dank voor de tips, nieuwe dakkapel en betere isolatie moet nog komen maar ik ga kijken naar de verwarmde bureaumat /muis!
Voor de badkamer zocht ik eigenlijk een infrarood spiegel, maar nu lees ik dat de werking daarvan discutabel is (glas laat niet goed infrarood door). Nu zat ik te kijken voor een paneel maar kwam ik deze losse lamp tegen, en vroeg me af of zoiets (door er 2 / 3 te gebruiken) niet ook zou kunnen werken: https://www.kippenhuis.nl...p-br38-powerheat-100-watt
Waarom dat in plaats van een paneel; we vinden een paneel niet helemaal passen in onze badkamer en ik dacht dit soort losse lampen wel mooi weg te kunnen werken zodat je ze alleen tevoorschijn tovert als je ze nodig hebt. Het gaat om ons straling warmte, dus we willen niet de badkamer opwarmen maar alleen wat warmte krijgen als je er voor staat. Onze badkamer is lang en smal, dus dat is naar mijn inziens een voordeel met infrarood verwarming.
Waarom dat in plaats van een paneel; we vinden een paneel niet helemaal passen in onze badkamer en ik dacht dit soort losse lampen wel mooi weg te kunnen werken zodat je ze alleen tevoorschijn tovert als je ze nodig hebt. Het gaat om ons straling warmte, dus we willen niet de badkamer opwarmen maar alleen wat warmte krijgen als je er voor staat. Onze badkamer is lang en smal, dus dat is naar mijn inziens een voordeel met infrarood verwarming.
[ Voor 3% gewijzigd door SuperSpoof op 18-03-2023 11:24 ]
FNAC 16 GB status overzicht: www.outfitted.nl , stuur me een DM met jou status om het nog completer te maken!
Nog een andere DIY optie (ook voor spiegels): Infrarood Vloerverwarming
Ik ben op dit moment voor mijn dochter een kleine zolderkamer aan het verbouwen, waar geen centrale verwarming aanwezig is. Bij 'klein chinees webwinkeltje' heb ik infraroodmatten gekocht, en een wifi thermostaat. Kosten 15,- p/m2, clips, tang en isolatie strips, en voor 35,- wifi thermostaat
Dit zijn flinterdunne IR matten, die je rechstreeks kan aansluiten op 220v (of indirect via thermostaat).
Onder het vloer laminaat komt 2m2 matten a 200Wh liggen, en heb in het plafond (dakkapel) ook 2m2 matten a 400wh zitten. Bij elkaar 1200Wh. De warmte vd 400w matten is niet hoger dan 50 graden, dus acht het niet brandgevaarlijk qua eigen opwarming......
Aanvullend op de thermostaat heb ik er wandschakelaars tussen waarbij ik de boven of onder verwaming uit kan schakelen, ik verwacht namelijk dat de vloerverwarming meer dan voldoende is.
Inmiddels - na goed isoleren - is het plafond klaar, afgebouwd met agnes plafondpanelen, en dit geeft echt een heerlijk en natuurlijk effect, gezien de warmte heel verspreid afgegeven wordt. Zijn de plafond panelen eenmaal opgewarmd, blijven deze nog een tijdje warmte uitstralen nadat je de IR hebt uitgezet. Deze kan je dus prima ook in de wanden (of achter een badkamer spiegel) verwerken, maar kan zelfs onder een tegelvloer gelegd worden....
Op kantoor (aan huis) gebruik ik al jaren een 700w paneel op het plafond, deze voelt in vergelijking meer intens omdat de warmte het vanaf een klein oppervlakte komt.... Ondanks dat altijd wel koude benen onder het bureau...
Ik heb dit jaar een tapijtje gekocht op marktplaats, en IR matten onder gemonteerd, en hierdoor heb ik ook een heerlijke warmte van onder het bureau - en zo altijd warme voeten. Deze vloerverwarming is zo goed bevallen, dat ik het aandurf dit in de zolderkamer te verwerken.... via en Sonoff wifischakelaar gaat alles standaard uit na werktijden, en houd ik verbruik in gaten.....
Ik denk dat dit soort IR vloermatten een hele interessante methode zijn voor gasloos verwarmen. Deze zijn zelf te leggen, goedkoop qua aanschaf, en je gebruikt ze alleen in de ruimtes waar je daadwerkelijk aanwezig bent....
Ik ben op dit moment voor mijn dochter een kleine zolderkamer aan het verbouwen, waar geen centrale verwarming aanwezig is. Bij 'klein chinees webwinkeltje' heb ik infraroodmatten gekocht, en een wifi thermostaat. Kosten 15,- p/m2, clips, tang en isolatie strips, en voor 35,- wifi thermostaat
Dit zijn flinterdunne IR matten, die je rechstreeks kan aansluiten op 220v (of indirect via thermostaat).
Onder het vloer laminaat komt 2m2 matten a 200Wh liggen, en heb in het plafond (dakkapel) ook 2m2 matten a 400wh zitten. Bij elkaar 1200Wh. De warmte vd 400w matten is niet hoger dan 50 graden, dus acht het niet brandgevaarlijk qua eigen opwarming......
Aanvullend op de thermostaat heb ik er wandschakelaars tussen waarbij ik de boven of onder verwaming uit kan schakelen, ik verwacht namelijk dat de vloerverwarming meer dan voldoende is.
Inmiddels - na goed isoleren - is het plafond klaar, afgebouwd met agnes plafondpanelen, en dit geeft echt een heerlijk en natuurlijk effect, gezien de warmte heel verspreid afgegeven wordt. Zijn de plafond panelen eenmaal opgewarmd, blijven deze nog een tijdje warmte uitstralen nadat je de IR hebt uitgezet. Deze kan je dus prima ook in de wanden (of achter een badkamer spiegel) verwerken, maar kan zelfs onder een tegelvloer gelegd worden....
Op kantoor (aan huis) gebruik ik al jaren een 700w paneel op het plafond, deze voelt in vergelijking meer intens omdat de warmte het vanaf een klein oppervlakte komt.... Ondanks dat altijd wel koude benen onder het bureau...
Ik heb dit jaar een tapijtje gekocht op marktplaats, en IR matten onder gemonteerd, en hierdoor heb ik ook een heerlijke warmte van onder het bureau - en zo altijd warme voeten. Deze vloerverwarming is zo goed bevallen, dat ik het aandurf dit in de zolderkamer te verwerken.... via en Sonoff wifischakelaar gaat alles standaard uit na werktijden, en houd ik verbruik in gaten.....
Ik denk dat dit soort IR vloermatten een hele interessante methode zijn voor gasloos verwarmen. Deze zijn zelf te leggen, goedkoop qua aanschaf, en je gebruikt ze alleen in de ruimtes waar je daadwerkelijk aanwezig bent....
Als gasloos verwarmen op zich het doel is wel ja, maar het milieu en je portemonnee help je er natuurlijk niet mee. In ieder geval niet als het hoofdverwarming is.eblocks schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:50:
Ik denk dat dit soort IR vloermatten een hele interessante methode zijn voor gasloos verwarmen.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 24-03-2023 10:30 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Voor mijn serre zocht ik infraroodpanelen. Echter na een chat met een medewerker van verwarmingsbedrijf, adviseerden zij mij voor mijn situatie een infraroodstraler. (met lange golf infrarood straling). Deze kende ik nog niet. Nu is mijn vraag: is hier op het forum iemand bekend met deze manier van verwarmen en is zoiets qua energieverbruik niet onvoordeliger dan een een infraroodpaneel?
die ken je wel toch? denk aan bijvoorbeeld terrasverwarmers.Carien1512 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:56:
Voor mijn serre zocht ik infraroodpanelen. Echter na een chat met een medewerker van verwarmingsbedrijf, adviseerden zij mij voor mijn situatie een infraroodstraler. (met lange golf infrarood straling). Deze kende ik nog niet. Nu is mijn vraag: is hier op het forum iemand bekend met deze manier van verwarmen en is zoiets qua energieverbruik niet onvoordeliger dan een een infraroodpaneel?
Qua verbruik is het gelijk aan een infraroodpaneel, maar het gaat vooral om de efficientie waarmee je ze kunt inzetten. Het is dus wel belangrijk dat de warmte goed op je gericht kan worden want alles wat langs je heen vliegt gaat verloren.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Iemand ervaring met deze panelen? https://www.action.com/nl...ct-infrarood-panelheater/
We zouden deze afwisselen gebruiken op de badkamer en op de kamer van de jongste dochter indien het te koud wordt (aangezien cv uitstaat en we onder verwarmen met airco).
straalt zo'n paneel alleen recht vooruit of ook naar de zijkant? Oftewel onder welke hoek gaat de straling het paneel uit? Zie hieronder onze badkamer, paneel zou ik dan plaatsen waar de rode streep staat.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eIVf6ykHDwy6z9rqfRMF1sSs.jpg?f=user_large)
En misschien een gekke vraag
Maar ik heb mijn fiets in het tuinhuis staan, dat is goed verlucht en droog. Echter als ik de fiets gewassen heb bij fris weer droogt deze niet goed op en kan er dus op bepaalde delen roest komen. Zou ik dit paneel kunnen gebruiken om het droogproces van de fiets te versnellen?
We zouden deze afwisselen gebruiken op de badkamer en op de kamer van de jongste dochter indien het te koud wordt (aangezien cv uitstaat en we onder verwarmen met airco).
straalt zo'n paneel alleen recht vooruit of ook naar de zijkant? Oftewel onder welke hoek gaat de straling het paneel uit? Zie hieronder onze badkamer, paneel zou ik dan plaatsen waar de rode streep staat.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eIVf6ykHDwy6z9rqfRMF1sSs.jpg?f=user_large)
En misschien een gekke vraag
Maar ik heb mijn fiets in het tuinhuis staan, dat is goed verlucht en droog. Echter als ik de fiets gewassen heb bij fris weer droogt deze niet goed op en kan er dus op bepaalde delen roest komen. Zou ik dit paneel kunnen gebruiken om het droogproces van de fiets te versnellen?
Ervaringen infraroodverwarmingSpurlie schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:20:
Iemand ervaring met deze panelen? https://www.action.com/nl...ct-infrarood-panelheater/
Ja, dan heb je allemaal en geen selectie en tel dan het aantal echte goede ervaringen maar eens...
Niet alleen direct maar ook na een aantal dagen of maar weken.
[ Voor 17% gewijzigd door route99 op 15-04-2023 16:36 ]
Heb je een conclusie bereikt voor deze vraag?TurboNick3 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:45:
Hoi, heb al veel gelezen maar weinig over de plaatsing aan plafon.
Dus ik was aan denken als ik die Sunjoy SR-9 aan plafon zou monteren.
Zou dan een probleem zijn als die dan een klein beetje boven de douche hangt.
Plafon is 2,40 hoog en de douchekop zit op zo'n 2 meter
voordeel hiermee is dat die dan de tegelmuren aan de binnekant van de douche verwarmt.
helpt tevens ook tegen schimmel begrijp ik.
Het paneel heeft IP55 certificering en dat is spuit water maar ja wat is spuit water.
ben benieuwd....
Ik zit te puzzelen voor plaatsing van een Sunjoy paneel in een badkamer maar heb tussen muur en douchecel iets minder dan 50cm. De douchekop zit weer 90cm verder.
Instructies die ik kon vinden adviseerden 20cm uit de muur (reden niet gegeven). Bijkomende vraag is wat het effect is dat de douchedeur profielen op ca 30cm van het paneel zouden komen.
Die 20 cm achter het paneel is om de achterkant te koelen doordat er een luchtstroom achter heen kan. Doe je dat niet heb je ook kans dat het bimetal voor de beveiliging om de haverklap aan moet springen ipv alleen als het normaal in een uiterste geval nodig zou zijn. Dat bimetaaltje is alleen ontwikkeld voor een noodgeval niet om de plaat te regelen.
Ip54 daar moet je 60 cm van het water afblijven, zoek fop hoeveel dat bij hogere ip is. Kijk ook naar de praktijk, als het water er toch meer dan je lief op kan komen, dan zou ik dat zelf bepaald niet prettig vinden. Stel dat je aardleiding minderbedeelden dan je denkt dat ie zou moeten zijn, hmm geen fijn gevoel….stroom kruipt dan toch mogelijk heen waar jij het niet fijn vind, tenzij je van iets erg spannends houdt…..🤢
Ip54 daar moet je 60 cm van het water afblijven, zoek fop hoeveel dat bij hogere ip is. Kijk ook naar de praktijk, als het water er toch meer dan je lief op kan komen, dan zou ik dat zelf bepaald niet prettig vinden. Stel dat je aardleiding minderbedeelden dan je denkt dat ie zou moeten zijn, hmm geen fijn gevoel….stroom kruipt dan toch mogelijk heen waar jij het niet fijn vind, tenzij je van iets erg spannends houdt…..🤢
Goede punten.route99 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:33:
Die 20 cm achter het paneel is om de achterkant te koelen doordat er een luchtstroom achter heen kan. Doe je dat niet heb je ook kans dat het bimetal voor de beveiliging om de haverklap aan moet springen ipv alleen als het normaal in een uiterste geval nodig zou zijn. Dat bimetaaltje is alleen ontwikkeld voor een noodgeval niet om de plaat te regelen.
Bijzonder is dan wel dat de Sunjoy panelen direct tegen het plafond gemonteerd mogen worden en een zeer geringe dikte hebben. Desondanks lijkt enige marge wel handig. Kan er altijd nog 10cm ipv 20cm van maken. Uiteindelijk wil je ook niet dat de tegels van de muur knappen.
En inderdaad kijken naar de praktijk: heb nu bijvoorbeeld een led armatuur met IP65 die een stukje boven de douchebak uitkomt. Dat is echter volledig plastic met de electrische componenten aan de andere kant. Bij het opzoeken zie ik nu echter dat er een opvolger is die wel een aarde aansluiting heeft in tegenstelling tot mijn exemplaar, bijzonder en mogelijk een vervangsoptie: https://www.hornbach.nl/p...lbaar-wit-grijs/10471865/
Zo'n merkpaneel zal niet zomaar met IP55 in de markt gezet worden (al blijft het Chinees?). Risico is iets groter ivm buitenkant die van metaal/aluminium is voor zover ik heb begrepen. Dan moet je dus meer vertrouwen op de rest van het ontwerp, uitvoering, aarding en aardlek. Plaatsing kan wel >60cm van de douchekop maar iets boven de douchebak.
30 cm brede panelen zijn dunner gezaaid (van reputabele merken).
Iemand een suggestie om een IR paneel klassiek en met inputs aan te sturen?
Ivm kinderen moet het automatisch werken. Ik zoek iets dat out of the box de basisfunctionaliteit biedt met daarbovenop smart home functionaliteit (geen cloud) zodat een gecrashte home server niet onoverkomelijk is.
Klokprogramma met temperatuursensor: basistemperatuur in ochtend en avond
Luchtvochtigheid: tijd hogere temperatuur om badkamer te drogen na douchen (laat via mqqt al afzuigen)
Aanwezigheid: basistemperatuur (sensor nog niet aanwezig)
Wat is hiervoor een goede basis?
@paQ in een ander topic dat ik nu niet kan vinden noemde je iets van een wifi thermostaat uit Duitsland?
edit:
Eenvoudigste oplossing lijkt een Shelly Plus 1PM te zijn met:
• lichtschakelaar op SW(itc) input
• lichtschakelaar als aanwezigheidssensor laten dienen
• auto-off (voor lichtschakelaar, niet voor schedule?)
• schedule
• mqqt voor verfijningen en overrides
Ook die Chinese (Tuya?) thermostaten gevonden op Amazon.de, maar dat was niet heel erg overtuigend.
Ivm kinderen moet het automatisch werken. Ik zoek iets dat out of the box de basisfunctionaliteit biedt met daarbovenop smart home functionaliteit (geen cloud) zodat een gecrashte home server niet onoverkomelijk is.
Klokprogramma met temperatuursensor: basistemperatuur in ochtend en avond
Luchtvochtigheid: tijd hogere temperatuur om badkamer te drogen na douchen (laat via mqqt al afzuigen)
Aanwezigheid: basistemperatuur (sensor nog niet aanwezig)
Wat is hiervoor een goede basis?
@paQ in een ander topic dat ik nu niet kan vinden noemde je iets van een wifi thermostaat uit Duitsland?
edit:
Eenvoudigste oplossing lijkt een Shelly Plus 1PM te zijn met:
• lichtschakelaar op SW(itc) input
• lichtschakelaar als aanwezigheidssensor laten dienen
• auto-off (voor lichtschakelaar, niet voor schedule?)
• schedule
• mqqt voor verfijningen en overrides
Ook die Chinese (Tuya?) thermostaten gevonden op Amazon.de, maar dat was niet heel erg overtuigend.
[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 03-06-2023 22:53 ]
Ik heb er zelfs nog een over.
Het is net als elke tuya 16A thermostaat
Als je op amazon zoekt op tuya wifi/wlan thermostat dan komen ze vanzelf boven.
Het is net als elke tuya 16A thermostaat
Als je op amazon zoekt op tuya wifi/wlan thermostat dan komen ze vanzelf boven.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Al jaren verwarm ik m’n huis met infraroodpanelen. Voor de grap eens een thermostaat op tafel gelegd onder het paneel. Lucht was 17,5 maar daar was het 21 graden. Thermostaat in het zonnetje. Daarom voelt het dus lekker in het zonnetje.
Wat me opviel was dat 17,5 graad lucht temperatuur de laagste is voor een behaaglijk gevoel. Zeg maar in het zonnetje is het lekker maar in de schaduw is het fris. Dit betekent dat hoe meer de panelen aan staan hoe lager de lucht temperatuur kan op de thermostaat, tot die 17,5.
Wat me ook opviel is dat de hysterese van de thermostaat veel uitmaakt. Dit is het verschil in graden waarop de thermostaat aan en uit gaat. Ik had er eentje met 0,2 en eentje met 0,5 graden. Bij die van 0,5 was het of te warm of te koud. Met de 0,2 zijn de wolken voor de zon veel kleiner en dat voelt fijner.
Stralingswarmte begint pas te stralen boven een bepaalde temperatuur. Vanaf de 70 graden geloof ik. Onder die temperatuur wordt alleen de lucht opgewarmd net zoals bij radiatoren. Ook de hoogte van het plafond maakt uit. Stralingswarmte neemt af met het kwadraat van de afstand. Bij een hoger plafond hoort ook een hogere paneel temperatuur voor de goede stralingsoverdracht.
Dit zijn een beetje de dingen die ik ben tegen gekomen met infrarood verwarming.
https://www.lowtechmagazi...-infraroodverwarming.html Hier staat veel over infrarood.
Wat me opviel was dat 17,5 graad lucht temperatuur de laagste is voor een behaaglijk gevoel. Zeg maar in het zonnetje is het lekker maar in de schaduw is het fris. Dit betekent dat hoe meer de panelen aan staan hoe lager de lucht temperatuur kan op de thermostaat, tot die 17,5.
Wat me ook opviel is dat de hysterese van de thermostaat veel uitmaakt. Dit is het verschil in graden waarop de thermostaat aan en uit gaat. Ik had er eentje met 0,2 en eentje met 0,5 graden. Bij die van 0,5 was het of te warm of te koud. Met de 0,2 zijn de wolken voor de zon veel kleiner en dat voelt fijner.
Stralingswarmte begint pas te stralen boven een bepaalde temperatuur. Vanaf de 70 graden geloof ik. Onder die temperatuur wordt alleen de lucht opgewarmd net zoals bij radiatoren. Ook de hoogte van het plafond maakt uit. Stralingswarmte neemt af met het kwadraat van de afstand. Bij een hoger plafond hoort ook een hogere paneel temperatuur voor de goede stralingsoverdracht.
Dit zijn een beetje de dingen die ik ben tegen gekomen met infrarood verwarming.
https://www.lowtechmagazi...-infraroodverwarming.html Hier staat veel over infrarood.
Maartenrpi schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:40:
Stralingswarmte neemt af met het kwadraat van de afstand.
offtopic:
Van een theoretisch puntbron in alle richtingen. De stralingshoek van een paneel is relatief klein.
Van een theoretisch puntbron in alle richtingen. De stralingshoek van een paneel is relatief klein.
@Maartenrpi heb je geen schimmel in de koudere vetrekken?
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Zoals zovelen hier ben ik aan het kijken of een IR-paneel geschikt is voor het verwarmen van mijn werkkamer. Dit zodat ik tijdens thuiswerk dagen niet beneden de verwarming hoef aan te zetten om ook boven de radiator aan te krijgen.
Ik ben onlangs wezen kijken bij https://maxxinno.nl/ en heb daar een goed gesprek gehad met de eigenaar. Hij had een overtuigend verhaal.
Mede daardoor ben ik van plan om een 1300 watt paneel als hoofdverwarming te plaatsen.
Nu vroeg ik me af of andere mensen ervaring hebben met Maxxinno producten en deze met mij willen delen.
Ik ben onlangs wezen kijken bij https://maxxinno.nl/ en heb daar een goed gesprek gehad met de eigenaar. Hij had een overtuigend verhaal.
Mede daardoor ben ik van plan om een 1300 watt paneel als hoofdverwarming te plaatsen.
Nu vroeg ik me af of andere mensen ervaring hebben met Maxxinno producten en deze met mij willen delen.
- Bevalt je aanschaf?
- Kwaliteit?
- Service?
- Hoe is je energieverbruik over het jaar heen? Viel je dat mee of tegen?
Afgelopen week op zoek gegaan naar goede infrarood dealtjes, met de gedachtegang dat je dit beter in de zomer kan kopen. Valt toch tegen.
Ik zit te denken aan 600 watt op kantoor(9m2) als bijverwarming, zodat de CV niet hoger moet en dus onnodig mijn benedenverdieping verwarmt.
