Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

fabstar81 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

ja, die wartels gaan er echt niet af. kijk maar goed op de foto:

[Afbeelding]

de kogelkraan die je linkt lijkt er inderdaad op, behalve dan dat het geen T-stuk is voor de manometer. natuurlijk kan je die met een T-stuk verlengen maar dan past ie niet meer in de isolatie en moet ik daar weer mee gaan knutselen.

de lokale loodgietboeren en groothandels hadden hier overigens helemaal niets met solarsystemen en stonden maar raar te kijken naar de kapotte onderdelen :? .
Ze zijn er ook opgekomen. ;)

Zit er geen imbus aan de binnenkant? waarmee je het "puntstuk" inclusief moer van de rest afdraait?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:56
Inderdaad normaal inbus 11-13

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
ik ga eens op onderzoek uit!

ik heb de unit uit de isolatie, en de wartels losgekregen van beide dingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77pP3ed1Ky590s1uir3_diaxKmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XygoXFKmUUCWUfzYU8jMfbmk.jpg?f=fotoalbum_large

maar dat ik ze heb losgekregen komt eerder doordat de wartels zijn beschadigd aan de bovenste ring, neem ik aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTRykN8r7YEmjvLqrOx203WB0TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dh6ETghB1q1f7C8FqAvyOIjz.jpg?f=fotoalbum_large

je ziet gewoon gaten. dat is ook precies waar het water uit spoot toen ik hem op druk zette.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUsV1r87iNGmUg-LdWLO9tcwy5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHNO9ElDQ5Qs4c4k3FCH97XI.jpg?f=fotoalbum_large

op zich zijn de kranen nog prima, alleen die wartels zijn verrot. dus jullie zeggen dat je die wartels gewoon nieuw kan kopen en erop monteren?

ik zie verder geen inbus aan de binnenkant van de flowmeter of kogelkraan, @blitzkrieg ... en het lijkt me dat het puntstuk niet los kan :? heb nog wel een pijpentang liggen, misschien als ik heel veel kracht zet :?

[ Voor 102% gewijzigd door fabstar81 op 05-10-2020 12:10 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:33
Als ik goed kijk op je laatste foto, zie ik binnenin het stuk waar de wartel aan hing een zeskantig gat, daar kan een inbussleutel in en daarmee zou je die moeten kunnen losdraaien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
naftebakje schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:13:
Als ik goed kijk op je laatste foto, zie ik binnenin het stuk waar de wartel aan hing een zeskantig gat, daar kan een inbussleutel in en daarmee zou je die moeten kunnen losdraaien.
Krijg nou wat...

😯

Het ding ís. Je kijkt er zo doorheen haha. Nu nog proberen los te krijgen...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

is het zeskant of vierkant? Vierkant zou ook kunnen, dat zit ook nog wel eens in CV puntstukken.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:36

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:17:
[...]

Krijg nou wat...

😯

Het ding ís. Je kijkt er zo doorheen haha. Nu nog proberen los te krijgen...
Ik heb nog wel een aantal 1” wartels liggen ... en pakkingen

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
blitzkrieg schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:20:
is het zeskant of vierkant? Vierkant zou ook kunnen, dat zit ook nog wel eens in CV puntstukken.
6-kant. ik heb toevallig zo een inbussleutel gekocht ooit voor de voetventielen van de radiatoren geloof ik.
Crazy- schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:20:
[...]

Ik heb nog wel een aantal 1” wartels liggen ... en pakkingen
pakkingen zijn die ringetjes he? ik heb denk ik heel wat maten nodig ook. zijn er 2 verrot in die grote wartels, en heb er hier en daar nog 2 uitgehaald maar weet ff niet meer waaruit. ik vermoed op de aansluitingen van de flexibele slangen naar de collectors/boiler.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:23:
[...]

6-kant. ik heb toevallig zo een inbussleutel gekocht ooit voor de voetventielen van de radiatoren geloof ik.

[...]

pakkingen zijn die ringetjes he? ik heb denk ik heel wat maten nodig ook. zijn er 2 verrot in die grote wartels, en heb er hier en daar nog 2 uitgehaald maar weet ff niet meer waaruit. ik vermoed op de aansluitingen van de flexibele slangen naar de collectors/boiler.
Zijn standaard HD 1” ringen. Niet heel spannend liggen ook bij de gamma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
iemand nog tips hoe je die met die inbus eruit krijgt? zitten muurvast... 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:35:
iemand nog tips hoe je die met die inbus eruit krijgt? zitten muurvast... 8)7
Werkbank en een goede sleutel ... en WD40! Krijg je het wel los

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Crazy- schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:40:

Werkbank en een goede sleutel ... en WD40! Krijg je het wel los
@fabstar81 Ach joh, gewoon laten zitten, kost je maar 140 euri extra, toch?

[Zo.. was je nu kwaad genoeg erop om 'm wel los te krijgen? ;) ]

Ze noemen 't trouwens niet voor niets kruipolie; wat na ruim WD40 erop nog vast zit, kan de volgende dag prima als nog los(ser) zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door Gwaihir op 05-10-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Gwaihir schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

@fabstar81 ...

[Zo.. was je nu kwaad genoeg erop om 'm wel los te krijgen? ;) ]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6Nc10zUQ9l8AMdjgGjmQnp9S4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oC4QeAz7JcTcpmbd4oV3sVk.jpg?f=fotoalbum_large

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :X :X :X :X :X :X :X :X :X :X |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

[ Voor 8% gewijzigd door fabstar81 op 05-10-2020 14:02 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

@Gwaihir je hebt hem te kwaad gemaakt ... O-)

zonde man .... maar aangezien alles er echt gaar uit ziet; toch maar compleet setje.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Ik ga de kogelkraan met terugslagklep met thermostaat nog proberen

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
O dear!
fabstar81 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:33:
Ik ga de kogelkraan met terugslagklep met thermostaat nog proberen
En die dan niet bij 't plastic / glas grijpen met de tang? Voor de zekerheid O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Gwaihir schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:46:
O dear!

[...]

En die dan niet bij 't plastic / glas grijpen met de tang? Voor de zekerheid O-)
dat sowieso, maar dat had ik ook niet met de flowmeter gedaan. had hem tussen de bankschroef gedraaid...blijkbaar ken ik mijn eigen krachten niet. of die van de flowmeter... :O

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ach.. op die manier door de jaren heen ook drie CRT monitoren kunnen repareren en eentje niet.. Open maken van de kast ging niet goed, pof weg vacuüm. Maar kapot heb je en heel kun je krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-06 20:01
@fabstar81

solar2all.nl

Flowmeter tbv pompunit €30

Drukmeter tbv pompunit €15 (deze is zonder temperatuur meter)

Bovenstaande begin dit jaar daar besteld (mijn installatie komt daar ook vandaan, inmiddels wel geüpgraded met een andere hygiëne boiler)

[ Voor 84% gewijzigd door vanderv op 05-10-2020 20:43 . Reden: Toevoeging reactie ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@vanderv , ik zie op hun website nergens losse onderdelen. heb jij toevallig links? ik heb overigens geen drukmeter nodig, ik heb een afsluitkraan T-stuk nodig, eventueel met temperatuurmeting.

ik krijg overigens nergens beweging in dat puntstuk. ook niet na een dag in de WD40 met regelmatig weer proberen en inspuiten.

(waardeloze) update: inmiddels met een pijpentang geprobeerd om dat puntstuk (eerst van de toch al kapotte flowmeter) los te krijgen. dat ziet er nu ongeveer zo uit: https://imgur.com/gallery/w4jPe2d

dat is dus ook geen oplossing.

ik denk dat ik nu ga voor een losse flowmeter, met nieuwe kogelkraan met temperatuurmeter en een los T-stuk naar de manometer/overdrukventiel.

kan je overigens elk T-stuk hiervoor gebruiken ivm de hoge temperaturen?

