RobertMe schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:55:
[...]
Welke risico's doel je dan op? Risico's bij double stacken zijn voornamelijk dat het team fouten maakt. Band die niet goed vast zit, verkeerde banden (banden voor rijder A bij B eronder schroeven). Maar dat heeft uiteraard niks met het circuit te maken.
TLDR; Doordat double stacken mag, wordt er een gevaarlijkere situatie dan nodig is gecreëerd precies in de periode dat alles om veiligheid en aandacht draait.
Wat mij betreft zijn er een aantal zaken die spelen:
- Tijdens een safety car worden de coureurs gedwongen langzamer te rijden (positive delta) zodat ze meer bewust zijn van de omgeving en kunnen ingrijpen indien nodig.
- In een pitstraat wordt de snelheid altijd omlaag gebracht vanwege het feit dat er mensen en auto's op hetzelfde asfalt aanwezig zijn zonder barrière ertussen.
- In Monaco is die snelheid in de pits zelfs nog lager vanwege de layout / slecht zicht
Allemaal zijn dit ingrepen om de veiligheid van de rijders, maar meer nog van de marshals en monteurs te waarborgen.
Double stacken als mogelijkheid zorgt ervoor dat die maatregelen bewust deels teniet worden gedaan.
Een pitstop is altijd een risico. Wanneer echter de eerste auto niet goed wegkomt, zorgt de tweede voor een extra probleem. In het geval van Mercedes is er plek zat omdat ze vooraan staan, maar als bijv. LEC en VET dubbelstacken, staat de achterste vol in de weg voor Mercedes als die Ferrari niet wegkomt.
Ik heb zojuist op F1tv de onboards van HAM, BOT, VER en VET teruggekeken vanaf het moment dat de SC inkomt...
Net voordat HAM de tunnel inrijdt komt de SC.
Op dat moment (bij zebrapad in de tunnel) zit BOT direct achter HAM, en VER daar direct achter.
HAM wordt volop gecoached door zijn engineer, met maar 1 boodschap. "Keep the delta positive, as close to zero" Hij wordt continue op de hoogte gebracht of hij sneller of langzamer moet om op zero te komen.
BOT valt direct terug /gaat later op het gas en wordt volop gecoached met een andere boodschap: "We are going to double stack".
Hij krijgt continue te horen dat hij "more safe" moet zijn en krijgt de afstand tot HAM steeds te horen. Die loopt op van 0.5s bij de eerste call, tot over 4s bij de laatste. Op dat moment komt BOT dus binnen in de pits en zie je HAM precies goed getimed de box verlaten.
Intussen zit Max zich op te vreten en vraagt waarom BOT zo langzaam gaat.
Je hebt dan dus een heel deel van het circuit tijdens een safety periode waar extra aandacht gevraagd wordt...:
- 1 coureur (HAM) die zich moet focussen op de delta naar 0 brengen. Dat zie je op je stuur. Zie Perez' akkefietje hoe belangrijk het is dat je op de baan blijft kijken.
- 1 coureur (BOT) die vooral bezig is om te balanceren tussen zo langzaam mogelijk rijden, naar zijn engineer te luisteren en op zijn scherm te kijken om die afstand groter te maken, maar de delta niet te groot.
- 1 coureur (VER) die zich op zit te vreten door die situatie en zijn koppie er dus ook lastiger bij houdt en vol op de staart van degene voor hem gaat zitten om zo min mogelijk tijd te verliezen.
Er is wat mij betreft geen twijfel mogelijk dat Bottas bewust de boel ophoudt. Hij krijgt letterlijk die opdracht over de boordradio. Dat op zich is al reden voor een penalty, en coureurs hebben die zelfs tijdens een inlap tijdens Q gekregen. Hij kreeg die penalty niet. Waarschijnlijk omdat het verschil in snelheid ook weer niet zo groot is dat er een gevaarlijke situatie ontstaat...niet direct in ieder geval.
Toch ligt daar de oorsprong van de latere unsafe release. Wat mij betreft is die straf voor RBR/Max terecht. Laat ik dat voorop stellen. Zij zijn altijd zelf verantwoordelijk om die release netjes te doen en Bottas daar de ruimte te geven aangezien hij er dusdanig ver voor zat dat uitwijken eigenlijk niet meer kon.
Dat ze BOT,VER,VET binnenkomen, maar de pitboxen BOT, VET,VER maakt het compleet. VER had niet voor BOT gezeten als hij niet voor maar achter BOT had gestopt.
Het feit dat die dubbel stack mag, zorgt ervoor dat Mercedes hem zal uitvoeren.
Het zorgt er ook voor dat BOT dan dus die 4s tussen hem en HAM moet proberen voor elkaar te krijgen.
Wat mij betreft kun je dan ook niet Mercedes verwijten dat ze dit doen.
De FIA kan er echter wel wat aan doen door bijvoorbeeld dubbel stacken te verbieden.
Weet iemand hoe het zit met die "positive delta" tijdens een SC? Is dit exact hetzelfde als tijdens een VSC?
Volgens mij lukt het je niet om tijdens een VSC een gat van 0.5s naar 4s te laten groeien tussen je 2 rijders.
Als het tijdens de VSC strenger is, zou dat dus ook nog een betere optie kunnen zijn.
(Ik dacht tijdens SC alleen aantoonbaar langzamer rijden, maar niet de micro sections met delta zoals in de VSC? )
Je houdt dan echter alsnog het probleem dat je dan 2 rijders tegelijkertijd kan binnenkrijgen als ze al vlak achter elkaar zaten toen de (V)SC inging
Again: Alles ging volgens het boekje, inclusief de penalty voor Max. Maar eerlijk vind ik het niet, en de intentional slowing down van Bottas vind ik niet sportief en zelfs questionable of dat reglementair is.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams