"When you grow up your heart dies"
Dat niet alleen (de holle discussies) maar vooral de kneuzen die naar de circuits gaan en daar alles en iedereen die geen oranje pet op heeft lastig vallen. Las berichten over Engelsen die uitgescholden en bedreigd werden omdat ze een LH shirt aan hadden, vrouwen die nagefloten werden etc etc. Zal vast niet alleen Nederlanders zijn maar de hoeveelheid asociale nep-hooligans is wel veel groter gewordenFreshMaker schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:40:
[...]
Allemaal de schuld van Max .... ( no offence )
Sinds de Nederlander de sport 'hier' zo populair maakt, gaat jan en alleman zich er voor interesseren, ook de SBS6'ers
Afgelopen 10 jaar nooit echt iets over gehoord in mijn omgeving, en sinds een paar jaar ineens allemaal 'connaisseurs' en experts ...
Waar waren ze toen ik over de titels van VET en Rosberg wilde discussiëren
Gelukkig heb ik jullie nog
Renault saboteren, het blijven toch Fransen hè...Bosmonster schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:42:
Olav blijf toch met je tengels van die vleugels af...
Elect a clown, expect a circus.
Bij Rosberg waren we er al.FreshMaker schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:40:
[...]
Allemaal de schuld van Max .... ( no offence )
Sinds de Nederlander de sport 'hier' zo populair maakt, gaat jan en alleman zich er voor interesseren, ook de SBS6'ers
Afgelopen 10 jaar nooit echt iets over gehoord in mijn omgeving, en sinds een paar jaar ineens allemaal 'connaisseurs' en experts ...
Waar waren ze toen ik over de titels van VET en Rosberg wilde discussiëren
Gelukkig heb ik jullie nog
een treffende spreuk
Hij is blij dat hij wat te doen heeft.BasvanS schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:42:
WTF zit zelf de chauffeur van het bergingsvoertuig te juigen..
Je wordt echt doodziek van die lui. Hopen dat dat soort mensen heel snel deze mooie sport verlaten.FabianGTI schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:34:
Ah, de tokkies zijn ook weer naar Spa gekomen zo te horen....
PSN: xMaurice93
Absolute baas die Lewis, dus Poll voor Lewis confirmed
Juichen. Waar zie je dat? En wat zou jij doen als je met een Mercedes F1-wagen over Spa mag rijden?BasvanS schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:42:
Max Monaco lukte niet. Zou het Mercedes wel lukken?
Daarom had SKY commentaar het al over een mogelijke chassis wissel. Was lastig in te schatten of dit nodig zou zijn. Niettemin maakt het eea wel weer wat spannender voor zondag. Een inhaalrace is bijna zeker geen P1 aan het einde (al weet je dat in Lewis' geval nooit zeker), dus dat kan het kampioenschap leuk houden.sjaool schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:41:
Iets meer dan 2 uur om de wagen te herbouwen... Ik geef het ze echt te doen hoor.
En zo zie je maar ook, zelfs Lewis is gewoon een mens
Waiting on the world to change
En jaren daarvoor ook al
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Als Max stopt met F1. Hoe beter hij het gaat doen, hoe meer erbij komen.Maurice079 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:44:
Je wordt echt doodziek van die lui. Hopen dat dat soort mensen heel snel deze mooie sport verlaten.
Nee, die paupers hebben vanaf volgend jaar zelfs hun eigen raceMaurice079 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:44:
[...]
Je wordt echt doodziek van die lui. Hopen dat dat soort mensen heel snel deze mooie sport verlaten.
Ik hoop echt dat de Dutch GP gigantisch faalt, slechte locatie en veel slechte fans
Dat is hun eigen schuld, aan het begin van de FP hebben ze weer veelte lang gewachtloekf2 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:36:
[...]
Nee hoor, die zijn naar het democratie festival in Nijmegen![]()
Klerenzooi dat de klok altijd doorloopt met die FPs. Red Bull wilde geloof ik nog ff nieuw vleugeltje testen.
Sommige mensen voelen zich graag beter dan anderen. Als je enige kwaliteit is dat je al langer F1 kijkt dan iemand anders, dan moet je er maar gebruik van maken..Spotmatic schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:47:
Ik ben ook pas de F1 gaan volgen sinds Max in de F1 zit. Je moet ergens door getriggerd worden he? Ik juich niet maar vind wel dat de crash de race potentieel interessanter maakt.
Nou, nou... wat een instelling.FabianGTI schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:48:
[...]
Nee, die paupers hebben vanaf volgend jaar zelfs hun eigen race
Ik hoop echt dat de Dutch GP gigantisch faalt, slechte locatie en veel slechte fans
Ik maak mij er gewoon niet druk om, dat doen de coureurs ook niet.
Was dat niet de achterkant die in elkaar zat?albino71 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:44:
Zit flink in elkaar!
Max Monaco lukte niet. Zou het Mercedes wel lukken?
Neem ff een glaasje water johFabianGTI schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:48:
[...]
Nee, die paupers hebben vanaf volgend jaar zelfs hun eigen race
Tja, dat risico nemen ze bewust zelf. Max stond de eerste 20 minuten binnen. Met de kennis van nu erg dom.loekf2 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:36:
[...]
Klerenzooi dat de klok altijd doorloopt met die FPs. Red Bull wilde geloof ik nog ff nieuw vleugeltje testen.
Achteraf kijk je de koe in de kont. Maar dat weet Red Bull zelf ook wel.DJTimo schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:50:
[...]
Tja, dat risico nemen ze bewust zelf. Max stond de eerste 20 minuten binnen. Met de kennis van nu erg dom.
En al dat politiek correcte gedoe hoort niet altijd in sport thuis .. vroeger werd er bij andere teams ook wel eens keihard gejuicht als een concurrent de muur in ging.
De race potentieel interessanter? De verwachting is dat Ferrari het hier goed gaat doen, dus dan is Hamilton vooraan juist beter voor de race.Spotmatic schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:47:
Ik ben ook pas de F1 gaan volgen sinds Max in de F1 zit. Je moet ergens door getriggerd worden he? Ik juich niet maar vind wel dat de crash de race potentieel interessanter maakt.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Klopt, probleem was dat de versnellingsbak een tik had gehad, waardoor ze hem niet meer op tijd konden herstellen voor de kwalificatie.MikeyMan schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:50:
[...]
Was dat niet de achterkant die in elkaar zat?
Ik zie Hamilton straks om 3 uur gewoon weer rijden.
Nee, rechts voor.MikeyMan schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:50:
[...]
Was dat niet de achterkant die in elkaar zat?
Bleek later dat een olielekkage deelname aan de kwalificatie tegenhield.
[ Voor 16% gewijzigd door albino71 op 31-08-2019 12:53 ]
De negatieve verhalen heb je ook, en die hebben altijd meer aandacht in de (social) media... Jammer is dat.
Meer als albon wantuhhh p20 ? Rijdt hij überhaupt wel ??
Samsung Flip 7
Verwijderd
Die is niet bezig met de quali. Start toch achteraan.DataGhost schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:53:
Maareh, wat is er aan de hand met Albon? Hij verbeterde net zijn tijd en staat daarmee ....nog steeds op P20 met +6.475s. Twee seconden trager dan Kubica. ????
Het lijkt er op dat ze nu weer iets meer vleugel hebben ze achter. Daar lijkt het althans op.Holkers schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:26:
Tandjes, de RBR rijdt met minimale achtervleugel. Als de DRS open gaat hebben ze een heel klein voordeel
-
Hij zit idd dichter op Max in de TR dan hij deed in de RBRFabianGTI schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:55:
Lijkt er op dat Gasly zich toch wat meer thuis voelt in de TR, best nette tijd
Kan zo zijn maar je wil toch iets laten zien ?Verwijderd schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:54:
[...]
Die is niet bezig met de quali. Start toch achteraan.
Samsung Flip 7
Je niet kunnen aarden is dan toch raar? Of waar zou dat aan liggen dat ie nu wel Gasly kan geven met die STR bak.FabianGTI schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:55:
Lijkt er op dat Gasly zich toch wat meer thuis voelt in de TR, best nette tijd
Mijn boefje is liev!
Maar daar praat je over verschillende zaken.Spotmatic schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:47:
Jij hebt een trigger gehad om te gaan kijken ( of intensiever ) en vindt de sport ( waarschijnlijk ) leuk om te volgen
Dit zijn "33" kijkers - Lijkt of die het voorbeeld "fanatieke voetbalsupporter" aan het volgen zijn.
Alles wat "33" doet is goed, cool en rechtvaardig, als die auto uitvalt, gaat de TV uit.
Als hij ingehaald wordt moet er gebooh'ed worden, doe je dat niet ben je een verrader.
Er loopt er in de straat één, nog net zijn auto niet ingeruild ( moest en zou een Renault worden ), wat zal die gebaald hebben toen de Honda er in kwam
We hadden vorig jaar een BBQ met paar buurtjes, tegelijk met een race.
Ik wilde eigenlijk niet gaan ( later komen ) maar hij vertelde dat hij zijn scherm buiten had gezet, en we gewoon met en biertje gingen kijken.
Ja, tot ronde 6 - toen viel Verstappen uit .... TV ook ...
Uit goed fatsoen maar niet weggegaan, maar met hem praat ik hier niet meer over, laat staan samen kijken
Dit is deze sessie (VER echt een monza spec vleugel):Edd schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:55:
[...]
Het lijkt er op dat ze nu weer iets meer vleugel hebben ze achter. Daar lijkt het althans op.

[ Voor 5% gewijzigd door yorkick op 31-08-2019 12:57 ]
Minder druk vanuit het team, schijnt dat hij daaraan is bezweken bij RBRJB schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:56:
[...]
Je niet kunnen aarden is dan toch raar? Of waar zou dat aan liggen dat ie nu wel Gasly kan geven met die STR bak.
Volgens Olav dus op Kvyat...
[ Voor 39% gewijzigd door sjaool op 31-08-2019 12:58 ]
Verwijderd
Nee? Waarom zou je? Zeker niet als je maar een paar motoren, versnellingsbakken, etc per seizoen hebt. Laat staan het beperkt aantal banden sets per race.dave1972 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:56:
[...]
Kan zo zijn maar je wil toch iets laten zien ?
Oeh! Dan denk ik dat ik plotseling wat last van m’n darmen kreeg en even naar huis zou gaan 😎FreshMaker schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:56:
[...]
Uit goed fatsoen maar niet weggegaan, maar met hem praat ik hier niet meer over, laat staan samen kijken
Ze hebben (volgens mij) de achtervleugel weer terug gewisseld tijdens de code rood en hij rijd dan nu ook weer met dezelfde als Albon.yorkick schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:56:
[...]
Dit is deze sessie (VER echt een monza spec vleugel):
[Afbeelding]
Althans.. Het gaatje bij DRS is minder extreem klein en het ziet ernaar uit dat je ook iets meer vleugel ziet.
-
Dat soort gasten heb ik dus ook niks mee. Ik kijk niet alleen F1 omdat Max meerijdt. Het maakt het natuurlijk wel leuker.FreshMaker schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:56:
[...]
Maar daar praat je over verschillende zaken.
Jij hebt een trigger gehad om te gaan kijken ( of intensiever ) en vindt de sport ( waarschijnlijk ) leuk om te volgen
Dit zijn "33" kijkers - Lijkt of die het voorbeeld "fanatieke voetbalsupporter" aan het volgen zijn.
Alles wat "33" doet is goed, cool en rechtvaardig, als die auto uitvalt, gaat de TV uit.
Als hij ingehaald wordt moet er gebooh'ed worden, doe je dat niet ben je een verrader.
Er loopt er in de straat één, nog net zijn auto niet ingeruild ( moest en zou een Renault worden ), wat zal die gebaald hebben toen de Honda er in kwam
We hadden vorig jaar een BBQ met paar buurtjes, tegelijk met een race.
Ik wilde eigenlijk niet gaan ( later komen ) maar hij vertelde dat hij zijn scherm buiten had gezet, en we gewoon met en biertje gingen kijken.
Wel benieuwd welke mafkees Kimi gister lastig heeft gevallen. Hopelijk geen Hollander geweest...sjaool schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:00:
[...]
Dat soort gasten heb ik dus ook niks mee. Ik kijk niet alleen F1 omdat Max meerijdt. Het maakt het natuurlijk wel leuker.

Mijn boefje is liev!
Dat was vast een Engelsman met Verstappen petje op.JB schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:01:
[...]
Wel benieuwd welke mafkees Kimi gister lastig heeft gevallen. Hopelijk geen Hollander geweest...
Beetje de dutchies trollen...
[ Voor 6% gewijzigd door sjaool op 31-08-2019 13:02 ]
Oh alright, dat heb ik even gemist, sorry.Edd schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:00:
[...]
Ze hebben (volgens mij) de achtervleugel weer terug gewisseld tijdens de code rood en hij rijd dan nu ook weer met dezelfde als Albon.
Althans.. Het gaatje bij DRS is minder extreem klein en het ziet ernaar uit dat je ook iets meer vleugel ziet.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik ben benieuwd of hij er bij is met de kwalificatie, geeft toch weer wat extra spanning.
Hij zal er de pest in hebben. Benieuwd of die op tijd klaar is.
Nee hoor. Bij een stilgelegde sessie is het al gauw saai als je langs de baan zit. Om zichzelf te vermaken gaan de fans daarom alles aanmoedigen en toejuichen dat beweegt. Dat kan een veegwagen zijn of zoals in dit geval de platte truck waar toevallig de wagen van Lewis opstaat. De chauffeur beantwoord het gejuich door zijn arm uit het raam te steken. Gewoon een leuke interactie tussen hem en publiek.BasvanS schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:42:
Mercedes says it "will be replacing both front corners (suspension and wheel assemblies), nose, barge boards and floor" on Hamilton's car, and expects to complete work before start of qualifying #F1 #BelgianGP
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) 31 augustus 2019
[ Voor 20% gewijzigd door basvn op 31-08-2019 13:22 ]
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Dat is fijn nieuws meldt ik vanuit curve Paul Frere
I have no special talent. I am only passionately curious.
Ik las eerst: Dr. Alban gaat geen gekke dingen doen!
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ach dat is mij ook weleens overkomen.
Ik heb de indruk dat RBR nog aardig zoekende is naar de juiste afstelling. De Ferrari's daarin tegen hebben het prima voor elkaar. Maar die zullen het waarschijnlijk wel weer verkloten met de strategie.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Overigens vroeger regelmatig races meegekeken met m'n vader en ik speelde op de PC onder andere GP2, 3 en 4. De film Rush en de docu over Senna ook erg van genoten. Onze vorige twee honden, Mika en Senna, waren zelfs vernoemd naar de gelijknamige coureurs. Het is dus niet zo dat ik er helemaal blind in ben gegaan.
En het juichen als een coureur de fout in gaat hoort erbij. Je bent vaak nou eenmaal fan van iemand en als een concurrent de fout in gaat waardoor je favoriet een voordeel krijgt dan kan dat resulteren in een bepaalde reactie. Het mooie aan de F1 is echter dat iedereen het doet, en dat het ook gebeurt bij acties waar je favoriet niet bij betrokken is. Mooie actie = juichen of balen. Iedereen door elkaar heen. Mooi dat dat kan.
Ieder zijn ding. Tokkies die juichen om crashes , en nerds die lopen te zeiken dat mensen niet mogen juichen . Snap je , ieder zijn beleving.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Punt is dat niet alleen tokkies juichen om crashenbackupdevice schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:11:
Jeeh kunnen we stoppen met dit gezeik over juichende mensen ?
Ieder zijn ding. Tokkies die juichen om crashes , en nerds die lopen te zeiken dat mensen niet mogen juichen . Snap je , ieder zijn beleving.
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Bensimpel
Positieve meneer
Of gewoon niets aan veranderen, anders snappen we er straks net zoveel van als met de banden veranderingen...TheBrut3 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:20:
FP1 en 2 vrijdag, Q ipv FP3, sprint ipv Q en race gewoon op zondag. Lijkt mij een goed idee.
