Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wackerstamfer
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:59
vuurwerk2 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:48:
Ja met alle respect. Je bent bijzonder weinig gewend of je hebt een hele slechte smaak. Elke dag erger ik me aan de blubber laag in de Kona. Net als veel andere plastic shit in deze auto.
Misschien in het vervolg eerst eens een proefrit doen voor je tot daadwerkelijke koop over gaat als je je elke dag aan de auto ergert... |:(
CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:51:
Reageer je nu op mij? Ik vroeg of je die autopilot die zn geld dubbel en dwars waard zou zijn inmiddels had aangeschaft :)
Ja ik ben ook wel benieuwd hoe je comma.ai bevalt. Misschien moet @vuurwerk2 eens een review schrijven.

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

Acties:
  • 0Henk 'm!

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:34
Ja met alle respect. Je bent bijzonder weinig gewend of je hebt een hele slechte smaak. Elke dag erger ik me aan de blubber laag in de Kona. Net als veel andere plastic shit in deze auto.
Ik ben genoeg gewend, misschien heb je een slechte subwoofer ingebouwd gekregen? Ik heb een hele nadere ervaring met betrekking tot het geluid.

Wat weerhoud je ervan op je subwoofer te vervangen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 09-05 15:07
Autopilot op basis van een cameraatje kan nooit iets zijn. (1 lens ; een mens met 2 ogen ziet al beter.)
Een autopilot systeem moet minstens bestaan uit : radar middenvoor, radar links, radar rechts en stereocamera. Zo niet, kan het zo bij het oud vuil.
Net als een acc op basis van een cameraatje (BMW, Toyota) kan zo in de prullenbak. Zeer onbetrouwbaar.

Verwacht : Kona ceramic blue, augustus 2019, nummer 2018-2107

Acties:
  • 0Henk 'm!

• midego
nessio schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:04:
Autopilot op basis van een cameraatje kan nooit iets zijn. (1 lens ; een mens met 2 ogen ziet al beter.)
Een autopilot systeem moet minstens bestaan uit : radar middenvoor, radar links, radar rechts en stereocamera. Zo niet, kan het zo bij het oud vuil.
Net als een acc op basis van een cameraatje (BMW, Toyota) kan zo in de prullenbak. Zeer onbetrouwbaar.
Misschien moet je je dan inlezen hoe het werkt, het maakt namelijk ook gebruik van alle sensoren die al in de KONA zitten. In theorie dus dezelfde info als een Tesla :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IVIaarten
  • Laatst online: 23:42
jgkt schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:52:
[...]

Die is eerder dit jaar al geweest en komt maar 1 x per jaar. Wachten tot 2020 dus.
Oftewel de navigatie is nogal waardeloos en ik gebruik Google maps of Flitsmeister via CarPlay.
Wat is de definitie van 'eerder dit jaar'? Ik heb de auto geleverd gekregen begin februari, en de kaarten zijn idd erg oud, dus als er in maart/april een update is geweest zou ik daar wel mee geholpen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skull_One
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20-05 08:59
Hmm, ik vraag me af of de extreem lange levertijden van de Kona en Niro met dit bericht te maken heeft: nieuws: EV-accufabrikant LG Chem klaagt concurrent SK Innovation aan

Voor zover ik weet heeft de Kona een LG Chem accu en de Niro een SK Innovation accu. Dat werd althans door Bjørn Nyland beweerd.

Look at it this way... in a million years, who's gonna care?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PrimeTinus
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 19-05 18:12
Vraagje aan andere eigenaren: hebben jullie al veel wasstraten bezocht? Ik heb na 2 wasstraten al lakschade op mijn antenne. De lak lijkt er wel gewoon afgespoten. Twee rode puntjes van 3 mm op een dark knight. Lijkt me niet te horen..

https://photos.app.goo.gl/Nidn8ge2SMVJaWRg8

PrimeTinus wijzigde deze reactie 01-05-2019 11:31 (35%)

Tinus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skull_One
Mja... wasstraten... Ik was mijn auto's altijd op de goede manier met twee emmers, een hogedrukreiniger (denk aan de druk) en een schapenvachten handschoen. Juist om deze reden. Er zijn hele goede wasstraten maar ook hele slechte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PrimeTinus
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 19-05 18:12
@Skull_One Ik zal de wasstraat niet bij naam noemen, maar dit is een van de betere wasstraten. Met mijn vorige auto, een Chevrolet Volt, ben ik daar jaren om de 2-3 weken geweest, nooit een probleem gehad.

Tinus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skull_One
Wellicht toch even bij de wasstraat aankloppen? Kan zijn dat ze bij de Bovag zijn aangesloten. Nieuwe autolak is sowieso nog niet uitgehard. Aan de foto te oordelen is het echt 'slijtage'. De wasstraat kan niet elk detail goed 'zien' en dan zijn antennes wel eens de Sjaak. Je Volt had misschien een gunstigere vorm. Anyway, veel factoren. Schade door wasstraten komt wel meer voor. Ik zou het iig laten fixen, want ik zou er niet tegen kunnen. :)

Edit: Kijk anders even hier:
https://www.bovag.nl/veel...?vehicle=none&dienst=none

Skull_One wijzigde deze reactie 01-05-2019 11:52 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skull_One
Kan iemand mij vertellen of die meegeleverde noodlader in te stellen is op een hogere (of lagere) laadstroom? Ik zie 'venstertjes' met 8A en 12A terwijl de 10A groen oplicht. Er zit een rubber knopje op de onderkant, maar die lijkt eerder de oplading te stoppen.

Heeft dat ding een IP-rating, kan ik nl niet vinden. Ik merk ook dat de wat uitgebreidere 'led graphics' van de noodlader na verloop van tijd verdwijnen en alleen nog het 'charge' gedeelte aangelicht is. Lijkt me normaal?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Skull_One lader afkoppelen van de auto, dan kun je met dat rubberen knopje switchen tussen 8, 10 en 12A. Daarna weer inpluggen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skull_One
CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:37:
@Skull_One lader afkoppelen van de auto, dan kun je met dat rubberen knopje switchen tussen 8, 10 en 12A. Daarna weer inpluggen ;)
Werkt perfect! Thanks! Nu alleen nog weten of hij tegen regen kan. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Skull_One schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:13:
[...]

Als je hem onder je wagen legt dan gebeurt er niet zoveel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wackerstamfer
Skull_One schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:13:
[...]

Leg hem gewoon op je voorwiel, dan is zowel dat blok, als de stekker hoog en droog :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nessio
Vuurwerk, etc ; gaat het om de Comma one? Op de website van comma.ai kun je alleen de EON devkit kopen (dat is geen autopilot system).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jgkt
  • Laatst online: 19-05 21:47
CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:51:
[...]

Reageer je nu op mij? Ik vroeg of je die autopilot die zn geld dubbel en dwars waard zou zijn inmiddels had aangeschaft :)
ik denk op midego met wie ik een 'gesprek' over de geluidskwaliteit had. 6 hokjes hoger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wackerstamfer
nessio schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:28:
Vuurwerk, etc ; gaat het om de Comma one? Op de website van comma.ai kun je alleen de EON devkit kopen (dat is geen autopilot system).
klopt dat is een dashcam, als ze een autopilot zouden verkopen zijn ze natuurlijk aansprakelijk nu ben je zelf het haasje want ja, daar is het niet voor bedoelt. (zie ook de kleine lettertjes)

Naar beneden scrollen kom je bij open pilot uit. https://github.com/commaai/openpilot En daar heb je.. tada.. de EON devkit voor nodig :X

Vuurwerk verklaart ons nogal voor gek dat we daar niet aan willen beginnen dus zijn we benieuwd hoe hij het in de praktijk zelf ervaart.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 00:51
Hier vandaag ook de Kona opgehaald in Dordrecht. Erg mooi met dat zwarte dak, net even anders dan anders. Rijdt heerlijk, binnenkort een flinke rit naar het noorden van 't land. Zin in.

Toch ook nog even over de Krell. Met de Bass op -2 hier en de Treble een flink stuk omhoog naar +7 klinkt moderne muziek erg lekker. Ben het met iedereen eens als je er een oudere plaat ingooit (echte muziek) a la Queen, Guns 'n Roses, Peppers et cetera het echt wel bagger klinkt! Ach, ik luister 't niet veelv :o :*)

1-5-2019 Hyundai Kona Premium 64kWh Two Tone Chalk White en Black

• Juggie0007
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19-05 14:11
Ik heb de laatste tijd 520km op de GOM na laden tot 100% Omgerekend met 8% laadverlies kom ik op een beschikbare capaciteit van 68 kWh. Dat doet Hyundai netjes

• Jhb62
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 22:26

Jhb62

Kona 14/06/2019

Trackerfire schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:57:
Hier vandaag ook de Kona opgehaald in Dordrecht. Erg mooi met dat zwarte dak, net even anders dan anders. Rijdt heerlijk, binnenkort een flinke rit naar het noorden van 't land. Zin in.

Toch ook nog even over de Krell. Met de Bass op -2 hier en de Treble een flink stuk omhoog naar +7 klinkt moderne muziek erg lekker. Ben het met iedereen eens als je er een oudere plaat ingooit (echte muziek) a la Queen, Guns 'n Roses, Peppers et cetera het echt wel bagger klinkt! Ach, ik luister 't niet veelv :o :*)
Gaat wat worden met mijn Zware Metalen :o :?

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 20-05 20:44
nessio schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:24:
IvoB2 : Op TNM facturen wordt inderdaad pas later laadbeurten van derden zichtbaar. wat je meteen kunt zien je laadbeurten op je eigen LoLo. Dit is al sinds 2012 zo.
Verder is er in Nederland een probleem met zichtbaar laten zien hoeveel kwh je laad op een paal.
Alleen energiemaatschappijen mogen in Nederland elektra leveren.
Om deze reden worden laadminuten omgerekend naar kwh (beide staan op de factuur)
Bedankt voor de info. Facturen zie ik uiteraard nooit (worden direct doorgerekend naar de werkgever :)B ).
Wat is een LoLo? :$

• Skull_One
IvoB2 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:56:
[...]

Bedankt voor de info. Facturen zie ik uiteraard nooit (worden direct doorgerekend naar de werkgever :)B ).
Wat is een LoLo? :$
Een LoLo is een NewMotion Home Advanced laadpaal. Althans, dat heb ik ook maar 'gehoord'. Voor mij is dit ook nieuwe materie. Twee weken wist ik niet dat we twee weken later een Kona zouden hebben. Ja, bij ons was de levertijd maar twee weken. Maar dat is een gevalletje mazzel. En nee, het is geen leasebak.

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23:03
Juggie0007 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 06:41:
Ik heb de laatste tijd 520km op de GOM na laden tot 100% Omgerekend met 8% laadverlies kom ik op een beschikbare capaciteit van 68 kWh. Dat doet Hyundai netjes
Het is 64kw netto en 68kw bruto, en ik geloof Bjorn Nyland eerder (hij doet dit vaker).

BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), Model 3 besteld, E-niro

• Ronalddeno
  • Laatst online: 21-05 10:50
Heb nu 6600 km gereden met mn Kona en ben dik tevreden. Echter sinds kort valt mij op dat wanneer ik een rood stoplicht nader met de ACC aan, dat de auto niet afremt voor een voor het stoplicht stilstaande auto. Best gevaarlijk eigenlijk. Maar als er nog een afremmende auto voor me rijdt, dan remt mijn Kona wel af (zelfs tot stilstand). Je ziet t ook op het dashboard: stilstaande auto 'ziet' ie niet, een nog rijdende auto wel.
Iemand anders ook deze ervaring ? Ik ga zo wie zo naar de dealer a.s. maandag om de achterklep beter te laten afhangen en zal het dan ook voorleggen.

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Dat is een bekend fenomeen: stilstaande objecten worden niet gezien... De eerste die daar hard mee in aanraking kwam was Tesla...

Hyundai Kona in bestelling, voorloper is Nissan Leaf, Hyundai Ioniq electric in bezit

• IVIaarten
Ronalddeno schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:08:
Heb nu 6600 km gereden met mn Kona en ben dik tevreden. Echter sinds kort valt mij op dat wanneer ik een rood stoplicht nader met de ACC aan, dat de auto niet afremt voor een voor het stoplicht stilstaande auto. Best gevaarlijk eigenlijk. Maar als er nog een afremmende auto voor me rijdt, dan remt mijn Kona wel af (zelfs tot stilstand). Je ziet t ook op het dashboard: stilstaande auto 'ziet' ie niet, een nog rijdende auto wel.
Iemand anders ook deze ervaring ? Ik ga zo wie zo naar de dealer a.s. maandag om de achterklep beter te laten afhangen en zal het dan ook voorleggen.
Dit is eigenlijk best logisch; de radar kan niet zien of het een auto betreft, of dat er een bocht in de weg zit en dit een muurtje is. Een object dat zich voor je bevindt en vetraagt t.o.v. jou wagen is wel herkenbaar doordat het zich gedraagt als een auto. Een stilstaande auto gedraagt zich als een muur :P
Op zich wel wenselijk... zou ook erg irritant zijn dat de auto op een afrit met een bocht op de rem zou gaan omdat de vangrail wordt herkent als een auto....

Neemt niet weg dat je ook graag zou willen dat de muur herkent wordt. Is volgens mij ook het geval, maar zal een noodstop opleveren, geen geleidelijke remactie.

IVIaarten wijzigde deze reactie 02-05-2019 10:55 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IVIaarten
Tenaamstelling, bijgewerkt t/m 30-4-2019

• midego
IVIaarten schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:02:
Tenaamstelling, bijgewerkt t/m 30-4-2019

[Afbeelding]
Er worden geen zwart/Dark Knight geleverd?

• IVIaarten
midego schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:11:
[...]

Er worden geen zwart/Dark Knight geleverd?
volgens mij worden zowel Dark Knight als Galactic Grey door de RDW geregistreerd als 'Grijs'.

