ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Waarom is een Clage CEX 230V?mkleinman schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:13:
[...]
Ik ben nog aan het uitzoeken of een Clage CEX kan. hij moet worden afgezekerd op 3x16A of 3x20A ( 11 of 13kW ). Wat mij opvalt is dat hij niet op 400V maar slechts op 230V werkt. Dat is best een dingetje.
Je sluit geen nul aan dus je zit al automatisch met 400V tussen de fasen.
Waar ben je bang voor dat het niet werkt?
Hier kan je simpel je vermogen berekenen met uitstroom temperatuur met bijbehorende flow.
Heb je een stortdouche en ook een D-WTW?
https://www.econo.nl/bere...mogen-doorstroomverwarmer
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
De Elga is ook zonder ketel te verkrijgen. Dus gewoon standalone..Helhond schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:59:
[...]
Dat is wat anders, maar ik denk niet dat je een nieuwe Elga Ace gaat plaatsen als je volledig gasloos kan.
Een hydride opstelling is duurder, dubbele vastrecht/onderhoud/afschrijving etc.
@mkleinman
Ik heb 260ltr op 55graden staan en heb dat met 5personen douchen wel nodig (is krap zat).
Volgorde bij mij... hygiëne zonneboiler (met 4,5Kw verwarmingselement,die het water op minimaal 30gr houd bovenin) dan dat water naar de Wpb en vervolgens de woning in...
Komende week wordt de Elga ook nog aan gesloten op de zonneboiler d.m.v.een 3weg klep die vervolgens alleen tijdens een defrost over de boiler circuleert zodat het ijskoude water onderin de zonneboiler beland en niet meer in mijn radiatoren en vloerverwarming. Zo hoop ik dat mijn heatpipes ook nog meer kunnen oogsten van het winterzonnetje...
(Door de gelaagdheid in de boiler blijft het koude defrost water ruim onder het verwarmingselement)
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Nee hoor, dat zijn verwarmingselementen voor je. Je sluit 'm gewoon aan op 3-fase. Kan me voorstellen dat hij afhankelijk van de vraag de 3 elementen stuk voor stuk aan zet (en niet meer dan één element heeft wat ook gedeeltelijk aan kan).mkleinman schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:13:
Ik ben nog aan het uitzoeken of een Clage CEX kan. hij moet worden afgezekerd op 3x16A of 3x20A ( 11 of 13kW ). Wat mij opvalt is dat hij niet op 400V maar slechts op 230V werkt. Dat is best een dingetje.
3x 20A zijn sommige installateurs wel bereid te doen achter 3x 25A hoofdzekering, maar ik zou me er niet aan wagen; je gooit te gemakkelijk je hoofdzekering er uit. (En is dat nog een smeltzekering waar de netbeheerder voor moet komen, dan stelt hij die 3x 20A zekering ongetwijfeld aan de kaak.) 3x 35A hoofdzekering is flink prijzig..
@Gwaihir Ik reageerde op Fabstart81 die vroeg hoe je SWW detecteert en meet.Gwaihir schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:33:
[...]
Ik snap je vraag niet, wellicht omdat onze situaties zo anders zijn. (Ik weet niet wat belangrijk voor je is, probeer slechts te snappen wat je doet, om welke reden / met welke voor- en nadelen.)
Ik gebruik een 1-wire sensor op de buis (net zoiets als @mkleinman noemde) aan de instroom naar de hygiënespiraal en zo'n vortex flow + temperatuur sensor aan de uitstroom. Zo kan ik zien hoeveel vermogen SWW we gebruiken, incl. hoe heet het uit het vat weet te komen (vind ik ook evt. boven de 65 graden nog wel interessant, al wordt het vervolgens terug gemengd natuurlijk).
Er is geen naverwarming. (Tenminste de top van) dit vat wordt dus heet gehouden, door CV-haard, met WP als achtervang, en hopelijk 's zomers door de zonnespiraal. Dat laatste werkt nog niet zo best, omdat onze collector-opstelling voor de zomer niet goed blijkt te zijn. (Blij dezer dagen wel de CV-ondersteuning in actie te zien.)
Situatie: Bij mij zit er na de zonneboiler nog een CV-ketel.
Hoeveelheid warm water doe ik dan zoals mkleinman, maar het in en uitschakelpunt doe ik niet op de helling van de temperatuurgrafiek met met de flowswitch. Tevens heb ik met 5 temperaturen op de zonneboiler goed zicht op de gelaagdheid en weet dus wat ik verbruik van welke temperatuur uit de zon. Na de CV ketel meet je verder en daar zie je hoelang er gas wordt gebruikt. De specs van de ketel zijn zodanig dat SWW op volle kracht wordt gedaan. Voor mij is dat voldoende benadering voor hoeveelheid SWW bij welke temperatuur met gas en wat alleen op de zon. Ik meet zo ongeveer het hele traject (KW bij binnenkomst huis)->na D-WTW->5x in boiler (0-25-50-75-100)->uitstroom boiler->na CV ketel als SWW. Dan ook nog de watermeter en de gasmeter. Verwarming ben ik ook zo aan het optuigen.
Eindresultaat moet worden een SWW oplossing zonder gas (volgende zomer).
En vervelende is dat ik met 3x16A (11kW) niet uit kom tenzij er een andere douchekop komt. We douchen nu met 8liter/minuut @38 graden. En dat redden we niet met 20 graden in in de winter ( doucheWTW minimum ) en 53 graden uit ( dT 33 staat in de folder ).Gwaihir schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:29:
[...]
Nee hoor, dat zijn verwarmingselementen voor je. Je sluit 'm gewoon aan op 3-fase. Kan me voorstellen dat hij afhankelijk van de vraag de 3 elementen stuk voor stuk aan zet (en niet meer dan één element heeft wat ook gedeeltelijk aan kan).
3x 20A zijn sommige installateurs wel bereid te doen achter 3x 25A hoofdzekering, maar ik zou me er niet aan wagen; je gooit te gemakkelijk je hoofdzekering er uit. (En is dat nog een smeltzekering waar de netbeheerder voor moet komen, dan stelt hij die 3x 20A zekering ongetwijfeld aan de kaak.) 3x 35A hoofdzekering is flink prijzig..
Dus wordt nog verder broeden. Maar vermoed dat een 2 of 3kW warmte-element in het boilervat het meest simpele is. Alleen dan nog gedrag hier aanpassen dan heel lang douchen niet sociaal is naar de medebewoners
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Kijk ook even naar 123kaminofen.nl, bel ze ook even. Ze zijn best flexibel qua pakketten. Doen zo een andere controller erbij tegen normale meerprijzen als jou dat uitkomt.Swenno schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:34:
[...]
Zie dat die leverancier wel een pakket heeft wat in de buurt komt wat ik zoek. Dus ik ga is even informeren.
Tevens ook een van de goedkopere op de markt en ben er zelf tevreden over.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Mijn sommetje is:
1/ 11kW continu vermogen met 100% rendement
2/ in 1 uur dus 11kWh warmte
3/ 1 liter water 1 graad verwarmen kost 1,16Wh
4/ in 1 uur kan je dus 11.000 / 1,16 = 9517 liter-graden verwarmen
5/ in 1 minuut dus 9517/60 =158 liter graden per minuut
6/ bij 8 liter per minuut kan je dus 158/8 = 19 graden verwarmen
7/ aanvoertemperatuur koud water is 15 graden, je DWTW heeft 40% rendement, dus koud wordt 19*40% = 8 graden warmer = 23; + 19 graden = 42 graden.
9/ bovendien heb je een 200liter boiler. die is bijna altijd hoger dan 15 graden, als je continue je WP erdoor laat lopen eerder 25 graden......
Kortom: zou wel moeten kunnen denk ik...
... of ik maak natuurlijk een foutje
en een zwaardere doorstroomverwarmer met load balancing kan natuurlijk ook nog
[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 24-10-2020 20:38 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb gerekend met de maximale doorstroming bij dT=33. 20 graden is de allerkoudste temperatuur in de winter + 33 graden = 53 graden aanvoer bij een bepaalde flow. Die heb ik omgerekend naar de flow bij 38,39 en 40 graden en dan kom ik te kort. bij 13.5kW haal je net de 8l/min op dat moment.BarryH schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:31:
@mkleinman ik snap het even niet.
