Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 153 154 Laatste
Acties:

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:18
MadMarky schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:16:
[...]

Hadden die oudere modellen niet enkelfase laden (ipv driefasen) en géén bluelink app? Vind ik beide flinke nadelen!
Ja, zo een rijd ik er. Inderdaad best flinke nadelen, als ik de keuze zou hebben zou ik wel iets overhebben voor een iets nieuwer model met driefaseladen en bluelink.
The Adder schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:57:
[...]

Rond 2022 is er een eerste terugroep actie geweest voor Kona's uit 2018-~2021 waarbij de HS accu in veel gevallen compleet is vervangen. Mijn Kona uit 2019, met toen 40k op de teller, kreeg toen een nieuw HS accu waardoor ik qua 'motor' weer een nieuwe Kona had. Wat ik wilde zeggen was dat er nu nog heel wat Kona's uit 2018 - ~2021 rondrijden met een misschien wel een hoge km-stand maar feitelijk met een HS accu die veel jonger is (dit kan je nakijken in het onderhoud, navragen bij dealer of Hyundai.nl).
Yes, dit is idd bij mijn auto ook gebeurd bij een vergelijkbare kilometerstand.

• Keynes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-06 16:37
We zijn tevreden rijders van een KONA Electric MY2020, maar kijken ook naar een eventuele vervanger. In een proefrit in een KONA Electric MY2026 viel ons echter op dat het zicht door de voorruit een lens-effect gaf, alsof er een bolling of afwijking in zit en je door een bril kijkt. Misschien een incident, of herkennen anderen dit ook in een KONA SX2?

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:20

lord_fh

Hi

Keynes schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:02:
We zijn tevreden rijders van een KONA Electric MY2020, maar kijken ook naar een eventuele vervanger. In een proefrit in een KONA Electric MY2026 viel ons echter op dat het zicht door de voorruit een lens-effect gaf, alsof er een bolling of afwijking in zit en je door een bril kijkt. Misschien een incident, of herkennen anderen dit ook in een KONA SX2?
Nope, nog nooit van gehoord of iets van gemerkt

PS5 Pro

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-06 07:22
Ik heb een SX2 2024, maar merk er niets van. Ik vind alleen de ruit wat meer reflecteren dan mijn Toyotas en Lexussen. Misschien is dat omdat er een coating op zit voor de HUD ofzo?

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:44

ThsAdrns

Be the change!

Ik ken het wel van andere typen auto's. Daar was het, naast een grote en vlak liggende voorruit, te wijten aan een fabricagefout of op z'n minst een te ruime tolerantie. Sommigen hebben daarop met succes een nieuwe ruit geclaimd, omdat de vervorming van het beeld te groot was.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-06 17:46
Vraagje aan de Kona rijders van het eerste model 2020 met 3 fasen. Mijn ouders zoeken een laadpaal die geschikt is voor ERE registratie (met mid meter dus). Maar gebleken is dat de Kona niet om kan gaan met elke laadpaal. Zo gaat het op onze laadpaal (Zaptec Go 2) mis met de Kona en fase wisseling. De hoofdzekering knalt er dan uit. Een bekend probleem met de Kona. Hun Zappi heeft hier geen last van, maar die heeft geen mid meter.

Welke laadpaal i.c.m. de Kona zouden jullie aanraden?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:10
harrr schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:55:
Vraagje aan de Kona rijders van het eerste model 2020 met 3 fasen. Mijn ouders zoeken een laadpaal die geschikt is voor ERE registratie (met mid meter dus). Maar gebleken is dat de Kona niet om kan gaan met elke laadpaal. Zo gaat het op onze laadpaal (Zaptec Go 2) mis met de Kona en fase wisseling. De hoofdzekering knalt er dan uit. Een bekend probleem met de Kona. Hun Zappi heeft hier geen last van, maar die heeft geen mid meter.

Welke laadpaal i.c.m. de Kona zouden jullie aanraden?
peblar business werkt hier als een zonnetje. Nederlands bedrijf ook.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar

• Ferry1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:22
Hebben jullie misschien een oplossing voor het volgende probleem:

Mijn Kona uit 2023 start niet met laden als ik deze aan de laadpaal hang. Er staat geen schema ingesteld in de bluelink app of in de auto. Slim laden in de Greenchoice app staat ook uit.

Wanneer ik in de bluelink app druk "op laden starten", begint de auto gewoon te laden.

Wat zou het probleem kunnen veroorzaken?

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:22
Ferry1989 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:43:
Hebben jullie misschien een oplossing voor het volgende probleem:

Mijn Kona uit 2023 start niet met laden als ik deze aan de laadpaal hang. Er staat geen schema ingesteld in de bluelink app of in de auto. Slim laden in de Greenchoice app staat ook uit.

Wanneer ik in de bluelink app druk "op laden starten", begint de auto gewoon te laden.

Wat zou het probleem kunnen veroorzaken?
Hang je hem aan een publieke paal of heb je een eigen laadpaal?

Mocht je een eigen laadpaal hebben, probeer het dan eens aan een publieke paal.

• Ferry1989
  • Registratie: Maart 2010
MarkieNL schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:53:
[...]

Hang je hem aan een publieke paal of heb je een eigen laadpaal?

Mocht je een eigen laadpaal hebben, probeer het dan eens aan een publieke paal.
Ik heb helaas geen eigen laadpaal. Ik heb het inmiddels wel bij verschillende laadpalen geprobeerd, met hetzelfde resultaat.

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:22
Ferry1989 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:48:
[...]

Ik heb helaas geen eigen laadpaal. Ik heb het inmiddels wel bij verschillende laadpalen geprobeerd, met hetzelfde resultaat.
Misschien even tijdelijk een nieuwe schedule aanmaken in de Bluelink app, opslaan, en vervolgens weer de schedule weghalen?

Anders zou je nog de 12v batterij een half uurtje kunnen loskoppelen om de elektronica te resetten.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
We zijn weer wat verder met de melding controleer elek. syst. Wagen. Daarna fout in het batterij management systeem. De foutmelding uitgelezen: P1AB0:00
“Abnormale prestaties hybride/EV-accu – variatie in stationaire spanning (RVB)”.
Ik verdenk nog steeds de 12,22V accu, maar de algemene garage heeft hem naar de dealer gestuurd. Met 150k op de teller zit hij nog ruim in de HV batterij garantie.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Nova163
utbone schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:36:
We zijn weer wat verder met de melding controleer elek. syst. Wagen. Daarna fout in het batterij management systeem. De foutmelding uitgelezen: P1AB0:00
“Abnormale prestaties hybride/EV-accu – variatie in stationaire spanning (RVB)”.
Ik verdenk nog steeds de 12,22V accu, maar de algemene garage heeft hem naar de dealer gestuurd. Met 150k op de teller zit hij nog ruim in de HV batterij garantie.
Als de auto zegt dat het om de HV-batterij gaat, waarom denk jij zelf dan eerder aan de 12V-accu?

• utbone
  • Nu online
Dat is wat is lees op andere sites. Maar tot nu niet deze specifieke code. Iemand deze code gehad?

