Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@KappuhH Hoe bedoel je dat? De COP van de warmtecollector zal inderdaad hoog zijn: veel warmte voor een klein beetje stroom voor de pomp. Maar je zult flink warmte nodig hebben en de pomp flink harder zetten gaat je geen extra warmte opleveren.

De COP van zo'n L/W WP (daar heb je het kennelijk over) zal matig zijn, ja. Zodanig dat ook deze nabij of aan z'n max capaciteit komt. Daarom plaatsen ze steevast elektrische elementen daar bij in. Vind ik het lompe van die 'oplossing'. Waar moet op winterdag al die stroom ineens vandaan komen en vooral: wie draait voor al die netverzwaringen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:03:
@KappuhH Hoe bedoel je dat? De COP van de warmtecollector zal inderdaad hoog zijn: veel warmte voor een klein beetje stroom voor de pomp. Maar je zult flink warmte nodig hebben en de pomp flink harder zetten gaat je geen extra warmte opleveren.

De COP van zo'n L/W WP (daar heb je het kennelijk over) zal matig zijn, ja. Zodanig dat ook deze nabij of aan z'n max capaciteit komt. Daarom plaatsen ze steevast elektrische elementen daar bij in. Vind ik het lompe van die 'oplossing'. Waar moet op winterdag al die stroom ineens vandaan komen en vooral: wie draait voor al die netverzwaringen op?
Dan is ‘ie verkeerd gedimensioneerd, je dient gewoon zonder element te draaien, die is voor echte noodgevallen dat ‘ie niet dichtvriest.
En evt legionella, maar dat geld voor een WW dan net zo.
Of je kiest er bewust voor dat je ‘m met <-10 enkel nodig hebt, wat dus enkele dagen per aantal jaar voorkomt.

Dus netverzwaringen lijken me niet aan de orde, tenzij ze al te licht waren, want PV in de zomer doet over het algemen veel meer dan die paar kW die een WP max doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-06 12:31
@KappuhH Het zijn inderdaad twee heel verschillende dingen, wat @Gwalhir ook aangeeft. Ik vergelijk het rendement van mijn fiets (die heb ik ooit besloten om te kopen en heeft praktisch geen kosten als ik hem gebruik) ook niet met het gebruik van de bus/trein (dat kost elke keer geld als ik er mee op weg ga).

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:12:
[...]

Dan is ‘ie verkeerd gedimensioneerd, je dient gewoon zonder element te draaien, die is voor echte noodgevallen dat ‘ie niet dichtvriest.
[..]
Dus netverzwaringen lijken me niet aan de orde, tenzij ze al te licht waren, want PV in de zomer doet over het algemen veel meer dan die paar kW die een WP max doet.
Die mening lijkt niet met de gangbare norm overeen te stemmen. In de standaard dimensioneringsvoorstellen springt 3% van een gemiddeld jaar het elektrisch element bij. Op een koude winterdag/nacht staan tegelijk al die elementen van zeker 3kW per WP vol aan. (Voor 15% van de jaarlijks benodigde warmte? Veel meer dan 3%.. maar het getal heb ik even niet met zekerheid paraat.)

Dat PV in mei "veel meer" doet dan dat, lijkt me niet juist. (De PV piek ligt doorgaans in mei; veel zon, nog relatief weinig warmte.) Het zit wel dichter bij elkaar dan ik me gerealiseerd had. Dank voor dat inzicht!

We lijken er evenwel op aan te sturen dat hele wijken van die L/W dingen voorzien worden en dus a) all electric worden, wat meer verbruik betekent én b) daarboven nog zeker 3kW per woning extra vragen op winterdag. Voor zover wijken tegelijk van PV voorzien worden, gaat dat zeker niet over overschotten van min het normale 'all electric' verbruik en dan nog eens > 3kW per woning. (Dat zijn alleen de installaties die de individuele Tweaker neerlegt ;).)

Ik denk eerlijk gezegd dat de PV teruglevering in mei niet eens zo gek veel boven het normale januari verbruik van zo'n all electric wijk uitkomt (het verbruik dus net vóór al die extra elementen aan slaan). Dat komt omdat het verbruik zelf altijd eraf blijft gaan: tijdens PV teruglevering is er óók verbruik in zo'n wijk wat het terugleveren dempt. Tijdens elektrisch bijverwarmen gaat al die stroom één kant op.

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 28-08-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Laurens__
Wat snelle opmerkingen:

-Ik gebruik deze voor het verwarmingcircuit:
https://www.pumpendiscoun...Oventrop-Kessel-Anbi.html
Daar zit alles al in en reduceert de warmte prima bij mij (vat is 55 en vloer 31)
Linkje naar mijn schema. https://www.mupload.nl/img/qcbggqppwa3.jpg

- Waar dient pomp P1 voor? Hebben de warmtepompen geen eigen pomp?

- Als je de warmtepompen onafhankelijk laat lopen, zal er een terugslagklep in de uitlaat moeten vd warmtepomp.

- ipv een tijdschakelaar met verhitter, kijk eens naar Aton power to heat, die schakelt op pv zonnestroom (teruglevering) en kan geblokkeerd worden via de controller ingang of geforceerd worden. Ik gebruik de EZ3 van TA met het element. (zelf googlen, ik heb wel eens een opsomming gemaakt op tweakers)
Op de Ez3 passen ook extra pt-1000 en druktransmitters via de DL-bus. Dat schema is ook een onderdeel ervan (via de CMI online)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2020 10:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:11:
@Laurens__
Wat snelle opmerkingen:

-Ik gebruik deze voor het verwarmingcircuit:
https://www.pumpendiscoun...Oventrop-Kessel-Anbi.html
Daar zit alles al in en reduceert de warmte prima bij mij (vat is 55 en vloer 31)
Linkje naar mijn schema. https://www.mupload.nl/img/qcbggqppwa3.jpg
Dank, dat is een slimme pompgroep, kende ik nog niet. Scheelt veel werk.
Ook dank voor je schema, als ik het goed zie dan schakel je bij koelen (handmatig) een driewegklep om (getekend naast de pompgroep) en ga je buiten de pompgroep om?
- Waar dient pomp P1 voor? Hebben de warmtepompen geen eigen pomp?
- Als je de warmtepompen onafhankelijk laat lopen, zal er een terugslagklep in de uitlaat moeten vd warmtepomp.
Ik ben er vanuit gegaan dat ze er geen hebben, als ze die wel hebben kan P1 weg. Terugslagklep in de uitlaat van de warmtepompen voeg ik toe.
- ipv een tijdschakelaar met verhitter, kijk eens naar Aton power to heat, die schakelt op pv zonnestroom (teruglevering) en kan geblokkeerd worden via de controller ingang of geforceerd worden. Ik gebruik de EZ3 van TA met het element. (zelf googlen, ik heb wel eens een opsomming gemaakt op tweakers)
Op de Ez3 passen ook extra pt-1000 en druktransmitters via de DL-bus. Dat schema is ook een onderdeel ervan (via de CMI online)
Interessant. Ik heb al een SolarEdge modbus meter die via de omvormer ook een seintje kan geven (via Zigbee) dat hij het niet kan terugleveren aan het net, die zou ik ook moeten kunnen gebruiken om hem geforceerd in te schakelen.

Los daarvan: Ik zou zelf vermoeden dat ik op de dagen waar ik een overschot aan PV output heb ik het vat niet elektrisch hoef bij te verwarmen, want er zal dan ook veel zonneboiler warmte zijn. De timer had ik meer gedacht om bijvoorbeeld vanaf 17:00 uur 's middags tot 21:00 uur 's avonds te laten lopen om te garanderen dat er 's avonds warm douchewater is wanneer de zonneboiler geen warmte heeft gegeven. Mensen hier ervaring mee?

Het wordt sowieso spannend of ik alles (inclusief elektrisch koken) kan volhouden om één hoofdaansluiting van 3x25A. Maar ja, die upgrade is wel heel duur (initieel en vastrecht), misschien beter tegen die tijd een accupack neerzetten voor de piekbelastingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Laurens__
Het koelen gaat inderdaad via de 3-weg klep, en dan buiten het buffervat om.
In de mitsubishi ecodan, zit een signaal, die de 3-weg klep omschakelt naar koelen en weer terug bij verwarmen. Dus dat gaat automatisch.
De terugslagkleppen die in mijn schema zitten voorkomen ook stroming de verkeerde kant uit.
De pomp voor de vloerverwarming staat dan uit, tijdens koelen. En enkel aan tijdens verwarmen met de warmtepomp.

Voor een warmtepomp, kijk eens in de Panasonic monobloc topic.
Velen bestellen via duitsland (rjtec), scheelt ook weer in prijs en metsubsidie.

Het element van Technische alternatieve is triac geregeld. (en draadloos gestuurd)
Dus past zich helemaal aan, de teruglevering. 150 watt teruglevering is 150 watt verbruik enz.
Er kunnen tot 12 elementen gekoppeld worden. (elementen zijn 1-fase helaas)
Ik heb er geen omkijken naar.

Technische alternative heeft hele mooie regelingen ook icm zonnecollectoren.. Kost even wat tijd om in te verdiepen, maar is prima te doen.
De gratis software van TA kent ook een simulatiemodus, zodat je vantevoren alles al kan testen.

Vloeken in de kerk:
PV en zonnecollectoren is dubbelop inderdaad. De pv kan ook warm water maken, zoals je ziet.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
@AUijtdehaag
Handig dat het automatisch gaat met het koelen. Ik ga eens kijken in het Panasonic monobloc topic, ik heb al wel twee combisets (ZB en WP) besteld via 123 Kaminofen.

Technische Alternative ga ik ook maar eens goed bestuderen, die 1 fase is jammer inderdaad, maar wel mooi dat het met een triac geregeld is. Ik heb nu een 3 fase 4,5 kW element in bestelling staan, misschien kan die ook wel als 3x een eenfase element worden aangestuurd, het is geloof ik een vrij 'dom' element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
@AUijtdehaag
Ja, het zijn geen prijswinnaars die warmtepompen van Meeting. Ik heb ze heel eerlijk primair op de koop toegenomen, de pakketaanbieding icm de zonneboiler en Duitse btw was wel heel aantrekkelijk en zonder de WP zou de ZB veel duurder uitvallen.

Ik hoop stiekem dat er tussen 2011 en 2020 wel wat aan verbeterd is. Een Ford Fiesta van 2011 is ook een andere auto dan die van 2020 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
@naftebakje
Ik zit na te denken over het moduleren en denk dat ik het ongeveer zo wil gaan doen:
WP 1: Aanschakelen bij temp < 40 °C / Uitschakelen bij temp > 50 °C
WP 2: Aanschakelen bij temp < 38 °C / Uitschakelen bij temp > 52 °C

Daarmee bereik ik dan volgens mij het volgende:

Situatie 1: Warmtevraag van minder dan 7 kW en beide WP staan uit:
Temperatuur is aan het dalen
WP 1 schakelt aan bij < 40 °C, temp gaat stijgen
WP 1 schakelt uit bij > 50 °C, temp gaat dalen
Dit blijft zich herhalen.
WP 1 schakelt aan en uit en WP 2 is niet in gebruik.

Situatie 2: Warmtevraag neemt toe tot boven 7 kW:
WP 1 draait al en zal het niet aankunnen waardoor temp blijft dalen tot onder 40 °C
WP 2 schakelt aan bij < 38 °C, samen redden ze het wel, dus temp in vat gaat stijgen
WP 1 schakelt uit bij > 50 °C, temp gaat dalen
WP 1 schakelt aan bij < 40 °C, temp gaat stijgen
Dit blijft zich herhalen.
WP 1 schakelt aan en uit en WP 2 blijft de gehele tijd draaien

Situatie 3: Warmtevraag neemt af tot onder 7 kW en beide WP draaien:
WP 1 en WP 2 leveren samen meer dan gevraagd, dus temp zal stijgen
WP 1 schakelt uit bij > 50 °C, WP 2 blijft aan, temp stijgt verder door
WP 2 schakelt uit bij > 52 °C, temp gaat dalen
Nu zijn we weer terug bij situatie 1

De temperaturen die ik nu noem gebruik ik als voorbeeld, ben benieuwd naar praktijkervaring van ingestelde temperaturen van anderen. De zonneboiler zal in het voor en naseizoen natuurlijk ook een bijdrage leveren, dus de genoemde warmtevraag is de warmtevraag van de warmtepompen. En als ik er een houtvergasser aan ga hangen levert die natuurlijk ook een bijdrage.

Als ik dan ook nog een beetje in de gaten houd hoeveel uren (en schakelingen) beide WP maken in een winterseizoen krijg ik ook een idee of ze een beetje gelijk worden belast. Als mijn berekening klopt met hoe snel een 400 liter vat 10 °C stijgt met een toevoer van 7kW dan kom ik uit op ongeveer 40 minuten, in de praktijk zal dit natuurlijk wat langer zijn door enerzijds wat leiding verliezen en anderzijds het feit dat er ook warmtevraag is. Als er 'maar' 3 kW aan het vat wordt toegevoegd dan komt mijn berekening uit op ruim anderhalf uur. Dat komt op mij over als prima looptijden voor een warmtepomp, of zit ik daar helemaal mis mee? In situatie 2 waarbij ze allebei moeten werken zal de COP waarschijnlijk ook wat lager zijn waardoor de looptijden toe zullen nemen.

Dan hebben we natuurlijk nog de situatie dat er geen warmtevraag is voor verwarming, maar alleen voor SWW. Op bewolkte dagen aan de randen van het seizoen zal de ZB de boel misschien niet op temperatuur krijgen, dus zitten we misschien in situatie 1. De tijd zal het leren denk ik, de eerste paar jaar verwacht ik sowieso dat je bij een systeem als dit bij de seizoensovergangen de boel even goed moet monitoren en waar nodig bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
@Gwaihir en @Laurens__ ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel. Ik krijg straks een warmtepomp en aangezien ik dan toch een boiler voor SWW moet zit ik te kijken of het zinnig is om zonnecollectoren aan die boiler te koppelen.

De echte koude dagen zal de warmtepomp vooral draaien voor verwarming en af en toe een run doen om het water in de boiler op te warmen. Nu dacht ik: de echte koude dagen in NL zijn vaak de dagen dat het flink vriest maar ook helder/zonnig weer is. Op die dagen kan ik dan via de zonnecollectoren gebruiken om het SWW op te warmen en hoeft de warmtepomp dus geen SWW run te doen en kan dan puur draaien voor de verwarming.

Ik bedoel dus niet om het rendement/COP van een warmtepomp en zonnecollectoren met elkaar te vergelijken. Maar ben benieuw naar een vergelijking waarin op dezelfde dagen de COP/opbrengst van een warmtepomp en zonnecollector vergeleken worden met hun eigen gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:50
@KappuhH Ik heb 120l ZB met 5m2 vlakke plaat. Maar in de winter krijgt die hem door het korte dagvenster niet boven de 40C. Dat is nog slecht douchen. Je denk nu over het voordeel van 1% van de tijd na, terwijl op andere plekken, veel meer rendement is te behalen door goed dimensioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
@KappuhH
Aha, dat verduidelijkt de boel. Bij mij is het net wat anders, omdat ik wil gaan verhuren en dus meer capaciteit in het moment wil hebben voor SWW moet ik toch al een buffervat. Ik namelijk geen extra gasketels oid ophangen. Omdat ik toch een buffervat wil is dat sowieso goedkoper om aan te schaffen met een zonneboiler combi. Daar zit voor mij in de aanschaf al direct voordeel omdat ik met een zonneboiler bij aanvang minder geld uitgeef dan alleen een buffervat met hygiëne spiraal.

Op termijn wil ik een water water warmtepomp en op lage temperatuur verwarmen. Dat vraagt ook om een vat, vandaar een tweede vat (met weer een zonneboiler omdat dat ook weer voordeliger is dan alleen een buffervat).... Bijkomend voordeel is dat de zonneboiler meer warmte kwijt zal kunnen aan een vat met een lagere temperatuur.

De clou zit hem er voor mij in dat de hele boel nog weer goedkoper wordt door de combi met de warmtepomp en Duitse btw via de mensen van 123.

In NL krijg je subsidie voor een warmtepomp, ook als die geen buffervat heeft. Bij een zonneboiler zit de subsidie in een combinatie van vier verplichte elementen in één pakket en dus ook op één factuur:
- collector (vlakke plaat, vacuüm buis)
- pompgroep
- buffervat
- sturings computer
Met daarbij de verplichting dat het geheel minstens voor SWW dient. Verwarmingsondersteuning mag maar hoeft niet.

Het zou me niet verbazen als je in jouw geval goedkoper uit zou komen als je het buffervat niet combineert met de warmtepomp (in aanschaf) maar met een zonneboiler. Dan is je rendement vraag ook meteen beantwoord, want dan heb je met een lagere aanschafprijs extra bijna gratis warmte van de zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@KappuhH als je toch een boiler neemt is de keuze eigenlijk
a/ Pv op dat stuk dak
b/ ZB collector op dat stuk dak
Als het dak helemaal schaduwvrij is dan lijkt me PV een goede (en dan de WP midden op de dag zn SWW run laten doen)
Als het dat veel schaduw heeft, of je wil het op een zuidmuur plaatsen, zou ik voor een ZB collector gaan
Overigens wil je het liefste een systeem waar je ook CV ondersteuning mee hebt.
Een ZB haalt makkelijk veel warmte op als de boiler vrij koud is. Dus zo snel mogelijk je warmte gebruiken is heel gunstig.
als je HEEL VEEL SWW verbruikt, zou ik wel voor de ZB gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 28-08-2020 22:39 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
@Laurens__ dan is mijn situatie vergelijkbaar met die van jou. Aangezien ik toch al een boiler moet kan ik net zo goed voor dat beetje extra zonnecollectoren er bij kopen. Weet je toevallig of die 4 onderdelen op 1 factuur moeten staan of dat ik die ook los van elkaar kan kopen en alsnog subsidie krijgen?

@BarryH keuze voor ZB ipv PV omdat ik toch de boiler moet kopen en dat icm de ZB voordelig is. Heb wel een plat dag bijna op het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:31
KappuhH schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:57:
@Gwaihir en @Laurens__ ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel. Ik krijg straks een warmtepomp en aangezien ik dan toch een boiler voor SWW moet zit ik te kijken of het zinnig is om zonnecollectoren aan die boiler te koppelen.

De echte koude dagen zal de warmtepomp vooral draaien voor verwarming en af en toe een run doen om het water in de boiler op te warmen. Nu dacht ik: de echte koude dagen in NL zijn vaak de dagen dat het flink vriest maar ook helder/zonnig weer is. Op die dagen kan ik dan via de zonnecollectoren gebruiken om het SWW op te warmen en hoeft de warmtepomp dus geen SWW run te doen en kan dan puur draaien voor de verwarming.
Reken je daar niet rijk mee. Ik heb hier 10m2 vlakkeplaat en de bijdrage in de winter is marginaal, wel een 800 liter boiler dus dat helpt voor sww niet mee. De meeste hier geven aan dat ze het echt van maart tot oktober moeten hebben. De zon staat in de winter een stuk lager, korter daglicht en minder sterke instraling.

Een aantal graden winst in je boiler lukt daarentegen wel, het is dus niet nutteloos, maar in de winter gaat het niet heel hard of je moet heel zwaar overdimensioneren. Kleine boiler met veel m2 collectoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 16:02
@jerh idd dat, maar ook 2 boilers een kleine van 120-200L en een grote boiler met een flink aantal m2 aan collectoren. Eerst de kleine “laden” voor sww en dan de grote. Volgens mij heeft @WoudseHoeve het zo. Moet je wel de (dak)ruimte voor hebben.

@Gwaihir over die elementen... wij wonen in een vrijstaande jaren 60 woning. We verwarmen ww+cv met een 5,5KW L/W, deze heeft ook 2 elementen voor backup, die van cv heb ik 1x getest en is daarna nooit meer aan geweest in 4 jaar tijd, die van het ww doet alleen zaterdag ochtend 1-2 uurtjes even mee voor anti-legionella. Kwestie van goed dimensioneren.
Je wil niet weten hoeveel mensen daarnaast nog met IR panelen en elektrische kacheltjes in de weer zijn.
Mijn L/W pakt op z'n compressor max 2,5KW bij de meest ongunstige omstandigheden om er 6KW afgifte uit te persen.

Bij een all electric wijk is het aan de gemeente en de netbeheerder de taak om voor een adequate stroomvoorziening te zorgen. Dat is niet alleen het aanleggen van dikke kabels maar ook buffervoorzieningen zoals een buurtbatterij. In Duitsland is dit al wat meer gemeengoed, zie bijvoorbeeld een flinke accupack bij een 650KW(!) EV laadplein, daar zijn ze echter ook door schade en schande wijzer geworden.
https://www.amperio.eu/la...ercon-e-charger-600kw-dc/

Die hele elektrificering is één grote puzzel waar je de balans moet vinden tussen betaalbaar/toepasbaar/duurzaam. Het gaat alleen wel ontzettend snel met, én meer afnemers(WP en EV’s) én meer opwekkers (windmolens en PV)

[ Voor 75% gewijzigd door Appie Heijn op 29-08-2020 09:13 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Appie Heijn schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:56:
@jerh idd dat, maar ook 2 boilers een kleine van 120-200L en een grote boiler met een flink aantal m2 aan collectoren. Eerst de kleine “laden” voor sww en dan de grote. Volgens mij heeft @WoudseHoeve het zo. Moet je wel de (dak)ruimte voor hebben.

@Gwaihir over die elementen... wij wonen in een vrijstaande jaren 60 woning. We verwarmen ww+cv met een 6,5KW L/W, deze heeft ook 2 elementen voor backup, die van cv heb ik 1x getest en is daarna nooit meer aan geweest, die van het ww doet alleen zaterdag ochtend 1-2 uurtjes even mee voor anti-legionella. Kwestie van goed dimensioneren.
Je wil niet weten hoeveel mensen daarnaast nog met IR panelen en elektrische kacheltjes iets doen.
Mijn L/W pakt op z'n compressor max 2,5KW bij de meest ongunstige omstandigheden om er 6KW afgifte uit te persen.

Bij een all electric wijk is het aan de gemeente en de netbeheerder de taak om voor een adequate stroomvoorziening te zorgen. Dat is niet alleen het aanleggen van dikke kabels maar ook buffervoorzieningen zoals een buurtbatterij. In Duitsland is dit al wat meer gemeengoed, zie bijvoorbeeld een flinke accupack bij een 650KW(!) EV laadplein, daar zijn ze echter ook door schade en schande wijzer geworden.
Ik had achteraf liever twee kleinere boilers gehad.... maar ja nu staat hij er en moet ie minstens 20 jaar meegaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jerh Waarom plaats je niet er nog een "aton power to heat" element in je buffervat?
Dan heb je toch een extra warmtebron erin zitten?

https://snapshot.raintank...NV2Mk12k6UE4pDEKDFd0V7jpx

Paarse lijn is wat mijn slimme meter ziet
Groene is de "aton power to heat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:14:
@jerh Waarom plaats je niet er nog een "aton power to heat" element in je buffervat?
Dan heb je toch een extra warmtebron erin zitten?

https://snapshot.raintank...NV2Mk12k6UE4pDEKDFd0V7jpx

Paarse lijn is wat mijn slimme meter ziet
Groene is de "aton power to heat"
Ik heb er een van Hellmann inzitten en nog nooit gebruikt, niet nodig gehad. Zolang salderen nog kan, is het wachten op een paar regenachtige dagen voordat ik me daar druk om maak. De w/w warmt het energiezuiniger op en als er veel zon schijnt, laad ik op dit moment (maar makkelijk door thuiswerken) de auto op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jerh Maar je W/W warmtepomp kijkt niet naar je dak of naar buiten of naar je meter...
en wil volle sjas gaan verwarmen naar 55 graden. 8)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2020 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:22:
@jerh Maar je W/W warmtepomp kijkt niet naar je dak of naar buiten of naar je meter...
en wil volle sjas gaan verwarmen naar 55 graden. 8)
Nee, zo werkt hij niet, hij moduleert ook op verwarmen, althans soort van. Hij moet eerst een delta t van 4 halen, dus het duurt even voordat hij op vol vermogen draait. En dan is er een afslag geconfigureerd dat bij het bereiken van 45 graden, hij terugmoduleert. De monteur heeft gekeken naar de delta t over het spiraal en daarna dit ingesteld. Hij moduleert terug naar uiteindelijk 55 procent vermogen. Werkt best fraai.

Maar als ik weer een tijd heb en het regent en de afschaf van saldering is nabij, dan ga ik jouw voorbeeld wel volgens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Laurens__ schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:26:
De temperaturen die ik nu noem gebruik ik als voorbeeld, ben benieuwd naar praktijkervaring van ingestelde temperaturen van anderen.
Ik vind ze nogal hoog. Met VVW, toch? Dan kun je al heel veel met water < 30 graden en ga je (voor dat doel) nooit boven de 40. Rendement van een warmtepomp stort snel in bij hogere temperatuur, dus werk nooit warmer dan nodig.

Gaan die twee warmtepompen nu in cascade, trouwens? Dat wordt me uit je reacties nog niet helemaal duidelijk, maar is voor zover mij bekend wel veruit het gebruikelijkst voor zo' n samenwerking.

Hoe exact zijn de afbeeldingen in je schema bedoeld? Als ik ze goed herken: ik heb hier gister 2x zo'n zoneklep als je rechts hebt staan laten installeren en die kleppen zijn er ook in drieweg versie. In tegenstelling tot de drieweg klep die je in je solar leiding afbeeldt, heeft deze nooit verbruik in stilstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
KappuhH schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:57:
Maar de ZB zal nog liever bijdragen op lage temperatuur.. dus laat die lekker de verwarmingsretour een tikkie bijwarmen in de winter. (Probeer hiermee concreet te maken wat @BarryH en @jerh ook al opmerken.)

Opzet bij ons - schema hier al wel gepost - is in feite een cascade in die periode: retour VVW wordt eerst bijverwarmd door de ZB, dan door de (W/W) WP, dan gaat een deel van dat water naar de CV-haard, voor SWW, enkele radiatoren, en om weer bij te mengen in de VVW.
Ik bedoel dus niet om het rendement/COP van een warmtepomp en zonnecollectoren met elkaar te vergelijken. Maar ben benieuw naar een vergelijking waarin op dezelfde dagen de COP/opbrengst van een warmtepomp en zonnecollector vergeleken worden met hun eigen gemiddelde.
Die laatste toevoeging verwart me nog steeds. Maar stats van hoe apparaten op bepaalde dagen presteren worden her en der in de topics gepost. Mijn installatie is nog te nieuw -> vraag me volgend jaar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Laurens__ schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:53:Bij een zonneboiler zit de subsidie in een combinatie van vier verplichte elementen in één pakket en dus ook op één factuur:
- collector (vlakke plaat, vacuüm buis)
- pompgroep
- buffervat
- sturings computer
De sturing komt bij mij uit heel andere hoek. Leverde geen probleem op bij de subsidieaanvraag; lijkt simpelweg niet naar gekeken te worden.

@KappuhH Kan met niet voorstellen dat op één factuur een harde eis is. Het moet onder één verantwoordelijke professional als systeem geïnstalleerd zijn. Los van elkaar gekocht verkleint je kan dat je bij een standaard meldcode kunt aansluiten, dus is de aanvraag wat meer werk. Maar het ligt er vooral aan wat je verkoper / installateur voor je wil doen. In mijn geval bestond de factuur in feite uit "systeem conform meldcode XXX", zonder al te veel detail. Installateur vond het prima dat zo op te schrijven, al was het dus niet volledig van zijn hand, en aanvraag is dan appeltje-eitje.

Dus, voor mijn gevoel: shop je 't overal bij elkaar in 10 stukjes, dan heb je zeker werk aan die aanvraag. Zit er een primaire leverancier / installateur tussen die wel snapt wat je wilt, dan krijg je het wel makkelijk aanvraagbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Kwestie van goed dimensioneren.
Je wil niet weten hoeveel mensen daarnaast nog met IR panelen en elektrische kacheltjes in de weer zijn.
Dat dus.. tuurlijk kan het gewoon goed, maar ondertussen willen we inderdaad liever niet weten hoeveel mensen nu zo'n hartje winter ineens kW's slurpende setup krijgen aangemeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 16:02
@Gwaihir dat heeft enerzijds te maken met een nog steeds achter lopende installatiebranche, hele bijzondere adviezen komen er uit voort, tuurlijk zitten er goeie tussen, maar daar betaal je ook behoorlijk fors voor. Wil je goed beslagen ten ijs komen om een offerte te beoordelen, dan ben je al snel verplicht om uren op fora als deze info in te winnen.

Anderzijds zijn de meeste consumenten ook nog in de modus van “voor 1000-1500 euro heb een cv ketel die verwarmt, verder geen poespas”. Een warmtepomp met de nodige inregeling finetuning, kost gewoon meer tijd/moeite/geld, wat nog niet gemeengoed is.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
KappuhH schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:31:
@Laurens__ dan is mijn situatie vergelijkbaar met die van jou. Aangezien ik toch al een boiler moet kan ik net zo goed voor dat beetje extra zonnecollectoren er bij kopen. Weet je toevallig of die 4 onderdelen op 1 factuur moeten staan of dat ik die ook los van elkaar kan kopen en alsnog subsidie krijgen?
Nee weet ik niet, is voor zover ik heb begrepen wel nodig om een meldcode te kunnen gebruiken. Anders krijg je wat @Gwaihir schrijft. Je kan altijd een systeem voorleggen zonder meldcode, maar met meldcode is het gegarandeerd goedgekeurd.
Gwaihir schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:12:
Ik vind ze nogal hoog. Met VVW, toch? Dan kun je al heel veel met water < 30 graden en ga je (voor dat doel) nooit boven de 40. Rendement van een warmtepomp stort snel in bij hogere temperatuur, dus werk nooit warmer dan nodig.
Dank voor de tip, ik heb zoals je merkt nog geen hands on ervaring met LTV. Ik zal de temperaturen omlaag bijschroeven. Ik twijfel nog voor een deel van het pand over plafondverwarming (want houten vloeren beneden met daaronder steenwol, dan is een droogbouw systeem vrij duur en de plafonds moeten toch helemaal overnieuw). En voor het te verhuren deel misschien van die JAGA LTV convectoren, want dat is dan weer wat voordeliger dan plafondsysteem.
[...]
Gaan die twee warmtepompen nu in cascade, trouwens? Dat wordt me uit je reacties nog niet helemaal duidelijk, maar is voor zover mij bekend wel veruit het gebruikelijkst voor zo' n samenwerking.
Ja, dat was wel mijn plan
Hoe exact zijn de afbeeldingen in je schema bedoeld? Als ik ze goed herken: ik heb hier gister 2x zo'n zoneklep als je rechts hebt staan laten installeren en die kleppen zijn er ook in drieweg versie. In tegenstelling tot de drieweg klep die je in je solar leiding afbeeldt, heeft deze nooit verbruik in stilstand.
Ik heb ze bedoeld als aan/uit klep. Maar ik zie nu ook dat ze wat meer slimmigheid vragen om aan te sluiten. Ze hebben permanent stroom nodig en daarnaast een schakelsignaal (signaal aan= open, signaal uit = dicht). Dat kan ik niet alleen met een Plug van Plugwise regelen, dat vraagt nog wat meer electronica.

Mijn bedoeling is om het zo te laten werken: De thermostaat vraagt om warmte en centraal wordt dan de klep open gezet waardoor het water gaat stromen naar de zone waar de thermostaat om warmte vraagt. Dan is het een aan/uit systeem, maar dat kan volgens mij prima. Het wordt toch een relatief traag systeem. Het buffervat blijft dan op temperatuur door de regeling van de warmtepompen zodat er altijd warmte beschikbaar is wanneer er vraag is.
Die hele elektrificering is één grote puzzel waar je de balans moet vinden tussen betaalbaar/toepasbaar/duurzaam. Het gaat alleen wel ontzettend snel met, én meer afnemers(WP en EV’s) én meer opwekkers (windmolens en PV)
Eens, dat wordt het bij mij ook nog wel met drie elektrische kookgroepen etc en een dubbel laadpunt (met load balancing). Ik hoop dat ik er straks mee wegkom om een accu thuis neer te hangen die de pieken opvangt als iedereen tegelijk gaat koken, de wasmachine aanzet en gaat strijken en stofzuigen op 3x25 A... Die accu kan ik namelijk zakelijk aanschaffen en een zwaardere aansluiting zal duur zijn qua aanleg (ons huis staat een beetje raar, ruim 50 meter naar de straat, achter een ander huis) plus het vastrecht is ook niet mals voor een zwaardere aansluiting.

Stiekem hoop ik natuurlijk dat de elektrische seizoensopslag met bijvoorbeeld de zoutaccu's wat gaat worden de komende jaren.

[ Voor 1% gewijzigd door Laurens__ op 29-08-2020 21:45 . Reden: typefout en aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Laurens__ schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:30:
Nee weet ik niet, is voor zover ik heb begrepen wel nodig om een meldcode te kunnen gebruiken. Anders krijg je wat @Gwaihir schrijft. Je kan altijd een systeem voorleggen zonder meldcode, maar met meldcode is het gegarandeerd goedgekeurd.
Voor de duidelijkheid: ik heb wel een meldcode gebruikt. Alleen wordt op de factuur de pomp en de controller niet genoemd. (En zat de controller ook niet in het bedrag op die factuur.) Dat gaf geen enkel probleem.

Of het officieel helemaal juist is weet ik niet precies. Ik meen dat de professional, bijv. door het noemen van die meldcode, aangeeft dat hij zo'n systeem in werking heeft gezet. Dan zal er een pomp en controller moeten zijn. Of een specifieke pomp en controller is vastgelegd in die meldcode betwijfel ik; staat nl. niet op de lijst, dus hoe moet je het dan weten? Al kan een halfbakken pomp natuurlijk wel veel meer stroom vragen..

Afijn, je merkt dat het hele subsidiesysteem in de basis is opgezet voor apparaten als één geheel (zeg een warmtepomp), niet voor de eindeloze set combinaties die je met de zonneboiler-delen kunt maken. Kan me dan ook voorstellen dat een licht pragmatisch gebruik niet ongewenst is; alsof ze erop zitten te wachten dat ze telkens de vraag krijgen: "Welke pomp en controller hoort bij deze meldcode?"
Ik heb ze bedoeld als aan/uit klep. Maar ik zie nu ook dat ze wat meer slimmigheid vragen om aan te sluiten. Ze hebben permanent stroom nodig en daarnaast een schakelsignaal (signaal aan= open, signaal uit = dicht). Dat kan ik niet alleen met een Plug van Plugwise regelen, dat vraagt nog wat meer electronica.
Eh.. een stekker en een stopcontact?

Ik bedoelde overigens specifiek op de afgebeelde merk + types te reageren, niet op het werkingsprincipe van de installatie.
Mijn bedoeling is om het zo te laten werken: De thermostaat vraagt om warmte en centraal wordt dan de klep open gezet waardoor het water gaat stromen naar de zone waar de thermostaat om warmte vraagt. Dan is het een aan/uit systeem, maar dat kan volgens mij prima. Het wordt toch een relatief traag systeem.
Hierop kan evt. ook modulatie worden toegepast door ze steeds X minuten open en Y minuten dicht te zetten. Is een vrij normale werkwijze voor zoiets, maar wel opletten met pomp / warmtepomp sturing; deze wil immers wel steeds water kunnen rondpompen als hij aan staat. Maar hoe handig PlugWise met zoiets is, geen idee..

Ik zou ook eens naar Loxone kijken. Dat is het hier geworden omdat het een stuk volwassener en flexibeler aanvoelde dan o.a. Plugwise.
Stiekem hoop ik natuurlijk dat de elektrische seizoensopslag met bijvoorbeeld de zoutaccu's wat gaat worden de komende jaren.
Interessant! Zoutaccu's (in ontwikkeling) ken ik alleen voor warmteopslag, niet voor elektriciteit. Google heeft het over een zoutwater accu ( https://www.technischweekblad.nl/nieuws/accu-op-zout-water ) bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:14

_Apache_

For life.

Voor het eerst sinds we de zonneboiler hebben (en het een relatief warm is) heb ik de controller in 'vakantie' stand gezet. Er is komende tijd geen verbruik want we ziin niet thuis. Maar best warm weer.

