• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04:07

Flappiewappie

Hier nog meer

paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:45:
[...]

nog plaatjes die ik al eens gepost had:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Hier zie je eigenlijk alle laagjes op elkaar.
Ziet eruit als goed te doen, dank - ik ga even puzzelen om er voor te zorgen dat alles op de mm uitgelijnd kan worden tussen de twee verschillende vloeren.

Uiteindelijk kan ik altijd nog een Monoblock installeren, maar voor nu is de infrarood vloerverwarming prima als bijverwarming in mijn ogen.

Doordeweeks bij koude dagen in de ochtend/weekenden aan en eventueel bij wat thuiswerken. Ik ben benieuwd.

Hier staat wat

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Vandaag het Byecold 900w HH paneel ontvangen.
Het is een hoge temperatuur paneel voor aan het plafond. De oppervlakte temperatuur moet circa 130graden zijn.

Maar helaas valt het flink tegen.
Max 108graden op maar een klein deel het paneel.
De straling komt maar 2m ver.

Verbruik 850w

Ik ga is contact opnemen met de leverancier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cV--7HiQdiIr6SwCligUFx8YRU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2hgWDFeih9cPcjcRTOi7XptY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0HxEiLObgI3ldDTP_IpSOkJ3t0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qU24RAJ2V4oeiCPQMI0rgTXC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Mu0sSRBdKCLNFcYZayWfTF99g4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpsgWyMJU2XucS3IwHoheL6I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Ruud888 op 17-11-2022 15:54 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:02

paQ

110-130 zegt de 'maker' idd

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Vdwbbj
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:37
Ik woon in een klein appartement met boven-, onder- en zijburen.
Best luxe wel, want zij zorgen ervoor dat mijn vloer, muren en plafond niet ijskoud worden.
Nu speelt mijn leven zich als ik thuis ben vooral af op de bank.
Laptop op schoot (waar die hoort), een boek of TV.
Ik zoek dus een bijverwarming om het af en toe (als de zon niet schijnt op mijn zuidelijke pui) wat behaaglijker te maken.
IR lijkt een goede oplossing.
En dan bijv. een verplaatsbaar paneel.
Alleen de hoekbank met mijzelf erop hoeft dus maar verwarmd te worden.
Ik was in laatst in Emmerich en daar raadden ze met P-600 met wieltjes aan. (150 euro.)

Maar 600 Watt lijkt toch wel erg veel voor zo'n klein hoekje?
Heeft iemand ervaring met 300 of 450 Watt als bijverwarming?
Want dit soort goedkope panelen kun je dus niet dimmen. Het is aan of uit. En dan is 300 ook de helft van 600 in stroomkosten.

Alvast bedankt.

• Ruud888
Vdwbbj schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:27:
Best luxe wel, want zij zorgen ervoor dat mijn vloer, muren en plafond niet ijskoud worden.
Ik zoek dus een bijverwarming om het af en toe (als de zon niet schijnt op mijn zuidelijke pui) wat behaaglijker te maken.
Ik was in laatst in Emmerich en daar raadden ze met P-600 met wieltjes aan. (150 euro.)

Want dit soort goedkope panelen kun je dus niet dimmen. Het is aan of uit. En dan is 300 ook de helft van 600 in stroomkosten.

Alvast bedankt.
Minimaal 600w ;)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vdwbbj schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:27:

Alvast bedankt.
In die situatie zou ik een electrisch fleece deken overwegen.

Zoiets bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 16:50
nwagenaar schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:20:
[...]

Nog even de praktische bevestiging; we maken sinds een tijdje gebruik van infrarood vloerverwarming icm een extra paneel in onze keuken.

Praktisch gezien is alleen infrarood vloerverwarming simpelweg niet bedoeld voor het opwarmen van een ruimte; het warmt het opervlakte op tot enkele centimeters en is daarom erg inefficient voor het opwarmen van een hele ruimte.

Zelfs infrarood vloerverwarming op basis van 160 watt/m² (zoals wat wij hebben) biedt aangename comfort als je er op loopt en dit comfort voel je relatief vlot. Maar dit zorgt er niet voor dat de temperatuur in de ruimte snel omhoog gaat of dat je het warmtegevoel krijgt van een opgewarmde ruimte zoals bij reguliere vloerverwarming en-of met een radiator oid. Vandaar dat we ook gekozen voor een extra paneel van 600W gericht op het aanrecht en het barretje.

Klein beetje historie en inzicht: We hebben afgelopen zomer een hoekwoning gekocht. Deze is gebouwd in 1979/1980, was bij de aankoop voorzien van 13 zonnepanelen en wij hebben direct stappen genomen om zo snel mogelijk te verduurzamen en van het gas af te gaan (L/L warmtepomp, additionele isolatie, verwijderen van radiatoren, plaatsen warmtepomp boiler, etc, etc).

Onze keuken was voorheen een bijschuur. Als gevolg hiervan was de keuken geheel enkelsteens en door het verwijderen van de radiator was deze niet meer voorzien van iets dat zorgde voor verwarming van de ruimte. Zeker als het frisser werd was erg onaangenaam in de keuken en moest de deur dicht ivm tocht, etc.

Maar dit wisten wij en we zouden toch een nieuwe keuken krijgen waarbij we wat zaken zouden aanpakken.

Voor de plaatsing van de nieuwe keuken hebben wij de oude keuken verwijderd, overal een spouw gerealiseerd en deze te voorzien van isolatieplaten waarbij we zowel de vloer als het dak hebben voorzien van isolatie. Na plaatsing van de nieuwe keuken hebben wij de oude plavuizen voorzien van infrarood vloerverwarming icm laminaat met diverse lagen ter bescherming tegen vocht vanuit de kruipruimte, aanvullende isolatielaag zodat de warmte zoveel mogelijk naar de keuken gaat ipv naar de betonnen vloer en een additionele infrarood paneel van 600W gericht op het aanrecht. Al met al praten wij over 12 m² aan loopoppervlakte en +/- 30 kuub aan ruimte.

Samen met het paneel van 600W icm de vloerverwarming hebben wij een warme aanvoelende keuken waar je probleemloos kunt zitten voor werk, etc, etc. Mede door dit en de isolatie blijft de temperatuur in de keuken om en nabij rond de 20 graden terwijl de thermostaat op 19 graden staat ingesteld.
Met 160 watt/m² zou de ruimte in redelijk tempo moeten opwarmen.
Ik heb hier een element op de CV vloerverwarmingverdeler zitten en staat ingesteld op omgerekend 80 watt/m² en zelfs hier warmt de ruimte wel op.

Ik vind het een beetje vreemd waarom het bij jouw niet gebeurd, ik heb hier wel 2cm EPS onder (droogbouwsysteem met aluminium platen), direct bovenop 8mm laminaat maar extra brede laminaat.

Met 160 watt/m² kom ik ver boven 28c oppervlaktetemperatuur waardoor je zweetvoeten krijgt.
Hier is met 80 watt/m² tot ongeveer 1 meter boven de vloer voelbaar.

In principe gebruik ik altijd de L/L WP om de ruimte te verwarmen maar ook eens zonder geprobeerd.
Verbruik hou ik binnen de perken door alleen de lussen van het zitgedeelte open hebben.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Vdwbbj
Heb je daar ervaring mee?
Want 600w voor zo'n klein hoekje lijkt me toch wel veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-05 10:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLlMhPpYioZwlu7_Xnbd2VVIXFc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhCTnsIgtgppuBhZjnOe1jSX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuivonvOfnrb-uH-yXEot8Vpt4E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38Ke16vS1IcwEcHvgiMPZbfh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW9o-osfmo5lMwkeaJZ02FC1fDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRaDKDlCeexbaXeX1NMDiCXV.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb een Eurom mon soleil 800 watt paneel boven de zithoek opgehangen waar ik een beetje mee aan het experimenteren ben. Ik kwam vanavond thuis en de kamertemperatuur ( was de hele dag niet thuis) hing rond de 15 graden. Ik heb een foto gemaakt voor en nadat het paneel 20 minuten aanstond. Grappig om te zien wat voor effect het heeft op de omgeving. Hij hangt op 2,60 hoogte en wordt volgens de flir app 107 graden. De kamerthermostaat geeft na een half uur 16,7 graden aan. Nu zijn wij geen mensen die de thermostaat normaal op 20 graden of hoger zetten dus ik ben helemaal tevreden tot nu toe! Misschien dat we er nog een ophangen om een groter gebied te bereiken maar dat kijken we nog even aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:16
KoenVW76 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:25:

Ik heb een Eurom mon soleil 800 watt paneel boven de zithoek opgehangen waar ik een beetje mee aan het experimenteren ben. Ik kwam vanavond thuis en de kamertemperatuur ( was de hele dag niet thuis) hing rond de 15 graden. Ik heb een foto gemaakt voor en nadat het paneel 20 minuten aanstond. Grappig om te zien wat voor effect het heeft op de omgeving. Hij hangt op 2,60 hoogte en wordt volgens de flir app 107 graden. De kamerthermostaat geeft na een half uur 16,7 graden aan. Nu zijn wij geen mensen die de thermostaat normaal op 20 graden of hoger zetten dus ik ben helemaal tevreden tot nu toe! Misschien dat we er nog een ophangen om een groter gebied te bereiken maar dat kijken we nog even aan.
Heb je ook een foto waar je hem hebt hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Op foto 1 zie je hem duidelijk hangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:16
paQ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:21:
Op foto 1 zie je hem duidelijk hangen :)
Oh ja! Nu zie ik hem XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Ik zoek een bureau verwarmer voor aan de onderzijde van het bureau.
Die ook je voeten opwarmt.

