Tegen de tijd dat je klaar bent met plassen, is de temperatuur nog niet bereikt lijkt mij. Zelf heb ik een Japans toiletbril gekocht via AliExpress, brill is snel warm, kan in Eco modus 24 uur per dag als je wilt, of gewoon aan uit tijdens een grote boodschap. Water is ook snel warm voor de spoeling, daarna droog föhnen.TwingyTwingy schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:07:
Wij zijn momenteel op zoek naar een infrarood-paneel voor in ons toilet, maar worden tot nu toe nog niet heel wijs. Veel websites lijken op elkaar en het is de vraag of het aan onze wensen voldoet. Wellicht dat hier meer kennis van de diverse opties aanwezig is.
Wij zoeken een plafond-paneel die ons toilet een beetje aangenaam kan houden. Toilet is relatief klein (1,10x80). Omdat deze op de plek van de bestaande lamp komt te hangen, willen we er één met led verlichting. Alleen lijkt daar een beetje het probleem te zitten. Wij zoeken er één waarvan je de verlichting met de bestaande lichtschakelaar kunt bedienen maar het verwarmings-deel gewoon normaal aangesloten is.
Echter zien we er genoeg waarbij je een thermostaat krijgt waarvandaan je ook het licht kunt bedienen, maar wij willen het licht gewoon bedienen met de schakelaar.
Zoeken wij iets wat er niet is, of kijken wij er straal overheen? Iemand die zo'n ding heeft of kent?
Ik heb volgens mij wel eens mensen op dit forum zien melden dat ze in de winter een warmtelamp in het armatuur van de verlichting deden op het toilet. Dan moet je wel een keramieken fitting hebben die vrij hangt volgens mij, maar het is in ieder geval snel warmTwingyTwingy schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:07:
Wij zijn momenteel op zoek naar een infrarood-paneel voor in ons toilet, maar worden tot nu toe nog niet heel wijs. Veel websites lijken op elkaar en het is de vraag of het aan onze wensen voldoet. Wellicht dat hier meer kennis van de diverse opties aanwezig is.
Wij zoeken een plafond-paneel die ons toilet een beetje aangenaam kan houden. Toilet is relatief klein (1,10x80). Omdat deze op de plek van de bestaande lamp komt te hangen, willen we er één met led verlichting. Alleen lijkt daar een beetje het probleem te zitten. Wij zoeken er één waarvan je de verlichting met de bestaande lichtschakelaar kunt bedienen maar het verwarmings-deel gewoon normaal aangesloten is.
Echter zien we er genoeg waarbij je een thermostaat krijgt waarvandaan je ook het licht kunt bedienen, maar wij willen het licht gewoon bedienen met de schakelaar.
Zoeken wij iets wat er niet is, of kijken wij er straal overheen? Iemand die zo'n ding heeft of kent?

ik zit in dezelfde situatie, maar ik heb opgegeven om een paneel met led te kopen. ik vind het onredelijk duurder. ik heb het volgende bedacht( nog niet uitgevoerd, wel alles gekocht op het paneel na). ik ga mijn toilet rondom voorzien van een led strip met diffuser zodat er qua lichtsterkte geen verschil is met de twee spots nu.TwingyTwingy schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:07:
de nieuwte kopen paneel zal dan over de huidige spots hangen.
qua stroom zal het parallel aan de ledstrip hangen. in principe gaat de paneel aan als het licht aangaat. maar ik ga er wel een sonoff mini tussen hangen zodat het paneel nog automatisch uitgeschakeld kan worden als temperatuur hoog genoeg is
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.
Is ook een idee inderdaad. Zit alleen met het feit dat er nu G10 lampen inzitten en daar (dacht ik) geen warmtelampen voor zijn.KoenVW76 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:05:
[...]
Ik heb volgens mij wel eens mensen op dit forum zien melden dat ze in de winter een warmtelamp in het armatuur van de verlichting deden op het toilet. Dan moet je wel een keramieken fitting hebben die vrij hangt volgens mij, maar het is in ieder geval snel warm
Vraagje van mijn kant: heb je uberhaupt zo'n IR-paneel kunnen vinden die aan deze wensen voldoet, los van de prijs? Dan kunnen we altijd de afweging maken tussen iets met ledstrips te bouwen of toch voor plug and play te gaan met zo'n paneel.kmf schreef op zondag 22 januari 2023 @ 01:13:
[...]
ik zit in dezelfde situatie, maar ik heb opgegeven om een paneel met led te kopen. ik vind het onredelijk duurder. ik heb het volgende bedacht( nog niet uitgevoerd, wel alles gekocht op het paneel na). ik ga mijn toilet rondom voorzien van een led strip met diffuser zodat er qua lichtsterkte geen verschil is met de twee spots nu.
de nieuwte kopen paneel zal dan over de huidige spots hangen.
qua stroom zal het parallel aan de ledstrip hangen. in principe gaat de paneel aan als het licht aangaat. maar ik ga er wel een sonoff mini tussen hangen zodat het paneel nog automatisch uitgeschakeld kan worden als temperatuur hoog genoeg is
ja, als op amazon (liever de want meer aanbieders) zoekt op ir paneel led dan krijg je wel wat bv https://www.amazon.nl/Inf...eel+led%2Caps%2C83&sr=8-4TwingyTwingy schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:34:
[...]
Is ook een idee inderdaad. Zit alleen met het feit dat er nu G10 lampen inzitten en daar (dacht ik) geen warmtelampen voor zijn.
[...]
Vraagje van mijn kant: heb je uberhaupt zo'n IR-paneel kunnen vinden die aan deze wensen voldoet, los van de prijs? Dan kunnen we altijd de afweging maken tussen iets met ledstrips te bouwen of toch voor plug and play te gaan met zo'n paneel.
en https://www.amazon.nl/Kla...eel+led%2Caps%2C83&sr=8-5
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.
De afgelopen dagen was de LSC action infrarood paneel in de aanbieding voor 60 euro. Na elke dag langslopen (Ze verkochten een pallet per dag kort na elke levering. Populair item. ) heb ik gisteren de laatste kunnen bemachtigen.
Of het paneel is stuk of ik heb te hoge verwachtingen ervan.
Ik heb het paneel de hele avond aangehad. De stalen plaat wordt in het midden warm (70-90 graden). De onderkant blijft koud en de zijkanten gaan naar 40 graden. Ik heb er met een krukje vlakvoorgezeten terwijl ik TV keek. Maar ik kreeg het niet warm. Vanochtend het paneel 50 cm vanaf een muur aangezet. De muur ging in een uurtje tijd van 14 graden naar 19 graden. Maar heel lokaal. Eerst dacht ik of er meerdere verwarmingselementen stuk zijn. Na een meting zie ik wel dat die 500 watt verbruikt. Geen idee waar die energie blijft, dan in een warme plaat staal.
Ik heb ook een 15 euro infrarood kachel met twee 400 watt lampen. Deze staat op het bureau. Heb ik het koud. Dan zet ik het apparaat aan en voel ik meteen de warmte.
Heb ik een kat in de zak gekocht of is het paneel stuk? Ik weet het niet.
Ik heb het paneel de hele avond aangehad. De stalen plaat wordt in het midden warm (70-90 graden). De onderkant blijft koud en de zijkanten gaan naar 40 graden. Ik heb er met een krukje vlakvoorgezeten terwijl ik TV keek. Maar ik kreeg het niet warm. Vanochtend het paneel 50 cm vanaf een muur aangezet. De muur ging in een uurtje tijd van 14 graden naar 19 graden. Maar heel lokaal. Eerst dacht ik of er meerdere verwarmingselementen stuk zijn. Na een meting zie ik wel dat die 500 watt verbruikt. Geen idee waar die energie blijft, dan in een warme plaat staal.
Ik heb ook een 15 euro infrarood kachel met twee 400 watt lampen. Deze staat op het bureau. Heb ik het koud. Dan zet ik het apparaat aan en voel ik meteen de warmte.
Ik ben ook wel benieuwd of er (andere) ervaringen met dit paneel zijn.4POX schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:19:
De afgelopen dagen was de LSC action infrarood paneel in de aanbieding voor 60 euro. Na elke dag langslopen (Ze verkochten een pallet per dag kort na elke levering. Populair item. ) heb ik gisteren de laatste kunnen bemachtigen.
Ik weet wel dat ze bedoelt zijn voor hele kleine ruimtes maar direct ervoor zou je toch iets moeten ervaren.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Heb het idee dat die Action/Aldi panelen om de paar weken voor bij komen met alleen maar negatieve ervaringen
Mijn vader wees mij op een model in zijn lokale krant. Nadat ik dat merk had ingevoerd krijg ik een beetje een idee hoe goedkope panelen werken.
Het is een plaat staal (of glas) met één verwarmingselement precies in het midden. Dit element komt niet hoger dan 100 graden waardoor de straling minimaal is en is erg geconcentreerd.
De duurdere modellen hebben meer gelijke verwarming tot 130 graden.
Het is een plaat staal (of glas) met één verwarmingselement precies in het midden. Dit element komt niet hoger dan 100 graden waardoor de straling minimaal is en is erg geconcentreerd.
De duurdere modellen hebben meer gelijke verwarming tot 130 graden.
Een update.
Gisteren het paneel omgeruild bij de Action. Ik heb een andere doos gekregen. Kwaliteitscontrole is echt een drama want in de nieuwe doos missen de schroeven en de handleiding. Na een paar uur dit paneel aan te heben gehad voel ik nog steeds geen stralingswarmte. Alleen een hete plaat staal. Ik geef het op en breng het paneel terug. Het is nep.
Gisteren het paneel omgeruild bij de Action. Ik heb een andere doos gekregen. Kwaliteitscontrole is echt een drama want in de nieuwe doos missen de schroeven en de handleiding. Na een paar uur dit paneel aan te heben gehad voel ik nog steeds geen stralingswarmte. Alleen een hete plaat staal. Ik geef het op en breng het paneel terug. Het is nep.
dit uh... ziet er gewoon uit als verwarmingsdraad
Infrarood door metaal folie
Ik vind het sowieso allemaal een beetje lastig te volgen hier en daar. IR panelen achter glas, IR panelen achter staal. Zijn toch twee zaken waar mijns inziens geen IR door heen gaat. Kun je nog wel "IR-techniek" van binnen hebben, maar je maakt in beide gevallen alleen de behuizing (f*cking)heet, waarna je weer gewoon een convector hebt.
Infrarood door metaal folie

Ik vind het sowieso allemaal een beetje lastig te volgen hier en daar. IR panelen achter glas, IR panelen achter staal. Zijn toch twee zaken waar mijns inziens geen IR door heen gaat. Kun je nog wel "IR-techniek" van binnen hebben, maar je maakt in beide gevallen alleen de behuizing (f*cking)heet, waarna je weer gewoon een convector hebt.
[Voor 93% gewijzigd door paQ op 26-01-2023 15:13]
Naar mijn idee heeft IR alleen zin als "lange golf". Zodra je die straling blokkeert -met glas, gips, staal- is je straling verdwenen (geblokkeerd) en is de enige straling die je voelt, warmtestraling. Maar die kwam vroeger ook van de kachel. Lekker warme knieën, koude rug.
Wat je overhoudt is een convectorkachel. En dat aan een plafond monteren is bij voorbaat dan al de slechtste locatie.
Een IR heater ziet er mijns inziens zo uit: https://www.infraroodverw...9BKoA1hQ9X7BoCCokQAvD_BwE
of zo: https://www.ggmmoebel.com...mC7iD_uts-nBoCSDQQAvD_BwE
Wat je overhoudt is een convectorkachel. En dat aan een plafond monteren is bij voorbaat dan al de slechtste locatie.
Een IR heater ziet er mijns inziens zo uit: https://www.infraroodverw...9BKoA1hQ9X7BoCCokQAvD_BwE
of zo: https://www.ggmmoebel.com...mC7iD_uts-nBoCSDQQAvD_BwE
Thermostaat opvoeren en je hebt een mooie teppanyaki/gourmetplaat om met de familie gezellig aan te zitten eten 

★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
thx ik had zelf al de neiging om hem open te schroeven .. ik vind het weinig "IR" ..4POX schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:49:
Een update.
[Afbeelding]
overgens kreng verbruikt 496.8 W

Tja vanalles
@vso @paQ
Heren, jullie schijnen te denken dat I.R. uit één of ander magisch apparaat komt.
Dat is niet zo.
Geen ingewikkelde techniek is er nodig. Verhit iets tot boven de omgevingstemperatuur, en het begint te stralen. Zelfs een baksteen krijg je zo aan het stralen.
Hier op mijn bureau heb ik een terrarium-verwarmingselement staan, met een E27 fitting, en dat werkt perfect. Ogenschijnlijk een stuk zwart glas, met een ingegoten verwarmingselement.
Je brandt er wel je fikken aan, dus oppassen.
Heren, jullie schijnen te denken dat I.R. uit één of ander magisch apparaat komt.
Dat is niet zo.
Geen ingewikkelde techniek is er nodig. Verhit iets tot boven de omgevingstemperatuur, en het begint te stralen. Zelfs een baksteen krijg je zo aan het stralen.
Hier op mijn bureau heb ik een terrarium-verwarmingselement staan, met een E27 fitting, en dat werkt perfect. Ogenschijnlijk een stuk zwart glas, met een ingegoten verwarmingselement.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
IR is onzichtbaar licht.FD2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:34:
@vso @paQ
Dat is niet zo.
Als je dat wilt stralen zul je het niet moeten blokkeren met een materiaal waar geen licht doorheen kan. Toch?
Ik denk alleen dat er een heleboel bullshit duur wordt betaald.
Je snapt de techniek blijkbaar niet. Een object dat heet genoeg is zal IR licht uitstralen aan het oppervlak. Het gaat er dus niet doorheen, maar ontstaat aan het oppervlak.paQ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:39:
[...]
IR is onzichtbaar licht.
Als je dat wilt stralen zul je het niet moeten blokkeren met een materiaal waar geen licht doorheen kan. Toch?
Uiteraard heb je in de uitvoering wel grote verschillen.
Mijn vraag zou daarom zijn hoe je dit (kind)veilig houdt (behalve plafondmontage).
[Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 26-01-2023 16:48]
Euuuh, nee. IR is een straling, net als zichtbaar licht. Maar dan een andere golflengte. Deze warmtestraling wordt ALTIJD uitgestraald door een oppervlak met een temperatuur boven de omgevingstemperatuur. Transparante oppervlakken zijn dus nergens voor nodig.paQ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:39:
[...]
IR is onzichtbaar licht.
De door @4POX getoonde hete plaat is dus een prima IR straler. Niks fancy aan, maar dat is ook nergens goed voor.
[Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 26-01-2023 16:49]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ik snap dat deel wel, alleen als je dat met een IR hittebron de achterzijde van een paneel gaat verhitten, dan zit je toch eerder naar achteren te stralen dan naar de voorzijde?
Zelfde voor een IR spiegel.
Bedoel eigenlijk te zeggen: type terrasverwarmer is dan toch ongeveer zo efficiënt als het wordt? (Kwa IR heater)
Zelfde voor een IR spiegel.
Bedoel eigenlijk te zeggen: type terrasverwarmer is dan toch ongeveer zo efficiënt als het wordt? (Kwa IR heater)
[Voor 21% gewijzigd door paQ op 26-01-2023 21:01]
Klopt.paQ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:00:
Veel efficienter dan een terrasverwarmer zal het niet worden. COP = 1
Maar, er zijn situaties waar je met I.R. een voordeel kan halen.
b.v.
Even een middag klussen in stervenskoude garage. Daar gebruik ik halogeen bouwlampen voor. Licht en warmte in één.
Dat werkt (vanwege het licht) niet in de woonkamer, dus daar gebruik ik IR campingstralers, 400 Watt per buisje. Met de airco de woonkamer naar pakweg 18 graden brengen, en dan plaatselijk met I.R. het comfort aanbrengen. En op het bureau een terrariumverwarmer, 75 Watt.
Het voordeel van I.R. is dat de straling lucht niet verwarmt, maar de objecten die de straling opvangen wel.
Je moet ook proberen te voorkomen dat I.R. via de ramen kan ontsnappen. Dus als het een lichtbron zou zijn, dan moet je van buitenaf niet in het licht kunnen kijken.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Ik heb het action paneel 1,5 uur aangehad in mijn badkamer. Als ik er naakt voor sta moet ik dan warmte voelen of niet?hesselbeertje schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:47:
[...]
De door @4POX getoonde hete plaat is dus een prima IR straler. Niks fancy aan, maar dat is ook nergens goed voor.
Volgens de theorie van de magische IR panelen wel ja, maar zoals ik al schreef denk ik dat er veel onzin duur betaald wordt. Anders gezegd: veel van die dingen doen gewoon niet wat ze beloven of impliceren te zijn.
Als ik 1,5 uur lang de elektrische vloerverwarming aan heb in de badkamer (550W draad onder dikke tegels) dan voel ik dat echt wel. (8m2 met koudebrug vanaf buiten)
Krijg ik het 23 graden mee bij buitentemp 0? nee, waarschijnlijk niet. (wel warme voetjes)
Zo'n paneel (of welke oplossing dan ook) moet een gevoel van behaaglijke warmte geven. En via welke weg of met welke naam 'techniek' is niet zo van belang vind ik. Maar het (dit) ding doet blijkbaar niet wat je er van verwacht.
@Rukapul
Begint het hele IR warmte gebeuren niet pas rond de 95 C? Als je die temp niet haalt (en dan niet alleen op een klein vlakje in het midden), dan is er toch ook weinig sprake van straling?
Als ik 1,5 uur lang de elektrische vloerverwarming aan heb in de badkamer (550W draad onder dikke tegels) dan voel ik dat echt wel. (8m2 met koudebrug vanaf buiten)
Krijg ik het 23 graden mee bij buitentemp 0? nee, waarschijnlijk niet. (wel warme voetjes)
Zo'n paneel (of welke oplossing dan ook) moet een gevoel van behaaglijke warmte geven. En via welke weg of met welke naam 'techniek' is niet zo van belang vind ik. Maar het (dit) ding doet blijkbaar niet wat je er van verwacht.
@Rukapul
Begint het hele IR warmte gebeuren niet pas rond de 95 C? Als je die temp niet haalt (en dan niet alleen op een klein vlakje in het midden), dan is er toch ook weinig sprake van straling?
[Voor 11% gewijzigd door paQ op 27-01-2023 09:19]
erhm voordat je woorden in mijn mond legt ...(niet doen aub)
300W staat er met koeien letters op de doos ---> ik meet 500W dat is een nogal een groot verschil met de "advertentie"
Net zoals @4POX sta ik eigenlijk verbaast dat je pas warmte voelt als je er 1mm vanaf staat, bij IR heb ik toch het idee dat je iets verder dan die 1mm de "warmte" zou moeten ervaren.
Tja vanalles
Heb je 1,5 uur voor gestaan of ga je er na 1,5 uur voor staan ?4POX schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:13:
[...]
Ik heb het action paneel 1,5 uur aangehad in mijn badkamer. Als ik er naakt voor sta moet ik dan warmte voelen of niet?
Ik had het paneel in de badkamer gezet en aangezet. Na 1,5 uur heb ik gedouched. Ik voelde geen warmte stralen vanaf het paneel.Ragnar9999 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:38:
[...]
Heb je 1,5 uur voor gestaan of ga je er na 1,5 uur voor staan ?
Ik heb een IR pistool. Ik zie het verwarmingsicoontje uitgaan wanneer ik 88 graden meet. Deze springt weer aan wanneer het paneel 76 graden is.@Rukapul
Hebben jullie meer vragen? Ik breng het apparaat in de middag terug. Het staat nu nog naast mij.
[Voor 6% gewijzigd door 4POX op 27-01-2023 09:58]
Tot nu toe ben ik altijd groot fan geweest van gewone elektrische heaters voor in garage en loods enzo, die warme lucht uitblazen. Het wordt voor je gevoel snel warm in de hele ruimte. Heb ook zo'n ding staan in de badkamer. Nadelen zijn natuurlijk het blazende geluid met name... en volgens mij niet echt gemaakt voor erg vochtige ruimtes.
Nu ik de badkamer ga vernieuwen dacht ik dat het meest efficiënte zou zijn IR paneel aan het plafond. Eentje bij de douche en eentje bij toilet/wastafel en dan ben je er wel. Iemand die dit heeft geplaatst en ervaringen ervan? Of wordt alleen je hoofd warm
Nu ik de badkamer ga vernieuwen dacht ik dat het meest efficiënte zou zijn IR paneel aan het plafond. Eentje bij de douche en eentje bij toilet/wastafel en dan ben je er wel. Iemand die dit heeft geplaatst en ervaringen ervan? Of wordt alleen je hoofd warm

Facts don't care about your feelings
Plaats een ir paneel aan de zijkant.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Hoofd en schouders ja.YoshiBignose schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:11:
Tot nu toe ben ik altijd groot fan geweest van gewone elektrische heaters voor in garage en loods enzo, die warme lucht uitblazen. Het wordt voor je gevoel snel warm in de hele ruimte. Heb ook zo'n ding staan in de badkamer. Nadelen zijn natuurlijk het blazende geluid met name... en volgens mij niet echt gemaakt voor erg vochtige ruimtes.
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
En m'n knie en teen blijven koud?
Wandtegels vervangen voor mini ir paneeltjes?natural colour schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:29:
[Voor 36% gewijzigd door YoshiBignose op 28-01-2023 10:33]
Facts don't care about your feelings
Ja moet deze toch even delen:
https://www.amazon.de/dp/...Z2V0TmFtZT1zcF9tdGY&psc=1
Voor maar 118 euro, een 45-50W "IR" paneeltje om heel plaatselijk je muren te stoken tegen schimmel.
waarom ventileren en stoken mensen niet gewoon 'normaal'
Vermakelijke website ook:
https://schimmel-dry.com
zonder chemie!
en je bespaart geld door hem aan te zetten
(430kWh/jr verbruik he)
Voor maar 118 euro, een 45-50W "IR" paneeltje om heel plaatselijk je muren te stoken tegen schimmel.

zonder chemie!
en je bespaart geld door hem aan te zetten

[Voor 38% gewijzigd door paQ op 28-01-2023 16:16]
@paQ Er is een markt voor ... dus verkoopt het...
Zelfs de Action doet mee.... lang niet alles van hen is slecht, maar IR-panelen zou ik er nooit kopen, ik zou het niet eens proberen. Een goed recht dat anderen er anders over denken om het te proberen... maar de conclusie is daar wel duidelijk
Zelfs de Action doet mee.... lang niet alles van hen is slecht, maar IR-panelen zou ik er nooit kopen, ik zou het niet eens proberen. Een goed recht dat anderen er anders over denken om het te proberen... maar de conclusie is daar wel duidelijk