[ Voor 13% gewijzigd door utbone op 28-05-2026 22:29 ]

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:10

The Adder

Happy racing from Holland

I.v.m. overstap naar ioniq 6 heb ik nog een set dakdagers voor een Kona 2018->2023 liggen. Mogen via tweakers weg voor 50 euro. Graag ophalen in Bergen op Zoom of verzendkosten groot pakket k.k.

[ Voor 31% gewijzigd door The Adder op 29-05-2026 23:32 ]

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, 89000km, [juni 2023-> mei 2026] | Ioniq 6 Lounge Sky, zilver, 20000km [mei 2026->]

• The Adder

The Adder

The Adder schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:24:
I.v.m. overstap naar ioniq 6 heb ik nog een set dakdagers voor een Kona 2018->2023 liggen. Mogen via tweakers weg voor 50 euro. Graag ophalen in Bergen op Zoom of verzendkosten groot pakket k.k.
De dakdragers zijn ondertussen verkocht aan een mede-tweaker oOo
De 16A thuislader is nog wel beschikbaar.....

[ Voor 9% gewijzigd door The Adder op 31-05-2026 23:33 ]

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, 89000km, [juni 2023-> mei 2026] | Ioniq 6 Lounge Sky, zilver, 20000km [mei 2026->]

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-06 17:25
rob_38 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:51:
Hi allemaal,

Wij zijn in de markt voor een Hyundai Kona electric MY20, maar ik kan nergens de brochure en/of prijslijst van dat model vinden. In de prijslijst staat namelijk mooi welke uitrusting elke uitvoering heeft. Dan kan ik goed vergelijken en weet ik of ik een Comfort of Fashion moet hebben. Of bijv een Comfort met een Navigation pack oid...

Heeft iemand nog digitaal een brochure of prijslijst van de 2020 (MY20) uitvoeringen. Alvast bedankt!!
Ik heb nog een digitale brochure, heb je nog interesse?

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

حبيبي

Hmm hier iets vervelends. De bestuurderszijde geeft geen koude lucht via de airco meer. Dus wel de passagier (links en middenrechts) en achterin ook, maar de bestuurderskant links en middenlinks: er komt wél lucht uit, maar zeker geen gekoelde lucht via de airco.

Iemand eerder met dit probleem te maken gehad?

De Kona (SX2 2024 electric) is aangemeld voor controle/reparatie.

• utbone
  • Nu online
Beta schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:43:
Hmm hier iets vervelends. De bestuurderszijde geeft geen koude lucht via de airco meer. Dus wel de passagier (links en middenrechts) en achterin ook, maar de bestuurderskant links en middenlinks: er komt wél lucht uit, maar zeker geen gekoelde lucht via de airco.

Iemand eerder met dit probleem te maken gehad?

De Kona (SX2 2024 electric) is aangemeld voor controle/reparatie.
Niet ergens een blaadje (boom) op de een rooster?

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004

XanderDrake

Build the future!

utbone schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:16:
[...]

Dit kan heel goed. Ik had eens een keer een AC bijvulling en toen is er een blaadje die ergens vast zat los gekomen en kwam vol in de centrale ventilator terecht. Hels lawaai, nog voor ik bij de dealer kon wegrijden. Meteen even gemeld, meteen opgelost, niet veel werk (ergens onder de motorkap).

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Beta
  • Niet online

Beta

حبيبي

utbone schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:16:
[...]

Ik zal nog eens goed kijken. wel opvallend dan dat het specifiek twee ventilatie rooster is.

• Keynes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-06 16:37
De Duitse Hyundai-dealer Walter heeft op 16 april jl. een filmpje geplaatst met een occasion review over de Kona (facelift eerst model). Het viel me op dat daarbij ook transparant de slijtage van de lagers en vervanging van motor of GDU genoemd wordt: zie de video van de Hyundai-dealer Walter in Pforzheim. Zijn eindoordeel is overigens een positieve koopaanbeveling.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Khayma @Trackerfire
Misschien zou een van jullie eens een update van de TS kunnen doen met daarin een overzicht van de verschillende Kona varianten? accugroote, FL en pre-FL, SX2, etc. En wat daarbij de grootste verschillen zijn (bijv bluelink en driefasen laden)?
Laatste update was 7 jaar terug en heeft nog steeds een hoog "kijk deze auto is nét uit" gehalte ;)

Evt is het ook prima om mij mede auteur te maken, doe ik het zelf wel O-)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
MadMarky schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:29:
@Khayma @Trackerfire
Misschien zou een van jullie eens een update van de TS kunnen doen met daarin een overzicht van de verschillende Kona varianten? accugroote, FL en pre-FL, SX2, etc. En wat daarbij de grootste verschillen zijn (bijv bluelink en driefasen laden)?
Laatste update was 7 jaar terug en heeft nog steeds een hoog "kijk deze auto is nét uit" gehalte ;)

Evt is het ook prima om mij mede auteur te maken, doe ik het zelf wel O-)
Vergeet het trekgewicht niet, heb ik eerder een overzicht van geplaatst (Eupeodes in "Het grote Hyundai Kona Electric topic")

Mijn SX2 is trouwens vandaag door de dealer van een trekhaak voorzien, tegelijk met de eerste beurt (heb hem met exact 24000 km bij de dealer gezet). Was totaal 1460 kwijt, inclusief oa nieuwe wisserbladen en het gebruikelijke interieurfilter.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:06
Eupeodes schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:03:
[...]
....inclusief oa nieuwe wisserbladen en het gebruikelijke interieurfilter.
Als je je dealer wilt sponsoren is dat natuurlijk prima, maar het vervangen van een interieurfilter vereist geen gereedschap en kost minder tijd dan het mij kost om deze reactie te schrijven.
En het scheelt minstens enkele tientjes.

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roHr4rYKpdU_XvBvKbvyIrVsVEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y79Q03EgQrWaxUNCbOBbMnHQ.jpg?f=fotoalbum_large

I still got it (y)

Na 105dkm en 5,5 jaar in de zomer weer boven de 500km gom. Voor mij het jaarlijks ijkmoment vwb degradatie.

• Eupeodes
rube schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:52:
[...]

Als je je dealer wilt sponsoren is dat natuurlijk prima, maar het vervangen van een interieurfilter vereist geen gereedschap en kost minder tijd dan het mij kost om deze reactie te schrijven.
En het scheelt minstens enkele tientjes.
Ik laat mijn auto van bijna twee toch liever wel dealer onderhouden, beter voor de garantie. En dan wordt dat filter standaard gedaan

• rube
Eupeodes schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:10:
[...]
Ik laat mijn auto van bijna twee toch liever wel dealer onderhouden, beter voor de garantie.
Dat is begrijpelijk, dat doe ik zelf ook (nog).
En dan wordt dat filter standaard gedaan
In mijn ervaring proberen ze dat vaak "standaard", maar het is geen onderdeel van de standaard beurt, die kosten, uit mijn hoofd zo'n 60 euro, komen er dan extra bij. Dus ik vervang hem tegenwoordig zelf voor de beurt en dan zeg ik direct, hoeft niet - is al gedaan..

Het maakt verder niet uit, iedereen moet doen wat hij zelf het fijnste vind, ik wilde alleen aangeven dat het vervangen van een interieurfilter kinderlijk eenvoudig is en zo 50 euro per keer bespaard.

• Eupeodes
rube schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:28:
[...]

Dat is begrijpelijk, dat doe ik zelf ook (nog).

[...]

In mijn ervaring proberen ze dat vaak "standaard", maar het is geen onderdeel van de standaard beurt, die kosten, uit mijn hoofd zo'n 60 euro, komen er dan extra bij. Dus ik vervang hem tegenwoordig zelf voor de beurt en dan zeg ik direct, hoeft niet - is al gedaan..

Het maakt verder niet uit, iedereen moet doen wat hij zelf het fijnste vind, ik wilde alleen aangeven dat het vervangen van een interieurfilter kinderlijk eenvoudig is en zo 50 euro per keer bespaard.
Dik 30 voor filter, en nog 25 voor filterhuis reinigen, beiden ex btw. Dus idd 65. Maar het totaal was alleszins schappelijk, en ik hoef pas over anderhalf tot twee jaar weer die kant op voor onderhoud

• Steef
  • Laatst online: 03:37

Steef

GoT's Most Eaten

thys schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:08:
[Afbeelding]

I still got it (y)

Na 105dkm en 5,5 jaar in de zomer weer boven de 500km gom. Voor mij het jaarlijks ijkmoment vwb degradatie.
Wat is je verbruik volgens de auto? Niet de ritafstand, maar de andere

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art

• Kvibe
thys schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:08:
[Afbeelding]

I still got it (y)

En wat was je verbruik de afgelopen tijd per 100km?

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:00
Mij wordt het niet gevraagd ( :P ), maar net vannacht 100% geladen en mijn gegevens:

110dkM, 100%= 518 kM, langjarig (3,5 jaar) verbruik (aangegeven in kona) 14,3 / 100 kM

:)

• rube
Ja, hier ook met 90k km op 541 km.
Maar ja, volgens de app de laatste 30 dagen een verbruik van maar 11.11 kWh/100 km. Dat komt omdat er verhoudingsgewijs heel weinig op snelweg is gereden, dus niet echt een goede referentie. Dit weekend 400km+ snelweg, dus dan kunnen we beter zien hoever we echt kunnen komen met een volle accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u52cyZfjx6VxjsU9SAmNiOeClGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWz2QRWDoWRfP8bKxbdvIYZW.jpg?f=fotoalbum_large

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:57
Gisteren een OTA software update ontvangen op mijn 2024 Kona.
Maar sindsdien kan de app geen status meer ophalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UB5XiIp71IltXXUpAWCcscyyyEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDxjkTWFTkHzUvF3ABnWlfom.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al de bluelink in de auto te resetten, maar geen resultaat.

Bij modem info geeft die wel aan "on-line" te zijn.

Iemand enig idee of soort gelijke ervaring?

Het is software versie 26.4.1 dat geeft zowel de auto als de app aan.

• Kvibe
Ook maar eens tot 100% geladen om te kijken wat bereik is.

Valt me niet tegen met 13 kWh/100km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IqMRbZh7l3PBc-Hhj8lmLQ7ZnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hkVaCuYjz7hjoid23wzzElt.jpg?f=fotoalbum_large

• JWPVDW
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:56
Ik wilde mijn achterbanden (Kona 2020 EV) laten vervangen door de garage, maar het uitlijnen lukte niet. Kennelijk zaten de bouten/moeren zo vast dat ze de boel niet loskregen. Ze zouden het helemaal moeten vervangen a 1250 euro. 😱

Nou heb ik komende week een afspraak bij een andere garage, eens zien of het hen wel lukt. Iemand hier toevallig ook ervaringen mee?

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 12:39
JWPVDW schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:07:
Ik wilde mijn achterbanden (Kona 2020 EV) laten vervangen door de garage, maar het uitlijnen lukte niet. Kennelijk zaten de bouten/moeren zo vast dat ze de boel niet loskregen. Ze zouden het helemaal moeten vervangen a 1250 euro. 😱

Nou heb ik komende week een afspraak bij een andere garage, eens zien of het hen wel lukt. Iemand hier toevallig ook ervaringen mee?
Voor uitlijnen haal je de banden niet van de auto af, wel om ze te balanceren. Als alles zo vast zit zijn je banden dus nog niet vervangen? Hoe lang zitten die er al op, en vooral welke malloot heeft het zo fout in elkaar gezet dat het niet meer los komt?

ps:
Mischien meteen laten controleren of de voorbanden wel los kunnen.

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:11
Ik klaag niet... (de interface is via Home Assistant)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbFY_i8U4wOdr3Zq2O_299yO5LQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrTDR68TuNAKYsnb1EIJU7Jn.jpg?f=fotoalbum_large

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:22
Onze Kona is ineens niet meer in beeld in de app sinds kort. Iemand enig idee hoe dit komt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mD5w9aW9IWeGJehCMVr2eQ2au8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PgJCl8xyso9Tcp41F0mjmPb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 129% gewijzigd door doobieters op 06-06-2026 19:45 ]

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen

• JWPVDW
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:56
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 08-06-2026 00:01 . Reden: Lees nog even de regels door mbt AI in discussies en antwoorden ]

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:50
doobieters schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:44:
Onze Kona is ineens niet meer in beeld in de app sinds kort. Iemand enig idee hoe dit komt?[Afbeelding]
Zelfde hier, ik denk dat zij iets moeten fixen volgende week.

• Nova163
Recent de software update laten doen in verband met de terugroepactie voor mijn Kona MY 2018/19. Eerste keer snelladen daarna bij Fastned stopt het snelladen na enige tijd, volgens de paal door een fout van de auto. Auto zelf geeft geen foutmelding. Is dat toeval of iets dat jullie ook hebben meegemaakt?

• vanaalten
  • Laatst online: 07:27
Kvibe schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:54:
Ook maar eens tot 100% geladen om te kijken wat bereik is.

Valt me niet tegen met 13 kWh/100km

[Afbeelding]
Nou, laat ik dan ook eens patsen...

Hyundai Kona EV uit augustus 2019, met 161k kilometers op de teller:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qqp2TqVCE_JGkY4rx0JJF4jXPX4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2zZV8OWpOjzYwfflBlrrjFdx.jpg?f=user_large

...447km met volle accu. Ik rij vooral veel snelweg, 105km/u op cruise control. Volgens de auto iets van 80% zuinig, 18% normaal en 2% sportief rijgedrag.

• hvwees
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nKjNFp6dTEaKPoGkPVTE_sZkA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecsHKZm4Y176o34VyGzZBG83.jpg?f=fotoalbum_large

App doet het inmiddels weer, een blijkbaar lagen er servers aan hun kant eruit.

Auto komt alleen nog niet in beeld in de app, maar dat hebben er meer zag ik.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 16:50
Ik merkte gisteren op dat wel android auto verbonden is, maar dat geen audio vanaf de telefoon afgespeeld wordt via de speakers. Ik heb mijn telefoon al verwijderd uit het overzicht en opnieuw toegevoegd, maar dat helpt niet. Een paar dagen geleden was er wel een software-update Kona geïnstalleerd.

