Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 150 151 Laatste
Acties:

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Elmardus schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:22:
Heeft een van jullie wel eens het probleem gehad dat de Kona niet in ‘drive’ of ‘reverse’ wil schakelen na een laadsessie?
Ik heb nu al een aantal keer gehad dat, na een nachtje aan de laadpaal, ik de auto start maar deze niet in de versnelling wil schakelen. Na het opnieuw starten van de auto brandt het ‘Check EV system’-lampje.

Foutcode uitlezen leidt tot code U0103: No communication with gear shift module
[Afbeelding]

Even loskoppelen van de negatieve pool van de 12V-accu lost het probleem iedere keer op, maar het is wel redelijk onpraktisch.
Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan een slechte 12V-accu? De huidige accu is uit 2022, maar blind de accu vervangen als hij nog goed is voelt ook zonde.
Ik had gisteren een OTA update voor mijn kona (2026), daarin stond expliciet dat er een verbetering was met shift by wire en het starten van de auto.
Geen idee of deze update ook voor jouw auto van toepassing is overigens, maar wie weet.

[ Voor 18% gewijzigd door geenstijl op 25-03-2026 09:28 ]

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:35
geenstijl schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:28:
[...]
Ik had gisteren een OTA update voor mijn kona (2026), daarin stond expliciet dat er een verbetering was met shift by wire en het starten van de auto.
Geen idee of deze update ook voor jouw auto van toepassing is overigens, maar wie weet.
Mijn Kona is uit 2019 (had ik misschien even moeten vermelden...) voor zover ik weet is daar geen OTA update voor beschikbaar.

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:41

The Adder

Happy racing from Holland

Elmardus schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:33:
[...]

Mijn Kona is uit 2019 (had ik misschien even moeten vermelden...) voor zover ik weet is daar geen OTA update voor beschikbaar.
Nee, 'wij' moeten het nog via een USB stick doen, maar werkt ook goed dankzij de Navigation Updater _/-\o_

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 85000km, [juni 2023->]

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:02

elmo1

Kona Electric jan-2019

Elmardus schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:22:
Heeft een van jullie wel eens het probleem gehad dat de Kona (MY2019) niet in ‘drive’ of ‘reverse’ wil schakelen na een laadsessie?
Ik heb nu al een aantal keer gehad dat, na een nachtje aan de laadpaal, ik de auto start maar deze niet in de versnelling wil schakelen. Na het opnieuw starten van de auto brandt het ‘Check EV system’-lampje.

Foutcode uitlezen leidt tot code U0103: No communication with gear shift module
[Afbeelding]

Even loskoppelen van de negatieve pool van de 12V-accu lost het probleem iedere keer op, maar het is wel redelijk onpraktisch.
Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan een slechte 12V-accu? De huidige accu is uit 2022, maar blind de accu vervangen als hij nog goed is voelt ook zonde.
Al de spanning gemeten op het moment dat hij niet start van de 12v accu, die zou in principe boven de 12 v moeten zitten.
Zou dit aantal keer doen, voor het aansluiten op de lader en als hij net klaar is met laden, en dan net voor starten om inzicht te krijgen in de voltages.

Hoe oud is de accu?
Heeft hij al 1 keer plat gestaan, zo ja dan meteen nieuwe kopen dan is hij kapot ook al zegt een test dat hij nog goed is.
Probleem van die 12v accu zijn inderdaad vage klachten.

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:35
elmo1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:13:
[...]

Al de spanning gemeten op het moment dat hij niet start van de 12v accu, die zou in principe boven de 12 v moeten zitten.
Zou dit aantal keer doen, voor het aansluiten op de lader en als hij net klaar is met laden, en dan net voor starten om inzicht te krijgen in de voltages.

Hoe oud is de accu?
Heeft hij al 1 keer plat gestaan, zo ja dan meteen nieuwe kopen dan is hij kapot ook al zegt een test dat hij nog goed is.
Probleem van die 12v accu zijn inderdaad vage klachten.
Dit is de logging (van mijn OBD logger) van de 12V accuspanning tijdens een laadsessie waarna de auto aan het einde (10u30) niet startte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utMUcKvhBo01IG-VN2A2XUqD5k8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HZ0vBtpX7JvFmBlN0ocPItro.png?f=fotoalbum_large
Je ziet dat hij iedere 45min een stukje bijlaadt, maar dat lijkt mij op zich niet gek aangezien tijdens het laden de ECU en veel onboard elektronica ook aan staat.

De spanning zakt op zich niet super ver in, maar een snelle diepe dip is te snel voor de logger om te zien, en wellicht ook moeilijk om te meten aangezien ik niet weet wanneer het probleem zich voor zal doen.

De accu is uit 2022. Bij mij is hij nooit leeg geweest, maar ik heb de auto pas iets meer dan een jaar. Misschien wel een mooi moment om de accu te vervangen...

Iemand ervaring met de verschillen tussen SLI / AFB / AGM? Een aantal bronnen die ik kan vinden die geven aan dat AGM erg handig is vanwege het vele cyclen van een EV, maar die zijn niet erg onafhankelijk (wij van wc-eend...)

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 27-03 23:09
Iemand hier al ervaring mee? https://terugroepregister...terugroepacties/MGP260064
Deze week brief gehad, auto uit 2018, alweer?
In 2021 is de (64 kwh) accu ook al vervangen...

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:42
rekeewt schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 07:41:
Iemand hier al ervaring mee? https://terugroepregister...terugroepacties/MGP260064
Ja, ik heb een paar weken geleden de software-update gekregen (had toevallig APK), maar merk je niks van. Grote kans dat er verder nooit wat gaat gebeuren, zal een minimale kans zijn. Kreeg gisteren ook de brief nog, maar terugroepactie is online al afgerond.

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:13

Steef

GoT's Most Eaten

Eupeodes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:08:
[...]

Heb je dan helemaal handmatige regeling (dus intensiteit ingesteld via hendeltje onder klimaatdisplay)? Of gebruik je van die knoppen nog wel de auto modus? Ik heb namelijk dat dan de AC wel automatisch aan kan gaan, terwijl ik het bij manual settings (die ik bijna altijd gebruik) nog niet mee heb gemaakt.
Ik denk dat ik wat heb gevonden, e.a. lijkt afhankelijk te zijn van de ingestelde ventilatie richting.

Als de temperatuur in de auto onder de ingestelde gewenste temperatuur is en de ventilatie richting op "voeten en raam" staat dan gaat "Heat" uit zichzelf aan.

Als ik de ventilatie richting op "alleen raam" of "alleen voeten" oid zet gaat "Heat" niet uit zichzelf aan.

:?

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
rekeewt schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 07:41:
Ik heb mijn auto net gebracht en enkele uren later opgehaald (ook 2018 model). Kreeg te horen dat ze niks hebben gevonden. Verder geen bewijsje of bevestiging dat de software is geupdate. Infotainment scherm laat nog steeds mijn laatste update zien ergens in December 2025 toen de auto voor de APK moest. Ik vraag me af of ze überhaupt iets gedaan hebben :?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Elmardus bij een brandstofauto is 14.7V de normale spanning tijdens bedrijf en 12-12.5V een normale rustspanning. Een snelle dip zie je misschien niet maar jouw accu komt uit zichzelf nooit op of onder 12V en lijkt me daarmee verder gezond.

Eventueel kun je bij een garage vragen of ze je accu even kunnen testen onder belasting om te zien hoe die zich houdt.

🖥️ | 🚗

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11-04 11:43
Rond 16:00 de usb update gestart in mijn sx2 dat duurt lang zeg, het is nu 18:30 en hij is nog niet klaar ermee.

Tjonguh dat had ik niet verwacht zeg.

Ik gebruik een gloednieuwe usb 3.1 stick maar blijkbaar is de auto updaten echt heel traag.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald1245 op 27-03-2026 18:34 ]

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:13
Ronald1245 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:33:
Rond 16:00 de usb update gestart in mijn sx2 dat duurt lang zeg, het is nu 18:30 en hij is nog niet klaar ermee.

Tjonguh dat had ik niet verwacht zeg.

Ik gebruik een gloednieuwe usb 3.1 stick maar blijkbaar is de auto updaten echt heel traag.
Was bij mij ook zeker zoiets, en heb eerder ook 4 uur gelezen

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11-04 11:43
Eupeodes schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:33:
[...]

Was bij mij ook zeker zoiets, en heb eerder ook 4 uur gelezen
Update was uiteindelijk om 19:00 klaar, dus 2,5 uur geduurd, ik vind dat best traag voor een update.

Afijn de kona is weer voorzien vd nieuwe jaar update dus ik ben weer tevreden.

Stel dat dit bij de garage moest gebeuren dan was er zeker 3 werk uren gerekend voor de update verwacht ik.

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 19:06
Crosspost vanuit het ioniq forum:

http://youtube.com/watch?v=ovFhEDIoPQg1

Als ik dit zo zie ben ik blij dat ik voor een hyundai heb gekozen. Je moet alleen helaas niet naar de dealer met een batterijprobleem.

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:54

lord_fh

PS5

**zucht**, auto 1,5 week geleden terug geweest voor defecte handgreep en het feit dat random als de auto dicht is de achterlichten spontaan aan gaan soms na uren stilstaan. nu gaan de lichten weer spontaan aan. hij is al 2x teruggeweest daarvoor met 2x een software update met de melding dat het verholpen is. Nou mooi niet dus.

Volgende week moet hij terug voor die handgreep (moet nieuw binnenwerk in) en dan zal ik dat meteen ook weer melden...

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:37
Iemand anders ook problemen met Bluelinky (integratie van je hyundai in bijv homeassistant)?

Sinds een paar dagen zit er een ontzettende lag vanuit mijn auto naar homeassistant. Zo (un)lock ik de auto, en vervolgens komt dat signaal pas 1 uur later aan in mijn homeassistant omgeving.

Ik ga de auto vandaag even opnieuw koppelen (incl. een nieuwe password oken genereren), kijken of dit helpt.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-04 21:03
lord_fh schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:16:
**zucht**, auto 1,5 week geleden terug geweest voor defecte handgreep en het feit dat random als de auto dicht is de achterlichten spontaan aan gaan soms na uren stilstaan. nu gaan de lichten weer spontaan aan. hij is al 2x teruggeweest daarvoor met 2x een software update met de melding dat het verholpen is. Nou mooi niet dus.

Volgende week moet hij terug voor die handgreep (moet nieuw binnenwerk in) en dan zal ik dat meteen ook weer melden...
Vervelend, je hebt een maandagmorgen exemplaar getroffen lijkt wel.

Ik hoop dat het gefikst gaat worden voor je.

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-04 15:58
lord_fh schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:16:

Stomme vraag waarschijnlijk, maar heb je de sleutels in je zak? Die knoppen kun je makkelijk indrukken bij een verkeerde beweging. En bij de juiste instelling gaan de lampenaan als je dichtbij de auto komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Steeck03 op 01-04-2026 12:08 ]

• lord_fh

lord_fh

PS5

Steeck03 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:52:
[...]

Stomme vraag waarschijnlijk, maar heb je de sleutels in je zak? Die knoppen kun je makkelijk indrukken bij een verkeerde beweging. En bij de juiste instelling gaan de lampenaan als je dichtbij de auto komt.
Nope die ligt grwoon in een bakje. (Daarbij kan je daarmee ook niet ALLEEN de achterlichten bedienen) , de dealer gaat er dinsdag weer naar kijken .misschien een hangende schakelaar of iets denken ze...