[Voor 6% gewijzigd door route99 op 28-01-2023 16:15]
Je eigen geluk bepaal je zelf!
Ervaringen infraroodverwarming
We zijn nu bijna 3 jaar verder, imho is dit beeld nog steeds zo.... Dat geeft heel weinig vertrouwen.Swerfer schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:43:
Op internet kom je maar weinig ervaringen met IR-verwarming tegen en als je die al tegenkomt zijn ze beperkt en geven vaak tegenstrijdige meningen. ...
[Voor 6% gewijzigd door route99 op 28-01-2023 16:18]
Daarbij zijn Duitsers (en Oostenrijkers???) niet zo van ventileren. Althans, niet zo van de ventilatieroosters of mechanisch, maar meer -van weleer althans- "Stoßlüften".route99 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:14:
@paQ Er is een markt voor ... dus verkoopt het...
Kort alles tegen elkaar open, en de rest van de dag alles potdicht houden. Als je dat dan maar vaak genoeg nalaat, en niet afdoende stookt, gaat het vanzelf mis.
Recirculatie afzuigkappen doen ook lekker mee.
[Voor 3% gewijzigd door paQ op 28-01-2023 16:42]
Ik check hier regelmatig de LV, is meestal 50-65%. We ventileren niet overmatig, geen permanente ventilatieroosters, wel overal boven de klepjes v/d 6 grote Velux ramen, net HR++ gerenoveerd die gecontroleerd open/dicht zijn, wel mechanische afzuiging maar wel met een vochtsensor.
We stoken wel heel bewust, maar als we 's avonds zitten echt niet in de koude... . Heb verder ca 7 cm glaswol vloerisolatie en de voordeur zelf van enkel naar HR++ glas opgewaardeerd. De rest is zoals in '82 opgeleverd werd, oa maar 3 cm PUR plaat op het dak van 90m2, ~4 cm glaswol in de spouw.
Dus 650-750 m3 gas/jaar verbruiken valt reuze mee. Voor een huis uit '82 bepaald niet slecht. Ben nog niet klaar met de hotspots. Oud dubbel glas, zeker 12m2, nog beneden (Ug bijna 3).
We stoken wel heel bewust, maar als we 's avonds zitten echt niet in de koude... . Heb verder ca 7 cm glaswol vloerisolatie en de voordeur zelf van enkel naar HR++ glas opgewaardeerd. De rest is zoals in '82 opgeleverd werd, oa maar 3 cm PUR plaat op het dak van 90m2, ~4 cm glaswol in de spouw.
Dus 650-750 m3 gas/jaar verbruiken valt reuze mee. Voor een huis uit '82 bepaald niet slecht. Ben nog niet klaar met de hotspots. Oud dubbel glas, zeker 12m2, nog beneden (Ug bijna 3).
[Voor 3% gewijzigd door route99 op 28-01-2023 16:53]
Klopt. Tenzij je de hele ruimte gaat verwarmen met het IR paneel. Maar dat is nu juist niet de bedoeling, dure grap.YoshiBignose schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:33:
[...]
En m'n knie en teen blijven koud?
[...]
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Als je de app installeert geeft het aan ook met BT te werken, echter lukt het mij niet een BT verbinding te maken. Wel wil de app mijn wifi wachtwoord weten en dat zie ik niet zitten, straks is het opgeslagen ergens in China. Je hoeft hem in principe ook alleen maar aan en uit te zetten, dat kan ook zonder app.wie schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:14:
Action verkoopt ook opeens smart infraroot panelen.
heeft iemand hier ervaring mee.
https://www.action.com/nl...ct-infrarood-panelheater/
Ik vind de werking niet overweldigend. Er komt warmte van af, niet heel veel vind ik, en alleen zo lang het aanstaat en je er voor staat (of zit). Het duurt ook even voor er warmte af komt, dus het is niet geschikt voor instant gebruik. Het voelt niet behaaglijk, en als je buiten de directe omgeving van het ding beweegt is het gelijk koud.
Als ik het vergelijk met mijn Eurom Alutherm 1500 convector verwarming, die zet ik op de laagste stand, er komt behaaglijke warmte van af en na verloop van tijd is het kamertje waar ik het gebruik voldoende warm om hem uit te kunnen schakelen. Ik denk dat dat efficiënter is.
Heel netjes dat verbruik.route99 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:50:
Ik check hier regelmatig de LV, is meestal 50-65%. We ventileren niet overmatig, geen permanente ventilatieroosters, wel overal boven de klepjes v/d 6 grote Velux ramen, net HR++ gerenoveerd die gecontroleerd open/dicht zijn, wel mechanische afzuiging maar wel met een vochtsensor.
Mijn ervaring: ik heb vorige week dit Kesser 550W infrarood paneel van Amazon binnen gekregen. Prijs was +/- 100 euro. Doel was om mijn op mijn werkkamer onder mijn bureau te zetten, waar het op dit moment zonder verwarming ongeveer 10 graden is. Netjes aangesloten en Wifi geconfigureerd. Dat werkt allemaal prima.
Er zit een thermostaat op die je tot 37 graden kunt zetten. Die had ik maximaal aangezet. Het viel me eerst op dat de thermostaat startte bij 10/11 graden en relatief snel opliep naar 17. In het begin wilde hij ook niet hoger. Dus enigszins teleurgesteld. Nu wat vaker aangezet en gaat langzaam omhoog richting 20 graden.
Daarnaast ook even met een simpele infrarood thermometer gekeken naar de temperatuur. Deze zit over het grootste deel van het paneel tussen de 85-90 graden. Is dit een beetje acceptabel, of moet ik hem retourneren? Er komt onder het bureau op zich voldoende warmte af voor mij.
Er zit een thermostaat op die je tot 37 graden kunt zetten. Die had ik maximaal aangezet. Het viel me eerst op dat de thermostaat startte bij 10/11 graden en relatief snel opliep naar 17. In het begin wilde hij ook niet hoger. Dus enigszins teleurgesteld. Nu wat vaker aangezet en gaat langzaam omhoog richting 20 graden.
Daarnaast ook even met een simpele infrarood thermometer gekeken naar de temperatuur. Deze zit over het grootste deel van het paneel tussen de 85-90 graden. Is dit een beetje acceptabel, of moet ik hem retourneren? Er komt onder het bureau op zich voldoende warmte af voor mij.
Als het werkt voor jou, dan is het toch prima?
Dan valt 550W die gedurende die tijd aan staat nog ergens wel mee.
Dan valt 550W die gedurende die tijd aan staat nog ergens wel mee.
Ik denk dat dat heel erg afhankelijk is van of de panelen goed zijn geplaatst zowel qua benodigd vermogen, als de locatie waar het paneel wordt opgehangen in de kamer. Dat gaat naar mijn idee nog vaak fout. Infrarood is nu vrijwel de hoofdverwarming in mijn huis, naast een Innova monoblock airco die redelijk kan verwarmen maar onder de 0 graden gebruiken we de infraroodpanelen.route99 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:17:
Ervaringen infraroodverwarming
[...]
We zijn nu bijna 3 jaar verder, imho is dit beeld nog steeds zo.... Dat geeft heel weinig vertrouwen.
We hebben er in de woonkamer nu twee van 800 watt hangen aan het plafond, die vrijwel de hele ruimte kunnen bereiken. De kamer is ook niet heel groot, ongeveer 6x7 meter. Het is ten eerste een hele fijne warmte, vergelijkbaar met de airco waar je een luchtstroom hebt, en het warme gevoel van de IR straling op je lichaam is ook prettig. En het is compleet stil.
Ze kunnen met zn tweeën langzaam de kamer opwarmen ook bij vorst, maar het is na 10-15 minuten al comfortabel, ondanks dat de temperatuur dan nog laag is. Daarnaast hebben we een 300w paneel in de badkamer, als je die 10 min van tevoren aan zet is het comfortabel. Het gaat dan wel om een kleine badkamer, 2x1 meter. De slaapkamer heeft een 1200w paneel, maar die staat eigenlijk nooit aan want gebruiken een elektrische deken.
Het verbruik lijkt in combinatie met de airco tot nu toe prima, ik heb in december zo´n 270 kwh totaal verbruikt, twee persoons huishouden.
@KoenVW76 Uiteraard moet het technisch OK zijn en dan ook optimaal geplaatst zijn.
Wat ik hier maar ook bij veel andere duurzaamheidsthema's vaak zie is dat bijv de druk van het probleem groot is of lijkt, kan het niet beoordelen, en hoopt men hier snel een antwoord op te halen, want bijv ergens is dus opgevangen of zo dat IR panelen HET antwoord is.
En dat zonder of zich amper in de situatie in te leven of nog mooier, eerst goed in kaart te brengen wat naast de hoge energie rekening nu hun echte probleem is en wat de beste oplossing zou zijn voor hun situatie?
Dat KUNNEN IR panelen zijn maar dat hoeft niet. Imho is dat al een probleemgedrag en kan het dus ook niet goed uitpakken. Soms wordt de nood zo hoog ervaren dat er panelen gekocht worden waar je de normaliter ze nooit zou kopen.
Dat beeld lijkt er nog steeds te zijn en ook dat geeft , ook bij andere thema's ook weinig vertrouwen. Er is dus nog meer info nodig dan er bijv op Milieu Centraal staat.
https://www.milieucentraa...dpanelen-voor-verwarming/
Ze adviseren IR panelen voor bijverwarming en alleen als hoofdverwarming bij zeer goed geïsoleerde huizen.
Maar er komt IMHO veel meer kijken, de lokale verschillen kunnen heel groot zijn, dus goed inventariseren en maatwerk en dat is weer teveel voor die website, maar IMHO ontkom je er nooit aan.
Wat ik hier maar ook bij veel andere duurzaamheidsthema's vaak zie is dat bijv de druk van het probleem groot is of lijkt, kan het niet beoordelen, en hoopt men hier snel een antwoord op te halen, want bijv ergens is dus opgevangen of zo dat IR panelen HET antwoord is.
En dat zonder of zich amper in de situatie in te leven of nog mooier, eerst goed in kaart te brengen wat naast de hoge energie rekening nu hun echte probleem is en wat de beste oplossing zou zijn voor hun situatie?
Dat KUNNEN IR panelen zijn maar dat hoeft niet. Imho is dat al een probleemgedrag en kan het dus ook niet goed uitpakken. Soms wordt de nood zo hoog ervaren dat er panelen gekocht worden waar je de normaliter ze nooit zou kopen.
Dat beeld lijkt er nog steeds te zijn en ook dat geeft , ook bij andere thema's ook weinig vertrouwen. Er is dus nog meer info nodig dan er bijv op Milieu Centraal staat.
https://www.milieucentraa...dpanelen-voor-verwarming/
Ze adviseren IR panelen voor bijverwarming en alleen als hoofdverwarming bij zeer goed geïsoleerde huizen.
Maar er komt IMHO veel meer kijken, de lokale verschillen kunnen heel groot zijn, dus goed inventariseren en maatwerk en dat is weer teveel voor die website, maar IMHO ontkom je er nooit aan.
Of diagonaal op 45 graden bij de muur?natural colour schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:29:
Alle electrische verwarming is even efficient, want volgens de wet van behoud van energie wordt alle electriciteit die naar een ruimte wordt vervoerd ook omgezet in warmte. Dat kan een verwarming met 30 gloeilampen, 4 fohns, 10 electrische dekens etc zijn. Allemaal hebben ze een COP van 1,0.Bitzer schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:29:
[...]
Als je de app installeert geeft het aan ook met BT te werken, echter lukt het mij niet een BT verbinding te maken. Wel wil de app mijn wifi wachtwoord weten en dat zie ik niet zitten, straks is het opgeslagen ergens in China. Je hoeft hem in principe ook alleen maar aan en uit te zetten, dat kan ook zonder app.
Ik vind de werking niet overweldigend. Er komt warmte van af, niet heel veel vind ik, en alleen zo lang het aanstaat en je er voor staat (of zit). Het duurt ook even voor er warmte af komt, dus het is niet geschikt voor instant gebruik. Het voelt niet behaaglijk, en als je buiten de directe omgeving van het ding beweegt is het gelijk koud.
Als ik het vergelijk met mijn Eurom Alutherm 1500 convector verwarming, die zet ik op de laagste stand, er komt behaaglijke warmte van af en na verloop van tijd is het kamertje waar ik het gebruik voldoende warm om hem uit te kunnen schakelen. Ik denk dat dat efficiënter is.
De ene manier is echter wel effectiever dan de andere; met 4 fohns gaat het sneller dan met 10 electrische dekens. (inschatting mijnerzijds