Mijn sommetje is:
1/ 11kW continu vermogen met 100% rendement
2/ in 1 uur dus 11kWh warmte
3/ 1 liter water 1 graad verwarmen kost 1,16Wh
4/ in 1 uur kan je dus 11.000 / 1,16 = 9517 liter-graden verwarmen
5/ in 1 minuut dus 9517/60 =158 liter graden per minuut
6/ bij 8 liter per minuut kan je dus 158/8 = 19 graden verwarmen
7/ aanvoertemperatuur koud water is 15 graden, je DWTW heeft 40% rendement, dus koud wordt 19*40% = 8 graden warmer = 23; + 19 graden = 42 graden.
9/ bovendien heb je een 200liter boiler. die is bijna altijd hoger dan 15 graden, als je continue je WP erdoor laat lopen eerder 25 graden......
Kortom: zou wel moeten kunnen denk ik...
... of ik maak natuurlijk een foutje
en een zwaardere doorstroomverwarmer met load balancing kan natuurlijk ook nog
Ik heb alleen die Excel niet bewaard. Ik zal het nog een keer narekenen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dus na 5 min douchen is er toch al makkelijk 5 min pauze? Of staan jullie allemaal in een rijtje te wachten voor de douche?
Sony A7 iv en wat recycled glas
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Waarom wil je 53°C aanvoer?mkleinman schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:23:
[...]
Ik heb gerekend met de maximale doorstroming bij dT=33. 20 graden is de allerkoudste temperatuur in de winter + 33 graden = 53 graden aanvoer bij een bepaalde flow. Die heb ik omgerekend naar de flow bij 38,39 en 40 graden en dan kom ik te kort. bij 13.5kW haal je net de 8l/min op dat moment.
Hier staat de Wijas ingesteld op 43°C voor de WAF (voor mij was 41°C al genoeg).
Hoe zwaar zijn jouw hoofdzekeringen?
@mkleinman
Een verwarmingselement in de boiler van 2 of 3 Kw zet geen zoden aan de dijk, dan moet je al richting de 9Kw voor een beetje vlot verwarmen.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Excuses, ik had niet gereageerd op je eerste vraag.
[ Voor 74% gewijzigd door Helhond op 25-10-2020 08:39 ]
Boilers doen 't toch juist vaak lekker rustig aan, omdat ze daarvoor doorgaans de tijd hebben? (En dan leveren ze niet het puzzelwerk op van 9kW inpassen in installaties / gebruikspatronen.)vanderv schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:36:
Een verwarmingselement in de boiler van 2 of 3 Kw zet geen zoden aan de dijk, dan moet je al richting de 9Kw voor een beetje vlot verwarmen.
Hij probeert z'n gat van 2,5 kW op te vullen. M.i. geen gek idee, als achtervang, want dit lijkt me key:
Oftewel, @mkleinman: je zet er eerst de Elga op om daarvoor te zorgen - en moet dus stroom hebben om die te laten lopen naast de doorstroomverwarmer. Kom je dan toch nog net wat te kort, dan laat je een zo'n (bescheiden) elektrisch element bijspringen in de boiler. Beetje rekenen, maar lijkt me waarschijnlijk dat 't past binnen 3x 25A. (En weet je dat je die optie hebt, dan kun je ook eerst afwachten of 't nodig blijkt.)BarryH schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:31:
Mijn aanname is dat een CLAGE een maximaal debiet heeft door een doorstroombegrenzer die er in zit. Wil je dan nog een beetje flow over houden bij het douchen dan moet de temperatuur omhoog.Helhond schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:23:
[...]
Waarom wil je 53°C aanvoer?
Hier staat de Wijas ingesteld op 43°C voor de WAF (voor mij was 41°C al genoeg).
Als die begrenzer er niet in zit dan is idd 41 tot 43 graden meer dan zat als aanvoertemperatuur.
3kW valt mij eerlijk gezegd nog mee. Ik heb een simulatie geschreven die met mijn boilervat douchen en aanwarmen bij houd. Zelfs tijdens het douchen houd ik per minuut bij hoe de temperatuur zich gedraagd in het vat en vanaf het punt dat je onder een lauwe douche komt te staan.vanderv schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:36:
@Helhond
Hoe zwaar zijn jouw hoofdzekeringen?
@mkleinman
Dat gaat bijna alle dagen goed, behalve met dagen zoals dit:
/f/image/cqwNWaL2Adn82H4inHwJ2oHE.png?f=fotoalbum_large)
Hier gaan we 's avonds achter elkaar onder de douche. Vandaar de douche van 41 minuten. Op het einde klapt de temperatuur hard in en zakt naar 29 graden, en dus een koude douche.
Met een 3kW verwarmingselement duurt het om en nabij de 2 uur om de bovenkant van de boiler ( 150 liter ) weer op 60 graden te krijgen.
Hmm.. dat lijkt meer 'die standaard meegeleverd is'; je kunt ze er meen ik zo uithalen. (Wel even voor je specifieke model in de (installatie)handleiding nalezen natuurlijk.)mkleinman schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:27:
[...]
Mijn aanname is dat een CLAGE een maximaal debiet heeft door een doorstroombegrenzer die er in zit. Wil je dan nog een beetje flow over houden bij het douchen dan moet de temperatuur omhoog.
Ik kijk naar diezelfde uitdaging in het klein: ik wil een doorstroomverwarmer onder de wastafel installeren, omdat het hete water daar van veel te ver moet komen in verhouding tot de warm water behoefte. Ik wil daar slechts een 1-fase. Ook daar zal de begrenzer uit moeten, zodat uiteindelijk indien gewenst gewoon een flinke straal mogelijk blijft (maar dan niet meteen heet). Vandaar dat ik hier al 'ns in dook.
Je grafiek laat de top zien die ineens indondert? Heb je ook een sensor halverwege? Dan zie je het aankomen en kun je je Elga en / of element al wat voor het probleem uit aan het werk schoppen en het dus makkelijker halen.
In mijn geval (40m3 voor SWW) is bij een boiler oplossing met 80 liter al snel het standbyverlies = 40m3. dus een doorstroomverwarmer is dan een stuk aantrekkelijker. Maar ja, zo af en toe moet het bad ook vol....
Waarom dat? Heb je haast? Onnodige netbelasting om met 9kW te gaan warmen als een gek om vervolgens uren te wachten.vanderv schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:36:
@mkleinman
Met een boiler is het alleen belangrijk hoeveel je gebruikt en daar op af stemmen, heb je al die liters niet nodig warm dan alleen tot 55 graden, kom je tekort moet je iets warmer, enz enz.
Volledig gebruik en minimaal aan temperatuur is het efficientst.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Maar 80 liter is veel, wij doen met zijn 4e met 60 liter totaal, letten er niet op maar wel een niebla douchekop.BarryH schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:14:
Het is voorzichtig puzzelen met als vertrekpunt al een laag verbruik.
In mijn geval (40m3 voor SWW) is bij een boiler oplossing met 80 liter al snel het standbyverlies = 40m3. dus een doorstroomverwarmer is dan een stuk aantrekkelijker. Maar ja, zo af en toe moet het bad ook vol....
Doorstromer belast je net zwaar, zit allemaal tegen de max van je aansluiting dus tijdens douchen kan je geen oven aan, elektrisch koken en zelfs de warmtepomp kan een probleem worden in de winter. En dan nog het salderen wat niet kan straks, met een boiler kan je "sparen/bewaren"
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik draai hier inmiddels al 5 jaar met de vergelijkbare Wijas op 11,5 kW (3x16A). Ik heb het getest met zowel de w/w wp die het vat voorverwarmd als SWW en de wp door de hygieneboiler heen (in de zomer 10m2 vlakke plaat, dus verder niks nodig). Qua kWh maakt het niks uit. Qua piekverbruik is het makkelijker als de wp voorverwarmd en het bad met 270 liter vullen gaat uiteraard ook makkelijker. De Ta die ik hier voor de wp gebruikte was dermate laag, 24 graden, dat het vat op een gegeven moment in een periode met zonneinstraling zakte naar 20 graden. Toen begon de Wijas het wel moeilijker te krijgen (DWTW helpt dan wel weer, maar duurt 1 1/2 minuut voordat die echt op stoom is ). Bij douchen zag ik eigenlijk nooit een hoger verbruik dan 6 tot 8 kW, behalve bij het vullen van het bad, dan is het volledige vermogen.mkleinman schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:23:
[...]
Ik heb gerekend met de maximale doorstroming bij dT=33. 20 graden is de allerkoudste temperatuur in de winter + 33 graden = 53 graden aanvoer bij een bepaalde flow. Die heb ik omgerekend naar de flow bij 38,39 en 40 graden en dan kom ik te kort. bij 13.5kW haal je net de 8l/min op dat moment.
BIj mij staat de Wijas op 50 graden, als je hem lager zet, moet je wel een geschikte thermostaat kraan hebben, douche is hier 10 liter per minuut.
Bij de meest Clage's kan je hem er makkelijk tussen uit halen, bij de Wijas heb ik er niet naar gekeken. Andere verschil is dat de Wijas een onderaansluiting heeft en de Clage uit het hoofd een bovenaansluiting, dat kan qua ruimte soms ook wat uitmaken.mkleinman schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:27:
[...]
Mijn aanname is dat een CLAGE een maximaal debiet heeft door een doorstroombegrenzer die er in zit. Wil je dan nog een beetje flow over houden bij het douchen dan moet de temperatuur omhoog.
Als die begrenzer er niet in zit dan is idd 41 tot 43 graden meer dan zat als aanvoertemperatuur.
En als laatste ik doe eigenlijk niks met verwarming via de vlakke plaat. Huis is dermate zuinig dat er alleen verwarmd wordt van november tot begin maart en dan heeft het weinig bijdrage.
[ Voor 4% gewijzigd door jerh op 25-10-2020 21:51 ]
Oeh 50 graden is wel hoog, dan moet je toch behoorlijk terug mengen, maar dat heb je ook wel nodig met 10 L/min.jerh schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:50:
[...]
Ik draai hier inmiddels al 5 jaar met de vergelijkbare Wijas op 11,5 kW (3x16A). Ik heb het getest met zowel de w/w wp die het vat voorverwarmd als SWW en de wp door de hygieneboiler heen (in de zomer 10m2 vlakke plaat, dus verder niks nodig). Qua kWh maakt het niks uit. Qua piekverbruik is het makkelijker als de wp voorverwarmd en het bad met 270 liter vullen gaat uiteraard ook makkelijker. De Ta die ik hier voor de wp gebruikte was dermate laag, 24 graden, dat het vat op een gegeven moment in een periode met zonneinstraling zakte naar 20 graden. Toen begon de Wijas het wel moeilijker te krijgen (DWTW helpt dan wel weer, maar duurt 1 1/2 minuut voordat die echt op stoom is ). Bij douchen zag ik eigenlijk nooit een hoger verbruik dan 6 tot 8 kW, behalve bij het vullen van het bad, dan is het volledige vermogen.
BIj mij staat de Wijas op 50 graden, als je hem lager zet, moet je wel een geschikte thermostaat kraan hebben, douche is hier 10 liter per minuut.
[...]
Bij de meest Clage's kan je hem er makkelijk tussen uit halen, bij de Wijas heb ik er niet naar gekeken. Andere verschil is dat de Wijas een onderaansluiting heeft en de Clage uit het hoofd een bovenaansluiting, dat kan qua ruimte soms ook wat uitmaken.
En als laatste ik doe eigenlijk niks met verwarming via de vlakke plaat. Huis is dermate zuinig dat er alleen verwarmd wordt van november tot begin maart en dan heeft het weinig bijdrage.
Hoeveel L/min gaat er door jou Wijas volgens het display?
Zal eens kijken, wist niet dat je dat kon zien, eerst even uitvogelen hoe ik dat kan zien.Helhond schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:07:
[...]
Oeh 50 graden is wel hoog, dan moet je toch behoorlijk terug mengen, maar dat heb je ook wel nodig met 10 L/min.
Hoeveel L/min gaat er door jou Wijas volgens het display?
Display service mode:
The simultaneous pressing of buttons marked “–” and “ + ” for about 1 second will make the
display shift from the basic mode (the information about the set temperature and power is
displayed) to the service mode enabling to show such data as:
– flow rate
– inlet water temperature
– outlet water temperature
– installed power
– staring additional sensors (air lock sensors)
En er volgens mij nog een parameter "opgenomen vermogen" die niet in de manual staat.
Althans bijvoorbeeld bij het vullen van het bad werden er 8 van de 10 vermogen indicatiestrepen aangeven op het display.
Via het menu zag ik na de flow en twee tal temperaturen de volgende getallen, 9.7 op het display gevolgd door 11.
Wat dus aanduidde dat er rond de 9,7 kW werd verbruikt en het ingesteld vermogen is hier 11 kW.
Het opgenomen kwam namelijk ook aardig overeen met wat ik uitlas op met de P1.
[ Voor 9% gewijzigd door Helhond op 26-10-2020 10:34 ]
maar zijn er ook mensen die een flowmeter in Domoticz kunnen uitlezen?mkleinman schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:06:
[...]
Ik heb een sensor (DS18B20) vlak na het mengventiel zitten van de zonneboiler, deze meet simpel de uitgaande SWW temperatuur.
Ik heb in mijn domotica setup een stuk code geschreven die naar die data bekijkt en aan de hand van een snelle stijging in temperatuur SWW AAN detecteert en bij een bepaalde daling over een X tijd SWW UIT.
Dan simpelweg verschil tussen die twee tijden bepalen en ik heb het aantal minuten. Het algoritme is niet 100% perfect. Hij rekent soms te vroeg en af en toe te lang. Maar over het algemeen geeft het een aardig beeld.
[Afbeelding]
ik ben op zoek naar een goede flowmeter in het laatste stuk van de leiding naar de douche. zelfs na de ketel, want er is van alles nog na de ketel aangesloten zoals de vaatwasser. voor de ketel zit de wasmachine ook. maar de vaatwasser is net als de wasmachine degene die de e-boiler omzeilt wanneer die aanstaat. en als ik wil douchen, is het water uit de ZB net te koud en wil ik juist via de e-boiler. dus ik moet kunnen zien wanneer er gedoucht wordt. temperatuurmeter heeft geen zin, want als de e-boiler gebypassed wordt omdat de wasmachine of vaatwasser aanstaat vindt er geen temperatuurverhoging plaats.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Toen ik het systeem vulde had ik wel flow maar nu niets. Gevolg: temperatuur in collectoren loopt nu op tot 160 graden in het zonnetje en de ZB niet...
De pomp doet het, zit denk ik niet anders dan voorheen en de kogelkraan staat ook open.
Wat nu te doen?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Maar je pomp loopt wel gewoon?
Alles goed ontlucht? Kan best zijn dat er toch ergens een luchtbel zit.
Althans je hebt nu stagnatie, dus het medium bevindt zich inmiddels in gasfasen.
Wat gebeurd er als je geforceerd zou gaan pompen?
Eventueel opnieuw/goed ontluchten...
Pas op dat er nu temperaturen van meer dan 100+°C zijn, en dat je kan hebt op brandwonden.
Beste wanneer de temperatuur weer is afgenomen eventueel proberen.
geforceerd pompen? wat bedoel je daarmee? De pomp is nu eigenlijk continue aan het pompen omdat de controller ziet dat de temperatuur van de collectoren hoger is dan het vat. stekker erin en eruit dat ie ff aansluit heeft geen gevolg voor de flow. die blijft hartstikke dood.Helhond schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:03:
@fabstar81
Maar je pomp loopt wel gewoon?
Alles goed ontlucht? Kan best zijn dat er toch ergens een luchtbel zit.
Althans je hebt nu stagnatie, dus het medium bevindt zich inmiddels in gasfasen.
Wat gebeurd er als je geforceerd zou gaan pompen?
Eventueel opnieuw/goed ontluchten...
Pas op dat er nu temperaturen van meer dan 100+°C zijn, en dat je kan hebt op brandwonden.
Beste wanneer de temperatuur weer is afgenomen eventueel proberen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
In de controller kan ik de pomp snelheid handmatig (geforceerd) op max. / 100% zetten.fabstar81 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:18:
[...]
geforceerd pompen? wat bedoel je daarmee? De pomp is nu eigenlijk continue aan het pompen omdat de controller ziet dat de temperatuur van de collectoren hoger is dan het vat. stekker erin en eruit dat ie ff aansluit heeft geen gevolg voor de flow. die blijft hartstikke dood.
Kan best zijn dat er teveel weerstand is waardoor hij de luchtbel er niet uit krijgt.
Hoor je toevallig ook lucht door de leidingen?
Op stand drie zetten en spelen met de kogelkraan om op die manier een flow op gang te zien brengen. Het systeem moet wel kunnen ontluchten. Er moet op het hoogste punt een ontluchter zijn die automatisch of manueel werkt.fabstar81 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:36:
@Helhond, ik hoor inderdaad soms een val van water. redelijk stil, maar soms luchtbellen.
ik ga hem maar opnieuw vullen dan. had toch echt een goede ononderbroken straal.
ik kan de pomp op 3 standen zetten, dat wel.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.
ja, die ontluchter is aanwezig. weet alleen niet of die nog goed werkt. staat al 6 jaar in weer en wind. ik ga morgen maar eens het dak op in de ochtend.pleio65 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:31:
[...]
Op stand drie zetten en spelen met de kogelkraan om op die manier een flow op gang te zien brengen. Het systeem moet wel kunnen ontluchten. Er moet op het hoogste punt een ontluchter zijn die automatisch of manueel werkt.
[ Voor 5% gewijzigd door fabstar81 op 26-10-2020 17:57 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Wat is het geval:
- Collectoren komen Oost / West op de 1ste verdieping
- Boiler komt op de 2de vloer
Hierdoor zou je tijdens stagnatie / stroomstoring via de normale warmteafvoer route. Het pompstation + boiler op hogere temperatuur kunnen brengen dan de design Temp.
Zelf heb ik hier even over nagedacht. en mij lijkt het met een lute / syphon te voorkomen. Zie Tekening.
- Rood is hoe je het normaal aansluit
- Oranje de lute om tijdens stagnatie hoge temp in het vat te voorkomen.
Verder dacht ik misschien nog aan een 2weg klep, alleen moet dit dan wel een NC ( normally closed ) zijn. Zodat bij stroomstoring de klep dicht gaat en voorkomt dat het vat boven de 95gr komt.
Zijn er mensen met ervaring met een opstelling waarbij het vat hoger staat dan de collectoren ?
Zie ik nog iets over het hoofd ?
:strip_exif()/f/image/2B2vV64nISbmKpUTn9HKN4Hq.jpg?f=fotoalbum_large)
De warmte uit de collector wilt omhoog, door het leidingwerk geforceerd naar beneden te laten lopen en dan om hoog. Creëer je een buffer waar de vloeistof wel doorheen kan maar gas eigenlijk wordt tegen gehouden.Tommie12 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:45:
@Swenno Ik snap die lute niet. Kan je dat beter uitelggen?
door de vloeistof buffer.
Probleem is alleen de lute moet wel hoog genoeg zijn anders kan de druk uit de collector deze leeg drukken en alsnog naar het vat lopen.
Dus daar moet ik even mijn tabellen boek voor gaan raadplegen. Over welke drukken en hoogtes we dan praten.
In principe zou er ook een bypass tussen kunnen die open staat als de temperaturen laag staat. En dicht gaat als de temperaturen hoog zijn.
Zodat het leidingwerk / warmte verlies kleiner blijft als het koud is buiten
[ Voor 14% gewijzigd door Swenno op 27-10-2020 12:02 ]
Mijn installateur vertelde onlangs bij zo'n geval te zijn gehaald. Inderdaad, een simpele thermosifon is het antwoord, wel in beide leidingen (tenzij je een terugslagklep plaatst).Swenno schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:56:
- Collectoren komen Oost / West op de 1ste verdieping
- Boiler komt op de 2de vloer
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
het was al donkerGwaihir schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:06:
@fabstar81 Ook die pomp nog even maximaal laten draaien?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik ben nieuw op dit forum maar zeker niet onbekend met zonneboiler systemen. Met ondertussen al 20 jaar ervaring ga ik de hele wereld over om drukgevulde zonneboiler installaties te engineeren en te optimaliseren. Misschien dat ik jullie nog wat tips kan geven of kan helpen met problemen. Ook geef ik al 16 jaar les op het gebied van drukgevulde zonneboiler systemen.
Mvg,
Zijn er mensen met ervaring met een opstelling waarbij het vat hoger staat dan de collectoren ?
Zoals jou schema nu getekend is zet je onnodig veel vloeistof om in stoom bij stagnatie. Ik denk ook niet dat je in deze opstelling je vloeistof kan beschermen tegen oververhitting. Daarnaast heb je ook onnodig veel warmte verlies bij de aansluiting op je boiler als je deze zo aansluit.
Mvg,
[
[ Voor 56% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:19 ]
Zoveel week mijn tekening niet af. Met wat jij hebt, misde alleen het lute'je onder het pomp station.
Alleen hoelang moet de lute bij de collector zijn. Volgens mij is de druk in heel het systeem gelijk als je stagnatie hebt dus je hebt geen druk verschil die je moet overbruggen. Dus hoeft de lute niet mega groot te zijn. En zou je met 50 cm het wel moeten redden.
Of klopt mijn aanname niet ?
Ik wil dan ook om advies vragen.
Ik heb een WPboiler van 200 liter staan.
Na de verbouwing van mijn badkamer met groot ligbad is die 200 liter een beetje krap af en toe.
Ik ben dan ook van plan om er een zonneboiler van 120 liter met 3,2 m2 panelen bij te plaatsen.
Deze voor mijn WPB plaatsen en een circulatiepomp vanuit de WPB naar ZB.
Zodat ik in de winter de ZB kan verwarmen met de WPB en in de zomer andersom.
Wat zijn jullie gedachten hierover?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Ik zou de regeling iets slimmer maken:
1/ basis ZB voed WPboiler
2/ in de zomer doe je dan alles met je ZB (WPboiler wordt met b.v. 70 graden gevoed en gebruikt dan nauwelijks E
3/ in de winter zal de ZB vaak het water al naar b.v. 25 graden brengen. Dus de WPB kan veel sneller naar de doel temperatuur
4/ als je LTV hebt zou ik een grotere ZB nemen en ook CV ondersteuning in bouwen, dat doet veel in sept-okt en mrt-mei
Ik ben er nog niet uit hoe de circulatiepomp te schakelen.
Of adviseer jij geen pomp?
Dan heb ik in de winter geen extra voorraad.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
[ Voor 92% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:19 ]
@Solar Masters
Z
[ Voor 83% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:20 ]
Onze hr ketel is 19 jaar oud. Voordat ie omvalt willen we op zoek naar iets anders; nu dacht ik aan een zonneboiler. Wat is jullie advies voor ons; is zonneboiler die cv en warmwater doet zinvol voor portemonnee en milieu? Of hr ketel... ik wacht in spanning af!
Als ik plaats had voor een grotere boiler had ik die direct wel genomen.Solar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:56:
[...]
Met alleen een kleine zonneboiler ervoor ga je nog steeds de hele winter periode tekort hebben. Daarnaast schakel je hier de warmtepomp in de zomer niet mee uit aangezien er alleen warmte word uitgewisseld tussen de boilers als er water word getapt. Ik zou als ik jou was de warmtepompboiler vervangen voor een 300 liter warmtepompboiler met ook een zonneboiler spiraal er in en de bestaande warmtepompboiler gebruiken als voorverwarming doormiddel van de zon. Zo heb je over de hele zomer periode een hogere temperatuur in de 300 liter en slaat de warmtepomp ook niet meer aan. mocht die dan volraken omdat je dan een begin temperatuur zult hebben iedere dag van ca.55 minimaal dan kan de zonnecollector zijn warmte nog kwijt in de 200 liter en heb je 500 liter ter beschikking. Mocht je dan wel heel veel tappen word de warmtepompboiler nog steeds gevuld met 60 graden en blijft hij uit. Ook in de winter periode zou je dan meer warmwater moeten hebben! Wat je namelijk niet moet vergeten is dat je uit een 200 liter geen 200 liter kan tappen i.v.m. vermenging (zeker niet met een warmtepomp!)
[Afbeelding]
Er is subsidie voor zonneboiler systemen mits er ook een boiler in de offerte staat! Zeg ca. een 300 liter met 60 vacuümbuizen 2345 euro en 300l met 3 vlakkeplaatcollectoren van 2.0m2 ca. 2040 euro.
Met een Vacuümbuis collector zou je nog 15% meer vermogen pakken en heb je de boiler nog vaker op temperatuur.
En als je echt wilt besparen zou er nog een combinatie gemaakt kunnen worden met verwarmingsondersteuning maar dat word wel iets lastiger en duurder.
Mvg,
Als ik er een 120 liter ZB bij plaats kan ik deze in de winter opladen met de WPB en heb ik 320 liter van 62 graden tot mijn beschikking.
Dit is voldoende omdat ik nu net te kort kom aan de 200.
