Nogmaals: buitenlandse systemen interesseren me niet. Dat vergelijk dus ook niet. Ik zou liever door die buitenlandse bomen heen het Nederlandse bos nog makkelijk kunnen vinden. (Da's mijn mening, en - gekleurde bril niet uitgesloten - waar ik denk dat dit topic over gaat. Vind dat ik dat als inburgeringshulp gewoon tegen de nieuwkomer kan zeggen

.)
Jaloers! Dat valt hier juist wat tegen; ik heb minder warmteafgifte bij die lage aanvoertemperatuur dan ik eigenlijk had verwacht.
maar er wordt wel dagelijks 20-50kWh aan stroom verbruikt door de warmtepomp. dat is met een cop van 3e
Bij 25 graden? Hmm.. dat lijkt hier dan juist flink beter te gaan (W/W WP); COP 3 hoop ik toch ook bij desnoods 35 graden nog ruim te overtreffen.
toch 60-150kWH aan warmte, die 10kWh die mijn heatpipes deze dagen op het zuiden opwekken is dan niks.
Waarom is dat dan niks? 1/15e à 1/6 van de warmte (vrijwel) gratis, is toch best leuk?
Is dit trouwens 150kWh nu, of (de gemiddelde) januaridag?
Dat vermoed ik ook. En lange leidingen maken ook niet wezenlijk uit. Tenminste, ik denk dat ik met ca. 50 meter wel in die categorie zit en ik las dit ook met verbazing. Ik verwacht mijn pomp buiten tests om nimmer op 100% te hebben draaien.
Solar Masters schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:24:
95% van de zonneboiler installaties dit vol met fouten en draait NIET optimaal!
[..]
Ik wil best de weddenschap met 1 van jullie aangaan dat als we twee identieke installaties naast elkaar installeren dat ik altijd een hogere opbrengst heb!
Ok, ik wil best een hogere opbrengst met een identieke installatie. Kom maar op

.
Ik heb:
- 83 Burg Zeus CPC buizen op ZZW, 45 graden, onderzijde 50 cm van de grond
- 45 meter extra geïsoleerde leiding naar de pompgroep (PWM)
- Een zonnespiraal elk in 3 vaten van 800 liter. (Keuze welk vat de warmte krijgt.) In het koudste vat komt de retour van de VVW binnen en gaat altijd langs de zonnespiraal alvorens verder opgewarmd te worden. Het warmste heeft een hygiënespiraal voor SWW (geen naverwarming)
- Vrije keuze m.b.t. regelstrategie
- Alle vertrouwen dat ontluchting, glycol percentage, druk, en expansie op orde zijn
Al bekend is dat het collectorveld in de zomer teveel in de schaduw van bomen staat. Hoe daarmee om te gaan, ga ik nader bekijken. Waar zou jij verder nog in duiken om het resultaat van deze setup te optimaliseren?
Bvd!