtw, of de omgevingstemperatuur waar het vat staat? ;)
De DWTW 8) _/-\o_

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
fabstar81 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:19:
[...]
1 keer raden hoe dat komt en hij nooit de temperatuur aanneemt van het water uit de meterkast (+/- 10°)....
Ik denk dat je snel 'n putje in je meterkast hebt laten maken, zodat het water van aldaar nooit je groepenkast kortsluit of verder je woning binnendringt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
>:)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim1982
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-02-2023
Beste Forumleden,

Wij hebben recentelijk een andere woning aangekocht en zullen 1 februari de sleutel in ontvangst nemen. Er zal een aardige verbouwing plaats gaan vinden en ons streven is om de woning los te koppelen van het gas en door zonnepanelen te streven naar 0 op de meter of zo dichtbij als dat we kunnen komen.

Momenteel heb ik op m'n huidige woning een zonneboiler systeem liggen met 3 vlakke warmte panelen en een 200 liter buffervat van HR Solar. Daarnaast hebben we 9 zonnepanelen die ca. 2400 kw per jaar op wekken. Beide liggen pal op het zuiden met een dakhoek van 50 graden.

De nieuwe woning is aan de overkant van de straat en we gaan dus van een tussenwoning naar een twee onder één kap. De nieuw woning heeft een groter dakoppervlak onder een hoek van ca. 45 graden ook pal op het zuiden. Aan deze kant kunnen we ca. 13 PV formaat panelen kwijt. De andere zeide van het dak bied ruimte aan 14 PV panelen. Ondanks de wat ongunstigere liggen is de bedoeling dat we beide daken vol leggen met grotendeels PV panelen met micro omvormers. Onze wens is om wat ruimte vrij te houden op de zuidkant van het dak voor opnieuw vlakke warmtepanelen in PV formaat of heatpipes. In eerste instantie wilde ik hierop een buffervat van ca. 500L op aansluiten met 2 warmtewisselaars, één met een kleiner oppervlak voor de vlakke warmtepanelen of de heatpipes en één om de warmtepomp op aan te sluiten.

Op deze manier wilde ik in het warme tapwater voorzien en de vloerverwarming op de begane grond direct aansluiten op de warmtepomp. De rest van de kamers krijgen ieder een eigen airco unit om te koelen en verwarmen. De woonkamer krijgt ook een airco unit om te koelen in de zomer, verwarmen doen we via vloerverwarming en onze houtkachel. Nu heb ik dit allemaal "bedacht" maar merk dat er veel meer mogelijk is om het efficiënter en beter te regelen. Mijn vraag hier is of iemand me met zijn of haar ervaringen wil adviseren wat een slimme en efficiënte opzet is om van het gas af te gaan.

Geen idee of ik zo voldoende info heb verstrekt maar mocht ik iets zijn vergeten dan hoor ik het graag.
We hebben ruimte zat om twee boilers te plaatsen en het aantal zonnepanelen en de verdeling per dakvlak is niet vast. We hebben ook nog een plat dak van de garage naas de woning maar daar is tot begin van de middag veel schaduw. In de toekomst komt er nog een overkapping van ca. 9 meter breed achter in de tuin met een schuin dak op het zuiden waarop ik eventueel nog uit wil breiden met PV panelen. Als de salderingsregels veranderen heb ik huisaccu's op de planning staan om uiteindelijk zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden. Ik hoop dat jullie me willen adviseren met deze nieuwe uitdaging want het technische gedeelte duizelt me wel een beetje. Ben best handig maar weinig kaas van dit soort installaties gegeten. Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
a/ Er is nogal wat discussie of een zonneboiler financieel uit kan tov een boiler die je met een warmtepomp verwarmt en dan meer PV op je dak.

b/ Als je een ZB plaatst is het handig om 1 kleine boiler te doen (b.v. 200l) en daarnaast een wat grotere.
De kleinere heeft prioriteit bij opwarmen en een extra spiraal waarmee een warmtepomp hem ook kan opwarmen. De grotere wordt door de ZB opgewarmd als die onvoldoende warmte heeft om de prio boiler verder te verwarmen. En heeft een tweede spiraal waarmee het CV circuit ondersteund wordt (als deze boiler warmer is dan de retour van de VVW loopt de retour via deze spiraal en op die manier hoeft de warmtepomp minder te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Weet iemand wat de voordelen en nadelen zijn van dit bijzondere boilervat voor een zonneboiler:
https://www.acv.com/d/ass...d94ffac825e2356003d74.pdf
Er zit een vat in een vat. Toepassing is alleen tapwater gebruik. Volgens mij werkt dit helemaal niet, pas als de zon het vat boven de 60°C brengt heb je er wat aan :/ (gasketel setpoint verwarming bovenkant boiler).

Een normale zonneboiler met volledig tapwater en 2 spiralen lijkt me veel nuttiger. Of heb ik het verkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 24-08-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Dre schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:07:
Weet iemand wat de voordelen en nadelen zijn van dit bijzondere boilervat voor een zonneboiler:
Er zit een vat in een vat. Toepassing is alleen tapwater gebruik. Volgens mij werkt dit helemaal niet, pas als de zon het vat boven de 60°C brengt heb je er wat aan :/ (gasketel setpoint verwarming bovenkant boiler).

Een normale zonneboiler met volledig tapwater en 2 spiralen lijkt me veel nuttiger. Of heb ik het verkeerd?
Het lijkt me meer een alternatieve methode om CV en tapwater te scheiden, dan zou ik persoonlijk eerder een boiler nemen met een RVS tapwater spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dre schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:07:

Eerlijk gezegd beschouw ik een zonneboiler met proceswater + hygiënespiraal als 'normaal'. Maar zo heel bijzonder is dit ook weer niet hoor, zo'n vat in vat. Veel fabrikanten leveren ze wel.

Het voordeel is dat je SWW echt zo warm wordt als de top van je boiler. Bij een hygiënespiraal zit je daar, door de warmteoverdracht, toch altijd wat onder. Nadeel is - dacht ik - dat wanneer je die top hebt opgebruikt de overdracht van de warmte juist trager gaat dan bij een spiraal. Verder alle nadelen van een vat SWW: verkalkt, opofferingsanode nodig, legionella runs nodig.

Heeft m.i. alleen zin bij gemengd gebruik (CV en tapwater). Anders snap ik niet waarom je niet zou kiezen - want één keuze is eenvoudiger: vat geheel tapwater of geheel proceswater.

N.B. zodra je ook proceswater hebt, maar niet op de CV bent aangesloten, heb je los een expansievat e.d. nodig. Als je wel bij de CV in de buurt zit, dan toch maar tenminste één overstekend leidinkje trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
@Dre

Het ligt er aan hoe je het vat verwarmd en wat je er mee wilt gaan doen?
Ik heb inmiddels 10 jaar een dergelijk vat in gebruik. 1000 liter, waarvan ongeveer 200/300 liter sww. Het sww gedeelte loopt in een punt tot het onderste gedeelte van het vat. Daar komt het koude sww water ook naar binnen. Eigenlijk is er 1000 liter sww ter beschikking. Voor een huishouden van vier personen ideaal. Ook de vaat- en wasmachine zijn er op aangesloten. Met voldoende zonnecollectoren heb je in voor- tot in het najaar voldoende sww.

Tot een paar jaar geleden stookte ik het vat in de winter alleen met cv-houtkachels warm. Maximaal met warmte volproppen. Het cv water (met mengventiel er achter) zat op ongeveer 3/4 hoogte van het vat. In de praktijk heb je twee waterlagen. 2/3 cv met een lagere temperatuur en 1/3 sww met hogere temperatuur. Zo kon het zijn dat het cv water 25 graden was en er nog 55 graden in het bovenste gedeelte zat.

Inmiddels heb ik het systeem aangepast om een warmtepomp een andere manier van verwarmen is. Ik laat nu enkel het bovenste gedeelte van het vat (sww gedeelte) door de warmtepomp verwarmen. Ook zijn met de cv-houtkachels is het gehele vat nog op te stoken. De vraag is of je een (groot )vat met een geïntegreerd sww gedeelte nodig hebt? Als je flink wat warmte met hoge temperaturen wilt bufferen en met gescheiden temperaturen wilt werken dan ontkom je niet aan een groot vat. Met een cv-houtkachel stop je deze wel vol. En met een geïntegreerd sww gedeelte heb de je hele winter super heet sww.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Dank voor alle kennis die hier wordt gedeeld! Graag leg ik mijn schema voor zoals ik het bedacht heb met een paar vragen. Onze situatie:
Oud koetshuis met aanbouw (400 m2 / 1200 m3) wat we als volgt willen gaan gebruiken:
Zelf wonen (2p): 1x 110 m2
Atelier: 1x 80 m2
Coach / trainingsruimte: 1x 80m2
Verhuur (1 p. per unit): 2x 65 m2

Het is nu nog ongeïsoleerd, dat gaan we de komende periode organiseren (20 cm steenwol in voorzetwanden en (ongeveer) 27 cm onder de daken). Een deel wordt nu nog verwarmd door een CV combiketel, en een deel is onverwarmd. Mijn warmteverliesberekening (met 14 cm steenwol rondom en HR++ dubbel glas) voor het geheel na isolatie komt uit op net iets minder dan 20 kW bij binnen 20 graden Celsius en buiten - 10 graden Celsius. Het is een oud pand (1897) dus we zullen nog van alles tegenkomen. Ik vermoed dat we nog wel een jaar of twee bezig zijn voordat we alles klaar hebben.

Ik heb reeds twee sets besteld met 2 x 18 CPC collectoren en elk een 400 liter vat met hygiene spiraal en een 7 kW warmtepomp die niet kan moduleren. Grotere vaten gaan helaas niet passen in het keldertje (ik moet het nu al 20 cm extra uitgraven).

Op de daken ligt nu 25.010 Wattpiek aan zonnepanelen oost-west, opbrengst in 2019 was ongeveer 22 MWh, na salderen 12 MWh terug geleverd (Ik rijd elektrisch en heb een semi openbare laadpaal aan de straatkant). Gasverbruik ongeveer 3000 m3 in 2019.

Doordat we (met de verhuur) niet echt als één huishouden gaan fungeren wil ik min of meer denken en doen alsof ik een kleine utiliteit ben, dus de systemen zo inrichten dat ze fool-proof zijn, ook als iemand een keer langer doucht of er bijvoorbeeld een expat is die het veel warmer wil hebben dan wij zelf gewend zijn (hebben we al meegemaakt dat er door expats 30 graden Celsius werd gestookt bij buiten min 10).

Douchen / sww
Dus er moeten 4 mensen kunnen douchen, kan natuurlijk voorkomen dat er een gast bijkomt of dat in een verhuur unit 2 mensen gaan wonen. Mijn gedachte is nu om één buffervat met hygiene spiraal van 400 liter op hoge temperatuur te houden voor sww, en de ander het water te laten voorverwarmen omdat het er nu eenmaal toch is. Keukens uitrusten met een inbouw boiler. Zodra de installatie er is plan ik om al het SWW voor douchen te betrekken uit de vaten.

Verwarmen
Omdat we het pand fasegewijs moeten gaan verbouwen en ik de gerenoveerde delen met een LTV wil inrichten lijkt het me handig om niet de buffervaten ook het oude deel te laten verwarmen, dat leek me te complex worden want als het een koude winter wordt dan ga ik dat niet halen met de huidige capaciteit.

Ik wil het geheel gaan regelen met het systeem van Plugwise, 5 zones met een eigen zoneklep en één centrale pomp. Verdelers hebben dan geen pomp. Als ik wil zou ik het nog kunnen gaan bemeteren met caloriemeters, maar dat is van latere zorg.

In de toekomst zullen we meer vermogen nodig hebben dan de twee warmtepompen kunnen leveren, dus dat wil ik uitbreiden / vervangen met een water/water warmtepomp met open bron systeem (ander verhaal). Eventueel ook een houtvergasser, maar het systeem moet ook hands-off werken als ik er zelf niet ben en er wordt wel verhuurd.

Vragen / overpeinzingen
Is het slim om de oude CV los te koppelen, of toch te integreren, ik krijg namelijk te maken met zowel hoge temperatuurverwarming als lage, die onafhankelijk van elkaar moet kunnen functioneren?

Kan het zo gaan werken met de CV aansturing met één pomp en één mengventiel, of heb ik er daar meer van nodig / zijn die mengventielen er met voldoende capaciteit?

Nu is het plan om de warmtepompen tegelijk aan te laten schakelen, maar misschien handiger om de ene bij 40 en de andere bij 35 aan te laten schakelen, zodat ik min of meer moduleer: 0 - 7 - 14 kW? Dan misschien de warmtepompen in serie zetten, nu staan ze parallel getekend.

Ik kom zowel speciale zonekleppen als ook gemotoriseerde kogelkranen tegen. De kogelkranen lijken me simpeler / minder foutgevoelig?

Deze zomer maakt duidelijk dat koelen in de toekomst misschien toch ook wenselijk gaat worden, dat is met een open bron systeem vrij gemakkelijk te realiseren denk ik, iets met een warmtewisselaar en een pomp en wat kleppen, nog niet uitgewerkt.

Zie ik nog dingen over het hoofd?

Ik hoor / leer graag!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DGB6QZF/Versie-1.png

Edit: typefout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
- Moduleren lijkt me altijd interessant. Stel dat je een hele dag warmtevraag dichtbij 7kW hebt, dan ga je bij je huidige systeem steeds beide warmtepompen bepaalde tijd aan - bepaalde tijd uit laten schakelen. Als je dan draait op een warmtepomp, kan die nagenoeg constant draaien en dat is beter voor die dingen. Idealiter heb je een sturing met enige intelligentie, die onder andere beide warmtepompen evenveel gebruikt (wat je met huidige id van op verschillende temperatuur in te schakelen niet hebt) en de runs zo lang mogelijk maakt.
- Als je er niet bent, dan ga je je eigen woonruimte toch niet verwarmen? Volsta je dan niet qua capaciteit? Dan kan je als je er bent én het is superkoud bijstoken idd, en hoef je geen overcapaciteit te voorzien.
- Als een huurder wil stoken naar 50°, ga je je daarop ook voorzien? Lijkt me wat overdreven eis, als het 22° haalt op de aller koudste dag van het jaar is dat voldoende toch?
- Bij verhuur enzo zit je met verantwoordelijkheden en risicobeheersing, lijkt me interessant om verantwoordelijkheid voor een stuk bij een installateur te kunnen leggen (maar dan wel een die met je meedenkt uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
naftebakje schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:30:
- Moduleren lijkt me altijd interessant. Stel dat je een hele dag warmtevraag dichtbij 7kW hebt, dan ga je bij je huidige systeem steeds beide warmtepompen bepaalde tijd aan - bepaalde tijd uit laten schakelen. Als je dan draait op een warmtepomp, kan die nagenoeg constant draaien en dat is beter voor die dingen. Idealiter heb je een sturing met enige intelligentie, die onder andere beide warmtepompen evenveel gebruikt (wat je met huidige id van op verschillende temperatuur in te schakelen niet hebt) en de runs zo lang mogelijk maakt.
Zo had ik er nog niet naar gekeken, dus moduleren ga ik wel doen. De intelligentie kan ik ook minder intelligent doen door de ene winter de ene voorrang te geven en het jaar erop andersom (schakelaartje er tussen)
- Als je er niet bent, dan ga je je eigen woonruimte toch niet verwarmen? Volsta je dan niet qua capaciteit? Dan kan je als je er bent én het is superkoud bijstoken idd, en hoef je geen overcapaciteit te voorzien.
Klopt, had ik niet aan gedacht 8)7. Sowieso is de winter niet ons favoriete vakantieseizoen. Maar misschien heb ik niet alle dagen zin om bij te (moeten) stoken.
- Als een huurder wil stoken naar 50°, ga je je daarop ook voorzien? Lijkt me wat overdreven eis, als het 22° haalt op de aller koudste dag van het jaar is dat voldoende toch?
Is ook geen eis, maar meer ervaring dat sommige mensen het gewoon maximaal heet stoken wat het systeem aankan, vandaar dat ik het wel wil gaan bemeteren. Ik heb bij bekenden meegemaakt dat huurders uit een warm land in de zomer het binnen ook tot 25° opstookten.
- Bij verhuur enzo zit je met verantwoordelijkheden en risicobeheersing, lijkt me interessant om verantwoordelijkheid voor een stuk bij een installateur te kunnen leggen (maar dan wel een die met je meedenkt uiteraard).
Ik zal het tegen mijzelf zeggen ;)

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heeft iemand wel eens de COP van een warmtepomp afgezet tegen de opbrengst can en zonneboiler? Ik kan me namelijk voorstellen dat bij een winterse heldere dag het flink vriest de warmtepomp niet efficiënt is (lage COP) maar de zonneboiler juist wel veel levert.
Pagina: 1 ... 14 ... 66 Laatste