Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 13 ... 24 Laatste
Acties:

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik kan ook beamen dat ik in de praktijk (110km/dag is de meest voorkomende afstand) aan 20A (4,6kW) vaak ruim voldoende heb. Ook ik zat me vooraf enorm te focussen op 32A en zo snel mogelijk willen kunnen laden.
Tenzij je dus vooraf weet dat je vaak op achtereenvolgende dagen 300km/dag rijdt, of 200km/dag en laat thuis komt en dan de volgende dag vroeg weer weg moet. In zo'n geval is de zoektocht terecht en kun je niet generaliseren met "dat heb je niet nodig, want ik heb het ook niet nodig".

Verder inderdaad: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 24-04-2019 11:52 (3%)

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:27

midego

Hyundai Kona EV

prettig schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:10:
[...]

Mag je best vinden..... mijn advies (als je hem niet elke dag leeg rijd) en gebaseerd op heel wat km met diverse ev's. Als je dan toch 7,2kw wilt.... prima (maar ja dat staat ook in mijn post).

Net zoals mensen roepen dat je met een kleine accu overal komt in Europa.... klopt ook, alleen heel veel mensen gaan dat niet doen. Zo ken ik er nog wel paar hier .....
Zoals je het schrijft denk ik niet dat mensen het als een advies lezen "je gaat het niet missen (3,7kw of 5,5kw) is zat". Misschien moet je daar dan even op letten.

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• nessio
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 12:42
Prettig spreekt uit ervaring en die deelt hij.
"Dat heb ik wel genoeg aan laden op 1x16" zie ik steeds langs komen van mensen die nog geen KONA of andere EV hebben. Maar welke afstanden en wanneer vermelden ze niet. Dus eerst proberen en dan pas een oplossing gaan bedenken.
Ik heb ook de KONA nog niet, ga het eerst wel uitproberen en voor die paar keer dat het niet genoeg is even aan de snellader (is goedkoper dan 700 extra per jaar, etc.)

nessio wijzigde deze reactie 24-04-2019 11:38 (6%)

Verwacht : Kona ceramic blue, augustus 2019, nummer 2018-2107

• Skull_One
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12-08 16:36
@nessio Op zich heb je geen ongelijk wat betreft de mening van mensen (zoals ikzelf) die de Kona (of EV) nog niet fysiek hebben wat betreft het laad-verhaal. Maar 'proberen' is niet zo eenvoudig. Wanneer je een paal koopt is ie veelal op 1 of 3 fase toegesneden met idem dito verschillende laadvermogens. Achteraf upgraden is volgens mij lang niet altijd mogelijk.

DC Snelladers zijn in mijn regio (Land van Maas en Waal) niet rijkelijk voorhanden.

Maar ff over de Kona zelf (want dat is meer conform het topic). Kunnen de parkeersensoren voor niet permanent aangezet worden? Weet iemand waarom dat zo is gedaan dat ze steeds uitgaan?

Look at it this way... in a million years, who's gonna care?

• abreur
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Ik kreeg een oproep van mijn garage. er was een terugroep actie 80C100
de auto is al in januari geleverd. Ik kan nergens iets vonden hierover.
Iemand die weet wat dit betekent?

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 16-08 13:26
nessio schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:36:
Prettig spreekt uit ervaring en die deelt hij.
"Dat heb ik wel genoeg aan laden op 1x16" zie ik steeds langs komen van mensen die nog geen KONA of andere EV hebben. Maar welke afstanden en wanneer vermelden ze niet. Dus eerst proberen en dan pas een oplossing gaan bedenken.
Ik heb ook de KONA nog niet, ga het eerst wel uitproberen en voor die paar keer dat het niet genoeg is even aan de snellader (is goedkoper dan 700 extra per jaar, etc.)
ahhh weet dat ik af en toe wat direct ben.....maar ook ik dacht eerst:
- die zijn gek bij Hyundai: 1-fase laden en dan max 7,2kw....(en dat was ik al gewend van de i3, maar ja kleine accu.... prima)
- praktijk (thuis laden), je moet echt flink veel rijden wil je niet genoeg range hebben na nachtje laden (en nog steeds de snellader)
- Mijn collega rijdt in een e-niro (z'n 40.000km/jaar) en heeft thuis een 3,7kw lader..... voldoet.

Echter:
- Kun je niet thuis laden ...... ja dan was een 3-fase 11kw lader wel verdomd handig geweest (want veel 11kw palen en dan ook nog vaak balanced.....dus staan er 2 dan heb je de helft van 3,7kw).

Model 3 LR RWD, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

• abreur
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 21 april 2019 @ 17:34:
[...]

Vind eerder jouw verbruik verbazend. We spreken toch over een Kona EV?
Mijn max. is tot op heden 489 Km. En het gemiddelde verbruik over 1000 Km bedraagt nu 13,4 kWh.
We rijden wel altijd in Eco stand en schakelen alleen op de autosnelweg bij druk verkeer over op comfort modus.
Eco: 95%
Comfort: 5%
Sport: 0%
In stadsverkeer verbruikt ie 5-7 kWh, op de binnenwegen 10-14 en op de autosnelweg 14-20 kWh.
De WP ingeschakeld doet het verbruik ook toenemen (gemiddeld met 2-3 kWh).
ik probeer nu wat rustiger te rijden, dit geeft wel een iets beter beeld. nu gemiddeld 17/18 kWh.
de ritten die ik rijd, zijn ook vooral snelweg, en slechts kleine stukjes in de stad.

ik kijk het nog een paar dagen aan en anders wordt terug naar de garage.

en yep: een Kona EV :)

• Rick1855
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 14:54
prettig schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:42:
We hebben hier een laadpalen topic voor.

En Kona (of Niro) --> je gaat het niet missen (3,7kw of 5,5kw) is zat (tenzij je hem elke dag leeg rijdt en dan nog red je altijd de snellader). 7,2 kw heb je meestal niet nodig bij thuisladen (is meer luxe), Hier 2 ev's op 5,5kw en gaat prima. Allemaal op 3x25A.
Onze situatie is toch wel anders. Mijn vrouw werkt onregelmatige dienst en komt soms om 11 uur 's avonds thuis na een rit van 250 km (kan niet op werk laden). Ik ga de volgende dag vaak om 6 uur of 7 uur weg, voor een rit van 200 km. Dan is het toch wel errug lekker dat de accu flink vol zit na een krap nachtje laden.
Aan de andere kant, snellader is inderdaad altijd bereikbaar, dus ook wel een beetje luxe, maar wij zijn blij met die 7.2 kW

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019

• prettig
Rick1855 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:52:
[...]

Onze situatie is toch wel anders. Mijn vrouw werkt onregelmatige dienst en komt soms om 11 uur 's avonds thuis na een rit van 250 km (kan niet op werk laden). Ik ga de volgende dag vaak om 6 uur of 7 uur weg, voor een rit van 200 km. Dan is het toch wel errug lekker dat de accu flink vol zit na een krap nachtje laden.
Aan de andere kant, snellader is inderdaad altijd bereikbaar, dus ook wel een beetje luxe, maar wij zijn blij met die 7.2 kW
In dat geval zou ik ook gegaan zijn voor 7,2kw, want dan zul je net telkens naar de snellader moeten (en die probeer je te vermijden als je thuis kunt laden).

• Rick1855
Maar ff over de Kona zelf (want dat is meer conform het topic). Kunnen de parkeersensoren voor niet permanent aangezet worden? Weet iemand waarom dat zo is gedaan dat ze steeds uitgaan?
Volgens mij ga je het niet leuk vinden als je in de file staat of voor een zebrapad en de sensoren piepen continu. Al mijn andere auto's hadden hetzelfde systeem. Zodra je de achteruitversnelling inschakeld staan de sensoren voor ook aan. In andere gevallen handmatig aanzetten.

• Skull_One
Rick1855 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:57:
[...]
Volgens mij ga je het niet leuk vinden als je in de file staat of voor een zebrapad en de sensoren piepen continu. Al mijn andere auto's hadden hetzelfde systeem. Zodra je de achteruitversnelling inschakeld staan de sensoren voor ook aan. In andere gevallen handmatig aanzetten.
Bij Lexus staan ze altijd aan. Zelden dat ik in de file gepiep krijg. Idem zebrapaden enzo. Je kunt ze uiteraard uitzetten, maar na het starten staan ze bij Lexus weer automatisch aan. Net omgekeerd eigenlijk.
We zijn er zo aan gewend dat dat aanzetten wel een 'dingetje' zal zijn. En op de manier waarop we thuis moeten parkeren zijn ze erg fijn om te hebben. Daar gaat de achteruitversnelling helaas niet eerst 'erin'...

Denk dat we er maar mee moeten leren leven.

• tdelint
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 05-08 22:15
Trackerfire schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:32:
[...]

Ik denk een gevalletje heel veel pech als het echt augustus wordt.... alle levernummers worden nu naar voren gehaald. Hij had zelf 2019-XXXX nummers die naar mei/juni zijn gegaan van soms september/oktober levering. :o
Ja, gaat de goede kant op. Ik heb nummer 2019-0191 en stond (na uitstel) voor juli 2019 gepland.
Blijkt nu op 8 mei aan te komen in de Rotterdamse haven.
Red Pulse, zwart dak met schufikantel dak.
Ik ga er vanuit dat de dak kleur en het schuif- kanteldak af fabriek zijn en dan zal ik hem dus 11 maanden na reservering (eind mei 2018) voor de deur hebben staan.

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 13:19
Crater62 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 23:53:
Wat ook mogelijk als je een 3x25A aansluiting heb. Is het woonhuis op 2 x 25A aansluiten dan heb je 1x 25A vrij voor het laadpunt.

Ik heb een ecotap homebox deze staat ingesteld dat die maximaal 24A aan het voertuig geeft. Hierdoor kun je met 5,5kw laden en heb je geen verzwaring nodig. Het is geen 35A laden maar wel een mooi middenweg.

Ecotap kan op afstand instellen hoeveel ampère de lader maximaal geeft.
Dit is wat ik in gedachte had. Heb nu 1x25 en ga hem omzetten naar 3x25. 1 fase ga ik volledig gebruik voor de laadpaal. Ik red het nu al met 1 fase voor het hele huis dus dat komt goed.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:58
Khayma schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:52:
[...]

Dit is wat ik in gedachte had. Heb nu 1x25 en ga hem omzetten naar 3x25. 1 fase ga ik volledig gebruik voor de laadpaal. Ik red het nu al met 1 fase voor het hele huis dus dat komt goed.
1x 35A schat ik?

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• Khayma
Nee. Echt 1x25a.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Helaas alleen voor de nieuwere modellen, geen retrofit mogelijk zover ik weet ivm update van het complete infotainment system.

• brandon
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 10:58
CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:37:
[vandaar de 2000 euro prijsverhoging, moet ergens van betaald worden :)]

Helaas alleen voor de nieuwere modellen, geen retrofit mogelijk zover ik weet ivm update van het complete infotainment system.

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 19-08 23:03
prettig schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:55:
[...]
In dat geval zou ik ook gegaan zijn voor 7,2kw, want dan zul je net telkens naar de snellader moeten (en die probeer je te vermijden als je thuis kunt laden).
Is er een reden waarom je een snellader zou vermijden?
Ik probeer hem net zo lang mogelijk aan een snellader te hangen (toch als ik in de buurt van een snellader moet zijn).
Vandaag op twee plaatsen geweest met laadfaciliteiten. De eerste keer ongeveer 90 min aan een AC laadpaal. Zat ongeveer 50 km range bij (volgens de boordcomputer, paal had zelf geen meter). De tweede keer (10 minuten later) 21 minuten aan een DC 50 gehangen en er zat meer dan 100 Km range bij (16.2 kWh volgens de laadpaal). Scheelt toch een stukje :) . Voordeel van de DC tov de AC laadpaal is dat de DC een vaste laadkabel heeft en je dus je eigen kabel niet moet uithalen en aansluiten en omgekeerd.
Vind het dus sneller en gemakkelijker dan een AC lader.

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13:47
@IvoB2 moet je het zelf betalen?
:)
Mijn thuispaal heeft ook een vaste kabel, aanrader.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• IvoB2
abreur schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:52:
[...]
ik probeer nu wat rustiger te rijden, dit geeft wel een iets beter beeld. nu gemiddeld 17/18 kWh.
de ritten die ik rijd, zijn ook vooral snelweg, en slechts kleine stukjes in de stad.

ik kijk het nog een paar dagen aan en anders wordt terug naar de garage.

en yep: een Kona EV :)
Terug naar de garage? Denk dat het verbruik van jouw EV (in de gegeven omstandigheden => snelweg) een normaal verbruik heeft. Ik heb het verbruik van onze Kona een beetje in het oog gehouden: in stadsverkeer verbruikt hij nauwelijk iets en tot 70 Km/uur (en bij dit weer) is het geen kunst rond de 10 kW verbruik te blijven. 90 Km/h is het omslagpunt. Daarboven gaat hij serieus verbruiken en daalt de actieradius. We rijden met onze EV nu helemaal anders dan met de ICE. Veel rustiger en gelijkmatiger. Op de autosnelwegverbindingen (slechts een 10 km) gewoon op de ACC met de flow mee op de rechter rijstrook tegen 90-100 km/h. Scheelt in de praktijk over een afstand van 25 km) nauwelijks iets in tijd (enkele minuten).

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• IvoB2
Proton_ schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:51:
@IvoB2 moet je het zelf betalen?
:)
Mijn thuispaal heeft ook een vaste kabel, aanrader.
Nee. Wij hebben een laadkaart van de werkgever, kunnen laden op het werk en een thuislaadpaal van de werkgever).
Maar de twee laadpalen waar ik op doelde zijn sowieso voor iedereen gratis (de AC van een donorcentrum van het Rode Kruis) en de DC van een Lidl in de buurt. Zelfs als ik zelf moest betalen was het daar dus gratis.
De thuislaadpaal zou er al moeten gestaan hebben voor de levering van de Ev maar door wat "interne problemen" met de leverancier is dit uitgesteld naar 10 mei. Wordt een beetje tijd. Gezien wij PV hebben (met een "overschot" van ong. 2000 kWh op jaarbasis) gaat laden dan zelfs geld opbrengen. Maar dit terzijde.
Dat laden aan het donorcentrum gaan we dan skippen (wegens te veel gedoe voor relatief weinig resultaat) maar dat laden aan het warenhuis gaan we wel blijven doen (wegens heel gemakkelijk en relatief veel resultaat). Inmiddels geleerd dat je niet zomaar kan vertrouwen op openbare laadpalen.
Afgelopen WE:
- vrijdag een Dc laadpaal die niet xxerkte (softwareprobleem)
- zaterdag een locatie met laadpalen (volgens Newmotion) die niet bleek te bestaan.
- maandag een locatie met laadpaal die volgens Newmotion vrij toegankelijk was maar bleek een privéparking.

