@swenno:
ik heb een ZB op oost met 2 boilers. in mijn controller (uit 2011) zit ook een schema om oost/west collectoren in combinatie met 1 boiler te gebruiken.
Crux is dat je een controller 2 driewegkleppen kan aansturen:
1 - keuze welke collector de warmte van te oogsten
2- wel/niet retour cv via de boiler schakelen.
Overigens is de collector op je zuidmuur energetisch een betere optie: dus gewoon helemaal vertikaal.
In de winter heb je dan een vergeljkbare opbrengst, wellicht iets beter. In de zomer niet meer een enorme piek
Hierdoor kan je op x liter boiler meer (Direct doorstromende) heatpipes aansluiten en dus meer opbrengst in de winter zonder stagnatie in de zomer.
CV ondersteuning zou ik altijd nemen. Daarmee kan je (mits LTV praktijk) veel laagwaardige warmte oogsten (vanaf bv 30 graden) waardoor de heatpipes makkelijk weer veel warmte aan kunnen voeren.
@
mkleinman probeer je uit te rekenen wat je met behoud ZB aan kWh kwijt zou zijn? of hoeveel kWh je kwijt zou zijn zonder je ZB?
Ik zou denken: je wil 40 graden /8liter p minuut.
Je aanvoer is 15 graden uit de grond.
je moet dus 25 graden omhoog met 8 liter per minuut.
je DWTW heeft? 40%? rendement: dus van de 25 graden wordt 10 door de DWTW gerealiseerd. Nog 15 graden omhoog met 8 liter per minuut.
En dit is zonder ZB of voor de dagen dat de ZB er niet in is geslaagd om de boiler te verwarmen
[
Voor 15% gewijzigd door
BarryH op 22-10-2020 17:49
]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017