Vraag aan andere Kona rijders. mijn ouders rijden een 2020 Kona, 64 kWH 3 fasen. Als ze bij ons laden op onze Zaptec Go 2, dan ontstaat regelmatig kortsluiting, 1 keer onze aardlekautomaat en al 2 keer dat er 2 fasen van de netbeheerder klapten.
Bij hun zelf thuis gebeurd dit niet met hun Zappi niet, maar ook hier moest al een 100 mAh aardlekautomaat geplaatst worden i.p.v. de standaard 30 mAh om niet regelmatig de aardlek niet te laten klappen. Echter de hoofdzekering is daar nog nooit geklapt van de netbeheerder.
Bij onze eigen Model 3, en iemand met een Ioniq, Zoe en Land Rover Defender ed. gaat alles goed bij onze Zaptec Go 2 als ze bij ons laden. Bij de Kona gaat het 7/10x fout. Wel weet ik dat de Zappi van hun zelf een type A en B aardlek in de paal heeft, de Zaptec Go 2 heeft dit niet en enkel een type A in de meterkast (vermoed ik).
Ik zie ook geen fouten in de installatie van onze Zaptec en vermoed dus echt dat het in de Kona zit. Wel kan het zijn dat de load balancing een trigger gaf om van 1 naar 3 of van 3 naar 1 fase te switchen. Ik las dat de Kona van 2020 hier moeilijk mee om kan gaan. Weet iemand of dit klopt?
Morgen gaat de auto voor de 2e keer naar van Mossel, de eerste conclusie was: niks aan de hand. maar ik vermoed nu toch de boordlader als het geen 1-3 fase bug is van de Kona zelf.
Wat denken jullie?
[
Voor 12% gewijzigd door
harrr op 30-04-2026 10:22
]
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh