Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Dit. Je hebt eigenlijk alleen de keus tussen een veeley of een step met stepondersteuning.sjirafje schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:39:
Ja dat is het ook wel zo'n beetje...
Geen helm. Geen verzekering, maar steps zijn gevaarlijk.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Het slaat ook helemaal nergens meer op. Al jarenlang regelgeving uitstellen en keer op keer met dezelfde onzin komen zoals nu die reclame campagnes als "het is zo gefietst". Oogkleppen op en doorgaan zonder oog voor innovatie. Ondertussen is er nergens in Europa een probleem met persoonlijke stepjes behalve in het land waar overal fietspaden liggen.matthijst schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:37:
Blijft apart dat die stepjes jaren duren. Maar je tegenwoordig dagelijks jongeren op van die kleine elektrische fietsen (Souris?) ziet crossen waarop je gas lijkt te kunnen geven (of heel langzaam kan trappen?).
Geen helm. Geen verzekering, maar steps zijn gevaarlijk.

Inderdaad, helemaal waar!Woohooo schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:56:
[...]
Het slaat ook helemaal nergens meer op. Al jarenlang regelgeving uitstellen en keer op keer met dezelfde onzin komen zoals nu die reclame campagnes als "het is zo gefietst". Oogkleppen op en doorgaan zonder oog voor innovatie. Ondertussen is er nergens in Europa een probleem met persoonlijke stepjes behalve in het land waar overal fietspaden liggen.
Natuurlijk voor de meeste korte tripjes “Het is zo gefietst” maar soms op is een stepje net even wat praktischer, en als je net even wat verder moet zijn of wat meer trapondersteuning of snelheid wil gebruik je een Speed Pedelec fiets. Beide zijn vgl met de auto ca 10 x zo efficient en zonder emissies en overlast dus voor het milieu gewoon grote winst. En zouden echt wel wat meer promotie mogen krijgen en die stepjes gewoon eens toestaan. Dus ik begrijp ook niet waarom “duurzame innovatieve mobiliteit” niet wat breder gedragen wordt, zeker gezien de klimaatdoelen waar we hopeloos op achter lopen.
Recent nog in het nieuws, de komende jaren worden de fiscale voordelen voor EV’s afgebouwd en zou de groei van het aantal EV’s ernstig teruglopen en dat is natuurlijk jammer. Maar helemaal niet erg als al die mensen andere duurzame vervoersmiddelen kiezen en NIET weer de benzine auto. Zelfs de beste EV kost 10 x zoveel in aanschaf en gebruik dan een E-step / E-bike / Speed Pedelec of elke LEV en daarmee een zeer betaalbaar alternatief zijn voor heel veel mensen. Heel jammer dat een “innovatief land” daar nou niet iets meer in voorop wil lopen.

Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Ik lijk nu bij de Vereende uit te komen. Maar moet nog contact met ze opnemen.
Voor zover ik weet kan je geen verzekering afsluiten voor iets wat in NL uberhaupt nog niet legaal is.Perkouw schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 08:50:
Wat ik zo snel niet in dit topic terug kan vinden. Zijn er ook mensen die een verzekering hebben afgesloten voor gebruik in het buitenland? Bijv een Duitsland? En zo ja, hoe en waar?![]()
Ik lijk nu bij de Vereende uit te komen. Maar moet nog contact met ze opnemen.
Een verzekering afsluiten alleen voor gebruik in het buitenland lijkt me dan wat lastig, maar als het wel kan hoor ik het graag. Ik wil ook zeker mijn elektrische step in het buitenland gaan gebruiken maar reken er niet op dat ik dat kan doen met een verzekering daarvoor.
Reguliere WA verzekering....van? Vziw zijn voor aansprakelijkheid vaak ''voertuigen'' uitgesloten.sjirafje schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:49:
Valt dat niet onder je reguliere wa verzekering?
Zal van de week anders in ieder geval even de Vereende bellen. ''Prima'' dat het in Nederland niet mag, maar wil wel gewoon verzekerd de step in het buitenland gebruiken.Gerco-M schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:50:
[...]
Voor zover ik weet kan je geen verzekering afsluiten voor iets wat in NL uberhaupt nog niet legaal is.
Een verzekering afsluiten alleen voor gebruik in het buitenland lijkt me dan wat lastig, maar als het wel kan hoor ik het graag. Ik wil ook zeker mijn elektrische step in het buitenland gaan gebruiken maar reken er niet op dat ik dat kan doen met een verzekering daarvoor.
Als ik op de (e-)fiets iemand aanrijdt valt dat onder mijn aansprakelijkheidsverzekering. E-steps vallen onder mijn aansprakelijkheidsverzekering mits deze niet harder kan dan 16 km/u en het gebruik er van is toegestaan. De verzekering geldt in principe voor de hele wereld.Perkouw schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:03:
[...]
Reguliere WA verzekering....van? Vziw zijn voor aansprakelijkheid vaak ''voertuigen'' uitgesloten.
[...]
Zal van de week anders in ieder geval even de Vereende bellen. ''Prima'' dat het in Nederland niet mag, maar wil wel gewoon verzekerd de step in het buitenland gebruiken.
Legaalrijden besteed zo af en toe aandacht hieraan; https://legaalrijden.nl/b...je-lev-in-het-buitenland/Perkouw schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:03:
[...]
Reguliere WA verzekering....van? Vziw zijn voor aansprakelijkheid vaak ''voertuigen'' uitgesloten.
[...]
Zal van de week anders in ieder geval even de Vereende bellen. ''Prima'' dat het in Nederland niet mag, maar wil wel gewoon verzekerd de step in het buitenland gebruiken.
Je bent dus nog onverzekerd in het buitenland. In Frankrijk stond hier zelfs een boete voor van ergens rond de €3700,- dacht ik.
Zoals hierboven al gemeld, dat is inderdaad de invloed / lobby van de fietsersbond (gesponsord door PON).Gerco-M schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:08:
[...]
Inderdaad, helemaal waar!
Natuurlijk voor de meeste korte tripjes “Het is zo gefietst” maar soms op is een stepje net even wat praktischer, en als je net even wat verder moet zijn of wat meer trapondersteuning of snelheid wil gebruik je een Speed Pedelec fiets. Beide zijn vgl met de auto ca 10 x zo efficient en zonder emissies en overlast dus voor het milieu gewoon grote winst. En zouden echt wel wat meer promotie mogen krijgen en die stepjes gewoon eens toestaan. Dus ik begrijp ook niet waarom “duurzame innovatieve mobiliteit” niet wat breder gedragen wordt, zeker gezien de klimaatdoelen waar we hopeloos op achter lopen.
Recent nog in het nieuws, de komende jaren worden de fiscale voordelen voor EV’s afgebouwd en zou de groei van het aantal EV’s ernstig teruglopen en dat is natuurlijk jammer. Maar helemaal niet erg als al die mensen andere duurzame vervoersmiddelen kiezen en NIET weer de benzine auto. Zelfs de beste EV kost 10 x zoveel in aanschaf en gebruik dan een E-step / E-bike / Speed Pedelec of elke LEV en daarmee een zeer betaalbaar alternatief zijn voor heel veel mensen. Heel jammer dat een “innovatief land” daar nou niet iets meer in voorop wil lopen.![]()
Ik heb elektrische step al opgegeven, dat wordt hem hier niet meer. Als alternatief (en statement: 'hap dan m'n dampen maar') naast de auto nu een benzinescooter voor woon-werk en voor de fun een Meepo.
Als je mazzel hebt is het een lichte overtreding en krijgt je koter 50% korting.Bobz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:29:
Mijn zoon van 15 is gisteren staande gehouden op zijn step, ligt nu bij de officier van justitie. Ben benieuwd met welke flauwe straf ze komen. Jammer dat het zo moet.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Dat vind ik dan voor het milieu weer wat minder en je moet die benzine dampen en lawaai ook maar willen natuurlijk. Praktisch en economisch is het wel eigenlijk.Gethijsem schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:07:
[...]
Zoals hierboven al gemeld, dat is inderdaad de invloed / lobby van de fietsersbond (gesponsord door PON).
Ik heb elektrische step al opgegeven, dat wordt hem hier niet meer. Als alternatief (en statement: 'hap dan m'n dampen maar') naast de auto nu een benzinescooter voor woon-werk en voor de fun een Meepo.
Ik merk wel dat het toch niet prettig rijden is, want deze week was ik lekker aan het cruisen op de E-step toen ik in de verte een politie auto mijn kant op zag komen. Ik besloot plotseling toch om even een zijstraat in te gaan. Zag toen die politieauto ook de zijstraat in gaan en ik ging een steegje in om daar “even te stoppen om wat te drinken” Zag de politie nergens meer terug maar heel even voel je je toch wel een crimineel eigenlijk

Het is een AOVO PRO ES80 geworden, hebben jullie nog tips voor onderhoud /behoud? Of zaken waar ik op moet letten?
Batterij management is geregeld, via een smart plug en automation laad ik hem niet verder dan 80%
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 27-06-2023 20:19 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ja leuk he!revolution-nl schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:15:
Ik heb inmiddels ook een e-step aangeschaft in eerste instantie alleen voor vakantie maar het ding bevalt zo goed dat ik hem best vaak pak voor bezoekjes in de buurt. Echt ideaal! Ronduit bizar dat deze vorm van mobiliteit in de ban wordt gedaan.
Het is een AOVO PRO ES80 geworden, hebben jullie nog tips voor onderhoud /behoud? Of zaken waar ik op moet letten?
Batterij management is geregeld, via een smart plug en automation laad ik hem niet verder dan 80%
En inderdaad echt bizar dat dit nog niet legaal is in NL.
Ik doe er tegenwoordig mijn 6 km woon-werk dagelijks mee. Voor 3 cent aan stroom kan ik op en neer! Gaat echt helemaal nergens over, vgl met ander vervoer.
In het laatste half jaar heb ik al ca 800 km op mijn E-steps gedaan en hier in de regio worden ze hardstikke gedoogd want al een aantal keer politie gezien en zelfs tegemoet gereden op zelfde rijbaan en nog nooit zelfs maar aangehouden.
Wel gedraag ik me in het verkeer natuurlijk altijd netjes zodat er ook niet geklaagd kan worden over “de mensen op de E-steps”.
Ik heb nu zelf een Segway P65 en onderhoud over het algemeen valt wel mee denk ik, en als je een beetje goede kwaliteit step hebt dan gaat het ook wel goed.
Belangrijkste is inderdaad accu laden tot 80%. Wat ik bij deze zelfs direct in het menu kan instellen. Tussen 80 en 100%. Bij 80% heb ik nog steeds 30 km bereik dus ik hoef eigenlijk nooit naar 100%
Zit ook steeds meer te kijken naar een e-step.
Ik kwam bij een bedrijf uit ( legit ) die de Segway ES4 by Ninebot aanbood voor 399+ een extra accu twv 199.
400 euro vind ik wel een mooi bedrag voor een eerste aanschaf e-step.
Nu ben ik mij al wat aan het inlezen maar door het bomen zie ik het bos niet meer. Ik wil hem gebruiken om gebruiken voor korte afstanden, max 20 km op een dag, dat hij meer kan is prima maar is niet nodig.
Zou het wel fijn vinden als die tegen wat regen kan, maar mocht het te erg regenen pak ik gewoon de auto, dus het is geen harde eis.
Geen idee of het toegestaan is, maar zouden diegene die ervaringen hebben of wat meer/betere research gedaan hebben dan ik en iets over de Segway ES4 by Ninebot kunnen vertellen?
Ja je hebt betere e-steps, maar goed vind het in deze tijden dat de overheid het nog niet goedkeurt wel een beetje een duur geintje om een step aan te schaffen en deze eventueel afgepakt wordt.
400 euro vind ik daarom wel een mooi bedrag, maar indien men hier zegt, doe er 50 euro bovenop en je hebt een veel betere dan hoor ik dat graag.
Mocht het niet de bedoeling zijn van dit topic, dan mijn excuus en zal ik mijn bericht editten/verwijderen.
en is er al duidelijkheid over de terechte straf?Bobz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:29:
Mijn zoon van 15 is gisteren staande gehouden op zijn step, ligt nu bij de officier van justitie. Ben benieuwd met welke flauwe straf ze komen. Jammer dat het zo moet.
Oom agent wordt tegenwoordig links en rechts ingehaald door 35km per uur rijdende kinderen op fat bikes. Maar de step wordt aangehouden.
Wel typisch Nederlands.
Nope, de stepofficier zal het wel druk hebbenjack zomer schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:31:
[...]
en is er al duidelijkheid over de terechte straf?
Mijn zoon heeft nu een kleine twee jaar een E45 nadat zijn ES4 niks meer deed na de eerste firmware-update (retour en geld terug). De E45 is vergelijkbaar met de ES4. Hij gaat er o.a. dagelijks mee naar school (i.v.m. fysieke beperking een uitkomst!) en rijdt meer dan 2.500 kilometer per jaar. Na iets meer dan een jaar gaf de extended accu een BMS-storing (hij wordt bijna altijd 100% geladen). Ik heb toen een nieuwe accu kunnen kopen tegen een goede prijs, en sindsdien geen vuiltje meer aan de lucht. De scooter rijdt prima (ondanks nul onderhoud), heeft al meerdere regenbuien doorstaan (rijdend, geparkeerd staat hij onder een afdak), en haalt 35 km actieradius (in Sport-modus met meerdere bruggen/viaducten). Zijn geld meer dan waard!fifanoob schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:13:
Geen idee of het toegestaan is, maar zouden diegene die ervaringen hebben of wat meer/betere research gedaan hebben dan ik en iets over de Segway ES4 by Ninebot kunnen vertellen?
Die fatbikes worden dan toch in dezelfde fuik opgepikt?matthijst schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:35:
Oom agent wordt tegenwoordig links en rechts ingehaald door 35km per uur rijdende kinderen op fat bikes. Maar de step wordt aangehouden.
Wel typisch Nederlands.
Maar goed, we zitten in deze situatie vanwege de Stint affaire - zonder dat ongeluk waren we hier net als alle buurlanden gewoon vrolijk aan het steppen. Maar de rem is nu hard op alles met een gashendel gegaan, en iedereen wil het nu 200% zeker weten voordat het gebruik wordt vrijgegeven.
[ Voor 31% gewijzigd door Dreamvoid op 18-07-2023 15:58 ]
Daarnaast heeft de fietsersbond een flinke vinger in de pap in het tegenhouden van LEV's
Die kat is al heel erg lang uit die boom, alle info is er al lang na jarenlang van ervaring in buitenland waar fietspaden veel slechter zijn of er niet zijn.Dreamvoid schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:45:
Het is ook een beetje de kat uit de boom kijken wat er in het buitenland allemaal gebeur
Ook is de Nederlandse overheid actief de introductie van LEV's aan het traineren. Diverse fabrikanten hebben geprobeerd een e-step te maken die aan de Nederlandse regels voldoet maar dat blijkt onmogelijk omdat de regels steeds veranderen, keurende instanties niet weten waar de voertuigen aan moeten voldoen, fabrikanten geen uitleg krijgen over onduidelijkheden in de regels etc. Het is mij duidelijk de Nederlandse overheid wil koste wat kost geen e-steps.
[ Voor 36% gewijzigd door sjirafje op 19-07-2023 12:28 ]

Of lees ik nu iets niet goed?
Wil een e-step aanschafffen voor zoonlief en als het even kan geen zorgen hoeven te maken over boetes / in beslagname
Ja ik ben ook jong geweest en gekke dingen gedaan maar als ik toen goed door kreeg wat de risico's waren had ik sommige dingen toch mooi gelaten.
En een estep is gewoon illegaal (ook al wil ik het ook graag anders vandaar dat ik dit topic volg) waardoor je altijd de pineut bent bij schade (aan derden)
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Dit. Dat de politie mij af en toe een boete geeft of het ding in beslag neemt zal mij worst wezen, maar niet verzekerd zijn bij een ongeluk is geen fijn idee.Dreamvoid schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:15:
Daarom willen mensen ook dat e-steps legaal worden, en dan onder je WA verzekering vallen. Illegaal onverzekerd rondrijden is idd voor de meeste mensen niet erg zinnig.
https://www.rijksoverheid...CNv7rvS4tynUSQhCZxZnYLzkE
Overigens ik woon in Duitsland maar op zich wel interesant of NL dan ook eventuele DE gekeurde steps gaat toelaten
Ik zie niets bijzonders staan behalve dat het niet mag tenzij goedgekeurd door rdw?Pinky-H9 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:33:
Heb ik iets gemist?
Overigens ik woon in Duitsland maar op zich wel interesant of NL dan ook eventuele DE gekeurde steps gaat toelaten
https://wren.co/join/Devian
Klopt. Er is niets nieuws. Wellicht was @Pinky-H9 verbaasd dat het onderwerp e-step op rijksoverheid.nl wordt genoemd. De omschreven situatie is echter degene die al +5 jaar bestaat, dus niets nieuws.Devian schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:56:
[...]
Ik zie niets bijzonders staan behalve dat het niet mag tenzij goedgekeurd door rdw?
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ok hou me niet echt op de hoogte van de ontwikkelingen in NL maar deze link kwam voorbij in de Duitse groepen en men dacht gelijk daar: Oh we kunnen rijden in NL wat velen nog steeds doen / denken.The Zep Man schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:03:
[...]
Klopt. Er is niets nieuws. Wellicht was @Pinky-H9 verbaasd dat het onderwerp e-step op rijksoverheid.nl wordt genoemd. De omschreven situatie is echter degene die al +5 jaar bestaat, dus niets nieuws.
Het is in Nederland niet toegestaan om met een in Duitsland gekeurde step op de openbare weg te rijden. Dit mag Nederland verbieden omdat er nog geen Europese regels zijn over de toelating, die wetgeving lijkt wel langzaam in de maak te zijn.Pinky-H9 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:33:
Heb ik iets gemist?
Persoonlijk denk ik dat eventuele toekomstige Europese wetgeving de enige manier is om LEV's in Nederland gelegaliseerd te krijgen omdat Nederland dan verplicht is om ze toe te staan en geen eigen (absurde) eisen meer mag stellen.
Maar we gaan deze dus amper gebruiken, zijn de nodige weekendjes weg, waarbij ie dienst kan doen op een bungalowpark en dan de zomer weer. Iemand tips waar te beginnen? De OP is alweer een aantal jaartjes oud. Wil geen kat in de zak maar hier lokaal in de winkel staat een Xiaomi Mi3 voor 499 euro en dat vind ik ook weer wat gortig voor die “paar keer”. Wel of niet aan beginnen in lagere prijsklasse
Mijn boefje is liev!
[ Voor 7% gewijzigd door Tukker7 op 30-07-2023 17:29 ]
Of tweedehands kopen, dan heb je een goeie voor de helft van de nieuwprijs.JB schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:50:
Op de camping ben je in ieder geval niet hip, als je zo’n ding niet hebtIk ben getriggerd, mijn zoontje wil er ook één, zeker hier met de nodige hoogteverschillen.
Maar we gaan deze dus amper gebruiken, zijn de nodige weekendjes weg, waarbij ie dienst kan doen op een bungalowpark en dan de zomer weer. Iemand tips waar te beginnen? De OP is alweer een aantal jaartjes oud. Wil geen kat in de zak maar hier lokaal in de winkel staat een Xiaomi Mi3 voor 499 euro en dat vind ik ook weer wat gortig voor die “paar keer”. Wel of niet aan beginnen in lagere prijsklasse
All I had to do was follow the damn train.
Geen idee waarop te letten. Accu’s etc. blijven goed? Welke merken moet ik bij wegblijven?-CJ schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:26:
[...]
Of tweedehands kopen, dan heb je een goeie voor de helft van de nieuwprijs.
Mijn boefje is liev!
Valt me ook op nu ik even kijk. Complete rijen op de foto in de ads? Wil niemand die dingen?Tukker7 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:28:
Goede middag, ben aan het rondkijken voor een step voor mee te nemen in de caravan, nu staan er op mp heel veel segways es4 te koop voor 339€ nieuw en met extra gratis accu . Is dit zuivere koffie of zou het immitatie zijn .
Mijn boefje is liev!
Anja en Jort zijn lekker bezig iig.JB schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:40:
[...]
Valt me ook op nu ik even kijk. Complete rijen op de foto in de ads? Wil niemand die dingen?
Staat me iets van bij dat dit de huurvariant betreft, die je bijvoorbeeld niet kunt inklappen en zo nog een paar kleine dingetjes anders had tov de reguliere variant.Tukker7 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:28:
Goede middag, ben aan het rondkijken voor een step voor mee te nemen in de caravan, nu staan er op mp heel veel segways es4 te koop voor 339€ nieuw en met extra gratis accu . Is dit zuivere koffie of zou het immitatie zijn .
Vooral letten op de kilometers, mijne had 400 gereden en accu was nog prima. Daarnaast opletten dat de banden goed zijn, lader erbij en vooral belangrijk dat de oude eigenaar de step ontkoppeld in de app anders kun je 'm zelf niet koppelen. Heb een Xiaomi Mi Pro 2 gekocht omdat ik een goeie wilde maar zoals gezegd voor de helft van de nieuwprijs. Denk dat je met een gebruikt topmodel nog altijd een betere deal hebt dan een nieuwe instapper.JB schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:38:
[...]
Geen idee waarop te letten. Accu’s etc. blijven goed? Welke merken moet ik bij wegblijven?
Oké dus jij bent erg tevreden met een Xiaomi Mi Pro 2 welke je 2e hands hebt gekocht?-CJ schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:41:
[...]
Vooral letten op de kilometers, mijne had 400 gereden en accu was nog prima. Daarnaast opletten dat de banden goed zijn, lader erbij en vooral belangrijk dat de oude eigenaar de step ontkoppeld in de app anders kun je 'm zelf niet koppelen. Heb een Xiaomi Mi Pro 2 gekocht omdat ik een goeie wilde maar zoals gezegd voor de helft van de nieuwprijs. Denk dat je met een gebruikt topmodel nog altijd een betere deal hebt dan een nieuwe instapper.
Er staat nu ook een Lite 3 voor 385 euro op Amazon.
[ Voor 4% gewijzigd door JB op 30-07-2023 22:13 ]
Mijn boefje is liev!
Ja zeker, rijdt comfortabel, veel accessoires voor te krijgen, haal makkelijk 35km op een volle accu in de sportstand en rijdt netjes 25km/u.JB schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:01:
[...]
Oké dus jij bent erg tevreden met een Xiaomi Mi Pro 2 welke je 2e hands hebt gekocht?
Er staat nu ook een Lite 3 voor 385 euro op Amazon.
Waarbij ze dus adverteren met “sterkste frame ever”. Inklappen is hier een must eigenlijk. Anders krijg je dat ding echt niet fijn mee de auto in oa.sjirafje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:37:
[...]
Staat me iets van bij dat dit de huurvariant betreft, die je bijvoorbeeld niet kunt inklappen en zo nog een paar kleine dingetjes anders had tov de reguliere variant.
Mijn boefje is liev!
Even geleden, maar ook daar contact mee gehad en die geven aan een step niet te kunnen verzekeren. Ook niet als het gebruik sec. buiten Nederland is (zelfs niet specifiek voor bijv een land als Duitsland).Perkouw schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:03:
[...]
[...]
Hardop denkend, zou ik mijn step als NL-er in DE kunnen verzekeren voor gebruik in DE en al dan niet daar buiten. . . geen idee, ook maar is naar kijken. Wil wel gewoon netjes verzekerd rijden in de landen waar de step legaal is.

Ninebot dan weer wel, maar is dat origineel? Begrijp dat dit normaliter uit dezelfde fabriek komt als Xiaomi
Mijn boefje is liev!
Als je overigens een neppert te pakken hebt krijg je over het algemeen wel je geld terug. Geef hierbij wel aan dat het in Nederland verboden is om namaak goederen te versturen (zie bv hier) zo voorkom je gezeur over wie de retour verzending moet betalen.
Het prijsverschil oogt groot. Gisteren op Amazon.de een 1S die dan voor 319,95 euro gaat. Helaas niet naar NL. Op Ali staan Ninebots D28E met dezelfde specs maar meer reikwijdte voor onder de 300 euro. Daar vragen ze in NL gewoonweg 450+ euro voor…sjirafje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:38:
De Chinese merken zijn vaak wel origineel op Ali, maar lees altijd goed de beoordelingen en dan met name de negatieve beoordelingen en de beoordelingen met een latere toevoeging.
Als je overigens een neppert te pakken hebt krijg je over het algemeen wel je geld terug. Geef hierbij wel aan dat het in Nederland verboden is om namaak goederen te versturen (zie bv hier) zo voorkom je gezeur over wie de retour verzending moet betalen.
Mijn boefje is liev!
Hiermee zeg je dus dat een step standaard op city trip buitenland niet mogelijk is, want onverzekerd? Zo’n ding aanschaffen voor een citytrip, geeft dus ook geen business casePerkouw schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:03:
[...]
Even geleden, maar ook daar contact mee gehad en die geven aan een step niet te kunnen verzekeren. Ook niet als het gebruik sec. buiten Nederland is (zelfs niet specifiek voor bijv een land als Duitsland).
Hardop denkend, zou ik mijn step als NL-er in DE kunnen verzekeren voor gebruik in DE en al dan niet daar buiten. . . geen idee, ook maar is naar kijken. Wil wel gewoon netjes verzekerd rijden in de landen waar de step legaal is.

Mag je die dingen dan wel op een Centerparcs gebruiken alsin eigen terrein? Wat als je daar iemand overhoop rijd met gevolgen, tov een golfkarretje, elektrische fiets, of gewonen step?
Mijn boefje is liev!
Kijk ik vind wel zaken als https://www.huk.de/fahrze...tro-kleinstfahrzeuge.html, maar ben nog niet zo ver om te zien of ik hier als NL-er een verzekering kan/mag afsluiten. Vast niet. Vervelend wel, want gebruikte ze graag en veel in de EU, maar wil wel graag verzekerd zijn.

Laden jullie de step altijd volledig op na gebruik? Zo ja, is dat handig met wegzetten (wanneer je 'm een aantal dagen niet gebruikt bijvoorbeeld)?
Nog andere handigheidjes onder de ervaren gebruikers al hier?
Ook nog even op zoek naar een fijne manier om lader mee te pakken, alsmede een slot. Standaard “ski-slotje” voelt me te minimaal”
[ Voor 14% gewijzigd door JB op 08-08-2023 11:50 ]
Mijn boefje is liev!
Voor het opladen en ontladen geldt dat hij het minste slijt als je hem tussen de 20 en 80% houd. Dus niet onnodig opladen tot 100% en als je hem volledig oplaad omdat je de range nodig hebt, hem vrij snel daarna ook gaan gebruiken. Rijd je hem verder leeg dan 20% wacht dan ook niet dagen met opladen.
Oké check! LiPo gedrag dus. Bekent mee met RC auto’s alhier. Kun je ook ontladen ja? Das wel fijn dan.sjirafje schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:14:
Voor de accu is het waarschijnlijk het best als je hem rond 60% vol voor langere tijd weg zet.
Voor het opladen en ontladen geldt dat hij het minste slijt als je hem tussen de 20 en 80% houd. Dus niet onnodig opladen tot 100% en als je hem volledig oplaad omdat je de range nodig hebt, hem vrij snel daarna ook gaan gebruiken. Rijd je hem verder leeg dan 20% wacht dan ook niet dagen met opladen.
Mijn boefje is liev!
Weet wat de risico's zijn van het werken met accupakketten en bescherm daartegen.
Benodigdheden voor de oplossing:
• Een 18650 lader. Ik deed het met een TP4056 met twee losse draden eraan gesoldeerd.
• Een multimeter, ingesteld op 20V ⎓.
• Aanbevolen maar niet verplicht, een USB energiemeter om te meten of de TP4056 aan het laden is.
• Aanbevolen maar niet verplicht, een energiemeter voor in het stopcontact (of slimme stekker met deze functie) om te meten of de M365-lader de accu laadt.
1. Verwijder de accu. Er zijn vier kabelbundels (aansluiting laadpoort, stroom naar motormanagementmodule, accocommunicatie naar motormanagement module, en de kabel naar het achterlicht) en vier inbusschroeven.
2. Snij de plastic bescherming voorzichtig open. Doe dit over een rechte lijn over de lengte in het midden, zodat je het later weer redelijk waterafstotend kan dichttapen.