Iemand een tip om weer mijn podcasts via de auto af te spelen? Ik gok dat telefoongesprekken nu ook niet werken.

Doet wat met CLP, loopt niet meer hard 😢

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 16:50
Na poging weet ik veel werd er ineens weer verbinding gelegd via Bluetooth. Probleem opgelost

Doet wat met CLP, loopt niet meer hard 😢

• hvwees
doobieters schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:44:
Onze Kona is ineens niet meer in beeld in de app sinds kort. Iemand enig idee hoe dit komt?[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bn3hoEuxr-gMk4y3bbeGqw9daM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuUcAX00jnBgup6sMoaAZqns.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij is mijn Kona weer uit de mist onttrokken en weer zichtbaar in de app 😊

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-06 17:23

EVBert

Hyundai KONA Premium 2026

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1AV6PXhemks0FFEhViesitToYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97IV1R6dmCBEn9NUvqucvkgJ.jpg?f=fotoalbum_large De navigatiekaart links op mijn Kona 2026 homescherm is zo donker. Kan dat veranderd worden? Zo heb je er niet veel aan.

Hyundai KONA Premium Serenity White TT

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

EVBert schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:52:
[Afbeelding] De navigatiekaart links op mijn Kona 2026 homescherm is zo donker. Kan dat veranderd worden? Zo heb je er niet veel aan.
De navigatiekaart op je homescherm is toch ook helemaal niet bedoeld om op te navigeren? Het is meer een soort geanimeerde achtergrond. Voor navigatie zet je hem in de navigatie stand.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-06 17:23

EVBert

Hyundai KONA Premium 2026

MadMarky schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:55:
[...]

De navigatiekaart op je homescherm is toch ook helemaal niet bedoeld om op te navigeren? Het is meer een soort geanimeerde achtergrond. Voor navigatie zet je hem in de navigatie stand.
Dat snap ik, maar zo donker op het scherm heb je er niets aan. Je kunt amper zien waar je ben.

Hyundai KONA Premium Serenity White TT

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:12

elmo1

Kona Electric jan-2019

EVBert schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Dat snap ik, maar zo donker op het scherm heb je er niets aan. Je kunt amper zien waar je ben.
Je oan toch kaart kleuren instellen wellicht dat dat via navigatie instellingen iets oplevert

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:07

XallaX

Meow

MadMarky schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Homescherm is bedoeld als een screensaver. Je kan geen andere kleuren selecteren, dan moet je het navigatiescherm openen.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:40
XallaX schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:03:
[...]

Homescherm is bedoeld als een screensaver. Je kan geen andere kleuren selecteren, dan moet je het navigatiescherm openen.
maar waarom zou de kaart in het home-scherm niet dezelfde kleur kunnen krijgen als in de volle navigatiestand? Ik ben het er wel mee eens dat het home-scherm (te) donker is...

btw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwrKSAA3u9erzuuujXygdaYVNug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DER2nlLHR8zVB6H950d3l2P7.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben op vakantie in Sauerland en de regeneratie berg-af 8) werkt prima. En dat zie je dus terug in de km-range bij 100%. Rij eigenlijk altijd in ECO modus. De EV navigatie gaf aan dat ik met 100% vertrek na ~260km zou moeten (snel)laden maar heb de heenreis in 1x gereden ~310km en had 34% over.
en nu weer vol voor de terugreis morgen.

en vorige week ook hier last van "disconnects" van de auto; rijden ging prima maar "Connected Services" was meer "Disconnected Services" :X

[ Voor 5% gewijzigd door Kees-Jan op 13-06-2026 20:53 ]

the older I get, the better I was...

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Vandaag een 40km stadsverkeer gereden en wat rustige provinciale weg, met gewoon maar 10.2kW/100km als gemiddeld verbruik. Als ik dat zo vol zou houden (bijv als taxi chauffeur) zou dat >600km rijkweidte zijn :7

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik zit een beetje te kijken naar de nieuwe instap EV's, in vergelijking met onze Kona's. Een vraag die bij mij opkomt; achterbakvolume. Als wij de bodem én de piepschuimen inlay eruit gooien, hoeveel liter hebben we dan beschikbaar? Heeft iemand het uitgezocht?
Als ik een gok moet doen zal er wel 100 liter bijkomen.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-06 14:54
XanderDrake schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:42:
Ik zit een beetje te kijken naar de nieuwe instap EV's, in vergelijking met onze Kona's. Een vraag die bij mij opkomt; achterbakvolume. Als wij de bodem én de piepschuimen inlay eruit gooien, hoeveel liter hebben we dan beschikbaar? Heeft iemand het uitgezocht?
Als ik een gok moet doen zal er wel 100 liter bijkomen.
Nooit berekend, maar ik heb het wel eens leeg gemaakt voor een vakantie. Erg praktisch is het niet, want daar ligt een kabel bij de achterbank waar een waarschuwing voor hoog voltage op staat. Lijkt me niet handig als je daar allemaal spullen op legt.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• vanaalten
pmiddeld schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:59:
[...]

Nooit berekend, maar ik heb het wel eens leeg gemaakt voor een vakantie. Erg praktisch is het niet, want daar ligt een kabel bij de achterbank waar een waarschuwing voor hoog voltage op staat. Lijkt me niet handig als je daar allemaal spullen op legt.
Hier een Kona-EV uit 2019 en minstens een keer per jaar gaan bodem, piepschuimen trays en spullen er uit om ruimte te maken voor wat er allemaal mee gaat op vakantie. Weet niet of die hoogspanningskabel bij mijn auto verder weggeborgen is, want mij is die nooit opgevallen. En ja, die ruimte onder die plank is heel erg fijn en ruim - zou niet weten hoe ik anders op vakantie zou kunnen. Daar kan je echt heel veel nog in kwijt.

* vanaalten heeft een frunk, een ruime dakkoffer en trekhaakkoffer... maar met een ruime katoenen gezinstent en twee katoenen bijzettentjes heb je véél ruimte nodig...

• vanaalten
Om er dan toch een concreet getal aan te hangen: in mijn geval denk ik dat je met 100 liter best aardig in de richting zit. Met wat meten, schatten en rekenen kom ik op iets van 115 liter. Maar is niet heel eenvoudig om accuraat te zijn, want het is niet bepaald een mooie vierkante bak - allemaal rondingen en zo maken het lastig.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DB2oAnxTxyGNNrG-NRI0AfUwG5g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/r3w4C0qRkwRopsDRqFcftw3K.jpg?f=user_large

Vanaf achterbank tot aan achterkant auto, zo'n 74cm.

Je ziet wel een kabeltje aan de linkerkant bij de achterbank:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcEQxvoI1EIZnaB7sUB7WldjPZI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cFQJGXujsYlwPQyh9e1U1ev6.jpg?f=user_large

...maar dat is duidelijk laagspanning, En ja, dan is het nog steeds verstandig om er voorzichtig mee te zijn tijdens het in/uitladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxI-yI5fx07OnVR1GUXn5NMg3lk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JNFCpF2ki8qF8PbSswZGQORy.jpg?f=user_large

Breedte van de bodemplank: zo'n 95cm. Maar haal er voor het gemak 10cm van af voor allerlei frutsels die in de weg zitten.

Diepte is wat lastiger op de foto te zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DL4VRFeTCXy5kiVQ0VUEg6jRJBI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fK8D6aSBTieF1Z6OBbfdg6GK.jpg?f=user_large

...vanaf bodem tot rand bodemplank, zo'n 29cm.

Maar goed, voor inhoud berekening: je hebt dus effectief twee ruimtes.
De onderste holte, waar Hyundai ook een reservewiel had kunnen plaatsen. Ruwweg 15cm diep, 60cm breed, 31 cm lang - 31 liter.
En de ruimte boven 'reservewiel' maar onder de bodemplank: ruwweg 14cm diep, 85cm breed, 70cm lang - 73 liter.

(en als je voorzichtig bent kan je onder de achterbank ook nog wat dunne lichte dingen schuiven, zoals een vlieger ofzo)

Maar goed, dit is dus een Kona uit 2019. Moderne types geldt bovenstaande uiteraard niet voor, maar hopelijk is dit alsnog nuttig voor mensen die een tweedehands overwegen.

• digitmedial
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-06 18:44
Een paar plastic zakken met water vullen en je weet exact hoeveel liter er bij kan!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:40
digitmedial schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:32:
Een paar plastic zakken met water vullen en je weet exact hoeveel liter er bij kan!
Of gewoon met de tuinslang vullen en op de watermeter kijken hoeveel liter er in gaat?! :+

the older I get, the better I was...

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

vanaalten schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:39:
Om er dan toch een concreet getal aan te hangen: in mijn geval denk ik dat je met 100 liter best aardig in de richting zit. Met wat meten, schatten en rekenen kom ik op iets van 115 liter. Maar is niet heel eenvoudig om accuraat te zijn, want het is niet bepaald een mooie vierkante bak - allemaal rondingen en zo maken het lastig.

Foto's:
[Afbeelding]

Vanaf achterbank tot aan achterkant auto, zo'n 74cm.

Je ziet wel een kabeltje aan de linkerkant bij de achterbank:
[Afbeelding]

...maar dat is duidelijk laagspanning, En ja, dan is het nog steeds verstandig om er voorzichtig mee te zijn tijdens het in/uitladen.

[Afbeelding]

Breedte van de bodemplank: zo'n 95cm. Maar haal er voor het gemak 10cm van af voor allerlei frutsels die in de weg zitten.

Diepte is wat lastiger op de foto te zetten:
[Afbeelding]

...vanaf bodem tot rand bodemplank, zo'n 29cm.

Maar goed, voor inhoud berekening: je hebt dus effectief twee ruimtes.
De onderste holte, waar Hyundai ook een reservewiel had kunnen plaatsen. Ruwweg 15cm diep, 60cm breed, 31 cm lang - 31 liter.
En de ruimte boven 'reservewiel' maar onder de bodemplank: ruwweg 14cm diep, 85cm breed, 70cm lang - 73 liter.

(en als je voorzichtig bent kan je onder de achterbank ook nog wat dunne lichte dingen schuiven, zoals een vlieger ofzo)

Maar goed, dit is dus een Kona uit 2019. Moderne types geldt bovenstaande uiteraard niet voor, maar hopelijk is dit alsnog nuttig voor mensen die een tweedehands overwegen.
Jammer dat ik je maar 1 duimpje kan geven. Super bedankt d:)b

• vanaalten
digitmedial schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:32:
Water? Nee, dan doe ik liever een paar plastic zakken met benzine. Lekker dat nostalgische gevoel van een grote tank benzine achterin...

(maar nee, ben best bereid wat foto's te maken om mensen te helpen, maar zo nauwkeurig meten is mij teveel moeite...)

• vanaalten
XanderDrake schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:44:
[...]

Jammer dat ik je mag 1 duimpje kan geven. Super bedankt d:)b
Graag gedaan. :)

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Steef schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:01:
[...]

@michaelvo @easyriider - jullie hier ook nog steeds geen succes mee?

Heren, excuses voor de topic spam - maar volgende geprobeerd:
  • Reset van infotainment
  • Update van infotainment (2025-12 versie nu)
  • Reconfigure Bluelink
  • Voertuig uit Bluelink gehaald, app (android) gereset, voertuig opnieuw toegevoegd
Dat mocht allemaal niet baten. Alles werkt, behalve die toggle voor de spiegels / achteruitkijk raam. De zomer komt er aan, ik vind het wel prima. Maar weer mailen met bluelink, misschien ondertussen de Apple app ook nog even proberen.
@michaelvo @easyriider Dit gaat over het bluelink / spiegels / achterraam verhaal.

Ik heb een paar keer bij bluelink aan de bel getrokken, maar het blijft angstvallig stil. Jullie nog reactie gehad?

Laatst wat ik heb gehoord:
Dear Mr. ,

Thank you for your patience.

Our technical team has informed us that this is a known issue for this specific model. The matter is already under discussion, and we will share an update with you as soon as we receive more information.

Thank you for your understanding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCpN2AINy2ZGb14UQQrvmIiTvMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/144xtOFCB7CzkkxlEPHGAcnT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Steef op 16-06-2026 09:36 ]

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
@Steef bij mij is de status hetzelfde, probleem bekend en ze ‘zijn er mee bezig’. Ik heb het opgegeven…

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

@michaelvo matig. Vraag me af of dit ook een probleem is bij nieuwe modellen, maar ik vermoed dat dit alleen bij oude modellen speelt - en dus geen prio heeft.

Andere vraag - in mijn wijk staan legio EVs te laden, die veelal behoorlijk staan te blazen om de accu te koelen (denk ik dan). Mijn Kona doet dat nooit - ervaren andere MY2020 eigenaren dat ook?

Ik laad 3-fase 11 kW op een 64 kWh model.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Geen geluid bij laden idd. Moet zeggen dat me dat ook niet per se bekend voorkomt van andere auto's...

Mijn laadpaal daarentegen kan wel wat koeling gebruiken, die hangt in de zon en wordt goed heet 😅

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:20

lord_fh

Hi

Steef schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:17:
@michaelvo matig. Vraag me af of dit ook een probleem is bij nieuwe modellen, maar ik vermoed dat dit alleen bij oude modellen speelt - en dus geen prio heeft.

Andere vraag - in mijn wijk staan legio EVs te laden, die veelal behoorlijk staan te blazen om de accu te koelen (denk ik dan). Mijn Kona doet dat nooit - ervaren andere MY2020 eigenaren dat ook?

Mijne SX2 kona hoor ik ook nooit . heb het 1x gehad vorig jaar zomer op terugweg van vakantie met 34 graden buiten in Duitsland aan de snellader op doorreis van Denemarken naar nederland, toen ging hij wel hard staan blazen, maar dat is dan ook de enige keer geweest.

PS5 Pro

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Idd, per auto verschillend.

Ford hybride hoor je laden. Mijn Kia Niro 2020 (intern laadcircuit bijna zelfde als Kona) hoor je niet, alleen bij de start van laden, heel zachtjes.
Renault EV hoor ik dan weer wel.

