• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:50
Kon er verder niets over terugvinden, dus ik dacht ik zet het hier even neer voor degenen die er mee geholpen zijn.

Op zoek naar een kleine elektrische radiator voor een klein kamertje (6m2) op zoek gegaan naar een wifi elektrische radiator. Ik heb er al een van Eurom, die gaat op het Tuya netwerk.
Werkt kwa vermogen uiteraard prima, alleen kwa aansturing is dat een te eenvoudig ding. Je hebt ze bovendien alleen in 1000, 1500 en 2000W. Ondanks een externe sensor, 'doet het ding maar wat' is mijn ervaring. Bijv. Als ik het 16 wil hebben zie ik het zo doorwarmen tot 19. Slaat nergens op.
Als je dat niet wil, dan kun je hem op continu verwarmen zetten, in 3 stappen. (Vermogen/3)*stand.
1000W is denk ik alleen nog steeds veel te veel voor een dergelijke ruimte, en verwacht daarom warm koud warm koud.

Na het nodige googlen heb ik een paneel besteld van Millheat. Die is er namelijk in (o.a.) 600W, en de laatste generatie (Wifi3) heeft een PID regelaar. O+
Via Tibber shop en wat shoptegoed slechts 109 euro voor betaald dus eigenlijk een nobrainer.

De App zit echt zeer goed in elkaar en je kan ontzettend veel instellen. Programma's, lerend vermogen hoe lang een opwarming duurt, snelle of trage PID regeling, en hij 'calibreert' de software adhv het vermogen van het paneel. Ik was wat sceptisch hierover, maar het werkt eigenlijk heel erg goed :D
Voorbeeld: het is 20.3, ik stel in op 20.5. Ik zie 2 vermogensstreepjes oplichten, en hij trekt inderdaad maar 150W _/-\o_
Dat heeft wat mij betreft echt zo enorm veel meerwaarde!

De sensor zit zo te zien onder het paneel, en wordt schijnbaar softwarematig keurig gecorrigeerd; de meting klopt namelijk best heel erg goed. Ik zie weinig afwijking tov een nest V3.

• paQ
Geh. De PID werkt uitstekend:

Ik tel zo al 8 “standen”

edit:
nee het is echt helemaal aan de PID regeling zo te zien. Opgenomen vermogen zit all over the place.

[Voor 37% gewijzigd door paQ op 14-01-2023 18:07]

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:24
Welke model heb je ?

11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015

• paQ

• Wilke
  • Registratie: December 2000
En werkt die app lokaal of zit je vast aan cloud ellende?

• paQ
Wilke schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:10:
En werkt die app lokaal of zit je vast aan cloud ellende?
Dat weet ik niet.
Je kan in HA iig kiezen of je lokaal of met cloud wil verbinden.

• paQ
Ze hebben ook de “Sense”
Met TVOC :o

79 euro
Edit:
Ook meteen maar besteld. Mijn Awair Mint is er mee genokt.

[Voor 39% gewijzigd door paQ op 14-01-2023 18:58]

• paQ
Sensor is ook binnen.
Sja het ziet er allemaal keurig uit. De CO2 en TVOC moeten wel 72 uur calibreren :S. Dus dat gaat nog even duren.
https://www.millstore.nl/product/mill-sense/

Ze werken op een accu, meegeleverd USB > USBC kabeltje.
Afhankelijk van de ingestelde interval trekt ie de accu sneller leeg uiteraard. Nu zat mijn Awair Mint permanent aan de muur gevoed met USB C, dus voor mij geen issue.
Wat erg mooi is, is dat er een zelfklevende muurplaat bij zit, waar je de sensor magnetisch aan vast koppelt. Dus als je tijdelijk elders wilt meten (of opladen) pak je hem gewoon van de muur O+

Via HA weer in Homekit gekregen, helaas via de cloud. Ik vind in de log van mijn router de sensor ook terug, maar hij zal per ingestelde interval even connecten met wifi om de waardes naar de cloud te sturen neem ik aan. (Nog niet getest of hij wifi benaderbaar is als de voeding eraan zit)

Je kan de LED laten refereren aan een status van de luchtkwaliteit (kleur) en je mag zelf de drempelwaardes aanpassen.