• Khayma
IvoB2 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:03:
[...]

Nee. Wij hebben een laadkaart van de werkgever, kunnen laden op het werk en een thuislaadpaal van de werkgever).
Maar de twee laadpalen waar ik op doelde zijn sowieso voor iedereen gratis (de AC van een donorcentrum van het Rode Kruis) en de DC van een Lidl in de buurt. Zelfs als ik zelf moest betalen was het daar dus gratis.
De thuislaadpaal zou er al moeten gestaan hebben voor de levering van de Ev maar door wat "interne problemen" met de leverancier is dit uitgesteld naar 10 mei. Wordt een beetje tijd. Gezien wij PV hebben (met een "overschot" van ong. 2000 kWh op jaarbasis) gaat laden dan zelfs geld opbrengen. Maar dit terzijde.
Dat laden aan het donorcentrum gaan we dan skippen (wegens te veel gedoe voor relatief weinig resultaat) maar dat laden aan het warenhuis gaan we wel blijven doen (wegens heel gemakkelijk en relatief veel resultaat). Inmiddels geleerd dat je niet zomaar kan vertrouwen op openbare laadpalen.
Afgelopen WE:
- vrijdag een Dc laadpaal die niet xxerkte (softwareprobleem)
- zaterdag een locatie met laadpalen (volgens Newmotion) die niet bleek te bestaan.
- maandag een locatie met laadpaal die volgens Newmotion vrij toegankelijk was maar bleek een privéparking.
Vooral dat laatste ben ik vaker tegengekomen bij The Newmotion. Sindsdien doe ik een dubbel check bij Chargemap of Google Maps Streetview of hij überhaupt wel toegankelijk is en je er dus ook publiekelijk kan laden.

• Proton_
@IvoB2 In dat geval, by all means, laad bij FastNed :) Die kunnen alle omzet goed gebruiken en zijn superbetrouwbaar.

• nessio
@skull_one : je kunt ook eerst gewoon aan het het stopcontact laden, voor dat je kiest welke laadpaal je wil .

• IvoB2
Khayma schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:24:
[...]

Vooral dat laatste ben ik vaker tegengekomen bij The Newmotion. Sindsdien doe ik een dubbel check bij Chargemap of Google Maps Streetview of hij überhaupt wel toegankelijk is en je er dus ook publiekelijk kan laden.
Doe ik meestal ook. Die "niet bestaande" stond idd niet op de kaart van Chargemap.
Deze op de privéparking stond ook op de Chargemap kaart. bij NM stond toeganstijden "onbekend" en bij CM stond dat hij "vrij toegankelijk" was (nu uiteraard niet meer, meer daar ik op beide kaarten een "issue" ivm de toegankelijkheid heb toegevoegd. Streetview was niet bruikbaar gezien de laadpalen op een parking stonden en niet vlak aan de rijbaan (heb je geen zicht met streetview).

• IvoB2
Proton_ schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:40:
@IvoB2 In dat geval, by all means, laad bij FastNed :) Die kunnen alle omzet goed gebruiken en zijn superbetrouwbaar.
Ik zie me nog niet speciaal naar NL rijden om even te gaan laden. :)
De dichtsbijzijnde is 91 Km enkele rit. 8)7

IvoB2 wijzigde deze reactie 24-04-2019 20:28 (7%)

• prettig
IvoB2 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:42:
[...]

Is er een reden waarom je een snellader zou vermijden?
Ik probeer hem net zo lang mogelijk aan een snellader te hangen (toch als ik in de buurt van een snellader moet zijn).
Vandaag op twee plaatsen geweest met laadfaciliteiten. De eerste keer ongeveer 90 min aan een AC laadpaal. Zat ongeveer 50 km range bij (volgens de boordcomputer, paal had zelf geen meter). De tweede keer (10 minuten later) 21 minuten aan een DC 50 gehangen en er zat meer dan 100 Km range bij (16.2 kWh volgens de laadpaal). Scheelt toch een stukje :) . Voordeel van de DC tov de AC laadpaal is dat de DC een vaste laadkabel heeft en je dus je eigen kabel niet moet uithalen en aansluiten en omgekeerd.
Vind het dus sneller en gemakkelijker dan een AC lader.
Ja, tijd (verspilling)..... zou niet weten waarom ik elders zou moeten wachten om te laden als dat niet nodig is (thuis/zaak is 20 seconden met vaste kabel).

• Dave Mol
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 26-07 11:20
Vanmiddag bericht gekregen dat onze Kona 14 april is aangekomen in Rotterdam en vrijdag wordt hij al verwacht bij de dealer.
Hopelijk volgende week ophalen.
Zaterdag gaan we een laadpaal plaatsen aan de gevel van ons huis, We hebben gekozen voor de Alfen Eve Single Pro-Line met 32a aansluiting en load balancing

Dave Mol wijzigde deze reactie 24-04-2019 21:09 (3%)

• IvoB2
prettig schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:37:
[...]

Ja, tijd (verspilling)..... zou niet weten waarom ik elders zou moeten wachten om te laden als dat niet nodig is (thuis/zaak is 20 seconden met vaste kabel).
Doe ik dan ook niet (verspillen). Het (snel)laden is, in het aangehaalde geval, gratis (voor iedereen) en af en toe moet ik toch eens boodschappen gaan doen hoor. Zonder laden moet ik ook een parkeerplaats zoeken. En die snellaadkabel inpluggen zal de zaak niet maken (zelfs geen laadpas nodig, gewoon inpluggen, gaan winkelen, uitpluggen en vertrekken). Is weer bijna 2,5 uur dat hij thuis minder moet laden. Zonder enige inspanning noch bijkomende kost.
Voor diegenen die thuis en/of elders moeten betalen voor het laden is de winst zelfs nog groter.
Uiteraard ga ik niet speciaal omrijden om te kunnen DC laden (noch naar een AC paal).

IvoB2 wijzigde deze reactie 24-04-2019 21:33 (21%)

• prettig
IvoB2 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:28:
[...]

Doe ik dan ook niet (verspillen). Het (snel)laden is, in het aangehaalde geval, gratis (voor iedereen) en af en toe moet ik toch eens boodschappen gaan doen hoor. Zonder laden moet ik ook een parkeerplaats zoeken. En die snellaadkabel inpluggen zal de zaak niet maken (zelfs geen laadpas nodig, gewoon inpluggen, gaan winkelen, uitpluggen en vertrekken). Is weer bijna 2,5 uur dat hij thuis minder moet laden. Zonder enige inspanning noch bijkomende kost.
Voor diegenen die thuis en/of elders moeten betalen voor het laden is de winst zelfs nog groter.
Uiteraard ga ik niet speciaal omrijden om te kunnen DC laden (noch naar een AC paal).
Zelfs dan ga ik er niet laden, niet nodig en hou dan een plek bezet voor iemand die het wel nodig heeft ...... we hebben een beperkte laadinfrastructuur, dus netjes mee omgaan.