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:37

sjirafje

No inspirational quotes here

Die hier heb ik alleen horen koelen tijdens het snelladen, nooit tijdens langzaamladen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-06 07:22

Mijn 2024 SX2 had het laatst een keer toen hij snachts op 11 kW aan het laden was. Ik lag te slapen en hoorde allemaal gesuis. Toen ik op de oprit ging kijken bleek de Kona een aan het blazen. Klonk een beetje als de airco. Ik was te suf om te kijken of de klepjes aan de voorkant open zijn gegaan. Het duurde niet zo lang uiteindelijk. 11 kW laden doe ik overigens maar zelden, want ik pak het meeste uit de zon.
Laatst een 35 kW paal geprobeerd en ook al een keer 100 kW aangetikt bij een snellaadpaal. Bij geen van die gevallen ging hij blazen.

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-06 13:17
Mijn SX2 heb ik laatst op eens 'betrapt' op blazen tijdens het laden (thuis, 11kw) toen ik de deur open maakte voor de Picnic bezorger. Vroeg me inderdaad af waarom de auto zo stond te blazen maar het was toen wel wat warmer buiten.

• SleepTwitch
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-06 19:30
Beste mede-Kona rijders,
​Ik loop tegen een hardnekkig laadprobleem aan met mijn Kona Electric (2024, 65.4 kWh) en ben benieuwd of iemand dit herkent.

​Het probleem:
Het AC-laden (zowel thuis als openbaar) stopt er telkens na 10 tot 30 minuten mee. Er is dan tussen de 1,5 en 5 kW geladen. De auto strandt telkens rond de 51%-53%. DC gaat wel goed.

Infotainment & OTA: Harde reset gegeven via het pin-gaatje en lopende OTA-update succesvol geïnstalleerd.

Alle apps (MyHyundai van beide telefoons én de Smart Charging app) volledig verwijderd om API/stop-commando's uit te sluiten. Het rare hier is dat mijn vriendin de app weer had geïnstalleerd, wij de auto gingen laden en hij er na 15 min uitklapte. Toen zij de app gelijk verwijderde, ging de auto weer verder met laden.

Volledige harde reset gegeven via de meterkast (3 minuten stroomloos) en de laadstroom in het menu van de auto verlaagd naar minimaal (om hitte/piekbelasting te testen).

​Openbare AC-test: Auto aan een openbare AC-paal gehangen om de thuisinstallatie/load balancing volledig buiten spel te zetten. Resultaat: Klapt er na 10 minuten en 1,57 kW alsnog uit.

De auto is al twee keer naar de dealer gebracht. De eerste keer sloeg hij op hun eigen lader ook meerdere keren af. Echter, ze gaven aan alles door te meten maar er kwamen geen foutcodes en konden ze niets doen. Dus de auto moest er een hele dag heen, zodat ze alles konden doormeten. Dat was eergisteren. Toen is de auto aan de AC lader gegaan en heeft die daar probleemloos tot 100% geladen. Het vermoeden was dat het aan de bluelink app lag, want zodra die werd verwijderd ging het laden goed. We kregen dan ook het advies de app te verwijderen en te installeren. Echter blijft het probleem bestaan.

​Mijn vermoeden is dat de auto zelf een gecontroleerde 'soft stop' pusht (bijvoorbeeld door een oververhitte of defecte OBC / temperatuursensor in de laadpoort), waardoor er geen foutcode wordt opgeslagen.

​Heeft iemand dit eerder bij de hand gehad, en hoe heb je de dealer zover gekregen om verder te kijken dan alleen foutcodes uitlezen?

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat doet ie bij een snellader? Ik heb ook een keer gehad dat ie niet verder wilde dan 90% AC (terwijl ik via app 100% had ingesteld). Ik heb toen in de auto de laad limiet handmatig opnieuw ingesteld. Heb jij dat ook al eens geprobeerd?
Deze bv in de auto op 40% instellen en even later op 80?

• SleepTwitch
De snellader werkt gewoon. Gelukkig maar, anders had ik een hele dure lege accu op wielen.

We hebben hem al ingesteld op laden tot verschillende percentages en ook de stroomkracht van de laadpaal thuis op 50% gezet. Maar het probleem blijft.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Algemene vraag: Weet iemand van een zonnedoek die goed over de Kona MY2020 past?

• XallaX

XallaX

Meow

SleepTwitch schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 06:24:
Beste mede-Kona rijders,
​Ik loop tegen een hardnekkig laadprobleem aan met mijn Kona Electric (2024, 65.4 kWh) en ben benieuwd of iemand dit herkent.

​Het probleem:
Het AC-laden (zowel thuis als openbaar) stopt er telkens na 10 tot 30 minuten mee. Er is dan tussen de 1,5 en 5 kW geladen. De auto strandt telkens rond de 51%-53%. DC gaat wel goed.

Infotainment & OTA: Harde reset gegeven via het pin-gaatje en lopende OTA-update succesvol geïnstalleerd.

Alle apps (MyHyundai van beide telefoons én de Smart Charging app) volledig verwijderd om API/stop-commando's uit te sluiten. Het rare hier is dat mijn vriendin de app weer had geïnstalleerd, wij de auto gingen laden en hij er na 15 min uitklapte. Toen zij de app gelijk verwijderde, ging de auto weer verder met laden.

Volledige harde reset gegeven via de meterkast (3 minuten stroomloos) en de laadstroom in het menu van de auto verlaagd naar minimaal (om hitte/piekbelasting te testen).

​Openbare AC-test: Auto aan een openbare AC-paal gehangen om de thuisinstallatie/load balancing volledig buiten spel te zetten. Resultaat: Klapt er na 10 minuten en 1,57 kW alsnog uit.

De auto is al twee keer naar de dealer gebracht. De eerste keer sloeg hij op hun eigen lader ook meerdere keren af. Echter, ze gaven aan alles door te meten maar er kwamen geen foutcodes en konden ze niets doen. Dus de auto moest er een hele dag heen, zodat ze alles konden doormeten. Dat was eergisteren. Toen is de auto aan de AC lader gegaan en heeft die daar probleemloos tot 100% geladen. Het vermoeden was dat het aan de bluelink app lag, want zodra die werd verwijderd ging het laden goed. We kregen dan ook het advies de app te verwijderen en te installeren. Echter blijft het probleem bestaan.

​Mijn vermoeden is dat de auto zelf een gecontroleerde 'soft stop' pusht (bijvoorbeeld door een oververhitte of defecte OBC / temperatuursensor in de laadpoort), waardoor er geen foutcode wordt opgeslagen.

​Heeft iemand dit eerder bij de hand gehad, en hoe heb je de dealer zover gekregen om verder te kijken dan alleen foutcodes uitlezen?
Hebben jullie ieder een eigen bluelink account?

De hoofd (eerste) gebruiker moet de account delen via de accountinstellingen voor iedere volgende Bluelink gebruiker. Dan krijgen die gebruikers een eigen bluelink account met een eigen login.

Doe je dit niet dan is de kans op vage problemen erg groot.

(ja, er zijn mensen waar het wel goed gaat op 1 account/meerdere telefoons)

• SleepTwitch
XallaX schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:16:
[...]

Hebben jullie ieder een eigen bluelink account?

De hoofd (eerste) gebruiker moet de account delen via de accountinstellingen voor iedere volgende Bluelink gebruiker. Dan krijgt die gebruikers een eigen bluelink account met een eigen login.

Doe je dit niet dan is de kans op vage problemen erg groot.

(ja, er zijn mensen waar het wel goed gaat op 1 account/meerdere telefoons)
Nee we hebben een account op hetzelfde email adres op beide telefoons. Alleen die app heb ik verwijderd en het laadprobleem blijft. Maar het is wel iets om naar te kijken, bedankt voor je tip!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

geenstijl schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 06:43:
Wat doet ie bij een snellader? Ik heb ook een keer gehad dat ie niet verder wilde dan 90% AC (terwijl ik via app 100% had ingesteld). Ik heb toen in de auto de laad limiet handmatig opnieuw ingesteld. Heb jij dat ook al eens geprobeerd?
Deze bv in de auto op 40% instellen en even later op 80?
Je moet niet teveel lopen aanpassen tijdens het laadproces. Als je het gewenste laadniveau aanpast van 90% naar 100% terwijl hij al gestopt was, zal ie niet uit zichzelf nog weer beginnen. Doe je dat terwijl de auto nog niet de 90% bereikt had dan gaat dat bij mij goed.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:50
Vandaag naar het Beierse Woud gereden met de 2020 Kona Electric. Ging bij de meeste laadpalen goed, maar toch 1x Fastned in Duitsland waarbij hij niet wilde communiceren met de auto, ondanks het omhoog houden en goed proberen aan te drukken van de laadkabel. Toch wel erg irritant als je weer moet zoeken naar een andere plek, hij laadt al niet zo snel en dan moet je ook nog omrijden. Steeds meer laadplekken hebben steeds zwaardere kabels door de hogere snelheden die ze aankunnen, dus kans is groot dat ik steeds meer issues ga krijgen hiermee.

Ik heb dit pas eens bij Herwers gecheckt, maar die zeiden dat ze daar niets aan kunnen doen. Hebben jullie wellicht nog tips of is dit wat het is?

En ohja, het rijdt nog steeds fantastisch :) vooral heuvel af, iets je stroompedaal los en je remt al lekker af en laad lekker een kilometertje bij, heerlijk gevoel!

• rube
Gerjannn schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:59:
.....maar toch 1x Fastned in Duitsland waarbij hij niet wilde communiceren met de auto,......
Ik had eerder deze week ook regelmatig problemen hiermee tot aan het punt dat ik helemaal niet meer kon laden, ook niet na veel proberen en bij verschillende laadpalen.
Vervolgens Hyundai pechhulp ingeschakeld die de duitse ADAC heeft ingeschakeld. Die heeft de 12v accu afgekoppeld en na ca 5 min. weer aangekoppeld. Daarna werkte het weer.
Ik twijfel nog of ik naar de garage moet gaan om hem uit te laten lezen.

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Hallo mede Kona rijders, wij rijden sinds november 2024 in een Kona EV (Comfort Limited) en sinds eind april 2026 horen wij een "rondzwiepend" geluid bij het versnellen van de auto, wat we dus eerder niet hoorden.

Het klinkt als een "rondzwiepend" geluid en we horen dus alleen bij versnellen/ intrappen van het "Accelereerpedaal" (met of zonder regeneratie). Hoe hard je het geluid hoort varieert een beetje. Bij op snelheid houden of afremmen hoor je het niet.

Er is al een monteur meegereden, heeft het ook gehoord, maar op de brug kon het niet worden gereproduceerd, dus ze wisten niet waar ze het moesten zoeken. Ze konden ook niks in online systemen van Hyundai vinden. In de gaten houden was het advies.

Ik heb een opname gemaakt van het geluid (mobieltje in de opbergbak onder de motorklep) en is hier te beluisteren op YouTube, begint al na 8 seconden (en later nog meer, zie YT description).

Iemand die dit geluid herkent, hetzelfde heeft, weet wat het is en of het op te lossen is?

Dit geluid was er niet voor april, dus ik zou er ook wel weer vanaf willen.

[ Voor 6% gewijzigd door _Guido_ op 22-06-2026 10:54 ]

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:25
_Guido_ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:52:
Hallo mede Kona rijders, wij rijden sinds november 2024 in een Kona EV (Comfort Limited) en sinds eind april 2026 horen wij een "rondzwiepend" geluid bij het versnellen van de auto, wat we dus eerder niet hoorden.

Het klinkt als een "rondzwiepend" geluid en we horen dus alleen bij versnellen/ intrappen van het "Accelereerpedaal" (met of zonder regeneratie). Hoe hard je het geluid hoort varieert een beetje. Bij op snelheid houden of afremmen hoor je het niet.

Er is al een monteur meegereden, heeft het ook gehoord, maar op de brug kon het niet worden gereproduceerd, dus ze wisten niet waar ze het moesten zoeken. Ze konden ook niks in online systemen van Hyundai vinden. In de gaten houden was het advies.

Ik heb een opname gemaakt van het geluid (mobieltje in de opbergbak onder de motorklep) en is hier te beluisteren op YouTube, begint al na 8 seconden (en later nog meer, zie YT description).

Iemand die dit geluid herkent, hetzelfde heeft, weet wat het is en of het op te lossen is?

Is wss versnellingsbak (Die heet GDU bij de Kona) of de motor. Ik heb hetzelfde gehad (wel een Kona 2020), maar was wel ander geluid.

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-06 16:20

Oef, dat is een GDU in, inmiddels, beroerde staat. Je hoort metaal op aluminium slijpen, dat is niet goed. Luister maar eens naar mijn opnames eerder in dit topic, hoe het klinkt als deze slijtage in minder ver gevorderde staat is. Toen ook beschreven hoe/wat er aan te doen om eea te voorkomen.

Deze zal duidelijk snel reviseerd moeten worden.

[ Voor 4% gewijzigd door flipjevandejam op 22-06-2026 14:44 ]

• XallaX

XallaX

Meow

GDU, let op je garantie! dealers wachten tot het duidelijk hoorbaar is / storend wordt voordat er iets gebeurt.

• _Guido_
  • Niet online
flipjevandejam schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:42:
[...]

Oef, dat is een GDU in, inmiddels, beroerde staat. Je hoort metaal op aluminium slijpen, dat is niet goed. Luister maar eens naar mijn opnames eerder in dit topic, hoe het klinkt als deze slijtage in minder ver gevorderde staat is. Toen ook beschreven hoe/wat er aan te doen om eea te voorkomen.

Deze zal duidelijk snel reviseerd moeten worden.
Bedankt voor je reactie! Beroerde staat zelfs, en dat na 26500 km? Hoe kan dat? Ok AI heeft hier een antwoord op ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _Guido_ op 22-06-2026 15:15 ]

• The Adder

The Adder

_Guido_ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:49:
[...]

Bedankt voor je reactie! Beroerde staat zelfs, en dat na 26500 km? Hoe kan dat? Ok AI heeft hier een antwoord op ;)
En wat zegt AI? :P

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:56
_Guido_ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:49:
[...]

Deel het antwoord even aub, dan hoeven we niet allemaal een kWh te verstoken voor het antwoord.