• Rick1855
  • Laatst online: 11-05 19:11
Trackerfire schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:57:

Tenzij je natuurlijk regelmatig naar oude Motown nummers luister met James Jamerson op bas. Classic precision bass met flatwound snaren van een jaar of twintig oud. Dat is ongeveer ook hoe de subwoofer in de Kona klinkt ;)

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019

• Rick1855
  • Laatst online: 11-05 19:11
dubbelpost

Rick1855 wijzigde deze reactie 02-05-2019 11:24 (98%)

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019

• IvoB2
Skull_One schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:07:
[...]
Een LoLo is een NewMotion Home Advanced laadpaal. Althans, dat heb ik ook maar 'gehoord'. Voor mij is dit ook nieuwe materie. Twee weken wist ik niet dat we twee weken later een Kona zouden hebben. Ja, bij ons was de levertijd maar twee weken. Maar dat is een gevalletje mazzel. En nee, het is geen leasebak.
Ah, ok bedankt. Weer wat bijgeleerd.
Op 10 mei komen ze onze thuis laadpaal installren. Zou moeten werken met dezelfde laadpas als die we nu al hebben. Eens kijken of die laadcijfers dan vlugger in het NM dashboaard verschijnen.
De laadpaal wordt wel niet door NM geleverd. De laadpas trouwens ook niet maar bij de gebruiksaanwijzing zat dat je hem moest activeren via de NM database. Wat overigens gelukt is (de registratie) maar, zoals gezegd, we zien tot nu toe geen data van laden verschijnen.

IvoB2 wijzigde deze reactie 02-05-2019 11:33 (6%)

• nessio
IvoB2 : de laadpalen van NM heten nu geen Lolo meer maar Home standard / fast of Business pro / lite, etc
Onze stamt uit 2012 en die heette toen Lolo(o).
Als wij laden via de Lolo van NM staat de laadbeurt meteen digitaal. je kunt ook op je dashboard zien of je paal vrij of bezet is. je kunt ook een app installeren en koppelen aan je laadpas. als je dan bij NM palen laad krijg je een berichtje als de auto vol is (op je smartphone).

• nessio
Comma.ai Die open pilot en lijst had ik gezien. Maaaar de Kona EV staat niet in de supported cars lijst.
En zo ja, toch wel erg link want wat voegt dat cameraatje nou precies toe aan acc & lka.
Als het echt zo simpel was dan zouden tesla, BMW. Mercedes, Google, etc er toch geen miljarden aan verspijkerd hebben. En daar werkt het nog steeds niet goed.

• nessio
O ja, mn BMW ziet stilstaand auto's wel die voor het stoplicht staan Maar remt wel verdomd laat (niet zoals wij zelf anticiperen op een dergelijke situatie )

• midego
nessio schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:11:
Comma.ai Die open pilot en lijst had ik gezien. Maaaar de Kona EV staat niet in de supported cars lijst.
En zo ja, toch wel erg link want wat voegt dat cameraatje nou precies toe aan acc & lka.
Als het echt zo simpel was dan zouden tesla, BMW. Mercedes, Google, etc er toch geen miljarden aan verspijkerd hebben. En daar werkt het nog steeds niet goed.
Dat is precies het hele punt wat de "hacker" George Hotz vanaf het begin af aan al heeft aangegeven, dat de bedrijven het zo belachelijk duur maken terwijl het voor een fractie van de prijs kan.

https://www.theverge.com/...-driving-car-scam-diy-kit

• prettig
midego schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:30:
[...]

Dat is precies het hele punt wat de "hacker" George Hotz vanaf het begin af aan al heeft aangegeven, dat de bedrijven het zo belachelijk duur maken terwijl het voor een fractie van de prijs kan.

https://www.theverge.com/...-driving-car-scam-diy-kit
Nou het moet wel veilig, en snap het initiatief maar of dat ook altijd goed gaat (bij slecht weer zal die het wel niet doen), te beperkt. Net zoals een Lidar based systeem per definitie ongeschikt is: werkt niet bij regen, sneeuw en mist).

Ik denk dat het een leuke aanvulling kan zijn als "echte" assist, ik zou hem niet zelf laten rijden.
Maar wellicht is het over 5 jaar anders (AI ontwikkeling gaat snel, high-res radar, SAR radar en meer cam's).
Wat het wel gaat worden..... gaan het zien.

• nessio
onze radar op de prius / bmw werkt wel bij mist. radar werkt niet goed bij stilstaan. de bmw gebruikt daarvoor ook een camera (deze maakt zeer snel foto''s achter elkaar, voorwerp wordt groter en dan wordt bepaald of ie gaat remmen. Maar dat laatste is bij stilstaande voorwerp best laat en abrupt, dus er vertrouwen mmm) Sneeuw en harde regen gaat ook bij bmw en prius niet goed en gooit ie de acc eraf..

• nessio
Comma.ai Maar hun systeempje Comma one moest op last van de toezichthouder uit de handel : onbetrouwbaar en niet veilig. En daar zit Tesla ook nog steeds mee.
Hoe dan ook het zijn voorlopig allemaal hulpmiddelen. Wordt pas echt wat als op elke straathoek een 5G zender staat (die met de auto communiceert) en alle weg ellende realtime beschikbaar is (Helaas dit gaat zeker nog 10 jaar duren).
Maar vuurwerk test het nu vast wel uit.
Ik wacht zijn verslag met spanning af.

• Skull_One
km/kWh of kWh/100km ? Waarop stellen jullie de meter in en waarom? Persoonlijk vind ik km per kWh handiger rekenen. Maar bijv. Bjørn Nyland en vele andere op YT hebben hem vaak op kWh/100km staan. Is daar een goede reden voor?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik vind kWh/100km het fijnste, want dan geldt: hoe lager hoe zuiniger en het maakt vergelijking met andere EVs mogelijk (de komma wegdenken en je ziet de veelgebruikte Wh/km).

• prettig
Kijk zelden naar kwh/100km, zelfde als vroeger .... z'n nerveus eco-metertje ... irritant ding
I3 --> % accu
Kona/niro --> gom-range

• Remco008
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 05-05 13:07
Waarom dan de Kona gekozen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jgkt
IVIaarten schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:42:
[...]

Wat is de definitie van 'eerder dit jaar'? Ik heb de auto geleverd gekregen begin februari, en de kaarten zijn idd erg oud, dus als er in maart/april een update is geweest zou ik daar wel mee geholpen zijn.
volgens mij is de update idd begin maart geweest.

• prettig
Ach dat weet je ..... "domme/antieke" navi, dus nooit up-to-date, heb ik met de bmw i3 ook (en gaat eigenlijk meestal wel goed). Gaat nooit beter worden.

• IvoB2
Heb je dan geen uitgebreide tesrit met de Kona gedaan?
Net om de reden (vooral de laatste) die je aanhaalt heb ik voor de e-Niro More+ gekozen (de Kona EV is een tijdelijke wagen in afwachting van de levering van de Niro). Persoonlijk vind ik het interieur van de e-Niro beter afgewerkt en heeft een ruimer interieur en koffer. Voor een lagere prijs dan de Kona EV (toch in B ).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prettig
Klopt, e-Niro is gewoon beter (prijs/prestatie), range nagenoeg hetzelfde. Interieur is beter, ruimte is beter, paar extra opties en een halve app. O ja, geluid..... marginaal beter (dus nog steeds bagger).

Kona vindt ik alleen mooier.

prettig wijzigde deze reactie 02-05-2019 20:58 (7%)

• brandon
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21-05 09:40
prettig schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:58:
Klopt, e-Niro is gewoon beter (prijs/prestatie), range nagenoeg hetzelfde. Interieur is beter, ruimte is beter, paar extra opties en een halve app. O ja, geluid..... marginaal beter (dus nog steeds bagger).

Kona vindt ik alleen mooier.
Helemaal mee eens
Heb toch maar offerte voor de Tesla 3 opgevraagd

• IVIaarten
jgkt schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:37:
[...]

volgens mij is de update idd begin maart geweest.
Thanks, zal het eens navragen.

Trouwens, volgens het kaartje zou de Kona na 10.000 km voor zijn eerste 'beurt' moeten. Enig idee wat deze beurt inhoudt? Is eerder dan de eerste beurt met een brandstof auto, en ik zou toch verwachten dat een electrische minder vaak zou moeten?
Of stiekum verdienmodelletje van de dealer richting LM?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jgkt
IVIaarten schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:25:
[...]

Thanks, zal het eens navragen.

Trouwens, volgens het kaartje zou de Kona na 10.000 km voor zijn eerste 'beurt' moeten. Enig idee wat deze beurt inhoudt? Is eerder dan de eerste beurt met een brandstof auto, en ik zou toch verwachten dat een electrische minder vaak zou moeten?
Of stiekum verdienmodelletje van de dealer richting LM?
Mijn Kona heeft de eerste beurt volgens onderhoudsschema gehad na 15000 km. Rekening (voor LM) was 72 euro dus dat verdienmodel valt wel mee denk ik. :)

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:50
Is het geluid van de Niro of Kona dan minder dan Infinity van Ioniq?

Ik vind geluid heel belangrijk en Ioniq prima, ik verwachtte/dacht gelezen te heb en dat Niro juist beter zou zijn?

Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-

• prettig
brandon schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:25:
[...]

Helemaal mee eens
Heb toch maar offerte voor de Tesla 3 opgevraagd
Wij hebben een Tesla model 3 besteld en de Kona verkocht (goede "bijna" ruil).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heeleco
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 05-05 13:17
Mijn Kona 23 februari gekregen, inmiddels 6300 km gereden en ben super tevreden. Mijn ervaring is dat als auto voor stoplicht stil staat en remlichten zijn aan, dan remt de auto geleidelijk. Volgens mij kun je op dashboard zien of de auto wat ziet. Er staan dan twee auto's met daartussen 1, 2 of 3 (afhangelijk van jouw instelling hoe vroeg je de auto wil laten remmen) blauwe stipoen. Ziet auto niets, dan staat er maar 1 auto afgebeeld met links daarvan de blauwe punten. Of punt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronalddeno
Heeleco schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:38:
Mijn Kona 23 februari gekregen, inmiddels 6300 km gereden en ben super tevreden. Mijn ervaring is dat als auto voor stoplicht stil staat en remlichten zijn aan, dan remt de auto geleidelijk. Volgens mij kun je op dashboard zien of de auto wat ziet. Er staan dan twee auto's met daartussen 1, 2 of 3 (afhangelijk van jouw instelling hoe vroeg je de auto wil laten remmen) blauwe stipoen. Ziet auto niets, dan staat er maar 1 auto afgebeeld met links daarvan de blauwe punten. Of punt.
Rij je dan zelf op de ACC ? Of alleen op Autom, Regen ? Want ik heb ook de ervaring dat auto regen inderdaad dan meer gaat regenereren. Dan ziet ie de stilstaande auto wel. Maar het zou ook nog snelheidsafhankelijk kunnen zijn. Dat ga ik ook nog eens testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:47:
Is het geluid van de Niro of Kona dan minder dan Infinity van Ioniq?

Ik vind geluid heel belangrijk en Ioniq prima, ik verwachtte/dacht gelezen te heb en dat Niro juist beter zou zijn?
De slechtste upgrade van een geluidsinstallatie in een auto die ik ooit gehad heb was een Infinity (Opel).
Of de JBL van de Niro beter is dan de Krell van de Kona weet ik nog niet.
Het geluid van de Krell stoort me niet. Komt in elk geval beter over dan de Infinity in de Opel (in hoeverre je dat al kan vergelijken want een totaal andere binnenruimte. Net zoals de binnenruimte van de e-Niro ook anders is dan deze van de Kona EV.
Maar ik verwacht dan ook geen audiokwaliteit in een auto. De ruimte is daarvoor totaal ongeschikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
Skull_One schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:23:
km/kWh of kWh/100km ? Waarop stellen jullie de meter in en waarom? Persoonlijk vind ik km per kWh handiger rekenen. Maar bijv. Bjørn Nyland en vele andere op YT hebben hem vaak op kWh/100km staan. Is daar een goede reden voor?
Omdat wij "buitenlanders" dat al eeuwen zo gewend waren (xl/100Km) en jullie andersom (1l:xKm)? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IvoB2
Alhoewel smaak verschillend is vind ik het exterieur van de Kona ook mooier dan de buitenkant van de Niro. Wat betreft het interieur is het net omgekeerd. Daar wij overwegend de EV van binnen zien en niet van buiten :) waren dat weer extra puntjes voor de Niro.
De Kona kreeg dan (buiten het exterieur) weer een extra punt voor de HUD en de elektrisch bediende passagierzetel vooraan. De Niro dan weer voor het geheugen van de bestuurderszetel, de verwarmde bank achteraan (een half puntje want die gebruiken we zelf niet ;) ) en koeling/verwarming en 230V in de middenconsole achteraan (bij de Kona EV totaal afwezig).
De half open middenconsole bij de Niro is ook bruikbaarder dan de deels gesloten middenconsole van de Kona.
Zoals gezegd, het was, voor ons, een nipte overwinning op punten voor de e-Niro en geen duidelijke KO. :)

IvoB2 wijzigde deze reactie 03-05-2019 20:07 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Stoelkoeling zit in Nederland wel in de Kona Premium.

Hyundai Kona in bestelling, voorloper is Nissan Leaf, Hyundai Ioniq electric in bezit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
IvoB2 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 19:53:
[...]

Alhoewel smaak verschillend is vind ik het exterieur van de Kona ook mooier dan de buitenkant van de Niro. Wat betreft het interieur is het net omgekeerd. Daar wij overwegend de EV van binnen zien en niet van buiten :) waren dat weer extra puntjes voor de Niro.
De Kona kreeg dan (buiten het exterieur) weer een extra punt voor de HUD en de elektrisch bediende passagierzetel vooraan. De Niro dan weer voor het geheugen van de bestuurderszetel, de verwarmde bank achteraan (een half puntje want die gebruiken we zelf niet ;) ) en koeling/verwarming en 230V in de middenconsole achteraan (bij de Kona EV totaal afwezig).
De half open middenconsole bij de Niro is ook bruikbaarder dan de deels gesloten middenconsole van de Kona.
Zoals gezegd, het was, voor ons, een nipte overwinning op punten voor de e-Niro en geen duidelijke KO. :)
En een APP..... je kunt de laadstatus tenminste opvragen. Nieuwe Kona krijgt overigens een volledige app.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• quanggie
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 19:14
Heb je de Kona bij Tesla ingeruild?
prettig schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 22:31:
[...]

Wij hebben een Tesla model 3 besteld en de Kona verkocht (goede "bijna" ruil).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
quanggie schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:23:
Heb je de Kona bij Tesla ingeruild?

[...]
Nee dealer heeft hem gelijk terug gekocht (met dank aan Hyundai's prijsverhoging, gebeld en binnen 5 minuten verkocht). Heeft zowat niks gekost. Inruil bij Tesla niet eens geprobeerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• quanggie
Had je hem al in je bezit toen je de auto weer aan de dealer verkocht? Misschien moet ik dat ook maar proberen als de auto geleverd wordt..
prettig schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:35:
[...]

Nee dealer heeft hem gelijk terug gekocht (met dank aan Hyundai's prijsverhoging, gebeld en binnen 5 minuten verkocht). Heeft zowat niks gekost. Inruil bij Tesla niet eens geprobeerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
quanggie schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:47:
Had je hem al in je bezit toen je de auto weer aan de dealer verkocht? Misschien moet ik dat ook maar proberen als de auto geleverd wordt..

[...]
Ja hoor 4 maanden mee gereden.
Maar de "ruil" naar Tesla kost uiteraard geld, Kona oude prijs naar Tesla....zit z'n 3K tussen.

Nu een Kona Premium kopen...... dat zou ik dus nu niet meer doen (wij waren heel vroeg erbij met vastgelegde inruil......maar ja 8 maanden later kwam die pas, dus die inruilprijs was natuurlijk top en precies einde 0% periode voor de inruiler). De 2e kona reservering is dan ook een e-niro geworden (beter).
E-niro blijft, collega die erin rijdt wil graag SUV en is prima EV.

Dus is beetje hele plaatje bekijken ......
Kona is absoluut een goede EV, mooi model en compact.....zat vraag naar.

prettig wijzigde deze reactie 04-05-2019 11:05 (51%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15-05 22:41

elmo1

Kona Electric jan-2019

jgkt schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:34:
[...]

Mijn Kona heeft de eerste beurt volgens onderhoudsschema gehad na 15000 km. Rekening (voor LM) was 72 euro dus dat verdienmodel valt wel mee denk ik. :)
Die van mij 20.000 op het kaartje en in de boardcomputer geeft hij dat aan. Had nog dubbel gecheckt maar dealer zij het is 20.000...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• quanggie
Die vraag naar de Kona valt mij nu nog tegen.. Heb hem al een tijdje op Marktplaats staan maar heb nog weinig reacties gehad... Misschien verkoopt de auto ook beter als ie geleverd is..

Wat is de reden dat je de Kona hebt ingeruild voor een Model 3?
prettig schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:54:
[...]

Ja hoor 4 maanden mee gereden.
Maar de "ruil" naar Tesla kost uiteraard geld, Kona oude prijs naar Tesla....zit z'n 3K tussen.

Nu een Kona Premium kopen...... dat zou ik dus nu niet meer doen (wij waren heel vroeg erbij met vastgelegde inruil......maar ja 8 maanden later kwam die pas, dus die inruilprijs was natuurlijk top en precies einde 0% periode voor de inruiler). De 2e kona reservering is dan ook een e-niro geworden (beter).
E-niro blijft, collega die erin rijdt wil graag SUV en is prima EV.

Dus is beetje hele plaatje bekijken ......
Kona is absoluut een goede EV, mooi model en compact.....zat vraag naar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
Model 3 is klasse beter (op zowat elk punt), gelijk besteld (Tesla is reserveren met 2K betalen, dus je kunt er altijd vanaf).
Moest wel iets bij (oude prijs kona), maar dik waard (denk dat die ook meer waard blijft.... maar dat is gokje).

Nieuwe prijs Kona is zowat dezelfde als de Model 3 SR+......dus dat zou ik niet meer doen.

En nogmaals, je gaat geen spijt krijgen van de Kona.... echt prima EV met veel range en alles erop (probeer maar een te krijgen !).
Want als ik hem niet goed had kunnen verkopen was die gewoon gebleven.

Heb je hem gekocht of lease ? (koop is niet zo moeilijk, lease zal lastiger worden).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• midego
Aflevering van de Tesla is ronduit slecht. Lak is altijd matig. Wordt geleverd met krassen. Spijlen lopen niet netjes door, kofferbak plank en laadstekker ontbreken omdat er geen voorraad meer is. Wacht al 3 weken tot autopilot geactiveerd wordt. Simpelste uitvoering van autopilot biedt geen automatisch in parkeren. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het is echt absoluut niet waar dat Tesla op bijna alle vlakken beter is. Dit is gewoon feitelijk onjuist. Laten we het zeker niet hebben over de after service. Die is helmaal om te huilen.

Ze bieden een auot aan met ongeveer dezelfde range in dezelfde prijsklasse. Als je gaat kijken wat je voor dat geld krijg dan krijg je minder dan de Kona Premium.

Zelfrijdende functie is leuk maar werkt gewoon nog niet goed genoeg om er blind op te kunnen vertouwen.

midego wijzigde deze reactie 04-05-2019 16:14 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• quanggie
Heb je de Model 3 SR+ besteld of de LR RWD? Ik denk dus ook dat het verschil in prijs het waard is. Ik heb hem gekocht en hij wordt waarschijnlijk in juni geleverd, maar ik verwacht ook wel dat ik hem kwijtraak.. Tenminste, ik hoop het. En anders ga ik gewoon in de Kona rijden tot ie verkocht wordt.

Ik denk dat Hyundai er niet goed aan heeft gedaan om de prijs van de Kona te verhogen, denk wel dat mensen eerder voor de Model 3 gaan..
prettig schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 15:35:
Model 3 is klasse beter (op zowat elk punt), gelijk besteld (Tesla is reserveren met 2K betalen, dus je kunt er altijd vanaf).
Moest wel iets bij (oude prijs kona), maar dik waard (denk dat die ook meer waard blijft.... maar dat is gokje).

Nieuwe prijs Kona is zowat dezelfde als de Model 3 SR+......dus dat zou ik niet meer doen.

En nogmaals, je gaat geen spijt krijgen van de Kona.... echt prima EV met veel range en alles erop (probeer maar een te krijgen !).
Want als ik hem niet goed had kunnen verkopen was die gewoon gebleven.

Heb je hem gekocht of lease ? (koop is niet zo moeilijk, lease zal lastiger worden).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Juggie0007
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19-05 14:11
prettig schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:31:
[...]

Het is 64kw netto en 68kw bruto, en ik geloof Bjorn Nyland eerder (hij doet dit vaker).
Ik reken op dezelfde manier als Bjorn, enkel laadverlies is lastig te berekenen en daarom een aanname.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:10:
Stoelkoeling zit in Nederland wel in de Kona Premium.
In België heb je voor de Kona Ev alleen stoelkoeling en verwarming vooraan. Achteraan kan je er zelfs niet voor kiezen bij de topmodellen. Noch airco en verwarming voor het passagiersgedeelte achteraan. De e-Niro heeft vooraan ook stoelkoeling en -verwarming (zelfs standaard al bij een lagere versie dan bij de Kona Ev). Maar hij heeft ook stoelverwarming voor de achterbank (geen koeling).En bij de e-Niro heb je wel (tussen de twee voorste stoelen in) een afzonderlijke airco + verwarming voor de achterpassagiers en een 230V stopcontact (en een USB poort maar dat weet ik niet meer zeker). Dat (verwarmde achterbank, airco en verwarmingsunit en stopcontact) is in B. bij geen enkele versie van de Kona EV voorzien.

IvoB2 wijzigde deze reactie 04-05-2019 17:47 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
prettig schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:18:
[...]

En een APP..... je kunt de laadstatus tenminste opvragen. Nieuwe Kona krijgt overigens een volledige app.
Toen ik beide voertuigen in test had was er voor geen van beiden een app beschikbaar. Voor de Kona nog altijd niet (toch geen officiële). Dat hij er voor de e-Niro zou zijn heb ik gelezen. Maar dat wordt nog een jaartje afwachten wat dat in realiteit gaat geven. :)
Maar op het ogenblik van de beslissing (begin maart 19) kon dat voor ons dus niet meespelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IvoB2
prettig schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 15:35:
Model 3 is klasse beter (op zowat elk punt),
Ook inzake verbruik?
Mijn vriendin heeft nu een dag met de Tesla3 gereden en kreeg hem niet onder de 18kWh/100Km.
In de Kona zit ze, zonder veel inspanningen, rond de 14-15 kWh (ik rond de 11-12 maar ik maak er wel een wedstrijdje van :) ).
Verder vond ze die "in het midden geplakte laptop" maar niks (en ze is nochtans IT analist).
En het overzicht op de weg (naar voor) in de Tesla vond ze ook maar niks (in vergelijking met de Kona).
En ze kan al een heel hoofdstuk schrijven over de ergonomie van de deurgrepen. :) Iets in de aard van "ontworpen door een manicure met te lage omzet". :o
Haar besluit: "typisch een mannenspeeltje". O-)
Buiten het verbruik uiteraard allemaal persoonlijke overwegingen. Maar ik voel al waar dat hier gaat eindigen. :9~

IvoB2 wijzigde deze reactie 04-05-2019 18:00 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
[b]quanggie in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
Ik denk dat Hyundai er niet goed aan heeft gedaan om de prijs van de Kona te verhogen, denk wel dat mensen eerder voor de Model 3 gaan.. [...]
De prijs buiten beschouwing gelaten (hier hadden ze voor hetzelfde geld de keuze tussen een "Premium" Kona Ev, "premium" e-Niro* en een Tesla 3). loopt het in het bedrijf van mijn vriendin toch een beetje anders. De e-Niro was dit jaar gewoon niet meer leverbaar. Binnen de 3 weken waren er 5 Kona's geleverd en die vlogen allemaal binnen de week de deur uit. Inmiddels ook 5 Tesla 3 geleverd en daar loopt het, na een testrit**, niet echt storm voor.
* in B. heten de premium modellen de Kona EV Sky (sensation) en de e-Niro More (+ luxe pack).
** je mag met de drie modellen testrijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
midego schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 16:13:
Aflevering van de Tesla is ronduit slecht. Lak is altijd matig. Wordt geleverd met krassen. Spijlen lopen niet netjes door, kofferbak plank en laadstekker ontbreken omdat er geen voorraad meer is. Wacht al 3 weken tot autopilot geactiveerd wordt. Simpelste uitvoering van autopilot biedt geen automatisch in parkeren. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het is echt absoluut niet waar dat Tesla op bijna alle vlakken beter is. Dit is gewoon feitelijk onjuist. Laten we het zeker niet hebben over de after service. Die is helmaal om te huilen.

Ze bieden een auot aan met ongeveer dezelfde range in dezelfde prijsklasse. Als je gaat kijken wat je voor dat geld krijg dan krijg je minder dan de Kona Premium.

Zelfrijdende functie is leuk maar werkt gewoon nog niet goed genoeg om er blind op te kunnen vertouwen.
Een Kona vergelijken met een Model 3 is hetzelfde als een full lotions T-Roc vergelijken met een Passat. De Passat is in alle opzichten een betere auto dan een T-Roc, maar de top versie van de T-Roc komt wel in de prijsrange van de Passat en er zijn mensen die voor die prijs de T-Roc kiezen (niet veel). Maar de T-Roc van 40k zal gigantisch snel afschrijven in vergelijking met een Passat van 40k.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jgkt
elmo1 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:54:
[...]

Die van mij 20.000 op het kaartje en in de boardcomputer geeft hij dat aan. Had nog dubbel gecheckt maar dealer zij het is 20.000...
Raar. Mijn Kona gaf het na 15000 km aan en de LM had vast gerageerd als het 20Kkm had moeten zijn. Daarnaast las ik op een Engels forum dat iemand de auto stil heeft gezet omdat ze anders over de 10.600 miles zou gaan voor de dealer tijd had (onderhoud moet elke 10.000 miles) wat haar garantie in gevaar zou brengen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 00:51
Hier door de dealer ook netjes voor me erin gezet op 15.000km. Geen idee waarom er afwijkingen in de intervallen zit bij diverse mensen.

1-5-2019 Hyundai Kona Premium 64kWh Two Tone Chalk White en Black

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prettig
quanggie schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 16:21:
Heb je de Model 3 SR+ besteld of de LR RWD? Ik denk dus ook dat het verschil in prijs het waard is. Ik heb hem gekocht en hij wordt waarschijnlijk in juni geleverd, maar ik verwacht ook wel dat ik hem kwijtraak.. Tenminste, ik hoop het. En anders ga ik gewoon in de Kona rijden tot ie verkocht wordt.

Ik denk dat Hyundai er niet goed aan heeft gedaan om de prijs van de Kona te verhogen, denk wel dat mensen eerder voor de Model 3 gaan..

[...]
Beide, maar ga er over ophouden model 3, kona, niro allemaal goed (dan pas met afstand de rest)... wij hebben inmiddels een duidelijke voorkeur. Tijd zal het leren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nessio
@IvoB2 Mijn echtgenote heeft ook in de tesla3 en kona ev proefgereden. Ze was helemaal voor de tesla. (de Kona is overigens al vanaf september in bestelling meteen na het proefrijden) Dus zij proefrijden in de 3.
Een aantal zaken vielen haar tegen; lage zit en minder zicht( was ze niet meer aan gewend) , geen hud (was ze blijkbaar toch aan gewend geraakt) en alles via die laptop viel tegen ook al omdat die niet naar de bestuurder gericht staat(zal wel wennen zijn, maar simpele dingen met een draai of drukknopje gaat sneller en veiliger. Dus de Kona wordt niet afbesteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nessio
@IvoB2 helaas niet op het verbruik gelet (niet bij de kona als bij de tesla) Dan valt jullie ervaring met de tesla mij tegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
nessio schreef op zondag 5 mei 2019 @ 15:56:
@IvoB2 Mijn echtgenote heeft ook in de tesla3 en kona ev proefgereden. Ze was helemaal voor de tesla. (de Kona is overigens al vanaf september in bestelling meteen na het proefrijden) Dus zij proefrijden in de 3.
Een aantal zaken vielen haar tegen; lage zit en minder zicht( was ze niet meer aan gewend) , geen hud (was ze blijkbaar toch aan gewend geraakt) en alles via die laptop viel tegen ook al omdat die niet naar de bestuurder gericht staat(zal wel wennen zijn, maar simpele dingen met een draai of drukknopje gaat sneller en veiliger. Dus de Kona wordt niet afbesteld.
:) Ze was helemaal voor de Tesla en dan geef je (ze?) bijna exact dezelfde redenen waarom mijn vriendin er tegen was (zithoogte en zicht naar voor, laptop al enig bedieningsinstrument). ;)
De ervaring met de HUD (die ik zeker een extra nuttig instrument zou vinden in een EV met voor de rest alleen maar een digitale middenconsole) kan ik alleen maar onderschrijven. Was ook één van de puntjes in testverschil tussen de Kona EV en de e-Niro (de Tesla 3 kwam pas een maand later in beeld). De Kona had een HUD en de Niro een verstelbare bestuurdersstoel met geheugen (en omgekeerd 2x niet). Als "man" vond ik die HUD wel een mooi speeltje en mijn vriendin vond het maar een nutteloos gadget. Gezien we beiden nogal in beenlengte verschillen gaf de beschikbaarheid van geheugen voor de bestuurderszetel op dit verschil een voordeel voor de Niro. Na een weekje rijden met de Kona (onmiddellijk beschikbaar en in afwachting van de Niro met een wachttijd van 11 maanden) was haar reactie: "ik ga die HUD toch wel missen in de Niro. 8)7
Maar we zullen een HUD minder missen in een Niro dan in een eventuele Tesla. De Niro heeft tenminste nog digitale info in het dashboard voor de bestuurder. Het kan inderdaad wennen zijn in een Tesla 3 (waarom heeft een S dan wel een klokkenspel voor de bestuurder?). Maar ik begrijp niet (situatie in B.) waarom je in een auto niet op je gsm of smartphone mag tokkelen zonder een fikse boete te krijgen en het als bedieningsinstrument in een auto (het enige middel dus) plots "anders" is?

Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat vond je echtgenote van de mechanische deurgrepen op de 3?

IvoB2 wijzigde deze reactie 05-05-2019 19:04 (13%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glasbakkie
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 16-05 15:26
Zelf ook last van die noodstop. Lijkt actief te worden bij een situatie van grote snelheidsverschillen. B.v. invoegen bij een zich vormende file. Heeft niets met bumperkleven te maken. Soms lijkt het alsof er 3 op de rem staan. Regeneratie, ikzelf, de noodstop. Eng, zeker ook voor de achterop komende auto's. Overweeg serieus om ermee terug te gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nessio
@IvoB2 Sorry, beetje krom Nederlands. Ze was al heel lang tesla minded Had 3 jaar geleden al in een S proef gereden. De Kona kwam eerder dan de 3 dus die besteld. Maar ze wilde toch nog in de 3 proefrijden want dat was een tesla en die kona maaaar een hyundai. Maar het is geen S en die 3 viel ook tegen in vergelijking met haar huidige auto een prius plug in. Om het zeker te weten heeft ze nog een keer in de Kona ev een dag meegenomen en 300 km er mee gereden. Dus het wordt een Kona (misschien mag ik er ook af en toe nog mee rijden)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nessio
En inderdaad waarom onveilig tokkelen op een nav wel mag is mij een raadsel. Bij mn BMW kan ik 90% op het stuur doen, stuk veiliger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wackerstamfer
Glasbakkie schreef op zondag 5 mei 2019 @ 22:21:
Zelf ook last van die noodstop. Lijkt actief te worden bij een situatie van grote snelheidsverschillen. B.v. invoegen bij een zich vormende file. Heeft niets met bumperkleven te maken. Soms lijkt het alsof er 3 op de rem staan. Regeneratie, ikzelf, de noodstop. Eng, zeker ook voor de achterop komende auto's. Overweeg serieus om ermee terug te gaan.
Daar is dat toch ook voor, grote snelheidsverschillen. Rijdt je op de ACC als de auto een "ingreep" doet? Remt de auto ook echt of geeft ie alleen de waarschuwing met piepjes?

Ik heb zelf een keer de noodstop mee gemaakt, ik was zelf al aan het remmen en de auto voor me decellereerde opeens heel hard. Ik vond zelf dat de ingreep niet nodig was. Maar ja, better save then sorry...

Als je op ACC rijdt (1s/1 streepje afstand) en je ziet een remgolf/file aankomen dan is het wijs om gewoon een keer op het afstandknopje te drukken bij 4s/4 streepjes begint de auto al eerder met de regeneratie en heb je een geleidelijke rem actie ipv een hele harde. Just my 2 cents.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nessio
Klopt, zo werkt het bij mn BMW ook. Bij 4 streepjes ziet ie het eerder en remt geleidelijker.
Maar bij een invoeger kort voor me, gaat ie echt in de remmen (in de file daardoor al een keer iemand achterin gehad, telefoonspelertje)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
nessio schreef op zondag 5 mei 2019 @ 22:45:
@IvoB2 Sorry, beetje krom Nederlands. Ze was al heel lang tesla minded Had 3 jaar geleden al in een S proef gereden. De Kona kwam eerder dan de 3 dus die besteld. Maar ze wilde toch nog in de 3 proefrijden want dat was een tesla en die kona maaaar een hyundai. Maar het is geen S en die 3 viel ook tegen in vergelijking met haar huidige auto een prius plug in. Om het zeker te weten heeft ze nog een keer in de Kona ev een dag meegenomen en 300 km er mee gereden. Dus het wordt een Kona (misschien mag ik er ook af en toe nog mee rijden)
Je uitleg we hier volledig volgen en onderschrijven.
Maar de S is voor ons ver boven budget en de Kona heeft voor onze smaak iets te veel (harde) plastic in het interieur. Stoort niet maar in vergelijking met de e-Niro valt hij dan door de mand. Voordeel van de Kona was dat hij onmiddellijk beschikbaar was na de testritten.
Tesla 3 kwam bij ons ook in beeld omdat hij beschikbaar werd en door het aura van de S. Maar zoals je zelf al hebt vastgesteld: de 3 is duidelijk geen S. Vond het esthetisch al geen mooie wagen en gezien hij nog eens meer verbruikt dan een Kona EV (en waarschijnlijk ook meer dan de e-Niro) en nog wat minpuntjes niet de moeite waard (voor ons) om over te schakelen. De autopilot van de Tesla 3 voelt wel duidelijk beter aan dan die van de Kona EV en e-Niro. Of dat technisch is of softwarematig weet ik niet. Vermoed dat Hyundai en Kia wel de technische know how hebben om op hetzelfde nieveau als Tesla (inzake autopilot) te spelen maar in de praktijk eerder voorzichtiger zijn (de mogelijkheden bewust beperken).
De ideale EV voor ons zou er eentje zijn met de buitenlijnen en range van de Kona EV, het interieur en kofferinhoud van de e-Niro, de full onepedal van de e-Leaf en de autopilot functies en laadsnelheid van een Tesla. :)
Maar in afwachting daarvan (whisfull thinking) en de feitelijke levering van de e-Niro (2020?) best tevreden van de Kona EV. Het zal moeilijk zijn om daarna nog te wennen aan een ICE.

IvoB2 wijzigde deze reactie 06-05-2019 10:26 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ron vd B
  • Laatst online: 06-05 10:59
Heb zelf ook last gehad van een ingreep (2 keer) dat er een noodstop wordt geactiveerd.
Een keer zelf een noodstop gemaakt, maar situatie veranderde, dus dan haal je je voet van de rem en de auto ging door in noodstop, heel irritant. 2e keer bijna identiek, alleen was dat in een bocht, zeer onprettig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ron vd B
Ik krijg mijn SCC meestal niet ingeschakeld. geeft aan dat het niet kan worden gebruikt omdat niet aan alle voorwaarde is voldaan. Maar kom er niet achter wanneer het wel lukt en wanneer het niet lukt om dit te activeren en wat er dan wel of niet aan/uit staat of anders ingesteld.
Heeft iemand hier dit ook? Of een idee waar ik dan wel op moet letten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ron vd B
Heb de Kona trouwens sinds eind januari en er staat 7500 km op.
Reed in de winter gem 375 km met een lading en nu zit ik op 440 km per lading.
Ik rij niet extreem rustig, maar zal niet snel te hard rijden. Maar ben wel het 1e weg bij een verkeerslicht :-)
Rij wel grotendeels op ECO mode en de zwaarste terugwin/regeneratie mode. dat scheelt ook remmen. :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronalddeno
Ron vd B schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:56:
Ik krijg mijn SCC meestal niet ingeschakeld. geeft aan dat het niet kan worden gebruikt omdat niet aan alle voorwaarde is voldaan. Maar kom er niet achter wanneer het wel lukt en wanneer het niet lukt om dit te activeren en wat er dan wel of niet aan/uit staat of anders ingesteld.
Ik krijg dat alleen als de snelheid vermindert. Zodra ik weer iets versnel, kan ik m altijd inschakelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik denk dat je dan het knopje omhoog schakelde (op RESTORE) ipv omlaag (op SET). Restore werkt alleen als je na activeren van de CC al eens op SET had gedrukt, zo niet dan krijg je die melding omdat er geen snelheid ingesteld was.
Op SET werkt altijd, zelfs in stilstand (dan wordt ie op 30km/u ingesteld).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Set werkt niet altijd, als je je tractie controle uitschakelt bijvoorbeeld.
Bij mij werkt hij ook niet in stilstand zover ik weet, wel bij lage snelheid.

Kia e-Niro Executive - Grafity Blue - Inmiddels >9500km erop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
Ik krijg mijn SCC meestal niet ingeschakeld.
Heb die melding in de beginperiode ook een keer (of drie) gekregen. Sindsdien werkt het altijd.
(inmiddels al vergeten waarom het toen niet ging 8)7 )
Rij standaard wel altijd in Ecomode, full regen en 100% afstand in SCC.

IvoB2 wijzigde deze reactie 06-05-2019 11:53 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

marowi schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:47:
Set werkt niet altijd, als je je tractie controle uitschakelt bijvoorbeeld.
Bij mij werkt hij ook niet in stilstand zover ik weet, wel bij lage snelheid.
Ok. Misschien wel in stilstand als ie ziet dat er een voorligger is. Heb SCC namelijk wel eens aangezet in de file toen ik stil stond (of misschien rolde ik heel langzaam).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23:31
Ron vd B schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:59:

Rij wel grotendeels op ECO mode en de zwaarste terugwin/regeneratie mode. dat scheelt ook remmen. :-)
Zwaarste regeneratie mode heeft niet veel invloed op slijtage van de remmen. Bij remmen met rempedaal vindt namelijk ook gewoon regeneratie plaats. Alleen als je hard remt (harder dan wat maximaal mogelijk is met regeneratie), worden de ouderwetse mechanische remmen gebruikt. Zolang je hard remmen vermijdt, zal er weinig slijtage van remmen zijn.

Om zuinig te rijden is geen regeneratie eigenlijk het beste, want regenereren kent zeker geen 100% efficiëntie. Er gaat dus energie verloren bij regeneratie. Regenereren is natuurlijk wel beter dan in warmte omzetten van energie met de ouderwetse wrijvingsremmen. Wil je zuinig rijden, dan is goed vooruit kijken het belangrijkste: niet onnodig gaan versnellen, als je iets verderop moet gaan remmen en als je moet remmen, dan zoveel mogelijk regenereren door niet te hard te remmen (dus tijdig beginnen met remmen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skull_One
Zonder Tesla te willen bashen, bij onze eigen afwegingen kwam ik een YT-video tegen die ik interessant vond om mee te nemen in onze overweging Model 3 vs Kona/E-Niro:
YouTube: We Crashed Our Brand New Tesla & You Won't Believe How Much It Will ...

Het begint met een onderzoek van de AWD van de Model3 maar op ± 10.10 rijdt de YouTuber schade (aan zijn vader's Model 3 - vrij hilarisch eigenlijk) en wordt het eigenlijk pas echt interessant. Vooral rond 20.05 volgt de mening van een monteur van het Tesla-goedgekeurde reparatiebedrijf en zijn mening vond ik verhelderend. Ook de moeite die de YouTuber moet doen om een en ander gerepareerd te krijgen en het verzekeringsverhaal geeft aan dat het Tesla-businessmodel op dit moment wat haken en ogen heeft voor de consument.

Uiteindelijk denk ik dat Tesla gewoon lekker moet doorschaven aan hun modellen. Daar zullen ze beter en beter in worden. Het is heel knap dat ze in een relatief korte tijd zover zijn gekomen. Zonder Tesla was de EV-markt in ieder geval niet zo volwassen als nu. Ze zijn nog wel de benchmark voor EV's, maar niet de benchmark voor autoproductie (en reparatie). Ben benieuwd waar ze over 10 jaar staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
Denk dat zonder Tesla er gewoon nog geen EV markt zou zijn. Toch zeker niet voor de middenklasse. Dat is hun grootste verdienste: de "old boys" voor voldongen feiten plaatsen. En dan willen die nog maar tegen heug en meug meegaan in het onvermijdelijke. Benieuwd wie de "Kodaks en Nokias" van de autoindustrie gaan worden. :)

IvoB2 wijzigde deze reactie 06-05-2019 14:51 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skull_One
Heeft iemand een idee wat de laadverliezen zijn voor de verschillende laadmethoden? Momenteel laad ik met de noodlader op 12A. Dit betreft voornamelijk sessies die bijladen vanaf zo'n 80-90% accu naar 100%. In een 6-tal sessies heb ik nu '69%' totaal bijgeladen. 1% van 64kWh is 0.64kWh. Vermenigvuldigd met 69 is dat dan 44.16 kWh wat effectief uit de accu is gereden. Maar ik heb volgens mijn energiemeter daarvoor 57.4 kWh totaal moeten laden uit de Schuko. Dan kom ik uit op 57,4 / 44,16 = 1.30 dus 30% verlies.

Voor mijn gevoel is dat wat hoog. Ik hoop dat het met een laadpaal efficiënter gaat. Laadverliezen beperken is natuurlijk ook wel een belangrijke factor.

Edit: Ik maakte waarschijnlijk een foutje met mijn berekening omdat ik niet met een volle accu startte. Maar als ik die eerste sessie er van aftrek kom ik met 5 sessies op 25% verlies. Dat moet toch beter kunnen?

Skull_One wijzigde deze reactie 06-05-2019 15:34 (13%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 17:12
Ik heb deze OBD2-dongle gekocht om via EVNotify de auto uit te lezen.
Helaas, driewerf helaas, krijg ik het niet werkende.
Ik kan m'n gsm (S8) pairen via Bluetooth, maar ik krijg geen waardes op scherm, alles blijft op 0 staan.
Al wat gegoogled, maar kan niet direct een oorzaak vinden.

Ik heb verschillende manieren geprobeerd:
1. Dongle inpluggen & connecteren
2. Auto starten
3. EVNotify opstarten
En dat in verschillende volgordes.

Iemand enig idee hoe je het juist startende moet krijgen?
Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True