Welke kunnen jullie aanbevelen?

[ Voor 13% gewijzigd door Ruud888 op 18-11-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdwbbj
Wolly schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:38:
[...]

In die situatie zou ik een electrisch fleece deken overwegen.

Zoiets bijvoorbeeld.
Daar had ik eigenlijk nog aan gedacht.
Leuk idee, maar ik denk dat ik dat niet behaaglijk vind als ik er lang in/onder moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
[quote]Ruud888 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:38:
Vandaag het Byecold 900w HH paneel ontvangen.
Het is een hoge temperatuur paneel voor aan het plafond. De oppervlakte temperatuur moet circa 130graden zijn.

Maar helaas valt het flink tegen.
Max 108graden op maar een klein deel het paneel.
De straling komt maar 2m ver.

Verbruik 850w

Ik ga is contact opnemen met de leverancier. [quote]
—————————————————————————————————————————————————

Blijkbaar krijg je een heel andere oppervlaktewarmte als het paneel aan het plafond hangt.
Ik heb het in een slaapkamer opgehangen aan het lage plafond.
De oppervlakte warmte is nu voor 40% 120graden en de rest circa 108graden.
Hij straalt goed voelbaar tot 230cm.

Hij bolt wel op, maar dat trekt weer weg

[ Voor 8% gewijzigd door Ruud888 op 18-11-2022 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

KoenVW76 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:25:
IIk kwam vanavond thuis en de kamertemperatuur ( was de hele dag niet thuis) hing rond de 15 graden.
Hoe staat het met de isolatie van je huis en met de tochtdichtheid? Amper 15 graden is nu al best laag?
We hebben maar 3 cm PUR op het dak en de vloer heb ik zelf wat geïsoleerd, het 40 j oude dubbel glas en toch is het ca 17,5ºC. Ik ben aan het voorbereiden op meer isoleren. De dakramen heb ik het oude dubbel glas net vervangen door HR++ maar das boven op de 1e en 2e verdieping en niet beneden waar het 17,5ºC. is .
Vorige week hebben we 2x 15 min de CV aangehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
_ferry_ schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:42:
[...]

Bij deze na 5 min.
[Afbeelding]
Op 2 min. Zat hij zo ronde de 90 op het heetste deel.
Is dat niet veel te laag voor een Sunjoy?
Deze moet toch minimaal 115graden zijn?
Nog meer metingen gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ruud888 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:11:
[quote]Ruud888 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:38:
Vandaag het Byecold 900w HH paneel ontvangen.............
Ik ga is contact opnemen met de leverancier.
(y)
Hij bolt wel op, maar dat trekt weer weg
Dit probleem meteen ook maar aankaarten? Lijkt me niet normaal, eerder een voorteken voor een definitieve bolling om mogelijk stuk gaan. Valt imho dus niet mee....als geheel.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 19-11-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ruud888 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 01:57:
[...]

Is dat niet veel te laag voor een Sunjoy?
Deze moet toch minimaal 115graden zijn?
Nog meer metingen gedaan?
Geen nieuwe meting gedaan nee, dit was wel staand, dus aan het plafond zal de warmte wellicht meer blijven hangen met hogere temperatuur tot gevolg zoals je aangeeft.
Op zich voldoet 116 graden op het warmste punt wel aan de minimaal 115 graden :+ welke hij vast niet over heel het paneel zal behalen, en wellicht pas na een half uur ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
route99 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 07:51:
[...]
(y)
[...]
Dit probleem meteen ook maar aankaarten? Lijkt me niet normaal, eerder een voorteken voor een definitieve bolling om mogelijk stuk gaan. Valt imho dus niet mee....als geheel.
Alle aluminium hoge temperatuur panelen schijnen op te bollen tijdens het verwarmen.
Ze waarschuwen er zelfs voor in de handleiding.
Bij afkoeling verdwijnt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
_ferry_ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 07:59:
[...]

Geen nieuwe meting gedaan nee, dit was wel staand, dus aan het plafond zal de warmte wellicht meer blijven hangen met hogere temperatuur tot gevolg zoals je aangeeft.
Op zich voldoet 116 graden op het warmste punt wel aan de minimaal 115 graden :+ welke hij vast niet over heel het paneel zal behalen, en wellicht pas na een half uur ofzo.
Ik ben benieuwd hoeveel de 2x duurdere Sunjoy het beter doet dan de Byecold.
Ze lijken niet zoveel te verschillen.

De Sunjoy is wel mooier en heeft 50w meer.
Benieuwd of iemand een Flir-foto heeft als hij werkend aan het plafond hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:59
Ruud888 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:14:
Ik zoek een bureau verwarmer voor aan de onderzijde van het bureau.
Die ook je voeten opwarmt.
Dat kan niet zonder dat je bovenbenen verschroeid raken. Stralingsintensiteit neemt met het kwadraat van de afstand af, dus als het paneel 20 cm boven je benen zit, zit het (ruim) 70 cm boven je voeten en vangen je bovenbenen 12x meer stralingswarmte dan je voeten.
Ik heb dit paneel onder m'n bureau geplakt. Het vermogen is instelbaar, maar als ik hem veel hoger dan 35 W zet krijgen m'n bovenbenen het veel te warm. Ik ben er best tevreden mee, maar ik heb niet het idee dat het voor m'n voeten veel uithaalt. Dus toch maar warme sokken aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:18
Vraagje: als ik het normaal met een 500 watt straal kachel (met ventilator) warm krijg op mijn slaapkamer. Krijg ik het dan ook warm met een 600Watt infrarood paneel door de hele kamer? Of heb je dan nog steeds 600Watt plaatselijk? We hebben namelijk een lange smalle kamer. Niet heel praktisch met infrarood. Infrarood is wel een veilige optie voor die 3 uur per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

de Peer

under peer review

StormRider schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:37:
Vraagje: als ik het normaal met een 500 watt straal kachel warm krijg op mijn slaapkamer. Krijg ik het dan ook warm met een 600Watt infrarood paneel door de hele kamer?
Ja hoor. Het lijkt me alleen sterk dat het met een 500W straalkachel lukt? weet je dat zeker?
Of heb je dan nog steeds 600Watt plaatselijk?
dat hangt er vanaf waar je het IR-paneel op richt.
We hebben namelijk een lange smalle kamer. Niet heel praktisch met infrarood. Infrarood is wel een veilige optie voor die 3 uur per dag.
Juist bij een lange smalle kamer is IR erg handig om lokaal wat te verwarmen. Daar is het ook voor bedoeld. Je moet proberen te voorkomen dat je een hele kamer gaat opwarmen met infrarood, dat is een dure grap.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:18
de Peer schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:54:
[...]

Ja hoor. Het lijkt me alleen sterk dat het met een 500W straalkachel lukt? weet je dat zeker?

[...]

dat hangt er vanaf waar je het IR-paneel op richt.

[...]

Juist bij een lange smalle kamer is IR erg handig om lokaal wat te verwarmen. Daar is het ook voor bedoeld. Je moet proberen te voorkomen dat je een hele kamer gaat opwarmen met infrarood, dat is een dure grap.
De kamer wordt deels al verwarmt door de kamer ernaast die voorzien is van een airco. Echter krijg je het net niet behaaglijk. En we zitten er zo nu en dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-05 19:11
Hoi, heb al veel gelezen maar weinig over de plaatsing aan plafon.
Dus ik was aan denken als ik die Sunjoy SR-9 aan plafon zou monteren.
Zou dan een probleem zijn als die dan een klein beetje boven de douche hangt.
Plafon is 2,40 hoog en de douchekop zit op zo'n 2 meter
voordeel hiermee is dat die dan de tegelmuren aan de binnekant van de douche verwarmt.
helpt tevens ook tegen schimmel begrijp ik.
Het paneel heeft IP55 certificering en dat is spuit water maar ja wat is spuit water.
ben benieuwd....

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
TurboNick3 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:45:
Hoi, heb al veel gelezen maar weinig over de plaatsing aan plafon.
Dus ik was aan denken als ik die Sunjoy SR-9 aan plafon zou monteren.
Zou dan een probleem zijn als die dan een klein beetje boven de douche hangt.
Plafon is 2,40 hoog en de douchekop zit op zo'n 2 meter
voordeel hiermee is dat die dan de tegelmuren aan de binnekant van de douche verwarmt.
helpt tevens ook tegen schimmel begrijp ik.
Het paneel heeft IP55 certificering en dat is spuit water maar ja wat is spuit water.
ben benieuwd....
Die panelen hebben wel 2mnd levertijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Colossi
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-05 17:45
Helaas heb ik geen slimme meters en kan dus niet direct vergelijken qua verbruik, dus het gaat meer om een principe uitspraak rond verwarmen met gas vs. electrisch.

Mijn idee is om de cv op ca. 17 graden i.p.v. reguliere 19 of 20 graden in te stellen en met een IR paneel (420W) heel gericht en lokaal bij te verwarmen.
Is dat dan een verstandige aanpak qua kosten?

Energiecontract is Eneco “Hollandse wind & Zon variabel vrij” en “Eneco gas variabel vrij.”
Ik heb overigens geen zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Colossi schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:19:
Helaas heb ik geen slimme meters en kan dus niet direct vergelijken qua verbruik, dus het gaat meer om een principe uitspraak rond verwarmen met gas vs. electrisch.

Mijn idee is om de cv op ca. 17 graden i.p.v. reguliere 19 of 20 graden in te stellen en met een IR paneel (420W) heel gericht en lokaal bij te verwarmen.
Is dat dan een verstandige aanpak qua kosten?

Energiecontract is Eneco “Hollandse wind & Zon variabel vrij” en “Eneco gas variabel vrij.”
Ik heb overigens geen zonnepanelen.
Ja dat is een goed plan. Zo hoor je IR te gebruiken maar dat doen maar weinig mensen.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 20-11-2022 15:32 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:42
Omdat sommige mensen in ons huishouden vergeten het paneel uit te zetten na gebruik, dat wordt in- en uitgeschakeld door een schakelaar die ook wordt bestuurd door Domoticz, gebruik ik binnen Domoticz dit script als backup-maatregel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
-- script_time_infraredpanel.lua
t1 = os.time()
s = otherdevices_lastupdate['Badkamer infraroodpaneel']
-- returns a date time like 2022-07-11 17:23:12

year = string.sub(s, 1, 4)
month = string.sub(s, 6, 7)
day = string.sub(s, 9, 10)
hour = string.sub(s, 12, 13)
minutes = string.sub(s, 15, 16)
seconds = string.sub(s, 18, 19)

commandArray = {}

t2 = os.time{year=year, month=month, day=day, hour=hour, min=minutes, sec=seconds}
difference = (os.difftime (t1, t2))

-- 45 minutes translates to 2700 seconds, after being on for that time, the panel is switched off and a notification is send (if concigured in Domoticz)
if (otherdevices['Badkamer infraroodpaneel'] == 'On' and difference > 2700 and difference < 2710) then
   commandArray['SendNotification']='Infrarood paneel melding#Het paneel staat meer dan 45 minuten aan en gaat nu uit!'
   commandArray['Badkamer infraroodpaneel']='Off'
end 

return commandArray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Tom-Z schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:02:
[...]

Dat kan niet zonder dat je bovenbenen verschroeid raken. Stralingsintensiteit neemt met het kwadraat van de afstand af, dus als het paneel 20 cm boven je benen zit, zit het (ruim) 70 cm boven je voeten en vangen je bovenbenen 12x meer stralingswarmte dan je voeten.
Ik heb dit paneel onder m'n bureau geplakt. Het vermogen is instelbaar, maar als ik hem veel hoger dan 35 W zet krijgen m'n bovenbenen het veel te warm. Ik ben er best tevreden mee, maar ik heb niet het idee dat het voor m'n voeten veel uithaalt. Dus toch maar warme sokken aan.
Nu een 360w staand paneel met aan/uit knop besteld voor onder de tafel.
60x60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:12
Ruud888 schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:45:
[...]

Nu een 360w staand paneel met aan/uit knop besteld voor onder de tafel.
60x60
Dat is echt veel om dicht bij te zitten. Als je hem kunt regelen zou het kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:28
Nevermind, ik heb de winkel gebeld en ik kan donderdag een andere ophalen!

Ik heb afgelopen weekend de Ecosun exclusive slim infraroodpaneel glad 700Watt gekocht voor in de badkamer en wilde deze gaan bevestigen aan het plafond.

Hier zit zo'n H-vormige beugel bij.
Alles afgemeten, maar we kwamen er maar niet uit. De 4 schroefgaatjes kwamen niet op de juiste meetpunten terecht. Natuurlijk willen we dat het paneel wel mooi recht en in het midden van de (rechthoekige) badkamer komt te hangen.
Alles geprobeerd, 10x nameten, laserlijn, ouderwetse garendraden getrokken, maar het bleef off.
Was er klaar mee en dus maar even laten liggen.

Bedenk ik me net dat ik dat H-vormige paneel even goed moet checken en ja hoor.. deze is gewoon niet helemaal haaks. :( :( :( :(

Herkent iemand dit, en zo ja hoe heb je het opgelost om uiteindelijk het paneel toch mooi recht in het midden opgehangen te krijgen? (zie foto, als ik de onderste 2 uitlijn op de hoek en lijn van een volledig rechthoekig stuk karton, is rechtsboven niet op de lijn uit te lijnen (het H-paneel is te schuiven, maar dit is maximaal in de huidige stand))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xX_6q36Dko0p9JX96xo6X9jzOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6t6eNArCli5TujcLiy2eDqV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Pusherman_ op 22-11-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Wilke schreef op maandag 21 november 2022 @ 00:06:
[...]

Dat is echt veel om dicht bij te zitten. Als je hem kunt regelen zou het kunnen.
Het is een 300w geworden van Konighaus met schakelaar en voetjes.

Met de flir gemeten.
Het midden is 94graden en er rondom heen 86graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:12
Ruud888 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:27:
[...]

Met de flir gemeten.
En bevalt dat goed? Hoe ver zit je er van af, dat was me niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-04 15:41
route99 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 00:07:
[...]

Hoe staat het met de isolatie van je huis en met de tochtdichtheid? Amper 15 graden is nu al best laag?
We hebben maar 3 cm PUR op het dak en de vloer heb ik zelf wat geïsoleerd, het 40 j oude dubbel glas en toch is het ca 17,5ºC. Ik ben aan het voorbereiden op meer isoleren. De dakramen heb ik het oude dubbel glas net vervangen door HR++ maar das boven op de 1e en 2e verdieping en niet beneden waar het 17,5ºC. is .
Vorige week hebben we 2x 15 min de CV aangehad.
Wij hebben een woning uit 1970. Is nu ook al snel 15 graden als de verwarming uitstaat. Dus zo gek is dat niet. Mbt tocht. Je moet ook wat ventileren nietwaar? Verstook nu ca 5 kuub per dag. Daarom zoek ik ook een infrarood paneel voor de werkkamer./studeerkamers kids.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Kaaschef schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:09: Mbt tocht. Je moet ook wat ventileren nietwaar?
Eris een groot verschil:
Tocht is a.g.v. toevallige verliesfactoren, die wil je zo klein mogelijk houden, want dat kan je extra veel gas schelen. Ventileren doe je bewust om de lucht kwaliteit goed te houden, kan zo kort/lang als nodig is, maar meestal niet permanent, is ook voor wie dat wil te automatiseren.
Verstook nu ca 5 kuub per dag.
Dat is uiteraard erg afh v/h huis, ons huis dat ik beschreef had vorige week bijv 10m3 totaal nodig.
Daarom zoek ik ook een infrarood paneel voor de werkkamer./studeerkamers kids.
Mss heb je ook nog tips nodig voor de kierenjacht? Die zijn iig gratis..... https://www.milieucentraa...en/naden-en-kieren-dicht/
Je houdt al snel na zo'n actie enkele honderden euro's in zak, zeker gezien wat je schreef. En elk jaar weer dus....das een goed investering met wat kit en strips.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Pusherman_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:34:Herkent iemand dit, en zo ja hoe heb je het opgelost om uiteindelijk het paneel toch mooi recht in het midden opgehangen te krijgen? (zie foto, als ik de onderste 2 uitlijn op de hoek en lijn van een volledig rechthoekig stuk karton, is rechtsboven niet op de lijn uit te lijnen (het H-paneel is te schuiven, maar dit is maximaal in de huidige stand))
Ja, had precies hetzelfde. Heb een mal gemaakt van de verpakking. Stuk van 60x120 uitgesneden en daar beugelgaatjes op uitgetekend. Gaatjes gemaakt in karton, gepositioneerd op plafond naar wens, gaatjes afgetekend, geboord, pluggen erin en beugel vastgeschroefd. Paneel erin gehangen en hangt kaarsrecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoostdeSuproost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 15:33
autostatic schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:45:
[...]
Ja, had precies hetzelfde. Heb een mal gemaakt van de verpakking. Stuk van 60x120 uitgesneden en daar beugelgaatjes op uitgetekend. Gaatjes gemaakt in karton, gepositioneerd op plafond naar wens, gaatjes afgetekend, geboord, pluggen erin en beugel vastgeschroefd. Paneel erin gehangen en hangt kaarsrecht.
Ik heb precies hetzelfde gedaan. Ik moest denken aan deze video. Ik heb dus de bevestiging op het karton van de doos uitgetekend. Deze op het plafond met schilderstape geplakt. Dan de gaten geboord en hoppakee! :)

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-05 16:41
Voor iemand die 24/7 op bed ligt in een kamer zonder verwarming zoek ik een infrarood oplossing
Plafond is ong 2 meter hoog (oppervlakte 3 x 3 meter). Persoon ligt dus op bed, dus afstand is minder dan die 2 meter en maakt enkel gebruik van de wc en de wasbak naast het bed

Wattage adviezen en merken zijn uiteraard welkom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ragnar9999 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:42:
Voor iemand die 24/7 op bed ligt in een kamer zonder verwarming zoek ik een infrarood oplossing
Plafond is ong 2 meter hoog (oppervlakte 3 x 3 meter). Persoon ligt dus op bed, dus afstand is minder dan die 2 meter en maakt enkel gebruik van de wc en de wasbak naast het bed

Is een elektrische deken niet handiger?

Want de IR bereikt dus alleen delen van het lichaam boven de dekens.

Wattage is erg lastig en sowieso verschillend in herfst en winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
Ragnar9999 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:42:

Of een infrarood paneel een goede oplossing is en welk wattage nodig is hangt af van het doel. Moet de persoon in bed liggend erdoor verwarmd worden, of alleen als deze van het wasbak en toilet gebruik maakt? Verder bepaalt de gewenste temperatuur van de ruimte (als het eigenlijk om ruimteverwarming gaat), de mate van isolatie en de hoeveelheid ventilatie ook het vermogen. Ik vraag me af of je een zinvol antwoord kan krijgen

[ Voor 6% gewijzigd door Frij5fd op 24-11-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
de Peer schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:27:
[...]

Is een elektrische deken niet handiger?

Want de IR bereikt dus alleen delen van het lichaam boven de dekens.

Wattage is erg lastig en sowieso verschillend in herfst en winter.
Klinkt als een betere optie idd
heb wel begrepen dat ivm veiligheid je een elektrische deken niet gebruikt om om mee te slapen, meer om je bed op te warmen voor je gaat slapen.
Geen idee of dit klopt
Frij5fd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:28:
[...]

Of een infrarood paneel een goede oplossing is en welk wattage nodig is hangt af van het doel. Moet de persoon in bed liggend erdoor verwarmd worden, of alleen als deze van het wasbak en toilet gebruik maakt? Verder bepaalt de gewenste temperatuur van de ruimte (als het eigenlijk om ruimteverwarming gaat), de mate van isolatie en de hoeveelheid ventilatie ook het vermogen. Ik vraag me af of je een zinvol antwoord kan krijgen
dank, zal de vraag herformuleren aangezien een ir paneel voor iemand onder de dekens bij nader inzien niet zinvol lijkt
Gaat dan om wasbak/toilet omgeving, deze staan naast elkaar in een hoek naast het bed
Is dit wel een oplossing in dit geval aangezien we het niet over ruimteverwarming hebben ?

Goed geïsoleerde kamer, heel erg goed mag ik wel zeggen, er is ventilatie aanwezig
Gewenste temperatuur, niet te gek, graad of 18/19 in de winter

hoop dat er iets zinnigs van te maken valt

[ Voor 3% gewijzigd door Ragnar9999 op 25-11-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Ragnar9999 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 00:14:
dank, zal de vraag herformuleren aangezien een ir paneel voor iemand onder de dekens bij nader inzien niet zinvol lijkt
Gaat dan om wasbak/toilet omgeving, deze staan naast elkaar in een hoek naast het bed
Is dit wel een oplossing in dit geval aangezien we het niet over ruimteverwarming hebben ?

Goed geïsoleerde kamer, heel erg goed mag ik wel zeggen, er is ventilatie aanwezig

Voor een badkamer wordt vaak 60 Watt per m3 aangehouden. De vraag is of je dat hier wilt, want je krijgt dan wel veel warmte opeens in de kamer, waardoor het onder de dekens daarna minder prettig is.
Deze pagina geeft een wat bruikbaardere tool, waar je zelf wat mee kan spelen: https://www.smarthomesupp...arming/vermogen-berekenen

Onze eigen ervaring is dat een goed paneel van 600 Watt en een spiegel van 250 Watt, na voldoende opgewarmd te zijn, op 1 à 1,5 meter afstand al voldoende warmte kan geven (terwijl voor de rekensom met 60 Watt/m3 er 1200 Watt nodig was in de ruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Wilke schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:18:
[...]

En bevalt dat goed? Hoe ver zit je er van af, dat was me niet helemaal duidelijk.
Ik zit er 50cm vandaan.
Dan is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:16
Hoe kan c.q. moet ik het volgende lezen om opbrengst van een spiegel verwarming te beredeneren?
Input 2,5 W/dm2, temperatuur bereik 10-20 C, spiegel is zelf 52 bij 37 cm. Zal wel vrijwel niets doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dinandus schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:54:
Hoe kan c.q. moet ik het volgende lezen om opbrengst van een spiegel verwarming te beredeneren?
Input 2,5 W/dm2, temperatuur bereik 10-20 C, spiegel is zelf 52 bij 37 cm. Zal wel vrijwel niets doen?
het enige dat relevant is, is die 2,5 Watt per vierkante decimeter.
Die spiegel is 19 vierkante decimeter. dus dat ding is 50 Watt. Dat is net genoeg om hem niet te laten beslaan (wat handig is) maar je voelt er geen warmte van.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 25-11-2022 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud888
Ragnar9999 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 00:14:
[...]

Klinkt als een betere optie idd
heb wel begrepen dat ivm veiligheid je een elektrische deken niet gebruikt om om mee te slapen, meer om je bed op te warmen voor je gaat slapen.
Geen idee of dit klopt

[...]

Je wilt dus de persoon met de stralingswarmte direct warm houden.
De berekening met m3 heb je dan niet veel aan..

Een grote infrarood spiegel van minimaal 300w.
Of aan het plafond minimaal 750w

Een aluminium paneel geeft na 5min al warmte.
Metaal 15min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:27
Ruud888 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:27:
[...]

Met de flir gemeten.
Wat kost zoiets ? En waar vandaan ?

Kom zelf op internet rechtstreeks bij Konighaus nu bv dit tegen ;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9YtkyXzXUyquhmu0RFJu1izPjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pmm2dKMLAqFstdzxzSG0d3p2.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat teveel voor onder een buro...mijn computer staat daar ook...trouwens

[ Voor 46% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 28-11-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

de Peer schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:55:
[...]

het enige dat relevant is, is die 2,5 Watt per vierkante decimeter.
Die spiegel is 19 vierkante decimeter. dus dat ding is 50 Watt. Dat is net genoeg om hem niet te laten beslaan (wat handig is) maar je voelt er geen warmte van.
Ga er maar van uit dat het verwarmingsdeel achter de spiegel nog een stuk kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Laatst online: 18-05 19:23
Toch nog even dit... badkamer 7.5 m2 dus denk nu aan Sunjoy SR-7 (ja, ik ken de levertijden). Echter, plafond zit op 2.32m hoogte (of laagte - ivm verhoogde vloer). Mijn zoon is echter 2m dus met 2cm dikte paneel hangt dat paneel straks 30 cm boven zijn hoofd. Ik zit zelf ook zo rond de 35 cm onder het paneel. Is dat wel een goed idee? Ik ben bezorgd dat het straks voelt of je hersenen gefrituurd worden? Of dat je hoofdhuid er onder te lijden gaat hebben? Dan toch beter aan de muur ondanks dat ik paar keer lees dat plafond toch echt beter is of valt het allemaal wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
klompje65 schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:59:
Toch nog even dit... badkamer 7.5 m2 dus denk nu aan Sunjoy SR-7 (ja, ik ken de levertijden). Echter, plafond zit op 2.32m hoogte (of laagte - ivm verhoogde vloer). Mijn zoon is echter 2m dus met 2cm dikte paneel hangt dat paneel straks 30 cm boven zijn hoofd. Ik zit zelf ook zo rond de 35 cm onder het paneel. Is dat wel een goed idee? Ik ben bezorgd dat het straks voelt of je hersenen gefrituurd worden? Of dat je hoofdhuid er onder te lijden gaat hebben? Dan toch beter aan de muur ondanks dat ik paar keer lees dat plafond toch echt beter is of valt het allemaal wel mee?
Dan is een Sunjoy wel pittig. Beter een iets lagere oppervlaktewarmte nemen.
Max 105graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
klompje65 schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:59:
Lijkt me niets inderdaad; ik ervaar de verwarming van een paneel als zeer lokaal (alleen wat beschenen wordt, wordt warm). Wij hebben 600 Watt paneel aan de muur en een spiegel met 250 Watt voor 9 m2, dat bevalt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pusherman_
autostatic schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:45:
[...]
JoostdeSuproost schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:18:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gedaan. Ik moest denken aan deze video. Ik heb dus de bevestiging op het karton van de doos uitgetekend. Deze op het plafond met schilderstape geplakt. Dan de gaten geboord en hoppakee! :)
Tnx voor jullie tips. Dmv een mail van de verpakking is het gelukt.
Ook heb ik de montagebeugel uit elkaar gehaald. De beugel is een H-vorm
Ik heb de zijkanten omgedraaid, toen was hij minder scheef op de een of andere manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JL7M-fZjpBoSblcbaOeD3aCTwYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ld2bDfhPMcP3QQZzRF4CR2sT.jpg?f=fotoalbum_large

Het paneel hangt nu mooi haaks en het is toch een stuk lekkerder uit de douche stappen met het paneel aan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-05 14:04
Pusherman_ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:22:

Het paneel hangt nu mooi haaks en het is toch een stuk lekkerder uit de douche stappen met het paneel aan _/-\o_
Hoe groot is je badkamer? En waar heb je hem opgehangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pusherman_
robkrekel schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:40:
[...]
Hoe groot is je badkamer? En waar heb je hem opgehangen?
lxbxh 250x210x240
700W ecosun slim
precies in het midden aan het plafond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 13:06
Ik ben mij ook hierin aan het verdiepen. Ik zou graag een paneeltje willen neerzetten bij mijn bureau (is een onverwamde ruimte). Het zou dus gaan om het verwarmen van mijn benen. Nu zag ik deze aanbieding voorbij komen: is iemand bekend met dit merk? https://webshop.telegraaf...nfrarood-paneelverwarming

Wat zijn volgens jullie nu betrouwbare leveranciers/sites waar je staande panelen kan kopen? Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04:07

Flappiewappie

Hier nog meer

paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:45:
[...]

nog plaatjes die ik al eens gepost had:

Hier zie je eigenlijk alle laagjes op elkaar.
Heb jij nog met een reden die eerste laag aluminium folie gelegd? De XE-P6 die ik heb gekocht lijkt deze laag gewoon al te bevatten.

De eerste laag folie lijkt vooral nodig te zijn ivm vocht wat omhoog komt, daar heb ik weinig last van in een appartement...

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Het is ter reflectie van de IR.
Als het al aan je XPS zit dan is het toch ook prima?
Wel aan de onderzijde leggen dan. (dat is iig het devies van de folie leveranciers. Ik verwacht dat het meer in de elektronische veiligheid hoek zit, dan dat volgorde belangrijk zou zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 10:48
Ik ben aan het oriënteren voor infraroodpanelen als verbetering van de gevoelstemperatuur in huis zodat de thermostaat wat lager ingesteld kan worden.

Ik woon in een appartement met vrij slechte isolatie. Ik zit er aan te denken om 1 groot paneel (~1000W) in de woonkamer te hangen boven de zithoek en eethoek. Een kleiner paneel in de slaapkamer, waar uberhaubt geen verwarming is. En een kleiner paneel in de badkamer, waar ook geen verwarming is.

Ik heb wat rondgekeken naar verschillende merken. Op internet wordt vaak Thermiq genoemd als beste paneel, maar google reviews van het bedrijf zijn niet best. Hier in dit topic zie ik dat Ecosun en Sunjoy populaire merken zijn.

Waar moet ik rekening mee houden met het kiezen van panelen, grootte en merk? Waar moet ik rekening mee houden met plaatsing? (Thermiq heeft een offerte gestuurd inclusief plaatsing van de panelen) Ik heb een offerte aangevraagd bij 'zoveilig' in de veronderstelling dat het om ThermIQ panelen zou gaan. Er zijn echter "VH" panelen geoffreerd . Zijn er andere dingen die ik wellicht over het hoofd zie?

[ Voor 7% gewijzigd door aicaramba op 05-12-2022 10:40 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
aicaramba schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:35:
Ik ben aan het oriënteren voor infraroodpanelen als verbetering van de gevoelstemperatuur in huis zodat de thermostaat wat lager ingesteld kan worden.

Ik woon in een appartement met vrij slechte isolatie. Ik zit er aan te denken om 1 groot paneel (~1000W) in de woonkamer te hangen boven de zithoek en eethoek. Een kleiner paneel in de slaapkamer, waar uberhaubt geen verwarming is. En een kleiner paneel in de badkamer, waar ook geen verwarming is.

Ik heb wat rondgekeken naar verschillende merken. Op internet wordt vaak Thermiq genoemd als beste paneel, maar google reviews van het bedrijf zijn niet best. Hier in dit topic zie ik dat Ecosun en Sunjoy populaire merken zijn.

Waar moet ik rekening mee houden met het kiezen van panelen, grootte en merk? Waar moet ik rekening mee houden met plaatsing? (Thermiq heeft een offerte gestuurd inclusief plaatsing van de panelen) Ik heb een offerte aangevraagd bij 'zoveilig' in de veronderstelling dat het om ThermIQ panelen zou gaan. Er zijn echter "VH" panelen geoffreerd . Zijn er andere dingen die ik wellicht over het hoofd zie?
In jou geval is de hoogte van je plafond belangrijk en de oppervlaktewarmte van het paneel.
Aan het plafond moet deze minimaal 110graden zijn en de plafondhoogte maximaal 250cm

Je kan ook een ophangsysteem van ledpanelen gebruiken om het paneel lager te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 10:48
Ruud888 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:21:
[...]

In jou geval is de hoogte van je plafond belangrijk en de oppervlaktewarmte van het paneel.
Aan het plafond moet deze minimaal 110graden zijn en de plafondhoogte maximaal 250cm

Je kan ook een ophangsysteem van ledpanelen gebruiken om het paneel lager te hangen.
Mijn plafond is 260cm hoog. De geoffreerde panelen van VH (Type FH) zouden een bereik hebben van 3,5m. Ik begrijp dat de straling kwadratisch afneemt met de afstand, dus die 3,5 is geen 'aan, uit' geval. En volgens de specs hebben ze een temperatuur van 110-130°C, maar van wat ik in dit topic lees worden de specs niet door alle merken goed gehaald.

Ik kan over de geoffreerde panelen van VH niet heel veel vinden. Zijn er hier mensen met ervaringen ermee?

[ Voor 9% gewijzigd door aicaramba op 06-12-2022 08:01 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Len

Leeg

Ja, ik heb 2 van die panelen in de woonkamer hangen aan het plafond (900W). En eigenlijk heb ik meestal er maar 1 van aan. Ze geven bij mij goed warmte af.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Len schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:28:
Ja, ik heb 2 van die panelen in de woonkamer hangen aan het plafond (900W). En eigenlijk heb ik meestal er maar 1 van aan. Ze geven bij mij goed warmte af.
In hoeverre is dit nog een besparing ?
Als je dit paneel elke avond aan zet ben je over de 100 euro per maand een stroom kwijt voor een beperkte ruimte.
Oprechte vraag, geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Ragnar9999 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:40:
[...]