Het lijkt erop dat als de zon weg is (delta T 30gr C negatief) dan slaat de pomp weer aan en probeert ie zn warmte via de collectoren weer kwijt te raken.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Dat klinkt zoals het moet werken :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:06
Ik heb (al een aardige tijd geleden) een huis gekocht inclusief een defecte zonneboiler (precieze defect onbekend, afgesproken zo te laten bij koop). Inmiddels heb ik er een installateur naar laten kijken en de schade lijkt mee te vallen: na wat kleine ingrepen en opnieuw vullen blijkt de installatie niet lek, de apparatuur werkend en zouden we binnenkort weer up en running moeten zijn (moet eerst nog ontlucht, installateur had te weinig glycol bij zich om het helemaal goed te krijgen, pompt nu niet rond).

Het blijkt wel een nogal forse (3 collectoren, manshoog vat) installatie met de nodige complexiteit, waarvan de installateur ook niet overal het nut/de werking van begrijpt:
  1. Naast tapwater ook CV
  2. Twee compartimenten in vat: controller toont op display in ieder geval 2 vaten met elk een eigen temperatuur
  3. Een magisch kastje met een temperatuurdisplay en 2 schakelaars (met 1/0 erbij, dus duidelijk aan of uit) in de woonkamer, display lijkt temperatuur in vat te tonen
  4. Een thermostaat in de technische ruimte die als invoer een temperatuursensor uit het vat heeft en als uitvoer met de (gas) combi-ketel verbonden lijkt. Het is een simpel ding met een draaiknop die op 50 graden staat.
  5. Een elektrisch verwarmingselement in het vat (vermoedelijk in/uit te schakelen met knoppen in de woonkamer)
Wat zou het nut zijn van de optie tot elektrisch verwarmen van het vat? Is verwarmen met gas in de combiketel niet veel efficiënter? En wat zou de rol zijn van de thermostaat die temperatuur in het vat meet en de combiketel aanstuurt?

Originele installateur is overigens failliet en contact met verkoper huis nogal stroef, dus het is even zelf puzzelen op hoe het nou werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@ThomasClay Gefeliciteerd! Dat is een mooie installatie.

ad 1: Dit is een hele waardevolle toevoeging. Vooral als je de CV insteld om met een lage aanvoertemperatuur te verwarmen dan kan in voor en najaar de zonneboiler een flinke bijdrage leveren
ad 4: kan de schakeling zijn die ervoor zorgt dat als de zonneboiler onder de 50 graden zit, de CV bijspringt zodra je warm water tapt (cv die dat dan naar 60 graden verwarmt)
ad 5. kan je gebruiken voor een "legionellarun" of om bij PV overschot te voorkomen dat je gas verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
BarryH schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:41:
ad 4: kan de schakeling zijn die ervoor zorgt dat als de zonneboiler onder de 50 graden zit, de CV bijspringt zodra je warm water tapt (cv die dat dan naar 60 graden verwarmt)
Is daar nog een extra schakeling voor nodig? Ik zou (als ontzettende leek) verwachten dat de ketel onwetend is over het hele bestaan van de zonneboiler en gewoon wat warmer water krijgt op zijn wateraanvoer. Dat water gaat hij vervolgens (indien nodig) verder opwarmen tot de gewenste tapwatertemperatuur (hier inderdaad ingesteld op 60 graden zag ik). Bij een eenvoudiger setup zonder zonneboiler is hier toch ook geen extra signaal naar de combiketel voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@ThomasClay Het hangt van de ketel af, maar deze schakeling voorkomt dat de cv ketel het water onnodig gaat verwarmen.

Als je wat googled op je type ketel en dan de installatie handleiding kom je er wel meer over te weten.
Maar: zoals het nu is ingericht klinkt het als een goede setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-02-2022
mkleinman schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:25:
[...]

Je kan de installatie erg lastig uitbreiden. Ik weet niet wat de meerprijs is maar als je twijfelt tussen beide opties zou ik gaan voor 800l met 80 heatpipes en meteen de voorziening treffen dat je d.m.v. een klep (al dan niet hand bediend ) ook je huis er mee kan verwarmen.

Mocht je interesse hebben; Ik heb een 300l vat met 48 vacuumbuizen en heb op een creatieve manier mijn boilervat ontsloten voor mijn CV systeem. Mijn boiler is een radiator die met behulp van een klep en sensor open of dicht gaat.

Ik verwarm dus de retour met mijn boilervat als die warm genoeg is. Zo trek ik nog aanzienlijk wat warmte uit mijn boilervat voor CV ondersteuning.
Toch nog even een update. Het gaat inderdaad het 800L vat worden, met 80 heatpipes. En nu maar hopen dat het vat het huis niet te veel opwarmt in de zomer... :X Opzich staat het in de technische ruimte, waarvan de wanden en het plafond geïsoleerd zijn, dus misschien valt het mee.

Ik ben erg benieuwd wat dit systeem in de wintermaanden gaat doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-06 10:11
@woeta Wordt het één vat van 800L?

Waarom niet ±200L en 600L?
Een prio en een opslag buffer?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Helhond schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:50:
@woeta Wordt het één vat van 800L?

Waarom niet ±200L en 600L?
Een prio en een opslag buffer?
Ja 1 vat van 800L. Deze heeft echter wel 2 afzonderlijke solar spiralen, de standaard spiraal onderin, maar ook een prio-spiraal (bij gebrek aan een beter woord), die op ongeveer 25% vanaf boven zit. De controller zal dan:
- de bovenste 25% van het vat naar de 65 graden proberen te brengen
- dan schakelen naar de onderste spiraal, daar 65 graden (ofzoiets) maken
- schakelen naar de bovenste en de boel naar 85 graden brengen
- dan schakelen naar de onderste spiraal

Dit klinkt erg als de opstelling met 2 vaten, maar dan in 1 vat zeg maar. De vloerverwarmingsretour gaat door een soort van stratificatieplaat, die als het goed is de gelaagdheid niet te veel verstoort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@woeta Ik heb zelf geen ervaring met zulke buffer vaten.
In grotere vaten is wel beter gelaagdheid mogelijk, maar of dit ook zo goed met opwekking werk durf ik niet te zeggen. Al is 25% van 800L nog steeds 200L en zal er wel enige vermening op treden.

Persoonlijk blijf ik van mening dat 2 buffers een betere oplossing is, en waarschijnlijk ook goedkoper, want een dergelijk vat lijkt mij duurder.

Maar ik laat mij graag het tegendeel bewijzen.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
woeta schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:37:
[...]
Dit klinkt erg als de opstelling met 2 vaten, maar dan in 1 vat zeg maar. De vloerverwarmingsretour gaat door een soort van stratificatieplaat, die als het goed is de gelaagdheid niet te veel verstoort..
En dat is als geheel beter goed te isoleren en kan - als je kijkt naar wat het productietechnisch betekent - een stuk goedkoper zijn dan twee vaten.
Helhond schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:15:
Persoonlijk blijf ik van mening dat 2 buffers een betere oplossing is, en waarschijnlijk ook goedkoper, want een dergelijk vat lijkt mij duurder.
Duurder dan een standaard vat. Maar zoveel duurder dat een tweede vat goedkoper is? Misschien.. want 'lekker standaard' is nogal eens voordeliger verkrijgbaar dan 'speciaal'..

Maar waarom beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Gwaihir schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:30:
[...]

Duurder dan een standaard vat. Maar zoveel duurder dat een tweede vat goedkoper is? Misschien.. want 'lekker standaard' is nogal eens voordeliger verkrijgbaar dan 'speciaal'..

Maar waarom beter?
Interessante vraag wel, waar ik zelf helaas het antwoord niet op weet aangezien het geheel via een installateur gaat.

Wat betreft isolatie, dit vat heeft (met 10cm isolatie rondom) een warmteverlies van ongeveer 110 Watt, oftewel 2,44 kWh per 24 uur. Net niet genoeg voor energielabel C..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Gwaihir schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:30:
[...]

En dat is als geheel beter goed te isoleren en kan - als je kijkt naar wat het productietechnisch betekent - een stuk goedkoper zijn dan twee vaten.

[...]

Maar waarom beter?
Persoonlijk vind ik een twee vatten systeem met een prio boiler beter werken. (Het levert je sneller een hogere temperatuur waardoor je langer door kunt zonder naverwarming).
Los daarvan heb ik per vat nog 3 en 2 spiralen er in zitten. (Waarvan dus 2 gebruikt worden voor glycol)
Je bent dus ook gelijk een stuk flexibeler.

Ik zeg niet dat het beter is, maar dat ik het beter vind.

De discussies van 1 groot van ten opzichte van 1 klein prio met een groter vat zijn al meerdere maals besproken.

[ Voor 5% gewijzigd door Helhond op 21-09-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Helhond schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:56:
[...]

Persoonlijk vind ik een twee vatten systeem met een prio boiler beter werken. (Het levert je sneller een hogere temperatuur waardoor je langer door kunt zonder naverwarming).
Los daarvan heb ik per vat nog 3 en 2 spiralen er in zitten. (Waarvan dus 2 gebruikt worden voor glycol)
Je bent dus ook gelijk een stuk flexibeler.
Die flexibiliteit is zeker mooi om te hebben. Dan zou je evt. zelfs nog je CV door een spiraal kunnen laten lopen toch? Om zo de gelaagdheid meer te bewaren (met als nadeel wel een hogere delta T benodigd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Ik heb bewust beide buffers gevuld met CV water.

Het buffervat (#1) met 3 spiralen heeft een extra grote hygiene spiraal, hierdoor heen wordt SWW verwarmd.
De tweede spiraal in buffer (#2) heb ik in serie gezet met de hygiene spiraal zodat deze eerst het water voorverwarmd. Hierdoor koelt #1 minder hard af en blijft er deze dus langer warm.

Ik heb nu nog een extra spiraal (boven in) beschikbaar in buffer #1, ik wilde deze eerst gaan gebruiken voor de warmtepomp om zo gelaagdheid te creeren, ik heb dat idee over de kop gegooid en besloten de warmtepomp direct op het CV circuit aan te sluiten en dus ook over de buffers te laten lopen.

Evt. dat ik de beschikbare spiraal nog ga toepassen voor een Ventilatie WTW.

Persoonlijk ben ik ook voorstander van CV water in buffers, je hoeft dan geen grote hoeveelheden SWW warmte houden op >45°C, dit met stilstand verliezen van dien.
Ook zit je niet met de verplichtet met legionella preventie runs, wat ook weer energie verliezen tot gevolg heeft.

Naverwarming doe ik nu met een doorstroomverwarmer.

Heb mijn schema geupdated:
(sindskort hebben we nu ook daadwerkelijk de doorstroomverwarmer en de warmtepomp staan.)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RNWS13J/Zonnecollector-pptx.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Helhond schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:52:
Ik heb bewust beide buffers gevuld met CV water.

Persoonlijk ben ik ook voorstander van CV water in buffers, je hoeft dan geen grote hoeveelheden SWW warmte houden op >45°C, dit met stilstand verliezen van dien.
Ook zit je niet met de verplichtet met legionella preventie runs, wat ook weer energie verliezen tot gevolg heeft.

Naverwarming doe ik nu met een doorstroomverwarmer.
Ja helemaal eens wat betreft CV water in buffers. Ik bedoelde ook eigenlijk de warmtepomp over de spiraal, maar wist dat zelf even niet meer ;)

Hoe bevalt de Wijas, en op hoeveel kW en temperatuur heb je hem ingesteld? Wij krijgen de Clage, dus ben erg benieuwd of een dergelijk apparaat genoeg water warm genoeg krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
De Wijas bevalt eigenlijk prima, echt testen hebben we nog niet kunnen doen.

Buffervatten heb ik deels leeg laten lopen voor aanpassingen in het systeem, dus toen hebben we even kunnen voorproeven van de Wijas. Hij staat nu ingesteld op 43°C en dat bevalt nog prima, (lager vond ik prima, maar dan begint de WAF toch te klagen dat ze niet heet genoeg kan douchen). Ingesteld vermogen is 11 kW, buffer was toen rond de 30°C en dat zal ook zo rond die temperatuur blijven d.m.v. verwarming van de warmtepomp als de ZB niet voldoende kan leveren.
Met het buffer van rond de 30°C verbruikte de doorstroomverwarmer 2 van de 10 indicatie streepjes, dat is ongeveer 2800 watt. De Wijas kan in 10 stappen zijn elementen inschakelen.

Wij merken eerlijk gezegd geen verschil in flow, maar kan me voorstellen als je ingaande water vanaf 10°C moet verwarmd worden en je geen D-WTW hebt dat je dan krap kan komen te zitten met 11 kW en je ook nog een stortdouche wilt voeden. Niet dat wij nu een kleine douche hebben, onze douchekop is 40x40 cm, maar verbruikt slechts 8 L/min. :+

Afgelopen weken heeft ie alleen maar "uit" gestaan omdat de aanvoer temperatuur vanuit de buffers boven de 43 graden was, buffer #1 stond gister zelfs weer even op 80 graden.

Halverwege deze week slaat het weer om, en denk dat na een paar dagen de buffers het wel voor gezien houden en de doorstroomverwarmer dan weer mag gaan bijverwarmen.

[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 21-09-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Dat klinkt niet verkeerd zeg. Die 2800 watt valt erg mee! Zelf hoop ik dat de top van de buffer bij mij ook in de winter ten minste tussen de 20 en 30 graden zal blijven dmv de heatpipes. Opzich zijn het 80 heatpipes, op de bovenste 200 liter (ongeveer), dus zou toch moeten lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
woeta schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:41:
[...]
Wat betreft isolatie, dit vat heeft (met 10cm isolatie rondom) een warmteverlies van ongeveer 110 Watt, oftewel 2,44 kWh per 24 uur. Net niet genoeg voor energielabel C..
Dat vind ik best wel slecht. Is illegaal slecht, meen ik zelfs..

Met label A en B zijn ze prima verkrijgbaar tegen concurrerend prijzen. En voor zover mij bekend is ook nog voor vaten in deze maat label C de minimum eis om nog toegelaten te zijn voor verkoop in de EU (pas bij hele grote vaten vervalt deze verplichting).

@Helhond Ben het zonder meer eens met het voordeel van twee losse vaten, qua indeling en aansturing. Maar op een gegeven moment is een fysiek doormidden gedeeld vat dat m.i. ook: hij had het over van die scheidingsplaten in het vat. Het enige wat dan nog 'mist' is isolatie tussen beide helften / vaten. Is die nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Gwaihir schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:19:
[...]

Dat vind ik best wel slecht. Is illegaal slecht, meen ik zelfs..

Met label A en B zijn ze prima verkrijgbaar tegen concurrerend prijzen. En voor zover mij bekend is ook nog voor vaten in deze maat label C de minimum eis om nog toegelaten te zijn voor verkoop in de EU (pas bij hele grote vaten vervalt deze verplichting).
Hmm zou 800L al uitgezonderd zijn? Deze vaten komen uit Oostenrijk, dus je zou denken dat het wel aan de regelgeving voldoet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Bij ons komt een 300 liter boiler in de kelder te staan en we hebben een huis met 3 woonlagen. De boiler staat dus best ver van het boilervat. Nu vraag ik me af waar ik het beste de pompgroep/controler kan plaatsen. Is dat op de 2e verdieping of in de kelder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Helhond schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:15:
@woeta Ik heb zelf geen ervaring met zulke buffer vaten.
In grotere vaten is wel beter gelaagdheid mogelijk, maar of dit ook zo goed met opwekking werk durf ik niet te zeggen. Al is 25% van 800L nog steeds 200L en zal er wel enige vermening op treden.

Maar ik laat mij graag het tegendeel bewijzen.
Ik heb 800 liter staan, maar een vv met 300l inhoud van circa 20-22 graden er door heen laten gaan, zorgt er voor dat de gelaagdheid snel weg is. Ik heb er in het verleden wel eens wat over geschreven en over gediscussieerd. Ik had achteraf liever 2 boilers gehad, dan had het kleinere vat in de winter waarschijnlijk een grotere bijdrage aan sww kunnen leveren.
woeta schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:59:
[...]

Ja helemaal eens wat betreft CV water in buffers. Ik bedoelde ook eigenlijk de warmtepomp over de spiraal, maar wist dat zelf even niet meer ;)

Hoe bevalt de Wijas, en op hoeveel kW en temperatuur heb je hem ingesteld? Wij krijgen de Clage, dus ben erg benieuwd of een dergelijk apparaat genoeg water warm genoeg krijgt...
Ik heb een Wijas, prima ding. Slaat af bij 75 graden, dan gaat hij fysiek uit, zit een fysieke thermische beveiliging op. Ik heb hem op 50 graden staan, de mengkraan van de douche vindt een lagere temperatuur niet echt fijn. Het verbruikt varieert bij mij tussen de 2 en 11 kW. Die 11 kW haal ik als het bad gevuld wordt, dan geen voordeel van DWTW en behoefte aan 300 liter warm water, dan gaat het hard.

In de winter meestal iets van 5 a 6 KW.
woeta schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:14:
Dat klinkt niet verkeerd zeg. Die 2800 watt valt erg mee! Zelf hoop ik dat de top van de buffer bij mij ook in de winter ten minste tussen de 20 en 30 graden zal blijven dmv de heatpipes. Opzich zijn het 80 heatpipes, op de bovenste 200 liter (ongeveer), dus zou toch moeten lukken!
Ik heb een gegeven moment de boiler wel onder de 20 graden zien zakken, beetje raar weer, weinig zon, niet heel erg koud, dus een wp die niet aanslaat. Dat is het nadeel van een goed geisoleerd huis, soms weinig warmtebehoefte en dan koelt het vat langzaam maar zeker af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
KappuhH schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:37:
Bij ons komt een 300 liter boiler in de kelder te staan en we hebben een huis met 3 woonlagen. De boiler staat dus best ver van het boilervat. Nu vraag ik me af waar ik het beste de pompgroep/controler kan plaatsen. Is dat op de 2e verdieping of in de kelder?
Als het geen leegloop is, kan je in principe kiezen, de druk aan de perszijde duwt het water naar de zuigzijde van de pomp.
Maar waarom zou je de pomp niet bij het vat steken? Netjes bij elkaar, eventueel geluid in kelder waar niemand er last van heeft, geen lucht bij de pomp in opstartfase en als er ooit een lek zou zijn kan je pomp niet drooglopen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
woeta schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:13:
Hmm zou 800L al uitgezonderd zijn? Deze vaten komen uit Oostenrijk, dus je zou denken dat het wel aan de regelgeving voldoet..
Kon het gister zo snel niet terugvinden. Meen dat het in twee slagen is gegaan: 1) label verplichting t/m 500l (medio 2015). 2) Label verplichting en minimale prestatie-eis t/m.. ik dacht 1500l (medio 2018 of vroeg 2019). (Toen verdween o.a. de tank die je buiten in graaft van de markt: haalde label C niet. Nog geen verbeterde gezien sindsdien. Best jammer.)

Anyway, dat is het probleem van importeur en verkoper. Voor jou is de vraag: wil je iets wat zo duidelijk op de stand der techniek achter loopt?

Hoop dat je in elk geval niet het merk "Oostenrijk" (Austria Email) bedoelt. Werd mij ook aangeraden afgelopen herfst. Las toen niet alleen over slechte isolatie, maar ook dat ze de hygiënespiralen ineens uit staal zouden zijn gaan maken omdat ze het RVS-op-staal lassen onvoldoende beheersten. Eh.. wat?

[ Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 22-09-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Gwaihir schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:18:
[...]

Hoop dat je in elk geval niet het merk "Oostenrijk" (Austria Email) bedoelt. Werd mij ook aangeraden afgelopen herfst. Las toen niet alleen over slechte isolatie, maar ook dat ze de hygiënespiralen ineens uit staal zouden zijn gaan maken omdat ze het RVS-op-staal lassen onvoldoende beheersten. Eh.. wat?
Haha ja dat is het merk inderdaad. Wat betreft de hygiënespiraal, voor zover ik kan zien is deze wel gewoon RVS...

En de isolatie schijnt wel verbeterd te zijn de laatste tijd, maar ik zou er altijd nog een pak omheen kunnen wikkelen natuurlijk. De buffer staat in ieder geval ook in een geïsoleerde kast. Achterlopen qua techniek ben ik dus deels met je eens, namelijk de isolatie. Dat vind ik ook jammer. Verder vind ik de 2 aparte solar spiralen wel erg aantrekkelijk, vooral voor het hebben van sneller sww in de winter.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:16

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

KappuhH schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:37:
Zoals @naftebakje aangeeft scheelt het niet veel. In de kelder heb je wel het voordeel dat de druk hoger is en je dus minder snel last hebt van cavitatie in de pomp bij hoge temperaturen. Je kan de systeemdruk dan ook lager houden.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
woeta schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:43:
[...]
Verder vind ik de 2 aparte solar spiralen wel erg aantrekkelijk, vooral voor het hebben van sneller sww in de winter.
Zo'n tweede spiraal is niet bijzonder. Dat zijn nog steeds standaard voorraad vaten bij zo'n beetje elke fabrikant. Inbouwen van die scheidingsplaten kunnen de meesten ook wel. Dat is ook niet uniek, maar het zal waarschijnlijk wel tot behoorlijke levertijd leiden = ze maken jouw vat op bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Gwaihir schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:29:
[...]

Zo'n tweede spiraal is niet bijzonder. Dat zijn nog steeds standaard voorraad vaten bij zo'n beetje elke fabrikant. Inbouwen van die scheidingsplaten kunnen de meesten ook wel. Dat is ook niet uniek, maar het zal waarschijnlijk wel tot behoorlijke levertijd leiden = ze maken jouw vat op bestelling.
Ja en ik ben bang dat ik inmiddels wel al hieraan vast zit.. :) Maar ik vind het niet erg, ik ga het meemaken, desnoods als het warmteverlies echt te erg is flink klagen, en kijken of ze nog een extra pak isolatie kunnen opsturen ;)

Het is overigens geen scheidingsplaat, maar een geperforeerde plaat die verticaal in het vat zit. De retour vvw loopt daarlangs, en afhankelijk van de temperatuur zou deze op een verschillende plek dan instromen. Dit heeft met de dichtheid van het water te maken bij verschillende temperaturen. Ik ben erg benieuwd of dit in de praktijk ook werkt, want dan zorgt het wel voor significant minder verstoring van de gelaagdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
woeta schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:46:
[...]
Het is overigens geen scheidingsplaat, maar een geperforeerde plaat die verticaal in het vat zit. De retour vvw loopt daarlangs, en afhankelijk van de temperatuur zou deze op een verschillende plek dan instromen. Dit heeft met de dichtheid van het water te maken bij verschillende temperaturen. Ik ben erg benieuwd of dit in de praktijk ook werkt, want dan zorgt het wel voor significant minder verstoring van de gelaagdheid.
Die zijn wat zeldzamer. Maar een paar fabrikanten mee in de weer gezien, voor aanvoer van warmte.

Hoezo voor retour VVW? Die is toch juist heel constant (laag) van temperatuur?

En dat zorgt dan voor aanvoer het vat in op een ideale plek, maar voorkomt niet dat je stroming in het (hele) vat krijgt. Je hebt immers ook ergens je aanvoer naar de VVW toe en lijkt niets te doen wat daar menging met het hetere water erboven tegen gaat.

Ik dacht dat je zo'n horizontale plaat bedoelde die het vat in feite in tweeën deelt. Niet 100% afgesloten, maar wel zodanig dat eigenlijk alleen de bewust veroorzaakte waterstromen er nog langs gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Hmm ja, dus misschien is het een verkooppraatje.. Het buffervat zal trouwens wel alleen met de vvw meedraaien als het een bepaalde (meer dan 35 graden ofzo) temperatuur heeft, en zal dan de retour vvw dus een beetje opkrikken in temperatuur voordat het naar de monoblock warmtepomp gaat. Die daardoor weer minder hard hoeft te werken, of met wat mazzel zelfs alleen hoeft te pompen, en de compressor uit kan laten.

Maar ik zal er zeker over rapporteren hier tegen de tijd dat het systeem werkt! Op dit moment moet de bouw van het huis nog beginnen.. :) (wel houtskeletbouw dus lekker snel)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:53

Crazy-

Best life ever

Gisteren en vandaag de laatste hand gelegd aan de “gasloos” voortgang

Gasketel verwijderd, 80 liter daalderop duo & zonneboiler aangesloten.