Momenteel werk ik thuis vanuit een kelderruimte, waar ik lekker gefocused kan werken. Nadeel is alleen de warmte (of beter gezegd: de kou). Met name de kou op de handen ervaar ik als niet fijn. Ik ben hierbij een beetje zoekende naar de geschikte oplossing hiervoor.
De ruimte:
In eerste instantie ben ik begonnen met een verwarmen van de volledige ruimte middels een elektrische kachel van 1800 W, maar deze kwam niet veel verder dan zo'n 15/16 graden.
Grote boosdoener hierbij is (vermoed ik) de trap naar de gang (welke niet verwarmt is):
Momenteel maak ik gebruik van een kleiner elektrisch kacheltje (600 W), welke op mijn bureau staat. Hiermee krijg ik op zich warmere handen maar komt dit neer op een verbruik van +/- 5 kWh per werkdag.
Momenteel ben ik dus aan het overwegen om over te stappen op een infrarood-paneel, maar vind het lastig om hierin een keus te maken. In eerste instantie zou ik deze boven mij willen plaatsen, zodat ik zowel handen + lichaam hiermee kan verwarmen. Echter vraag ik me af hierbij het hoofd niet snel te warm wordt (aangezien deze dichter op het paneel geplaatsd zal zijn dan de handen.
Alternatief zou een paneel aan de zijkant zijn, maar daarbij vraag ik me af of dit comfortable gaat aanvoelen aangezien maar 1 kant van het lichaam verwamt wordt.
Kortom, ik zou graag wat advies/tips willen ontvangen.
De ruimte:
- Oppervlakte van +/- 22 vierkante meter
- Hoogte < 2 meter
In eerste instantie ben ik begonnen met een verwarmen van de volledige ruimte middels een elektrische kachel van 1800 W, maar deze kwam niet veel verder dan zo'n 15/16 graden.
Grote boosdoener hierbij is (vermoed ik) de trap naar de gang (welke niet verwarmt is):
Momenteel maak ik gebruik van een kleiner elektrisch kacheltje (600 W), welke op mijn bureau staat. Hiermee krijg ik op zich warmere handen maar komt dit neer op een verbruik van +/- 5 kWh per werkdag.
Momenteel ben ik dus aan het overwegen om over te stappen op een infrarood-paneel, maar vind het lastig om hierin een keus te maken. In eerste instantie zou ik deze boven mij willen plaatsen, zodat ik zowel handen + lichaam hiermee kan verwarmen. Echter vraag ik me af hierbij het hoofd niet snel te warm wordt (aangezien deze dichter op het paneel geplaatsd zal zijn dan de handen.
Alternatief zou een paneel aan de zijkant zijn, maar daarbij vraag ik me af of dit comfortable gaat aanvoelen aangezien maar 1 kant van het lichaam verwamt wordt.
Dan heb ik warme handen, maar zonder iets van verwarming zal het niet aangenaam zijn vrees ik. Dus dat zou voor mijn gevoel meer een aanvulling zijn als je begrijpt wat ik bedoel?Wolly schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:25:
Deur/gordijn voor het trapgat.
Verwarmde buromat (trekt iets van 100/150 watt)
Maar als je een deur monteert voor het trapgat, haal je met de 1800W verwarming wellicht 19 of 20.Xilion schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:17:
[...]
Dan heb ik warme handen, maar zonder iets van verwarming zal het niet aangenaam zijn vrees ik. Dus dat zou voor mijn gevoel meer een aanvulling zijn als je begrijpt wat ik bedoel?
Je kan het ook proberen met een kleiner convector kacheltje pal achter je. Bijv 600 of 900W.
22m2 Is niet niks, dus d'r zal ook veel vermogen in moeten.
Een IR paneel boven het bureau zou IR technisch wel de meest logische keuze zijn. En als je hem 'voor' je plaatst, dus je bureau zelf verwarmd als het ware, heb je wellicht het minst last van een warm hoofd.
Het is wel echt een mooie kelder zo, dus wellicht het overwegen waard hem aan je reguliere CV te koppelen?
[Voor 13% gewijzigd door paQ op 02-02-2023 18:33]
Ze zijn weer op voorraad!Woohooo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:11:
Heeft er iemand al concrete info over de levertijden van de Sunjoy panelen?
Ik zou een meter naast je bureau een mooi dik gordijn ophangen van vloer tot plafond over de hele breedte, dat gaat enorm schelen. En dan inderdaad een IR paneel aan het plafond met eventueel nog een verwarmd bureau matje.Xilion schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:21:
Momenteel werk ik thuis vanuit een kelderruimte, waar ik lekker gefocused kan werken. Nadeel is alleen de warmte (of beter gezegd: de kou). Met name de kou op de handen ervaar ik als niet fijn. Ik ben hierbij een beetje zoekende naar de geschikte oplossing hiervoor.
Uit De Gelderlander van vandaag:
Alle warmte komt van boven
'Met infraroodpanelen kun je precies instellen welk deel van je huis je wilt verwarmen'
John Spies koos al drie jaar geleden voor infraroodpanelen. ,,De hond kiest altijd dit plekje, pal onder het paneel.'' Foto: Erik van 't Woud
JOHN SPIES KOOS AL DRIE JAAR GELEDEN VOOR INFRAROODPANELEN. ,,DE HOND KIEST ALTIJD DIT PLEKJE, PAL ONDER HET PANEEL.'' FOTO: ERIK VAN 'T WOUD
Een kostbare warmtepomp is lang niet voor iedereen haalbaar of betaalbaar. Sommige verduurzamers vonden een oplossing die beter bij hun situatie of portemonnee paste: infraroodpanelen. Maar hoe warmpjes zit je er dan bij?
ANTON DAMEN
Het grillige karakter van de gasmarkt kan voor huiseigenaren het laatste zetje zijn om de cv-ketel in te ruilen voor een duurzaam alternatief, zoals de warmtepomp. Die lijken inmiddels niet aan te slepen, net als de installateurs. Maar dan moet de woning wel van boven tot onder perfect zijn geïsoleerd. Daar kan een stevig prijskaartje aan hangen, net als de warmtepompen zelf.
Kan het niet wat gemakkelijker? Jawel. Bij sommige pioniers komt de warmte niet uit de radiator of uit de vloer, maar vanaf het plafond. Geen prijsplafond, maar een plafond waaraan infraroodpanelen hangen.
Als bezoeker zul je zo'n onopvallend paneel eerder voelen dan zien, alsof wat zonnestralen je nek raken. Het is een totaal andere ervaring dan een warmtebron als een radiator of kachel. Dat komt doordat de stralen heel lokaal voorwerpen - en mensen - verwarmen in plaats van alle lucht in een ruimte. Voor de chronische niezers onder ons kan dat extra bonuspunten opleveren, want daardoor vliegen minder stofdeeltjes en allergenen door de kamer.
Of je daadwerkelijk warmloopt voor infrarood is een persoonlijke zaak. ,,Er blijven mensen die vinden dat hun kop warm is maar hun voeten koud'', weet Paul van Uum van Welnu Infraroodverwarming. Daarom is zijn tip om zelf eerst met één paneel van 1150 watt te beginnen. Dat haalt het gasverbruik al flink naar beneden.
Terugverdientijd
Een dergelijke 'hybride' oplossing heeft hij sinds januari 2022 ook in zijn eigen woning. De cv-ketel staat op de ecostand om het water op 50 graden te verwarmen en dankzij de infraroodpanelen verstookte hij al 1500 m³ minder aan gas in zijn schoolmeesterswoning uit 1932. Natuurlijk is elke woonsituatie en elk huis en energiecontract anders, maar volgens zijn website ligt de terugverdientijd van een paneel - een grote kost 1300 euro, een kleine 500 - zo tussen de vijf en tien jaar.
De werkplek en badkamer zijn favoriet voor infraroodpanelen, maar er zijn ook mensen die ze als hoofdverwarming hebben. Zoals Dirk Jan de Roo (71), die elf panelen ophing in zijn hoekbungalow in Heerhugowaard. ,,Maar dat paneel in de slaapkamer gaat nooit aan, dat hebben we alleen voor het geval iemand ooit ziek wordt. De panelen in de logeer- en hobbykamer staan zo ingesteld dat de temperatuur op 12 graden blijft.''
'Echt aangenaam'
,,In de woonkamer en keuken, waar we drie panelen hebben, is het gewoonlijk 19 à 19,5 graad en dat voelt echt aangenaam. Een voordeel is dat je met dit systeem precies kunt instellen welk gedeelte van je huis je verwarmt. Want wat je niet verwarmt, hoef je ook niet te betalen. Met een warmtepomp heb je die keuze niet, die moet 24/7 aanstaan.''
De keuze voor infrarood kwam toen de ketel van zijn heteluchtverwarmingssysteem zijn uiterste houdbaarheidsdatum naderde. De gepensioneerde inkoopmanager rekende uit wat een nieuwe ketel en een hybridewarmtepomp zou gaan kosten en kwam tot de conclusie dat hij voor hetzelfde geld ook zijn hele huis met warmtepanelen kon verwarmen. ,,Met een conventionele cv-ketel plus pomp was het goedkoper geweest. Maar als je naar het totale plaatje kijkt, kost zo'n systeem alleen al aan onderhoud minstens 340 euro per jaar. Mijn systeem vergt geen onderhoud.''
Bovendien is het voor De Roo niet alleen een centenkwestie, ook de van-het-gas-af-ambitie speelt mee. ,,Sinds mei hebben we een warmtepompboiler voor ons warme water en heb ik de gasleiding laten verwijderen. Dat scheelt aan netbeheerkosten en vastrecht ook nog eens een paar honderd euro per jaar. Ik ben ook net overgestapt naar een andere energiemaatschappij. Met het prijsplafond kom ik nu uit op een maandbedrag van 22 euro. Zonder het prijsplafond was dat 35 euro geweest.
Als ik dat met vrienden vergelijk, lach ik me suf: zij betalen mijn jaarrekening zowat per maand. Maar het scheelt natuurlijk ook dat we 21 zonnepanelen op het dak hebben liggen. Afgelopen jaar gebruikten al mijn infraroodpanelen samen 4240 kWh, aanzienlijk minder dan ik had verwacht. Zolang er een prijsplafond is en je daar onder blijft, ontlopen de kosten van met gas of infrarood verwarmen elkaar niet veel. Maar als we volgend jaar geen prijsplafond meer hebben, dan is het een totaal ander verhaal.''
Toch is infrarood niet alleen rozengeur en zonneschijn, tekent De Roo zelf aan. ,,Je moet met deze vorm van verwarming wel extra goed ventileren, anders krijg je echt last van vocht. Aan de andere kant weten we sinds covid dat ventileren een must is, dus zet ik regelmatig de ramen even tegen elkaar open om te luchten.''
'Nul onderhoud'
In een 'heel normaal rijtjeshuis' in Maarssen woont Jordi Spies (42) met zijn samengestelde gezin, dat bij volle bezetting vijf kinderen telt. Spies behoorde drie jaar geleden tot de pioniers die hun huis enkel met infraroodpanelen verwarmden. De cv stond na 19 jaar trouwe dienst op omvallen, er was nog geld over uit het bouwdepot en van een nicht die een warmtepomp had hoorde hij klachten over geluidsoverlast. Toen hij bij een goede vriend een infraroodpaneel voelde, ging hij overstag.
,,Ik schat dat alles bij elkaar - dertien panelen en domoticabesturing - tegen de 15.000 euro kostte. Het systeem is dusdanig simpel dat ik de panelen zelf kon ophangen. Daarna is het puur een kwestie van de stekker in het stopcontact steken. Het fijne is dat je verder nul onderhoudskosten hebt. Alle radiatoren konden van de muur en leidingen zijn weg.'' Lachend: ,,Dat scheelt toch weer een centimeter of twintig, en met zeven man in een huisje telt elke centimeter.''
Dikke trui aan
Het grote voordeel voor Spies is dat hij de panelen via Home Assistent-software kon automatiseren. ,,Elke kamer kan afzonderlijk worden ingesteld. Ik heb zelf een speklaagje en vindt 18 graden de max. Maar mijn stiefdochter van 16 is een koukleum. Op haar zolderkamer staat de temperatuur op twintig graden.
Ons oude energiecontract liep helaas onlangs af. We werden door de nieuwe tarieven opeens geconfronteerd met een voorschot van 883 euro per maand. Daarvoor betaalden we 210 euro per maand. Dat was de reden om in alle ruimtes behalve de woonkamer de panelen standaard uit te zetten en net als alle andere Nederlanders een extra dikke trui aan te trekken. Aan de infraroodverwarming was ik vorig jaar 10.530 kWh kwijt. Mijn gasverbruik - voor warm water, dat telt wel aan met zeven man - was 510 m³.''
Voor sommige 'huisgenoten' is infraroodverwarming geen optie. ,,Onze jongste kreeg voor haar verjaardag een nieuw aquarium. De tropische vissen doen het echt alleen op 24 graden. En ik heb ook nog een koningspython, die 30 graden belieft. Onze Mechelse herder kiest altijd het plekje op de bank, pal onder het paneel. Ja, de dieren hebben het bij ons net iets beter dan wijzelf.''
Infrarood versus warmtepomp en cv
Een infraroodpaneel verwarmt op een vergelijkbare manier als de zon, door de afgifte van stralingswarmte. Goede panelen zijn aan de achterkant geïsoleerd, zodat ze daar geen warmte verliezen maar die naar beneden kaatsen. Bevestiging aan het plafond is effectiever dan aan de muur, omdat zo grotere oppervlakken verwarmd worden.
,,Zo'n paneel zet elektriciteit om in 'warm licht' '', legt Puk van Meegeren van kennisplatform Milieu Centraal uit. ,,Je kunt het principe vergelijken met die ouderwetse straallampen die je vroeger in de badkamer had, alleen geven infraroodpanelen met veel minder energie veel meer straling af. Het is een prettige warmte, maar het kan wennen zijn. Het voordeel is dat de panelen zeer snel opwarmen, binnen enkele minuten is het al voelbaar.''
Wel heb je bij IR-panelen nog een aparte warmtebron nodig voor je water, b.v. een warmtepompboiler. Die is aanzienlijk duurder in aanschaf dan een gewone elektrische boiler, maar verbruikt drie à vier keer minder stroom.
Bron: Milieu Centraal, o.b.v. een goed geïsoleerde hoekwoning van 116m². Hierbij is gerekend met een gasprijs van €1,20 per m³ en een stroomprijs van 0,22 per kWh, omdat de prijzen op de lange termijn waarschijnlijk lager zullen zijn dan nu.
Alle warmte komt van boven
'Met infraroodpanelen kun je precies instellen welk deel van je huis je wilt verwarmen'
John Spies koos al drie jaar geleden voor infraroodpanelen. ,,De hond kiest altijd dit plekje, pal onder het paneel.'' Foto: Erik van 't Woud
JOHN SPIES KOOS AL DRIE JAAR GELEDEN VOOR INFRAROODPANELEN. ,,DE HOND KIEST ALTIJD DIT PLEKJE, PAL ONDER HET PANEEL.'' FOTO: ERIK VAN 'T WOUD
Een kostbare warmtepomp is lang niet voor iedereen haalbaar of betaalbaar. Sommige verduurzamers vonden een oplossing die beter bij hun situatie of portemonnee paste: infraroodpanelen. Maar hoe warmpjes zit je er dan bij?
ANTON DAMEN
Het grillige karakter van de gasmarkt kan voor huiseigenaren het laatste zetje zijn om de cv-ketel in te ruilen voor een duurzaam alternatief, zoals de warmtepomp. Die lijken inmiddels niet aan te slepen, net als de installateurs. Maar dan moet de woning wel van boven tot onder perfect zijn geïsoleerd. Daar kan een stevig prijskaartje aan hangen, net als de warmtepompen zelf.
Kan het niet wat gemakkelijker? Jawel. Bij sommige pioniers komt de warmte niet uit de radiator of uit de vloer, maar vanaf het plafond. Geen prijsplafond, maar een plafond waaraan infraroodpanelen hangen.
Als bezoeker zul je zo'n onopvallend paneel eerder voelen dan zien, alsof wat zonnestralen je nek raken. Het is een totaal andere ervaring dan een warmtebron als een radiator of kachel. Dat komt doordat de stralen heel lokaal voorwerpen - en mensen - verwarmen in plaats van alle lucht in een ruimte. Voor de chronische niezers onder ons kan dat extra bonuspunten opleveren, want daardoor vliegen minder stofdeeltjes en allergenen door de kamer.
Of je daadwerkelijk warmloopt voor infrarood is een persoonlijke zaak. ,,Er blijven mensen die vinden dat hun kop warm is maar hun voeten koud'', weet Paul van Uum van Welnu Infraroodverwarming. Daarom is zijn tip om zelf eerst met één paneel van 1150 watt te beginnen. Dat haalt het gasverbruik al flink naar beneden.
Terugverdientijd
Een dergelijke 'hybride' oplossing heeft hij sinds januari 2022 ook in zijn eigen woning. De cv-ketel staat op de ecostand om het water op 50 graden te verwarmen en dankzij de infraroodpanelen verstookte hij al 1500 m³ minder aan gas in zijn schoolmeesterswoning uit 1932. Natuurlijk is elke woonsituatie en elk huis en energiecontract anders, maar volgens zijn website ligt de terugverdientijd van een paneel - een grote kost 1300 euro, een kleine 500 - zo tussen de vijf en tien jaar.
De werkplek en badkamer zijn favoriet voor infraroodpanelen, maar er zijn ook mensen die ze als hoofdverwarming hebben. Zoals Dirk Jan de Roo (71), die elf panelen ophing in zijn hoekbungalow in Heerhugowaard. ,,Maar dat paneel in de slaapkamer gaat nooit aan, dat hebben we alleen voor het geval iemand ooit ziek wordt. De panelen in de logeer- en hobbykamer staan zo ingesteld dat de temperatuur op 12 graden blijft.''
'Echt aangenaam'
,,In de woonkamer en keuken, waar we drie panelen hebben, is het gewoonlijk 19 à 19,5 graad en dat voelt echt aangenaam. Een voordeel is dat je met dit systeem precies kunt instellen welk gedeelte van je huis je verwarmt. Want wat je niet verwarmt, hoef je ook niet te betalen. Met een warmtepomp heb je die keuze niet, die moet 24/7 aanstaan.''
De keuze voor infrarood kwam toen de ketel van zijn heteluchtverwarmingssysteem zijn uiterste houdbaarheidsdatum naderde. De gepensioneerde inkoopmanager rekende uit wat een nieuwe ketel en een hybridewarmtepomp zou gaan kosten en kwam tot de conclusie dat hij voor hetzelfde geld ook zijn hele huis met warmtepanelen kon verwarmen. ,,Met een conventionele cv-ketel plus pomp was het goedkoper geweest. Maar als je naar het totale plaatje kijkt, kost zo'n systeem alleen al aan onderhoud minstens 340 euro per jaar. Mijn systeem vergt geen onderhoud.''
Bovendien is het voor De Roo niet alleen een centenkwestie, ook de van-het-gas-af-ambitie speelt mee. ,,Sinds mei hebben we een warmtepompboiler voor ons warme water en heb ik de gasleiding laten verwijderen. Dat scheelt aan netbeheerkosten en vastrecht ook nog eens een paar honderd euro per jaar. Ik ben ook net overgestapt naar een andere energiemaatschappij. Met het prijsplafond kom ik nu uit op een maandbedrag van 22 euro. Zonder het prijsplafond was dat 35 euro geweest.
Als ik dat met vrienden vergelijk, lach ik me suf: zij betalen mijn jaarrekening zowat per maand. Maar het scheelt natuurlijk ook dat we 21 zonnepanelen op het dak hebben liggen. Afgelopen jaar gebruikten al mijn infraroodpanelen samen 4240 kWh, aanzienlijk minder dan ik had verwacht. Zolang er een prijsplafond is en je daar onder blijft, ontlopen de kosten van met gas of infrarood verwarmen elkaar niet veel. Maar als we volgend jaar geen prijsplafond meer hebben, dan is het een totaal ander verhaal.''
Toch is infrarood niet alleen rozengeur en zonneschijn, tekent De Roo zelf aan. ,,Je moet met deze vorm van verwarming wel extra goed ventileren, anders krijg je echt last van vocht. Aan de andere kant weten we sinds covid dat ventileren een must is, dus zet ik regelmatig de ramen even tegen elkaar open om te luchten.''
'Nul onderhoud'
In een 'heel normaal rijtjeshuis' in Maarssen woont Jordi Spies (42) met zijn samengestelde gezin, dat bij volle bezetting vijf kinderen telt. Spies behoorde drie jaar geleden tot de pioniers die hun huis enkel met infraroodpanelen verwarmden. De cv stond na 19 jaar trouwe dienst op omvallen, er was nog geld over uit het bouwdepot en van een nicht die een warmtepomp had hoorde hij klachten over geluidsoverlast. Toen hij bij een goede vriend een infraroodpaneel voelde, ging hij overstag.
,,Ik schat dat alles bij elkaar - dertien panelen en domoticabesturing - tegen de 15.000 euro kostte. Het systeem is dusdanig simpel dat ik de panelen zelf kon ophangen. Daarna is het puur een kwestie van de stekker in het stopcontact steken. Het fijne is dat je verder nul onderhoudskosten hebt. Alle radiatoren konden van de muur en leidingen zijn weg.'' Lachend: ,,Dat scheelt toch weer een centimeter of twintig, en met zeven man in een huisje telt elke centimeter.''
Dikke trui aan
Het grote voordeel voor Spies is dat hij de panelen via Home Assistent-software kon automatiseren. ,,Elke kamer kan afzonderlijk worden ingesteld. Ik heb zelf een speklaagje en vindt 18 graden de max. Maar mijn stiefdochter van 16 is een koukleum. Op haar zolderkamer staat de temperatuur op twintig graden.
Ons oude energiecontract liep helaas onlangs af. We werden door de nieuwe tarieven opeens geconfronteerd met een voorschot van 883 euro per maand. Daarvoor betaalden we 210 euro per maand. Dat was de reden om in alle ruimtes behalve de woonkamer de panelen standaard uit te zetten en net als alle andere Nederlanders een extra dikke trui aan te trekken. Aan de infraroodverwarming was ik vorig jaar 10.530 kWh kwijt. Mijn gasverbruik - voor warm water, dat telt wel aan met zeven man - was 510 m³.''
Voor sommige 'huisgenoten' is infraroodverwarming geen optie. ,,Onze jongste kreeg voor haar verjaardag een nieuw aquarium. De tropische vissen doen het echt alleen op 24 graden. En ik heb ook nog een koningspython, die 30 graden belieft. Onze Mechelse herder kiest altijd het plekje op de bank, pal onder het paneel. Ja, de dieren hebben het bij ons net iets beter dan wijzelf.''
Infrarood versus warmtepomp en cv
Een infraroodpaneel verwarmt op een vergelijkbare manier als de zon, door de afgifte van stralingswarmte. Goede panelen zijn aan de achterkant geïsoleerd, zodat ze daar geen warmte verliezen maar die naar beneden kaatsen. Bevestiging aan het plafond is effectiever dan aan de muur, omdat zo grotere oppervlakken verwarmd worden.
,,Zo'n paneel zet elektriciteit om in 'warm licht' '', legt Puk van Meegeren van kennisplatform Milieu Centraal uit. ,,Je kunt het principe vergelijken met die ouderwetse straallampen die je vroeger in de badkamer had, alleen geven infraroodpanelen met veel minder energie veel meer straling af. Het is een prettige warmte, maar het kan wennen zijn. Het voordeel is dat de panelen zeer snel opwarmen, binnen enkele minuten is het al voelbaar.''
Wel heb je bij IR-panelen nog een aparte warmtebron nodig voor je water, b.v. een warmtepompboiler. Die is aanzienlijk duurder in aanschaf dan een gewone elektrische boiler, maar verbruikt drie à vier keer minder stroom.
Bron: Milieu Centraal, o.b.v. een goed geïsoleerde hoekwoning van 116m². Hierbij is gerekend met een gasprijs van €1,20 per m³ en een stroomprijs van 0,22 per kWh, omdat de prijzen op de lange termijn waarschijnlijk lager zullen zijn dan nu.
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
@Hans299 Ik heb hem al gelezen. Ik vind de valkuilen dat je best wel veel stroom zou kunnen verbruiken toch onvoldoende toegelicht. Zeker als mensen ook nog zonnepanelen hebben en het salderen toch verdwijnt, komt daar helemaal de zeer hoge rekening vast binnen.
Vervolgens ontstaat er een soort van Pavlov effect: Laten we dan de rest van het huis maar niet meer verwarmen ... met alle vocht risico's. Een van de geïnterviewden, De Roo, heeft dat wel door maar of iedereen dat net zo goed beseft?
route99 in "Ervaringen infraroodverwarming"
Hier staat een link naar Milieu Centraal, met hun verhaal over dit thema.
Dat verhaal is veel genuanceerder/informatiever t.a.v. vooral hoofd- en bijverwarming.
In het verhaal staan ze nu "erbij" als niet-checkbare bron, voetnoot over de prijzen.... ? Deze info kon ik niet snel terug vinden in het IR-verhaal van Milieu Centraal.
Imho dus een broddelwerk artikel.
Vervolgens ontstaat er een soort van Pavlov effect: Laten we dan de rest van het huis maar niet meer verwarmen ... met alle vocht risico's. Een van de geïnterviewden, De Roo, heeft dat wel door maar of iedereen dat net zo goed beseft?
route99 in "Ervaringen infraroodverwarming"
Dat verhaal is veel genuanceerder/informatiever t.a.v. vooral hoofd- en bijverwarming.
In het verhaal staan ze nu "erbij" als niet-checkbare bron, voetnoot over de prijzen.... ? Deze info kon ik niet snel terug vinden in het IR-verhaal van Milieu Centraal.
[Voor 7% gewijzigd door route99 op 08-02-2023 13:22]
Daar is weer een oplossing voorroute99 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:50:
@Hans299 Ik heb hem al gelezen. Ik vind de valkuilen dat je best wel veel stroom zou kunnen verbruiken toch onvoldoende toegelicht. Zeker als mensen ook nog zonnepanelen hebben en het salderen toch verdwijnt, komt daar helemaal de zeer hoge rekening vast binnen.
Vervolgens ontstaat er een soort van Pavlov effect: Laten we dan de rest van het huis maar niet meer verwarmen ... met alle vocht risico's.