[ Voor 56% gewijzigd door fabstar81 op 06-10-2020 14:57 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
fabstar81 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:40:
@vanderv , ik zie op hun website nergens losse onderdelen. heb jij toevallig links? ik heb overigens geen drukmeter nodig, ik heb een afsluitkraan T-stuk nodig, eventueel met temperatuurmeting.
Klopt, alleen alle onderdelen zijn wel los verkrijgbaar. Als je contact opneemt, wil hij jouw vast wel helpen. Aan de hand van wat foto's misschien? Of een complete pompgroep zonder pomp?

Heb jij een installatie met heatpipes?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
vanderv schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:36:
[...]

Klopt, alleen alle onderdelen zijn wel los verkrijgbaar. Als je contact opneemt, wil hij jouw vast wel helpen. Aan de hand van wat foto's misschien? Of een complete pompgroep zonder pomp?

Heb jij een installatie met heatpipes?
ik zal hem nog ff bellen.

ja, heatpipes. 2x24 liggen er hier.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
fabstar81 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:40:
kan je overigens elk T-stuk hiervoor gebruiken ivm de hoge temperaturen?
kan je overigens elk T-stuk hiervoor gebruiken ivm de hoge temperaturen glycol?

Nee. Staal wordt niet gebruikt, i.v.m. het glycol mengsel, dacht ik. Is nl. best corrosief - zie je wartels ;).

Of 't nu 95 graden (CV) of 130 (ZB) moet kunnen worden lijkt me qua temperatuur niet zo spannend voor metalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Ik heb geen glycol. Gaat gewoon water in het solar circuit.

Dus gewoon een gamma T-stuk voldoet?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. mogelijk, maar dat ligt ook aan de rest van je leidingwerk: is dat ook staal, dan lijkt het me geen probleem.

Ik heb wel glycol en dus leidingwerk in koper. Alleen de bedieningshendel van een afsluiter is van staal. Die heb ik er na 4 maand maar afgehaald (in overleg met de installateur) omdat deze wegroestte (geen contact met glycol, wel buiten). Dat is galvanische corrosie voor je: het minst edele metaal moet er versneld aan geloven omdat het gehele oppervlak van het edeler leidingwerk als kathode ervoor gaat functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Iemand een idee wat voor maat dit ís voor een anode?

http://imgur.com/gallery/kgj6MkN

En ik zie behoorlijk wat verschillende anodes beschikbaar op internet... Welke moet je in vredesnaam hebben? 😮

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-06 10:11
@fabstar81 Even los draaien en je weet het.
Je zou nog de dopmaat kunnen bekijken, en dan zou je als het goed is het schroefdraad moeten kunnen schatten.

Ik denk zelf dat het 1" of 5/4" is.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Helhond schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:29:
@fabstar81 Even los draaien en je weet het.
Je zou nog de dopmaat kunnen bekijken, en dan zou je als het goed is het schroefdraad moeten kunnen schatten.

Ik denk zelf dat het 1" of 5/4" is.
de dopmaat is 40mm. heb geen bahco om die los te krijgen, moet met de pijpentang. zal hem vanavond denk ik "even" loshalen. als ik het goed heb begrepen doe ik dat door de toevoer van het water naar de boiler dicht te zetten, de warme kraan ergens in huis open te zetten...en dan kan ik hem loskrijgen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:16

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@fabstar81 Als je maar wel zorgt dat je je boiler niet vacuum trekt. Dus die kraan enkel even open om overdruk weg te laten, maar daarna wel direct weer dicht. (Ik ga er even voor de veiligheid van uit dat de boiler boven staat.)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Is dit zoals een anode eruit hoort te zien?

Anode https://imgur.com/gallery/1UNrMbf

Of is dit zoals hij eruit hoort te zien als je hem moet vervangen?

Schuifmaat zegt 42 mm schroefdraad. Welke maat moet ik dan hebben? Het ding zelf ís 50 cm lang.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-06 12:31
Ik denk dan 1 1/4 inch. Zie ook:
https://www.qplus.nl/omrekentabel-draadmaten

Ik heb niet veel verstand van hoe dat precies gaat met anodes in een boiler, maar met het beetje materiaalkunde wat ik me nog herinner van werktuigbouwkunde zou ik hem vervangen...

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

gaat niet helemaal top; aanvoer/retour vanaf buiten lekken bij het vat... moet ik weer aan de klus. Afpompen, losgooien, schoonmaken, nieuwe pakkingen, nieuwe loctite ..

en iets bedenken wat dit gaat voorkomen in de toekomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ry-KKTJ58jgzUHGk6e8hSd582Gg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ph6s5qHNZNblXV2cMO7ZC0pv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGllgOhOv1iT4Fjuydxr_EBeTFA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66FprMpahRr1Ss0RBrRsWUdZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2hnROrbL3V9MFpxbXVnsUjAyDo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1wWzQWiRGuniD3FsLflmVwj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Crazy- Loctite hoort niet tussen de verbindingen waar een pakking tussen zit. Die wartelmoer sluit niet af en de loctite doet dus ook weinig. Bij de ribbelbuis even zorgen dat die vlak is (haakse slijper kan helpen), pakking er tussen en niet overdreven strak aandraaien.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rimco schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:01:
@Crazy- Loctite hoort niet tussen de verbindingen waar een pakking tussen zit. Die wartelmoer sluit niet af en de loctite doet dus ook weinig. Bij de ribbelbuis even zorgen dat die vlak is (haakse slijper kan helpen), pakking er tussen en niet overdreven strak aandraaien.
moet toegeven dat ik altijd ruzie heb met de ribbelbuis - krengen om te monteren. :X Wel altijd 3-4 omwentelingen loctite gedaan om net de laatste druppels weg te krijgen. Zonder lekte het altijd?

Wat ik altijd doe is de leiding doorsnijden, een vlakke koppeling pakken en deze keihard aandraaien om de ribbelbuis extra vlak te krijgen (bolle rand platdrukken) daarna monteren met de pakking.

haaks krijg ik voor elkaar met een pijpensnijder, gaat prima.

[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 14-10-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Crazy- Met alleen die zachte groene pakking heb ik nergens last van gehad (en gewoon zonder loctite). Ik zorg wel dat de ribbelbuis met een mooie vlakke kant eindigt (net na het brede stuk), zodat het niet scherp is en veel oppervlak heeft om af te sluiten. Wellicht zorgt je pijpensnijder voor een scherpe rand en gaat je pakking kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rimco schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:06:
@Crazy- Met alleen die zachte groene pakking heb ik nergens last van gehad (en gewoon zonder loctite). Ik zorg wel dat de ribbelbuis met een mooie vlakke kant eindigt (net na het brede stuk), zodat het niet scherp is en veel oppervlak heeft om af te sluiten. Wellicht zorgt je pijpensnijder voor een scherpe rand en gaat je pakking kapot.
helder - ik ga het bekijken tzt, bedankt voor de tip. zal er wel een stukje leiding tussen maken - staat iets strak wellicht of een RVS flexibele leiding tussen voor de zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Ik kreeg als tip om voorzichtig het RVS te snijden met een pijpensnijder.
Niet zoals je met CV/Koperbuis flink wat kracht er op en rond te draaien.

Het duurt iets langer, maar je hebt er geen nawerk meer van, bij mij waren de koppelingen (met groene pakking) direct dicht.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woeta
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-02-2022
fabstar81 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:28:

douche-WTW eruit laten is het domste wat je kan doen. Dat is letterlijk het eerste wat ik er hier thuis heb ingegooid. relatief lage kosten en 30-40% gasverbruikreductie bij douchen. Simpel en vergroot je boiler ook nog. Ik snap niet dat er ook maar iemand is die iets van een verbouwing doet, dit niet doet. Sterker nog, ik zou liefst het verplicht zien in elk nieuwbouwhuis.

in bestaande woning je hele verdieping openbreken is nog tot daaraan toe, maar verder kan ik geen excuus bedenken om het niet te doen. :+
Fabstar, je kunt weer rustig slapen, ik heb een douche wtw op de kop weten te tikken via marktplaats ;) Van een mede tweaker nog een cyclone overgenomen, en gaaan!!! :)

[ Voor 3% gewijzigd door woeta op 14-10-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Hahaha, ik was wel erg enthousiast lees ik :$

Toch goed dat je "geluisterd“ hebt, @woeta. Je gaat er geen spijt van krijgen! _/-\o_

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woeta
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-02-2022
fabstar81 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:31:
Hahaha, ik was wel erg enthousiast lees ik :$

Toch goed dat je "geluisterd“ hebt, @woeta. Je gaat er geen spijt van krijgen! _/-\o_
Ja ik had het er zelf ook moeilijk mee hoor, omdat ik ook echt geloof in de toegevoegde waarde ervan. In mijn geval vooral omdat ik een beetje bang ben voor het verbruik van de doorstroomverwarmer hartje winter. Juist wanneer je even lekker een dampende douche wilt nemen maar de zonneboiler niet zo veel doet. (Al heb ik ook goede hoop van m'n 80 heatpipes op het dak :+ )

En zo tweedehands is de tvt toch even door 3en gegaan ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:36

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

fabstar81 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:50:
Is dit zoals een anode eruit hoort te zien?

Anode https://imgur.com/gallery/1UNrMbf

Of is dit zoals hij eruit hoort te zien als je hem moet vervangen?

Schuifmaat zegt 42 mm schroefdraad. Welke maat moet ik dan hebben? Het ding zelf ís 50 cm lang.
Die anode is aardig op zijn eind, daar is aardig wat metaal intussen opgeofferd.

Waar kan je trouwens anodes bestellen? Mijn anode ziet er min of meer hetzelfde uit en ik wil hem voor de zekerheid vervangen. Ik heb alleen het probleem dat, als die 50cm lang is, ik hem niet uit mijn boilervat ga krijgen ivm een verlaagd plafond. :X

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-06 22:52
@mkleinman volgens mij kan je dan als nieuwe een soort ketting anode kopen. hoeft bij de volgende vervanging het plafond er niet uit.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BarryH schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:07:
@mkleinman volgens mij kan je dan als nieuwe een soort ketting anode kopen. hoeft bij de volgende vervanging het plafond er niet uit.
Dat klinkt interessant idd, Enig idee waar die te bestellen zou kunnen zijn? Ik ga zelf uiteraard ook zoeken :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:56:
Ik kreeg als tip om voorzichtig het RVS te snijden met een pijpensnijder.
Niet zoals je met CV/Koperbuis flink wat kracht er op en rond te draaien.

Het duurt iets langer, maar je hebt er geen nawerk meer van, bij mij waren de koppelingen (met groene pakking) direct dicht.
ik ga dit tzt maar doen; had wel op dezelfde manier de leidingen gesneden met een pijpensnijder.
ZB doet de komende periode toch niet zoveel meer dus mooi klusje tussen door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:07:
Voor deze toch ook niet? De oude mag toch wel krom?

@mkleinman Warmteservice, Wasco, winkels die zonneboilers doen, etc.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
@mkleinman, ik heb mijn onderdelen uiteindelijk gevonden bij solar2all. Maar bij groene-energiewinkel.nl hebben ze er ook veel. Heb die man gebeld ook en weet er veel van af.

Inderdaad kan je kettingen kopen ook of met knikjes erin zodat je ze makkelijk kan buigen.

Zie volgend filmpje voor uitleg. Die man is wel grappig ook: YouTube: How to Replace the Anode Rod in your Hot Water Heater.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
Ik moet mijn overdrukbeveiliging en kogelkraan verlengen want hij paste net niet in de isolatie.

Nu had de lokale bouwmarkt alleen dit verlengstuk. Gaat dit werken in het solarcircuit? Zit voor het expansievat...

Verlengstuk https://imgur.com/gallery/sP0EZ5e

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
fabstar81 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:56:
Nu had de lokale bouwmarkt alleen dit verlengstuk. Gaat dit werken in het solarcircuit? Zit voor het expansievat...

Verlengstuk https://imgur.com/gallery/sP0EZ5e
Ziet er goed uit toch?

(En voor zien lijkt het ook bedoeld: overbodige luxe hier, dat verchroomd, maar spaart je verder zoeken. :).)

Geen glycol bij jou, toch? Dus of dat nog iets met chroom doet hoeven we ons ook niet eens af te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
nee, gewoon water gaat er bij mij naar de heatpipes.

thanks @Gwaihir!

ja, ze hadden echt niks verder wat er op leek. dus maar voor deze gegaan.

Edit:
Na een dag loodgieterij zit alles er wëer op. In 1 keer lekvrij ook nog. Ik ben tevreden ☺

Helaas doet mijn monitoring het even niet, dus daar kan ik weer wat op gaan verzinnen. Zuchttt, het houdt niet op, niet vanzelf

[ Voor 43% gewijzigd door fabstar81 op 17-10-2020 18:22 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-06 21:43
Lees al een tijdje mee met dit forum en ben mij aan het oriënteren voor eventueel plaatsen van collectoren. Heb alleen nog wel wat vraagtekens waar ik zelf eigenlijk nog geen antwoord heb op gevonden.

Situatie is als volgt:
- 1.5 jaar geleden verhuist toen 3 maanden de tijd gehad om alles te regelen, en is er dus een nieuwe CV-ketel in gegaan omdat er toen nog geen kennis was van warmtepompen etc. Met de kennis van nu zou ik dat zeker anders hebben gedaan.
- 2 onder 1 kap woning uit 1994, Daken op Oost / west
- Begane vloer vvw
- West kant bevinden zich al 12x PV panelen
- Oost kant = zelfde aantal mogelijk en kan direct op de omvormer aangesloten worden voor de toekomst.

Nu blijft er aan allebei de kanten nog 5.5m2 ruimte over naast de dakkappelen die er zitten op de 1ste verdieping. Alleen deze zorgen dus wel voor schaduw als de zon van oost naar west draait.
- Aan de oost zijde begin ik met volledige zon, en na wat uurtjes komt de schaduw van de dakkapel erop
- West zijde begint in de schaduw en zal steeds meer zon krijgen.

Hierdoor zijn deze plekken eigenlijk niet geschikt voor PV-panelen en zouden dienst kunnen doen voor zon collectoren.

Er zouden 30 HP passen dus zou het totaal op 60 HP oost/ west komen.
- Zijn hier mensen die ervaring hebben met oost / west verdeling ?
- Wat ik begrijp moeten er dan wel 2 pompen komen, zodat ze allebei apart bestuurt worden.

- Grote boiler zou ik zelf zeggen 250 / 300 Liter. En dan type ben ik eigenlijk nog niet uit. RVS heeft wel mijn voorkeur omdat de boiler op zolder terecht moet komen. En scheelt gewicht met sjouwen.

Waar mijn twijfel nu uit bestaat Hygiëne boiler of een SWW. Is een hygiëne spiraal van een 250 /.300 L boiler sterk genoeg om te douchen ? Gebruiken nu 5.5 l/m 60gr water tijdens het douche

Verder lijkt het mij wel handig om het systeem ook aan de CV te koppelen. En met de HP ook wat warmte te kunnen oogsten in de winter.

