Beste mensen,
Ik ben al een tijdje aan het worstelen met de vraag hoe ik mijn badkamer ga verwarmen. Sinds maart vorig jaar hebben we een hybride warmtepomp en de designradiator die in mijn badkamer hangt is daarmee sindsdien compleet zinloos geworden. Alleen in de enkele gevallen dat de hybride warmtepomp besluit de CV-ketel aan te slingeren omdat het buiten te koud is wordt het water opgewarmd tot 55 graden, als de hybride warmtepomp het in z'n eentje doet gaat hij niet hoger dan 30 graden, waarmee de designradiator geen (of in ieder geval nauwelijks) warmte afgeeft.
Dat is op zich niet echt een probleem, want ik vind het prima om de radiator af te koppelen en weg te halen, maar mijn vrouw vind douchen in een koude ruimte alles behalve plezant, en dat snap ik wel (al heb ik er zelf geen last van). Dus wil ze iets dat kortstondig de ruimte kan verwarmen, of in ieder geval het gevoel geven dat ze niet in de kou staat af te drogen/make-up te doen in de ochtend.
In eerste instantie had ik gekeken naar een aan de muur te bevestigen elektrische convector radiator, maar ik heb het probleem dat ik maar op 1 plek stroom heb in de badkamer, en dan zou de convector radiator hoog aan de muur komen te hangen. Dat lijkt me geen wenselijke plek, want dan kan er weinig convectie plaatsvinden. Dus overweeg ik nu toch infraroodpanelen.
De badkamer is zo uit mijn hoofd 2,5 bij 4 meter, gevuld met een douche, bad, wastafel. Idealiter is het voor de wastafel dus 'warm', zodat wanneer je voor de spiegel staat je in ieder geval dat lekkere gevoel hebt. Ter info, het idee van een infraroodspiegel is al afgeschreven (door de vrouw), want die spiegels zijn qua formaat allemaal aanzienlijk kleiner dan de spiegel die we nu hebben hangen en kleiner wordt niet gewaardeerd.
Een alternatief zou dan zijn dat ik één of twee panelen aan het platfond zou hangen, maar ik wil allereerst wel eens weten of er mensen zijn die daar ervaring mee hebben en of dat werkt zoals gehoopt. Qua budget kijk ik niet heel nauw, ik wil vooral gewoon kwalitatief goed spul ophangen en het moet vrij snel kunnen verwarmen. Als iemand de badkamer inkomt en het paneel aanzet moet het niet te lang duren voordat je comfort begint te merken. Daarnaast zag ik (
https://www.koenighaus-infrarood.nl/m-serie/) dat je deze panelen bijv. aan kan sluiten op de bekabeling van je verlichting, betekent dat ook dat je het zo kan schakelen dat met het aan/uit-zetten van de verlichting het paneel ook aangaat? Dat zou namelijk wmb. ideaal zijn (zolang je ook maar een harde switch kan maken dat je bijv. in de lente/zomer hem definitief uit kan zetten op een manier?).
Het platfond is 2,6 of 2,65m hoog (weet het niet exact, maar die koers dus), en de badkamer dus ong. 10m². De badkamer bevat 2 buitenmuren en een relatief groot raam (dat echt nooit open staat) en uiteraard mechanische ventilatie. Het zou mooi zijn als hij bedienbaar is op afstand of gekoppeld kan worden aan de verlichting schakelaar in de badkamer zelf (al zie ik daar dus ook problemen mee, dus wellicht dat ik toch voor een constructie ga met een smart switch zoals een Shelly die ik ertussen zet?). Wat zou dan aangeraden worden op basis van ervaringen van jullie zelf?
Ik ben in ieder geval deze twee panelen zelf tegen gekomen:
https://dutchheating.nl/i...e-u-80-x-120-cm-850-watt/
https://www.koenighaus-infrarood.nl/m-serie/ (in 800watt)