Ga ook nooit bij een laadpaal staan als er andere parkeerplekken vrij zijn, niet netjes als je het niet nodig hebt.

• Martijn.J
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18-08 10:11
Dave Mol schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:01:
Vanmiddag bericht gekregen dat onze Kona 14 april is aangekomen in Rotterdam en vrijdag wordt hij al verwacht bij de dealer.
Hopelijk volgende week ophalen.
Zaterdag gaan we een laadpaal plaatsen aan de gevel van ons huis, We hebben gekozen voor de Alfen Eve Single Pro-Line met 32a aansluiting en load balancing
Zo dat is een flinke verschuiving? Jij zou toch pas in het najaar aan de beurt zijn? Jouw nummer is toch 2019-1447? ben benieuwd of dat ook iets voor mij gaat betekenen met nummer 2019-1754...

Edit --> laat maar, had eerdere posts over het hoofd gezien....

Martijn.J wijzigde deze reactie 25-04-2019 09:12 (5%)

• negahrev
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19-08 10:16
-- niet relevant meer --

negahrev wijzigde deze reactie 25-04-2019 09:19 (94%)

• Dave Mol
Martijn.J schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:57:
[...]

Zo dat is een flinke verschuiving? Jij zou toch pas in het najaar aan de beurt zijn? Jouw nummer is toch 2019-1447? ben benieuwd of dat ook iets voor mij gaat betekenen met nummer 2019-1754...

Idd wat nu blijkt is dat ik de pre-order van iemand die niet wilde heb gekregen. Helaas heb ik geen reserveringsnummer doorgekregen.

• Trackerfire
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
Martijn.J schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:57:
[...]

Van wat ik begreep en begrijp is dat er ontzettend veel uitstaande orders alsnog voor een Tesla Model 3 hebben gekozen, zeker nu de variant onder de € 50.000 te bestellen is. Dealer had in een week al 23 annuleringen gehad.

1-5-2019 Hyundai Kona Premium 64kWh Two Tone Chalk White en Black

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Trackerfire schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:27:
[...]

Van wat ik begreep en begrijp is dat er ontzettend veel uitstaande orders alsnog voor een Tesla Model 3 hebben gekozen, zeker nu de variant onder de € 50.000 te bestellen is. Dealer had in een week al 23 annuleringen gehad.
Verbaast me niks, zou ik ook doen bij lange levertijd. De Model 3 is ineens veel eerder dan verwacht tegen een lagere prijs leverbaar en snel ook.
Is win-win wel zo lijkt me, want al die Kona's raken ze alsnog allemaal wel kwijt. Nog genoeg mensen die niks met een Tesla hebben en het aanbod van EVs met een range van 350km+ is en blijft schaars.

• Martijn.J
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18-08 10:11
Trackerfire schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:27:
[...]

Dat was ook voor mij een wens, maar begreep van de LM dat me dat meer dan € 7K zou kosten. Dus hoe anderen dat voor elkaar krijgen zonder dat de reservering / bestelling wordt overgenomen, is mij een raadsel... Maar goed als ik door annuleringen eerder kan rijden, ben ik ook blij.. Bij de laatste feedback dealer (begin april) was er echter geen sprake van vervroeging...

• prettig
CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:44:
[...]

Verbaast me niks, zou ik ook doen bij lange levertijd. De Model 3 is ineens veel eerder dan verwacht tegen een lagere prijs leverbaar en snel ook.
Is win-win wel zo lijkt me, want al die Kona's raken ze alsnog allemaal wel kwijt. Nog genoeg mensen die niks met een Tesla hebben en het aanbod van EVs met een range van 350km+ is en blijft schaars.
Een kanttekening .....sneller leveren .....SR+ staat eind dit jaar gepland (die dus geannuleerd en de LR RWD besteld), want SR+ zou ook zomaar begin 2020 kunnen worden: wereldwijd wordt die dus veel besteld (USA ook).

• Dave Mol
Martijn.J schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:45:
[...]

Dat was ook voor mij een wens, maar begreep van de LM dat me dat meer dan € 7K zou kosten. Dus hoe anderen dat voor elkaar krijgen zonder dat de reservering / bestelling wordt overgenomen, is mij een raadsel... Maar goed als ik door annuleringen eerder kan rijden, ben ik ook blij.. Bij de laatste feedback dealer (begin april) was er echter geen sprake van vervroeging...
Bij de dealer in breda kan je de order gewoon kosteloos annuleren, dan kan hij hem weer aan iemand anders geven die daardoor korter hoeft te wachten. En die orders die hij op het laatst over houd kan hij verkopen voor de nieuwe prijs en met een korte levertijd dus win, win

Dave Mol wijzigde deze reactie 25-04-2019 15:05 (4%)

• Skull_One
Zijn er hier mensen die de Kona op 1-fase @ 20A max (wel balanced) opladen? Ik krijg hier een offerte voor op basis van een 3-fase balanced oplaadpaal die ingesteld kan worden op 20A max en dan sluiten ze mijn meest geschikte fase aan als eerste fase van de paal. Dit op een 3-fase 25A installatie.

• prettig
ja laad op 24A op 3 x 25A (fivari lader), en dan nog een 2e ev (2 laders) en kan ook 2 of 3 fase laden (zappi kan dat dacht ik inmiddels ook).

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Skull_One schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:40:
Zijn er hier mensen die de Kona op 1-fase @ 20A max (wel balanced) opladen? Ik krijg hier een offerte voor op basis van een 3-fase balanced oplaadpaal die ingesteld kan worden op 20A max en dan sluiten ze mijn meest geschikte fase aan als eerste fase van de paal. Dit op een 3-fase 25A installatie.
Ja (Niro) met een NewMotion Home Advanced, voorbereid voor 3 fase maar is nu op 1 fase ingesteld en begrensd op 20A (kan verzoeken om het op 23A te kunnen zetten, maar nog geen noodzaak toe).

• Skull_One
Wanneer je fase max 25A is, mag je de automaat van de paal niet te dicht bij die van de automaat van de fase hebben. Dit ivm de verschillende karakteristieken. Voor een huisaansluiting mag 25A met 20A wel, maar voor bedrijfspanden niet, daar moet het verschil nog groter zijn. Het probleem is dat als er een issue met je installatie is, de ene automaat misschien sneller reageert dan de andere. Daardoor kun je minder goed zien waar het probleem is.

Zo is het me in ieder geval verteld waarom je paal op max 20A op die fase van 25A moet worden afgeregeld.

