Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
DjaRoel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:09:

Kan jij wat concrete ervarings cijfers delen @Solar Masters? van verschillende setups, dat zou wel leuk zijn.
Ge

[ Voor 78% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-05 20:51
Die volledig vacuüm dingen kom je niet tegen bij de standaard internet winkel.

Gok dat je prijs technisch dan niet voor 3000 euro klaar bent xD

Ik heb weinig last van bladeren en hoek van 45o

Dus hou de 18 HP prisma pro verlopig op mijn boodschappen lijst.

Andere optie is rek van 30 HP alleen door schaduw mis ik dan alsnog een aantal buizen. Waardoor ik net zo goed de CPC kan gebruiken.

Of de 25 HP alleen deze zou minder vermogen hebben

@Solar Masters je hebt mooie systemen laten zien, alleen denk dat als ik een prijs van zo systeem hoor dat ik snel omkeer.

[ Voor 5% gewijzigd door Swenno op 03-11-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Swenno schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:53:
Die volledig vacuüm dingen kom je niet tegen bij de standaard internet winkel.

Gok dat je prijs technisch dan niet voor 3000 euro klaar bent xD
Internet is ook niet altijd alles. gemaakt voor kopjes jagers ;) Er moet natuurlijk altijd een verschil blijven tussen professionele bedrijven en de dozenschuivers. Daar heeft de rechtsbijstand zijn handen vol aan.

Als ik jou was zou ik 2x 30 heatpipes zonder spiegels plaatsen. En dan kom je voor twee collectoren idd op 2797,52 euro. Boiler, pompgroep, regeling, vloeistof, leidingen, isolatie, expansievat en houder. komen er dan idd allemaal nog bij. Ik denk dat een eindgebruiker voor een RVS 300 liter en 60 buizen ca. 6900 euro kwijt is excl. installatie en dat daar dan 2345 euro subsidie afgaat.

Maar! ik kan je dan garanderen dan je altijd een hogere temperatuur gaat halen dan met wat je nu van plan bent en zodra je een Resol of Rivusol regeling plaats met een KM2 module kan kan ik op afstand inloggen en het systeem vanaf hier optimaliseren. Ik denk dat ik zo voor jou nog een 15% extra eruit haal.

wat voor type pompgroep had je geselecteerd?

Mvg,
Stefan Verwijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Solar Masters en daar zit meteen het probleem 6900 euro aanschaf ga ik nooit er doorheen krijgen hier thuis.

En ook de ligging is niet perfect waardoor het soort van kapitaal vernietigen is.

Dus voor dit geval kies ik voor de dozen schuivers.

Verder zit ik zelf in een andere tak van de industrie dus parameters instellen voor pompen, delta T regelingen zal geen probleem zijn.

Die vacuüm buizen die jij hebt voor 2k hoeveel watt vermogen hebben die dan volgens de specs.
De dozen schuivers hebben dit

18 CPC heeft 2191 watt
30HP Duits merk heeft 2100

Pomp groep wilo yonos uit mijn hoofd

[ Voor 3% gewijzigd door Swenno op 03-11-2020 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:54
Solar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:34:
[...]

Gemiddelde jaarlijkse opbrengst zonnecollectoren:

Vlakkeplaatcollector voor tapwater bereiding ca. 500KWh per m2 op jaarbasis
Heatpipe Vaciuumbuiscollector voor tapwater bereiding ca. 550KWh per m2 op jaarbasis
DF Vaciuumbuiscollector voor tapwater bereiding ca. 575KWh per m2 op jaarbasis

Waarom vermeld ik dat op deze manier?

Een Vlakkeplaatcollector voor zwembadverwarming die altijd zijn warmte kwijt kan en en op een bedrijfs temperatuur van max ca. 45 graden draait zal eerder richting de 750 KWh per m2 op jaarbasis gaan. Mede doordat een vlakkeplaatcollector een hoger piek vermogen heeft in de zomer dan een vaciuumbuiscollector maar ook omdat het rendement van de collector onder die condities vele malen beter is.

Andersom door Covid 19 heb ik nu dus ook systemen van boven de 200m2 die nu veel minder subsidie krijgen uitbetaald per maand aangezien er niet werd gedoucht en dus nagenoeg geen verbruik was. Grote systemen die dus de hele zomer in stagnatie hebben gestaan omdat alle buffers en boilers al warm waren.
Wel een mooie test. 120% vermogen en geen schade aan het zonneboiler vloeistof. Maar om gerekend KWh per m2 is dus ondanks dat er aan het systeem niks mankeert super slecht nu tijdelijk.

Hier dat systeem:

https://www.vbus.net/scheme/3c3d185a56c582b7f940e291737ea10c

Omgerekend heeft dat systeem dus een opbrengst tot nu toe van (69919 ÷ 204m2 = 342.7 KWh)

Maar dit systeem draaide dus nagenoeg niet van Maart t/m Sep.

Dit zijn nog wat gemiddelde vanuit een onderzoek:

Besparingen met zonnewarmte
Heet water: 400-600 m3 gas => besparing 50% => €150-225
Vaatwasser: besparing 330 kWh => €65
Wasmachine: besparing 560 kWh => besparing €112

Mvg, Stefan
Hier krijgen we echt geen 1m3 gas per dag verstookt aan warm water....
Dat lukt enkel als er minstens 2 keer een bad gevuld wordt en een douche genomen wordt.
In de week als we met 2 zijn: 2 douches en wat ander verbruik kost me 0,5 m3 gas per dag.
Hoe je aan 600 m3 gas voor SWW komt, geen idee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Ik weet niet waar die aanduiding van Watt bij hun voor staat?

Maar a

[ Voor 92% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Swenno schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:26:
[
Pomp groep wilo yonos uit mijn hoofd
Ga je er een losse pomp of een zonneboiler pompgroep tussen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Solar Masters die wattage = G=1000W/m2 Tm-Ta=0K dus zelfde wat jij net opnoemde.

Pomp groep

Moet nog even inhoudelijk bekijken hoe het zit met 2 pompen + dan de aansluiting op het expansie vaatje daar nog niet naar gekeken.

Km2 module staat op de lijst.

Maar mijn vraag was. Hebben die HP van jouw meer watt theoretische?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Tommie12 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:40:
[...]

Hier krijgen we echt geen 1m3 gas per dag verstookt aan warm water....
Dat lukt enkel als er minstens 2 keer een bad gevuld wordt en een douche genomen wordt.
In de week als we met 2 zijn: 2 douches en wat ander verbruik kost me 0,5 m3 gas per dag.
Hoe je aan 600 m3 gas voor SWW komt, geen idee.
Dit zijn gemiddelde, ik denk dat waar gesport word en gewerkt en soms nog een bad word volgelaten je snel die kant op gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Masters
Swenno schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:03:
@Solar Masters die wattage = G=1000W/m2 Tm-Ta=0K dus zelfde wat jij net opnoemde.

Maar mijn vraag was. Hebben die HP van jouw meer watt theoretische?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lxs3bQOutz-hbeqsNwIWiV53eM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnnx7KzgPvJGsnKUswGaAXb3.jpg?f=fotoalbum_large

Maar is zou me als ik jou was niet kapot staren op een certificaat waarbij de collector onder hele andere omstandigheden is getest als dat jij die wilt gaan gebruiken. Ik de praktijk ga jij minder dan de helft overhouden. Gezond verstand en logies nadenken help het best in dit soort situaties. Maak er 1 van papier en zet hem buiten! bekijk waar de zon de collector raakt op welke tijd van de dag. En ik durf te wedden dat je de zon 90% van de bedrijfsuren niet op de spiegels hebt staan en dat je door de kleinere heatpipekop vele male minder energie gaat stoppen in je boiler dan heb een buiscollector zonder spiegels. En dan hebben we niet eens meer gesproken over het vermogen behoud van de collector over 15 jaar.

Ben met een test begonnen van Rivusol collectoren van 15,10 en 5 jaar en de verschillen zijn minuscuul over 15 jaar.

Maar nogmaals..... geniaal als je het toch wilt proberen. Zo kunnen we de verschillen misschien hier via live uitlezingen meten en laten zien. Ik heb dit allemaal al wel gezien en praat je niet zomaar wat aan. Invalshoek en hellingshoek spelen een grotere rol dan veel denken.

Probeer dan als je het toch bouwd wel een PAW flowrotor 0.5-15l/m en een Grundfos RPS druksensor in het systeem te bouwen. I.c.m. een Resol SL of SLT of Rivusol Multi plus heb je dan best een uitgebreide uitlezing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:57
@Solar Masters de systeemopbrengsten zullen toch ook toenemen op het moment dat je de ZB ook inzet voor verwarmings ondersteuning.
Ik zie bij mijzelf dat icm. verwarming op Ta=33 en Tr = 30 de ZB snel warmte kwijt kan in het CVnet en dus ook weer nieuwe warmte kan oogsten.
Nadeel bij mij is 56 heatpipes op 105 graden en 35 graden hellingshoek. Achteraf had ik beter direct doorstroom heatpipes op de zuidmuur kunnen hangen (195 graden). dan had ik meer in de winter opgehaald en in de zomer nog steeds genoeg.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
BarryH schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:49:
@Solar Masters de systeemopbrengsten zullen toch ook toenemen op het moment dat je de ZB ook inzet voor verwarmings ondersteuning.
Ik zie bij mijzelf dat icm. verwarming op Ta=33 en Tr = 30 de ZB snel warmte kwijt kan in het CVnet en dus ook weer nieuwe warmte kan oogsten.
Nadeel bij mij is 56 heatpipes op 105 graden en 35 graden hellingshoek. Achteraf had ik beter direct doorstroom heatpipes op de zuidmuur kunnen hangen (195 graden). dan had ik meer in de winter opgehaald en in de zomer nog steeds genoeg.
Beste BarryH,

Klopt helemaal!

[ Voor 61% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Solar Masters het schijnt dat jij nog al veel weet ;)

Als ik voor oost west 2 aparte pwm pompen neem.
- Dus een dubbele pomp groep voor aanvoer west zijde / retour oost +west zijde
- en een enkele pomp groep aanvoer oost zijde.

Zit er op de enkele pomp groep ook een overdruk beveiliging en aansluiting naar het expansievat.

Mag ik het systeem nog als 1 gesloten systeem zien. waar de druk overal hetzelfde is . Waardoor ik dus geen 2de expansievat hoeft aan te sluiten op de enkele pomp groep ?

Of zou een simpele T stuk voldoende zijn om allebei de pompen op hetzelfde expansievat te zetten ?

Edit: Of ik kan het expansievat gewoon verplaatsen en in de centrale zuigleiding plaatsen. dan ben ik er ook volgens mij

Heb even gekeken voor flowmeting + drukmeting. Wordt dan wel weer 200 euro duurder. dus weer een TVT erbij van weer bijna een jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Swenno op 04-11-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-05 07:57
@Solar Masters Fijn dat je het topic voorziet van nieuwe inzichten en informatie, daar is iedereen bij gebaat.

Zou je wellicht in het kort wat meer over het bedrijf Rivusol waar je voor werkt kunnen vertellen en wat jou functie is?
Het is namelijk niet de bedoeling om je eigen bedrijf of producten te promoten/verkopen via Tweakers.

Om hier ook wat meer duidelijkheid en openheid te creeren naar de niet oplettende Tweakers/lezers.

[ Voor 0% gewijzigd door Helhond op 04-11-2020 11:32 . Reden: typo ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
[quote]Swenno schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:52:
@Solar Masters het schijnt dat jij nog al veel weet ;)

Als ik

[ Voor 79% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Helhond Het begint steeds meer op "werk" te lijken inderdaad.

10.45 -> vat staat weer op 58 graden en we leveren weer terug (€€€) .
En geen stagnatie of lekkages. :*)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2020 11:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Helhond schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:02:
@Solar Masters Fijn dat je het topic voorziet van nieuwe inzichten en informatie, daar is iedereen bij gebaat.

Zou wellicht in het kort wat meer over het bedrijf Rivusol waar je voor werkt kunnen vertellen en wat jou functie is?
Het is namelijk niet de bedoeling om je eigen bedrijf of producten te promoten/verkopen via Tweakers.

Om hier ook wat meer duidelijkheid en openheid te creeren naar de niet oplettende Tweakers/lezers.
Hallo Helhond,

Laten

[ Voor 65% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:29:
@Helhond Het begint steeds meer op "werk" te lijken inderdaad.
Misschien dat jullie dan de verkeerde vragen stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Solar Masters
Ik stel geen vragen want ik heb ze niet.
Maar anderen hebben er wellicht wel baat bij, dus ga gerust verder hoor.
(let niet op mij)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Solar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:53:
Zo dan ff, anders moeten we er echt een topic voor openen. verveel types en verschillen om ff uit te leggen.
Hmm.. geen zorgen daar: het aantal nuttige kWh wat je per m2 met een collector kunt binnen harken, lijkt mij een van de kernonderwerpen van dit topic. Met nuttige info en conversatie daarover, mogen we hier gerust vele bladzijden vullen. Dus ik hoop dat je mij en anderen hier nog wat verder bij het handje wilt nemen :).
Heel simpel uitgelegd is het uiteindelijk niks anders dan een warmtewisselaar. En het vermogen van een warmtewisselaar word bepaald door het oppervlakte waarmee hij warmte overdraagt aan het medium en het temperatuurverschil waar mee hij het over brengt.
En zo simpel uitgelegd zijn de drie types die je gister noemde gelijk: vlakke plaat, vacuüm geïsoleerde pipes en volledig vacuüm pipes*: zelfde dakoppervlak, zon inval en water om te verwarmen. En toch zit er verschil tussen. En tussen die laatste twee, volgens jouw gegevens, véél meer dan we hier in dit topic ooit zo concreet op tafel hebben gehad (voor zover ik me kan herinneren).

*Hoop het verschil tussen die laatste twee zo aardig in een paar woorden te vangen. (Die product foto's maken me eerlijk gezegd de essentie niet duidelijk.) Stukje google met de termen die je tot nu toe gebruikte maak ik er dit uit op: de meeste vacuümbuizen op de markt gebruiken een relatief dunne vacuüm isolatie tussen meerdere lagen glas. Dat wordt het Sydney ontwerp genoemd en is kennelijk voordeliger om te produceren dan een volledig vacuüm buis.

Met zo'n volledig vacuüm buis zou je een hoger rendement halen. Waarom precies, en met name waarom het verschil wel +67% zou zijn, is me nog niet duidelijk.
  • In theorie is een dunne vacuüm laag net zo niet warmte doorlatend als een dikkere. In de praktijk is het vacuüm niet perfect, slechts een (zeer) lage druk. Maakt dat méér vacuüm zoveel beter?
  • En / of geeft het ruimte binnenin voor een groter warmte vangend oppervlak? In principe moet een CPC de invallende zon al op de juiste plaats concentreren. Heeft dit dan bij CPC geen / minder zin?
  • Of is 't meer een soort van 'all of the above' + ook nergens anders op kwaliteit bezuinigen? (Ik lees hier ook over: zit alles goed aan elkaar voor optimale isolatie dan wel warmtegeleiding, het meest licht doorlatend glas, beste levensduren) Zo ja, dan snap ik wel waarom het beperkt de markt verovert, want dit is voor de leek nauwelijks te doorgronden, noch te zien.
  • En dan staat er daar ook nog iets over 'patented'. Dus is er wellicht ook sprake van één (te kleine?) speler die, marktbreed gezien, z'n vinding niet voldoende doorgeeft in licentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:52:
ff simpel uitgelegd hebben we in Nederland hebben we een instraling van ca. 1000Wm2 Daarvan is 15% licht wat door bijvoorbeeld door PV panelen kan worden omgezet naar stroom en 85% daarvan is UV oftewel warmte.
Infrarood, toch (niet UV)?

D.w.z. warmte straling zit toch aan de lagere kant van het spectrum; 't niet-zichtbaar licht is toch vooral infrarood? (En dat beetje UV dat pakt de PV vermoedelijk wel mee. En omdat 't maar een beetje is, mag de fles zonnebrand 's winters in de kast blijven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:43:
[...]

*Hoop het verschil tussen die laatste twee zo aardig in een paar woorden te vangen. (Die product foto's maken me eerlijk gezegd de essentie niet duidelijk.) Stukje google met de termen die je tot nu toe gebruikte maak ik er dit uit op: de meeste vacuümbuizen op de markt gebruiken een relatief dunne vacuüm isolatie tussen meerdere lagen glas. Dat wordt het Sydney ontwerp genoemd en is kennelijk voordeliger om te produceren dan een volledig vacuüm buis.

Met zo'n volledig vacuüm buis zou je een hoger rendement halen. Waarom precies, en met name waarom het verschil wel +67% zou zijn, is me nog niet duidelijk.
  • In theorie is een dunne vacuüm laag net zo niet warmte doorlatend als een dikkere. In de praktijk is het vacuüm niet perfect, slechts een (zeer) lage druk. Maakt dat méér vacuüm zoveel beter?
  • En / of geeft het ruimte binnenin voor een groter warmte vangend oppervlak? In principe moet een CPC de invallende zon al op de juiste plaats concentreren. Heeft dit dan bij CPC geen / minder zin?
  • Of is 't meer een soort van 'all of the above' + ook nergens anders op kwaliteit bezuinigen? (Ik lees hier ook over: zit alles goed aan elkaar voor optimale isolatie dan wel warmtegeleiding, het meest licht doorlatend glas, beste levensduren) Zo ja, dan snap ik wel waarom het beperkt de markt verovert, want dit is voor de leek nauwelijks te doorgronden, noch te zien.
  • En dan staat er daar ook nog iets over 'patented'. Dus is er wellicht ook sprake van één (te kleine?) speler die, marktbreed gezien, z'n vinding niet voldoende doorgeeft in licentie?
Kijk nu stel je de juiste vragen! Zal kijken of ik ze allemaal simpel kan uitleggen.

Ve

[ Voor 51% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:53:
[...]

Infrarood, toch (niet UV)?

D.w.z. warmte straling zit toch aan de lagere kant van het spectrum; 't niet-zichtbaar licht is toch vooral infrarood? (En dat beetje UV dat pakt de PV vermoedelijk wel mee. En omdat 't maar een beetje is, mag de fles zonnebrand 's winters in de kast blijven.)
Ja bedoelde IR.

Echter loopt de UV index wel 100% parallel aan de opbrengst van zonnecollectoren ;) Het blijven zonnecollectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
De verschillende 'nog beter' oplossingen lijken elkaar ook wat in de weg te zitten: zo'n directl flow-U haalt begrijp ik het meeste uit dat onderdeel.. maar leent zich tegelijkertijd niet voor een volledig vacuüm buis?
Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:09:
Het is idd eerder voor de professionele markt en is ook denk ik 60% duurder dan een Rivusol collector die hier al duur gevonden werd :)

Heeft het een voordeel? Dat ligt er 100% aan wat je wilt gaan bouwen en welke temperaturen je wilt gaan maken in welke tijd.

Een feit is gewoon dat er in China hele steden bestaan waar alleen maar Sydney buizen worden gemaakt. 80% op de markt denk ik is nu Sydney. En dat heeft alles te maken met de TVT. Tocht zitten er in die collectoren wel kwaliteit verschillen, verschillen in opbrengst en weerstand!
Tja.. de ruimte hield hier op bij ca. 17m2 (bruto) collector-oppervlak. Daar zit ca. 45 meter extra geïsoleerde leiding door de grond aan + vaten, pomp e.d. De prijs van de collector was in dat alles maar 'n beperkt deel, dus echte meeropbrengst verkort al snel de TVT. Want de warmte kunnen we goed gebruiken: verwarmt retourwater VVW en als de verwarming uit staat SWW (+ nog nader te inventariseren opties voor een eventueel 's zomers overschot. Voorlopig nog erg 'eventueel' want de collector staat achteraf bezien voor de zomer erg onhandig.)

Krijg de indruk dat het voor mij nu vooral betekent goede monitoring in te regelen en op tijd te vervangen (= wellicht wat aan de vroege kant) als 10+ jaar vanaf nu de opbrengst in toenemende mate niet meer is wat hij zou kunnen zijn, door veroudering. En dan kennelijk de collectoren vervangen door iets beters, niet puur de buizen door nieuwe.

[ Voor 10% gewijzigd door Gwaihir op 04-11-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Eindelijk keer een zonnige dag, zodat ik de schaduw beetje kan invertariseren.

Conclusie moet toch maar wisselen met de buren van huis

De 2 dakkapellen liggen allebei aan de zuidkant van mij dak, waardoor dus veel schaduw.

Zonnepanelen op de west kant gaan het omstreeks 12 uur lekker doen terwijl nu pas omstreeks 14:00 het dak oppervlak voor de collector nog maar 50% schaduw heeft.