Scenario: Om 21:00 gaat de nachtverlaging in werking, om 08:00 doe ik deze stapsgewijs verhogen met 2 graden tot hij de doeltemperatuur heeft behaald om 17:00. Op deze manier geeft mijn radiator in kantoor genoeg warmte om het lekker te hebben (icm warmtemat voor handen).
Nu wil ik met dat infraroodpaneel bovenstaande voorkomen, en pas om 17:00 de cv verhogen naar de comforttemperatuur.
Nu besefte ik mij dat mijn warmteverlies van de benedenverdieping ongeveer 200watt is per graad temperatuurverschil. En aangezien nachtverlaging toch maar 2 graden is, ik net zo goed de CV 2 graden warmer kan stoken (== 400 watt energieverlies ipv het paneel).
Als ik even ga rekenen, is het dan alleen zinnig als : #graden nachtverlaging * warmteverlies per graad temperatuur verschil in watt > wattage infraroodpaneel.
Opeens kwam deze gewaarwording, mis ik iets in mijn beredenering of is het dan helemaal niet handig om een infraroodpaneel te nemen?
EDIT: na het schrijven besef ik me nog eens dat met een cop van 1 verwarmen ong. 3 keer zo duur is dan met gas (aannames: kuub gas is 9kwh en heeft de prijs van 3 kwh). Dus voor hetzelfde geld (letterlijk) is die 600 watt van het IR paneel dan gelijk aan een extra warmteverlies van 1800 watt ( == 9 graden bij 200 watt warmteverlies) als ik het kwantificeer naar euro's. En kan ik dus mijn cv ruimschoots hoger zetten voordat ik in de buurt kom van de kosten van een IR paneel.
Ik zit te denken aan 600 watt op kantoor(9m2) als bijverwarming, zodat de CV niet hoger moet en dus onnodig mijn benedenverdieping verwarmt.
Scenario: Om 21:00 gaat de nachtverlaging in werking, om 08:00 doe ik deze stapsgewijs verhogen met 2 graden tot hij de doeltemperatuur heeft behaald om 17:00. Op deze manier geeft mijn radiator in kantoor genoeg warmte om het lekker te hebben (icm warmtemat voor handen).
Nu wil ik met dat infraroodpaneel bovenstaande voorkomen, en pas om 17:00 de cv verhogen naar de comforttemperatuur.
Nu besefte ik mij dat mijn warmteverlies van de benedenverdieping ongeveer 200watt is per graad temperatuurverschil. En aangezien nachtverlaging toch maar 2 graden is, ik net zo goed de CV 2 graden warmer kan stoken (== 400 watt energieverlies ipv het paneel).
Als ik even ga rekenen, is het dan alleen zinnig als : #graden nachtverlaging * warmteverlies per graad temperatuur verschil in watt > wattage infraroodpaneel.
Opeens kwam deze gewaarwording, mis ik iets in mijn beredenering of is het dan helemaal niet handig om een infraroodpaneel te nemen?
EDIT: na het schrijven besef ik me nog eens dat met een cop van 1 verwarmen ong. 3 keer zo duur is dan met gas (aannames: kuub gas is 9kwh en heeft de prijs van 3 kwh). Dus voor hetzelfde geld (letterlijk) is die 600 watt van het IR paneel dan gelijk aan een extra warmteverlies van 1800 watt ( == 9 graden bij 200 watt warmteverlies) als ik het kwantificeer naar euro's. En kan ik dus mijn cv ruimschoots hoger zetten voordat ik in de buurt kom van de kosten van een IR paneel.
[ Voor 45% gewijzigd door Probydoby op 25-08-2023 18:29 ]
Ik denk dat gas ook niet zo spannend duur wordt als vorig jaar.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Begin nog meer net dit topic te lezen. Maar ben al weken aan het zoeken naar informatie over IR panelen.
Wat opvalt is dat de rekenmethoden van diverse websites nogal verschillen.
Bij de een heb ik veel meer vermogen nodig voor mijn huiskamer dan bij de ander.
Deze site komt bij mij nog het sympathieks over. Maar heeft volgens mij te weinig keus qua maten.
https://www.infraroodverw...ervice/benodigd-vermogen/
Wat ik tot nu vaker lees is dat niet helemaal duidelijk is voor aspirant IR paneel kopers, wat die panelen nou wel of niet doen en hoeveel watt vermogen je nu moet kiezen voor spotverwarming (de bank waar je op zit/ligt).
IR-panelen verwarmen geen spiegelende oppervlaktes. (tegels, glas, chroom etc.) Dus ja je badkamer blijft koud.
Hout, stoffen en steen met een ruw oppervlak verwarmen ze wel. Daarin wordt ook warmte opgeslagen en afgegeven aan de omgeving. Paneel a/h plafond zou het beste zijn, maar als die te krachtig is, word je hoofd gaar en kan je flauw vallen, terwijl alles onder je schouders koud blijft. Denk dus gewoon aan de zon. Hoe zou je daar onder gaan zitten, liggen of lopen om gelijkmatig warm te worden?
Afbeelding laat zien hoever ik gekomen ben in de huiskamer, tips?
Wat opvalt is dat de rekenmethoden van diverse websites nogal verschillen.
Bij de een heb ik veel meer vermogen nodig voor mijn huiskamer dan bij de ander.
Deze site komt bij mij nog het sympathieks over. Maar heeft volgens mij te weinig keus qua maten.
https://www.infraroodverw...ervice/benodigd-vermogen/
Wat ik tot nu vaker lees is dat niet helemaal duidelijk is voor aspirant IR paneel kopers, wat die panelen nou wel of niet doen en hoeveel watt vermogen je nu moet kiezen voor spotverwarming (de bank waar je op zit/ligt).
IR-panelen verwarmen geen spiegelende oppervlaktes. (tegels, glas, chroom etc.) Dus ja je badkamer blijft koud.
Hout, stoffen en steen met een ruw oppervlak verwarmen ze wel. Daarin wordt ook warmte opgeslagen en afgegeven aan de omgeving. Paneel a/h plafond zou het beste zijn, maar als die te krachtig is, word je hoofd gaar en kan je flauw vallen, terwijl alles onder je schouders koud blijft. Denk dus gewoon aan de zon. Hoe zou je daar onder gaan zitten, liggen of lopen om gelijkmatig warm te worden?
Afbeelding laat zien hoever ik gekomen ben in de huiskamer, tips?
:strip_exif()/f/image/RsQYMcZ88btDNBxZhxZ16DNJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb even een vraag betreffende IR gebruiken als hoofdverwarming. Wat kost dit aan energie, het COP is 1 en een kWh kost +/- 40 cent. Een kuub gas kost 1,90 euro, maar heeft inhoudelijk ongeveer 10 kWh aan energie. Hoe verhoud een IR verwarming daarin. En, wat zijn de kosten van het aanleggen van IR platen, of IR vloerverwarming door je gehele woonkamer, want daar ben ik wel erg benieuwd naar.
Je geeft het zelf al aan. IR als hoofdverwarming is vreselijk duur. Veel duurder dan met gas verwarmen ook.RobertV70 schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:42:
Ik heb even een vraag betreffende IR gebruiken als hoofdverwarming. Wat kost dit aan energie, het COP is 1 en een kWh kost +/- 40 cent. Een kuub gas kost 1,90 euro, maar heeft inhoudelijk ongeveer 10 kWh aan energie. Hoe verhoud een IR verwarming daarin. En, wat zijn de kosten van het aanleggen van IR platen, of IR vloerverwarming door je gehele woonkamer, want daar ben ik wel erg benieuwd naar.
De panelen zelf kunnen soms best goedkoop zijn. Maar de verbruikskosten zijn om te huilen als je daar echt je huis mee moet verwarmen.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 17-09-2023 21:02 ]
Maar zijn de goede panelen ook goedkoop?de Peer schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:00:
De panelen zelf kunnen soms best goedkoop zijn.
Het paneel wat ik in de badkamer tegen het plafond heb geschroefd kost meer dan een radiator. Merk (Sunjoy) geselecteerd nav dit topic.
Nee die zijn veel duurder inderdaad.
Echter als je IR als hoofdverwarming gebruikt ben je gewoon met COP 1 aan het stoken en maak je minder gebruik van de straling direct op de huid.
Dan kun je net zo goed goedkope panelen gebruiken en alleen een dure voor je zithoek.
Maar...waarom doen mensen dat dan? Ik vindt het niet lollig om zoveel stroom te moeten verstoken om een warm huis te kunnen hebben, maar dat zal dan wel weer een specifieke wens zijn van mensende Peer schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:00:
[...]
Je geeft het zelf al aan. IR als hoofdverwarming is vreselijk duur. Veel duurder dan met gas verwarmen ook.
De panelen zelf kunnen soms best goedkoop zijn. Maar de verbruikskosten zijn om te huilen als je daar echt je huis mee moet verwarmen.
IR-verwarming is leuk voor je toilet of badkamer maar absoluut ongeschikt als hoofdverwarming. Reden waarom mensen het hebben gedaan? Saldering is denk ik het belangrijkste punt.
omdat IR panelen worden aangeprezen alsof het vliegende tapijten zijnRobertV70 schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:45:
[...]
Maar...waarom doen mensen dat dan? Ik vindt het niet lollig om zoveel stroom te moeten verstoken om een warm huis te kunnen hebben, maar dat zal dan wel weer een specifieke wens zijn van mensen
Elke elektrische verwarming/verwarmer is dezelfde COP1. Het 'voordeel' van IR panelen is (mits niet te zwak) vrij gericht kan verwarmen/stralen. M.a.w. daar waar jijzelf bent.
Massa neemt uiteindelijk ook warmte aan van een IR paneel, maar dat duurt echt wel even. En daar is ook meteen het nadeel; alles wat in de 'schaduw' van die straling staat, blijft koud.
Persoonlijk vind ik een onderkend probleem dat waar mensen gericht met IR panelen verwarmen en de rest van het huis koud en vochtig laten, het huis koud en vochtig blijft.
Omdat ze de techniek niet begrijpen of de gevolgen niet overzien.RobertV70 schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:45:
[...]
Maar...waarom doen mensen dat dan? Ik vindt het niet lollig om zoveel stroom te moeten verstoken om een warm huis te kunnen hebben, maar dat zal dan wel weer een specifieke wens zijn van mensen
Ik denk dat IR een onderdeel kan zijn van je totale oplossing.RobertV70 schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:45:
[...]
IR heeft een paar eigenschappen die je kan uitbuiten.
Zo heb ik een paar kleine straalkacheltjes die op stand 1 400 Watt gebruiken. Tevens hebben ze een reflector waardoor ze behoorlijk gericht stralen.
Nu doet 400 Watt op 2 meter afstand niet zo veel, maar het voelt toch wel 3 tot 4 graden warmer dan daar waar hij niet straalt. M.a.w. als ik de woonkamer naar 17 graden stook (b.v. met airco) dan kan ik met die kleine straler aan toch een zitplaats creeeren waar het voelt als 21 graden.
Als het buiten vriest heeft de airco het lastig en kan het straalkacheltje helpen.
