20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ik gebruik infrarood panelen alleen voor de badkamer, voor kortstondig verwarmen. Als ik thuis werk gaat in mijn werkkamer (12 m2) de airconditioning aan, met een SCOP van rond de 4 is die voor een dag verwarmen gunstiger. Tenzij het mogelijk zou zijn om met kleine vermogens me op de werkplek op maat van dichtbij te verwarmen, maar dat is toch wel een uitdaging.Marzman schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:03:
De vermogens zijn wel omhoog gegaan, in het begin van het topic ging het om lampen en matjes van een paar 100 Watt. Bespaar je dan nog wel als je met 1000 Watt gaat werken ipv matje onder toetsenbord en onder voeten?
Leek me dat het besparen zit in het lokaal verwarmen en dat je ze gewoon dichtbij moet houden. Met 1000 Watt kan ik mijn hele werkkamer (12m2) verwarmen.
Ik heb echter een ding waar ik zelf nog niet helemaal uit kom hoe ik dat het handigste kan aanpakken.
De situatie:
- In de badkamer (2,40x210x240) wil ik een infrarood paneel (700w ecosun of vergelijkbaar) aan het plafond doen.
- Het paneel komt in het midden van het plafond te hangen en wordt op de stroomaansluiting waar normaal een plafondlamp (met schakelaar naast de deur) aangesloten, aangezien daar nu niets zit, omdat er ook 4 spotjes (via hue) in de badkamer zitten.
Het moet te snappen zijn voor iedereen zeg maar, aangezien ik m'n huis regelmatig Airbnb.
Situaties en mogelijkheiden die ik zelf heb bedacht:
- Het paneel alleen bedienen middels de aan/uitschakelaar naast de deur.
Het probleem is dan alleen dat gasten (en wellicht in de toekomst ooit kinderen) dit vergeten uit te doen en het paneel continu voor niets aan staat. - Het paneel aan laten gaan dmv een bewegingssensor.
Dit zou handig, zijn, maar dan moet er wel een mogelijkheid zijn dat hij alleen aangaat als het onder de x graden is en bv bij geen beweging automatisch na x minuten weer uitgaat. - Het paneel bedienen dmv een thermostaat.
Handig om hem altijd 's ochtends tussen tijdstip x en y aan te laten gaan als m'n vriendin gaat douchen voor werk (ik heb zelf onregelmatige werktijden.
Verder moet hij dan ook handmatig aan en uit te zetten zijn en ook automatisch uitgaan na een x aantal minuten.

[ Voor 76% gewijzigd door Blune op 27-10-2022 13:01 ]
Ik heb de panelen in de badkamer via klik-aan-klik-uit met het stroomnet verbonden. En één tuimelschakelaar van klik-aan-klik-uit heb ik opgehangen, met de optie ingeschakeld om uit te gaan na verloop van tijd (half uur, dacht ik). Maar de knop kan ook met de hand de panelen uitschakelen.Pusherman_ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:52:
Mooi topic dit, hier leer ik weer een hoop van!
Ik heb echter een ding waar ik zelf nog niet helemaal uit kom hoe ik dat het handigste kan aanpakken.
De situatie:Nu ben ik op zoek naar een manier om deze zo foolproof mogelijk te bedienen.
- In de badkamer (2,40x210x240) wil ik een infrarood paneel (700w ecosun of vergelijkbaar) aan het plafond doen.
- Het paneel komt in het midden van het plafond te hangen en wordt op de stroomaansluiting waar normaal een plafondlamp (met schakelaar naast de deur) aangesloten, aangezien daar nu niets zit, omdat er ook 4 spotjes (via hue) in de badkamer zitten.
Het moet te snappen zijn voor iedereen zeg maar, aangezien ik m'n huis regelmatig Airbnb.
Situaties en mogelijkheiden die ik zelf heb bedacht:Ik ben benieuwd wat jullie hiervoor adviseren? Alvast bedankt voor de input!
- Het paneel alleen bedienen middels de aan/uitschakelaar naast de deur.
Het probleem is dan alleen dat gasten (en wellicht in de toekomst ooit kinderen) dit vergeten uit te doen en het paneel continu voor niets aan staat.- Het paneel aan laten gaan dmv een bewegingssensor.
Dit zou handig, zijn, maar dan moet er wel een mogelijkheid zijn dat hij alleen aangaat als het onder de x graden is en bv bij geen beweging automatisch na x minuten weer uitgaat.- Het paneel bedienen dmv een thermostaat.
Handig om hem altijd 's ochtends tussen tijdstip x en y aan te laten gaan als m'n vriendin gaat douchen voor werk (ik heb zelf onregelmatige werktijden.
Verder moet hij dan ook handmatig aan en uit te zetten zijn en ook automatisch uitgaan na een x aantal minuten.
Verder gebruik ik Domoticz en kan ik de schakelaar ook op afstand bedienen en kan ik ook een scriptje installeren die ook de panelen na een bepaalde tijd uitschakelen
Ik wilde het eigenlijk iets 'dummieproover' maken. Ik ben namelijk niet zo goed in Domoticz of Home Assistant. Ik dacht als ik hem (ThermIQ 600 Watt paneel) aansluit op een Zigbee-controller, dan kan ik hem als een 'lamp' in mijn Hue-app installeren. Dat betekent op doordeweekse dagen van 7 tot 8.30 uur aan. En dan koppel ik hem aan een knop om hem aan te zetten wanneer het nodig is.Frij5fd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:33:
[...]
Ik heb de panelen in de badkamer via klik-aan-klik-uit met het stroomnet verbonden. En één tuimelschakelaar van klik-aan-klik-uit heb ik opgehangen, met de optie ingeschakeld om uit te gaan na verloop van tijd (half uur, dacht ik). Maar de knop kan ook met de hand de panelen uitschakelen.
Verder gebruik ik Domoticz en kan ik de schakelaar ook op afstand bedienen en kan ik ook een scriptje installeren die ook de panelen na een bepaalde tijd uitschakelen
Zou dat kunnen?
(Edit: Paneel komt aan het plafond te hangen.)
Als je uit de douche komt wordt dan een groter deel van je lichaam aangestraald?
Over Hue oplossingen weet ik niets helaas, maar toen ik de vraag las, dacht ik aan de volgende oplossing met behulp van Shelly.JoostdeSuproost schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:38:
[...]
Ik wilde het eigenlijk iets 'dummieproover' maken. Ik ben namelijk niet zo goed in Domoticz of Home Assistant. Ik dacht als ik hem (ThermIQ 600 Watt paneel) aansluit op een Zigbee-controller, dan kan ik hem als een 'lamp' in mijn Hue-app installeren. Dat betekent op doordeweekse dagen van 7 tot 8.30 uur aan. En dan koppel ik hem aan een knop om hem aan te zetten wanneer het nodig is.
Zou dat kunnen?
(Edit: Paneel komt aan het plafond te hangen.)
- 1 Shelly relay die je achter je schakelaar stopt, bijvoorbeeld:
https://www.shelly.cloud/...rt-home-automation-relay/
- en 1 bewegingsensor van Shelly en dan zou ik deze nemen, omdat deze ook gelijk de temperatuur kan meten in de ruimte:
https://www.shelly.cloud/shelly-motion2/
Deze kan je onderling verbinden, zonder dat je hiervoor een Home Assistant of een Domoticz nodig hebt. Hiermee kan je ook eenvoudig een maximale tijd instellen hoe lang een paneel aan mag blijven.
Tof! Dank! Ik zoek het eens uit.RobertLikesTwea schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:31:
[...]
Over Hue oplossingen weet ik niets helaas, maar toen ik de vraag las, dacht ik aan de volgende oplossing met behulp van Shelly.
- en 1 bewegingsensor van Shelly en dan zou ik deze nemen, omdat deze ook gelijk de temperatuur kan meten in de ruimte:
Deze kan je onderling verbinden, zonder dat je hiervoor een Home Assistant of een Domoticz nodig hebt. Hiermee kan je ook eenvoudig een maximale tijd instellen hoe lang een paneel aan mag blijven.
Ik weet ook niets van Hue, maar de Shelly-oplossing kan ook met klik-aan-klik-uit, alleen temperatuur krijg je niet meeRobertLikesTwea schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:31:
[...]
Over Hue oplossingen weet ik niets helaas, maar toen ik de vraag las, dacht ik aan de volgende oplossing met behulp van Shelly.
Ik ben er op 21/10 geweest (ben zelf dus Belg), lang rijden om te geraken maar het was het moeite waard. Ik begrijp niet waarom jullie zo negatief zijn. Je moet gewoon zien dat je de volgende zaken doet:Koffie schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:28:
Vandaag naar Emmerich geweest. Wat een aanfluiting.
Ja het is goedkoop, ja ik weet ook dat het in een loods is. Maar man man, het is 1 grote chaos en alles staat overal neergeflikkerd.
Informatie is nul, waar je je handen op kunt leggen moet je vasthouden anders is het weg. Je moet ter plekke zelf maar even het paneel in een stopcontact steken om te weten of hij het doet.
Ik ging voor een plafond versie. De schamele paar die ik vond waren totaal onduidelijk in type/afmeting/wattage en elk paneel had wel een gebrek/schade.
Wat een troep.
Mocht iemand toch nog willen, ik heb even een foto gemaakt van de huidige prijzen.
[Afbeelding]
voor een beetje beeldvorming:
[Afbeelding]
- vroeg in de ochtend aankomen (deuren gaan open om 09uur)
- aankomen met 2 of 3, dus zeker niet alleen naartoe gaan
- betaling gebeurt via cash
- goed weten voor wat je komt dat je gericht zoekt (wand, muur of wand/muur)
- de serie (P/M/…)
- de wattage
- de afmetingen
Er lopen 2 mensen rond waar je eventueel vragen kan stellen.
En als je met 3 gaat, zoek je met 2 de beste panelen uit, en andere bewaakt dat niet iemand anders mee gaat lopen.
Daarna even heel snel testen, 1 op 99 werkt niet.
En dan gaan afrekenen, en meestal krijg je nog een bijkomende korting.
Je krijgt de nodige documenten, vijzen, you name it…
Ik heb nog een garantiebewijs ontvangen voor de panelen.
Dus zeker de moeite om er te gaan zien.
2 merken aanwezig:
- A merk: was op het moment dat ik was, nog niet gekeurd door hen voor verkoop
- B merk: heb ik dan aangekocht.
Met de huidige gasprijzen, als ik deze winter gebruik, heb ik mijn investering terugverdiend.
Dus inderdaad misschien niet het beste product, maar als ik minstens 2 jaar gebruik, heb Ik investering terugverdiend en betaal ik 1500eur/jaar minder aan gas.
Btw ik heb een zeer energie efficiënte huis met zonnepanelen, MET terugdraaiende teller. Momenteel sta ik in 600kwh in minus, en al dus kan ik deze gratis aanzetten en geen gas gebruiken tijdens de wintermaanden, een besparing van 2400 euro.
De panelen hebben mij 1350euro gekost ipv 2750 in de winkel.
- 8 panelen van 1000watt (P-serie) met bijhorende thermostaat
- 2 panelen van 800watt (P-serie) met thermostaat
- 2 panelen van 130watt (badkamer)
Niet alle panelen zijn voor mij, mijn ouders wensten ook te proberen en kochten in.
[ Voor 10% gewijzigd door oGoG op 03-11-2022 09:21 ]

deze opgehangen bij de eettafel. (nadeel is dat het nu duidelijk is dat de bestaande muurschakelaars dus niet waterpas staan...)
de bedrading heb ik simpelweg doorgesneden en aangesloten middels een sonoff (met tasmota software).
bedrading is netjes voorzien van ferules.
aarde draad is doorgelust en de sonoff is goed voor 16A. de soldeerpunten heb ik voorzien van extra soldeer.
hiermee is de paneel dus te bedienen met home assistant en kan ik wat complexere automatisering aan hangen (bv, enkel aan bij bepaald temperatuur, als keukentafellamp aan is, als er mensen gedetecteerd zijn, etc. en uit na max aantal minuten (30), keukentafellamp uit gaat, etc)
De Sonoff heb ik voorzien van een geprint behuizing welke dus plaats biedt voor de aardedraaddoorlus.

[ Voor 14% gewijzigd door kmf op 03-11-2022 13:44 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik weet niet hoeveel je er zelf gaat gebruiken, maar 600kWh elektrisch verwarmen is er vrij vlot doorheen.oGoG schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:13:
[...]
Btw ik heb een zeer energie efficiënte huis met zonnepanelen, MET terugdraaiende teller. Momenteel sta ik in 600kwh in minus, en al dus kan ik deze gratis aanzetten en geen gas gebruiken tijdens de wintermaanden, een besparing van 2400 euro.
De panelen hebben mij 1350euro gekost ipv 2750 in de winkel.
- 8 panelen van 1000watt (P-serie) met bijhorende thermostaat
- 2 panelen van 800watt (P-serie) met thermostaat
- 2 panelen van 130watt (badkamer)
Niet alle panelen zijn voor mij, mijn ouders wensten ook te proberen en kochten in.
Wat betaal je in België per kWh gas. 20 cent?
2400 besparing, houdt in dat je ca 1220 m3 gas niet zou stoken.
Hoe wil je dat wegzetten tegen 600kWh stroom?
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 03-11-2022 14:17 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik wens elektrisch verwarmen voor de maanden november, december, januari en februari. En we verwarmen enkel de kamers dat we daadwerkelijk zijn.paQ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:41:
[...]
Ik weet niet hoeveel je er zelf gaat gebruiken, maar 600kWh elektrisch verwarmen is er vrij vlot doorheen.
Wat betaal je in België per kWh gas. 20 cent?
2400 besparing, houdt in dat je ca 1220 m3 gas niet zou stoken.
Hoe wil je dat wegzetten tegen 600kWh stroom?
Van vorig jaar 25/12/2021 tem 28/02/2022 is een verbruik van 550kubieke meter gas gemeten, en heeft 1200 euro al gekost.
Indien we dezelfde gaan gebruiken in de volgende 2,5 maanden, dan is er nog eens 800 - 1000 euro aan kosten. Energievergelijking gedaan en de totale kost zou uitkomen op 2600euro, en dit alleen voor gas op jaarbasis.
Wat zeker niet hoog is want sommigen andere families betalen op jaarbasis, maal 2-4 in sommigen gevallen.
Btw gasprijs in België is 80eurocent per kubieke meter.
600kwh, indien we 2 panelen Max 5 uur per dag opzetten, en alleen de ruimte dat we zijn, komt dit +\- op 10kwh/dag, zo zou ik in theorie 60 dagen kunnen overbruggen, ookal gaan we naar aller waarschijnlijk minder uren aanzetten.
Indien we aanzetten midden november tot midden/eind januari, dan heb ik zeker in vergelijking met vorig jaar 1000euro bespaard.
En indien ik meer ga verbruiken elektrisch, dus boven de 600kwh, niet erg mits vanaf de maand maart, een overproductie hebben van elektriciteit en deze dus gaat terug draaien, opnieuw een besparing van 1000 euro als ik Jan en Feb kan overbruggen.
De resterende 600euro is het gasverbruik bij het douchen.
[ Voor 9% gewijzigd door oGoG op 03-11-2022 15:10 ]
550 M3 gas is ongeveer 4500 tot 5000 kWh aan energie; dat is dus ongeveer wat je aan stroom bij gelijk verwarmingspatroon nodig hebt bij infrarood panelen met een SCOP van 1,0. NB: uitgaande van een HR CV-keteloGoG schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:03:
[...]
Ik wens elektrisch verwarmen voor de maanden november, december, januari en februari. En we verwarmen enkel de kamers dat we daadwerkelijk zijn.
Van vorig jaar 25/12/2021 tem 28/02/2022 is een verbruik van 550kubieke meter gas gemeten, en heeft 1200 euro al gekost.
Indien we dezelfde gaan gebruiken in de volgende 2,5 maanden, dan is er nog eens 800 - 1000 euro aan kosten. Energievergelijking gedaan en de totale kost zou uitkomen op 2600euro, en dit alleen voor gas op jaarbasis.
Wat zeker niet hoog is want sommigen andere families betalen op jaarbasis, maal 2-4 in sommigen gevallen.
Btw gasprijs in België is 80eurocent per kubieke meter.
600kwh, indien we 2 panelen Max 5 uur per dag opzetten, en alleen de ruimte dat we zijn, komt dit +\- op 10kwh/dag, zo zou ik in theorie 60 dagen kunnen overbruggen, ookal gaan we naar aller waarschijnlijk minder uren aanzetten.
Indien we aanzetten midden november tot midden/eind januari, dan heb ik zeker in vergelijking met vorig jaar 1000euro bespaard.
En indien ik meer ga verbruiken elektrisch, dus boven de 600kwh, niet erg mits vanaf de maand maart, een overproductie hebben van elektriciteit en deze dus gaat terug draaien, opnieuw een besparing van 1000 euro als ik Jan en Feb kan overbruggen.
De resterende 600euro is het gasverbruik bij het douchen.
Helemaal juist maar voordeel van infrarood panelen is toch dat ze al binnen 10 minuten objecten verwarmen en niet bij conventionele soms uren op voorhand nodig is om gas te verbruiken om je heet water door de radiatoren te gooien, die dan nog eens de lucht naar boven drijven (zoals bij ons, open huis door de 3 verdiepingen (GV, EV & TV)).Frij5fd schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:39:
[...]
550 M3 gas is ongeveer 4500 tot 5000 kWh aan energie; dat is dus ongeveer wat je aan stroom bij gelijk verwarmingspatroon nodig hebt bij infrarood panelen met een SCOP van 1,0. NB: uitgaande van een HR CV-ketel
Seasonal Coefficient of Performance (SCOP) is inderdaad 1 bij infrarood, En het is eigenlijk COP want seizoen heeft er niks te maken zoals bij warmtepompen.
Om dezelfde ruimte met gas te verwarmen heb je tot iets meer dan 2.2 keer meer kWh nodig.
Dus ik zou indien we onze manier van verwarmen, alle ruimte verwarmen zelfs als we er niet zijn, 550m3 (5000kwh) delen door 2,2 en zou ik 2200kwh nodig hebben om via infrarood te verwarmen.
Opnieuw ik wens niet alle ruimtes te verwarmen maar telkens ruimte per ruimte, gelijk aan 600kwh x 2 = 1200kwh. En deze vergeleken met 2200kwh, denk ik wel dat haalbaar is om niet 160m2 te verwarmen maar 30-50m2 te verwarmen telkens.
Opnieuw concludeer ik dat infrarood verwarming mij veel geld gaat besparen.
Of zie ik of zeg ik iets verkeerd?
Ja. IR is juist veel duurder in gebruik als je er ruimtes mee op gaat warmen. Vanwege de lage COP dus.oGoG schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:19:
[...]
Helemaal juist maar voordeel van infrarood panelen is toch dat ze al binnen 10 minuten objecten verwarmen en niet bij conventionele soms uren op voorhand nodig is om gas te verbruiken om je heet water door de radiatoren te gooien, die dan nog eens de lucht naar boven drijven (zoals bij ons, open huis door de 3 verdiepingen (GV, EV & TV)).
Seasonal Coefficient of Performance (SCOP) is inderdaad 1 bij infrarood, En het is eigenlijk COP want seizoen heeft er niks te maken zoals bij warmtepompen.
Om dezelfde ruimte met gas te verwarmen heb je tot iets meer dan 2.2 keer meer kWh nodig.
Dus ik zou indien we onze manier van verwarmen, alle ruimte verwarmen zelfs als we er niet zijn, 550m3 (5000kwh) delen door 2,2 en zou ik 2200kwh nodig hebben om via infrarood te verwarmen.
Opnieuw ik wens niet alle ruimtes te verwarmen maar telkens ruimte per ruimte, gelijk aan 600kwh x 2 = 1200kwh. En deze vergeleken met 2200kwh, denk ik wel dat haalbaar is om niet 160m2 te verwarmen maar 30-50m2 te verwarmen telkens.
Je kunt alleen besparen als je de ruimtes maar tot bijvoorbeeld 16 graden verwarmt en vervolgens genoeg hebt aan de stralingswarmte van de IR panelen.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Opnieuw de COP van een gasverwarming heeft een rendement dat 2,2 lager is dan van een POC van 1 bij infrarood. Dus indien je geen warmte/lucht of combinatie of hybride verwarming hebt, waar de COP minstens 4 is, is een alternatief hierop infrarood.de Peer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:22:
[...]
Ja. IR is juist veel duurder in gebruik als je er ruimtes mee op gaat warmen. Vanwege de lage COP dus.
Je kunt alleen besparen als je de ruimtes maar tot bijvoorbeeld 16 graden verwarmt en vervolgens genoeg hebt aan de stralingswarmte van de IR panelen.
Bij ons thuis wordt het nooit kouder dan 16/17 graden zelfs bij zeer koude temperaturen buiten, dus infrarood verwarming voor 3 graden naar 20 is denk ik ideaal.
Voor een bepaling van hoeveel wattage zou je niet in m2 berekenen maar in m3 en deze vermenigvuldigen met 26 watt, dus in jou geval lxbxh = 25,2 maal 26 watt is gelijk een paneel van tussen 600watt en 800 watt.SmurfLink schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:16:
Hoe bepaal je nou precies de sterkte van het paneel wat je nodig gaat hebben? Ik heb de 2 links van de eerste pagina gevolgd, de een zegt 729 Watt/uur en de ander 432 Watt. Het gaat om een ruimte van 2.7x3.6 meter, maar eigenlijk wil ik vooral mezelf verwarmen want het is m'n bureau. Dus wat ik hier zag, een schuind staande plaat aan de achterkant, of mits mogelijk op de onderkant van het bureau (is bruikleen van kantoor dus mag er niet in boren). Ik lees dat mensen hier met 130W al voldoende hebben onder het bureau?
Ik heb verder vloerverwarming, die staat meestal rond de 18 graden. Is voor beneden helemaal prima (daar zit de thermostaat ook) maar boven is het soms wat frisjes als je de hele dag stilzit. Dus het hoeft zeker niet extreem sterke verwarming te worden maar net even het wat aangenamer maken op de werkplek.
Maar mits je alleen jezelf wilt verwarmen en niet de hele kubieke ruimte, zou je theoretisch 130watt x 2 voldoende kunnen zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door oGoG op 04-11-2022 00:14 ]
Ik denk dat wanneer je volgens je berekening gaat stoken je deze winter in een koud huis woont. Er is amper sprake van massa opwarming en houdt alleen lokale stralingswarmte over. Het is een keuze natuurlijk, maar ik denk dat je veel comfort inlevert.
Nee je moet nooit je woning elektrisch met COP1 naar 20 graden opwarmen. Dat is zeer duur en milieubelastend.oGoG schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:49:
[...]
Opnieuw de COP van een gasverwarming heeft een rendement dat 2,2 lager is dan van een POC van 1 bij infrarood. Dus indien je geen warmte/lucht of combinatie of hybride verwarming hebt, waar de COP minstens 4 is, is een alternatief hierop infrarood.
Bij ons thuis wordt het nooit kouder dan 16/17 graden zelfs bij zeer koude temperaturen buiten, dus infrarood verwarming voor 3 graden naar 20 is denk ik ideaal.
Bovendien kun je dan net zo Goed een elektrische cv ketel nemen. Ook reteduur in verbruik.
IR is alleen gunstig als je bereid bent in koude lucht te zitten gecompenseerd door warmtestraling.
Ik denk dat je een fout maakt. Die 2,2 is eerder het aantal keer dat gas efficiënter is dan IR met COP1
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 04-11-2022 08:08 ]
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Absoluut. Dat is het grote voordeel. Maar je moet er geen kamers mee op een bepaalde temperatuur gaan stoken. Dan verlies je het voordeel.Ramon schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:07:
Ik ben niet zo negatief als de meeste mensen hier. Voordeel van IR panelen is dat je lokaal kunt verwarmen en dat het makkelijk is om de panelen slim te maken waardoor het wel mogelijk moet zijn om een besparing te realiseren tov een cv-ketel! Zeker in een goed geïsoleerd huis met zonnepanelen.
Hoe bewaken jullie dan op de kamers die niet "een bepaalde temperatuur" gestookt gaat worden de luchtvochtigheid, vooral in hoeken en zo. Dat kan tot schimmels leiden en dat het op die plaatsen waar niet gestookt wordt, dat wil je echt niet. Bij de hoge T van de laatste tijd zal het vast geen probleem zijn, maar zodra het echt kouder wordt dan gaat ook geïsoleerd de T naar beneden.de Peer schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:09:
[...Maar je moet er geen kamers mee op een bepaalde temperatuur gaan stoken. Dan verlies je het voordeel.
Zeker voor huizen die altijd al aan de vochtige kant waren, waar stoken juist ervoor zorgde dat er geen schimmels e.d. kwamen, zou dat best een zorg kunnen zijn.
Ik weet niet of jullie echt eens jullie factuur van gas hebben vastgehad maar in België zijn er zoiets als andere kosten naast de gasprijs, zoals:paQ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 05:52:
Je zegt 80 cent voor 1m3, maar daarna 1200 euro voor 550 m3. Dat is 2,18 euro.
Ik denk dat wanneer je volgens je berekening gaat stoken je deze winter in een koud huis woont. Er is amper sprake van massa opwarming en houdt alleen lokale stralingswarmte over. Het is een keuze natuurlijk, maar ik denk dat je veel comfort inlevert.
- distributie netgebruik
- distrubutie openbare dienst en verplichtingen
- transport
- heffingen
- btw
Ik geef u gelijk de cop via gasverwarming is 0,9 en niet 0.46 zoals ik eerder heb gezegd.de Peer schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:52:
[...]
Nee je moet nooit je woning elektrisch met COP1 naar 20 graden opwarmen. Dat is zeer duur en milieubelastend.
Bovendien kun je dan net zo Goed een elektrische cv ketel nemen. Ook reteduur in verbruik.
IR is alleen gunstig als je bereid bent in koude lucht te zitten gecompenseerd door warmtestraling.
Ik denk dat je een fout maakt. Die 2,2 is eerder het aantal keer dat gas efficiënter is dan IR met COP1
Maar mits gasverwarming niet efficiënt is voor onze huis, opstijgende lucht, met open huis karakter moeten we blijven stoken om warm te krijgen. De rendement van 90% hierboven wordt minder en minder, dichtbij 46%. Het is geen exacte wetenschap en we zullen merken of onze investering binnen 2 jaar wordt terugverdiend, zoniet een miskoop
Dat is in Nederland niet anders. Als 550m3 gas je 1200 euro kost, dan betaal je 2,18/m3.oGoG schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:00:
[...]
Ik weet niet of jullie echt eens jullie factuur van gas hebben vastgehad maar in België zijn er zoiets als andere kosten naast de gasprijs, zoals:
- distributie netgebruik
- distrubutie openbare dienst en verplichtingen
- transport
- heffingen
- btw
Hoe dan ook, ik hoop het je helpen dat je plan slaagt, maar ik denk dat je het iets te rooskleurig inziet. Zoals @route99 aanhaalt gaat je binnenklimaat er aan op deze manier.
Dat is een goed punt inderdaad. Daarom verwarm ik ook niet met IR.route99 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:00:
[...]
Hoe bewaken jullie dan op de kamers die niet "een bepaalde temperatuur" gestookt gaat worden de luchtvochtigheid, vooral in hoeken en zo. Dat kan tot schimmels leiden en dat het op die plaatsen waar niet gestookt wordt, dat wil je echt niet. Bij de hoge T van de laatste tijd zal het vast geen probleem zijn, maar zodra het echt kouder wordt dan gaat ook geïsoleerd de T naar beneden.
Zeker voor huizen die altijd al aan de vochtige kant waren, waar stoken juist ervoor zorgde dat er geen schimmels e.d. kwamen, zou dat best een zorg kunnen zijn.
Airco is mijn hoofdverwarming.
Paneel nog steeds niet binnen. En ze kunnen niet aangeven wanneer het binnen is!Ruud888 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:59:
De Ecaros 1000w besteld bij de Warmtservice.
2 weken levertijd en betalen bij levering.
Op de website staat 3dagen levertijd. Dat klopt dus totaal niet.
Ik ga annuleren. (Had nog niet betaald)
Het zou erg handig zijn dat iemand met ervaring met deze panelen, maar die al tegen vocht problemen aanliep, een soort plan van aanpak schrijft hoe je die panelen het best kunt implementeren.paQ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:22:
oh dat is weer nieuwe info
Als de warmtevraag voor het vermijden van vocht veel groter is dan je verwacht had dan is het dus ook een vraag waar het break even point ligt wanneer je deze panelen wilt hebben.
En zelfs als zou het nadeel maar klein zijn dat je ze niet hebt, dan kun je je afvragen, wil je ze dan nog steeds of is het raadzaam om je huis nog eens goed onder de loep te nemen of er veel betere oplossingen zijn die op termijn ook nog duurzamer kunnen blijken.
Er lijkt me echt een visie voor het huis nodig om te ontwikkelen en niet alleen een korte termijn oplossing.
Mijn reactie was op dat de airco de hoofdverwarming was. (blijkt)
Ze dacht oprecht dat ze met deze panelen klaar waren wat mogelijk dus niet klopt.... das dus echt schrikken voor hen. Dus wat nu.... als je die CV echt niet aan wilt...
Dat schrijf je in 1 regel echt niet op om tot een goed advies te komen als zij nog geen alternatief hebben..
Pas als het lang genoeg aan staat om de massa op te warmen, dan heeft het effect voor het algehele klimaat in een woning, maar tegen die tijd vraag je je ook af waarom je de CV ook weer had uitgezet.
Dat gezegd hebbende snap ik niet waarom als je notabene een COP3~4 systeem hebt hangen, je met IR panelen gaat verwarmen.
sCOP 5.1 in mijn geval. En ja 24/7 verwarmen is dan wel belangrijk als je de vloer etc ook warm wilt krijgen. Stoken met een warmtepomp vereist andere aansturing dan een cv ketel. Bevalt mij al 5 jaar prima.paQ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:13:
naja ieder zijn ding. Ik heb het twee jaar geprobeerd in kantoor met AC als hoofdverwarming. Ik vind het verschrikkelijk. Handig om even snel warme lucht ergens in te pompen, maar het is binnen no time ook weer afgekoeld. Net als met IR. Paneel uit is warmte weg.
Pas als het lang genoeg aan staat om de massa op te warmen, dan heeft het effect voor het algehele klimaat in een woning, maar tegen die tijd vraag je je ook af waarom je de CV ook weer had uitgezet.
Dat gezegd hebbende snap ik niet waarom als je notabene een COP3~4 systeem hebt hangen, je met IR panelen gaat verwarmen.
IR gebruik ik alleen onder het bureau om de voeten/benen warm te houden.
Klopt, dat is de reden dat ik voor de badkamer met infrarood panelen werk. Alleen is volgens mijn vrouw de geadverteerde 10 minuten opwarmtijd niet correct; volgens haar is het eerder 20 minuten.oGoG schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:19:
[...]
Helemaal juist maar voordeel van infrarood panelen is toch dat ze al binnen 10 minuten objecten verwarmen en niet bij conventionele soms uren op voorhand nodig is om gas te verbruiken om je heet water door de radiatoren te gooien, die dan nog eens de lucht naar boven drijven (zoals bij ons, open huis door de 3 verdiepingen (GV, EV & TV)).
Bij CV duurt het opwarmen nog langer, maar gaat de warmte na uitzetten ook minder snel weg. Je kunt de CV dus al eerder uitzetten (al moet je ook wel zone verwarming hebben om dit efficiënt te doen).
Wat mij verder tot nu toe opvalt is dat mijn vrouw regelmatig vergeet de infrarood panelen na het douchen uit te zetten en deze dan nog zomaar 1,5 uur staan de stralen. Daarmee is het voordeel van deze panelen bij ons thuis een stuk minder. Ze lijkt de panelen gemakkelijker te vergeten....
Normaal met uitzetten en een strakke frame denk ik zo. maar mijn andere ir panelen hebben dit fenomeen niet. iemand die dit ook heeft? ik wacht nog op reactie van koninghaus.
Op zich is het niet erg,aangezien het na afkoelen weer normaal wordt. als het maar niet gevaarlijk is...

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 05-11-2022 11:05 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik zie te veel plaatjes van bollende, bruin wordende, en zelfs zwartgeblakerde "Könighaus" panelen. Potentieel brandgevaarlijk. Kan er nog zo'n leuke foto op staan, maar ook daar gaat binnenkort de kleur uit met die temperaturen verwacht ik.
Ik heb er hier thuis staan en ze werken alllemaal goed. Gisteren ze aan de muur gehangen en ze zijn van goede kwaliteit.Ruud888 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:43:
Koning haus trekt vaak krom. Goedkoop spul.
Met een cv-installatie kun je ook uitstekend lokaal verwarmen.Ramon schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:07:
Ik ben niet zo negatief als de meeste mensen hier. Voordeel van IR panelen is dat je lokaal kunt verwarmen en dat het makkelijk is om de panelen slim te maken waardoor het wel mogelijk moet zijn om een besparing te realiseren tov een cv-ketel! Zeker in een goed geïsoleerd huis met zonnepanelen.
Dat veel mensen dat niet doen omdat ze het niet willen is wat anders. Diezelfde mensen zullen waarschijnlijk ook niet heel efficiënt omgaan met het alléén lokaal gebruiken van IR panelen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ben met je eens dat Konighaus goedkoop is, dat vond ik geen probleemRuud888 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:43:
Koning haus trekt vaak krom. Goedkoop spul.
Een volgende keer zou ik wel overwegen om direct een model met voetsteuntjes te bestellen, of wat geschikt is om horizontaal te monteren. Wat me intussen duidelijk is geworden, is dat je nooit een model wat niet expliciet geschikt is om horizontaal te monteren, horizontaal moet monteren (dat klinkt niet meer dan logisch, maar sommigen zien dat over het hoofd met defecte / verschroeide panelen tot gevolg, dat overkomt je wellicht ook niet bij de "echte IR merken"?)
Vandaag een paar keer aangezet en idd heel lichtjes dat plaatselijk bol wordt maar verdwijnt idd in koelfase.Batilan schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:05:
[...]
Ben met je eens dat Konighaus goedkoop is, dat vond ik geen probleemIk zie wel dat bij verwarmen de dunne alu(?) plaat wat golft / opbolt, dat trekt weer weg als hij uit staat. Het lijkt de werking niet te beïnvloeden. De meegeleverde externe thermostaat blijkt bij goede plaatsing en instelling best goed te werken. Ik heb een 300w paneel voor (verticaal) onder het bureau besteld voor ca. € 100,- als eerste kennismaking met IR-panelen om "het gevoel" van IR panelen eens aan den lijve te kunnen ervaren. Daarvoor is dit paneel m.i. prima geschikt : Ik zou IR panelen zeker overwegen voor ruimtes waar je af en toe lokaal wat extra warmtecomfort wilt ervaren. Wellicht bestel ik voor een meer in het oog springende locatie dan wel een "echt (duurder) IR merk".
Een volgende keer zou ik wel overwegen om direct een model met voetsteuntjes te bestellen, of wat geschikt is om horizontaal te monteren. Wat me intussen duidelijk is geworden, is dat je nooit een model wat niet expliciet geschikt is om horizontaal te monteren, horizontaal moet monteren (dat klinkt niet meer dan logisch, maar sommigen zien dat over het hoofd met defecte / verschroeide panelen tot gevolg, dat overkomt je wellicht ook niet bij de "echte IR merken"?)
Ik ben er tevreden over, als ik 2 maanden kan overbruggen met minder gas te verbruiken, zal ik al blij zijn.
Het is wel een beetje wennen met al die panelen, ik heb ze meestal boven de cv verwarming gehangen en een paar op andere plekken.
Het warmt grote ruimtes ook snel op half uur tijd ging 1 graad omhoog.
Schloss Karpet Verwarming 100*50 met 80 Watt aangeschaft. Zijn ook andere merken. Warme voeten en zelf nog iets stijgende warmte. Let er wel op dat je een dun katoenen dekendje erop legt met antislip. Geen isolerende materialen als een wollen vloerkleed.
Ik laat de deur open zodat de airco wamte van beneden kan opstijgen. Goedkoop en efficient. Wellicht de kamer de komende maanden extra isoleren.
[ Voor 7% gewijzigd door StormRider op 07-11-2022 08:50 ]
Ruimte = 180x170x240 (centimeters) met 1 buitenwand spouwmuurisolatie.
Ik heb een 550w infraroodpaneel gehaald maar merk dat de kamer snel te heet wordt en hij uit moet. (heb de deur altijd dicht en door scherm, computer etc warmt de kamer al op.)
Volgens mij heb je liever een lager wattage paneel die continue aan kan staan (ook handiger qua bedienen) hebben jullie tips?
Ik wil denk een 200w paneel halen en deze tegen de wand plaatsen dan kan ik die qua kosten gewoon de hele dag aan laten staan.
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten bij het aanschaf van een paneel?
[ Voor 6% gewijzigd door xeoMe op 07-11-2022 16:28 ]
Welk merk heb je dan?xeoMe schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:18:
Ik wil in mijn kantoor een infraroodpaneel als hoofdverwarming gebruiken en heb wat hulp nodig.
Ruimte = 180x170x240 (centimeters) met 1 buitenwand spouwmuurisolatie.
Ik heb een 550w infraroodpaneel gehaald maar merk dat de kamer snel te heet wordt en hij uit moet. (heb de deur altijd dicht en door scherm, computer etc warmt de kamer al op.)
Volgens mij heb je liever een lager wattage paneel die continue aan kan staan (ook handiger qua bedienen) hebben jullie tips?
Ik wil denk een 200w paneel halen en deze tegen de wand plaatsen dan kan ik die qua kosten gewoon de hele dag aan laten staan.
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten bij het aanschaf van een paneel?
De meeste vinden 550w te weinig?
Ohh 580W heb ik gehaald.Ruud888 schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:44:
[...]
Welk merk heb je dan?
De meeste vinden 550w te weinig?
https://nl.trotec.com/pro...rwarmingsplaat-tih-500-s/
Het liefst haal ik 200W maar het is vaak 130 of gelijk 300.
IR Panelen aan het dak nemen teveel stroom voor in de woonkamer, in badkamer kan nog interessant zijn waar ze kort aan staan.
Onder het bureau bij zitplekken als bijverwarming kan ook maar veel toegevoegde waarde tegenover een electrische oliegevulde radiator heeft het niet, ik zag het verschil in verbruik niet terug in praktijk terwijl een radiator ook convectie doet.
Als je zo nodig met IR verwarming aan de gang gaat neem dan IR vloerverwarming en meteen onder het laminaat waardoor het een snelle opwarmtijd heeft, warmte van beneden voelt sneller prettig aan dan van boven waardoor je alsnog de benen koud hebt en veel harder moet stralen.
Hier is de IR paneel de deur uit gegaan want het was niet zuiniger en kon er slecht tegen, hier zit nog een element in het CV vloerwarmingsysteem die alleen een specifieke lus bedient, het is prettiger en verbruikt minder doordat ik minder warmte hoef aan te voeren gezien het van beneden komt.
Het is helaas niet zo rooskleurig als men voordoet er kleven nogal nadelen aan en begrijp werkelijk waar niet waarom dit als "zuinig" wordt gezien.
Daarnaast IR verwarming is vrijwel altijd alleen interessant als bijverwarming.
[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 07-11-2022 17:05 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Voorlopig nergensRuud888 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:39:
Waar is nog de Sunjoy SR9 verkrijgbaar?
De stralingswarmte valt me ook vies tegen.
Dus ook leugens van de fabrikant.DappereDodo schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:44:
Ik heb laatst een Ecaros 600W IR paneel gekocht, maar ik denk dat ik 'm terug stuur. Het vermogen is maar zo'n 500W en de maximale temperatuur 95C. Volgens de specs zou dat 110C moeten zijn.
De stralingswarmte valt me ook vies tegen.
Ik dacht dit al op een lijstje gezien te hebben.
Wat moet ik dan wel kopen?
Alleen Sunjoy lijkt 115graden te halen. Maar deze zijn niet meer verkrijgbaar.
Alkari beweert ook 110graden te halen maar daar is geen enkele bevestiging van te vinden.
Meer algemene info zie:
https://www.milieucentraa...dpanelen-voor-verwarming/
En verrassenderwijze vond ik maar 1 mini verwijzing naar die website, qua thema op dat moment maar zeer beperkt ook nog: L_T in "Ervaringen infraroodverwarming"
[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 08-11-2022 11:20 ]
Is het de moeite waard om te wachten op een nieuwe voorraad of is er een goed alternatief voor in de badkamer?Ruud888 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:39:
Waar is nog de Sunjoy SR9 verkrijgbaar?
Grutte Pier [Wa oars] http://www.gruttepier.org
Omdat ik een hoog plafond in de woonkamer heb wil ik meer oppervlaktewarmte.ytsmabeer schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:50:
Het schijnt dat eind januari de voorraad sunjoy weer aangevuld wordt. Heb zelf een aantal in bestelling.
Voor in de badkamer is hij ook 2x zo snel warm als een stalen paneel.
Ik ga ook wachten.
Nu nog een paar adresjes voor de voorbestelling van een Sunjoy.
[ Voor 22% gewijzigd door Ruud888 op 08-11-2022 20:53 ]
1. Gebruiken IR panelen altijd het volle vermogen als ze aanstaan, kan het paneel alleen maar aan en uit?
2. Een thermostaat meet de luchtwarmte maar die warmt een IR paneel niet op, gaat dat goed?
3. Als de thermostaat het ir-paneel uitzet, dan heb je die geroemde warme zonnestraling dus even niet. Klopt dat, of stralen de objecten om je heen dan die warmte uit?
4. Bij goede isolatie, hoe snel koelt een ruimte dan weer af?
Dank voor elk commentaar!
1. Ja. Dimmen is niet aan te raden omdat dan een niet voldoende hoge temperatuur voor straling wordt bereikt. Je krijgt dan meer convectie.
2. Een thermostaat 'pakt' ook deels de temperatuur van de muur waaraan hij hangt. Zou goed kunnen gaan, maar geen directe ervaring mee. Plaatsing is waarschijnlijk erg belangrijk.
3. Dat klopt. De objecten geven dan warmte af, maar niet voelbaar als straling. Ze zijn wel warmer dan de lucht en geven dus wat 'warmte' af.
4. Weet ik geen zinnig antwoord op.
Vanwege de punten 2 en 3 heb ik dan ook geen 'kale' panelen, maar hybride (2x glas, 2x steen). De 'stenen' hebben hun eigen thermostaat en sturen de 'glazen' aan. Alle 4 de panelen blijven na uitschakeling een poos(je) nastralen. Dat is bij mij lang genoeg om de tijd tot het weer aanslaan te overbruggen.
Ik weet dat dit niet goedkoopste manier van elektrisch verwarmen is, maar het comfort is me veel waard.
275cm hoog boven de bank.
Stralingswarmte
Aluminium 130graden 900watt infraroodpaneel.
ThermoUp Top Ceiling glas infrarood straler 1000watt 180graden.
Er is weinig te vinden over de thermopup.
1. meestal alleen aan en uit ja. er bestaan wel dimbare modellen maar is meestal een stuk duurder of slechte kwaliteit.trumbone schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:45:
Ik ben een IR-noob en ben op zoek naar jullie ervaringen met IR panelen in het algemeen.
1. Gebruiken IR panelen altijd het volle vermogen als ze aanstaan, kan het paneel alleen maar aan en uit?
2. Een thermostaat meet de luchtwarmte maar die warmt een IR paneel niet op, gaat dat goed?
3. Als de thermostaat het ir-paneel uitzet, dan heb je die geroemde warme zonnestraling dus even niet. Klopt dat, of stralen de objecten om je heen dan die warmte uit?
2. de lucht warmt natuurlijk ook op uiteindelijk, maar dat duurt een stuk langer.
3. Je kunt beter geen thermostaat gebruiken, want je moet IR panelen niet gebruiken om ruimtes op te warmen.
4. daar is geen zinnig antwoord op te geven. hangt o.a. van de massa van je huis af en hoeveel isolatie je hebt. Maar wederom: IR panelen moet je niet gebruiken om je ruimte op te warmen dus eigenlijk is de vraag niet relevant.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 09-11-2022 14:35 ]
Dank voor de info. Nog een extra vraagje naar aanleiding van je antwoorden. Ik heb er zelf geen mogelijkheid voor, maar zie ook infrarood vloerverwarming. Dat lijkt me toch bedoeld voor het opwarmen van de ruimte. Is dat dan te inefficiënt?de Peer schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:34:
[...]
4. daar is geen zinnig antwoord op te geven. hangt o.a. van de massa van je huis af en hoeveel isolatie je hebt. Maar wederom: IR panelen moet je niet gebruiken om je ruimte op te warmen dus eigenlijk is de vraag niet relevant.
Ja dat is dus COP1 verwarming. En dus ook gelijk aan bijvoorbeeld een elektrische cv ketel. Je bent daarmee duurder uit dan met gas en veel (factor 2 a 3) duurder dan een warmtepomp.trumbone schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:18:
[...]
Dank voor de info. Nog een extra vraagje naar aanleiding van je antwoorden. Ik heb er zelf geen mogelijkheid voor, maar zie ook infrarood vloerverwarming. Dat lijkt me toch bedoeld voor het opwarmen van de ruimte. Is dat dan te inefficiënt?
Het is de slechtste keuze die er is.
Ben het eens met meeste van wat hierboven al is genoemd.trumbone schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:45:
Ik ben een IR-noob en ben op zoek naar jullie ervaringen met IR panelen in het algemeen.
Wat betreft 2. nut thermostaat: ik heb hiermee toch een aardig resultaat behaald met een IR paneel in verticale stand onder een tafel / bureau. Doordat het een beperkte ruimte betreft onder het bureau (de stralings warmte zal toch "uiteindelijk" de omgeving opwarmen waarbij de warmte niet eenvoudig weg kan "naar boven") wordt de ruimte toch wat warmer waardoor het op een gegeven moment niet meer nodig is om de stralingswarmte van het IR paneel te ervaren. Op dat moment mis je dus ook de stralingswarmte niet meer als ie uitgaat.
Ook in combinatie met zon-inval in de kamer blijkt dit aardig goed te werken: als de kamer voldoende opwarmt door de zon gaat het paneel uit. Vaak realiseer ik me niet eens dat het paneel is uitgeschakeld omdat je de warmte dan niet meer mist. Het is even experimenteren met locatie van de thermostaat en temperatuur instelling (21.5 graden bleek voor mij aardig te werken).
Ik gebruik een goedkoop Inoverhome/Winkelhaus paneel met thermostaat.
Ik zou ook bij elke ervaring i.c.m. het voorgetelde gebruik er een prijskaartje aanhangen. Want hoe meer IR-panelen je hebt en ook daadwerkelijk regelmatig des te meer het op een CV installatie gaat lijken en dan wordt die COP waarden belangrijk en gas stoken is dan vaak ook goedkoper dan all electric via IR-panelen al hoofdinstallatie.trumbone schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:45:
Denk je dit als noob, zelfs met de verkregen ervaringen goed op de rit te krijgen om een vergissing te voorkomen? Tis nogal wat om voor een heel jaar je gedrag goed in kaart te brengen. En als je het als pure lokale verwarming gebruikt, weet je dan zeker dat de rest v/h huis niet te vochtig wordt en er daar schimmel op de muur komt. Tis een aardige uitdaging, bepaald niet zo een dimensionaal om daar een eenduidige uitspraak te doen die of feiten gebaseerd is en niet op opportunisme, wat tot een vervelende, verrassend hoge rekening kan leiden.
Succes!
Naja, van alle IR methodes wellicht nog wel de bestede Peer schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:34:
[...]
Ja dat is dus COP1 verwarming. En dus ook gelijk aan bijvoorbeeld een elektrische cv ketel. Je bent daarmee duurder uit dan met gas en veel (factor 2 a 3) duurder dan een warmtepomp.
(warme voetjes, warm gevoel, meer comfort bij lagere temp)
Ik moet je zeggen: mijn 180W/m2 IR vvw presteert beter dan mijn elektrische 165W/m2 draad vvw.
En dat zal echt niet in die 15W zitten.
Maar iR folie wordt gewoon sneller warm / warmer dan draad. De thermostaat gaat hier door pendelen (vloersensor geeft 'te warm') waarbij de draad vvw eigenlijk gewoon aan blijft gedurende die periode. (en dus meer verbruikt op den duur)
Ik kan het lastig staven, maar dat is wat ik zie gebeuren. Het zal in the long run echt geen 50% schelen, maar die 5m2 IR vvw gaat als een trein!
Hmm, dat zou interessant zijn. Ik heb de mijne getest terwijl hij tegen een muur staan. Wat is het achterliggende idee hierbij?Ruud888 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:54:
Heeft iemand de Ecaros aan het plafond hangen en de temperatuur gemeten?
Aan de wand geven ze waarschijnlijk een lagere temperatuur.
Zou ik dit ook kunnen testen als het paneel op de grond ligt? Ik ga namelijk geen gaten in het plafond boren als ik nog niet zeker ben over het paneel.
Bij enkele merken dacht ik gezien te hebben dat de temperatuur omhoog gaat als ze aan het plafond hangen. Uit veiligheidsoverwegingen zijn,panelen aan de muur max 95graden.DappereDodo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:24:
[...]
Hmm, dat zou interessant zijn. Ik heb de mijne getest terwijl hij tegen een muur staan. Wat is het achterliggende idee hierbij?
Zou ik dit ook kunnen testen als het paneel op de grond ligt? Ik ga namelijk geen gaten in het plafond boren als ik nog niet zeker ben over het paneel.
1 op de badkamer (5,5 m2) als (bij) verwarming, voldoet tot nu prima (CV is nog niet in gebruik)
hij is ongeveer een kwartier aan als we beide douchen.
1 voor werk hobby kamer, zelf mobiel gemaakt, voldoet ook al deze binnen de 2 meter van de zitplek opgesteld wordt. Hoeft dan ook niet continu te draaien voor mij.
Dank je, dan valt dat afde Peer schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:34:
[...]
Ja dat is dus COP1 verwarming. En dus ook gelijk aan bijvoorbeeld een elektrische cv ketel. Je bent daarmee duurder uit dan met gas en veel (factor 2 a 3) duurder dan een warmtepomp.
Ik vraag me nog wel af hoeveel er nog te verwarmen valt als ik aan alle isolatie-eisen voldoe (doe ik nog niet).
Ik heb soms het idee dat je huis al energieneutraal moet zijn voor je een warmtepomp kan installeren.
Dan gaat het dus ook nog maar om heel weinig energie voor het verwarmen en zullen de verschillen ook niet meer zo indrukwekkend zijn. Zeker niet met de huidige gasprijzen en met zeer gericht en getimed verwarmen met IR.
Nee hoor, het is alleen zo dat hoe slechter je isolatie is, hoe groter je warmtepomp moet zijn qua capaciteit.trumbone schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:10:
[...]
Ik heb soms het idee dat je huis al energieneutraal moet zijn voor je een warmtepomp kan installeren.
Ja, maar (lucht/water)warmtepompen zijn vooral efficient als alles traag gaat, traag opwarmen etc. Zo laag mogelijk vermogen. Dat werkt het beste in een goed geisoleerd huis. Voor een lucht/lucht warmtepomp zal het wat minder erg zijn omdat lucht supersnel opwarmt.paQ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:22:
Dat is in wezen met alle verwarmingssystemen zo natuurlijk.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
trueMarzman schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:30:
[...]
Ja, maar (lucht/water)warmtepompen zijn vooral efficient als alles traag gaat, traag opwarmen etc. Zo laag mogelijk vermogen. Dat werkt het beste in een goed geisoleerd huis. Voor een lucht/lucht warmtepomp zal het wat minder erg zijn omdat lucht supersnel opwarmt.
Circa 300graden.
Helaas weinig info over.
https://dutchheating.nl/i...traler-serie-b-2400-watt/
Voorzien van Nano coating voor een verhoogde efficiency (meer dan 99% conversie naar straling/warmteRuud888 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:41:
De CityLine heat bar voor binnen kom ik ook vaak tegen. Instelbaar in 4 vermogenstanden.
Circa 300graden.
Helaas weinig info over.

niet kopen is duurder!
Dit zijn nou precies van die "ik ben net een zonnetje op een koude terras" dingen.
aan> lekker he
uit> brrr frisjes
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 10-11-2022 12:46 ]
Ze kunnen ook op 25% 50% en 75%.paQ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:45:
[...]
Voorzien van Nano coating voor een verhoogde efficiency (meer dan 99% conversie naar straling/warmte
![]()
niet kopen is duurder!
Dit zijn nou precies van die "ik ben net een zonnetje op een koude terras" dingen.
aan> lekker he(mag ook wel met 2400W)
uit> brrr frisjes
En zijn ook voor binnen.Lange golf.
Als je maar 25% nodig hebt (want veel minder ver voelbaar) waarom zou je dan een overmaatse straler kopen waarbij je ook nog moet rekening houden met de groepbelasting).Ruud888 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:54:
[...]
Ze kunnen ook op 25% 50% en 75%.
En zijn ook voor binnen.Lange golf.
Laten we eerlijk zijn: dit zijn terrasverwarmers, die nu een fancy omschrijving krijgen, omdat terrasverwarmers 'not done' zijn momenteel. Ik zie niet veel andere toepassing dan dat.
Een IR verwarmer is prima voor incidentele en/of plaatstelijke (bij)verwarming. En zonder nano coating werkt net zo goed
Afwachten hoe hij gaat presteren. Misschien een goed alternatief voor de Sunjoy!
Ik heb vandaag mijn paneel ontvangen. Zal vooral op kantoorruimte gebruikt worden. Heb hem nu net een kwartiertje geprobeerd maar op 2,5m voelede mijn vriendin nog niet heel veel. Heeft dat paneel langer nodig om op te warmen of moet die gewoon wat dichterbij staan?veldhuizen schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:38:
onze ervaring met 2 aangeschafte Konigshaus panelen ( 600W) van die uitverkoop laatst in Emmerich.
1 op de badkamer (5,5 m2) als (bij) verwarming, voldoet tot nu prima (CV is nog niet in gebruik)
hij is ongeveer een kwartier aan als we beide douchen.
1 voor werk hobby kamer, zelf mobiel gemaakt, voldoet ook al deze binnen de 2 meter van de zitplek opgesteld wordt. Hoeft dan ook niet continu te draaien voor mij.
Gezien het spul werd weg gegooid kon je 1 meenemen want de eigenaar wou hem niet meer.
Staat weliswaar 2000 watt onder het bureau maar tot mijn verbazing zie ik het niet terug aan de totaal verbruik op de energiemeter die er tussen zit tijdens een hele avond verwarmen(ding heeft een thermonstaat ondanks ik een koukleum ben staat die maar laag).
Voor onder het bureau maakt het dus weinig uit of je IR of een oliekachel gebruikt, de convectie warmte krult ook wel langs je heen.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 10-11-2022 19:35 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Voor zo een goedkoop paneel met die wattage mag je blij zijn als hij 2m haalt.Turralyon schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:54:
[...]
Ik heb vandaag mijn paneel ontvangen. Zal vooral op kantoorruimte gebruikt worden. Heb hem nu net een kwartiertje geprobeerd maar op 2,5m voelede mijn vriendin nog niet heel veel. Heeft dat paneel langer nodig om op te warmen of moet die gewoon wat dichterbij staan?
Ik weet niet wat de werkelijke oppervlaktewarmte is van het paneel. Die moet minimaal 95graden zijn.
Zit te twijfelen om zoiets inderdaad onder onze overkapping te hangen.Ruud888 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:41:
De CityLine heat bar voor binnen kom ik ook vaak tegen. Instelbaar in 4 vermogenstanden.
Circa 300graden.
Helaas weinig info over.
Weet alleen niet of dat voldoende warmte afgeeft.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Nog even de praktische bevestiging; we maken sinds een tijdje gebruik van infrarood vloerverwarming icm een extra paneel in onze keuken.trumbone schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:18:
[...]
Dank voor de info. Nog een extra vraagje naar aanleiding van je antwoorden. Ik heb er zelf geen mogelijkheid voor, maar zie ook infrarood vloerverwarming. Dat lijkt me toch bedoeld voor het opwarmen van de ruimte. Is dat dan te inefficiënt?
Praktisch gezien is alleen infrarood vloerverwarming simpelweg niet bedoeld voor het opwarmen van een ruimte; het warmt het opervlakte op tot enkele centimeters en is daarom erg inefficient voor het opwarmen van een hele ruimte.
Zelfs infrarood vloerverwarming op basis van 160 watt/m² (zoals wat wij hebben) biedt aangename comfort als je er op loopt en dit comfort voel je relatief vlot. Maar dit zorgt er niet voor dat de temperatuur in de ruimte snel omhoog gaat of dat je het warmtegevoel krijgt van een opgewarmde ruimte zoals bij reguliere vloerverwarming en-of met een radiator oid. Vandaar dat we ook gekozen voor een extra paneel van 600W gericht op het aanrecht en het barretje.
Klein beetje historie en inzicht: We hebben afgelopen zomer een hoekwoning gekocht. Deze is gebouwd in 1979/1980, was bij de aankoop voorzien van 13 zonnepanelen en wij hebben direct stappen genomen om zo snel mogelijk te verduurzamen en van het gas af te gaan (L/L warmtepomp, additionele isolatie, verwijderen van radiatoren, plaatsen warmtepomp boiler, etc, etc).
Onze keuken was voorheen een bijschuur. Als gevolg hiervan was de keuken geheel enkelsteens en door het verwijderen van de radiator was deze niet meer voorzien van iets dat zorgde voor verwarming van de ruimte. Zeker als het frisser werd was erg onaangenaam in de keuken en moest de deur dicht ivm tocht, etc.
Maar dit wisten wij en we zouden toch een nieuwe keuken krijgen waarbij we wat zaken zouden aanpakken.
Voor de plaatsing van de nieuwe keuken hebben wij de oude keuken verwijderd, overal een spouw gerealiseerd en deze te voorzien van isolatieplaten waarbij we zowel de vloer als het dak hebben voorzien van isolatie. Na plaatsing van de nieuwe keuken hebben wij de oude plavuizen voorzien van infrarood vloerverwarming icm laminaat met diverse lagen ter bescherming tegen vocht vanuit de kruipruimte, aanvullende isolatielaag zodat de warmte zoveel mogelijk naar de keuken gaat ipv naar de betonnen vloer en een additionele infrarood paneel van 600W gericht op het aanrecht. Al met al praten wij over 12 m² aan loopoppervlakte en +/- 30 kuub aan ruimte.
Samen met het paneel van 600W icm de vloerverwarming hebben wij een warme aanvoelende keuken waar je probleemloos kunt zitten voor werk, etc, etc. Mede door dit en de isolatie blijft de temperatuur in de keuken om en nabij rond de 20 graden terwijl de thermostaat op 19 graden staat ingesteld.
Ik vind het best vreemd wat je hier zegt. De vloer wordt warm, en vanaf dan treedt convectie op. Zo simpel is het. Er is al lang geen sprake meer van straling; het gaat hier om het grote oppervlak wat een beetje warmte afgeeft.nwagenaar schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:20:
[...]
Nog even de praktische bevestiging; we maken sinds een tijdje gebruik van infrarood vloerverwarming icm een extra paneel in onze keuken.
Praktisch gezien is alleen infrarood vloerverwarming simpelweg niet bedoeld voor het opwarmen van een ruimte; het warmt het opervlakte op tot enkele centimeters en is daarom erg inefficient voor het opwarmen van een hele ruimte.
Zelfs infrarood vloerverwarming op basis van 160 watt/m² (zoals wat wij hebben) biedt aangename comfort als je er op loopt en dit comfort voel je relatief vlot. Maar dit zorgt er niet voor dat de temperatuur in de ruimte snel omhoog gaat of dat je het warmtegevoel krijgt van een opgewarmde ruimte zoals bij reguliere vloerverwarming en-of met een radiator oid.
Is je vloer 27 graden dan duurt het wat langer dan wanneer je vloer 35 graden aantikt. (Vloersensor is hierbij erg belangrijk. Het gaat om de max temperatuur dat de folie mag worden om zo geen schade aan te richten.)
Recentelijk heb ik een loggia verwijderd en daarmee mijn woonkamer uitgebreid. In de rest van mijn appartement heb ik reguliere vloerverwarming liggen. Ik heb al contact gehad over het uitbreiden van deze vloerverwarming richting de voormalige loggia maar dat lijkt geen optie te zijn.
Mijn idee was om, als bij verwarming, daar infraroodvloerverwarming aan te leggen. Technisch gezien een prima idee. Dan kan de verwarming in de huiskamer omlaag en zolang je aan de eettafel zit/werkt/eet heb je de voordelen van infrarood. Misschien hier nog even de check vraag of dit inderdaad zo ideaal is en op deze manier ook werkt.
De tweede vraag is de realisatie daarvan in de vloer. Op dit moment is er zo ongeveer 1cm speling tussen de hoogte van de vloer in de voormalig logia en de vloer van de huiskamer. De totale infrarood vloerverwarming zou hier dus tussen moeten om het zo "gelijk" te trekken met de rest van de vloer.
Als ik kijk naar de opbouw van de ondervloer zou ik echter dat niet redden binnen 1cm. Volgens diverse sites is het nodig om eerst XPE6 ondervloer te plaatsen (6mm) vervolgens de infrarood vloer (dit is erg dun als ik websites mag geloven met een fractie van een mm. En vervolgens komt er dan nog een ondervloer boven met zoiets als heat-pak. Dit is dan ook weer enkele mmers dik (7mm). In totaal kom dan uit op zeg 1,3mm extra dikte.
Heeft iemand een idee of bovenstaande klopt? Zo ja; waar zou je dan nog enkele mmers er kunnen afhalen zodat ik het gelijk kan trekken met de rest van de vloer?