Dit is dus ook waarom ik de investering kosten zo laag mogelijk wil houden

[ Voor 9% gewijzigd door Swenno op 04-11-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Swenno schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:06:
Eindelijk keer een zonnige dag, zodat ik de schaduw beetje kan invertariseren.

Conclusie moet toch maar wisselen met de buren van huis

De 2 dakkapellen liggen allebei aan de zuidkant van mij dak, waardoor dus veel schaduw.

Zonnepanelen op de west kant gaan het omstreeks 12 uur lekker doen terwijl nu pas omstreeks 14:00 het dak oppervlak voor de collector nog maar 50% schaduw heeft.

Dit is dus ook waarom ik de investering kosten zo laag mogelijk wil houden
Kun je ze niet hoger in de nok leggen van het dak? Of lopen de dakkapellen ook helemaal tot bovenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Solar Masters heb een huis waarvan het dak al schuin loopt 1ste verdieping tot zolder. En aan allebei de kanten een dakkapel op de 1ste verdieping.

West kant ligt al vol met panelen

Oost kant wordt in de toekomst vol gelegd met panelen als de overstap naar warmte pomp wordt gemaakt.

Ruimte die dus overblijft is 1ste verdieping naast de 2 dakkapellen. Deze ruimte niet geschikt voor zonnepanelen. Maar dus wel voor een collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Maak eens een print screen in google als je wilt.

Als je dat van plan best zou ik nu gelijk een warmtepompboiler neer zetten. heb je die alvast staan voor dan. uiteindelijk goedkoper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Solar Masters wpb over na gedacht alleen wil die niet op zolder hebben. En om heel mijn huis overhoop te halen. Om zo ding aan te kunnen sluiten in de garage vind ik ook geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Dit is zeg maar mijn dak op de westkant.
Foto is ergens in oktober genomen

Oostkant is dan hetzelfde alleen gespiegeld

...

[ Voor 59% gewijzigd door Swenno op 02-01-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Kun je de richting laten zien via google maps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Solar Masters dit voldoende ?

...

[ Voor 80% gewijzigd door Swenno op 02-01-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
? gewoon satelliet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Google map krijg geen verschil met de app of webbased kan te maken hebben dat ik via de telefoon zit maar boven is noord uiteraard dus ben niet zuiver oost west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Westkant is dus door het Westen heen licht richting N?

Ik zou ze lekker op de oostkant leggen boven in de nok. Tegen de tijd dat je daar PV gaat leggen is PV waarschijnlijk al niet meer interessant in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Heeft er iemand een energie meting in zijn zonneboiler installatie op dit forum?

https://www.vbus.net/scheme/9a322427fcb20a58f7c2e91a26b3981b

Misschien leuk om deze waardes een te vergelijken met andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:04:
Tegen de tijd dat je daar PV gaat leggen is PV waarschijnlijk al niet meer interessant in Nederland.
Ik vrees dat het eerder andersom is, gezien de hoeveelheid PV op de daken
Van PV kan je warm water maken, van een zonnecollector geen stroom.

Dat betekent dat de PV bezitters op zoek gaan naar een (opslag) oplossing als salderen versoberd
En dat de zonnecollectoren niet meer interessant zijn.
Triac geregelde verhitter element met besturing op overschot en een buffer/bolervat. Klaar.
PV icm zonnecollectoren is toch een beetje dubbelop.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Swenno schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:11:
@Solar Masters 300 liter is idd oeg met RVS spiraal erin.

Heb zitten zoeken voor een RVS hygiëne boiler. Maar de prijzen werd ik niet vrolijk van. + Gedoe met meldcodes.

Systeem eisen die ik heb.
- tvt moet goed zijn
- zomer water leveren en in de winter beetje de vvw ondersteunen. Want met de ruimte die ik heb ga ik geen sww maken in de winter. Daarom dus een hygiëne boiler.

Resol uitgebreid. Omdat er anders 2x een pomp nodig was. En dat is vrij zonde als het ook met een klep kan.

Hp zijn prisma pro volgens mij een plaat erachter met HP ervoor.
Met de ruimte die ik heb wil ik het maximale eruit kunnen trekken in de winter.
Hier staan wat combis met RVS boilers/vaten
En hier staan de rvs vaten los vermeld.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:28
@Solar Masters

In de zomer wordt er heel veel uit geprobeerd om het zwembadwater te verwarmen.

Kun je niet gewoon een kleine heatpipes collector hier voor gebruiken, de collector is namelijk ook geschikt voor glycol en dan dus ook wel voor chloor en of in mijn geval zout water?

Gaat het verwarmen te snel, dan maar een kleedje erover...

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:30

Crazy-

Best life ever

afgelopen dagen nog wat koppelingen van de ZB nagetrokken, met name bij het vat drupte er nog sporadisch wat vloeistof. Zowel de directe koppeling vanaf de leiding naar de kniestukken als de afsluiter, welke op het vat zit, kon ik allemaal nog wel een (halve)slag geven.

Hopelijk zit het nu echt dicht.... vandaag lag er echt nog een miniscuul druppeltje :)

bij het solar-station moet ik nog alles wel even nalopen; voelt soms wat vettig/vochtig aan dus echt 100% dicht zit het nog niet.

Vandaag wel weer 51,8graden de 400 liter! wordt weer even gratis douchen 😆 mijn Domoticz logica heeft netjes de e-boiler uitgeschakeld na de 50 graden meting ✌🏻

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
@Crazy-, hoeveel collectoren heb je op die 400 liter? ik heb vandaag op 350 graden met 47 collectoren van 31 naar 44 graden gehaald.

mijn e-boiler schakelt al uit vanaf 48 graden, maar dat is dus net niet gehaald vandaag.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:40:
[...]

Ik vrees dat het eerder andersom is, gezien de hoeveelheid PV op de daken
Van PV kan je warm water maken, van een zonnecollector geen stroom.
Heb eigenlijk geen zin me tot dat niveau te verlagen maar oke.....

Dus jij maakt uit het feit dat het meer word toegepast op dat het een betere techniek is? Ik noem dat goede marketing!

Zeg tegen een Nederlander zonne-energie en hij denk aan stroom!

Deels komt die doordat de marketing op socialmedia dit heel sterk beïnvloed. En natuurlijk ook de machthebbers grote energiebedrijven overvloeden de markt met aanbiedingen voor PV-panelen.
Waarom denk je dat dat is? Denk er maar eens goed over na wat voor voordeel hun daar van hebben!

Wat hebben hun er aan om een systeem te ontwikkelen waar bij wij hun niet meer nodig hebben?

Dat PV en warmtepompen nu actueel is heeft er niks te maken met dat het goed is of überhaupt een deel uit gaan maken van de energietransitie waar we nu mee bezig zijn. Dit zijn tussentijdse oplossingen om de economie te stimuleren en het feit dat we technisch nog geen oplossing hebben om van de fossiele brandstoffen af te komen.

Vraag je eens af waarom 70% van alle zonne-energie op de wereld nog steeds thermisch is? Om dat het niet efficiënter is?

Een feit is dat in zonnewarmte veel minder geld rond gaat en hierdoor het gewoon minder bekent is. Daarnaast is het iets moeilijker te bouwen en 2 draadjes redden de cowboys nog net. We hebben geen technische mensen meer in Nederland en installatie bedrijven zijn niet op zoek naar werk. Dus blijven ze bij hun cv keteltjes en hun keuken kraantjes.

Zelfs de Nederlandse regering heeft er geen baat bij echt serieus duurzaam te gaan. Kijk bijvoorbeeld dat de schoonste vormen van energie opwekken het slechts word gesubsidieerd!

Een zonneboiler is 5x efficiënter bij het opwekker van warmte! Er worden geen schaarse grondstoffen voor gebruikt en alles aan deze systemen is te recyclen. Daarnaast sla je deze warmte zelf 1:1 op. Ondertussen word er aan warmtebatterijen gewerkt zonder chemischestoffen waarbij zoveel warmte zomers kan worden opgeslagen dat we er de winder meekunnen doorkomen. Ook de prijs per opgewekte KWh is vele male gunstiger bij een zonneboiler.

Niet eens te spreken over het feit dat je met PV het net overbelast, de verzekering straks je huis niet meer voor brand verzekert en je straks belasting mag betalen over het feit dat je PV panelen op je dak hebt liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
vanderv schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:10:
@Solar Masters

In de zomer wordt er heel veel uit geprobeerd om het zwembadwater te verwarmen.

Kun je niet gewoon een kleine heatpipes collector hier voor gebruiken, de collector is namelijk ook geschikt voor glycol en dan dus ook wel voor chloor en of in mijn geval zout water?

Gaat het verwarmen te snel, dan maar een kleedje erover...
Als je het hebt over enkel buiten zwembadverwarming met zonnecollectoren van Mei. t/m Okt. dan nee.

Een vlakkeplaatcollector heeft op dat moment een veel beter rendement(zeker in een Highflow opstelling) en is goedkoper in aanschaf. (neemt zelfs minder ruimte in beslag!).

Dat er omdat er glycol door een collector kan ook chloor of zout door een collector kan is een hele gevaarlijke uitspraak! Het binnenwerk van een collector en is hard gesoldeerd. solderingen kunnen niet tegen chloor en collector raak dus snel lek. Sterker nog bij percentages van boven de 450ppm valt zelfs een RVS zwembadwisselaar nog uit elkaar en zal er bij die percentages of bij zout zelfs gebruik moeten worden gemaakt van een titanium wisselaar.

Het enige waar het zwembadwater direct doorheen kan zijn de rubberen en kunststof collectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Een eerder gemaakte opmerking over "standaard" vacuümbuiscollector heatpipes is niet correct;

Dit systeem heeft een beperkte levensduur van ca. 15 - 20 jaar doordat het water/alcohol mengsel zijn werking door veroudering verliest.

Wanneer het glycol mengsel is gedegradeerd kan dit eenvoudig vervangen worden: aftappen en vullen met nieuwe vloeistof. Het systeem kan dan weer 15-20 jaar vooruit.

Een ander voordeel (los van de kosten) is dat individuele buizen vervangen kunnen worden mocht er onverhoopt een sneuvelen, zonder het complete systeem af te moeten tappen.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
fabstar81 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:04:
@Crazy-, hoeveel collectoren heb je op die 400 liter? ik heb vandaag op 350 graden met 47 collectoren van 31 naar 44 graden gehaald.

mijn e-boiler schakelt al uit vanaf 48 graden, maar dat is dus net niet gehaald vandaag.
350 graden? N?

Of woon jij op de enige plek in Nederland waar vandaag de zon niet scheen?

Wat voor type collector heb je op wat voor richting en wat voor Hellingshoek? En is de 400 liter alleen tapwater of trekt de cv er ook warmte uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
lbreman schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:01:
Een eerder gemaakte opmerking over "standaard" vacuümbuiscollector heatpipes is niet correct;

Dit systeem heeft een beperkte levensduur van ca. 15 - 20 jaar doordat het water/alcohol mengsel zijn werking door veroudering verliest.

Wanneer het glycol mengsel is gedegradeerd kan dit eenvoudig vervangen worden: aftappen en vullen met nieuwe vloeistof. Het systeem kan dan weer 15-20 jaar vooruit.

Een ander voordeel (los van de kosten) is dat individuele buizen vervangen kunnen worden mocht er onverhoopt een sneuvelen, zonder het complete systeem af te moeten tappen.
Sry. maar nee.

De heatpipe is het koperen buisje wat je de geleider in de glazen sydney buis zit met de kop er op die je in de manifold (herder) steekt..

Het zonneboiler vloeistof (propyleen glycol) is te vervangen ja.

Je kan als blijkt dat een heatpipe collector na 15 jaar niet meer voldoende opbrengt enkel de koperen heatpipjes vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
@Solar Masters

Bedankt voor jouw antwoord.

De volgende,

Ik heb hier nog voldoende plaats op zuid, alleen wel op de (rechte) gevel, is zo'n staande heatpipes collector set (muur bevestinging) aan te raden? (Dit wordt dan uitbreiding op de huidige 40 stuks die onder 45gr ook op zuid staan)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
vanderv schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:15:
@Solar Masters

Bedankt voor jouw antwoord.

De volgende,

Ik heb hier nog voldoende plaats op zuid, alleen wel op de (rechte) gevel, is zo'n staande heatpipes collector set (muur bevestinging) aan te raden? (Dit wordt dan uitbreiding op de huidige 40 stuks die onder 45gr ook op zuid staan)
Ik wil daar best advies over geven maar dan zou ik iets meer gegevens moeten hebben.

Wat voor type boiler heb je nu? hoeveel liter? is het alleen tapwater of ook voor cv? Waar liggen nu de 40 buizen? wat voor een type is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Met mijn vraag bedoelde ik meer ; is zo'n verticaal geplaatste collector wel wat, met andere woorden, je ziet het bijna nergens, of komt dat door onbekendheid van het product?

Ik zou zeggen, als je dak vol ligt, dan kun je op de gevels verder gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solar Masters
j

[ Voor 99% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Ligt er aan hoe je het doet. en hoe de hoeveelheid ten opzichte van je boiler

[ Voor 59% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:51:
[...]

Heb eigenlijk geen zin me tot dat niveau te verlagen maar oke.....

Dus jij maakt uit het feit dat het meer word toegepast op dat het een betere techniek is? Ik noem dat goede marketing!

Zeg tegen een Nederlander zonne-energie en hij denk aan stroom!

Deels komt die doordat de marketing op socialmedia dit heel sterk beïnvloed. En natuurlijk ook de machthebbers grote energiebedrijven overvloeden de markt met aanbiedingen voor PV-panelen.
Waarom denk je dat dat is? Denk er maar eens goed over na wat voor voordeel hun daar van hebben!

Wat hebben hun er aan om een systeem te ontwikkelen waar bij wij hun niet meer nodig hebben?

Dat PV en warmtepompen nu actueel is heeft er niks te maken met dat het goed is of überhaupt een deel uit gaan maken van de energietransitie waar we nu mee bezig zijn. Dit zijn tussentijdse oplossingen om de economie te stimuleren en het feit dat we technisch nog geen oplossing hebben om van de fossiele brandstoffen af te komen.

Vraag je eens af waarom 70% van alle zonne-energie op de wereld nog steeds thermisch is? Om dat het niet efficiënter is?

Een feit is dat in zonnewarmte veel minder geld rond gaat en hierdoor het gewoon minder bekent is. Daarnaast is het iets moeilijker te bouwen en 2 draadjes redden de cowboys nog net. We hebben geen technische mensen meer in Nederland en installatie bedrijven zijn niet op zoek naar werk. Dus blijven ze bij hun cv keteltjes en hun keuken kraantjes.

Zelfs de Nederlandse regering heeft er geen baat bij echt serieus duurzaam te gaan. Kijk bijvoorbeeld dat de schoonste vormen van energie opwekken het slechts word gesubsidieerd!

Een zonneboiler is 5x efficiënter bij het opwekker van warmte! Er worden geen schaarse grondstoffen voor gebruikt en alles aan deze systemen is te recyclen. Daarnaast sla je deze warmte zelf 1:1 op. Ondertussen word er aan warmtebatterijen gewerkt zonder chemischestoffen waarbij zoveel warmte zomers kan worden opgeslagen dat we er de winder meekunnen doorkomen. Ook de prijs per opgewekte KWh is vele male gunstiger bij een zonneboiler.

Niet eens te spreken over het feit dat je met PV het net overbelast, de verzekering straks je huis niet meer voor brand verzekert en je straks belasting mag betalen over het feit dat je PV panelen op je dak hebt liggen!
Nu wordt het me net iets te duidelijk dat je zonneboilers verkoopt....

Ik heb PV, en ken dus perfect voor en nadelen. Met de huidige aankoop en installatie prijzen is het economisch wel een goede beslissing.
Ik weet dus ook wat het oplevert, en wanneer je opbrengst hebt en wanneer niet.

Maar over zonneboilers zwijgt iedereen als het over cijfers gaat.

In mijn huis en in mijn situatie zou ik in een heel optimistisch scenario voor ca 150€ gas besparen met een investering van minstens 6000€. Dan mag er dus gedurende 40 jaar niet één keer een pomp kapot gaan of een technieker langs moeten komen, anders is het zelfs over die periode een dikke verliespost.

Ik twijfel zelfs zo hard dat je de energie die het kost om de hele installatie te maken gaat terugwinnen.
Dat je in het tussenseizoen nog wat warmte opwekt voor de Cv wordt veel beweerd, maar hoe veel het dan is kan niemand me aantonen.
Ga je de installatie zwaar overdimensioneren om toch maar iets te halen in die periode dan zit je in de zomer met enorme overschotten waar je toch niks aan hebt, tenzij je een zwembad aanlegt.

Dus kom maar eens op met cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@vanderv volgens mij is het
1/ in NL niet gebruikelijk omdat er gedimensioneerd wordt op ruim voldoende warmte in de zomer (zonder stagnatie) tegen de laagste investering EN een collector op de gevel in principe vergunningsplichtig is (achtergevel niet)
2/eigenlijk heel gunstig ivm de meer gelijke opbrengst door het jaar heen
3/ bij LTV verwarming kan het dus veel bijdragen.
4/ als je al een collector hebt liggen, dan is de business case lastig want a/ je voegt alleen nuttige opbrengst toe in de "dalperiode" en b/ je hebt ws. een andere controller nodig (complexer) om de gevelcollector apart te kunnen aansturen (ipv in 1 serie met je bestaande collector met een andere orientatie

@Solar Masters
mijn LTV verwarming doet 33/30 omdat het en (hybride) WP is op ouderwetse radiatoren (die door naisolatie huis voldoende capaciteit hebben om bij 33/30 mn huis tot het vriespunt warm te houden)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:58:
[Afbeelding]

Ligt er aan hoe je het doet. en hoe de hoeveelheid ten opzichte van je boiler
Laat maar eens weten wat deze installatie kost, en tot wanneer ze genoeg oplevert om de verwarming uit te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Tommie12
Dus:
incl. cv ondersteuning met LTV temperaturen
en collector niet op max. opbrengst in zomer neerleggen maar op max opbrengst in winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BarryH schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:14:
@Tommie12
Dus:
incl. cv ondersteuning met LTV temperaturen
en collector niet op max. opbrengst in zomer neerleggen maar op max opbrengst in winter
Ja, dat wil ik wel eens weten.
Vrijwel elke installatie levert te veel in Juli, maar in September Oktober al niet meer genoeg voor douche en bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Ik heb diverse links van live datastreams gestuurd waar in cijfers zichtbaar zijn! Als je daar vragen over hebt dan hoor ik dat graag!

Ik denk dat 1 van de probleem in Nederland het feit dat we in Nederland al heel zuinig zijn met onze kleine huisje en gas combitoestellen. Wat zeer nadelig is voor de tvt.

In Duitsland B.v.b. verdienen ze een Viessmann systeem (wat erg duur is) zelfs binnen 6 jaar terug!

In polen krijg je zoveel van de staat dat een 300 liter met 3 vlakkeplaatcollectoren nog geen 800 euro kost incl. installatie.

Ik heb genoeg installaties draaien waarbij meer dan 70 % van de totale warmte behoefte doen met zonnewarmte. Zelfs een paar in het buitenland waar 97% word gehaald. In Nederland maken we er vaak een combi van tussen zon en een mooie houtkachel in de woonkamer. we laten de CV ketel vaak hangen voor nood maar verbruik is er niet meer.

Maar ik denk dat we het niet alleen maar voor de tvt moeten doen! Het draait om de reductie van CO2 en het stoppen met het gebruiken van fossiele brandstoffen. Niet alleen om je eigen zak te vullen! Stel je maar eens voor wat onze kleinkinderen straks vinden van onze generaties! De hele wereld en natuur uitputten en de hele aarde vervuilen en dat alles alleen maar voor een beetje geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Solar Masters
Ik heb wat grafiekjes zien voorbij komen, maar echte berekeningen.... sorry hoor. Niet gezien.

Ik heb 100€ uitgegeven voor een luxe douchekop met wat lager verbruik. Ik gebruik nu ca 0,5 m3 gas per dag voor SWW, laat ons zeggen 200 m3 per jaar.
Dat kost me 100€ per jaar.... dus ik kan eigenlijk maar 50€ besparen per jaar.
Dan is 800€ voor een installatie nog te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
[quote]Tommie12 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:17:
[...]

Ja, dat wil ik wel eens weten.
Vrijwel elke installatie levert te veel in Juli, maar in September Oktober al niet meer genoeg voor douche en

[ Voor 74% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Tommie12 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:33:
@Solar Masters
Ik heb wat grafiekjes zien voorbij komen, maar echte berekeningen.... sorry hoor. Niet gezien.

