Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3
Acties:
  • 1.799.822 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23

MadEgg

Tux is lievvv

Matched: scheur
(on(ept schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 00:16:
Wat fijn om hier tips te lezen voor een nieuwbouwwoning :). De sluitingsdatum voor de opties nadert in ons nieuwbouwproject en ik vroeg me af wat jullie ervaring is met het volgende:

- Wij hebben kanaalplaatvloeren en de v-naden zijn natuurlijk een doorn in het oog, zeker om de 1.20 meter. Nu willen wij deze graag dichtmaken maar lezen gigantisch veel tegenstrijdigheden wat betreft scheurvorming. Welke oplossing(en) hebben jullie hiervoor gekozen?
- Wat betreft de wanden hebben we gekeken naar renovlies/glasvlies en dit lijkt de meest veilige optie. Nu ben ik online EasyStuc tegengekomen en dat ziet er niet verkeerd uit. Heeft iemand hier ervaring mee of adviseren jullie het om toch gewoon te stuccen?

Ik ben benieuwd ;)
Wij hebben ook alle plafonds (semi-noodgedwongen) glad laten stuccen. Na 3 maanden nog geen scheuren te bekennen maar de zomer moet nog komen ;) Het ziet er wel veel mooier uit - de kanaalplaten lagen schots en scheef tegen elkaar aan, bij sommige naden zat er bijna 2 cm hoogteverschil tussen. Er zijn aardig wat zakken gips tegen het plafond gesmeerd dus.

Geen ervaring met renovlies. Wij hebben de muren glad laten maken met dun pleisterwerk (Ardex DF750). Risico op scheuren zou daarmee minder zijn dan met dikker stucwerk. Of dat echt zo is kan ik nog niet bevestigen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:51
(on(ept schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 00:16:
Wat fijn om hier tips te lezen voor een nieuwbouwwoning :). De sluitingsdatum voor de opties nadert in ons nieuwbouwproject en ik vroeg me af wat jullie ervaring is met het volgende:

- Wij hebben kanaalplaatvloeren en de v-naden zijn natuurlijk een doorn in het oog, zeker om de 1.20 meter. Nu willen wij deze graag dichtmaken maar lezen gigantisch veel tegenstrijdigheden wat betreft scheurvorming. Welke oplossing(en) hebben jullie hiervoor gekozen?
- Wat betreft de wanden hebben we gekeken naar renovlies/glasvlies en dit lijkt de meest veilige optie. Nu ben ik online EasyStuc tegengekomen en dat ziet er niet verkeerd uit. Heeft iemand hier ervaring mee of adviseren jullie het om toch gewoon te stuccen?

Ik ben benieuwd ;)
Ik laat ook mijn plafonds stucen en had dit ook in mijn vorige nieuwbouw woning. Gek genoeg in plafonds geen scheuren niets maar mijn buren destijds hadden het hele huis incl. wanden dus laten doen en die hadden werkelijk geen wand zonder scheur binnen een jaar.

Renovlies kan ik je ook aanbevelen, zeker als je een vakman hebt lijkt het net een strakke stuc wand.
Het zag er bij mij super strak uit en geen scheuren of beschadigingen niets.(Wel je wanden goed glad schuren en voor sauzen met goedkope latex tegen het zuigen)
Dat schuren en voorsauzen deed ik zelf om geld te besparen. De plakker kon dus zo aan de slag en heeft daarna alles nog een keer in kleur gesausd.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 20-02-2019 08:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liquorice
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-12-2020
Ik zal me ook nog even officieel voorstellen in dit topic door deze vragen te beantwoorden :)

Waarom de keuze nieuwbouw?
We hadden eerst gekeken bij bestaande bouw, maar geen huis voldeed helemaal aan onze eisen.
We zagen eerst nogal op tegen de vele keuzes die komen kijken bij nieuwbouw, maar uiteindelijk toch gekozen voor nieuwbouw en dit blog maar gaan lezen om wat beter beslagen ten ijs te komen...

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat: Hoe snel je keuzes moet maken. Iedereen zei dat tegen ons dat je zo weinig tijd hebt voor keuzes. Maar zo hebben wij dat eigenlijk helemaal niet ervaren. Scheelt ook dat wij geen kinderen hebben dus gewoon 's avonds naar de tekening konden kijken en ons verdiepen in wat de beste keuze voor ons zou zijn.
Onderschat: Hoe lang het wachten duurt. We hebben nu alles al gekozen, en ook heel veel meubels gekocht en vloeren uitgezocht etc. En alleen de heipalen zitten er nog maar in...

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Wij kiezen er bewust voor om zoveel mogelijk niet zelf te doen ;) Gaan alleen lampen ophangen en kabels trekken door loze leidingen. Via de bouw hebben we 60.000 euro uitgegeven aan meewerk: uitbouw met openslaande deuren en ramen ernaast, indeling zolder, upgrade badkamer, buitenkraan, extra dakraam op zolder, een aantal hotelschakelaars en kruisschakelaars, geisoleerde sectionaal garagedeur, extra loze leidingen en wcd's, vloerverwarming op alle verdiepingen per vertrek te regelen, CW6 ipv CW4 ivm dubbele douche en upgrade van binnendeuren beneden.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Naast de hypotheek voor het v.o.n. bedrag schat ik in dat wij zo'n 100.000 euro uitgeven, inclusief tuin.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Wij hebben gekozen voor stuc, glad stucwerk, eventuele scheuren gaan we wel weer repararen en ook de plafonds worden meegenomen.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Wij willen graag zo snel mogelijk na de oplevering de oprit erin en het terras achter, verder gras erin en dan nadenken wat we willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:03
Liquorice schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:21:
Ik zal me ook nog even officieel voorstellen in dit topic door deze vragen te beantwoorden :)

We hadden eerst gekeken bij bestaande bouw, maar geen huis voldeed helemaal aan onze eisen.
We zagen eerst nogal op tegen de vele keuzes die komen kijken bij nieuwbouw, maar uiteindelijk toch gekozen voor nieuwbouw en dit blog maar gaan lezen om wat beter beslagen ten ijs te komen...

Overschat: Hoe snel je keuzes moet maken. Iedereen zei dat tegen ons dat je zo weinig tijd hebt voor keuzes. Maar zo hebben wij dat eigenlijk helemaal niet ervaren. Scheelt ook dat wij geen kinderen hebben dus gewoon 's avonds naar de tekening konden kijken en ons verdiepen in wat de beste keuze voor ons zou zijn.
Onderschat: Hoe lang het wachten duurt. We hebben nu alles al gekozen, en ook heel veel meubels gekocht en vloeren uitgezocht etc. En alleen de heipalen zitten er nog maar in...

Wij kiezen er bewust voor om zoveel mogelijk niet zelf te doen ;) Gaan alleen lampen ophangen en kabels trekken door loze leidingen. Via de bouw hebben we 60.000 euro uitgegeven aan meewerk: uitbouw met openslaande deuren en ramen ernaast, indeling zolder, upgrade badkamer, buitenkraan, extra dakraam op zolder, een aantal hotelschakelaars en kruisschakelaars, geisoleerde sectionaal garagedeur, extra loze leidingen en wcd's, vloerverwarming op alle verdiepingen per vertrek te regelen, CW6 ipv CW4 ivm dubbele douche en upgrade van binnendeuren beneden.

Naast de hypotheek voor het v.o.n. bedrag schat ik in dat wij zo'n 100.000 euro uitgeven, inclusief tuin.

Wij hebben gekozen voor stuc, glad stucwerk, eventuele scheuren gaan we wel weer repararen en ook de plafonds worden meegenomen.

Wij willen graag zo snel mogelijk na de oplevering de oprit erin en het terras achter, verder gras erin en dan nadenken wat we willen.
Uit ervaring in mijn project is het vaak onwetendheid dat mensen krap komen te zitten in tijd. Ze staan er niet bij stil dat zelfs voor het uitkiezen van een keuken vaak wel 3 of 4 afspraken nodig zijn. Ook met loze leidingen wordt er vaak gekozen voor een 'hail mary' zoals ze in American Football termen zouden zeggen. Oftewel we zien het wel als het opgeleverd wordt.

Bij ons project wordt het huis ongeveer een jaar na de heipalen opgeleverd. Wij hebben er bewust voor gekozen om de meubels nog niet direct te kopen/kiezen. Veel kan veranderen in een jaar, denk aan indeling, meubel keus etc. Onze oplevering zal rond Mei/Juni zijn en we beginnen nu langzaam meubels te sprokkelen zoals bank, tafel, lampen etc.

Wat mij vooral tegenviel was de periode na het kiezen van alle meerwerkopties. Daarna is het gewoon een jaar zo goed als radiostilte, af en toe eens een bericht van de koopbegeleider en pas dik half jaar later een kijkdag. Ik ben er daarom dan ook een hele tijd niet mee bezig geweest omdat het 'siked' gevoel dan een beetje wegebt. Maar na de 1e kijkdag en binnenkort hopelijk een tweede begint het weer helemaal te komen!

Wel mooi dat jullie alles al redelijk voor ogen hebben, dan valt de keuze stress mee :) .

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-06 14:24
NeonovA schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:31:
[...]

Nou we hebben de oplevering hier ondertussen gehad. Op de dag van oplevering zijn ze pas begonnen met het zoveel mogelijk oplossen van de punten die we dus al weken geleden hadden aangegeven. :F Gelukkig hebben ze wel meteen het bovenlicht dichtgezet en zal deze week nog worden afgewerkt.

Uiteindelijk 20 opleverpunten op de lijst. Aardig wat volgens onze VEH adviseur. Kozijnen die waren beschadigd, voordeur beschadigd, 2 ramen met krassen, loze leiding niet afgemonteerd voor droger, missende loze leiding en nog wat kleine dingen.

Nu willen we eigenlijk gaan starten met het (versnelde) opstookprotocol. Ze hadden hem na eigen zeggen al uitgevoerd maar neem liever het zekere voor het onzekere. Nu wil ik de watertemperatuur regelen op de verdeler, maar ik zou even niet weten waar ik dat moet gaan doen. Onderstaand de verdeler op zolder en begane grond. Maar waar stel ik de temperatuur in? Moet ik dat in onze geval via de ketel regelen? Die staat nu namelijk op 50c.

[Afbeelding: Verdeler1] [Afbeelding: Verdeler2]
Dat zwarte kastje regelt de temperatuur, hebben wij ook. Wij hebben het niet kunnen vinden, maar ze waren hier al vanaf december vol aan het stoken geweest. Scheuren ik de vloeren bevestigden dat ook wel..
Geen protocol gevolgd meer dus.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 914249

Onze woning is net opgeleverd. Meeste werk hebben we erop zitten. Of zijn we er een beetje klaar mee.....;-)
Alle muren beneden verfklaar laten stucen. Boven behangklaar. Ivm scheuren in nieuwbouw beide verdiepingen behangen met renovlies behang, plafondranden afgekit en alles geverfd. Ziet er nu uberstrak uit
De plafond naden hebben we beneden laten dichtzetten. Echter heeft men geen gaas gebruikt, elke naad scheurde nu al. Door de renovlies hiermee niet meer zichtbaar. Weg, foetsie en mooi strak plafond nu!!
Houdt er bij je oplevering rekening mee dat je 5% in depot mag storten bij de notaris. Dit kost aldaar wat geld, maar zet wel een goede druk op de aannemer om restpunten uit te voeren. Bij ons zijn die restpunten al meer dan de 5% waard. Kijkende naar de vele 3-glas ruiten die vervangen moeten worden, tikt het mooi aan. Diverse kunststof deur flink beschadigd erbij...

Woning is opgeleverd met zonnepanelen. Factuur gekregen hiervan. Nu hebben we afgelopen week 12 panelen erbij laten plaatsen door een ander bedrijf. Neem aan dat de facturen afzonderlijk v elkaar ingediend kunnen worden voor de btw teruggaaf? Anders lopen we die 2e mis aangezien we de 1e al ingediend hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Anoniem: 914249 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 11:59:
Onze woning is net opgeleverd. Meeste werk hebben we erop zitten. Of zijn we er een beetje klaar mee.....;-)
Alle muren beneden verfklaar laten stucen. Boven behangklaar. Ivm scheuren in nieuwbouw beide verdiepingen behangen met renovlies behang, plafondranden afgekit en alles geverfd. Ziet er nu uberstrak uit
De plafond naden hebben we beneden laten dichtzetten. Echter heeft men geen gaas gebruikt, elke naad scheurde nu al. Door de renovlies hiermee niet meer zichtbaar. Weg, foetsie en mooi strak plafond nu!!
Houdt er bij je oplevering rekening mee dat je 5% in depot mag storten bij de notaris. Dit kost aldaar wat geld, maar zet wel een goede druk op de aannemer om restpunten uit te voeren. Bij ons zijn die restpunten al meer dan de 5% waard. Kijkende naar de vele 3-glas ruiten die vervangen moeten worden, tikt het mooi aan. Diverse kunststof deur flink beschadigd erbij...

Woning is opgeleverd met zonnepanelen. Factuur gekregen hiervan. Nu hebben we afgelopen week 12 panelen erbij laten plaatsen door een ander bedrijf. Neem aan dat de facturen afzonderlijk v elkaar ingediend kunnen worden voor de btw teruggaaf? Anders lopen we die 2e mis aangezien we de 1e al ingediend hebben
Heb jezelf renovlies aangebracht of een bedrijfje ingehuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:57
Anoniem: 914249 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 11:59:

Ja hoor geen enkel probleem alleen even goed het forfair bedrag uitrekenen. Heb mijn installatie ook in 2* ingediend. Wel in 2 verschillende kwartalen overigens. (Heb na een paar maanden 2 panelen moeten verplaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redn
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-02-2022
Justin92 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:31:
Heb even een vraagje mbt de muren in onze nieuwbouwwoning. Wat raden jullie aan? De muren verf klaar maken of behang klaar?

We willen de muren graag verven, maar krijgen van verschillende mensen te horen dat in nieuwbouwwoningen het stucwerk waarover heen geverfd wordt erg snel scheurt etc. Mijn oplossing zou dan zijn vliesbehang waarover heen geverfd word.

Hoe was dit bij jullie?
Wij hebben, ondanks alle waarschuwingen, gekozen voor stuc beneden. Vanuit de oplevering was het behangklaar.
Tot nu toe 3 scheuren, 1 op de plek ter hoogte van de uitbouw en 2 waar leidingen in de muur zitten. Bij de volgende sausbeurt werken we dat wel weer weg. Verder blij met het resultaat. Plafond is ook gestuct, ook blij mee. Boven hebben wij alles staan schuren en sauzen, het ziet er niet zo strak uit als beneden, maar goed genoeg voor ons.
Als ik je een tip mag geven, vergelijk het door het in het echt te zien en kies waar je het beste gevoel bij hebt.

Een vraag van mijn kant voor iemand die er verstand van heeft. Een collega van mij heeft geen account en vroeg me om hier iets na te gaan, na wat speurwerk op google. In zijn badkamer is een tussenmuur met gipsblokken gebouwd. Alleen hebben ze dat niet in halfsteensverband gedaan, maar recht op elkaar. Volgens de tegelzetter van nu is er ook geen (of heel zuinig) gebruik gemaakt van lijm voor de blokken. Nu is hier overheen getegeld en in de tegels en er achter een diepe scheur ontstaan.
Op basis van onze lego-ervaring vinden wij het vreemd dat het zo gestapeld is. Is dit een normale werkwijze? Verder zijn alle muren (gips en kalkzandsteen) wel halfsteensverband gestapeld.

Nog geen reactie van de aannemer helaas.

Namens mijn college, vast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

redn schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:46:
[...]
Een vraag van mijn kant voor iemand die er verstand van heeft. Een collega van mij heeft geen account en vroeg me om hier iets na te gaan, na wat speurwerk op google. In zijn badkamer is een tussenmuur met gipsblokken gebouwd. Alleen hebben ze dat niet in halfsteensverband gedaan, maar recht op elkaar. Volgens de tegelzetter van nu is er ook geen (of heel zuinig) gebruik gemaakt van lijm voor de blokken. Nu is hier overheen getegeld en in de tegels en er achter een diepe scheur ontstaan.
Op basis van onze lego-ervaring vinden wij het vreemd dat het zo gestapeld is. Is dit een normale werkwijze? Verder zijn alle muren (gips en kalkzandsteen) wel halfsteensverband gestapeld.

Nog geen reactie van de aannemer helaas.

Namens mijn college, vast bedankt!
Begrijp ik nou goed dat de aannemer een tussenwand in de badkamer heeft gebouwd maar het tegelwerk niet heeft verzorgd? Hoe is dat zo gekomen? Lijkt me een onwenselijke verdeling van verantwiordelijkheden. Bij ons was het in ieder geval alles of niets - de projectleverancier kon ofwel de hele badkamer afleveren, ofwel het volledig casco opleveren. Dus geen tussenwanden, geen leidingwerk, niets. Alleen de wandcontactdozen voor radiator en whirlpool zijn op de juiste plek aangebracht.

Sowieso bijzondere keus voor gipsblokken in de badkamer. Ze zijn er dacht ik wel vochtbestendig maar cellenbeton lijkt me een stuk veiligere en stevigere keuze. Zelf heb ik de scheidingswand in de badkamer ook van cellenbetonblokken gebouwd.

Géén halfsteensverband lijkt me zeer onwenselijk (zoals ook blijkt uit dit verhaal). Je verankert de voorzetwand tegen de zijwanden van de badkamer om het losstaande effect te vermijden, maar als je ze vervolgens niet netjes in elkaar gaat metselen heeft dat geen maar een beperkt effect natuurlijk en moet je eigenlijk alle tussenliggende stapels stenen weer aan elkaar verankeren. Ik kan me niet voorstellen dat dit gebruikelijk is. Ik heb geen vergelijking - onze niet-betonnen wanden zijn van cellenbeton gemaakt maar dit is gebeurd met kamerhoge blokken dus was er geen andere oplossing dan ze recht naast elkaar te plaatsen.

Ook apart dat de tegelzetter het gebrek heeft geconstateerd maar er wel doodleuk overheen heeft getegeld, trouwens. Hij had daar niet aan moeten beginnen en het eerst met de aannemer moeten bespreken. Aan wie is het nu om het op te lossen?

Tja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wizzu
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-12-2022
Beter laat dan nooit maar hier is mijn input

Vaak meer waarde voor je geld (niet overbieden bv), weet wat je koopt zonder verassingen, voorbereid op de toekomst door nieuwe technieken (isolatie, technologie etc), keuzes voor de indeling/meerwerk en om niet te vergeten de persoonlijke voorkeur.

Onderschat: het verkrijgen van de hypotheek, hoeveel ellende het heeft gekost om dat rond te krijgen.
Overschat: niets

Ongeveer 10k: indeling zolder voor 2 kamers, een extra dakraam en kleine dingen zoals extra stopcontact.

Ongeveer 15k; alle vloeren (plavuizen/vinyl laten leggen inc bewerking), alles laten behangen (inc bewerking), trappen laten schilderen en invrezen en in de badkamer hebben we nieuw badmeubels met wasbak.

Behangen, een nieuwe woning heeft enorm veel water in de muren omdat het lang blootgesteld staat aan het milieu; aka regen. Na 2-3 jaar zal je woning uit gaan zetten als het water gehalte in de muren minder is, wat resulteert in scheuren. Stucwerk zul je dus hoogstwaarschijnlijk na een paar jaar opnieuw moeten doen.

Moeten we nog doen, maar wij zijn in april van plan om te beginnen met de tuin. Heeft natuurlijk eerder niet heel veel zin gezien het weer. Daarbij zijn er rond die tijd veel aanbiedingen.

Hopelijk heb je hier wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
sander121 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:25:
Ik lees al een aantal maanden rustig mee in dit topic, veel van geleerd. Echter heb ik een vraag over het opstart protocol voor de vloerverwarming. Ik werd laatst gebeld door mijn vloerleverancier met de vraag of de geschatte leverdatum nog steeds aan de orde is. Ik heb bij hem een keramische houtlooktegel afgenomen. Tijdens het kopen van deze vloer was ik nog niet bewust van een dergelijke opstart protocol, echter betekent dit dat ik minstens twee weken verder ben voordat het opstart protocol volledig is uitgevoerd. Wat mij verbaasde is dat de verkoper niet bepaald op de hoogte was van een dergelijke opstart protocol voor vloerverwarmingen. Komt dit wellicht omdat een opstart protocol niet noodzakelijk is voor een keramische tegel? Iemand die mij hier iets meer over kan vertellen?
Ook keramisch parket aangeschaft en specifiek gevraagd of stook protocol nodig is.
Antwoord was, nee niet echt.
Zand cement vloer heeft al een tijdje kunnen drogen(wordt niet 1 dag voor opleveren gestort)
6 weken na leggen kan de VW pas aan.
Door de tegellijm ontstaat er ook een tussenlaag die eventuele scheuren opvangen. In tegenstelling tot gelijmde/plak pvc of gietvloeren. Ik zou wel na 6 weken langzaam gaan opstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:47
Henvar schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:01:
[...]

Ook keramisch parket aangeschaft en specifiek gevraagd of stook protocol nodig is.
Antwoord was, nee niet echt.
Zand cement vloer heeft al een tijdje kunnen drogen(wordt niet 1 dag voor opleveren gestort)
6 weken na leggen kan de VW pas aan.
Door de tegellijm ontstaat er ook een tussenlaag die eventuele scheuren opvangen. In tegenstelling tot gelijmde/plak pvc of gietvloeren. Ik zou wel na 6 weken langzaam gaan opstoken.
Bedankt voor je reactie. Welke partij heeft dit aangegeven, de vloerenboer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ranja1991
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-05 13:31
Goedemiddag,

na veel meegelezen te hebben reageer ik hier ook maar eens met onze situatieschets:
Woning gekocht in Apeldoorn - project "de nieuwe factorij"
Fijn contact met de bouwer (Nikkels). Veel is mogelijk, vaak tegen meerprijs, soms gratis.

In onze omgeving (Apeldoorn) waren/zijn er maar weinig koopwoningen beschikbaar voor een 'normale' prijs. Wij wilden niet de zieke-markt-overwaarde van een ander betalen. Daarnaast willen wij ons huis graag precies zo laten inrichten qua keuken, badkamer, vloeren, loze leidingen etc. zoals wij het willen.

Wij hebben (nog) niks overschat. Alleen de prijzen van het meerwerk vielen ons op sommige punten wel vies tegen.
e.g. 3.8.10.05 Looppad naar voordeur - Leveren en aanbrengen van een 30cm breed looppad (voor tijdelijk gebruik) naar de voordeur, uitgevoerd in tegels van 30x30cm. € 155,95

Wij zijn ongeveer 15k kwijt aan het meerwerk dat wij door de bouwer uit laten voeren.

Geen noemenswaardige bedragen kwijt naast de hypotheek tot nu toe.

Wij willen onze muren waarschijnlijk (laten) voorzien van renovlies behang. Maar mogelijk laten we alles glad stucen. Hier moeten we nog een keuze over maken. Wij zijn een beetje bang voor scheuren in de muren (Woning wordt opgebouwd met kalkzandsteen).

Tuin staat gepland voor een aantal maanden na de oplevering. De oplevering staat nu op Q1 2020.

Voor nu lees ik lekker mee en neem alle tips die hier langskomen mee in ons eerste nieuwbouwproject.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 14:11
ambusched schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:23:
Zijn er hier die zelf hun trap hebben of gaan bekleden met pvc? Je heb daar 'speciaal' pvc voor die je op je trap plakt en dan zo.je trap kunt afwerken. Lijkt me goedkoper en toch netjes als bijvoorbeeld upstairs
Henvar schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:54:
We kregen als tip om sowieso ruim een jaar te wachten voordat je de trap aanpakt.
Ivm werking van hout en zetten van huis
DjRik schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:58:
Bij de voor-oplevering werd bij ons ook aangeraden om minimaal een jaar te wachten met het aanpakken van de trappen. Zelfs afkitten en aflakken werd afgeraden, enkel grondverf een keer aanbrengen.

Gaat bij ons om vuren trappen overigens.
Wij hebben ook een vurenhouten trap, paar maanden geleden (na ruim anderhalf jaar) de trappen eindelijk geverfd, gelakt, afgekit waar nodig en de vloerdelen + neuzen bedekt met het click PVC dat ook op de verdieping ligt.

Inmiddels staan er alweer scheuren in de kit omdat de trap nog steeds aan het verzakken is :( We hadden de PVC op de verdieping al tot aan de eerste trapneus gelegd (dus +- 8 cm over het houten gedeelte van de trap) en daar zit nu al een kier tussen de PVC stroken omdat het houten gedeelte lager is dan het beton. Voor mij nooit meer een houten trap en al helemaal niet van vurenhout, maar als het niet anders kan en met de kennis die ik nu heb zou ik nog wat langer wachten, in ieder geval qua afkitten. Misschien zelfs alleen grondverf aanbrengen totdat ik zeker weet dat die niet meer verzakt.
Moonbase schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:53:
Iemand van jullie bekend met de slang-afstand voor vloerverwarming in nieuwbouw? Wij hebben op de begane grond vloerverwarming als hoofdverwarming genomen. Nu zag ik bij de laatste kijkdag dat de slang-afstand ongeveer 15 cm hart op hart was. Ik heb echter geen idee of dit voldoende is om straks ooit over te kunnen naar LTV met mogelijk nog lagere aanvoer temperaturen? Om hierin inzicht te krijgen en erachter te komen met welke getallen de constructeur gerekend heeft heb ik de transmissie-berekening opgevraagd via de kopersbegeleider, echter deze geeft aan dat hij die niet mag/kan verstrekken! 8)7

Hoe kom ik er nu achter wat de capaciteit van de vloer is en of die voldoende is om uiteindelijk met vloerverwarming op lage(re) water-temperatuur en een warmtepomp mijn begane grond te verwarmen?
My 2 cents: bij conventionele vloerverwarming wordt toch vaak een pompverdeler gebruikt (die aanvoer met koud retour mengt) omdat de vloer anders te heet aan gaat voelen met 60-70 graden aanvoer vanuit een HR-ketel? Vloerverwarming wordt niet voor niks al LTV genoemd. Bij een lage temperatuur aanvoer naar de vloerverwarming kan je dan een pomploze verdeler gebruiken die alle aanvoer, zonder menging met retour, in je slangen duwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Señor Sjon schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:52:
[...]

Deel maar door 2. Een vuren trap is niet zo duur en die gaan ze hierom echt niet vervangen. :) Het is namelijk wel bewerkelijk en trapplaatsers zijn schaars.
Maar zoals het nu wordt opgeleverd, met scheuren en al, kan toch ook niet? Zou jij dit accepteren vanuit technisch oogpunt?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:13
blubbers schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:53:
[...]

Dat hangt eigenlijk van de betegelaar af. Als deze een grote voeg heeft gelaten moet je dik afkitten.
Nee zo werkt dat niet. De overgangen afwerken met flexibele kit is om scheurvorming te voorkomen ; anders zou het wel dichtgezet worden met gewoon voegmateriaal. Elke kit heeft een bepaalde elasticiteit ofwel hoe ver de kit kan rekken zonder te scheuren. Dat wordt uitgedrukt in een percentage, bijvoorbeeld 10%. Een voeg van 10 mm kan dan 1mm beweging /speling opvangen, een voeg van 3mm maar 0,3mm.
Het is niet altijd de mooiste oplossing maar dikke kitranden hebben minder risico op uitscheuren. Dat is de reden dat er vaak bredere kitnaden worden aangebracht dan optisch gezien wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 12:03
ASW1 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:37:
[...]

Nee zo werkt dat niet. De overgangen afwerken met flexibele kit is om scheurvorming te voorkomen ; anders zou het wel dichtgezet worden met gewoon voegmateriaal. Elke kit heeft een bepaalde elasticiteit ofwel hoe ver de kit kan rekken zonder te scheuren. Dat wordt uitgedrukt in een percentage, bijvoorbeeld 10%. Een voeg van 10 mm kan dan 1mm beweging /speling opvangen, een voeg van 3mm maar 0,3mm.
Het is niet altijd de mooiste oplossing maar dikke kitranden hebben minder risico op uitscheuren. Dat is de reden dat er vaak bredere kitnaden worden aangebracht dan optisch gezien wenselijk is.
Dat bedoelde ik niet, maar als de tegelaar een voeg laat van 10mm moet je dat ook zo dik afkitten. Dat zie je niet op de foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:05
Ik heb het gewoon 'echt' laten stucen. Geen spijt van, want geen scheuren (na 4 seizoenen), op 1 dichtgezet bovenlicht na (wat bijna logisch is, maar wat ik laat zitten, want het is geen opzichtige scheur). Buren die dun pleisterwerk hebben, zijn er na een jaar helemaal klaar mee, want overal te kust en te keur scheuren in de kalkzandsteenwanden.

Overigens gebruikte de stucadoor (of muurzwijn zoals hij zichzelf noemde 8)7 ) MP75

[ Voor 11% gewijzigd door Sammy_tukker op 08-05-2019 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-fox
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:08
Wij hebben, na veel lezen, voor 150 Gram/m2 gekozen. Dat schijnt het gunstigste gewicht te zijn. Lichter vangt scheuren minder op en dikker is moeilijk te verwerken.

Wij hebben het volgende behang besteld: https://www.verfonline-xl.nl/renovlies-behang.html

Geplakt met glasweefsel lijm van perfax.

[ Voor 7% gewijzigd door the-fox op 15-05-2019 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-06 19:33
Hoe oud is de dekvloer? Is er al gestookt? Zit er toeslagmiddel in? Hoe groot is het oppervlakte? Het is van vele zaken afhankelijk en geeft geen garantie of er wel of geen scheuren in komen.
Als de vloer droog is (oud genoeg) zou ik het zelfs nog wel aandurven om iets grotere stappen te nemen en te beginnen met 20-25-30-25-20-15en dan op 15 te laten staan tijdens de verbouwing. Na de zomer pas weer rustig aan opbouwen.
Mits de vloer goed droog is maar dat moet de pvc-man bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrstylo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-06 15:52
Hi allen,

Wij zijn nu bezig om een stucadoor te vinden en zijn benieuwd of er hier mensen zijn die ons tips kunnen geven!

Wij hebben verschillende mensen gesproken en iedereen geeft iets anders aan omtrent mogelijke scheuren in de toekomst te voorkomen, een aantal dingen die ons zijn verteld:

- Voordat je gaat stucten de naden tussen de wanden en het plafond ongeveer 1 cm insnijden. De een zeg dat dit wel moet, de ander geeft aan dat het niet nodig is aangezien de woning vooral prefab beton is.

- Nadat er gestuct is moet er ingesneden worden tussen de wanden. Dit zegt vrijwel iedereen

- De inwendige hoeken moeten ingesneden worden en er moet gaasband over de naad gezet worden. De een vind dit onzin de ander geeft aan dat gaasband door een inwendige hoek plakken totaal geen nut heeft en dat je absoluut niet over de naad moet plakken.

- Gaasband over de naden tussen de wanden en het plafond heen doen. De een zegt dat dit slim is de ander zegt dat je gaasband op de wand tot het plafond moet doen en dus ook hier niet over de naden heen moet plakken.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedank voor de input:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:44
wrstylo schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:09:
Hi allen,

Wij zijn nu bezig om een stucadoor te vinden en zijn benieuwd of er hier mensen zijn die ons tips kunnen geven!

Wij hebben verschillende mensen gesproken en iedereen geeft iets anders aan omtrent mogelijke scheuren in de toekomst te voorkomen, een aantal dingen die ons zijn verteld:

- Voordat je gaat stucten de naden tussen de wanden en het plafond ongeveer 1 cm insnijden. De een zeg dat dit wel moet, de ander geeft aan dat het niet nodig is aangezien de woning vooral prefab beton is.

- Nadat er gestuct is moet er ingesneden worden tussen de wanden. Dit zegt vrijwel iedereen

- De inwendige hoeken moeten ingesneden worden en er moet gaasband over de naad gezet worden. De een vind dit onzin de ander geeft aan dat gaasband door een inwendige hoek plakken totaal geen nut heeft en dat je absoluut niet over de naad moet plakken.

- Gaasband over de naden tussen de wanden en het plafond heen doen. De een zegt dat dit slim is de ander zegt dat je gaasband op de wand tot het plafond moet doen en dus ook hier niet over de naden heen moet plakken.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedank voor de input:)
In mijn vorige nieuwbouw appartement laten stucen, helaas toch scheuren ( haarlijn scheurtjes maar ook grotere scheuren, vooral in hoeken en onder kozijnen - links/rechts van het kozijn ) ondanks gaasband e.d.

Stucen is natuurlijk wel super mooi, daarom ook voor gekozen destijds maar voor nieuwbouw zou ik het niet nog een keer doen.

Zelf kies ik hier dus niet meer voor, we gaan in het volgende nieuwbouw huis voor renovlies ( zou niet moeten scheuren en ziet er uit als stucwerk ). Veel goede ervaringen over gelezen maar we zullen in de praktijk moeten zien of het daadwerkelijk zo uit pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Den_S85 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:28:
[...]

Dat is zeer zeker niet het geval. Vooraf krijg je wel degelijk een technische omschrijving. Daarin staat (in mijn geval) groepenkast met 5 groepen. Alleen het merk ontbreekt.

Qua CV staat er een CW4 HR ketel vermeld, of dit een Remeha, Intergas, Nefit of een Italiaanse schijtketel is weet je dan weer niet.

Kleur is ook zo’n dingetje, deuren worden grijs... dat zijn nogal wat mogelijkheden.

De aannemer zorgt echt wel dat ze technisch aan het bestek en het bouwbesluit voldoen. Ze hebben ook geen zin in gezeik als na 6 maande de ketel er mee ophoudt.
Juist, en daar zit dus nog honderden euro's tussen, per item. Dat slaat gewoon nergens op. Die ketel ook zoiets; als dat ding een achterlijk hoge tapdrempel heeft kun je meteen niet meer zuinig douchen.

Het bouwbesluit is verondersteld een minimum aan te geven, maar in de praktijk wordt het gezien als een soort verplichting ofzo.

De gemiddelde technische omschrijving is zo vaag als de neten. Neem zoiets;
De verdiepingsvloerenworden uitgevoerd als betonnen systeemvloeren met V-naden aan de plafondzijde. Deze V-naden blijven in het zicht, ook na het aanbrengen van het plafondspuitwerk.
Ja; elke 1,2m van kanaalplaat met later scheuren, of eens in de 3m en prima dicht te smeren (breedplaat)? Het laat zich raden natuurlijk... breedplaat is een plus; dus dan zal het wel vermeld worden. Of toch een cassettevloer; nog rotter om af te werken... je weet het niet.

Dus ja, jezelf houden aan een vage omschrijving is nogal makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
GeeMoney schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:58:
[...]

Bouwen is niet alleen geld maar ook snelheid, nog een voordeel van een kanaalplaat. De consument neemt eerder genoegen met een lagere prijs, snellere oplevering en iets meer naden in het plafond dan een hogere prijs, nog langere bouw en elke 4m een naad. Want naden houd je toch.
Meer vrijheid bij inrichten, geen rare lekkende kanalen, maar 1/3e van de naden die ook nog eens niet gaan scheuren...
[...]
En ik kan me niet voorstellen dat nadat de dekvloeren ook al gestort zijn het met breedplaat nog relatief makkelijk is om een ventilatieschacht alsnog naar een hele andere kant van een kamer te brengen. Het had gewoon op voorhand in orde moeten zijn dat is natuurlijk altijd het beste.
Dat zeg ik ook; achteraf gaat instorten gaat hem niet worden.
[...]
De meeste nieuwbouw woningen hanteren volgens mij 2,65m als plafondhoogte. Tenzij je 2,05m groot bent lijkt het mij best acceptabel om het zelf te verlagen naar 2,58m zo’n ramp is dat nu ook weer niet. Alles onder de 2,45m oogt pas laag in mijn ogen en ik ben 1,90m.
Dan kijk je dus tegen het kale kanaal.
[...]
@VeeGee en @kezzza dat hangt wat mij betreft altijd alleen maar af van de afmetingen van je tuin en je financiële middelen. Meer m2 woonoppervlakte zal bijna altijd resulteren in een hogere waarde. Tenzij je tuin echt een patio wordt door een uitbouw maar als een tuin minimaal 8m diep is met een uitbouw van 2,4m en je kan het betalen zou ik het altijd nemen.
Als zijn beide buren al een uitbouw hebben kan hij ook een uitbouw achteraf realiseren zonder verspringing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xSummerfreak
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-12-2021
Er kwam op de perfecte plek een project beschikbaar en we hadden wat moeite met de bestaande huizenmarkt.

Keuzestress hebben we zeker onderschat, bij aankoop hadden we niet echt een plan en nu het bijna opgeleverd wordt zijn er toch dingen die ik liever anders had gedaan. Ook het verschil in visie tussen vriendlief en mezelf zorgt voor discussie. Hij “ziet het wel als het is opgeleverd” en ik wil graag plannen en dingen voorbereiden. Het krijgen van een hypotheek hebben we overschat, dat was zo geregeld en vrij makkelijk.

Zo’n 7k aan de badkamer en toilet, 13k voor de keuken en 5-7k voor meerwerk.

We hebben 22k extra hypotheek en daarnaast nog 35k aan budget inmiddels. We wonen bij mijn ouders dus hebben veel kunnen sparen, maar hebben daardoor ook geen meubels en inrichting, dat moet van de 35k ook betaald worden.

Wij gaan voor dunpleister (stucwerk). We nemen de kans op scheuren voor lief en verwachten de aankomende 5 jaar nog reparaties aan het stucwerk te moeten uitvoeren. De wens was om uiteindelijk voor stucwerk te gaan en dan is het duurder om renovlies te plaatsen, verwijderen en dan stucen vs stucen en dan repareren.

Het plan voor de tuin zijn we tijdens de bouw al mee begonnen, maar het plaatsen zullen we ergens tijden het eerste jaar wonen laten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
Blihi schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:15:
[...]

Wat me opvalt - en dat viel me ook al op bij ons eigen huis - waarom worden de blokken op de hoeken niet in verband gestapeld?

Toen je vroeger van Lego iets ging maken, ging dat altijd in verband. Nu worden deze muren gewoon recht omhoog opgetrokken met een laagje lijm er tussen. Het lijkt me dat het steviger zou staan als het netjes in verband stond, toch?

Bij onze woning is de kimlaag twee stenen hoog (die onderste rij lage steenen) en zelfs die twee lagen zijn niet in verband gelijmd.
Je hebt verschil in werking van de langsmuren en de muren daar dwars op, nu ontstaat er een redelijk gecontroleerde scheur en anders niet. De vakvulling voor en achter doet qua draagkracht eigenlijk niks.
Wat betreft de lijmverbinding, deze is harder dan het blok zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door D.deJong op 15-07-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-06 15:03
D.deJong schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:23:
[...]

Je hebt verschil in werking van de langsmuren en de muren daar dwars op, nu ontstaat er een redelijk gecontroleerde scheur en anders niet. De vakvulling voor en achter doet qua draagkracht eigenlijk niks.
Dank! Dat klinkt eigenlijk heel logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
peterrrr schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:16:
Inmiddels hier de sleutels ontvangen, en zijn toch aan het twijfelen om het hele huis te laten stucen + sausen (ipv renovlies). Wie heeft hier ervaring mee? Muren zijn droog...
In mijn vorige woning alles met renovlies laten doen en geen enkele scheur en als het super netjes erop zit zoals bij mij zagen de bezoekers geen verschil. (Bijna iedereen dacht dat de wanden gestuckt waren).
In tegenstelling tot meerdere buren in datzelfde project die alles hadden laten stucken en de wanden zonder scheuren kon je op 1 hand tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:46:
[...]

In mijn vorige woning alles met renovlies laten doen en geen enkele scheur en als het super netjes erop zit zoals bij mij zagen de bezoekers geen verschil. (Bijna iedereen dacht dat de wanden gestuckt waren).
In tegenstelling tot meerdere buren in datzelfde project die alles hadden laten stucken en de wanden zonder scheuren kon je op 1 hand tellen.
Wanneer kwamen die scheuren dan, stucwerk zit er bij ons sinds november 2018 op en nog nergens een scheur te bekennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Sport_Life schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:50:
[...]