Als je ketel niet op zijn laatste benen loopt, dan zou ik eerst eens kijken of je niet wat extra kan isoleren.Angell_nl schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:55:
Dag wat enorm veel kennis op dit forum. En ik ben een leek. Graag vraag ik om advies en ik heb ook nog nooit gepost🤪. We hebben oud huis uit 1907, 200m2/600m3, vrijstaand, enkele muur, hr++glas, geen vloer isolatie, dakisolatie wel. Gasverbruik 3500 m3 pjr
Onze hr ketel is 19 jaar oud. Voordat ie omvalt willen we op zoek naar iets anders; nu dacht ik aan een zonneboiler. Wat is jullie advies voor ons; is zonneboiler die cv en warmwater doet zinvol voor portemonnee en milieu? Of hr ketel... ik wacht in spanning af!
Daarna kan je wellicht een iets kleinere ketel kopen.
Voor het echte financiële rendement moet je geen zonneboiler kopen. Je gasverbruik voor SWW zal amper 200m3 zijn, en zelfs als je dat met een beetje hulp voor de verwarming kan gebruiken levert dat weinig extra op.
Sowieso zal het pas iets geven als je met vloerverwarming werkt. Met radiatoren is er echt weinig te winnen.
Lijkt mij ook. Ik heb hier bij de buffer nog wat kortere die prima werken (10x diameter klopt wel met wat ik heb, denk ik), maar zou daar ook lekker die extra marge pakken. Zou inderdaad niet langer hoeven puur omdat er damp in staat.Swenno schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:13:
Alleen hoelang moet de lute bij de collector zijn. Volgens mij is de druk in heel het systeem gelijk als je stagnatie hebt dus je hebt geen druk verschil die je moet overbruggen. Dus hoeft de lute niet mega groot te zijn. En zou je met 50 cm het wel moeten redden.
Wél maakt het op die momenten extra uit dát de natuurlijke circulatie is onderbroken, anders gaat je ZB gewoon door, inclusief steeds andere glycol verdampen. (Dag dag levensduur glycol en hoe sleep je daar nog een voldoende groot expansievat voor aan?..

Tommie12 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:06:
[...]
Voor het echte financiële rendement moet je geen zonneboiler kopen. Je gasverbruik voor SWW zal amper 200m3 zijn, en zelfs als je dat met een beetje hulp voor de verwarming kan gebruiken levert dat weinig extra op.
[ Voor 70% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:20 ]
Ik reken met Belgische prijzen.Solar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:04:
[...]
Dit is een uitspraak die je niet zomaar moet doen. Zonnewarmte speelt straks een hele grote rol in en energietransitie. Of het rendabel is voor alleen warmwater is afhankelijk van het verbruik! Bij de 1 is het warmwater deel slechts 15% van het totale gasverbruik terwijl bij een ander dat bvb wel 50% kan zijn. Zeker bij een warmtepomp installatie bijvoorbeeld.
Het probleem in Nederland is gewoon dat ze vroeger in de eerste subsidie tijden een zonneboiler van 110 liter al groot vonden, tegenwoordig word er veel meer overbrugt door minimaal 300 te plaatsen. Ook het subsidie bedrag is hierdoor vele male hoger en prijs per KWh veel lager op deze manier. (Kleine systemen zijn dure systemen!)
Verwarmingsondersteuning ben ik het wel mee eens, als er geel LTV aanwezig is met openverdelers dan is de besparing met een zonneboiler minimaal. Maar ik ken diverse installaties waarbij wij tussen de 60% t/m 97% van de totale warmtebehoefte al met zonnecollectoren doen! B.v.b. de Rivusol systemen met booster en retourverhoging kunnen dit moeiteloos aan en hebben altijd een hogere temperatuur bovenin het vat. Je zult dan wel van de collector van najaar tot voorjaar temperaturen moeten vragen die hij ook kan maken. B.v.b. aanvoer retour van 33 - 23 waar is zelf op draai. dat zijn temperaturen die red je vaak midden in de winter ook nog. Daarnaast zal je groot moeten denken. De gemiddelde verwarmingsondersteunende zonneboiler installatie varieert van 800 t/m 1500l gemiddeld. En dat in combinatie met een houtkachel lijd over het algemeen tot geen gasverbruik meer.
Ik zal een paar voorbeelden posten hiervan.
Mvg, Stefan Verwijs
Gas is hier 0,5€ / m3, en een zonneboiler van 300l met bijhorende vacuumbuizen zit rond de 6000€.
Momenteel enkel subsidie voor mensen met een heel laag inkomen.
Als ik reken dat je ca 100€ gas kan besparen (het mag ook 200€ zijn) per jaar, dan wil ik daar echt geen 6000€ (en ook geen 4000€) voor uitgeven.
Als ik 5000€ wil uitgeven aan energiebesparende maatregelen, dan denk ik eerder aan een paar ramen veranderen, of extra isolatie in het dak, dat gaat me veel meer opleveren.
Zeker waar! Wat er niet uit gaat aan energie hoeft eer ook niet terug in. De besparing is echter puur afhankelijk van het verbruik. Ik ben ook van mening dat als je zo laag SWW verbruikt hebt je weinig kunt besparen. Maar er zijn ook genoeg gezinnen die een hoop meer verbruiken. Neem bijvoorbeeld een gezin met 3 dochters
Er zijn genoeg zonneboilers installaties gemaakt die vele male meer besparen, ik denk ook dat de toekomst ligt is het combineren van verschillende alternatieve energie systemen. Bij een warmtepomp bijvoorbeeld het verhogen van de temp in de warmtepompboiler waardoor de warmtepomp uitblijft en de overige energie gebruiken de temperatuur in de bron op te krikken zodat deze een beter COP kan draaien in de winter. Het aantal KWh dat je op zoon moment terugkrijgt van je investering gaat aanzienlijk omhoog.
Mvg, Stefan
Ik ben in principe een dikke voorstander van besparen en investeren om mijn huis verder ecologisch te maken, en daarom zoek ik cijfers en studies.Solar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:10:
Hey Tommie,
Zeker waar! Wat er niet uit gaat aan energie hoeft eer ook niet terug in. De besparing is echter puur afhankelijk van het verbruik. Ik ben ook van mening dat als je zo laag SWW verbruikt hebt je weinig kunt besparen. Maar er zijn ook genoeg gezinnen die een hoop meer verbruiken. Neem bijvoorbeeld een gezin met 3 dochtersof een regendouche.
Er zijn genoeg zonneboilers installaties gemaakt die vele male meer besparen, ik denk ook dat de toekomst ligt is het combineren van verschillende alternatieve energie systemen. Bij een warmtepomp bijvoorbeeld het verhogen van de temp in de warmtepompboiler waardoor de warmtepomp uitblijft en de overige energie gebruiken de temperatuur in de bron op te krikken zodat deze een beter COP kan draaien in de winter. Het aantal KWh dat je op zoon moment terugkrijgt van je investering gaat aanzienlijk omhoog.
Mvg, Stefan
Wat de zonneboiler voor enkel SWW betreft heb ik die gevonden, en getoetst aan mijn situatie.
Zelfs als het verbruik zou verdubbelen van warm water, dan nog rekent het niet.
Trouwens, ecologisch bezig zijn, en dan enorme regendouches of badkuipen vullen, dat is voor mij ook vloeken in de kerk.
Mijn kinderen (toen ze nog thuis waren), spraken ons regelmatig aan op ecologisch gedrag, tot ik het SWW ben beginnen te meten, en toen heb ik ze getoond wat het verschil is tussen een douche en een bad. Ik kan je wel zeggen dat er hier thuis nu een morele limiet ligt (en die heb ik niet opgelegd) op maximaal 1 bad per week, de rest is douche!
Maar om terug on topic te komen.
Heb je links die aantonen hoe veel energie je kan besparen door de zonneboiler in te zetten voor verwarming in het tussenseizoen?
Zelf heb ik daar wel een idee van, zij het op indirecte wijze.
Mijn PV zonnepanelen leveren in de beste maanden 500-700 kWh stroom (per maand). (4.5 kWp)
Maar in een maand als November of December zal het geen 100 kWh zijn. De opbrengst van een zonneboiler zal evenredig zijn.
24 panelen van 190 Wp - Opbrengst per jaar ca 4300kWh.Solar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:45:
Hoeveel PV-panelen heb je? en van hoeveel WP?
En hier lever je niks omdat je dit zelf 1:1 opslaat in je buffer.
Mochten jullie vragen hebben dan hoor ik dat graag!
[ Voor 72% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:21 ]
Ik wil je best geloven dat er 23000kWh opgewekt wordt met vacuumbuizen...
Maar... dan moet ik 24m2 vacuumbuizen op mijn dak leggen, dat is niet €€€, maar €€€€€€€€€.
Ten tweede, hoe groot moet mijn vat zijn om er voor te zorgen dat ik die energie niet gewoon kwijt ben?
In Juli staat mijn vat te koken, en in December heb ik alsnog niet genoeg.
Ik zoek dus echt cijfers van mensen die kunnen aantonen hoeveel warmte ze van Oktober tot Maart uit hun vacuumbuizen kunnen oogsten.
De pellet discussie zal ik niet aan gaan wakkeren
Verder hier de kogel door de kerk.
Alles staat op papier.
Ga bestellen in NL voor de meldcode
en overige onderdelen bij de buren.
Hierdoor komt mijn aanschaf uit op rond de 2500 eu. ( daar is de subsidie al afgehaald )
2 x 18 CPC
300 l Hygiene boiler
Resol MX controller
Voor Oost / west opstelling
Hallo Swenno,Swenno schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:02:
Hierdoor komt mijn aanschaf uit op rond de 2500 eu. ( daar is de subsidie al afgehaald )
2 x 18 CPC
300 l Hygiene boiler
Resol MX controller
Voor Oost / west opstelling
CPC zou ik ten alle tijde afraden! Leuk op papier maar in de praktijk een stuk minder. Het apertuur oppervlakte is opgebouwd uit voor een deel de achterkant van de vacuümbuizen door middel van spiegels. Dit is leuk als ze nieuw zijn maar je zult na een paar jaar al grote verschillen gaan zien in de opbrengst doordat de spiegel verweren en en achterkant van de buizen vaak sterk vervuilt raken. In de oostwest opstelling denk ik dat je er zelfs geen voordeel aan hebt aangezien de non nagenoeg nooit recht op de collector komt te staan. Een CPC is een Directflow U pipe collector speciaal ontwikkel voor productie warmte en dus zeer hoge temperaturen die jij voor een woonhuis niet nodig zult hebben. Ik zou voor een collector gaan die gebruikmaakt van zijn zichtbare oppervlakte en jarenlang zijn vermogen kan vasthouden.
Daarnaast snap ik de keuze voor een 300 liter hygiëne boiler en Resol MX controller ook niet helemaal?
Waar is dit op gebaseerd?
Mvg, Stefan
- 300 Liter boiler is vrij simpel, Vat moet op zolder komenSolar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:13:
[...]
Hallo Swenno,
CPC zou ik ten alle tijde afraden! Leuk op papier maar in de praktijk een stuk minder. Het apertuur oppervlakte is opgebouwd uit voor een deel de achterkant van de vacuümbuizen door middel van spiegels. Dit is leuk als ze nieuw zijn maar je zult na een paar jaar al grote verschillen gaan zien in de opbrengst doordat de spiegel verweren en en achterkant van de buizen vaak sterk vervuilt raken. In de oostwest opstelling denk ik dat je er zelfs geen voordeel aan hebt aangezien de non nagenoeg nooit recht op de collector komt te staan. Een CPC is een Directflow U pipe collector speciaal ontwikkel voor productie warmte en dus zeer hoge temperaturen die jij voor een woonhuis niet nodig zult hebben. Ik zou voor een collector gaan die gebruikmaakt van zijn zichtbare oppervlakte en jarenlang zijn vermogen kan vasthouden.
Daarnaast snap ik de keuze voor een 300 liter hygiëne boiler en Resol MX controller ook niet helemaal?
Waar is dit op gebaseerd?
Mvg, Stefan
- Resol MX na beetje research kwam hier een oost west verdeling uit zonder 2 pomp groepen.
- en CPC is juist niet dat ook als de zon van een hoek komt dat de buizen wat meer doen ?
En jouw probleem die je schets over vervuiling enzo. Dat wordt dan na een x aantal jaar de buizen schoon maken. Is misschien ook geen ramp meteen wat nieuwe pasta erop.
Ik bedoelde het type boiler, een hygiëne van 300 liter is nergens goed voor als je het gaat gebruiken voor tapwater. kost je alleen maar vermogen dat je er een extra wisselaar tussen zet. En het klink als een OEG boiler? Een rvs tapwater boiler is 4x lichter als je naar boven moet.
Een Resol MX is de meest uitgebreide regeling die Resol heeft en is zeker niet nodig voor een oost west systeem met 2 pompen. Of was je van plan het met een 3-wegklep te doen?
Bij de vervuiling bedoel ik ook meer de oxidatie van de aluminium spiegels, dit is niet meer schoon te maken. Bij een oost west systeem hebben die zoizo al een stuk minder nut dan dat je enkel iets afwijkt van het zuiden.
En als er pasta op de buizen zit dan ben ik wel benieuwd naar het type wand dan is het geen echte CPC maar een heatpipe collector met spiegels.
Kan toch verdikke zo ff niet terugvinden waar "CPC" ook weer voor staatSolar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:49:
En als er pasta op de buizen zit dan ben ik wel benieuwd naar het type wand dan is het geen echte CPC maar een heatpipe collector met spiegels.
In elk geval lijkt 'het internet' die lezing te delen; Google geeft me volop CPC geadverteerde heatpipes (en heb ze zelf ook staan).
Edit: ah! Compound Parabolic Concentrator. Puur de spiegels dus inderdaad. (https://www.sciencedirect...35193307001959?via%3Dihub)
Metingen hoop ik eenieder van ca. de kerstvakantie mee te kunnen verblijden
[ Voor 20% gewijzigd door Gwaihir op 03-11-2020 17:58 ]
Maar oorspronkelijk waren dit enkel U-pipe Directflow collectoren. Er worden ook heatpipe collectoren verkocht met spiegels er achter maar meestal zijn dat dan platen. en geen echter parabool spiegels.
Oh? Wa's daar dan leuk aan?Solar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:58:
Er worden ook heatpipe collectoren verkocht met spiegels er achter maar meestal zijn dat dan platen. en geen echter parabool spiegels.
Niet tegengekomen trouwens, alleen parabolen. Dus dat 'meestal' valt wellicht mee (anno 20 maand terug = hoogtepunt van mijn zoeken)?
[ Voor 99% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:22 ]
Bedoelde te vragen naar die vlakke spiegel. Nieuwsgierig naar het verhaal daarachter. Lijkt mij nl. een raar show-ding en nog vragen om problemen ook, want die gaat de zon dan ook heel creatief kaatsen naar plekken ver van de pipes..
[ Voor 99% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:22 ]
Heb zitten zoeken voor een RVS hygiëne boiler. Maar de prijzen werd ik niet vrolijk van. + Gedoe met meldcodes.
Systeem eisen die ik heb.
- tvt moet goed zijn
- zomer water leveren en in de winter beetje de vvw ondersteunen. Want met de ruimte die ik heb ga ik geen sww maken in de winter. Daarom dus een hygiëne boiler.
Resol uitgebreid. Omdat er anders 2x een pomp nodig was. En dat is vrij zonde als het ook met een klep kan.
Hp zijn prisma pro volgens mij een plaat erachter met HP ervoor.
Met de ruimte die ik heb wil ik het maximale eruit kunnen trekken in de winter.
Het jaar rond, of alleen in absolute zin?Solar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:09:
een heatpipe met CPC spiegels lijkt me ook een stuk minder efficiënt door dat ge warmteoverdracht sterk word begrenst door het oppervlakte van de heatpipe kop.
Als 't water in de zomer toch al bijna staat te koken, zal 't me worst wezen..
Maar geen vlakke plaat hoor, wel parabolisch.Swenno schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:11:
Ja parabolisch. Een aantal forum leden hebben deze ook en zie nergens echt negatieve reacties.Gwaihir schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:13:
[...]
Maar geen vlakke plaat hoor, wel parabolisch.
En anders wordt het over 4 jaar van het dak af trekken en vervangen. Zo ben ik dan ook wel weer
In de prisma pro heatpipes die ik heb zit geen u vormige buis maar een enkele heatpipe, ik weet niet welk merk @Swenno koopt? Daaromheen zit de geleider ik denk dat dit een aluminium schaal is. En daaromheen weer de vacuümbuis. De koppen gaan voorzien van pasta in de collector.
Ik heb niet veel referentie, maar een vlakke plaat systeem bij iemand uit de buurt heeft toch een beduidend lager rendement in de winter. Dat heeft mij destijds doen besluiten geen vlakke plaat te nemen maar heatpipes. Ik ben zeer tevreden met de opbrengst.
Het is moeilijk te duiden hoeveel het exact per jaar oplevert omdat het samen gegaan is met een aantal andere ingrepen en een flinke uitbreiding van de woning.
Toevoeging:
Stagnatie is wel een ding als je te veel heatpipes hebt op een te kleine boiler. Maar dat wist ik van te voren en heb ik met screens opgelost. 😇
[ Voor 12% gewijzigd door DjaRoel op 03-11-2020 18:47 ]
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Goedkoop is duurkoop laten we dat voorop stellen! Dan zou ik liever besparen op het aansluiten op de CV en meer investeren in een beter boiler en of collector. Regeling zou je makelijk uit kunnen met een Rivusol Multi +, of een Resol SL, SLTSwenno schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:11:
@Solar Masters 300 liter is idd oeg met RVS spiraal erin.
Heb zitten zoeken voor een RVS hygiëne boiler. Maar de prijzen werd ik niet vrolijk van. + Gedoe met meldcodes.
Systeem eisen die ik heb.
- tvt moet goed zijn
- zomer water leveren en in de winter beetje de vvw ondersteunen. Want met de ruimte die ik heb ga ik geen sww maken in de winter. Daarom dus een hygiëne boiler.
Resol uitgebreid. Omdat er anders 2x een pomp nodig was. En dat is vrij zonde als het ook met een klep kan.
Met de ruimte die ik heb wil ik het maximale eruit kunnen trekken in de winter.
Afhankelijk van de hellingshoek bij een oostwest installatie ben je gek als je niet 2 pompen gebruikt!
:strip_exif()/f/image/nIPHQPcqdP8V4memgjRGhhov.jpg?f=fotoalbum_large)
zoals zichtbaar in dit diagram start de westkant slechts 1.5 uur na de oostkant en draaien vervolgens samen 10 uur voordat de oostkant afschakelt.
wat is je totale netto oppervlakte bij 2 collectoren a 18 buizen?
Het thema oververhitting en ontleding van zonneboiler vloeistof kunnen we idd beter in een ander topic een keer uitgebreid aangaanDjaRoel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:44:
De spiegels worden wel wat doffer, maar altijd nog beter dan geen spiegels.
In de prisma pro heatpipes die ik heb zit geen u vormige buis maar een enkele heatpipe, ik weet niet welk merk @Swenno koopt? Daaromheen zit de geleider ik denk dat dit een aluminium schaal is. En daaromheen weer de vacuümbuis. De koppen gaan voorzien van pasta in de collector.
Ik heb niet veel referentie, maar een vlakke plaat systeem bij iemand uit de buurt heeft toch een beduidend lager rendement in de winter. Dat heeft mij destijds doen besluiten geen vlakke plaat te nemen maar heatpipes. Ik ben zeer tevreden met de opbrengst.
Het is moeilijk te duiden hoeveel het exact per jaar oplevert omdat het samen gegaan is met een aantal andere ingrepen en een flinke uitbreiding van de woning.
Toevoeging:
Stagnatie is wel een ding als je te veel heatpipes hebt op een te kleine boiler. Maar dat wist ik van te voren en heb ik met screens opgelost. 😇
Het zelfde geld voor het Thema verschillende collector types! een vacuümbuiscollector is niet altijd beter dan een vlakkeplaatcollector!
En wat betreft de hier besproken Prisma collectoren ben ik wel benieuwd naar de technische specificaties hiervan en de diameter van de heatpipe en heatpipekop.
Ach.. ik zie die dingen toch een beetje als 'n gimmick die kostenbesparing levert aan de fabrikant: ze zetten wat minder / dunnere buizen per oppervlak en via de spiegels claimen ze toch dat oppervlak en dus de prijs voor de collector. Besparing op buizen hoger dan kosten spiegels en zij helemaal blij.DjaRoel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:44:
De spiegels worden wel wat doffer, maar altijd nog beter dan geen spiegels.
Hoop dat ik daarin ongelijk heb, want ik heb ze ook staan
@Solar Masters werkt bij Rivusol. Da's al wel duidelijk
Afdekken is toch op zich goed voor de levensduur van de glycol? Al weet @DjaRoel best dat hij daar nooit z'n prachtoplossing mee terug gaat verdienen..Solar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:02:
Er is geen probleem met oververhitting in een zonneboiler en afdekken is nergens goed voor. Dit zijn simpelweg engineering en installatie fouten!
Kop = 22mm
Binnen 1min vind je de technische gegevens mocht je meer willen weten.
Nu heb ik een situatie met 2x 2 weg klep om de oost west te scheiden. Zal eens kijken wat het verschil wordt met 2 pompen.
Verder heb ik wel last van schaduw dus de totale capaciteit is wat minder
Andere regeling sta ik best voor open maar moet er wel voordeel aan zitten
En zo goedkoop vind ik het niet xD
[ Voor 6% gewijzigd door Swenno op 03-11-2020 19:13 ]
JSwenno schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:06:
@Solar Masters Solar opp = 3.28m2 per plaat dus samen 6.6m2
Binnen 1min vind je de technische gegevens mocht je meer willen weten.
Nu heb ik een situatie met 2x 2 weg klep om de oost west te scheiden. Zal eens kijken wat het verschil wordt met 2 pompen.
Verder heb ik wel last van schaduw dus de totale capaciteit is wat minder
Andere regeling sta ik best voor open maar moet er wel voordeel aan zitten
[ Voor 46% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:23 ]
HGwaihir schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:04:
[...]
@Solar Masters werkt bij Rivusol. Da's al wel duidelijk.
[ Voor 79% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:23 ]
Ik heb geen exacte technisch gegevens, dat kunnen ze je wellicht bij Prisma pro zelf verschaffenSolar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:44:
[...]
Goedkoop is duurkoop laten we dat voorop stellen! Dan zou ik liever besparen op het aansluiten op de CV en meer investeren in een beter boiler en of collector. Regeling zou je makelijk uit kunnen met een Rivusol Multi +, of een Resol SL, SLT
Afhankelijk van de hellingshoek bij een oostwest installatie ben je gek als je niet 2 pompen gebruikt!
[Afbeelding]
zoals zichtbaar in dit diagram start de westkant slechts 1.5 uur na de oostkant en draaien vervolgens samen 10 uur voordat de oostkant afschakelt.
wat is je totale netto oppervlakte bij 2 collectoren a 18 buizen?
Ik denk dat de heatpipe zelf een mm of 12 in doorsnee is, en dan 1.80m lang +- en de kop 7cm lang bij 2cm. Dit is wel een ruwe schatting.
Ik noem het geen enginering probleem, dan had ik een rek minder geplaatst. Zo heb ik maximale opbrengst en geen stagnatie, en als ik in de tuin sta en ze gaan op en neer, priceless
Ik heb ook veel aandacht besteed aan de isolatie, omdat er anders in de winter uitzonderlijk veel transportverlies zou zijn met de standaard isolatie.
Met een aantal zaken heb ik profijt gehad van mijn werk en omgeving, ik kan me voorstellen dat anderen niet dezelfde keuzes zouden maken. Voor mij is het ook een beetje hobby
Edit, ik heb wat gegoogled maar ik kan me niet geheel aan de indruk ontrekken dat de heatpipes van jou werkgever weinig verschillen dan degene van Prisma?
@Gwaihir daar kan ik wel in mee gaan, het is een beetje een gimmick maar uiteindelijk was het niet duurder als een andere set. Dan kan het er maar beter opzitten
@Swenno Ik zou ook voor een oplossing met twee pompen nadenken. 1 Klep is te simpel, of het zou een modulerende moeten zijn, maar ik denk niet dat dat met een standaard solar controller goed regelbaar is.
[ Voor 11% gewijzigd door DjaRoel op 03-11-2020 19:40 ]
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Idd 12mm, een Rivusol heeft b.v.b. een 24mm heatpipe kop en dus een beter overdracht.DjaRoel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:30:
[...]
Ik heb geen exacte technisch gegevens, dat kunnen ze je wellicht bij Prisma pro zelf verschaffen![]()
Ik denk dat de heatpipe zelf een mm of 12 in doorsnee is, en dan 1.80m lang +- en de kop 7cm lang bij 2cm. Dit is wel een ruwe schatting.
Wat voor subsidie bedrag krijg je bij 2x 18 CPC?
Ik had net mijn reactie aangepast, maar de kop zou ook zomaar 24mm kunnen zijn, het is even geleden dat ik ze in handen heb gehad. Tenzij jij zeker weet dat het 20mm is maar dan had je er niet naar gevraagd.Solar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:40:
[...]