Ik kom de winter door (airco + IR-stralers) met 2100 kWh aan verbruik.
In de garage (klusruimte) gebruik ik halogeen bouwlampen als verwarming.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Omdat je met IR panelen veel lokaler kan verwarmen en daarmee dus zuiniger dan het gehele huis terwijl je toch op 1 plek zit.RobertV70 schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:45:
[...]
(denk ik)
Dat is waarom ik er op dit moment naar aan het kijken ben (en nu in dit topic terecht ben gekomen)...Wolly schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:57:
[...]
Omdat je met IR panelen veel lokaler kan verwarmen en daarmee dus zuiniger dan het gehele huis terwijl je toch op 1 plek zit.
(denk ik)
Als 1 persoons iemand die hooguit de verwarming in de woonkamer aanzet (30m2) maar vooral achter mijn bureau of op de bank zit zat ik te kijken naar een IR-iets als plaatselijk verwarmings element.
Dus zit ik achter mijn bureau, zet ik hem daaronder bijv en zit ik op de bank zet ik hem daarnaast...
Als heel laagdrempelig test gevalletje zat ik naar deze te kijekn:
https://silvergear.eu/won...uwbaar-verwarmingspaneel/
Zal minimaal verwarmen maar hopelijk voor mijn gebruik ok, en qua energieverbruik ook relatief zuinig. Heb ook van die handschonetjes met USB verwarming voor als ik achter de laptop zit, maar dat werkt niet heel relaxed. Beetje aan het testen dus./..
Hoe moet dat comfortabel voelen met slechts 135W?m0ridin schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:14:
[...]
Dat is waarom ik er op dit moment naar aan het kijken ben (en nu in dit topic terecht ben gekomen)...
Als 1 persoons iemand die hooguit de verwarming in de woonkamer aanzet (30m2) maar vooral achter mijn bureau of op de bank zit zat ik te kijken naar een IR-iets als plaatselijk verwarmings element.
Dus zit ik achter mijn bureau, zet ik hem daaronder bijv en zit ik op de bank zet ik hem daarnaast...
Als heel laagdrempelig test gevalletje zat ik naar deze te kijekn:
https://silvergear.eu/won...uwbaar-verwarmingspaneel/
Zal minimaal verwarmen maar hopelijk voor mijn gebruik ok, en qua energieverbruik ook relatief zuinig. Heb ook van die handschonetjes met USB verwarming voor als ik achter de laptop zit, maar dat werkt niet heel relaxed. Beetje aan het testen dus./..
Ik heb gisteren trouwens een experiment gedaan met mijn Sunjoy SR-7 in de kleine badkamer: nadat de kinderen gedoucht hadden 40minuten het paneel aangezet om te constateren dat met uitzondering van een beetje water op de douchebakrand alles droog is. Zonder eerst met de trekker water te weg te halen 
Als dit werkelijk de badkamer/douche droog krijgt dan is het een instant win.
@Maartenrpi Heb dat artikel gelezen. Was gedateerd. Het nieuwe artikel (boek) stelt dat IR-panelen niet efficiënt zijn als volledige langdurige verwarming.
Ook lees ik dat IR-panelen met een ingebouwde regeling slechts een levensduur van 2 a 3 jaar hebben.
Koolstof panelen slecht zijn, metalen beter en glas panelen goed, maar kwetsbaar.
Panelen aan de wand een laag rendement hebben omdat die een groot deel omzetten in convectie die verdwijnt naar het plafond. Panelen kort onder het plafond geven nauwelijks convectie.
Om de warmte goed te ervaren, moet je de panelen richten als ware het een lampen. In de schaduw van andere objecten is het koud. In mijn plan, ik heb stadsverwarming met slimme thermostaatknoppen, richt ik het paneel zo dat ik zelf en de bank waarop ik zit of lig zoveel mogelijk "licht" vangen.
Zou graag wat meer advies willen hebben over de optimale vermogens in een gemiddeld geïsoleerd huis.
Oh, ja en nooit een IR paneel (deels) via het raam naar buiten laten stralen. Dan ben je de warmte kwijt.
Ook lees ik dat IR-panelen met een ingebouwde regeling slechts een levensduur van 2 a 3 jaar hebben.
Koolstof panelen slecht zijn, metalen beter en glas panelen goed, maar kwetsbaar.
Panelen aan de wand een laag rendement hebben omdat die een groot deel omzetten in convectie die verdwijnt naar het plafond. Panelen kort onder het plafond geven nauwelijks convectie.
Om de warmte goed te ervaren, moet je de panelen richten als ware het een lampen. In de schaduw van andere objecten is het koud. In mijn plan, ik heb stadsverwarming met slimme thermostaatknoppen, richt ik het paneel zo dat ik zelf en de bank waarop ik zit of lig zoveel mogelijk "licht" vangen.
Zou graag wat meer advies willen hebben over de optimale vermogens in een gemiddeld geïsoleerd huis.
Oh, ja en nooit een IR paneel (deels) via het raam naar buiten laten stralen. Dan ben je de warmte kwijt.
Dat bevestigt hoe belangrijk stoken (en ventileren) is om geen vochtproblemen te krijgen.Rukapul schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:08:
Ik heb gisteren trouwens een experiment gedaan met mijn Sunjoy SR-7 in de kleine badkamer: nadat de kinderen gedoucht hadden 40minuten het paneel aangezet om te constateren dat met uitzondering van een beetje water op de douchebakrand alles droog is. Zonder eerst met de trekker water te weg te halen
Dat water wat nu 'weg' is, dat blijft ook ergens he
Ik heb al slim aangestuurde ventilatie daar, maar locatie afzuigventiel is sub-optimaal ten aanzien van de douchecel. Echter, in combinatie met slim aangestuurd IR paneel dat wel de douche mee kan pakken, is dat dus een effectieve combinatiepaQ schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:10:
[...]
Dat bevestigt hoe belangrijk stoken (en ventileren) is om geen vochtproblemen te krijgen.
Dat water wat nu 'weg' is, dat blijft ook ergens he
Water -> waterdamp -> foetsie
Badkamer is ook voorzien van temperatuur- en vochtsensoren
Als dit werkt dan hang ik in de andere badkamer ook een IR paneel op
edit:
De grap is dat na activering van het IR paneel de relatieve luchtvochtigheid in de badkamer toenam, terwijl ook de gemeten temperatuur toenam. De enige verklaring die ik daarvoor heb is dat water actief aan het verdampen was. Daarmee heb ik potentieel meteen een stuursignaal
[ Voor 37% gewijzigd door Rukapul op 18-09-2023 13:22 ]
@paQ zoek ff op h/x diagram. vochtige lucht. Droge opwarming doet de temperatuur stijgen en relatieve vochtigheid dalen. Bij gelijkblijvende absolute vochtigheid. (gr vloeistof/kg lucht).
De condens zit dus niet meer op de spiegel, maar is opgenomen in de lucht.
De condens zit dus niet meer op de spiegel, maar is opgenomen in de lucht.
[ Voor 36% gewijzigd door PCan op 18-09-2023 13:17 ]
Ik ga helemaal niks opzoekenPCan schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:12:
@paQ zoek ff op h/x diagram. vochtige lucht. Droge opwarming doet de temperatuur stijgen en relatieve vochtigheid dalen.
Het is meer aan de lezers gericht die hun huis overal 14 graden hebben, er wel met 3 of 4 personen wonen, en dan rond de televisie alles 'lekker 19' maken.
Je huis heeft ook een klimaat.
precies mijn puntDe condens zit dus niet meer op de spiegel, maar is opgenomen in de lucht.
Voer je het niet af (ventileren) en de badkamer koelt af, dan kan de lucht dat vocht op den duur ook niet meer vasthouden.
Het maakt natuurlijk helemaal niks uit hoe je stookt (IR of niet), dat natuurkundig proces is altijd hetzelfde.
[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 18-09-2023 13:20 ]
En op den duur ook schimmel als je alleen minimaal en lokaal verwarmt met minimale ventilatiepaQ schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:18:
[...]
Ik ga helemaal niks opzoeken![]()
Het is meer aan de lezers gericht die hun huis overal 14 graden hebben, er wel met 3 of 4 personen wonen, en dan rond de televisie alles 'lekker 19' maken.
Je huis heeft ook een klimaat.
Is aan jou. Gaf alleen antwoord op de vraag waar dat vocht gebleven was.
Als je de ruimen in je woning <17graden moet houden om te kunnen besparen met IR-panelen, dan hebben die geen enkel nut. Wat je dan eventueel aan energie bespaard, ben je kwijt aan vochtproblemen en een waardeloos leefklimaat.
Als je de ruimen in je woning <17graden moet houden om te kunnen besparen met IR-panelen, dan hebben die geen enkel nut. Wat je dan eventueel aan energie bespaard, ben je kwijt aan vochtproblemen en een waardeloos leefklimaat.
@Rukapul en @PCan
exact
En zo gaan mijns inziens mensen er verkeerd in met hun keuze tot de wonderbaarlijke 'besparing' met een IR paneel.
USB handschoentjes, een "IR" paneel van 160W (vraag me af hoeveel "IR" nog überhaupt waarneembaar is bij dat geringe vermogen) om dan de woonkamer niet meer / minder hoeven stoken.
Misschien (!) bespaar je wat, mits je dat elk jaar zo doet en het ook langer dan x jaar meegaat (je moet het immers ook nog terugverdienen), maar je klimaat en comfort in huis holt achteruit.
exact
En zo gaan mijns inziens mensen er verkeerd in met hun keuze tot de wonderbaarlijke 'besparing' met een IR paneel.
USB handschoentjes, een "IR" paneel van 160W (vraag me af hoeveel "IR" nog überhaupt waarneembaar is bij dat geringe vermogen) om dan de woonkamer niet meer / minder hoeven stoken.
Misschien (!) bespaar je wat, mits je dat elk jaar zo doet en het ook langer dan x jaar meegaat (je moet het immers ook nog terugverdienen), maar je klimaat en comfort in huis holt achteruit.
[ Voor 57% gewijzigd door paQ op 18-09-2023 13:30 ]
Geen idee, daarom ben ik ook aan het rondkijken en inlezenRukapul schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:57:
[...]
Hoe moet dat comfortabel voelen met slechts 135W?
Maar om nou een paneel van 1000w te nemen schiet ook niet op (huurflat, geen zonnepanelen of saldering). Ben vooral aan het kijken of ik mezelf eerst efficiënter kan verwarmen (los van kleding)
euh jawel , dat schiet wel op. Je hebt nu eenmaal flink wat stroom nodig.m0ridin schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:15:
[...]
Geen idee, daarom ben ik ook aan het rondkijken en inlezen
Maar om nou een paneel van 1000w te nemen schiet ook niet op (huurflat, geen zonnepanelen of saldering).
Ik bedoelde meer mbt kosten en evt besparing tov gas...de Peer schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:47:
[...]
euh jawel , dat schiet wel op. Je hebt nu eenmaal flink wat stroom nodig.
Ja, maar ten kosten van wat?m0ridin schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:38:
[...]
Ik bedoelde meer mbt kosten en evt besparing tov gas...
Zo'n paneeltje van 165W zal je amper voelen. Ja als je het tegen je aan hebt staan. Maar dat is met een straalkacheltje van 300W bijv niet anders, en dan heb je ook nog enigszins wat convectiewarmte.
Warmte komt uit de lengte of de breedte. Je zal er hoe dan ook energie in moeten steken.
Eigenlijk zou het devies moeten zijn om zo weinig mogelijk warmteverlies te hebben, en dat op peil houden, in plaats van in de kou zitten en dan je zelf (zeer) lokaal verwarmen. Met een CV installatie breng je warmte in de massa van je woning, waardoor je warmtelast afneemt. Met hier en daar een paneeltje gaat dat nooit lukken.
Maar goed, elke huis(houden) is anders, alsmede wat mensen als aangenaam ervaren.
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 18-09-2023 19:08 ]
Dat is de bedoeling toch, met die paneeltjes om je warm te 'stralen'. Als je er de ruimte mee gaat verwarmen denk ik niet dat je iets kan besparen.paQ schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:06:
[...]
Ja, maar ten kosten van wat?
Zo'n paneeltje van 165W zal je amper voelen. Ja als je het tegen je aan hebt staan. Maar dat is met een straalkacheltje van 300W bijv niet anders, en dan heb je ook nog enigszins wat convectiewarmte.
Warmte komt uit de lengte of de breedte. Je zal er hoe dan ook energie in moeten steken.
Eigenlijk zou het devies moeten zijn om zo weinig mogelijk warmteverlies te hebben, en dat op peil houden, in plaats van in de kou zitten en dan je zelf (zeer) lokaal verwarmen. Met een CV installatie breng je warmte in de massa van je woning, waardoor je warmtelast afneemt. Met hier en daar een paneeltje gaat dat nooit lukken.
Maar goed, elke huis(houden) is anders, alsmede wat mensen als aangenaam ervaren.
Je kan iets onder je bureaustoel leggen misschien en onder je toetsenbord, lokaler wordt het bijna niet.
/▌
Als het uitgangspunt is om zo je CV installatie maar tot 15 graden te 'stoken' zet ik daar wel mijn vraagtekens bij ja. De warmtelast neemt daardoor alleen maar toe.Marzman schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:34:
[...]
Dat is de bedoeling toch, met die paneeltjes om je warm te 'stralen'. Als je er de ruimte mee gaat verwarmen denk ik niet dat je iets kan besparen.
Dat heet volgens mij isoleren....paQ schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:06:
[...]Ja, maar ten kosten van wat?
....
Eigenlijk zou het devies moeten zijn om zo weinig mogelijk warmteverlies te hebben,
Als er werkelijk koude is in die ruimte en er is matig geïsoleerd dan is er een gereden kans op koudebruggen in die ruimte, waar de mens(en) dan wel bij de IR-panelen zitten: Dus kans op vochtplekken mogelijk schimmel.en dat op peil houden, in plaats van in de kou zitten en dan je zelf (zeer) lokaal verwarmen.
De kennis die er is, zie Milieucentraal als en van de voor de leken goed te lezen websites, geeft aan dat IR-panelen, zeker bij matig isolatie, hooguit bijverwarming zal zijn om de kosten laag te houden.Met een CV installatie breng je warmte in de massa van je woning, waardoor je warmtelast afneemt. Met hier en daar een paneeltje gaat dat nooit lukken.
Ik kan heel slecht tegen een hoge lokale warmtelast. Ik vraag me ook af of het goed is dat de voorkant van je lichaam zo'n groot verschil in warmte krijgt tov de achterkant, als het IR-paneel frontaal staat. Maar ook van boven, lijkt me voor je hoofd met een belangrijke inhoud voor lichaamsfuncties ook niet goed om zo opgewarmd te worden. En als je 2 panelen, 1x links en 1x rechts naast je, dan kom je in een soort grilzone te zitten.... hmmm... Tis gelukkig persoonlijk.Maar goed, elke huis(houden) is anders, alsmede wat mensen als aangenaam ervaren.
Oja, die stroom blijft het reeds veel besproken COP=1 gevalletje en als het salderen weg is geen compensatie uit de zomer meer..
Ik lees hier een beetje over de IR Vloerverwarming en dat deze met name duur in gebruik is.
Wij zijn aan het oriënteren voor een mantelzorgwoning. Dat wordt er dan een die gewoon meteen goed geïsoleerd is (niet zo'n camping chalet). Totale grootte 62,5 m2.
Hier wordt IR-vloerverwarming geadviseerd. Mede omdat je dan in de diverse vertrekken de temperatuur goed zou kunnen regelen. Kostenpost zo'n dikke 7K.
Mede met wat ik hier lees over de verbruikskosten twijfel ik nu toch wel heel erg of het die kant op moet.
Misschien toch maar warmtepomp (L/L) overwegen of een airco en daarnaast een L/W warmtepomp met vloerverwarmingsleidingen.
Wij zijn aan het oriënteren voor een mantelzorgwoning. Dat wordt er dan een die gewoon meteen goed geïsoleerd is (niet zo'n camping chalet). Totale grootte 62,5 m2.
Hier wordt IR-vloerverwarming geadviseerd. Mede omdat je dan in de diverse vertrekken de temperatuur goed zou kunnen regelen. Kostenpost zo'n dikke 7K.
Mede met wat ik hier lees over de verbruikskosten twijfel ik nu toch wel heel erg of het die kant op moet.
Misschien toch maar warmtepomp (L/L) overwegen of een airco en daarnaast een L/W warmtepomp met vloerverwarmingsleidingen.
Niet aan te raden voor goed geïsoleerde huizen, alleen voor zeer goed geïsoleerde huizen...zie weblink onder.ChUcKiE schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:04:Ik lees hier een beetje over de IR Vloerverwarming en dat deze met name duur in gebruik is.
................Dat wordt er dan een die gewoon meteen goed geïsoleerd is (niet zo'n camping chalet). Totale grootte 62,5 m2. Hier wordt IR-vloerverwarming geadviseerd.
Als in die mantelzorgwoning de thermostaat een aantal graden hoger staat dan "gemiddeld" of lager wat een aantal mensen tegenwoordig al normaal vindt, dan mag de woning wel nog extra goed geïsoleerd zijn.
want: Het warmte verlies schaalt met het verhogen van de temperatuur in huis.
Tis bepaald geen inkopper om IR-vloerverwarming te nemen. Laat de andere opties een doorrekenen.
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/duurzaam-verwarmen-en-koelen/infraroodpanelen-voor-verwarming/#:~:text=In%20zeer%20goed%20geïsoleerde%20huizen,je%20lichaam%2C%20niet%20de%20lucht.
[ Voor 30% gewijzigd door route99 op 19-09-2023 18:26 ]
Ik denk er dan steeds meer over om
Een warmtepomp voor (vloer) verwarming en warm
Water om te douchen en een airconditioning om de woning te koelen en eventueel kortstondig bij te verwarmen.
Alleen moeten er dan wel kleine (geschikt voor weinig m2) monoblocj warmtepompen zijn die ook wat minder duur zijn 🫣
Een warmtepomp voor (vloer) verwarming en warm
Water om te douchen en een airconditioning om de woning te koelen en eventueel kortstondig bij te verwarmen.
Alleen moeten er dan wel kleine (geschikt voor weinig m2) monoblocj warmtepompen zijn die ook wat minder duur zijn 🫣
[ Voor 26% gewijzigd door ChUcKiE op 19-09-2023 18:43 ]
Ik heb afgelopen winter 1500 kWh extra verstookt door te verwarmen met de airco, 45 m2. Als je een vergelijkbaar oppervlak heb in de woonkamer, dan zit je daar ver boven met 2100 kWh. Zou dan de rest van de IR panelen komen?FD2 schreef op maandag 18 september 2023 @ 00:48:
[...]
Ik denk dat IR een onderdeel kan zijn van je totale oplossing.
IR heeft een paar eigenschappen die je kan uitbuiten.
Zo heb ik een paar kleine straalkacheltjes die op stand 1 400 Watt gebruiken. Tevens hebben ze een reflector waardoor ze behoorlijk gericht stralen.
Nu doet 400 Watt op 2 meter afstand niet zo veel, maar het voelt toch wel 3 tot 4 graden warmer dan daar waar hij niet straalt. M.a.w. als ik de woonkamer naar 17 graden stook (b.v. met airco) dan kan ik met die kleine straler aan toch een zitplaats creeeren waar het voelt als 21 graden.
Als het buiten vriest heeft de airco het lastig en kan het straalkacheltje helpen.
Ik kom de winter door (airco + IR-stralers) met 2100 kWh aan verbruik.
In de garage (klusruimte) gebruik ik halogeen bouwlampen als verwarming.
Hier 1570kWh afgelopen winter voor 120m2 vloerverwarming op 22 graden. (via wp)
We werken beiden vanuit huis, dus het staat altijd aan.
Niet een paar uurtjes, niet lokaal.
We werken beiden vanuit huis, dus het staat altijd aan.
Niet een paar uurtjes, niet lokaal.
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 19-09-2023 20:06 ]
Het huis is gebouwd in 1984, zonder aanvullende isolatie, zonder HR glas, wel dubbel glas.RobertV70 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:57:
[...]
Ik heb afgelopen winter 1500 kWh extra verstookt door te verwarmen met de airco, 45 m2. Als je een vergelijkbaar oppervlak heb in de woonkamer, dan zit je daar ver boven met 2100 kWh. Zou dan de rest van de IR panelen komen?
In dat verbruik zit ook de slaapkamer.
Het IR-verbruik schat ik op 300 kWh.
En ja, het lijkt er op dat jij wat zuiniger stookt, of ik stook het wat warmer.
Mag ook wel want na salderen had ik nog steeds 2000 kWh teruggeleverd.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Geloof niet dat IR paneel voordelig is als je geen of te weinig zonnepanelen hebt.
Nadeel van normale cv op gasketel of stadsverwarming, is dat die de hele dag bezig is om je huis warm te houden tot pakweg 20 graden.
Het kan, dat als je met de cv je huis tot 17,5grC verwarmd en dan met IR panelen jezelf opwarmt tot 20 grC. Met een draadloze thermostaat die vlak naast je staat of ligt. Je kan sommige zelfs aan je sleutelhanger doen. Je wat stookkosten bespaard. Vooral als je al iets van Home Assistent in je huis hebt.
Maar ik zou wel eens een goede berekening willen zien wat je dat totaal aan investering kost en hoeveel je daarvan per jaar terugverdiend. En dan niet met een Eurom paneeltje die je na 2 jaar bij het grof vuil kan zetten.
Nadeel van normale cv op gasketel of stadsverwarming, is dat die de hele dag bezig is om je huis warm te houden tot pakweg 20 graden.
Het kan, dat als je met de cv je huis tot 17,5grC verwarmd en dan met IR panelen jezelf opwarmt tot 20 grC. Met een draadloze thermostaat die vlak naast je staat of ligt. Je kan sommige zelfs aan je sleutelhanger doen. Je wat stookkosten bespaard. Vooral als je al iets van Home Assistent in je huis hebt.
Maar ik zou wel eens een goede berekening willen zien wat je dat totaal aan investering kost en hoeveel je daarvan per jaar terugverdiend. En dan niet met een Eurom paneeltje die je na 2 jaar bij het grof vuil kan zetten.
Ik blijf dus weg van die vlakke plaat (lage temperatuur) panelen.PCan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:13:
Geloof niet dat IR paneel voordelig is als je geen of te weinig zonnepanelen hebt.
Ik gebruik straalkacheltjes met zo'n rood oplichtend buisje, met een reflector er achter zodat ik kan richten waar de warmte heen gaat.
Die kacheltjes hebben een merkbaar effect op 2-3 meter afstand.
En zorg dat de straling niet op een raam gericht staat. Dan stook je voor de vogeltjes.
@FD2 Vermogen?
IR straling (lange golf) wordt gereflecteerd door glas.FD2 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:46:
[...]
En zorg dat de straling niet op een raam gericht staat. Dan stook je voor de vogeltjes.
Maar dat is dus ook meteen het voordeel; de massa (je huis) wordt opgewarmd en fungeert als een buffer. (En aangenamer klimaat)PCan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:13:
Ergo: compenseer alleen het verlies ipv het te benaderen dat je een 'heel huis' moet opwarmen.
Enkele uurtjes een IR paneel aan zal weinig tot niets aan massa opwarmen.
Je kamer CV 'verwarmen' tot 15 graden en dan plaatselijk steeds IR stralen is dweilen met de kraan open.
OF
je komt in huizen zoals @route99 aangeeft. Dergelijke huizen worden nu nog wel eens als projecten gebouwd, en zelfs geheel uit piepschuim. Als er amper tot geen warmteverlies is, kun je (bijna ideaal? ) met IR panelen tijdelijk ruimtes bijwarmen, mocht dat al nodig zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 21-09-2023 11:22 ]
Ik gebruik kacheltjes met een laagste stand van 400 of 450 Watt.
Die kosten 15 tot 45 Euro en zijn dan ook duidelijk goedkoper dan panelen.
https://www.obelink.nl/tr...7-elektrische-kachel.html
Dat is misschien zo, maar het element dat warmte uitstraalt zit in een glazen buisje, en achter het dubbele glas voel ik toch echt de warmte van de zon.paQ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:57:
[...]
IR straling (lange golf) wordt gereflecteerd door glas.
Misschien is de straling die ik voel van een kortere golf dan jouw lange golf.
Sja, dat zijn ook eigenlijk verwarmers voor buiten. Extreme temperaturen, want anders voel je ze (buiten) niet.FD2 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:36:
[...]
Dat is misschien zo, maar het element dat warmte uitstraalt zit in een glazen buisje, en achter het dubbele glas voel ik toch echt de warmte van de zon.
Misschien is de straling die ik voel van een kortere golf dan jouw lange golf.
Kom je te dichtbij, dan ronduit onprettig. (en idd korte golf)
Of, bijvoorbeeld toepassing in gymzalen of hallen. Die hebben genoeg power om de massa van de vloeren mee te verwarmen, waardoor je warmtebuffer krijgt. (Dan veelal gasgestookt)
@FD2 Interresant Die Tristar KA-5127.
Die omvalbeveiliging, hoe werkt dat precies? Stel dat ik hem op een plankje aan de muur zet op 2m hoogte, kan ik hem dan schuin naar beneden richten zonder dat hij zichzelf uitschakelt?
Hoeveel Amp. trekt hij bij 400 en bij 800 Watt?
Ziet eruit als een IR straler, is de straling hetzelfde als die van IR panelen qua golflengte etc.?
Die omvalbeveiliging, hoe werkt dat precies? Stel dat ik hem op een plankje aan de muur zet op 2m hoogte, kan ik hem dan schuin naar beneden richten zonder dat hij zichzelf uitschakelt?
Hoeveel Amp. trekt hij bij 400 en bij 800 Watt?
Ziet eruit als een IR straler, is de straling hetzelfde als die van IR panelen qua golflengte etc.?
Nee, een schakelaartje dat ingedrukt wordt als je hem op de grond zet. Werkt niet op dik tapijt.PCan schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:41:
@FD2 Interresant Die Tristar KA-5127.
........
Ik zou hem niet naar beneden richten als daardoor de warme lucht ook het kacheltje gaat verwarmen.
@PCan @FD2 die omvalbeveiliging zijn bij die camping-straalkacheltjes eigenlijk altijd niet meer dan een dodemanspalletje aan de onderzijde. Dergelijke toestellen wil je in verband met veiligheid altijd op een stabiel en horizontaal oppervlak plaatsen. Je wilt ze ook weghouden van alles dat brandbaar is of kan smeulen.
Stroomsterkte is gewoon het vermogen gedeeld door spanning (ca 235W).
Ik heb het campingkacheltje er ook wel eens bijgepakt, maar zelfs mijn veiliger versie beschouw ik niet als een veilige oplossing voor structureel gebruik. Het zijn gewoon gammele beunoplossingen.
Stroomsterkte is gewoon het vermogen gedeeld door spanning (ca 235W).
Ik heb het campingkacheltje er ook wel eens bijgepakt, maar zelfs mijn veiliger versie beschouw ik niet als een veilige oplossing voor structureel gebruik. Het zijn gewoon gammele beunoplossingen.
Als je er bij blijft en een beetje voorzichtig bent lijkt me dat niet zo erg om iets te gebruiken dat je al hebt liggen. Als je van huis gaat lijken infraroodpanelen me ook geen goede oplossing om je huis warm te houden.Rukapul schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:57:
/▌
We gaan het zien. Voor die prijs. En 400-800W is niet hetzelfde als 2kW vermogen.
De recensies op de site van de leverancier zijn allemaal lovend. Ik weet dat dit niet hoeft te kloppen.
Ik kan i.i.g. even het door mij bedachte draadloze schakelsystem testen.
Je zou echt bang worden dit apparaat ooit te gaan gebruiken;
Tristar KA-5127 elektrische (infrarood) kachel
Het apparaat moet op een stabiele, vlakke ondergrond worden geplaatst. • De gebruiker mag het apparaat niet onbeheerd achterlaten terwijl het op de voeding is aangesloten.
WAARSCHUWING: Sommige onderdelen van dit product kunnen zeer heet worden en brandwonden veroorzaken. Wees extra voorzichtig als u het apparaat gebruikt in de buurt van kinderen en kwetsbare personen. (Of onze Katten die graag op een warme plek gaan liggen!)
Gebruik het apparaat niet met een programmeringseenheid, timer, afzonderlijk afstandsbedieningssysteem of andere apparaten die het verwarmingssysteem automatisch inschakelen, omdat er brandgevaar heerst als het verwarmingssysteem op onjuiste wijze is afgedekt of gepositioneerd.
Ik: Wilde dit apparaat op 2 smartsockets aansluiten, die schakelen op temperatuur sensor.
Zoek nog naar de beste combinatie. Homewizard heeft geen temperatuur sensoren en hun sockets kunnen ook niet door derden worden geschakeld. Ik heb nooit iets met Home Assistent gedaan en lijkt mij erg veel werk. Ik zie wel minder bekende merken die met Tuya of BLE werken. Iemand tips?
Installeer het apparaat niet in de buurt van gordijnen en andere brandbare materialen. Dit kan brand veroorzaken. • Het apparaat dient onder geen enkele omstandigheden afgedekt te worden met isolerend of soortgelijk materiaal.
Ik: Dus radiatorfolie op enige afstand om verlies te voorkomen is uit dan boze?
De verwarming dient niet direct onder een stopcontact geplaatst te worden.
Ik: Blijkbaar straalt deze IR niet alleen naar voren, maar ook omhoog (en omlaag).
WAARSCHUWING: Deze kachel is niet uitgerust met een apparaat om de kamertemperatuur te regelen. Gebruik deze kachel niet in kleine kamers waar zich personen bevinden die niet in staat zijn om de kamer alleen te verlaten, tenzij zij onder voortdurend toezicht staan.
Dit apparaat is niet geschikt voor inbouw of gebruik buitenshuis.
Ik: Dit apparaat wordt aangeprezen om in een caravan of voortent te gebruiken, maar mag niet buiten en niet zonder toezicht in kleine ruimten.
De rechtse aan/uit-schakelaar is voor het bovenste verwarmingselement. De linkse aan/uitschakelaar is voor het onderste verwarmingselement.
Ik: Die schakelaars wil ik oppikken om ze met de Smartsockets te schakelen op 400/800W. Bijvoorbeeld met een 4-aderig aansluitsnoer.
• De buitenkant van het apparaat is heet. Vermijd ieder lichamelijk contact om ernstig letsel te voorkomen
De recensies op de site van de leverancier zijn allemaal lovend. Ik weet dat dit niet hoeft te kloppen.
Ik kan i.i.g. even het door mij bedachte draadloze schakelsystem testen.
Je zou echt bang worden dit apparaat ooit te gaan gebruiken;
Tristar KA-5127 elektrische (infrarood) kachel
Het apparaat moet op een stabiele, vlakke ondergrond worden geplaatst. • De gebruiker mag het apparaat niet onbeheerd achterlaten terwijl het op de voeding is aangesloten.
WAARSCHUWING: Sommige onderdelen van dit product kunnen zeer heet worden en brandwonden veroorzaken. Wees extra voorzichtig als u het apparaat gebruikt in de buurt van kinderen en kwetsbare personen. (Of onze Katten die graag op een warme plek gaan liggen!)
Gebruik het apparaat niet met een programmeringseenheid, timer, afzonderlijk afstandsbedieningssysteem of andere apparaten die het verwarmingssysteem automatisch inschakelen, omdat er brandgevaar heerst als het verwarmingssysteem op onjuiste wijze is afgedekt of gepositioneerd.
Ik: Wilde dit apparaat op 2 smartsockets aansluiten, die schakelen op temperatuur sensor.
Zoek nog naar de beste combinatie. Homewizard heeft geen temperatuur sensoren en hun sockets kunnen ook niet door derden worden geschakeld. Ik heb nooit iets met Home Assistent gedaan en lijkt mij erg veel werk. Ik zie wel minder bekende merken die met Tuya of BLE werken. Iemand tips?
Installeer het apparaat niet in de buurt van gordijnen en andere brandbare materialen. Dit kan brand veroorzaken. • Het apparaat dient onder geen enkele omstandigheden afgedekt te worden met isolerend of soortgelijk materiaal.
Ik: Dus radiatorfolie op enige afstand om verlies te voorkomen is uit dan boze?
De verwarming dient niet direct onder een stopcontact geplaatst te worden.
Ik: Blijkbaar straalt deze IR niet alleen naar voren, maar ook omhoog (en omlaag).
