CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:41:
@
IvoB2 heb je ooit nagemeten hoeveel liter er in je tank is beland of altijd aangenomen dat het tankstation eerlijk is?

Maar het is echt een zooitje hoor die laadpassen en de verwerking ervan. Het kan inderdaad meer dan een maand(!) duren vooraleer een sessie zichtbaar wordt.
Totaal geen controle mogelijk zo of de tarieven en hoeveelheden wel kloppen, daar is nog een lange weg te gaan..
Het kan overigens ook in je voordeel werken. Heb 3 maanden terug 2 achtereenvolgende dagen geladen. De sessie van de 1e dag werd na een week zichtbaar (15 euro) maar van de 2e dag heb ik tot op heden nog niet gezien, dus ga er vanuit dat die dan "gratis" is geweest.
Ik weet niet hoe het in NL zit maar in B wordt ieder tankstation regelmatig geijkt en het attest met vervaldatum hangt op iedere pomp. Niet sluitend maar toch al een groot verschil met blind laden.
En (ook met een tankkaart van de werkgever) moest je ICE ineens veel meer gaan verbruiken dan voorheen heb je het ook vlug door. Maar als je laadt (en zeker op kosten van de werkgever) zonder enige notie van hoeveelheden en tegen welke kost en je werkgever krijgt facturen zonder enige notie van km-standen staat de deur toch wagenwijd open voor misbruik?
Aha, toch een lichtpuntje. Als het inderdaad gangbare praktijk is bij laadpassen dat het meer dan een maand duurt voor een sessie zichtbaar wordt nog even afwachten.
Mijn bekommernis is (voorlopig) niet zozeer de euro (wordt rechtstreeks doorgefactureerd aan werkgever) maar meer eentje uit nieuwsgierigheid en om het geladen verbruik (aan de paal) wat te kunnen afwegen aan het gemiddelde dat de Kona aangeeft (heb periodiek of automatisch resetten van de teller gedesactiveerd).
En ik dacht dat ik (gewoon uitgaande van economische logica) iets over het hoofd zag. Blijkt dus (voorlopig) common practice te zijn. Wel eigenaardig dat je daar in deze tijd als ondernemer nog mee weg kan komen. En al helemaal in Nederland.
En je voorbeeld van "vergeten" facturatie is uiteraard mooi meegenomen. Maar wat als het andersom is en er wordt te veel gefactureerd? Of je krijgt de laadsessie van een ander (zoals misschien nu bij jouw vergeten factuur gebeurt is?) op jouw frekening? Als je het al ziet heb je geen enkel voor de hand liggend bewijs dat je ergens al dan niet geladen hebt.
Zulke praktijken (en zeker in een software gestuurde omgeving) lijken me gewoon niet meer van deze tijd.
Ze willen je wel plaats- en tijdsgebonden rekening laten rijden maar een simpel overzicht van een laadbeurt zou teveel gevraagd zijn?
[
Voor 21% gewijzigd door
IvoB2 op 30-04-2019 17:12
]