In hoeverre is dit nog een besparing ?
Als je dit paneel elke avond aan zet ben je over de 100 euro per maand een stroom kwijt voor een beperkte ruimte.
Oprechte vraag, geen idee
Geen idee, ik gebruik geen gas op dat moment en dat is voor mij persoonlijk al een morele besparing. De CV staat dus niet aan en de tempratuur is dan in de woonkamer 15,5 a 16 graden. Met het paneel aan is het voor ons toch lekker te doen.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
is er wel eens een stroom verbruik vergelijking gedaan tussen olie radiator, een elektrische convector kachel en elektrische infarood kachel?
is dan een elektrische infarood kachel het goedkoopste in energie verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tweakmember schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:51:
is er wel eens een stroom verbruik vergelijking gedaan tussen olie radiator, een elektrische convector kachel en elektrische infarood kachel?
Het laat zich niet eenvoudig vergelijken.

Infrarood is een dure manier van verwarmen, tenzij je alleen je lichaam verwarmt in een kamer van 16 graden. Dan is IR opeens goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
de Peer schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:04:
[...]

Het laat zich niet eenvoudig vergelijken.

Infrarood is een dure manier van verwarmen, tenzij je alleen je lichaam verwarmt in een kamer van 16 graden. Dan is IR opeens goedkoop.
Dan snap ik niet waarom mensen een infrarood kachel aanschaffen om een ruimte te verwarmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tweakmember schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:23:
[...]

Dan snap ik niet waarom mensen een infrarood kachel aanschaffen om een ruimte te verwarmen..
Ik ook niet. Maar niet alle beslissingen zijn ratiooneel en logisch

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 06-12-2022 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09

ericplan

5180 Wp PV

Het kan een goede manier zijn in bijvoorbeeld een goed geïsoleerd appartement. Mijn vloeren zijn eigenlijk nooit kouder dan 18 graden en zelfs zonder verwarmen koelt het in de woonkamer niet af beneden de 18 graden. Zo'n IR-paneel kan dan voldoende zijn, zonder dat het in de papieren loopt wat betreft kosten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
Tot nu blij dat ik geen infrarood boven de zithoek heb gedaan.
We verwarmen de woonkamer en keuken met een airco. ( 30m2)

Begint eerst 30min op 1200w, daarna 30min op 680w, daarna houd hij de warmte wisselend aan met 35w, 350w en 680w.
Dus met minder verbruik dan de infrarood of CV heel mijn woonkamer en keuken warm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frij5fd
tweakmember schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:51:
Ze hebben allemaal een COP van 1,0 (1 kWh stroom levert 1 kWh warmte) en daarmee allemaal even efficiënt; bij allemaal is het feitelijk verwarmen even duur. Ze verschillen echter in aankoopprijs, snelheid en wijze van verwarmen (lucht of objecten) en lokaal/niet lokaal verwarmen. Met een infrarood paneel kun je snel lokaal warmtestraling krijgen, met 2 andere systemen niet. Ik gebruik het thuis voor kortstondig verwarmen van de persoon die in de badkamer is, met warmtestraling.
Alleen een warmtepomp (airconditioning bijvoorbeeld) kan efficiënter verwarmen, door een (S)COP van rond de 4,0. Die gebruiken we voor het langdurig verwarmen van ruimten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Woohooo

Smilie, James Smilie

Heeft er iemand al concrete info over de levertijden van de Sunjoy panelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jarrean
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 16:29
Ik ben me ook aan het oriënteren op infraroodverwarming voor mijn werkplek, op dit moment heb ik een werkplek in een bijgebouw, dit bijgebouw heeft een eigen CV-ketel die eigenlijk altijd uit staat en aan wordt gezet wanneer ik thuis werk (2 dagen in de week) op het moment dat ik de CV aan zet is het in deze tijd van het jaar onder de 10 graden, de CV loeit dan een hele dag om tot een temperatuur van zo'n 15/16 graden te komen, dit vind ik een prima temperatuur (heb het niet snel koud).

Tot nu was het grootste nadeel hiervan dat het in de ochtend nog vrij koud was, maar met de huidige energieprijzen is dit gewoon erg inefficiënt. Ik zou dus een infraroodpaneel willen plaatsen en de CV in het bijgebouw volledig willen uitschakelen. Het kantoor is zo'n 2,5 x 2,5 x 2,2 groot en ik zit altijd op dezelfde plaats. Ik twijfel over het wattage (zou 300w genoeg zijn?) en over de positie (plafond, mat op de vloer, mat op bureau). Heeft er iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:46
Woohooo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:11:
Heeft er iemand al concrete info over de levertijden van de Sunjoy panelen?
Ik heb net een Sunjoy SR-7 besteld. De leverancier gaf aan dat ik rekening moest houden met levering medio januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Woohooo

Smilie, James Smilie

Frenkie567917 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:16:
[...]

Ik heb net een Sunjoy SR-7 besteld. De leverancier gaf aan dat ik rekening moest houden met levering medio januari.
Mja oke, nog steeds hetzelfde liedje dus.

Is er voor IR spiegels al een lijstje van de 'betere' merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Ik heb een Smart mirror van Quality heating een maand geleden opgehangen (80x60 cm, 250 Watt, zie https://www.infraroodverw...rood-verwa-108548782.html). Werkt wel aardig, maar:
  • De onderste 15 cm van de 60 cm hoge spiegel is niet verwarmd, terwijl bij een ontbloot bovenlijf het juist handig zou zijn als het onderste deel van de spiegel veel warmte afgeeft
  • WiFi signaal moet erg sterk zijn wil de spiegel het netwerk ontdekken
Het verbruik bij infrarood gebruik aan, bleek 272 Watt te zijn. Met alleen de LED verlichting aan was het verbruik 16 Watt

[ Voor 19% gewijzigd door Frij5fd op 09-12-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarrean
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 16:29
Jarrean schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:40:
Ik ben me ook aan het oriënteren op infraroodverwarming voor mijn werkplek, op dit moment heb ik een werkplek in een bijgebouw, dit bijgebouw heeft een eigen CV-ketel die eigenlijk altijd uit staat en aan wordt gezet wanneer ik thuis werk (2 dagen in de week) op het moment dat ik de CV aan zet is het in deze tijd van het jaar onder de 10 graden, de CV loeit dan een hele dag om tot een temperatuur van zo'n 15/16 graden te komen, dit vind ik een prima temperatuur (heb het niet snel koud).

Tot nu was het grootste nadeel hiervan dat het in de ochtend nog vrij koud was, maar met de huidige energieprijzen is dit gewoon erg inefficiënt. Ik zou dus een infraroodpaneel willen plaatsen en de CV in het bijgebouw volledig willen uitschakelen. Het kantoor is zo'n 2,5 x 2,5 x 2,2 groot en ik zit altijd op dezelfde plaats. Ik twijfel over het wattage (zou 300w genoeg zijn?) en over de positie (plafond, mat op de vloer, mat op bureau). Heeft er iemand tips?
Ik heb inmiddels een paneel van amazon.de besteld: de Könighaus 800W Hij zou volgende week geleverd moeten worden, ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Laatst online: 19-05 09:29
Ik heb sinds kort een huisgekocht. Benedenverdieping vloerverwarming via stadsverwarming en boven in elk kamertje gewone radiatoren, niet heel efficiënt maar verwarmd genoeg.
Nu is het op de zolder(ca. 40 m2) een radiator die groot genoeg is om een gang te verwarmen helaas.
Ik werk hier en in de toekomst gaan we hier airconditioning voor aanschaffen. Maar wil tot die tijd een tussenoplossing, is dan een IR paneel het handigste? Ik zag dit voorbij komen, waarvan ik dacht handig omdat ik dan als de airconditioners komen, we dan deze voor buiten kunnen gebruiken meteen:

https://www.bol.com/nl/nl...RRO0g_0_16.17.ProductPage

Iemand ervaring met deze en is een IR warmtestraler de beste oplossing? Het is een tamelijk grote ruimte met hoog plafond(4 m)

Edit: het betreft een huis uit 2015, dus isolatie is goed op orde.

[ Voor 3% gewijzigd door assn op 13-12-2022 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
assn schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:42:
Ik heb sinds kort een huisgekocht. Benedenverdieping vloerverwarming via stadsverwarming en boven in elk kamertje gewone radiatoren, niet heel efficiënt maar verwarmd genoeg.
Nu is het op de zolder(ca. 40 m2) een radiator die groot genoeg is om een gang te verwarmen helaas.
Ik werk hier en in de toekomst gaan we hier airconditioning voor aanschaffen. Maar wil tot die tijd een tussenoplossing, is dan een IR paneel het handigste? Ik zag dit voorbij komen, waarvan ik dacht handig omdat ik dan als de airconditioners komen, we dan deze voor buiten kunnen gebruiken meteen:

https://www.bol.com/nl/nl...RRO0g_0_16.17.ProductPage

Iemand ervaring met deze en is een IR warmtestraler de beste oplossing? Het is een tamelijk grote ruimte met hoog plafond(4 m)

Edit: het betreft een huis uit 2015, dus isolatie is goed op orde.
Voor 4m hoog heb je minimaal 200graden oppervlaktewarmte nodig.
Er zijn langegolf straler die binnen en buiten kunnen. Ook met meerdere standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Tenzij je het niet op 4 meter hoogte monteert maar een stuk lager aan de muur. Of aan wat pendels.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Jarrean schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:12:
[...]

Ik heb inmiddels een paneel van amazon.de besteld: de Könighaus 800W Hij zou volgende week geleverd moeten worden, ik ben benieuwd.
Ik had deze besteld. Zijn speciaal hogere temperatuur voor aan het plafond.
Gemeten warmte 118graden tot 230cm.

https://www.electriccomfort.nl/product/hh1206-900-watt/

Groot assortiment en prima service.
Is een loodgietersbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Laatst online: 19-05 09:29
Len schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:50:
Tenzij je het niet op 4 meter hoogte monteert maar een stuk lager aan de muur. Of aan wat pendels.
De heater hoeft niet in de nok te komen, Ik kan hem of in de dakkapel monteren waar ik werk of ergens in de buurt daarvan. Het gaat om een tussenoplossing en op termijn moet er ook een airco komen, Die zal ook niet in de Nok komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 16:54
Frij5fd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:33:
[...]

Ze hebben allemaal een COP van 1,0 (1 kWh stroom levert 1 kWh warmte) en daarmee allemaal even efficiënt; bij allemaal is het feitelijk verwarmen even duur. Ze verschillen echter in aankoopprijs, snelheid en wijze van verwarmen (lucht of objecten) en lokaal/niet lokaal verwarmen. Met een infrarood paneel kun je snel lokaal warmtestraling krijgen, met 2 andere systemen niet. Ik gebruik het thuis voor kortstondig verwarmen van de persoon die in de badkamer is, met warmtestraling.
Alleen een warmtepomp (airconditioning bijvoorbeeld) kan efficiënter verwarmen, door een (S)COP van rond de 4,0. Die gebruiken we voor het langdurig verwarmen van ruimten
Maar dit gaat toch niet meer op met deze buiten temperaturen? Al denk ik dat het vooral ligt aan hoe goed mijn slaap/werkkamer boven geïsoleerd is.... Mijn airco (3,5kW) moet ik praktisch de hele dag aanlaten ( 20c ) waarbij hij tussen de 600w ( defrost ) en de 900w ( 22 graden ) gebruikt om een kamer van 25m2 te verwarmen.

Voeten blijven wel vaak koud dus ik ben gaan zoeken en kom nu dus op infraroodpanelen uit. Airco als hoofdverwarming en infrarood als extra klinkt, na veel gelezen te hebben hier, wel goed. Ook over de toekomstige badkamer ben ik nu dus aan het twijfelen over elektrische vloerverwarming of infraroodpanelen :9

Maar dat veel mensen hier zeggen dat airco's nu nog een COP halen van 4 kan ik bijna niet geloven, of hebben we het dan over A+ energie label huizen? O-)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hollandnick schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:09:
[...]

Maar dit gaat toch niet meer op met deze buiten temperaturen? Al denk ik dat het vooral ligt aan hoe goed mijn slaap/werkkamer boven geïsoleerd is.... Mijn airco (3,5kW) moet ik praktisch de hele dag aanlaten ( 20c ) waarbij hij tussen de 600w ( defrost ) en de 900w ( 22 graden ) gebruikt om een kamer van 25m2 te verwarmen.

Voeten blijven wel vaak koud dus ik ben gaan zoeken en kom nu dus op infraroodpanelen uit. Airco als hoofdverwarming en infrarood als extra klinkt, na veel gelezen te hebben hier, wel goed. Ook over de toekomstige badkamer ben ik nu dus aan het twijfelen over elektrische vloerverwarming of infraroodpanelen :9

Maar dat veel mensen hier zeggen dat airco's nu nog een COP halen van 4 kan ik bijna niet geloven, of hebben we het dan over A+ energie label huizen? O-)
Dagen als deze is de cop lager inderdaad. Maar dit soort dagen daar zijn er ook maar een paar per jaar van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

de Peer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:41:
[...]

Dagen als deze is de cop lager inderdaad. Maar dit soort dagen daar zijn er ook maar een paar per jaar van.
ik schraap met de warmtepomp net aan de COP 2.4 of zo :/ gemiddeld per dag
(maar dan is het ook wel 21.5)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:52:
[...]

ik schraap met de warmtepomp net aan de COP 2.4 of zo :/ gemiddeld per dag
(maar dan is het ook wel 21.5)
Netjes toch. Voor een worst case situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

voor warmtepompen zijn al voldoende topics

Durft er nog iemand verbruiks-ervaringen van IR-panelen te delen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
hollandnick schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:09:
[...]

Uiteindelijk geen infrarood gekocht voor de woonkamer bij de airco.
Constant 1000w aan en de airco is toch te gek.
Een dik vloerkleed, gordijnen en pantoffels werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Ik wil nog wel een ervaring delen, ik had afgelopen zomer een ir paneel gekocht waarbij ik hier gemeld had dat ik hem zo vond tegenvallen omdat ik na 30 cm niks meer voelde.

Nu heb ik hem bewaard en nu met de kou ben ik veel meer tevreden!.Ik voel hem nu heerlijk als ik op de bank zit en hij op 260 cm hoog hangt. De omgevingstemperatuur doet dus veel met hoe goed je hem voelt. Misschien logisch voor anderen maar ik wist niet dat dat zo werkte :)

Ik zal binnenkort wat data over het verbruik posten, aangezien IR een van de grootste warmtebronnen bij ons in huis is.

• Bakkebaard
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-04-2023
Beste Tweakers

Ik ben ook van plan van t gas af te gaan. Heb n paar jaar geleden n airco gehangen en merk nu dat hij t prima warm krijgt.. Maar de kou uit de meubels/bank is wel prettig.. Vandaar dat ik ook naar infrarood panelen aan t kijken ben.

Mijn zit is 4x4m, dat wil ik plaatselijk bijverwarmen..
Mijn eetgedeelte ook 4x4m
Keuken 3x (maar hoeft niet bijverwarmd te worden)
Dit is allemaal onderdeel van 1 ruimte in een L. Ook twijfel ik om nog 1 paneel extra te nemen en er eentje boven de eettafel te hangen (voor gelegenheden aan te zetten)

Ik heb een hoekhuis uit 1970, welke matig is geïsoleerd. Ik meen dat mijn plafond rond de 260cm ligt.

Ik zat naar de volgende panelen te kijken, vind de verlichting erin wel chique omdat ik ze dan in plaats van mijn lampen ga ophangen. maar vroeg me af of jullie er misschien ervaring mee hebben;

https://www.infraroodverw...d-verlicht-115274529.html

Dit is een 840watt paneel. Is dit een juist wattage? Ik weet namelijk niet of het prettig is dat zo'n paneel continue aan en uit springt. Het is uiteraard wel de bedoeling om er "redelijk snel" comfort van te hebben in de avonduren.

Wellicht kunnen ervaringsdeskundigen hier wat zinnigs over vertellen? 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
Proton_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:02:
[mbr] voor warmtepompen zijn al voldoende topics [/]

Durft er nog iemand verbruiks-ervaringen van IR-panelen te delen?
Voor mij niet zozeer een kwestie van durven. ;)

Situatie: 2 persoons huishouden.
IR is hoofdverwarming (geen gasaansluiting meer).
Zonnepanelen op het dak: dit jaar zoveel teruglevering dat ik pas sinds 1,5 week energie verbruik na saldering.
Benedenverdieping: woonkamer en eetkamer/keuken IR totaal 5 x 700 K/wh plafond
Benedenverdieping: entree woning + toilet IR 200 K/wh.
Badkamer: plafond IR 700 K/wh

Met nog twee weken te gaan in 2022 is op dit moment de stand:
- Teruglevering jaar 2022: 4063 K/wh
- Verbruik jaar 2022 (over all): 4307 K/wh

Jaarverbruik op dit moment (16 dec.) na saldering: 244 K/wh
Verwacht jaarverbruik 2022: 800 K/wh
Maandbedrag € 29,00

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hans299 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:40:
[...]
K/wh, wat bedoel je daar mee?
5 x 700 kWh? (dus 3500 kWh, ongeveer een gemiddeld jaarverbruik)
5 x 700 watt panelen (vijf broodroosters aan vermogen)?

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 16-12-2022 13:47 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans299
Proton_ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:47:
[...]

K/wh, wat bedoel je daar mee?
5 x 700 kWh? (dus 3500 kWh, ongeveer een gemiddeld jaarverbruik)
5 x 700 watt panelen (vijf broodroosters aan vermogen)?
Oh ja, even wat gestuntel met eenheden, dank voor de vraag.
Het is dus vijf broodroosters. ;)

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ruud888 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:53:
[...]

Ik had deze besteld. Zijn speciaal hogere temperatuur voor aan het plafond.
Gemeten warmte 118graden tot 230cm.

https://www.electriccomfort.nl/product/hh1206-900-watt/

Groot assortiment en prima service.
Is een loodgietersbedrijf.
noem mij maar gek, maar volgens mij exact zelfde paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 16:54
Hans299 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:40:
[...]

Voor mij niet zozeer een kwestie van durven. ;)

Situatie: 2 persoons huishouden.
IR is hoofdverwarming (geen gasaansluiting meer).
Zonnepanelen op het dak: dit jaar zoveel teruglevering dat ik pas sinds 1,5 week energie verbruik na saldering.
Benedenverdieping: entree woning + toilet IR 200 K/wh.
Badkamer: plafond IR 700 K/wh

Met nog twee weken te gaan in 2022 is op dit moment de stand:
- Teruglevering jaar 2022: 4063 K/wh
- Verbruik jaar 2022 (over all): 4307 K/wh

Jaarverbruik op dit moment (16 dec.) na saldering: 244 K/wh
Verwacht jaarverbruik 2022: 800 K/wh
Maandbedrag € 29,00
Dit klinkt wel echt als muziek in mijn oren :P tot voor kort heb ik nooit van IR panelen als verwarming gehoord en ben ik (mede door koelen in de zomer) voor split airco units gegaan ( 5K/wh + 3,5K/wh ). Maar ik merk nu dus net als anderen dat de kou wel in de vloeren of spullen blijft zitten .Het huis wat ik gekocht heb ( 1963 ) had namelijk alleen een gashaard in de woonkamer, en thats it.... }:O . Zou ik wellicht mogen vragen of je een foto kan posten van je badkamer IR paneel en/of die in de wc? ( eventueel via DM ). Ik ben nog aan het bedenken hoe ik de verwarming ga regelen in de nieuwe badkamer en nieuwe wc, en begin nu toch echt te overwegen om deze panelen straks aan te gaan schaffen.

Alle ervaringen die ik hier lees geven veel goede hoop :P Zeker aangezien het verbruik wel mee valt. Mag ik er vanuit gaan dat je jouw panelen 12/7 of 24/7 aan hebt staan op een bepaalde temperatuur?

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans299
hollandnick schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:30:
[...]

Dit klinkt wel echt als muziek in mijn oren :P tot voor kort heb ik nooit van IR panelen als verwarming gehoord en ben ik (mede door koelen in de zomer) voor split airco units gegaan ( 5K/wh + 3,5K/wh ). Maar ik merk nu dus net als anderen dat de kou wel in de vloeren of spullen blijft zitten .Het huis wat ik gekocht heb ( 1963 ) had namelijk alleen een gashaard in de woonkamer, en thats it.... }:O . Zou ik wellicht mogen vragen of je een foto kan posten van je badkamer IR paneel en/of die in de wc? ( eventueel via DM ). Ik ben nog aan het bedenken hoe ik de verwarming ga regelen in de nieuwe badkamer en nieuwe wc, en begin nu toch echt te overwegen om deze panelen straks aan te gaan schaffen.

Alle ervaringen die ik hier lees geven veel goede hoop :P Zeker aangezien het verbruik wel mee valt. Mag ik er vanuit gaan dat je jouw panelen 12/7 of 24/7 aan hebt staan op een bepaalde temperatuur?
@hollandnick Als je al een split airco hebt zou ik IR panelen als bijverwarming installeren.
IR is geen zuinige verwarming, tenzij je compensatie hebt door middel van teruglevering van zonnepanelen en goede isolatie.
Bij mij werkt het zo omdat ons huis flink is geïsoleerd en verder ingedeeld in meerdere warmtezones met ieder een eigen thermostaat.
Panelen heb je in verschillende capaciteiten en maten, maar er is ook IR-folie voor vloerverwarming en achter wandtegels. Een foto is daarom weinig zeggend.
Bedenk dat ook met IR ook de kou in vloeren en muren blijft en dat Airco en IR fundamenteel verschillen omdat airco convectie warmte (airco) geeft en IR stralingswarmte.
IR verwarmt vooral jouzelf en alles wat organisch is in het interieur.
Isolatie is super belangrijk.
Sloffen en dikke sokken zijn belangrijke kledingstukken, want koude voeten moet je ook met IR incalculeren, tenzij je vloerverwarming hebt.

Neem de tijd voor een verwarmingsplan met daarin je warmtebehoefte per woongedeelte en welke eisen je stelt aan comfort.
Ik wil hierin wel met je meedenken, stuur maar een DM met je vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hier inmiddels ook een infraroodverwarming genomen. De Stoov Big Hug XL is een oplaadbare infrarood stoelverwarming.

Het is heerlijk warm en doordat deze oplaadbaar is overal gemakkelijk mee te nemen. En het scheelt ook in de stookkosten want de verwarming kan omlaag. Niet onbelangrijk op dit moment. Het energieverbruik aan oplaadkosten van de Stoov is bijna verwaarloosbaar.

Ik had hiervoor nog nooit van dit Nederlandse merk gehoord, het is nu regelmatig in het nieuws met de huidige energieprijzen. Mooie kwaliteit, we hebben deze witte teddy uitvoering genomen met de grotere accu die tot 6 uur meegaat. Warme aanrader. :P

https://marieclaire.be/nl...ming-een-graad-lager-kan/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5BVoIqjKPWWzf0pYSmFI504fK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mXgb8MRKA2WgA4HJFfBsjsjp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Corrigan op 17-12-2022 23:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoenVW76
Corrigan schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:19:
Hier inmiddels ook een infraroodverwarming genomen. De Stoov Big Hug XL is een oplaadbare infrarood stoelverwarming.

Het is heerlijk warm en doordat deze oplaadbaar is overal gemakkelijk mee te nemen. En het scheelt ook in de stookkosten want de verwarming kan omlaag. Niet onbelangrijk op dit moment. Het energieverbruik aan oplaadkosten van de Stoov is bijna verwaarloosbaar.

Ik had hiervoor nog nooit van dit Nederlandse merk gehoord, het is nu regelmatig in het nieuws met de huidige energieprijzen. Mooie kwaliteit, we hebben deze witte teddy uitvoering genomen met de grotere accu die tot 6 uur meegaat. Warme aanrader. :P

https://marieclaire.be/nl...ming-een-graad-lager-kan/

[Afbeelding]
Wat maakt zo'n deken infrarood en niet gewoon een elektrische deken? Infraroodstraling is er toch pas bij 90+ graden? Ik heb het idee dat tegenwoordig alles dat elektrisch verwarmd infrarood genoemd wordt als een soort van modeterm. Neemt niet weg dat jezelf verwarmen met zo'n deken natuurlijk superzuinig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
KoenVW76 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:18:
[...]

Wat maakt zo'n deken infrarood en niet gewoon een elektrische deken? Infraroodstraling is er toch pas bij 90+ graden? Ik heb het idee dat tegenwoordig alles dat elektrisch verwarmd infrarood genoemd wordt als een soort van modeterm. Neemt niet weg dat jezelf verwarmen met zo'n deken natuurlijk superzuinig is.
Elk object dat warmer is dan de omgevingstemperatuur zendt infrarode straling uit. Omgekeerd geldt dat elk object dat kouder is dan de omgevingstemperatuur infrarode straling absorbeert. Welke infrarode straling wordt uitgezonden is afhankelijk van de temperatuur van het object.
Zo'n elektrische deken-achtige oplossing lijkt me vooral door geleiding warmte af te geven en niet dankzij infraroodstraling

[ Voor 3% gewijzigd door Frij5fd op 18-12-2022 11:45 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 22 Laatste