Idd 12mm, een Rivusol heeft b.v.b. een 24mm heatpipe kop en dus een beter overdracht.
Wat voor subsidie bedrag krijg je bij 2x 18 CPC?
Desondanks denk ik dat dat ook vooral speelt op de momenten dat het er minder toe doet, in het najaar en de winter is de opbrengst lager en het stukje overdracht verlies kleiner? Het werkingsprincipe is toch gebaseerd of verdamping en condensatie? Ik kan me voorstellen dat het oppervlak pas parten speelt als dat proces niet meer optimaal kan?
Kop is --mm ( sorry verkeerd zitten kijken ) subsidie ergens in de 2100
Kop moet ik ff uitzoeken
[ Voor 36% gewijzigd door Swenno op 03-11-2020 19:50 ]
Ik spits mijn oren! Nooit vermoed dat direct flow zo'n verschil maakt en wat een volledig vacuüm buiscollector is weet ik niet eens..Solar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:15:
Heatpipe vacuümbuis collector 60l per m2
Directflow of volledig vacuüm buiscollector 100 liter per m2
Je noemde het min of meer en persoonlijk vind ik het altijd het best als 't wel geheel duidelijk is - lekker transparant. Als we de indruk hadden dat je hier ff snel je eigen producten kwam pluggen, dan was je waarschijnlijk het topic al wel weer uit gejaagdSolar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:28:
Haha, ja was dat al iets te duidelijk? Wou het merk onafhankelijk houden en zag dat er eerder al projecten van mij besproken waren op dit forum.
En dan zou ik kunnen roepen 'salderingsregeling', maar amai, onze in-topic scepticus is nog Vlaams ookNiet zo zeer zakelijk maar er is gewoon te weinig kennis als het gaat om zonnewarmte installaties! Zeg tegen een Nederlander zonne-energie en hij denk aan stroom panelen! Tijd om hier iets aan te veranderen en denk dat we moeten beginnen alle problemen op te lossen die er zijn en goed werkende zonneboiler installaties gaan bouwen waar mensen positief over zijn.
Hier was 't huismerk van m'n installateur simpelweg op CPC overgegaan. Ach, best..DjaRoel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:30:
@Gwaihir daar kan ik wel in mee gaan, het is een beetje een gimmick maar uiteindelijk was het niet duurder als een andere set. Dan kan het er maar beter opzitten
(Al had ik me niet gerealiseerd dat vallend blad best hardnekkig tussen buis en spiegel blijft hangen. Nu maar even z'n ding laten doen, dus vraag me 't als ik 'm over vier weken net schoon gepeuterd / gemaakt heb nog maar 'ns.)
De Prisma is een 12mm maar ik zou moeten nakijken aan het certificaat nr. wie de echte producent in China is.
Maart 2018:
400 graaddagen met 270 m3 gasverbruik
Mei 2018 plaatsing zonneboiler
Maart 2019:
300 graaddagen met 170 m3 gasverbruik
Zomer 2019 verbouwing, begane grond uitgebreid met 16m2 overgang naar vloerverwarming en eigen regeling op zonneboiler en verwarming.
Maart 2020:
350 graaddagen met 140 m3 gasverbruik
Voorjaar 2021 ketel eruit en geen gas?
Of dit compleet te wijten is aan de zonneboiler is lastig te duiden, maar dat het gas verbruik een stuk lager is is duidelijk. Ik vind het in ieder geval een mooi stuk techniek, en mits goed toegepast en geïntegreerd zeer waardevol in de race naar echt duurzame woningen
Ik denk dat de zonneboiler ergens rond de 4-600 m3 aan gas per jaar bespaard, ik ben van 1800m3 naar 1200m3 gegaan maar daarin zijn meer variabelen, zowel gas verlagend als gas verhogend.
Kan jij wat concrete ervarings cijfers delen @Solar Masters? van verschillende setups, dat zou wel leuk zijn.
Edit dit zijn de gegevens waarop de subsidie gebaseerd is
U kunt 2419,- euro subsidie terug krijgen van de overheid, subsidie meld code KA02231
6573 wP vermogen zonnecollector met een aperture oppervlakte van 9,84 m² en een opbrengst van 20,49 Gigajoule op jaarbasis.
[ Voor 11% gewijzigd door DjaRoel op 03-11-2020 20:13 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:23 ]
Staar jullie niet blind op KA nummers!DjaRoel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:09:
U kunt 2419,- euro subsidie terug krijgen van de overheid, subsidie meld code KA02231
6573 wP vermogen zonnecollector met een aperture oppervlakte van 9,84 m² en een opbrengst van 20,49 Gigajoule op jaarbasis.
Ieder systeem waar een collector word toegepast met een "SOLAR KEYMARK CERTIFICAAT" heeft recht op subsidie. Zelf ben ik zelf helemaal geen voorstander van standaard pakketten aangezien ieder verbruik en opstelling anders is. Leiding lengte en opvoerhoogte beïnvloeden b.v.b. ook de grote van het expansievat. Het is dus altijd goed om het systeem door een expert te laten doorrekenen om problemen te voorkomen.
Maat werk verdient zich ook sneller terug aangezien je zo het maximale uit jou situatie haalt.
Daarom staat er ook een knipoog bij 🙂 maar in principe is de subsidie in de basis toch wel gebaseerd op de potentiële opbrengst van een set even los gezien van de situatie. Testen ze ook of maken ze alleen een inschatting op basis van de gegevens die de fabrikant opgeeft?Solar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:31:
Hier wat voorbeelden van installaties met de opbrengsten onder vermeld.
Hou er rekening mee dat als het verbruik binnen deze huishoudens verschillen ook de opbrengst verschilt. Dit lig niet alleen aan collector, hellingshoek of richting.
https://www.vbus.net/scheme/9a322427fcb20a58f7c2e91a26b3981b
https://www.vbus.net/scheme/1097b7e04d5a668b3681aad48270d0aa
https://www.vbus.net/scheme/b13448c3e1e33a9eb6d9c499a3addb92
Ik zal wat cijfers nakijken en posten van wat er haalhaal is per m2 gemiddeld in Nederland. Echter zegt dat weer niks over de besparing als de verliezen van de woning en grote van de boiler niet in verhouding zijn.
Het doel is natuurlijk om als de zon avonds onder gaat en b.v.b. een 800 liter buffervat op ca. 40 graden staat in het voor en najaar je tot de volgende ochtend komt als de zon weer op komt. Zo creëer je een dekkingspercentage waar je wat aan hebt.
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om een groter buffervat te plaatsen dat paste simpelweg niet naar binnen. Anders had ik dat zeker gedaan, 400 liter is te weinig om echt te bufferen voor de nacht, ik probeer overdag zo efficiënt mogelijk de warmte direct in de vloer te stoppen.
Hoe die regeling eruit moet komen te zien als ik een warmtepomp heb ben ik nog niet helemaal uit. Dan moet het vat ook voorzien in tapwater, en kan ik maar de helft gebruiken om warmte in te vangen en direct weer af te staan. Wat dat doet met de gelaagdheid is lastig te voorspellen. Maar wel een leuke uitdaging 🙂
Edit:
Leuke voorbeelden, ik ga die van dag tot dag eens vergelijken met mijn set. Helaas kan ik niet monitoren wat alleen de zonneboiler doet. Ik bereken de opbrengst aan de hand van de temperaturen in het vat, maar die kunnen gelijk blijven als ik direct warmte in de vloer laad

[ Voor 7% gewijzigd door DjaRoel op 03-11-2020 20:54 ]
VeGwaihir schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:08:
[...]
Ik spits mijn oren! Nooit vermoed dat direct flow zo'n verschil maakt en wat een volledig vacuüm buiscollector is weet ik niet eens..
[ Voor 74% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:24 ]
Als je de aanvoer en retour temperatuur bij de zonneboiler weet en het aantal liter per minuut van aflezen dan kun je het vermogen wat je collector afgeeft op dat moment als volgt uitrekenen:DjaRoel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:50:
[...]
Leuke voorbeelden, ik ga die van dag tot dag eens vergelijken met mijn set. Helaas kan ik niet monitoren wat alleen de zonneboiler doet. Ik bereken de opbrengst aan de hand van de temperaturen in het vat, maar die kunnen gelijk blijven als ik direct warmte in de vloer laadVandaag heb ik 6.3kw gebufferd in het vat.
ΔT (temperatuurverschil aanvoer retour) X l/h X 1.04 Wh (sortelijke warmte Tyfocor LS) = vermogen
Maar makkelijker in een Resol regeling met flowmeter