Wil nog een shelly schakelaar aanschaffen om via domoticz & temperatuur sensor van de 400 hygiënevat de schakeling te maken dat de e-boiler niet aan gaat boven de 55 graden vat temperatuur (midden) door onderbreken van de spanning

Al met al: (bijna) gasloos! (Inductie nog laatste traject...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnvFer5oD9SB5C2MpcmDR4mpKNo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzOuQ5CFhS7esUivenkbOrcZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tL87yi83wO6OiooUk6jO1ddVwjQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNvVmuWYD9EKW1MlFohlTqoK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItRFZTXyGWgiwV_8ADNCKPzVjIg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4iGDPQTDGQEFZ2Eb1AgN8IU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCoSCmVJFgdanBXekC2FHX1XJuo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zKki7yUosRQLsysXCQtYnZI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lty_qcVvzx7GSlC0C4uTSSiHsmY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuMKfDn0qKymHOF9BxGz67dk.jpg?f=fotoalbum_tile

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond
@Crazy- Bekende beelden, ik zal ook even wat foto's plaatsen.

Sinds april eigenlijk geen gas meer gebruikt vanwege de zonneboiler. Maar eind augustus is hier ook de CV ketel er ook uitgesloopt en vervangen door een doorstroomverwarmer. Begin september is ook de WP geleverd en die staat inmiddels ook alweer een paar week.

Sorry voor de lelijke foto's, hij wil ze anders automatisch draaien:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9Y424kZ/IMG-20200829-092948.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/c1Z4XQw/IMG-20200830-103104-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DR6L9kL/IMG-20200916-193344.jpg

Dit maakt eigenlijk ook dat ons gasloze project afgerond is.
Komende winter zal er nog heel wat getweakt worden met het inregelen van het gehele systeem.
Mengkraan voor de wasmachine lag al meer dan een jaar in de kast maar is gelijk met de doorstroomverwarmer aangesloten die niet via de doorstromer wordt gevoed, maar wel voorverwarmd warm water krijg vanaf de ZB. (Gister toevallig zolang de warmwater voorraad strekt nog weer een "gratis" wasje gedraaid op 60°C)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RNWS13J/Zonnecollector-pptx.png

[ Voor 42% gewijzigd door Helhond op 25-09-2020 12:22 ]

• Dapdodo
Helhond schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:44:
@Crazy-
Dit maakt eigenlijk ook dat ons gasloze project afgerond is.
Komende winter zal er nog heel wat getweakt worden met het inregelen van het gehele systeem.
Mengkraan voor de wasmachine lag al meer dan een jaar in de kast maar is gelijk met de doorstroomverwarmer aangesloten die niet via de doorstromer wordt gevoed, maar wel voorverwarmd warm water krijg vanaf de ZB. (Gister toevallig zolang de warmwater voorraad strekt nog weer een "gratis" wasje gedraaid op 60°C)

[Afbeelding]
Ik mis toch nog wel een pomp in je CV leiding? Of moet dat de WP dat doen?
Dat WTW naar buffervat met extra coil zet me wel op een idee. Had nu nog een ontwerp klaar staan, met alleen WP voor SWW en CV. Maar dan gaat de ventilatiebox nog warm naar buiten. Vraag me alleen af hoe dan de regeling in elkaar moet zitten. Denk... denk...

Aanv: De WTW box moet dus alleen de binnenlucht gebruiken om water te verwarmen. De hoeveelheid lucht wordt bepaald door CO2 of luchtvochtigheid. En afhankelijk daarvan zo veel en warm mogelijk water maken... Hmm, dat is volgens mij niet zoals ze zijn ingeregeld.

[ Voor 11% gewijzigd door Dapdodo op 26-09-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dapdodo schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:04:
[...]

Ik mis toch nog wel een pomp in je CV leiding? Of moet dat de WP dat doen?
Dat WTW naar buffervat met extra coil zet me wel op een idee. Had nu nog een ontwerp klaar staan, met alleen WP voor SWW en CV. Maar dan gaat de ventilatiebox nog warm naar buiten. Vraag me alleen af hoe dan de regeling in elkaar moet zitten. Denk... denk...

Aanv: De WTW box moet dus alleen de binnenlucht gebruiken om water te verwarmen. De hoeveelheid lucht wordt bepaald door CO2 of luchtvochtigheid. En afhankelijk daarvan zo veel en warm mogelijk water maken... Hmm, dat is volgens mij niet zoals ze zijn ingeregeld.
De pomp van de WP is voldoende voor het CV gedeelte; tenzij je buffervat er tussen gaat plaatsen. Dan dien je weer een losse pomp te hebben.

Zelf moet ik nog steeds mijn pomp (...) op de BG weghalen,... klusje voor volgend jaar. Eerst maar de winter door.

Dankzij het weghalen van de CV ketel nu maar de wasdroger op de uitgang aangesloten naar buiten ;-) minder vocht en hitte op zolder.

Wel sinds de e-boiler en ZB aangesloten, een hogere flow in de docuhe. Dit moet ik nog even afgaan afregelen. Krijg het idee dat er te grote flow warmwater van uit het hygiënevat komt.

De mengkraan (Duco) vanaf hygiënevat naar e-boiler staat “helemaal” open; zover ik weet is dat maximaal warm water. Deze maar eens wat lager zetten

[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 27-09-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Dapdodo Het is zoals @Crazy- al zegt, geen extra pomp nodig, zolang je het systeem maar KISS houdt.
Minste kosten en meeste gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Helhond schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:38:
@Dapdodo Het is zoals @Crazy- al zegt, geen extra pomp nodig, zolang je het systeem maar KISS houdt.
Minste kosten en meeste gemak.
Zit er in die koppelingsleiding dan een eenrichtingsklep? Maar dan is het expansievat niet gekoppeld.
Anders zou het water direct via de koppelingsleiding terugstromen naar buffer 2.
En bij cv verwarmen hoe staan dan afsluiter 1 en 2.

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 27-09-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Er zit geen klep in, heb ik eigenlijk niet nodig.

Huidige stand:
Aanvoer #1 staat dicht
Aanvoer #2 staat open

Water komt aan via #2 en loopt via de "koppelingsleiding" naar buffer 1 en gaat daar er weer er uit via het mengventiel.

Ik kan er voor kiezen om #1 te openen en #2 dicht te gooien, dan wordt #2 eigenlijk gebypassed. Er zal ook geen stroming door de koppelingsleiding zijn want er is geen flow die kant op. Er zal misschien een kleine opwarming via de koppelingsleiding mogelijk zijn, maar dat is met aanvoer ±30 graden verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Helhond schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:32:
Er zit geen klep in, heb ik eigenlijk niet nodig.

Huidige stand:
Aanvoer #1 staat dicht
Aanvoer #2 staat open

Water komt aan via #2 en loopt via de "koppelingsleiding" naar buffer 1 en gaat daar er weer er uit via het mengventiel.
Ik voel me nu superdom, maar het lukt me niet het te snappen.
Van warmtepomp naar #1 WP IN je wilt dan via mengventiel CV UIT naar badkamervloerverwarming en dan via #2 cv in terug naar de warmtepomp Wp uit?
Maar waarom gaat die stroming dan niet via de koppelleiding #2, die weerstand is toch vele minder.
En daardoor is er nauwelijks drukverschil of je badkamer vloerverwarming en dus geen stroming.

In de lus die je beschrijft zit geen pomp hoe gaat dan iets stromen?

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 27-09-2020 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond
@Dapdodo Ah ik zie dat het flow schema nog niet helemaal klopt.
Excuus, het ligt dus niet aan jou.

Zal proberen deze morgen nog te updaten, ik weet het schema is complex maar ook weer eigenlijk heel simpel.

EDIT:

Ter verduidelijking:

Leidingwerk rondom zonneboiler:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GTFsbB8/Zonnecollector-pptx-1.png

Centrale verwarming leidingwerk:
Als het koud en grauw is verwarmd de warmtepomp de buffers (30°C) om zo het vermogen benodigd door de doorstroomverwarmer te beperken. Als in de winter er warmte door de zonneboiler wordt gegenereerd gaat dit retour langs de warmtepomp en deze zal a.d.v. terugmoduleren en zal de warmte als nog transporteren met zijn waterpomp, zo ondersteund de ZB de WP.

In principe staat afsluiter #1 altijd dicht.
De flow vanaf de WP loopt dan als volgt:
WP -> Flow begrenzer -> Buffer #2 -> Buffer #1 -> Mengkraan -> Retour WP

Om geen bypass met hoge flow over de buffers te krijgen heb ik daar een flow begrenzer in geplaatst instelbaar van 2-12 L/min.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/n1p5R0f/Zonnecollector-pptx-2.png

[ Voor 72% gewijzigd door Helhond op 28-09-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
ThomasClay schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:30:
Ik heb (al een aardige tijd geleden) een huis gekocht inclusief een defecte zonneboiler [...]
Het blijkt wel een nogal forse (3 collectoren, manshoog vat) installatie met de nodige complexiteit, waarvan de installateur ook niet overal het nut/de werking van begrijpt:
  1. Naast tapwater ook CV
  2. Twee compartimenten in vat: controller toont op display in ieder geval 2 vaten met elk een eigen temperatuur
  3. Een magisch kastje met een temperatuurdisplay en 2 schakelaars (met 1/0 erbij, dus duidelijk aan of uit) in de woonkamer, display lijkt temperatuur in vat te tonen
  4. Een thermostaat in de technische ruimte die als invoer een temperatuursensor uit het vat heeft en als uitvoer met de (gas) combi-ketel verbonden lijkt. Het is een simpel ding met een draaiknop die op 50 graden staat.
  5. Een elektrisch verwarmingselement in het vat (vermoedelijk in/uit te schakelen met knoppen in de woonkamer)
Er is inmiddels een tweede monteur langs geweest die bovenstaande puzzel even helemaal keurig heeft uitgewerkt _/-\o_ . Het blijkt zo te zijn dat onze cv werkt door de combiketel puur het vat te laten (bij)verwarmen (idealiter doet de zon dat natuurlijk, maar het zonneboiler gedeelte is momenteel nog buiten werking), waarna vloerverwarming en radiatoren (volgens mij geschikt voor lage temperatuur) warmte uit het vat gebruiken om de ruimtes te verwarmen. De combiketel verwarmt dus uitsluitend het vat, en het vat is vervolgens de warmtebron voor de vloerverwarming en radiatoren.

Het "display" op het magische kastje blijkt eigenlijk een thermostaat waarmee de doeltemperatuur van het vat in is te stellen. Stond ingesteld op 50 graden.

Nou vraag ik mij het volgende af:
  • Is dit een beetje gebruikelijke manier om cv via een zonneboiler te doen? Volgens de installateur is het vat (en de ruimte waar het in staat) wel dusdanig goed geïsoleerd dat het verlies uit het vat gering is.
  • Wat zou een goede doeltemperatuur voor het vat zijn als de cv straks weer regelmatig aan staat? (We hebben zonder het te weten blijkbaar de hele zomer onnodig het vat tot 50 graden gestookt :F )
  • De combiketel staat momenteel ingesteld om cv water van 80 graden te maken. Dat water gaat vervolgens dus direct het vat in om dat op te warmen. Is 80 graden dan de beste keuze? Of zou lager efficiënter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@ThomasClay Het klink allemaal niet optimaal efficient..

Dit is een gebruikelijke manier, zou ik zeggen, niet de enige. Mijn installatie werkt ook zo: warmteproducenten verwarmen de buffer(s), gebruikers halen het daaruit. De andere manier is dat je CV in de lead blijft qua verwarming van het huis en 'slechts' de retour door het vat gaat. Voordeel daarvan is, als je toch al zwaar op die CV leunt, dat een beetje efficiënt werken zo'n beetje standaard inbegrepen is (al kun je ook dat met verkeerde instellingen mislopen).

Is je hele installatie LTV, dan lijkt me dat je nooit meer dan 40 graden wilt. Je kunt de doeltemperatuur dan op 40 graden zetten en de ketelthermostaat op 45*. (Je hebt daar wat marge nodig, anders blijft hij er tegenaan hikken.) Eigenlijk is dat voor hartje winter, dus je kunt hem 'nu' (naseizoen) nog flink lager zetten.

Stookt een CV-ketel heet, vanaf een hete retour, dan condenseert hij de waterdamp in de rookgassen niet. Da's inefficiënt. Gaat de retour boven de 45 graden dan is dat afgelopen. Zit ook de warme kant nog onder de 45 graden dan mag je ervan uitgaan dat hij het maximaal doet. (Overigens wil de instelling van 80 graden niet zeggen dat hij dat ook altijd doet. Meestal zetten ze er 20 graden bij op, dus (max) 50 in vanuit je vat -> max 70 weer uit de CV naar je vat.)

*De verwarmers in mijn installatie zijn warmtecollector, warmtepomp, en CV-haard. Voor de warmtepomp maak ik er een kunst van deze gevraagde temperatuur dynamisch zo laag mogelijk te houden. Want dat is goed voor de efficiency - veel meer nog dan bij CV.

Edit: ik realiseer me dat je óók een tapwater helft van het vat verwarmt. Waarschijnlijk met diezelfde CV? En zonder dat hij daar een losse set instellingen voor heeft? Dan moet je ketelthermostaat wel warm genoeg blijven staan om dat tapwater heet te krijgen.. Dus.. 70 graden? (Desondanks mag je wel voordeel verwachten van het naar 40 omlaag zetten van de doeltemperatuur verwarming.)

[ Voor 18% gewijzigd door Gwaihir op 29-09-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
Gwaihir schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:37:
@ThomasClay Het klink allemaal niet optimaal efficient..

Edit: ik realiseer me dat je óók een tapwater helft van het vat verwarmt. Waarschijnlijk met diezelfde CV? En zonder dat hij daar een losse set instellingen voor heeft? Dan moet je ketelthermostaat wel warm genoeg blijven staan om dat tapwater heet te krijgen.. Dus.. 70 graden? (Desondanks mag je wel voordeel verwachten van het naar 40 omlaag zetten van de doeltemperatuur verwarming.)
Dank voor je reactie!

Ik verwarm inderdaad het gehele vat, wat vervolgens voor zowel cv als tapwater gebruikt wordt (schrale troost voor het de hele zomer onnodig op 50 graden houden van het vat). Voor tapwater gaat de koudwater aanvoer door het vat om vervolgens naverwarmd te worden door de ketel, die hier wel een aparte instelling voor heeft (60 graden). Dat zijn dus gelukkig wel gescheiden werelden.

De cv is hier af en toe al weer voorzichtig aan volgens mij, dus ik zal de komende tijd eens gaan spelen met lagere temperaturen en kijken of we het een beetje comfortabel houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

...
Crazy- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

[ Voor 203% gewijzigd door Crazy- op 29-09-2020 13:33 . Reden: Reactie geplaatst in WP L/W topic - past beter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Crazy- Hoe doe je nu SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Zonneboiler (die 400 liter hygiënevat met 7,5m2 collectoren) & 80 liter e-boiler welke tussen de het vat & warmwater leiding in huis zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Helhond schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:45:
ik weet het schema is complex maar ook weer eigenlijk heel simpel.
Ach, ik kan nog even naar het mijne verwijzen: Gwaihir in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"

Op de een of andere manier maakt dat jouw kleurrijke gedetailleerde plaat voor velen makkelijker te grokken :P

Hier helaas - alweer - gezeur met de regelklep voor de vloerverwarming. Klep en aandrijving worden maar geen vriendjes samen. Dat blijken ze vanuit hun beider fabrikanten ook niet te zijn en het blijkt nogal een crime om een goed (plastic) verbindingsstukje te maken dat niet in no-time weer wegslijt onder de kleine beweginkjes. D.w.z. iets wat net wat speling heeft, slijt zo weg :(.

Hier op 't forum maar 'ns gaan zoeken naar 3d-scannen of zo..

Of zou een dot sugru 't al doen?? Is daar ook een versie van die hard wordt (ipv flexibel blijft)?

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 29-09-2020 16:09 ]

• rafaelduncan
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-04 19:06
@Geertsema , heb je de set nog gekocht?
Ik ben benieuwd wat je resultaten en ervaringen zijn.
Geertsema schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:44:
Vond deze aanbiedingen opzich lijkt het me wel wat. Betaal maar 800 euro na aftrek subsidie

Is deze deal wat ???

800 Liter Zonneboiler 2 CPC 24
795,00 Inclusief 21% BTW
SUPER DEAL Extreem krachtige zonneboiler geschikt voor 3 -5 personen nu slechts €795,00 (na aftrek subsidie).

Aantal

Productdetails
800 Liter zonneboiler geschikt voor 3 a 5 personen
Nu hebben wij wel een heel betaalbare en extreem krachtige zonneboiler in de aanbieding, geschikt voor 3 - 5 personen. Ideaal ter ondersteuning van uw tapwater en CV water. Met eventuele aansluiting voor ondersteuning vloerverwarming.

TIJDELIJK T/M 3 MEI 2020

Nu voor de zonnige prijs van slechts €795,00 na subsidie!

Meldcode bij zonneboiler KA05785 (€2406 subsidie)

Meldcode bij warmtepomp KA12680 (€2150 subsidie)

Dit aangeboden pakket bevat maar liefst 2 krachtige CPC 24 collectoren en MD30D (12kW) warmtepomp.

Standaard wordt dit pakket geleverd met een schuindakset. Liever op platdak monteren? Vergeet dan niet om de montagestandaarden bij de reservering op te geven.

Inbegrepen in deze zeer krachtige zonneboiler set:

- 2x extreem krachtige CPC24 collector (heatpipes), plaatsbesparend, heeft slechts 10M² dakoppervlak nodig

- 1x Collectorverbinder

- 1x MD30D 12 kW Warmtepomp (€2150,00 subsidie). !Zeer gemakkelijke installatie!

- 1x Schuindak montageset

- 1x 800 liter hygiëne boiler, geschikt voor tapwater- en eventueel vloerverwarming ondersteuning (Made in Germany kwaliteit)

- 1x Dual solarpompgroep met ontluchting (Grundfos A+) en modulerend PWM signaal

- 1x Solarexpansievat 35L

- 1x Solar voorschakelexpansievat 12L

- 1x Aansluit set voor het solarexpansievat

- 1x Solarcontroller RESOL CS Plus incl. sensoren

- 1x 20L solarvloeistof, milieuvriendelijk en hoogtemperatuurbestendig

- 1x Solar Spirovent, om de laatste micro luchtbellen uit het zonnesysteem te halen

- 1x Ketelveiligheidsgroep

- 1x CV-expansievat 100 liter

- 1x Tapwater inlaatcombinatie 15 mm

- 1x Tapwatermengthermostaat

U te betalen bedrag n is slechts €5351,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
Hallo,
Na afgelopen seizoen het systeem op druk te hebben gezet, zag ik al veel corrosie op de wartels van de pompgroep. Geen zin om hem uit elkaar te halen heb ik hem gewoon weer op druk gezet.

Nu hoorde ik ineens de pomp heel erg. Bleek dat er 0 druk was en de pomp dus droog aan het draaien was. Ik het systeem weer op druk gezet en tegen de 2 bar sprongen de wartels. Helemaal kapot.

Wartels https://imgur.com/gallery/UWCTY6x

Ringetjes helemaal naar de klojo en dus ook de wartels zoals je ziet op de rood omcirkelde plekken.

De pomp doet het nog prima, maar de wartels van de flowmeter en de temperatuurmeter zijn echt naar zijn gootje.

Wat is jullie advies? Helemaal de pompgroep vervangen of deze losse onderdelen alleen. Hoe kom ik erachter welke onderdelen het exact zijn, ze moeten wel precies in de isolatie kunnen.

Overigens lijkt mijn pompgroep heel erg op deze: http://www.sunsystems.nl/producten/pompgroep

Daarnaast, moet het expansievat uit voorzorg ook vervangen worden of is dát niet nodig?

Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 04-10-2020 10:34 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
fabstar81 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:38:
Hallo,
Na afgelopen seizoen het systeem op druk te hebben gezet, zag ik al veel corrosie op de wartels van de pompgroep. Geen zin om hem uit elkaar te halen heb ik hem gewoon weer op druk gezet.

Nu hoorde ik ineens de pomp heel erg. Bleek dat er 0 druk was en de pomp dus droog aan het draaien was. Ik het systeem weer op druk gezet en tegen de 2 bar sprongen de wartels. Helemaal kapot.

Wartels https://imgur.com/gallery/UWCTY6x

Ringetjes helemaal naar de klojo en dus ook de wartels zoals je ziet op de rood omcirkelde plekken.

De pomp doet het nog prima, maar de wartels van de flowmeter en de temperatuurmeter zijn echt naar zijn gootje.

Wat is jullie advies? Helemaal de pompgroep vervangen of deze losse onderdelen alleen. Hoe kom ik erachter welke onderdelen het exact zijn, ze moeten wel precies in de isolatie kunnen.

Overigens lijkt mijn pompgroep heel erg op deze: http://www.sunsystems.nl/producten/pompgroep

Daarnaast, moet het expansievat uit voorzorg ook vervangen worden of is dát niet nodig?

Thanks!
Waar komt de pomp groep weg? (Merk/Type?)
Even die installateur of bedrijf navragen?

Complete pompgroep (zonder pomp) zijn best wel prijzig dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@fabstar81 Dat je na zulke lekkages je druk kwijt bent zegt op zich niets over het expansievat.

Wie heeft dit opgehangen? Daar eerst 'ns vragen? Als dit vanaf het begin gelekt heeft, had de installateur dat bij een inspectie toch moeten spotten en aandraaien + schoonmaken, zodat het je nu geen massa werk / pompgroep kost. Wellicht pakken ze een flink stuk van de kosten (lees: hun arbeidsloon) én hebben ze de betere contacten met de leverancier.

Qua onderdelen vervangen heb je het als snel over alle metalen delen, ervan uitgaand dat die vast zitten aan de wartels. Kun je wellicht véél makkelijker proberen die pompgroep zonder pomp te kopen. Dat is nog redelijk gebruikelijk en tegen pakweg 100 euro eraf voor weglaten van de pomp heb je dan voor EUR 140 het zonder al te veel gepuzzel rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Gwaihir schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:14:
@fabstar81 Dat je na zulke lekkages je druk kwijt bent zegt op zich niets over het expansievat.

Wie heeft dit opgehangen? Daar eerst 'ns vragen? Als dit vanaf het begin gelekt heeft, had de installateur dat bij een inspectie toch moeten spotten en aandraaien + schoonmaken, zodat het je nu geen massa werk / pompgroep kost. Wellicht pakken ze een flink stuk van de kosten (lees: hun arbeidsloon) én hebben ze de betere contacten met de leverancier.

Qua onderdelen vervangen heb je het als snel over alle metalen delen, ervan uitgaand dat die vast zitten aan de wartels. Kun je wellicht véél makkelijker proberen die pompgroep zonder pomp te kopen. Dat is nog redelijk gebruikelijk en tegen pakweg 100 euro eraf voor weglaten van de pomp heb je dan voor EUR 140 het zonder al te veel gepuzzel rond.
Zoals ik hiervoor zei is de installateur er nadat mijn systeem er 2 jaar stond mee opgehouden. Niet te bereiken, websites uit de lucht. Het komt door mijn eigen nalatigheid dat die wartels naar de klojo zijn, vorig jaar was er al zoveel corrosie dat ik toen de ringetjes had moeten vervangen. Niet gedaan waardoor de wartels nu gaten hebben. Stom van me, duur geintje achteraf.

Ik heb voor 45 euro al de flowmeter gevonden, zelfde (of deze) zo te zien. Nu mis ik alleen nog de afsluiter met temperatuurmeter (bovenste op de foto), of deze hieronder, het linkerdeel van de unit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVILwyfrblM2gdzK5OXf_-oMWuw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EAYA7s8J2lZO4AoUZEe0023O.png?f=user_large.

Weet alleen niet hoe je zo een ding noemt dus lastig zoeken... Als dat ook rond de 40 euro kost ben ik voor 100 euro klaar inclusief overal nieuwe ringetjes.

maar heb je wel zo een temperatuurmeter nodig? ik heb er in die 5 jaar serieus nog nooit naar gekeken. doet dat ding nog meer dan alleen de temperatuur analoog weergeven (linkerdeel, rechterdeel is nog in perfecte staat en zou ik niet willen vervangen)?

