GeDjaRoel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:09:
Kan jij wat concrete ervarings cijfers delen @Solar Masters? van verschillende setups, dat zou wel leuk zijn.
[ Voor 78% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:24 ]
GeDjaRoel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:09:
Kan jij wat concrete ervarings cijfers delen @Solar Masters? van verschillende setups, dat zou wel leuk zijn.
[ Voor 78% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:24 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Swenno op 03-11-2020 22:06 ]
Internet is ook niet altijd alles. gemaakt voor kopjes jagersSwenno schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:53:
Die volledig vacuüm dingen kom je niet tegen bij de standaard internet winkel.
Gok dat je prijs technisch dan niet voor 3000 euro klaar bent xD
[ Voor 3% gewijzigd door Swenno op 03-11-2020 22:28 ]
Hier krijgen we echt geen 1m3 gas per dag verstookt aan warm water....Solar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:34:
[...]
Gemiddelde jaarlijkse opbrengst zonnecollectoren:
Vlakkeplaatcollector voor tapwater bereiding ca. 500KWh per m2 op jaarbasis
Heatpipe Vaciuumbuiscollector voor tapwater bereiding ca. 550KWh per m2 op jaarbasis
DF Vaciuumbuiscollector voor tapwater bereiding ca. 575KWh per m2 op jaarbasis
Waarom vermeld ik dat op deze manier?
Een Vlakkeplaatcollector voor zwembadverwarming die altijd zijn warmte kwijt kan en en op een bedrijfs temperatuur van max ca. 45 graden draait zal eerder richting de 750 KWh per m2 op jaarbasis gaan. Mede doordat een vlakkeplaatcollector een hoger piek vermogen heeft in de zomer dan een vaciuumbuiscollector maar ook omdat het rendement van de collector onder die condities vele malen beter is.
Andersom door Covid 19 heb ik nu dus ook systemen van boven de 200m2 die nu veel minder subsidie krijgen uitbetaald per maand aangezien er niet werd gedoucht en dus nagenoeg geen verbruik was. Grote systemen die dus de hele zomer in stagnatie hebben gestaan omdat alle buffers en boilers al warm waren.
Wel een mooie test. 120% vermogen en geen schade aan het zonneboiler vloeistof. Maar om gerekend KWh per m2 is dus ondanks dat er aan het systeem niks mankeert super slecht nu tijdelijk.
Hier dat systeem:
https://www.vbus.net/scheme/3c3d185a56c582b7f940e291737ea10c
Omgerekend heeft dat systeem dus een opbrengst tot nu toe van (69919 ÷ 204m2 = 342.7 KWh)
Maar dit systeem draaide dus nagenoeg niet van Maart t/m Sep.
Dit zijn nog wat gemiddelde vanuit een onderzoek:
Besparingen met zonnewarmte
Heet water: 400-600 m3 gas => besparing 50% => €150-225
Vaatwasser: besparing 330 kWh => €65
Wasmachine: besparing 560 kWh => besparing €112
Mvg, Stefan
Sony A7 iv en wat recycled glas
[ Voor 92% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:25 ]
Dit zijn gemiddelde, ik denk dat waar gesport word en gewerkt en soms nog een bad word volgelaten je snel die kant op gaat.Tommie12 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:40:
[...]
Hier krijgen we echt geen 1m3 gas per dag verstookt aan warm water....
Dat lukt enkel als er minstens 2 keer een bad gevuld wordt en een douche genomen wordt.
In de week als we met 2 zijn: 2 douches en wat ander verbruik kost me 0,5 m3 gas per dag.
Hoe je aan 600 m3 gas voor SWW komt, geen idee.
Swenno schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:03:
@Solar Masters die wattage = G=1000W/m2 Tm-Ta=0K dus zelfde wat jij net opnoemde.
Maar mijn vraag was. Hebben die HP van jouw meer watt theoretische?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Beste BarryH,BarryH schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:49:
@Solar Masters de systeemopbrengsten zullen toch ook toenemen op het moment dat je de ZB ook inzet voor verwarmings ondersteuning.
Ik zie bij mijzelf dat icm. verwarming op Ta=33 en Tr = 30 de ZB snel warmte kwijt kan in het CVnet en dus ook weer nieuwe warmte kan oogsten.
Nadeel bij mij is 56 heatpipes op 105 graden en 35 graden hellingshoek. Achteraf had ik beter direct doorstroom heatpipes op de zuidmuur kunnen hangen (195 graden). dan had ik meer in de winter opgehaald en in de zomer nog steeds genoeg.
[ Voor 61% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:25 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Swenno op 04-11-2020 10:58 ]
[ Voor 0% gewijzigd door Helhond op 04-11-2020 11:32 . Reden: typo ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
[ Voor 79% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:26 ]
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2020 11:31 ]
Hallo Helhond,Helhond schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:02:
@Solar Masters Fijn dat je het topic voorziet van nieuwe inzichten en informatie, daar is iedereen bij gebaat.
Zou wellicht in het kort wat meer over het bedrijf Rivusol waar je voor werkt kunnen vertellen en wat jou functie is?
Het is namelijk niet de bedoeling om je eigen bedrijf of producten te promoten/verkopen via Tweakers.
Om hier ook wat meer duidelijkheid en openheid te creeren naar de niet oplettende Tweakers/lezers.
[ Voor 65% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:26 ]
Misschien dat jullie dan de verkeerde vragen stellen?AUijtdehaag schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:29:
@Helhond Het begint steeds meer op "werk" te lijken inderdaad.
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2020 11:53 ]
Hmm.. geen zorgen daar: het aantal nuttige kWh wat je per m2 met een collector kunt binnen harken, lijkt mij een van de kernonderwerpen van dit topic. Met nuttige info en conversatie daarover, mogen we hier gerust vele bladzijden vullen. Dus ik hoop dat je mij en anderen hier nog wat verder bij het handje wilt nemenSolar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:53:
Zo dan ff, anders moeten we er echt een topic voor openen. verveel types en verschillen om ff uit te leggen.
En zo simpel uitgelegd zijn de drie types die je gister noemde gelijk: vlakke plaat, vacuüm geïsoleerde pipes en volledig vacuüm pipes*: zelfde dakoppervlak, zon inval en water om te verwarmen. En toch zit er verschil tussen. En tussen die laatste twee, volgens jouw gegevens, véél meer dan we hier in dit topic ooit zo concreet op tafel hebben gehad (voor zover ik me kan herinneren).Heel simpel uitgelegd is het uiteindelijk niks anders dan een warmtewisselaar. En het vermogen van een warmtewisselaar word bepaald door het oppervlakte waarmee hij warmte overdraagt aan het medium en het temperatuurverschil waar mee hij het over brengt.
Infrarood, toch (niet UV)?Solar Masters schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:52:
ff simpel uitgelegd hebben we in Nederland hebben we een instraling van ca. 1000Wm2 Daarvan is 15% licht wat door bijvoorbeeld door PV panelen kan worden omgezet naar stroom en 85% daarvan is UV oftewel warmte.
Kijk nu stel je de juiste vragen! Zal kijken of ik ze allemaal simpel kan uitleggen.Gwaihir schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:43:
[...]
*Hoop het verschil tussen die laatste twee zo aardig in een paar woorden te vangen. (Die product foto's maken me eerlijk gezegd de essentie niet duidelijk.) Stukje google met de termen die je tot nu toe gebruikte maak ik er dit uit op: de meeste vacuümbuizen op de markt gebruiken een relatief dunne vacuüm isolatie tussen meerdere lagen glas. Dat wordt het Sydney ontwerp genoemd en is kennelijk voordeliger om te produceren dan een volledig vacuüm buis.
Met zo'n volledig vacuüm buis zou je een hoger rendement halen. Waarom precies, en met name waarom het verschil wel +67% zou zijn, is me nog niet duidelijk.
- In theorie is een dunne vacuüm laag net zo niet warmte doorlatend als een dikkere. In de praktijk is het vacuüm niet perfect, slechts een (zeer) lage druk. Maakt dat méér vacuüm zoveel beter?
- En / of geeft het ruimte binnenin voor een groter warmte vangend oppervlak? In principe moet een CPC de invallende zon al op de juiste plaats concentreren. Heeft dit dan bij CPC geen / minder zin?
- Of is 't meer een soort van 'all of the above' + ook nergens anders op kwaliteit bezuinigen? (Ik lees hier ook over: zit alles goed aan elkaar voor optimale isolatie dan wel warmtegeleiding, het meest licht doorlatend glas, beste levensduren) Zo ja, dan snap ik wel waarom het beperkt de markt verovert, want dit is voor de leek nauwelijks te doorgronden, noch te zien.
- En dan staat er daar ook nog iets over 'patented'. Dus is er wellicht ook sprake van één (te kleine?) speler die, marktbreed gezien, z'n vinding niet voldoende doorgeeft in licentie?
[ Voor 51% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:27 ]
Ja bedoelde IR.Gwaihir schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:53:
[...]
Infrarood, toch (niet UV)?
D.w.z. warmte straling zit toch aan de lagere kant van het spectrum; 't niet-zichtbaar licht is toch vooral infrarood? (En dat beetje UV dat pakt de PV vermoedelijk wel mee. En omdat 't maar een beetje is, mag de fles zonnebrand 's winters in de kast blijven.)
Tja.. de ruimte hield hier op bij ca. 17m2 (bruto) collector-oppervlak. Daar zit ca. 45 meter extra geïsoleerde leiding door de grond aan + vaten, pomp e.d. De prijs van de collector was in dat alles maar 'n beperkt deel, dus echte meeropbrengst verkort al snel de TVT. Want de warmte kunnen we goed gebruiken: verwarmt retourwater VVW en als de verwarming uit staat SWW (+ nog nader te inventariseren opties voor een eventueel 's zomers overschot. Voorlopig nog erg 'eventueel' want de collector staat achteraf bezien voor de zomer erg onhandig.)Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:09:
Het is idd eerder voor de professionele markt en is ook denk ik 60% duurder dan een Rivusol collector die hier al duur gevonden werd
Heeft het een voordeel? Dat ligt er 100% aan wat je wilt gaan bouwen en welke temperaturen je wilt gaan maken in welke tijd.