Ik heb 100€ uitgegeven voor een luxe douchekop met wat lager verbruik. Ik gebruik nu ca 0,5 m3 gas per dag voor SWW, laat ons zeggen 200 m3 per jaar.
Ik heb ook niet gezegd het voor iedereen rendabel is. Waar niks verbruikt word valt niks te besparen! Maar dat is nog geen reden negatief te zijn over zonnewarmte. Ben nu met een offerte bezig voor iemand met 5 kinderen en 4 daarvan zijn meiden. dan word het even een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
@Solar Masters
Di

[ Voor 54% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Tommie12 Als je graag rekensommen wil zien graag ook zelf goede sommen inleveren.
:)
200m3 gas kost ca. 160-170 euro op dit moment. Daarnaast kom je wellicht in het verlaagd tarief van <500 m3SJV terecht, dat scheelt nog 55 euro.

Daarnaast moet je altijd ook even kijken of je LTV verwarming kan ondersteunen. Verwarmen kost meestal meer energie dan SWW, dus daar zit ook een groter potentieel.
Kortom max terugverdienen: SWW+ cv ondersteuning LTV en een grote collector, geinstalleerd voor max opbrengst in winter.....
...als ik in oktober een koude dag heb met beetje zon (of lichtbewolkt) is de warmte uit de boiler gelijk het verwarmcircuit in.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
BarryH schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:47:
@Tommie12 Als je graag rekensommen wil zien graag ook zelf goede sommen inleveren.
200m3 gas kost ca. 160-170 euro op dit moment. Daarnaast kom je wellicht in het verlaagd tarief van <500 m3SJV terecht, dat scheelt nog 55 euro.

Daarnaast moet je altijd ook even kijken of je LTV verwarming kan ondersteunen. Verwarmen kost meestal meer energie dan SWW, dus daar zit ook een groter potentieel.
Kortom max terugverdienen: SWW+ cv ondersteuning LTV en een grote collector, geinstalleerd voor max opbrengst in winter.....
...als ik in oktober een koude dag heb met beetje zon (of lichtbewolkt) is de warmte uit de boiler gelijk het verwarmcircuit in.... :)
Dan staat je boiler grote niet in verhouding met het verwarming circuit. Of de cv installatie is waterzijdig niet goed afgesteld! Hoe groot is je boiler? En hoe onttrek je daar warmte aan richting de cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Solar Masters
Ik heb de cvpomp van de warmtepomp om een vrij hoge stand staan. Zodat de COP van de warmtepomp zo hoog mogelijk wordt.
De warmtepomp stuurt op een delta T van 3 graden tussen CV retour en uitgang warmtepomp.
Tussen CVretour en ingang warmtepomp zit de omleiding die de cv retour door een spiraal van de boiler stuurt. Dus als de boiler warmte toevoegt gaat de warmtepomp minder hard werken.

Over in balans zijn: de ZB installatie en boiler(s) zijn inderdaad te klein voor de beste ondersteuning van de Cv.
Ik kon maar 2x200 liter boiler kwijt in een vrij lage ruimte. De prio1 boiler levert de CV ondersteuning en is gevuld met SWW. De prio2 boiler is ook gevuld met SWW en voedt de prio1 boiler. In de praktijk is de prio1 boiler nooit kouder dan de prio2 boiler.

De collector (56 heatpipes, 2x 2mx2,5m) ligt op oost (105 graden) onder 35 graden hellingshoek en verwarmt prio1 vanzelfsprekend met prioriteit boven prio 2 en de regelaar checkt elke 15 minuten of die van boiler moet wisselen.

De meeste 2 boiler systemen hebben de CVondersteuning op de prio2 boiler, maar wij hebben maar beperkt SWW verbruik, dus ik wil(de) de binnenkomende warmte zo snel mogelijk gebruiken.

Mijn cv cicruit kan 4.5kW warmte afgeven bij Ta33/Tr30.

Systeem in 2011 in gebruik genomen en in 2013 een keer gerekend aan een grote collector op de zuidmuur. Lijkt eigenlijk een betere plek dan waar de huidige collector ligt. Maar aanpassen heeft maar beperkte meerwaarde (desinvestering in huidige collector).

[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 04-11-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:52
@Solar Masters

Bij nieuwbouw zal het in ieder geval makkelijker uitkunnen, omdat alles toch nog aangelegd moet worden. Ik heb geen dakpannen op de zuid-zuidoost zijde, maar alleen pv en vlakke plaat collectoren. Omdat alles in een keer aangelegd was de meerprijs voor het installatiewerk relatief laag.

De opbrengst die je ook moet nemen is dat je minder afhankelijk bent van het piekvermogen van in mijn geval de wp. Maar de meeste opbrengst ligt in de periode van maart tot oktober. De rest zet niet zoveel zoden aan de dijk. Vandaag heb ik bijvoorbeeld 800 liter 7 graden warmer zien worden, dat is leuk, maar in energie termen niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
BarryH schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:13:
@Solar Masters
Ik heb de cvpomp van de warmtepomp om een vrij hoge stand staan. Zodat de COP van de warmtepomp zo hoog mogelijk wordt.
De warmtepomp stuurt op een delta T van 3 graden tussen CV retour en uitgang warmtepomp.
Tussen CVretour en ingang warmtepomp zit de omleiding die de cv retour door een spiraal van de boiler stuurt. Dus als de boiler warmte toevoegt gaat de warmtepomp minder hard werken.

Over in balans zijn: de ZB installatie en boiler(s) zijn inderdaad te klein voor de beste ondersteuning van de Cv.
Ik kon maar 2x200 liter boiler kwijt in een vrij lage ruimte. De prio1 boiler levert de CV ondersteuning en is gevuld met SWW. De prio2 boiler is ook gevuld met SWW en voedt de prio1 boiler. In de praktijk is de prio1 boiler nooit kouder dan de prio2 boiler.

De collector (56 heatpipes, 2x 2mx2,5m) ligt op oost (105 graden) onder 35 graden hellingshoek en verwarmt prio1 vanzelfsprekend met prioriteit boven prio 2 en de regelaar checkt elke 15 minuten of die van boiler moet wisselen.

De meeste 2 boiler systemen hebben de CVondersteuning op de prio2 boiler, maar wij hebben maar beperkt SWW verbruik, dus ik wil(de) de binnenkomende warmte zo snel mogelijk gebruiken.

Mijn cv cicruit kan 4.5kW warmte afgeven bij Ta33/Tr30.

Systeem in 2011 in gebruik genomen en in 2013 een keer gerekend aan een grote collector op de zuidmuur. Lijkt eigenlijk een betere plek dan waar de huidige collector ligt. Maar aanpassen heeft maar beperkte meerwaarde (desinvestering in huidige collector).
Dus je gaat over de bovenste spiraal van een 200 liter voor de cv. Dat is dan idd niet veel.

Gaat je cv water altijd door die wisselaar of heb je er wel gewoon een retourverhoging tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
jerh schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:22:
[...]

De rest zet niet zoveel zoden aan de dijk. Vandaag heb ik bijvoorbeeld 800 liter 7 graden warmer zien worden, dat is leuk, maar in energie termen niet heel veel.
Laten we niet gelijk conclusies trekken!

Laat net een systeem zien dat vandaag 04.11.2020 20KWh op heeft gebracht. Grafiek van temperatuur verhoging erbij.....

Als jou buffervat van 800 l vandaag (ga er vanuit dat er bij jou ook zon was) niet in temperatuur is gestegen, en er geen warmte uit onttrokken is in die tijd door de cv dan is er iets mis. Hoeveel m2 ? onder wat voor een hoek en welke richting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:04:

3 vlakkeplaten van 2,5m. Volledig zuid, helling 40gr.
Van 36,4 naar 51,4oC (10:30 - 16:25)

Aantal Posts hiervoor gaat over de tvt cq rendabiliteit van een ZB installatie.

Heel eerlijk? Financieel gezien is het in mijn ogen niet interessant. De installatie heb ik desondanks met subsidie kunnen kopen voor een kleine 1500-2000€ (incl alle appendages & een keer verhuizen naar huidige woning).

In de vorige woning zat het vat in serie aan de retour van de CV. Huidige woning niet; en dus puur SWW.

In dit geval werkt het tweeledig. Van april tm september heb ik vrijwel altijd 50+ graden water; dus draai ik volledig op het vat qua SWW. Besparing? Uiteindelijk een kleine 10/15m3 maand.

Reken ik ruim: 90m3 gas. Dan in de winter maanden scheelt het ook een paar m3 dankzij het vat dat minimaal op 20 graden is. (Dus bijwerken van 20>60 ipv 8 a 10).

Laten we dus zeggen: 100m3 ofwel 70€.

Dus financieel? Niet interessant. Verder? Best leuk om mee te spelen 🤓

Edit: ik mis een flow meter in mijn glycol tracé. Anders had ik het werkelijke opgewekte vermogen kunnen registreren. Ik wil deze altijd nog een keer plaatsen; maar kan niet iets vinden “dat ik vertrouw” met 3/4” aansluitingen & een 3-aderige sensor.

Evenzo de overweging om de huidige WP (cv) er doorheen te laten gaan. Of een extra WP om het vat op te warmen ipv met de e-boiler ....

[ Voor 66% gewijzigd door Crazy- op 04-11-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Ja oke, Vlakkeplaat zal natuurlijk ook wel iets minder doen nu. Bruto 2.5 zal rond de 2.47 netto zijn?

Dan heb je ca. het vermogen staan voor 370 liter. En we hadden natuurlijk de afgelopen dagen iets minder weer.

op 350 graden? NNW liggen jou collectoren toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:44:
[...]

Laten we niet gelijk conclusies trekken!

Laat net een systeem zien dat vandaag 04.11.2020 20KWh op heeft gebracht. Grafiek van temperatuur verhoging erbij.....

Als jou buffervat van 800 l vandaag (ga er vanuit dat er bij jou ook zon was) niet in temperatuur is gestegen, en er geen warmte uit onttrokken is in die tijd door de cv dan is er iets mis. Hoeveel m2 ? onder wat voor een hoek en welke richting?
Ik heb het systeem inmiddels 5 jaar. Ik schreef 800 liter 7 graden opgewarmd. 6x 1.6m2 vlakke plaat onder 43 graden zuid-zuidoost.

En geen verwarming aan hier vandaag, voordeel van een gunstige positie qua zoninstraling en goed geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
jerh schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:09:
[...]

Ik heb het systeem inmiddels 5 jaar. Ik schreef 800 liter 7 graden opgewarmd. 6x 1.6m2 vlakke plaat onder 43 graden zuid-zuidoost.

