Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.819.446 views

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:38

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Matched: homevap
Iemand hier die in recente nieuwbouw zit zonder warmtepomp maar met een WtW unit voor het ventilatiesysteem? Vraag me af hoe effectief dat is met dit soort weer. En of iemand misschien een koelingsuitbreiding hebben toegevoegd zoals deze: https://www.ventilatielan...1/homevap-wtw-koeler.html?
Ben bang dat vloerkoelen niet gaat zonder warmtepomp? Aangezien we stadswarmte hebben voor verwarming, zal je niet van daaruit kunnen koelen.

Het huidige appartement is uit 2012 en zelfs met mobiele Airco aan wordt het nog niet kouder dan 28C binnen :( . Heb 5 Franse balkondeuren gericht op het Zuiden... geen andere ramen in deze woning, kan alleen nog de voordeur openzetten die aan de noordkant zit. Nu is het buiten nog warmer uiteraard...

De nieuwe woning krijgt geïntegreerde screens (buiten denk ik) op alle ramen behalve de noordzijde. Is het aan te raden deze alsnog wel ook te laten voorzien? Dit is namelijk voor ons de achterkant van de woning waar ook de tuin zit.

Ook zijn we van plan het platte dak groen te maken. Met begroeiing dus.

Wil voorkomen dat we straks nog steeds airco nodig hebben in de nieuwe woning, dus hoop dat bovenstaande dingen genoeg helpen.

En een andere vraag. We hebben al veel Hue lampen en alles van hier gaat mee en willen alles in de nieuwe woning ook met Hue doen. Nu heb ik zelf op alle lampknoppen hier blindplaten gedaan, maar zit te twijfelen of het mogelijk is de nieuwe woning geheel geen lichtknoppen te laten aanleggen. Zodat je simpelweg de Hue dimmers en sensoren kan gebruiken zoals ik nu doe. Vind die blindplaten nou niet echt mooi. Op de punten waar een stopcontact met lampknop ernaast zat heb ik een tweede stopcontact gemaakt, de pure lampknoppen niet, omdat daar alleen bruine en zwarte draden in zaten.

Of kan ik eventueel van alle lampknoppen wel de standaard draden laten trekken maar dat er dan voor nu stopcontacten van gemaakt worden en dat we bij verkoop in de toekomst dan weer lampknoppen erin kunnen doen.

Iemand die iets van hierboven al heeft gedaan?

[ Voor 26% gewijzigd door BiG-GuY op 26-07-2019 08:50 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• BiG-GuY

BiG-GuY

Er bestaat ook "Koude" is een apart leidingsysteem als het in de wijk ligt. Voor ons nieuwbouw project in Utrecht Leidsche Rijn is de koelte ook niet beschikbaar helaas. Het ligt wel verderop in de wijk, maar achteraf zal het wel niet komen. Daarom gaan wij kijken naar koeling via de WTW-unit: https://www.ventilatielan...1/homevap-wtw-koeler.html
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:34:
[...]
Tuurlijk. Gewoon afsluiten die stadsverwarming en je eigen warmtepomp neerzetten. Ook zeer goed voor de portemonnee op lange termijn.
Persoonlijk vind ik de stadswarmte veel interessanter dan een warmtepomp, de kosten van de warmtepomp/boiler/installatie en het gemak van stadswarmte. Met stadswarmte heb ik altijd warm water, hoef niet bang te zijn dat de boiler leeg is en je hebt alleen de kosten vanuit je warmte leverancier en omdat de unit ook gehuurd wordt, zijn eventuele problemen ook voor de leverancier. In onze wijk is dat Eneco en heb er weinig te klagen over.

Wonen nu al twee jaar in deze wijk. Zit nu op €750-€800,- per jaar totaal aan stadswarmte inclusief alle kosten ervan. Volgende woning wordt wel groter, dus zal makkelijk verdubbelen. Maar dan nog ben je 15+ jaar verder voor de warmtepomp goedkoper is, wanneer de warmtepomp/boiler 0 energie zou gebruiken, wat niet het geval is...

Het zal wel verschillen per warmte net en leverancier wat er allemaal mogelijk is. Hier is elke woning los aan te sturen met normale thermostaten, doen nu ook mee met een pilot waarbij de openingsklep zelfs kan moduleren voor de warmte vraag, moet nog merken hoeveel dat gaat schelen, maar zeker interessant.

[ Voor 20% gewijzigd door BiG-GuY op 15-11-2019 08:29 ]

Verwijderd

BiG-GuY schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:18:
Er bestaat ook "Koude" is een apart leidingsysteem als het in de wijk ligt. Voor ons nieuwbouw project in Utrecht Leidsche Rijn is de koelte ook niet beschikbaar helaas. Het ligt wel verderop in de wijk, maar achteraf zal het wel niet komen. Daarom gaan wij kijken naar koeling via de WTW-unit: https://www.ventilatielan...1/homevap-wtw-koeler.html
Haha. 800 euro om een moerasklimaat in je huis te krijgen. Dat ding is gewoon een luchtbevochtiger.

EDIT: oooh, ze doen hem in de retourleiding. Gaat alsnog weinig uitmaken gezien de hoge luchtvochtigheid in de zomer.
[...]

Persoonlijk vind ik de stadswarmte veel interessanter dan een warmtepomp, de kosten van de warmtepomp/boiler/installatie en het gemak van stadswarmte.
Welk gemak? De kosten heb je juist met stadsverwarming.
Met stadswarmte heb ik altijd warm water,
Nee hoor, niet tijdens alle storingen, waarvan stadsverwarming er veel meer van heeft dan gasnet en elektranet.
hoef niet bang te zijn dat de boiler leeg is
Tja, kies je boiler groot genoeg en de grotere angst is dat je huid begint los te laten..
en je hebt alleen de kosten vanuit je warmte leverancier en omdat de unit ook gehuurd wordt, zijn eventuele problemen ook voor de leverancier. In onze wijk is dat Eneco en heb er weinig te klagen over.
En daar betaal je rijkelijk voor... Alles is van 1 leverancier en je hebt daar geen keuze in. Dat weten ze, dus service is ook van hetzelfde niveau...
Wonen nu al twee jaar in deze wijk. Zit nu op €750-€800,- per jaar totaal aan stadswarmte inclusief alle kosten ervan. Volgende woning wordt wel groter, dus zal makkelijk verdubbelen. Maar dan nog ben je 15+ jaar verder voor de warmtepomp goedkoper is, wanneer de warmtepomp/boiler 0 energie zou gebruiken, wat niet het geval is...
15 jaar... haha; dat betekend dus dat je het niet doorgerekend hebt. Hoeveel GJ krijg je voor die 800 euri?
Het zal wel verschillen per warmte net en leverancier wat er allemaal mogelijk is. Hier is elke woning los aan te sturen met normale thermostaten, doen nu ook mee met een pilot waarbij de openingsklep zelfs kan moduleren voor de warmte vraag, moet nog merken hoeveel dat gaat schelen, maar zeker interessant.
De mate waarin je genaaid wordt verschilt inderdaad een klein beetje. Maar grosso modo zitten al die stadswarmte leveranciers tot de laatste cent tegen het maximum wat de ACM bepaald heeft. En die ACM tarieven voor stadswarmte hebben een koppeling met de gasprijs, dus veel plezier met die energietransitie...

Los daarvan wordt er met stadswarmte ook nog eens een fictieve EPC verlaging toegepast die zo'n beetje als enige EPC-verlagende maatregelen geen kostenreductie voor de bewoners brengt zoals extra isolatie of zonnepanelen dat wel doen.

En tenslotte zijn woningen met stadsverwarming op Funda terug te vinden in de categorie "langer te koop dan... "

De nadelen van stadsverarming zijn al eens eerder langs gekomen trouwens;
Verwijderd in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

Verwijderd

nel!s schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:00:
Is er wellicht iets te krijgen dat de volgende twee functies combineert:

[...]

?
HomEvap heeft twee units; een "koeler" die de uitgaande lucht koelt door die te bevochtigen waardoor je 's zomers de ingaande stroom dus ook verder kunt koelen. En een bevochtiger, die gewoon de ingaande lucht bevochtigd (voor 's winters).

Lucht bevochten = vocht verdampen. Verdampen is een proces wat energie nodig heeft, dus dan koelt de boel gewoon af, doel of niet.

Zie ook;
https://www.ventilatielan...evochtiger-en-koeler.html

Je zou ook kunnen kijken naar een Enthalpiewisselaar.

Centrale ontvochtiging heb ik nog niet van gehoord helaas. Mijn airco unit doet dat verder prima. 's zomers samen met koelen, en in oktober vaak alleen op de stand 'ontvochtigen' waarbij de airflow geminimaliseerd wordt en de temperatuur van het binnenblok maximaal laag wordt; er slaat dan maximaal veel vocht neer zonder de binnenruimte enorm af te koelen.

Het bevochtigen//koelen van de uitgaande lucht heb je natuurlijk alleen wat aan als het resultaat onder de buitentemperatuur komt te liggen. Daarom zijn ook de reviews zo negatief. Je moet eigenlijk al een vorm van koeling hebben en dan helpt dat ding het rendement te verhogen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2020 13:40 ]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:04
Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:30:
[...]

HomEvap heeft twee units; een "koeler" die de uitgaande lucht koelt door die te bevochtigen waardoor je 's zomers de ingaande stroom dus ook verder kunt koelen. En een bevochtiger, die gewoon de ingaande lucht bevochtigd (voor 's winters).

Lucht bevochten = vocht verdampen. Verdampen is een proces wat energie nodig heeft, dus dan koelt de boel gewoon af, doel of niet.
Ja, verdampen heeft energie nodig. Deze apparaten werken dan ook net als een airco, maar vreselijk inefficient, want in plaats van koudemiddel gebruiken ze water. Ze hebben zowel aan- als afvoer van water nodig. Ze koelen door de lucht energie af te laten staan aan het water. Dit water warmt op en wordt geloosd op het riool. Je kunt ook een blok ijs voor je ventilator zetten en dat laten wegsmelten in een emmer. Dat heeft ook een koelend effect (zolang je het ijs maar niet uit een diepvries in dezelfde ruimte haalt, want dan genereert de diepvries weer meer warmte bij het maken van het ijs).
Zie ook;
https://www.ventilatielan...evochtiger-en-koeler.html

Je zou ook kunnen kijken naar een Enthalpiewisselaar.

Centrale ontvochtiging heb ik nog niet van gehoord helaas. Mijn airco unit doet dat verder prima. 's zomers samen met koelen, en in oktober vaak alleen op de stand 'ontvochtigen' waarbij de airflow geminimaliseerd wordt en de temperatuur van het binnenblok maximaal laag wordt; er slaat dan maximaal veel vocht neer zonder de binnenruimte enorm af te koelen.

Het bevochtigen//koelen van de uitgaande lucht heb je natuurlijk alleen wat aan als het resultaat onder de buitentemperatuur komt te liggen. Daarom zijn ook de reviews zo negatief. Je moet eigenlijk al een vorm van koeling hebben en dan helpt dat ding het rendement te verhogen.
De reviews zijn zo negatief omdat water totaal ongeschikt is als koudemiddel. Je moet een stof hebben waarvan het kookpunt rond de 20 graden ligt. Het gaat dus vanzelf koken op kamertemperatuur (dit neemt de energie op en gebeurt in de binnenunit). Het gas wordt dan naar de buitenunit getransporteerd waar het onde hoge druk weer condenseert (daarom heet zo'n ding condensor en zit er in iedere koelinstallatie een compressor).

Deze apparaten verdampen water door er lucht overheen te laten stromen. De hoeveelheid water die dan daadwerkelijk verdampt is minimaal en dus het koelend effect ook.

In fabriekshallen kunnen dergelijke systemen nut hebben omdat daar de warmtebronnen in de ruimte staan. Machines bijvoorbeeld verwarmen lucht, die lucht kan meer vocht opnemen (en doet dat ook) en stijgt op, waar het wordt afgevoerd. Verse lucht wordt van buitenaf ingeblazen en die is vaak droger, waardoor het in de fabriekshal te droog wordt. Door die ingeblazen lucht te bevochtigen koelt deze af en neemt de luchtvochtigheid toe.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 20-05-2020 15:16 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

Verwijderd

Mokum80 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Mijn gebrekkige kennis van natuurkunde komt nu duidelijk naar voren :) Zehnder heeft ook een cool-unit die je op de WTW kan aansluiten al werkt die iets anders, hier wordt geadviseerd om de kanalen thermisch te isoleren ivm mogelijke condensatie. Ik kon dat bij dit model zo snel niet lezen op hun website, zou dit niet nodig zijn? Ik neem aan dat het kanaal naar buiten standaard thermisch wordt geïsoleerd, alleen kanalen naar de ventielen toe niet.
Bij die HomEvap Combi? Nee, want de koeler kan naar 100% RV gaan en die lucht wordt verder verwarmt door de WTW en ruim onder de 100% RV naar buiten geblazen. En lucht die je 's winters naar binnen haalt wordt na het bevochtigen in huis warmer, dus ook daar geen condensatie.

Die Zehnder Comfocool is wel een echte airco die aan ontvochtiging doet en ook koelmiddel gebruikt. Wel en heel prijzige manier om aan 2 kW koelvermogen te komen..