3. Aan de bovenkant zitten elf metalen vierkante punten, gelabeld B0 t/m B10. B0 is min, B10 is plus. Iedere module zit tussen twee punten. Dus de eerste module zit met - op B0 en met + op B1, de tweede module zit met - op B1 en met + op B2, etc. Meet elke module. Zie welke het hoogste voltage heeft. Dat is waarschijnlijk de laatste module (B9 voor - en B10 voor +).
4. Laad de lagere modules op totdat het voltage ongeveer gelijk is met dat van de module met het hoogste voltage. Dit kan je doen door een korte tijd (paar minuten) de draden van de TP4056 tegen de betreffende vierkante punten te houden. Wat voor mij goed werkte was een stukje isolatietape gebruiken om de draden tijdelijk te monteren. Meet tijdens het laden het voltage en trek voor de TP4056 ongeveer 0,06V af tijdens het laden om tot het werkelijke voltage te komen. Er zit namelijk een afwijking in laadvoltage en accuvoltage. Hou er rekening mee dat een TP4056 zal druppelladen tot ongeveer 2,2V en daarna gaat snelladen.
5. Zodra alle modules ongeveer hetzelfde voltage hebben (bij mij een variatie van +/- 0.02V) verwijder je de draden, sluit je de externe poort uit het chassis van de scooter aan op de battery pack, en sluit je op de poort de lader van de M365. Het laden begint met ~60 watt, kruipt voor een uur of drie of vier omhoog naar ~70 watt, en zakt daarna in. Het volledig laden van de accu duurt ongeveer 4,5 uur. De accu kan je als volledig opgeladen zien als de LED op de M365-lader groen wordt, of wanneer de gebruikte energie tegen de 0 watt aan ligt.
6. Accu opgeladen? Bouw hem terug in.
Ik heb de mijne maar even gecontroleerd, staat al een dik jaar ongebruikt in het hok (in (ijdele) hoop op betere tijden?). Zat nog 86% in.
3,5 jaar, of zoiets. Ik weet ook niet op welk percentage die de opslag in ging.
[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 10-08-2023 21:09 ]
Ik vond het een vrij irritant en gevaarlijk ding. Legaal wil nog niet zeggen goedgekeurd. Die trapondersteuning voelt als een heel omslachtige en niet traploze manier om gas te geven. Dan liever een e-bike van rond de 1000 euro voor mij, dan kun je echt spreken van trapondersteuning.Stiff81 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:28:
Iemand al ervaring met de stapstep? Ben benieuwd namelijk!
Het gaat er ook om dat men iets om gaat bouwen omdat het dan wel de weg op mag (af fabriek of niet). Inmiddels weet niemand meer wat wel/niet mag mbt trap ondersteuning zo lijkt want een aantal ongelukken verder en nog steeds geen uitspraak over “schuld” vs verzekering/aansprakelijkheid.Sendak239 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:22:
[...]
Ik vond het een vrij irritant en gevaarlijk ding. Legaal wil nog niet zeggen goedgekeurd. Die trapondersteuning voelt als een heel omslachtige en niet traploze manier om gas te geven. Dan liever een e-bike van rond de 1000 euro voor mij, dan kun je echt spreken van trapondersteuning.
Mijn boefje is liev!
Ik vond ze best leuk rijden, maar je vind ze amper en ze rijden ook niet in het straatbeeld.
Wederom spam
[ Voor 22% gewijzigd door Outerspace op 16-08-2023 11:15 ]
Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019
Het lijkt me ook bijna gevaarlijk om met zo’n ding wild enthousiast steppend door het verkeer te moeten gaan. Ik merk met mijn solide (relatief zware) E-step hoe stabiel en soepel die door het verkeer zoeft en zelfs op smalle straten heb ik er geen moeite mee om helemaal langs het randje van de straat te gaan om toch auto’s er langs te kunnen laten. Die dat wel waarderen denk ik. Ik zie dat een “steppende step” toch nooit doen. En die zijn legaal??Sendak239 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:22:
[...]
Ik vond het een vrij irritant en gevaarlijk ding. Legaal wil nog niet zeggen goedgekeurd. Die trapondersteuning voelt als een heel omslachtige en niet traploze manier om gas te geven. Dan liever een e-bike van rond de 1000 euro voor mij, dan kun je echt spreken van trapondersteuning.

Ik heb ondertussen al 1300 km staan op mijn Segway D38 en P65 samen en nog steeds niet aangehouden, of zelfs maar enig probleem. Ideaal voor woon-werk 6 km ritje. Ik denk dat de politie drukker is met alle veel te snelle en gevaarlijke fatbikes…
Een goede E-bike heeft inderdaad pas echt fijne trapondersteuning!
Bright heeft deze (ook) reviewed;Gerco-M schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:38:
[...]
Het lijkt me ook bijna gevaarlijk om met zo’n ding wild enthousiast steppend door het verkeer te moeten gaan. Ik merk met mijn solide (relatief zware) E-step hoe stabiel en soepel die door het verkeer zoeft en zelfs op smalle straten heb ik er geen moeite mee om helemaal langs het randje van de straat te gaan om toch auto’s er langs te kunnen laten. Die dat wel waarderen denk ik. Ik zie dat een “steppende step” toch nooit doen. En die zijn legaal??![]()
Ik heb ondertussen al 1300 km staan op mijn Segway D38 en P65 samen en nog steeds niet aangehouden, of zelfs maar enig probleem. Ideaal voor woon-werk 6 km ritje. Ik denk dat de politie drukker is met alle veel te snelle en gevaarlijke fatbikes…
Een goede E-bike heeft inderdaad pas echt fijne trapondersteuning!Wel plak ik nog een nul bij jouw bedrag en dan heb je een zeer goede 45 km/h fiets die toch weer een stukje harder gaat dan de 25 km/h E-bike of E-step en daar ook op gebouwd is dus ook erg stabiel en veilig aanvoelt zelfs bij 45 km/h.
Slechte(re) bouwkwaliteit evenals een "gevaarlijkere" exercitie op de weg, maar wel legaal
Mijn boefje is liev!
Ik twijfel tussen de F25E II bij de action voor 349 en de ES4 voor 339,= op marktplaats.
De f serie is nieuwer, maar heeft slechts 1 accu. De E4 is niet vouwbaar en heeft geen garantie, waarbij ik wel garantie verwacht bij de action.
8” vs 10” en luchtbanden vs massief.
Iemand met ervaring die mij kan adviseren? Het is voor mijn zoontje, beetje in het dorp, naar voetbalveld enzo. Wil dus de maximale snelheid kunnen beperken en onderdelen kunnen kopen voor als hij valt en dergelijke. De dubbele accu is niet echt nodig dus, maar goed, is ook nooit weg dacht ik. Iemand anders nog andere redenen om voor de ene of de andere te gaan?
Als het zo ver offtopic is, laat het dan achterwegertenklooster schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:59:
Wie kan mij verder helpen om de juiste keuze te maken.
Ik twijfel tussen de F35E II bij de action voor 349 en de ES4 voor 339,= op marktplaats.
De f serie is nieuwer, maar heeft slechts 1 accu. De E4 is niet vouwbaar en heeft geen garantie, waarbij ik wel garantie verwacht bij de action.
Iemand met ervaring die mij kan adviseren? Het is voor mijn zoontje, beetje in het dorp, naar voetbalveld enzo. Wil dus de maximale snelheid kunnen beperken en onderdelen kunnen kopen voor als hij valt en dergelijke. De dubbele accu is niet echt nodig dus, maar goed, is ook nooit weg dacht ik. Iemand anders nog andere redenen om voor de ene of de andere te gaan?
[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 16-08-2023 14:38 ]
Stel je niet aan. Ik noem toch niet voor niets de snelheidsbegrenzer. We wonen niet allemaal in Amsterdam. Die dingen zijn per definitie niet legaal op de openbare weg, dus gaat voor iedereen op. Durf ik me af te vragen wat gevaarlijker is, een kind dat 5km per uur gaat, of een volwassene doe 30km/h gaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 16-08-2023 14:38 . Reden: Quote aangepast ]
kniprtenklooster schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:06:
[...]
Stel je niet aan. Ik noem toch niet voor niets de snelheidsbegrenzer. We wonen niet allemaal in Amsterdam. Die dingen zijn per definitie niet legaal op de openbare weg, dus gaat voor iedereen op. Durf ik me af te vragen wat gevaarlijker is, een kind dat 5km per uur gaat, of een volwassene doe 30km/h gaat.
[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 16-08-2023 14:38 . Reden: Offtopic ]
Ik zie eigenlijk geen voordelen aan de marktplaats variant.rtenklooster schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:59:
Wie kan mij verder helpen om de juiste keuze te maken.
Ik twijfel tussen de F35E II bij de action voor 349 en de ES4 voor 339,= op marktplaats.
Thanx. Bestellen we hem bij de action! Garantie vind ik zowieso wel een dingetjesjirafje schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:21:
[...]
Ik zie eigenlijk geen voordelen aan de marktplaats variant.
Welke aanbieding is dat als ik vragen mag? Vind ‘m niet op de website van Action. Is dat lokaal?rtenklooster schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:33:
[...]
Thanx. Bestellen we hem bij de action! Garantie vind ik zowieso wel een dingetje
Mijn boefje is liev!
https://shop.action.com/n...nebot-kickscooter-f25e-iiJB schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:20:
[...]
Welke aanbieding is dat als ik vragen mag? Vind ‘m niet op de website van Action. Is dat lokaal?
?
Bijzonder. Step, F35E, scooter allemaal geen hit

Mijn boefje is liev!
Nier zo gek het is f25e, twee ipv drieJB schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:22:
[...]
Bijzonder. Step, F35E, scooter allemaal geen hit
Sorry foutje van mij. Hij is onderweg, ben benieuwd!
En heb je 'm?rtenklooster schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:19:
[...]
Sorry foutje van mij. Hij is onderweg, ben benieuwd!
Mijn boefje is liev!
Straks weer terug naar NL en daar wil ik hem ook gaan gebruiken, met name omdat ik zelf nogal eens met de trein richting klanten reis.
Wat is wijs: het ding aanpassen zodat hij alleen step-ondersteuning geeft, of hem gewoon stock laten? Wat zijn jullie ervaringen met controles e.d.?
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
voor het moment maakt het niet uit.ralpje schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:15:
Wat is wijs: het ding aanpassen zodat hij alleen step-ondersteuning geeft, of hem gewoon stock laten? Wat zijn jullie ervaringen met controles e.d.?
Beide zijn niet toegestaan op de weg op dit moment.
Er loopt een rechtzaak ivm een ongeluk met een step met trapondersteuning,
Maar de rechter kwam er nog niet uit, dus nu begin 2024 verder.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBDHA:2023:8146
en schijnen fabrieksaf trap ondersteunende steppen te zijn, die mogelijk wel oke zijn.
Maar goed, 2024 zal het laten weten
[ Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 23-08-2023 18:34 ]
Hij is binnen. Maar mijn zoontje moet nog even zijn verjaardag afwachten. Nog in de doos dus
Afgelopen vrijdag de Ninebot F25E-II bij Action besteld voor 349. Maandag al geleverd in ietwat gehavende doos, maar de step had geen beschadigingen, want was goed ingepakt.
De reflector sticker op de rechter voorvork ontbrak, maar deze bleek aan de binnenkant van de plastic geplakt te zitten en kon eenvoudig worden teruggeplaatst.
In de doos zat ook nog een reserve buiten- en binnenband.
Na koppelen met app, wordt eerst even wat verse firmware geupdate.
De accu was 38% vol, dus even opgeladen tot 100%. Na 8km in S gereden te hebben, vond ik de resterende range van nog 8,8 wat miniem.
De bandenspanning bleek slechts 1,8 bar te zijn, deze naar 3,0 bar opgepompt. Ik weeg zelf 90kg, dit leek me voldoende, en reed beter.
Daarna nog wat km gereden tot accu 1 streepje aangeeft, in app 19%. Resterende range is 1,9 km. Totaal gereden 12,8 km.
De range van 25km haalt ie dus bij lange na niet, waarschijnlijk alleen in eco, maar heb hem toch voor korte ritjes in de buurt.
Verder haalt ie de 25 km/u alleen als ik er zijwaarts op sta. Downhill remt ie op de motor zodat ie 25 blijft rijden.
Al met al een leuk apparaat voor dit geld.
Edit: Wel even het vergrendel mechanisme van het stuur licht ingevet ter voorkoming slijtage.
[ Voor 3% gewijzigd door naizzen op 23-08-2023 19:19 ]
Zo jammer dat dit niet in Nederland mogelijk is
Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder
Hoe is het daar met de fatbikes? Voor mijn gevoel is dat gewoon de reden waarom die dingen hier zoveel rond rijden.Heimdallr schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:19:
Ben momenteel in Noorwegen op vakantie en letterlijk bijna iedereen rijdt op een elektrische step. Ook zie je in diverse Noorse steden verschillende bedrijven zoals Ryde en Surf die deelstepjes aanbieden.
Zo jammer dat dit niet in Nederland mogelijk is
Mijn boefje is liev!
Geen fatbikes gezien. Wat je hier ziet zijn mountainbikes, racefietsen en normale (elektrische) fietsen.JB schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:59:
[...]
Hoe is het daar met de fatbikes? Voor mijn gevoel is dat gewoon de reden waarom die dingen hier zoveel rond rijden.
Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder
Ja geen noodzaak. Is gewoon een loophole in NL ivm alles tegenhouden/uitstellen.Heimdallr schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:40:
[...]
Geen fatbikes gezien. Wat je hier ziet zijn mountainbikes, racefietsen en normale (elektrische) fietsen.
Mijn boefje is liev!
Dan wel met gashendel en opvoeren hé, anders hoor je er niet bij!DarkLoki schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:38:
Ik krijg er gewoon zin van om een fatbike te kopen. Gewoon als middelvinger naar de overheid.
Mijn boefje is liev!
Ja dat is een goed punt, want dat verklaard inderdaad waarom er teveel van die dingen zijn hier!JB schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:59:
[...]
Hoe is het daar met de fatbikes? Voor mijn gevoel is dat gewoon de reden waarom die dingen hier zoveel rond rijden.
En die campagne “Kort ritje, dat is zo gefietst!” is natuurlijk kansloos, want mensen zijn tegenwoordig gewoon te lui om te gaan fietsen. Mezelf incluis, ik heb een elektrische step en een “snelle fiets” (speed pedelec) waarbij ik heel weinig hoef te trappen om heel hard te kunnen gaan (45!)
En luie mensen nemen ook veel te vaak de auto, dus dat verminderen schiet dan ook niet op. Maar laten we vooral EV’s stimuleren, want dat is in de stad voor een ritje van 2 km echt groen hoor. Want E-steps zijn gevaarlijk!

_Alle_ jeugd die van de basisschool gaan... ideaal want geen rijbewijs nodig (vroeger moest je 16 zijn voor je scooter/brommer), geen helm nodig dus haartjes blijven goed, gashendel en opvoeren.Gerco-M schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 00:06:
[...]
Ja dat is een goed punt, want dat verklaard inderdaad waarom er teveel van die dingen zijn hier!
En die campagne “Kort ritje, dat is zo gefietst!” is natuurlijk kansloos, want mensen zijn tegenwoordig gewoon te lui om te gaan fietsen. Mezelf incluis, ik heb een elektrische step en een “snelle fiets” (speed pedelec) waarbij ik heel weinig hoef te trappen om heel hard te kunnen gaan (45!)
En luie mensen nemen ook veel te vaak de auto, dus dat verminderen schiet dan ook niet op. Maar laten we vooral EV’s stimuleren, want dat is in de stad voor een ritje van 2 km echt groen hoor. Want E-steps zijn gevaarlijk!
Mijn boefje is liev!
In Noorwegen hebben ze dat echt prima gedaan. Was zowel de meest praktische als meest voordelige manier om je door de stad te bewegen. Ook dat die stepjes automatisch een lagere maximum snelheid hadden in voetgangersgebieden enz.Heimdallr schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:34:
Foto van de stepjes waar ik in Noorwegen gebruik van maak
[Afbeelding]
https://www.ad.nl/binnenl...stint-en-segway~ad733d3d/
Ben erg benieuwd of de steps met stepondersteuning binnen de goedgekeurde gaan vallen, ik zie weinig over het aanpassen van de regels.
Onbegrijpelijk dat iets wat potentieel een hoop co2 uitstoot kan verminderen zo moeilijk blijft. Genoeg plekken waar mensen nu met de auto gaan omdat de last mile niet met het OV te doen is.
Zou mij niks verbazen dat de M365 die ik heb dan weer net niet op "de lijst" komt...
Zoals in de topicstart al duidelijk is aangegeven, er is op het moment nog steeds veel onduidelijk over de legaliteit van het gebruik van e-steps op de openbare weg in Nederland. Dat betekent niet dat de e-steps op zichzelf illegaal zijn, op privéterrein mogen ze sowieso zonder restricties gebruikt worden.
Gebruik op de openbare weg is te aller tijden voor rekening en risico van de berijder en het is de berijder die zich bewust moet zijn van de geldende regels op de plaats waar hij of zij een e-step gebruikt.
Andere gebruikers hierover aanspreken is daarom ongewenst en wordt niet getolereerd en willen we daarom hierna ook niet meer zien.
RECALL:
Xiaomi heeft een recall uitgevaardigd voor de Mi Electric Scooter.