@
naftebakje
Ik zit na te denken over het moduleren en denk dat ik het ongeveer zo wil gaan doen:
WP 1: Aanschakelen bij temp < 40 °C / Uitschakelen bij temp > 50 °C
WP 2: Aanschakelen bij temp < 38 °C / Uitschakelen bij temp > 52 °C
Daarmee bereik ik dan volgens mij het volgende:
Situatie 1: Warmtevraag van minder dan 7 kW en beide WP staan uit:
Temperatuur is aan het dalen
WP 1 schakelt aan bij < 40 °C, temp gaat stijgen
WP 1 schakelt uit bij > 50 °C, temp gaat dalen
Dit blijft zich herhalen.
WP 1 schakelt aan en uit en WP 2 is niet in gebruik.
Situatie 2: Warmtevraag neemt toe tot boven 7 kW:
WP 1 draait al en zal het niet aankunnen waardoor temp blijft dalen tot onder 40 °C
WP 2 schakelt aan bij < 38 °C, samen redden ze het wel, dus temp in vat gaat stijgen
WP 1 schakelt uit bij > 50 °C, temp gaat dalen
WP 1 schakelt aan bij < 40 °C, temp gaat stijgen
Dit blijft zich herhalen.
WP 1 schakelt aan en uit en WP 2 blijft de gehele tijd draaien
Situatie 3: Warmtevraag neemt af tot onder 7 kW en beide WP draaien:
WP 1 en WP 2 leveren samen meer dan gevraagd, dus temp zal stijgen
WP 1 schakelt uit bij > 50 °C, WP 2 blijft aan, temp stijgt verder door
WP 2 schakelt uit bij > 52 °C, temp gaat dalen
Nu zijn we weer terug bij situatie 1
De temperaturen die ik nu noem gebruik ik als voorbeeld, ben benieuwd naar praktijkervaring van ingestelde temperaturen van anderen. De zonneboiler zal in het voor en naseizoen natuurlijk ook een bijdrage leveren, dus de genoemde warmtevraag is de warmtevraag van de warmtepompen. En als ik er een houtvergasser aan ga hangen levert die natuurlijk ook een bijdrage.
Als ik dan ook nog een beetje in de gaten houd hoeveel uren (en schakelingen) beide WP maken in een winterseizoen krijg ik ook een idee of ze een beetje gelijk worden belast. Als mijn berekening klopt met hoe snel een 400 liter vat 10 °C stijgt met een toevoer van 7kW dan kom ik uit op ongeveer 40 minuten, in de praktijk zal dit natuurlijk wat langer zijn door enerzijds wat leiding verliezen en anderzijds het feit dat er ook warmtevraag is. Als er 'maar' 3 kW aan het vat wordt toegevoegd dan komt mijn berekening uit op ruim anderhalf uur. Dat komt op mij over als prima looptijden voor een warmtepomp, of zit ik daar helemaal mis mee? In situatie 2 waarbij ze allebei moeten werken zal de COP waarschijnlijk ook wat lager zijn waardoor de looptijden toe zullen nemen.
Dan hebben we natuurlijk nog de situatie dat er geen warmtevraag is voor verwarming, maar alleen voor SWW. Op bewolkte dagen aan de randen van het seizoen zal de ZB de boel misschien niet op temperatuur krijgen, dus zitten we misschien in situatie 1. De tijd zal het leren denk ik, de eerste paar jaar verwacht ik sowieso dat je bij een systeem als dit bij de seizoensovergangen de boel even goed moet monitoren en waar nodig bijstellen.