Hier staat wat
reflectiefolie <1mm
ondervloer XPS 6mm
IR folie <1mm
beschermfolie < 1mm
afwerkvloer
Die 6mm heb je nodig omdat je simpelweg ergens je contactaanlsuitinngen moet laten.
180W/m2 kan dan ook prima fungeren als hoofdverwarming overigens, maar zal uiteraard duurder zijn dan je CV vvw om die altijd aan te hebben, dus dat zal naar ik aanneem zijn waar je op doelt als je het hebt over bijverwarming. In dat geval: yep
Vergeet de vloersensor niet! echt noodzakelijk!
tip:
Bij verwarminghandel stellen ze geheel naar wens een pakket voor je samen incl bekabeling, gereedschap, tape, heel de reut voor een zeer schappelijk bedrag.
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 16-11-2022 12:39 ]
Tsja wel een dure grap qua verbruik. Een airco is wellicht interessanter.Flappiewappie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:23:
Vraag met betrekking tot infrarood vloerverwarming;
Recentelijk heb ik een loggia verwijderd en daarmee mijn woonkamer uitgebreid. In de rest van mijn appartement heb ik reguliere vloerverwarming liggen. Ik heb al contact gehad over het uitbreiden van deze vloerverwarming richting de voormalige loggia maar dat lijkt geen optie te zijn.
Mijn idee was om, als bij verwarming, daar infraroodvloerverwarming aan te leggen. Technisch gezien een prima idee.
Moet je wel een buitenunit kwijt kunnen. En als de loggia ooit balkon was, wordt dat wellicht nog een lastig verhaal.de Peer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:38:
[...]
Tsja wel een dure grap qua verbruik. Een airco is wellicht interessanter.
Ik geniet nu toch ook van de airco. Lekker zuinig.de Peer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:38:
[...]
Tsja wel een dure grap qua verbruik. Een airco is wellicht interessanter.
Hij begint op circa 1000w te verwarmen en na circa 30min pruttelt hij door op circa 300w en soms ff op 30w
Woonkamer incl keuken 30m2
300W is lekker
1000W bij opstarten zit ws al tegen 100% vermogen aan.
Zoveel mensen zoveel wensen
ik gebruik mijn AC niet meer om te verwarmen. Ik persoonlijk vind het echt verschrikkelijk van die droge warme wind
En warme voetjes, veel comfort
Misschien goed om te vermelden dat de afwerkvloer klik PVC is. Mijn oog was ook gevallen op verwarmingshandel.nl inderdaad.paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:38:
je kan volstaan met (van onder naar boven)
reflectiefolie <1mm
ondervloer XPS 6mm
IR folie <1mm
beschermfolie < 1mm
afwerkvloer
Die 6mm heb je nodig omdat je simpelweg ergens je contactaanlsuitinngen moet laten.
180W/m2 kan dan ook prima fungeren als hoofdverwarming overigens, maar zal uiteraard duurder zijn dan je CV vvw om die altijd aan te hebben, dus dat zal naar ik aanneem zijn waar je op doelt als je het hebt over bijverwarming. In dat geval: yep
Vergeet de vloersensor niet! echt noodzakelijk!
tip:
Bij verwarminghandel stellen ze geheel naar wens een pakket voor je samen incl bekabeling, gereedschap, tape, heel de reut voor een zeer schappelijk bedrag.
Opzich is een Monoblock inderdaad nog een optie. Ik ga me er even in verdiepen (deze zou ik later ook nog kunnen plaatsen en heb je in de zomer ook nog wat aan).paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:48:
[...]
Moet je wel een buitenunit kwijt kunnen. En als de loggia ooit balkon was, wordt dat wellicht nog een lastig verhaal.
[ Voor 17% gewijzigd door Flappiewappie op 16-11-2022 13:54 ]
Hier staat wat
Dat kan dan prima bovenop die bescherm folie.Flappiewappie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:53:
[...]
Misschien goed om te vermelden dat de afwerkvloer klik PVC is. Mijn oog was ook gevallen op verwarmingshandel.nl inderdaad.
[...]
Is een soort puinzak, maar dan op een rol
Ik ga hem ook combineren met het binnenkort te ontvangen infrarood paneel voor boven de 3 zits.paQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:16:
30W zal alleen de fan zijn
300W is lekker
1000W bij opstarten zit ws al tegen 100% vermogen aan.
Zoveel mensen zoveel wensen
ik gebruik mijn AC niet meer om te verwarmen. Ik persoonlijk vind het echt verschrikkelijk van die droge warme windConvectie is voor mij the way to go.
En warme voetjes, veel comfort
Hebben we wat te kiezen
nog plaatjes die ik al eens gepost had:Flappiewappie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:53:
[...]
Misschien goed om te vermelden dat de afwerkvloer klik PVC is. Mijn oog was ook gevallen op verwarmingshandel.nl inderdaad.
![]() | ![]() | ![]() |
Hier zie je eigenlijk alle laagjes op elkaar.
ik werk permanent thuis, en mijn bureau staat in de woonkamer.
Op het moment staat de CV gewoon op 15 graden en ik heb een infrarood paneeltje van 300 watt onder mijn bureau staan, dit paneel staat de hele dag aan.
Ik vind het de warmte bij mijn bureau op dit moment behaaglijk.
De rest van de woonkamer is minder warm natuurlijk ;-)
Ik heb dit paneeltje een paar maanden geleden nog kunnen bemachtigen:
Quality heating Gebogen mobiele infrarood verwarming curve stone paneel 300Watt.
Ik heb ook een een Mitsubishi SRK35ZS-W in dezelfde ruimte hangen, maar die zet ik eigenlijk alleen in het weekeinde aan.
In de badkamer heb ik het volgende paneeltje hangen: Eurom Sani- 400 WiFi Infrarood badkamerkachel.
Dit werkt aardig vind ik, maar ik vond de radiator die er eerst hing behaaglijker.
Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een infrarood paneel die ik aan het plafond boven de bank in de woonkamer en boven mijn bed in de slaapkamer zou willen plaatsen. Het liefst eentje met verlichting en een afstandsbediening. Of indien mogelijk die ik zou kunnen bedienen met de Apple Homekit.
Dit snap ik niet zo goed. Je hebt al een airco hangen die prima kan verwarmen met een cop van 4 a 5, waarmee je waarschijnlijk met wat inregelen voor minder dan 300 watt je hele verdieping kan verwarmen, en zet in plaats daarvan een ir paneel die dat alleen plaatselijk doet?gerardma77 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:43:
Goedmorgen,
ik werk permanent thuis, en mijn bureau staat in een de woonkamer.
Op het moment staat de CV gewoon op 15 graden en ik heb een infrarood paneeltje van 300 watt onder mijn bureau staan, dit paneel staat de hele dag aan.
Ik vind het de warmte bij mijn bureau op dit moment behaaglijk.
De rest van de woonkamer is minder warm natuurlijk ;-)
Ik heb dit paneeltje een paar maanden geleden nog kunnen bemachtigen:
Quality heating Gebogen mobiele infrarood verwarming curve stone paneel 300Watt.
Ik heb ook een een Mitsubishi SRK35ZS-W in dezelfde ruimte hangen, maar die zet ik eigenlijk alleen in het weekeinde aan.
In de badkamer heb ik het volgende paneeltje hangen: Eurom Sani- 400 WiFi Infrarood badkamerkachel.
Dit werkt aardig vind ik, maar ik vond de radiator die er eerst hing behaaglijker.
Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een infrarood paneel die ik aan het plafond boven de bank in de woonkamer en boven mijn bed in de slaapkamer zou willen plaatsen. Het liefst eentje met verlichting en een afstandsbediening. Of indien mogelijk die ik zou kunnen bedienen met de Apple Homekit.
Als je alle deuren open zet kan hij waarschijnlijk voor 5 a 600 watt je hele huis comfortabel houden.
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Dat zal ik proberen uit te leggen.marcovandam schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:40:
[...]
Dit snap ik niet zo goed. Je hebt al een airco hangen die prima kan verwarmen met een cop van 4 a 5, waarmee je waarschijnlijk met wat inregelen voor minder dan 300 watt je hele verdieping kan verwarmen, en zet in plaats daarvan een ir paneel die dat alleen plaatselijk doet?
Als je alle deuren open zet kan hij waarschijnlijk voor 5 a 600 watt je hele huis comfortabel houden.
Waar ik zit, voel ik de warme lucht van de airco niet.
Mijn woonkamer, keuken en home office zijn een grote ruimte met een hap voor een inpandig balkon eruit.
Wanneer de airco staat te koelen in de zomer, voel ik de koude lucht wel bij mijn bureau overigens.
Ik vind de stralingswarmte van het infraroodpaneeltje nu wel erg aangenaam.
Ik zit 8 tot 10 uur op dezelfde plek namelijk.
Warme benen en voeten, een warm bureau zijn dan ook veel waard.
Ook heb ik de indruk dat die airco wel degelijk meer als 300 watt verbruikt tijdens het verwarmen, ik heb een p1 meter waar ik dat mee vastgesteld heb.