• darkfujita
Update op mijn bericht van gisteren mbt Bluelink(y):

Heb alles opnieuw ingesteld, ook uitgelogd uit de MyHyundai app, en nu lijkt de myhyundai app ook weer 'normaal' te reageren op requests. Ik ervaarde de laatste maand dat de app heel erg traag was. Vaker kon hij ook geen commando's sturen naar de auto. Geen idee waar dat aan lag (wellicht migratie van bluelink naar myhyundai)?

Ook opnieuw een token aangemaakt om de Kona te connecten via Bluelinky in mij HA omgeving.

Alles lijkt hopelijk weer te werken!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:48
darkfujita schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:36:
Update op mijn bericht van gisteren mbt Bluelink(y):

Heb alles opnieuw ingesteld, ook uitgelogd uit de MyHyundai app, en nu lijkt de myhyundai app ook weer 'normaal' te reageren op requests. Ik ervaarde de laatste maand dat de app heel erg traag was. Vaker kon hij ook geen commando's sturen naar de auto. Geen idee waar dat aan lag (wellicht migratie van bluelink naar myhyundai)?

Ook opnieuw een token aangemaakt om de Kona te connecten via Bluelinky in mij HA omgeving.

Alles lijkt hopelijk weer te werken!
Kun je ook stuurwielverwarming alweer aanzetten via de app?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Toch maar een "frunk" besteld voor mijn MY20 Kona :) die kabel ligt toch vaak net wat in de weg in de kofferbak.

Het is uiteindelijk deze geworden:
https://www.frunk-ev.de/products/frunk-kona-ev

• lord_fh

lord_fh

PS5

Steef schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:17:
Toch maar een "frunk" besteld voor mijn MY20 Kona :) die kabel ligt toch vaak net wat in de weg in de kofferbak.

Hoe ziet dat er uit bij een vorig model kona dan onder de "motor" kap ? bij de SX2 zit er standaard een mooie bak in (inderdaad mijn lader heb ik na 2 weken ook direct daar heen verhuisd haha)

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

lord_fh schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:06:
[...]

Hoe ziet dat er uit bij een vorig model kona dan onder de "motor" kap ? bij de SX2 zit er standaard een mooie bak in (inderdaad mijn lader heb ik na 2 weken ook direct daar heen verhuisd haha)
Bij de oudere modellen is geen frunk aanwezig, alleen een hoop ruimte en een plastic afdek kap die over de AC lader zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OzVDDU83Q0uEp3MYgrEC-IJKAY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6A7nGlPsb3ycj0J38NAmiUCQ.png?f=user_large

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
lord_fh schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:06:
[...]

bij mij ligt de kabel, als ik hem niet thuis aan de lader laat hangen, idd ook in de frunk, samen met dingen als dat bandenpompje, gevarendriehoek en EHBO setje.

• darkfujita
michaelvo schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:50:
[...]

Kun je ook stuurwielverwarming alweer aanzetten via de app?
Oh geen idee, dit heb ik nooit geprobeerd. Ik zet alleen soms de climate stand aan in de ochtend (via de myhyundai app)

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:26
Steef schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:17:

Ik heb ook een Kona 2020 gehad, en een frunk geplaatst, maar gasveren om de motorkap te openen was de kers op de taart :)

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
Buske schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:51:
[...]

Ik heb ook een Kona 2020 gehad, en een frunk geplaatst, maar gasveren om de motorkap te openen was de kers op de taart :)
Heb je een setje universele gasveren gekocht of de originele van Hyundai?

• The Adder

The Adder

Sjabba1979 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:30:
[...]

hier mijn project in mijn 1e Kona, helaas gestolen (pas op met remote unlock!) en later ook weer in mijn 2e Kona gemaakt. Echt super handig,type 2 kabel, granny, gevaren driehoek en luchtpompje alles in de frunk.

de gasveren zijn inderdaad super toevoeging, ik heb gewoon universele gekocht via Bol en Co.

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 85000km, [juni 2023->]

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:08
Op zoek naar een EV. Kona en Niro zijn op dit moment allebei een kandidaat. Budget ca 33.000 a 34.000.
Voor dat geldt haal je een 2024 Kona Smart Comfort (met warmtepomp). Maar voor 32k is een nieuwe Kona Pure ook een optie. Erg lastig. De pure heeft geen warmtepomp en andere zaken weer wel en niet.
Maar die warmtepomp....is dat nu echt een ding? Ik rijd ca 25.000 km vooral recreatief in de weekenden en vakanties. Kia heeft het uberhaupt niet op de Niros.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-04 21:03
pk128934 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:39:
Op zoek naar een EV. Kona en Niro zijn op dit moment allebei een kandidaat. Budget ca 33.000 a 34.000.
Voor dat geldt haal je een 2024 Kona Smart Comfort (met warmtepomp). Maar voor 32k is een nieuwe Kona Pure ook een optie. Erg lastig. De pure heeft geen warmtepomp en andere zaken weer wel en niet.
Maar die warmtepomp....is dat nu echt een ding? Ik rijd ca 25.000 km vooral recreatief in de weekenden en vakanties. Kia heeft het uberhaupt niet op de Niros.
Ik ben van mening dat een EV een warmtepomp moet hebben.

Maar als je in de winter nog minder range kan accepteren, zou je het zonder een WP kunnen overwegen.

In de winter loopt de range sowieso al terug, maar als je dan een energie slurpende verwarming hebt, gaat dat nog sneller.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De smart comfort is waarschijnlijk 2e hands en met groot accupakket? De Pure € 33.000 is kleine accu. Of heb je ergens een paasactie/deal van een dealer?
Het is net ook wat je belangrijk vindt, ik had keuze tussen nieuwe pure of een voorraad comfort smart, voor maar € 1.000 meer (allebei groot accupakket), dus dat was een makkelijke overweging voor mij.
Als ik die deal niet had gehad, was ik voor de Pure gegaan. Je mist dan HUD, V2L/warmtepomp, electrische achterklep, gekleurde interieur verlichting, de led strips voor/achter.
Het is iig een erg fijne auto en welke je ook kiest, is allebei een prima keus.
Warmtepomp is altijd lastig te zeggen hoeveel nut t heeft, vergelijking is erg lastig.
Voor mijzelf was het zeker geen doorslaggevende factor.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:30
Warmtepomp blijft inderdaad een lastig verhaal. De discussie hier zorgde dat ik weer ben gaan zoeken, kwam hierbij deze test tegen:

YouTube: Eindelijk getest! Het effect van een warmtepomp in de praktijk

Dit soort tests is er weinig, ze zijn ook heel moeilijk te doen, en zelfs met deze tests blijft het heel lastig om een algemeen oordeel te geven over het nut van een warmtepomp. Deze test doet veel goed, maar gaat alsnog wel de mist in bij de berekening op jaarbasis, min of meer de helft van het jaar verwarm je immers niet. Ook de conclusie dat de extra opties verantwoordelijk zijn voor het verschil, is wat dunnetjes, en ik vertrouw de "boekhouding" van het energiedistributieoverzicht ook niet (want wat wordt nu precies waarbij gerekend in beide uitvoeringen?). Ook zit er enorm veel verschil tussen de efficientie van een WP bij verschillende temperaturen, 9-10 graden zal dicht bij de optimale temperatuur zitten voor een WP, op koudere dagen zal de efficientie/COP wel minder zijn (maar moet wel gezegd worden: NL heeft behoorlijk geschikte gemiddelde wintertemperaturen voor een WP).
Maar het is zeker 1 van de interessantste tests die ik op dit vlak heb gezien, en de conclusie ben ik het ook mee eens: ja er is verschil, maar is dat het waard voor jou?
Ondanks mijn kritiek, erg veel respect voor de makers van deze test, want het is knettermoeilijk.

Overigens heb ik een Kona 2021 mét warmtepomp, bewust gekozen, voornamelijk om de reden die later in het filmpje genoemd wordt: als ik deze auto verkoop of inruil, wil ik niet dat het tegen me gebruikt wordt in de onderhandeling 8)
Het duurt nog wel een paar jaar voor ik weet of dit terecht blijkt te zijn, maar voor nu slaap ik er zeker 2% beter door.

Oh en andere conclusie: 18 of 19 inch velgen versus 17 inch hebben veeel grotere invloed, ik lees in de huidige brochure dat er op dezelfde uitvoering 70! WLTP-kilometers verschil zit tussen 17 en 19 inch.

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:26
Sjabba1979 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:30:
[...]

Ik heb de originele gekocht met degelijke bevestiging, wel duur maar dan heb je ook wat :D

Zie mijn post op zondag 12 september 2021 12:05 met foto's.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Iemand de melding "controleer de remmen" al eens gehad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYculjuKCI8hLWfmhiJo_3_qdf0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k7BY3t2P74T5MtdFvpidbBwB.jpg?f=user_large

De auto rijdt en remt verder prima. Ook geen slepende rem oid te bekennen.

🖥️ | 🚗

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
MadMarky schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:14:
[Afbeelding]

Zelf dit probleem nog nooit gezien. Maar op het volgende forum was het de ABS module die dit waarschijnlijk veroorzaakte:
https://www.hyundaiclubholland.nl/index.php?option=com_kunena&view=topic&catid=10&id=7567&Itemid=4378

Ik zou zelf denk eerst controleren of de 12volt accu goed vol is (desnoods even bijladen met een acculader) en deze even loskoppelen voor een reset. :)

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:02

elmo1

Kona Electric jan-2019

MadMarky schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:14:
[Afbeelding]

Remolie nivo al gecheckt?

• pk128934
Solarsparc schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 02:47:
Warmtepomp blijft inderdaad een lastig verhaal. De discussie hier zorgde dat ik weer ben gaan zoeken, kwam hierbij deze test tegen:

YouTube: Eindelijk getest! Het effect van een warmtepomp in de praktijk

Dit soort tests is er weinig, ze zijn ook heel moeilijk te doen, en zelfs met deze tests blijft het heel lastig om een algemeen oordeel te geven over het nut van een warmtepomp. Deze test doet veel goed, maar gaat alsnog wel de mist in bij de berekening op jaarbasis, min of meer de helft van het jaar verwarm je immers niet. Ook de conclusie dat de extra opties verantwoordelijk zijn voor het verschil, is wat dunnetjes, en ik vertrouw de "boekhouding" van het energiedistributieoverzicht ook niet (want wat wordt nu precies waarbij gerekend in beide uitvoeringen?). Ook zit er enorm veel verschil tussen de efficientie van een WP bij verschillende temperaturen, 9-10 graden zal dicht bij de optimale temperatuur zitten voor een WP, op koudere dagen zal de efficientie/COP wel minder zijn (maar moet wel gezegd worden: NL heeft behoorlijk geschikte gemiddelde wintertemperaturen voor een WP).
Maar het is zeker 1 van de interessantste tests die ik op dit vlak heb gezien, en de conclusie ben ik het ook mee eens: ja er is verschil, maar is dat het waard voor jou?
Ondanks mijn kritiek, erg veel respect voor de makers van deze test, want het is knettermoeilijk.

Overigens heb ik een Kona 2021 mét warmtepomp, bewust gekozen, voornamelijk om de reden die later in het filmpje genoemd wordt: als ik deze auto verkoop of inruil, wil ik niet dat het tegen me gebruikt wordt in de onderhandeling 8)
Het duurt nog wel een paar jaar voor ik weet of dit terecht blijkt te zijn, maar voor nu slaap ik er zeker 2% beter door.

Oh en andere conclusie: 18 of 19 inch velgen versus 17 inch hebben veeel grotere invloed, ik lees in de huidige brochure dat er op dezelfde uitvoering 70! WLTP-kilometers verschil zit tussen 17 en 19 inch.
geenstijl schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:10:
[...]
De smart comfort is waarschijnlijk 2e hands en met groot accupakket? De Pure € 33.000 is kleine accu. Of heb je ergens een paasactie/deal van een dealer?
Het is net ook wat je belangrijk vindt, ik had keuze tussen nieuwe pure of een voorraad comfort smart, voor maar € 1.000 meer (allebei groot accupakket), dus dat was een makkelijke overweging voor mij.
Als ik die deal niet had gehad, was ik voor de Pure gegaan. Je mist dan HUD, V2L/warmtepomp, electrische achterklep, gekleurde interieur verlichting, de led strips voor/achter.
Het is iig een erg fijne auto en welke je ook kiest, is allebei een prima keus.
Warmtepomp is altijd lastig te zeggen hoeveel nut t heeft, vergelijking is erg lastig.
Voor mijzelf was het zeker geen doorslaggevende factor.
hvwees schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:01:
[...]

Ik ben van mening dat een EV een warmtepomp moet hebben.

Maar als je in de winter nog minder range kan accepteren, zou je het zonder een WP kunnen overwegen.

In de winter loopt de range sowieso al terug, maar als je dan een energie slurpende verwarming hebt, gaat dat nog sneller.
Allemaal bedankt voor de reacties. De Smart Comfort is inderdaad tweedehands uit 2024 met groot pakket.
En de Pure is nieuw ook met het grote pakket. Dat maakt het ook zo'n dillema.
Eigenlijk is het sowieso allemaal teveel geld voor een stuk blik. ;)

@Solarsparc rijdt met een 2021 en is er waarschijnlijk ook hartstikke blij mee? Scheelt zo 10k....

• The Adder

The Adder

Ik heb op dit moment een Kona uit 2021 en ben zoekende naar een Kia Niro. Wat ik vooral aan de Niro beter vind is de binnenruimte en uitstraling (al is dat natuurlijk erg persoonlijk) Qua rijden viel de Niro eigenlijk wel wat tegen, ik had deze toch stiller verwacht t.o.v. de Kona, en qua zuinigheid valt de Kona niet te evenaren. Daarbij komt dat ik de Kona Premium heb en dan qil je toch graag dat ook op de volgende auto hebben en dan kom je bij de Niro in de ExecutiveLine uit...
Klopt niet helemaal, de ExecutiveLine heeft een warmtepomp en in ben het met @hvwees eens dat een EV in de klasse eigenlijk een warmtepomp zou moeten hebben.

Succes met de zoektocht en ben benieuwd waar je op uitkomt!

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:45
The Adder schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:36:
[...]

Ik heb op dit moment een Kona uit 2021 en ben zoekende naar een Kia Niro. Wat ik vooral aan de Niro beter vind is de binnenruimte en uitstraling (al is dat natuurlijk erg persoonlijk) Qua rijden viel de Niro eigenlijk wel wat tegen, ik had deze toch stiller verwacht t.o.v. de Kona, en qua zuinigheid valt de Kona niet te evenaren. Daarbij komt dat ik de Kona Premium heb en dan qil je toch graag dat ook op de volgende auto hebben en dan kom je bij de Niro in de ExecutiveLine uit...
Maar hij kijkt naar een Kona uit 2024. Die hebben veel meer ruimte dan een Kona uit 2021. Ook een hele andere auto kwa uitstraling.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar home

• Kvibe
Wil je persé zo'n nieuwe auto? Ik zou persoonlijk eerder voor een premium variant gaan met ander bouwjaar en goedkoper.

https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2022-59105070

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar home

• pk128934
Kvibe schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:09:
[...]

Maar hij kijkt naar een Kona uit 2024. Die hebben veel meer ruimte dan een Kona uit 2021. Ook een hele andere auto kwa uitstraling.
Ik vind de Kona voor de 2024 facelift/modelwijziging echt bizar lelijk. De nieuwe Kona is nog steeds geen schoonheid, maar ik moet zeggen dat het vrij snel went. Maar de oudere zoals de 2021 die je doorstuurt, is echt wel een afknapper. Ik begrijp dat het technisch gezien nog steeds een goede auto is. Maar ik zou hem echt niet op de oprit willen hebben. Sorry :)

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:57
pk128934 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:36:
[...]

Ik vind de Kona voor de 2024 facelift/modelwijziging echt bizar lelijk. De nieuwe Kona is nog steeds geen schoonheid, maar ik moet zeggen dat het vrij snel went. Maar de oudere zoals de 2021 die je doorstuurt, is echt wel een afknapper. Ik begrijp dat het technisch gezien nog steeds een goede auto is. Maar ik zou hem echt niet op de oprit willen hebben. Sorry :)
Ik rijd zelf een 2025 maar ik had dan persoonlijk weer liever een pre-facelift op de oprit staan.

• Kvibe
pk128934 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:36:
[...]

Haha ja blijkt maar weer dat alles heel persoonlijk is. Ik vind het vorige model juist mooier. Mooi compact autootje.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Satch ik verdenk nu ook de accu. Vanochtend was het 2°C en nu na een dag in de zon staan is er niets meer aan de hand. Binnenkort de accu maar eens uitbouwen, doormeten en fatsoenlijk opladen.
KerstRunner schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:14:
[...]

Ik rijd zelf een 2025 maar ik had dan persoonlijk weer liever een pre-facelift op de oprit staan.
Ik heb zelf een pre-facelift maar zou toch liever het strakke smoelwerk hebben dan het golfbal uiterlijk ;)
Beschikbare kleurenpalet van een facelift is ook veel leuker. Bij de eerste serie is enkel het groen (met wit dak) wel geinig, de rest is echt oersaai.

🖥️ | 🚗

• lord_fh

lord_fh

PS5

hvwees schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Vervelend, je hebt een maandagmorgen exemplaar getroffen lijkt wel.

Ik hoop dat het gefikst gaat worden voor je.
Update: hele binnenwerk vd achterdeur hendel is vervangen dus de deur werkt weer top. Achterlicht dat spontaan aan gaat konden ze niet echt de vinger opleggen en aangezien 2x nieuwe software niet hielp, komt er een nieuwe schakelaar in (geen idee wat voor schakelaar) , 4 mei weer terug haha

• pk128934
Nog steeds op zoek naar een EV. Vandaag wat Kona's bekeken uit begin 2024. Alle drie Smart Comfort met warmtepomp. Ook met 1 oog naar Kia Niro EV aan het kijken. Voor minder geld dan de Kona uit 2024 heb je een nieuwe Niro. Zonder warmtepomp welliswaar. Keuzestress.
Over de Niro lees ik allerlei snellaad issues. Soms max 25 kW in de winter. Maar ook in de zomer vaak maar 50kW. De Kona schijnt het iets beter te doen, maar ook daarover lees je horror stories. Maar ook weer mensen die niet de 102 kW aantikken maar in ieder geval de 75 wel.
Wat zijn jullie ervaringen? Ik zal niet veel snelladen omdat we zoveel mogelijk thuis zullen laden. Maar een vakantie van 1100 km ofzo in de zomer en 800 km in de winter moet nog wel een beetje planbaar zijn.
Het is mij ook onduidelijk of je kunt preconditionen zonder gebruik van de navigatie. De verkopers zijn er allemaal vaag over. Idem bij Kia.

[ Voor 9% gewijzigd door pk128934 op 11-04-2026 20:31 ]

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
pk128934 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:55:
Nog steeds op zoek naar een EV. Vandaag wat Kona's bekeken uit begin 2024. Alle drie Smart Comfort met warmtepomp. Ook met 1 oog naar Kia Niro EV aan het kijken. Voor minder geld dan de Kona uit 2024 heb je een nieuwe Niro. Zonder warmtepomp welliswaar. Keuzestress.
Over de Niro lees ik allerlei snellaad issues. Soms max 25 kW in de winter. Maar ook in de zomer vaak maar 50kW. De Kona schijnt het iets beter te doen, maar ook daarover lees je horror stories. Maar ook weer mensen die niet de 102 kW aantikken maar in ieder geval de 75 wel.
Wat zijn jullie ervaringen? Ik zal niet veel snelladen omdat we zoveel mogelijk thuis zullen laden. Maar een vakantie van 1100 km ofzo in de zomer en 800 km in de winter moet nog wel een beetje planbaar zijn.
Het is mij ook onduidelijk of je kunt preconditionen zonder gebruik van de navigatie. De verkopers zijn er allemaal vaag over. Idem bij Kia.
In de zomer hoef je niet te preconditioneren. De batterij zal warm genoeg zijn en de aangegeven laadcurve halen. In de winter door de kou krijg je slechte curves als je niet kan preconditioneren. Wintersport moet je wat langere laadsnelheden accepteren als je niet kan preconditioneren. Preconditioneren zorgt ook voor energieverbruik, waardoor de range nog korter wordt.

Wil je sneller laden dan moet je naar 800v bijvoorbeeld Kia EV6 of Ioniq 5 kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door FCTW op 11-04-2026 23:50 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De Kona en Niro zijn sowieso 'trage' snelladers, met 75kW voor het kleine en 100kW voor het grote accupakket.
25.000km per jaar vind ik nog best wel wat, daarvoor zou ik echt wel de grote accu willen en de Pure links laten liggen. Is ook met de langere ritten op vakantie wel zo handig.

🖥️ | 🚗

• pk128934
MadMarky schreef op zondag 12 april 2026 @ 02:50:
De Kona en Niro zijn sowieso 'trage' snelladers, met 75kW voor het kleine en 100kW voor het grote accupakket.
25.000km per jaar vind ik nog best wel wat, daarvoor zou ik echt wel de grote accu willen en de Pure links laten liggen. Is ook met de langere ritten op vakantie wel zo handig.
Misschien zie je op YT dan vooral kleine Konas die niet hoger dan 75 komen. Wij kijken enkel naar de grote accupakketten. Ons enige zorgpuntje is de betrouwbaarheid van de snelheid van het laden. Betrouwbaar traag wat Hyundai belooft is niet erg. Iets van 40-45 min voor 20-80 laden. Paar lange ritten met een chain aan snellaadsessies per jaar. Dat wordt een drama als sessie 90 minuten gaan duren.
Ik hoop dat dat allemaal meevalt.

De Kona is voor ons de beste mix tussen niet-Amerikaans, gebruik kosten, betrouwbaar, garantie en inzetbaarheid. Ik vrees dat de Niro hier door de laadsnelheid en gemis van warmtepomp ook niet in gaat vallen.

Hyundai Ioniq en Kia EV vallen af op betrouwbaarheid ivm de aanhoudende ICCU problemen.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

pk128934 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:55:
Met 2x per jaar zulke afstanden voor de vakantie vraag ik me af of dit een goede keus is, met 10-80% snelladen laad je dus 70% capaciteit per sessie in 40-45 minuten.

Dat betekent dat je per laadsessie van 40-45 minuten ~280 km aan range krijgt in de 64 kWh variant. Tel maar uit hoe veel je stil staat en besluit of dat acceptabel is voor je familie.

Op 1100 km in de winter zijn dat al snel 3 laadsessies van 45 minuten. Ervan uit gaande dat je met een volle accu vertrekt, niet te hard rijd en dat de accu op 100% state of health zit.

Warmtepomp gaat bij wintervakantie wel wenselijk zijn dan.

Kids? En dus vakantie in hoogseizoen met drukte op de snellaadstations? Bergen op vakantie, ivm eventueel hoger verbruik?

Zelf zou ik zeggen dat een Kona nogal wat opoffering en geduld vraagt voor dergelijk gebruik, maar de afweging van de nadelen is persoonlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Steef op 12-04-2026 09:59 ]

• XanderDrake
  • Laatst online: 16:21

XanderDrake

Build the future!

Steef schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:40:
Kids? En dus vakantie in hoogseizoen met drukte op de snellaadstations? Bergen op vakantie, ivm eventueel hoger verbruik?

Zelf zou ik zeggen dat een Kona nogal wat opoffering en geduld vraagt voor dergelijk gebruik, maar de afweging van de nadelen is persoonlijk.
Het ligt nogal aan de leeftijd van de kids. Zijn ze onder de vijf-zes dan zou ik regelmatig stoppen voor beweging, eten en toilet. Kan mooi gecombineerd worden met opladen. Zoek naar snelladers met speeltuinen, supermarkten, weg restaurantjes, natuurwandelingen, etc.
Zitten ze nog in de maxicosi? Dan MOET je (officieel) zelfs om de twee uur ongeveer 45-60 minuten stoppen, want het is anders niet goed voor de ruggen van de kleintjes. (Ideaal voor een Kona oplaadcurve)
Zijn ze ouder dan 10? Dan is een oudere Kona allicht niet de beste optie. Lang wachten terwijl je anders kilometers kan vreten, is niet optimaal.

800 km voor wintersport is overigens niet veel. Ik zit regelmatig op 1100, wat wel echt een uitdaging is om in een dag te doen in de bergen met winter.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:41
Wij hebben een 64 kWh Kona zonder preconditioning en maken veel lange ritten. Ik vind het prima te doen. Het snelst is om iets vaker te stoppen, zodat je steeds het snelste deel van de laadcurve benut. Dat komt neer op ruim 1,5 uur rijden en dan ca. een half uur laden. Normaal gesproken reden we altijd 2 uur met dan 20 minuten pauze, of zoiets. Met de Kona is het allemaal wat relaxter, wij hebben er geen last van dat een reis hierdoor in een slecht geval 13 uur in plaats van 12 uur duurt.

In de winter duurt het allemaal iets langer en willen we soms wel door als de auto nog een paar minuten moet laden. Maar als je dat maar één keer per jaar doet, zou ik me er niet al te druk om maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Nova163 op 12-04-2026 12:25 ]

• MitchAngelo73
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:50
Wij hebben nu bijna 5 jaar de Kona 64kWh premium 2020. Eigenlijk voor de vakanties in de zomer het langzame laden niet als erg vervelend ervaren. Wij rijden dan met tieners en een hond. De laadpauzes worden dan gecombineerd met plaspauze, eten en de hond uitlaten. Dus de beperkte laadsnelheid is dan niet een probleem. Echter dit jaar met de Kona naar de wintersport gegaan. Dan merk je wel de tekortkomingen van de Kona. Laadsnelheid zakt nog verder in en uiteindelijk erg lang onderweg geweest. Wij stonden dan vaker lander dan 45 minuten te laden dan korter. Dus dan tikt dat wel flink aan. Dus als je ook op wintersport wilt met de auto, zou ik er goed over nadenken of de Kona daar voor jou geschikt voor is.

• pk128934
MitchAngelo73 schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:37:
Wij hebben nu bijna 5 jaar de Kona 64kWh premium 2020. Eigenlijk voor de vakanties in de zomer het langzame laden als erg vervelend ervaren. Wij rijden dan met tieners en een hond. De laadpauzes worden dan gecombineerd met plaspauze, eten en de hond uitlaten. Dus de beperkte laadsnelheid is dan niet een probleem. Echter dit jaar met de Kona naar de wintersport gegaan. Dan merk je wel de tekortkomingen van de Kona. Laadsnelheid zakt nog verder in en uiteindelijk erg lang onderweg geweest. Wij stonden dan vaker lander dan 45 minuten te laden dan korter. Dus dan tikt dat wel flink aan. Dus als je ook op wintersport wilt met de auto, zou ik er goed over nadenken of de Kona daar voor jou geschikt voor is.
Maar ook in de zomer vind je het dus vervelend?

• MitchAngelo73
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:50
Ik vergat de 'niet'. Maar als je het kunt inpassen in je reisschema is er mee te leven. In de zomer proberen we het samen te laten vallen met ontbijt, lunch of diner. En rijden we vaak in 2 dagen naar het zuiden. Dan houdt het niet over, maar is niet vervelend, omdat onze Kona tot zo'n 110-120 km/u redelijk efficiënt is en je dus best wel even door kunt rijden voor de volgende laadstop. In de winter zijn die stints korter en dan duurt het laden ook langer. Dus dan loopt het wel op.
Resume, ik vindt het vervelend genoeg, dat de volgende geen Kona wordt. Is niet alleen door het laden, ook wordt hij wat klein met de tieners achterin en ook nog bagage meenemen.
Nog een aanvulling: wij gaan zo'n 3 keer per jaar met de auto verder weg op vakantie. In april/mei, in de zomer en in de winter. Als je een keer per jaar met goed weer verder weggaat, zou ik hem niet meteen afschrijving vanwege de laadsnelheid. De rest van het jaar rijden we vooral kortere afstanden met weinig snelweg kilometers. Eens per maand wat verder weg in Nederland of België. In dat scenario voldoet hij prima voor ons. We kunnen prima op en neer van omgeving Breda naar Amsterdam zonder te laden onderweg. En dan thuis gewoon op de oprit laden.

[ Voor 29% gewijzigd door MitchAngelo73 op 12-04-2026 15:04 ]

• lord_fh

lord_fh

PS5

Dit is allemaal gewoon mening berust he.
Wij hebben een 64kw 2024 Kona Comfort Smart met warmtepomp. Kinderen van 5 en 7. vorig jaar naar Denemarken gevlamd met skikoffer op het dak, ging allemaal prima (950km) , laadde gewoon met goede snelheid en door de grote standaard range van 500+ km is er prima een lang stuk mee te rijden tussen het laden door.

Oke als je elke week aan de snellader moet hangen voor je werk dan is 800v pakket lekker, maar ik heb tot nu toe echt geen problemen met de 100kw snelladen van de Kona, bang voor buck is prima.

Mijn broertje woont in Groningen, das 360km (retour), k laad hem dan meestal even tot 100 vooraf en dan kan ik gewoon op en neer. dus alles in NL is prima te doen zonder snelladen eigenlijk altijd.

[ Voor 15% gewijzigd door lord_fh op 14-04-2026 11:44 ]

• KerstRunner
lord_fh schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:42:
Dit is allemaal gewoon mening berust he.
Wij hebben een 64kw 2024 Kona Comfort Smart met warmtepomp. Kinderen van 5 en 7. vorig jaar naar Denemarken gevlamd met skikoffer op het dak, ging allemaal prima (950km) , laadde gewoon met goede snelheid en door de grote standaard range van 500+ km is er prima een lang stuk mee te rijden tussen het laden door.

Oke als je elke week aan de snellader moet hangen voor je werk dan is 800v pakket lekker, maar ik heb tot nu toe echt geen problemen met de 100kw snelladen van de Kona, bang voor buck is prima.

Mijn broertje woont in Groningen, das 360km (retour), k laad hem dan meestal even tot 100 vooraf en dan kan ik gewoon op en neer. dus alles in NL is prima te doen zonder snelladen eigenlijk altijd.
Ik heb een 64kw uit 2025 met warmtepomp sinds oktober en haalde hem laatst voor het eerst van de lader met 100% en 455km actieradius toen het 23 graden was.

Heb je die 500 écht wel eens gezien?

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:41
@KerstRunner Zelfs met mijn 64kWh uit 2020 krijg ik wel eens 500+. Ligt er vooral aan wat je rijstijl was en of je veel of weinig snelwegkilometers gemaakt hebt de laatste paar honderd kilometer.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• KerstRunner
pmiddeld schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:11:
@KerstRunner Zelfs met mijn 64kWh uit 2020 krijg ik wel eens 500+. Ligt er vooral aan wat je rijstijl was en of je veel of weinig snelwegkilometers gemaakt hebt de laatste paar honderd kilometer.
Ik rijd alleen maar snelweg. Misschien dat dat het is.

• The Adder

The Adder

KerstRunner schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:02:
[...]

Ik heb een 64kw uit 2025 met warmtepomp sinds oktober en haalde hem laatst voor het eerst van de lader met 100% en 455km actieradius toen het 23 graden was.

Ja zeker, ik heb nu een 100% range van 435km en in de zomer (vooral op vakantie lekker dorpjes bekijken) zie ik regelmatig 500+ tot zelfs 550km afgelopen zomer in Tsjechië!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SCuGdTgCOERdju3c6n_ArXWfzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaLUEISvukHSSkix8su1zOMn.jpg?f=fotoalbum_large

• lord_fh

lord_fh

PS5

KerstRunner schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:02:
[...]

Zeker. Maar ik rij veel 80km wegen (wel met veel stoppen en optrekken weer) dus rij dan meestal niet harder dan 95 door de weeks, 480 haal ik meestal wwl (niet in de winter)

Tis vooral heel erg temperatuur afhankelijk, in de winter is 400 of 450 wel de max met kou.

[ Voor 8% gewijzigd door lord_fh op 14-04-2026 13:39 ]

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

The Adder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:13:
[...]

Ja zeker, ik heb nu een 100% range van 435km en in de zomer (vooral op vakantie lekker dorpjes bekijken) zie ik regelmatig 500+ tot zelfs 550km afgelopen zomer in Tsjechië![Afbeelding]
7.1 kWh / 100 km is natuurlijk niet realistisch voor langere ritten. Met veel "stadsgebruik" in de zomer zul je dat soort getallen wel tegen komen, maar de vraag is denk ik vooral hoe de ervaring is tijdens de lange snelweg ritten op weg naar het vakantie adres (en terug).

550 Km range op 64 kWh is gemiddeld 11.6 kWh/100 km. Dat is op stadsritjes inderdaad wel te halen, maar niet met 120 op de snelweg onderweg naar zuid Italie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smVJjm8WUFuw9mlWExwqmdVXNjE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/URe5U7NlFTvsXHlOePAApiZb.jpg?f=user_large

* Steef is alsnog heel blij met de Kona

• The Adder

The Adder

Steef schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:43:
[...]

7.1 kWh / 100 km is natuurlijk niet realistisch voor langere ritten. Met veel "stadsgebruik" in de zomer zul je dat soort getallen wel tegen komen, maar de vraag is denk ik vooral hoe de ervaring is tijdens de lange snelweg ritten op weg naar het vakantie adres (en terug).

550 Km range op 64 kWh is gemiddeld 11.6 kWh/100 km. Dat is op stadsritjes inderdaad wel te halen, maar niet met 120 op de snelweg onderweg naar zuid Italie :)

[Afbeelding]

* Steef is alsnog heel blij met de Kona
De 7.1 kWh / 100 km is het verbruik van deze rit (26,8km in 50min, oops dat was wel erg langzaam, maar je bent op vakantie hé :)). De 550km is echter wel berekend aan de hand van het lopend gemiddelde verbruik van de laatste x laadbeurten, maar blijft natuurlijk onrealistisch (maar ziet er wel leuk uit _/-\o_ ).

Blijft over, dat als je niet altijd in NL niet altijd in de 130km tijden rijdt, met een mix van stad en snelweg een range van 450-460km kan halen. Mijn gemiddeld verbruik over de laatste 50000 km staat in de auto nu op 14.1 kwh/100km wat qua laadpaal verbruik 15.9 kwh/100km (+12% verlies) betekendt, en laat dat ook kloppen met ritten-app :)

Wel fijn te lezen dat je heel blij bent met je Kona!

Pagina: 1 ... 150 151 Laatste