prettig schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:27:
Model 3 is 47.800,- dezelfde prijs als een Kona Premium in NL. Levertijd voor beiden 2e helft 2019 (als je geluk hebt).
Momenteel is de instap Kona (40K) met 64kwh de beste deal.
Kona premium/Model 3.....zelfde prijs, klasse betere auto (model 3), 40km minder range merk je niks van in de meeste gevallen, maar 145-250kw snelladen wel.
Iets andere (maar ook weer niet zo veel) situatie dus:
Een Kona EV Sky Sensation kost hier 48.998 euro + 599 € voor het tweetone dak + 550 € als je een andere metaalkleur wil dan de Ceramic Blue. (De e-Niro More Luxe is hier goedkoper: 46.180+600 (metaalkleur) +650 (electrisch dak). Op de e-Niro zat nog 2.500 € fabriekskorting.
Maar dan heb je (voor beide voertuigen) ook zowat alles wat er te krijgen is.
Is ook netto prijs (zo iets als afleverkosten wordt in B niet toegepast bij reguliere dealers).
De Tesla 3 Standard Range plus met gedeeltelijk premium interieur (goedkoopste model dat hiet nu te verkrijgen is) kost eveneens 47.800 €. Maar dat is het basismodel met nul opties. Softwarematig zal de Tesla inderdaad superieur zijn. Over de bouwkwaliteit heb ik mijn twijfels maar gezien ik dat maar van "zien lezen" heb zal ik daar niet verder op ingaan. Vind de 3 trouwens zowel interieur als exterieur een redelijk banale wagen (maar dat is persoonlijke smaak).
De smaak zal dus eerder doorslaggevend zijn.
De M3 zat eerst ook in ons keuzepakket maar viel al vlug af omdat toen (eind februari) geen enkele garantie kon gegeven worden over prijs noch effectieve levertijd.
En nu ik de M3 in het echt gezien heb nog geen seconde spijt gehad voor de e-Niro en Kona EV gekozen te hebben.
Snelladen is voor ons niet zo'n issue (zie mijn eerdere post).
Zowel voor de Kona-Niro als Tesla Standard geldt eenzelfde fiscale korting van 2.500 € (catalogusprijs 41.000-61.000 €), dus daar zit ook geen verschil op.
Als je alleen naar de prijs kijkt is de e-Niro full option hier dus de beste deal.
Als je naar leverbaarheid kijkt de Kona EV full option. (voor de basics is er ook een wachttijd).
ps. Zowel de Kona als de e-Niro hebben een 70 kW accu. De 64 kW is de volledig bruikbare inhoud. KIA en Hyundai zijn daar in hun marketing iets eerlijker in dan bv. Nissan. Hoe dat bij de Tesla 3 zit weet ik niet precies meer.
[
Voor 16% gewijzigd door
IvoB2 op 18-04-2019 13:39
]