En geen verwarming aan hier vandaag, voordeel van een gunstige positie qua zoninstraling en goed geisoleerd.
Netto dan totaal ca. 9.18m2. Dat is voldoende voor 459l water gemiddeld van 20 naar 60 graden. Met 300l meer opslag zal hij dan idd in deze tijd het niet meer zo makkelijk trekken. De warmte verliezen die jij moet overkomen zijn namelijk ook groter hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:27:
[...]

Netto dan totaal ca. 9.18m2. Dat is voldoende voor 459l water gemiddeld van 20 naar 60 graden. Met 300l meer opslag zal hij dan idd in deze tijd het niet meer zo makkelijk trekken. De warmte verliezen die jij moet overkomen zijn namelijk ook groter hierdoor.
Zit zeker warmte verlies op, de boiler heeft een 14 cm isolatie laag. Maar de leidingen naar de collectoren zijn lang, boiler staat op de benedenverdieping en de route gaat via het trappegat in het midden van huis, niet echt de kortste route. Zeker 25m leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BarryH schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:47:

In Belgie kost het gas maar 0,5€ per m3

Vandaag, koud en weinig zon (min tem 2°c, max 12°c) : 0,6 m3 voor SWW, en 5,2m3 voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:46:
[...]

Dit was 20000Wh met 7m2 ;)

https://www.vbus.net/scheme/9a322427fcb20a58f7c2e91a26b3981b

Hier in de grafiek:

[Afbeelding]

De energie ligt voor het oprapen! De vraag is meer of je er iets aan hebt!
Een grafiekje van 1 dag zegt niet zo veel. Wat levert het op over een gans jaar?

Een boiler van 1000 l geraak ik niet kwijt op mijn zolder, maar een paar boilers van 300l lukken zeker, en er is nog dak over, zw gericht, en op korte afstand van waar de boilers kunnen komen.

Als je me kan aantonen dat ik een installatie op minder dan 10 jaar terug verdien, dan mag je ze komen plaatsen. En dat meen ik.
Mijn gasverbruik per jaar zit rond de 2000m3, waarvoor ik een kleine 1000€ betaal per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
Ik geloof ook zeker wel in kwaliteits/opbrengst verschillen, als je de ruimte hebt, dan maar een paar meer buizen. De subsidie gaat toch per m2/en opbrengst volgens het certificaat.

In mijn geval, zal ik mijn chinees setje gewoon uitbreiden met een gevel collector. Gewoon in serie er tussen, voor minimale kosten uitbreiden.

Maar oké, mijn waterontharder kost bijvoorbeeld per jaar ook circa €80,- aan onderhoud, waarom zou een zonneboiler dan geen geld hoeven kosten, alles wat je koopt schrijft toch af en zo dragen we toch een steentje bij aan het besparen van fossiele brandstoffen (het produceren van de onderdelen kost natuurlijk ook energie, 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Solar Masters er zit een driewegklep voor de cv ondersteuning. Alleen als de boiler warmer is dan CVretour gaat de cvretourleiding door de boiler.
Met een beetje zon in oktober werkt het wel goed.

@Tommie12 Dat wist ik niet. Dan nog steeds: warmte leveren aan je cv systeem betekent de warmte sneller benutten dus ook weer sneller warmte ophalen

[ Voor 41% gewijzigd door BarryH op 04-11-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
vanderv schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:52:

In mijn geval, zal ik mijn chinees setje gewoon uitbreiden met een gevel collector. Gewoon in serie er tussen, voor minimale kosten uitbreiden.
Andere richting of hellingshoek dan ALTIJD een andere pomp gebruiken! Ander kan je net zo goed niks veranderen. Dan sta je straks met de 1 de ander te verwarmen. De regeling zal zoizo op 1 van de uitgaan de temperaturen moeten gaan sturen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Tommie12 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:50:
[...]

Als je me kan aantonen dat ik een installatie op minder dan 10 jaar terug verdien, dan mag je ze komen plaatsen. En dat meen ik.
Mijn gasverbruik per jaar zit rond de 2000m3, waarvoor ik een kleine 1000€ betaal per jaar.
Met een paar kleine boilers word het alweer erg veel duurder en de verliezen van het systeem ook een heel stuk groter. En hoeveel wil je er dan wel niet neer zetten.

Ik hoor dit vaak maar als je kijkt dat zowel een 500 tot zelfs 1250 liter rond ca. 99cm is en de hoogte (behalve op zolder dan) bij 9 van de 10 huizen in Nederland 260cm is.......

Dan zou een hoek in de bijkeuken of garage ook toch moeten kunnen? Het is de massa waar we het voordeel mede door halen en de booster systemen die ik dan vaak bouw. Ik word veel teveel begrenst door de wisselaars in de kleine boilertjes waardoor mijn uitgaande collector temperatuur niet meer te controleren is.

Dat kost zo enorm veel vermogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:58:
[...]

Met een paar kleine boilers word het alweer erg veel duurder en de verliezen van het systeem ook een heel stuk groter. En hoeveel wil je er dan wel niet neer zetten.

Ik hoor dit vaak maar als je kijkt dat zowel een 500 tot zelfs 1250 liter rond ca. 99cm is en de hoogte (behalve op zolder dan) bij 9 van de 10 huizen in Nederland 260cm is.......

Dan zou een hoek in de bijkeuken of garage ook toch moeten kunnen? Het is de massa waar we het voordeel mede door halen en de booster systemen die ik dan vaak bouw. Ik word veel teveel begrenst door de wisselaars in de kleine boilertjes waardoor mijn uitgaande collector temperatuur niet meer te controleren is.

Dat kost zo enorm veel vermogen!
Goed.... dan maken we een gat in het dak en zetten er die boiler van 800 l.

Ik wil cijfers van de mogelijke besparing zien. Daarna kunnen we eens kijken wat het mag kosten.

Probeer eens een installatie te configureren die tussen 1 Oktober en 31 Maart een substantiele hoeveelheid warmte kan opwekken voor de CV te ontlasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Tommie12 Die periode is nu juist de periode dat je weinig aan een zonneboiler hebt.
Uiteraard kan je dat verbeteren door meer collector oppervlak, maar dan heb je een probleem in de zomer.
En een snikhete zolder met een vat vol heet water waar je weinig aan hebt.

Ik snap niet dat iedereen fan is van die ongecontroleerde opwarming van een vat.
Ik zeg tegen mijn Aton power to heat, 58 graden en dan mag je stoppen.
En in de zomer ga ik lager, ik heb een hygienevat met doorstroomspiraal.

Maar ik zal jullie hiermee niet meer lastig vallen, in dit topic.
Wordt niet gewaardeerd blijkbaar om andere inzichten te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:40:
[...]

Ik heb ook niet gezegd het voor iedereen rendabel is. Waar niks verbruikt word valt niks te besparen! Maar dat is nog geen reden negatief te zijn over zonnewarmte. Ben nu met een offerte bezig voor iemand met 5 kinderen en 4 daarvan zijn meiden. dan word het even een ander verhaal.
Kan je de gegevens er van posten?
Kostprijs, configuratie en verwacht rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
[URL

[ Voor 99% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Solar Masters schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:48:
[Afbeelding]
Waterverbruik
Ook het waterverbruik is afhankelijk van het aantal personen dat in huis woont. Een derde van het water gaat op aan douchen en baden. De rest aan wassen, toilet en koken.

[Afbeelding]

Gasverbruik
Gas is meestal nodig om uw huis te verwarmen. Verder wordt warm water ook vaak met gas verwarmd en heeft u gas nodig als u een gasfornuis heeft. Uw gasverbruik blijkt vooral afhankelijk te zijn van het type woning waarin u woont. Het aantal personen doet er minder toe. Dit is juist van invloed op het verbruik van elektriciteit en water.

De maandelijkse gaskosten zijn zowel het gasverbruik als het gebruik van de meter. U betaalt een voorschot dat berekend wordt op basis van uw jaarverbruik van het jaar ervoor.

[Afbeelding]

Dus wat is een normaal huishouden?

Ik zeg dat 2 onder 1 kap met 4 personen. Totale gasverbruik 1848 euro per jaar. Wat mag de zonneboiler dan kosten volgens jullie?
Voor mij mag die kost liggen op 10 keer de jaarlijkse besparing.
Wij zijn met 3 thuis, gebruiken 130m3 water per jaar, en 2000m3 gas.
Dat gas kost me overigens 1000€ per jaar (B prijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 22:08
Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:49:
[...]Andere richting of hellingshoek dan ALTIJD een andere pomp gebruiken! Ander kan je net zo goed niks veranderen. Dan sta je straks met de 1 de ander te verwarmen. De regeling zal zoizo op 1 van de uitgaan de temperaturen moeten gaan sturen dus.
Een heatpipe is toch eenrichtingsverkeer, zal geen energie bovenaan opnemen (want geen vloeistof om te verdampen); op beetje verlies van warmtegeleiding koperbuisje na.
Dus als je buizen goed geïsoleerd zijn en je heatpipe collectoren hebt, lijkt me dat in de praktijk toch wel haalbaar.
Waarom zou dit minder efficiëntie geven dan bijvoorbeeld als een stuk van de collector tijdelijk in de schaduw hangt?
Inschakelen van de pomp zal maar op een van de collectoren gestuurd gebeuren, maar zal dat zoveel verschil maken? Eenmaal pomp draait zal de sensor de som van warmtetoevoeging zien (op laatste collector hangen uiteraard) en daarop flow instellen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
naftebakje schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:04:
[...]
Een heatpipe is toch eenrichtingsverkeer, zal geen energie bovenaan opnemen (want geen vloeistof om te verdampen); op beetje verlies van warmtegeleiding koperbuisje na.
Dus als je buizen goed geïsoleerd zijn en je heatpipe collectoren hebt, lijkt me dat in de praktijk toch wel haalbaar.
Waarom zou dit minder efficiëntie geven dan bijvoorbeeld als een stuk van de collector tijdelijk in de schaduw hangt?
Inschakelen van de pomp zal maar op een van de collectoren gestuurd gebeuren, maar zal dat zoveel verschil maken? Eenmaal pomp draait zal de sensor de som van warmtetoevoeging zien (op laatste collector hangen uiteraard) en daarop flow instellen.
Iedere meter leiding is ook een verlies! Daarnaast warm je nog steeds de herder op.
In welk collectorveld ga je dan de collectorsensor plaatsen? Waar gaat de regeling het Delta T op regelen en het aantal l/m dat door het veld gaat? Er is jaren lang gewerkt aan de software in de regelingen! Deze houd een temperatuur verschil in stand voor het maximale rendement. Maar als de regeling niet weet wat hij aan het regelen is.........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0uDANakggcCZY5eNib7iM5-iEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8huW0BkyUVCFA9riQgD5z6fB.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan onmogelijk beide uitgaande temperaturen controleren als je ze niet meet! en zodra er in 1 stagnatie ontstaat is er zelf helemaal geen debiet op opbrengst meer.

Dit is domweg goedkoop proberen te bouwen!

En vervolgens krijg je dan dus verhalen over zonnewarmte zoals "het doet niet zoveel"

Ik zal jullie een geintje vertellen....

95% van de zonneboiler installaties dit vol met fouten en draait NIET optimaal! 15% daarvan doet zelfs helemaal niks!

Bij deze installaties ligt dit 99% van de gevallen niet aan het materiaal! Maar puur aan en dimensionering, engineering en installatie van het systeem. Was dit niet het geval en waren er meer goede ervaringen met zonneboiler systemen dan was dit nu een veel groter onderdeel van de energietransitie.

Ik wil best de weddenschap met 1 van jullie aangaan dat als we twee identieke installaties naast elkaar installeren dat ik altijd een hogere opbrengst heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Solar Masters Voeg dan maar eens wat cijfers toe.
Je claim gaat toch nooit gecontroleerd worden.
Geen 2 huizen en huisgezinnen zijn gelijk.

Ik wacht nog altijd op je voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-05 07:57
@Solar Masters
Als expert, wat vind je van mijn "systeem", de orientatie en dimensionering, waar zou jij nog verbeterpunten zien?
Ben benieuwd naar je feedback.

Zie evt. openingspost voor meer info.

Bijbehorend schema:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zJN80jB/Zonnecollector-pptx-1.png

[ Voor 4% gewijzigd door Helhond op 05-11-2020 16:22 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Helhond schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:19:
@Solar Masters
Als expert, wat vind je van mijn "systeem", de orientatie en dimensionering, waar zou jij nog verbeterpunten zien?
Ben benieuwd naar je feedback.

Zie evt. openingspost voor meer info.

Bijbehorend schema:
[Afbeelding]
Zo daar moet ik maar ff voor gaan zitten :)

Heb je iets meer informatie? En misschien wat foto's?

Zo daar moet ik maar ff voor gaan zitten :) Wat is de reden voor de 68 graden WZW? Geen andere mogelijkheid? En de 2x 250 liter?

Wat voor type collectoren zijn dit?

En zie ik het goed dat jij de boilers verwarmt met de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:51:
[...]
Ondertussen word er aan warmtebatterijen gewerkt zonder chemischestoffen waarbij zoveel warmte zomers kan worden opgeslagen dat we er de winder meekunnen doorkomen.
Wordt gewerkt aan is best 'n goede omschrijving: over ca. 5 jaar op de markt, hoor ik nu al 15 jaar. Daarbij lijken zoutkristallen nog altijd de beste papieren te hebben, maar die slaan slechts hooguit 4x zo compact op als water, dus je wintervoorraad blijft enorm van omvang.
Ok, laten we daar dan inderdaad niet over spreken, want dit lijkt wat door te draven..
Stoer! Direct flow, neem ik aan?

Merk trouwens dat ik het wat warrig vind worden met alle opbrengsten van verre buitenlands voorbeelden. Die situaties zijn m.i. onvoldoende vergelijkbaar met de onze. Ik denk dat we het hier toch over Nederland en Vlaanderen hebben, tenzij in reactie op een specifieke vraagsteller.

[ Voor 94% gewijzigd door Gwaihir op 05-11-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Gwaihir schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:32:
[...]

Merk trouwens dat ik het wat warrig vind worden met alle opbrengsten van verre buitenlands voorbeelden. Die situaties zijn m.i. onvoldoende vergelijkbaar met de onze. Ik denk dat we het hier toch over Nederland en Vlaanderen hebben, tenzij in reactie op een specifieke vraagsteller.
Dan heb je met je ogen dicht gekeken denk ik anders was jou wel opgevallen dat vandaag de opbrengst van de systemen zelfs hoger waren dan die in het buitenland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-05 07:11
Met dank aan de eerder verkregen feedback heb ik een nieuwe versie mijn schema waar ik graag feedback op krijg.
Context:
Oud koetshuis wat we gefaseerd aan het renoveren zijn. De gerenevoorde delen sluiten we aan op dit systeem voor LTV verwarming.
SWW gaat volledig over op dit systeem zodra het kan. Er komen 3 appartementen (1 voor onszelf en 2 voor verhuur). Dus we moeten een behoorlijke vraag van SWW kunnen bedienen. De huidige CW5 ketel red het eigenlijk al niet met de 2 huidige (spaar)douches. Vandaar keuze voor buffer/boilervat.

Zonnepanelen hebben we net iets meer dan 25 kWp liggen, 2019 12.00 kWh terug geleverd aan het net.

Wat ik reeds heb aangeschaft is een dubbele set van net over de grens met 2 buffervaten met hygiënespiraal, in totaal 72 heat pipes (CPC) en 2x de meeting MD20D warmtepomp. Die heeft geen eigen circulatiepomp dus die moet er los bij.

Beoogde werking systeem:
  • Heatpipes verwarmen met prio 1 vat 1 (400 l met hygiënespiraal) en dan met prio 2 vat 2 (800 l met hygiënespiraal).
  • Vat 1 wordt bijverwarmd met el. verwarmingselement (tijdschakelaar begin avond (want dan is duidelijk hoeveel de zon gedaan heeft) en vroege ochtend, eventueel slim te maken met aton power to heat oid). Vooral om te zorgen voor voldoende capaciteit.
  • Vat 2 wordt bijverwarmd met warmtepompen en bedient LTV verwarming met een Regumat pompgroep met dank aan de tips hier op het forum.
  • SWW wordt eerst door hygienespiraal van vat 2 gestuurd en dan door die van vat 1, zo vergroot ik de beschikbare capaciteit SWW.
Ik zit na te denken over het moduleren van de warmtepompen (ze kunnen alleen aan/uit) en denk dat ik het ongeveer zo wil gaan doen:
WP 1: Aanschakelen bij temp < 30 °C / Uitschakelen bij temp > 35 °C
WP 2: Aanschakelen bij temp < 28 °C / Uitschakelen bij temp > 37 °C

In mijn voorbeeld ga ik er vanuit dat de heatpipes de temperatuur niet boven de aanschakeltemperatuur hebben gekregen. Doen ze dat wel dan blijven de warmtepompen natuurlijk uit. Daarmee bereik ik dan volgens mij het volgende:

Situatie 1: Warmtevraag van minder dan 7 kW en beide WP staan uit:
Temperatuur is aan het dalen
WP 1 schakelt aan bij < 30 °C, temp gaat stijgen
WP 1 schakelt uit bij > 35 °C, temp gaat dalen
Dit blijft zich herhalen.
WP 1 schakelt aan en uit en WP 2 is niet in gebruik.

Situatie 2: Warmtevraag neemt toe tot boven 7 kW:
WP 1 draait al en zal het niet aankunnen waardoor temp blijft dalen tot onder 30 °C
WP 2 schakelt aan bij < 28 °C, samen redden ze het wel, dus temp in vat gaat stijgen
WP 1 schakelt uit bij > 35 °C, temp gaat dalen
WP 1 schakelt aan bij < 30 °C, temp gaat stijgen
Dit blijft zich herhalen.
WP 1 schakelt aan en uit en WP 2 blijft de gehele tijd draaien

Situatie 3: Warmtevraag neemt af tot onder 7 kW en beide WP draaien:
WP 1 en WP 2 leveren samen meer dan gevraagd, dus temp zal stijgen
WP 1 schakelt uit bij > 35 °C, WP 2 blijft aan, temp stijgt verder door
WP 2 schakelt uit bij > 37 °C, temp gaat dalen
Nu zijn we weer terug bij situatie 1

De praktijk zal leren met welke temperaturen ik uiteindelijk uit ga komen om te kunnen voorzien in de warmtevraag.

Ik heb ook een paar gerelateerde praktische vragen:
  • Wat doen jullie met het bevestigen van de leidingen: losse buisklemmen of werken met rails en welke dan?
  • Voor de hoge temp leidingen kijk ik naar verzinkt staal met vsh express
  • Voor de rest multitubo (alternatief voor uponor etc via Benem bijvoorbeeld)
  • Ik wil per zone LTV vloerverwarming één klep maken, bijvoorbeel de plugwise floor, maar vind die niet zomaar bij leveranciers in de buurt, wel via ali bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/32812675795.html Als iemand een tip heeft waar ik die kleppen hier kan verkrijgen dan graag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eApLFZaHKn9orz4uQlp2nfFwaM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t9VtWxHQ2yZIcEXbMKiMmFFo.png?f=fotoalbum_large
Alvast dank alweer voor jullie kritische blik :)

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Beste Laurens,

Ik ga weer de zelfde vragen stellen heb ik het gevoel :)

Wat voor Type CPC collector?

Waarom twee vaten????

Waarom 3 ontluchtingsmogelijkheden in 1 leiding terwijl het zonder kan?

Waarom de koppelleiding tussen de vaten als er uit de 400 liter geen water lijkt te worden onttrokken?

En waarom zou je met de warmtepompen überhaupt een buffervat op temperatuur willen houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Solar Masters schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:37:
Beste Laurens,

Ik ga weer de zelfde vragen stellen heb ik het gevoel :)
No worries, goede vragen zetten me aan het denken en richten op verbeteren.
Deze heb ik gekocht: https://www.123-kaminofen...nds/cpc-18-zonnecollector
Meerdere redenen eigenlijk:
  • Twee vaten was goedkoper in aanschaf dan één ivm subsidie (dit is waar maar voor mij niet de belangrijkste reden)
  • In mijn oorspronkelijke plan zit ook een hout cv vergasser, bijvoorbeeld een Walltherm Vajolet (verlangen is er nog steeds, die dingen zijn mooi, maar het is wel een flinke investering. Hout is hier op de Veluwe voldoende voorhanden en alles wat gekapt en gesnoeid wordt door de bosbouwers word sowieso verbrand in Nederland (biomassa), dan beter in mijn eigen huis).
  • In het oorspronkelijke plan zit ook een water-water warmtepomp met open bron, die heeft ook een buffervat nodig.
  • Voor SWW heb ik hoge temperatuur nodig. Ik lees veel verschillende verhalen over wel en niet in stand blijven van gelaagdheid in vaten. Ik wil SWW betrouwbaar kunnen blijven leveren, ook als de vraag hoog is (verhuur), vandaar focus op één vat specifiek voor SWW wat enigszins wordt voorverwarmd door het andere vat. (ja, ik heb ook gedacht over doorstroomverwarmers, maar die vermogens zijn te groot voor een huisaansluiting met 3 docuhes, zie verderop).
  • Eén groter vat heb ik ook over gedacht maar die kan ik de kelder niet kwijt ivm de hoogte.
  • Ik bedien straks 400 m2 LTV met meerdere losse regelingen.
  • Elke warmtepomp die ik ken gebruikt een of andere manier van bufferen, degene die ik nu heb kunnen niet moduleren. Ik ga zien of ze me bevallen, de aanschaf van de warmtepompen maakte het hele systeem fors goedkoper ivm subsidie.
  • Met wisselingen van het weer heb ik met 2 vaten iets meer capaciteit opgeslagen voor SW in de periode dat ik geen verwarming nodig heb, ik lees bijna overal dat te kleine vaten voor problemen kan zorgen dus heb ik een maatje groter besteld.
Waarom 3 ontluchtingsmogelijkheden in 1 leiding terwijl het zonder kan?
Je maakt me bewust van dat ik er drie heb, die in de pompgroep had ik over het hoofd gezien. Ik ken geen druksystemen waar helemaal geen ontluchter in zit. Die bij de collectoren heeft een kogelkraan en is wat mij betrefft alleen open bij vullen van systeem, anders loopt het mis bij stagnatie. Die spirovent leveren ze er standaard bij bij een pakket om de kleinste belletjes eruit te halen in de terugkomende hoge temperatuur stroom. Dus dan vertrouw ik op de expertise van Spectrum Solar, het bedrijf achter 123 kaminofen.
Maar jij geeft dus aan dat het ook zonder ontluchters kan, ik ben dan wel benieuwd hoe de lucht er dan uit komt bij installatie.
Waarom de koppelleiding tussen de vaten als er uit de 400 liter geen water lijkt te worden onttrokken?
Daar heb ik nog over zitten twijfelen. Nu maak ik één hydraulisch systeem met één vulsysteem en één expansievat. Ik kan dat ook andersom doen. In het kader van opties: heb ook zitten kijken naar zo'n frischwasserstation, die haalt meer warmte uit het systeem dan een spiraal. Dus als blijkt dat ik niet genoeg SWW kan leveren dan kan ik daar nog naar overschakelen, de koude retour kan dan in het tweede vat onderin. Er zijn meerdere tweakers die de vaten zo hebben gekoppeld, waardoor er eigenlijk één vat ontstaat met grotere hoogte als je dat op deze manier gebruikt.
En waarom zou je met de warmtepompen überhaupt een buffervat op temperatuur willen houden?
Geen idee eigenlijk, zo tekent de leverancier de opstelling. Heb je een betere suggestie, dat is waarom ik hier mijn vraag stel, om er van te leren en met elkaar de wijsheid te vergroten. Zo leer ik ook van anderen die hun vragen stellen met voorbeelden er bij.

Daarnaast moet ik er ook rekening mee houden dat ik misschien niet altijd direct de warmtepompen kan aanschakelen wanneer er warmtevraag is. De elektrische hoofdaansluiting is 3x25A. Als ik straks van het gas af ga dan bedien ik 3 appartementen (kookplaten, wasmachines, ovens en vaatwassers, waterkokers etc...) plus een dubbel laadstation van 2x22 kW dus daar zit de nodige slimmigheid omheen om te voorkomen dat de hoofdzekeringen er met onregelmatigheid uitvliegen. Die slimmigheid schakelt de grootverbruikers (laadstation, warmtepomp, spiraal in vat één) terug bij piekbelastingen. Dat kan ik ook oplossen met een grotere hoofdaansluiting maar dat is erg duur. De meterkast zit ruim 50 meter van de straat dus aanleggen is erg duur en dan hebben we nog niet gesproken over de periodieke tarieven (3x25 is € 256 per jaar, 3x50 € 2401 en 3x80 zou me € 2280 gaan kosten). Als je dat meeneemt dan gaat het financiële rendement heel hard omlaag. Dan kan ik beter een deel van dat geld uitgeven aan een accu systeem die de piekbelastingen opvangt (maar eigenlijk hoop ik het uit te zingen totdat seizoensopslag van elektriciteit interessant voor mijn situatie).

Edit: link naar de schema's die ze voorstellen: https://www.123-kaminofen...tekeningen%20met%20WP.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Laurens__

Je hebt 2 warmtepompen, en dan nog ga je een elctrische weerstand gebruiken om SWW te maken.

Dat moet je kunnen vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Tommie12 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:06:
@Laurens__

Je hebt 2 warmtepompen, en dan nog ga je een elctrische weerstand gebruiken om SWW te maken.

Dat moet je kunnen vermijden.
Dat is wel een goed punt inderdaad.Ik zal die handleiding van die warmtepompen eens goed bestuderen, maar het zijn niet zulke slimme warmtepompen dus ik weet niet of ze bijvoorbeeld omschakelbaar zijn tussen hoge en lage temperatuur....

Ik heb een warmteverlies berekening gemaakt van het hele pand met 14 cm steenwol en dubbel HR++ glas met centrale wtw ventilatie en die komt uit op bijna 20 kW bij binnen 20 °C en buiten min 10 °C. We passen 20 (steens muren met voorzetwanden wanden) en 27 cm steenwol (dak) toe en triple glas voor de niet-bewegende delen. Dus uiteindelijk zouden we wat gunstige rmoeten uit kunnen komen. Maar dan heb ik die twee warmtepompen wel nodig voor verwarmen. Dus voor nu had ik er voor gekozen om het simpel te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Solar Masters schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:24:
[...]"

Ik zal jullie een geintje vertellen....

95% van de zonneboiler installaties dit vol met fouten en draait NIET optimaal! 15% daarvan doet zelfs helemaal niks!

Bij deze installaties ligt dit 99% van de gevallen niet aan het materiaal! Maar puur aan en dimensionering, engineering en installatie van het systeem. Was dit niet het geval en waren er meer goede ervaringen met zonneboiler systemen dan was dit nu een veel groter onderdeel van de energietransitie.

Ik wil best de weddenschap met 1 van jullie aangaan dat als we twee identieke installaties naast elkaar installeren dat ik altijd een hogere opbrengst heb!
Dan val ik onder de 5% naar mijn idee. 400 liter en de laatste 2 dagen weer lekker boven de 50+oC gekregen. Zonder moeite... en dat in november. Toch weer 2 a 3 dagen gratis warm douche water.

Maar alle discussies hierboven, en paar dagen terug gaf ik het ook al aan; een financieel plaatje welke een Tvt heeft van Max 10 jaar ga je nooit bewerkstelligen in Nederland met een ZB...

kleine note ....

[ Voor 0% gewijzigd door Crazy- op 06-11-2020 10:37 . Reden: en ... wat is de TVT van een Gas kachel? ;-) als dat je doel is... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Laurens__ schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:20:
[...]

Dat is wel een goed punt inderdaad.Ik zal die handleiding van die warmtepompen eens goed bestuderen, maar het zijn niet zulke slimme warmtepompen dus ik weet niet of ze bijvoorbeeld omschakelbaar zijn tussen hoge en lage temperatuur....

Ik heb een warmteverlies berekening gemaakt van het hele pand met 14 cm steenwol en dubbel HR++ glas met centrale wtw ventilatie en die komt uit op bijna 20 kW bij binnen 20 °C en buiten min 10 °C. We passen 20 (steens muren met voorzetwanden wanden) en 27 cm steenwol (dak) toe en triple glas voor de niet-bewegende delen. Dus uiteindelijk zouden we wat gunstige rmoeten uit kunnen komen. Maar dan heb ik die twee warmtepompen wel nodig voor verwarmen. Dus voor nu had ik er voor gekozen om het simpel te houden.
Hoe dikwijls is het -10?
Om 100 l SWW op te warmen met 20 kW heb je maar een paar minuten nodig. Dat kan er wel bij.

En hoe groot is deze woning, of spreken we over een half kasteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Tommie12 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:27:
[...]

Hoe dikwijls is het -10?
Om 100 l SWW op te warmen met 20 kW heb je maar een paar minuten nodig. Dat kan er wel bij.

En hoe groot is deze woning, of spreken we over een half kasteel?
Je hebt gelijk. Als die warmtepompen het aankunnen dan moeten er wat kleppen en leidingen bij komen.

Kasteel... _/-\o_ . Ik voeg het toe aan de geschiedenis van het pand. Het is ooit gebouwd als koetshuis, daarna school geweest, klooster, gymzaal, kringloopwinkel, garage en straks misschien wel een kasteel 8). Edit: het is bij elkaar 400 m2, ogeveer 1200 m3

[ Voor 3% gewijzigd door Laurens__ op 06-11-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Laurens__ schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:01:
[...]

Je hebt gelijk. Als die warmtepompen het aankunnen dan moeten er wat kleppen en leidingen bij komen.

Kasteel... _/-\o_ . Ik voeg het toe aan de geschiedenis van het pand. Het is ooit gebouwd als koetshuis, daarna school geweest, klooster, gymzaal, kringloopwinkel, garage en straks misschien wel een kasteel 8). Edit: het is bij elkaar 400 m2, ogeveer 1200 m3
Ik ben wel benieuwd wat je hele installatie gaat kosten....

Ik zou eerder SWW en vloerverwarming scheiden als je toch absoluut geen gas wil.

WP boiler met (eventueel) je zonnepanelen. Als je dan met zonnepanelen werkt, dan kiezen voor 300l in een gelaagde opzet.

WP voor vloerverwarming, maar zeker geen vat van 400l daar aan hangen...

Of je aan de verwarming ook nog panelen toe voegt zou ik echt laten af hangen van een rendementsberekening. Maar daar kan Solar Master zeker mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Masters
Crazy- schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:23:
[...]

Dan val ik onder de 5% naar mijn idee. 400 liter en de laatste 2 dagen weer lekker boven de 50+oC gekregen. Zonder moeite... en dat in november. Toch weer 2 a 3 dagen gratis warm douche water.

kleine note ....
Dat het warm word betekend niet dat het ook goed is aangesloten of er het maximale rendement uit gehaald word!
Pagina: 1 ... 18 ... 65 Laatste