Wanneer kwamen die scheuren dan, stucwerk zit er bij ons sinds november 2018 op en nog nergens een scheur te bekennen.
Bij ons is ook november 2018 gestuct. Best prima nog, maar bij een stuk of 3 V-naden in de woonkamer is wel een klein barstje te zien. En de lange betonnen wand in de woonkamer (12.4 meter) is halverwege gesplitst in 2 delen, ook daar is een scheurtje te zien. Ik ga er dus wel vanuit dat we volgend jaar nog een stukadoor gaan laten langskomen om dit weer strak te maken.
kever678 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 01:00:
[...]
Lijkt vrij prijzig inderdaad maar kans is aanwezig dat er bv direct een splitter / versterker met meer poorten geplaatst wordt. Met een a-merk ben je dan €60-€70 kwijt.

De installatie en wat marge erbij en het bedrag lijkt al wat schappelijker.
Er staat vanaf meer dan één aansluiting. Voor 2 aansluitingen is echt geen versterker nodig. In ons vorige huis had ik ook een CAI-splitter met één kabel naar de woonkamer en een naar zolder, beide werkte zonder problemen. Dus ik zou op zijn minst even een specificatie vragen van waar je die €125,- dan voor betaald. Ik neem aan dat dit nog in aanvulling is op de extra CAI-bedrade leiding? Ik zou ze vragen om de tweede leiding wel aan te leggen maar gewoon in de meterkast te laten uitkomen, dan kan je er later zelf wel een splitter voor een tientje tussen duwen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Sport_Life schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:50:
[...]

Vaak na het eerste stook seizoen.
Wellicht heb je geluk. Alle stukadoors die ik nu ook benader voor mijn nieuwe woning willen wel aan de gang maar zeggen nadrukkelijk dat scheuren niet onder garantie vallen en dat de kans daarop zeer groot is. (Ik wil nu plafonds laten doen)

[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 17-07-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:59
GeeMoney schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:46:
[...]

Ik heb ook bij meerdere kennissen in een nieuwbouw huis renovlies behang gezien en het verschil was echt nauwelijks tot niet te zien. Het renovlies behang zat er dan ook wel rete strak op.

Voor ons was dat de bevestiging om ook voor renovlies te kiezen, wanneer ons huis klaar is :)

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 06:50:
[...]

Wellicht heb je geluk. Alle stukadoors die ik nu ook benader voor mijn nieuwe woning willen wel aan de gang maar zeggen nadrukkelijk dat scheuren niet onder garantie vallen en dat de lans daarop zeer groot is. (Ik wil nu plafonds laten doen)
Plafond wilde ze bij ons ook niet, alleen de wanden zijn gedaan. Is overigens gedaan met allerlei netten en metalen constructies, wellicht dat dat helpt.

Kwam vanmorgen weer een bulldozer langs waardoor het hele huis trilde maar nog geen scheuren gelukkig.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 17-07-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:20
Ik heb in april dit jaar de wanden laten stucen en ik zie nu al verschillende haarscheuren ontstaan. Met name in de hoeken onder de vensterbanken. Het valt nauwelijks op, maar het zit er wel.

Gelukkig komt de stucer over anderhalf jaar alle scheuren repareren voor slechts €150,- (part of the deal).

[ Voor 3% gewijzigd door Repsect op 17-07-2019 12:16 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVeld
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-01 16:40
Heb je trouwens een indicatie wat ze tegenwoordig vragen? Dus stucen en sauzen.
GeeMoney schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 06:50:
[...]

Wellicht heb je geluk. Alle stukadoors die ik nu ook benader voor mijn nieuwe woning willen wel aan de gang maar zeggen nadrukkelijk dat scheuren niet onder garantie vallen en dat de kans daarop zeer groot is. (Ik wil nu plafonds laten doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:55
xSummerfreak schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:09:
[...]

Heb je dunpleister overwogen? Wij gaan hier nu in eerste instantie voor als (tijdelijke) oplossing totdat het huis “uitgewerkt” is en dit was voor ons de goedkoopste optie. Wel een dunne laag stucwerk...
Wil je het dan uiteindelijk alsnog overnieuw doen? Had dit zelf ook overwogen maar had zelf zoiets van oke, als er enkele scheurtjes komen dan laat ik de desbetreffende muur wel repareren als het nodig is. Stucadoor gaf aan dat het zelfs met een nieuwbouw wel mee zal vallen met scheuren in muren. Enige waar hij verwacht dat er scheurtjes zouden kunnen ontstaan is boven de deuren omdat deze dichtgezet worden, afhankelijk hoe deze zijn dichtgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSummerfreak
Phorcys schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:16:
[...]

Wil je het dan uiteindelijk alsnog overnieuw doen? Had dit zelf ook overwogen maar had zelf zoiets van oke, als er enkele scheurtjes komen dan laat ik de desbetreffende muur wel repareren als het nodig is. Stucadoor gaf aan dat het zelfs met een nieuwbouw wel mee zal vallen met scheuren in muren. Enige waar hij verwacht dat er scheurtjes zouden kunnen ontstaan is boven de deuren omdat deze dichtgezet worden, afhankelijk hoe deze zijn dichtgezet.
Ik ga er een beetje vanuit dat we scheuren krijgen omdat er op nog geen 500m nog geheid gaat worden (in 3 fases, dus 3x een periode) en als het dunpleister het houdt is dat meegenomen, zo niet dan doen we het idd opnieuw, maar dat risico lopen we ook met een dikkere laag begreep ik om me heen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
VVeld schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:21:
@GeeMoney , zou ik trouwens goedkoper uit zijn als ik het hele huis met renovlies zou doen? Ik weet namelijk niet wat ongeveer het prijsverschil is.
In mijn geval scheelt het wel aardig maar ik doe het voornamelijk vanwege de kans op scheuren. Daarnaast als het echt goed geplakt is zie je nauwelijks verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
xSummerfreak schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:09:
[...]

Heb je dunpleister overwogen? Wij gaan hier nu in eerste instantie voor als (tijdelijke) oplossing totdat het huis “uitgewerkt” is en dit was voor ons de goedkoopste optie. Wel een dunne laag stucwerk...
Het grote voordeel van stucwerk boven renovlies etc is dat het te fixen is. Alles laten stucen en over een jaar of 3-5 een stukadoor de barstjes laten repareren en er een kwast over halen zal de goedkoopste oplossing zijn. Scheuren fixen is denk ik nog wel te doen in een vol huis, als je over 3 jaar alles wil laten stukadoren kan je het eerst leeg halen, lijkt me niet zo fijn.

Ik heb toevallig gisteren over het stucwerk gesproken en het fixen daarvan is echt simpel. Nou wilden wij sowieso stucwerk hebben maar waren we wel op zoek naar informatie over kwaliteit daarvan, er is in materiaal en vakmanschap wel verschil maar voor scheuren maakt het werken met gaasjes etc weinig uit, het hangt echt af van het huis. Bouwdrogers helpen overigens zeker niet, wel om het sneller droog te krijgen, niet ivm scheuren. Ons huis is vrijstaand, heeft veel ramen, dichtgemaakte bovenlichten en is uit kalkzandsteenblokken opgebouwd. Zal wel een tegenvaller worden qua scheuren in vergelijking tot ons huidige huis dat vooral uit prefab beton bestaat :| .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSummerfreak
Jheroun schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:02:
[...]

Het grote voordeel van stucwerk boven renovlies etc is dat het te fixen is. Alles laten stucen en over een jaar of 3-5 een stukadoor de barstjes laten repareren en er een kwast over halen zal de goedkoopste oplossing zijn. Scheuren fixen is denk ik nog wel te doen in een vol huis, als je over 3 jaar alles wil laten stukadoren kan je het eerst leeg halen, lijkt me niet zo fijn.

Ik heb toevallig gisteren over het stucwerk gesproken en het fixen daarvan is echt simpel. Nou wilden wij sowieso stucwerk hebben maar waren we wel op zoek naar informatie over kwaliteit daarvan, er is in materiaal en vakmanschap wel verschil maar voor scheuren maakt het werken met gaasjes etc weinig uit, het hangt echt af van het huis. Bouwdrogers helpen overigens zeker niet, wel om het sneller droog te krijgen, niet ivm scheuren. Ons huis is vrijstaand, heeft veel ramen, dichtgemaakte bovenlichten en is uit kalkzandsteenblokken opgebouwd. Zal wel een tegenvaller worden qua scheuren in vergelijking tot ons huidige huis dat vooral uit prefab beton bestaat :| .
Dunpleister is een vorm van stucen, alleen een dunnere laag (ongeveer 2mm) en daardoor alleen mogelijk bij nieuwbouw. Dunpleister is overigens al te vinden voor zo’n 10€ per m2 exclusief verfen/latex spuiten. En jouw uitleg is precies de reden waarom wij dit eerst doen ipv renovlies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

xSummerfreak schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:05:
[...]

Dunpleister is een vorm van stucen, alleen een dunnere laag (ongeveer 2mm) en daardoor alleen mogelijk bij nieuwbouw. Dunpleister is overigens al te vinden voor zo’n 10€ per m2 exclusief verfen/latex spuiten. En jouw uitleg is precies de reden waarom wij dit eerst doen ipv renovlies :)
Het is wel verwarrend als aspirantnieuwbouwbewoner dat de informatie redelijk tegenstrijdig is.

Aanbieders van renovlies melden dat (de muren achter) stucwerk kan/zal scheuren en dat renovlies die scheuren verbergt, soms verwijzend naar "nieuwe materialen" die dat beter kunnen dan "vroeger" en/of de noodzaak om flexibele lijm te gebruiken.

Aanbieders van 'nieuwbouw' stucwerk (het pleisteren dat jij noemt) geven juist aan dat pleister juist (ook) vrij goed bestand is tegen scheuren en dat als de muur scheurt, renovlies ook scheurt. En ook zij verwijzen dan naar "nieuwe materialen" die beter tegen scheuren kunnen dan "vroeger".

Als beide ruwweg even makkelijk scheuren zichtbaar laten worden, dan geloof ik inderdaad wel dat pleisterwerk makkelijker te repareren is. Dat is in principe een kwestie van wat sierpleister/muurvuller met een plamuurmes in de scheur duwen. Of dat natuurlijk door een stucadoor laten doen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jheroun schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:02:
[...]

Ik heb dunpleister (neem ik aan, is gespoten en 2 mm dik of zo) laten aanbrengen ruim een jaar geleden. V groeven dicht laten zetten in het plafond en alle muren. Prijs was 9 euro/m2 muren en plafond het dubbele. Spuiten iets van 8 euro/m2 voor zowel muren als plafond.

Nu na ruim een jaar heb ik zowel boven als beneden één V groef die gebarsten is afgelopen winter. Verder daar niets. In de muren op één plek onder een raam (of eigenlijk aan het uiteinde ervan). Waar de meeste barsten zitten, en dat had de stucadoor al voorspeld, is tussen de muur en het plafond en verder waar ze overal de boel vanuit de bouw dicht hadden gepurred. Maar op die op de muur na zie je het niet behalve als je er echt naar kijkt/zoekt. Ik laat het over een jaar of drie wel een keer repareren, stoor mij er niet aan en bezoek ziet het toch niet. :P

Heb er in ieder geval geen spijt van. :)

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-06 08:56
Ik meng me ook maar even in het stuc/Reno/pleister verhaal.
Wij laten ons huis gladpleisteren en spuiten voor 23,- m2 komen op basis van 200m2 dus uit op 4600,-
Wilde eigenlijk laten stucen maar dat was voor ons te duur en dit lijkt me een mooie oplossing. Wat er tot nu toe al is afgesmeerd in ons huis ziet er ook al redelijk strak uit. Is nog even afwachten hoe de rest wordt gedaan. En scheuren zien we wel. Wordt denk ik voor we beginnen direct naast ons huis nog 2 maal geheid dus hoop dat dat wat helpt bij het zetten van ons huis. Maar dat zal wel niet zo werken.

Toevallig vandaag gebeld door keuken leverancier over inmeet moment en dat ze al in oktober aan het inplannen zijn met degene die de keukens voor ze plaatst. Dus voor de zekerheid maar alvast datum ingepland zonder dat ik weet wat de oplever datum word. Gelijk doorgepakt en degene die de wanden doet ook maar een voorlopige datum afgesproken en net de vloerenbedrijf ook maar gemaild om een datum vast te leggen.
Hebben anderen dit ook al gedaan zonder definitieve datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:42

fmb

ACM schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:50:
[...]

Het is wel verwarrend als aspirantnieuwbouwbewoner dat de informatie redelijk tegenstrijdig is.

Aanbieders van renovlies melden dat (de muren achter) stucwerk kan/zal scheuren en dat renovlies die scheuren verbergt, soms verwijzend naar "nieuwe materialen" die dat beter kunnen dan "vroeger" en/of de noodzaak om flexibele lijm te gebruiken.

Aanbieders van 'nieuwbouw' stucwerk (het pleisteren dat jij noemt) geven juist aan dat pleister juist (ook) vrij goed bestand is tegen scheuren en dat als de muur scheurt, renovlies ook scheurt. En ook zij verwijzen dan naar "nieuwe materialen" die beter tegen scheuren kunnen dan "vroeger".

Als beide ruwweg even makkelijk scheuren zichtbaar laten worden, dan geloof ik inderdaad wel dat pleisterwerk makkelijker te repareren is. Dat is in principe een kwestie van wat sierpleister/muurvuller met een plamuurmes in de scheur duwen. Of dat natuurlijk door een stucadoor laten doen :P
Heel herkenbaar, zit met dezelfde dilemma's... vooralsnog gaan we toch voor stuccen

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xSummerfreak
ACM schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:50:
[...]

Helemaal mee eens, juist door die tegenstrijdige berichten hadden wij zoiets van: dan kan allebei scheuren en stel dat renovlies echt niet bevalt vanwege scheuren, dan willen we alsnog stucwerk en dan moet je eerst renovlies weghalen, wat een enorme klus blijkt te zijn, het hele huis leeg/afplakken en dan stucwerk.

Als nou blijkt dat dunpleister toch scheuren geeft, dan hoeven we alleen die muren leeg te halen en opnieuw te laten doen. Plus, dunpleister is volgens de offertes die wij hebben opgevraagd ook niet duurder dan renovlies.

Overigens hadden wij ook gehoord dat renovlies voor sommige mensen een allergische reactie oplevert door deeltjes die in het vliesbehang zouden zitten. Nu is mijn vriend allergisch voor de halve wereld en dus niet een risico dat wij wilden nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSummerfreak
ambusched schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:01:
Ik meng me ook maar even in het stuc/Reno/pleister verhaal.
Wij laten ons huis gladpleisteren en spuiten voor 23,- m2 komen op basis van 200m2 dus uit op 4600,-
Wilde eigenlijk laten stucen maar dat was voor ons te duur en dit lijkt me een mooie oplossing. Wat er tot nu toe al is afgesmeerd in ons huis ziet er ook al redelijk strak uit. Is nog even afwachten hoe de rest wordt gedaan. En scheuren zien we wel. Wordt denk ik voor we beginnen direct naast ons huis nog 2 maal geheid dus hoop dat dat wat helpt bij het zetten van ons huis. Maar dat zal wel niet zo werken.

Toevallig vandaag gebeld door keuken leverancier over inmeet moment en dat ze al in oktober aan het inplannen zijn met degene die de keukens voor ze plaatst. Dus voor de zekerheid maar alvast datum ingepland zonder dat ik weet wat de oplever datum word. Gelijk doorgepakt en degene die de wanden doet ook maar een voorlopige datum afgesproken en net de vloerenbedrijf ook maar gemaild om een datum vast te leggen.
Hebben anderen dit ook al gedaan zonder definitieve datum?
Wij hebben overwogen om een datum te reserveren, maar ik vind dit toch lastig omdat de nutsbedrijven bij ons huis nog niet zijn langsgeweest. De bouwer geeft ook steeds aan door de nutsbedrijven nog geen datum te willen noemen, omdat ze daar gewoon niet van op aan kunnen dat die ook echt afspraken nakomen. De opzichter heeft ook aangegeven dat hij vrij specifiek kan zeggen wanneer de huizen af zijn, maar de nutsbedrijven roet in het eten gooien omdat ze bij eerdere huizen in het project ook al 1,5 week later zijn langsgeweest dan afgesproken.

Wij hebben nu met de leveranciers afgesproken ze direct te bellen zodra we een datum hebben/de nuts zijn geweest, ben benieuwd hoe anderen dit doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@ACM Zowel aanbieders van renovlies als stucwerk hebben iets te verkopen en lijden dus aan WC eend syndroom ;)

Scheuren zal het in beide gevallen wel, persoonlijk heb ik door de jaren heen zelf meer deuken en krassen in de muren gemaakt dan er scheuren zijn ontstaan. Een deuk of kras in behang fix je niet zo makkelijk dus al zouden de looks hetzelfde zijn dan nog vind ik stucwerk praktischer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Jheroun schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:07:
@ACM Zowel aanbieders van renovlies als stucwerk hebben iets te verkopen en lijden dus aan WC eend syndroom ;)

Scheuren zal het in beide gevallen wel, persoonlijk heb ik door de jaren heen zelf meer deuken en krassen in de muren gemaakt dan er scheuren zijn ontstaan. Een deuk of kras in behang fix je niet zo makkelijk dus al zouden de looks hetzelfde zijn dan nog vind ik stucwerk praktischer.
Kan iemand deze post locken? Dit somt zo ongeveer het hele verhaal samen en is het antwoord op deze steeds wederkerende vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Jheroun schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:07:
Inderdaad, waarbij ze blijkbaar wederzijds niet echt de meest recente ontwikkelingen van 'de ander' volgen. Maar natuurlijk wel van zichzelf :P
Ik ben blijkbaar best voorzichtig met mijn muren, deuken en krassen zijn hier ook niet :P
Maar dat is dan ook nu nog geen nieuwbouw.
De Rikster schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:10:
Kan iemand deze post locken? Dit somt zo ongeveer het hele verhaal samen en is het antwoord op deze steeds wederkerende vraag.
Ik heb 'm in ieder geval gepint, maar daar moet je dan uiteraard wel expliciet op filteren wil je dat terugvinden. Op een andere manier uitlichten is helaas niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:48:
[...]

Ik zal het ook wel uitvoeren maar er zal weinig meer werken verwacht ik. Nu staat er met grote glaspartijen 35 graden naar binnen te bakken. De vloerverwarming is LTV (warmtepomp).
Als hij dus straks in werking word gezet zal hij gaan koelen en dan is de cirkel wel rond lijkt me.
35 graden binnen, heeft echt niks te maken met spanning in de dekvloer en de krachten die optreden bij het aanzetten van de VV.

Reken maar gewoon op minimum 10 kalenderdagen aan stookprotocol dan is de kans op scheuren in je giet/pvc/stenen vloer een stuk minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Henvar schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:15:
[...]

35 graden binnen, heeft echt niks te maken met spanning in de dekvloer en de krachten die optreden bij het aanzetten van de VV.

Reken maar gewoon op minimum 10 kalenderdagen aan stookprotocol dan is de kans op scheuren in je giet/pvc/stenen vloer een stuk minder
Wij hebben afgelopen november amper stookprotocol gedaan. In 2 dagen naar 28 graden en toen weer terug naar 20. Warmer wordt het met LTV toch niet, dus weinig zin om tot 35 of 40 graden door te stoken. Ook geen barst te zien.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Henvar schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:15:
[...]

De spanning komt eruit door temp verschillen.
Als er dus 35 graden volle bak zon op de vloer staat dan is dat wel qua warmte uitgewerkt. Vervolgens wordt hij gekoeld straks als de pomp aangezet word en dan hebben we dus 1 volle cyclus te pakken van maximale warmte en koude. Daar komt de spanning vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
Ik heb er geen verstand van verder maar zal het ook niet te maken hebben met 'zetten' van de leidingen door hitte van de leidingen in het beton? Waardoor eventueel scheuren kunnen ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
DjRik schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:18:
[...]

Dan is zo'n deur toch wel een stuk zwaarder dan het lijkt. Ik denk dat ik toch de gok maar eens ga wagen, hopen dat het werkt.

[...]

Je kunt toch wel 2 gaatjes in een waaltje boren waar zo'n deurstop of deurvastzetter op gemonteerd wordt? Ik zou die wel pas in gebruik nemen als het voegzand goed er tussen zit, maar verder lijkt het me niet zo'n probleem.
Vergis je niet in de kracht die dan op een waaltje komt te staan als de deur een keer openzwaait.

Heb zelf ook zoiets. maar omdat ik een 30 cm hout onder m'n ruit heb, heb ik inderdaad een paaltje in de grond gezet om de deur ook op vast te maken. Ik verwacht dat de krachten die op een tegel/waaltje komen te staan te groot zijn. Dus of je tegel doen scheuren of een waaltje eruit trekken zodat de klink alsnog tegen de ruit komt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06 14:20
ZeRoC00L schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:52:
[...]

Vergis je niet in de kracht die dan op een waaltje komt te staan als de deur een keer openzwaait.

Heb zelf ook zoiets. maar omdat ik een 30 cm hout onder m'n ruit heb, heb ik inderdaad een paaltje in de grond gezet om de deur ook op vast te maken. Ik verwacht dat de krachten die op een tegel/waaltje komen te staan te groot zijn. Dus of je tegel doen scheuren of een waaltje eruit trekken zodat de klink alsnog tegen de ruit komt.
Als je een deurstopper pakt met dit soort montage heb je daar veel minder last van:
Afbeeldingslocatie: https://www.deurvastzetter.com/media/product/a6d/deurvastzetter-antraciet-buffer-met-vering-f35.jpg
https://www.deurvastzette...traciet-buffer-met-vering

In dit geval koop je gewoon een paar meter 8mm draadeinde, boor een 8.5mm gat door het waaltjes heen en sla die draadeinde een meter (of verder :p) de grond in. Dat gaat behoorlijk vast zitten en desnoods graaf je een gedeelte uit en zet de onderkant van het draadeinde vast in een steen met chemisch anker en schep het dan weer vol en plaats de waaltjes. Dan gaat het er nooit uitkomen.

Persoonlijk denk ik dat enkel wat draadeinde in de grond al sterk genoeg is, maar je kan voor de zekerheid ook gewoon bij de lokale ijzerzaak even een vierkant plaatje rvs halen en dat onder de deurstopper zetten om de druk over meerdere waaltjes te verdelen.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36
Je hoort / leest verschillende verhalen over stucen ; nieuwbouw en scheuren.

Onder aan de streep wil ik alles glad gestuced (is dat een woord🙈) hebben.

Doen we dat dan
- Bij oplevering en dan
-Vanuit de bouw
-zelf iemand zoeken.
- over 2-3 jaar (en wat doe ik dan in de tussentijd ? )

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:25
wd200 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:46:

Onder aan de streep wil ik alles glad (is dat een woord🙈) hebben.

Doen we dat dan
- Bij oplevering en dan
-Vanuit de bouw
-zelf iemand zoeken.
Wat kan er vanuit het project? Bij ons alleen behangklaar stucwerk. Ligt denk ik ook aan budget, planning etc. Ik zou er wel voor kiezen om het gelijk goed te doen. Later staat je huis vol met spullen en is denk ik de drempel een stuk hoger. Als je het voor/na oplevering doet, is alles ook klaar als je er gaat wonen.
Wij gaan waarschijnlijk voor renovlies (18,- op de wanden en plafonds glad stucen

• ambusched

Doen we dat dan
- Bij oplevering en dan
-Vanuit de bouw
-zelf iemand zoeken.
Wij gaan laten gladpleisteren dat is dunner en dus goedkoper dan stucen . Onze wanden zijn al vrij glad dus kan allemaal volgens stucadoor, is deze week komen kijken bij inmeet moment. (Onze wanden worden behang klaar opgeleverd)
Scheuren weet ik niet, maar wat ik overal lees is dat bij glad het makkelijker weer bij te werken is.

[ Voor 3% gewijzigd door ambusched op 14-09-2019 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36

Doen we dat dan
- Bij oplevering en dan
-Vanuit de bouw
-zelf iemand zoeken.
Wat scheuren betreft; net de loterij

De ene nieuwbouwwoning krijgt wel scheurvorming binnen een jaar en de ander amper tot niet. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet om de gedeeltes die wel scheuren een jaartje of 2 later even te laten repareren. Heb me door een stucer laten vertellen dat dit nou ook niet zoveel moeite kost.

Het geniet sterk mijn voorkeur om na oplevering direct alles te laten stucen en evt later de scheurtjes te repareren (als ze verschijnen) dan eerst de helewoning te gaan behangen en 2 jaar later terwijl je huis vol met spullen staat en je er al in woont, alle behang eraf te halen en de hele boel te gaan stucen. Vergis je niet stucen veroorzaakt extreem veel stof in een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
kabeltjekabel schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:16:
[...]

Nee, hoezo?

Maar dilatatie in het binnenspouwblad.. whut?

Volgens mij gewoon gezwets van die aannemer . Ik heb dit werkelijk nog nooit ergens gezien, en ook nog nooit ergens gebroken tegels omdat het niet zo zit 8)7
Een officiële dilatatievoeg pas je toe omdat er twee verschillende materialen verschillende werkingen hebben en dan wil je dus scheuren in je tegel voorkomen.
Als links bijvoorbeeld beton zit en rechts hetzelfde type beton en gefixeerd dan hoef je dat naar mijn weten niet toe te passen.
En omdat het 2 keer is toegepast en als de aannemer de waarheid verteld zouden er dus 2 verschillende materialen gebruikt moeten zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 16-09-2019 17:25 ]

• birdy64
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 15:22
birdy64 schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:14:
Hi allen,
Geen idee of ik hier aan het juiste adres ben, maar vorige week een kijkmiddag gehad in het nieuwbouwhuis wat, naar verwachting, eind november wordt opgeleverd. Ik liep naar boven en trof in de badkamer deze betegeling aan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Al contact gehad met de aannemer en die zegt dat het zo hoort vanwege 'bouwkundige dilataties, welke doorgezet moeten worden in het tegelwerk om scheurvorming te voorkomen.'

Persoonlijk vind ik dit moeilijk te geloven dat het dan op deze manier moet, maar ik ben ook meer een leek. Iemand van jullie hier een mening over? Zou ik hier nog iets mee kunnen of heeft de aannemer hier gewoon een goed punt en moet ik dit accepteren zo? :)
Inmiddels heb ik een update: Gisteren met de uitvoerder gesproken en uitgelegd waarom het zo is gedaan. De dilatatie zit er nu eenmaal (volgens bouwvoorschriften) en ze konden niet bij de voeg beginnen, omdat je dan een dunne strook aan de zijkant van de muur zou krijgen + een dunne strook gelijk rechts naar het raam. Dat was volgens de uitvoerder geen porem. Vandaar dat dit 'de beste' oplossing was. En het is allemaal volgens de regels van bouwgarant. Ik zit zelf dus een beetje klem.
Hij beaamde wel dat het niet mooi was en dat hij hier zelf ook niet heel blij mee zou zijn, maar 'hij kon echt niet anders dan het zo doen'. Ik vind het vooral jammer dat het mij niet vooraf is gemeld omtrent de dilatatievoeg, anders had ik zeker een andere tegel genomen.

Hij geeft mij overigens wel één alternatief: Hij wilt best de tegels langs de dilatatievoeg eruit halen en daar gewoon over de dilatatie heen tegelen, mits ik het risico van scheuren (op dat stuk) voor mezelf neem.
Tja, nu twijfel ik dus wel. Hebben jullie hierin nog advies? Zo laten? Of het risico nemen? Of wellicht toch nog iets anders wat ik kan doen..?
Zo ziet het er nu uit (met witte voeg die nog helemaal doorgetrokken moet worden naar beneden)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lel4loah3h8.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
birdy64 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:28:
[...]

Inmiddels heb ik een update: Gisteren met de uitvoerder gesproken en uitgelegd waarom het zo is gedaan. De dilatatie zit er nu eenmaal (volgens bouwvoorschriften) en ze konden niet bij de voeg beginnen, omdat je dan een dunne strook aan de zijkant van de muur zou krijgen + een dunne strook gelijk rechts naar het raam. Dat was volgens de uitvoerder geen porem. Vandaar dat dit 'de beste' oplossing was. En het is allemaal volgens de regels van bouwgarant. Ik zit zelf dus een beetje klem.
Hij beaamde wel dat het niet mooi was en dat hij hier zelf ook niet heel blij mee zou zijn, maar 'hij kon echt niet anders dan het zo doen'. Ik vind het vooral jammer dat het mij niet vooraf is gemeld rondom die voeg, anders had ik zeker een andere tegel genomen.

Hij geeft met overigens wel één alternatief: Hij wilt best de tegels langs de dilatatievoeg eruit halen en daar gewoon overheen tegelen, mits ik het risico van scheuren (op dat stuk) voor mezelf neem.
Tja, nu twijfel ik dus wel. Hebben jullie hierin nog advies? Zo laten? Of het risico nemen? Of wellicht toch nog iets anders wat ik kan doen..?
Zo ziet het er nu uit (met witte voeg die nog helemaal doorgetrokken moet worden naar beneden)
[Afbeelding]
Wie zegt dat het allemaal volgens de regels van bouwgarant is? De aannemer? Natuurlijk zegt hij dat.

Ik zou hier toch een onafhankelijk iemand naar laten kijken. Het kan in ieder geval opgelost worden met een voorzetwand (zoals hierboven al gesuggereerd werd).

Het feit dat de aannemer bereid is om de tegels er af te halen en andere aan te brengen laat al zien dat hij zelf ook niet helemaal zeker is van zijn zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

[...]

Hij beaamde wel dat het niet mooi was en dat hij hier zelf ook niet heel blij mee zou zijn, maar 'hij kon echt niet anders dan het zo doen'. Ik vind het vooral jammer dat het mij niet vooraf is gemeld rondom die voeg, anders had ik zeker een andere tegel genomen.

Hij geeft met overigens wel één alternatief: Hij wilt best de tegels langs de dilatatievoeg eruit halen en daar gewoon overheen tegelen, mits ik het risico van scheuren (op dat stuk) voor mezelf neem.
[Afbeelding]
Ah. Dankzij die witte voeg is me nu de reden duidelijk dat het vier verschillende maten naast elkaar zijn O-) . Dat maakt het wel een stuk beter in ieder geval. Dan mogen ze wel degene die ontworpen heeft dat daar een dilatatievoeg komt een schop geven. Het alternatief met een voorzetwand betekent natuurlijk wel dat je wat vloeroppervlak inlevert. Ik zou een second opinion van een ervaren tegelzetter vragen en op basis daarvan besluiten om al dan niet over de voeg heen te tegelen. Gebarsten tegels wordt je ook niet blij van natuurlijk, en zo is het nog best netjes.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flotzie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-01-2024
Zo, dan zal ik ook maar een bijdrage leveren:

De mogelijkheid om veel naar wens in te kunnen richten, het feit dat nieuwbouw nauwelijks meer kost én het vooruitzicht dat er de komende tijd maar weinig onderhoud nodig is. Zo hebben wij gekozen voor een lichtstraat, schuifpui en een grotere badkamer welke niet of in ieder geval moeilijker haalbaar zouden zijn bij aanschaf van een bestaande woning.

Overschat: Administratie zoals het rondkrijgen van hypotheek en het vele regelwerk/keuzes. Dit ging eigenlijk allemaal vrij gemakkelijk. Er zijn veel keuzes te maken en er valt veel uit te zoeken maar dit is grotendeels prima te doen als je het mooi verdeelt.

Onderschat: de badkamer. Vooraf niet zien aankomen dat de prijs hoger zou liggen dan bijvoorbeeld onze keuken. Zodra je iets van luxe wilt lopen de kosten erg snel op.

We hebben gekozen voor 11 extra zonnepanelen (t.o.v. de standaard 7 panelen), schuifpui, lichtstraat, uitbouw van 2,4 meter, extra utp punten, en wat klein werk zoals andere deurkrukken. In totaal zijn we circa € 45.000,00 kwijt aan meerwerk. Dit bedrag is exclusief badkamer, keuken en tuin.

Keuken circa 15k
Badkamer circa 19k
Vloer volgt nog, maar ik verwacht rond de 6k
Renovlies circa 5k
Gordijnen 2k
Tuin 4k (erg kleine tuin van 43 meter)
Trap 1k
Inbouwkast 2,5k
Koof met led 2k (doe ik gedeeltelijk zelf)

We neigen sterk naar renovlies en hebben verschillende offertes opgevraagd. Easy-stuc werkt niet in Eindhoven, JPG-inrichters biedt 150 grams renovlies aan voor de hele woning voor circa 4,8k (zonder schuren, incl. sausen), Uwglasvezelbehanger biedt 220 grams renovlies aan voor circa 7 k (incl.schuren, incl. sausen). Op internet lees ik dat bij nieuwbouw 150 grams renovlies volstaat en meer eigenlijk onnodig is. Uwglasvezelbehanger geeft aan dat zij "geen genoegen willen nemen met mindere kwaliteit" en daarom alleen 220 gram aanbieden. Daarnaast nog een offerte voor gewoon stucwerk opgevraagd bij Bömers en Leenen in Eindhoven. Er wordt dan een zeer dunne laag van max 3mm aangebracht. Dit zou 5,3k kosten en zij komen een jaar erna terug om eventuele scheuren te herstellen voor een eenmalig bedrag van 150 euro.

Wat is wijsheid?

Nog niet. Het is een kleine tuin welke op een klein stukje kunstgras na volledig betegeld zal worden. Daarnaast komt er een kleine veranda/overkapping van 2 of 2,5 meter diep.

[ Voor 4% gewijzigd door Flotzie op 19-09-2019 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
@JimSR In de lijn van je schakelmateriaal heb je ook blindplaten. Kosten vaak evenveel als een schakelwip, daar niet van, maar dan heb je het in dezelfde lijn als de rest. Dan heb je in principe ook gelijk het raampje goed.

@The Fatal Dat zijn de kleuren voor aanslutiing op het gemeentenet. Binnen je perceel is het vrij (vaak grijs + bruin... groen komt eigenlijk nooit voor. :X)

@birdy64 Ik zou het opnieuw laten doen, vraag een extra pak tegels voor als ie ooit mocht gaan scheuren, maar als het niet scheurt in de eerste paar jaar, is de kans klein dat ie het ooit gaat doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:26
Flotzie schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:15:

We neigen sterk naar renovlies en hebben verschillende offertes opgevraagd. Easy-stuc werkt niet in Eindhoven, JPG-inrichters biedt 150 grams renovlies aan voor de hele woning voor circa 4,8k (zonder schuren, incl. sausen), Uwglasvezelbehanger biedt 220 grams renovlies aan voor circa 7 k (incl.schuren, incl. sausen). Op internet lees ik dat bij nieuwbouw 150 grams renovlies volstaat en meer eigenlijk onnodig is. Uwglasvezelbehanger geeft aan dat zij "geen genoegen willen nemen met mindere kwaliteit" en daarom alleen 220 gram aanbieden. Daarnaast nog een offerte voor gewoon stucwerk opgevraagd bij Bömers en Leenen in Eindhoven. Er wordt dan een zeer dunne laag van max 3mm aangebracht. Dit zou 5,3k kosten en zij komen een jaar erna terug om eventuele scheuren te herstellen voor een eenmalig bedrag van 150 euro.
Wat voor oppervlak moet je eigenlijk doen? Dat geeft een beter beeld wat de prijzen doen. Ik zit zelf in dezelfde situatie en neig erg naar stucwerk namelijk (aangezien ik een verfspuit heb liggen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
[...]

Hij geeft mij overigens wel één alternatief: Hij wilt best de tegels langs de dilatatievoeg eruit halen en daar gewoon over de dilatatie heen tegelen, mits ik het risico van scheuren (op dat stuk) voor mezelf neem.
[Afbeelding]
Ik zou er een wediplaat tegenaan laten knallen (kan koud op de muur) en daar overheen laten tegelen, dat gaat je 3 cm kosten en je hebt het wel zoals je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:26
[...]

Hij beaamde wel dat het niet mooi was en dat hij hier zelf ook niet heel blij mee zou zijn, maar 'hij kon echt niet anders dan het zo doen'. Ik vind het vooral jammer dat het mij niet vooraf is gemeld omtrent de dilatatievoeg, anders had ik zeker een andere tegel genomen.

[Afbeelding]
Moeten ze wel even het stukje horizontale voeg bij de tegelovergang nog grijs maken. Maargoed ik zou zelf gewoon het risico nemen, extra doosje tegels erbij en je kan het na het zetten van het huis altijd weer laten vervangen. Het lijkt me ook niet een tegel/voeg die constant nat zal worden en dus 100% waterdicht moet zijn gezien de positie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:20
Flotzie schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:15:
[...]

[...]
Ik heb ons huis laten stucen en schilderen door Bömers en Leenen en ben daar opzich wel tevreden over. Het was een grote puinhoop met stuc-resten op de vloer en ook verf op de nieuwe deuren en zelfs badkamermeubel, maar dat was met wat water er makkelijk af te poetsen. Maar qua netheid had het wel iets beter gemogen. Aan de andere kant hoor je dat soort verhalen bij iedere stucadoor.

Ze zijn zeer flexibel met plannen en werken snel. Ze hadden de wanden van onze begane grond en 1e verdieping in 3,5 dag helemaal klaar. Ik heb ze wel een keer terug laten komen om wat puntjes op de i te zetten, maar ook dat werd binnen een week geregeld. Er is toen wel iemand driekwartdag bezig geweest met herstel.

De dikte van het stucwerk is eerder 0,3 mm dan 3 mm. Onderstaande foto is het resultaat van een combinatie van waterschade en het afplakken van de wanden op de plinten te schilderen. Hier zie je hoe dun het stucwerk is.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9OwrqWn.png

Ook nu was een afspraak voor schadeherstel binnen een week geregeld en zien de wanden er weer strak uit. Helaas moet ik ze wel weer volgende week terug laten komen om opnieuw wat slordigheden netjes te maken, maar opnieuw doen ze niet moeilijk.

Wij hebben na het stucwerk de vloertegels laten leggen, maar zijn avonden bezig geweest om de betonvloer weer netjes stuc-vrij te maken. Achteraf had ik eerst liever de vloer laten leggen i.v.m. beschadigingen aan de muren, maar anders zou ik aanraden om de vloer langs de muren even af te dekken.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsslt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-06-2024
Hallo medeforummers,

onze woning is inmiddels 8 maanden geleden opgeleverd en nu blijkt dat er scheuren ontstaan in de prefab betonvloer van onze schuur (en die van de buren, we delen 1 plaat). Deze plaat is +/- 6 bij 3, op 3 punten onderheid en er staan dus 2 schuurtjes op. Als het buiten regent worden de scheuren ook vochtig en komt er vocht omhoog. Dit gemeld bij de bouwer en zij geven aan: "Deze laten normale haarscheuren zien, bij het drogen blijft daar langer water op liggen waardoor deze ook langer zichtbaar blijven.Omdat dit een normaal verschijnsel is en inherent aan het product nemen wij dit niet verder in behandeling."

Andere buren hebben geen last van dit verschijnsel en ik vind het raar dat scheuren in een overdekte ruimte langer nat zouden blijven vanwege plasvorming (de vloer wordt namelijk nooit vochtig of nat, laat staan dat er plassen in de schuur staan).

Hoe denken de bouwexperts op dit forum hierover? Is dit inderdaad normale scheurvorming of worden we weer eens met een kluitje het riet in gestuurd?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2h840pD/Hudson-15-a.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jLk282W/Hudson-17-b.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
ACM schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:01:
[...]

't Is alleen jammer dat het vrij kwetsbaar is en - als je het lang mooi wilt houden - relatief veel 'groot' onderhoud vergt.
Ik heb nu lamelparket (dus echt hout op spaanplaat oid); maar het 'werken' en het feit dat het 2x per jaar* opnieuw in de olie moet staat me wel flink tegen.
En dat spul moet volgens de verpakking 12 uur drogen, maar in werkelijkheid kan je maar beter 24-36 uur aanhouden en de 'week uitharden' kan je beter oprekken tot twee a drie weken. En die tijd dus alleen heel voorzichtig over de vloer gaan (lees: alleen met profielloos schoeisel zoals sloffen).
Kortom, met name daarom zie ik hout niet meer zo zitten... En het is ook wat moeilijker met vloerverwarming te combineren.