Verwijderd

Blihi schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:00:
[...]

Euhh, tja, inderdaad, dat had ik inderdaad niet begrepen. Hoewel ik me nog steed afvraag of het efficient is. Die unit verbruikt 1,6 kW stroom en 5 liter/uur water, dat is ook geen kattenpis.
Weer niet goed gekeken; de koeler heeft een verbruik van 20 VA (<=20W). De bevochtiger heeft een heater die je nodig hebt als anders het ding zou bevriezen... ofwel; nooit. En die heater is 900W. Of 800W... who knows... elk volgende document over hetzelfde apparaat heeft net weer wat andere getallen 8)7

Water verdampen is gigantisch efficiënt. Als je een liter per uur verdampt is dat een koelvermogen van 626W. Dat kost je dan €0,01 aan water. Haal je diezelfde 626W uit een airco met COP van 4 dan heb je daar voor een uur 0,156 kWh voor nodig wat je zo'n €0,03 gaat kosten, ofwel drie keer zo duur.

Maar nogmaals; dit ding is een aanvulling / rendementsverbetering op een actieve koeling. Je krijgt je huis er niet mee koel als het al opgewarmd is!!
BiG-GuY schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:23:
In ons nieuwe woonhuis zijn we ook van plan het HomeEvap koeler/bevochtiger systeem te plaatsen. Hopende dat het iets helpt in de koeling en het binnenklimaat algeheel doet verbeteren. Nu ik de reacties in het topic lees twijfel ik hierover, hoeveel effect het gaat hebben. Ik snap dat het niet een "echte" airco is, maar het zal wel enkele graden schelen?

Er is helaas nog altijd niet bekend welk WtW systeem er komt, om te weten of er vanuit het merk zelf add-ons voor actieve koeling zijn. Het is in ieder geval type 4, met lucht aan/afvoer. Het liefst hebben we wel een systeem wat via de WtW leidingen gekoelde lucht kan aanvoeren.

In ons huidige appartement (2012) hebben we last van warmte die binnen blijft in de zomer en veel te lage luchtvochtigheid in de winter <30%. Al onze ramen nu zijn op het zuiden en zijn Franse balkondeuren, zonwering aan buitenkant is niet mogelijk vanwege appartement. Heb nog getwijfeld over raamfolie, maar aangezien we met een jaar in de nieuwe woning zitten (naar verwachting) ga ik daar nu niet in investeren.

Vanuit ons project was er niks mogelijk qua koeling voor de nieuwe woning, ook omdat we geen warmtepomp krijgen maar stadswarmte. (Waar we verder blij mee zijn voor verwarmen, daar is eerder al over gediscussieerd ;) ). Helaas zit in ons gedeelte van de wijk geen Stadskoelte, dat levert Eneco hier alleen voor zakelijke doeleinden, van wat ik gevonden heb.
In de nieuwe woning hebben we screens aan de buitenkant aan zuidkant met de tuin op het noorden, wat voor ons een positief iets is, zoveel houd ik niet van de zon, en vooral niet van de warmte. De noord kant plaatsen we achteraf ook screens/knikarm schermen voor tuin en dakterras.

We willen voorkomen dat we toch achteraf nog een airco/luchtwarmtepomp moeten plaatsen, los van de energiekosten ook het ecologische aspect. We krijgen wel zonnepanelen, maar gebruiken nu ook jaarlijks 3500 kWh aan stroom, waarvan 1000 kWh door enkele maanden mobiele airco die nodig is om de warmere maanden te overleven. En dan is het hier ook nog eens zeer inefficiënt doordat ik een balkondeur open moet zetten voor de afvoer van de mobiele airco. (Wel met speciale hoes op het kozijn die een deel van de warmte buiten houd).
Die HomEvap koeler gaat alleen wat doen als de uitgaande temperatuur daarvan lager is dan de buitentemperatuur. Zodra het binnen iets warmer is dan buiten ga je dat dus al niet meer halen en heb je meer aan de bypass op de WTW.

Dat je blij bent met SV en vervolgens elk jaar te veel gaat betalen blijft mij verbazen...
Was toch dat warmtenet van Nijmegen Noord? Iets verderop bij Arnhem / Duiven ligt een soortgelijk net... ze maken minder elektriciteit in de afvalverbrandingscentrale om het warmtenet te voeden... en als het koud is branden ze nog wat extra gas erbij. Ik kan je op een briefje geven dat het efficiënter is gas in een HR ketel te verbranden lokaal dan centraal en dan de warmte te gebruiken om de wormen te verwarmen... Die toko daar wel ook niet meewerken aan onderzoeksprojecten van scholen. Afvalverbrander wil wel zeggen hoeveel warmte ze leveren... maar de Nuon wil niet vertellen hoeveel daarvan facturabel is aan de eindgebruiker. Want tja... dat is toch slechte PR he... als je zegt dat "één afvalzak genoeg is voor zeven douchebeurten" maar dan uit zou komen dat er nog drie zakken nodig zijn om de transportverliezen te compenseren...

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2020 15:22 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:05:
[...]
Maar nogmaals; dit ding is een aanvulling / rendementsverbetering op een actieve koeling. Je krijgt je huis er niet mee koel als het al opgewarmd is!!
[...]
Die HomEvap koeler gaat alleen wat doen als de uitgaande temperatuur daarvan lager is dan de buitentemperatuur. Zodra het binnen iets warmer is dan buiten ga je dat dus al niet meer halen en heb je meer aan de bypass op de WTW.

Dat je blij bent met SV en vervolgens elk jaar te veel gaat betalen blijft mij verbazen...
Was toch dat warmtenet van Nijmegen Noord? Iets verderop bij Arnhem / Duiven ligt een soortgelijk net... ze maken minder elektriciteit in de afvalverbrandingscentrale om het warmtenet te voeden... en als het koud is branden ze nog wat extra gas erbij. Ik kan je op een briefje geven dat het efficiënter is gas in een HR ketel te verbranden lokaal dan centraal en dan de warmte te gebruiken om de wormen te verwarmen... Die toko daar wel ook niet meewerken aan onderzoeksprojecten van scholen. Afvalverbrander wil wel zeggen hoeveel warmte ze leveren... maar de Nuon wil niet vertellen hoeveel daarvan facturabel is aan de eindgebruiker. Want tja... dat is toch slechte PR he... als je zegt dat "één afvalzak genoeg is voor zeven douchebeurten" maar dan uit zou komen dat er nog drie zakken nodig zijn om de transportverliezen te compenseren...
Het gaat in ons geval om Utrecht Leidsche Rijn, waar geen gas naar de wijk is gelegd (wijk is 21j oud). Grap is wel dat de Eneco Stadswarmte opgewekt wordt in een fabriek in de volgende wijk waar stroom opgewekt wordt uit gas. De warmte is een restproduct uit die stroom productie. We hebben een rondleiding gehad in de centrale omdat we meedoen met een slimme warmte pilot i.c.m. de Toon.

Het rendement van de elektra productie is maar 50-55%, door ook warmte te verkrijgen uit dezelfde bron krijgen ze de efficiëntie naar 85-90% totaal. En ze blijven kijken naar betere/efficiëntere methodes, aangezien dit niet het einde is uiteraard.

Ik wil de discussie verder niet weer oplaaien, dus laten we dat niet doen. Ieder zijn eigen voorkeur. Wij zijn heel blij met stadswarmte tegenover anders een warmtepomp met boiler die niet constant warm water kan leveren.

Alleen koelen had ik een mooi iets gevonden, maar de extra investering niet waard. Overigens hadden we hier geen keuze, want stadswarmte aansluiting was verplicht vanuit de bouw, geld voor dit hele gebied in ook alle andere projecten.

Weet niet of dat met de grond te maken kan hebben?

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:04
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:05:
[...]

Weer niet goed gekeken; de koeler heeft een verbruik van 20 VA (<=20W). De bevochtiger heeft een heater die je nodig hebt als anders het ding zou bevriezen... ofwel; nooit. En die heater is 900W. Of 800W... who knows... elk volgende document over hetzelfde apparaat heeft net weer wat andere getallen 8)7
Klopt, ik zie het. Die 1,6 kW is koelvermogen.
Water verdampen is gigantisch efficiënt. Als je een liter per uur verdampt is dat een koelvermogen van 626W. Dat kost je dan €0,01 aan water. Haal je diezelfde 626W uit een airco met COP van 4 dan heb je daar voor een uur 0,156 kWh voor nodig wat je zo'n €0,03 gaat kosten, ofwel drie keer zo duur.
Maar, deze unit levert 1,6 kW bij 5 liter per uur, dat is dus maar de helft van het maximum van 3130W. De helft van het water stroomt dus weer weg door de afvoer als ik het goed begrijp en dat maakt het weer minder kostenefficient (nog steeds iets goedkoper, dat wel).

[...]

[...]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2