[ Voor 17% gewijzigd door fabstar81 op 04-10-2020 21:36 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Wrong topic

[ Voor 97% gewijzigd door Tommie12 op 04-10-2020 21:10 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Hhmmmm! Ik voel mij een beetje dom 🤭

Ben helemaal vergeten om vanaf de WW leiding vanaf de e-boiler een mixer te zitten - ofwel ik knal nu 65C direct naar de leidingen.

het viel mij ook op dat er meer liters/minuut uit de douche kwam ... hogere druk.

Let op voor de scherpe tweakers: de inlaatcombi zit meer rechts op de leiding, buiten beeld, richting het grote hygiënevat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVWA7gycoZ2g_UkKH1JKG-nxCS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7D7FzzAtInZi68HXWM4X9O7A.jpg?f=fotoalbum_large

binnenkort ook maar eens rijgklemmen & doosje bestellen om de kabels wat netjes weg te werken hehe.

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 04-10-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Crazy- schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:14:
Hhmmmm! Ik voel mij een beetje dom 🤭

Ben helemaal vergeten om vanaf de WW leiding vanaf de e-boiler een mixer te zitten - ofwel ik knal nu 65C direct naar de leidingen.
Is het dan ook echt 65 graden? Op zich geen probleem want dat doet een cv-ketel ook natuurlijk. Een thermostaatkraan zal wel handig zijn

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:24:
[...]

Zoals ik hiervoor zei is de installateur er nadat mijn systeem er 2 jaar stond mee opgehouden. Niet te bereiken, websites uit de lucht. Het komt door mijn eigen nalatigheid dat die wartels naar de klojo zijn, vorig jaar was er al zoveel corrosie dat ik toen de ringetjes had moeten vervangen. Niet gedaan waardoor de wartels nu gaten hebben. Stom van me, duur geintje achteraf.

Ik heb voor 45 euro al de flowmeter gevonden, zelfde (of deze) zo te zien. Nu mis ik alleen nog de afsluiter met temperatuurmeter (bovenste op de foto), of deze hieronder:
[Afbeelding].

Weet alleen niet hoe je zo een ding noemt dus lastig zoeken... Als dat ook rond de 40 euro kost ben ik voor 100 euro klaar inclusief overal nieuwe ringetjes.

maar heb je wel zo een temperatuurmeter nodig? ik heb er in die 5 jaar serieus nog nooit naar gekeken. doet dat ding nog meer dan alleen de temperatuur analoog weergeven (linkerdeel, rechterdeel is nog in perfecte staat en zou ik niet willen vervangen)?
Ik heb dezelfde Solar-station zoals men het noemt; van OEG.

Check even hier voor de onderdelen; https://www.oeg.net/nl/ar...eVBVOWNWTGlTUStGWU0=/show

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

kmf schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:18:
[...]

Is het dan ook echt 65 graden? Op zich geen probleem want dat doet een cv-ketel ook natuurlijk. Een thermostaatkraan zal wel handig zijn
Nee opzich geen probleem; maar aangezien het puur voor de douche is mag 40-45 ook wel van mij (kieken heeft Quooker) dan trekt ie de e-boiler minder snel leeg. Scheelt weer kWhtjes

Binnenkort maar weer aan de klus haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Helhond schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:45:
Excuus, het ligt dus niet aan jou.

Zal proberen deze morgen nog te updaten, ik weet het schema is complex maar ook weer eigenlijk heel simpel.

EDIT:

Ter verduidelijking:

Leidingwerk rondom zonneboiler:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vraagje; In welk pakket maak je die technische tekeningen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Crazy- schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:38:
[...]

Ik heb dezelfde Solar-station zoals men het noemt; van OEG.

Check even hier voor de onderdelen; https://www.oeg.net/nl/ar...eVBVOWNWTGlTUStGWU0=/show
thanks!
dat is dan een "Absperr Kugelhahn Vorlauf mit integriertem Thermometer und Schwerkraftbremse". Nu nog zoiets in NLs vinden :? :X

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:53:
[...]

thanks!
dat is dan een "Absperr Kugelhahn Vorlauf mit integriertem Thermometer und Schwerkraftbremse". Nu nog zoiets in NLs vinden :? :X
Die handleiding heeft ook een NL stuk he ;-) op de website OEG kan je de onderdelen vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
Crazy- schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:57:
[...]

Die handleiding heeft ook een NL stuk he ;-) op de website OEG kan je de onderdelen vinden
oopsie! haha, niet verder gescrolled.

afijn...het is dus een "Afsluitende kogelkraan aanvoer met geïntegreerde thermometer en terugslagklep"; ik ga even rondzoeken.

de kogelkraan die ze bij OEG verkopen is trouwens geen T-stuk zoals ik die nu heb. ik hoop dan ook dat zoiets met een los T-stuk erbovenop voor de manometer wel in de isolatie past...zuchttt

thanks!

[ Voor 19% gewijzigd door fabstar81 op 04-10-2020 22:34 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:15:
[...]

oopsie! haha, niet verder gescrolled.

afijn...het is dus een "Afsluitende kogelkraan aanvoer met geïntegreerde thermometer en terugslagklep"; ik ga even rondzoeken.

de kogelkraan die ze bij OEG verkopen is trouwens geen T-stuk zoals ik die nu heb. ik hoop dan ook dat zoiets met een los T-stuk erbovenop voor de manometer wel in de isolatie past...zuchttt

thanks!
Wellicht heb je hier iets meer aan! Dit is het model wat ik heb; degene nu bij OEG is een nieuwere versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHtyQAioB9igBo4YFMb2WnGzixU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HGfqXNIR0thiT9TYAcqykyW4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Crazy- schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:07:
[...]

Wellicht heb je hier iets meer aan! Dit is het model wat ik heb; degene nu bij OEG is een nieuwere versie.

[Afbeelding]
Het zou dan denk ik om de e52017 gaan zo te zien. Alleen als ik op dat artikelnummer zoek vind ik niks.

Op het plaatje lijkt het ook alsof de wartels tbv aansluiten van de pomp los verkrijgbaar zijn... Dat lijkt me gek want ik krijg die er nu met geen mogelijkheid af.

Heb jij een enkele of dubbele pompgroep?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:14:
[...]

Het zou dan denk ik om de e52017 gaan zo te zien. Alleen als ik op dat artikelnummer zoek vind ik niks.

Op het plaatje lijkt het ook alsof de wartels tbv aansluiten van de pomp los verkrijgbaar zijn... Dat lijkt me gek want ik krijg die er nu met geen mogelijkheid af.

Heb jij een enkele of dubbele pompgroep?
ik heb diegene die daar staat. De eerste link van OEG is de opvolger; zover ik zie redelijk identiek

Ik heb hem wel eens los gehad en zover ik weet waren de wartels los.

Maar wacht. De E52017 is een borg clip.

Je doelt op de terugloop-kogelkraan met thermometer
https://www.oeg.net/nl/ko...1-is-x-1-1-2-us-512245139

Ik zal morgen anders even opvragen welke artikelen het exact zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 04-10-2020 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
mkleinman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:46:
[...]

Vraagje; In welk pakket maak je die technische tekeningen?
Hoi Martin,

Dat is geen probleem, dat pakket beschik jij waarschijnlijk al over.
Ik maak het gewoon in powerpoint, daar is niks geheimzinnigs aan. :+

Alle lijntjes goed uitlijnen is wel lastig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Crazy- schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:25:
[...]
ik heb diegene die daar staat. De eerste link van OEG is de opvolger; zover ik zie redelijk identiek

Ik heb hem wel eens los gehad en zover ik weet waren de wartels los.

Maar wacht. De E52017 is een borg clip.

Je doelt op de terugloop-kogelkraan met thermometer
https://www.oeg.net/nl/ko...1-is-x-1-1-2-us-512245139

Ik zal morgen anders even opvragen welke artikelen het exact zijn
ja, die wartels gaan er echt niet af. kijk maar goed op de foto:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VzLKKpv.jpg

de kogelkraan die je linkt lijkt er inderdaad op, behalve dan dat het geen T-stuk is voor de manometer. natuurlijk kan je die met een T-stuk verlengen maar dan past ie niet meer in de isolatie en moet ik daar weer mee gaan knutselen.

de lokale loodgietboeren en groothandels hadden hier overigens helemaal niets met solarsystemen en stonden maar raar te kijken naar de kapotte onderdelen :? .

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

ja, die wartels gaan er echt niet af. kijk maar goed op de foto:

[Afbeelding]

de kogelkraan die je linkt lijkt er inderdaad op, behalve dan dat het geen T-stuk is voor de manometer. natuurlijk kan je die met een T-stuk verlengen maar dan past ie niet meer in de isolatie en moet ik daar weer mee gaan knutselen.

de lokale loodgietboeren en groothandels hadden hier overigens helemaal niets met solarsystemen en stonden maar raar te kijken naar de kapotte onderdelen :? .
heb je een enkelvoudig station? als ik het zo zie?

is het niet een idee 'gewoon' deze set te bestellen dan: https://www.oeg.net/oeg-s...zonder-regelaar-512245032

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Crazy- schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:21:
[...]

heb je een enkelvoudig station? als ik het zo zie?

is het niet een idee 'gewoon' deze set te bestellen dan: https://www.oeg.net/oeg-s...zonder-regelaar-512245032
ik heb inderdaad een enkelvoudige set. en natuurlijk is het een idee om deze "gewoon" te bestellen. maar als ik het zo zie is die terugslagklep 18 euro, de flowmeter 45, dus ben ik voor minder dan 100 euro klaar. dan is 235 euro wel ineens een hoop geld.

dan zou ik eerder nog gaan voor zoiets: https://2-improve.com/win...er-pompgroep-zonder-pomp/

nog een hoop geld meer dan los, maar dan ben je wel in 1 keer klaar. hoop ik wel dat ik de Grundfoss pomp daarin krijg, óf de onderdelen kan overzetten naar mijn isolatie.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:32:
[...]

ik heb inderdaad een enkelvoudige set. en natuurlijk is het een idee om deze "gewoon" te bestellen. maar als ik het zo zie is die terugslagklep 18 euro, de flowmeter 45, dus ben ik voor minder dan 100 euro klaar. dan is 235 euro wel ineens een hoop geld.

dan zou ik eerder nog gaan voor zoiets: https://2-improve.com/win...er-pompgroep-zonder-pomp/

nog een hoop geld meer dan los, maar dan ben je wel in 1 keer klaar. hoop ik wel dat ik de Grundfoss pomp daarin krijg, óf de onderdelen kan overzetten naar mijn isolatie.
zo ik zie is dat dezelfde als je hebt; of dezelfde lijn. die is echter niet meer verkrijgbaar bij OEG zonder pomp. Je pomp zou daar in principe tussen moeten passen ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Crazy- Wat is E20432 ? -- Jij lijkt dingen bij OEG te kunnen vinden die @fabstar81 en ik niet uit het zoeksysteem krijgen..

Op die foto zie ik nl. dat de wartel wél een los deel lijkt, maar dan wellicht incl. het onderdeeltje waar hij vast omheen valt. De kogelkraan lijkt aan de onderzijde een binnendraad te hebben waar het deel met de wartel ingedraaid is.

@fabstar81 Draai je dat los dan hoef je sowieso de kraan niet meer te vervangen. En misschien kan de wartel dan zelfs af van wat je dan in de hand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Gwaihir schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:49:
@Crazy- Wat is E20432 ? -- Jij lijkt dingen bij OEG te kunnen vinden die @fabstar81 en ik niet uit het zoeksysteem krijgen..

Op die foto zie ik nl. dat de wartel wél een los deel lijkt, maar dan wellicht incl. het onderdeeltje waar hij vast omheen valt. De kogelkraan lijkt aan de onderzijde een binnendraad te hebben waar het deel met de wartel ingedraaid is.

@fabstar81 Draai je dat los dan hoef je sowieso de kraan niet meer te vervangen. En misschien kan de wartel dan zelfs af van wat je dan in de hand hebt.
E20432 is een 1" wartelmoer - die zijn in principe los te bestellen; maar dan moet @fabstar81 kijken of hij die 2 delen ls kan krijgen van elkaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qd_RCQkucDRYdMrs1ybgY37-ZPY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KsWTMWhUfUnIdkl0bRvpKoLl.png?f=user_large

Pagina: 1 ... 15 ... 65 Laatste