Turbo-Puppy schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:36:
Ben ik eigenlijk de enige die zich nu meer dan ooit zit af te vragen of Hamilton wel zo goed is als we allemaal proberen te geloven? Hij was vandaag sterker dan Bottas... maar Bottas is en blijft wat mij een categorie middenklasse coureur. Is die auto nou zo verschrikkelijk goed dat zelfs Ricardo Rosset dat ding nog op de eerste startrij zet... of is Hamilton stiekem gewoon nauwelijks beter dan Bottas... of onderschat ik Bottas zo enorm? (Die laatste optie zet ik er bij voor de vorm, want... flauwekul)
Nee, je bent niet de enige. Ik denk dat Hamilton flink wordt overschat. Erg goede coureur hoor, maar niet zo goed als men je soms wil doen geloven. Rijdt nu al seizoenen achter elkaar in de met afstand beste auto. Verhalen over een Ferrari die op bepaalde momenten beter is, kunnen wat mij betreft elke keer naar het rijk de fabelen worden verwezen. Hij verliest een seizoen van een coureur als Rosberg die een beetje van hetzelfde kaliber is als Bottas. Beiden goed, maar niet speciaal.
En dan is er nog zijn eerste seizoen bi McLaren waar hij boven zijn teamgenoot Alonso eindigt. Daardoor wordt hij flink opgehemeld, maar hoe goed is Alonso eigenlijk? Ook een goede coureur, maar ook met een goddelijke reputatie die eigenlijk op weinig gebaseerd is. Ik betwijfel dus hoeveel het over Hamilton zegt dat hij boven Alonso eindigde.
Dan wordt er nog verwezen naar de eerste titel die hij in 2008 zou hebben gewonnen in een veel mindere auto. Maar hoeveel minder was een auto die een jaar eerder 2 en 3 eindigde achter de Ferrari van Raikkonen? Dezelfde Raikkonen die in 2008 pas derde zou eindigen, een plek achter Massa in dezelfde Ferrari, terwijl ik Raikkonen hoger aanschrijf dan Massa. Ik denk dat de McLaren dat seizoen gewoon erg snel was. Hamilton eindigde daarnaast weliswaar ver voor zijn teamgenoot, maar als die teamgenoot Kovalainen heet, is daar niet zoveel voor nodig.
En als Hamilton dat seizoen iets speciaals deed in een dusdanig matige auto, waarom kon hij dat in de daaropvolgende jaren niet herhalen?
Ik klink nu erg negatief over Hamilton, maar vind het weldegelijk een zeer goede coureur. Maar niet zoveel beter dan de rest als sommigen wilen doen geloven. Je moet daarbij ook niet vergeten een deel van zijn reputatie wordt gemaakt door de media. En het is met name de Britse media (bijv Sky) dat een flinke vinger in de pap heeft en daarmee een behoorlijke invloed op het plaatje heeft.
Uiteindelijk rijdt hij gewoon al jaren in de beste auto, waardoor het eigenlijk onmogelijk is om te laten zien hoe speciaal je bent. Dan zal hij toch echt een keer naar een minder team moeten overstappen.