Dan waar ik tegenaan loop is uit eindelijk het financiële plaatje:
- De standaard sets met subsidie die online staan passen niet echt in het plaatje wat ik wil. Hoe hebben de mensen dat hier gedaan ? Ook met betrekking tot de subsidie
- Type boiler RVS staat ook niet echt standaard online onder google.

De plaatsing en het aansluiten wil ik zelf doen, om ergens nog de kosten te drukken. Jaar geleden wel al is offertes opgevraagd maar was allemaal standaard praatje en weinig details. Hieruit blijkt toch wel dat de zonneboiler markt niet zo heel groot is in NL.

Alvast bedankt mocht er advies komen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Swenno
Staat hier niks tussen?
https://www.groene-energi...ilers-en-toebehoren/p-1a/
Ook versies met zonneboilerspiraal icm een lange spiraal (die je ook voor tapwater kan gebruiken)

Ik heb dan wel geen zonnecollectoren maar wel een Aton power to heat wat hetzelfde doet in feite.
AUijtdehaag in "Combinatie warmtepomp en zonnecollectoren"
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-10-2020 14:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Swenno schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:37:
- Wat ik begrijp moeten er dan wel 2 pompen komen, zodat ze allebei apart bestuurt worden.
Oh? Als er slechts eentje tegelijk mee doet, heb je het dan niet over een drieweg klep? Als het eerste de ene, dan de andere is, en dat later omgekeerd, twee drieweg kleppen (of één + creatief met terugslagkleppen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Gwaihir schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:03:
[...]

Oh? Als er slechts eentje tegelijk mee doet, heb je het dan niet over een drieweg klep? Als het eerste de ene, dan de andere is, en dat later omgekeerd, twee drieweg kleppen (of één + creatief met terugslagkleppen)?
De schema's die ik online tegen kom Oost / west hebben allemaal 2 pomp groepen.

Zelf dacht ik ook al aan een klepje maar weet niet precies hoe met oost west de warmte zich verspreid over de collectoren. Wil niet dat de 3 wegklep gaat pendelen.

@AUijtdehaag Dat is zeker een handige link !

[ Voor 4% gewijzigd door Swenno op 22-10-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zou iemand mijn gedachtengang kunnen nakijken controleren? Ik probeer op basis van mijn cijfers van mijn zonneboiler te bepalen hoeveel kWh ik kwijt ga zijn met een Clage CEX doorstroomverwarmer wanneer ik van het gas af ga.

Uitgangspunten: Wij douchen vrij warm ( 39 a 40 graden ) en weet hoe lang wij tapwater pakken en ik gebruik sensor T4 halverwege het vat als indicatieve temperatuur voor de naverwarmer. Laatste uitgangspunt is dat we met 8liter/minuut douchen.

Dat laatste is afhankelijk of een Clage uberhaupt 8l/min op 40 graden kan leveren.

Ik gebruik de volgende query:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
SELECT t.zb_t4,
          ( 40 - zb_t4 ) * 4.186 * ( 8 / 60 ) * ( wv_duur * 60 ) / 1000 / 3.6 AS kWh,
          t.wv_duur AS douchelengte

FROM dts_sww_warmtevraag t
    WHERE t.datum >= TO_DATE( '01-10-2019' , 'dd-mm-yyyy' )
      AND t.datum <= TO_DATE( '30-09-2020' , 'dd-mm-yyyy' )
      AND t.wv_status = 'E'
      AND t.zb_t4 IS NOT NULL
      AND t.zb_t4 < 40

Periode 01-10-2019 t/m 30-09-2020 ( 1 jaar ). Waarbij t4 is < 40 graden en er dus extra bijverwarming nodig is van de Clage.

Per warmtevraag doe ik : ( 40 - zb_t4 ) * 4.186 * ( 8 / 60 ) * ( wv_duur * 60 ) / 1000 / 3.6 AS kWh,

dT tussen 40 en actuele temperatuur bij 8 liter minuut * de duur in seconden van de douche en dat omrekenen naar kWh.

Tel ik deze gehele periode op dan kom ik op 804kWh die ik nodig heb aan elektriciteit.

Does this all sound plausible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Swenno schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:13:
[...]
De schema's die ik online tegen kom Oost / west hebben allemaal 2 pomp groepen.

Zelf dacht ik ook al aan een klepje maar weet niet precies hoe met oost west de warmte zich verspreid over de collectoren. Wil niet dat de 3 wegklep gaat pendelen.
Wellicht omdat het min of meer eenvoudig is: twee pompen, twee eenvoudige standaard controllers.

@mkleinman Wat is de temperatuurval over je mengkraan? Die moet je bij je 40 graden optellen, in elk geval voor het moment waarop bijverwarming nodig begint te zijn.

De meeste thermostatische mengkranen blijven ca. 6 graden onder de warmwatertemperatuur hangen. (En ben je hiermee bezig, dan heb je vaak een douche-WTW en dus een thermostaatkraan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gwaihir schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Wellicht omdat het min of meer eenvoudig is: twee pompen, twee eenvoudige standaard controllers.

@mkleinman Wat is de temperatuurval over je mengkraan? Die moet je bij je 40 graden optellen, in elk geval voor het moment waarop bijverwarming nodig begint te zijn.

De meeste thermostatische mengkranen blijven ca. 6 graden onder de warmwatertemperatuur hangen. (En ben je hiermee bezig, dan heb je vaak een douche-WTW en dus een thermostaatkraan..)
DoucheWTW heb ik idd + thermostaatkraan. Mijn gedachtengang is dat ik puur kan rekenen aan de kant van de douche. Of ik nu reken met 8liter op 40 graden of 48 graden op 6 liter voor menging maakt netto niet uit namelijk ( denk ik : ))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@mkleinman Na even staren besloot ik op dat punt m'n mond te houden. Kwam er ook niet gelijk uit of dat netto uitmaakt of niet. ;).

Waar het zeker uitmaakt is je beginpunt: je selecteert 40 graden als ondergrens voor bijverwarming. Moet je vanaf 46 graden al bijverwarmen dan wordt je selectie ruimer. Nu nl :
code:
1
AND t.zb_t4 < 40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gwaihir schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:43:
@mkleinman Na even staren besloot ik op dat punt m'n mond te houden. Kwam er ook niet gelijk uit of dat netto uitmaakt of niet. ;).

Waar het zeker uitmaakt is je beginpunt: je selecteert 40 graden als ondergrens voor bijverwarming. Moet je vanaf 46 graden al bijverwarmen dan wordt je selectie ruimer. Nu nl :
code:
1
AND t.zb_t4 < 40
Even gekeken naar het verschil:

Bij 40 graden is het 804kWh, bij 46 graden is het 1200kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mkleinman schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:48:
[...]
Bij 40 graden is het 804kWh, bij 46 graden is het 1200kWh.
Na compensatie voor het kleinere aantal liter/min?

Da's nogal de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gwaihir schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:57:
[...]

Na compensatie voor het kleinere aantal liter/min?

Da's nogal de moeite!
Ola, nee nog steeds bij 8liter/minuut. W8 dat ga ik ff omrekenen ;)

Edit: verrassend antwoord Ik reken nu de primaire zijde van de CLAGE uit die dan 46 graden water met 6.95liter/minuut moet aanvoeren om 40 graden op 8 liter per minuut

( 46 / 40 * 8 ) = 6.95.

Ik kom dan op 1040kWh uit. 8)7 . Ergens klopt er in die berekening iets niet. Ik weet alleen zo even niet wat.

[ Voor 36% gewijzigd door mkleinman op 22-10-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@swenno:
ik heb een ZB op oost met 2 boilers. in mijn controller (uit 2011) zit ook een schema om oost/west collectoren in combinatie met 1 boiler te gebruiken.

Crux is dat je een controller 2 driewegkleppen kan aansturen:
1 - keuze welke collector de warmte van te oogsten
2- wel/niet retour cv via de boiler schakelen.

Overigens is de collector op je zuidmuur energetisch een betere optie: dus gewoon helemaal vertikaal.
In de winter heb je dan een vergeljkbare opbrengst, wellicht iets beter. In de zomer niet meer een enorme piek
Hierdoor kan je op x liter boiler meer (Direct doorstromende) heatpipes aansluiten en dus meer opbrengst in de winter zonder stagnatie in de zomer.

CV ondersteuning zou ik altijd nemen. Daarmee kan je (mits LTV praktijk) veel laagwaardige warmte oogsten (vanaf bv 30 graden) waardoor de heatpipes makkelijk weer veel warmte aan kunnen voeren.

@mkleinman probeer je uit te rekenen wat je met behoud ZB aan kWh kwijt zou zijn? of hoeveel kWh je kwijt zou zijn zonder je ZB?

Ik zou denken: je wil 40 graden /8liter p minuut.
Je aanvoer is 15 graden uit de grond.
je moet dus 25 graden omhoog met 8 liter per minuut.
je DWTW heeft? 40%? rendement: dus van de 25 graden wordt 10 door de DWTW gerealiseerd. Nog 15 graden omhoog met 8 liter per minuut.

En dit is zonder ZB of voor de dagen dat de ZB er niet in is geslaagd om de boiler te verwarmen

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 22-10-2020 17:49 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@BarryH

Helaas heb ik geen zuid muur. Enige zuiden wat ik heb is boven op de dakkapel maar daar is ruimte technische maar ruimte voor 8 HP. En dan moeten ze ook plat liggen wat weer weinig nut heeft in de koudere periodes.

Met 1 pomp en 3 weg klepje zou wel makkelijkste optie zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-06 14:07
Swenno schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:37:
Lees al een tijdje mee met dit forum en ben mij aan het oriënteren voor eventueel plaatsen van collectoren. Heb alleen nog wel wat vraagtekens waar ik zelf eigenlijk nog geen antwoord heb op gevonden.

Situatie is als volgt:
- 1.5 jaar geleden verhuist toen 3 maanden de tijd gehad om alles te regelen, en is er dus een nieuwe CV-ketel in gegaan omdat er toen nog geen kennis was van warmtepompen etc. Met de kennis van nu zou ik dat zeker anders hebben gedaan.
- 2 onder 1 kap woning uit 1994, Daken op Oost / west
- Begane vloer vvw
- West kant bevinden zich al 12x PV panelen
- Oost kant = zelfde aantal mogelijk en kan direct op de omvormer aangesloten worden voor de toekomst.

Nu blijft er aan allebei de kanten nog 5.5m2 ruimte over naast de dakkappelen die er zitten op de 1ste verdieping. Alleen deze zorgen dus wel voor schaduw als de zon van oost naar west draait.
- Aan de oost zijde begin ik met volledige zon, en na wat uurtjes komt de schaduw van de dakkapel erop
- West zijde begint in de schaduw en zal steeds meer zon krijgen.

Hierdoor zijn deze plekken eigenlijk niet geschikt voor PV-panelen en zouden dienst kunnen doen voor zon collectoren.

Er zouden 30 HP passen dus zou het totaal op 60 HP oost/ west komen.
- Zijn hier mensen die ervaring hebben met oost / west verdeling ?

- Grote boiler zou ik zelf zeggen 250 / 300 Liter. En dan type ben ik eigenlijk nog niet uit. RVS heeft wel mijn voorkeur omdat de boiler op zolder terecht moet komen. En scheelt gewicht met sjouwen.

Waar mijn twijfel nu uit bestaat Hygiëne boiler of een SWW. Is een hygiëne spiraal van een 250 /.300 L boiler sterk genoeg om te douchen ? Gebruiken nu 5.5 l/m 60gr water tijdens het douche

Verder lijkt het mij wel handig om het systeem ook aan de CV te koppelen. En met de HP ook wat warmte te kunnen oogsten in de winter.

Dan waar ik tegenaan loop is uit eindelijk het financiële plaatje:
- De standaard sets met subsidie die online staan passen niet echt in het plaatje wat ik wil. Hoe hebben de mensen dat hier gedaan ? Ook met betrekking tot de subsidie
- Type boiler RVS staat ook niet echt standaard online onder google.

De plaatsing en het aansluiten wil ik zelf doen, om ergens nog de kosten te drukken. Jaar geleden wel al is offertes opgevraagd maar was allemaal standaard praatje en weinig details. Hieruit blijkt toch wel dat de zonneboiler markt niet zo heel groot is in NL.

Alvast bedankt mocht er advies komen !
Om met de CV ondersteuning te beginnen, ik zou daar in een oost west opstelling met een relatief klein buffervat niet te veel van verwachten. Ik heb 54 heatpipes op zuid/45° en dat werkt prima, maar dan staat de zon in de winter ook gunstig en in het voor en najaar perfect Op oost west is de instraling in die periode beperkt omdat de zon laag staat.

Verder ligt het ook aan het soort woning, als je veel warmteverlies hebt is het gunstiger dan een zeer goed geïsoleerde woning. Ik moet vanwege de aard van mijn woning al vroeg in het seizoen gaan stoken, dan staat de zon nog relatief gunstig en draagt het redelijk bij. Bij een goed geïsoleerde woning begint het stookseizoen later met bijbehorende zonnestand met minder rendement.

Als je een plekje zou hebben op een zuid muur zou ik met die buffer inhoud eerder opteren voor een rek van bijvoorbeeld 18 heatpipes. Dan heb je geen/weinig stagnatie en een prima rendement. Edit, ik lees net dat je daar geen plek hebt.

Wat oost west doet heb ik geen ervaring mee qua aantal heatpipes/grote buffervat.
mkleinman schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:58:
[...]

Ola, nee nog steeds bij 8liter/minuut. W8 dat ga ik ff omrekenen ;)

Edit: verrassend antwoord Ik reken nu de primaire zijde van de CLAGE uit die dan 46 graden water met 6.95liter/minuut moet aanvoeren om 40 graden op 8 liter per minuut

( 46 / 40 * 8 ) = 6.95.

Ik kom dan op 1040kWh uit. 8)7 . Ergens klopt er in die berekening iets niet. Ik weet alleen zo even niet wat.
Hoeveel minuten heb je gedoucht waarbij de buffer kouder was als 40 graden? En wat is over die periode de gemiddelde water temperatuur geweest?

Ik snap nu niet helemaal met welke data je rekent, of ik lees er overheen?

[ Voor 9% gewijzigd door DjaRoel op 22-10-2020 18:18 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Swenno
mijn controller is een: SR618C6. Maar zie het schema wat jij zoekt niet staan. maar zou volgens mij wel moeten kunnen

ik heb op oost met 15 graden zuid onder 35 graden hellingshoek 56 HP op 2x200l boiler.
Hoeveel gas het bespaart weet ik niet, maar vanaf half april tot half september gebruik ik geen gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:21:
@Swenno
mijn controller is een: SR618C6. Maar zie het schema wat jij zoekt niet staan. maar zou volgens mij wel moeten kunnen

ik heb op oost met 15 graden zuid onder 35 graden hellingshoek 56 HP op 2x200l boiler.
Hoeveel gas het bespaart weet ik niet, maar vanaf half april tot half september gebruik ik geen gas.
Als ik de verbruiksmeting van mijn CV kan vertrouwen, dan bespaar je ca 0,5-0,7m3 gas per dag dat je zonneboiler alles kan overnemen voor SWW.
En dit is gebaseerd op 3 personen die hoofdzakelijk douchen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BarryH schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:45:

@mkleinman probeer je uit te rekenen wat je met behoud ZB aan kWh kwijt zou zijn? of hoeveel kWh je kwijt zou zijn zonder je ZB?
Ik probeer uit te rekenen, met behoud van de zonneboiler, hoeveel kWh ik kwijt zou zijn om in de koudere maanden het water uit de boiler op te warmen tot SWW voor douchen. En aangezien ik een aardige bak met data heb moet ik een aardig eind komen.

Dat komt dus ergens uit tussen de 800 en 1200kWh voor een doorstroomverwarmer en behoud van de zonneboiler. Zonder zonneboiler kom ik op een kleine 2000kWh uit voor douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

DjaRoel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:13:

Hoeveel minuten heb je gedoucht waarbij de buffer kouder was als 40 graden? En wat is over die periode de gemiddelde water temperatuur geweest?

Ik heb een aardige domotica installatie met sensoren en ik log intussen sinds 2014 een hele vracht in een database. Ik weet per minuut wat de temperatuur bovenin, halverwege en onderin de boiler is. Ik heb ook een sensor na mijn thermostatisch mengventiel en ik kan op basis daarvan bepalen hoeveel minuten vraag ik heb voor SWW.

Zodoende kan ik bepalen hoeveel warm water ik nodig heb en hoeveel energie ik (denk) nodig te hebben om dat te verwarmen met een doorstromer als de zonneboiler niet warm genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DjaRoel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:13:
Z'n openingsvraag een paar posts eerder bevat 'n SQL query tegen kennelijk een uitgebreide logging over (tenminste) het afgelopen kalenderjaar.

De vraag is dus niet wat de zonneboiler oplevert, maar wat de CV nog doet. Want dat moet (kennelijk) een doorstroomverwarmer opvangen als die CV eruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@DjaRoel
CV gebruikt hier van sept tot maart gas.

Hoek dak is denk 45graden moet ik nog even na rekenen.

Tot oktober weet ik zeker dat zodra de zon beetje boven de huizen staat dat de locatie meteen zon heeft. Voor komende 3 maanden ga ik dat nog volgen.

Nadeel wel dat je het midden stuk mist. Maar smiddags wordt er niet gedouched en is de vloer als het goed is al op temperatuur.

En savonds gaat er ook meestal nog een beetje gas de vloer in dus zou je nog net wat warmte van de west kant kunnen pakken.

100derden kuubs zal het niet schelen maar alle beetjes helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mkleinman klinkt plausibel.
je kan het crosschecken door te kijken hoe die 800kwh over de maanden verdeeld is en dat vergelijken met je m3 gas per maand.
voor SWW is het gasketel rendement ca. 70-80%, dus zo kan je snel van kwh naar gas voor SWW komen.
in de maanden april tm sept. moet dat dan toch overeenkomen.
Ik neem aan dat je in die periode je gasketel niet voor verwarmen gebruikt.
en op basis van juni-juli-aug kan je bepalen hoeveel m3 gas je voor het koken nodig hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BarryH schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:27:
@mkleinman klinkt plausibel.
je kan het crosschecken door te kijken hoe die 800kwh over de maanden verdeeld is en dat vergelijken met je m3 gas per maand.
voor SWW is het gasketel rendement ca. 70-80%, dus zo kan je snel van kwh naar gas voor SWW komen.
in de maanden april tm sept. moet dat dan toch overeenkomen.
Ik neem aan dat je in die periode je gasketel niet voor verwarmen gebruikt.
en op basis van juni-juli-aug kan je bepalen hoeveel m3 gas je voor het koken nodig hebt gehad.
Even opgesplitst per maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Me9Q1mm8BE1zwazdgwQ1vH3qVg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QtdFBa4CjJNZfnlg5FtzNSCR.jpg?f=user_large

Zoveel kWh is er per maand nodig. Sounds plausible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ben momenteel nog met een verbouwing bezig en heb daardoor de mogelijkheid om voor een toekomstige zonneboiler een aanvoer en retourleiding naar boven te leggen in een koof. Wat voor leiding (type/dikte) kan ik dan het beste daar in leggen? Pompstation zal in de toekomst beneden komen te staan. Dus gaat om de leidingen tussen pompstation en collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@KappuhH Geïsoleerde RVS ribbelbuis werkt wel prima hier. Kan je gewoon in 1 stuk doen zonder kans op lekkage. Heb zelf 15m 3/4" van https://www.econo.nl/sola...x-twin-met-20-mm-isolatie. Werkt prima (in dit geval loopt het tussen de boilers en de warmtewisselaar boven die een scheiding vormt tussen drainback en het CV systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@mkleinman Kan je niet je Elga Ace je buffer laten verwarmen? Maar dan niet 40+ graden, gewoon mee laten draaien op LTV. Dan hoeft je Clage een stuk minder toe te voegen met COP1 en doe je bijvoorbeld met de Ace toch nog een leuk COP toevoegen aan je DWH.

Dan krijg je een soort gelijke installatie als wat ik heb.

[ Voor 44% gewijzigd door Helhond op 23-10-2020 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Helhond schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:27:
@mkleinman Kan je niet je Elga Ace je buffer laten verwarmen? Maar dan niet 40+ graden, gewoon mee laten draaien op LTV. Dan hoeft je Clage een stuk minder toe te voegen met COP1 en doe je bijvoorbeld met de Ace toch nog een leuk COP toevoegen aan je DWH.

Precies. Laten mee verwarmen. En als je met een temperatuur differentiatie controller een klep aanstuurt kan je het cv water via de boiler laten lopen op het moment dat Tboiler < Ta (cv) is.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Swenno heatpipes verliezen niet heel veel warmte en worden ook warm van indirect zonlicht. Als het dak niet extreem steil is kan je ook alles in serie zetten en gewoon gaan draaien als 1 van de 2 maar warm genoeg is. (En blijven draaien zolang het uitgaande water maar warmer is dan het water dat er in gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Helhond schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:27:

Yes, mijn warmtepomp kan dat. Ik kan zelfs instellen dat hij alleen warmte onttrekt uit het boilervat ( default ) maar ik kan ook instellen dat hij permanent mee verwarmd. Ik kan zelfs de flow knijpen door het boilervat heen dankzij deze constructie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kvdVAeXI1MFN7xkh8gTaoOJQQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcmcsJdOJzy2VVRpZ0BQN7us.jpg?f=fotoalbum_large

Een driewegklep omgebouwd naar tweewegklep die wordt aangestuurd door met SR1168c controller ( als boiler warmer dan klep open ). Onderop een afsluiter die als een bypass dient om permanent er doorheen te gaan.

Ik heb deze constructie een jaar lang getest met de oude ELGA maar dat was niet echt een succes te noemen. Beduidend meer energieverbruik in de ELGA maar geen meetbaar lager gasverbruik voor SWW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQEnM3_RWa0_OxDPULhEbp2OAF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/brs9IlHVjL2hvUevvZ0UO7Kj.png?f=fotoalbum_large

Dit is het energieverbruik van de ELGA. In 2016 en begin 2017 heb ik de ELGA permanent door de boiler laten lopen. Dit kost mij pak m beet 400kWh meer .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8XvHoex1Sz98nsZvySkttnEfmY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hUHdlwFW8gBXGGQqec28jQDB.png?f=user_large

Maar het gasverbruik in 2016 is wel iets lager maar staat absoluut niet in verhouding tot de 400kWh meerverbruik in de ELGA.