Persoonlijk vind ik 20A (ballanced) een heel mooie upgrade tov 16A. Kan ik ook mooi op 3x 25A blijven zitten. Ik vroeg me alleen af of de Kona die 20A accepteert, omdat er in de EV database alleen sprake is van 1-fase 16A, 25A en 32A. (https://ev-database.nl/au...ric-64-kWh#charge-table). Als 20A niet kan, dan heeft dit anders natuurlijk geen zin. Vandaar de vraag of het ook op 20A kan ipv 25A :)

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Skull_One ja, de paal, kabel en auto bepalen samen wat het laadvermogen is en dat kan ook tijdens het laden wijzigen. Geen enkel probleem. Die tabel in de DB is enkel om indicaties van laadtijden te geven voor de meest voorkomende aansluitingen.
20A op 25A is idd wat geadviseerd wordt, ga je te dichtbij de max zitten dan is er een kans dat je hoofdzekering (ondanks de load balancing) klapt wat niet fijn is omdat je hele huis dan (gedeeltelijk bij 3-fase) geen stroom heeft. Bij een smeltzekering moet je dan ook nog eens wachten op de dure monteur van de netbeheerder.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 25-04-2019 21:14 (39%)

• Skull_One
CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:06:
@Skull_One ja, de paal, kabel en auto bepalen samen wat het laadvermogen is en dat kan ook tijdens het laden wijzigen. Geen enkel probleem. Die tabel in de DB is enkel om indicaties van laadtijden te geven voor de meest voorkomende aansluitingen.
20A op 25A is idd wat geadviseerd wordt, ga je te dichtbij de max zitten dan is er een kans dat je hoofdzekering (ondanks de load balancing) klapt wat niet fijn is omdat je hele huis dan (gedeeltelijk bij 3-fase) geen stroom heeft. Bij een smeltzekering moet je dan ook nog eens wachten op de dure monteur van de netbeheerder.
Thanks, dat is fijn om zeker te weten.

Is er eigenlijk ook nog iets van een inrijprocedure voor de Kona? Bij een ICE heb je dat uiteraard wel, maar het lijkt me sterk dat dat voor elektromotoren ook zou gelden. Maar er zit natuurlijk ook nog wat 'conventionele mechanische autotechniek' in de Kona. Just asking.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Skull_One nee, en ook bij ICE geldt dat niet meer zoals vroeger. Dat was uit de tijd dat de cilinders niet altijd perfect aansloten op de zuigers.

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Met als grootste voordeel: de motor hoeft niet warm te worden, dus ook de eerste kilometers kun je al los gaan in tegenstelling tot een ICE, alleen de temperatuur van de banden kan nog voor problemen zorgen.

Hyundai Kona in bestelling, voorloper is Nissan Leaf, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Skull_One
Mwa... traction control uitzetten en eerst ff een burnout doen. Moet met de Kona makkelijk kunnen! ;)

• Wackerstamfer
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 11:33
Skull_One schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:02:
Mwa... traction control uitzetten en eerst ff een burnout doen. Moet met de Kona makkelijk kunnen! ;)
dat kan in comfort/sport stand zonder iets uit te zetten ook prima ;)

kwam er pas achter dat flat out niet flat out is maar je nog een keer door kan trappen >:)

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• daemonix
  • Niet online
Skull_One schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:02:
Dan warm je maar 1 set banden op, de achterbanden blijven koud (en ga je alsnog de bocht uit). :P

Hyundai Kona in bestelling, voorloper is Nissan Leaf, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Skull_One
We krijgen hem met die Nexen-banden. Die kunnen we dan een beetje oproken de eerste maanden. ;) In het najaar laat ik er Michelin Cross Climate Plus opzetten denk ik. Vierseizoenenbanden heb ik goede ervaringen mee en zijn prima voor Nederland. Hoef je ook niet moeilijk te doen met twee wissels per jaar.

Misschien de gebruikte bandenwarmers van de Formule 1 van 2018 op de kop tikken? 100 graden moet ruim voldoende zijn.

• Trackerfire
  • Nu online
Wackerstamfer schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:04:
[...]

dat kan in comfort/sport stand zonder iets uit te zetten ook prima ;)

kwam er pas achter dat flat out niet flat out is maar je nog een keer door kan trappen >:)
En wat moet ik met daarbij voorstellen, hoe doe je dat? >:) ?

• daemonix
  • Niet online
ECO mode afzetten? :P

• Banjy
  • Laatst online: 09:16
Trackerfire schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:21:
[...]

Over het algemeen echt hard het gas/stroompedaal doordrukken. Hier nog geen Kona, maar veel auto’s kan je nog dieper het pedaal indrukken als je denkt dat je er al bent. Een signaal aan de auto dat je echt nog wat meer vermogen nodig hebt, afhankelijk van de auto komt er dan nog wat .. (hogere toeren, turbo wat harder, elektro en benzine motor joining forces etc. = iets meer koppel nog)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• Trackerfire
  • Nu online
Banjy schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 09:26:
[...]

Over het algemeen echt hard het gas/stroompedaal doordrukken. Hier nog geen Kona, maar veel auto’s kan je nog dieper het pedaal indrukken als je denkt dat je er al bent. Een signaal aan de auto dat je echt nog wat meer vermogen nodig hebt, afhankelijk van de auto komt er dan nog wat .. (hogere toeren, turbo wat harder, elektro en benzine motor joining forces etc. = iets meer koppel nog)
Ah ok. Woensdag komt hij, dan eens testen wat er bedoeld wordt :+ >:)

• daemonix
  • Niet online
De Leaf heeft inderdaad een doortrap standje. Net geprobeerd. :)

• Wackerstamfer
Trackerfire schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:21:
[...]

Je pedaal geeft opeens veel weerstand waardoor je denkt dat deze helemaal is ingetrapt, dat is ie niet, en als je dan even doortrapt gaat ie echt "pedal to the metal". Niet dat je dit extra beetje power echt nodig hebt ofzo })

• daemonix
  • Niet online
Overigens blijkt dan dat de Leaf, net als waarschijnlijk de Kona, dat enorme koppel helemaal niet kwijt kan aan de voorwielen.

• Proton_
Ach, dan ben je tenminste snel van de Nexens af.

• IvoB2
daemonix schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:11:
Overigens blijkt dan dat de Leaf, net als waarschijnlijk de Kona, dat enorme koppel helemaal niet kwijt kan aan de voorwielen.
Niet waarschijnlijk maar wel heel zeker. En dan moet je zelfs niet tot op de plaat doortrappen.
En of andere banden dat helemaal gaan voorkomen? Eerder een 4x4 aandrijving denk ik.

• IvoB2
Net het aanbod gekregen om de Kona EV vervangwagen om te ruilen tegen een Tesla 3 SR+. Er zijn er vorige week 5 geleverd. Toch effe over nadenken. Benieuwd of de nieuwsgierigheid het zal halen van de esthetische overwegingen. 🙂

• midego

midego

Hyundai Kona EV

IvoB2 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:37:
Net het aanbod gekregen om de Kona EV vervangwagen om te ruilen tegen een Tesla 3 SR+. Er zijn er vorige week 5 geleverd. Toch effe over nadenken. Benieuwd of de nieuwsgierigheid het zal halen van de esthetische overwegingen. 🙂
Naar mijn weten is de SR+ nog helemaal niet leverbaar in Nederland.

• IvoB2
Ik woon dan ook niet in NL O-) .

IvoB2 wijzigde deze reactie 27-04-2019 17:33 (11%)

• daemonix
  • Niet online
Dan is het misschien wel aardig van je om te vertellen waar dan wel...

• Rob45
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 19-08 16:14
Gezien de tekst van vervangwagen, lijkt me het belgie 8)7
daemonix schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:40:
Dan is het misschien wel aardig van je om te vertellen waar dan wel...

• daemonix
  • Niet online
En daar hebben ze helemaal geen SR+ leverbaar. ;)

• IvoB2
Inderdaad België (dacht dat dit duidelijk was uit de vorige posts? Blijkbaar niet dus en dus bij deze. :)
ps. Hier was de Kona EV ook drie weken na bestelling geleverd en moet je geen maanden boten in het oog houden. O-)

IvoB2 wijzigde deze reactie 29-04-2019 08:18 (43%)

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13:22
IvoB2 schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:16:
Inderdaad België (dacht dat dit duidelijk was uit de vorige posts? Blijkbaar niet dus en dus bij deze. :)
ps. Hier was de Kona EV ook drie weken na bestelling geleverd en moet je geen maanden boten in het oog houden. O-)
In België de SR+? Zelfs in Amerika is deze nog maar amper uitgeleverd. Waaruit weet je dat het om de SR+ gaat en niet de LR?

• IvoB2
De prijs?
Zal eind deze week eens terug in de hangar gaan kijken dan weet ik het zeker.

IvoB2 wijzigde deze reactie 29-04-2019 10:24 (81%)

• IvoB2
Weet er iemand hoe je in de Kona EV kan zien hoeveel kWh je geladen hebt tijdens een laadsessie?
Ik zie nu alleen op hoeveel % de batterij bij de start van de sessie staat en hoeveel % er is na de laadsessie.
Maar dat zegt niet veel. Ergens moet er in het voertuig toch een instelling zijn waar ik kan zien hoeveel kWh er is bijgeladen tijdens de sessie? 95% Van de laadpalen hier in B (persoonlijk ken ik er maar één en dat is dan nog een gratis semi snellaadpaal) hebben niet eens een display. Daar heb je dus ook al geen controle op de afgenomen kWh.

• nessio
IvoB2 : bij gratis maak het natuurlijk niet zoveel uit. Maar ik kan het alleen zien aan mijn nota (Prius Plug In) van de provider (The New Motion) . Op de palen kun je volgens mij nooit iets zien. Bovendien is er ook nog sprake van laadverlies dus de auto kan het (volgens mij ) nooit goed weergeven wat je hebt afgenomen.

• IVIaarten
  • Laatst online: 30-07 15:47
Iemand al nieuws over een eventuele kaartupdate voor de navigatie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 13:37
Zelf heb ik een Ioniq. Ik vind de navigatie en dan specifiek de actualiteit van het kaartmateriaal om te janken.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• Rick1855
nessio schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:38:
IvoB2 : bij gratis maak het natuurlijk niet zoveel uit. Maar ik kan het alleen zien aan mijn nota (Prius Plug In) van de provider (The New Motion) . Op de palen kun je volgens mij nooit iets zien. Bovendien is er ook nog sprake van laadverlies dus de auto kan het (volgens mij ) nooit goed weergeven wat je hebt afgenomen.
De ICU palen van Alfen (o.a. Eneco) geven aan hoeveel kW je hebt afgenomen. Daar zit wel een paar procent laadverlies in, maar toch wel een goede indicatie.

• Electrons
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 19-08 16:35
peacelord schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:35:
Zelf heb ik een Ioniq. Ik vind de navigatie en dan specifiek de actualiteit van het kaartmateriaal om te janken.
Kan ik inkomen. Als ik particulier een auto moet kiezen dan is het hele multimedia gebeuren tegenwoordig zodanig van belang dat ik een type/merk auto ervoor zou laten staan als het teleurstellend is.
Als je er over nadenkt zie je eigenlijk nooit goed de voors en tegens worden uitgediept bij auto reviews.

Pending mode Kona Pulse Red nr 2019-1134. To be delivered July 31 2019.

• IvoB2
nessio schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:38:
Daar vreesde ik al voor. Het maakt mij nu ook niet veel uit (gratis laadkaart). Maar, achterdochtig als ik ben, vroeg ik me af hoe er dan controle kan zijn op zo'n systeem en bij gebrek eraan hoe lang dit goed kan gaan.
Hoe kan je nu als gebruiker (en zeker als particulier) nagaan of de leverancier of uitbater van de laadpaal bij elke laadpaal er niet stiekem een paar cent bijtelt? Voor de gebruiker valt het niet op (en is het in de praktijk niet te controleren) maar als je dit aanhoudend in massa doet wel een mooie extra inkomst?
Ik kan natuurlijk te achterdochtig zijn maar jaren in leven blijven hebben me geleerd dat je de kat nooit bij de melk moet zetten. Ook al is het in se een doodbraaf beest. :r
Technisch kan het geen probleem zijn. Bij een Tesla kan je exact zien hoeveel kWh je geladen hebt en zelfs (aan een Supercharger) hoeveel de totale kostprijs van een laadbeurt bedraagt (en maar goed ook want volgens een recente Duitse reportage heeft Tesla stiekem en overnacht de kWh prijs aan hun superchargers opgedreven. En nog geen klein beetje.
Bijkomend persoonlijk probleem is dan nog eens dat ik bij ontvangst van de laadkaart deze onmiddellijk geregistreerd heb op de website van Newmotion. De kaart werd herkend, geregistreerd en toegevoegd aan het "dashboard" van Newmotion. Eveneens de Kona EV. Maar tot op heden is er nog geen enkele laadbeurt geregistreerd. Bij de laadsessies op het (ledige) dashboard staat wel de vermelding "Laadsessies op laadpalen van andere partijen worden eens per maand bijgewerkt". Wat ik me daar bij moet voorstellen ontgaat me. Inmiddels wel bijna een maand verder.

IvoB2 wijzigde deze reactie 30-04-2019 15:10 (15%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@IvoB2 heb je ooit nagemeten hoeveel liter er in je tank is beland of altijd aangenomen dat het tankstation eerlijk is? ;)
Maar het is echt een zooitje hoor die laadpassen en de verwerking ervan. Het kan inderdaad meer dan een maand(!) duren vooraleer een sessie zichtbaar wordt.
Totaal geen controle mogelijk zo of de tarieven en hoeveelheden wel kloppen, daar is nog een lange weg te gaan..
Het kan overigens ook in je voordeel werken. Heb 3 maanden terug 2 achtereenvolgende dagen geladen. De sessie van de 1e dag werd na een week zichtbaar (15 euro) maar van de 2e dag heb ik tot op heden nog niet gezien, dus ga er vanuit dat die dan "gratis" is geweest.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 30-04-2019 15:43 (25%)

• Electrons
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:41:
@IvoB2 heb je ooit nagemeten hoeveel liter er in je tank is beland of altijd aangenomen dat het tankstation eerlijk is? ;)
Maar het is echt een zooitje hoor die laadpassen en de verwerking ervan. Het kan inderdaad meer dan een maand(!) duren vooraleer een sessie zichtbaar wordt.
Totaal geen controle mogelijk zo of de tarieven en hoeveelheden wel kloppen, daar is nog een lange weg te gaan..
Het kan overigens ook in je voordeel werken. Heb 3 maanden terug 2 achtereenvolgende dagen geladen. De sessie van de 1e dag werd na een week zichtbaar (15 euro) maar van de 2e dag heb ik tot op heden nog niet gezien, dus ga er vanuit dat die dan "gratis" is geweest.
Nee niet gemeten. Is een kwestie van vertrouwen in instanties. Vwb brandstofpompen is het Nederlands Meet Instituut die ijking uitvoert. Je ergens van uit gaan. Bij kwh op laadpalen weet ik niet of dit op dezelfde manier gaat.

