Even knutselen en je hebt
10" banden op je Xiaomi M365:
Die 1½" geeft best wat extra vering. De M365 is standaard al comfortabeler dan de meeste soortgelijke steps, maar deze upgrade maakt 'm nog fijner. Op een route die ik vaak rijd, kruist een goederentreinspoor het fietspad, en nu hoef ik alleen het gas een beetje los te laten. Voorheen remde ik tot stapvoets.
Voor 2 nieuwe binnenbanden en buitenbanden was ik inclusief verzending van Duitsland naar Nederland 26,49 € kwijt, voor de diverse schroeven die je moet vervangen in totaal iets meer dan een euro bij de bouwmarkt. Twee 3D-printjes om de standaard en het spatbord te verhogen kostten me niets bij m'n hackerspace. Dus in totaal was ik nog geen 30 € kwijt.
Overigens heb ik uiteindelijk voor de voorband de originele binnenband maar gebruikt, omdat ik de nieuwe die ik besteld had niet gemonteerd kreeg: het ventiel is te lang en kan de bocht niet maken. Bij de zoveelste poging ging ie stuk. Maar de originele band laat zich prima oppompen tot het wat grotere formaat. Ik heb geen idee hoe lang het meegaat.
Het was een paar uurtjes werk. Ik had vooral tijd kunnen besparen door eerder een slagmoersleutel te pakken om het voorwiel los te krijgen, en door niet zo lang te prutsen met dat ventiel dat niet past.
Onderdelen: buitenbanden, binnenbanden,
spatbordverhoger met 3x M4x20 schroef,
standaardverhoger met 2x M6x25 schroef,
lenskopschroef met ring M6x30 voor het voorspatbord (de schroef waar ie standaard mee vastzit komt tegen de grotere band aan).
Je hebt wel heel wat gereedschap nodig: inbussleutelset, steeksleutel 18 + hamer (en waarschijnlijk slagmoersleutel met dop 18), sterke plastic bandenlichters, puntig mes om de stickers te verwijderen, t10-bitje voor de schroeven van de onderkant. Blokken hout om de step op te zetten maken de operatie makkelijker. Ik heb ook een houten jig gemaakt voor het voorwiel maar het kan ook zonder.
Talkpoeder smeren tussen binnenband en buitenband maakt het makkelijker.
Voor het achterlicht moet ik nog een keertje wat maken; er is geen ruimte meer voor de connectors tussen spatbord en band. Momenteel heb even geen werkend achterlicht.
Ik heb veel gehad aan
dit filmpje, ook al kan ik het Russisch niet lezen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Juerd op 29-05-2019 04:54
]