Mogelijk komt dit omdat de ELGA simpelweg niet het vermogen had om de boiler verder te verwarmen. Het staat in elk geval weer op de TODO list om aankomende winter te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik had dezelfde ervaring en zag ook dat de zonneboiler veel vaker het collector circuit liet lopen. Mijn conclusie (voor mijn situatie) was dat de ZB blijkbaar onterecht het circuit liet draaien waardoor ik warmte loosde... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@mkleinman Die 400 kWh aan warmte kan je toch niet zo maar kwijt zijn geraakt?

Of liep de Elga op zijn tenen met een slecht COP tot gevolg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Helhond schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:53:
@mkleinman Die 400 kWh aan warmte kan je toch niet zo maar kwijt zijn geraakt?

Of liep de Elga op zijn tenen met een slecht COP tot gevolg?
De ELGA liep inderdaad op zijn tenen in die periode, relatief koud en toch door de boiler heen. De COP was in die periode ook niet heel best.

De ELGA ACE kan veel meer warmte leveren. Dus het is weer een interessante test :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Dan zou ik het eerder bij het COP zoeken.

Maar het blijft altijd lastig vergelijken, voor een eerlijke vergelijking zou je op basis van graaddagen, maar ook dat is niet altijd helemaal 100% te vergelijken.

Als je buffer goed geisoleerd is zie ik niet een reden waarom je verbruik zoveel hoger zou zijn, de warmte wordt dan afgegeven aan de woning en gaat dus niet verloren.

EDIT:
Ik zou het in dit opzicht gewoon proberen met een doorstroomverwarmer. (Clage of Wijas)
Voor het vastrecht dat je gaat besparen, (Afgelopen jaar heb ik Enexis 231,90 euro moeten betalen) kan je al ruim 1100 kWh terug kopen.

EDIT2:
Shit je hebt een Elga en wilt/kan dus niet volledig gasloos. 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door Helhond op 23-10-2020 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
mkleinman schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:40:
[...]

Even opgesplitst per maand.

[Afbeelding]

Zoveel kWh is er per maand nodig. Sounds plausible.
misschien leuk om dat plaatje toe te voegen aan de OP? wel nuttig voor mensen die over willen stappen op een doostroomverwarmer t.o.v. de ketel. Zoals ik... :+

en zijn er niet gewoon al mensen die dit jaarverbruik hebben, @mkleinman? Even eentje uitkiezen met vergelijkbare gezinssituatie en je weet het. toch?
mkleinman schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:26:
[...]

Ik heb een aardige domotica installatie met sensoren en ik log intussen sinds 2014 een hele vracht in een database. Ik weet per minuut wat de temperatuur bovenin, halverwege en onderin de boiler is. Ik heb ook een sensor na mijn thermostatisch mengventiel en ik kan op basis daarvan bepalen hoeveel minuten vraag ik heb voor SWW.

Zodoende kan ik bepalen hoeveel warm water ik nodig heb en hoeveel energie ik (denk) nodig te hebben om dat te verwarmen met een doorstromer als de zonneboiler niet warm genoeg is.
welke sensor gebruik je? ik heb ook een sensor nodig om te bepalen dat er SWW verbruik is maar ik krijg dat niet voor elkaar met de ketel uitlezen want zodra daar SWW uitgeschakeld is, vinden er ook geen metingen plaats. 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door fabstar81 op 23-10-2020 15:03 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

fabstar81 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:58:
[...]

misschien leuk om dat plaatje toe te voegen aan de OP? wel nuttig voor mensen die over willen stappen op een doostroomverwarmer t.o.v. de ketel. Zoals ik... :+

en zijn er niet gewoon al mensen die dit jaarverbruik hebben, @mkleinman? Even eentje uitkiezen met vergelijkbare gezinssituatie en je weet het. toch?

[...]

welke sensor gebruik je? ik heb ook een sensor nodig om te bepalen dat er SWW verbruik is maar ik krijg dat niet voor elkaar met de ketel uitlezen want zodra daar SWW uitgeschakeld is, vinden er ook geen metingen plaats. 8)7
Ik heb een sensor (DS18B20) vlak na het mengventiel zitten van de zonneboiler, deze meet simpel de uitgaande SWW temperatuur.

Ik heb in mijn domotica setup een stuk code geschreven die naar die data bekijkt en aan de hand van een snelle stijging in temperatuur SWW AAN detecteert en bij een bepaalde daling over een X tijd SWW UIT.

Dan simpelweg verschil tussen die twee tijden bepalen en ik heb het aantal minuten. Het algoritme is niet 100% perfect. Hij rekent soms te vroeg en af en toe te lang. Maar over het algemeen geeft het een aardig beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbVhKbr7IhQjEuwOgJF9u8FmBOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SqHuX6xlOUxp2J4mjLPFtpSD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
fabstar81 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:58:
[...]
Ik gebruik zo'n sensor: https://www.grundfos.com/...temperature/vfs/vfss.html (flow en temperatuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
Vandaag was overigens een leuke dag om effect van ZB i.c.m. WP te zien.

Om 10:30 ging de WP uit i.v.m. overshoot.
Doordat de zon toch wel scheen ging vanaf een uur of 13:00 de pomp van de zonneboiler proberen te starten, en die pakt vol op als het hier helemaal opklaart rond 14:00 en de zonnestand iets beter is.
Doordat de het warme water van de ZB wordt rond gepompt door de WP, kan de collectoren zijn warmte erg goed kwijt, en gaat de pomp van de zonneboiler tot zelfs op 80% draaien iets wat ik niet vaak zie. Met dagen met soortgelijke temperaturen zie ik dat de warmtepomp vaak nog 1 a 2 keer aanspringt overdag maar staat tot op het moment van schrijven nog steeds uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wLkyBKN/aangepaste-temperatuur-g.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ScFbcHV/laatste-3-dagen.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Min op. flow rate 4l/min en Max. working.Temp 75 °C klinken beiden tricky.

Mis je zo het gebruik van de wastafel / gootsteen?

En je hebt 'm na het temperatuurbegrenzende mengventiel?
(Hmm.. voor stukje nieuwsgierigheid, wellicht, dat ik 't leuk vind dat hij ervoor zit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Gwaihir schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:44:
[...]

Min op. flow rate 4l/min en Max. working.Temp 75 °C klinken beiden tricky.

Mis je zo het gebruik van de wastafel / gootsteen?

En je hebt 'm na het temperatuurbegrenzende mengventiel?
(Hmm.. voor stukje nieuwsgierigheid, wellicht, dat ik 't leuk vind dat hij ervoor zit.)
Kan zijn dat ik een kleinere versie heb. Maar is een vadometer model met magn overdracht.
Zit in de wtw naar zonneboiler leiding en meet dus alle SWW.

Edit goede link
https://www.altecparts.nl...tromingsschakelaar-201055

[ Voor 12% gewijzigd door Dapdodo op 23-10-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Dapdodo "Detecteert"? D.w.z. hij merkt dat er flow is, maar meet toch niet hoeveel?

En inderdaad, gewoon aan de koude kant natuurlijk. Ik meet met dezelfde sensor temperatuur en die is het meest veranderlijk aan de warme kant, daarom zit de mijne daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Gwaihir schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:26:
@Dapdodo "Detecteert"? D.w.z. hij merkt dat er flow is, maar meet toch niet hoeveel?

En inderdaad, gewoon aan de koude kant natuurlijk. Ik meet met dezelfde sensor temperatuur en die is het meest veranderlijk aan de warme kant, daarom zit de mijne daar.
Is dat belangrijk dan, voor mij niet cv ketel kan niet 2 dingen tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Zijn hier toevallig personen aanwezig die geen kant en klare meldcode hadden voor de ISDE- subsidie

Heb nog wat research gedaan.
En voor oost / west opstelling 2x 30 HP op 300liter boiler. Kom je eigenlijk niks tegen. Wat kant en klaar is.

Ook de controller moet wat uitgebreider worden dan de standaard versie die overal bij zit.

Ook even over de grens gekeken na wat spitten door dit topic. En daar heb je bijna 2x de HP set waar je hier in NL 1x voor betaald ...

Dus eigenlijk mijn vraag:
- Mensen ervaring met zelf alles samenstellen, en geen compleet pakket voor de ISDE subsidie
- Spullen bij meerdere leveranciers gehaald oa via het buitenland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Swenno schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:53:
Zijn hier toevallig personen aanwezig die geen kant en klare meldcode hadden voor de ISDE- subsidie

Heb nog wat research gedaan.
En voor oost / west opstelling 2x 30 HP op 300liter boiler. Kom je eigenlijk niks tegen. Wat kant en klaar is.

Ook de controller moet wat uitgebreider worden dan de standaard versie die overal bij zit.

Ook even over de grens gekeken na wat spitten door dit topic. En daar heb je bijna 2x de HP set waar je hier in NL 1x voor betaald ...

Dus eigenlijk mijn vraag:
- Mensen ervaring met zelf alles samenstellen, en geen compleet pakket voor de ISDE subsidie
- Spullen bij meerdere leveranciers gehaald oa via het buitenland
Ik denk dat je beter naar een leverancier kan bellen en vragen wat er mogelijk is.

Ik heb alles bij een firma uit Zaandam vandaan die op de site ook aangeeft maatwerk te leveren. Wat dat precies betekent voor de meldcode weet ik niet, maar volgens mij is de subsidie vooral gebaseerd op de potentiële opbrengst dus misschien kunnen ze samengestelde sets gewoon verrekenen.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dapdodo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:30:
[...]

Is dat belangrijk dan, voor mij niet cv ketel kan niet 2 dingen tegelijk.
Ik snap je vraag niet, wellicht omdat onze situaties zo anders zijn. (Ik weet niet wat belangrijk voor je is, probeer slechts te snappen wat je doet, om welke reden / met welke voor- en nadelen.)

Ik gebruik een 1-wire sensor op de buis (net zoiets als @mkleinman noemde) aan de instroom naar de hygiënespiraal en zo'n vortex flow + temperatuur sensor aan de uitstroom. Zo kan ik zien hoeveel vermogen SWW we gebruiken, incl. hoe heet het uit het vat weet te komen (vind ik ook evt. boven de 65 graden nog wel interessant, al wordt het vervolgens terug gemengd natuurlijk).

Er is geen naverwarming. (Tenminste de top van) dit vat wordt dus heet gehouden, door CV-haard, met WP als achtervang, en hopelijk 's zomers door de zonnespiraal. Dat laatste werkt nog niet zo best, omdat onze collector-opstelling voor de zomer niet goed blijkt te zijn. (Blij dezer dagen wel de CV-ondersteuning in actie te zien :).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
@Swenno

Als het goed is, kan je i.d.d. een eigen set samenstellen voor een eigen meldcode. Jouw set onderdelen moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen, A label pomp, A label boiler, Hp met een minimale opbrengst, etc..

Je krijgt natuurlijk dan een gigantische administratieve rompslomp, je zal dan ook alles zelf moeten samenstellen en vervolgens aan moeten tonen of alles voldoet aan de normen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Swenno schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:53:
voor oost / west opstelling 2x 30 HP op 300liter boiler. Kom je eigenlijk niks tegen. Wat kant en klaar is.

Controller lijkt niet uit te maken (welke / extra). Zo'n relatief kleine boiler voor het aantal HP wel.

Haal je het bij één leverancier, dan regelt die het doorgaans voor je. (Wel tevoren afspreken natuurlijk en niet altijd kosteloos.)

En ze lijken 't ook een beetje opgegeven te hebben: je mag ook aanvragen zonder meldcode tevoren te hebben. Dan heb je alleen vooraf geen gegarandeerd resultaat. (Resultaat zo goed als je berekening..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
@mkleinman

Het onderzoek naar een doorstroom verwarmer op basis watertemperatuur is natuurlijk onmisbaar, maar hoe komt het met jouw 1f aansluiting in de meterkast?

Ombouwen naar 3f lag volgens mij al in de planning, maar kun je dan met 3x25A uit de voeten? Anders (3x35A) wordt zo'n doorstroom verwarmer een dure hobby.

Huidige zonneboiler eruit en een Wpb met zonnespiraal erin en klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Helhond schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:10:

EDIT2:
Shit je hebt een Elga en wilt/kan dus niet volledig gasloos. 8)7
:*) Ik draai zonder gas volledig op de Elga en zo zijn er meer... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

vanderv schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:43:
@mkleinman

Het onderzoek naar een doorstroom verwarmer op basis watertemperatuur is natuurlijk onmisbaar, maar hoe komt het met jouw 1f aansluiting in de meterkast?

Ombouwen naar 3f lag volgens mij al in de planning, maar kun je dan met 3x25A uit de voeten? Anders (3x35A) wordt zo'n doorstroom verwarmer een dure hobby.

Huidige zonneboiler eruit en een Wpb met zonnespiraal erin en klaar...
Ik ben nog aan het uitzoeken of een Clage CEX kan. hij moet worden afgezekerd op 3x16A of 3x20A ( 11 of 13kW ). Wat mij opvalt is dat hij niet op 400V maar slechts op 230V werkt. Dat is best een dingetje.

Boilervat er uit en een WPB zou kunnen, alleen als we naar balansventilatie zouden willen is dat ook weer een dingetje. Een tweede, kleinere, boiler in serie zou nog kunnen. Meest effectieve oplossing is vermoedelijk om de 2e spiraal los te koppelen van de CV installatie. Dan kan er geen warmte meer uit het boilervat door de warmtepomp worden gehaald.

En dan halverwege het vat een 3kW warmte-element plaatsen die het bovenste deel probeert te houden op SWW temperatuur. ( 50 of hoger ).

Enige risico is dan dat we bij lang douchen het koud krijgen onder de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
DjaRoel schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Ik denk dat je beter naar een leverancier kan bellen en vragen wat er mogelijk is.

Ik heb alles bij een firma uit Zaandam vandaan die op de site ook aangeeft maatwerk te leveren. Wat dat precies betekent voor de meldcode weet ik niet, maar volgens mij is de subsidie vooral gebaseerd op de potentiële opbrengst dus misschien kunnen ze samengestelde sets gewoon verrekenen.
Jij hebt de CPC collectoren liggen toch ?

Geven die weerkaatsing van zon wat eventueel als hinder kan worden ervaren ?

De achterburen hebben overal dakramen zitten, waar ik tegen aan kijk. Maar als hun dan verblind worden door de CPC collectoren schiet het ook niet echt op.

Zie dat die leverancier wel een pakket heeft wat in de buurt komt wat ik zoek. Dus ik ga is even informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Swenno schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Jij hebt de CPC collectoren liggen toch ?

Geven die weerkaatsing van zon wat eventueel als hinder kan worden ervaren ?

De achterburen hebben overal dakramen zitten, waar ik tegen aan kijk. Maar als hun dan verblind worden door de CPC collectoren schiet het ook niet echt op.

Zie dat die leverancier wel een pakket heeft wat in de buurt komt wat ik zoek. Dus ik ga is even informeren.
Geen last van weerkaatsing, de reflectoren zijn juist zo gevormd dat de reflectie op de heatpipes zelf uitkomt.

Pagina: 1 ... 16 ... 65 Laatste