• Electrons
IvoB2 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:06:
[...]

Daar vreesde ik al voor. Het maakt mij nu ook niet veel uit (gratis laadkaart). Maar, achterdochtig als ik ben, vroeg ik me af hoe er dan controle kan zijn op zo'n systeem en bij gebrek eraan hoe lang dit goed kan gaan.
Hoe kan je nu als gebruiker (en zeker als particulier) nagaan of de leverancier of uitbater van de laadpaal bij elke laadpaal er niet stiekem een paar cent bijtelt? Voor de gebruiker valt het niet op (en is het in de praktijk niet te controleren) maar als je dit aanhoudend in massa doet wel een mooie extra inkomst?
Ik kan natuurlijk te achterdochtig zijn maar jaren in leven blijven hebben me geleerd dat je de kat nooit bij de melk moet zetten. Ook al is het in se een doodbraaf beest. :r
Technisch kan het geen probleem zijn. Bij een Tesla kan je exact zien hoeveel kWh je geladen hebt en zelfs (aan een Supercharger) hoeveel de totale kostprijs van een laadbeurt bedraagt (en maar goed ook want volgens een recente Duitse reportage heeft Tesla stiekem en overnacht de kWh prijs aan hun superchargers opgedreven. En nog geen klein beetje.
Bijkomend persoonlijk probleem is dan nog eens dat ik bij ontvangst van de laadkaart deze onmiddellijk geregistreerd heb op de website van Newmotion. De kaart werd herkend, geregistreerd en toegevoegd aan het "dashboard" van Newmotion. Eveneens de Kona EV. Maar tot op heden is er nog geen enkele laadbeurt geregistreerd. Bij de laadsessies op het (ledige) dashboard staat wel de vermelding "Laadsessies op laadpalen van andere partijen worden eens per maand bijgewerkt". Wat ik me daar bij moet voorstellen ontgaat me. Inmiddels wel bijna een maand verder.
Inderdaad jammer dat zoiets simpels als een totaal overzichtje niet geproduceerd wordt door de auto. Al dit soort gegevens zijn uiteindelijk allemaal aanwezig. Het is een kwestie van software om er iets zinnigs van te maken. Ik denk dat je uiteindelijk op oplossingen als auto Pi moet gaan terugvallen waar uiteindelijk veel meer (cumulatieve en historische) informatie mee valt te vergaren. Vanuit Hyundai zie ik de ontwikkelingen na aflevering van het fysieke vehicle niet meer de versnelling in gaan. ;(

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:41:
Ik weet niet hoe het in NL zit maar in B wordt ieder tankstation regelmatig geijkt en het attest met vervaldatum hangt op iedere pomp. Niet sluitend maar toch al een groot verschil met blind laden.
En (ook met een tankkaart van de werkgever) moest je ICE ineens veel meer gaan verbruiken dan voorheen heb je het ook vlug door. Maar als je laadt (en zeker op kosten van de werkgever) zonder enige notie van hoeveelheden en tegen welke kost en je werkgever krijgt facturen zonder enige notie van km-standen staat de deur toch wagenwijd open voor misbruik?

Aha, toch een lichtpuntje. Als het inderdaad gangbare praktijk is bij laadpassen dat het meer dan een maand duurt voor een sessie zichtbaar wordt nog even afwachten.
Mijn bekommernis is (voorlopig) niet zozeer de euro (wordt rechtstreeks doorgefactureerd aan werkgever) maar meer eentje uit nieuwsgierigheid en om het geladen verbruik (aan de paal) wat te kunnen afwegen aan het gemiddelde dat de Kona aangeeft (heb periodiek of automatisch resetten van de teller gedesactiveerd).
En ik dacht dat ik (gewoon uitgaande van economische logica) iets over het hoofd zag. Blijkt dus (voorlopig) common practice te zijn. Wel eigenaardig dat je daar in deze tijd als ondernemer nog mee weg kan komen. En al helemaal in Nederland. ;)

En je voorbeeld van "vergeten" facturatie is uiteraard mooi meegenomen. Maar wat als het andersom is en er wordt te veel gefactureerd? Of je krijgt de laadsessie van een ander (zoals misschien nu bij jouw vergeten factuur gebeurt is?) op jouw frekening? Als je het al ziet heb je geen enkel voor de hand liggend bewijs dat je ergens al dan niet geladen hebt.

Zulke praktijken (en zeker in een software gestuurde omgeving) lijken me gewoon niet meer van deze tijd.
Ze willen je wel plaats- en tijdsgebonden rekening laten rijden maar een simpel overzicht van een laadbeurt zou teveel gevraagd zijn? ;)

IvoB2 wijzigde deze reactie 30-04-2019 17:12 (21%)

• jgkt
  • Laatst online: 23-05 19:43
IVIaarten schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:30:
Iemand al nieuws over een eventuele kaartupdate voor de navigatie?
Die is eerder dit jaar al geweest en komt maar 1 x per jaar. Wachten tot 2020 dus.
Oftewel de navigatie is nogal waardeloos en ik gebruik Google maps of Flitsmeister via CarPlay.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
Electrons schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:43:
[...]

Kan ik inkomen. Als ik particulier een auto moet kiezen dan is het hele multimedia gebeuren tegenwoordig zodanig van belang dat ik een type/merk auto ervoor zou laten staan als het teleurstellend is.
Als je er over nadenkt zie je eigenlijk nooit goed de voors en tegens worden uitgediept bij auto reviews.
Voor mij is alleen de geluidskwaliteit van belang, zelfs de beste in-car navigatie is inferieur aan Google Maps dus gewoon nooit gebruiken (en hoeft met Android auto/Carola ook niet meer).

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• jgkt
assje schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:56:
[...]

Voor mij is alleen de geluidskwaliteit van belang, zelfs de beste in-car navigatie is inferieur aan Google Maps dus gewoon nooit gebruiken (en hoeft met Android auto/Carola ook niet meer).
Dan ga maar eerst eens goed luisteren naar de Krell installatie (als je dat overweegt). Voordat je straks spijt krijgt...
Maar verder ben ik erg blij met de auto hoor! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• midego

midego

Hyundai Kona EV

Ik begrijp oprecht niet waarom mensen klagen over het Krell Audio systeem, het is absoluut niet slecht en zeker een premium tegenover de "standaard" speakers in auto's. Nee het is misschien niet dezelfde klasse als BMW of Mercedes maar slechts is het zeker niet te noemen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ach, het enige Krell aan een Krell installatie in een auto is de naam. :P

• Remco008
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 19-08 15:29
Ik kan nu max 391 km rijden op een volle lading terwijl ik goed doorrijd. Hoe is jullie ervaring ?

Gr. Remco
Hyundai kona

• jgkt
midego schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:23:
Ik begrijp oprecht niet waarom mensen klagen over het Krell Audio systeem, het is absoluut niet slecht en zeker een premium tegenover de "standaard" speakers in auto's. Nee het is misschien niet dezelfde klasse als BMW of Mercedes maar slechts is het zeker niet te noemen.
Ik snap dat je in deze prijsklasse geen goede staging kan verwachten, maar de subwoofer absolute bagger. En bij DAB klinkt de installatie veel blubberiger dan bijvoorbeeld Spotify. Omdat ik meestal radio luister staat de bas op -10 en dan is het te doen. Ik had liever wat meer bas gehad maar alleen als het goed klinkt.

• jgkt
Remco008 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:33:
Ik kan nu max 391 km rijden op een volle lading terwijl ik goed doorrijd. Hoe is jullie ervaring ?

Gr. Remco
Hyundai kona
Dat is prima! Afgelopen zondag kon ik lekker doorrijden op de snelweg en had ik na 270 km. (Hengelo-Houten en terug) nog 14 km over. Gewoon overal de maximaal toegestane snelheid gereden.

• midego

midego

Hyundai Kona EV

jgkt schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:35:
[...]

Ik snap dat je in deze prijsklasse geen goede staging kan verwachten, maar de subwoofer absolute bagger. En bij DAB klinkt de installatie veel blubberiger dan bijvoorbeeld Spotify. Omdat ik meestal radio luister staat de bas op -10 en dan is het te doen. Ik had liever wat meer bas gehad maar alleen als het goed klinkt.
Houdt er ook rekening mee dat wat een radiozender wegstuurd super erg gecompressed is en je absoluut niet kan vergelijken met een streaming dienst als Spotify.

Wikipedia: Digital Audio Broadcasting

• jgkt
midego schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:38:
[...]

Houdt er ook rekening mee dat wat een radiozender wegstuurd super erg gecompressed is en je absoluut niet kan vergelijken met een streaming dienst als Spotify.

Wikipedia: Digital Audio Broadcasting
DAB+ wordt ervaren als een uitstekende kwaliteit. Op jouw wikipedia link:
"Bij gestandaardiseerde dubbelblinde MUSHRA-luistertests van de European Broadcasting Union (EBU) gaf het luisterpanel HE-AAC op 48 kb/s een waardering van “Good to Excellent” en op 64 kb/s een waardering “Excellent”. In de praktijk wordt er in landen die DAB+ gebruiken voor spraak veelal gekozen voor 48 kb/s, en voor muziek 64 kb/s of 96 kb/s."
Maar als dat invloed heeft op de manier waarop bas wordt weergeven t.o.v. bronnen met minder verlies, moet Krell/Hyundai daar rekening mee houden, niet ik.

• midego

midego

Hyundai Kona EV

Er is geen enkel auto merk wat rekenign heeft gehouden met hoe FM/AM/DAB/DAB+ wordt uitgestuurd. Dit is een tekortkoming aan de kant van radiozenders. In een Ford Ka klinkt een FM zender toch ook hompig en bassig.

Anyhow. Ik vind de Krell Audio meer dan prima klinken.

• jgkt
midego schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:49:
Er is geen enkel auto merk wat rekenign heeft gehouden met hoe FM/AM/DAB/DAB+ wordt uitgestuurd. Dit is een tekortkoming aan de kant van radiozenders. In een Ford Ka klinkt een FM zender toch ook hompig en bassig.

Anyhow. Ik vind de Krell Audio meer dan prima klinken.
ze hadden bijvoorbeeld mogelijk kunnen maken de equalizer instellingen per bron te doen. Dat heb ik zeker al in auto's gehad. En als jij tevreden bent is dat toch prima? En dat bedoel is onder sarcasme, smaken verschillen gelukkig.

• Wackerstamfer
Remco008 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:33:

Gr. Remco
Hyundai kona
Mijn GOM is momenteel 364 km.

Ik rij elke dag ca 100 km waarvan 80-90% snelweg variërend tussen de 120-140 km/h (ja dat helpt niet 8) ).

Prima range d:)b

• midego

midego

Hyundai Kona EV

jgkt schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:53:
[...]

ze hadden bijvoorbeeld mogelijk kunnen maken de equalizer instellingen per bron te doen. Dat heb ik zeker al in auto's gehad. En als jij tevreden bent is dat toch prima? En dat bedoel is onder sarcasme, smaken verschillen gelukkig.
En dan krijg je weer het gezeur over waarom het niet 1 equalizer is voor systeem breed in plaats van dat alle inputs een eigen EQ settings hebben. Ik zie het probleem echt niet en nogmaals, het systeem is echt niet slecht zoals hier meerdere keren wordt beschreven.

• nessio
IvoB2 : Op TNM facturen wordt inderdaad pas later laadbeurten van derden zichtbaar. wat je meteen kunt zien je laadbeurten op je eigen LoLo. Dit is al sinds 2012 zo.
Verder is er in Nederland een probleem met zichtbaar laten zien hoeveel kwh je laad op een paal.
Alleen energiemaatschappijen mogen in Nederland elektra leveren.
Om deze reden worden laadminuten omgerekend naar kwh (beide staan op de factuur)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rick1855
Wackerstamfer schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:07:
[...]

Mijn GOM is momenteel 364 km.

Ik rij elke dag ca 100 km waarvan 80-90% snelweg variërend tussen de 120-140 km/h (ja dat helpt niet 8) ).

Prima range d:)b
Ongeveer dezelfde range bij hetzelfde type gebruik (tussen de 360 en 366)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vuurwerk2
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16-08 18:58
Wie kan inmiddels zijn tel mirror op het scherm.? Mijn tel kan draadloos spiegelen naar beamers. Waarom niet naar kleine scherm in de kona. Zou super ja dit zijn!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

vuurwerk2 schreef op zondag 7 april 2019 @ 00:51:
Jullie hebben een punt met vergelijking met de Tesla. De Kona is eigendom en de kortingen krijg je niet terug bij erkoop. Maar met de comma.ai in de Kona ga je voor totaal 1000 euro naar een andere klasse. Jammer dat niemand met mij de proef op de som wil nemen. Het lijkt mij dubbel en dwars waard.
Heb jij dit inmiddels al aangeschaft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vuurwerk2
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16-08 18:58
Ja met alle respect. Je bent bijzonder weinig gewend of je hebt een hele slechte smaak. Elke dag erger ik me aan de blubber laag in de Kona. Net als veel andere plastic shit in deze auto.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

vuurwerk2 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:48:
Ja met alle respect. Je bent bijzonder weinig gewend of je hebt een hele slechte smaak. Elke dag erger ik me aan de blubber laag in de Kona. Net als veel andere plastic shit in deze auto.
Reageer je nu op mij? Ik vroeg of je die autopilot die zn geld dubbel en dwars waard zou zijn inmiddels had aangeschaft :)
Pagina: 1 ... 13 ... 24 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True