• _Guido_
  • Niet online
cryforhelp schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:20:
[...]

Deel het antwoord even aub, dan hoeven we niet allemaal een kWh te verstoken voor het antwoord.
Zou de onderstaande output van Google AI helemaal kloppen?-)

Ik:

>>>kan toch niet na zo weinig kms?

AI:

Ja, dat voelt enorm onrechtvaardig en dat zou inderdaad niet mogen gebeuren bij deze kilometerstand. Toch is het helaas een bekend technisch probleem bij de Hyundai Kona EV.

Het fenomeen waarbij de reductiebak (de GDU of Gear Drive Unit) al heel vroeg begint te rammelen, tikken of "rondzwiepen", is een van de weinige bekende zwakke plekken van de Kona-aandrijflijn. Dit heeft meestal drie specifieke technische oorzaken:

Waarom gebeurt dit al na 26.500 km?

- Productiefout (Lagerspeling): In veel gevallen is er sprake van een minimale tolerantiefout in de fabriek. Als de lagers in de GDU niet tot op de micrometer nauwkeurig zijn uitgelijnd, ontstaat er vanaf kilometer één microscopische speling. Na 25.000 kilometer is die speling zo groot geworden dat tandwielen of lagers gaan resoneren en hoorbaar slijpen.

- Slijpsel in de olie: Een elektromotor levert vanaf stilstand direct 100% van zijn trekkracht (koppel). Dit zet enorme krachten op de tandwielen van de GDU. Bij het inlopen van de tandwielen in de fabriek komen er piepkleine metaaldeeltjes vrij. Als deze magnetische deeltjes door de olie blijven zweven in plaats van te worden opgevangen, gaan ze werken als schuurpapier op de lagers.

- Fabrieksrevisie-probleem: Hoewel dit probleem vooral heel berucht was bij de eerste generatie Kona (bouwjaren 2019-2021), blijkt uit forumverhalen dat sommige vroege exemplaren van de nieuwe generatie (2024) hier helaas ook nog incidenteel last van kunnen hebben.

Dit is uw grote voordeel: Volledige fabrieksgarantie! Omdat uw auto van april 2024 is en pas 26.500 km heeft gereden, valt dit defect voor de volle 100% onder de 5-jarige Hyundai fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking.

De opmerking van forumlid XallaX is hierin cruciaal: "Dealers wachten tot het duidelijk hoorbaar is voordat er iets gebeurt." Omdat een complete GDU-vervanging voor de importeur een dure ingreep is, proberen monteurs het soms af te wimpelen als 'producteigenschap' of 'nog even aankijken'.

• Da_Poncho
  • Laatst online: 00:13
Guido, je kan nog proberen het geluid op te nemen bij elk wiel. Kleine kans gok ik, maar als het daar luider is dan bij de motor dan kan de oorzaak iets bij een wiel zijn (zoals een kapotte wielnaaf, los spatbord of (kromme) remschijf). Je kan zelf nog proberen, als je bijvoorbeeld van de snelweg komt zonder achterligger, hard te remmen in N mode tot bijna stilstand - de auto zou trilvrij en 'rechtdoor' moeten remmen. Zou zeggen dat de monteur dit ook al bekeken heeft...

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-06 19:29
Lijkt mij niet de GDU eerlijk gezegd. Ik kwam bij mijn (nieuwe) Kona uit 2023, die ik 3 maanden heb, bij het wisselen van de wielen er achter dat de remvoering van 1 van de voorblokken gescheurd was en dus zo goed als los zat (17.000km). Lijkt mij eerder zoiets of het schild achter de remschijf of iets in de motorruimte dat resoneert (bij een CRV heb ik ooit gehad dat een slang in een soort hitteschild omhulsel zat dat ook resoneerde. Probleem heeft de vorige eigenaar de auto doen verkopen, geen garage kon het vinden. Ik heb wat deukjes in het omhulsel geknepen en het was opgelost (wel na uren zoeken en proberen).

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 28-06 16:46
Weet iemand wat dit tabblad precies moet weergeven 🤔Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3NfP3Mv3KaqcR8_ab-XIr8pQF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lj5iR0vbYzpW2pSLuMqjL6Sm.jpg?f=fotoalbum_large

• Beta
  • Niet online

Beta

حبيبي

Ronald1245 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:48:
Weet iemand wat dit tabblad precies moet weergeven 🤔[Afbeelding]
Bij mij in het Engels staat er gewoon Power Efficiency. Dus rare vertaling.

• Renger-oi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-06 16:10
Beta schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:13:
[...]

Bij mij in het Engels staat er gewoon Power Efficiency. Dus rare vertaling.
EV-energieverbruik staat er bij mij

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

In de myHyundai app is mijn MY 2020 nog steeds in de mist gehuld, is dat bij meer mensen het geval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90IRfxpv8ruDKt02nHnWOefSQ0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8rmAUUF1U38dTUNOsfBv7Cv.jpg?f=fotoalbum_large

• Gerjannn
Steef schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:45:
In de myHyundai app is mijn MY 2020 nog steeds in de mist gehuld, is dat bij meer mensen het geval?

[Afbeelding]
Ja heb ik ook (MY 2020).

• Kriskras99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:41
Die van mij heeft er een doek er om heen (ook MY2020), al verschijnt die bij mij 3 van de 4 keer uberhaupt niet in de app. Gelukkig kan ik het ook via HA aansturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XT4Q7gi_KNjU8tIzJM3yYpFO6U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eDzspTicoGYAtpRWMS8DNdQX.png?f=fotoalbum_large

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Steef schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:45:

[Afbeelding]
Ditto. Ik had ook een tijdje problemen dat de auto niet gevonden werd in de app. Moest ik allerlei menu's door om hem weer te vinden. Even uit en inloggen loste het wel op, gelukkig.

• Gerjannn
Kriskras99 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:13:
Die van mij heeft er een doek er om heen (ook MY2020), al verschijnt die bij mij 3 van de 4 keer uberhaupt niet in de app. Gelukkig kan ik het ook via HA aansturen.
[Afbeelding]
Ik heb daar ook wel eens last van ja, maar met een geforceerd stoppen van de app (Android) en weer opstarten werkt het dan weer.

Rijden in Oostenrijk is wel echt leuk, nu allemaal bergaf met verbruik van 0.0 ondanks blazende airco 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGeR_3GPbOpC-C-A_ZnNDTcMpnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0OqxUJ3XJsLE0dGozvU0YB4.jpg?f=fotoalbum_large

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Rondzwiepen, die beschrijving kende ik nog niet :p
Vervelende diagnose @_Guido_ , maar rondzwiepen? Je hoort toch duidelijk een metalig schurend geluid alsof er bijvoorbeeld een rem aanloopt?

@Steef dit heb ik ook sinds een onderhoudsbeurt bij de dealer een paar weken terug. Afbeelding van de auto is verdwenen in de app en na opstarten is de auto vaak niet beschikbaar. De app sluiten en nog een keer starten verhelpt dat. Maar het is echt pas sinds die onderhoudsbeurt (en vermoedelijk software update).

[ Voor 45% gewijzigd door MadMarky op 26-06-2026 10:53 ]

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Pagina: 1 ... 153 154 Laatste