Ik twijfel daarom nu tussen een tegel-, pvc- en gietvloer. De laatste twee zullen vast wat minder galmen, maar hebben wel weer net wat meer onderhoud nodig (periodiek nieuwe pu-laag). Qua prijs is (goed) pvc wat goedkoper en kosten de andere twee ongeveer evenveel.

Al met al is het geen makkelijke keuze :P

* volgens mij heb ik dat al meer dan een jaar niet gedaan... :X
:?
Ik weet niet wat voor hout of wat voor megalomane olieleverancier je hebt maar wij hebben op 3 etages eiken liggen en dat is toen het gelegd is geolied en daarna alleen maar onderhouden door te dweilen met olievloerreiniger/onderhouder (iets van HG, weet de naam niet precies).

Die vloer is 10 jaar geleden gelegd en die ziet er nog prima uit. Wij gaan verhuizen en de koper van ons huis zou ik wel aanraden om weer een keer te schuren en oliën maar meerdere keren per jaar klinkt heel absurd. Of je moet ieder seizoen een ander kleurtje willen ;)

Hout leeft, als je idee van 'mooi' houden is dat het er uit blijft zien als een proefpaneel in de showroom snap ik dat je nu naar iets anders gaat kijken. Persoonlijk vind ik iedere kras en deuk karakter toevoegen. Wij hebben, ook voor ons nieuwe huis, ook de meest rustieke varianten hout vol knoesten en deuken uitgekozen (dat komt overigens gewoon op 3 etages op de vloerverwarming). Ik heb het al vaker gezegd: een tegel met een deuk, kras of scheur is kapot; hout met een deuk, kras of scheur heeft karakter. Maar smaken verschillen uiteraard, ik krijg koude rillingen van tegelvloeren :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Jheroun schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:33:
[...]

:?
Ik weet niet wat voor hout of wat voor megalomane olieleverancier je hebt maar wij hebben op 3 etages eiken liggen en dat is toen het gelegd is geolied en daarna alleen maar onderhouden door te dweilen met olievloerreiniger/onderhouder (iets van HG, weet de naam niet precies).

Die vloer is 10 jaar geleden gelegd en die ziet er nog prima uit. Wij gaan verhuizen en de koper van ons huis zou ik wel aanraden om weer een keer te schuren en oliën maar meerdere keren per jaar klinkt heel absurd. Of je moet ieder seizoen een ander kleurtje willen ;)

Hout leeft, als je idee van 'mooi' houden is dat het er uit blijft zien als een proefpaneel in de showroom snap ik dat je nu naar iets anders gaat kijken. Persoonlijk vind ik iedere kras en deuk karakter toevoegen. Wij hebben, ook voor ons nieuwe huis, ook de meest rustieke varianten hout vol knoesten en deuken uitgekozen (dat komt overigens gewoon op 3 etages op de vloerverwarming). Ik heb het al vaker gezegd: een tegel met een deuk, kras of scheur is kapot; hout met een deuk, kras of scheur heeft karakter. Maar smaken verschillen uiteraard, ik krijg koude rillingen van tegelvloeren :X :P
Het ligt aan het geheel van zaken. Hout met een deuk is gewoon hout met een deuk, en de meeste krassen op hout zijn evengoed lelijk. Scheuren kunnen karakteristiek zijn inderdaad. Daarbij is een houten vloer heel bepalend voor de rest van je interieur, hout op hout op hout bezorgt mij vaak rillingen. Houten vloeren kunnen prachtig zijn, maar ook afgrijselijk.
Tegels vind ik ook niks, maar er is zoveel keus. In onze vorige woning hadden we marmoleum, echt een prachtig product is dat. In onze nieuwe woning wordt het een betonnen vloer, maar scheurtjes en vlekjes horen daarbij. Er wordt geleefd in huis en dat zie je terug. Met een betonnen vloer kun je veel met houten elementen en meubilair doen zonder dat het kitsch wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
hsslt schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:18:
Hallo medeforummers,

onze woning is inmiddels 8 maanden geleden opgeleverd en nu blijkt dat er scheuren ontstaan in de prefab betonvloer van onze schuur (en die van de buren, we delen 1 plaat). Deze plaat is +/- 6 bij 3, op 3 punten onderheid en er staan dus 2 schuurtjes op. Als het buiten regent worden de scheuren ook vochtig en komt er vocht omhoog. Dit gemeld bij de bouwer en zij geven aan: "Deze laten normale haarscheuren zien, bij het drogen blijft daar langer water op liggen waardoor deze ook langer zichtbaar blijven.Omdat dit een normaal verschijnsel is en inherent aan het product nemen wij dit niet verder in behandeling."

Andere buren hebben geen last van dit verschijnsel en ik vind het raar dat scheuren in een overdekte ruimte langer nat zouden blijven vanwege plasvorming (de vloer wordt namelijk nooit vochtig of nat, laat staan dat er plassen in de schuur staan).

Hoe denken de bouwexperts op dit forum hierover? Is dit inderdaad normale scheurvorming of worden we weer eens met een kluitje het riet in gestuurd?

[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ben geen expert, maar dat er vocht door de vloer omhoog komt lijkt mij geen normaal verschijnsel. Dat er bij het drogen langer water op kan liggen is misschien waar, maar uit jouw verhaal maak ik op dat het door de plaat omhoog komt en dat hoort mijns inziens niet.

Als dit een niet-geisoleerde berging is zal de vloerplaat kapot vriezen als er vocht van boven tot onder in de scheurtjes zit (lijkt mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

ambusched schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:37:
Alleen 2 punten die ik graag hier wil overleggen:
- de trap is aan de bovenrand tegen de muur afgekit. Degene die met ons mee liep adviseerde dit weg te halen en dan muren gewoon af te werken tot aan de trap en dan na 2 stookseizoen opnieuw te kitten. Is dit slim of gewoon kit laten zitten? Wat zit zo een trap er trouwens lelijk in zeg. Allemaal goed hoor maar moet echt nog netjes afgewerkt worden als hij is 'uitgewerkt'
Er vanuit gaande dat het een vuren houten trap is: deze werkt enorm. Je kan de kit laten zitten, maar deze gaat geheid scheuren. Wanden afwerken gaat inderdaad beter en netter zonder kit. Laat de trap zelf inderdaad een jaar werken en ga deze dan pas afwerken. Je kunt de naden tussen trapbomen en wand ook afwerken door een laminaat plakplintje op de trapboom te spijkeren. Deze beweegt mee met de trap, maar het dekt toch af.
-we hebben houtskeletbouw voor en achtergevel. Deze is afgewerkt met houten latten om boven en zijkant. Dit vinden we niet mooi en wilden we eigenlijk weghalen en dan gladpleisteren zoals de rest van de woning. Nu hoor ik allerlei verhalen hier over. Een zegt dat je over de houten platen van houtskeletbouw niet kunt stucen/pleisteren klopt dit? En dat je dus eigenlijk gipsplaten er over moet plaatsen en dan hierop afwerken?
De latten zitten er om de naden tussen de betonnen delen en het houten binnenspouwblad weg te werken. Ik kan niet goed zien van wel materiaal het binnenspouwblad is, dus ik weet niet of je daar op kunt stuken. Gipsplaten en dan stuken kan altijd. Snij de naden langs aansluitende wanden en plafond altijd in, anders gaat het scheuren. Je kunt het ook afwerken met renovliesbehang en dan sausen, dat ziet er ook uit alsof het gestuct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
joerivds schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:11:
[...]

Er vanuit gaande dat het een vuren houten trap is: deze werkt enorm. Je kan de kit laten zitten, maar deze gaat geheid scheuren. Wanden afwerken gaat inderdaad beter en netter zonder kit. Laat de trap zelf inderdaad een jaar werken en ga deze dan pas afwerken. Je kunt de naden tussen trapbomen en wand ook afwerken door een laminaat plakplintje op de trapboom te spijkeren. Deze beweegt mee met de trap, maar het dekt toch af.

[...]

De latten zitten er om de naden tussen de betonnen delen en het houten binnenspouwblad weg te werken. Ik kan niet goed zien van wel materiaal het binnenspouwblad is, dus ik weet niet of je daar op kunt stuken. Gipsplaten en dan stuken kan altijd. Snij de naden langs aansluitende wanden en plafond altijd in, anders gaat het scheuren. Je kunt het ook afwerken met renovliesbehang en dan sausen, dat ziet er ook uit alsof het gestuct is.
Kun je het hier misschien beter uit opmaken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4PVmxZl.jpg

Achter de latten zit pur zeggen ze kunnen ze daarover gladplijsteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

ambusched schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:30:
[...]

Kun je het hier misschien beter uit opmaken:
[Afbeelding]

Achter de latten zit pur zeggen ze kunnen ze daarover gladplijsteren?
Het lijkt een cementgebonden houtvezelplaat (maar kan dit op basis van de foto niet met 100% zekerheid zeggen). Dit soort platen wordt veel gebruikt bij houtskeletbouw. Zie bijvoorbeeld https://www.plaatprofi.nl/media/wysiwyg/Plaatprofi/Download/advies-voor-afwerking-van-cetris-houtvezelcementplaat.pdf voor het afwerken van een dergelijke plaat (zie 6.3 voor pleisteren).

Als je de latten eraf haalt en over de pur heen gaat pleisteren, weet je zeker dat het later op die plekken gaat scheuren. Verschillende materialen bewegen ten opzichte van elkaar en daar kan een stuclaag heel slecht tegen. Hoe breder deze purnaad, hoe lastiger dit is om het netjes af te werken.

Wil je het goed doen: gipsplaten erover en dan pleisteren (rondom een paar mm los houden van zijwanden en plafond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
joerivds schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:12:
[...]

Het lijkt een cementgebonden houtvezelplaat (maar kan dit op basis van de foto niet met 100% zekerheid zeggen). Dit soort platen wordt veel gebruikt bij houtskeletbouw. Zie bijvoorbeeld https://www.plaatprofi.nl/media/wysiwyg/Plaatprofi/Download/advies-voor-afwerking-van-cetris-houtvezelcementplaat.pdf voor het afwerken van een dergelijke plaat (zie 6.3 voor pleisteren).

Als je de latten eraf haalt en over de pur heen gaat pleisteren, weet je zeker dat het later op die plekken gaat scheuren. Verschillende materialen bewegen ten opzichte van elkaar en daar kan een stuclaag heel slecht tegen. Hoe breder deze purnaad, hoe lastiger dit is om het netjes af te werken.

Wil je het goed doen: gipsplaten erover en dan pleisteren (rondom een paar mm los houden van zijwanden en plafond).
Bedankt voor de info. Er zit denk ik dan 2 cm pur langs de naad. Dus beste gewoon stucplaten eroverheen tot paar mm van muur/plafond? Deze platen tegen elkaar dicht smeren en dan laten pleisteren? Kun je de stucplaten dan best lijmen op de ondergrond en wat schroeven voor de extra stevigheid? Of alleen schroeven?
Weer extra werk in 4 dagen voor de 'stucadoor' komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:22
Len020 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:11:
[...]

Ik zou die gietvloer als laatste doen; wij hebben ook een gietvloer en ik had er niet aan moeten denken dat alle andere partijen daar nog over heen hadden gedenderd.

Mocht je hoge plinten doen deze vóóraf plaatsen zodat er tegenaan gegoten kan worden.
@Jheroen

Dat zit ik dus ook te denken. Een gietvloer zal niet helemaal tegen de muur aan worden gegoten. Ze laten een kier zodat de vloer kan gaan werken om zo scheuren te voorkomen. Plinten gaat zo wie zo pas op het laatst toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
@asm de stucadoor is maandag langs geweest om nog wat bij te werken. Het is licht verbeterd maar de randen in de hoeken zijn nog redelijk hetzelfde. Alleen begint nu al op de platen van het houtskeletbouw scheuren te ontstaan waar de platen tegen elkaar zitten. Ik denk dat dunpleisteren voor de betonnen en cellebeton blokken een prima product is. Dat ziet er bij ons gewoon netjes uit. Ook de plastic houders van cellebeton blokken zijn netjes weggewerkt.
Alleen voor aansluiting wanden van houtskeletbouw die met pur zijn afgewerkt en de platen zelf minder geschikt. Al zal daar waarschijnlijk met stucen ook scheuren ontstaan al denk ik.niet zo snel als nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
Ik zit wat te hannesen met stookprotocol.
Ik heb een intergas HRe die moduleert.
Standaard op 45 graden aanvoer. Ik kan handmatig de temp naar 30 verlagen maar niet meer.

Overal lees ik dat 40-45 de max is qua aanvoer ivm scheuren en dat je op 20 zou moeten starten.

Is het voldoende om elke dag de temperatuur met een graad te verhogen tot 24-25 graden via de thermostaat in woonkamer en dan weer afbouwen naar 18 graden?

[ Voor 3% gewijzigd door Henvar op 31-10-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
Nu is de tegelzetter bij ons aan de gang en hij stelt vraagtekens over de gestorte betonvloer.

Het is een gestorte beton fundering op palen, met daarop ribcassetes (dicht). Hierop is later een dikke betonnen dekvloer gestort.

Bij alle woningen zitten zetscheuren in de dekvloer. Deze lopen van de ene zijkant van de woning naar de andere, echter in de bijkeuken gaat er zo'n beetje haaks op deze scheur een andere scheur.

Het klinkt zo:
YouTube: Betonvloer

Kan dit kwaad, moet ik dit escaleren richting de aannemer?

edit: het zijn ribcassetes ipv kanaalplaten

[ Voor 5% gewijzigd door ymaenhout op 04-11-2019 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
ambusched schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:49:
@Henvar ik weet niet of ik het goed heb gedaan maar ik heb ook alleen aanvoer en temperatuur regeling via hr-ketel. Ik heb hem eerst op 30 gezet en binnen alle thermostaten op 25. Iedere dag 5 graden omhoog en als ik er was ramen open om huis af te koelen (pas bij 40 graden water temperatuur werd woning overal 25 graden) en 1.5 dag op laten staan en toen weer afgebouwd naar 30 en daarna weer gewoon thermostaten weer op 18 en water temperatuur op 40 geZet.
Ben vandaag weer terug gegaan bij huis en heb nu watertemperatuur op 30 gezet. Thermostaat heb ik op 22 graden gezet. Geen id of dit voldoende is, wellicht iets hoger (24)..
Ik ga denk je jouw stappen volgen.
Ben alleen beetje bang voor scheuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
@Henvar volgens mij is dat juist goed als dat nu gebeurt? Bij mij zaten er al scheuren in de dekvloer. Ik ga er van uit dat deze 'opgevuld' worden met het egaliseren en dat door stook protocol uit te voeren daarna geen scheuren in je vloer meer ontstaan. Maar misschien weet iemand anders dit zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:52
ymaenhout schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:31:
Nu is de tegelzetter bij ons aan de gang en hij stelt vraagtekens over de gestorte betonvloer.

Het is een gestorte betom fundering op palen, met daarop kanaalplaten (dicht). Hierop is later een dikke betonnen dekvloer gestort.

Bij alle woningen zitten zetscheuren in de dekvloer. Deze lopen van de ene zijkant van de woning naar de andere, echter in de bijkeuken gaat er zo'n beetje haaks op deze scheur een andere scheur.

Het klinkt zo:
YouTube: Betonvloer

Kan dit kwaad, moet ik dit escaleren richting de aannemer?
Ben ik trouwens ook benieuwd naar ook al is het 2 jaar na dato. Ik heb op verschillende plekken holle ruimte in de dekvloer zitten. Ik heb er nog geen last van maar ik vraag me nog steeds af hoe je holle plekken kan krijgen in een dekvloer. De tegelzetter heeft hier ooit vloertegels in de badkamer vervangen omdat die hol waren, tenminste dat dachten we. Die tegels bleken achteraf prima vast te hebben gezeten en zit daar blijkbaar ook holle ruimte in de vloer, net als in de andere kamers op sommige plekken. Beneden heb ik nergens last van, daar liggen ribcasettes ipv kanaalplaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1300650

Hi ik meld mij hier ook even. Ik heb deel 1 volledig doorgelezen en ben hier bij deel 2 ongeveer op de helft. Ik heb al veel gehad aan alle informatie die hier is besproken waarvoor dank.

Vandaag is onze woning opgeleverd. Volgens planning wilde ik gelijk starten met het opstookprotocol voor de vloerverwarming. We hebben op alle etages vloerverwarming.
Op de begane grond komt een gietvloer en op de 1e en zolder laminaat.

Van de leverancier van de gietvloer hadden wij een opstookprotocol gekregen waarbij we de watertemperatuur in stappen van 5 graden elke 24 uur van 20 naar 40 graden en weer terug moeten brengen.

Toen ik de uitvoerder vandaag vroeg naar de werking van de vloerverwarming en hoe ik de watertemperatuur moest instellen kreeg ik als antwoord dat het laagtemperatuur verwarming is (dat wist ik al ;) ) en dat het opstookprotocol gewoon met behulp van de thermostaat zou gedaan moeten worden. De inspecteur van VEH beaamde dit.

Echter kun je met de thermostaat volgens mij die temperaturen niet bereiken en de uitvoerder zei dus dat je dan een ander protocol moet volgen en dat ik dit even bij de leverancier van de gietvloer moet navragen.

Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met de leverancier van de vloerverwarming en deze vertelde mij dat ik de watertemperatuur moet regelen op de cv. Op de cv kan ik echter de watertemperatuur alleen tussen de 30 en 90 graden verstellen. Standaard stond deze al op 50 graden. De leverancier adviseerde om dan vanaf 30 graden (ipv vanaf 20) in stappen op te warmen naar 40, en dit in kortere stappen van 12 uur te doen ipv 24.

Voor de zekerheid ook de leverancier van de gietvloer gebeld, die wist mij niet heel goed te vertellen wat nu juist is. :? Deze adviseerde om het stookprotocol uit te voeren zoals door de leverancier van de vloerverwarming uitgelegd en daarna even contact op te nemen met hen zodat zij een inspectie van de dekvloer kunnen doen.

Extra info, in de dekvloer van de begane grond zitten al aardig wat scheuren. Volgens de uitvoerder kon dit totaal geen kwaad en is het beter dat ze er nu al in zitten dan dat ze later komen.

Erg lang verhaal, ik hoop dat ik de situatie duidelijk heb uitgelegd. Door alle tegenstrijdige verhalen ben ik het een beetje kwijt eerlijk gezegd en hoop ik dat hier mensen zijn met ervaring die mij van wat advies kunnen voorzien..? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:53
Anoniem: 1300650 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:04:
Nee er zitten geen knoppen op de verdelers. Alleen bar meters maar daar kun je niets mee. Thermostaat staat nu ook gewoon op 18 graden.
Kan je geen temperatuur mee instellen maar wel de waterflow beperken of dichtzetten.
Anoniem: 1300650 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:23:.

Extra info, in de dekvloer van de begane grond zitten al aardig wat scheuren. Volgens de uitvoerder kon dit totaal geen kwaad en is het beter dat ze er nu al in zitten dan dat ze later komen.
Scheuren in de dekvloer maakt inderdaad niks uit

[ Voor 35% gewijzigd door kever678 op 05-12-2019 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
kever678 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:27:

Scheuren in de dekvloer maakt inderdaad niks uit
Ligt aan welke vloer er op komt: is dit een vast vloer (PVC,tegels,verlijmde houten vloer) dan maakt dat wel degelijk uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
@Blihi

Hoe zit het met de garantie bij eventuele scheuren?

Bij de offerte van de "vloerenboer" krijgen we een opstokprotocol meegestuurd dat minstens tweemaal doorlopen moet worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
NNCi schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:02:
@Blihi

Hoe zit het met de garantie bij eventuele scheuren?

Bij de offerte van de "vloerenboer" krijgen we een opstokprotocol meegestuurd dat minstens tweemaal doorlopen moet worden...
Tegels worden vrij van de muur gelegd om werking op te vangen en ik neem aan dat de dekvloer ook zwevend ligt. Omdat dit via de aannemer loopt is de gewone garantie van de nieuwbouw van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
HKP32 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:33:
Bij onze toekomstige nieuwbouwwoning komt een zij-aanbouw wat onderdeel gaat zijn van de woonkamer, alleen willen wij hier graag een aparte kamer van maken en "de opening" dus dichtzetten met een metal stud wand (+- 150mm dik met 1/2x fermacell).

Nu zitten we alleen met de vraag hoe scheurvorming te voorkomen tussen de metal stud wand en de aansluitende muur (in het werk gestort beton). Kan dit gewoon gestuct worden, of toch renovlies of bijvoorbeeld de gips(vezel)platen door laten lopen op de betonnen wand?
Als het een vlakke wand moet worden dan kan je de naad tussen beton en gips gazen en pleisteren, wil je zeker weten dat je geen scheur krijgt hierna met glasvlies behangen. Scheuren en naden in een nieuwbouwwoning zijn bijna niet te voorkomen en zeker tussen 2 verschillende materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:28

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Voor onze nieuwbouw woning zijn we aan het oriënteren op de muren. We zijn er, mede ivm de zeer grote kans op scheuren bij stucwerk, vrijwel uit dat het renovlies moet worden. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en of iemand een betrouwbaar bedrijf weet die dit super strak kan aanbrengen in het noorden van het land. Van sommige recenties van landelijke bedrijven wordt ik niet heel enthousiast nog.

Het idee is om goede kwaliteit renovlies aan te laten brengen en dit te laten sauzen of te laten (airless) spuiten. Zijn er meer mensen die ook dat laatste hebben gedaan?

Zijn er nog andere muur afwerkingen waar je minder last van scheuren hebt dan bij stucwerk / spac?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben de muren laten stucen en na meer dan een jaar nog geen enkele scheur ontdekt.

Misschien mazzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Laatst online: 22-06 14:12
Sport_Life schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:27:
Wij hebben de muren laten stucen en na meer dan een jaar nog geen enkele scheur ontdekt.

Misschien mazzel.
Even afkloppen, maar hier hetzelfde, 0 scheuren. Wel tijdens de gortdroge voorjaar/zomer van 2018 gebouwd dus tijdens het volledige casco is er geen druppel regen in het huis gekomen. Scheelt wellicht nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-06 18:52
Bor schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:06:
Voor onze nieuwbouw woning zijn we aan het oriënteren op de muren. We zijn er, mede ivm de zeer grote kans op scheuren bij stucwerk, vrijwel uit dat het renovlies moet worden. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en of iemand een betrouwbaar bedrijf weet die dit super strak kan aanbrengen in het noorden van het land. Van sommige recenties van landelijke bedrijven wordt ik niet heel enthousiast nog.

Het idee is om goede kwaliteit renovlies aan te laten brengen en dit te laten sauzen of te laten (airless) spuiten. Zijn er meer mensen die ook dat laatste hebben gedaan?

Zijn er nog andere muur afwerkingen waar je minder last van scheuren hebt dan bij stucwerk / spac?
Mochten er ooit scheuren komen dan kan je deze simpel bij laten werken. Renovlies kan ook loslaten of je gaat opeens aanzetten zien na het sauzen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online

Wij hebben Reno maar of dit nu de goede keuze is geweest...
Ik zie nu al na ong 2 maanden bij de trappen een 'richel' ontstaan waar de prefab muren op elkaar zijn gezet. Wellicht dat ik dit over een jaartje ga wegschuren maar ff aankijken hoe dit zich ontwikkeld.
Verder is niet overal strak geschuurd en dit zie je ook.
Ben dus niet helemaal tevreden ondanks de goede reviews dus ik ga dit bedrijf ook geen nieuw werk aanleveren :)
DutchAddick schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:11:
[...]

Klopt, alleen vloerverwarming, geen radiatoren.
Zo ziet de ketel er uit:

[Afbeelding]

Als ik op de temperatuur knop druk, dan geeft deze 40 graden aan.
Ziet eruit als een Kombi Kompakt HRE ketel.

Knopje waar thermometer indrukken. Dan gaat de temp bij radiator knipperen. Deze kan je verlagen. Dan helemaal rechts dat knopje met pijl omhoog indrukken totdat CV de temp heeft aangepast.

[ Voor 26% gewijzigd door Henvar op 21-01-2020 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:53

Heb zelf renovlies + laten sausen. Laten uitvoeren door https://www.glasvezelbehangers.nl/

Zelf erg tevreden, zit er erg strak op. Huren wel lokale partijen in, kwaliteit zal afhankelijk zijn wie het komt uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bravertal schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:02:
Wij wilden spotjes in het verlaagd plafond. Nu geeft vrouwlief aan dat ze eigenlijk alleen in de keuken wilt, ook prima. Maar bij ons is er om de 60cm een sleuf in het plafond. Kan dit ook gewoon dichtgesmeerd worden en het plafond netjes afwerken of moet het dan toch verlaagd worden in de gehele benedenverdieping?
Die sleuven kun je dicht (laten) zetten, maar dat zal vrijwel altijd gaan scheuren in de loop van de tijd als de woning zich gaat zetten. Houd er dus rekening mee dat dit over een paar jaar nog een keer moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Anoniem: 224360 ik heb ze “compleet” dus gezien maar nog geen prijzen binnen. En maximale maten lijken dan op ongeveer 200x200 of 200x150/100 uit te komen. Die van mijn foto zijn denk ik 400x200 en wellicht dus zelf gestort ook.
@The Fatal zelf storten is wellicht een optie maar met “zelf” bedoel ik dan wel een bouwer/leverancier/partij :p .

De complete platen hebben ook iets van bewapening en druklast en punt belastingen dus ik mag toch aannemen dat die niet snel scheuren of breken. Iets wat ik met zelf storten wel zou verwachten eigenlijk, dan moet er toch ook iets van bewapening in ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

GeeMoney schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:40:
@Anoniem: 224360 ik heb ze “compleet” dus gezien maar nog geen prijzen binnen. En maximale maten lijken dan op ongeveer 200x200 of 200x150/100 uit te komen. Die van mijn foto zijn denk ik 400x200 en wellicht dus zelf gestort ook.
@The Fatal zelf storten is wellicht een optie maar met “zelf” bedoel ik dan wel een bouwer/leverancier/partij :p .

De complete platen hebben ook iets van bewapening en druklast en punt belastingen dus ik mag toch aannemen dat die niet snel scheuren of breken. Iets wat ik met zelf storten wel zou verwachten eigenlijk, dan moet er toch ook iets van bewapening in ofzo?
Ik bedoelde die grote inderdaad. Je maakt een bekisting met wapening voor dat soort oppervlaktes bij mijn weten.
Pagina: 1 2 3

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2