😆 - Denk ook eens om ;)
Dat zou een logischer idee zijn dan hetgeen er in de Ziggo studio geopperd werd. Ik vind meer races alleen maar leuk alleen het moet wel wat toevoegen. Het moet niet zo gaan worden dat de hegemonie van Mercedes nog meer overhand gaat krijgen met deze wijzigingen.TheBrut3 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:20:
FP1 en 2 vrijdag, Q ipv FP3, sprint ipv Q en race gewoon op zondag. Lijkt mij een goed idee.
Maar goed, ze willen het een paar keer gaan proberen en dan kijken wat de reactie van de teams en het publiek is. We zullen het gaan meemaken.
Idd, moet je eens kijken hoe de fans bij het basketbal tijdens vrije worpen proberen de spelers af te leiden met alles wat ze binnen handbereik hebbenyorkick schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:51:
Gaat wel erg ver hier nu .. Ik zou zelf zeker niet juichen bij of na een crash van iemand, maar de "oranje" fans (want laten we eerlijk zijn, het is vrij apart dat fans van een coureur de kleuren van het land dragen), worden echt wel gewaardeerd over de hele wereld. Het maakt de races een stuk sfeervoller.
En al dat politiek correcte gedoe hoort niet altijd in sport thuis .. vroeger werd er bij andere teams ook wel eens keihard gejuicht als een concurrent de muur in ging.
Kwalificatie en sprintrace. De hoofdrace vindt nog gewoon plaats op zondag.werphengel schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:29:
Nu wordt een raceweekeind nog uitgesmeerd over 3 dagen. Lijkt me dringen wanneer qualifying en race dag op dezelfde dag is
1 vettel
2 leclerc
3 ham(als zn auto goed werkt) en anders max
4 max/ham
5 bottas
6 magnussen/perez (als albon niet mee doet aan laatste gedeelte van de kwalificatie)
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Bensimpel
Positieve meneer
Gaat leuk worden als er een auto crashed.sjaool schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:32:
[...]
Kwalificatie en sprintrace. De hoofdrace vindt nog gewoon plaats op zondag.
Vt 1, Vt2 op vrijdag
Vt3, kwali en sprint op zaterdag
Race op zondag
Drukke zaterdag dan
😆 - Denk ook eens om ;)
langste baan van de calenderShva schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:50:
Is de race niet erg kort, 44 rondjes en zo lang is een rondje niet?
7004meter
dus weer ruim 300km (308 en een beetje)
Bensimpel
Positieve meneer
Denk het wel, maar wel close.Youp1e schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:52:
Schakel net in, gaat Lewis het halen, de Q?
😆 - Denk ook eens om ;)
FP3 zal dan vervangen worden door de kwalificatie.Bensimpel schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:49:
[...]
Gaat leuk worden als er een auto crashed.
Vt 1, Vt2 op vrijdag
Vt3, kwali en sprint op zaterdag
Race op zondag
Drukke zaterdag dan
Gezien de rust daar in de pitbox heb ik er wel vertrouwen in eigenlijk.Youp1e schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:52:
Schakel net in, gaat Lewis het halen, de Q?
Ik denk dat Vettel de pole gaat pakken.
Nog geen achtervleugel op de wagen van MAX...kijken wat ze doen, high- of low downforce
In tijd is het kort, de snelheid ligt hoog. F1 is altijd rond de 300km en op monza doe je die sneller dan op de Hungaroring.Shva schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:50:
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Rondje Spa is 1 kilometer langer dan de 1 na langste baan. Meeste banen zijn zo tussen de 4.3 en 5.5km, Spa is 7km.Shva schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:50:
Kijken we F1 of een dancefeest met dresscode oranje? X-Qlusive Holland is er niks bij
[ Voor 13% gewijzigd door TheBrut3 op 31-08-2019 15:01 ]
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
- Als er iets voorbij komt, plaats dan ook wat de bron was zodat iedereen het begrijpt, bv Ziggo, Channel 4, Sky etc
- Laat de reacties in de trant van Ziggo/Olav/Jack/etc is allemaal zo slecht, achterwegen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools:
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2019 - Deel 1 besproken worden.
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.