paQ in "Ervaringen infraroodverwarming"

ja eens. staan best wat dingen in die allemaal N=1 zijn, of simpelweg onjuist.route99 in "Ervaringen infraroodverwarming"
Een wp hoeft helemaal geen 24/7 aan.
De mijne staat in de nacht gewoon uit. Koelt het terug tot 18, gaat ie weer aan.
En dan de terugverdiendtijd van 5-10 jaar voor 1 paneel. En toch 1500 m3 gas ermee besparen

Ik ben niet zo van de lapmiddelen...
https://www.installatieto...elen-als-hoofdverwarming/
IR-panelen komen imho het best tot hun recht in goed geïsoleerde huizen, dan is vocht bij een goede vocht gestuurde balansventilatie geen probleem.
Dan heb je vervolgens zo weinig enrgie nodig dat oa ivm de TOC je daar met IR-panelen gunstiger uit kunt zijn.
Maar veel mensen hebben niet zo'n huis en zolang ze met zonnepanelen nog kunnen salderen dan zijn hun kosten nog te doen maar anders komt er zo tussen de 350-800 euro bij .... er was onlangs zo'n voorbeeld op het forum, heb het met zijn eigen getallen opgave uitgerekend, 350 euro was het bij hem al zeker.
Bij mensen die geen zonnepanalen hebben is het nog veel meer, dan heb je ook geen terugleveringsvoordeel en je mist op vooral dec/jan datgene wat de zonnepanelen nog wel kunnen bijdragen.
Veelal zijn die huizen ook nog bepaald niet goed geïsoleerd, dus zolang je niks doet blijf op het hogere energie verbruik. Tuurlijk isoleren is niet gratis, maar je koopt wel een zekerheid dat het energie verbruik echt naar beneden gaat.
Het is allemaal zo situationeel dus roepen dat een van de WP of de IR-panelen of de hybride pomp DE oplossing is, geldt alleen voor dat huis, het hoeft niet maar kan wel voor een ander huis te gelden, ook nog rekening houdend met de leefstijl van de bewoners ervan.

https://www.installatieto...elen-als-hoofdverwarming/
IR-panelen komen imho het best tot hun recht in goed geïsoleerde huizen, dan is vocht bij een goede vocht gestuurde balansventilatie geen probleem.
Dan heb je vervolgens zo weinig enrgie nodig dat oa ivm de TOC je daar met IR-panelen gunstiger uit kunt zijn.
Maar veel mensen hebben niet zo'n huis en zolang ze met zonnepanelen nog kunnen salderen dan zijn hun kosten nog te doen maar anders komt er zo tussen de 350-800 euro bij .... er was onlangs zo'n voorbeeld op het forum, heb het met zijn eigen getallen opgave uitgerekend, 350 euro was het bij hem al zeker.
Bij mensen die geen zonnepanalen hebben is het nog veel meer, dan heb je ook geen terugleveringsvoordeel en je mist op vooral dec/jan datgene wat de zonnepanelen nog wel kunnen bijdragen.
Veelal zijn die huizen ook nog bepaald niet goed geïsoleerd, dus zolang je niks doet blijf op het hogere energie verbruik. Tuurlijk isoleren is niet gratis, maar je koopt wel een zekerheid dat het energie verbruik echt naar beneden gaat.
Het is allemaal zo situationeel dus roepen dat een van de WP of de IR-panelen of de hybride pomp DE oplossing is, geldt alleen voor dat huis, het hoeft niet maar kan wel voor een ander huis te gelden, ook nog rekening houdend met de leefstijl van de bewoners ervan.
Kun je dan niet beter naar de oorzaak kijken ipv het probleem te bestrijden ?paQ schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:00:
Ja moet deze toch even delen:
zonder chemie!
en je bespaart geld door hem aan te zetten(430kWh/jr verbruik he)
[Afbeelding]
Met gevelventilatie kun je veel bereiken, ken producten waarbij ze stenen vervangen voor soort van roosters waardoor de vochtigheid in de muren enorm afneemt.
Schimmel ontstaat niet zozeer door niet stoken maar een vochtprobleem in de muur in combi van slecht ventileren in huis.
[Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2023 20:45]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
@route99 Goed geisoleerde woningen zijn in praktijk eerder veel te droog dan vochtig omdat het zo goed geisoleerd is in combi met actief ventilatiesysteem, vochtproblemen speelt hoofdzakelijk af in de minder geisoleerde woningen.
[Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2023 20:48]
Ik dacht dat mijn cynische ondertoon wel duidelijk was over dat productmr_evil08 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:44:
[...]
Kun je dan niet beter naar de oorzaak kijken ipv het probleem te bestrijden ?
Met gevelventilatie kun je veel bereiken, ken producten waarbij ze stenen vervangen voor soort van roosters waardoor de vochtigheid in de muren enorm afneemt.
Schimmel ontstaat niet zozeer door niet stoken maar een vochtprobleem in de muur in combi van slecht ventileren in huis.

Het klopt dat ventileren goed werkt, maar als je dat nou doet icm stoken gaat dat veel sneller. Warme lucht kan veel meer vocht opnemen. Het heeft namelijk niet zo'n zin te ventileren als het buiten koud en vochtig is.
Maar goed, zoals al eerder geschreven lijkt het ook wel gericht op de Duitse markt. Die doen dat gewoon anders dan wij hier.
Mja in Duitsland hebben ze een iets andere bouw methode van woningen.paQ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:49:
[...]
Ik dacht dat mijn cynische ondertoon wel duidelijk was over dat product
Het klopt dat ventileren goed werkt, maar als je dat nou doet icm stoken gaat dat veel sneller. Warme lucht kan veel meer vocht opnemen. Het heeft namelijk niet zo'n zin te ventileren als het buiten koud en vochtig is.
Maar goed, zoals al eerder geschreven lijkt het ook wel gericht op de Duitse markt. Die doen dat gewoon anders dan wij hier.
vochtproblemen speelt juist niet in goed geisoleerde woningen.
Terug on-topic.
Maak gebruik van IR vloerverwarmingsmat bij de zitplek als bijverwarming, en nog een paneeltje onder het bureau, dit gaat wel prima.
Panelen aan het plafond was geen success zowel in zuinigheid als comfort, evenals aan de muur.
In de badkamer IR panelen gehad maar werkte niet, doe het nu met een 3000 watt convectorkachel welke zuiniger is en meer comfort geeft, puur gezien het een heel kleine badkamer is die alleen bij aanwezig opgewarmd hoeft te worden, kachel kan weliswaar 3000 watt maar dat is maar heel kort om snel op te warmen.
In theorie hoort een IR paneel zuiniger te zijn maar doordat de ruimte dusdanig klein is maakt het niks uit.
[Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2023 21:04]
Als je ramen beslaan heb je een (te) hoge relatieve luchtvochtigheid.mr_evil08 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:51:
[...]
Dan wil ik jouw hier wel even uitnodigen, boven wordt nooit gestookt en toch droge lucht ik doe zelfs express de badkamerdeur erbij los en de afzuiging te laag om het vochtiger te krijgen, koude lucht kan maar weinig vocht bevatten, vocht hoort op de ramen te slaan omdat dat minder geisoleerd is, als dat op de muren slaat klopt er iets niet.
Maar ik ken ze die woningen welke altijd vochtig zijn, ben er wel jaloers op.
Een prachtproduct maar ik zou naar de oorzaak gaan kijken.
Ik snap verder je opmerkingen niet over jaloezie op vochtige huizen

Droge lucht geeft gezondheidsproblemen zoals zaken beetpakken een statische schok, droge/jeukende ogen, concentratieproblemen, droge huid en altijd een koud gevoel in huis, dus hier is het actief luchtbevochtigen om het minimaal 30% te houden.paQ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:06:
[...]
Als je ramen beslaan heb je een (te) hoge relatieve luchtvochtigheid.
Ik snap verder je opmerkingen niet over jaloezie op vochtige huizen![]()
Beslagen ramen heb je idd te hoge luchtvochtigheid.
[Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2023 21:10]
allemaal prima hoormr_evil08 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:08:
[...]
Droge lucht geeft gezondheidsproblemen zoals zaken beetpakken een statische schok, droge/jeukende ogen, concentratieproblemen, droge huid en altijd een koud gevoel in huis, dus hier is het actief luchtbevochtigen om het minimaal 30% te houden.
ik bevochtig ook actief (tot tegen de 50% RLV) in de winter als ik veel stook, want dan neemt de relatieve luchtvochtigheid gewoon enorm af omdat ik veel stook
Er is echt wel een relatie hoor tussen RLV en stookgedrag. Als je dat op een juiste wijze combineert met je ventilatie, dan heb je een prima klimaat in huis

edit:
verwarm je met die airco uit je handtekening toevallig?
[Voor 8% gewijzigd door paQ op 09-02-2023 21:15]
Dan zit in die huizen mogelijk een niet optimaal ventilatiesysteem?mr_evil08 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:48:
@route99 Goed geisoleerde woningen zijn in praktijk eerder veel te droog dan vochtig omdat het zo goed geisoleerd is in combi met actief ventilatiesysteem, vochtproblemen speelt hoofdzakelijk af in de minder geisoleerde woningen.
Ik zie ze vooral op vocht gestuurd zijn en als er verder geen andere ventilatie is dan heb je met kookvocht, douchevocht en het vocht van mensen... toch nog wel de nodig liters water/per dag.
Ik zou dat zelf dus niet zomaar dit algemeen te durven stellen.
Edit: Wij zijn iig blij met ons vocht gestuurde ventilatiesysteem,; we hebben geen super geïsoleerd huis, maar met een 625-750 m3 gas range over de laatste 2 jaren een redelijk zuinig huis uit 1982.
[Voor 13% gewijzigd door route99 op 09-02-2023 21:49]
Een beetje huis heeft een afzuigkap naar buiten(recirculatiekappen zijn ondingen want ze zuigen geen fijnstof af) en afzuiging in de badkamer, koken en douchen is echt een non issue, waarom dit steeds als argument terug moet komen ontgaat mij alsof je de hele dag staat te douchen of koken, net als was ophangen in huis, vochtpercentage zakt al na 2 uur indien niet dan klopt de ventilatiesysteem niet.route99 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:31:
[...]
Dan zit in die huizen mogelijk een niet optimaal ventilatiesysteem?
Ik zie ze vooral op vocht gestuurd zijn en als er verder geen andere ventilatie is dan heb je met kookvocht, douchevocht en het vocht van mensen... toch nog wel de nodig liters water/per dag.
Ik zou dat zelf dus niet zomaar dit algemeen te durven stellen.
Edit: Wij zijn iig blij met ons vocht gestuurde ventilatiesysteem,; we hebben geen super geïsoleerd huis, maar met een 625-750 m3 gas range over de laatste 2 jaren een redelijk zuinig huis uit 1982.
Een ventilatiesysteem hoort minimaal co2 gestuurd te zijn, ventileren doe je vooral om andere zaken zoals co2, radon, fijnstof, formaldehyde, PFAS etc etc, vocht staat achteraan in het rijtje, stoffen die je niet ruikt/voelt zijn het ergste, vocht wordt pas een probleem als je boven 70% komt in huis.
Ik zal niet verder offtopic gaan.
Edit: @paQ Ja ik verwarm met Lucht/Lucht WP echter met vloerverwarming was dit ook altijd al een probleem, de verwarmingssyteem heeft weinig te maken met de luchtvochtigheid, warmer lucht kan meer vocht bevatten waardoor het daalt(boven waar niet verwarmd wordt is het ook droog).
Is een bekend probleem wat vooral speelt bij de beter geisoleerde huizen waar het ventilatiesysteem ook op afgestemd is.
[Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2023 22:33]
@mr_evil08 Dat ook CO2 gestuurd zijn heb ik wel overwogen, maar we hebben ondanks dat het een rij huis is, beneden veel leefruimte en de CO2 is en blijft OK. We zijn over keramische pannen dus PFAS zou niet meer mogen. We hebben relatief weinig gelijmd en/of gefineerd spul in huis (zeker beneden), ik vroeger al met Drägerbuisjes, toen er nog niet meters als nu waren, gekeken of formaldehyde een probleem was, niet dus. De kruipruimte wordt uitstekend geventileerd dus daar komt geen Radon van naar boven, het ventilatiesysteem moet de rest doen.
Het koken, dat zou beter kunnen, het is wel zo dat we veel groentes eten en het liefst nog met een goede bite, dus koken duurt bij ons niet lang, dan is er kort wat teveel fijnstof. We willen nog wel een keer naar inductie als er een nieuwe keuken komt, nu past het niet goed genoeg.
En ik ben (ook fysiek) zeer actief, sport veel, dat zijn vaak onderbelichte aspecten die weliswaar hier ook off-topic zijn, maar in het totaal plaatje ook van belang zijn.
Hoe zou het zitten met de balans van voor zover je weet al die zaken qua luchtkwaliteit op orde hebben maar ook de verdere levensstijl. Zou daar onderzoek aan gedaan zijn? Om met een verre van optimale levensstijl in een huis te zitten met prachtige schone lucht is fijn, maar mijn voorkeur zou zijn om er iig qua levensstijl gezond te zitten. En is de vuile buitenlucht niet erger?
Ergo: Waar begint het doorschieten in het streven naar thuis nog hogere lucht kwaliteit verbeteringen t.o.v. geen invloed hebben op de buitenlucht en hoe is de relatie met de levensstijl risico's? Er zag al wel deze week WHO getallen voor CO2 meen ik.
Ik heb het antwoord zelf niet, maar voel me prettig bij de huidige situatie, maar dat is formeel verder geen bewijs wat goed of niet goed is. En: Waar vocht beheersing wel geregeld is in wetten, komt men voor de levensstijl beschouwingen direct in de privacy hoek.
Het koken, dat zou beter kunnen, het is wel zo dat we veel groentes eten en het liefst nog met een goede bite, dus koken duurt bij ons niet lang, dan is er kort wat teveel fijnstof. We willen nog wel een keer naar inductie als er een nieuwe keuken komt, nu past het niet goed genoeg.
En ik ben (ook fysiek) zeer actief, sport veel, dat zijn vaak onderbelichte aspecten die weliswaar hier ook off-topic zijn, maar in het totaal plaatje ook van belang zijn.
Hoe zou het zitten met de balans van voor zover je weet al die zaken qua luchtkwaliteit op orde hebben maar ook de verdere levensstijl. Zou daar onderzoek aan gedaan zijn? Om met een verre van optimale levensstijl in een huis te zitten met prachtige schone lucht is fijn, maar mijn voorkeur zou zijn om er iig qua levensstijl gezond te zitten. En is de vuile buitenlucht niet erger?
Ergo: Waar begint het doorschieten in het streven naar thuis nog hogere lucht kwaliteit verbeteringen t.o.v. geen invloed hebben op de buitenlucht en hoe is de relatie met de levensstijl risico's? Er zag al wel deze week WHO getallen voor CO2 meen ik.
Ik heb het antwoord zelf niet, maar voel me prettig bij de huidige situatie, maar dat is formeel verder geen bewijs wat goed of niet goed is. En: Waar vocht beheersing wel geregeld is in wetten, komt men voor de levensstijl beschouwingen direct in de privacy hoek.
Heb ook zo'n paneel bij de Action gekocht, en ben er wel tevreden over.
Kan bevestigen wat eerder in dit topic is opgemerkt:
- je moet het paneel vlakbij opstellen.
- verhit niet de lucht, maar alleen objecten er (vlak) voor geplaatst
- warm lichaam in koude kamer
- paneel is smart (Tuya Wifi), maar werkt prima zonder app.
- compleet geluidsloos
Dus bij de bank kan ie schuin voor of naast je op de grond, bij een hogere bureaustoel het paneel bijv op een bierkrat plaatsen, en ja da's ideaal. dan heb jij het warm en blijft het bier koud.
500W maar in de praktijk schakelt ie uit om de paar minuten uit (ca 40%), dus iets van 300W gemiddeld.
Bij een kamertemperatuur van 13/14 graden zit jezelf comfortabel alsof het 18/19 graden is. De hele kamer warmt uiteindelijk ook wel een graadje of twee op.
Besparing? Ja, hier wel, hangt natuurlijk af van de stroomprijs t.o.v. de gas prijs, maar bespaar hier 1,5 tot 2 euro per dag, als ik het paneel gebruik t.o.v. de centrale (gas)verwarming. (plafondprijzen)
Let wel, de rest van de kamer en huis blijft koud.
Dat ding is gloeiend warm, dus oppassen met kinderen en huisdieren, en er zelf ook niet tegen aan stoten.
Kan bevestigen wat eerder in dit topic is opgemerkt:
- je moet het paneel vlakbij opstellen.
- verhit niet de lucht, maar alleen objecten er (vlak) voor geplaatst
- warm lichaam in koude kamer
- paneel is smart (Tuya Wifi), maar werkt prima zonder app.
- compleet geluidsloos
Dus bij de bank kan ie schuin voor of naast je op de grond, bij een hogere bureaustoel het paneel bijv op een bierkrat plaatsen, en ja da's ideaal. dan heb jij het warm en blijft het bier koud.

500W maar in de praktijk schakelt ie uit om de paar minuten uit (ca 40%), dus iets van 300W gemiddeld.
Bij een kamertemperatuur van 13/14 graden zit jezelf comfortabel alsof het 18/19 graden is. De hele kamer warmt uiteindelijk ook wel een graadje of twee op.
Besparing? Ja, hier wel, hangt natuurlijk af van de stroomprijs t.o.v. de gas prijs, maar bespaar hier 1,5 tot 2 euro per dag, als ik het paneel gebruik t.o.v. de centrale (gas)verwarming. (plafondprijzen)
Dat ding is gloeiend warm, dus oppassen met kinderen en huisdieren, en er zelf ook niet tegen aan stoten.
Maar, zou je op gas ook maar tot 18 graden stoken dan?Jan121 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:23:
Voor de kostenvergelijking iigpaQ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:53:
[...]
Maar, zou je op gas ook maar tot 18 graden stoken dan?
Thermo ondergoed is ook een prima investering, en in de avond een extra fleece.
Hoe warm wordt dan het hout van het kozijn? Die wordt nu veel minder opgewarmd dan eerder en daarmee een potentiele koudebrug, wat ook geldt voor andere onderdelen die met buiten contact hebben.Jan121 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:23:
Bij een kamertemperatuur van 13/14 graden zit jezelf comfortabel alsof het 18/19 graden is. De hele kamer warmt uiteindelijk ook wel een graadje of twee op.......
Heb je daar al naar gekeken? Vooral in periodes dat het in huis altijd vochtiger is. Mss nu nog niet zichtbaar, het is nog te kort, maar houd het iig in de gaten. Ook schimmelgroei vooral in hoeken en onderaan de muren en langs kozijnen liggen op de loer. Das niet alleen slecht voor je huis maar ook voor je gezondheid.
nouja... dat weet ik niet.
Je bespaart vooral omdat je 'niet' stookt met je CV.
En als je dat dan maar deels opvangt door zeer lokale 'verwarming' (ik vind dat verre van behaaglijk persoonlijk) dan zou me dat die 1,50 per dag never waard zijn.
Wat ik vind is verder irrelevant, wel is het wijs om te bekijken wat een besparing is. Als je voorheen ook in thermo-ondergoed onder een fleecedekentje zat, en op basis daar van 1,50 per dag bespaart, dan is dat inderdaad een besparing te noemen.
zekerroute99 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:23:
[...]
Hoe warm wordt dan het hout van het kozijn? Die wordt nu veel minder opgewarmd dan eerder en daarmee een potentiele koudebrug, wat ook geldt voor andere onderdelen die met buiten contact hebben.
Heb je daar al naar gekeken? Vooral in periodes dat het in huis altijd vochtiger is. Mss nu nog niet zichtbaar, het is nog te kort, maar houd het iig in de gaten. Ook schimmelgroei vooral in hoeken en onderaan de muren en langs kozijnen liggen op de loer. Das niet alleen slecht voor je huis maar ook voor je gezondheid.
Philips heeft op zich een eenvoudig plaatje met wat richtlijnen.
Heb geen houten kozijnenroute99 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:23:
[...]
Hoe warm wordt dan het hout van het kozijn? Die wordt nu veel minder opgewarmd dan eerder en daarmee een potentiele koudebrug, wat ook geldt voor andere onderdelen die met buiten contact hebben.

Overigens wissel ik het af, gebruik nog zeker de verwarming.
Zo'n paneel is een aanvulling zie het niet als volledige vervanging.
Net als thermo-ondergoed, kan de verwarming lager maar niet uit.
@Jan121 Ok, geen houten kozijnen, dat scheelt, blijven nog de zorgen om de muren en ik heb ze al gezien zwart door het vocht en ook al kromme binnendeuren. Je wissel gelukkig nog af, hopelijk voldoende want als je vocht schade krijgt en je moet dat herstellen en het zit diep dan heb je een duur probleem en is je financiële voordeel mogelijk grotendeels weg. En: Het is ook slecht o.a. voor je longen!
Kun je nog meer (zelf?) isoleren of ben je een huurder en afhankelijk van de verhuurder? En valt er mogelijk nog veel te verbeteren zodat het comfort daar al door stijgt? Tuurlijk niks is gratis of goedkoop, maar denk iig aan je gezondheid. Overleg anders met je verhuurder wat de plannen zijn en of er een versnelling mogelijk is en wat je zelf nog kunt doen? Een goede verhuurder staat er voor open, niet meteen een grote renovatie maar mogelijk wel om mee te denken wat er wel mogelijk is (de verschillen zijn groot, ik weet het in onze wijk/stad, eigenaar zijn is dan handiger, maar helaas is niet iedereen dat, whatever de reden was, niet belangrijk in het "nu")
Kun je nog meer (zelf?) isoleren of ben je een huurder en afhankelijk van de verhuurder? En valt er mogelijk nog veel te verbeteren zodat het comfort daar al door stijgt? Tuurlijk niks is gratis of goedkoop, maar denk iig aan je gezondheid. Overleg anders met je verhuurder wat de plannen zijn en of er een versnelling mogelijk is en wat je zelf nog kunt doen? Een goede verhuurder staat er voor open, niet meteen een grote renovatie maar mogelijk wel om mee te denken wat er wel mogelijk is (de verschillen zijn groot, ik weet het in onze wijk/stad, eigenaar zijn is dan handiger, maar helaas is niet iedereen dat, whatever de reden was, niet belangrijk in het "nu")
Het zou prettig zijn als mensen eerlijk zijn over IR panelen, dat je het doet vanwege goedkoper begrijp ik.
Zaken als temperatuurverschillen van 6 graden overbruggen kan simpelweg niet met 1 paneeltje, daarvoor ben je meerdere nodig, zeker niet bij een paneel dicht aan de grond want ze hebben dan maar een zeer beperkt bereik voor de mens, IR panelen verwarmen alleen waartoe ze gericht zijn.
Het gaat aanvoelen alsof je dichtbij minder goed geisoleerd glas zit of in de tocht in een verwarmde ruimte.
Als bijverwarming prima maar niet geschikt als hoofdverwarming zolang je niet van meerdere kanten gaat stralen.
Nog een voorbeeld van panelen aan het dak, een heet hoofd en koude voeten, IR werkt hetzelfde als lampen, plekken waar schaduw is komen ze niet, en de goedkoopste panelen stralen slecht en doen alsnog teveel aan convectie ondanks de naam IR, panelen moeten echt goed heet worden willen ze gaan stralen.
Net als luchtverwarming kent IR verwarming ook genoeg nadelen, een combinatie is het meest comfortabel voor de mens, de omgeving mag niet te koud worden.
Edit: voordat iemand begint over ja maar de zon, de zon straalt een groot oppervlakte en gaat ook uiteindelijk over naar convectie gezien het overal heen ketst in de ruimte, je muur warmt ook op en gaat niet alleen via de ramen.
Zaken als temperatuurverschillen van 6 graden overbruggen kan simpelweg niet met 1 paneeltje, daarvoor ben je meerdere nodig, zeker niet bij een paneel dicht aan de grond want ze hebben dan maar een zeer beperkt bereik voor de mens, IR panelen verwarmen alleen waartoe ze gericht zijn.
Het gaat aanvoelen alsof je dichtbij minder goed geisoleerd glas zit of in de tocht in een verwarmde ruimte.
Als bijverwarming prima maar niet geschikt als hoofdverwarming zolang je niet van meerdere kanten gaat stralen.
Nog een voorbeeld van panelen aan het dak, een heet hoofd en koude voeten, IR werkt hetzelfde als lampen, plekken waar schaduw is komen ze niet, en de goedkoopste panelen stralen slecht en doen alsnog teveel aan convectie ondanks de naam IR, panelen moeten echt goed heet worden willen ze gaan stralen.
Net als luchtverwarming kent IR verwarming ook genoeg nadelen, een combinatie is het meest comfortabel voor de mens, de omgeving mag niet te koud worden.
Edit: voordat iemand begint over ja maar de zon, de zon straalt een groot oppervlakte en gaat ook uiteindelijk over naar convectie gezien het overal heen ketst in de ruimte, je muur warmt ook op en gaat niet alleen via de ramen.
[Voor 80% gewijzigd door mr_evil08 op 10-02-2023 12:48]
Iemand hier ervaring met de Byecold panelen? Weinig reviews online te vinden en in dit topic helaas ook niet.
Zitten er over te denken de 350w te kopen, maar ben even benieuwd of er nog mensen met ervaringen zijn.
Zitten er over te denken de 350w te kopen, maar ben even benieuwd of er nog mensen met ervaringen zijn.
Mee eens, heb dus goede ervaring met dat paneel van de Action, in tegenstelling tot anderen.mr_evil08 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:31:
Het zou prettig zijn als mensen eerlijk zijn over IR panelen,
Hier werkt ie prima.
De verkoopomschrijving van de Action slaat natuurlijk nergens op en riekt naar misleiding/oplichting
Dat ding verwarmt de ruimte niet tot nauwelijks, wel is het fijn vlakbij het paneel te zitten.In een mum van tijd warm jij je huiskamer, thuiskantoor of slaapkamer op met deze panelheater. Doe de stekker in het stopcontact, stel de gewenste sterkte in via de knoppen of de gratis app, en geniet snel van een warme ruimte.
Nu je het over de zon hebt, het is een beetje als buiten kunnen zitten in het voorjaar: op zich te koud maar uit de wind en in de zon kan het.
Zo'n paneel geeft van vlakbij een stralingswarmte die net als de zon gerieflijk is.
Voornamelijk gekocht als/uit gadget/nieuwsgierigheid, en ik heb hem dus gehouden. (En verdien hem in een maand terug met 2 euro per dag.

[Voor 6% gewijzigd door Jan121 op 10-02-2023 17:44]
Iemand toevallig ervaring met natte was drogen met een infraroodpaneel? Stel je richt het infraroodpaneel op de natte was, hoelang duurt het dan voordat het droog is?
Ik ben namelijk van plan om een infraroodpaneel te plaatsen in de badkamer. Lijkt me op zich best handig, maar zal wel niet in een uurtje droog zijn? Dan kan ik het ook vergelijken met een wasdrogerwarmtepomp
Ik ben namelijk van plan om een infraroodpaneel te plaatsen in de badkamer. Lijkt me op zich best handig, maar zal wel niet in een uurtje droog zijn? Dan kan ik het ook vergelijken met een wasdrogerwarmtepomp
Warmtepomp is uiteraard veel zuiniger. wel 3 tot 4 x zuiniger zelfs. IR is en blijft COP 1 en dus inefficiënt.banaliteit schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:08:
Iemand toevallig ervaring met natte was drogen met een infraroodpaneel? Stel je richt het infraroodpaneel op de natte was, hoelang duurt het dan voordat het droog is?
Wil je echt met een IR paneel de was drogen, houd er dan rekening mee dat je dit per kledingstuk zult moeten doen. dus op 20 cm afstand bijvoorbeeld. Anders ga je het verschil niet eens merken.
[Voor 13% gewijzigd door de Peer op 11-02-2023 10:44]
Ook daar geldt: warme lucht kan meer vocht transporteren.banaliteit schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:08:
Was drogen in een koude ruimte is hopeloos. je zal dus of moeten stoken (en ventileren), of actief moeten ontvochtigen. (wat in wezen ook gewoon een warmtepompje is)
Eigenlijk net wat wasdrogers doen, resp.
1. verwarmen en de vochtige warme lucht naar buiten blazen
2. condenseren met een warmtepomp en condensvocht via afvoer wegvoeren
[Voor 18% gewijzigd door paQ op 11-02-2023 13:51]
De duurder modellen zijn een warmtepomp. De goedkope ontvochtigers zijn gebouwd met koelbox onderdelen. Een peltier element met twee ventilatoren.paQ schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:05:
[...]
of actief moeten ontvochtigen. (wat in wezen ook gewoon een warmtepompje is)
Dan lijkt me de warmte van zo'n paneel veel te hoog van temperatuur. Het lijkt me zo wie zo een zeer inefficiëntie methode om het zo per stuk te willen doen. Als je het al versneld wilt drogen lijkt me de droger met WP me de minst slechtste.de Peer schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:43:
[...]Wil je echt met een IR paneel de was drogen, houd er dan rekening mee dat je dit per kledingstuk zult moeten doen. dus op 20 cm
helemaal mee eens. dat was ook wat ik er mee wilde aangeven. zeer inefficient.route99 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:21:
[...]
Dan lijkt me de warmte van zo'n paneel veel te hoog van temperatuur. Het lijkt me zo wie zo een zeer inefficiëntie methode om het zo per stuk te willen doen. Als je het al versneld wilt drogen lijkt me de droger met WP me de minst slechtste.
Ik denk dat als je een simpele ventilator pakt het minder stroom kost en ook sneller droogt. En de aanschaf is een stuk minder.banaliteit schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:08:
Niet specifiek van dat merk. Heb een 300w paneel boven mijn bureaustoel hangen. Voelt als een lentezon die op je schijnt, erg aangenaam.TwingyTwingy schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:06:
Iemand hier ervaring met de Byecold panelen? Weinig reviews online te vinden en in dit topic helaas ook niet.
Het is als aanvulling op een traditionele verwarming (die in die ruimte op 16 graden staat). Goed te doen!
In mijn kelder is het 14-15 graden nu en de was droogt daar prima.paQ schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:05:
[...]
Ook daar geldt: warme lucht kan meer vocht transporteren.
Was drogen in een koude ruimte is hopeloos. je zal dus of moeten stoken (en ventileren), of actief moeten ontvochtigen. (wat in wezen ook gewoon een warmtepompje is)
Eigenlijk net wat wasdrogers doen, resp.
1. verwarmen en de vochtige warme lucht naar buiten blazen
2. condenseren met een warmtepomp en condensvocht via afvoer wegvoeren
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Maar de produktie van een warmtepomp blijkt 11 keer belastender voor het milieu dan eerder vastgesteldde Peer schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:43:
[...]
Warmtepomp is uiteraard veel zuiniger. wel 3 tot 4 x zuiniger zelfs. IR is en blijft COP 1 en dus inefficiënt.
https://www.trouw.nl/duur...-wordt-lastiger~b52a7087/Nu blijkt dat ze elf keer vervuilender zijn dan verondersteld.
Dat kan grote gevolgen hebben voor de bouwsector. Architecten en projectontwikkelaars gebruiken gegevens uit de Nationale Milieu Database (NMD) om een milieuscore te berekenen voor hun nieuwbouwproject.
Voor een reëel beeld van de totale milieubelasting lijkt me dat essentieel.Jan121 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:27:
Maar de produktie van een warmtepomp blijkt 11 keer belastender voor het milieu dan eerder vastgesteld
De productie inderdaad wel (de levenscyclusanalyse). Het energieverbruik en de energieopbrengst zijn niet hier niet in meegenomen: https://nos.nl/artikel/24...r-voor-milieu-dan-gedacht
Hoe belastend zou de productie van een CV-ketel voor het milieu zijn?
Maw slaan we niet allemaal gigantisch door op dit moment weer....
Mee eens, dus oppassen met dure investeringen, (en de beloftes van nieuwe technologieën waarvan de externe kosten niet duidelijk zijn)loyske schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:57:
Hoe belastend zou de productie van een CV-ketel voor het milieu zijn?
Minder verbruiken is de beste besparing.
Graadje lager, warme trui, zuinigere apparaten, betere isolatie.
Op het moment ben ik ook aan het overwegen om infraroodpanelen als hoofdverwarming te installeren. Er is blijkbaar veel verschil in panelen. Kenmerken die belangrijk zijn is: garantieduur, vermogen, straling/verspreiding infrarood en het gewicht van het paneel. Wat zijn jullie ervaringen en met welk merk?
Merken die ik dusver heb kunnen vinden:
– Prestyl
– Etherma
– ThermIQ
– Heatwave
– Eurom
– VH
– Alkari
– Ecaros
– Welltherm
– Ecaros
– Sunpower
– Sunheat
– Ecosun
– HIT Eco
– QualityHeating
– Konigshauss
– Enitherm
– Prestyl
– Etherma
– ThermIQ
– Heatwave
– Eurom
– VH
– Alkari
– Ecaros
– Welltherm
– Ecaros
– Sunpower
– Sunheat
– Ecosun
– HIT Eco
– QualityHeating
– Konigshauss
– Enitherm
Ik heb een 300W paneel van Könighaus (P300) gekocht voor onder mijn bureau. Bevalt prima: mijn benen worden lekker warm en de ruimte (werkkamer van 10 m2) warmt ook langzaam mee op. Ik heb er geen standaard bij gekocht maar zelf voetjes gemaakt van twee blokjes hout (bij Könighaus kosten die € 19,90).
Ik wil een ruimte die ik als bioscoop gebruik gaan verwarmen met IR-panelen aan het plafond.
De ruimte heeft geen ramen, is matig geïsoleerd en 3 meter hoog. Ik heb een plattegrondschets bijgevoegd. Alleen de 2 tweezitters hoeven verwarmd te worden. De ruimte wordt hooguit een paar uur per dag gebruikt.
Hoeveel panelen heb ik nodig en welk wattage?
De ruimte heeft geen ramen, is matig geïsoleerd en 3 meter hoog. Ik heb een plattegrondschets bijgevoegd. Alleen de 2 tweezitters hoeven verwarmd te worden. De ruimte wordt hooguit een paar uur per dag gebruikt.
Hoeveel panelen heb ik nodig en welk wattage?
Je hebt grofweg 2 opties. Zeer lokaal verwarmen door een 350w paneel boven iedere bank te hangen of een groter paneel (+/- 800w/1200w) waarmee je ook de ruimte een stukje mee verwarmt. Dat is ook net wat je eigen voorkeur heeft.
Overigens is het een groot pluspunt dat deze ruimte gaan ramen heeft. Glas blijft ten aller tijde het zwakste punt in je huis.
Overigens is het een groot pluspunt dat deze ruimte gaan ramen heeft. Glas blijft ten aller tijde het zwakste punt in je huis.
Ik heb de indruk dat de markt voor IR panelen nog erg onvolwassen is. Al die mooi klinkende merknamen geven geen enkele garantie dat je een goed product koopt. Bij mijn zoektocht naar een simpel werkplekbijverwarmingspaneel zie ik regelmatig exact dezelfde productfoto's bij verschillende merken. Identieke panelen worden dus onder verschillende merknamen en met sterk uiteenlopende prijzen verkocht. Belangrijkste criteria lijken me nu de garantieduur en de haalbare paneeltemperatuur.Baasjebram schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:27:
Op het moment ben ik ook aan het overwegen om infraroodpanelen als hoofdverwarming te installeren. Er is blijkbaar veel verschil in panelen. Kenmerken die belangrijk zijn is: garantieduur, vermogen, straling/verspreiding infrarood en het gewicht van het paneel. Wat zijn jullie ervaringen en met welk merk?
– Prestyl
– Etherma
– ThermIQ
– Heatwave
– Eurom
– VH
– Alkari
– Ecaros
– Welltherm
– Ecaros
– Sunpower
– Sunheat
– Ecosun
– HIT Eco
– QualityHeating
– Konigshauss
– Enitherm
Nog een paar merken die tegenkwam:
- Sundirect
- Sunjoy
- Herschel
- Mi-Heat
- 2Heat
- Prestyl
Ter info:Baasjebram schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:27:Op het moment ben ik ook aan het overwegen om infraroodpanelen als hoofdverwarming te installeren.
route99 in "Inductieketel of toch volledig elektrische WP?"
En ben zo vrij om Ronalds mening hier te quoten:
Ronald in "Inductieketel of toch volledig elektrische WP?"
@Baasjebram Had je daar rekening mee gehouden tav de woningmarkt?@route99 de oplossing IR en niet centrale cop1 verwarming kunnen we in het algemeen even hard aan de kant schuiven. Beetje een dipje in de woningmarkt en probeer een huis zonder centrale verwarming te slijten… denk dat je een hoop kan inleveren op de prijs.
En met veranderende omstandigheden in huis heeft de COP=1 keuze wel een flink nadeel, dan moet dat stuk ook nog gedaan worden, waar je eerder dacht het hoeft niet of hooguit een mini paneel tegen vocht?
Houd je daar met je strategie wel rekening mee? Anders kan het duur kantelpunt worden zodra het wel moet.
Als deze planeet en je portemonnee je lief zijn (dat gaat hier toevallig eens mooi samen), doe het niet.Baasjebram schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:27:
Op het moment ben ik ook aan het overwegen om infraroodpanelen als hoofdverwarming te installeren.
Ik ben benieuwd of iemand positieve/negatieve ervaringen heeft met het gebruik van een plafondpaneel boven hun bureau op ongeveer 1,5-2 meter afstand. Mijn situatie is dat ik vooral koude handen/onderarmen krijg op zolder, omdat mijn bureau zich bij een slecht geïsoleerd raam bevindt. Hoeveel watt/merk raden jullie aan voor mijn geval?
Dat gaat niets uithalen voor je koude handen.Beefchi schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:33:
Ik ben benieuwd of iemand positieve/negatieve ervaringen heeft met het gebruik van een plafondpaneel boven hun bureau op ongeveer 1,5-2 meter afstand. Mijn situatie is dat ik vooral koude handen/onderarmen krijg op zolder, omdat mijn bureau zich bij een slecht geïsoleerd raam bevindt. Hoeveel watt/merk raden jullie aan voor mijn geval?
een koude luchtstroom door de slechte isolatie ga je sowieso houden. Minimaal 900 watt zou ik zeggen. Misschien zelfs 2 van 900 watt. Dan kun je er 1 uit zetten zo nu en dan.
Tsja, de Trias Energetica blijft gewoon een goede referentiede Peer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:44:
[...]
Dat gaat niets uithalen voor je koude handen.
een koude luchtstroom door de slechte isolatie ga je sowieso houden. Minimaal 900 watt zou ik zeggen. Misschien zelfs 2 van 900 watt. Dan kun je er 1 uit zetten zo nu en dan.

Eventueel kun je ook beginnen met jezelf goed te isoleren

[Voor 10% gewijzigd door Batilan op 11-03-2023 17:57]
Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput
Dan kan je beter een verwarmde buromat nemen.Beefchi schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:33:
Ja. Of een muis met verwarming. Bevalt mijn vriendin goed.Wolly schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:26:
[...]
Dan kan je beter een verwarmde buromat nemen.