Een feit is gewoon dat er in China hele steden bestaan waar alleen maar Sydney buizen worden gemaakt. 80% op de markt denk ik is nu Sydney. En dat heeft alles te maken met de TVT. Tocht zitten er in die collectoren wel kwaliteit verschillen, verschillen in opbrengst en weerstand!
[ Voor 10% gewijzigd door Gwaihir op 04-11-2020 13:44 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Swenno op 04-11-2020 14:08 ]
Kun je ze niet hoger in de nok leggen van het dak? Of lopen de dakkapellen ook helemaal tot bovenaan?Swenno schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:06:
Eindelijk keer een zonnige dag, zodat ik de schaduw beetje kan invertariseren.
Conclusie moet toch maar wisselen met de buren van huis
De 2 dakkapellen liggen allebei aan de zuidkant van mij dak, waardoor dus veel schaduw.
Zonnepanelen op de west kant gaan het omstreeks 12 uur lekker doen terwijl nu pas omstreeks 14:00 het dak oppervlak voor de collector nog maar 50% schaduw heeft.
Dit is dus ook waarom ik de investering kosten zo laag mogelijk wil houden
[ Voor 59% gewijzigd door Swenno op 02-01-2021 13:29 ]
Ik vrees dat het eerder andersom is, gezien de hoeveelheid PV op de dakenSolar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:04:
Tegen de tijd dat je daar PV gaat leggen is PV waarschijnlijk al niet meer interessant in Nederland.
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2020 15:48 ]
Hier staan wat combis met RVS boilers/vatenSwenno schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:11:
@Solar Masters 300 liter is idd oeg met RVS spiraal erin.
Heb zitten zoeken voor een RVS hygiëne boiler. Maar de prijzen werd ik niet vrolijk van. + Gedoe met meldcodes.
Systeem eisen die ik heb.
- tvt moet goed zijn
- zomer water leveren en in de winter beetje de vvw ondersteunen. Want met de ruimte die ik heb ga ik geen sww maken in de winter. Daarom dus een hygiëne boiler.
Resol uitgebreid. Omdat er anders 2x een pomp nodig was. En dat is vrij zonde als het ook met een klep kan.
Hp zijn prisma pro volgens mij een plaat erachter met HP ervoor.
Met de ruimte die ik heb wil ik het maximale eruit kunnen trekken in de winter.
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2020 16:03 ]
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos
Heb eigenlijk geen zin me tot dat niveau te verlagen maar oke.....AUijtdehaag schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:40:
[...]
Ik vrees dat het eerder andersom is, gezien de hoeveelheid PV op de daken
Van PV kan je warm water maken, van een zonnecollector geen stroom.
Als je het hebt over enkel buiten zwembadverwarming met zonnecollectoren van Mei. t/m Okt. dan nee.vanderv schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:10:
@Solar Masters
In de zomer wordt er heel veel uit geprobeerd om het zwembadwater te verwarmen.
Kun je niet gewoon een kleine heatpipes collector hier voor gebruiken, de collector is namelijk ook geschikt voor glycol en dan dus ook wel voor chloor en of in mijn geval zout water?
Gaat het verwarmen te snel, dan maar een kleedje erover...
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
350 graden? N?fabstar81 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:04:
@Crazy-, hoeveel collectoren heb je op die 400 liter? ik heb vandaag op 350 graden met 47 collectoren van 31 naar 44 graden gehaald.
mijn e-boiler schakelt al uit vanaf 48 graden, maar dat is dus net niet gehaald vandaag.
Sry. maar nee.lbreman schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:01:
Een eerder gemaakte opmerking over "standaard" vacuümbuiscollector heatpipes is niet correct;
Dit systeem heeft een beperkte levensduur van ca. 15 - 20 jaar doordat het water/alcohol mengsel zijn werking door veroudering verliest.
Wanneer het glycol mengsel is gedegradeerd kan dit eenvoudig vervangen worden: aftappen en vullen met nieuwe vloeistof. Het systeem kan dan weer 15-20 jaar vooruit.
Een ander voordeel (los van de kosten) is dat individuele buizen vervangen kunnen worden mocht er onverhoopt een sneuvelen, zonder het complete systeem af te moeten tappen.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Ik wil daar best advies over geven maar dan zou ik iets meer gegevens moeten hebben.vanderv schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:15:
@Solar Masters
Bedankt voor jouw antwoord.
De volgende,
Ik heb hier nog voldoende plaats op zuid, alleen wel op de (rechte) gevel, is zo'n staande heatpipes collector set (muur bevestinging) aan te raden? (Dit wordt dan uitbreiding op de huidige 40 stuks die onder 45gr ook op zuid staan)
[ Voor 99% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:27 ]
[ Voor 59% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:28 ]
Nu wordt het me net iets te duidelijk dat je zonneboilers verkoopt....Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:51:
[...]
Heb eigenlijk geen zin me tot dat niveau te verlagen maar oke.....
Dus jij maakt uit het feit dat het meer word toegepast op dat het een betere techniek is? Ik noem dat goede marketing!
Zeg tegen een Nederlander zonne-energie en hij denk aan stroom!
Deels komt die doordat de marketing op socialmedia dit heel sterk beïnvloed. En natuurlijk ook de machthebbers grote energiebedrijven overvloeden de markt met aanbiedingen voor PV-panelen.
Waarom denk je dat dat is? Denk er maar eens goed over na wat voor voordeel hun daar van hebben!
Wat hebben hun er aan om een systeem te ontwikkelen waar bij wij hun niet meer nodig hebben?
Dat PV en warmtepompen nu actueel is heeft er niks te maken met dat het goed is of überhaupt een deel uit gaan maken van de energietransitie waar we nu mee bezig zijn. Dit zijn tussentijdse oplossingen om de economie te stimuleren en het feit dat we technisch nog geen oplossing hebben om van de fossiele brandstoffen af te komen.
Vraag je eens af waarom 70% van alle zonne-energie op de wereld nog steeds thermisch is? Om dat het niet efficiënter is?
Een feit is dat in zonnewarmte veel minder geld rond gaat en hierdoor het gewoon minder bekent is. Daarnaast is het iets moeilijker te bouwen en 2 draadjes redden de cowboys nog net. We hebben geen technische mensen meer in Nederland en installatie bedrijven zijn niet op zoek naar werk. Dus blijven ze bij hun cv keteltjes en hun keuken kraantjes.
Zelfs de Nederlandse regering heeft er geen baat bij echt serieus duurzaam te gaan. Kijk bijvoorbeeld dat de schoonste vormen van energie opwekken het slechts word gesubsidieerd!
Een zonneboiler is 5x efficiënter bij het opwekker van warmte! Er worden geen schaarse grondstoffen voor gebruikt en alles aan deze systemen is te recyclen. Daarnaast sla je deze warmte zelf 1:1 op. Ondertussen word er aan warmtebatterijen gewerkt zonder chemischestoffen waarbij zoveel warmte zomers kan worden opgeslagen dat we er de winder meekunnen doorkomen. Ook de prijs per opgewekte KWh is vele male gunstiger bij een zonneboiler.
Niet eens te spreken over het feit dat je met PV het net overbelast, de verzekering straks je huis niet meer voor brand verzekert en je straks belasting mag betalen over het feit dat je PV panelen op je dak hebt liggen!
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Laat maar eens weten wat deze installatie kost, en tot wanneer ze genoeg oplevert om de verwarming uit te laten.Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:58:
[Afbeelding]
Ligt er aan hoe je het doet. en hoe de hoeveelheid ten opzichte van je boiler
Ja, dat wil ik wel eens weten.BarryH schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:14:
@Tommie12
Dus:
incl. cv ondersteuning met LTV temperaturen
en collector niet op max. opbrengst in zomer neerleggen maar op max opbrengst in winter
[ Voor 74% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:28 ]
Ik heb ook niet gezegd het voor iedereen rendabel is. Waar niks verbruikt word valt niks te besparen! Maar dat is nog geen reden negatief te zijn over zonnewarmte. Ben nu met een offerte bezig voor iemand met 5 kinderen en 4 daarvan zijn meiden. dan word het even een ander verhaal.Tommie12 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:33:
@Solar Masters
Ik heb wat grafiekjes zien voorbij komen, maar echte berekeningen.... sorry hoor. Niet gezien.
Ik heb 100€ uitgegeven voor een luxe douchekop met wat lager verbruik. Ik gebruik nu ca 0,5 m3 gas per dag voor SWW, laat ons zeggen 200 m3 per jaar.
Dat kost me 100€ per jaar.... dus ik kan eigenlijk maar 50€ besparen per jaar.
Dan is 800€ voor een installatie nog te veel.
DiTommie12 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:33:
@Solar Masters
Ik heb wat grafiekjes zien voorbij komen, maar echte berekeningen.... sorry hoor. Niet gezien.
[ Voor 54% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:29 ]
Dan staat je boiler grote niet in verhouding met het verwarming circuit. Of de cv installatie is waterzijdig niet goed afgesteld! Hoe groot is je boiler? En hoe onttrek je daar warmte aan richting de cv?BarryH schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:47:
@Tommie12 Als je graag rekensommen wil zien graag ook zelf goede sommen inleveren.
200m3 gas kost ca. 160-170 euro op dit moment. Daarnaast kom je wellicht in het verlaagd tarief van <500 m3SJV terecht, dat scheelt nog 55 euro.
Daarnaast moet je altijd ook even kijken of je LTV verwarming kan ondersteunen. Verwarmen kost meestal meer energie dan SWW, dus daar zit ook een groter potentieel.
Kortom max terugverdienen: SWW+ cv ondersteuning LTV en een grote collector, geinstalleerd voor max opbrengst in winter.....
...als ik in oktober een koude dag heb met beetje zon (of lichtbewolkt) is de warmte uit de boiler gelijk het verwarmcircuit in....
[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 04-11-2020 21:17 ]
Bij nieuwbouw zal het in ieder geval makkelijker uitkunnen, omdat alles toch nog aangelegd moet worden. Ik heb geen dakpannen op de zuid-zuidoost zijde, maar alleen pv en vlakke plaat collectoren. Omdat alles in een keer aangelegd was de meerprijs voor het installatiewerk relatief laag.Tommie12 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:33:
@Solar Masters
Ik heb 100€ uitgegeven voor een luxe douchekop met wat lager verbruik. Ik gebruik nu ca 0,5 m3 gas per dag voor SWW, laat ons zeggen 200 m3 per jaar.
Dat kost me 100€ per jaar.... dus ik kan eigenlijk maar 50€ besparen per jaar.
Dan is 800€ voor een installatie nog te veel.
Dus je gaat over de bovenste spiraal van een 200 liter voor de cv. Dat is dan idd niet veel.BarryH schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:13:
@Solar Masters
Ik heb de cvpomp van de warmtepomp om een vrij hoge stand staan. Zodat de COP van de warmtepomp zo hoog mogelijk wordt.
De warmtepomp stuurt op een delta T van 3 graden tussen CV retour en uitgang warmtepomp.
Tussen CVretour en ingang warmtepomp zit de omleiding die de cv retour door een spiraal van de boiler stuurt. Dus als de boiler warmte toevoegt gaat de warmtepomp minder hard werken.
Over in balans zijn: de ZB installatie en boiler(s) zijn inderdaad te klein voor de beste ondersteuning van de Cv.
Ik kon maar 2x200 liter boiler kwijt in een vrij lage ruimte. De prio1 boiler levert de CV ondersteuning en is gevuld met SWW. De prio2 boiler is ook gevuld met SWW en voedt de prio1 boiler. In de praktijk is de prio1 boiler nooit kouder dan de prio2 boiler.
De collector (56 heatpipes, 2x 2mx2,5m) ligt op oost (105 graden) onder 35 graden hellingshoek en verwarmt prio1 vanzelfsprekend met prioriteit boven prio 2 en de regelaar checkt elke 15 minuten of die van boiler moet wisselen.
De meeste 2 boiler systemen hebben de CVondersteuning op de prio2 boiler, maar wij hebben maar beperkt SWW verbruik, dus ik wil(de) de binnenkomende warmte zo snel mogelijk gebruiken.
Mijn cv cicruit kan 4.5kW warmte afgeven bij Ta33/Tr30.
Systeem in 2011 in gebruik genomen en in 2013 een keer gerekend aan een grote collector op de zuidmuur. Lijkt eigenlijk een betere plek dan waar de huidige collector ligt. Maar aanpassen heeft maar beperkte meerwaarde (desinvestering in huidige collector).
Laten we niet gelijk conclusies trekken!jerh schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:22:
[...]
De rest zet niet zoveel zoden aan de dijk. Vandaag heb ik bijvoorbeeld 800 liter 7 graden warmer zien worden, dat is leuk, maar in energie termen niet heel veel.
3 vlakkeplaten van 2,5m. Volledig zuid, helling 40gr.fabstar81 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:04:
@Crazy-, hoeveel collectoren heb je op die 400 liter? ik heb vandaag op 350 graden met 47 collectoren van 31 naar 44 graden gehaald.
mijn e-boiler schakelt al uit vanaf 48 graden, maar dat is dus net niet gehaald vandaag.
[ Voor 66% gewijzigd door Crazy- op 04-11-2020 22:36 ]
Ik heb het systeem inmiddels 5 jaar. Ik schreef 800 liter 7 graden opgewarmd. 6x 1.6m2 vlakke plaat onder 43 graden zuid-zuidoost.Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:44:
[...]
Laten we niet gelijk conclusies trekken!
Laat net een systeem zien dat vandaag 04.11.2020 20KWh op heeft gebracht. Grafiek van temperatuur verhoging erbij.....
Als jou buffervat van 800 l vandaag (ga er vanuit dat er bij jou ook zon was) niet in temperatuur is gestegen, en er geen warmte uit onttrokken is in die tijd door de cv dan is er iets mis. Hoeveel m2 ? onder wat voor een hoek en welke richting?
Netto dan totaal ca. 9.18m2. Dat is voldoende voor 459l water gemiddeld van 20 naar 60 graden. Met 300l meer opslag zal hij dan idd in deze tijd het niet meer zo makkelijk trekken. De warmte verliezen die jij moet overkomen zijn namelijk ook groter hierdoor.jerh schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:09:
[...]
Ik heb het systeem inmiddels 5 jaar. Ik schreef 800 liter 7 graden opgewarmd. 6x 1.6m2 vlakke plaat onder 43 graden zuid-zuidoost.
En geen verwarming aan hier vandaag, voordeel van een gunstige positie qua zoninstraling en goed geisoleerd.
Zit zeker warmte verlies op, de boiler heeft een 14 cm isolatie laag. Maar de leidingen naar de collectoren zijn lang, boiler staat op de benedenverdieping en de route gaat via het trappegat in het midden van huis, niet echt de kortste route. Zeker 25m leiding.Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:27:
[...]
Netto dan totaal ca. 9.18m2. Dat is voldoende voor 459l water gemiddeld van 20 naar 60 graden. Met 300l meer opslag zal hij dan idd in deze tijd het niet meer zo makkelijk trekken. De warmte verliezen die jij moet overkomen zijn namelijk ook groter hierdoor.
In Belgie kost het gas maar 0,5€ per m3BarryH schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:47:
@Tommie12 Als je graag rekensommen wil zien graag ook zelf goede sommen inleveren.
200m3 gas kost ca. 160-170 euro op dit moment. Daarnaast kom je wellicht in het verlaagd tarief van <500 m3SJV terecht, dat scheelt nog 55 euro.
Daarnaast moet je altijd ook even kijken of je LTV verwarming kan ondersteunen. Verwarmen kost meestal meer energie dan SWW, dus daar zit ook een groter potentieel.
Kortom max terugverdienen: SWW+ cv ondersteuning LTV en een grote collector, geinstalleerd voor max opbrengst in winter.....
...als ik in oktober een koude dag heb met beetje zon (of lichtbewolkt) is de warmte uit de boiler gelijk het verwarmcircuit in....
Een grafiekje van 1 dag zegt niet zo veel. Wat levert het op over een gans jaar?Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:46:
[...]
Dit was 20000Wh met 7m2![]()
https://www.vbus.net/scheme/9a322427fcb20a58f7c2e91a26b3981b
Hier in de grafiek:
[Afbeelding]
De energie ligt voor het oprapen! De vraag is meer of je er iets aan hebt!
[ Voor 41% gewijzigd door BarryH op 04-11-2020 22:54 ]
Andere richting of hellingshoek dan ALTIJD een andere pomp gebruiken! Ander kan je net zo goed niks veranderen. Dan sta je straks met de 1 de ander te verwarmen. De regeling zal zoizo op 1 van de uitgaan de temperaturen moeten gaan sturen dus...vanderv schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:52:
In mijn geval, zal ik mijn chinees setje gewoon uitbreiden met een gevel collector. Gewoon in serie er tussen, voor minimale kosten uitbreiden.
Met een paar kleine boilers word het alweer erg veel duurder en de verliezen van het systeem ook een heel stuk groter. En hoeveel wil je er dan wel niet neer zetten.Tommie12 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:50:
[...]
Als je me kan aantonen dat ik een installatie op minder dan 10 jaar terug verdien, dan mag je ze komen plaatsen. En dat meen ik.
Mijn gasverbruik per jaar zit rond de 2000m3, waarvoor ik een kleine 1000€ betaal per jaar.
Goed.... dan maken we een gat in het dak en zetten er die boiler van 800 l.Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:58:
[...]
Met een paar kleine boilers word het alweer erg veel duurder en de verliezen van het systeem ook een heel stuk groter. En hoeveel wil je er dan wel niet neer zetten.
Ik hoor dit vaak maar als je kijkt dat zowel een 500 tot zelfs 1250 liter rond ca. 99cm is en de hoogte (behalve op zolder dan) bij 9 van de 10 huizen in Nederland 260cm is.......
Dan zou een hoek in de bijkeuken of garage ook toch moeten kunnen? Het is de massa waar we het voordeel mede door halen en de booster systemen die ik dan vaak bouw. Ik word veel teveel begrenst door de wisselaars in de kleine boilertjes waardoor mijn uitgaande collector temperatuur niet meer te controleren is.
Dat kost zo enorm veel vermogen!
Kan je de gegevens er van posten?Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:40:
[...]
Ik heb ook niet gezegd het voor iedereen rendabel is. Waar niks verbruikt word valt niks te besparen! Maar dat is nog geen reden negatief te zijn over zonnewarmte. Ben nu met een offerte bezig voor iemand met 5 kinderen en 4 daarvan zijn meiden. dan word het even een ander verhaal.
[ Voor 99% gewijzigd door Solar Masters op 15-11-2020 21:29 ]
Voor mij mag die kost liggen op 10 keer de jaarlijkse besparing.Solar Masters schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:48:
[Afbeelding]
Waterverbruik
Ook het waterverbruik is afhankelijk van het aantal personen dat in huis woont. Een derde van het water gaat op aan douchen en baden. De rest aan wassen, toilet en koken.
[Afbeelding]
Gasverbruik
Gas is meestal nodig om uw huis te verwarmen. Verder wordt warm water ook vaak met gas verwarmd en heeft u gas nodig als u een gasfornuis heeft. Uw gasverbruik blijkt vooral afhankelijk te zijn van het type woning waarin u woont. Het aantal personen doet er minder toe. Dit is juist van invloed op het verbruik van elektriciteit en water.
De maandelijkse gaskosten zijn zowel het gasverbruik als het gebruik van de meter. U betaalt een voorschot dat berekend wordt op basis van uw jaarverbruik van het jaar ervoor.
[Afbeelding]
Dus wat is een normaal huishouden?
Ik zeg dat 2 onder 1 kap met 4 personen. Totale gasverbruik 1848 euro per jaar. Wat mag de zonneboiler dan kosten volgens jullie?
Een heatpipe is toch eenrichtingsverkeer, zal geen energie bovenaan opnemen (want geen vloeistof om te verdampen); op beetje verlies van warmtegeleiding koperbuisje na.Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:49:
[...]Andere richting of hellingshoek dan ALTIJD een andere pomp gebruiken! Ander kan je net zo goed niks veranderen. Dan sta je straks met de 1 de ander te verwarmen. De regeling zal zoizo op 1 van de uitgaan de temperaturen moeten gaan sturen dus.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Iedere meter leiding is ook een verlies! Daarnaast warm je nog steeds de herder op.naftebakje schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:04:
[...]
Een heatpipe is toch eenrichtingsverkeer, zal geen energie bovenaan opnemen (want geen vloeistof om te verdampen); op beetje verlies van warmtegeleiding koperbuisje na.
Dus als je buizen goed geïsoleerd zijn en je heatpipe collectoren hebt, lijkt me dat in de praktijk toch wel haalbaar.
Waarom zou dit minder efficiëntie geven dan bijvoorbeeld als een stuk van de collector tijdelijk in de schaduw hangt?
Inschakelen van de pomp zal maar op een van de collectoren gestuurd gebeuren, maar zal dat zoveel verschil maken? Eenmaal pomp draait zal de sensor de som van warmtetoevoeging zien (op laatste collector hangen uiteraard) en daarop flow instellen.
[ Voor 4% gewijzigd door Helhond op 05-11-2020 16:22 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Zo daar moet ik maar ff voor gaan zittenHelhond schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:19:
@Solar Masters
Als expert, wat vind je van mijn "systeem", de orientatie en dimensionering, waar zou jij nog verbeterpunten zien?
Ben benieuwd naar je feedback.
Zie evt. openingspost voor meer info.
Bijbehorend schema:
[Afbeelding]
Wordt gewerkt aan is best 'n goede omschrijving: over ca. 5 jaar op de markt, hoor ik nu al 15 jaar. Daarbij lijken zoutkristallen nog altijd de beste papieren te hebben, maar die slaan slechts hooguit 4x zo compact op als water, dus je wintervoorraad blijft enorm van omvang.Solar Masters schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:51:
[...]
Ondertussen word er aan warmtebatterijen gewerkt zonder chemischestoffen waarbij zoveel warmte zomers kan worden opgeslagen dat we er de winder meekunnen doorkomen.
Ok, laten we daar dan inderdaad niet over spreken, want dit lijkt wat door te draven..Niet eens te spreken over het feit dat je met PV het net overbelast, de verzekering straks je huis niet meer voor brand verzekert en je straks belasting mag betalen over het feit dat je PV panelen op je dak hebt liggen!
Stoer! Direct flow, neem ik aan?
[ Voor 94% gewijzigd door Gwaihir op 05-11-2020 18:26 ]
Dan heb je met je ogen dicht gekeken denk ik anders was jou wel opgevallen dat vandaag de opbrengst van de systemen zelfs hoger waren dan die in het buitenland!Gwaihir schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:32:
[...]
Merk trouwens dat ik het wat warrig vind worden met alle opbrengsten van verre buitenlands voorbeelden. Die situaties zijn m.i. onvoldoende vergelijkbaar met de onze. Ik denk dat we het hier toch over Nederland en Vlaanderen hebben, tenzij in reactie op een specifieke vraagsteller.
25.010 Wattpiek Oost / West
No worries, goede vragen zetten me aan het denken en richten op verbeteren.Solar Masters schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:37:
Beste Laurens,
Ik ga weer de zelfde vragen stellen heb ik het gevoel
Deze heb ik gekocht: https://www.123-kaminofen...nds/cpc-18-zonnecollectorSolar Masters schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:37:
Wat voor Type CPC collector?
Meerdere redenen eigenlijk:Solar Masters schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:37:
Waarom twee vaten????
Je maakt me bewust van dat ik er drie heb, die in de pompgroep had ik over het hoofd gezien. Ik ken geen druksystemen waar helemaal geen ontluchter in zit. Die bij de collectoren heeft een kogelkraan en is wat mij betrefft alleen open bij vullen van systeem, anders loopt het mis bij stagnatie. Die spirovent leveren ze er standaard bij bij een pakket om de kleinste belletjes eruit te halen in de terugkomende hoge temperatuur stroom. Dus dan vertrouw ik op de expertise van Spectrum Solar, het bedrijf achter 123 kaminofen.Solar Masters schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:37:
Waarom 3 ontluchtingsmogelijkheden in 1 leiding terwijl het zonder kan?
Daar heb ik nog over zitten twijfelen. Nu maak ik één hydraulisch systeem met één vulsysteem en één expansievat. Ik kan dat ook andersom doen. In het kader van opties: heb ook zitten kijken naar zo'n frischwasserstation, die haalt meer warmte uit het systeem dan een spiraal. Dus als blijkt dat ik niet genoeg SWW kan leveren dan kan ik daar nog naar overschakelen, de koude retour kan dan in het tweede vat onderin. Er zijn meerdere tweakers die de vaten zo hebben gekoppeld, waardoor er eigenlijk één vat ontstaat met grotere hoogte als je dat op deze manier gebruikt.Solar Masters schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:37:
Waarom de koppelleiding tussen de vaten als er uit de 400 liter geen water lijkt te worden onttrokken?
Geen idee eigenlijk, zo tekent de leverancier de opstelling. Heb je een betere suggestie, dat is waarom ik hier mijn vraag stel, om er van te leren en met elkaar de wijsheid te vergroten. Zo leer ik ook van anderen die hun vragen stellen met voorbeelden er bij.Solar Masters schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:37:
En waarom zou je met de warmtepompen überhaupt een buffervat op temperatuur willen houden?
Dat is wel een goed punt inderdaad.Ik zal die handleiding van die warmtepompen eens goed bestuderen, maar het zijn niet zulke slimme warmtepompen dus ik weet niet of ze bijvoorbeeld omschakelbaar zijn tussen hoge en lage temperatuur....Tommie12 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:06:
@Laurens__
Je hebt 2 warmtepompen, en dan nog ga je een elctrische weerstand gebruiken om SWW te maken.
Dat moet je kunnen vermijden.
Dan val ik onder de 5% naar mijn idee. 400 liter en de laatste 2 dagen weer lekker boven de 50+oC gekregen. Zonder moeite... en dat in november. Toch weer 2 a 3 dagen gratis warm douche water.Solar Masters schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:24:
[...]"
Ik zal jullie een geintje vertellen....
95% van de zonneboiler installaties dit vol met fouten en draait NIET optimaal! 15% daarvan doet zelfs helemaal niks!
Bij deze installaties ligt dit 99% van de gevallen niet aan het materiaal! Maar puur aan en dimensionering, engineering en installatie van het systeem. Was dit niet het geval en waren er meer goede ervaringen met zonneboiler systemen dan was dit nu een veel groter onderdeel van de energietransitie.
Ik wil best de weddenschap met 1 van jullie aangaan dat als we twee identieke installaties naast elkaar installeren dat ik altijd een hogere opbrengst heb!
[ Voor 0% gewijzigd door Crazy- op 06-11-2020 10:37 . Reden: en ... wat is de TVT van een Gas kachel? ;-) als dat je doel is... ]
Hoe dikwijls is het -10?Laurens__ schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:20:
[...]
Dat is wel een goed punt inderdaad.Ik zal die handleiding van die warmtepompen eens goed bestuderen, maar het zijn niet zulke slimme warmtepompen dus ik weet niet of ze bijvoorbeeld omschakelbaar zijn tussen hoge en lage temperatuur....
Ik heb een warmteverlies berekening gemaakt van het hele pand met 14 cm steenwol en dubbel HR++ glas met centrale wtw ventilatie en die komt uit op bijna 20 kW bij binnen 20 °C en buiten min 10 °C. We passen 20 (steens muren met voorzetwanden wanden) en 27 cm steenwol (dak) toe en triple glas voor de niet-bewegende delen. Dus uiteindelijk zouden we wat gunstige rmoeten uit kunnen komen. Maar dan heb ik die twee warmtepompen wel nodig voor verwarmen. Dus voor nu had ik er voor gekozen om het simpel te houden.
Je hebt gelijk. Als die warmtepompen het aankunnen dan moeten er wat kleppen en leidingen bij komen.Tommie12 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:27:
[...]
Hoe dikwijls is het -10?
Om 100 l SWW op te warmen met 20 kW heb je maar een paar minuten nodig. Dat kan er wel bij.
En hoe groot is deze woning, of spreken we over een half kasteel?
[ Voor 3% gewijzigd door Laurens__ op 06-11-2020 09:02 ]
Ik ben wel benieuwd wat je hele installatie gaat kosten....Laurens__ schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:01:
[...]
Je hebt gelijk. Als die warmtepompen het aankunnen dan moeten er wat kleppen en leidingen bij komen.
Kasteel.... Ik voeg het toe aan de geschiedenis van het pand. Het is ooit gebouwd als koetshuis, daarna school geweest, klooster, gymzaal, kringloopwinkel, garage en straks misschien wel een kasteel
. Edit: het is bij elkaar 400 m2, ogeveer 1200 m3
Dat het warm word betekend niet dat het ook goed is aangesloten of er het maximale rendement uit gehaald word!Crazy- schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:23:
[...]
Dan val ik onder de 5% naar mijn idee. 400 liter en de laatste 2 dagen weer lekker boven de 50+oC gekregen. Zonder moeite... en dat in november. Toch weer 2 a 3 dagen gratis warm douche water.
kleine note ....
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq