Ik heb thuis 3x25a.DaTimMan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:15:
[...]
7kw op een 3 fase huisaansluiting met 1 fase kan niet heel vaak. Dat is 32a en de meeste 3 fase zijn 25a. tenzij je een aansluiting heb van 3x25 natuurlijk.
kan je zien in je lader hoeveel fase er gebruikt worden tijdens het laden? of mogelijk met een p1 meter.
[/quote]
Ik kan het zelf wel, maar alleen samen met voldoende PV opbrengst (en de juiste instellingen en voorzieningen in de groepenkast).
Tenzij je ook veel opbrengst hebt uit PV kan je dan inderdaad geen 7kW op 1 fase halen zoals @DaTimMan terecht aangeeft.
Ik kan het zelf wel, maar alleen samen met voldoende PV opbrengst (en de juiste instellingen en voorzieningen in de groepenkast).
[ Voor 9% gewijzigd door rube op 10-03-2026 10:26 ]
ik verwacht ook niet dat een 3 fase laadpaal afgezekerd is op 35a. De kans is groter dat er om een bepaalde reden maar op 2 fases geladen wordt. Ik heb gelezen dat de kona dat soms doet, als hij op laag vermogen is gestart met laden. ( onder de 8a) met zonneladen, zou dat best kunnen gebeuren.
dat zou je misschien in de laadpaal kunnen zien, of met een p1 meter.
dat zou je misschien in de laadpaal kunnen zien, of met een p1 meter.
Optie 1: de tweedehands-autoverkoper op z'n blauwe ogen vertrouwen,The Dude schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:01:
[...]
De lader van Ratio staat op "Smart" zowel bij de Tesla als de Kona. Is er een manier om te zien of mijn Kona (december) 2020 wel een 3 fase heeft? Hij is me zo wel verkocht door de Hyundai dealer.
Optie 2: controleren of je een 3-fase auto hebt.
Voor optie 2: open het klepje van de laadpoort en bekijk of er metalen pinnen in alle openingen te zien zijn. Bij mijn Kona (2018/2019 model) ziet het er zo uit:
:strip_exif()/f/image/gHLgah2RlaU16apjvWnm7Vno.jpg?f=fotoalbum_large)
...je ziet dat de onderste twee gaten leeg zijn.
Kijk je op Wikipedia dan zie je bij het schema in 'kenmerken' dat die twee pinnen voor L2 en L3 zijn. Ofwel: mijn auto kan slechts 1-fase laden.
Heb je wel een 3 fasen laadkabel?The Dude schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:31:
Hallo,
Onze nieuwe occasion Kona 2020 heeft een 3fase lader. Op onze laadpaal thuis zien we echter geen laden sneller dan 7kW terwijl met onze Tesla Model Y we op dezelfde lader 11kW halen. Is dit normaal voor de Kona? het lijkt ons erop dat er slechts 1 fase wordt gebruikt.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Het lijkt alsof je maar met 2 fasen laadt. Want de meest voorkomende 3F laadkabels zijn 3 x 16A, daarmee haal je geen 7,4 kW op 1 fase. Ontbreekt er ergens een contact/pinnetje?
[ Voor 35% gewijzigd door pmiddeld op 10-03-2026 15:26 ]
Ik zou je laadcontacten een keer goed schoonmaken. Er ligt best wat vuil in.vanaalten schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:27:
[...]
Optie 1: de tweedehands-autoverkoper op z'n blauwe ogen vertrouwen,
Optie 2: controleren of je een 3-fase auto hebt.
Voor optie 2: open het klepje van de laadpoort en bekijk of er metalen pinnen in alle openingen te zien zijn. Bij mijn Kona (2018/2019 model) ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
...je ziet dat de onderste twee gaten leeg zijn.
Zoals al eerder aangegeven, bekijk de laadpoort eens. Heeft deze alle pinnen ?The Dude schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:31:
Hallo,
Onze nieuwe occasion Kona 2020 heeft een 3fase lader. Op onze laadpaal thuis zien we echter geen laden sneller dan 7kW terwijl met onze Tesla Model Y we op dezelfde lader 11kW halen. Is dit normaal voor de Kona? het lijkt ons erop dat er slechts 1 fase wordt gebruikt.
Probeer hem eens aan een publieke 11kW paal en kijk of je Kona dan wel met 11 kW gaat laden.
Mij begint het gevoel te bekruipen dat je inderdaad een enkel fase lader aan boord heb. Wel dat wel vreemd is aangezien je later waarschijnlijk 16A is afgezekerd.
Mijn 2024 Kona laad op mijn 1 fase 32A Paal met 6,5 kW ongeveer.
Uit een 1-fase lader ga je op een 25A huisaansluiting echt geen 7kW trekken.
Volgens mij kun je in de auto instellen wat de maximale laadstroom moet worden. Wellicht dat dit ingesteld staat op 10A. Dan kom je uit op 7kW laadvermogen.
Volgens mij kun je in de auto instellen wat de maximale laadstroom moet worden. Wellicht dat dit ingesteld staat op 10A. Dan kom je uit op 7kW laadvermogen.
[ Voor 52% gewijzigd door HuismAndré op 10-03-2026 15:42 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Ik ga vanavond thuis gelijk even checken.hvwees schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:39:
[...]
Zoals al eerder aangegeven, bekijk de laadpoort eens. Heeft deze alle pinnen ?
Probeer hem eens aan een publieke 11kW paal en kijk of je Kona dan wel met 11 kW gaat laden.
Mij begint het gevoel te bekruipen dat je inderdaad een enkel fase lader aan boord heb. Wel dat wel vreemd is aangezien je later waarschijnlijk 16A is afgezekerd.
Gisteren nieuwe banden besteld. Heb nu Michelin Primacy 4 94V erop liggen (zomerband). Ga nu over naar Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 94V. Ben benieuwd hoe het geluid/ligging/grip is. Heb ze trouwens via pneus banden gekocht voor 536EU (4 banden) en laat ze leveren bij een bedrijfje hier in de buurt.
Ik zal de banden ook om de ~15.000KM laten wisselen tussen voor/achter, zodat ze mooi gelijkmatig slijten.
Bizar hoe duur Euromaster of kwikfit is, als ik alles via hun zou hebben besteld. Dan kwam ik uit op 850 a 900 euro. wat een afzetters.
Ik zal de banden ook om de ~15.000KM laten wisselen tussen voor/achter, zodat ze mooi gelijkmatig slijten.
Bizar hoe duur Euromaster of kwikfit is, als ik alles via hun zou hebben besteld. Dan kwam ik uit op 850 a 900 euro. wat een afzetters.
Ik heb het nagekeken en ik heb inderdaad alle pinnen.hvwees schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:39:
[...]
Zoals al eerder aangegeven, bekijk de laadpoort eens. Heeft deze alle pinnen ?
Ik heb alles op maximaal laden staan.HuismAndré schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:40:
Uit een 1-fase lader ga je op een 25A huisaansluiting echt geen 7kW trekken.
Voor de volledigheid: Dit gaat dus niet om die laadpercentages maar om de maximale laadstroom (zit wat dieper in het menu).
Die had ik inderdaad gevonden. Daar kon ik uit 3 niveaus kiezen. Stonden al op maximaal.HuismAndré schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:58:
[...]
Voor de volledigheid: Dit gaat dus niet om die laadpercentages maar om de maximale laadstroom (zit wat dieper in het menu).
Mijn Android Auto doet het nog wel, maar ik kreeg vroeger in mijn HUD de instructies van Google Maps en die ben ik nu kwijt.KerstRunner schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:19:
Zijn er mensen bij wie Android Auto het niet meer doet? Carplay op m'n iPhone doet het nog wel maar Android Auto op m'n werktelefoon geeft een foutmelding.
Dat gaat wel bevallen. Ik had precies dezelfde zomerbanden en was ook geswitcht naar de Goodyear 4Seasons banden. Ik merkte helemaal geen verschil wat betreft geluid/ligging en grip.darkfujita schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:03:
Gisteren nieuwe banden besteld. Heb nu Michelin Primacy 4 94V erop liggen (zomerband). Ga nu over naar Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 94V. Ben benieuwd hoe het geluid/ligging/grip is. Heb ze trouwens via pneus banden gekocht voor 536EU (4 banden) en laat ze leveren bij een bedrijfje hier in de buurt.
Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar home
Ik weet niet of/welke VPN app je gebruikt; ik gebruik zelf Wireguard en daarin kun je "Android Auto" (en ook andere apps) excluden zodat deze buiten de tunnel om werkt. Zo kan je tunnel aan hebben en tegelijk Android auto gebruiken.KerstRunner schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:20:
[...]
2025.
Maar ik zie nu dat het mogelijk iets met de VPN te maken heeft. Maar die is van werk dus daar kan ik niet omheen. Balen want hij heeft het wel enkele maanden gedaan.
[Afbeelding]
VPN van het werk helaas. Gebruik privé ook Wireguard om in m'n Unifi netwerk te komen._Guido_ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:17:
[...]
Ik weet niet of/welke VPN app je gebruikt; ik gebruik zelf Wireguard en daarin kun je "Android Auto" (en ook andere apps) excluden zodat deze buiten de tunnel om werkt. Zo kan je tunnel aan hebben en tegelijk Android auto gebruiken.
Hoe is het dan met grootlicht. Mijn Kona ev facelift model 21 22 heeft toch HB3 lampen met de combi dim- en grootlicht? Ik dacht dat H7 enkel dimlicht is. Iemand die weet hoe dit zit?easyriider schreef op zondag 22 februari 2026 @ 00:46:
[...]
Ze bevallen prima, ook in voorgaande auto's had ik al vele jaren de halogeen lampen vervangen door LED. In het algemeen kun je stellen dat ze in projector units geen problemen geven als je ze goed afstelt. Philips heeft een compatibiliteitslijst maar daarop staat geen Kona. Van Hyundai alleen de Getz, i20, i20, i30 en Tucson, en over het algemeen vooral automodellen die tot 2000 geleverd werden.
Ik zou in ieder geval nooit gaan voor een willekeurig Chinees merk, die hebben soms wattages van meer dan 55W per lamp en geven vele malen meer licht dan een normale 55W halogeen lamp. Mijn Philips Ultinon Pro6000 gebruikt 15W per lamp, terwijl die 300% helderder is dan halogeen.
Dat hangt misschien nog van het type verlichting af, in mijn handleiding wordt gesproken over een type A of type B verlichting.Sjabba1979 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:55:
[...]
Hoe is het dan met grootlicht. Mijn Kona ev facelift model 21 22 heeft toch HB3 lampen met de combi dim- en grootlicht? Ik dacht dat H7 enkel dimlicht is. Iemand die weet hoe dit zit?
In mijn MY 2020 geld; TYPE A heeft losse lampen voor dim en groot licht, TYPE B gebruikt 1x H7 voor dim en groot licht.
Bij mij is het ongeacht het type ( A of B ) wel altijd H7.
H7 heeft inderdaad een enkele gloeidraad, maar is prima geschikt als dim of als groot licht.
[ Voor 14% gewijzigd door Steef op 15-03-2026 15:45 ]
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO
Toevallig onlangs het lampje van de bochtenverlichting van m'n Kona (2018) vervangen - dat was ook gewoon een H7 lampje.Steef schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:56:
H7 heeft inderdaad een enkele gloeidraad, maar is prima geschikt als dim of als groot licht.
In de projector bij type B zit een klepje dat bij dimlicht een deel van de lichtbundel van de H7 lamp afschermt, bij grootlicht gaat dat klepje omhoog zodat de volledige lichtbundel zichtbaar wordt.Sjabba1979 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:55:
Hoe is het dan met grootlicht. Mijn Kona ev facelift model 21 22 heeft toch HB3 lampen met de combi dim- en grootlicht? Ik dacht dat H7 enkel dimlicht is. Iemand die weet hoe dit zit?
Dat is het antwoord dat ik zoek. Ga ik checken. Interessante keuze om het zo te maken van Hyundai.easyriider schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:25:
[...]
In de projector bij type B zit een klepje dat bij dimlicht een deel van de lichtbundel van de H7 lamp afschermt, bij grootlicht gaat dat klepje omhoog zodat de volledige lichtbundel zichtbaar wordt.
Ik moet dit ook doen. Maakt het uit welke H7-lamp je kiest? Qua kleur, lichtsterkte e.d.?vanaalten schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:15:
[...]
Toevallig onlangs het lampje van de bochtenverlichting van m'n Kona (2018) vervangen - dat was ook gewoon een H7 lampje.
Ik ben opzoek naar een granny charger voor de Kona. Deze zat helaas niet bij de auto. Waar moet ik op letten als ik er eentje zou kopen?
Hmmm, durf ik niet te zeggen. Toen ik de auto destijds nieuw in ontvangst nam zat er een doosje reservelampjes bij - dus het bijbehorende H7 lampje heb ik er ingedraaid en ik merkte geen verschil. Al betwijfel ik of ik het anders zou opmerken, voor mij vind ik die bochtenverlichting echt een onnodige extra en mis ik het niet als het wegvalt.Nova163 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:51:
[...]
Ik moet dit ook doen. Maakt het uit welke H7-lamp je kiest? Qua kleur, lichtsterkte e.d.?
Tip: ik heb bij kruidvat voor een paar euro wat latex handschoenen gekocht om dat lampje er in te draaien zonder met je vingers aan te raken.
Instelbaar vermogen is prettig, zodat je hem lager kunt zetten bij slechte electra. Anderzijds vind ik een maximaal vermogen van 16A ook prettig om te hebben, zodat je nog redelijk snel kunt laden als de electra dat toestaan. Verder heb ik het idee dat de meeste laders min of meer hetzelfde zijn. Altijd goed om te letten op de beveiligingen voor te hoge temperaturen e.d.darkfujita schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:55:
Ik ben opzoek naar een granny charger voor de Kona. Deze zat helaas niet bij de auto. Waar moet ik op letten als ik er eentje zou kopen?
Thanks! Ik vervang hem ook eigenlijk alleen om van de irritante melding op het dashboard af te komen. Ik realiseer me nu dat de bochtverlichting nooit tegelijk brandt, dus een kleurverschil maakt eigenlijk ook niet zoveel uit.vanaalten schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:57:
[...]
Hmmm, durf ik niet te zeggen. Toen ik de auto destijds nieuw in ontvangst nam zat er een doosje reservelampjes bij - dus het bijbehorende H7 lampje heb ik er ingedraaid en ik merkte geen verschil. Al betwijfel ik of ik het anders zou opmerken, voor mij vind ik die bochtenverlichting echt een onnodige extra en mis ik het niet als het wegvalt.
Tip: ik heb bij kruidvat voor een paar euro wat latex handschoenen gekocht om dat lampje er in te draaien zonder met je vingers aan te raken.
[ Voor 40% gewijzigd door Nova163 op 17-03-2026 12:58 ]
Eens, de originele heeft een knop om er 12, 10 of 8A van te maken. 16A zou ik persoonlijk spannend vinden ivm warmte, zeker op het contactpunt, urenlang, maar ook bedrading en zekering.Nova163 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:57:
[...]
Instelbaar vermogen is prettig, zodat je hem lager kunt zetten bij slechte electra. Anderzijds vind ik een maximaal vermogen van 16A ook prettig om te hebben, zodat je nog redelijk snel kunt laden als de electra dat toestaan. Verder heb ik het idee dat de meeste laders min of meer hetzelfde zijn. Altijd goed om te letten op de beveiligingen voor te hoge temperaturen e.d.
[...]
Thanks! Ik vervang hem ook eigenlijk alleen om van de irritante melding op het dashboard af te komen. Ik realiseer me nu dat de bochtverlichting nooit tegelijk brandt, dus een kleurverschil maakt eigenlijk ook niet zoveel uit.
ik heb er deze nu in zitten. Ze geven witter licht dan de normale H7Nova163 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:51:
[...]
Ik moet dit ook doen. Maakt het uit welke H7-lamp je kiest? Qua kleur, lichtsterkte e.d.?
https://www.amazon.nl/OSR..._grid_rp_0_1_ec_pr_t&th=1
Ik heb deze set op het oog voor de 2020 december versie:
https://www.lasfit.com/products/2018-2019-hyundai-kona-h7-led-headlight-bulbs-exterior-interior-lights-plug-and-play?undefined
https://www.lasfit.com/products/2018-2019-hyundai-kona-h7-led-headlight-bulbs-exterior-interior-lights-plug-and-play?undefined
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
9 April gaat hij naar de garage. Daarvoor heb ik de auto nog getest aan 2 laadpalen waar ik ook maar 7kW op kreeg ipv 11kW.The Dude schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:31:
Hallo,
-snip-
[ Voor 96% gewijzigd door Steef op 19-03-2026 11:08 ]
Morgen is het zover, dan gaat mijn Kona EV (2024 december) naar de dealer voor de losse deurklink LA en het steeds vanzelf aangaan van de achterverlichting. Sinds zondag gaat ook volledig random als ik de auto op slot doe , de climatecontrol aan en ik kan het dan niet via de app uitzetten (2x gebeurd sinds zondag).
Het zal wel een gevalletje software opnieuw installeren worden morgen, maar dat zou dan de 2e keer zijn in een jaar tijd. Ik wordt wel een beetje simpel van die elektronische gremlins
Het zal wel een gevalletje software opnieuw installeren worden morgen, maar dat zou dan de 2e keer zijn in een jaar tijd. Ik wordt wel een beetje simpel van die elektronische gremlins
Afgelopen maandag is mijn Kona (2019) naar de dealer geweest voor de terugroepactie die pas gemeld was (61D004 / Er kan spanningsverschil ontstaan tussen de onderlinge cellen van de hoogvolt batterij). In een half uurtje was de software update gedaan, geen bijzonderheden zeiden ze. M'n range is volgens de boordcomputer wel flink omhoog gegaan, denk zo'n 50 km erbij ineens. Statistieken qua verbruik zijn niet gereset. Nog niet genoeg gereden om te zien of er idd een range verschil is, maar zal wel niet. Normaal gesproken loopt de range angzaam weer op als het warmer weer wordt natuurlijk.
2020 december versie:The Dude schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:49:
[...]
9 April gaat hij naar de garage. Daarvoor heb ik de auto nog getest aan 2 laadpalen waar ik ook maar 7kW op kreeg ipv 11kW.
Staat eventueel helemaal los van jouw probleem hoor maar ik was laatst ook helemaal in de war toen ik de auto een half uur na thuiskomst van buiten hoorde loeien. Blijkt dat hij dan het vocht uit de auto verdrijft ofzo?lord_fh schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:05:
Morgen is het zover, dan gaat mijn Kona EV (2024 december) naar de dealer voor de losse deurklink LA en het steeds vanzelf aangaan van de achterverlichting. Sinds zondag gaat ook volledig random als ik de auto op slot doe , de climatecontrol aan en ik kan het dan niet via de app uitzetten (2x gebeurd sinds zondag).
Ik had op een koude dag vorige week een 12volt accu error, nadat de MY2020 (die uit stond) een tijdje open stond met lichten aan. Moest wel aan de bak met een jump starter maar direct goed.
Eerste keer dat ik 12v issues had, dus na 6 jaar. Classic.
Ik heb bij thuiskomst de 12 volt lader van mijn boot motor gebruikt om te kijken wat het voltage was: 12.4V. De accu kan 14v hebben dus dat is nogal laag. Zou de Kona standaard te laag laden waardoor de 12v accus sneller slijten?
Ik heb bij thuiskomst de 12 volt lader van mijn boot motor gebruikt om te kijken wat het voltage was: 12.4V. De accu kan 14v hebben dus dat is nogal laag. Zou de Kona standaard te laag laden waardoor de 12v accus sneller slijten?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Mogelijk staat je laadstroom lager? Zie http://webmanual.hyundai..../EU/Dutch/evsettings.htmlThe Dude schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:49:
[...]
9 April gaat hij naar de garage. Daarvoor heb ik de auto nog getest aan 2 laadpalen waar ik ook maar 7kW op kreeg ipv 11kW.
Mooi, ik ga binnenkort ook een afspraak maken. Ik neem aan dat hier verder geen kosten aan verbonden zijn als je enkel voor die update komt?Satch schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:32:
Afgelopen maandag is mijn Kona (2019) naar de dealer geweest voor de terugroepactie die pas gemeld was (61D004 / Er kan spanningsverschil ontstaan tussen de onderlinge cellen van de hoogvolt batterij). In een half uurtje was de software update gedaan, geen bijzonderheden zeiden ze. M'n range is volgens de boordcomputer wel flink omhoog gegaan, denk zo'n 50 km erbij ineens. Statistieken qua verbruik zijn niet gereset. Nog niet genoeg gereden om te zien of er idd een range verschil is, maar zal wel niet. Normaal gesproken loopt de range angzaam weer op als het warmer weer wordt natuurlijk.
Ik werd gisteren gebeld dat de update al gedaan was voor mijn tweedehands 2020 dec kona. De auto heeft een half jaar in opslag gestaan bij een grote lease maatschappij. Dus vond het een beetje een vreemd verhaal. Is het een oude recall? En hoe kan je de laatste versie van de software zien?
Hoi!
Ben opzoek naar een elektrische auto sinds ik sinds kort een koopwoning heb met oprit en laadpaal.
Nu heb ik een mooie deal gevonden op een 2019 kona, praktisch full option alleen dus geen 3 fase laden en BLUELINK. Wel stoel en stuurverwarming dus geen koude vingers in de winter..
Mijn vraag:
wat is jullie ervaring met bluelink? Zouden jullie het echt missen als je het niet hebt?
Niet 3 fase laden kunnen laden is geen probleem voor mij.. heb een 1 fase laadpaal thuis.
Hoor het heel graag, alvast bedankt!
Ben opzoek naar een elektrische auto sinds ik sinds kort een koopwoning heb met oprit en laadpaal.
Nu heb ik een mooie deal gevonden op een 2019 kona, praktisch full option alleen dus geen 3 fase laden en BLUELINK. Wel stoel en stuurverwarming dus geen koude vingers in de winter..
Mijn vraag:
wat is jullie ervaring met bluelink? Zouden jullie het echt missen als je het niet hebt?
Niet 3 fase laden kunnen laden is geen probleem voor mij.. heb een 1 fase laadpaal thuis.
[ Voor 8% gewijzigd door daniel96 op 20-03-2026 07:19 ]
Het is natuurlijk een typisch first world problem het niet hebben van bluelink.
Maar ik zou het best missen.
Gebruik het best veel namelijk vooral om alvast de auto voor te verwarmen of koelen. Nu kan dat ook met een timer in de auto.
En een 1 fase lader zou voor mij ook een no go zijn. Besef goed dat op de meeste publieke palen dan maar met 3,6 kW laadt en dat is echt wel heel langzaam.
Maar ik zou het best missen.
Gebruik het best veel namelijk vooral om alvast de auto voor te verwarmen of koelen. Nu kan dat ook met een timer in de auto.
En een 1 fase lader zou voor mij ook een no go zijn. Besef goed dat op de meeste publieke palen dan maar met 3,6 kW laadt en dat is echt wel heel langzaam.
Welke variant? 64 of 32 kWh accupakket?daniel96 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:15:
Hoi!
Mijn vraag:
Is dit je enige auto of heb je een 2e brandstof auto beschikbaar?
Hoe ver is je woon-werk, doe je dat met de auto en kun je daar laden?
32 kWh zou je in een nacht net kunnen laden op 1-fase, 64 kWh ben je 17 uur mee bezig.
64kwh, mijn vriendin heeft (nu) nog een brandstof auto. Die blijft zeker nog 2 jaar.Steef schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:53:
[...]
Welke variant? 64 of 32 kWh accupakket?
Is dit je enige auto of heb je een 2e brandstof auto beschikbaar?
Hoe ver is je woon-werk, doe je dat met de auto en kun je daar laden?
32 kWh zou je in een nacht net kunnen laden op 1-fase, 64 kWh ben je 17 uur mee bezig.
Woon-werk is maar 40km totaal, doe ik met de auto en kan ook op kantoor laden. Maak ook regelmatig ritje hoofddorp-vianen (+-120km..) vind een extra buffer wel fijn! zodat we bijv een tripje belgie kunnen maken of zelfs wat verder weg, met 75kwh snelladen is het wel te doen als je weet dat je wat langere stops moet maken…
Hoe is jouw ervaring met bluelink, is t een must?
[ Voor 3% gewijzigd door daniel96 op 20-03-2026 08:02 ]
Ik stond, in 2024, ook voor deze keuze: Bluelink of niet. Ik heb er wel voor gekozen, en mobiele connectie met je auto hoort bij een moderne auto vind ik.daniel96 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:15:
En ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik zit bijna elke dag op die app, in de winter zelfs vaker want je kan je auto ermee voorverwarmen op commando. Het geeft best een kick als jij lekker vanuit je warme keuken ziet dat al je buurtjes aan het ramen krabben zijn en jij over vijf minuten ijsvrij kan wegrijden
Er is trouwens wel een nieuwe app, ik ben nog niet over.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Zie antwoord @hvwees . Ik denk dat dat het wel goed samenvat.daniel96 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:01:
[...]
Heeft je 2de auto zoiets? Mis je het, zou je het missen?
Wat is het verschil in euro's met een auto die wel blue link heeft? Bepaal dan of dat het voor JOU waard is.
Terugroepacties zijn altijd gratis.Mediacj schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:37:
[...]
Mooi, ik ga binnenkort ook een afspraak maken. Ik neem aan dat hier verder geen kosten aan verbonden zijn als je enkel voor die update komt?
1 fase thuis is geen enkel probleem, maar als je een keer onderweg bent heb je daar niets aan. Sta je met 2 bij een 11kw paal (16a) dan blijft er voor je maar 8a over en sta je met ongeveer 2kw per uur te laden.daniel96 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:15:
Hoi!
Mijn vraag:
en mijn ervaring met snelladen is ook dat je zelden de maximale snellaad snelheden ziet. zeker met een versie zonder preconditioning kan je dat in de herfst/winter wel vergeten.
ik zou bluelink wel missen ,maar ook geen hele grote ramp. Wel heel fijn om te kijken hoe vol de auto is.
Ik zou een 3-fase variant met een warmtepomp opzoeken, als je tripjes in de planning hebt staan wil je echt niet beperkt zijn tot 1-fase op de lange termijn. Zeker als de brandstof auto er misschien ook uit gaat.daniel96 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:01:
[...]
64kwh, mijn vriendin heeft (nu) nog een brandstof auto. Die blijft zeker nog 2 jaar.
Woon-werk is maar 40km totaal, doe ik met de auto en kan ook op kantoor laden. Maak ook regelmatig ritje hoofddorp-vianen (+-120km..) vind een extra buffer wel fijn! zodat we bijv een tripje belgie kunnen maken of zelfs wat verder weg, met 75kwh snelladen is het wel te doen als je weet dat je wat langere stops moet maken…
Bluelink is leuk / handig, maar niet essentieel. Dan moet je gewoon krabben in de winter en is de auto niet warm als je instapt. Pure luxe, geen noodzaak - ook niet voor het laadgedrag, dat kun je in de auto zelf instellen.
Kijk ook even goed naar de terugroep acties op de MY 2019 varianten.
Verschil is minimaal €1000… autos die we nu hebben hebben deze functie niet. Het is zeker fijn maar of ik dit €1000 waard vind…rube schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:26:
[...]
Zie antwoord @hvwees . Ik denk dat dat het wel goed samenvat.
Heeft je 2de auto zoiets? Mis je het, zou je het missen?
Wat is het verschil in euro's met een auto die wel blue link heeft? Bepaal dan of dat het voor JOU waard is.
Exact, net als met stoel en stuurverwarming en electrische stoelverstelling.....daniel96 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:11:
[...]
Verschil is minimaal €1000… autos die we nu hebben hebben deze functie niet. Het is zeker fijn maar of ik dit €1000 waard vind…
Je zult het dus zelf moeten bepalen. En zo lang je er nog niet aan gewend bent is het makkelijker en zul je het minder missen. Maar misschien kun je dan nog wat makkelijker van de prijs afkrijgen, ook i.v.m. 1 vs 3 fasen.
Overigens zie ik dat dat sommigen zeggen dat geen 3 fasen vervelend is voor lange ritten, maar DC snelladen gaat toch wel gewoon net zo znel as de 3 fase versies? Dus dan maakt dat niet zo veel uit voor jou in de praktijk voor de paar keer dat dat nodig is?
Inderdaad. voor lange ritten was ik van plan snel te ladenrube schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:28:
[...]
Exact, net als met stoel en stuurverwarming en electrische stoelverstelling.....
Je zult het dus zelf moeten bepalen. En zo lang je er nog niet aan gewend bent is het makkelijker en zul je het minder missen. Maar misschien kun je dan nog wat makkelijker van de prijs afkrijgen, ook i.v.m. 1 vs 3 fasen.
Overigens zie ik dat dat sommigen zeggen dat geen 3 fasen vervelend is voor lange ritten, maar DC snelladen gaat toch wel gewoon net zo znel as de 3 fase versies? Dus dan maakt dat niet zo veel uit voor jou in de praktijk voor de paar keer dat dat nodig is?
DC snelladen is niet geweldig voor de accu, als je daar met regelmaat (de wat langere tripjes) op moet vertrouwen omdat het alternatief 1-fase is denk ik persoonlijk dat een 3-fase model de investering waard is.rube schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:28:
[...]
Exact, net als met stoel en stuurverwarming en electrische stoelverstelling.....
Zeker als de brandstof auto mogelijk weg gaat.
Het blijven natuurlijk persoonlijke afwegingen
Hier 216k ervaring met 1 fase laden 30k per jaardaniel96 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:15:
Hoi!
Mijn vraag:
Waarvan 6 jaar 1 tot 2 dagen per week 240km op een dag.
Super goed te doen. Zomer 450km+ met acc op 112 is perfect te doen winter 350km ook geen probleem.
App mis ik niet vind juist fijn dat die er niet op zit dus ook geen batterij die elke 2 of 3 jaar vervangen moet worden van dealer a 200,-.
Daarnaast voorverwarmen kan je programmeren in auto heel simpel hoef je geen app voor te hebben is mijn mening.
Check wel ff of terugroep actie openstaat icm accu.
Verder zou ik checken of tomtom live services werkt dit is vaak kapot geupdate maar daar heb je recht op.
Hoe checken
Activeer je hotspot op je telefoon
Verbind met auto en accepteer voorwaarden
Als je dan navigatie opstart bij opties flitsers aanzetten als die optie grijs blijft is hij kapot geupdate. Zeeuw en zeeuw breda en content groep tilburg weten hoe dit te fixen.
Erg handig want je krijgt flits informatie en file informatie realtime. Rij je op acc en staat er een flitser vertraagd hij naar de toegestane snelheid.
Door sneller AC te kunnen laden bij je bestemming scheelt je dat al snel 1 snellaad stop, je kan dan namelijk vol weer vertrekken.daniel96 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:29:
[...]
Inderdaad. voor lange ritten was ik van plan snel te laden
voor die 1000euro heb je nooit meer een upgrade naar 3 fase als je toch vaker publiek wil laden.
ik zou liever 3 fase zonder app willen dan 1 fase met app.
Of je nu 22kW laadt via DC of AC, dat is voor het accupakket om het even.Steef schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:31:
[...]
DC snelladen is niet geweldig voor de accu, als je daar met regelmaat (de wat langere tripjes) op moet vertrouwen omdat het alternatief 1-fase is denk ik persoonlijk dat een 3-fase model de investering waard is.
Ik weet niet of dit te vergelijken is, maar er zijn genoeg Tesla's die alleen maar DC snelladen hebben gehad en al honderdduizenden kilometers hebben gereden zonder problematische degradatie. Zijn er voorbeelden dat dit bij de Kona echt substantieel anders is?
Eergisteren wilde onze Kona 64kWh 2020 niet eens de deuren openen en hoorde ik met de sleutel in de auto alleen een klikkend geluid van relais. De jump starter - twee jaar geleden voor het laatst gebruikt, nadat ik een deur een hele nacht open had laten staan - stond op 50% en kon blijkbaar niet genoeg leveren. Gebeld, link geopend, gegevens doorgegeven, teruggebeld en binnen 20 minuten stond de ANWB Wegenwacht erbij. Accu opladen duurde een minuut of 5, daarna gestart. Waarschijnlijk had ik dit keer perongeluk de binnenverlichting aan gelatn.XanderDrake schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:44:
Ik had op een koude dag vorige week een 12volt accu error, nadat de MY2020 (die uit stond) een tijdje open stond met lichten aan. Moest wel aan de bak met een jump starter maar direct goed.
Gisteren in de garage - de jaarlijkse beuirt een eerste APK - is de accu doorgemeten en in orde bevonden.
Omdat het een demonstratie wagen is geweest, vermoed ik wel, dat er een zwaardere accu in is geplaatst dan een originele waar indertijd vaak problemen mee waren.
Volgens de details van de terugroepactie zijn de eigenaren al vorig jaar op 12-08-2025 geïnformeerd. Toen was mijn in september 2025 gekochte Kona in het bezit van een autobedrijf. Op dit moment staat voor mijn Kona geen terugroepactie open, dus ik ga er van uit dat het autobedrijf het toen al heeft laten verhelpen.utbone schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 06:29:
Ik werd gisteren gebeld dat de update al gedaan was voor mijn tweedehands 2020 dec kona. De auto heeft een half jaar in opslag gestaan bij een grote lease maatschappij. Dus vond het een beetje een vreemd verhaal. Is het een oude recall? En hoe kan je de laatste versie van de software zien?
https://www.kenteken.tv/r...ils.php?refcode=MGP260064
Ik hoop het voor je en gezien dat de accu al niet meer origineel is kan dat prima, maar accu doormeten met goed resultaat zegt helaas niet altijd alles. Zie ook rube in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"Jan Lelie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:52:
[...]
is de accu doorgemeten en in orde bevonden.
Dat laatste snap ik niet, waarom zou er een zwaardere accu inzitten "omdat het een demonstratie auto" is geweest ? dat heeft 0 met elkaar te maken. een Dealer gaat bij een demo niet een zwaardere accu plaatsen.Jan Lelie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:52:
[...]
Eergisteren wilde onze Kona 64kWh 2020 niet eens de deuren openen en hoorde ik met de sleutel in de auto alleen een klikkend geluid van relais. De jump starter - twee jaar geleden voor het laatst gebruikt, nadat ik een deur een hele nacht open had laten staan - stond op 50% en kon blijkbaar niet genoeg leveren. Gebeld, link geopend, gegevens doorgegeven, teruggebeld en binnen 20 minuten stond de ANWB Wegenwacht erbij. Accu opladen duurde een minuut of 5, daarna gestart. Waarschijnlijk had ik dit keer perongeluk de binnenverlichting aan gelatn.
Gisteren in de garage - de jaarlijkse beuirt een eerste APK - is de accu doorgemeten en in orde bevonden.
Omdat het een demonstratie wagen is geweest, vermoed ik wel, dat er een zwaardere accu in is geplaatst dan een originele waar indertijd vaak problemen mee waren.
Mijn Kona (2024) is weer thuis, 7 april mag hij weer terug voor een nieuw binnenwerk in de achterdeur...
Daarnaast hebben ze de software geupdate (zeggen ze) ivm dat de achterlichten steeds aan gaan. maargoed dat was een half jaar geleden ook zo dus dat vraag ik mij af.
Die van mij is op 11-08-2025 bijgewerkt. Versie ***** - 250226. Welke heb jij?easyriider schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:57:
[...]
Volgens de details van de terugroepactie zijn de eigenaren al vorig jaar op 12-08-2025 geïnformeerd. Toen was mijn in september 2025 gekochte Kona in het bezit van een autobedrijf. Op dit moment staat voor mijn Kona geen terugroepactie open, dus ik ga er van uit dat het autobedrijf het toen al heeft laten verhelpen.
https://www.kenteken.tv/r...ils.php?refcode=MGP260064
Dat is al lang achterhaald.
Ik heb mijn Kona (met app) al 4 jaar. Nog nooit een batterij hoeven vervangen.elmo1 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:36:
[...]
App mis ik niet vind juist fijn dat die er niet op zit dus ook geen batterij die elke 2 of 3 jaar vervangen moet worden van dealer a 200,-.
De website Kenteken.tv eens wat beter bekeken, je kunt daar veel meer dan alleen kentekengegevens opvragen.
Hieronder het aantal elektrische Kona's die op dit moment in Nederland geregistreerd staan per bouwjaar, lichtblauw zijn geïmporteerde auto's. Wat opvalt is dat de verkoop in 2021 flink terug liep, en meer dan de helft van de Kona's uit 2021 is geïmporteerd.
/f/image/xBB7eNRE1GpoAx3RaHYzCJMU.png?f=fotoalbum_large)
https://www.kenteken.tv/h...bjmin=&bjmax=®nl=&ev=J
Hieronder het aantal elektrische Kona's die op dit moment in Nederland geregistreerd staan per bouwjaar, lichtblauw zijn geïmporteerde auto's. Wat opvalt is dat de verkoop in 2021 flink terug liep, en meer dan de helft van de Kona's uit 2021 is geïmporteerd.
/f/image/xBB7eNRE1GpoAx3RaHYzCJMU.png?f=fotoalbum_large)
https://www.kenteken.tv/h...bjmin=&bjmax=®nl=&ev=J
Nou ik heb een Kona Premium 64KWH gekocht hoor, comet orange, 2019, 105.000km. 13000EUR (13800 incl 12 maanden garantie) bij hyundai dealer... Ik heb 1 fase(4.6KW) lader van 50five thuis, dus 3fase was geen must, bluelink leek me wel heel fijn maar vond dit een erg goede deal...
Volgens de dealer was de SoH 100%, tijdens proefit had ik 5 streepjes(100-120km range), totaal is volgens mij 16 streepjes dus dit zou 352km range zijn, omstandigheden waren ideaal (17graden)... ben benieuwd hoe dit in de praktijk is. Met deze SoH en omstandigheden had ik eerder 450km verwacht.. maar goed ik weet niet of je ook zo kan rekenen
Tips & Tricks, must knows, leuke informatie of websites? Ik hoor het graag!
Voor degene die gisteravond/vandaag op mij gereageerd heeft, bedankt!
Volgens de dealer was de SoH 100%, tijdens proefit had ik 5 streepjes(100-120km range), totaal is volgens mij 16 streepjes dus dit zou 352km range zijn, omstandigheden waren ideaal (17graden)... ben benieuwd hoe dit in de praktijk is. Met deze SoH en omstandigheden had ik eerder 450km verwacht.. maar goed ik weet niet of je ook zo kan rekenen
Tips & Tricks, must knows, leuke informatie of websites? Ik hoor het graag!
Voor degene die gisteravond/vandaag op mij gereageerd heeft, bedankt!
[ Voor 66% gewijzigd door daniel96 op 20-03-2026 20:30 ]
Hoewel het negatieve effect van snel laden (> 1C) niet meer zo groot is als voorheen (voornamelijk door betere BMS en koeling) heeft het nog steeds wel meer impact dan andere factoren. Zie bijvoorbeeld onderstaande uit 2026.
https://www.geotab.com/nl...ondheid-snelladen-studie/
Snelladen heeft grootste impact
Uit de analyse blijkt dat het laadvermogen vandaag de grootste operationele invloed heeft op de gezondheid van EV-batterijen. Voertuigen waarvan vaker gekozen werd voor snelladen boven 100 kW vertoonden een snellere achteruitgang, gemiddeld tot drie procent per jaar. Bij voertuigen die voornamelijk laden met AC- of lager vermogen daalt de gezondheid van de batterij met ongeveer anderhalf procent per jaar.
Andere factoren, zoals het klimaat, hadden een beperkter effect. Van voertuigen die in warmere regio's werden gebruikt verliep de degradatie ongeveer 0,4 procent per jaar sneller dan voertuigen in gematigde klimaten
Als je die snellere degradatie dus af kunt kopen met een 3f lader (11 kWh) lijkt mij dat een goede trade.Power: High-power DC fast charging (>100kW) is the single largest stressor, leading to degradation rates up to twice that of the low power charging group (3.0% vs 1.5% per year).
Blijft een persoonlijke overweging.
[ Voor 14% gewijzigd door Steef op 20-03-2026 20:54 ]
De maximale laadsnelheid van de Kona uit 2019 is 1,17C. Natuurlijk is de degradatie dan ook sneller dan bij AC-laden, maar het is dusdanig traag dat een algemene conclusie die ook geldt voor auto's die richting 3C kunnen laden, niet zomaar van toepassing is.Steef schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:48:
[...]
Hoewel het negatieve effect van snel laden (> 1C) niet meer zo groot is als voorheen (voornamelijk door betere BMS en koeling) heeft het nog steeds wel meer impact dan andere factoren.
Ik weet niet waar je die info vandaan haalt, bij de instellingen heb je een scherm met versienummers van de navigatie en infotainment, die is vorige maand bijgewerkt, maar dat is denk ik niet de software die bijgewerkt wordt bij de terugroepactie.utbone schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:34:
[...]
Die van mij is op 11-08-2025 bijgewerkt. Versie ***** - 250226. Welke heb jij?
Gisteren mijn nieuwe KONA Premium Serenity White TT opgehaald. Zeer tevreden met de wit/zwarte kleurstelling. Rijdt heerlijk en zo te zien lekker zuinig op z’n 17 Inch velgen. Moet wel een cursus hebben om de 600 pagina’s tellende handleiding te doorgronden …
[ Voor 98% gewijzigd door EVBert op 21-03-2026 11:07 ]
Hyundai KONA Premium Serenity White TT
Misschien een samenvatting via NotebookLM van laten maken en dan via de podcast functie de handleiding laten besprekenEVBert schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:01:
Gisteren mijn nieuwe KONA Premium Serenity White TT opgehaald. Zeer tevreden met de wit/zwarte kleurstelling. Rijdt heerlijk en zo te zien lekker zuinig op z’n 17 Inch velgen. Moet wel een cursus hebben om de 600 pagina’s tellende handleiding te doorgronden …
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 85000km, [juni 2023->]
Dit is inderdaad een knijter van een deal. Flinke ontwaarding, ondanks de lage KM stand.daniel96 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:33:
Nou ik heb een Kona Premium 64KWH gekocht hoor, comet orange, 2019, 105.000km. 13000EUR (13800 incl 12 maanden garantie) bij hyundai dealer... Ik heb 1 fase(4.6KW) lader van 50five thuis, dus 3fase was geen must, bluelink leek me wel heel fijn maar vond dit een erg goede deal...
Het ligt nogal aan de rijstijl van de vorige chauffeur. Maar 352 km op volle capaciteit is wel laag. Ik heb wel eens lager gehaald, maar dat was na een dag 140km/u rijden met tegenwind in de Pyreneeën.Volgens de dealer was de SoH 100%, tijdens proefit had ik 5 streepjes(100-120km range), totaal is volgens mij 16 streepjes dus dit zou 352km range zijn, omstandigheden waren ideaal (17graden)... ben benieuwd hoe dit in de praktijk is. Met deze SoH en omstandigheden had ik eerder 450km verwacht.. maar goed ik weet niet of je ook zo kan rekenen
Doe even rustig aan met de gaspedaal komende tijd en kijk of hij bij 100% rond de 400km uitkomt.
Als hier iemand nog een set 19 inch n line velgen over heeft of weet welke dealer nog een set heeft staat in Zuid of Midden Nederland hou ik mij aanbevolen.
Van de week mijn nieuwe Kona Premium EV ontvangen en mijn iPhone ingesteld als digitale sleutel met behulp van de bijgeleverde nfc-kaart. Werk goed. Nu vraag ik mij af of de bijgeleverde nfc-kaart ook nog gebruikt kan worden om de auto te ontsluiten en starten. Dit werkt niet.
Ik heb de digitale sleutel met telefoon nooit werkend gekregen. De nfc kaart werkt wel. Maar werkt erg matig om de deur te ontgrendelen.EVBert schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:11:
Van de week mijn nieuwe Kona Premium EV ontvangen en mijn iPhone ingesteld als digitale sleutel met behulp van de bijgeleverde nfc-kaart. Werk goed. Nu vraag ik mij af of de bijgeleverde nfc-kaart ook nog gebruikt kan worden om de auto te ontsluiten en starten. Dit werkt niet.
Ik had het in een keer werkend. Het is belangrijk dat je beide sleutels en de nfc-keycard bij je hebt als je je telefoon wil instellen als digitale sleutel.hvwees schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:13:
[...]
Ik heb de digitale sleutel met telefoon nooit werkend gekregen. De nfc kaart werkt wel. Maar werkt erg matig om de deur te ontgrendelen.
Tjongejonge, wat is die Kona zuinig! Gemiddeld 13,1 kWh/100 km sinds opladen. Laatste rit 11,3💪🏻EVBert schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:01:
Dat ben ik niet meer gewend. Mijn vorige auto was een BYD Atto3. Dat was ook niet een echte zuiper met rond de 15 kWh/100 km.
Dan heb je denk ik geen snelweg gereden of je hebt een heel licht rechter voetje.EVBert schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:42:
[...]
Tjongejonge, wat is die Kona zuinig! Gemiddeld 13,1 kWh/100 km sinds opladen. Laatste rit 11,3💪🏻
Dat ben ik niet meer gewend. Mijn vorige auto was een BYD Atto3. Dat was ook niet een echte zuiper met rond de 15 kWh/100 km.
Nee, inderdaad geen snelweg maar toch indrukwekkend vind ik.hvwees schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:32:
[...]
Dan heb je denk ik geen snelweg gereden of je hebt een heel licht rechter voetje.
Met regeneratief remmen erbij haal je dat wel ja. Dan haal ik zelfs onder de 10 bij ideale omstandigheden.EVBert schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:35:
[...]
Nee, inderdaad geen snelweg maar toch indrukwekkend vind ik.
Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar home
ik haal momenteel 13.1 kWh/100km met snelweg stukken erbij met een 2021 kona 64kwh.EVBert schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:35:
[...]
Nee, inderdaad geen snelweg maar toch indrukwekkend vind ik.
In de zomer zakt het verbruik naar de 11kWh/100km.
ofwel, het zijn geen vreemde of afwijkende cijfers die je haalt.
omdat het kan!
Heeft iemand de batterijbox aan de onderkant van de Kona al eens gereinigd?
Hij is al niet zo mooi (opevallend metaal) maar zitten ook wat plekjes enzo op.
Zie wel zwart gespoten exemplaren maar vrees dan een beetje voor de garantie als je dit gaat spuiten.
Zie wel zwart gespoten exemplaren maar vrees dan een beetje voor de garantie als je dit gaat spuiten.
Foto? Ik snap niet zo goed wat je bedoelt, tenzij jij naast je auto op de grond ligtSjabba1979 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:46:
Heeft iemand de batterijbox aan de onderkant van de Kona al eens gereinigd?
Niet van mijn Kona maar dit is wat ik bedoel. Zwart is mooiste maar moet ik dan met de dealer overleggen dat het geen garantiegedoe kan worden. Maar er zit bij mij wat troep/oxidatie op.Steef schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:01:
[...]
Foto? Ik snap niet zo goed wat je bedoelt, tenzij jij naast je auto op de grond ligt
Die van mij is blijkbaar al dusdanig vies dat ik dichtbij op de knieën moest om hem te zien zittenSjabba1979 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:31:
[...]
Niet van mijn Kona maar dit is wat ik bedoel. Zwart is mooiste maar moet ik dan met de dealer overleggen dat het geen garantiegedoe kan worden. Maar er zit bij mij wat troep/oxidatie op.
[Afbeelding]
Ik zou me er niet aan storen, maar iedere gek zijn gebrek
Hahahaha, ik dacht ook, wat is dat nu? Nog nooit opgevallen bij mijn auto. Zojuist van een afstandje gekeken en dan zie ik inderdaad iets donker-grijs-achtig zitten. Geen idee of dat bij de originele kleur is of viezigheid. Ik stoor me er niet.Steef schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:58:
[...]
Die van mij is blijkbaar al dusdanig vies dat ik dichtbij op de knieën moest om hem te zien zitten
Ik heb wat twijfels over lakschade.
Mijn Kona is uit 2019, dus ik kijk niet raar op van wat steenslag. Maar dit weekend viel mij een plekje net naast de motorkap op, centimeter of tien boven de koplamp op de rand van het zijpaneel:
:strip_exif()/f/image/CRMGCVbD4hUcq9Bnwxmimdbq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat leek nog niet zo spannend, kon steenslag ofzo zijn - maar toen deed ik de motorkap open:
:strip_exif()/f/image/u4lH0GTrb6TzM93uBJ7Luuuv.jpg?f=fotoalbum_large)
...en dan lijkt de lak aan de binnenzijde over die hele rand afgebrokkeld te zijn. En nee, dat is volgens mij niet omdat de motorkap daar tegenaan slaat, want als de motorkap dicht is kan ik van bovenaf door de kier kijken en zie ik diezelfde kale plekken.
Aan de andere kant is het niet te zien:
:strip_exif()/f/image/mPS7myUUo3mWx0AdzBvVfPQR.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee wat dit is? Slecht hechtende lak, of heeft iemand met een schroevendraaier er doorheen gekrast ofzo?
Mijn Kona is uit 2019, dus ik kijk niet raar op van wat steenslag. Maar dit weekend viel mij een plekje net naast de motorkap op, centimeter of tien boven de koplamp op de rand van het zijpaneel:
:strip_exif()/f/image/CRMGCVbD4hUcq9Bnwxmimdbq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat leek nog niet zo spannend, kon steenslag ofzo zijn - maar toen deed ik de motorkap open:
:strip_exif()/f/image/u4lH0GTrb6TzM93uBJ7Luuuv.jpg?f=fotoalbum_large)
...en dan lijkt de lak aan de binnenzijde over die hele rand afgebrokkeld te zijn. En nee, dat is volgens mij niet omdat de motorkap daar tegenaan slaat, want als de motorkap dicht is kan ik van bovenaf door de kier kijken en zie ik diezelfde kale plekken.
Aan de andere kant is het niet te zien:
:strip_exif()/f/image/mPS7myUUo3mWx0AdzBvVfPQR.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee wat dit is? Slecht hechtende lak, of heeft iemand met een schroevendraaier er doorheen gekrast ofzo?
Was/krasstraat? Hogedrukspuit reiniging? Icm slechter hechtende lak op sommige plekken.
Kun je de lak aan de randen van de witte vlek eraf krabben? Het lijkt wel alsof de gekleurde lak niet goed gehecht heeft op de grondverf. Eigenlijk wel een geval voor de lakgarantie, maar ik weet niet hoe lang die loopt.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Kun je los van de RDW site ook zien of je een nieuwe HV accu hebt?
We hebben een gebruikte Kona Electric uit 2020 aangeschaft. Import uit Duitsland.
De RDW-site vertelt dat de terugroepactie voor het remsysteem moet worden uitgevoerd. Hiervoor afspraak gemaakt bij de dealer. Alleen geeft die, na opgeven van VIN, doodleuk aan dat volgens hun centrale systeem de terugroepactie omtrent het remmen vorig jaar uitgevoerd is en dat er nu nog een terugroepactie voor de accu nog gepland staat?
Ik ben wel benieuwd of je aan de auto zelf ook kan zien dat je en nieuwe HV batterij hebt gehad. Mogelijk is dit in het verleden dan al uitgevoerd?
We hebben een gebruikte Kona Electric uit 2020 aangeschaft. Import uit Duitsland.
De RDW-site vertelt dat de terugroepactie voor het remsysteem moet worden uitgevoerd. Hiervoor afspraak gemaakt bij de dealer. Alleen geeft die, na opgeven van VIN, doodleuk aan dat volgens hun centrale systeem de terugroepactie omtrent het remmen vorig jaar uitgevoerd is en dat er nu nog een terugroepactie voor de accu nog gepland staat?
Ik ben wel benieuwd of je aan de auto zelf ook kan zien dat je en nieuwe HV batterij hebt gehad. Mogelijk is dit in het verleden dan al uitgevoerd?
Lak garantie is meestal van roest van binnenuit. Dit is 99% zeker een herspoten scherm ooit, waar de lak inderdaad niet goed van gehecht heeft, dit is niet affabriek, dus dit gaat niet onder lak garantie vallen.ThsAdrns schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:53:
Kun je de lak aan de randen van de witte vlek eraf krabben? Het lijkt wel alsof de gekleurde lak niet goed gehecht heeft op de grondverf. Eigenlijk wel een geval voor de lakgarantie, maar ik weet niet hoe lang die loopt.
Ik heb goede ervaring via Hyundai.nl chat mode. Meestal kunnen ze direct zien, via VIM, wat de status is en ook hoe het met eventuele garantie zit. Dit was 3 jaar geleden dus weet niet of dat nu nog werkt...R_Lee schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:01:
Kun je los van de RDW site ook zien of je een nieuwe HV accu hebt?
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 85000km, [juni 2023->]
Er is niet handig bij te komen, maar met een beetje goede wil kan ik met mijn nagel wat lak er af krabben. Dus wat zegt dat - niet goed gehecht?ThsAdrns schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:53:
Edit: even gecheckt, standaard garantie is 5 jaar en carrosserie (lak) valt niet onder verlengde garantie. Binnenkort dus maar een lakstift aanschaffen en even bijtippen.
[ Voor 15% gewijzigd door vanaalten op 24-03-2026 12:50 ]
Dit is af-fabriek. Ik ben de eerste eigenaar. Nou ja, formeel was de leasemaatschappij de eerste en ik de tweede, maar altijd in mijn bezit geweest - geen schade gehad, dus geen herspoten scherm.lord_fh schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:09:
[...]
Lak garantie is meestal van roest van binnenuit. Dit is 99% zeker een herspoten scherm ooit, waar de lak inderdaad niet goed van gehecht heeft, dit is niet affabriek, dus dit gaat niet onder lak garantie vallen.
Wellicht op transport naar de dealer al gehad ? Maar dat maakt het inderdaad wel minder valide. Ik zou het bij de dealer aangeven in dit geval.vanaalten schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:45:
[...]
Dit is af-fabriek. Ik ben de eerste eigenaar. Nou ja, formeel was de leasemaatschappij de eerste en ik de tweede, maar altijd in mijn bezit geweest - geen schade gehad, dus geen herspoten scherm.
Vandaag OTA update gekregen en geïnstalleerd duurde maar paar minuten echter wat is er nu precies voorzien in deze update ?
Ik zag iets van shift by wire maar waar kan ik het precies lezen allemaal wat er in een update zit, de gangbare website geeft alleen de complete pakketten weer en dus niet de losse kleine updates, weet iemand waar ik deze lijst kan vinden?
Ik zag iets van shift by wire maar waar kan ik het precies lezen allemaal wat er in een update zit, de gangbare website geeft alleen de complete pakketten weer en dus niet de losse kleine updates, weet iemand waar ik deze lijst kan vinden?
Heeft een van jullie wel eens het probleem gehad dat de Kona (MY2019) niet in ‘drive’ of ‘reverse’ wil schakelen na een laadsessie?
Ik heb nu al een aantal keer gehad dat, na een nachtje aan de laadpaal, ik de auto start maar deze niet in de versnelling wil schakelen. Na het opnieuw starten van de auto brandt het ‘Check EV system’-lampje.
Foutcode uitlezen leidt tot code U0103: No communication with gear shift module
:strip_exif()/f/image/rYSULuZ4Q8or4AywwJAKEb1t.jpg?f=fotoalbum_large)
Even loskoppelen van de negatieve pool van de 12V-accu lost het probleem iedere keer op, maar het is wel redelijk onpraktisch.
Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan een slechte 12V-accu? De huidige accu is uit 2022, maar blind de accu vervangen als hij nog goed is voelt ook zonde.
Ik heb nu al een aantal keer gehad dat, na een nachtje aan de laadpaal, ik de auto start maar deze niet in de versnelling wil schakelen. Na het opnieuw starten van de auto brandt het ‘Check EV system’-lampje.
Foutcode uitlezen leidt tot code U0103: No communication with gear shift module
:strip_exif()/f/image/rYSULuZ4Q8or4AywwJAKEb1t.jpg?f=fotoalbum_large)
Even loskoppelen van de negatieve pool van de 12V-accu lost het probleem iedere keer op, maar het is wel redelijk onpraktisch.
Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan een slechte 12V-accu? De huidige accu is uit 2022, maar blind de accu vervangen als hij nog goed is voelt ook zonde.
/f/image/Ny1pn7sLkY7zLhzmOrV5F0Yr.png?f=fotoalbum_large)