Kan verder nog niets zeggen dus over TVOC meting of CO2. Weet ook niet of het een echte CO2 meting is of een benaderde gecalculeerde uit de TVOC. (Er staat bij estimated CO2)

edit:
ah
ECO2

eCO2 refers to the estimated concentration level of carbon dioxide (CO2) in the air. Moderate to high levels of CO2 can cause headaches and fatigue, and higher concentrations can produce nausea, dizziness, and vomiting. The eCO2 measurement is calculated from the VOC measurement – if there are substantial concentrations of VOCs present, a eCO2 reading will be higher than the actual CO2 level. Good ventilation and regular ventilation are important to maintain a recommended eCO2 level. Recommended eCO2 level: <1200 ppm.

[Voor 25% gewijzigd door paQ op 15-01-2023 18:34]

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:19
Haha, ik had exact hetzelfde met een Eurom kachel, wat een troep. De thermostaat had een differentiatie van 3 a 4 graden. Ik heb vermogen en temperatuur gelogd. Thermostaat op 20c gezet met externe voeler ver weg van de kachel, stookt vervolgens naar 21 en ging dan uit om de volgende dag ergens pas weer aan te slaan als de temperatuur 17 ofzo was. Dus eigenlijk zat je op het 21c moment na de hele dag in de kou tot ergens de volgende dag.

Had hem ook gekocht speciaal ivm het moduleren in 3 stappen, dat is gunstiger voor je eigen verbruik als de saldering van de panelen eraf gaat.

Hem hem retour gedaan en een heel meetverslag met grafieken naar Eurom gestuurd over de slechte functionerende thermostaat. Nooit antwoord gehad.

Voor mij geen Eurom meer….

• Stokertje
Wel super interessante kachel trouwens met die PID regeling. Bedankt voor de tip!

• Stokertje
Is de kachel ook volledig te bedienen zonder app? Dus aanzetten en temperatuur instellen?

• paQ
Stokertje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:37:
Is de kachel ook volledig te bedienen zonder app? Dus aanzetten en temperatuur instellen?
yep

zit gewoon bedienpaneeltje aan de bovenkant (achter dekseltje)

• paQ
Stokertje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:27:
Haha, ik had exact hetzelfde met een Eurom kachel, wat een troep. De thermostaat had een differentiatie van 3 a 4 graden. Ik heb vermogen en temperatuur gelogd. Thermostaat op 20c gezet met externe voeler ver weg van de kachel, stookt vervolgens naar 21 en ging dan uit om de volgende dag ergens pas weer aan te slaan als de temperatuur 17 ofzo was. Dus eigenlijk zat je op het 21c moment na de hele dag in de kou tot ergens de volgende dag.

Had hem ook gekocht speciaal ivm het moduleren in 3 stappen, dat is gunstiger voor je eigen verbruik als de saldering van de panelen eraf gaat.

Hem hem retour gedaan en een heel meetverslag met grafieken naar Eurom gestuurd over de slechte functionerende thermostaat. Nooit antwoord gehad.

Voor mij geen Eurom meer….
die 3 standen is continue aan.
op stand 1, 2, of 3.

• Stokertje
paQ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:01:
[...]

die 3 standen is continue aan.
op stand 1, 2, of 3.
In de M mode is dat inderdaad zo, maar als kachel in de P mode stond deed hij het vermogen verminderen of vermeerderen naar gelang de warmtevraag, dan werd dus stand 1, 2, of 3 gebruikt. Ik heb hem ook daadwerkelijk zien schakelen van stand 3 naar 2 na bereiken temperatuur. Alleen omdat de temperatuur regeling zo slecht was had je niks aan die kachel.

Hieronder de Eurom beschrijving over de P-stand.

Maar PID is uiteraard een stuk beter en subtieler.

Ps. Ik had de Alutherm Wifi
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee