Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 151 152 Laatste
Acties:

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

sjirafje schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:27:
Nieuwe Kona bestuurder hier en meteen2twee vraagjes:
  1. zijn er mensen die de 12v lood accu hebben vervangen door bv een lithium accu? Ik wil namelijk graag een dashcam monteren met park functie en zou het fijn vinden om niet na 2 weken stilstaan een lege accu te hebben.
  2. [...]
Dit is een EV, geen brandstofauto waarbij de 12V accu enkel wordt bijgeladen als de motor loopt ;)
Het BMS van de Kona zal je accu automatisch bijladen. Bij mijn 2020 model brandt er een geel lampje onder het logo in de neus als ie daar mee bezig is. Gebeurt op compleet willekeurige momenten.

🖥️ | 🚗

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

MadMarky schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:13:
[...]

Dit is een EV, geen brandstofauto waarbij de 12V accu enkel wordt bijgeladen als de motor loopt ;)
Het BMS van de Kona zal je accu automatisch bijladen. Bij mijn 2020 model brandt er een geel lampje onder het logo in de neus als ie daar mee bezig is. Gebeurt op compleet willekeurige momenten.
Zoals ook bij de e-Niro is dat wel gelimiteerd tot een x aantal keer achter elkaar. Loopt de 12V accu dus te snel leeg, dan zal de HV batterij de 12V batterij na x aantal keer niet meer opladen. Dit is as-designed om te voorkomen dat je een defecte 12V accu aan het opladen blijft.

Een sterkere 12V accu is dus wel aan te raden (en de default 12V accu uit 2020 tijdperk was bij Kia/Hyundai al niet sterk).

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:25:
[...]

Zoals ook bij de e-Niro is dat wel gelimiteerd tot een x aantal keer achter elkaar. Loopt de 12V accu dus te snel leeg, dan zal de HV batterij de 12V batterij na x aantal keer niet meer opladen. Dit is as-designed om te voorkomen dat je een defecte 12V accu aan het opladen blijft.

Een sterkere 12V accu is dus wel aan te raden (en de default 12V accu uit 2020 tijdperk was bij Kia/Hyundai al niet sterk).
Die "x" keer is 20 x (Kona 2020)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• hoevton
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-04 23:15
Alle pingaten lijken bezet. In de onderste regel met pinnen lijken twee pinnen echter niet van metaal te zijnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pf2aou5TCIKkJdd9aNq6xwZahH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFu8Ic4autPQX9fTk51moS9I.jpg?f=fotoalbum_large

• hoevton
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-04 23:15
Alle pingaten lijken bezet. In de onderste regel lijken de twee pinnen echter niet van metaal te zijnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pf2aou5TCIKkJdd9aNq6xwZahH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFu8Ic4autPQX9fTk51moS9I.jpg?f=fotoalbum_large

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
Alle pinnen waar laadstroom doorheen gaat beginnen als plastic, maar verderop zijn ze metaal. Dit is zodat communicatiesignaal en aarding altijd als eerste contact maken, voor de veiligheid. De pinnen voor 3-faseladen zijn aanwezig op deze laadpoort.

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:40

sjirafje

No inspirational quotes here

Get!em schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:25:
[...]

Dat is waarom ik een accu met grotere capaciteit zoek. De accu in de Kona hoeft niet als start accu te fungeren dus neem ik aan dat het ook bv een li-ion accu kan zijn.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:39
Heb ik weer, mijn Kona Electric (2020) heeft last van een ratelende deurvergrendeling linksachter. Na wat speurwerk online blijkt dit helaas een vaker voorkomend probleem bij Hyundai te zijn.

Een eenvoudige oplossing is er niet, dus dat wordt een ritje naar de garage voor een nieuwe door actuator. Op dit moment ontgrendelt hij nog wel, maar het schijnt een kwestie van tijd te zijn voordat hij er definitief mee ophoudt. Zijn er hier meer die dit al hebben meegemaakt?

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:11
Hier toevallig een verse eigenaar van een occassion Kona 2020 met hetzelfde probleem, bij dezelfde deur. Mijn deur werkt nog wel maar maakt een zeer bijzonder geluid wanneer hij op of van slot gaat. Ook het knopje waarmee je de deur vanuit binnen op slot kan doen gaat zeer soepel heen en weer en klikt niet echt lekker. Ik hoor graag wat jouw eventueel fix is, voordat ik de garage ermee ga lastig vallen ($$$).

Tevens ook last van een achterklap die niet meer soepel omhoog (of naar beneden gaat). Is dit gewoon een kwestie van nieuw setje gasveren? Zoiets x2 (random website)?

• sjirafje

sjirafje

Hier ook een luidruchtig motortje gehad maar dan in de bestuurdersdeur. Is voor de aflevering vervangen dus geen idee van de kosten.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Mediacj schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:40:
[...]
Een eenvoudige oplossing is er niet, dus dat wordt een ritje naar de garage voor een nieuwe door actuator.
[...]
Hangt er vanaf, als je wat basis gereedschap in huis hebt hoef je hiervoor echt niet naar de garage. Nieuwe actuator is gewoon online te bestellen.

🖥️ | 🚗

• Mediacj
MadMarky schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:38:
[...]

Hangt er vanaf, als je wat basis gereedschap in huis hebt hoef je hiervoor echt niet naar de garage. Nieuwe actuator is gewoon online te bestellen.
[YouTube: Door actuator Repair Hyundai Kona 2018-2023]
[YouTube: Step by step Lock actuator removal Hyundai Kona]
Bedankt! Die bovenste video had ik gezien maar ziet er nu niet echt uit als een degelijke oplossing. Ik heb ook naar 2de hands onderdelen gezocht, en dan kun je ze op ebay voor ongeveer 60€ krijgen. Waar vind jij ze nieuw?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Mediacj ik koop bijna al mijn onderdelen via Winparts of Autodoc. In dit geval wel even dubbelchecken dat je het correcte onderdeel hebt, liefst met verificatie op kenteken. Er staan ook veel 'generieke' deuropeners tussen die waarschijnlijk niet 1 op 1 zullen passen.

🖥️ | 🚗

• Mediacj
MadMarky schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:28:
@Mediacj ik koop bijna al mijn onderdelen via Winparts of Autodoc. In dit geval wel even dubbelchecken dat je het correcte onderdeel hebt, liefst met verificatie op kenteken. Er staan ook veel 'generieke' deuropeners tussen die waarschijnlijk niet 1 op 1 zullen passen.
Ja bij winparts had ik al gezocht op kenteken daar kan ik het niet vinden, en op autodoc nu ook niet. Heb ook nog op dit onderdeelnummer gezocht: 81420J9000

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Mediacj in dat geval wordt het toch ebay of onderdelenlijn, staan er meerdere te koop voor rond de €65
Vandaag een lange rit gemaakt in vrij ideale omstandigheden. Vanuit Apeldoorn een paar wandelaars afgezet in Pieterburen. Veel snelweg @ 107km/u, na Groningen wat 80 en 60 wegen. Heen 14°C en terug 19°C dus verwarming of airco nauwelijks nodig gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQn7R2fsmYY_emhxHXUr4bOqtYs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a6FuwStcJ8HEZoOFlnv8ynT7.jpg?f=user_large

Met een volle accu vertrokken, 4,5 uur in de auto gezeten en nog steeds 25% over :z
Heb hem nu een jaar maar ik verbaas me er nog steeds over hoe zuinig je met deze auto's kunt rijden.

🖥️ | 🚗

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

Weet iemand waarom de myHyundai app (die weet welke auto ik heb) denkt dat ik mijn accu ik 15min van 20 naar 80% kan laden?

Mijn 64kwh 2020 Kona doet volgens mij max 70kW. Hij lijkt wel te denken dat ik de 38kwh accu heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14OCwi56ZR7_8uarkqVNzsqPs-Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tNyxt07muwvnwIqnFPp6qYiI.jpg?f=user_large

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-05 17:26
Vraag aan andere Kona rijders. mijn ouders rijden een 2020 Kona, 64 kWH 3 fasen. Als ze bij ons laden op onze Zaptec Go 2, dan ontstaat regelmatig kortsluiting, 1 keer onze aardlekautomaat en al 2 keer dat er 2 fasen van de netbeheerder klapten.

Bij hun zelf thuis gebeurd dit niet met hun Zappi niet, maar ook hier moest al een 100 mAh aardlekautomaat geplaatst worden i.p.v. de standaard 30 mAh om niet regelmatig de aardlek niet te laten klappen. Echter de hoofdzekering is daar nog nooit geklapt van de netbeheerder.

Bij onze eigen Model 3, en iemand met een Ioniq, Zoe en Land Rover Defender ed. gaat alles goed bij onze Zaptec Go 2 als ze bij ons laden. Bij de Kona gaat het 7/10x fout. Wel weet ik dat de Zappi van hun zelf een type A en B aardlek in de paal heeft, de Zaptec Go 2 heeft dit niet en enkel een type A in de meterkast (vermoed ik).

Ik zie ook geen fouten in de installatie van onze Zaptec en vermoed dus echt dat het in de Kona zit. Wel kan het zijn dat de load balancing een trigger gaf om van 1 naar 3 of van 3 naar 1 fase te switchen. Ik las dat de Kona van 2020 hier moeilijk mee om kan gaan. Weet iemand of dit klopt?

Morgen gaat de auto voor de 2e keer naar van Mossel, de eerste conclusie was: niks aan de hand. maar ik vermoed nu toch de boordlader als het geen 1-3 fase bug is van de Kona zelf.

Wat denken jullie?

[ Voor 12% gewijzigd door harrr op 30-04-2026 10:22 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• pmiddeld
  • Nu online
harrr schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:18:
Vraag aan andere Kona rijders. mijn ouders rijden een 2020 Kona, 64 kWH 3 fasen. Als ze bij ons laden op onze Zaptec Go 2, dan ontstaat regelmatig kortsluiting, 1 keer onze aardlekautomaat en al 2 keer dat er 2 fasen van de netbeheerder klapten.

Bij hun zelf thuis gebeurd dit niet met hun Zappi niet, maar ook hier moest al een 100 mAh aardlekautomaat geplaatst worden i.p.v. de standaard 30 mAh om niet regelmatig de aardlek niet te laten klappen. Echter de hoofdzekering is daar nog nooit geklapt van de netbeheerder.

Bij onze eigen Model 3, en iemand met een Ioniq, Zoe en Land Rover Defender ed. gaat alles goed bij onze Zaptec Go 2 als ze bij ons laden. Bij de Kona gaat het 7/10x fout. Wel weet ik dat de Zappi van hun zelf een type A en B aardlek in de paal heeft, de Zaptec Go 2 heeft dit niet en enkel een type A in de meterkast (vermoed ik).

Ik zie ook geen fouten in de installatie van onze Zaptec en vermoed dus echt dat het in de Kona zit. Wel kan het zijn dat de load balancing een trigger gaf om van 1 naar 3 of van 3 naar 1 fase te switchen. Ik las dat de Kona van 2020 hier moeilijk mee om kan gaan. Weet iemand of dit klopt?

Morgen gaat de auto voor de 2e keer naar van Mossel, de eerste conclusie was: niks aan de hand. maar ik vermoed nu toch de boordlader als het geen 1-3 fase bug is van de Kona zelf.

Wat denken jullie?
Probeer het eens in dit topic

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-05 09:22
harrr schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:18:

Wat denken jullie?
Dit ken ik van de eerste 3 fase e-Niro verhalen. Die zijn ook uit 2020 en zijn technisch vrijwel identiek aan de kona Zelf niet meegemaakt, maar daar had het te maken met de software. Bij enkelfase laden schakelen er twee laders samen, zodat je met 32A max kunt laden. Als de laadpaal 3 fasen heeft moet dat uitgeschakelt worden. Dat ging vooral met Zapi niet altijd goed. Details ken ik niet, maar in het e-niro topic moet je dat kunnen terug vinden

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:06
Gisteren tijdens een lange rit met mijn Kons MY2024 opeens de melding “lage bandenspanning”.

Ik gestopt bij een tankstation, mijn mini compressor (top ding!) aan alle 4 de banden gehad en alles wat op prima druk. Dit is ook een keer eerder gebeurd, maar toen ws het weg bij een volgende rit.

Heb de bandenspanning gereset, maar ik vraag me af hoe de Kona dit meet.

Heeft iemand dit eerder gehad?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:03
Bij mijn Kona uit 2019: sensoren in de band, op het wiel. En dan volgens mij met blutooth ofzo verbonden.

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40

lord_fh

PS5

hvwees schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:02:
Gisteren tijdens een lange rit met mijn Kons MY2024 opeens de melding “lage bandenspanning”.

Ik gestopt bij een tankstation, mijn mini compressor (top ding!) aan alle 4 de banden gehad en alles wat op prima druk. Dit is ook een keer eerder gebeurd, maar toen ws het weg bij een volgende rit.

Ik heb hetzelfde maar vooral met de winterbanden. Alles is gewoon op druk maar dan meet ie iets geks en dan is die melding aan. Ik negeer het tegenwoordig maar gewoon als het weer gebeurd

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-05 09:12

Ja, ook een keer gehad. Was niets aan de hand, even later meette hij weer correct. Op het dashboard kun je zien welke band een te lage spanning zou hebben en wat die spanning dan zou moeten zijn. Dan zie je meteen of er echt iets aan de hand is of een meetfout.

• hvwees
Nova163 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:32:
[...]

Op het dashboard kun je zien welke band een te lage spanning zou hebben en wat die spanning dan zou moeten zijn. Dan zie je meteen of er echt iets aan de hand is of een meetfout.
Ik heb dat mij het MY2024 niet kunnen vinden, geeft alleen een algemene melding.

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:43

Ik vanmiddag ook een melding van de bandenspanning. Ik naar de pomp, alles was nog oké....

• XallaX
  • Laatst online: 12:58

XallaX

Meow

KerstRunner schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:14:
[...]

Ik vanmiddag ook een melding van de bandenspanning. Ik naar de pomp, alles was nog oké....
MY20 deed dit ook af en toe, na 2 jaar werd het irritant en is er een sensor vervangen, daarna nooit meer meegemaakt.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17

Ik heb een 2021, die sensoren zijn notoir gevoelig afgesteld, blijkbaar hebben ze het in de 2024 voortgezet. Sowieso in de winter neemt de druk bij stilstand iets af, dan beginnen ze meestal te piepen. Bij mij ook.
Bij mijn model kun je op het stuur aan de rechterkant met de knop linksboven (naast "mode" van de cruise control) door de boordcomputer (midden v.h. scherm achter het stuur) wisselen, daar zie je dan per band de druk. Wellicht is dat ook hetzelfde gebleven.

Lastige van druk is dat die toeneemt als je rijdt, doordat je banden opwarmen. Meten en oppompen doe je dan ook het beste als de auto een paar uur stil heeft gestaan. De voorgeschreven getallen zijn voor koude banden.
Bij mij begon het bij kou te piepen, na een paar minuutjes rijden stegen de getallen en stopte de waarschuwing. Uiteindelijk nu in de lente de banden maar eens opgepompt, want ergens heeft het systeem wel gelijk.
Bij mij ging het om 2.2 vs 2.4 voorgeschreven, totaal geen ramp, niet iets waar ik de snelweg voor afga :P
Juiste spanning is wel beter voor bereik, maar liever had ik het systeem gewoon uitgezet. Maar die mogelijkheid bestaat helaas niet op dit model. Limieten veranderen voor bijv. andere wielen kan ook niet.

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:59
Solarsparc schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:29:
[...]

Ik heb een 2021, die sensoren zijn notoir gevoelig afgesteld, blijkbaar hebben ze het in de 2024 voortgezet. Sowieso in de winter neemt de druk bij stilstand iets af, dan beginnen ze meestal te piepen. Bij mij ook.
Bij mijn model kun je op het stuur aan de rechterkant met de knop linksboven (naast "mode" van de cruise control) door de boordcomputer (midden v.h. scherm achter het stuur) wisselen, daar zie je dan per band de druk. Wellicht is dat ook hetzelfde gebleven.

Lastige van druk is dat die toeneemt als je rijdt, doordat je banden opwarmen. Meten en oppompen doe je dan ook het beste als de auto een paar uur stil heeft gestaan. De voorgeschreven getallen zijn voor koude banden.
Bij mij begon het bij kou te piepen, na een paar minuutjes rijden stegen de getallen en stopte de waarschuwing. Uiteindelijk nu in de lente de banden maar eens opgepompt, want ergens heeft het systeem wel gelijk.
Bij mij ging het om 2.2 vs 2.4 voorgeschreven, totaal geen ramp, niet iets waar ik de snelweg voor afga :P
Juiste spanning is wel beter voor bereik, maar liever had ik het systeem gewoon uitgezet. Maar die mogelijkheid bestaat helaas niet op dit model. Limieten veranderen voor bijv. andere wielen kan ook niet.
Nee helaas, bij 2024/2025 modellen kun je met het wieltje op het stuur en volgens mij ook op het scherm zoeken wat je wil, de enige optie omtrent bandenspanning is het resetten ervan. Nergens is per band de spanning te zien, of uberhaupt te vinden welke band de waarschuwing veroorzaakt.

• hvwees
In de winter nooit een melding gehad 😊

Het was nu na een flink stuk rijden opeens.
En zoals @michaelw1998 aangeeft, geen druk per band uit te lezen.

De voorgeschreven druk is 2,5 bar voor elke band. De druk was 2,7 bar in elke band, maar dat is niet vreemd na ruim 2 uur snelweg rijden.

Ik g het wel merken, gevaar is wel dat ik op een gegeven moment denk "het zal wel" en meteen een reset uitvoer. Dan wordt het systeem nutteloos.

Bedankt voor alle reacties, ik ga het wel merken hoe vaak dit terug komt.

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:48
Bij de nieuwe Kona vanaf 2024 zit er geen sensor in de band maar werkt dit op het ABS systeem.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

JvS schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:48:
Ik ben sinds een week ook gelukkige bezitter van een 2020 Kona EV premium 64kWh met 72k km op de teller
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58dCdSoz6XTpxiHoupfCrpwXIck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lH1Ru03kc1iSLCvDWopL7vd1.png?f=fotoalbum_large

Nou, het waren 3 fantastische maanden.

Mijn geparkeerde auto is linksvoor gewoon aan gort gereden door een bakwagen die de linkerkant schampte. Opmerkelijk om te zien hoeveel kabelbomen er dan worden losgerukt en wat er allemaal aan kapjes, actuators, koplampen, sensoren op de grond terecht komten ook dat er een gat in de band gereden is.

Gast was in eerste instantie nog doorgereden ook en ontkende in eerste instantie iets gemerkt te hebben met mijn auto en stond 3 straten verderop. Met politie erbij en met 5 halve getuigen uit de straatapp zijn we eruit gekomen (die kwamen godzijdank binnen 10min toen ik vertelde waarom ik ze er graag bij wilde hebben, heel fijn was dat!). Hopelijk is de schade minder dan de dagwaarde. Lijkt me wel maar maak me wat zorgen over tik tegen het wiel en dat de portier niet meer soepel open/dicht gaat. Ik verbaas me tegenwoordig nergens meer over.

• hvwees
Oef dat is balen.

Als het mijn auto zou zijn, zou ik hopen op (economisch) totall loss.

Als het wel gemaakt kan worden en je hebt na 6 maanden opeens vage storingen in electronica ga het dan maar bewijzen dat het door deze schade komt.

Ik wens je al het goeds toe voor de afhandeling van deze ellende.

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Steef

GoT's Most Eaten

JvS schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:28:
[...]

[Afbeelding]

Mijn geparkeerde auto is linksvoor gewoon aan gort gereden door een bakwagen die de linkerkant schampte. Opmerkelijk om te zien hoeveel kabelbomen er dan worden losgerukt en wat er allemaal aan kapjes, actuators, koplampen, sensoren op de grond terecht komten ook dat er een gat in de band gereden is.

Gast was in eerste instantie nog doorgereden ook en ontkende in eerste instantie iets gemerkt te hebben met mijn auto en stond 3 straten verderop. Met politie erbij en met 5 halve getuigen uit de straatapp zijn we eruit gekomen (die kwamen godzijdank binnen 10min toen ik vertelde waarom ik ze er graag bij wilde hebben, heel fijn was dat!). Hopelijk is de schade minder dan de dagwaarde. Lijkt me wel maar maak me wat zorgen over tik tegen het wiel en dat de portier niet meer soepel open/dicht gaat. Ik verbaas me tegenwoordig nergens meer over.
Zodeju, en dan nog een verhaal op hangen dat je niks hebt gemerkt.

Gelukkig lijkt het er op dat je laadpoort vast is blijven zitten, hopelijk dus geen schade aan het EV systeem.

Wat enorm balen zeg. Weigert de auto nu ook te rijden? Uit interesse 🤣

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee hij rijdt nog. De berger had hem 2 meter naar achter gereden nadat-ie de bumper had geducktaped :). Ik kan de auto nu alleen niet meer bereiken met de app. Dat heb ik wel vaker gehad omdat ik aan het kutten was met de 12V accu. Die is nu alleen vervangen door een nieuwe varta C30, dus hoop dat dit iets is dat de berger gedaan heeft ofzo.

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:19
JvS schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:28:
[...]

[Afbeelding]

Stond de auto bij een bocht? Dan zou de chauffeur idd niks gemerkt kunnen hebben door de uitzwaai van de vrachtwagen. Het zijn iig hele smalle parkeervakken.

Sterkte met de afhandeling,

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-05 09:17
Hallo Tweakers,
Ik weet dat mijn rit info na vier uur stilstand automatisch gereset wordt. Weet iemand hoe je de gereden kilometers handmatig kunt resetten? (ik heb al van alles geprobeerd).
Alvast bedankt.

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 04-05-2026 11:12 . Reden: Even de post opgeruimd ]

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

• pmiddeld
  • Nu online
Japyo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:06:
Hallo Tweakers,
Ik weet dat mijn rit info na vier uur stilstand automatisch gereset wordt. Weet iemand hoe je de gereden kilometers handmatig kunt resetten? (ik heb al van alles geprobeerd).
Alvast bedankt.
Dat is mij ook nog niet gelukt. Maar misschien kun je één van je dagtellers gebruiken?

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-05 09:17
Bedankt voor de uitwijktip!

[ Voor 5% gewijzigd door Japyo op 06-05-2026 00:58 ]

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

• sjirafje

sjirafje

Hier in het topic is een aantal maal gemeld dat frunk met onderdeelnummer 9999Z057198 een officiële accessoire is. Ik ben vandaag bij de dealer geweest om zo'n frunk te bestellen, maar die gaven aan dat dit geen origineel onderdeel is en ze het niet kunnen bestellen. Zijn er anderen die wel bij de dealer een frunk hebben gekocht?

Online bestellen is ook een optie maar de enige plekken waar ze voorraad lijken te hebben zijn scam sites.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@sjirafje waarom zou je uberhaupt zo'n "frunk" willen?
Het is een kleine plastic bak die bovenop je motorblok komt te zitten, onder een motorkap die alleen van binnenuit ontgrendeld kan worden en niet uit zichzelf open blijft staan. Dan moet je toch wel heeeeel graag je laadkabel niet in de kofferbak willen hebben liggen?

🖥️ | 🚗

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

MadMarky schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:01:
Het is een kleine plastic bak die bovenop je motorblok komt te zitten, onder een motorkap die alleen van binnenuit ontgrendeld kan worden en niet uit zichzelf open blijft staan. Dan moet je toch wel heeeeel graag je laadkabel niet in de kofferbak willen hebben liggen?
Je beschrijft precies mijn use case :) En daarom heb ik dus een frunk (in de Niro, maar principe is hetzelfde). 99% van de tijd is het thuis laden met de vaste kabel. Die 1% keer dat ik moet straat laden, haal ik hem wel uit de frunk. De rest van de tijd heb ik mooi een diepe laadruimte achter (vloer eruit, piepschuim eruit, eventuele reservespullen nog weer onder de vloer daaronder geschoven en in de vakjes aan de zijkant.

Heb dit weekend dus mooi twee 20 inch kinderfietsen in de laadruimte achter kunnen meenemen en de kinderen op de achterbank (van de Niro dan..). Dat had zonder frunk niet gekund.

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40

lord_fh

PS5

Ik gebruik die frunk ook ALTIJD voor de laadkabel (Kona MY2024). laadpoort zit ook voor dus dan hoef je in de auto alleen de motorkap te ontgrendelen en dan ben je meteen bij je laadpoort ook, plus die kabel ligt niet irritant in de weg in de kofferbak (dat doosje ervan heb ik bij de trekhaak liggen onder de vloer achter nu). is echt ideaal.

Maar, bij een MY2024 zitten er gewoon gasveren aan de motorkap dus die blijft wel open staan, je hoeft niet zelf een stangetje te zetten nee, dat scheelt wel (want dan voelt het meer als een gewone kofferklep)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waar in de myHyundai app zie je de locatie van je auto? Ik zou zweren dat dat in bluelink zat en nu wil ik het eens zien, maar ik kan het nergens vinden. Ben ik gek / blind? Of zit het er gewoon niet meer in?

• pmiddeld
  • Nu online
JvS schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:12:
Waar in de myHyundai app zie je de locatie van je auto? Ik zou zweren dat dat in bluelink zat en nu wil ik het eens zien, maar ik kan het nergens vinden. Ben ik gek / blind? Of zit het er gewoon niet meer in?
Op het startscherm, naar beneden scrollen tot: Plan uw volgende bestemming. Naast het zoekveld staat een plaatsbolletje, daarop drukken.

• hvwees
lord_fh schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:00:
[...]

Ik gebruik die frunk ook ALTIJD voor de laadkabel (Kona MY2024). laadpoort zit ook voor dus dan hoef je in de auto alleen de motorkap te ontgrendelen en dan ben je meteen bij je laadpoort ook, plus die kabel ligt niet irritant in de weg in de kofferbak (dat doosje ervan heb ik bij de trekhaak liggen onder de vloer achter nu). is echt ideaal.
Grappig ik gebruik de frunk alleen voor de laadkabel als ik de kofferbak helemaal vol gooi, bijvoorbeeld vakanties of boodschappen doen in Duitsland.

Ik vind het best wel irritant om de motorkap te moeten ontgrendelen en dan de boel erin en eruit te halen.

Standaard ligt in mijn frunk de V2L adapter de granny charger en een jerrycan ruitenwisservloeistof. En heel soms dus mijn laadkabel.

De originele laadkabel zit in de hoes en die ligt onderin het vak in de kofferbak. Ik heb voor mijn vorige EV destijds al een kortere laadkabel gekocht die ik het meest gebruik, deze raakt namelijk de grond niet als ik thuis laad en op veel andere plekken ook niet , hierdoor wordt die niet zo smerig.

Oh en mijn trekhaak zit er permanent aan, als bumper bescherming :)

Wat dat betreft ligt mijn laadkabel prima in de kofferbak. :)

Ieder zijn/haar voorkeuren.

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:19

The Adder

Happy racing from Holland

Hier mijn frunk:
The Adder in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
later nog een maar gasveren op de motorkap gemonteerd zoals @Buske heeft gedaan (alleen een goedkopere, maar even degelijke variant):
Buske in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
en voor 8 tientjes een frunk met gasveren waar mijn kabel, luchtpomp, en de gevarendriehoek in ligt!

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 85000km, [juni 2023->]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dus wat ik zeg klopt: jullie willen om bepaalde redenen heel graag geen spullen onder de kofferbakvloer hebben liggen. Ik zie vooral de duidelijk reden waarom Hyundai zelf geen "frunk" geplaatst heeft af fabriek ;)

Mijn laadkabel zit in een tasje en hangt aan de zijkant van de kofferbak aan zo'n haak. Ik gebruik hem zo weinig dat ik soms ook zonder op pad ben als ik de kofferbakruimte nodig heb, maar das ook niet vaak.

🖥️ | 🚗

• sjirafje

sjirafje

Dat lijkt me de ideale plek om mijn voorraad bougievonkjes te bewaren :+

Op een serieuzere noot; heb je door wat jouw comment veroorzaakt? Het gaat niet over mijn vraag waar je een frunk kunt bemachtigen maar over nut en noodzaak van een frunk. Als ik daar een discussie over had willen starten dan had ik dat toch wel gevraagd?

• sjirafje

sjirafje

The Adder schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Hier mijn frunk:
The Adder in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
later nog een maar gasveren op de motorkap gemonteerd zoals @Buske heeft gedaan (alleen een goedkopere, maar even degelijke variant):
Buske in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
en voor 8 tientjes een frunk met gasveren waar mijn kabel, luchtpomp, en de gevarendriehoek in ligt!
De gasveren zitten er bij mij al in. Waar @Buske de frunk besteld heeft (hyundaizubehoer.de) hebben ze helaas geen voorraad. Ook andere betrouwbaar ogende sites hebben geen voorraad op het moment. Mijn dealer zegt hem niet te kunnen bestellen.

Ik heb om verschillende redenen geen zin behoefte om zelf een frunk te maken. Dus als iemand weet waar hij wel te verkrijgen is dan hoor ik dat graag.

Als alternatief kan ik voor de frunk van frunk.at gaan, maar die vind ik beduidend minder mooi.

• Da_Poncho
  • Laatst online: 12:34
Mogelijk ter overvloede maar ik raad een (goedkope) jumpstarter wel aan voor de Kona, vooral op vakantie!

Zodra de 12V loodaccu leeg is... krijg je de auto niet meer aan. Iets met dat de hoofdcontactor de hoogspanningsaccu niet kan 'aanzetten'.

Mijn ouders hadden op vakantie dit probleem. Waarschijnlijk was de oorzaak een stukje boomschors in het achterklepslot waardoor de achterklep wel sloot maar niet dicht was voor de auto - gevolg is dat het lampje in de achterbak aan blijft. Ze waren erg blij met mijn tip, die ik van dit forum had, om een jumpstarter mee te nemen.

Oh, en! stop dit ding dan niet helemaal onder in de achterbak... anders sta je moeilijk je bagage weer uit te laden via de zijdeuren want de achterklep gaat niet open als de 12V leeg is.

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:20
Een paar startkabels en een andere auto is ook een optie.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

MadMarky schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:49:
Ik zie vooral de duidelijk reden waarom Hyundai zelf geen "frunk" geplaatst heeft af fabriek ;)
Wat is die duidelijke reden dan? Ik zie hem niet zo.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

JvS schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:36:
[...]

Wat is die duidelijke reden dan? Ik zie hem niet zo.
Omdat het een zielig klein bakje is onder een klep die daar nooit voor bedoeld is geweest, vooral bij modellen zonder gasveren. Was dit af fabriek zo geplaatst dan hadden autojournalisten gelachen om de "frunk" oplossing en had Hyundai er enkel kritiek op gekregen.

🖥️ | 🚗

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Steef

GoT's Most Eaten

Ik heb ook zo'n "zielig bakje" onder de kap van mijn MY2020, inderdaad ook voor de laadkabel. Die van mij is zelfs nog veel spartaanser:

https://www.frunk-ev.de/en/products/frunk-kona-ev

Werkt geweldig, kofferbak lekker leeg - geen natte / vieze kabel tussen de boodschappen als ik de kabel wel nodig heb. :Y)

[ Voor 30% gewijzigd door Steef op 09-05-2026 19:34 ]

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:20
MadMarky schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:49:
[...]

Omdat het een zielig klein bakje is onder een klep die daar nooit voor bedoeld is geweest, vooral bij modellen zonder gasveren. Was dit af fabriek zo geplaatst dan hadden autojournalisten gelachen om de "frunk" oplossing en had Hyundai er enkel kritiek op gekregen.
Wat ook direct de reden is dat er maar weinig automerken het aandurven om dergelijk goede/praktische/no nonsense vernuft in hun auto’s te stoppen, want o-wee-het-auto-journaille. Verwende kinderen is waar het me geregeld aan doet denken. De enige waar dit enigszins door hen van getolereerd wordt is Dacia.

Zie hier ook direct de reden waarom merken als Volvo nog alleen maar ‘lifestyle’ wagens maken, terwijl iedereen terug verlangt naar het merk en wagens van voor de Ford overname in 1999.
Pagina: 1 ... 151 152 Laatste