WAARSCHUWING: Deze kachel is niet uitgerust met een apparaat om de kamertemperatuur te regelen. Gebruik deze kachel niet in kleine kamers waar zich personen bevinden die niet in staat zijn om de kamer alleen te verlaten, tenzij zij onder voortdurend toezicht staan.
Dit apparaat is niet geschikt voor inbouw of gebruik buitenshuis.
Ik: Dit apparaat wordt aangeprezen om in een caravan of voortent te gebruiken, maar mag niet buiten en niet zonder toezicht in kleine ruimten.
De rechtse aan/uit-schakelaar is voor het bovenste verwarmingselement. De linkse aan/uitschakelaar is voor het onderste verwarmingselement.
Ik: Die schakelaars wil ik oppikken om ze met de Smartsockets te schakelen op 400/800W. Bijvoorbeeld met een 4-aderig aansluitsnoer.
• De buitenkant van het apparaat is heet. Vermijd ieder lichamelijk contact om ernstig letsel te voorkomen
[ Voor 83% gewijzigd door PCan op 25-09-2023 09:40 ]
Wij zijn op zoek naar een infraroodpaneel voor in de badkamer, onze badkamer is 2m bij 1,8 en plafond is ongeveer 2,3m hoog. De badkamer heeft geen buitenmuur, is dus volledig inpandig. De basistemperatuur in de winter is redelijk aangenaam, maar bijv. tijdens het afdrogen net te koud. Door weinig ruimte aan de muur lijkt een plafondpaneel de beste oplossing om op zulke momenten het toch behagelijk te hebben. Hier heb ik alleen wel nog wat vragen over, waar jullie mij hopelijk mee verder kunnen helpen:
1. Ik lees dat sommige een plafondpanelen afraden omdat je hoofd te warm wordt. Is dit ook afhankelijk van je plafondhoogte? Is bij een hoger plafond dit minder een probleem? Zou dit met onze hoogte (ongeveer 2,3m) een probleem zijn (langste thuis is 1,80m)?
2. Ik zie met alle merken de bomen door het bos niet meer. Zijn er bepaalde merken beter aan te bevelen voor gebruik in natte ruimtes (badkamer)?
3. We hebben een verlaagd plafond, we kunnen het paneel dus inbouwen in het plafond, is dit aan te raden? Dit is waarschijnlijk wel mooier, maar ik lees dat een paneel ook aan de achterkant warm wordt. Kan deze dan door het inbouwen dus te heet worden? Kan ook weinig ervaringen vinden over de levensduur van een paneel, als er standaardmaten zijn is dit natuurlijk geen probleem, maar merk dat dit per merk wel kan wisselen. Heeft elk merk door de jaren heen eigen standaardmaten, of wisselt dat per model?
Als jullie nog andere tips hebben waar we op moeten letten, hoor ik het graag en alvast bedankt voor jullie hulp!
1. Ik lees dat sommige een plafondpanelen afraden omdat je hoofd te warm wordt. Is dit ook afhankelijk van je plafondhoogte? Is bij een hoger plafond dit minder een probleem? Zou dit met onze hoogte (ongeveer 2,3m) een probleem zijn (langste thuis is 1,80m)?
2. Ik zie met alle merken de bomen door het bos niet meer. Zijn er bepaalde merken beter aan te bevelen voor gebruik in natte ruimtes (badkamer)?
3. We hebben een verlaagd plafond, we kunnen het paneel dus inbouwen in het plafond, is dit aan te raden? Dit is waarschijnlijk wel mooier, maar ik lees dat een paneel ook aan de achterkant warm wordt. Kan deze dan door het inbouwen dus te heet worden? Kan ook weinig ervaringen vinden over de levensduur van een paneel, als er standaardmaten zijn is dit natuurlijk geen probleem, maar merk dat dit per merk wel kan wisselen. Heeft elk merk door de jaren heen eigen standaardmaten, of wisselt dat per model?
Als jullie nog andere tips hebben waar we op moeten letten, hoor ik het graag en alvast bedankt voor jullie hulp!
@Lilly Heb hier eerlijk gezegd nog geen ervaring mee. Maar wel met kou als ik onder de douche vandaan stap en zelfs tot in mijn slaapkamer. Verdampend vocht onttrekt nu eenmaal warmte aan je lichaam. Dus snel afdrogen en aankleden.
Maar als ik zou moeten kiezen denk ik eerst aan een spiegel als
https://ecaros.eu/infraro...n/spiegel-met-verwarming/
Maar als ik zou moeten kiezen denk ik eerst aan een spiegel als
https://ecaros.eu/infraro...n/spiegel-met-verwarming/
@Lilly Ik heb een overgedimensioneerde Sunjoy SR-7 (750W) in een kleine badkamer. Je voelt inderdaad de warmte eerst hoog en dan lager. En het kan erg / te warm worden, maar dat is een kwestie van regelen dan.
Ik heb zojuist voor de andere badkamer 2x Sunjoy SR-4 (450W) besteld (10% kortingscode bij warmer.nl).
De IP-rating is geschikt voor badkamers, het paneel werkt, het paneel is correct geaard en de aanraakbare onderdelen zijn niet geleidend, en het ziet er netjes uit.
Ik heb zojuist voor de andere badkamer 2x Sunjoy SR-4 (450W) besteld (10% kortingscode bij warmer.nl).
De IP-rating is geschikt voor badkamers, het paneel werkt, het paneel is correct geaard en de aanraakbare onderdelen zijn niet geleidend, en het ziet er netjes uit.
maar bevalt het? wanneer zet je het aan en voor hoe.lang? en heb je dit gekozen omdat er verder geen verwarming aanwezig is.of.is t extra?Rukapul schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:39:
@Lilly Ik heb een overgedimensioneerde Sunjoy SR-7 (750W) in een kleine badkamer. Je voelt inderdaad de warmte eerst hoog en dan lager. En het kan erg / te warm worden, maar dat is een kwestie van regelen dan.
Ik denk dan... het is nep zo'n spiegel, kwam al voorbij op het forum.PCan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:17:
Maar als ik zou moeten kiezen denk ik eerst aan een spiegel als https://ecaros.eu/infraro...n/spiegel-met-verwarming/
Lees ook iig de reacties zoals deze.
Comfort!Fr33z schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:55:
[...]
maar bevalt het? wanneer zet je het aan en voor hoe.lang? en heb je dit gekozen omdat er verder geen verwarming aanwezig is.of.is t extra?
Het is een inpandige badkamer met (te) kleine radiator die ook nog eens serieel is geschakeld met een radiator in een andere kamer. Dat is dus soms te kil om comfortabel te zijn met name als de afzuiging koude(re) lucht onder de deur aanzuigt.
Voor nu zet ik het paneel met een spraakcommando aan als de kinderen douchen. Na een half uur gaat het automatisch uit. Na het douchen zet ik het nog een keer een half uur aan om de douchecel te laten drogen.
Het is nu nog niet koud (verwarming nog niet aangeweest in huis) maar het idee is dus dat ik het binnenkort automatiseer.
De andere badkamer heeft een grotere radiator en vloerverwarming, maar ook een groter warmtelek, en doordat het hele huis flink is nageisoleerd doet de verwarming niet zoveel. Dan geven de IR-panelen een stuk comfort.
[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 10-10-2023 23:16 ]
Qua automatisering, een bewegingsmelder gericht op de douche, verbonden met de ventilatie, werkt het best voor mij. Met een hue bewegingsmelder en klein sonoff relais, werkt het erg goed. Het gaat direct aan en wacht niet op verhoogde vochtigheid, da’s ook een voordeel.Rukapul schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:12:
[...]
Comfort!
Het is een inpandige badkamer met (te) kleine radiator die ook nog eens serieel is geschakeld met een radiator in een andere kamer. Dat is dus soms te kil om comfortabel te zijn met name als de afzuiging koude(re) lucht onder de deur aanzuigt.
Voor nu zet ik het paneel met een spraakcommando aan als de kinderen douchen. Na een half uur gaat het automatisch uit. Na het douchen zet ik het nog een keer een half uur aan om de douchecel te laten drogen.
Het is nu nog niet koud (verwarming nog niet aangeweest in huis) maar het idee is dus dat ik het binnenkort automatiseer.
De andere badkamer heeft een grotere radiator en vloerverwarming, maar ook een groter warmtelek, en doordat het hele huis flink is nageisoleerd doet de verwarming niet zoveel. Dan geven de IR-panelen een stuk comfort.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
@route99 neem zondermeer van jou aan dat IR-C niet door glas gaat.
Ik heb ooit een studie gedaan naar UV-C licht om micro-organismen en schimmels mee te doden.
Daaruit bleek dat dit zeer gevaarlijk is omdat het werkt door DNA aan te tasten, dus ook bij mensen.
De meest eenvoudige manier om je daartegen te beschermen was eenvoudig vensterglas.
Maar, na jouw post gelezen te hebben vraag ik me wel af waar die warmte dan blijft die opgewekt wordt.
Mij is keer op keer wijs gemaakt dat energie nooit verloren gaat.
Ik zou denken dat die warmte dan achter het glas zou blijven en op een of andere manier ontsnapt.
Maar aangezien het glas direct op het paneel zit, kan dat niet.
Of dat het naar de achterkant van het paneel zou gaan en de warmte in de muur verspreidt?
Enig idee? Want als je dat paneel aan zet, zonder thermostaat of iets, dan blijft hij ws toch warmte opwekken.
Als men alleen uit is op de spiegel condensvrij houden hoef je alleen iets te bedenken dat de lucht net voor de spiegel verwarmd. Zie https://www.condair.nl/nieuws/mollier-diagram
Ik heb ooit een studie gedaan naar UV-C licht om micro-organismen en schimmels mee te doden.
Daaruit bleek dat dit zeer gevaarlijk is omdat het werkt door DNA aan te tasten, dus ook bij mensen.
De meest eenvoudige manier om je daartegen te beschermen was eenvoudig vensterglas.
Maar, na jouw post gelezen te hebben vraag ik me wel af waar die warmte dan blijft die opgewekt wordt.
Ik zou denken dat die warmte dan achter het glas zou blijven en op een of andere manier ontsnapt.
Of dat het naar de achterkant van het paneel zou gaan en de warmte in de muur verspreidt?
Enig idee? Want als je dat paneel aan zet, zonder thermostaat of iets, dan blijft hij ws toch warmte opwekken.
Als men alleen uit is op de spiegel condensvrij houden hoef je alleen iets te bedenken dat de lucht net voor de spiegel verwarmd. Zie https://www.condair.nl/nieuws/mollier-diagram
[ Voor 9% gewijzigd door PCan op 12-10-2023 10:10 ]
IR gaat ook niet door staal/koolstof/verf waar niet-spiegelende IR-panelen van gemaakt zijn.
De emissie is voor de spiegel-toepassing belangrijker dan transmissie.
Het zal wel trager werken.
De emissie is voor de spiegel-toepassing belangrijker dan transmissie.
Het zal wel trager werken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
wat bedoel je met "het paneel"?PCan schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:55:
@route99 neem zondermeer van jou aan dat IR-C niet door glas gaat.
De warmte gaat in het hele ding (en deels muur) zitten, en wordt eerder (regulier) convectie dan "IR".
Er is weinig magie aan IR. Het is gewoon iets wat heel heet kan worden en daardoor gaat stralen. Door (deels) te reflecteren kun je enigszins richting geven aan die straling.
Geen spiegel, maar terrasverwarmers. Maar het principe is eigenlijk hetzelfde:
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 12-10-2023 10:20 ]
YouTube: Natuurkunde uitleg Licht 4: Ultraviolet en Infrarood
IR straling gaat voor een deel wél door glas. UV straling niet.
Lees maar ff mee: http://www.olino.org/blog...or%20gewoon%20glas%20heen!
[ Voor 68% gewijzigd door PCan op 12-10-2023 10:39 ]
Ik sluit me bij @paQ aan.
Daarbij gaat de warmte dus niet verloren maar het glas wordt er door opgewarmd en geeft vervolgens de warmte af vnl via convectie.
Dus als je vrij kort voor zo'n spiegel staat duurt het langer eer er warmte van komt, omdat eerste de spiegel opgewarmd moet worden om die convectie te geven.
Ik vermoed dat een bepaalde groep mensen ervoor bezwijkt dat je bij zo'n "IR-spiegel" het paneel niet ziet en das natuurlijk "designmatig" heel cool om te hebben.... en zo worden nep producten in de markt gezet.... als ze er maar blij mee zijn denk ik dan, maar er zit wel een rafelig randje aan dat het IR verhaal niet klopt....
Daarbij gaat de warmte dus niet verloren maar het glas wordt er door opgewarmd en geeft vervolgens de warmte af vnl via convectie.
Dus als je vrij kort voor zo'n spiegel staat duurt het langer eer er warmte van komt, omdat eerste de spiegel opgewarmd moet worden om die convectie te geven.
Ik vermoed dat een bepaalde groep mensen ervoor bezwijkt dat je bij zo'n "IR-spiegel" het paneel niet ziet en das natuurlijk "designmatig" heel cool om te hebben.... en zo worden nep producten in de markt gezet.... als ze er maar blij mee zijn denk ik dan, maar er zit wel een rafelig randje aan dat het IR verhaal niet klopt....
lees dan ook even verder naar de juiste context, ipv de zon als voorbeeld te nemenPCan schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:28:
YouTube: Natuurkunde uitleg Licht 4: Ultraviolet en Infrarood
/f/image/WmFIUfI56678vErwD3wMWsn2.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het met spectra eerder nog verder toegelicht.
route99 in "Ervaringen infraroodverwarming"
Ik snap nog steeds heel goed waarom die IR-spiegels nog steeds (goed?) verkocht worden, ik denk niet dat de klanten deze kennis te horen krijgen en op het forum blijk het ook een grote kunst om het uit te leggen?
Wie weet een betere manier om dit over de bühne te krijgen dat die IR-spiegels niet geven wat je van een normaal IR-paneel mag verwachten? Dan hoeven we dit niet telkens weer uit te leggen......
Ik snap nog steeds heel goed waarom die IR-spiegels nog steeds (goed?) verkocht worden, ik denk niet dat de klanten deze kennis te horen krijgen en op het forum blijk het ook een grote kunst om het uit te leggen?
Wie weet een betere manier om dit over de bühne te krijgen dat die IR-spiegels niet geven wat je van een normaal IR-paneel mag verwachten? Dan hoeven we dit niet telkens weer uit te leggen......
Nou @paQ @route99 dan zijn we er wel uit denk ik. :-).
IR spiegels zijn vrijwel nutteloos als warmtebron, maar voor veel stroomverbruik hou je wel je spiegel condensvrij. 0,8kWx1 uur =0,8kWh per keer x €0,39 = €0,31 per uur.
Reken maar uit wat je dat per maand kost met meerdere personen die gaan douchen.
IR spiegels zijn vrijwel nutteloos als warmtebron, maar voor veel stroomverbruik hou je wel je spiegel condensvrij. 0,8kWx1 uur =0,8kWh per keer x €0,39 = €0,31 per uur.
Reken maar uit wat je dat per maand kost met meerdere personen die gaan douchen.
Op zich een mooie 2-in 1 oplossing.route99 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:45:
Ik heb het met spectra eerder nog verder toegelicht.
Spiegel + verwarming
Maar dan niet (helemaal) zoals het wordt verkocht aan je.
Mijn condensvrije spiegel heeft een verwarmingsmatje van 18W oid. Daar heb je geen 800W voor nodig.PCan schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:45:
Nou @paQ @route99 dan zijn we er wel uit denk ik. :-).
Die "IR" spiegels verwarmen gewoon hoor, maak je maar geen zorgen, maar meer door convectie dan door IR.
Vraag me ook af hoe fijn het zou zijn om je lenzen in te doen of dames die make up staan op te doen dicht bij een spiegel waar een enorme hitte vanaf komt.
Of per ongeluk met je handen aan de spiegel komt bij het pakken van je tandenborstel enz
Zelf ben ik ook aan het kijken naar een infraroodpaneel. In verband met de komst van een kleine meid ben ik noodgedwongen naar zolder verhuisd. Hier worden over 2 maanden dakkapellen geplaatst en dan zal de boel worden afgewerkt met een jaar (doe veel zelf). Het is momenteel al flink koud boven, nu vandaag de buitentemperatuur 9 graden is. Ik zoek dus eigenlijk een paneel dat voldoende is om een bureau en de nabije omgeving te verwarmen. Ik zit onder een schuin dak. Aan welke wattages moet je dan denken? Is 400w bijvoorbeeld genoeg?
Dan zou ik eerder aan 2x 900W denken. 400W is echt te weinig. 400W gebruik je eerder als het 19 graden is en je wilt net het koude randje er vanaf halen.Kromatic schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:59:
Zelf ben ik ook aan het kijken naar een infraroodpaneel. In verband met de komst van een kleine meid ben ik noodgedwongen naar zolder verhuist. Hier worden over 2 maanden dakkapellen geplaatst en dan zal de boel worden afgewerkt met een jaar (doe veel zelf). Het is momenteel al flink koud aan nu vandaag de buitentemperatuur 9 graden is. Ik zoek dus eigenlijk een paneel dat voldoende is om een bureau en de nabije omgeving te verwarmen. Ik zit onder een schuin dak. Aan welke wattages moet je dan denken? Is 400w bijvoorbeeld genoeg?
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 16-10-2023 11:02 ]
Ik zit zelf dus altijd stil achter het bureau. Het effectief te verwarmen oppervlak is dan toch behoorlijk klein? Het is niet zo dat de ruimte zelf verder verwarmd hoeft te worden. Gezien ik behoorlijk wat uur (8-10) per dag hier doorbreng, wil ik uiteraard de kosten en wattages zoveel mogelijk drukken.de Peer schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:01:
[...]
Dan zou ik eerder aan 2x 900W denken. 400W is echt te weinig. 400W gebruik je eerder als het 19 graden is en je wilt net het koude randje er vanaf halen.
Nou je hebt het dan wel over je lichaam (top tot teen) van minimaal 2 zijdes. 400W voel je dan niet eens tenzij je op 30 cm afstand van het paneel zit.Kromatic schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:31:
[...]
Ik zit zelf dus altijd stil achter het bureau. Het effectief te verwarmen oppervlak is dan toch behoorlijk klein?
Het is best lastig om het precies goed te krijgen en als je het mij vraagt ook geen volwaardige oplossing voor een werkplek.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 16-10-2023 12:15 ]
vreemd ik heb hier paneel van 450W te hangen en dat voel ik echt wel.
wel een andere situatie en er hangen er meer in de woonkamer.
1 hangt boven de bank waar ik nu zit, en zit zeker een meter tussen mij en paneel, en het is heerlijk warm.
wel een andere situatie en er hangen er meer in de woonkamer.
1 hangt boven de bank waar ik nu zit, en zit zeker een meter tussen mij en paneel, en het is heerlijk warm.
Grutte Pier [Wa oars] http://www.gruttepier.org
@de Peer Kan je de deur bij de trap niet op een kier zetten? Warme lucht trekt omhoog. De zolder zou de warmste ruimte van het huis kunnen zijn. IR paneel als hoofdverwarming is bijna niet te doen.
Als de rest vd ruimte onder de 17,5 gr.C. komt/blijft heb je grote kans op vocht en schimmel.
Als de rest vd ruimte onder de 17,5 gr.C. komt/blijft heb je grote kans op vocht en schimmel.
@PCan Dat werkt wel, maar duurt heeeel lang hoor. Wij houden door de warmte van de houtkachel in de huiskamer de bovenverdieping een heel klein beetje op temperatuur, maar als het serieus koud wordt lukt dat amper.
Net iemand bij ons geweest voor het laten opmaken van een offerte voor een infraroodpaneel aan het plafond in een gedeelte van onze huiskamer waar wij zitten. Leverancier vertelde dat als het paneel op het plafond wordt bevestigd, de stekker moet worden afgeknipt en daarmee vervalt de garantie….. Vreemd verhaal. Komt dit bekend voor?
Als jouw verkoper een product zonder garantie wil verkopen dan lach je hem toch lekker uit voorbij de drempel uit.bernie2009 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:57:
Net iemand bij ons geweest voor het laten opmaken van een offerte voor een infraroodpaneel aan het plafond in een gedeelte van onze huiskamer waar wij zitten. Leverancier vertelde dat als het paneel op het plafond wordt bevestigd, de stekker moet worden afgeknipt en daarmee vervalt de garantie….. Vreemd verhaal. Komt dit bekend voor?
Dit soort producten wordt vaak ook verkocht zonder stekker om risico / aansprakelijkheid te beperken.
Ja, valt bij een aantal merken hier onder:
https://www.drl-products...._gebruikersinstructie.pdf
https://www.drl-products...._gebruikersinstructie.pdf
Puristen kunnen hier in doorschieten... dus laat je doel en montagemethode op papier zetten als je je zoveel zorgen maakt, of gaan naar een ander bedrijf die dat prima vinden.Probeer NOOIT het toestel uit elkaar te halen. Het bevat vele onderdelen en de garantie zal vervallen. Het uit elkaar halen en/of in elkaar zetten mag uitsluitend in de fabriek of in een gespecialiseerd servicecentrum gebeuren.
Was aan doorlezen, soortgelijk inpandige badkamer als Lilly en wordt nu langzamer weer frisser.Rukapul schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:39:
Wij hebben hebben ruimte boven onze badmeubel(spiegel zit ergens anders).
Is het aan te raden ir paneel als wandmontage te plaatsen of is voorkeur ten alle tijden boven?.
,
AnimeAdicted
@robkrekel Je zou een kanaal (ronde pijp) van de zolder naar beneden moeten aanbrengen. Met telkens bij de verdiepingvloer tegenover het trapgat een rooster. (Koude lucht daalt omdat het zwaarder is dan warme lucht). Dan wordt de koude lucht verdreven en komt de warme vanaf beneden sneller binnen.